Het grote spoorwegentopic deel 22 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 59 ... 103 Laatste
Acties:
  • 534.044 views

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Er is meer materieel gebruikt in het verleden om Sandite aan te brengen. O.a. Mat'64, DDM1, DD-AR en ICM zijn hiervoor in het verleden gebruikt, naast SGM. En natuurlijk de mP's (motorposten), die dat ook gedaan hebben :)

Overigens wordt Sandite al langer gebruikt dan 2011 hoor, zie bijvoorbeeld deze Sandite-discussie uit 2008: http://www.somda.nl/forum...stellen,+ritten,+werking/ :)

Virussen? Scan ze hier!

• EDIT
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 00:03
don_jorg schreef op dinsdag 03 november 2015 @ 17:57:
Ik zit te lezen over die SNG-treinstellen en op Wikipedia valt me wat op. De treinen hebben een vloerhoogte van 800mm, want dan zijn ze goed toegankelijk van de perrons, die 760mm zijn. Als die perrons 4cm later zijn, waarom maken ze de treinen dan niet ook 4cm lager?
De bron van die 800 mm is de algemene pagina van de Civity, waar de SNG op gebaseerd is. Veel exacte dingen daarvan zijn niet relevant voor de Nederlandse SNG.
Een van de dingen die is aangepast voor Nederland is de vloerhoogte. Die is dus wel degelijk op perronniveau.
Oftewel: weer een van die dingen waar een niet relevante bron wordt gebruikt voor het weergeven van zogenaamd precieze gegevens op Wikipedia.

Bron: helaas, geen publieke bron ;)

• ValHallASW
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
EDIT schreef op dinsdag 03 november 2015 @ 19:00:
[...]
De bron van die 800 mm is de algemene pagina van de Civity, waar de SNG op gebaseerd is. Veel exacte dingen daarvan zijn niet relevant voor de Nederlandse SNG.
Een van de dingen die is aangepast voor Nederland is de vloerhoogte. Die is dus wel degelijk op perronniveau.
Oftewel: weer een van die dingen waar een niet relevante bron wordt gebruikt voor het weergeven van zogenaamd precieze gegevens op Wikipedia.
Hoezo, op Wikipedia staat toch ook gewoon dat de vloer even hoog wordt als de perrons? ;) die bewerken-knop zit er niet voor niets :p als meer mensen met kennis dit soort dingen zouden fixen dan wordt wikipedia voor iedereen beter

[ Voor 6% gewijzigd door ValHallASW op 03-11-2015 19:46 ]

• EDIT
ValHallASW schreef op dinsdag 03 november 2015 @ 19:45:
[...]

Hoezo, op Wikipedia staat toch ook gewoon dat de vloer even hoog wordt als de perrons? ;) die bewerken-knop zit er niet voor niets :p als meer mensen met kennis dit soort dingen zouden fixen dan wordt wikipedia voor iedereen beter
Heb je uiteraard gelijk in, maar ik kan moeilijk dit soort info er op gaan zetten. Zonder publiek beschikbare bron heb je weinig om een aanpassing te maken.

• don_jorg
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 30-10-2025
Dank je wel, EDIT, het is me weer duidelijk. Wel jammer dat je EDIT heet en het dan niet doet op Wikipedia, hahahaha :) Serieuze reactie: begrijpelijk, zonder openbare bron.

Verwijderd

wildhagen schreef op dinsdag 03 november 2015 @ 18:37:
Er is meer materieel gebruikt in het verleden om Sandite aan te brengen. O.a. Mat'64, DDM1, DD-AR en ICM zijn hiervoor in het verleden gebruikt, naast SGM. En natuurlijk de mP's (motorposten), die dat ook gedaan hebben :)

Overigens wordt Sandite al langer gebruikt dan 2011 hoor, zie bijvoorbeeld deze Sandite-discussie uit 2008: http://www.somda.nl/forum...stellen,+ritten,+werking/ :)
ICM werd dan eerder gebruikt denk ik. Maar dat valt dus niet zo op aangezien de IC lijnen naar Rotterdam centraal en Den Haag centraal en de sprinter naar Meppel ook gewoon met dat materiaal gereden worden.

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 09:29
EDIT schreef op dinsdag 03 november 2015 @ 19:00:
[...]

Bron: helaas, geen publieke bron ;)
Overigens is de nieuwe sprinter niet overal op perronhoogte. En dat staat dan weer in de Railmagazine die vandaag door de deur kwam :P

Er zijn trouwens een hele hoop treinen in bestelling op het moment, waarvan de CAF bestelling van de NS de grootste is. Maar, heel veel vervoerders hebben op dit moment FLIRT3 treinen in de bestelling staan. Onder andere Arriva, voor in Limburg, Syntus voor op het Kamperlijntje, NS natuurlijk voor korte-termijn sprinters, Abellio en misschien nog eentje. En op één na krijgen ze allemaal ETCS, jeuj.

• Alex)
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 12-12-2025
Eurobahn voor Hengelo - Bielefeld, Abellio voor Arnhem - Düsseldorf en Gouda - Alphen a/d Rijn, Syntus voor ZwEnZwoKa, NS Reizigers voor het HRN, Arriva voor Limburg - genoeg FLIRT3 in aankomst dus.

Jammer dat die FLIRT van NSR niet ook geschikt is voor 25 kV, anders hadden we hem zo over de HSL kunnen sturen als "Fyra-vervanger". Die dingen zijn vast betrouwbaarder dan die Traxx-zooi die er nu rijdt. :)

We are shaping the future

• Vinnienerd
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 29-01 23:20
Alex) schreef op dinsdag 03 november 2015 @ 23:41:
Eurobahn voor Hengelo - Bielefeld, Abellio voor Arnhem - Düsseldorf en Gouda - Alphen a/d Rijn, Syntus voor ZwEnZwoKa, NS Reizigers voor het HRN, Arriva voor Limburg - genoeg FLIRT3 in aankomst dus.

Jammer dat die FLIRT van NSR niet ook geschikt is voor 25 kV, anders hadden we hem zo over de HSL kunnen sturen als "Fyra-vervanger". Die dingen zijn vast betrouwbaarder dan die Traxx-zooi die er nu rijdt. :)
Wat is er mis met TRAXX loccen? 😕

• Alex)
Vinnienerd schreef op dinsdag 03 november 2015 @ 23:54:
[...]

Wat is er mis met TRAXX loccen? 😕
Onbetrouwbare zooi die om de haverklap stuk gaat.

• Bacchus
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 29-01 10:15
Zijn dat de TRAXX op zich of heeft dat meer te maken met het tien keer op een dag kop maken? De ICD valt met het huidige materieel iig veel vaker (dagelijks zou me niet verbazen) uit dan andere diensten waar ik van hoor.

• EDIT
Even afkloppen, maar ik heb weinig problemen met de Traxx locs an sich. Ik heb het afgelopen half jaar exact één maal een loc even stil moeten zetten op de HSL omdat er iets niet goed ging met de loc. Na een reset was dat ook weer verholpen en konden we met een slordige 10 minuten vertraging weer verder rijden. De rest van de ritten (en dat zijn er behoorlijk wat) heb ik persoonlijk geen problemen gehad met de locs waardoor er vertraging ontstond of tijdens de rit niet verder gereden kon worden.
Problemen die ik vaak aan de koffietafel hoor zijn verbindingsproblemen van het ETCS systeem met het RBC. Echter heeft daar niet alleen de Traxx, maar ook de Thalys last van. In hoeverre je dat de Traxx kan verwijten weet ik ook niet.
Het zou interessant zijn om eens te kijken waar de meeste problemen zitten. Zijn het werkelijk technische problemen in de locs, gaat het om de verbinding met het RBC, of zijn er dingen die simpelweg veroorzaakt worden door een verkeerde bedieningshandeling (oftewel gewoon een stomme menselijke fout)?
Waren daar ook geen rapporten over? Ik dacht dat ik die wel eens voorbij heb zien komen.

Edit: quizvraagje voor de kenners :P
Afbeeldingslocatie: http://static.tweakers.net/ext/f/4vw1TVYt2xOz6mzBUk61CF3E/medium.jpg
Wat voor trein hebben we hier? :P

[ Voor 9% gewijzigd door EDIT op 04-11-2015 09:12 ]

• IJnte
  • Laatst online: 09:09
Bombardier v.s. Alstom on-board apparatuur, als je praat over het verschil tussen de Traxx en de Thalys. Volgens mij staat aan de track-side een RBC van Thales. Dat speelveld geeft in uitzonderlijke situaties nog wel eens strubbelingen (time-out waardes anders ingesteld enzo). Verder liggen de transities van ATB naar L1/L2 bij de HSL voor een deel in tunnels, dus dat geeft soms ook wel eens een verbindingsprobleem. Toch is de Traxx er blijkbaar wat gevoeliger voor, gezien de feiten over het stranden van treinen.
Volgens mij heeft de Betuweroute veel minder van dit soort storingen.

Exploring the world by bicycle! cyclingsilk.wordpress.com

• mambo No5
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 28-01 10:29

mambo No5

Bad Apple?

EDIT schreef op woensdag 04 november 2015 @ 08:59:
Even afkloppen, maar ik heb weinig problemen met de Traxx locs an sich. Ik heb het afgelopen half jaar exact één maal een loc even stil moeten zetten op de HSL omdat er iets niet goed ging met de loc. Na een reset was dat ook weer verholpen en konden we met een slordige 10 minuten vertraging weer verder rijden. De rest van de ritten (en dat zijn er behoorlijk wat) heb ik persoonlijk geen problemen gehad met de locs waardoor er vertraging ontstond of tijdens de rit niet verder gereden kon worden.
Problemen die ik vaak aan de koffietafel hoor zijn verbindingsproblemen van het ETCS systeem met het RBC. Echter heeft daar niet alleen de Traxx, maar ook de Thalys last van. In hoeverre je dat de Traxx kan verwijten weet ik ook niet.
Het zou interessant zijn om eens te kijken waar de meeste problemen zitten. Zijn het werkelijk technische problemen in de locs, gaat het om de verbinding met het RBC, of zijn er dingen die simpelweg veroorzaakt worden door een verkeerde bedieningshandeling (oftewel gewoon een stomme menselijke fout)?
Waren daar ook geen rapporten over? Ik dacht dat ik die wel eens voorbij heb zien komen.

Edit: quizvraagje voor de kenners :P
[afbeelding]
Wat voor trein hebben we hier? :P
Een 186 met een AmRostam in sandwichbedrijf gezien de 2 186 nummers en dubbele spanningswaarden? :P Dat en icm het nét zichtbaar zijn van het 1e nummer in je treinnummer (een 1, dus een trein uit de 1xxx reeks. De 10xx is de idc Amsterdam - Rotterdam en voor de rest word er in andere treinseries uit de 1xxx reeks (1500, 1600 etc) bij mijn weten niet met traxx gereden)

[ Voor 8% gewijzigd door mambo No5 op 04-11-2015 09:29 ]

Do not throw Rubbish at the platform | Front Pro eigen foto's in een topic

• Alex)
IJnte schreef op woensdag 04 november 2015 @ 09:20:
Bombardier v.s. Alstom on-board apparatuur
Naar mijn weten zit in de Thalys een ERTMS-module van Ansaldo STS. En in tegenstelling tot hun makkers van AnsaldoBreda weten die wél waar ze mee bezig zijn. :P

Vorige week heb ik in een trein gezeten die op de zuidsectie naar de vaantjes ging, ter hoogte van 's-Gravendeel, dat geintje heeft toen zo'n 2 uur geduurd. De trein moest uiteindelijk worden weggesleept, ik heb begrepen dat die loc 'goed stuk' is en voorlopig niet inzetbaar is.

[ Voor 4% gewijzigd door Alex) op 04-11-2015 09:33 ]

• EDIT
IJnte schreef op woensdag 04 november 2015 @ 09:20:
Bombardier v.s. Alstom on-board apparatuur, als je praat over het verschil tussen de Traxx en de Thalys. Volgens mij staat aan de track-side een RBC van Thales. Dat speelveld geeft in uitzonderlijke situaties nog wel eens strubbelingen (time-out waardes anders ingesteld enzo). Verder liggen de transities van ATB naar L1/L2 bij de HSL voor een deel in tunnels, dus dat geeft soms ook wel eens een verbindingsprobleem. Toch is de Traxx er blijkbaar wat gevoeliger voor, gezien de feiten over het stranden van treinen.
Volgens mij heeft de Betuweroute veel minder van dit soort storingen.
Ik heb de cijfers inmiddels gevonden in de 37e voortgangsrapportage HSL-Zuid.
In absolute zin zijn er meer verbindingsverliezen met de Traxx dan met Thalys. Echter zijn er veel meer ritten met Traxx dan met Thalys. Dat meegenomen komt de Traxx op een gemiddelde van 1,37 verbindingsproblemen per 100 uur dienst, terwijl Thalys uitkomt op 2,63 verbindingsproblemen per 100 uur (paragraaf 4.1).
Eigelijk zijn die cijfers niet heel erg schokkend. Dat lijkt me dus statistisch gezien niet de oorzaak van de vele storingen. Vreemd. Wat er dan toch telkens mis gaat weet ik ook niet.
mambo No5 schreef op woensdag 04 november 2015 @ 09:26:
[...]

Een 186 met een AmRostam in sandwichbedrijf gezien de 2 186 nummers en dubbele spanningswaarden? :P Dat en icm het nét zichtbaar zijn van het 1e nummer in je treinnummer (een 1, dus een trein uit de 1xxx reeks. De 10xx is de idc Amsterdam - Rotterdam en voor de rest word er in andere treinseries uit de 1xxx reeks (1500, 1600 etc) bij mijn weten niet met traxx gereden)
Helemaal correct uiteraard ;)

• Vinnienerd
Vraag me af hoe de trekkracht gemeten wordt, in de koppeling? Of wordt het berekend adhv stroomsterkte door de motoren heen?

• Maardiweb
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 28-01 13:59
maarud schreef op maandag 02 november 2015 @ 16:40:
Ik zie ze inderdaad de laatste tijd wel eens rijden langs Haren-Assen. Eerst dacht ik dat ze gewoon voor onderhoud of inbouwen voor e.e.a. naar Onnen gingen, maar als jij ze ook in Leeuwarden ziet is dat vreemd.

Maar was het niet zo dat die SGM's aanpassingen hadden gekregen om rails schoon te maken van blaadjes in de herfst, dat ze daarom hier in het Noorden rijden?
Een deel van het (ongeplande) onderhoud van de SGM, SLT en DDZ wordt tijdelijk in Onnen opgevangen, waardoor je ze daar inderdaad vaker ziet. Waarschijnlijk dan ook zonder reizigers.
Verwijderd schreef op maandag 02 november 2015 @ 21:03:
[...]

Zoals gezegd, op dit moment wordt alles nog met IC materiaal gereden. Dat zou kunnen veranderen, maar zoals ik het begrijp wordt het alleen gebruikt voor het verwijderen van bladeren en dergelijke op de rails? Best logisch om daar sprinter materiaal voor te gebruiken, stuk kleiner, dus lichter, dus goedkoper dan IC materiaal.
Er is in Nederland een structureel tekort een Sprinter materieel. Daarom rijdt men op trajecten waar het kan met ICM (zoals Meppel/Leeuwarden), omdat de afstanden tussen de stations hier groot genoeg zijn. In de dichter bevolkte gebieden wordt hier vaak een DDZ4 voor ingezet.

If you want to be the best, you need to work with the best :)

• EDIT
Vinnienerd schreef op woensdag 04 november 2015 @ 12:15:
Vraag me af hoe de trekkracht gemeten wordt, in de koppeling? Of wordt het berekend adhv stroomsterkte door de motoren heen?
Ik zou er eens de documentatie van Bombardier er op na moeten slaan, maar als ik kijk naar het gedrag van de meter denk ik dat laatste.

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

ProRail doet weer aangifte tegen gevaarlijk gedrag
ProRail doet weer aangifte tegen een chauffeur die treinverkeer, reizigers en omstanders in gevaar heeft gebracht. Een omstander van een overweg in Den Bosch raakte lichtgewond toen een shovel op een overweg achterbleef. Onze overweg en een een intercitytrein liepen grote averij op.

Het incident gebeurde op dinsdagmorgen 27 oktober op de overweg aan de Orthenseweg in Den Bosch. Een shovel viel tijdens het passeren van de overweg van een voertuig en belandde tussen de spoorbomen. Een intercity raakte de shovel vol, waardoor deze de overweginstallatie raakte. Een omstander (een politieman onderweg naar zijn werk) raakt lichtgewond. Dit incident gebeurde in een week dat er veel te doen was op onze overwegen. Lees het in het nieuwsbericht: Overwegen: leren we het dan nooit?

Onacceptabel
Het had slechter af kunnen lopen in Den Bosch. Een object zoals een shovel kan een ontsporing veroorzaken met alle gevolgen van dien. ProRail accepteert gevaarlijk gedrag bij overwegen niet. Al eerder deden we aangifte tegen een vrachtwagenchauffeur die wilde keren op een overweg. Ook spoorboomduikers ontspringen de dans niet. Met roekeloos gedrag brengen weggebruikers het treinverkeer, reizigers en omstanders in gevaar. Met het doen van aangifte wil ProRail een duidelijk signaal geven.

Hoe vaak moeten we het nog zeggen?
ProRail neemt jaarlijks maatregelen om de veiligheid op overwegen te verbeteren. Dat blijft noodzakelijk aangezien er nog ieder jaar op overwegen dodelijke aanrijdingen plaatsvinden. Omdat gedrag van weggebruikers hierbij een grote rol speelt, voert ProRail jaarlijks campagnes. We kunnen het dan ook niet vaak genoeg zeggen: let op bij overwegen!

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

• wildhagen
  • Niet online
Gelijk hebben ze. Dit soort dingen zijn levensgevaarlijk, mag idd wel eens tegen opgetreden worden.

Virussen? Scan ze hier!

Verwijderd

Hoe doen ze dat dan bij onbewaakte overwegen? Gaan ze daar ook zeuren als iemand een halve minuut voor de trein komt er overheen gaat?

• wildhagen
  • Niet online
Van "zeuren" is sowieso geen sprake, ongeacht of het nu een bewaakte of een onbewaakte overweg is. Dus het antwoord op je vraag lijkt me een volmondig "nee" :)

Virussen? Scan ze hier!

Verwijderd schreef op woensdag 04 november 2015 @ 18:19:
Hoe doen ze dat dan bij onbewaakte overwegen? Gaan ze daar ook zeuren als iemand een halve minuut voor de trein komt er overheen gaat?
Dat ombouw programma loopt nog steeds, alle onbewaakte overgangen waar auto's over heen rijden hebben nu tenminste waarschuwingslichten en krijgen eventueel ook een AHOB, onbewaakte ANWB fiets/loop routes worden iets langzamer gesaneerd omdat daar nagenoeg nooit ongelukken gebeuren.
Onbewaakte particulieren overwegen zijn er ook nog, maar die zie je eigenlijk alleen maar bij vee boeren en of enkelsporige lijntjes waar niet echt hard wordt gereden.

AMD 5800X3D, ASUS ROG Strix B550-F, 32GB Corsair DDR4, MSI RTX 5070 Ti 16G SHADOW 3X OC

Verwijderd

wildhagen schreef op woensdag 04 november 2015 @ 18:21:
Van "zeuren" is sowieso geen sprake, ongeacht of het nu een bewaakte of een onbewaakte overweg is. Dus het antwoord op je vraag lijkt me een volmondig "nee" :)
Geef gewoon antwoord joh. De laatste jaren zijn er genoeg onbewaakte overgangen voorzien van lichten en bomen. In sommige gevallen gaan de bomen gewoon veel te vroeg dicht. In de oude situatie had je nooit kunnen weten dat er een trein aankomt, als je in de nieuwe situatie op dezelfde afstand van de trein oversteekt kun je opeens een fikse boete krijgen. Dat rammelt een beetje naar mijn idee.

Op sommige plekken gaan bomen al dicht als in het station 100m verderop nog mensen aan het uitstappen (!) zijn. Dat creëert niet echt respect voor de spoorbomen.

En rariteiten als "overwegstoring" waarbij de bomen meer dan een uur dichtzitten moeten ook gewoon eens afgelopen zijn.

Persoonlijk vind ik het ook wat vreemd dat voor lokale boemellijntjes alles afgegrendeld moet zijn met bomen en lichten, terwijl als je het een tram noemt je opeens dwars door de straat mag rijden. Beneluxbaan in Amstelveen heeft bijvoorbeeld ook geen bomen op overgangen.
Krentenbol schreef op woensdag 04 november 2015 @ 18:45:
[...]

Hoe valt een shovel van een trailer af? :X
Zwaartepunt buiten de kantellijn? Of een richtingsverandering van de trailer gecombineerd met de massatraagheid van de shovel.

[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 04-11-2015 18:49 ]

• Krentenbol
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 27-12-2025

Krentenbol

Prutz0r

Verwijderd schreef op woensdag 04 november 2015 @ 18:46:
[...]

Zwaartepunt buiten de kantellijn? Of een richtingsverandering van de trailer gecombineerd met de massatraagheid van de shovel.
Ik snap het principe wel, maar worden die dingen niet vastgezet? En als chauffeur weet je toch wel dat je met zoiets wat voorzichtiger moet rijden?
EDIT: Ik kan ook helemaal geen gelijkvloerse kruising met het spoor vinden aan de Orthenseweg in Den Bosch op Google Maps/Streetview 8)7 Ik roep hoax! :+

[ Voor 15% gewijzigd door Krentenbol op 04-11-2015 18:55 ]

How to autobeun: Like, comment en subscribe!

Verwijderd

Krentenbol schreef op woensdag 04 november 2015 @ 18:52:
[...]

Ik snap het principe wel, maar worden die dingen niet vastgezet? En als chauffeur weet je toch wel dat je met zoiets wat voorzichtiger moet rijden?
EDIT: Ik kan ook helemaal geen gelijkvloerse kruising met het spoor vinden aan de Orthenseweg in Den Bosch op Google Maps/Streetview 8)7 Ik roep hoax! :+
Is niet aan de Orthenseweg, maar simpelweg Orthen; de straat heet zo.
Zie; https://www.google.nl/maps/@51.7089116,5.2976123,19z

Tja, lui / vergetelheid en dan niet vastbinden kan zulke dingen veroorzaken. Bij het AH DC in Zwolle is een vrachtwagenchauffeur een keer vergeten zo'n dwarsbalk achter de lading te doen. Hele boodschappen handel viel eruit op een kruispunt; dwars door de achterdeur gegaan.

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 09:29
ArcticWolf schreef op woensdag 04 november 2015 @ 18:23:
[...]

Onbewaakte particulieren overwegen zijn er ook nog, maar die zie je eigenlijk alleen maar bij vee boeren en of enkelsporige lijntjes waar niet echt hard wordt gereden.
Geloof me, 100 km/h komt ook hard genoeg aan :P

Verwijderd

Het gaat niet om de snelheid bij aanrijden, maar om de mogelijkheid de trein aan te zien komen. Op een rechte lijn waar maar relatief langzaam wordt gereden, kun je de trein al snel een minuut van te voren aan zien komen.

• Krentenbol

Krentenbol

Prutz0r

Verwijderd schreef op woensdag 04 november 2015 @ 19:10:
[...]

Is niet aan de Orthenseweg, maar simpelweg Orthen; de straat heet zo.
Zie; https://www.google.nl/maps/@51.7089116,5.2976123,19z

Tja, lui / vergetelheid en dan niet vastbinden kan zulke dingen veroorzaken. Bij het AH DC in Zwolle is een vrachtwagenchauffeur een keer vergeten zo'n dwarsbalk achter de lading te doen. Hele boodschappen handel viel eruit op een kruispunt; dwars door de achterdeur gegaan.
Dat lijkt er al een stuk meer op ja. Ziet er ook uit als een punt waar de lading van een vrachtwagen flink kan schudden in ieder geval :X

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 30-01 22:06

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Topicstarter
Verwijderd schreef op woensdag 04 november 2015 @ 18:19:
Wat is dit voor een nutteloze reactie. Als er op een kruispunt een verkeerslicht staat en dat staat op rood heb je ook de kans op een prent als je toch doorrijdt.

Signatures zijn voor boomers.

Verwijderd

Maasluip schreef op donderdag 05 november 2015 @ 07:55:
[...]

Wat is dit voor een nutteloze reactie. Als er op een kruispunt een verkeerslicht staat en dat staat op rood heb je ook de kans op een prent als je toch doorrijdt.
En dat is al net zo geschift als er toch niks aan komt.

• EDIT
Als je zo nodig gesloten overwegbomen wilt negeren, accepteer dan in ieder geval de consequenties.
Recent ook weer bijna eentje onder m'n trein gehad door zo'n ongelooflijk domme actie: die jongen dacht dat de trein die van links kwam de enige was. Echter was die trein nog een eindje weg, en dat was ook niet de trein die de overweg had geactiveerd.
Ik kwam van rechts en mij had hij dus niet gezien. Het scheelde maar een haartje of hij was die dag niet meer opgestaan. Nu kon hij nog net wegduiken. En ik zat daar met toch wel wat trillende handjes.

Een half jaartje geleden heb ik een keer een weblogje geschreven over dit fenomeen. Misschien eens doorlezen. Wellicht kan jij je dan inbeelden wat jouw gedrag bij machinisten kan veroorzaken.
EDIT's schrijfsels: Een minuut of je leven

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 30-01 21:34
Op sommige plekken gaan bomen al dicht als in het station 100m verderop nog mensen aan het uitstappen (!) zijn. Dat creëert niet echt respect voor de spoorbomen.
Dat respect had iemand in Duiven ook niet. De stoptrein stond op het station stil voor in en uitstappers. Die persoon dacht ook "wat een onzin" en kroop onder de bomen door. De IC uit Duitsland over het linkerspoor bleef onopgemerkt, helaas liep het fataal af.
En rariteiten als "overwegstoring" waarbij de bomen meer dan een uur dichtzitten moeten ook gewoon eens afgelopen zijn.
Een andere optie is dat de bomen met een storing omhoog blijven, dat is nog veel gevaarlijker want dan steek je ongewaarschuwd over. Nu kijk je in ieder geval nog. Het treinverkeer past bij zo'n storing de snelheid ook aan omdat men weet dat mensen toch gaan oversteken, al dan niet voorzichtig.
Verwijderd schreef op woensdag 04 november 2015 @ 20:12:
Het gaat niet om de snelheid bij aanrijden, maar om de mogelijkheid de trein aan te zien komen. Op een rechte lijn waar maar relatief langzaam wordt gereden, kun je de trein al snel een minuut van te voren aan zien komen.
Tenzij het mistig is en je niet meer dan 50 meter ziet, dan blijft het ook een gevaarlijke onderneming.

[ Voor 17% gewijzigd door LordSinclair op 05-11-2015 09:04 ]

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

• Bacchus
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 29-01 10:15
Verwijderd schreef op woensdag 04 november 2015 @ 20:12:
Dat is meer een "kun je zover kijken dat je theoretisch de trein aan zou kunnen zien komen." Automobilisten zijn niet gewend verder dan honderd meter een weg in te kijken en doen dat op een spoorwegovergang dus ook niet.

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Nachttrein staat uren stil in de buurt van Oss
Ruim 100 passagiers hebben vannacht uren vastgezeten in een trein van Den Bosch naar Nijmegen. Eén van hen was Marco Hol die zijn verhaal doet bij Omroep Gelderland.

Hol had verwacht om kwart over elf in Nijmegen aan te komen, maar vlak voor elf uur kwam de trein in de buurt van Oss tot stilstand. Even later reed hij toch weer door, om vervolgens even voorbij Oss, in de buurt van Ravenstein, voorgoed de geest te geven.

Overlopende wc's
Hol vertelt: "Het was een elektrische trein en alles viel uit. De deuren gingen niet meer open en al het licht ging uit. De luchtbehandeling werkte niet meer, dus alle ramen besloegen. Maar ook de wc's werkten niet meer en liepen over. Ondertussen lag er overal afval en werd er overal gerookt."

Volgens hem kan de drie aanwezige conducteurs niets verweten worden. "Zij deden hun uiterste best, maar kregen ook geen gehoor. Men dacht ook dat de trein al lang in Nijmegen was. Op een gegeven moment dreigde één van de conducteurs dan maar een deur open te breken en de passagiers over het spoor te laten lopen. Toen kwam er binnen tien minuten actie", zegt Hol.

Eindelijk redding
Zo rond twee uur vannacht arriveerde een andere trein om de reizigers op te halen. Omdat er niets was om van de ene naar de andere trein over te stappen, werd een deur als loopplank gebruikt.

De NS erkent dat het nachtelijke oponthoud wel erg lang geduurd heeft. Een woordvoerder biedt reizigers daarvoor excuses aan en wijst erop dat reizigers hun geld terug kunnen vragen via een formulier op de NS-website.

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Verwijderd

LordSinclair schreef op donderdag 05 november 2015 @ 09:03:
[...]

Dat respect had iemand in Duiven ook niet. De stoptrein stond op het station stil voor in en uitstappers. Die persoon dacht ook "wat een onzin" en kroop onder de bomen door. De IC uit Duitsland over het linkerspoor bleef onopgemerkt, helaas liep het fataal af.
Waarom zou hij dat gedacht hebben? Gokje; de bomen zitten onnodig lang dicht voor die stoptrein, zoals op de rest van die lijn?
[...]

Een andere optie is dat de bomen met een storing omhoog blijven, dat is nog veel gevaarlijker want dan steek je ongewaarschuwd over. Nu kijk je in ieder geval nog. Het treinverkeer past bij zo'n storing de snelheid ook aan omdat men weet dat mensen toch gaan oversteken, al dan niet voorzichtig.
Oplossing is bomen dicht, dan treinen langzamer en bomen weer open. Sommige plaatsen worden volledig afgegrendeld door gesloten bomen, zeker daar waar er heuveltjes tussen de rijrichtingen op de weg zijn. Dan krijg je files die al snel tot aan opritten staan met bijbehorende aanrijdingen en U-turns. Ambulances kunnen daar echter ook niet bij, want de boel staat klem. Dat kost levens!

Hoe vaker er zo'n storing is, des te vaker mensen er onterecht vanuit gaan dat er weer een storing is, zeker als de bomen standaard te lang dichtzitten.
[...]

Tenzij het mistig is en je niet meer dan 50 meter ziet, dan blijft het ook een gevaarlijke onderneming.
Ja, dat is waar. Is daar beleid over; treinen op zulke lijnen en zware mist?
EDIT schreef op donderdag 05 november 2015 @ 08:44:
Als je zo nodig gesloten overwegbomen wilt negeren, accepteer dan in ieder geval de consequenties.
Recent ook weer bijna eentje onder m'n trein gehad door zo'n ongelooflijk domme actie: die jongen dacht dat de trein die van links kwam de enige was. Echter was die trein nog een eindje weg, en dat was ook niet de trein die de overweg had geactiveerd.
Ik kwam van rechts en mij had hij dus niet gezien. Het scheelde maar een haartje of hij was die dag niet meer opgestaan. Nu kon hij nog net wegduiken. En ik zat daar met toch wel wat trillende handjes.

Een half jaartje geleden heb ik een keer een weblogje geschreven over dit fenomeen. Misschien eens doorlezen. Wellicht kan jij je dan inbeelden wat jouw gedrag bij machinisten kan veroorzaken.
EDIT's schrijfsels: Een minuut of je leven
In plaats van hard in de verdediging te schieten en met allerlei emo-verhalen (klinkt grof, zo bedoel ik het niet) te komen kun je je ook realiseren dat wat ik voorsta alleen maar leid tot méér respect voor spoorbomen en daarmee minder nare situaties voor jou.

Middelvinger opsteken naar machinist is natuurlijk totaal van de pot gerukt. Maar als het gaat zoals hier (Machinist hangt nog even te roken uit het raampje voor hij gaat rijden terwijl de bomen allang dichtzitten.) dan is zoiets wederzijds.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 05-11-2015 18:27 ]

• EDIT
Tja, als je dat al emo-verhalen vindt, dan zal ik maar niet beginnen over andere dingen die het spoorwegpersoneel meemaakt.
Het is de trieste realiteit. Die spoorbomen zijn er niet voor niets. Wees geen wijsneus en speel gewoon niet met je leven.

Verwijderd

EDIT schreef op donderdag 05 november 2015 @ 18:41:
Die spoorbomen zijn er niet voor niets. Wees geen wijsneus en speel gewoon niet met je leven.
Precies mijn punt. Gebruik ze daarom ook niet onnodig.
Verwijderd schreef op donderdag 05 november 2015 @ 18:51:
[...]

Precies mijn punt. Gebruik ze daarom ook niet onnodig.
Ik snap jou echt niet he... wat is er emo aan het verhaal van EDIT? Ik ken machinisten die 7 mensen voor de trein hebben gehad, tis gewoon dieptriest dat, dat gebeurt en de ene kan er beter mee omgaan dan de ander. Ik ben het wel eens dat mensen die geschept worden door een trein omdat ze "haast" hadden tot de natuurlijke selectie groep horen, maar dan nog is het niet leuk voor de machinist. Ik rem overigens eerder voor dieren op de weg dan voor mensen, moeten die mensen maar uitkijken }:O

AMD 5800X3D, ASUS ROG Strix B550-F, 32GB Corsair DDR4, MSI RTX 5070 Ti 16G SHADOW 3X OC

Verwijderd

ArcticWolf schreef op donderdag 05 november 2015 @ 18:56:
[...]

Ik snap jou echt niet he... wat is er emo aan het verhaal van EDIT? Ik ken machinisten die 7 mensen voor de trein hebben gehad, tis gewoon dieptriest dat, dat gebeurt en de ene kan er beter mee omgaan dan de ander. Ik ben het wel eens dat mensen die geschept worden door een trein omdat ze "haast" hadden tot de natuurlijke selectie groep horen, maar dan nog is het niet leuk voor de machinist. Ik rem overigens eerder voor dieren op de weg dan voor mensen, moeten die mensen maar uitkijken }:O
Ga je nog lang doorzagen op het exacte taalgebruik?

Als je minder mensen voor de trein wilt, moet je zorgen dat spoorbomen gewoon altijd doen waar ze voor bedoeld zijn en niet van die fratsen dat ze vijf minuten dicht zitten, dat de machinist van de lokale boemel nog even staat te roken terwijl het halve dorp is afgegrendeld door die bomen of bij "storing" maar gewoon anderhalf uur dicht laten zitten. Doe je dat allemaal niet, dan associëren mensen spoorbomen ook niet met "het zal wel weer...", krijg je minder mensen die erom heen gaan en dus ook minder mensen die zich bij dat laatste vergissen.

Hetzelfde met stoplichten verkeerslichten. De gemeente hier heeft er een handje van de ambtenaren de lichten opnieuw te laten afstellen een paar weken nadat een aannemer een nieuw kruispunt heeft opgeleverd. De eerste twee weken draait het prima, en daarna absoluut *** met onnodig veel rood. Nu ook weer; nieuwe doorgaande N-weg met kruispunt met stoplichten voor landweggetje (alleen oversteken, niet in / uitvoegen). Standaard situatie; alles op rood. Stoplicht springt op groen zodra je over de detectielus rijd, maar die ligt binnen de remafstand 8)7 . Gevolg; iedereen rijd gewoon door met het idee "hij zal toch wel weer net op tijd op groen springen". Dat is gewoon vragen om problemen.

• silverball
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 01:04

silverball

De wagen voor moderne mensen

Die discussie kan je met alles wel gaan voeren. Waarom zou je remmen bij een bordje wegwerkzaamheden terwijl er kans is dat er niets aan de hand is.

Dat de machinist nog 'even aan het roken is' lijkt mij een zeldzame situatie die je hooguit één keer meegemaakt heb en ook nog eens niet recent.

3640 Wp ZO pvoutput | FOSS | aroTHERM plus | Trabant 601 (kubel + kombi) | Simson s53e | Ford nugget '89

Verwijderd

silverball schreef op donderdag 05 november 2015 @ 19:31:
Die discussie kan je met alles wel gaan voeren. Waarom zou je remmen bij een bordje wegwerkzaamheden terwijl er kans is dat er niets aan de hand is.
Ook zoiets; vaak staan de borden er wel, maar zijn de werkzaamheden er niet.
silverball schreef op donderdag 05 november 2015 @ 19:31:
Dat de machinist nog 'even aan het roken is' lijkt mij een zeldzame situatie die je hooguit één keer meegemaakt heb en ook nog eens niet recent.
Driemaal 'nee'
Verwijderd schreef op donderdag 05 november 2015 @ 19:23:
[...]
Als je minder mensen voor de trein wilt, moet je zorgen dat spoorbomen gewoon altijd doen waar ze voor bedoeld zijn en niet van die fratsen dat ze vijf minuten dicht zitten, dat de machinist van de lokale boemel nog even staat te roken terwijl het halve dorp is afgegrendeld door die bomen of bij "storing" maar gewoon anderhalf uur dicht laten zitten. Doe je dat allemaal niet, dan associëren mensen spoorbomen ook niet met "het zal wel weer...", krijg je minder mensen die erom heen gaan en dus ook minder mensen die zich bij dat laatste vergissen.
De spoorbomen in Nederland staan gewoon afgesteld conform wetgeving (aankondiging, storingstijd etc...) en die wordt niet aangepast zolang het programma "overweg opheffen" loopt, wat nog enkele tientallen jaren duurt vanwege het budget. men kan wel door blijven zeiken dat men er iets aan moet gaan doen (en dat gebeurt ook op een lager tempo dan gewenst) maar zolang men geen 20 miljard euro op tafel legt (want zoveel kost het) gaat het niet sneller.
Dat er overwegen bestaan zoals bij Driebergen en Naarden is gewoon jammer, maar tis nog een paar jaar doorbijten... alle overwegen in Nederland gaan verdwijnen, maar met de huidige budgetten gaat dat nog wel even duren.

• ValHallASW
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
ArcticWolf schreef op donderdag 05 november 2015 @ 20:28:
De spoorbomen in Nederland staan gewoon afgesteld conform wetgeving (aankondiging, storingstijd etc...) en die wordt niet aangepast zolang het programma "overweg opheffen" loopt, wat nog enkele tientallen jaren duurt vanwege het budget. men kan wel door blijven zeiken dat men er iets aan moet gaan doen (en dat gebeurt ook op een lager tempo dan gewenst) maar zolang men geen 20 miljard euro op tafel legt (want zoveel kost het) gaat het niet sneller.
Dat er overwegen bestaan zoals bij Driebergen en Naarden is gewoon jammer, maar tis nog een paar jaar doorbijten... alle overwegen in Nederland gaan verdwijnen, maar met de huidige budgetten gaat dat nog wel even duren.
Niemand zegt dat er morgen een viaduct moet liggen. Wetgeving kan aangepast worden, en dat lijkt me redelijker dan 40 jaar wachten tot er daadwerkelijk een viaduct ligt -- maargoed, dat is aan de politiek. Los daarvan hoeft het niet eens een technische oplossing te zijn - zorg ervoor dat er bij een storing snel politie ter plaatse is. Zet op bekende knelpunten tijdens de spits BOAs in om te zorgen dat je mensen die onder de bomen doorglippen meteen op de bon slingert. En ja, dat kost allemaal geld, maar echt geen 20 miljard ;-)

Sterker nog, volgens de site van ProRail wordt daar al aan gewerkt: Landelijk Verbeterprogramma Overwegen:
In fase 3 worden mogelijke maatregelen verkend - specifieke en meer algemene maatregelen. Specifieke zijn onder meer aanpassing van verkeersinstallaties en -stromen, en nieuwe fiets- en verkeerstunnels. Algemene maatregelen zijn onder meer kortere dichtligtijden en gedragsbeïnvloeding van weggebruikers.

[ Voor 16% gewijzigd door ValHallASW op 05-11-2015 20:50 ]

Verwijderd

-

[ Voor 114% gewijzigd door Verwijderd op 05-11-2015 21:14 ]

ValHallASW schreef op donderdag 05 november 2015 @ 20:48:
[...]

Niemand zegt dat er morgen een viaduct moet liggen. Wetgeving kan aangepast worden, en dat lijkt me redelijker dan 40 jaar wachten tot er daadwerkelijk een viaduct ligt -- maargoed, dat is aan de politiek. Los daarvan hoeft het niet eens een technische oplossing te zijn - zorg ervoor dat er bij een storing snel politie ter plaatse is. Zet op bekende knelpunten tijdens de spits BOAs in om te zorgen dat je mensen die onder de bomen doorglippen meteen op de bon slingert. En ja, dat kost allemaal geld, maar echt geen 20 miljard ;-)

Sterker nog, volgens de site van ProRail wordt daar al aan gewerkt: Landelijk Verbeterprogramma Overwegen:

[...]
Ja ik werk zelf aan dat laatste 8)7 maar goed wat denk je dat een tunnel/brug kost? Dit programma is overigens verweven in de SAA/SAAL en PHS projecten. Uiteindelijk kost dit programma zo'n 20 miljard en dat is nog los van de DSS projecten.
Maar goed die bedragen zijn nogal groot ja, snap dat mensen dat nogal overdreven vinden klinken.

[ Voor 16% gewijzigd door ArcticWolf op 05-11-2015 21:43 ]

• Pittie
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 09:25
Afbeeldingslocatie: http://i.obstorage.nl/4f6c2d582c564279a35e4cc63e189845/opener/Koppeling_afgebroken_(foto_Christian_Traets__SQ_Vision).jpg

Goederentrein gestrand bij Nispen
Goederentrein gestrand bij Nispen: geen treinverkeer tussen Roosendaal en België

NISPEN - Bij Nispen is donderdagavond een goederentrein gestrand. Het treinverkeer tussen Roosendaal en België is hierdoor stil komen te liggen. De verstoring gaat hoogstwaarschijnlijk de hele avond duren.

De goederentrein is geladen met spoorstaven. De trein is in totaal zo’n 350 meter lang. Halverwege is de koppeling tussen twee wagons afgebroken.

Tussen Roosendaal en het Belgische Essen zijn snelbussen ingezet. Bij de spoorwegovergang op de Bergsebaan in Nispen kunnen auto’s momenteel niet passeren.

• Vinnienerd
Gelukkig hebben we de foto's nog.

• Krentenbol

Krentenbol

Prutz0r

En die spoorbomen maar onnodig dicht zitten te zijn terwijl de trein stilstaat!
* Krentenbol gooit nog wat olie op het vuur :+

• wildhagen
  • Niet online
Zwaar treinongeval in Duitsland (Beieren):
Bij een botsing tussen een stoptrein en een vrachtwagen in Beieren zijn donderdagavond meerdere doden en gewonden gevallen. Zeker vier mensen raakten gewond. Ze zijn volgens de politie niet in levensgevaar.

De trein reed tegen de truck aan bij een spoorwegovergang in Freihung.

Daar botste de passagierstrein op een vrachtwagen die met een dieplader een legervoertuig vervoerde. De vrachtwagen werd volgens de politie honderden meters meegesleurd door de trein, waarna beide voertuigen in brand vlogen. Het legervoertuig bleef grotendeels onbeschadigd.

De politie stelde na het treinongeval dat meerdere mensen om het leven waren gekomen, maar over het dodental bestaat nog onduidelijkheid. Zeker een lichaam is geborgen. Het gaat vermoedelijk om de bestuurder van de vrachtwagen. Er wordt nog gezocht naar een tweede persoon, waarschijnlijk de machinist van de trein.

In de vrachtwagen zouden twee mensen hebben gezeten. De bijrijder van de overleden bestuurder kon met lichte verwondingen ontkomen. De politie schat dat enkele tientallen mensen in de trein zaten.
Bron: http://www.nu.nl/buitenla...uk-in-duitse-beieren.html

Afbeeldingslocatie: http://media.nu.nl/m/6ugxjhwalros_wd640.jpg
Afbeeldingslocatie: http://media.nu.nl/m/6l9x4k2aifvb_wd640.jpg

Is een treinstel van Baureihe 612 (stel nr 612 060/560), een Bombardier RegioSwinger, gebouwd in feb 2001.

Virussen? Scan ze hier!

Verwijderd

Herfstmaatregelen bij Prorail veroorzaken nu zelfs extra hinder voor het wegverkeer. De overwegen bij Driebergen Zeist veroorzaken altijd al veel oponthoud, maar nu blijven ze ook nog eens extra lang dicht vanwege de herfst. Ik heb mensen, die bijna 10 minuten te vroeg bij het station stonden hun trein al zien missen omdat de overgang gewoon dicht bleef.

Prorail heeft bordjes met excuses bij de overwegen geplaatst om het leed te verzachten. _O-

• wildhagen
  • Niet online
Spoorbeheerder ProRail en stichting 113Online hebben op diverse plaatsen in Brabant langs spoorlijnen bordjes gezet om mensen met zelfmoordneigingen op andere gedachten te brengen. Simpele woorden als 'Ik luister...', met daaronder een telefoonnummer en omringd door een rode rand moeten de aandacht trekken.

Het online platform voor zelfmoordpreventie, 113Online, wil er meer over kwijt. "Met de borden willen we suïcidale mensen laten weten dat er altijd uitzicht is op hulp", laat een woordvoerder van online platform voor zelfmoordpreventie 113Online weten.

ProRail wil daarentegen weinig tot niets kwijt over de borden, omdat gebleken zou zijn dat 'media-aandacht voor deze vorm van zelfmoordpreventie ook kan aanzetten tot suïcide', aldus een woordvoerder van de spoorbeheerder.

De eerste borden verschenen al in 2011 langs het spoor. Ze worden met name geplaatst op plekken waar vaker zelfmoord wordt gepleegd. In Brabant is dat op plekken langs het spoor bij Vught en Tilburg-West.
Bron: http://www.bndestem.nl/re...en-tilburg-west-1.5407855

Afbeeldingslocatie: http://www.bndestem.nl/polopoly_fs/1.5408074.1446724980!/image/image.JPG_gen/derivatives/landscape_800_600/image-5408074.JPG

Virussen? Scan ze hier!

• Goner
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 28-10-2025

Goner

What can I do you for ?

Ik rijd al wat jaartjes trein, maar deze variant kende ik nog niet ; sprinter van 8:05 op Lombardijen was ruim kwartier te laat (want maar 1 SLT-4 ipv de gebruikelijke SLT-6 + SLT-4) en meer dan overvol. Heeft Zuid en Blaak nog normaal gedaan en veranderde op R'dam CS opeens in een super-intercity die zonder stoppen doorging naar Den Haag HS en CS. Was ik toch nog redelijk op tijd ...

• mambo No5

mambo No5

Bad Apple?

Dat is in ieder geval klantvriendelijker dan opheffen en als leeg mat door sturen, maar al met al wel behoorlijk creatief ja. :)

• LordSinclair
Verwijderd schreef op donderdag 05 november 2015 @ 18:22:
Oplossing is bomen dicht, dan treinen langzamer en bomen weer open. Sommige plaatsen worden volledig afgegrendeld door gesloten bomen, zeker daar waar er heuveltjes tussen de rijrichtingen op de weg zijn. Dan krijg je files die al snel tot aan opritten staan met bijbehorende aanrijdingen en U-turns. Ambulances kunnen daar echter ook niet bij, want de boel staat klem. Dat kost levens!

Hoe vaker er zo'n storing is, des te vaker mensen er onterecht vanuit gaan dat er weer een storing is, zeker als de bomen standaard te lang dichtzitten.
Enig idee hoe lang de remweg van de trein is en hoeveel mensen blind een overgang over steken als de bomen omhoog zijn? Dat kost levens! De trein rijdt namelijk nog wel harder dan stapvoets.
Verwijderd schreef op donderdag 05 november 2015 @ 18:22:
Ja, dat is waar. Is daar beleid over; treinen op zulke lijnen en zware mist?
Die rijden gewoon door op de normale snelheid. Wel zullen ze toeteren voor een overweg.

Verder is er bij veel stations met een overweg kort daarna al ingevoerd dat het sein op rood staat en de overweg pas sluit als het vertrektijd is (en daarmee het sein op veilig zet). Echter in de herfst wordt dit vaak weer uitgezet omdat het risico bestaat dat de trein door glijd door gladde sporen.

• noppus
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 30-01 11:20
Ik maak het in Velp dagelijks mee. De Stop-Door-schakeling is uigeschakeld of werkt zeer gebrekkig, waardoor er vier overwegen dicht zijn, terwijl de sprinter nog moet aankomen op station Velp (richting Arnhem).

Dat duurt dus minuten, want met Presikhaaf op korte afstand als volgende halte trekt hij ook niet hard op. Veel mensen kennen de situatie en gaan er tussen de bomen door. En dat gaat natuurlijk een keer mis, als er wel een intercity aankomt. Of een sprinter van de andere kant.

Dat is volgens mij wat jcvjcv etc ook bedoelt, mensen staan tien/twintig/honderd keer voor Jan L*l te wachten en denken de situatie te kennen. Of zijn er misschien al tien keer tussendoor gegaan.

De overweg nét na het station is misschien tricky, met doorglijden, maar de andere drie echt niet. De vijfde overweg, die je vanaf nummer 4 nét kunt zien, nog 200 meter verderop, staat al die tijd gewoon open.

Kort en goed; situaties waar mensen uit (vele) ervaring menen te weten de bomen te kunnen negeren, moeten voorkomen worden door ze niet te vroeg dicht te gooien.

• t-town
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 28-01 16:14
In verband met dat doorglijden bevind het perron zich in België meestal achter de spoorwegovergang (er ligt dus een perron langs beide kanten van de overgang) bij een gewone stopplaats. Is dit niet het geval in Nederland?

Verwijderd

LordSinclair schreef op vrijdag 06 november 2015 @ 20:28:
[...]

Enig idee hoe lang de remweg van de trein is en hoeveel mensen blind een overgang over steken als de bomen omhoog zijn? Dat kost levens! De trein rijdt namelijk nog wel harder dan stapvoets.
Duidelijk; je komt zelf niet uit een plaats zonder ongelijkvloerse overgangen en een hoge storingsfrequentie.

Verder; alsnog geen reden om een hele plaats af te grendelen voor de trage doorgang van 100 man in een trein. Zet maar fijn een verkeersregelaar in bij de grote verkeersaders. Die kan dan de boel weer afgrendelen als hij de langzaam rijdende trein aan ziet komen.

Ook gebeurd het hier wel dat bij storingen er gewoon helemaal geen trein aankomt, maar alsnog de bomen dichtzitten. Hoe aftands is zo'n systeem dat ze dan niet die bomen omhoog kunnen doen als de trein toch niet rijd? Of het is een kwestie van "willen" en niet "kunnen"?

Ik heb eens de bomen omhoog gehouden om autoverkeer door te laten. Personeel van de trein wat van/naar kantine liep in de buurt zat tegen mij te foeteren dat wat ik deed niet mocht, en de politie die onder de boom door reed die ik omhoog hield had twee opgestoken duimen voor mij.
t-town schreef op vrijdag 06 november 2015 @ 22:10:
In verband met dat doorglijden bevind het perron zich in België meestal achter de spoorwegovergang (er ligt dus een perron langs beide kanten van de overgang) bij een gewone stopplaats. Is dit niet het geval in Nederland?
Het komt wel voor, maar niet heel veel.

[ Voor 40% gewijzigd door Verwijderd op 06-11-2015 22:20 ]

• F.West98
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 03:46

F.West98

Alweer 17 jaar hier

Hier moet de machinist met een soort laser o.i.d. de spoorbomen dichtdoen als ze staan richting die spoorbomen (andere kant natuurlijk automatisch), en soms doet 'ie dat net wat te vroeg, maar niet structureel. Is dat dan niet een oplossing?

2x ViewSonic VP-27885K | R9 7950X | 128GB RAM | 980 Pro 2TB x2 | RTX2070 Super
.oisyn: Windows is net zo slecht in commandline als Linux in GUI

Verwijderd

Dat is hier ook, en veel te vaak gaan ze daarna nog even de sigaret oproken of nog even fijn een babbeltje met een collega maken. Heleboel mensen die voor de overweg staan te wachten kunnen dat zien...

Of wat ik laatst nog zag; komt nog iemand het perron op fietsen (mag al niet), trein stopt weer, deuren open, persoon stapt in, trein rijd weer weg.

Dat was heel dicht bij het station die overweg. Dan krijg je al snel mensen die denken "ja, de volgende keer remt hij maar voor mij"

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 06-11-2015 22:28 ]

Verwijderd

Ik kan me nog herinneren dat ik in een auto zat als passagier die stond te wachten op een gesloten spoorovergang. Er stond een stoptrein enkele tientallen meters voor de overgang. Na 5 tot 10 minuten ofzo besloot de bestuurder dat het toch echt tijd werd om er overheen te rijden. Er kwam toch niets van rechts aan. Vriendelijk gezegd dat ik dan eerst even uitstapte. Dus wachtte de bestuurder maar braaf. 5-10 seconden later raasde er een intercity van links voorbij. Kennelijk was de stoptrein defect of wachtte deze op de intercity om deze voorbij te laten gaan. Les geleerd.

• Migrator
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online

Migrator

☄️☄️☄️ voorheen Evest

Die 5 tot 10 minuten illustreert echter wel mooi het punt dat jcv wil maken. Het is nou niet echt bepaald handig van het systeem dat er 5 minuten een overweg dicht kan zitten zonder dat er een trein voorbij komt. Ik ben het er mee eens dat daar verbetering in mag komen (oh hey, alle overwegen gaan verdwijnen, top), het redt immers ook levens als men het systeem vertrouwt en weet dat er daadwerkelijk een trein aan komt als de bomen dichtzitten. Overigens is 'wantrouwen' in het systeem absoluut geen valide reden om maar dichte bomen te gaan negeren imo.

If you choose not to decide, you still have made a choice.

Verwijderd

Ik snap en zie zijn punt ook wel. Die is er ook wel. Maar het gaat niet als er onveilige situaties kunnen ontstaan. Dan wacht ik maar liever voor dat rode licht in de woestijn.

• LordSinclair
En dan te bedenken dat het in Nederland allemaal vrij krap staat afgesteld normaal gesproken. Natuurlijk is het hinderlijk dat het af en toe niet goed gaat, maar dat is maar een klein percentage (wel vervelend als jij nou net diegene bent die daar altijd last van heeft). In de USA en Canada sta je rustig 10 minuten te wachten voor een overgang en komt er niks langs. Daar is het inderdaad ook vrij normaal om dan tussen de bomen door te slalommen.

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 09:53

Onbekend

...

Bij spoorwegovergangen die niet in de buurt van stations liggen is het netjes goed afgesteld. Maar zodra deze in de buurt van een station ligt, kan het soms gewoon een paar minuten duren voordat er iets aan komt.

Helaas investeert ProRail alleen in het spoor als er voor het spoorverkeer een voordeel uit te halen valt, maar nauwelijks om de andere weggebruikers mee te plezieren. (Pas alleen als het hele stadsverkeer vastloopt door een spoorwegovergang wordt daar pas naar gekeken.)

Speel ook Balls Connect en Repeat

Verwijderd

LordSinclair schreef op vrijdag 06 november 2015 @ 23:33:
In de USA en Canada sta je rustig 10 minuten te wachten voor een overgang en komt er niks langs. Daar is het inderdaad ook vrij normaal om dan tussen de bomen door te slalommen.
Ja, en kijk eens hoe de nationale mentaliteit daar is tov. treinen, vooral in de VS... plus; die goederentreinen daar rijden toch totaal niet door. Dat iedereen dan er omheen rijdt illustreert goed mijn punt.

Overigens; die boemel lijntjes met veel storingen waar ik het over heb zijn enkelspoors, dus een IC "van de andere kant" zit er ook niet in. Los daarvan illustreren die verhalen van "5 minuten wachten en net na / voordat ik ging oversteken kwam er een IC langs razen" goed mijn punt; als de boel niet zo onnodig lang dicht had gezeten was je nooit op het idee gekomen om er langs te gaan.

Verwijderd

Het was ook niet mijn idee zoals ik al aangaf. Op het plaatselijke perron al vaak genoeg gezien dat het maar net goed gaat als mensen de stoptrein willen halen maar, er nog een intercity van de andere kant komt. Het geval wat ik hierboven aangaf betrof een overgang niet in de buurt van een station (Bathmen).

Ik vertrouwde het dan ook niet dat die bomen dicht bleven. Terecht of onterecht het is een onveilig situatie. Voor die paar minuten waag ik mijn leven niet of rij ik liever om.

• anboni
  • Laatst online: 09:04
Onbekend schreef op vrijdag 06 november 2015 @ 23:42:Helaas investeert ProRail alleen in het spoor als er voor het spoorverkeer een voordeel uit te halen valt, maar nauwelijks om de andere weggebruikers mee te plezieren. (Pas alleen als het hele stadsverkeer vastloopt door een spoorwegovergang wordt daar pas naar gekeken.)
En dat is ook logisch, de taak van ProRail is om het spoorverkeer zo optimaal en veilig mogelijk te laten functioneren. Het is de taak van gemeente/provincie/rijkswaterstaat om de wegen te optimaliseren. Als die met een fatsoenlijke zak geld aan komen zetten, wil ProRail de situatie ter plekke echt wel verbeteren.

Verwijderd

anboni schreef op zaterdag 07 november 2015 @ 00:31:
[...]

En dat is ook logisch, de taak van ProRail is om het spoorverkeer zo optimaal en veilig mogelijk te laten functioneren. Het is de taak van gemeente/provincie/rijkswaterstaat om de wegen te optimaliseren. Als die met een fatsoenlijke zak geld aan komen zetten, wil ProRail de situatie ter plekke echt wel verbeteren.
Heeft ProRail dan vrijstelling van artikel 5 wvw(1994)?

• anboni
  • Laatst online: 09:04
Verwijderd schreef op zaterdag 07 november 2015 @ 01:27:
[...]

Heeft ProRail dan vrijstelling van artikel 5 wvw(1994)?
Is ProRail op enige manier verantwoordelijk te houden voor anderen die de overduidelijke verkeerstekens negeren en zo een gevaarlijke situatie veroorzaken? Dan vind jij zeker ook dat wapenfabrikanten verantwoordelijk zijn voor moorden die met hun producten worden gepleegd. 8)7

Verwijderd

ProRail lijkt me de verantwoordelijke bij uitstek als te pas en te onpas overwegen onnodig lang dichtzitten en daardoor in hele plaatsen het autoverkeer komt vast te zitten.

Wellicht heb je maar de helft van het artikel gelezen. In de tweede helft staat toch echt dit;
Het is een ieder verboden zich zodanig te gedragen dat gevaar op de weg wordt veroorzaakt of kan worden veroorzaakt of dat het verkeer op de weg wordt gehinderd of kan worden gehinderd.
Spoorbomen onnodig en excessief lang dicht laten zitten valt daar uitstekend onder wat mij betreft.

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 07-11-2015 02:17 ]

• F.West98
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 03:46

F.West98

Alweer 17 jaar hier

Verwijderd schreef op zaterdag 07 november 2015 @ 02:16:
ProRail lijkt me de verantwoordelijke bij uitstek als te pas en te onpas overwegen onnodig lang dichtzitten en daardoor in hele plaatsen het autoverkeer komt vast te zitten.

Wellicht heb je maar de helft van het artikel gelezen. In de tweede helft staat toch echt dit;

[...]

Spoorbomen onnodig en excessief lang dicht laten zitten valt daar uitstekend onder wat mij betreft.
Als ze ze open laten dan creëert dat een gevaar. Wat zie jij voor andere oplossing? Geen treinen meer laten rijden? Worden er nog meer mensen boos dan die paar mensen in een dusdanig klein dorp dat één of twee overgangen direct het hele dorp vastzetten. Krijg je weer dat andere treinen ook uitvallen.

Wat een gezeur zeg om die paar keer dat de spoorbomen in storing zijn, of die nog geen minuut dat een machinist ze te vroeg dicht zijn. Om dan direct Prorail voor de rechter te slepen vanwege hinderen...

2x ViewSonic VP-27885K | R9 7950X | 128GB RAM | 980 Pro 2TB x2 | RTX2070 Super
.oisyn: Windows is net zo slecht in commandline als Linux in GUI

Verwijderd

F.West98 schreef op zaterdag 07 november 2015 @ 02:59:
[...]

Als ze ze open laten dan creëert dat een gevaar.
Spoorbomen anderhalf uur dicht laten zitten creëert een gevaar ja
Wat zie jij voor andere oplossing? Geen treinen meer laten rijden? Worden er nog meer mensen boos dan die paar mensen in een dusdanig klein dorp dat één of twee overgangen direct het hele dorp vastzetten. Krijg je weer dat andere treinen ook uitvallen.
Als je storing hebt, los het dan op. Ga niet anderhalf uur lang bomen dicht laten zitten en tegelijkertijd geen treinen laten rijden.
Wat een gezeur zeg om die paar keer dat de spoorbomen in storing zijn, of die nog geen minuut dat een machinist ze te vroeg dicht zijn. Om dan direct Prorail voor de rechter te slepen vanwege hinderen...
De overheid melkt maximaal bij dingen als "1 tel te laat bij het stoplicht" of "10% te hard gereden" of "1 dag te laat met belastingaangifte doen", dus ik zie niet in waarom Prorail zich niet normaal kan gedragen.

Overgang dicht doen vanwege doorglijrisico kan natuurlijk, maar als de trein vervolgens gewoon tot stilstand komt en nog twee minuten nodig heeft voor instappers / uitstappers dan doen ze de boel maar fijn weer open in de tussentijd.

• Qu3st
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 09:58

Qu3st

Verwijderd schreef op zaterdag 07 november 2015 @ 04:16:
[...]

Spoorbomen anderhalf uur dicht laten zitten creëert een gevaar ja

[...]

Als je storing hebt, los het dan op. Ga niet anderhalf uur lang bomen dicht laten zitten en tegelijkertijd geen treinen laten rijden.

[...]

De overheid melkt maximaal bij dingen als "1 tel te laat bij het stoplicht" of "10% te hard gereden" of "1 dag te laat met belastingaangifte doen", dus ik zie niet in waarom Prorail zich niet normaal kan gedragen.

Overgang dicht doen vanwege doorglijrisico kan natuurlijk, maar als de trein vervolgens gewoon tot stilstand komt en nog twee minuten nodig heeft voor instappers / uitstappers dan doen ze de boel maar fijn weer open in de tussentijd.
Dan moet er bij de verkeersleiding sein worden herroepen. En dan duurt het 2 minuten (bij sommige baanvakken zelfs langer) voordat alles weer in de ruststand komt. Dus is het beetje dubbel werk, overweg gewoon dicht laten liggen en sein erbij laten staan.

• jvdr
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 19-01 17:42
Kan me niet aan de indruk onttrekken dat jcv... niet echt weet waar hij het over heeft. De veiligheid van spoor- en weggebruikers staat nu eenmaal voorop en ja, dat kost soms iets.

Dat een overweg wel eens lang dicht kan liggen geloof ik graag, zeker bij stations. Vervelend, maar tenzij je de overweg een aantal malen per uur moet passeren en dan tegenhebt lijkt me die paar minuten toch ook wel overkomelijk.
Als er structureel een te lange wachttijd is dan kan het verstandig zijn (via de gemeente?) eens met ProRail te praten of de afstelling wel helemaal in orde is. Er alleen maar op mopperen helpt ook niet echt.

Dat overwegen bij een storing dicht liggen is ook lastig maar zo werkt het nu eenmaal want het is een fail-safesysteem. Als je niet weet wat dat is zoek het dan maar eens op.
En artikel 5 WVW erbij halen slaat natuurlijk nergens op. De hinder is een gevolg van een veiligheidsmaatregel en als zodanig geaccepteerd. Als deze hinder wel onder Art. 5 zou vallen dan kan je een brugwachter ook wel bekeuren als hij de brug opent voor een schip of een gemeente als een verkeerslichteninstallatie defect raakt en er een chaos ontstaat.
Het gevaar wordt bij een gestoorde overweg niet veroorzaakt door ProRail maar door degenen die tussen of onder de bomen doorgaan.

En mocht je ooit in de VS rijden en daar bij een overweg tussen de bomen doorrijden omdat er toch alleen maar boemeltjes rijden wees dan niet verrast als er een goederentrein bij je binnenrijdt met 80 mijl per uur (129 km/u). Want afhankelijk van de klasse waarin de betreffende spoorweg valt, die snelheid wordt daar ook gehaald. Dit nog afgezien van de reizigerstreinen die er zo hier en daar met een nog hogere snelheid rijden.

Verwijderd

Qu3st schreef op zaterdag 07 november 2015 @ 19:04:
[...]

Dan moet er bij de verkeersleiding sein worden herroepen. En dan duurt het 2 minuten (bij sommige baanvakken zelfs langer) voordat alles weer in de ruststand komt. Dus is het beetje dubbel werk, overweg gewoon dicht laten liggen en sein erbij laten staan.
Ik ruik een kans voor automatiseren, maar gezien de huidige gang van zaken zal dat nog wel 15 jaar duren.
jvdr schreef op zaterdag 07 november 2015 @ 20:31:
Als er structureel een te lange wachttijd is dan kan het verstandig zijn (via de gemeente?) eens met ProRail te praten of de afstelling wel helemaal in orde is. Er alleen maar op mopperen helpt ook niet echt.
Het is de laatste jaren al beter geworden hier, maar wat ik van de gemeente begrijp is dat Prorail erg goed is met 'hakken in het zand'.
jvdr schreef op zaterdag 07 november 2015 @ 20:31:
En artikel 5 WVW erbij halen slaat natuurlijk nergens op. De hinder is een gevolg van een veiligheidsmaatregel en als zodanig geaccepteerd. Als deze hinder wel onder Art. 5 zou vallen dan kan je een brugwachter ook wel bekeuren als hij de brug opent voor een schip of een gemeente als een verkeerslichteninstallatie defect raakt en er een chaos ontstaat.
Als die brugwachter de brug de hele dag open laat omdat zijn boten-stoplicht kapot is terwijl er toch geen boten zijn; ja, aanpakken!

Gemeente idem; als ze afstelling van stoplichten verprutsen; aanpakken die onzin. Zoals dat voorbeeld van die doorgaande weg waar het stoplicht altijd rood is. Maar meestal handelen gemeentes pas als er een dode is. Hier ook zo. Vreselijk onoverzichtelijk rotonde. Hebben ze nu een tunnel voor fietsers gemaakt, maar alle bochten te krap en verkeerd verkant. Achter elkaar mensen naar het ziekenhuis 8)7

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 07-11-2015 22:45 ]

• Qu3st

Qu3st

Verwijderd schreef op zaterdag 07 november 2015 @ 22:44:
[...]

Ik ruik een kans voor automatiseren, maar gezien de huidige gang van zaken zal dat nog wel 15 jaar duren.

[...]
Voor een groot deel is het verkeersleiding systeem al geautomatiseerd maar met veiligheid is de verkeersleider die het systeem stil legt. Dat de veiligheidsinstallaties( niet alleen de overweg, maar ook wissels etc) 2 minuten nog vast blijven liggen (het woord zegt het al) heeft te maken met veiligheid. Als er een gevaar dreigt of is achter een sein dan moet deze worden herroepen door de verkeersleider. Als er dan een trein met 130/140 km/h door dat sein heen schiet, is dat voor de installatie nog veilig (dus niet over een open overweg). Er is ook een alarmoproep uitgezonden, en de machinist schrikt zich kapot en zet een noodremming in (en anders de ATB).
Automatiseren kan voor veel dingen prettig zijn, maar qua handelen in veiligheid is die computer minder snel dan onze eigen hersenen.

[ Voor 21% gewijzigd door Qu3st op 08-11-2015 00:57 . Reden: Tekstuele aanpassingen ]

Verwijderd

Qu3st schreef op zondag 08 november 2015 @ 00:14:
[...]

Automatiseren......tja, sorry maar dat gaat in een druk netwerk als Nederland nooit gebeuren, dat de veiligheidsinstallaties( niet alleen de overweg, maar ook wissels etc) 2 minuten nog vast blijven liggen (het woord zegt het al) heeft te maken met veiligheid.
Een overweg die onnodig dicht zit voor een miniscule kans dat een trein (die ondertussen stil staat) doorschiet heeft niks met veiligheid te maken, maar met limitaties van het systeem.
[...]Als er een gevaar dreigt of is achter een sein dan moet deze worden herroepen door de verkeersleider. Als er dan een trein met 130/140 km/h door dat sein heen schiet, is dat voor de installatie nog veilig (dus niet over een open overweg). Er is ook een alarmoproep uitgezonden, en de machinist schrikt zich kapot en zet een noodremming in (en anders de ATB).
Wat, wat, wat? Hoe is ook maar iets daarvan relevant voor waar we het over hebben?
[...]Automatiseren kan voor veel dingen prettig zijn, maar qua handelen in veiligheid is die computer minder snel dan onze eigen hersenen.
Nou, niet dus. Ongelukken met treinen, vliegtuigen, etc. zijn meestal te wijten aan het negeren van een goed computeradvies door een mens.

• Qu3st

Qu3st

Verwijderd schreef op zondag 08 november 2015 @ 00:55:
[...]

Een overweg die onnodig dicht zit voor een miniscule kans dat een trein (die ondertussen stil staat) doorschiet heeft niks met veiligheid te maken, maar met limitaties van het systeem.

[...]

Wat, wat, wat? Hoe is ook maar iets daarvan relevant voor waar we het over hebben?

[...]

Nou, niet dus. Ongelukken met treinen, vliegtuigen, etc. zijn meestal te wijten aan het negeren van een goed computeradvies door een mens.
Ik heb net het stukje iets aangepast.
Maar waarom dit relevant is? Omdat het 1 systeem is! Dat er limitaties aan het systeem zitten ben ik met je eens. Er is al wel een herfstschakeling bij sommige stations dat de overweg wel dicht ligt maar open gaat zodra trein stil staat. Maar dit is zo'n klein tijdverschil en vaak ligt doordat de overweg op een 2-sporig stuk ligt dicht omdat er op dat moment een intercity langs komt. Uiteindelijk zal het merendeel van de overwegen verdwijnen. Dus die verdere automatisering zal meer onnodige kosten met zich mee brengen dan het oplevert.

In het aangepaste stuk gaf ik al aan dat het systeem voor grote deel al is geautomatiseerd, maar qua veiligheid dus niet. Als er een melding komt van mensen langs het spoor, overweg in de storing, en ga zo maar door dat kan een computer niet verwerken. De mens verwerkt dat en geeft uiteindelijk de computer de opdracht om treinverkeer richting gevaar plek te stoppen. Dus heeft niets met communicatie te maken maar puur het verwerken van die informatie en stoppen treinverkeer.

• Krentenbol

Krentenbol

Prutz0r

Ik heb voor mijn studie een literatuuronderzoek gedaan (op Bachelorniveau, geen thesis) naar de totstandkoming van TEN-T op Europees niveau en hoe dit geïmplementeerd is in in de gebieden rond de Kanaaltunnel. Het is geen hoogstaand stuk onderzoek, maar best een leuk verhaal voor degene die erin geïnteresseerd zijn. Stuur maar een PB als jij dat bent ;)

• Goner

Goner

What can I do you for ?

Beetje communiceren blijft toch een probleem bij de NS/Prorail :

Rotterdam C.-Den Haag C.
eerdere verstoring
08.14 – 09.06 uur

Ben toch wel nieuwsgierig waarom m'n sprinter (SLT6+SLT-4 !) het hele traject stampvol zat, reizigers op CS en Schiedam konden er niet meer bij en uiteindelijk ruim 20 min. vertraging ...
Maar dit is de eerste/enige storing vandaag op dit traject ?

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Agressie in trein en station dit jaar gedaald
De agressie in de trein en op het spoor is dit jaar minder in vergelijking met vorig jaar. Tot en met oktober kwamen er 518 meldingen bij de NS binnen over lichamelijke agressie, spugen en ernstige bedreiging.

In dezelfde periode in 2014 ging het om 639 meldingen.

Dat bleek dinsdag tijdens overleg tussen staatssecretaris Sharon Dijksma (Spoor), de ministers Ronald Plasterk (Binnenlandse Zaken) en Ard van der Steur (Veiligheid en Justitie ), NS, spoorwegbeheerder ProRail en de vakbonden FNV, VVMC en CNV.

Zij bespraken de maatregelen die eerder zijn afgesproken om de veiligheid in treinen en stations te verbeteren.

De afname van de agressie is nog niet direct te koppelen aan de extra maatregelen die de afgelopen tijd zijn genomen, zoals meer personeel in de treinen en camerabewaking en toegangspoortjes op meer stations. Dijksma noemt de dalende trend wel positief.

Oscar Wilde

• Tochjo
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 30-01 20:38
Goner schreef op dinsdag 10 november 2015 @ 10:09:
Beetje communiceren blijft toch een probleem bij de NS/Prorail :

Rotterdam C.-Den Haag C.
eerdere verstoring
08.14 – 09.06 uur

Ben toch wel nieuwsgierig waarom m'n sprinter (SLT6+SLT-4 !) het hele traject stampvol zat, reizigers op CS en Schiedam konden er niet meer bij en uiteindelijk ruim 20 min. vertraging ...
Maar dit is de eerste/enige storing vandaag op dit traject ?
Ik heb even navraag gedaan over de situatie van vanochtend. Er heeft kortstondig een trein defect gestaan. Hij reed weer voordat alle communicatie gestart was. Dat resulteert vanwege ons drukke spoornet toch in vertraging en uitval van een enkele trein. Deze trein had waarschijnlijk reizigers uit uitgevallen treinen aan boord. In dit geval gebruiken wij de term eerdere verstoring (dus ook als er niet eerder communicatie over is geweest). Maar ook in gevallen waarover wel is gecommuniceerd, die inmiddels voorbij zijn maar lang na-ijlen.
https://forum.ns.nl/de-tr...eerdere-verstoring--19559

• silverball

silverball

Vandaag in de Trein vanaf Almere Oostvaarders naar Utrecht Centraal.
Bij Hilversum werd er in een redelijk (niet extreem volle trein) omgeroepen: "Dames en Heren we kunnen niet vertrekken omdat we uw veiligheid met deze drukte niet kunnen garanderen" Niet lang daarna: "Heeft u geen haast wilt u a.u.b de volgende trein pakken?" En daarna vertrokken we toch met een mededeling over beperkte snelheid en dat er treinen recent gesloopt zijn.

Ik vind het allemaal niet erg professioneel. Is er regelgeving wat betreft het niet vertrekken wegens een overvolle trein ? Ik heb er afgelopen jaren op de flevolijn anders niets van gemerkt.

3640 Wp ZO pvoutput | FOSS | aroTHERM plus | Trabant 601 (kubel + kombi) | Simson s53e | Ford nugget '89

• Krentenbol

Krentenbol

Prutz0r

silverball schreef op dinsdag 10 november 2015 @ 19:28:
Bij Hilversum werd er in een redelijk (niet extreem volle trein) omgeroepen: "Dames en Heren we kunnen niet vertrekken omdat we uw veiligheid met deze drukte niet kunnen garanderen" Niet lang daarna: "Heeft u geen haast wilt u a.u.b de volgende trein pakken?" En daarna vertrokken we toch met een mededeling over beperkte snelheid en dat er treinen recent gesloopt zijn.

Ik vind het allemaal niet erg professioneel. Is er regelgeving wat betreft het niet vertrekken wegens een overvolle trein ? Ik heb er afgelopen jaren op de flevolijn anders niets van gemerkt.
Volgens mij niet. Ik heb eens op het station gewacht op de volgende trein omdat er letterlijk nergens meer plek was (ook niet op de balkons) omdat er een paar stations verderop een evenement was en er ook problemen waren met treinen die niet reden. Deze ging gewoon ondanks dat hij zo vol zat. Ik had zelf een shitload aan spullen bij voor dat evenement en heb uiteindelijk vrienden gemaakt voor de rest van dat festival op het perron _O-

[ Voor 6% gewijzigd door Krentenbol op 10-11-2015 20:07 ]

Ja want je kan overigens niet de veiligheid/gezondheid van de passagiers garanderen als de trein zo vol zit. Maar dat wordt meestal (lees: nagenoeg altijd) gedoogd.

• mambo No5

mambo No5

Bad Apple?

De beslissing ligt afaik bij de Machinist zelf; als deze vind dat 't niet verantwoord is om met een te volle trein te rijden (of op volle snelheid) dan staat hij/zij daarbij in z'n recht; geen idee of daar regels of normen voor zijn overigens. Aangezien niemand hetzelde is kan het goed zijn dat machinist A 't niet verantwoord vind om te rijden terwijl machinist B er (al dan wel niet met lagere snelheid) wel mee op pad gaat.

Verwijderd

mambo No5 schreef op dinsdag 10 november 2015 @ 21:10:
De beslissing ligt afaik bij de Machinist zelf; als deze vind dat 't niet verantwoord is om met een te volle trein te rijden (of op volle snelheid) dan staat hij/zij daarbij in z'n recht; geen idee of daar regels of normen voor zijn overigens. Aangezien niemand hetzelde is kan het goed zijn dat machinist A 't niet verantwoord vind om te rijden terwijl machinist B er (al dan wel niet met lagere snelheid) wel mee op pad gaat.
En wordt zo'n zelfstandig besluit dan ook gerespecteerd, of is het een cultuur dat dan je direct leiding gevende je dan weer gaat naaien met alles wat hij kan vinden?

• silverball

silverball

Ik denk dat dat zeker het geval is. Als ik als voorbeeld de flevolijn neem waar het de laatste tijd iets verbeterd is, zijn er stations waar gewoon letterlijk niemand bijkans en er wordt daar gewoon gereden. Op de lijn is de kans op een spoorwegfiles enorm groot (en een tijdje 'gewoon' voor het verkleinen van de blokken.

De punctualiteit was volgens prorail vandaag relatief laag overigens. 73,3%

• mambo No5

mambo No5

Bad Apple?

Verwijderd schreef op dinsdag 10 november 2015 @ 21:15:
[...]

En wordt zo'n zelfstandig besluit dan ook gerespecteerd, of is het een cultuur dat dan je direct leiding gevende je dan weer gaat naaien met alles wat hij kan vinden?
Ik zou je 't niet durven zeggen, al zou dat wel een intens slechte zaak zijn als dat zou gebeuren imo. Als een trein dusdanig vol is dat een machinist niet eens meer in z'n cabine kan komen aangezien z'n deur geblokkeerd is door mensen (wat tevens zijn vluchtroute is bij gevaar), dan vind ik er zeker wat voor te zeggen als hij/zij er niet mee gaat rijden. Immers: een nooduitgang blokkeer je niet moedwillig. :)

Weet iemand de uitslag van de BBV Gelre 2016? Mag ook via DM ;)

• Robkazoe
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 09:57

Collega rijdt ook een paar keer per week met die trein. Hij pakt volgens mij sprinter 4925 (komt op 9:20 op Utrecht aan). Maar die trein schijnt elke dag bomvol te zitten. Vier bakken die tot de nok aan toe vol zitten en er moesten volgens hem ook met enige regelmaat mensen achterblijven.

Deze week overigens zelf ook veel vertraging gehad. Vandaag was nog het minst erge met slechts 10 minuten vertraging. En menig trein heeft vierkante wielen.

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 04:12

Fiber

Beaches are for storming.

Maar als er stations overgeslagen worden wegens een te volle trein dan kan er daar ook niemand meer uit. Of wil je er daar sowieso niet uit...? O-)

In Japan hebben ze geloof ik duwers op het perron staan om er toch maar zo veel mogelijk mensen in te krijgen... :z

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Fiber schreef op woensdag 11 november 2015 @ 14:39:
Maar als er stations overgeslagen worden wegens een te volle trein dan kan er daar ook niemand meer uit. Of wil je er daar sowieso niet uit...? O-)

In Japan hebben ze geloof ik duwers op het perron staan om er toch maar zo veel mogelijk mensen in te krijgen... :z
Dat bestaat echt al jaren niet meer ;) ze duwen nu zichzelf aan :+ of je wacht gewoon 1,5 minuut... kunnen steeds ca. 2 a 3 mensen bij per trein per deur tijdens de spits :P

• LordSinclair
Fiber schreef op woensdag 11 november 2015 @ 14:39:
De trein stopt pas weer als er minder mensen in de trein zitten. Dus die via een andere weg uitgestapt zijn. >:)

• Goner

Goner

What can I do you for ?

Op volletreinen.nl staat iets over de definitie van "overvol" maar weet niet of er wettelijke/officiële normen zijn.

Dit is bijvoorbeeld het geval bij de SLT (Sprinter Light Train) treinen van NS die bedoeld zijn als een metro-achtige stoptrein op korte trajecten. Officieel zou hier vier man staand per vierkante meter acceptabel zijn, al zet NS zelf in op twee man per vierkante meter. Niet gek dus dat ook bij ons juist over de SLT-treinen de meeste klachten binnenkomen, deze treinen zijn niet gemaakt voor comfortabel vervoer. Helaas worden zij in de praktijk dus niet uitsluitend op korte stukjes ingezet.

4 á 5 man/vrouw per vierkante meter maak ik geregeld mee in die sprinters. En de oproep om te wachten op de volgende trein die "vlak achter ons zit" dat gelooft niemand meer ; te veel slechte ervaringen mee gehad. Hij komt óf niet, óf later óf het is een SLT-4 en zit ook stampvol ...

mambo No5 schreef op dinsdag 10 november 2015 @ 22:12:
[...]
Als een trein dusdanig vol is dat een machinist niet eens meer in z'n cabine kan komen aangezien z'n deur geblokkeerd is door mensen (wat tevens zijn vluchtroute is bij gevaar),
Hij heeft nog 2 deuren ... de mensen in het pad voor zijn vluchtroute niet.

[ Voor 17% gewijzigd door Goner op 11-11-2015 16:46 ]

• brombeer21
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 30-01 15:50
Gisteravond weer een aanrijding met een persoon hier voor de deur. Betrof een goederentrein. Best creepy als je de brandweer met zaklampen tussen de diverse wagons ziet zoeken.. :'(

Nu betreft het een station, dus je kunt het niet voorkomen door hekken te plaatsen. Maar zou Prorail/NS niet een soort posters kunnen ophangen in de stations met bijvoorbeeld telefoonnummers van hulp instanties? Als is het maar een kleine kans dat dit soort mensen het leest.. Maar al kun je er maar 1 mee redden en machinisten/conducteurs trauma's besparen, dan nog is het mijn inziens het overwegen waard.

• wildhagen
  • Niet online
Zelfmoordenaars laten zich meestal niet met een poster tegenhouden, helaas.

Overigens doet men er wel degelijk wat tegen hoor, tegen zelfmoordpogingen. Zie bijv wildhagen in "Het grote spoorwegentopic deel 22" :)

Virussen? Scan ze hier!

Pagina: 1 ... 59 ... 103 Laatste

Dit topic is gesloten.