Hangt af van de plaats waar je staat. Bijvoorbeeld bij Zevenbergsche Hoek-HSL aansluiting ligt er tussen de spanningssluis en het Rail-aansluitingssein (het eerste conventionele sein richting het conventionele spoor) geen SMB meer. Daar zal dus inderdaad de ATB alweer actief kunnen zijn. Zelfde geldt voor Hoofddorp. Eenmaal ben ik in de spanningssluis bij Hoofddorp tot stilstand gekomen (gelukkig met leeg materieel) doordat de verbinding met het RBC niet tot stand kon worden gebracht door de loc en moest omkeren.
Toen kreeg ik aan de andere kant gewoon al de ATB code erbij zodra de treindienstleiding het RAS-sein weer 'veilig' terug richting Schiphol zette.
Edit: ATB is zelfs vereist op die punten omdat daar overgeschakeld wordt. De ATB-code moet al eerder in de baan zitten dan dat de daadwerkelijke omschakeling plaatsvindt, omdat de apparatuur tijd nodig heeft om de code correct te interpreteren, anders kan je niet met 140 km/u van de HSL af rijden.
Edit 2: ik besef het nu pas, sorry. Ik heb de vraag verkeerd geïnterpreteerd.
Nee, natuurlijk zit er geen ATB op de HSL, maar heel sporadisch kan het uiteraard voorkomen dat er een niet-HSL trein per ongeluk de HSL op wordt gestuurd. Dat bedoelde ik met 'stomme loc'. Heeft de machinist dan niet in de gaten dat ie de HSL op rijdt en door een spanningssluis heen knalt, dan zal 'ie uiteraard spanning aarde rijden. De loc of trein kan dan uiteraard niet zelf de stroomafnemers laten zakken omdat ie geen ETCS heeft. Ik herinner mij een verhaal (in hoeverre het echt gebeurd is, zou ik niet durven zeggen) van een SLT die het A15-tracé op gestuurd werd. Dat ging geloof ik ook niet helemaal goed
[
Voor 44% gewijzigd door
EDIT op 11-04-2016 12:16
]