silverball schreef op donderdag 15 oktober 2015 @ 18:30:
[...]
Je verwijst waarschijnlijk naar het feit dat ERTMS level 2 alleen op de drukste spoorlijnen word ingevoerd. Wat mij betreft een prima oplossing.
ATB EG is zeker aangevuld met het aparte systeem ATB VV geen extreem onveilige en inefficiënte oplossing als je kijkt naar systemen zoals indusi, Crocodille, of dergelijke systemen.
En het gekwebbel over code 96 (140 km/u of volle materieelsnelheid) is eventueel met niet al te grote ingrepen op te lossen, maar dat is niet kosten efficiënt. Bovendien is op trajecten zoals Groningen - Leeuwarden ATB NG geinstalleerd.
Verder zou men in nieuwe treinen Code 147 kunnen gebruiken voor 110 km/u kunnen gebruiken, om het gat tussen 80km/u en 130 km/u te verkleinen.
Dus waarom voor minder drukbereden trajecten niet wachten op ERTMS Low Cost , of eventueel ERTMS level 3?
[...]
Kwa goederentreinen doelde ik meer op het rijden in treinschakeling, wat nu niet efficiënt is, maar onder 3kv wel moet kunnen.
Tja tuurlijk is het een hoop geld, maar volgens prorail zelf moet het binnen 10 jaar terugverdient zijn.
Waar ik eigenlijk naar verwijs is dat we in het algemeen de voorkeur hebben om iets niet volledig in te voeren. Idd je geeft een goed voorbeeld want ook op de signaling doen we het zo. de implementatie van 3kV wordt sowieso een met veel overlast, waarom niet gewoon in één keer goed?
Signaling is iets waar ik niet in onderlegd ben, weet globaal er een beetje vanaf, maar was dat level 3 ERTMS niet dat de treinen onderling praten. Ik zie dat niet zo snel komen omdat de treinen hiervoor toch aardig aangepast moeten worden en in de tijd dat ik hier mee bezig was een Bombardier en Alstom dit nog niet eens konden maken.
Ah treinschakeling (moest het ff opzoeken), vraag me af of dit meer toegepast gaat worden. Loks hebben vaak een hoge aslast, en twee loks achter elkaar is wel een grote belasting op het spoor. De betuwetoute mag dit wel omdat de aslast hoger is en daar 25kV op staat dacht ik.
Maasluip schreef op vrijdag 16 oktober 2015 @ 07:44:
Al het moderne materieel heeft een chopper. Dat is gewoon de manier om met behulp van vermogenselektronica van een gelijkspanning een wisselspanning te maken. Of dat materieel 3kV aan kan ligt aan de bouw.
En naast choppermaterieel zal ook al het oude weerstandsmaterieel niet meer kunnen rijden (of omgebouwd moeten worden). Je mag je afvragen hoe lang de 1200 en 1300 nog gebruikt worden bij de goederenvervoerders, maar ook al het nu nog rijdende elektrische museummaterieel zal dan statisch worden, als het niet omgebouwd kan worden.
Chopper is een verzamelnaam. Bedoel van 3kV naar 1,5kV doe je door een Downchopper, zoals je al zegt al het modere materieel heeft het. En waar je van gelijkSTROOM naar wisselSTROOM gaat heet een converter. naar mijn weten zit in al het oude materiaal assynchrone motoren (draaidstroom) en enkel in de 1600/1700/1800 gelijkstroom motoren wat de vervelendste ombouw wordt door de gelijkstroom techniek.
De 1200 en 1300 hebben toch ook gewoon asychroon motoren? alleen een beetje oud? Dan is ook die ombouw niet eens zo groot probleem.
[
Voor 5% gewijzigd door
luigi87 op 16-10-2015 15:48
]