Het grote spoorwegentopic deel 22 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 73 ... 103 Laatste
Acties:
  • 533.673 views

• Trainhunter2009
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21-12 22:25
Mtnr:458Snlh:0 km/u
Type:MAT 64
Tijd:08-04-2016 15:51:43
De derde set plan V's is op dit tijdstip aan de Houtrakpolder toegevoegd door Volkerrail 203-1
Het zijn de 458-482-451

In het voorbijrijden van de Dijksgracht zag ik nog een GPS signaal van de Plan V 928..........

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 19:53
Ik vind de ICMm echt mooie treinen inderdaad, rijden ook soepel. De modernisering daarvan vind ik echt goed gelukt. De SGMm komt mij daarentegen wel wat 'ouder' aan, maar bij de ICMm heb ik echt niet het gevoel dat ik in een oude trein zit. Doet in mijn ogen ook niet echt onder voor een VIRM-4.

Maar uiteraard zullen er wel genoeg technische redenen aan zitten om hem te slopen.

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Nou zijn ICM en SGM natuurlijk ook niet echt te vergelijken met elkaar, het zijn twee totaal verschillende treinen voor verschillende doeleinden, waar verschillende eisen aan gesteld werden.

ICM is bedoeld voor intercity/sneltrein-diensten waar acceleratie minder belangrijk is (grotere afstand tussen stops), en comfort juist belangrijker.

SGM is juist bedoeld als stoptrein-materieel, waar peilsnelle acceleratie belangrijker is dan comfort (in een stoptrein zit je gemiddeld korter).

ICM kan je dan meer met Mat'54 of VIRM vergelijken qua doelstelling (bedoeld als interregio/sneltrein/IC-materieel), en SGM met Mat'64 of SLT, wat ook stoptreinmaterieel was/is.

Virussen? Scan ze hier!

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 01:02

Fiber

Beaches are for storming.

Rijden er nog ergens Mat'64 treinen of ben ik te laat als ik er nog een keer in wil zitten...?

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

• Migrator
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online

Migrator

☄️☄️☄️ voorheen Evest

Niet in reguliere dienst volgens mij, maar worden wel ingezet in geval van defect materieel. Maar 100% zeker weet ik dit niet ;)

If you choose not to decide, you still have made a choice.

• Krentenbol
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 29-11 13:52

Krentenbol

Prutz0r

Fiber schreef op vrijdag 08 april 2016 @ 16:34:
Rijden er nog ergens Mat'64 treinen of ben ik te laat als ik er nog een keer in wil zitten...?
Even over het hek klimmen in Nijmegen. Daar staan er een flinke bult viel mij vandaag op :X

How to autobeun: Like, comment en subscribe!

• wildhagen
  • Niet online
Of het nog actueel is weet ik niet, maar Railwiki meldt dit:
De dienstregeling van 2016 laat voor de resterende 31 treinstellen geen vaste omloop meer zien. In de zomer van 2015 waren er nog 16 diensten gepland, maar deze werden geschrapt vanwege de commotie om de ontsporingsgevoeligheid. In eerste instantie zijn zij zelfs bestempeld als strategische reserve. Maar vanwege een dreigend materieeltekort worden de treinstellen echter niet aan de kant gezet. De treinstellen worden bestempeld als operationele reserve. Hiermee kunnen de treinstellen al naar gelang worden ingezet door de bijsturing waar een tekort aan materieel is.

De treinstellen zijn vooral te zien in de gekoppelde series 4400 (Nijmegen - 's-Hertogenbosch) en 9600 ('s-Hertogenbosch - Deurne). In Zuid Limburg rijden de treinstellen in de series 6800 (Roermond - Maastricht Randwijck) en 6900 (Sittard - Heerlen). Daarnaast rijden de treinstellen af en toe in de serie 7000 (Apeldoorn - Enschede). Begin januari 2016 rijden een aantal treinstellen anti-ijzelritten in het noorden van Nederland. Op deze manier probeert de NS te voorkomen dat de bovenleiding van een laag ijs wordt voorzien, waardoor treinen niet meer kunnen rijden.

In maart 2016 worden de laatste treinstellen ingezet en met ingang van het wijzigingsblad van april staan alle treinstellen aan de kant en worden zij niet meer planmatig ingezet. Officieel worden de nog niet afgevoerde treinstellen per 4 april 2016 afgevoerd.
Zie http://www.railwiki.nl/index.php/V_-_Treinstellen_Plan_V

Virussen? Scan ze hier!

• Trainhunter2009
Nee helaas, 30 Maart was de laatste dag.
Lees hierboven het e.e.a. terug.

Ze worden nu afgevoerd naar de Amsterdamse Houtrakpolder waarna sloop volgt.
Eergister, gister en vandaag zijn de stellen uit Maastricht er al heen gebracht.

Afbeeldingslocatie: http://i1318.photobucket.com/albums/t656/trainhunter2009/th_26017942960_af282a5ab4_o_zpsaqezuxnn.jpg

Je zal nu even geduld moeten hebben, er zijn er 2 bewaard, de 876 en de 904, die zullen ooit wel een ritje gaan rijden ;)

[ Voor 8% gewijzigd door Trainhunter2009 op 08-04-2016 16:51 ]

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Restaurant op wielen; een locomotief tussen Haaksbergen en Boekelo gevuld met eten
Een drukbezocht rijdend restaurant vanavond tussen Haaksbergen en Boekelo. Dan gaat de samenwerking tussen restaurant 't Lansink en een trein van Museum Buurtspoorweg van start.

"Je moet je voorstellen dat liefde voor eten en treinen samenkomt", zegt Richard van der Hoeven van 't Lansink over de samenwerking. "Gasten worden om half zes ontvangen, stappen samen op de trein en krijgen zes gangen gereserveerd op het ritje van Haaksbergen naar Boekelo en terug."

Waarom dan de samenwerking tussen een restaurant en een trein? "Dat ligt eigenlijk best voor de hand", zegt Van der Hoeven. "We hebben een mooie locomotief ter beschikking met mooi uitzicht en er waren toch al twee cateringwagons in de trein aanwezig. 1 plus 1 is dan 2. Muziek erbij en genieten van een mooie avond."

De eerste rit was oorspronkelijk gepland op 5 maart, maar vanwege omstandigheden is de openingsrit een maandje uitgesteld. Het museum en het restaurant hopen elke eerste zaterdag van de maand de handen ineen te slaan voor dit project.

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

• wildhagen
  • Niet online
Het kabinet gaat de leiding van spoorbeheerder ProRail overnemen. Staatssecretaris van Infrastructuur en Milieu Sharon Dijksma wil meer zeggenschap krijgen over het bedrijf, dat verantwoordelijk is voor het beheer en onderhoud van het spoor in Nederland.

Dijksma wil van ProRail een publieke uitvoeringsorganisatie maken. Welke organisatie precies is nog niet duidelijk. Daarover wordt later dit jaar door het kabinet een beslissing genomen, melden bronnen aan RTL Nieuws zaterdag.

Eind 2015 bleek uit cijfers dat ruim 40 procent van de treinuitval veroorzaakt wordt door problemen met rails, wissels en bovenleidingen. Dat is de verantwoordelijkheid van ProRail.

Ook bleek uit interne rapportages dat tientallen miljoenen euro's aan belastinggeld niet konden worden verantwoord. Grote projecten als het opknappen van stations vielen duurder uit dan begroot. De verbouwing van Utrecht Centraal leverde bijvoorbeeld een tegenvaller van bijna 30 miljoen euro op.

Tevens stevent het bedrijf, een zelfstandig bedrijf met de Nederlandse Staat als enig aandeelhouder, af op een tekort van 475 miljoen euro voor het onderhoud en beheer van het spoor in de periode 2018-2028. Terwijl ProRail geld overhoudt, omdat een aantal projecten zijn uitgesteld. Ze ontvangen jaarlijks 1 miljard euro van de overheid.

Een externe accountant concludeerde aan de hand van deze gegevens dat het financiële personeel van ProRail te slecht functioneerde en vervangen moest worden.
Bron: http://www.nu.nl/algemeen...leiding-prorail-over.html

Virussen? Scan ze hier!

• Dennis
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 24-12 18:29
Ik vraag me af of dat bericht klopt, dat kan ik me namelijk niet voorstellen. De reacties op nujij zijn trouwens wel weer vermakelijk, geloof niet dat de intelligentie van Nederland daar zit :P.

• peacelord
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 06:00
Inhoudelijk is de nieuwswaarde van het 'Nu stukje' nihil. Dat wordt nog eens onderstreept met de laatste zin ;Het ministerie laat aan NU.nl weten dat het besluit nog niet genomen is en daarom ze het nieuws niet kunnen bevestigen

Lijkt me bovendien geen materie waarover een kabinet in haar laatste maanden (waarin de verkiezingen waarschijnlijk alweer volop de toon vh debat zullen domineren) ingrijpende besluiten gaat nemen.

Het stuk op Telegraaf.nl daarentegen http://www.telegraaf.nl/b...aatste_kans_op_HSL__.html heeft wat meer diepgang en plaatst het in de context van vier uitgewerkte scenario's vo!gend op de uitkomsten vd Fyra enquete. Dat zou een stap voorwaarts kunnen betekenen. Helaas niet vd reizigers op de HSL zo lijkt t.

[ Voor 22% gewijzigd door peacelord op 09-04-2016 16:24 . Reden: Aanvulling Telegraaf ]

4130 WP zuidelijke oriëntatie 14 x ja solar en SE 3500 HD

• wildhagen
  • Niet online
Het alternatief voor de Fyra komt pas over minstens twee jaar. De NS gaat op zijn vroegst in 2018 twaalf keer per dag met een gewone Intercity rijden tussen Amsterdam en Brussel.

Dat blijkt uit een concept-kabinetsreactie op de parlementaire enquête Fyra, aldus RTL Nieuws.

"Om de rijtijd van de IC Amsterdam-Brussel te verkorten, zal de Hogesnelheidslijn(HSL)-infrastructuur beter worden benut door de intercity Amsterdam-Brussel 12 keer per dag volledig over de HSL-Zuid te rijden", zou volgens de nieuwswebsite in de kabinetsreactie staan. "Hierdoor wordt de rijtijd tussen Amsterdam en Brussel circa een half uur korter."

De NS-treinen doen over hetzelfde traject nu nog drie uur.

De Intercity Direct rijdt op dit moment over het Nederlandse deel van de Hogesnelheidslijn (HSL). Op de brug over het Hollands Diep waait het vaak te hard waardoor veel trein uitvallen. Dit probleem wordt voorlopig niet opgelost, blijkt uit de plannen.

Het kabinet wil dat er eerst geld wordt verdiend met de huidige treinen naar Brussel. Dat geld moet dan geïnvesteerd worden in het verbeteren van de HSL.
Bron: http://www.nu.nl/algemeen...s-minstens-twee-jaar.html

Het uitgebreidere RTL Nieuws-artikel waarnaar verwezen wordt: http://www.rtlnieuws.nl/n...rnatief-blundertrein-fyra

[ Voor 6% gewijzigd door wildhagen op 09-04-2016 17:09 ]

Virussen? Scan ze hier!

• Maardiweb
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 23-12 09:50
Misleidende titel. Het lijkt alsof het hier om een trein gaat, maar het gaat eigenlijk om de dienstregeling. Kennelijk kan de frequentie en eindhalte brussel pas in 2018 geregeld worden.
wildhagen schreef op vrijdag 08 april 2016 @ 16:17:
Nou zijn ICM en SGM natuurlijk ook niet echt te vergelijken met elkaar, het zijn twee totaal verschillende treinen voor verschillende doeleinden, waar verschillende eisen aan gesteld werden.
Grappig dat je dat zegt, ICM en SGM hebben op technisch gebied namelijk wel heel veel overeenkomsten. Zo kan je volgens mij een ICM met een SGM koppelen ze samen de dienst in sturen :+ Veel componenten zijn ook gelijk.

If you want to be the best, you need to work with the best :)

• wildhagen
  • Niet online
Dat onderdelen onderling uitwisselbaar zijn, klopt ongetwijfeld, maar dat maakt de gehele trein nog niet hetzelfde ;)

Mat'54 en Mat'64 hebben ook heel veel overeenkomsten bijvoorbeeld (en niet alleen qua uiterlijk), maar het zijn toch heel andere typen treien (intercity voor Mat'54, stoptrein voor Mat'64).

Zo lijken bijvoorbeeld ook SM90 en VIRM heel erg op elkaar, SM90 was ook een deel prototype qua elektronische techniek voor de latere DD-IRM. Toch was SM90 bedoeld voor stoptrein-diensten, en DD-IRM voor interregio-diensten (wat dichter tegen sneltrein/IC aanzit dan tegen stoptreinen).

Virussen? Scan ze hier!

• EDIT
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 23:37
ICM en SGM lijken technisch inderdaad heel erg op elkaar. Ze worden dan ook 'zusjes' van elkaar genoemd. Als je voor de een weet waar iets zit en hoe het werkt, dan weet je het ook voor de ander. Hooguit dat er een enkel ding verschilt, maar dat valt heel erg mee.
Uiteraard is de categorie trein en daarmee tractieinstallatie, loopwerk, en dergelijke buiten beschouwing gelaten. Ondanks de grote gelijkheid zijn ze overigens niet samen inzetbaar.

Edit: zelfde geldt voor DM'90, SM'90 en DD-IRM. Die eerste wordt niet voor niets gekscherend 'moeder aller VIRM-en genoemd' :P

[ Voor 20% gewijzigd door EDIT op 09-04-2016 19:39 ]

• MdO82
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 24-12 13:47
marcop23 schreef op vrijdag 08 april 2016 @ 16:09:
Ik vind de ICMm echt mooie treinen inderdaad, rijden ook soepel. De modernisering daarvan vind ik echt goed gelukt. De SGMm komt mij daarentegen wel wat 'ouder' aan, maar bij de ICMm heb ik echt niet het gevoel dat ik in een oude trein zit. Doet in mijn ogen ook niet echt onder voor een VIRM-4.

Maar uiteraard zullen er wel genoeg technische redenen aan zitten om hem te slopen.
Nu wist ik zelf niet dat de ICM-rijtuigen gerenoveerd waren :p
Toegegeven was ik er de laatste jaren er niet meer zo mee bezig.

Maar ik kan helaas via Google verder geen informatie vinden over de ICMm-toestellen.

Is hier info of beeldmateriaal over te vinden ?

2250 WP Zuid PVoutput

• EDIT
Niet? Via Wikipedia:

Interieur oud 2e klas :
Afbeeldingslocatie: https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/f/f1/Interieur-ICM.jpg/1280px-Interieur-ICM.jpg

Nieuw (inmiddels ook alweer 10 jaar oud):
Afbeeldingslocatie: https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/b/bc/Interieur_2e_klasse_ICMm.JPG/1280px-Interieur_2e_klasse_ICMm.JPG

Zie Wikipedia: Intercitymaterieel

• MdO82
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 24-12 13:47
EDIT schreef op zaterdag 09 april 2016 @ 21:26:
Niet? Via Wikipedia:

Interieur oud 2e klas :
[afbeelding]

Nieuw (inmiddels ook alweer 10 jaar oud):
[afbeelding]

Zie Wikipedia: Intercitymaterieel
Ik zal niet goed gezocht hebben, kwam het niet tegen

2250 WP Zuid PVoutput

• bvk
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 02:24

bvk

Het gaat nooit snel genoeg!

Lezen er hier ook TGV/Thalys machinisten mee? O-)

Ik ga hier bij de TGV in Trainsimulator ergens voorbij waarbij het voldoende is om alleen de circuitbreaker even omhoog te houden en de trein gaat weer door. Wissel ik hier van onderstation of zo?

In de handleiding lees ik dit:

Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/51234770/power%20change.PNG

Maar vertelt dus niet waarom het is dat je dit signaal krijgt....

Specs

Verwijderd

Ik zal ICMm wel heel erg gaan missen zodra dat van de baan af gaat. :'( -O- vind het persoonlijk prettiger reizen dan VIRM. VIRM wiebelt alle kanten op, ICMm heeft dat veel minder. :) Daarnaast ben ik niet zo'n fan van de indeling van VIRM, teveel vierzits opstellingen en dat zit als het druk is waardoor je tegenover anderen zit vaak krapper dan een tweezits opstelling in ICMm. Als VIRM dezelfde indeling als ICMm zou krijgen zou dat al een slok op de borrel schelen qua comfort maar je blijft natuurlijk dat geschommel hebben. Ik benieuwd hoe comfortabel ICNG zal zijn. :)

• Trainhunter2009
bvk schreef op zaterdag 09 april 2016 @ 21:41:

Ik ga hier bij de TGV in Trainsimulator ergens voorbij waarbij het voldoende is om alleen de circuitbreaker even omhoog te houden en de trein gaat weer door. Wissel ik hier van onderstation of zo?

[video]

[afbeelding]

Bij wisselstroomsystemen zijn er op de lange trajecten plaatsen waar de spanning onderbroken wordt. De stroomfasen kunnen namelijk niet overal synchroon lopen vanaf de verschillende stroomtoevoerstations. Alle bovenleidingen zijn opgedeeld in secties die van elkaar geïsoleerd zijn zodat bij problemen of kortsluitingen niet de hele bovenleiding uitgeschakeld wordt. Bij dit soort scheidingen wordt de rijdraad niet onderbroken maar worden de bovenleidingsecties op een andere manier van elkaar geïsoleerd.

Als je hier met je trein met volle tractie ingaat krijg je een fikse schok, vandaar het "verzoek" tot uitschakelen, maar ook als je de volgende sectie met spanning ingaat krijgt je trein weer een enorme dot stroom te verwerken met veel kans op schade in de tractie-installatie en zeer onprettig voor je passagiers.

Ik weet niet of je wel eens in een tram meerijdt? Misschien heb je het wel is meegemaakt dat een bestuurder door een sectiescheiding heen reed tijdens het optrekken, een fikse vonk bij de pantograaf en een grote schok door de tram als gevolg..........daarom dus

• EDIT

[video]

[afbeelding]

Geen Thalys-machinist, maar wel HSL-machinist, mag dat ook? :P
Ik weet niet hoe het in Frankrijk (?) is, maar in Nederland is dit op de HSL een 'neutrale sectie' of 'fasescheiding' (phase lock). Dit is een stukje bovenleiding van (in Nederland) een slordige 400 meter, waar geen spanning op staat. Aan weerskanten van deze fasescheiding wordt er een andere fase van de 25 kV 3-fase wisselspanning gebruikt. Je wisselt ondertussen ook van onderstation, maar het belangrijkste zijn die fases.
Treinen op de HSL mogen daarom ook niet langer dan 400 meter zijn (twee Thalys-treinen aan elkaar geknoopt, of 16 bakken), om te voorkomen dat er sluiting tussen de verschillende fases ontstaat.

• Trainhunter2009
Verwijderd schreef op zaterdag 09 april 2016 @ 21:56:
Ik zal ICMm wel heel erg gaan missen zodra dat van de baan af gaat. :'( -O- vind het persoonlijk prettiger reizen dan VIRM. VIRM wiebelt alle kanten op, ICMm heeft dat veel minder. :) Daarnaast ben ik niet zo'n fan van de indeling van VIRM, teveel vierzits opstellingen en dat zit als het druk is waardoor je tegenover anderen zit vaak krapper dan een tweezits opstelling in ICMm. Als VIRM dezelfde indeling als ICMm zou krijgen zou dat al een slok op de borrel schelen qua comfort maar je blijft natuurlijk dat geschommel hebben. Ik benieuwd hoe comfortabel ICNG zal zijn. :)
Laten we hopen dat ICMm een waardige vervanger gaat krijgen, het zijn na de Mat 54 Hondekoppen _/-\o_ de meest comfortabele IC-treinen met prima rij-eigenschappen. :9~
VIRM en straks VIRMm zal zo blijven wiebelen omdat het zwaartepunt een stukje hoger ligt dan bij ICMm.
Dus laten we hopen op een comfortabele opvolger waar over comfort is nagedacht ;)

• Migrator
  • Niet online

Migrator

☄️☄️☄️ voorheen Evest

Trainhunter2009 schreef op zaterdag 09 april 2016 @ 22:05:
[...]
VIRM en straks VIRMm zal zo blijven wiebelen omdat het zwaartepunt een stukje hoger ligt dan bij ICMm.
Dus laten we hopen op een comfortabele opvolger waar over comfort is nagedacht ;)
Dat het zwaartepunt hoger ligt is niet de enige reden dat WIRM zo wiegt, het heeft (natuurlijk) ook met de dempers bij de draaistellen en de wielvorm te maken. Immers ligt het zwaartepunt van DDZ ook hoger dan ICM (lijkt me toch? :p) maar die schommelt lang niet zo erg.
Ik hoop op een opvolger van ICM met minstens zo fijne stoelen (niet de DDZ-glijbaan), geen kniekiller-afvalbakken maar vooral een stillere airco :P

• EDIT
Met een paar maandjes weten we meer over de opvolger, nog even geduld.
Van Stadler is bevestigd dat zij de IC versie van de Flirt hebben aangeboden, van de andere fabrikanten (Alstom, Bombardier en Siemens) is volgens mij nog niets naar buiten gekomen over hun bod.

• Trainhunter2009
Dat is idd ook een oorzaak van WIRM, stuggere demping en het kan al een stuk prettiger zijn.
Wat betreft de stoelen helemaal eens, zal mij benieuwen of er gekozen kan worden uit iets dergelijks als er een "pas-sessie" komt voor ICNG.
Naar ik ga geloven door naar de Flirts en straks de CAF-jes te kijken gaan die kniekillers vast verdwijnen, en verhuizen de vuilverzamelaars naar de balkons :*)

• enchion
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
EDIT schreef op zaterdag 09 april 2016 @ 22:00:
[...]

Ik weet niet hoe het in Frankrijk (?) is, maar in Nederland is dit op de HSL een 'neutrale sectie' of 'fasescheiding' (phase lock). Dit is een stukje bovenleiding van (in Nederland) een slordige 400 meter, waar geen spanning op staat. Aan weerskanten van deze fasescheiding wordt er een andere fase van de 25 kV 3-fase wisselspanning gebruikt. Je wisselt ondertussen ook van onderstation, maar het belangrijkste zijn die fases.
Treinen op de HSL mogen daarom ook niet langer dan 400 meter zijn (twee Thalys-treinen aan elkaar geknoopt, of 16 bakken), om te voorkomen dat er sluiting tussen de verschillende fases ontstaat.
De treinen hebben ook een buffer voor het geval ze stil komen te staan in zo`n neutrale zone ?

How do you save a random generator ?

• ShitHappens
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 23-12 11:53
Verwijderd schreef op zaterdag 09 april 2016 @ 21:56:
Als het goed is gaat met de modernisering van de VIRM de indeling lijken op hoe de NID/DDZ is ingedeeld. Dat zou dus meer tweezits gaan opleveren. Zeker in de eerste serie VIRM zie je overdreven veel vierzits. Pas in de laatste serie (zonder railtenderlift en de blauwe bekleding in 2e klas) is er een fijne verhouding ontstaan, naar mijn idee.

• wildhagen
  • Niet online
MdO82 schreef op zaterdag 09 april 2016 @ 21:14:
[...]

Nu wist ik zelf niet dat de ICM-rijtuigen gerenoveerd waren :p
Toegegeven was ik er de laatste jaren er niet meer zo mee bezig.

Maar ik kan helaas via Google verder geen informatie vinden over de ICMm-toestellen.

Is hier info of beeldmateriaal over te vinden ?
Naast de foto's die EDIT al gaf van het interieur kon je het aan de buitenkant ook zien.

Bij ICM was de deur van de doorloopkop verdeeld in twee helften middels rubbers, bij ICMm is het één geheel. Ook de blauwe band van de NS-kleur is anders: bij ICM was deze hoekig, bij ICMm is deze afgerond. En ook de koersrol is anders: bij ICM was deze traditioneel zo'n rollende koersrol, bij ICMm is het een digitaal scherm.

Hier zie je mooi oud ICM (rechts) en nieuw ICMm (links, stel 4013) naast elkaar:

Afbeeldingslocatie: https://geertsweblog.files.wordpress.com/2015/02/koploper3.jpg

Virussen? Scan ze hier!

• EDIT
enchion schreef op zaterdag 09 april 2016 @ 22:48:
[...]

De treinen hebben ook een buffer voor het geval ze stil komen te staan in zo`n neutrale zone ?
Wat bedoel je met een 'buffer?
Als je stil komt te staan in de fasescheiding of in de spanningssluis (de overgang van 1,5 kV naar 25 KV en vice versa) dan kan je spanning er bij laten schakelen via de treindienstleiding, zodat jij weer bovenleidingspanning hebt en weer verder kan rijden. Zodra je weg bent uit de fasescheiding, moet je dat melden, dan wordt de spanning er weer afgehaald.
Alleen de spanningssluis heeft een permanent geaard gedeelte van ongeveer 10 meter. Daar kan dus nooit spanning op gezet worden. Strand je daar, dan heb je pech. Met twee locomotieven (zoals Thalys heeft of de 'sandwich'-uitvoering van de intercity direct) kan je de betreffende stroomafnemer isoleren en met de andere loc even een aanloopje nemen om er alsnog uit te komen. De kans dat je er echt strandt is nihil. Vrijwel altijd heb je genoeg snelheid om die 10 meter te overbruggen.

• Dennis
Leuke informatie om te weten, bedankt.

Gisteren trouwens weer een hoop gezeik op de HSL. Eerst een bijzonderheidje toen ik om half vijf op Schiphol stond. De Thalys van 16:34 kwam binnen op spoor 6, maar reed helemaal door naar voren. Niet handig dacht ik, want alle passagiers moesten ook door naar voren.

Iets daarna begon ik het te begrijpen toen de IC Direct van 16:39 óók werd binnengehaald op spoor 6 om achter de Thalys gezet te worden. Ik vond het op zich raar, maar toen riep de hc van de IC direct om dat er een gestrande trein op de HSL stond en wij via de klassieke route gingen rijden. Dat riep hij echter pas om nadat de IC naar Vlissingen eerst vertrok, dus dat vond ik dan wel weer irritant.

Groot was mijn verbazing toen we bij Hoofddorp ineens de lucht ingingen en inderdaad... we mochten dus tóch via de HSL. Ik vermoed dat dit van meet af aan het plan zal zijn geweest van de trdl en omdat hij waarschijnlijk niet wist hoe lang het ging duren, alvast even twee treinen op één spoor parkeerde, zodat ze op Schiphol niet twee sporen in beslag namen.

Op de terugweg kwam in Rotterdam de IC Direct te laat binnen en was er niet genoeg tijd om de trein om te bouwen voor de terugweg. Vertrokken we dus ook met 7 minuten vertraging.

Nee... er is gewoon te vaak te veel gedoe met die trein. Het heeft meerdere oorzaken maar lijkt mij dat de betrouwbaarheid een aandachtspunt blijft voor de directies.

• MBV
  • Laatst online: 22-12 19:56

MBV

Ik moet vanaf maandag van Rotterdam Alexander naar Amsterdam Sloterdijk. Dat gaat een trajectkaart worden, maar als ik zo de verhalen lees (en vertragingsstatistieken zie) kan ik beter een kwartiertje langer in de sprinter zitten dan €60/maand betalen om IC direct te pakken...

Sowieso lekker handig geregeld: ik heb een andere maand-trajectkaart op mijn OV-chipkaart staan, en zou nu dus graag een altijd-vrij maandabbonnement nemen. Dat kan niet :') Lap maar eventjes grof geld aan tickets totdat dat mogelijk is... :( Vroeger, toen je gewoon een papieren kaartje kon kopen...

• Bacchus
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22-12 14:04
MBV schreef op zondag 10 april 2016 @ 12:35:
Ik moet vanaf maandag van Rotterdam Alexander naar Amsterdam Sloterdijk. Dat gaat een trajectkaart worden, maar als ik zo de verhalen lees (en vertragingsstatistieken zie) kan ik beter een kwartiertje langer in de sprinter zitten dan €60/maand betalen om IC direct te pakken...
Zo erg is het (naar mijn bescheiden mening) nou ook weer niet. Maar ik moet zeggen dat 60 €/m wel een pittige prijs is. Reken ook het comfort van ICR tov SLT mee. (mjah, en van de andere kant twee extra overstappen.)
Sowieso lekker handig geregeld: ik heb een andere maand-trajectkaart op mijn OV-chipkaart staan, en zou nu dus graag een altijd-vrij maandabbonnement nemen. Dat kan niet :') Lap maar eventjes grof geld aan tickets totdat dat mogelijk is... :( Vroeger, toen je gewoon een papieren kaartje kon kopen...
Kun je die niet op een andere kaart laten zetten? Of die bestaande maand-traject-kaart laten zappen? Ik snap namelijk wel dat een automaat niet weet welk product hij moet kiezen als hij twee geldige terugkrijgt. Vergelijk: Als jij beide papieren abo's aan een conducteur zou laten zien, krabt hij zich ook even aan zijn achterhoofd. (Waarbij de conducteur een mens is en uiteindelijk dus flexibel.)

• bvk

bvk

Trainhunter2009 schreef op zaterdag 09 april 2016 @ 21:58:
[...]

Bij wisselstroomsystemen zijn er op de lange trajecten plaatsen waar de spanning onderbroken wordt. De stroomfasen kunnen namelijk niet overal synchroon lopen vanaf de verschillende stroomtoevoerstations. Alle bovenleidingen zijn opgedeeld in secties die van elkaar geïsoleerd zijn zodat bij problemen of kortsluitingen niet de hele bovenleiding uitgeschakeld wordt. Bij dit soort scheidingen wordt de rijdraad niet onderbroken maar worden de bovenleidingsecties op een andere manier van elkaar geïsoleerd.

Als je hier met je trein met volle tractie ingaat krijg je een fikse schok, vandaar het "verzoek" tot uitschakelen, maar ook als je de volgende sectie met spanning ingaat krijgt je trein weer een enorme dot stroom te verwerken met veel kans op schade in de tractie-installatie en zeer onprettig voor je passagiers.

Ik weet niet of je wel eens in een tram meerijdt? Misschien heb je het wel is meegemaakt dat een bestuurder door een sectiescheiding heen reed tijdens het optrekken, een fikse vonk bij de pantograaf en een grote schok door de tram als gevolg..........daarom dus
EDIT schreef op zaterdag 09 april 2016 @ 22:00:
[...]

Heldere uitleg, dank beiden. Het betreft hier inderdaad Frankrijk tussen Parijs en Vendome, een stuk van 140 kilometer. Maar als ik het dus goed begrijp is het de bedoeling dat ik bij die sectiewisseling dus even de pantograaf naar beneden doe en ook meteen weer omhoog?

Of is het al genoeg om even uit de VI stand te gaan naar neutraal zodat er tijdelijk geen aandrijving is? Het probleem bij 300 kilometer per uur is natuurlijk dat het zo snel gaat en je amper tijd hebt om te reageren.

Vandaar dat ik me even afvroeg hoe dit in de echte praktijk gaat... ;)

Specs

• Trainhunter2009
bvk schreef op zondag 10 april 2016 @ 13:58:
[...]

[...]

Heldere uitleg, dank beiden. Het betreft hier inderdaad Frankrijk tussen Parijs en Vendome, een stuk van 140 kilometer. Maar als ik het dus goed begrijp is het de bedoeling dat ik bij die sectiewisseling dus even de pantograaf naar beneden doe en ook meteen weer omhoog?

Of is het al genoeg om even uit de VI stand te gaan naar neutraal zodat er tijdelijk geen aandrijving is? Het probleem bij 300 kilometer per uur is natuurlijk dat het zo snel gaat en je amper tijd hebt om te reageren.

Vandaar dat ik me even afvroeg hoe dit in de echte praktijk gaat... ;)
Edit zal dit uit de Nederlandse praktijk kunnen bevestigen, maar mijn kennis als niet machinist zegt dat uitschakelen op zo'n punt genoeg is. Je rijdt dan toch een stukje stroomloos, dus tractie vragen is dan toch niet mogelijk. Alleen als je een spanningssluis berijdt, en dus van spanningssoort wisselt dan is het noodzaak om de pantograaf(of meerdere) te laten zakken en de bij de volgende spanning behorende pantograaf weer op te laten.

Als ik het goed heb krijg je toch een bord of cabine sein als je dit nadert? Dat moet voldoende zijn om te reageren, dus als het zo kort op het feit is, is uitschakelen dus voldoende, voor het laten zakken van panto's heb je dan geen tijd...............

Het is in feite het zelfde als een bovenleiding loze brug berijden............zeg maar :Y

• ShitHappens
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 23-12 11:53

Heel fijn inderdaad, ik had privé al een Weekend Vrij en kreeg toen een Traject Vrij voor m'n werk. En dat moest uiteraard op een aparte kaart. Dat is later omgezet naar rijden op rekening.... Weer een nieuwe kaart :F
Nu zit ik dus met 3 exemplaren van de "Eén kaart voor het hele OV". Waarvan dus 1 niet in gebruik maar waar nog wel wat saldo op zit te roesten.

• bvk

bvk

Je krijgt inderdaad dat bord wat aangeeft dat je nog een kilometer hebt voor het actiepunt plus dat er een zoemer gaat en er een lampje gaat branden.

Er is alleen geen indicatie meer (of ik zie het niet...) als je het punt voorbij bent, kijk maar in het filmpje. Je hebt pakweg maar 10 seconden dus met de pantograaf werken heeft dan inderdaad geen zin en neem ik aan dat het dan voldoende moet zijn om de trein alleen maar even in de "vrij" stand te zetten.

Met het wisselen van 1.5 naar 25 Kv en vice versa is het een hoop duidelijker aangegeven met de borden wat er verwacht wordt wat dat betreft.

Specs

• EDIT
Alleen bij het wisselen van bovenleidingspanning moet de stroomafnemer naar beneden. Bij de fasescheiding is tractie uitschakelen voldoende (en specifiek voor de Traxx locomotieven de snelschakelaar uitschakelen). In de rijtuigen is dit merkbaar doordat de extra zitplaatslampjes, stopcontacten en airconditioning uit vallen.

Op de HSL zijn de vooraankondigingsborden niet nodig omdat dit al 32 kilometer van te voren zichtbaar is op de ETCS DMI. De Traxx kan zelf alles uitschakelen indien nodig, maar normaal doet de machinist het (ook eventueel het laten zakken van de stroomafnemers indien nodig).

Edit: de Fyra V250 was in dat opzicht nog geavanceerder, deze trein kon naast het automatisch uitschakelen ook weer automagisch inschakelen :P

[ Voor 40% gewijzigd door EDIT op 10-04-2016 16:09 ]

• Krentenbol
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 29-11 13:52

Krentenbol

Prutz0r

EDIT schreef op zondag 10 april 2016 @ 15:50:
de Fyra V250 was in dat opzicht nog geavanceerder, deze trein kon naast het automatisch uitschakelen ook weer automagisch inschakelen :P
Alleen jammer dat hij iets te enthousiast was met het uitschakelen he :+

How to autobeun: Like, comment en subscribe!

Wat gebeurt er als je de tractie NIET uitschakelt?

5800X3D, MSI X370, MSI 5070Ti

• EDIT
Dan schakelt de loc eerst zelf de tractie uit en gooit daarna de snelschakelaar uit (en indien nodig de stroomafnemers neer).

Edit: en als je een stomme loc hebt die niet onder ETCS rijdt, dan rij je spanning aarde. Vinden ze niet zo grappig bij Infraspeed (de beheerder van de HSL).

[ Voor 39% gewijzigd door EDIT op 10-04-2016 20:26 ]

EDIT schreef op zondag 10 april 2016 @ 20:18:
Dan schakelt de loc eerst zelf de tractie uit en gooit daarna de snelschakelaar uit (en indien nodig de stroomafnemers neer).

Edit: en als je een stomme loc hebt die niet onder ETCS rijdt, dan rij je spanning aarde. Vinden ze niet zo grappig bij Infraspeed (de beheerder van de HSL).
Huh? zit er ook ATB op de HSL dan?

5800X3D, MSI X370, MSI 5070Ti

• EDIT
Hangt af van de plaats waar je staat. Bijvoorbeeld bij Zevenbergsche Hoek-HSL aansluiting ligt er tussen de spanningssluis en het Rail-aansluitingssein (het eerste conventionele sein richting het conventionele spoor) geen SMB meer. Daar zal dus inderdaad de ATB alweer actief kunnen zijn. Zelfde geldt voor Hoofddorp. Eenmaal ben ik in de spanningssluis bij Hoofddorp tot stilstand gekomen (gelukkig met leeg materieel) doordat de verbinding met het RBC niet tot stand kon worden gebracht door de loc en moest omkeren.
Toen kreeg ik aan de andere kant gewoon al de ATB code erbij zodra de treindienstleiding het RAS-sein weer 'veilig' terug richting Schiphol zette.

Edit: ATB is zelfs vereist op die punten omdat daar overgeschakeld wordt. De ATB-code moet al eerder in de baan zitten dan dat de daadwerkelijke omschakeling plaatsvindt, omdat de apparatuur tijd nodig heeft om de code correct te interpreteren, anders kan je niet met 140 km/u van de HSL af rijden.

Edit 2: ik besef het nu pas, sorry. Ik heb de vraag verkeerd geïnterpreteerd.
Nee, natuurlijk zit er geen ATB op de HSL, maar heel sporadisch kan het uiteraard voorkomen dat er een niet-HSL trein per ongeluk de HSL op wordt gestuurd. Dat bedoelde ik met 'stomme loc'. Heeft de machinist dan niet in de gaten dat ie de HSL op rijdt en door een spanningssluis heen knalt, dan zal 'ie uiteraard spanning aarde rijden. De loc of trein kan dan uiteraard niet zelf de stroomafnemers laten zakken omdat ie geen ETCS heeft. Ik herinner mij een verhaal (in hoeverre het echt gebeurd is, zou ik niet durven zeggen) van een SLT die het A15-tracé op gestuurd werd. Dat ging geloof ik ook niet helemaal goed :P

[ Voor 44% gewijzigd door EDIT op 11-04-2016 12:16 ]

• Trainhunter2009
EDIT schreef op zondag 10 april 2016 @ 21:28:
Edit 2: ik besef het nu pas, sorry. Ik heb de vraag verkeerd geïnterpreteerd.
Nee, natuurlijk zit er geen ATB op de HSL, maar heel sporadisch kan het uiteraard voorkomen dat er een niet-HSL trein per ongeluk de HSL op wordt gestuurd. Dat bedoelde ik met 'stomme loc'. Heeft de machinist dan niet in de gaten dat ie de HSL op rijdt en door een spanningssluis heen knalt, dan zal 'ie uiteraard spanning aarde rijden. De loc of trein kan dan uiteraard niet zelf de stroomafnemers laten zakken omdat ie geen ETCS heeft. Ik herinner mij een verhaal (in hoeverre het echt gebeurd is, zou ik niet durven zeggen) van een SLT die het A15-tracé op gestuurd werd. Dat ging geloof ik ook niet helemaal goed :P
Dit is er van terug te vinden, en een mij bekende machinist wist het verhaal toen al direct te vertellen, dus ik neem voor 85% aan dat het is gebeurt.

Re: Onjuiste rijweg: Trein rijdt station Dronten voorbij

Citeer

Berichtdoor Rudolfph » Do 10 Okt 2013, 10:13

Al maanden of misschien zelfs jaren geleden, een sprinter (met SLT) van Utrecht richting 's-Hertogenbosch ging na Geldermalsen linksaf de Betuweroute op. Trein had zo'n snelheid dat hij onder de 1500V gelijkstroom vandaan schoot het 25kV wisselstroom gebied in, maar omdat er een systeem opzit dat de boel in de gaten houdt, werd de 25kV op dat spoor uitgeschakeld (hoe dat werkt: geen idee). Grootste probleem was dat de trein zelf niet meer weg kon komen bij gesprek aan (de juiste) bovenleidingsspanning en dus afgesleept moest worden door een dieselloc. Dat duurde natuurlijk een tijdje want die moest ergens anders vandaan komen, en al die tijd hebben de reizigers vastgezeten in de trein. Volgens mij was er "gewoon" een rijweg ingesteld en geen sprake van het passeren van een rood sein. Hoe stom en vervelend de situatie ook was, er was volgens mij geen sprake van het passeren van een rood sein of een andere gevaarlijke situatie, en ik vraag me dus af óf ILT dit voorval wel onderzoekt/onderzocht heeft.
:P

• Fiber

Fiber

Dat van die sprinter(s) snap ik niet helemaal. Ik vermijd sprinters als het even kan en zou de intercity naar Utrecht en dan de intercity naar Sloterdijk pakken...

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 24-12 18:22
enchion schreef op zaterdag 09 april 2016 @ 22:48:
[...]
Er zijn in Nederland ook veel spanningsloze bruggen, daar wil een trein ook wel eens (onverhoopt) tot stilstand komen. Als je dan net met de stroomafnemer op de verkeerde plek staat dan moet je (als dat je enige stroomafneemplek is) wachten op een duwtje van de volgende trein. Of je vraagt de reizigers:

Afbeeldingslocatie: http://i48.tinypic.com/xmsnpw.jpg

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

• EDIT
Duwen met de volgende trein gaat niet gebeuren. Bij trams kan dat wel, maar met treinen niet. Als een trein echt op een stroomloze brug strandt en geen van de stroomafnemers kan nog bij de bovenleiding komen en je kan de trein ook niet meer laten rollen, dan is het wachten op een hulptrein of sleeploc.
Het duwen van een trein kan theoretisch, maar gebeurd tegenwoordig niet meer. Dat wordt als te onveilig beschouwd.

• Trenchdog
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 23:50
Lichtelijk off-topic, maar moest gelijk aan dit topic denken bij het zien van deze Prorail-getinte Fokke en Sukke:

http://www.foksuk.nl/nl/?...ctime=1460325600&cid=7248

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Fiber schreef op zondag 10 april 2016 @ 22:06:
[...]

Dat van die sprinter(s) snap ik niet helemaal. Ik vermijd sprinters als het even kan en zou de intercity naar Utrecht en dan de intercity naar Sloterdijk pakken...
Die sprinter rijd direct door zonder overstap. Scheelt dus tijd en moeite

Bikemounts.nl opmaat gemaakte houders voor bikeradars, fietscomputers & tools. Perfect passend op JOUW fiets.

• Fiber

Fiber

GoldenSample schreef op maandag 11 april 2016 @ 12:22:
[...]

Die sprinter rijd direct door zonder overstap. Scheelt dus tijd en moeite
Doet er volgens mij ongeveer even lang over dus veel tijd scheelt het niet in mijn ogen. En ik heb de moeite van het overstappen er graag voor over als ik in plaats van vijf kwartier in een sprinter ongeveer net zo lang in een intercity kan zitten.

Maar goed, dat is mijn persoonlijke mening, ik stap alleen in sprinters als er geen intercity's stoppen op het station waar ik wil zijn.

• LordSinclair
Van het weekend kwam er een moeder met 2 kinderen de IC waar ik zat in. Ze waren even uit de Sprinter gestapt om een stukje van het traject met de IC te doen zodat de kinderen naar de WC konden. Het station erna gingen ze weer verder met de stoptrein. :D

• Bacchus
Als je toch op een (IC!-)station bent, kun je toch ineens daar naar de wc? Lijkt me een stuk frisser en makkelijker.

• vooghel
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 23:09

vooghel

Cunning linguist

Maar dat kost meer (reis-)tijd :P

Nederlands is makkelijker als je denkt.

• Bastien
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

Bastien

Probleemeigenaar

Arme reizigers... gelukkig is het geen druk traject. :+
Het is woensdag, donderdag en vrijdag niet mogelijk om met de trein van Dordrecht naar Lage Zwaluwe te reizen. Die drie dagen zijn er herstelwerkzaamheden aan de Moerdijkbrug.

Dat is nodig omdat vorige week tijdens een controle haarscheurtjes in de brug zijn ontdekt.

Het is niet gelukt om een alternatief vervoersaanbod te regelen voor de ongeveer 75.000 mensen die dagelijks op dit traject met de trein reizen. "Normaal gesproken vraagt een buitendienststelling van deze omvang maanden voorbereidingstijd", zegt de NS maandag.

De NS waarschuwt dat reizigers beter hun reis kunnen uitstellen. En als dat niet gaat, is het beter om buiten de spits om weg te gaan.

Bussen

Tussen Den Haag en Tilburg/Eindhoven moeten mensen woensdag, donderdag en vrijdag omreizen via Utrecht en Den Bosch. Tussen Rotterdam en Breda raadt de NS Intercity direct aan.

Ook rijden bussen, tussen Zwijndrecht en Lage Zwaluwe, Dordrecht en Lage Zwaluwe en Dordrecht en Dordrecht-Zuid. Alle treinen uit de richting Rotterdam stoppen op Zwijndrecht.

De haarscheurtjes kunnen gevaarlijke situaties opleveren. Het is onduidelijk hoe ze zijn ontstaan. Om de brug te herstellen, is het noodzakelijk om het spoor voor treinverkeer geheel af te sluiten, omdat de spoorstaven ingegoten zijn.
En waarom niet in het weekend?
ProRail heeft na overleg met de betrokken reizigers- en goederenvervoerders de keuze gemaakt voor bovengenoemde data. De werkzaamheden moeten voor 17 april aanstaande afgerond zijn, omdat vanaf dan de Brabantroute (met de Moerdijkbrug) als omrijdroute gebruikt zal worden voor de Betuweroute die van zaterdag 16 april tot en met zondag 16 oktober grotendeels buiten dienst wordt gesteld vanwege aanleg van het derde spoor naar Duitsland.

[ Voor 16% gewijzigd door Bastien op 11-04-2016 20:50 ]

Je privacy is voor het eerst geschonden bij de eerste echo. Daarna wordt het er de rest van je leven niet meer beter op.

• MBV

MBV

Fiber schreef op zondag 10 april 2016 @ 22:06:
[...]

Dat duurt 1 minuut langer :+ En dat vertrekt niet om 09:05, wat voor de financiën het beste is ;) En de sprinter zit op Alexander nog niet vol, en is op Sloterdijk bijna leeg. Ik ben heel benieuwd of de IC Utrecht-Amsterdam zitplek heeft :+

• ANdrode
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
MBV schreef op maandag 11 april 2016 @ 21:24:
[...]
Dat duurt 1 minuut langer :+ En dat vertrekt niet om 09:05, wat voor de financiën het beste is ;) En de sprinter zit op Alexander nog niet vol, en is op Sloterdijk bijna leeg. Ik ben heel benieuwd of de IC Utrecht-Amsterdam zitplek heeft :+
Vanaf 8:55 werkt voor de financiën al ;).

• MBV

MBV

ANdrode schreef op maandag 11 april 2016 @ 21:38:
[...]

Vanaf 8:55 werkt voor de financiën al ;).
Ik wilde lekker bijdehand doen, maar ik had het verkeerd onthouden: alternatief van 08:58 was niet de IC direct :X Ok, jij wint: die van 8:58 naar Utrecht is relatief rustig (beter dan 9:13: voordeeluren vanaf Rotterdam CS, en bejaarden die voor 09:05 op Alexander nog niet durven inchecken voor voordeeluren :')). En 12 minuten voor de overstap, dat moet zelfs bij die trein wel lukken (de sprinter naar Breukelen lukt vaak niet ;w).

• LordSinclair
Bacchus schreef op maandag 11 april 2016 @ 14:46:
Als je toch op een (IC!-)station bent, kun je toch ineens daar naar de wc? Lijkt me een stuk frisser en makkelijker.
Dan kost een toiletbezoek je al snel 30 minuten extra reistijd en 50 cent per bezoek :X

[ Voor 4% gewijzigd door LordSinclair op 12-04-2016 08:18 ]

• Migrator
  • Niet online

Migrator

☄️☄️☄️ voorheen Evest

Wat natuurlijk belachelijk is op stations waar de poortjes dicht zijn: Daar kan niet jan en alleman meer naar de wc toe :+

• LordSinclair
Migrator schreef op dinsdag 12 april 2016 @ 08:28:
Wat natuurlijk belachelijk is op stations waar de poortjes dicht zijn: Daar kan niet jan en alleman meer naar de wc toe :+
Op Gouda en Rotterdam moet je als reiziger eerst uitchecken voordat je naar de WC kan :+

• Migrator
  • Niet online

Migrator

☄️☄️☄️ voorheen Evest

LordSinclair schreef op dinsdag 12 april 2016 @ 08:29:
[...]

Op Gouda en Rotterdam moet je als reiziger eerst uitchecken voordat je naar de WC kan :+
Op Deventer dan weer niet. Zie je wel dat de ov-chipkaart alleen maar voor onduidelijkheid zorgt! :+

• MBV

MBV

Nou, die OV-Chipkaart an sich gaat wel. Het bankpasje van KNAB en het toegangspasje van mijn werk zorgen pas voor onduidelijkheid: die zorgen ervoor dat er 2 OV-chipkaarten in mijn portemonnee zitten :') Knab lastig :p

• EDIT

[video]

[afbeelding]

Om hier nog even op terug te komen, op deze manier wordt het in Nederland aangekondigd :

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/bZykM3Dzoolygjus3AAyWmkn/medium.jpg
Ik zie dus dat er met een slordige 12 kilometer een fasescheiding aan gaat komen ;)

• bvk

bvk

EDIT schreef op dinsdag 12 april 2016 @ 14:38:
[...]

Om hier nog even op terug te komen, op deze manier wordt het in Nederland aangekondigd :

[afbeelding]
Ik zie dus dat er met een slordige 12 kilometer een fasescheiding aan gaat komen ;)
Ja, dat scheelt nogal met de 1 kilometer (oftewel 12 seconden) die ik heb.... :P Ik neem aan dat dit in het echt in de TGV ook gewoon op de DMI ruim van te voren bekend wordt, maar die is in TS2016 helaas niet actief.

En verder heb je als machinist natuurlijk baankennis, dus wisten ze ook in de pre DMI tijd ook al dat de hendeltjes op een bepaalt punt beroerd moesten gaan worden denk ik. Die baankennis moet ik natuurlijk nog opdoen, dan hoef ik niet meer zo naar de bordjes te turen.... :)

Specs

• Alex)
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 12-12 21:27
bvk schreef op dinsdag 12 april 2016 @ 17:18:
[...]

Ik neem aan dat dit in het echt in de TGV ook gewoon op de DMI ruim van te voren bekend wordt, maar die is in TS2016 helaas niet actief.
Onder ETCS wel, onder TVM niet denk ik.

Als je een trein wilt met actieve DMI: de Class 395 die in Londen - Faversham zit heeft dat. Hitachi heeft meegewerkt met het programmeren :)

edit: toch wel, onder TVM schijnt het zelfs automagisch te gebeuren.

[ Voor 14% gewijzigd door Alex) op 12-04-2016 17:48 ]

We are shaping the future

• wildhagen
  • Niet online
Over die treinramp in Duitsland een tijdje terug (die 2 Flirts die elkaar ramden):
Twee maanden na het treinongeluk in het Duitse Bad Aibling met elf doden is de dienstleider in voorlopige hechtenis genomen. Hij zou op het moment van het ongeval op zijn smartphone een computerspelletje hebben gespeeld.

Dat zei de openbaar aanklager dinsdag.

De rechtbank in Rosenheim heeft de hechtenis bevolen op verzoek van de officier van justitie. Die verdenkt de dienstleider nu van doodslag, mishandeling en gevaarlijke nalatigheid.

Volgens de laatste stand van het onderzoek was de verdachte op de ochtend van de fatale dag tijdens zijn dienst een online computerspel begonnen op zijn smartphone. Hij zou hebben gespeeld tot vlak voor de botsing van twee regionale treinen op de route van Holzkirchen naar Rosenheim.

Daardoor kwamen op 9 februari elf personen om het leven en raakten 85 passagiers gewond.
Bron: http://www.nu.nl/buitenla...einongeluk-duitsland.html

Virussen? Scan ze hier!

• bvk

bvk

Alex) schreef op dinsdag 12 april 2016 @ 17:44:
[...]

Onder ETCS wel, onder TVM niet denk ik.

Als je een trein wilt met actieve DMI: de Class 395 die in Londen - Faversham zit heeft dat. Hitachi heeft meegewerkt met het programmeren :)

edit: toch wel, onder TVM schijnt het zelfs automagisch te gebeuren.
Ook een interessant forum/topic moet ik zeggen ;)
Although it is not good practice for a driver to motor through on full power without backing off, it is possible to do so and *should* cause no harm.
Met het enige verschil dat ik wel weer de circuitbreaker dicht moet zetten om de trein verder te laten rijden en het dus niet volledig automatisch gaat. Maar als ik het netjes wil doen zal ik dus ook nog de "versnellingsbak" (hoe noem je dat in trein termen?) even van de VI stand naar de 0 stand moeten brengen en weer terug.
Ik heb nog in geen enkele UK highspeed trein (390/395/801) een echt actieve DMI gezien hoor, alleen in de Chinese (380A en 380D) treinen? En beperkt in de ICE's als je onder LZB rijdt.

Specs

• LordSinclair
Afbeeldingslocatie: http://i67.tinypic.com/98c9qh.jpg
Typisch hoe de NS zichzelf te kort doet, de naam van "De NS zet bus in" heeft de NS al omdat er bij verstoringen altijd weinig bussen zijn. Maar als het dan goed geregeld is zoals met werkzaamheden zetten ze het zelf bewust in enkelvoud op een bord.

• Dennis
Je kunt ook op alle slakken zout leggen :/.

Bij verstoringen zijn er misschien regelmatig te weinig bussen, mijn ervaring is dat het bij geplande werkzaamheden juist altijd uitstekend geregeld is.

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

LordSinclair schreef op woensdag 13 april 2016 @ 09:08:
[afbeelding]
Typisch hoe de NS zichzelf te kort doet, de naam van "De NS zet bus in" heeft de NS al omdat er bij verstoringen altijd weinig bussen zijn. Maar als het dan goed geregeld is zoals met werkzaamheden zetten ze het zelf bewust in enkelvoud op een bord.
Wees blij dat ze een bus inzetten, vaak genoeg meegemaakt dat de gewone lijndiensten de shitload aan passagiers moesten transporteren :X

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

• LordSinclair
Raven schreef op woensdag 13 april 2016 @ 10:18:
[...]

Wees blij dat ze een bus inzetten, vaak genoeg meegemaakt dat de gewone lijndiensten de shitload aan passagiers moesten transporteren :X
Bij werkzaamheden? Of bij verstoringen?

• O88088
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 22:40
Ik heb tot nu toe twee keer met NS-bussen te maken gehad en beide keren was het een drama. Niemand heeft enig idee hoe laat de bussen gaan of hoeveel er überhaupt zijn, en daarnaast moesten er mensen achterblijven omdat de bus simpelweg helemaal vol was (inclusief mensen in het gangpad). Dat achterblijven was juist zo'n drama omdat je niet wist of de volgende bus over een uur kwam, of over twee uur, of al over tien minuten.

Daarnaast ben je gewoon veel langer onderweg. De trein haalt misschien ~80km/h gemiddeld maar de bus komt niet boven de 50 doordat een groot deel binnen de bebouwde kom was.

Verwijderd

In mijn ervaring gaat het zo:

Verstoring? Prepare yourselves, winter is coming. Amper bussen, iedereen beukt de bus in als er eindelijk weer een is, je mag blij zijn als je op je bestemming komt laat staan op tijd. Soms zelfs geen bussen waardoor je met de gewone bussen verder moet.

Geplande werkzaamheden? Ruim voldoende bussen, netjes geregeld, wat vertraging maar dat is van tevoren bekend dus kan je op anticiperen, rijden uiteindelijk netjes volgens de nieuwe, tijdelijke "dienstregeling"

• EDIT
Bij verstoringen is het allemaal afhankelijk van hoeveel bussen er opgetrommeld kunnen worden bij de busmaatschappijen, inclusief chauffeurs die nog mogen rijden in verband met rij- en rusttijden.
Ik heb al meerdere malen gezien dat bussen helemaal vanuit de andere kant van Nederland kwamen omdat er niet genoeg bussen en chauffeurs in de directe omgeving beschikbaar waren. Voordat die dingen er zijn (chauffeur moet opgeroepen worden, die moet dan naar de busremise, vervolgens naar de plaats van verstoring) ben je dan wel weer anderhalf uur verder.

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

LordSinclair schreef op woensdag 13 april 2016 @ 10:20:
[...]

Bij werkzaamheden? Of bij verstoringen?
Beide.

Oscar Wilde

• Bacchus
Nu zal bij werkzaamheden binnen de bebouwde kom van Amsterdam of Rotterdam een NS-bus weinig toevoegen tov NS-omreisroutes, GVB of RET maar "bij ons in de provincie" is er altijd een NS-bus en die is voor de bulk van de reizigers sneller dan het streekvervoer.

• Trainhunter2009
EDIT schreef op woensdag 13 april 2016 @ 11:17:
Bij verstoringen is het allemaal afhankelijk van hoeveel bussen er opgetrommeld kunnen worden bij de busmaatschappijen, inclusief chauffeurs die nog mogen rijden in verband met rij- en rusttijden.
Ik heb al meerdere malen gezien dat bussen helemaal vanuit de andere kant van Nederland kwamen omdat er niet genoeg bussen en chauffeurs in de directe omgeving beschikbaar waren. Voordat die dingen er zijn (chauffeur moet opgeroepen worden, die moet dan naar de busremise, vervolgens naar de plaats van verstoring) ben je dan wel weer anderhalf uur verder.
Ken je het plan nog dat NS zelf bussen en personeel (Machinisten en HC's met groot rijbewijs) wilde inzetten!?! :F Bussen zouden op de grotere stations strategisch door het land gestald worden, gestrand personeel en kantoor zouden dan die bussen bemensen :? nooooooooiiiiit meer iets over gehoord.

• Goner
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 28-10 22:16

Goner

What can I do you for ?

Dennis schreef op woensdag 13 april 2016 @ 10:01:
Bij verstoringen zijn er misschien regelmatig te weinig bussen, mijn ervaring is dat het bij geplande werkzaamheden juist altijd uitstekend geregeld is.
Weet iemand hoe het er aan toe gaat tussen Lage Zwaluwe en Dordrecht ?
Daar rijdt van 13 tm 15 april ook de NS-bus ivm geplande werkzaamheden. Maar ik krijg het idee dat iedereen van Breda/Roosendaal op een andere manier omreist ... vanaf Dordrecht rijden nu in de spits alleen maar enkele SLT stellen (SLT-4 of 6) naar Den Haag ipv de gebruikelijke dubbele, wat bij normale drukte een ramp is maar nu best meevalt.

• Dennis
Die mensen gaan nu allemaal via de HSL-Zuid.

• wildhagen
  • Niet online
Dennis schreef op woensdag 13 april 2016 @ 14:44:
Die mensen gaan nu allemaal via de HSL-Zuid.
In de IC Direct schijnt het redelijk proppen te zijn ja, getuige dit bericht in de regionale krant: http://www.bndestem.nl/re...hting-rotterdam-1.5917268

Op Lage Zwawule schijnt alles vrij goed te verlopen: http://www.bndestem.nl/re...en-sprake-video-1.5917148

Helpt natuurlijk dat dit ook al enkele dagen geleden bekend werd, en het dus niet allemaal last-minute geregeld moest worden.

Virussen? Scan ze hier!

• Goner

Goner

What can I do you for ?

Bij het station staan een twintigtal bussen gereed om reizigers verder te brengen naar hun bestemming. Bussen rijden nu af en toe half vol weg..

Die indruk kreeg ik al ... gelukkig maar, want als iedereen die normaal de sprinter pakt, nu de bus zou nemen en in Dordrecht weer op de SLT zou stappen, zou het een zooitje worden met de halve treintjes die hier nu rijden.
Hopelijk straks omgekeerd ook, want vanaf Den Haag rijden ook alleen halve sprinters.

[ Voor 10% gewijzigd door Goner op 13-04-2016 15:44 ]

• Tochjo
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 23-12 21:14
Trainhunter2009 schreef op woensdag 13 april 2016 @ 12:49:
Ken je het plan nog dat NS zelf bussen en personeel (Machinisten en HC's met groot rijbewijs) wilde inzetten!?! :F Bussen zouden op de grotere stations strategisch door het land gestald worden, gestrand personeel en kantoor zouden dan die bussen bemensen :? nooooooooiiiiit meer iets over gehoord.
In 2009 startte NS met een proef met eigen bussen. (...) De proef had twee jaar moeten duren maar werd vervroegd gestopt. (...) De doorstart, waarop NS in 2012 hoopte, is er niet gekomen. "Er is inderdaad even sprake geweest van een doorstart althans een onderzoek ernaar. Dit heeft als conclusie opgeleverd dat er geen vervolg gegeven gaat worden. Dit is vooral uit kosten overweging gedaan. Eigen bussen inzetten is dermate duur dat in deze kostenbewuste tijden het relatief te weinig oplevert" (bron)

• wildhagen
  • Niet online
Vroeger hád de NS trouwens ook een echt eigen busbedrijf, namelijk Algemeene Transport Onderneming (ATO) :)

Die heeft bestaan van 1927 tot 1948 en was actief in het streekvervoer en moest concurreren met de op dat moment net opkomende regionale vervoersbedrijven :)

Die reden dus met dit soort bussen:

Afbeeldingslocatie: https://myntransportblog.files.wordpress.com/2013/11/02219-bussenatocitrc3b6enrc40denoudsten-domburg1935.jpg
Afbeeldingslocatie: https://myntransportblog.files.wordpress.com/2013/11/78d7d-bussenato16pers-mercedes-benzmetstruikelinstap1936.jpg
Afbeeldingslocatie: https://myntransportblog.files.wordpress.com/2013/11/48609-bussenatofordv8metverduisterdekoplampen1940.jpg

:)

Virussen? Scan ze hier!

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 19:53
Ze hebben nu nog bussen hoor: Ze hebben 100% van de aandelen in Qbuzz. Dat is best een grote busmaatschappij nog.

• wildhagen
  • Niet online
Owja, Qbuzz was ik idd ff vergeten, die zijn idd eigendom van Abellio (wat weer een dochter van NS is) :)

Virussen? Scan ze hier!

• Tourniquet
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 03:08

Tourniquet

Hiya, fellas!

If our brain was easy to understand, we would be too dumb to understand.

• PolarBear
  • Niet online
Het treinverkeer vervangen door bussen is lastig, al helemaal bij verstoringen. De NS die zelf bussen aanhoudt en machinisten en HC's omschoolt tot buschauffeurs lijkt mij een leuk idee maar niet meer dan dat. Qua bijsturing wordt dat helemaal een ramp, is het probleem op het spoor opgelost hangt je personeel overal en nergens uit. Nog even afgezien van het feit dat machinisten ook hun eigen rij en rusttijden hebben. En bussen die 90-95% van de tijd stil staan is snoeiendharde kapitaalvernietiging.

Ik heb het geluk geen slecht ervaringen te hebben met het vervangend busvervoer. Hoewel ik er ook maar 1-2x gebruik heb van hoeven maken. Ik heb de rest van de keren het normale bus OV gebruikt (320 Hilversum-Amsterdam). Het kost alleen in elk geval heel veel tijd.

@Nieuwe sprinter, dat is toch niet echt nieuw nieuws?

Ik zie dit bericht ook op de site van BN: http://www.bndestem.nl/re...reda-en-utrecht-1.5916971 Dat blijft ook een eeuwige discussie he. Breda - Utrecht met het spoort?

[ Voor 15% gewijzigd door PolarBear op 13-04-2016 19:58 ]

• Tourniquet
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 03:08

Tourniquet

Hiya, fellas!

PolarBear schreef op woensdag 13 april 2016 @ 19:55:

@Nieuwe sprinter, dat is toch niet echt nieuw nieuws?
Ja apart, ik zie nu ook dat er vorige maand al over is gepost (wat ik heb gemist toen). Maar blijkbaar zijn ze vandaag pas "officieel" gepresenteerd. Net ook een item erover in het NOS Journaal.

[ Voor 24% gewijzigd door Tourniquet op 13-04-2016 20:19 ]

If our brain was easy to understand, we would be too dumb to understand.

• AW_Bos
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 00:26

AW_Bos

Liefhebber van nostalgie... 🕰️

Klopt, vandaag is er in Maastricht een pers-dagje geweest. :)
De trajecten waarop hij zal gaan rijden:

Afbeeldingslocatie: http://nos.nl/data/image/2016/04/13/273531/864x486.jpg

Telecommunicatie van vroeger
🚅Alles over spoor en treintjes

• Bacchus
PolarBear schreef op woensdag 13 april 2016 @ 19:55:
Ik zie dit bericht ook op de site van BN: http://www.bndestem.nl/re...reda-en-utrecht-1.5916971 Dat blijft ook een eeuwige discussie he. Breda - Utrecht met het spoort?
Tsja, als je de aandacht wil trekken van een treinreiziger uit Breda/Oosterhout/Gorinchem, dan plaats je zo'n artikel. :) Als je naar de spoorkaart tov potentiële reizigers kijkt, dan vraag je je af waarom dat spoor er niet al ligt, als je naar de huidige spoorroutes en het landschap (mn die rivieren, dus bruggen, dus kosten) kijkt, snap je ineens waarom. We (wij Bredanaars/Oosterhouters) zouden die spoorlijn graag hebben maar hij gaat er gezien de kosten nooit komen.

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

"Omdat mbo-studenten straks ook een OV-studentenkaart krijgen" :?
* Raven heeft 2* mbo gedaan en bij beide een (geplastificeerde) OV-studentenkaart gehad.

Oscar Wilde

• F.West98
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 03:46

F.West98

Alweer 16 jaar hier

MBO-studenten <18 ;)

2x Dell UP2716D | R9 7950X | 128GB RAM | 980 Pro 2TB x2 | RTX2070 Super
.oisyn: Windows is net zo slecht in commandline als Linux in GUI

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Ah :P , die hadden dat toen niet nee. Helaas hebben zowel 18 minners als plussers op de school waar ik nu zit géén van allen recht op zo'n ding :/

Oscar Wilde

• Goner

Goner

What can I do you for ?

AW_Bos schreef op woensdag 13 april 2016 @ 20:25:
De trajecten waarop hij zal gaan rijden:
K^T, niet verder dan Dordrecht ...

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Bacchus schreef op woensdag 13 april 2016 @ 20:44:
[...]

Tsja, als je de aandacht wil trekken van een treinreiziger uit Breda/Oosterhout/Gorinchem, dan plaats je zo'n artikel. :) Als je naar de spoorkaart tov potentiële reizigers kijkt, dan vraag je je af waarom dat spoor er niet al ligt, als je naar de huidige spoorroutes en het landschap (mn die rivieren, dus bruggen, dus kosten) kijkt, snap je ineens waarom. We (wij Bredanaars/Oosterhouters) zouden die spoorlijn graag hebben maar hij gaat er gezien de kosten nooit komen.
Tja met de verbinding Amsterdam-Rotterdam blijft de HSL via Den-Haag natuurlijk een een ultieme faal..

Bikemounts.nl opmaat gemaakte houders voor bikeradars, fietscomputers & tools. Perfect passend op JOUW fiets.

• Fiber

Fiber

Scholieren bedoel je... O-)

• wildhagen
  • Niet online
Sinds wanneer hadden die geen OV-kaart kan? Ik heb ook MBO gestudeerd, en had destijds gewoon een OV-kaart. Eerst voor 7 dagen in de week, later werd dat onderverdeeld in OV-weekkaart of een OV-weekendkaart, kon je zelf kiezen welke je wilde (je kreeg dan 40 procent korting in het tijdvak dat je niet gekozen had). Dit is dan wel in de jaren 90 geweest (1993-1998).

En dat gold ook voor minderjarigen toen, iedere student op het MBO kreeg namelijk zo'n ding ;)

Is dat later dan veranderd? :)

Virussen? Scan ze hier!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Fiber schreef op woensdag 13 april 2016 @ 23:50:
[...]

Scholieren bedoel je... O-)
Nope, ik zit op een school met een hele boel volwassen en minderjarige scholieren, níemand heeft recht op dat ding, hoe ver weg ze ook wonen.

Oscar Wilde

Verwijderd

Trein verkeer bij Heerenveen lag vanochtend plat, rijd sinds een uurtje weer met grote vertragingen, iemand enig idee waarom dat was? :) kan er met mijn mislukte google skills nog niet echt wat over vinden.
Pagina: 1 ... 73 ... 103 Laatste

Dit topic is gesloten.