Exploring the world by bicycle! cyclingsilk.wordpress.com
• Het is een complexe handeling die slechts beheerst wordt door een paar bedieningsdeskundigen op het Operationeel Besturingscentrum Infra (voorheen Schakel Meld Centrum).
• Niet overal op het net is de benodigde ontijzelschakeling aanwezig.
• De schakeling dooit vaak de ijsvorming niet helemaal weg, maar maakt het makkelijker om het daarna eraf te schrapen door treinen. Dus je zit altijd aan de combinatie van ontijzelen en ontijzelritten vast.
• Als je de schakeling toepast, moeten alle stroomafnemers op het dak van de treinen naar beneden zijn en dat dient gecontroleerd te worden, anders ontstaat schade aan het materieel. Dat handmatig omzetten van de stroomafnemers maakt het zeer arbeidsintensief en vraagt net als het rijden van de ontijzelritten om extra mankracht. Het is noodzakelijk de ontijzelritten frequent te rijden, het ijs komt immers snel weer terug.
• Elektrisch materieel (E-Materieel) is veel gevoeliger geworden voor discontinuïteit in stroomvoorziening en niet echt meer geschikt voor ontijzelritten.
Ik bedoel, dat ProRail geen geld wilt uitgeven aan ontijzelschakelingen terwijl dat in de NS-tijd bijna standaard werd gedaan.IJnte schreef op donderdag 19 november 2015 @ 09:45:
Prorail gaat over de bovenleiding en de ontijzelschakeling, niet ns
5800X3D, MSI X370, MSI 5070Ti
Het dodelijke ongeluk met een TGV, zaterdag in de buurt van Straatsburg, is waarschijnlijk veroorzaakt door een fout van de machinist. De Franse spoorwegmaatschappij SNCF zegt dat er veel te laat is geremd en dat de testtrein daardoor met een te hoge snelheid door een bocht is gereden.
De trein ontspoorde volgens de eerste onderzoeksresultaten bij een snelheid van 243 kilometer per uur. Op dat deel van het traject, een verbindingsboog van de hsl naar het normale spoor, had de trein niet harder dan 170 km/u mogen rijden. Een technisch mankement aan het spoor of aan de trein is niet gevonden, zeggen de onderzoekers.
Bij het ongeluk vielen elf doden. Een deel van de trein belandde in een kanaal. Het ongeluk was bij Eckwersheim, tien kilometer ten noorden van Straatsburg. De machinist overleefde het ongeluk; tegen hem begint de SNCF nu een tuchtprocedure.
Kinderen
In de testtrein zaten 53 mensen. Totdat alle details over de toedracht van het ongeluk bekend zijn, worden nieuwe tests met hogesnelheidstreinen opgeschort.
SNCF gaat ook onderzoek doen naar de aanwezigheid van kinderen in de trein. Volgens de spoorwegmaatschappij zaten er op het moment van het ongeluk zeven mensen in de cabine van de machinist. In het vervolg mogen er alleen nog technici mee op testritten, zegt het bedrijf.
Provincie Overijssel werkt aan treinverbinding tussen Almelo en Hardenberg
De provincie Overijssel wil Twente beter verbinden met Hardenberg en Zuidoost Drenthe door de bestaande spoorlijn Almelo-Mariënberg door te trekken naar Hardenberg.
Voor de treinreiziger betekent deze rechtstreekse reismogelijkheid een aanzienlijke verbetering: een overstaploze verbinding, minder reistijd en betere aansluitingen op het openbaar vervoer.
Aanpassing spoor Almelo-Hardenberg
Om dit mogelijk te maken, moet het spoor tussen Almelo en Hardenberg worden aangepast. De werkzaamheden daarvoor zijn vandaag gegund aan aannemer Strukton Rail. De uitvoering start eind april en is eind volgend jaar gereed.
Na de aanpassing van het spoor gaat ook de snelheid van de treinen tussen Almelo en Mariënberg omhoog van van 80 naar 120 kilometer per uur. Hiermee wordt de reistijd op dit traject korter en kunnen er ook meer treinen per uur rijden. Zo gaat er straks eens per half uur een trein van Almelo naar Hardenberg.
Halte Geerdijk opgeheven
De keerzijde van het doortrekken van het spoor naar Hardenberg is dat station Geerdijk moet worden opgeheven. Deze halte trekt 50 reizigers per dag. Uit onderzoek blijkt dat de helft van deze reizigers zonder extra reistijd ook vanaf station Vroomshoop of Mariënberg de trein kunnen pakken. De andere helft van de reizigers die nu nog op station Geerdijk op- en uitstappen, zal straks langer onderweg zijn.
Met de gemeente Twenterand, waar Geerdijk toe behoort, en met het consumentenplatform ROCOV is overleg geweest over het sluiten van het station.
After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...
Oscar Wilde
Rijdt de testtrein dan met trein beïnvloeding uit???
Maar goed, voor het officiële rapport bekend is, is dit uiteraard koffiedik kijken en wandelgangenpraat.
Bron: http://www.nu.nl/politiek...-tekort-treinstellen.htmlDe NS gaat alles uit de kast te halen om te voorkomen dat er ondanks een tekort aan materieel volgend jaar te weinig treinen rijden. Het spoorbedrijf heeft toegezegd te kijken of dat mogelijk is.
Dat zei staatssecretaris Sharon Dijksma (Spoor) donderdag in de Tweede Kamer na een gesprek met NS. Met die toezegging is het probleem nog niet opgelost, erkent de bewindsvrouw.
Wel wordt er alles aan gedaan om te voorkomen dat treinreizigers de dupe worden. Het wordt volgend jaar "echt ellendig als we niets doen", aldus Dijksma.
Het tekort aan treinen op bepaalde trajecten ontstaat doordat de NS verouderd materieel afdankt.
Het gaat om de zogenoemde Mat '64-treinen met ongeveer vijfduizend zitplaatsen. Voor die treinen, die ruim vijftig jaar oud zijn, zijn niet meer voldoende reserveonderdelen. De vervangende treinen worden pas eind volgend jaar geleverd.
PvdA-Kamerlid Duco Hoogland benadrukte de noodzaak te voorkomen dat 2016 een "rampjaar" wordt door een tekort aan treinen.
GroenLinks-parlementariër Liesbeth van Tongeren uitte de vrees dat door aanhoudende problemen met overvolle treinen openbaar vervoer aan populariteit kan verliezen.
Virussen? Scan ze hier!
Ja, snelheidsbeproevingen worden gedaan met uitgeschakeld treinbeveiligingssysteem. De maximale snelheid die het systeem toestaat ligt namelijk lager dan de snelheid waarmee getest moet worden.ArcticWolf schreef op donderdag 19 november 2015 @ 16:09:
[...]
Rijdt de testtrein dan met trein beïnvloeding uit???lijkt me erg sterk dat ze een nieuwe HSL aan het testen zijn met de beïnvloeding uit, ontwerp fout in ERTMS?
We are shaping the future
Ja dat weet ik, ik wist alleen niet dat daarvoor letterlijk de treinbeïnvloeding uitgezet wordt... is helemaal niet nodig bij een ERTMS systeem, dat kan prima softwarematig worden gedaan.Alex) schreef op donderdag 19 november 2015 @ 16:25:
[...]
Ja, snelheidsbeproevingen worden gedaan met uitgeschakeld treinbeveiligingssysteem. De maximale snelheid die het systeem toestaat ligt namelijk lager dan de snelheid waarmee getest moet worden.
(misschien zit er geen ERTMS
[ Voor 3% gewijzigd door ArcticWolf op 19-11-2015 16:27 ]
Wellicht dat het daar niet zo makkelijk aan te passen is.
Het is een aftakking van de HSL naar het normale net... dus ik twijfel evenDennis schreef op donderdag 19 november 2015 @ 16:56:
Op die lijn ligt sowieso ERTMS, want dat is verplicht voor nieuwe hogesnelheidslijnen en was in dit geval ook nodig voor de Europese subsidie.
Dat is een terechte opmerking van jou! Gelet op het feit dat het ongeluk 1km voor de aansluiting plaatsvond en de bloklengte voor BAL in Frankrijk op pakweg 1500m ligt, lijkt het aannemelijk dat je gelijk hebtArcticWolf schreef op donderdag 19 november 2015 @ 19:24:
Het is een aftakking van de HSL naar het normale net... dus ik twijfel even
Dat terwijl je bij een hogesnelheidstrein juist redelijk afhankelijk bent van je treinbeveiliging om te zien (op je display) wat de maximumsnelheid is. Borden zijn bij die snelheid niet echt makkelijk te lezen.Alex) schreef op donderdag 19 november 2015 @ 16:25:
[...]
Ja, snelheidsbeproevingen worden gedaan met uitgeschakeld treinbeveiligingssysteem. De maximale snelheid die het systeem toestaat ligt namelijk lager dan de snelheid waarmee getest moet worden.
Al mag je van zo'n testpiloot verwachten dat hij de route uit zijn hoofd heeft geleerd. Maar met 7 mensen in de cabine is het misschien wat lastig concentreren.
Mijn Canadese vrienden lachten me vierkant uit...
Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar
Voor zover ik weet eindigt de TVM-beïnvloeding bij het eerste sein dat de trein tegenkomt, en dat sein staat op de aansluiting bij de ligne classique. Tot die tijd rijdt de trein onder TVM430-/ERTMS-beveiliging, en wordt er een remcurve afgedwongen tot de toegestane uitrijsnelheid.Dennis schreef op donderdag 19 november 2015 @ 19:40:
[...]
Dat is een terechte opmerking van jou! Gelet op het feit dat het ongeluk 1km voor de aansluiting plaatsvond en de bloklengte voor BAL in Frankrijk op pakweg 1500m ligt, lijkt het aannemelijk dat je gelijk hebt.
"BAL" is overigens geen beveiligingssysteem, het is een afkorting voor "block automatique lumineux" ofwel "geautomatiseerd blokstelsel met lichtseinen". Het beveiligingssysteem het KVB ("Contrôle de vitesse par balises"), een puntsgewijs treinbeveiligingssysteem dat kan worden vergeleken met PZB, ATB-NG of ETCS Level 1. Voor het passeren van het eerste KVB-baken weet een trein dus niet dat hij te hard rijdt.
Damn, ik zocht even wat filmpjes op van sneeuwploegen op het spoor. Ziet er wel indrukwekkend uit, zelfs bij soms best bescheiden sneeuwdieptes. Heeft Prorail (of NS?) sneeuwploegen die niet uit warm vleesEDIT schreef op donderdag 19 november 2015 @ 20:29:
Grappig, die van mij zijn stikjaloers. Zij kunnen slechts eenmaal per dag de trein pakken, en zelfs dan is het nooit zeker dat ie komt of met welke vertraging, omdat er eerst nog een sneeuwploeg vooruit gestuurd moet worden.
Edit: Bij nader inzien: Een spoorstaaf is tegen de 15cm hoog, er gaan de nodige winters voorbij dat die nergens in Nederland in een nacht ondergesneeuwd raken, laat staan tussen twee treinen door gedurende een (beperkte) dienstregeling.
[ Voor 17% gewijzigd door Bacchus op 20-11-2015 09:53 ]
Verwijderd
Ach, vrienden van mij in Canada hebben een paar weken geleden al 20cm sneeuw gehad. Resultaat: Elektriciteit is uitgevallen voor 4 dagen. Ik betwijfel ook of daar überhaupt treinen gereden hebben die vier dagenJeroenH schreef op donderdag 19 november 2015 @ 20:12:
Dussssss... "hevige sneeuw" wordt gedefinieerd als drie centimeter: http://www.spoorpro.nl/sp...erfeed&utm_medium=twitter
Mijn Canadese vrienden lachten me vierkant uit...
Rail Away Zwitserland
Vanaf 13:10 zie je een lokaal lijntje waar echt bakken sneeuw ligt er waar gewoon gereden wordt. Ik ben er inmiddels ook wel achter waarom dat zo is. De Treindienstleider heeft gewoon veel meer mogelijkheden om bij storingen het treinverkeer toch mogelijk te maken. Daar zitten gewoon mensen met echte vakkennis, en niet gewoon knoppendrukkers (sorry Prorail).
Verwijderd
Eerste wiel drukt de sneeuw weg, en vervolgens 'gewoon' grip met de rest van de wielen? Meeste grip heb je nodig tijdens optrekken, trein rijdend houden vereist niet zoveel vermogen (en grip).Krentenbol schreef op vrijdag 20 november 2015 @ 14:52:
Zo makkelijk gaat dat niet. Staal op staal levert sowieso al weinig grip en met een laag sneeuw ertussen blijft er helemaal niks meer over. Treinen die niet wegkomen en doorglijden bij stoppen zijn het gevolg.
Waarbij je met "gewoon" bedoelt enkelspoors, op lage snelheid, dat er al een sneeuwploeg vooruit is (zie de sporen voor de trein) geweest en de wissels handmatig sneeuw- en ijsvrij zijn gemaakt.IJnte schreef op vrijdag 20 november 2015 @ 15:02:
Kan het niet laten even naar dit filmpje van Rail Away te linken:
Rail Away Zwitserland
Vanaf 13:10 zie je een lokaal lijntje waar echt bakken sneeuw ligt er waar gewoon gereden wordt. Ik ben er inmiddels ook wel achter waarom dat zo is. De Treindienstleider heeft gewoon veel meer mogelijkheden om bij storingen het treinverkeer toch mogelijk te maken. Daar zitten gewoon mensen met echte vakkennis, en niet gewoon knoppendrukkers (sorry Prorail).
Maar qua spoor alle respect aan de Zwitsers hoor. Samen met de Japanners zijn het denk ik de enige spoorwegen die kunnen tippen aan de frequentie èn punctualiteit van de NS. Maargoed, Zwitsers betalen dan ook anderhalf keer zoveel voor een treinkaartje.
2x ViewSonic VP-27885K | R9 7950X | 128GB RAM | 980 Pro 2TB x2 | RTX2070 Super
.oisyn: Windows is net zo slecht in commandline als Linux in GUI
Dat is natuurlijk ook deels een gevolg van doorgeslagen regelzucht op het gebied van veiligheid.F.West98 schreef op vrijdag 20 november 2015 @ 17:07:
En ook dat handmatig sneeuwvrij maken van de wissels kan in NL niet zoals daar, dan moet er weer wat buiten dienst gesteld worden enzo...
Verwijderd
Met stoppen kun je ook nog die remblokken op de rails zetten, met optrekken nietanboni schreef op vrijdag 20 november 2015 @ 15:36:
Ik zou zeggen dat stoppen de meeste grip nodig heeft. En laat dat nou net ook de situatie zijn waarin het grootste risico bestaat. Dan moeten overwegen weer langer geblokkeerd worden enzo, dat levert dus ook weer kritiek op.
YouTube: Japan: Aomori - Passenger trains in the snow, 31Dec14Bacchus schreef op vrijdag 20 november 2015 @ 15:47:
[...]
Waarbij je met "gewoon" bedoelt enkelspoors, op lage snelheid, dat er al een sneeuwploeg vooruit is (zie de sporen voor de trein) geweest en de wissels handmatig sneeuw- en ijsvrij zijn gemaakt.
Maar qua spoor alle respect aan de Zwitsers hoor. Samen met de Japanners zijn het denk ik de enige spoorwegen die kunnen tippen aan de frequentie èn punctualiteit van de NS. Maargoed, Zwitsers betalen dan ook anderhalf keer zoveel voor een treinkaartje.
Tenzij je magneet remmen bedoelt heeft t geen nut, de som van druk & wrijvingscoëfficiënt blijt gelijk namelijk.Verwijderd schreef op vrijdag 20 november 2015 @ 19:01:
[...]
Met stoppen kun je ook nog die remblokken op de rails zetten, met optrekken niet
Overigens worden deze (zijn 2 varianten van) normaal gesproken niet gebruikt anders dan een parkeerrem. Bij noodremming werken (permanent) magneetremmen ook mee (mits beschikbaar) echter hebben deze op glad spoor ook minder remkracht. (In tegenstelling tot wervelstroommagneetremmen)
Bikemounts.nl opmaat gemaakte houders voor bikeradars, fietscomputers & tools. Perfect passend op JOUW fiets.
Verwijderd
Het is geen druk & wrijvingscoëfficiënt, maar druk keer wrijvingscoëfficiëntGoldenSample schreef op zaterdag 21 november 2015 @ 01:52:
[...]
Tenzij je magneet remmen bedoelt heeft t geen nut, de som van druk & wrijvingscoëfficiënt blijt gelijk namelijk.
En ja, ik bedoel inderdaad magneet remmen.
[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 21-11-2015 04:04 ]
Wow, over frequentie gesproken! Het is wel duidelijk te zien dat deze treinen over het algemeen beter dan die van de NS zijn aangepast aan het rijden in de sneeuw: Sneeuwploegje voorop en schorten (heet dat zo?) rondom.
'De som van druk en wrijvingscoëfficiënt'Verwijderd schreef op zaterdag 21 november 2015 @ 04:03:
[...]
Het is geen druk & wrijvingscoëfficiënt, maar druk keer wrijvingscoëfficiënt
En ja, ik bedoel inderdaad magneet remmen.
Bedoelde ipv som product.
En ook permanentemagneetremmen werken dus minder goed onder die omstandigheden.
[ Voor 4% gewijzigd door GoldenSample op 21-11-2015 13:08 ]
Bikemounts.nl opmaat gemaakte houders voor bikeradars, fietscomputers & tools. Perfect passend op JOUW fiets.
Maar ben jij ook bereid om 2x zoveel voor je treinkaartje te betalen? Treinreizen in Zwitserland is extreem duur. Met dat extra geld kan je een heleboel problemen beter oplossen dan dat we hier in Nederland doen.IJnte schreef op vrijdag 20 november 2015 @ 15:02:
Kan het niet laten even naar dit filmpje van Rail Away te linken:
Rail Away Zwitserland
There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.
Er rijden snelbussen tussen Amersfoort en Apeldoorn."
Nou heb ik het even gemist, maar wat voor een noodweer is het daar dan? Hier, enkele tientallen kilometers westelijker, is het helder weer met een beetje vorst. Wat kan er nou aan de hand zijn dat er gewoon helemaal niks meer rijdt? Zelfs de internationale trein uit Berlijn is komen te vervallen...
[J|O|R] <- .signature.gz
Moest zelf flink krabben vanmorgen hoor en hoor dat ze nogal problemen hebben met rijp bij Stroe.TwOkkie schreef op maandag 23 november 2015 @ 09:30:
"Tussen Amersfoort en Apeldoorn rijden geen treinen door weersomstandigheden.
Nou heb ik het even gemist, maar wat voor een noodweer is het daar dan? Hier, enkele tientallen kilometers westelijker, is het helder weer met een beetje vorst. Wat kan er nou aan de hand zijn dat er gewoon helemaal niks meer rijdt? Zelfs de internationale trein uit Berlijn is komen te vervallen...
Verschil tussen oost en west kan best groot zijn :-)
Een treindienstleider nog beter opleiden, meer verantwoordelijkheden geven en niet in paniek schieten als er een treintje defect is hoeft niet 2x meer te kosten. Ik ben me ervan bewust dat Zwitserland erg duur is.LordSinclair schreef op maandag 23 november 2015 @ 09:24:
[...]
Maar ben jij ook bereid om 2x zoveel voor je treinkaartje te betalen? Treinreizen in Zwitserland is extreem duur. Met dat extra geld kan je een heleboel problemen beter oplossen dan dat we hier in Nederland doen.
Verwijderd
Is ook flauwekul. Zaterdag grote overlast wegens "uitgelopen werkzaamheden". Die steeds weer verder uitliepen. Ik heb van Deventer t/m Amersfoort in de bus gezeten, met een overstap in Apeldoorn.TwOkkie schreef op maandag 23 november 2015 @ 09:30:
"Tussen Amersfoort en Apeldoorn rijden geen treinen door weersomstandigheden.
Een defect treintje kan een van de problemen zijn in de winter, problemen met de infrastructuur los je niet op vanuit een verkeerstoren. Er moet geïnvesteerd worden in betere infrastructuur (wissels die beter tegen sneeuw en ijs kunnen), en in onderhoud hier van. Ook moet op dagen dat het nodig is meer personeel ingezet worden voor preventieve maatregelen en om op storingen te reageren. Ook moet er geïnvesteerd worden om snel defect materieel aan de kant te krijgen, door bijvoorbeeld veel reserve diesel locomotieven langs de lijn te zetten.IJnte schreef op maandag 23 november 2015 @ 10:49:
[...]
Een treindienstleider nog beter opleiden, meer verantwoordelijkheden geven en niet in paniek schieten als er een treintje defect is hoeft niet 2x meer te kosten. Ik ben me ervan bewust dat Zwitserland erg duur is.
Kortom met een betere scholing schiet je wellicht een beetje op, maar niet heel veel. Daarnaast is een enkelsporig baanvak waar 1x per uur en trein overheen rijdt een stuk eenvoudiger aan te sturen dan ons spoorwegennet (hoe vaak zijn er problemen op zwolle <> Kampen?)
Natuurlijk kun je gouden wisselstellers aanleggen met kabels gesmeed door elfen in maanlicht, maar alles gaat kapot. Zo simpel is het gewoon. Beveiliging gaat kapot, een wissel gaat kapot, een trein gaat kapot. De processen die daarvoor zijn moeten gewoon efficiënter, sneller en met minder bureaucratie. We hebben nu bijna alles onmogelijk gemaakt om snel een storing te verhelpen of om toch gewoon te blijven rijden. Het personeel wordt ook steeds meer belast omdat het allemaal steeds sneller en goedkoper moet.
Daar heb je helemaal gelijk in, maar waarom gaat het nu zo, omdat het goedkoper is. En ook een stuk bureaucratie.IJnte schreef op maandag 23 november 2015 @ 11:40:
2 uur geleden was er nog een seinstoring Zwolle - Kampen
Natuurlijk kun je gouden wisselstellers aanleggen met kabels gesmeed door elfen in maanlicht, maar alles gaat kapot. Zo simpel is het gewoon. Beveiliging gaat kapot, een wissel gaat kapot, een trein gaat kapot. De processen die daarvoor zijn moeten gewoon efficiënter, sneller en met minder bureaucratie. We hebben nu bijna alles onmogelijk gemaakt om snel een storing te verhelpen of om toch gewoon te blijven rijden. Het personeel wordt ook steeds meer belast omdat het allemaal steeds sneller en goedkoper moet.
In Zwitserland zit er een wissel vast door sneeuw & ijs, machinist stapt uit met een pikhouweel en een bezem en maakt de wissel vrij.
In Nederland zit er een wissel vast door sneeuw & ijs. De machinist mag niet uitstappen, er wordt een storingsploeg gebeld. Deze stap in de auto (en staat hopeloos vast in de file). Baanvak moet worden afgesloten voor treinverkeer, storingsploeg kan bezig. Daarna kan alles weer gaan rijden.
Lid van de Tweakers Kenwood TTM-312 club.
All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.
Verwijderd
Ik krijg de laatste tijd het idee dat er maar een machinist een oprisping hoeft te krijgen om de hele dienstregeling om zeep te helpen. Bijna geen dag meer dat er ook echt zowel in de ochtendspits als de avondspits elk kwartier een trein rijdt tussen Utrecht en Veenendaal Cemtrum. Eerst waren de sporen te glad, nu is dat smoesje ingewisseld voor "beperkingen in de materieelinzet. "Minder treinen, dus dan rijden ze op tijd!" zou je dan denken. Helaas rijdt op zulke momenten de helft van de treinen niet en de andere helft met (forse) vertraging.Hooglander1 schreef op maandag 23 november 2015 @ 11:50:
Nog los van het feit dat in NL je een hele dienstregeling om zeep helpt als je ergens 5 minuten stil staat en in Zwitserland er ruimte genoeg is op het net om zulke zaken te verwerken. Juist bij de kleinere smalspoorbaantjes. Die hebben vaak maximale keertijden om zoiets tactisch te verwerken.
Echt een vooruitgang qua reistijd is het niet.
Ik heb idd ook nooit begrepen dat de NS zo graag /lange/ stukken wil ipv dat ze met wat meer overstappen werken, service noemen ze het... maar het je neemt wel een veel groter risico op storingen.Hooglander1 schreef op maandag 23 november 2015 @ 11:50:
Nog los van het feit dat in NL je een hele dienstregeling om zeep helpt als je ergens 5 minuten stil staat en in Zwitserland er ruimte genoeg is op het net om zulke zaken te verwerken. Juist bij de kleinere smalspoorbaantjes. Die hebben vaak maximale keertijden om zoiets tactisch te verwerken.
Er wordt trouwens hard gewerkt aan het weghalen van wissels zodat treinen volledig eigen corridors krijgen en dus geen overlast kunnen zorgen op een andere corridor... echter is de trein dan de zwakke schakel.
Seinwezen wordt idem ook langzaam maar zeker mee vernieuwd, je kan alleen niet alles in 1 dag doen. Na 2016 (of 2017 nu vanwege Utrecht CS) gaat er waarschijnlijk ook een nieuwe dienstregeling in die hopelijk een hoop gaat verbeteren.
Verwijderd
Misschien maar beter ook. Wij hebben hier wel "extra Sprinters"...... als het ze uitkomt bij NS dan. Daar kun je dus totaal niet op rekenen. NS kan zomaar besluiten dat je ineens geen extra Sprinters meer hebt. En je ziet vanzelf wel wanneer dat is.s3n schreef op maandag 23 november 2015 @ 19:37:
Hier in de buurt gaat de ns bussen inzetten om treinen te ontlasten: http://www.bd.nl/regio/de...eten-met-de-bus-1.5470216
Echt een vooruitgang qua reistijd is het niet.
Daar hebben de Britten anders al jaren een goede oplossing voor: Selective Door Opening. Daarmee gaat slechts een beperkte hoeveelheid deuren open, bijvoorbeeld alleen de deuren van het eerste stel. Een aantal treintypes heeft zelfs ondersteuning voor het opengooien van de hoeveelheid deuren die bij een perron is. Dan blijven bijvoorbeeld de achterste twee bakken dicht terwijl de voorste 6 wel open gaan. De aanwijzigheid daarvan kun je herkennen aan de aanduiding "This is coach number 6 of 8" op de informatieschermen en automatische omroep.De NS geeft ook aan geen langere treinen in te kunnen zetten op het traject, omdat sommige perrons op de route te kort zijn.
Verwijderd
Maar dat zal wel niet automatisch gegaan zijn.
Mensen die de hogesnelheidstrein Thalys nemen, moeten binnenkort eerst door een beveiligingspoortje.
Dat maakt de Franse verkeersminister Ségolène Royal dinsdag bekend.
Er komen poortjes te staan op de betrokken stations van Parijs en Lille. Royal zegt dat ook in Amsterdam, Brussel en Keulen beveiligingsscanners worden neergezet. De veiligheidsmaatregelen worden zo snel mogelijk uitgevoerd en alle poortjes moeten er voor 20 december staan volgens de Franse bewindsvrouw.
After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...
Oscar Wilde
Interessante ontwikkeling, dat vereenvoudigt dan meteen de stap richting een Eurostar direct naar Londen vanuit Nederland...
Ik vind het ook een beetje schijnveiligheid. Dan heb je in de Thalys de kans op vuurwapens en bommen tot 1:100.000 gereduceerd, terwijl in de rest van de Franse treinen die kans nog steeds 1:10.000 is.
Getallen uiteraard uit de lucht gegrepen maar we hebben het over héél klein en héél, héél klein.
[ Voor 11% gewijzigd door Bacchus op 24-11-2015 11:06 ]
Het is sowieso schijnveiligheid. Als je lekker wilt schieten in een trein, kan dat ook wel op andere manieren. Of je gaat gewoon lekker schieten op het station. Dit soort maatregelen voegt echt niks toe aan de veiligheid van reizigers en personeel.Bacchus schreef op dinsdag 24 november 2015 @ 10:59:
Dat zou nog weleens tegen kunnen vallen. De Eurostar moet ook douane/paspoortcontrole hebben, waarmee je je reizigers naar Parijs dus liever niet lastigvalt. zo heb je dadelijk vier sporen en twee perrons nodig voor je internationale treinen.
Ik vind het ook een beetje schijnveiligheid. Dan heb je in de Thalys de kans op vuurwapens en bommen tot 1:100.000 gereduceerd, terwijl in de rest van de Franse treinen die kans nog steeds 1:10.000 is.
Getallen uiteraard uit de lucht gegrepen maar we hebben het over héél klein en héél, héél klein.
Nee, merp!
Passagiers in een gestrande trein bij Zaltbommel wilden niet wachten op vervangend vervoer. Ze braken uit de trein en liepen langs het spoor verder.
De hoofdconducteur wilde iedereen in de trein houden, maar sommigen hadden daar geen boodschap aan. Een groep reizigers stapte uit.
Verderop stapten ze in een taxi die ze gebeld hadden, schrijft Omroep Brabant. Volgens een medereiziger wilden ze een vlucht vanaf Schiphol niet missen, die maar twee keer per week gaat.
Op Twitter maakte Kamerlid Madeleine van Toorenburg zich vanuit een andere trein zorgen over de spoorwandelaars.
"Ai, reizigers zijn uit defecte trein gestapt & lopen nu. Daar nu stapvoets langs. Pikken we ze op? @NS_online"
Andere reizigers moesten wachten op bussen die de NS had geregeld. Reizigers die naar Schiphol moesten, kregen voorrang. Er werden zo'n tien bussen ingezet.
Eerst werd gedacht dat de bovenleiding kapot was. Later bleek dat de trein zelf een mankement had.
Er reden vanochtend in beide richtingen geen treinen tussen Den Bosch en Utrecht.
Oscar Wilde
Misschien ook leuk bij te vermelden dat die 10 bussen onverrichter zake weg gingen, omdat er een sloot tussen de bussen en de trein zat...
Er hebben mensen dus meer dan drie uur vast gezeten, dus ik kan de weglopers geen ongelijk geven. Als de oplossing zo incompetent is...
Verwijderd
Drie uur vast... goede morgen zeg. In 100/100 gevallen ben je dan met vouwfiets allang weer bij een bushalte / station.
En er was zeker nergens een stukje hout of zo op te scharrelen. Vanuit de bureaustoel (Hooglander1 schreef op dinsdag 24 november 2015 @ 13:51:
... een sloot tussen de bussen en de trein zat...
Je privacy is voor het eerst geschonden bij de eerste echo. Daarna wordt het er de rest van je leven niet meer beter op.
Verwijderd
Deze mensen hadden dan kennelijk geen last van die sloot;Bastien schreef op dinsdag 24 november 2015 @ 19:49:
[...]
En er was zeker nergens een stukje hout of zo op te scharrelen. Vanuit de bureaustoel (): incompetentie ten top.

http://www.omroepbrabant....conducteur+niet+blij.aspx
[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 24-11-2015 21:53 ]
Ja, dat weggetje ziet er inderdaad ook prima geschikt uit voor een stel bussen. Ik snap ook niet wat het probleem daar isVerwijderd schreef op dinsdag 24 november 2015 @ 21:52:
[...]
Deze mensen hadden dan kennelijk geen last van die sloot;
[afbeelding]
http://www.omroepbrabant....conducteur+niet+blij.aspx
Wat je niet ziet is of er 100 meter verder op een goede weg ligt. En ja, dat wil ik best lopen i.p.v. 3 uur vast zitten in de trein. Er staat nergens dat de bus perse tot naast de trein moet kunnen rijden. Dat kan alleen op overwegen. Het probleem wat ze zagen dat de reizigers niet bij de bus konden komen door een sloot (en daar hebben die mensen blijkbaar geen last van).anboni schreef op woensdag 25 november 2015 @ 10:53:
[...]
Ja, dat weggetje ziet er inderdaad ook prima geschikt uit voor een stel bussen. Ik snap ook niet wat het probleem daar is
Verwijderd
Aan het eind van elk zandweggetje [...] zit een normale, verharde, brede weg.anboni schreef op woensdag 25 november 2015 @ 10:53:
[...]
Ja, dat weggetje ziet er inderdaad ook prima geschikt uit voor een stel bussen. Ik snap ook niet wat het probleem daar is
Er stond dat de sloot het probleem was. Kennelijk niet voor de mensen die 'ontsnapt' zijn.
Overigens; VIRM zonder prik van de bovenleiding; doet ventilatie het dan nog?
[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 25-11-2015 14:46 ]
Do not throw Rubbish at the platform | Front Pro eigen foto's in een topic
Bereikbaarheid Schiphol topprioriteit van ProRail
Op station Schiphol stappen dagelijks 87.000 reizigers in, over of uit. Dit aantal blijft toenemen, waardoor station Schiphol op termijn uit zijn jasje groeit. Daarom gaan we volgend jaar meer ruimte maken op de perrons. Bovendien wordt de reisinformatie beter toegesneden op de internationale reiziger. Vanaf medio december heet het station daarom ‘Schiphol Airport’.
Storingen
Op dit moment is het aantal technische storingen rond Schiphol te hoog. Tachtig procent daarvan ligt buiten de Schipholtunnel. Denk naast technische storingen ook aan kapotte treinen, defecte bruggen, zwanen in het spoor, of koperdiefstal. Het aantal brand- en rookmeldingen in de tunnel is relatief klein. Dit jaar negen meldingen. Maar het kan en het moet beter. Daartoe voeren we samen met NS en Schiphol intensief overleg met het ministerie van Infrastructuur en Milieu, de gemeenten Haarlemmermeer en Amsterdam, de Veiligheidsregio en met reizigersorganisaties.
Maatregelen
ProRail doet er alles aan om ervoor te zorgen dat Schiphol weer goed bereikbaar wordt. Zo wordt op korte termijn de nieuwe beweegbare Schinkelspoorbrug aangepakt omdat hij niet altijd goed sluit. En om storingen sneller te verhelpen, versterken we het huidige incidententeam op Schiphol.
Investeren in de toekomst
Er rijden 48 treinen per uur van en naar station Schiphol. Dat worden er in de toekomst nog meer. Daarom verdubbelen we onder meer het spoor ten zuiden van Amsterdam. En is er inmiddels 700 miljoen euro geïnvesteerd in het project Schiphol – Amsterdam – Almere – Lelystad (SAAL).
Oscar Wilde
Hij doet het nog een tijdje, maar niet oneindig lang. Dat geldt overigens voor alle treinenVerwijderd schreef op woensdag 25 november 2015 @ 14:45:
Overigens; VIRM zonder prik van de bovenleiding; doet ventilatie het dan nog?
Bron: http://www.nu.nl/binnenla...n-opstarten-incident.htmlDe NS gaat alle treinen voorzien van camera's aan de voorzijde. Die moeten ervoor zorgen dat het treinverkeer sneller kan worden opgestart na een incident op het spoor.
Dat bevestigt een woordvoerder van de NS aan NU.nl na berichtgeving door Metro.
Aan de hand van de beelden kan de politie in de toekomst sneller bepalen of er bijvoorbeeld sprake is van een zelfdoding.
"Regels van Justitie schrijven voor dat twee onafhankelijke bronnen nodig zijn om vast te stellen dat het om zelfdoding gaat", aldus de woordvoerder. De verklaring van een machinist alleen is dus niet voldoende.
Omdat vooralsnog alleen de machinist als bron kan worden opgevoerd, is het instellen van een onderzoek noodzakelijk. Dat neemt vaak veel tijd in beslag. De NS hoopt dat die tijd, met de komst van de camera's, wordt ingekort.
De camera’s zullen standaard in nieuw bestelde treinen zitten en worden in reeds bestaande treinen bevestigd. De NS heeft vorig jaar een proef gehouden met de camera's.
Hoeveel camera's er precies worden bevestigd per trein en wanneer alle treinen voorzien zullen zijn is nog niet precies duidelijk, omdat het plan nog verder moet worden uitgewerkt.
Bron: http://www.nu.nl/binnenla...-amsterdam-opgeheven.htmlNS en ProRail staan - na een treinbotsing bij het Amsterdamse Westerpark - niet meer onder verscherpt toezicht van de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT).
Dat toezicht was er sinds een botsing tussen een stoptrein en een intercity in het Westerpark in 2012. De twee treinen reden op hetzelfde spoor.
Volgens de inspectie hebben beide organisaties maatregelen genomen. Ook hebben ze aanbevelingen goed opgevolgd om dit soort ongelukken te voorkomen.
Zaterdagavond 21 april reden een stoptrein en een intercity frontaal op elkaar bij het Amsterdamse Westerpark. Tientallen mensen raakten gewond, van wie 42 ernstig.
Een 68-jarige vrouw overleed aan haar verwondingen. Door werkzaamheden moesten treinen in beide richtingen om en om over hetzelfde spoor rijden.
Niemand merkte op dat een sprinter door een rood sein reed, waardoor deze trein uiteindelijk ter hoogte van het Westerpark frontaal op een intercity klapte.
[ Voor 29% gewijzigd door wildhagen op 26-11-2015 16:38 ]
Virussen? Scan ze hier!
Is niet leuk om te horen en te zien, vooral omdat het verhaal was dat de motor van de auto afsloeg waardoor de auto precies op het spoor stil kwam te staan.
Die regeling is echter alleen van toepassing bij de NS, de kleinere vervoerders doen daar niet aan. (Weet zo even niet waar ik dat gelezen heb, mogelijk Metro-krantje van vanmorgenDe boete voor zwartrijden stijgt op 1 april van 35 euro naar 50 euro. De verhoging moet zwartrijden onaantrekkelijker maken. Maar de stijging is beperkt gehouden om meer agressie bij betrapte zwartrijders te vermijden.
Staatssecretaris Sharon Dijksma (Infrastructuur) en de vervoerders kwamen de hogere boete donderdag overeen. Aanvankelijk lag er een plan op tafel om het bedrag op te schroeven tot 70 euro.
Van de daders van agressie in het openbaar vervoer is 60 procent zwartrijder.
Naast de verhoging komt er vanaf 1 april een regeling voor reizigers met bijvoorbeeld een ov-jaarabonnement, die vergeten in- of uit te checken.
Deze groep krijgt geen boete meer als per ongeluk niet is ingecheckt. Het gaat om reizigers met een ov-jaarabonnement/ov-vrij, NS-abonnement Altijd Vrij, Weekend Vrij en Dal Vrij gedurende de weekenddagen, studentenreisproduct en netabonnement.
[ Voor 7% gewijzigd door Raven op 26-11-2015 18:33 ]
Oscar Wilde
Tja, 1 april is ook gewoon het begin van het 2e kwartaal.Raven schreef op donderdag 26 november 2015 @ 18:32:
Boete zwartrijden naar 50 euro op 1 april .... wat een handig gekozen datum
Hoezo? De boete voor zwart rijden is toch gewoon een overtreding en bij wet vastgelegd (nou ja de hoogte is vastgelegd in een algemene maatregel van bestuur).[...]
Die regeling is echter alleen van toepassing bij de NS, de kleinere vervoerders doen daar niet aan. (Weet zo even niet waar ik dat gelezen heb, mogelijk Metro-krantje van vanmorgen)
[ Voor 36% gewijzigd door Raven op 26-11-2015 18:58 ]
Oscar Wilde
Verwijderd
Dit dus;

Links en rechts zijn uiterst langzaam, de middelste is wel redelijk.
De maximale boete die ze mogen geven zou een functie moeten zijn van de tijd die die paaltjes nodig hebben. Bijvoorbeeld 1/x *30 euro. Dus bij die gare paaltjes 1/3 * 30 = €10
[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 26-11-2015 20:24 ]
Je privacy is voor het eerst geschonden bij de eerste echo. Daarna wordt het er de rest van je leven niet meer beter op.
Of gewoon 1x inchecken, onafhankelijk van vervoerder. Ze houden toch precies bij hoe laat je waar in en uit-checkt. Dan kunnen ze ook wel zien welke vervoeder je hebt gebruikt.Bastien schreef op donderdag 26 november 2015 @ 20:33:
Gare paaltjes afschaffen. Maar dat komt hopelijk over niet al te lange tijd. Weer een excuus minder om zwart te rijden.
En dan ook meteen automatisch je geld terug krijgen als die trein vertraging had.
Daar zijn ze dus mee bezig, al weet ik niet of er nog dwarsliggers zijn of zo. Maar er is afaik een proef voor (geweest), geen idee van de uitkomsten. Die kan ik in ieder geval niet vinden.RocketKoen schreef op donderdag 26 november 2015 @ 20:43:
[...]
Of gewoon 1x inchecken, onafhankelijk van vervoerder.
Dat is makkelijker gezegd dan gedaanRocketKoen schreef op donderdag 26 november 2015 @ 20:43:
[...]
Of gewoon 1x inchecken, onafhankelijk van vervoerder. Ze houden toch precies bij hoe laat je waar in en uit-checkt. Dan kunnen ze ook wel zien welke vervoeder je hebt gebruikt.
En dan ook meteen automatisch je geld terug krijgen als die trein vertraging had.
Bij een van de routes (Enschede-Schiphol) stond er NS, Syntus en nog weer 2 keer NS op het kaartje geprint, conducteur had echt zoiets van wtf moet al die tekst op het kaartje
[ Voor 12% gewijzigd door Raven op 26-11-2015 21:22 ]
Oscar Wilde
Verwijderd
In dit geval is route A zowel comfortabeler (geen overstap, meestal koploper), goedkoper en sneller.
De dwarsliggers zijn het gezeur over de verdeling van opbrengsten op trajecten waar er niet direct een 'obvious' keuze is, zoals Arnhem <> Amersfoort. Als je dat allebei voor dezelfde prijs kunt doen zullen er heel wat mensen zijn die er voor kiezen om zich NIET op te vouwen in dat Protos ding op de valleilijn en lekker per NS via Utrecht te reizen.
Uiteindelijk is het gewoon allemaal gemier en een verkeerde mentaliteit. Kennelijk kunnen ze nu bij de 'route C; vrij keuze' er ook gewoon uitkomen hoe de opbrengsten verdeeld moeten worden (ha, hahaha).
Ben wel benieuwd hoe dat straks gaat als Syntus op Zwolle <> Enschede gaat rijden. Als je nu bijv. Muiderpoort <> Drienerlo 'boekt' mag je ook met twee stoptreinen via Zwolle. Dat zal straks ook wel een 'route x' worden...
Bron: http://www.bndestem.nl/re...botsing-tilburg-1.5482463Aan de treinbotsing tussen een passagierstrein en een goederentrein op 6 maart in Tilburg gingen meerdere fouten vooraf. Zo negeerde de machinist een rood sein en gaf DB Schenker Rail uit Utrecht een onjuiste treinlengte door.
Dat blijkt uit het rapport 'Botsing tussen twee treinen op emplacement Tilburg Goederen' van de Inspectie Leefomgeving en Transport. Bij de botsing raakten zeven reizigers en de hoofdconducteur licht gewond. De achterste wagen van de goederentrein raakte beschadigd en lekte butadieen, een brandbare stof.
Overigens worden verzachtende omstandigheden opgevoerd voor de machinist. Zo werd hij afgeleid door de goederentrein en werden mogelijk verwachtingen gewekt door het gele sein ervoor. Dit sein stond op het station standaard op geel, waardoor machinisten denken dat ze gewoon door kunnen rijden. ProRail en NS hadden dit probleem moeten aanpassen.
Het rapport (PDF): https://www.rijksoverheid...ment-tilburg-goederen.pdf
Voor de mensen met een kort geheugen, dat was dus het ongeval zoals vermeld in wildhagen in "Het grote spoorwegentopic deel 22"
Virussen? Scan ze hier!
TLS hoeft ook niet van iedere reiziger precies de route en vervoerders te weten, ze moeten alleen een verdeelsleutel bepalen en dat kan prima met enkele steekproeven.Raven schreef op donderdag 26 november 2015 @ 21:20:
[...]
Dat is makkelijker gezegd dan gedaanLaatst papieren kaartjes gehaald voor 2 trajecten: Enschede->Schiphol en Enschede->Deventer. Bij beide kreeg ik de vraag (van de automaat) of ik route A, B, C en volgens mij zelfs D wilde volgen
Bij een van de routes (Enschede-Schiphol) stond er NS, Syntus en nog weer 2 keer NS op het kaartje geprint, conducteur had echt zoiets van wtf moet al die tekst op het kaartje
Ik ben trouwens geen tegenstander van toegangspoortjes op stations waar ze praktisch zijn en een positief effect hebben. Op de meeste metrostations voelen ze wmb heel "natuurlijk" en sommige treinstations zijn ook best geschikt en op sommige voegen de poortjes wat toe (Ams Bijlmer Arena bv) maar op bv Rtm C en Ams C is het echt net een nageboorte.
Tis een klein detail maar heeft wel een grote impact.
[ Voor 10% gewijzigd door ArcticWolf op 27-11-2015 08:01 ]
Dat deden ze voor in de invoering van de OV Chipkaart, alleen daar was altijd onenigheid over tussen de vervoerders. Dus ik ben benieuwd of het nu wel gaat werken.Bacchus schreef op vrijdag 27 november 2015 @ 07:26:
[...]
TLS hoeft ook niet van iedere reiziger precies de route en vervoerders te weten, ze moeten alleen een verdeelsleutel bepalen en dat kan prima met enkele steekproeven.
In Japan kan dat ook bijna niet anders, de reizigersstromen op stations zijn zo gigantisch dat als ze die trage NS poortjes van hier gebruiken, het hele station binnen no-time in een gridlock zit. Overigens ben ik groot fan van de Japanse poortjes, je kan gewoon op dezelfde snelheid doorlopen.ArcticWolf schreef op vrijdag 27 november 2015 @ 08:00:
Ik las laatst een grappig feit dat de poortjes in Japan altijd open staan en dat blijven tot iemand niet z'n kaartje in de feeder doet of vergeet in te checken dan gaan ze pas dicht en piept ie. Misschien moeten ze dat hier ook maar invoeren?
(en van een groot aantal andere dingen die ze in Japan goed doen).
Oa. treinen die altijd op exact dezelfde plek stoppen en waarop het perron staat aangegeven waar de deuren komen en uitstekende punctualiteit.
In de afgelopen 3 weken in Japan in totaal ~10 minuten vertraging gehad. En gisteren geland in Nederland op Schiphol en meteen 30 minuten vertraging en uitgevallen treinen
Onze excuses voor het ontbreken van de ondertiteling.
Klopt! Alleen het was me nooit opgevallen (behalve op Shinjuku dan) tis echt een verademing om daar te reizen met het OV.messi schreef op vrijdag 27 november 2015 @ 08:17:
[...]
In Japan kan dat ook bijna niet anders, de reizigersstromen op stations zijn zo gigantisch dat als ze die trage NS poortjes van hier gebruiken, het hele station binnen no-time in een gridlock zit. Overigens ben ik groot fan van de Japanse poortjes, je kan gewoon op dezelfde snelheid doorlopen.
(en van een groot aantal andere dingen die ze in Japan goed doen).
Oa. treinen die altijd op exact dezelfde plek stoppen en waarop het perron staat aangegeven waar de deuren komen en uitstekende punctualiteit.
In de afgelopen 3 weken in Japan in totaal ~10 minuten vertraging gehad. En gisteren geland in Nederland op Schiphol en meteen 30 minuten vertraging en uitgevallen treinen
Ik werk zelf ook op projecten tussen Hoofddorp - Almere en Hoofddorp - Den Bosch, maar het is nog wel even drama jammer genoeg
Precies, dat is irritatiepunt 2 van die poortjes hier. Ze zijn dus én te traag, én ze helpen niet tegen zwartrijden. Het gebeurt mij regelmatig (1-2x per maand) dat er iemand wil meelopen achter mij aan, maar ik kijk altijd achterom en als ik merk dat iemand meeloopt zeg ik daar altijd iets van en probeer het te voorkomen.messi schreef op vrijdag 27 november 2015 @ 08:17:
In Japan kan dat ook bijna niet anders, de reizigersstromen op stations zijn zo gigantisch dat als ze die trage NS poortjes van hier gebruiken, het hele station binnen no-time in een gridlock zit. Overigens ben ik groot fan van de Japanse poortjes, je kan gewoon op dezelfde snelheid doorlopen.
Volgens NS zelf is er in 0,6 % van de gevallen een keuze tussen twee vervoerders, tussen twee plaatsen.LordSinclair schreef op vrijdag 27 november 2015 @ 08:12:
[...]
Dat deden ze voor in de invoering van de OV Chipkaart, alleen daar was altijd onenigheid over tussen de vervoerders. Dus ik ben benieuwd of het nu wel gaat werken.
Dus in 99,4% van de gevallen is het overchecken volstrekt overbodig en kan men zonder discussie vaststellen met welke vervoerder je waar hebt gereisd. En van de overgebleven 0,6% is het meestal aan de hand van de in- en uitchecktijd te achterhalen. Dan hou je nog een minimaal percentage over dat onduidelijk is, voor je verdeelsleutel.
Het zou een hoop rijen, opstoppingen, gemiste aansluitingen en vooral irritatie schelen.
En ook de idioterie dat de langeafstandkorting de ene kant op anders is dan de andere kant op. Afhankelijk van welke vervoerder je eerst hebt.
Nare is dat de poortjes van het GVB juist weer wel zo gebruikt kunnen worden, je kan in/uitchecken terwijl iemand anders door het poortje loopt, waardoor hij open blijft staan, wat de flow enorm verbeterd. Helaas snappen veel mensen dat niet en wachten tot het poortje dicht is voordat ze gaan in/uitchecken.Dennis schreef op vrijdag 27 november 2015 @ 08:42:
[...]
Precies, dat is irritatiepunt 2 van die poortjes hier. Ze zijn dus én te traag, én ze helpen niet tegen zwartrijden. Het gebeurt mij regelmatig (1-2x per maand) dat er iemand wil meelopen achter mij aan, maar ik kijk altijd achterom en als ik merk dat iemand meeloopt zeg ik daar altijd iets van en probeer het te voorkomen.
Onze excuses voor het ontbreken van de ondertiteling.
Krijg je dan niet klachten ivm letsel omdat iemand een close encounter met een dichtslaande poort heeft gehad?ArcticWolf schreef op vrijdag 27 november 2015 @ 08:00:
Ik las laatst een grappig feit dat de poortjes in Japan altijd open staan en dat blijven tot iemand niet z'n kaartje in de feeder doet of vergeet in te checken dan gaan ze pas dicht en piept ie. Misschien moeten ze dat hier ook maar invoeren?
Oscar Wilde
Je kan die grote impact idd ook zo opvattenRaven schreef op vrijdag 27 november 2015 @ 09:48:
[...]
Krijg je dan niet klachten ivm letsel omdat iemand een close encounter met een dichtslaande poort heeft gehad?
Bensimpel
Positieve meneer
😆 - Denk ook eens om ;)
Hold. Step. Move. There will always be a way to keep on moving
Tsja, in Johannesburg is overal bewaking, gewapend en wel. En hoge muren en valse waakhonden.Bensimpel schreef op vrijdag 27 november 2015 @ 10:37:
Maja in Johannesburg zit er gewoon constant bewaking bij de poortjes (duidelijk aanwezig), in NL zie ik ze niet zo snel eerlijk gezegd..
If you choose not to decide, you still have made a choice.
Bensimpel
Positieve meneer
Waakhonden nog nooit gezien, alleen bij estates. Bij de Gautrain stonden ze ongewapend. (heb zelf hier 1 jaar gewoont, dagelijkse kost).Goner schreef op vrijdag 27 november 2015 @ 10:49:
[...]
Tsja, in Johannesburg is overal bewaking, gewapend en wel. En hoge muren en valse waakhonden.
😆 - Denk ook eens om ;)
Desnoods loop je gewoon achter iemand aan die in/uit checkt ...Migrator schreef op vrijdag 27 november 2015 @ 10:49:
maar als je dus niet oplet kun je dus buitengesloten (of binnengesloten) worden bij de poortjes?
Zie dat regelmatig. Levert alleen nog wat extra piepjes en scheve blikken op ...
Achteraf, met wat zoek- en rekenwerk. Maar het idee was ooit dat alles realtime zou moeten binnen de tijd dat je voor een poortje staat te wachten.noppus schreef op vrijdag 27 november 2015 @ 09:22:
Dus in 99,4% van de gevallen is het overchecken volstrekt overbodig en kan men zonder discussie vaststellen met welke vervoerder je waar hebt gereisd. En van de overgebleven 0,6% is het meestal aan de hand van de in- en uitchecktijd te achterhalen.
Juist... ik zie het nog wel gebeuren dat ouderen zichzelf binnen- of buitensluiten en dat er geen servicemedewerker in de buurt is om ze te helpen.Goner schreef op vrijdag 27 november 2015 @ 11:03:
[...]
Desnoods loop je gewoon achter iemand aan die in/uit checkt ...![]()
Zie dat regelmatig. Levert alleen nog wat extra piepjes en scheve blikken op ...
In ander nieuws: Station Drienerlo wordt Enschede Kennispark
Dat wisten we op zich al, maar op maandag 14 december wordt het gevierd:
Overigens is de naamswijziging al deels doorgevoerd. Toen ik van de week in SGM op Esd aankwam was de geautomatiseerde omroep al "Het volgende station is Enschede Kennispark" - terwijl de lichtkrant nog "Enschede Drienerlo" weergaf. Grappig dat daar een verschil in zit. Weet iemand hoe die omroep werkt en hoe ze updates op het systeem doorvoeren?Programma
Maandag 14 december
Vanaf 8:00 Gratis koffie, thee en chocomelk met oliebollen
Voor reizigers, studenten en medewerkers op de Innovatiecampus Kennispark
12:00 – 13:30 Peper je collega’s in: een nieuwe naam!
Besteed je lunchpauze om je collega’s en buurman in te peperen met een verse sneeuwbal ter ere van de naamswijziging. Of kom samen genieten van een gratis kopje chocomelk met een oliebol.
12:15 – 12:45 Welkom en officiële naamswijziging
Het sneeuwbaleffect: de ontwikkeling van een succesvolle innovatiecampus!
13:30-17:30 Koffie, thee en chocomelk met oliebollen
Voor reizigers, studenten en medewerkers op de Innovatiecampus Kennispark
En nog meer gerelateerd: De NS-reisplanner is niet zo heel slim wat betreft de wijziging Esd -> Esk. In de planner zijn dit twee verschillende stations. Als je voor 14-12 een reis probeert te plannen naar Esd dan krijg je een reisadvies voor 13-12, omdat dat de laatste dag dat je daadwerkelijk naar station Drienerlo kan reizen is.
If you choose not to decide, you still have made a choice.
Verwijderd
Die klotepoortjes gaan wel vaker niet open terwijl ze je wel inchecken. Vooral met die bredere poortjes. Al meerdere keren gewoon poortje moeten openduwen. Niemand durft daar op of om te kijken.Migrator schreef op vrijdag 27 november 2015 @ 10:49:
Ze mogen wat mij betreft bij de NS-poortjes wel de feedback op het succesvol in/uitchecken verbeteren. Checkte laatst in op station Deventer waar de helft van de poortjes open staat. Degene voor mij checkt in bij een poortje maar loopt vervolgens door het poortje rechts van het poortje waar hij incheckte. Ik check in bij hetzelfde poortje, maar die apparaten maken te weinig geluid waardoor mij niet duidelijk was of ik al ingecheckt was (note: degene voor mij en ik hadden hetzelfde vervoersbewijs). Poortje gaat dicht, ik probeer nogmaals in te checken (want ik wist dus niet of ik al goed ingecheckt was) en krijg een foutmelding. Poortje gaat ook niet meer open. Gelukkig kon ik via het openstaande poortje naar het perron toe, maar als je dus niet oplet kun je dus buitengesloten (of binnengesloten) worden bij de poortjes?
Met je rug ertegenaan duwen helpt superVerwijderd schreef op vrijdag 27 november 2015 @ 17:51:
[...]
Die klotepoortjes gaan wel vaker niet open terwijl ze je wel inchecken. Vooral met die bredere poortjes. Al meerdere keren gewoon poortje moeten openduwen. Niemand durft daar op of om te kijken.
3640 Wp ZO pvoutput | FOSS | aroTHERM plus | Trabant 601 (kubel + kombi) | Simson s53e | Ford nugget '89
Dit topic is gesloten.
![]()