Het grote spoorwegentopic deel 22 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 53 ... 103 Laatste
Acties:
  • 532.982 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvk
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 03:18

bvk

Het gaat nooit snel genoeg!

Het was dan ook een heel kortstondige piek, zakte eenmaal op wat meer snelheid al snel naar de 350A als ik het goed zag. Ik zal wel even een filmpje of screenshot maken bij een volgende sessie.

Het aantal kN's klopt dus in ieder geval wel als dat per as is.

Edit: Even een opname gemaakt:

[ Voor 15% gewijzigd door bvk op 28-07-2015 23:29 ]

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
De kosten van de renovatie van de treinrails rondom station Utrecht Centraal zullen circa 30 miljoen euro duurder uitvallen dan de geschatte 270 miljoen euro. Naast hogere kosten lopen de werkzaamheden ook bijna een jaar vertraging op.

Dat zegt een woordvoerder van Prorail in reactie op een artikel van het Financieele Dagblad (FD) donderdag. De oplevering van de nieuwe stationshal loopt geen vertraging op, ondanks eerdere berichten daarover, aldus Prorail.

Het FD baseert zich op een vertrouwelijk rapport van het ministerie van Infrastructuur en Milieu (IenM). De krant meldt dat de kosten 100 miljoen euro hoger uitvallen. Het ministerie wil van spoorbeheerder Prorail weten wat de oorzaak van de forse budgetoverschrijding is.

Prorail is verantwoordelijk voor de vernieuwing van de sporen, het gaat daarbij om het project Doorstroom Station Utrecht Centraal (DSSU). De organisatie zou sinds 2012 geen grip meer hebben op het project. Het ministerie wil ook weten waarom de problemen pas nu aan het licht komen.

De werkzaamheden zouden in verband met de veiligheid van bezoekers en passagiers een jaar moeten duren. Betrokkenen zeggen daarnaast tegen de krant dat het ministerie zich slechts beperkt met het project beziggehouden zou hebben.

In een reactie op het krantenartikel laat het ministerie donderdag weten dat het project inderdaad vertraging heeft opgelopen. Samen met Prorail is onderzocht of de financiële overschrijding kon worden teruggebracht van 100 miljoen euro naar 30 miljoen euro. "Dat blijkt het geval te zijn." Dat bedrag wordt gedekt uit een reeds bestaande risicoreserve.

"Door de sporen in Utrecht te ontvlechten ontstaat meer ruimte voor het treinverkeer. Daardoor neemt de betrouwbaarheid op dit spoorknooppunt toe'', aldus het ministerie. Vanwege de vertraging wordt het station nu naar verwachting eind 2016 helemaal opgeleverd.
Bron: http://www.nu.nl/binnenla...lt-miljoenen-duurder.html

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SRich
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 30-11-2023
Dat ontvlechten is wel leuk... Maar als het dan fout gaat, gaat het goed fout...... Dan kan je niet meer uitwijken....

Het grote adblocking topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luke!
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22:49

Luke!

#Treinbaas
EDIT schreef op dinsdag 28 juli 2015 @ 18:52:
Er komt als het goed is binnenkort wel weer een universele software uit die toegelaten zou moeten zijn in Nederland, Duitsland, België en Oostenrijk.
7C ja, wordt tijd want nu moeten we vanwege dat voortdurende geëmmer met die software bij de Tweakers Express ook met twee loccen rijden. :-(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EDIT
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 21:37
7C? Ik weet niet precies hoe die nummering gaat, maar de HSL locs zitten op 7J, de nieuwe softwareversie zou versie 9 moeten zijn (waar 8 gebleven is weet ik ook niet)..
Heb al even kunnen kijken in een loc met die software. Als machinist zitten er gelukkig relatief weinig echt grote veranderingen in, maar er zouden ook wat verbeteringen op het gebied van dubbeltractie moeten zijn (naast bugfixes en andere dingen) die voor het komende HSL gebeuren erg welkom zouden zijn zoals bijvoorbeeld het kunnen blokkeren van de stroomafnemers van de achteroplopende loc (handig voor het geval je in een spanningssluis stil komt te staan)

Ik begreep van een collega op CityNightLine dat de Traxx-en die naar Duitsland rijden nog op 7A zitten; de Traxx-en naar België zouden zelfs nog op 6nogwat zitten, maar dat laatste is enkel van horen zeggen (heb zelf enkel ervaring met de HSL Traxx).
Eindelijk universeel toegelaten software zou toch wat dat betreft een echte verbetering zijn.

[ Voor 11% gewijzigd door EDIT op 31-07-2015 00:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luke!
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22:49

Luke!

#Treinbaas
Ja, de Belgenloccen hebben versie 6 en gaan ooit naar 7C, dan mogen ze BE-NL-DE en ERTMS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJnte
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 14-10 14:21
Maar nu heb je het over een versie nummer van een EVC in een Traxx trein. Daar zit vast een bombardier EVC in. Dan heb je ook nog vele andere loks die met Alstom EVC's rondrijden en die moet je apart laten toetsen voor gebruik in andere landen. Dus universele 'software' voor een lok is slechts een utopie. De standaard is ERTMS, elke fabrikant moet die standaard volgen voor wat betreft de communicatie tussen baan en trein en de weergave van symbolen. Specifieke eigenschappen zul je toch houden.

Exploring the world by bicycle! cyclingsilk.wordpress.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 00:52
SRich schreef op donderdag 30 juli 2015 @ 18:36:
Dat ontvlechten is wel leuk... Maar als het dan fout gaat, gaat het goed fout...... Dan kan je niet meer uitwijken....
Dan moet inderdaad eerst het beroemde rondje om de kerk worden afgeschaft. Voorwaarde daarvoor is weer eerst dat het aantal storingen bij ProRail omlaag gaat, zodat de problemen met het pretparkrooster zichtbaar worden :+.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EDIT
IJnte schreef op vrijdag 31 juli 2015 @ 09:38:
Maar nu heb je het over een versie nummer van een EVC in een Traxx trein. Daar zit vast een bombardier EVC in. Dan heb je ook nog vele andere loks die met Alstom EVC's rondrijden en die moet je apart laten toetsen voor gebruik in andere landen. Dus universele 'software' voor een lok is slechts een utopie. De standaard is ERTMS, elke fabrikant moet die standaard volgen voor wat betreft de communicatie tussen baan en trein en de weergave van symbolen. Specifieke eigenschappen zul je toch houden.
Het ging inderdaad om specifiek de versie van de software van de Traxx. Uiteraard is universele software voor alle locs en treinen een utopie; dat is gewoon niet mogelijk.

Deze Traxx locs zijn echter locs die bedoeld zijn voor het gebruik in een aantal landen, maar door hun softwareversie beperkt kunnen zijn in hun inzet in één land door aanpassingen die zijn gedaan voor een baanvak als bijvoorbeeld de HSL of juist een traject in België.
Dat druist tegen de hele gedachte van alleskunner en multi-inzetbaar in. Niet elke traxx kan je dankzij die software zomaar meer naar Duitsland of België sturen.
Voor de vervoerders zou het dus mooi zijn als er weer een softwareversie komt die wel weer geheel en zonder beperkingen toegelaten is in de landen waar de Traxx oorspronkelijk voor gebouwd was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Brand op NS station in Raalte, spoorbiels vat vlam
De brandweer heeft vanavond op het NS station in Raalte een kleine brand geblust, die was ontstaan op het spoor. Een biels had om onbekende reden vlam gevat.

Treinen en reizigers hebben geen hinder van de brand ondervonden. De brandweer heeft het vuur snel kunnen blussen.
Afbeeldingslocatie: http://img.rtvoost.nl/T3/252082.jpg

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Trein stilgezet op station Diemen na bedreiging conductrice
Een machinist heeft op station Diemen zijn trein stilgezet nadat de conductrice was beledigd en bedreigd door een reiziger.

De deuren bleven dicht tot de politie de bedreiger, een 35-jarige man uit Weesp, uit de trein kon halen en meenemen naar het bureau.

De conductrice wilde tussen Weesp en Diemen het vervoersbewijs van de man controleren. Die had daar geen zin in en liep weg.

Toen de conductrice hem achterna liep, begon hij haar uit te schelden en te bedreigen en probeerde hij haar te slaan. De machinist zette daarop de trein stil, onder het mom van een technische storing.

De politie vraagt getuigen van het voorval zich te melden.

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 14-10 16:08

AW_Bos

Liefhebber van nostalgie... 🕰️

Altijd vervelend, maar om nou in de trein om te roepen "als gevolg van een technische storing...". Waarom zou je niet gewoon eerlijk naar de reizigers zijn en gewoon zeggen "dat je een vervelende klant hebt die uit veiligheid de trein uit moet worden gezet"?

Verder vroeg ik me af of er nog nieuws is over de gang van zaken met de V250's in Italië? Rijden die nog steeds rond in huidige livrei, zijn er een aantal inmiddels verkocht? En kent iemand goede Italiaanse spoorwegsites waar je dat nieuws in de gaten kan houden?

[ Voor 34% gewijzigd door AW_Bos op 04-08-2015 10:09 ]

Telecommunicatie van vroeger
🚅Alles over spoor en treintjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 14-10 15:08

MBV

AW_Bos schreef op dinsdag 04 augustus 2015 @ 10:07:
Altijd vervelend, maar om nou in de trein om te roepen "als gevolg van een technische storing...". Waarom zou je niet gewoon eerlijk naar de reizigers zijn en gewoon zeggen "dat je een vervelende klant hebt die uit veiligheid de trein uit moet worden gezet"?
Iemand die zo gestoord reageert dat je de politie erbij moet halen wil jij graag een reden geven om nog gestoorder te reageren, begrijp ik dat goed? :F Hij heeft al de conducteur bedreigd, wil je dat hij de andere passagiers ook gaat bedreigen? 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos

AW_Bos

MBV schreef op dinsdag 04 augustus 2015 @ 10:13:
[...]

Iemand die zo gestoord reageert dat je de politie erbij moet halen wil jij graag een reden geven om nog gestoorder te reageren, begrijp ik dat goed? :F Hij heeft al de conducteur bedreigd, wil je dat hij de andere passagiers ook gaat bedreigen? 8)7
Ik mag toch echt van harte aannemen dat ze die op dat moment niet in de trein laten loslopen als hij al passagiers aan het bedreigen was. Gewoon even tegen de grond werken, houdgreep of weet ik veel wat.
Deden ze vroeger ook gewoon.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvk

bvk

AW_Bos schreef op dinsdag 04 augustus 2015 @ 10:19:
[...]

Gewoon even tegen de grond werken, houdgreep of weet ik veel wat.
Tegenwoordig zijn ze daar iets voorzichtiger mee. Iets met nekklem en zo...

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV
  • Laatst online: 14-10 15:08

MBV

AW_Bos schreef op dinsdag 04 augustus 2015 @ 10:19:
[...]

Ik mag toch echt van harte aannemen dat ze die op dat moment niet in de trein laten loslopen als hij al passagiers aan het bedreigen was. Gewoon even tegen de grond werken, houdgreep of weet ik veel wat.
In het bericht stond dat hij alleen de conducteur had bedreigd, nog niet de passagiers. En er staat niks over wat de conducteur heeft gedaan. Ik verwacht dus dat hij vrij door de dichte trein liep, tot de politie er was. Hij dacht dat hij was ontkomen aan de boete, door de conducteur te bedreigen en weg te rennen. Als dat de situatie is, durf ik te wedden wat er gebeurt als de machinist omroept dat dat niet is gelukt.

Alle conducteurs zijn BOA's, maar nog niet direct BOA Constrictor :P Die mogen bij de knokploeg Veiligheid en Service ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis
MBV schreef op dinsdag 04 augustus 2015 @ 11:42:
In het bericht stond dat hij alleen de conducteur had bedreigd, nog niet de passagiers. En er staat niks over wat de conducteur heeft gedaan. Ik verwacht dus dat hij vrij door de dichte trein liep, tot de politie er was. Hij dacht dat hij was ontkomen aan de boete, door de conducteur te bedreigen en weg te rennen. Als dat de situatie is, durf ik te wedden wat er gebeurt als de machinist omroept dat dat niet is gelukt.

Alle conducteurs zijn BOA's, maar nog niet direct BOA Constrictor :P Die mogen bij de knokploeg Veiligheid en Service ;)
Precies, ik denk dat men goed gehandeld heeft. Vergeet ook niet dat de man misschien wel de noodontgrendeling van de deuren had gebruikt als hij had geweten dat ze naar hem op zoek waren.

Verder is het waarschijnlijk een sprinter geweest en op dat traject rijdt alleen SLT. Daar kun je ook niet echt in vluchten als het echt mis gaat.

Veiligheid en Service zijn inderdaad de enigen die ook geweldsbevoegdheid hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online
Een onbekend aantal treinreizigers in Duitsland heeft dinsdag twee uur in een stilstaande trein gezeten omdat het voertuig een verkeerde ''afslag'' had genomen.

Volgens een woordvoerder van de exploitant van de trein had het spoorwegbedrijf Deutsche Bahn een wissel verkeerd gezet.

Even buiten het station van de stad Dortmund kwam de trein daardoor op een spoor zonder bovenleiding en dus zonder energievoorziening terecht waarna het voertuig stilviel.

De passagiers mochten niet uitstappen en moesten wachten tot de trein door een locomotief terug kon worden getrokken naar het station.
http://www.nu.nl/opmerkel...ein-verkeerde-wissel.html

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos

AW_Bos

Afbeeldingslocatie: https://farm4.staticflickr.com/3690/19671700374_e69b83039f_z.jpg20150803 NSR 1749 + DDAR 7376, Woerden Molenvliet by Koen Brouwer, on Flickr
Een foto van een goede kennis.

Op zich lijkt een DDAR+1700 niet zo heel spannend hoewel het zeldzaam is wat je hier ziet rijden, maar wat Molenvliet passeert moet wel van of naar de richting van Leiden gaan, en juist op dit grotendeels enkelbaans spoor is een 1700 niet toegestaan vanwege de hoge aslast... :o

Wat krijg je dan:
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/POPQyYnnCWt8MsX1kpW5Na7Q/thumb.png
Juist, enkele uren geen treinen tussen Woerden en Leiden vanwege baancontrole.....

Lullig foutje ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 14-10 16:24
AW_Bos schreef op dinsdag 04 augustus 2015 @ 22:48:
[afbeelding]20150803 NSR 1749 + DDAR 7376, Woerden Molenvliet by Koen Brouwer, on Flickr
Een foto van een goede kennis.

Op zich lijkt een DDAR+1700 niet zo heel spannend hoewel het zeldzaam is wat je hier ziet rijden, maar wat Molenvliet passeert moet wel van of naar de richting van Leiden gaan, en juist op dit grotendeels enkelbaans spoor is een 1700 niet toegestaan vanwege de hoge aslast... :o

Wat krijg je dan:
[afbeelding]
Juist, enkele uren geen treinen tussen Woerden en Leiden vanwege baancontrole.....

Lullig foutje ;).
Ook grappig is dat de voorste stroomafnemer gebruikt wordt. Ik heb altijd begrepen dat dit niet mag (boven bepaalde snelheden) omdat de luchtstroom de stroomafnemer nog harder tegen de draad aan duwt.

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• larshack
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 14-10 12:50

larshack

Zonder melk en suiker

Weet iemand of er ook een API is om erachter te komen welk type trein rijdt aan de hand van het ritnummer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SRich
LordSinclair schreef op woensdag 05 augustus 2015 @ 07:50:
[...]

Ook grappig is dat de voorste stroomafnemer gebruikt wordt. Ik heb altijd begrepen dat dit niet mag (boven bepaalde snelheden) omdat de luchtstroom de stroomafnemer nog harder tegen de draad aan duwt.
Volgens heb je het juist en mag het niet gebruikt worden boven de 100 km/h

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nandervv
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 10-10 14:26
Dus daarom wordt bij vertrek vaak de tweede pantograaf weer even tegen de draad gezet? Vooral voor de langere treinen (berlijntrein en vroeger CNL) viel me altijd op dat de pantografen best wel vaak omhoog en omlaag gaan bij die locs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alex)
  • Laatst online: 21-08 11:20
larshack schreef op woensdag 05 augustus 2015 @ 21:55:
Weet iemand of er ook een API is om erachter te komen welk type trein rijdt aan de hand van het ritnummer?
InfoPlus DVS heeft die informatie.
nandervv schreef op donderdag 06 augustus 2015 @ 01:15:
Dus daarom wordt bij vertrek vaak de tweede pantograaf weer even tegen de draad gezet? Vooral voor de langere treinen (berlijntrein en vroeger CNL) viel me altijd op dat de pantografen best wel vaak omhoog en omlaag gaan bij die locs.
Bij het optrekken vraagt een loc best wel veel stroom. Door 2 stroomafnemers op te zetten wordt de afname verdeeld over twee punten, dat is beter voor de bovenleiding.

We are shaping the future

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ANdrode
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
larshack schreef op woensdag 05 augustus 2015 @ 21:55:
Kan met OpenOV.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeadLock
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 19:52

DeadLock

Vastlopen is relatief....

Vreemd over die stroomafnemers. In België is het helemaal omgekeerd :D. Indien je zelf kan kiezen, dien je gebruik te maken van de voorste stroomafnemer. Beide stroomafnemers mogen gebruikt worden bij stilstand of lage snelheden in bundels en bij slechte weersomstandigheden (ijzel op de bovenleiding) tot een maximumsnelheid van 120 km/u.

Als ik het goed heb is de reden voor het gebruik van de voorste stroomafnemer om de schade van eventuele vonken/vuil te beperken op de rijtuigen of goederen die achter de locomotief hangen.

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Laatst online: 21:50

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Topicstarter
Dat snap ik dus niet. Dus je hebt liever een vuil/schade aan het dak van een locomotief (met heel wat technische zaken, waarvan veel van vitaal belang is om je trein te verplaatsen) dan een vuil rijtuigdak (wat je even door de wasstraat kunt halen).
Het is wat anders als je bijvoorbeeld nieuwe auto's vervoert.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis
AW_Bos schreef op dinsdag 04 augustus 2015 @ 22:48:

Wat krijg je dan:
[afbeelding]
Wat ik alleen nog niet begrijp is waarom er ook geen treinen tussen Alphen en Leiden hebben gereden, want ik zie dat het alleen geldt voor het stuk Alphen-Bodegraven. Dat is ook het stuk dat van 20:43 tot 23:00 uur buitendienst heeft gestaan. Dat zou voor reizigers ook prettig zijn geweest, want omrijden via Gouda is niet eens zo heel veel extra reistijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online
Maasluip schreef op vrijdag 07 augustus 2015 @ 10:22:
Dat snap ik dus niet. Dus je hebt liever een vuil/schade aan het dak van een locomotief (met heel wat technische zaken, waarvan veel van vitaal belang is om je trein te verplaatsen) dan een vuil rijtuigdak (wat je even door de wasstraat kunt halen).
Het is wat anders als je bijvoorbeeld nieuwe auto's vervoert.
Waarom is dat laatste anders? Met autotreinen wordt toch ook vaak met de achterste pantograven op gereden?

Afbeeldingslocatie: https://c2.staticflickr.com/6/5486/10690652124_b91236e7eb_b.jpg
Afbeeldingslocatie: https://c2.staticflickr.com/2/1147/1214452531_9e1ae229e4.jpg

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maegrim
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 23-08 17:09
En dat is dus verkeerd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 00:09

Onbekend

...

Ik dacht dat alleen met de voorste werden gereden als de lading daarachter vatbaar was voor vonken, zals wagons met zeil.

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Topicstarter
wildhagen schreef op vrijdag 07 augustus 2015 @ 16:12:
[...]

Waarom is dat laatste anders? Met autotreinen wordt toch ook vaak met de achterste pantograven op gereden?

[afbeelding]
[afbeelding]
IJzerdeeltjes op je lak is best wel klote. Maar nieuwe auto's worden ook meer en meer ingepakt als ze op een autotrein moeten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeadLock
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 19:52

DeadLock

Vastlopen is relatief....

Langsheen lijn 36 (Leuven - Brussel) zie je het ganse terrein van VW/Audi en dus ook regelmatig 2 HLD's 77 die ze wegslepen. Deze auto's zijn inderdaad allemaal netjes verpakt in plastiekfolie om schade tegen te gaan.

Ik ken de traxx niet, maar volgens mij kan je bij de traxx en veel ander modern materiaal gewoon niet meer kiezen welke stroomafnemer je wenst te gebruiken :). Overigens zou het wel een serieuze ontwerpfout zijn als het dak van een elektrische locomotief niet tegen vuil/schade van pantograaf kan ;).

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SRich
[...]

[afbeelding]
[afbeelding]
Maar dat was wel de reden, ivm lakschade aan auto's

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EDIT
Je kan bij de Traxx prima kiezen welke stroomafnemer je op wilt zetten. Standaard staat de optie echter op 'automatisch'. Dit zal (bij twee dezelfde stroomafnemers zoals de 1,5/3 kV DC stroomafnemers van de MS Traxx) altijd de achterste zijn, tenzij je in dubbeltractie rijdt. Dan is het bij de voorste loc de voorste en bij de achterste loc de achterste (om een zo groot mogelijke afstand tussen beide stroomafnemers te creëren).
Bij een Traxx als die van NS (of andere meersysteem-locomotieven) heb je voor sommige netten slechts één stroomafnemer. Daarom zie je bijvoorbeeld op de HSL dat de Traxx óf de helemaal voorste óf de helemaal achterste stroomafnemer op heeft staan. De stroomafnemer aan de andere kant is namelijk voor het Belgische 25 kV AC-net. Het schuitje of sleepstuk van die stroomafnemer is een stuk smaller dan de Nederlandse/Duitse/Oostenrijkse voor 25/15 kV AC. In Nederland (in ieder geval op de HSL, weet niet hoe dat met de Betuweroute zit) is het dan ook enkel toegestaan om de de Belgische 25 kV stroomafnemer te gebruiken in noodgevallen om op eigen kracht van de HSL af te komen (met daarbij een hele rits beperkingen qua snelheden die je mag rijden).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t-town
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 14-10 11:25
Er is een verschil tussen de Belgische en Nederlandse 25kv afnemer?
Verwar je misschien tussen de 3/1.5kv dc afnemer en de 25kv ac afnemer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvdr
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 07-10 13:45
Misschien kan ik wat duidelijkheid verschaffen omtrent het gebruik van stroomafnemers bij NS en dan met name van de 1700 en oudere typen.

Maar eerst even naar het voorval met de 7376 in de 8868.
Ik heb het nagevraagd maar de 1749 mankeerde niets aan zijn stroomafnemers en zou dus gewoon met de achterste omhoog moeten rijden. Misschien een bedieningsfoutje van de machinist?
Het gehele traject tussen Woerden en Leiden is verboden gebied voor de 1700. Dit inderdaad i.v.m. de asdruk waar een aantal onderdoorgangen (duikers en bruggetjes) niet op berekend is. Als ik mij niet vergis mag een 1600/1800 wel over deze lijn hoewel dit type maar drie ton lichter is.

Bij de 1700 en oudere NS elocs is het voorgeschreven dat altijd met de achterste stroomafnemer op wordt gereden ongeacht wat er achter de loc hangt. Alleen als de achterste stroomafnemer defect is mag met de voorste omhoog worden gereden met inachtneming van de hierboven al genoemde maximum snelheid van 100 km/u.
Bij de locs serie 1000 t/m 1500 werd altijd vertrokken met beide stroomafnemers omhoog tot een snelheid van 30 km/u waarna de voorste stroomafnemer omlaag moest. Dit had te maken met de hoge stroomwaarden die bij het optrekken gehaald werden. Door twee stroomafnemers te gebruiken werd het contactvlak vergroot en dat hielp het doorbranden van de bovenleiding te voorkomen. Deze locs hadden een weerstandenschakeling waardoor zowel de motorstroom als de lijnstroom hoog was.
Bij de 1600/1800 en 1700 wordt choppersturing toegepast en hierbij is bij het optrekken de motorstroom wel hoog maar de lijnstroom niet. Daarom was het ook niet noodzakelijk met twee stroomafnemers omhoog te vertrekken. Bij de 1600 werd dit in het begin overigens wel gedaan om een gelijke bediening met de oudere typen te krijgen. Later is dit vervallen.

Inmiddels is het zo dat getrokken treinen uit rijtuigen bestaan die allemaal zijn voorzien van airconditioning. Zeker bij wat langere treinen levert dit een behoorlijke stroomafname op. Omdat deze treinen vaak op ongeveer dezelfde plek langs het perron stopten ontstonden er 'slijtageplekken' op de bovenleiding ter plaatse van die ene stroomafnemer. Dit heeft al eens tot doorbranden geleid. Daarom moeten deze treinen bij stilstand altijd twee stroomafnemers omhoog hebben om de stroomafname te verspreiden. Is de trein eenmaal in beweging dan mag de voorste weer zakken.
Treinen met DDAR zijn volgens de NS-normen geen getrokken treinen maar treinstellen en vallen daarom niet onder deze regel. Daarbij speelt natuurlijk ook mee dat er geen airco aanwezig is (alleen een statische omzetter in het stuurrijtuig) en er niet meer dan drie (vroeger ook vier) rijtuigen aanwezig zijn.

Dan nog het verschil tussen Belgische en Nederlandse stroomafnemers.
De Nederlandse stroomafnemers zijn breder dan de Belgische en vangen daarom meer wind. Omdat de voorste stroomafnemer direct in de rijwind staat kan de druk tegen de bovenleiding hierdoor te hoog worden. Dat hoeft nog niet direct tot defecten aan bovenleiding of stroomafnemer te leiden (dat kan zeker wel) maar levert zonder meer een grotere slijtage op.
Daarnaast is de vrije hoogte van de stroomafnemers in België hoger. Dat is dus de hoogte die de stroomafnemer haalt zonder bovenleiding, bij bovenleidingloze bruggen bijvoorbeeld. De Belgische locseries 25.5 en 11.8 (en waarschijnlijk ook de serie 1500) die in Nederland reden hadden daarom een stuitinrichting die in werking kwam als op 1500 V werd gereden. Hierdoor werd de vrije hoogte beperkt tot de Nederlandse standaard zodat er geen problemen zouden ontstaan als een stroomloze brug werd gepasseerd. Deze stuitinrichting werkte echter niet altijd en daarom moesten deze locs hun stroomafnemer laten zakken voordat ze zo'n brug passeerden.
De Benelux-stellen hadden overigens een 1500 V en een 3000 V stroomafnemer waartussen werd gewisseld als naar de andere spanning werd omgeschakeld. Zij kenden daarom het bovenstaande probleem niet.

En omdat het toch al een lang verhaal is nog even een anekdote.
In de jaren 80 is een Belgisch treinstel type Break naar Nederland gehaald voor proefnemingen. De details weet ik zo uit mijn hoofd even niet meer maar die wil ik nog wel eens opzoeken als er vraag naar is. Het treinstel werd in Nederland gesleept. Omdat het nogal koud was kwamen de begeleiders die in de Break zaten op het idee de stroomafnemer op te zetten en de verwarming in te schakelen. Beter verwarming op halve spanning dan helemaal geen verwarming was de gedachte. Dit ging prima totdat de bovenleidingloze Vinkbrug bij Leiden werd bereikt. De stroomafnemer ging op het stuk zonder bovenleiding naar zijn maximale hoogte en kwam daarmee boven de bovenleiding aan de andere zijde uit. Met als gevolg: de bovenleiding en de stroomafnemer allebei aan stukken.
Het stel heeft (dacht ik) hierna nog een paar weken in Leiden gestaan in afwachting van reparatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

[...]

[afbeelding]
[afbeelding]
Het gaat niet zozeer om voor en achter maar om de vorm van die dingen en bijgevolg wat de rijwind ermee doet. Wat dus voor deze twee voorbeelden idd betekent dat de achterste op moet om de druk op de bovenleiding niet te hoog te laten worden, maar als ze andersom gemonteerd waren zou de voorste op moeten.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EDIT
t-town schreef op zaterdag 08 augustus 2015 @ 01:21:
Er is een verschil tussen de Belgische en Nederlandse 25kv afnemer?
Verwar je misschien tussen de 3/1.5kv dc afnemer en de 25kv ac afnemer?
Nope. De Belgische 25 KV stroomafnemer is 1450 mm breed, de Nederlands/Duits/Oostenrijkse 15/25 KV stroomafnemer 1950 mm. Dat is dus een verschil van een halve meter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t-town
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 14-10 11:25
EDIT schreef op zaterdag 08 augustus 2015 @ 07:29:
[...]

Nope. De Belgische 25 KV stroomafnemer is 1450 mm breed, de Nederlands/Duits/Oostenrijkse 15/25 KV stroomafnemer 1950 mm. Dat is dus een verschil van een halve meter.
En welke stroomafnemer wordt er dan gebruikt voor 1.5KV en 3KV bij een Traxx? Of heeft deze locomotief meer dan 2 stroomafnemers, wat me straf lijkt.
Bijkomende vraag: hoe zit dit voor een Thalys, wisselt die ook bij de grens van stroomafnemer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EDIT
De Traxx die NS gebruikt heeft 4 stroomafnemers (van voor naar achter):
1 - 15/25 KV AC Nederland / Duitsland / Oostenrijk
2 en 3 - 1,5/3 kV DC Nederland / België
4 - 25 KV AC België (25 KV AC Nederland in noodgevallen met beperkingen)

Thalys weet ik niet, daar heb ik geen verstand van :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvk

bvk

t-town schreef op zaterdag 08 augustus 2015 @ 13:38:
[...]

Bijkomende vraag: hoe zit dit voor een Thalys, wisselt die ook bij de grens van stroomafnemer?
Dat vroeg ik me ook af, maar in dit filmpje krijg ik de indruk van niet. Ik schat dat de trein ergens vanaf 0.45 de grens overgaat en hoor je alleen dat er wat (BE --> NL codes?) ingetyped wordt.

Niet het schakelen van stroomafnemer zoals wel duidelijk te horen is bij de overgang van de HSL naar normaal spoor als Rotterdam genaderd wordt vanaf 0.54. En ook de bordjes op de palen aangeven dat je moet switchen?

Edit: Oeps, vergeet ik het filmpje te linken... Gaat om deze:

[YouTube: https://www.youtube.com/watch?v=2FRWhbt9Be8#t=25]

[ Voor 9% gewijzigd door bvk op 10-08-2015 12:32 ]

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Topicstarter
Volgens mij wisselt die niet, want het onderscheid bestaat niet meer.
Nederlandse wetgeving:
Artikel 24

1.Stroomafnemers geïnstalleerd op spoorvoertuigen en geschikt voor 25 kV, voldoen aan de volgende eisen:

c. de breedte van de schuit bedraagt ten minste 1600 mm en ten hoogste 1950 mm;
Belgische wetgeving:
25kV :
Breedte stroomafnemer / phi
1600 mm / 0,225
1450 mm / 0,225
Je kunt dus met een stroomafnemer van 1600 mm rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ff een filmpje gemaakt van een testrit vanmiddag tussen Zuid en RAI (linkerspoor rijden), beveiliging werkte nog niet helemaal goed dus reden we 25 en geen 70 :P, de rit daarna ging wel met 70 heen en terug alleen die heb ik niet gefilmd (M5 stel)

YouTube: Test rit ombouw metro sporen RAI - Zuid 2015

5800X3D, MSI X370, MSI 5070Ti

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LongBowNL
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 20:11
bvk schreef op zaterdag 08 augustus 2015 @ 17:05:
[...]

Dat vroeg ik me ook af, maar in dit filmpje krijg ik de indruk van niet. Ik schat dat de trein ergens vanaf 0.45 de grens overgaat en hoor je alleen dat er wat (BE --> NL codes?) ingetyped wordt.

Niet het schakelen van stroomafnemer zoals wel duidelijk te horen is bij de overgang van de HSL naar normaal spoor als Rotterdam genaderd wordt vanaf 0.54. En ook de bordjes op de palen aangeven dat je moet switchen?

Edit: Oeps, vergeet ik het filmpje te linken... Gaat om deze:

[video]
Je kan precies zien wanneer hij de grens overgaat aan de palen die de bovenleiding vasthouden. Die veranderen op 47:04

[EDIT]
Volgens de maker van de video is het op 46:49. Ik zie dan inderdaad wat bordjes langs de kant staan. :?

[ Voor 6% gewijzigd door LongBowNL op 11-08-2015 22:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 13-10 19:45
ArcticWolf schreef op dinsdag 11 augustus 2015 @ 21:44:
Ff een filmpje gemaakt van een testrit vanmiddag tussen Zuid en RAI (linkerspoor rijden), beveiliging werkte nog niet helemaal goed dus reden we 25 en geen 70 :P, de rit daarna ging wel met 70 heen en terug alleen die heb ik niet gefilmd (M5 stel)

Wat ligt daar op Zuid tussen de rails (parallel)?

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvk

bvk

Reigersbos ziet er bij mij toch heel anders uit :P

Maar leuk om te zien, jammer dat het niet vanuit de cabine aan de bestuurders kant is met zicht op het dashboard. Mag/kan zeker niet?

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis

Leuk!

Hoever loopt de derde rail nu de tunnel in van de Noordzuidlijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis
RocketKoen schreef op dinsdag 11 augustus 2015 @ 22:54:
Das voor de camerabeelden. Die zenden de camerabeelden van het station in de cabine van de bestuurder. Kan hij of zij goed zien wanneer de deuren dicht kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
bvk schreef op dinsdag 11 augustus 2015 @ 23:00:
[...]

Reigersbos ziet er bij mij toch heel anders uit :P

Maar leuk om te zien, jammer dat het niet vanuit de cabine aan de bestuurders kant is met zicht op het dashboard. Mag/kan zeker niet?
Kon wel, maar stonden nog 10 man :P achterin was leeg O-)
RocketKoen schreef op dinsdag 11 augustus 2015 @ 22:54:
[...]

Dat is een TTV kabel (voor analoge TV ontvangst op de stations).
Dennis schreef op woensdag 12 augustus 2015 @ 00:21:
[...]

Leuk!

Hoever loopt de derde rail nu de tunnel in van de Noordzuidlijn?
Nog zo'n 1500 meter te gaan in het totaal van de 14,5km (tunnel), empl. Noord en Zuid zijn al af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis
ArcticWolf schreef op woensdag 12 augustus 2015 @ 07:16:
Nog zo'n 1500 meter te gaan in het totaal van de 14,5km (tunnel), empl. Noord en Zuid zijn al af.
Dat schiet lekker op zeg. Duurt het aanleggen van het beveiligingssysteem dan nog twee jaar of zijn er nog andere belangrijke dingen die ingebruikname verhinderen? Ik kan even niets bedenken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alex)
Testen, testen en nog eens testen lijkt me :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvk

bvk

Maar wel met nu al 40 jaar beproefde techniek dan toch? Of worden zaken zoals de beveiliging (LZB) en de seinen aangepast?

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dennis schreef op woensdag 12 augustus 2015 @ 12:19:
[...]

Dat schiet lekker op zeg. Duurt het aanleggen van het beveiligingssysteem dan nog twee jaar of zijn er nog andere belangrijke dingen die ingebruikname verhinderen? Ik kan even niets bedenken.
Nee het spoor en het grootste gedeelte van het seinwezen en derde rail is al af, volgend jaar gaan ze testen maar het is voornamelijk de afbouw van de stations die vertraging heeft opgelopen.
Daarnaast is een paar maanden geleden Oskomera ook nog eens falliet gegaan... om over Imtech nog maar niet te spreken.

@bvk
Er wordt sein-loos gereden, in theorie kan er zelfs zonder machinist gereden worden maar de rest van het net heeft dat type beveiliging nog niet en ze kunnen niet naast elkaar draaien zoals ATB en ERTMS dat kunnen.

[ Voor 15% gewijzigd door ArcticWolf op 12-08-2015 13:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis
ArcticWolf schreef op woensdag 12 augustus 2015 @ 13:08:
@bvk
Er wordt sein-loos gereden, in theorie kan er zelfs zonder machinist gereden worden maar de rest van het net heeft dat type beveiliging nog niet en ze kunnen niet naast elkaar draaien zoals ATB en ERTMS dat kunnen.
Ik snap ook niet dat ze niet platform doors geïnstalleerd hebben. Scheelt je bakken met geld in de exploitatie als je zonder bestuurder kunt rijden. Maar dat is natuurlijk weer politiek half werk, toen PvdA nog in gemeentebestuur zat...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vinnienerd
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:25
Dennis schreef op woensdag 12 augustus 2015 @ 13:16:
[...]

Ik snap ook niet dat ze niet platform doors geïnstalleerd hebben. Scheelt je bakken met geld in de exploitatie als je zonder bestuurder kunt rijden. Maar dat is natuurlijk weer politiek half werk, toen PvdA nog in gemeentebestuur zat...
Als je platform doors installeert moet de bestuurder precies op de goede plek stoppen, ook al staan de deuren altijd open totdat er autonoom gereden wordt. Zoveel werk lijkt het me niet om dan platform doors later neer te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvk

bvk

ArcticWolf schreef op woensdag 12 augustus 2015 @ 13:08:
[...]

@bvk
Dus de M5 heeft LZB voor het oude gedeelte van het net, maar wat wordt er dan gebruikt voor het seinloze rijden? Is dat dan wel ERTMS en heeft de M5 dus 2 systemen aan boord?

Overigens kon de Amsterdamse metro al vanaf het begin automatisch rijden, maar mocht het niet. Als een metro bestuurder een luie dag heeft kan hij een functie aanzetten die de metro helemaal zelf laat rijden en stoppen. Ze hoeven dan nog alleen maar op de dodeman te drukken en de deuren te openen/sluiten.

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!
bvk schreef op woensdag 12 augustus 2015 @ 13:35:
[...]

Dus de M5 heeft LZB voor het oude gedeelte van het net, maar wat wordt er dan gebruikt voor het seinloze rijden? Is dat dan wel ERTMS en heeft de M5 dus 2 systemen aan boord?

Overigens kon de Amsterdamse metro al vanaf het begin automatisch rijden, maar mocht het niet. Als een metro bestuurder een luie dag heeft kan hij een functie aanzetten die de metro helemaal zelf laat rijden en stoppen. Ze hoeven dan nog alleen maar op de dodeman te drukken en de deuren te openen/sluiten.
Yep er zit nu nog LZB op de ringlijn (ook waar de NZL intakt) maar er wordt dus straks overal Alstom CBTC (Urbalis 400) geïnstalleerd. Dit systeem is al op het noordelijke gedeelte en in de tunnel geïnstalleerd en wordt in de loop van 2015 ~ 2017 ook op de ringlijn uitgerold.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvk

bvk

ArcticWolf schreef op woensdag 12 augustus 2015 @ 13:53:
[...]

Yep er zit nu nog LZB op de ringlijn (ook waar de NZL intakt) maar er wordt dus straks overal Alstom CBTC (Urbalis 400) geïnstalleerd. Dit systeem is al op het noordelijke gedeelte en in de tunnel geïnstalleerd en wordt in de loop van 2015 ~ 2017 ook op de ringlijn uitgerold.
Thanks, linkje gevonden:

http://wijnemenjemee.nl/n...ik-wifi-voor-metronetwerk

Werkt met Wifi dus in plaats van GSM-R. Maar als ik je goed begrijp kunnen LZB en CBTC niet naast elkaar draaien, hoe gaat dan de overgang? Wordt dat dan van het ene op het andere moment omgeschakeld?

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!
bvk schreef op woensdag 12 augustus 2015 @ 14:23:
[...]

Thanks, linkje gevonden:

http://wijnemenjemee.nl/n...ik-wifi-voor-metronetwerk

Werkt met Wifi dus in plaats van GSM-R. Maar als ik je goed begrijp kunnen LZB en CBTC niet naast elkaar draaien, hoe gaat dan de overgang? Wordt dat dan van het ene op het andere moment omgeschakeld?
Als je vanaf afslag s116 richting het IJ rijdt zie je de wifi sprieten langs het hek staan ;-)

En geen idee, je kunt me alles vragen over baan & spoor en derde rail maar beveiliging heb ik niet veel kaas van gegeten. Ik weet alleen dat er gezegd is dat ze niet naast elkaar konden draaien }:O

[ Voor 15% gewijzigd door ArcticWolf op 12-08-2015 14:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vinnienerd
"op Wifi gebaseerd"..hmm. Lijkt me eerder iets van een paar elementen van 802.11 meeneemt maar om de reikweidte te verhogen de bandbreedte omlaag draait.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis
Vinnienerd schreef op woensdag 12 augustus 2015 @ 13:31:
Als je platform doors installeert moet de bestuurder precies op de goede plek stoppen, ook al staan de deuren altijd open totdat er autonoom gereden wordt.
Klopt, maar in Parijs hebben ze dat ook gedaan dus moet het hier ook kunnen :+. En inderdaad schreef iemand anders al dat de metro Amsterdam al automatisch kan rijden.

Met die Wi-Fi ben ik benieuwd wat er gebeurt als je een stoorzender op 5GHz meeneemt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
de LZB geeft gewoon realtime snelheden aan en laat de M5 ook gewoon automatisch afremmen bij het perron (als de machinist dat niet doet) dus ja het zou kunnen :P maar er zullen wel teveel mitsen en maar'en aan LZB zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis
Ik begrijp gewoon niet dat er iemand tegen kan zijn om een metro volautomatisch te exploiteren. Het is veiliger, bedrijfszekerder en goedkoper. Je initiele investering is iets hoger, maar dat is relatief verwaarloosbaar. Wat kosten nou een paar deurtjes op een metrolijn van 3 miljard euro. Bovendien bespaar je weer flink doordat je geen cabines in je materieel hoeft in te bouwen (dus ook economisch voordeliger want meer zitplaatsen!).

Wie wel echte nadelen kan noemen trakteer ik op een gebakje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Topicstarter
Serieus? Je begrijpt niet dat er dan machinisten ontslagen worden omdat ze niet meer nodig zijn en dat een vakbond daar tegen protesteert?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis
Maasluip schreef op woensdag 12 augustus 2015 @ 15:51:
Serieus? Je begrijpt niet dat er dan machinisten ontslagen worden omdat ze niet meer nodig zijn en dat een vakbond daar tegen protesteert?
In dit geval worden er geen machinisten ontslagen want het gaat om een nieuwe metrolijn. Dat betekent dus dat je geen nieuwe hoeft aan te nemen.

Maar dit is toch geen serieus nadeel? In de worstenfabriek worden worsten toch ook niet nog steeds met de hand ingepakt omdat de FNV tegen een inpakmachine is? Dit noem ik "vooruitgang".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Topicstarter
Wat jij "vooruitgang" noemt noemt de vakbond "vermindering van arbeidsplaatsen". Zo werken vakbonden gewoon.
Je hebt inderdaad gelijk dat hier niemand voor ontslagen hoeft te worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vinnienerd
Er rijden niet alleen metro's bij GVB he..ik zit dagelijks nog lestrams rijden dus ik denk dat met natuurlijke uitstroom er GVB niet snel mensen hoeft te ontslaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luigi87
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 22:07

luigi87

Domotica Fanaticus

Dennis schreef op woensdag 12 augustus 2015 @ 15:43:
Ik begrijp gewoon niet dat er iemand tegen kan zijn om een metro volautomatisch te exploiteren. Het is veiliger, bedrijfszekerder en goedkoper. Je initiele investering is iets hoger, maar dat is relatief verwaarloosbaar. Wat kosten nou een paar deurtjes op een metrolijn van 3 miljard euro. Bovendien bespaar je weer flink doordat je geen cabines in je materieel hoeft in te bouwen (dus ook economisch voordeliger want meer zitplaatsen!).

Wie wel echte nadelen kan noemen trakteer ik op een gebakje.
deze systemen zo ook bij de metro in toulouse die vol automatisch rijdt, als het systeen een wisselfoutje maakt hebben ze de grootste moeite om het stel weer in de juiste baan te krijgen.
Zodoende zou je een systeem moeten hebben met zo min mogelijk wissels en ik weet niet of dit ook zo is bij de Amsterdamse metro.

[ Voor 7% gewijzigd door luigi87 op 12-08-2015 16:03 ]

- leeg -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis
Vinnienerd schreef op woensdag 12 augustus 2015 @ 16:01:
Er rijden niet alleen metro's bij GVB he..ik zit dagelijks nog lestrams rijden dus ik denk dat met natuurlijke uitstroom er GVB niet snel mensen hoeft te ontslaan.
Inderdaad. Zelfs in Frankrijk heeft men het gepresteerd om een metrolijn om te vormen tot volautomatisch. En als men ergens van staken houdt...
luigi87 schreef op woensdag 12 augustus 2015 @ 16:01:
deze systemen zo ook bij de metro in toulouse die vol automatisch rijdt, als het systeen een wisselfoutje maakt hebben ze de grootste moeite om het stel weer in de juiste baan te krijgen.
Zodoende zou je een systeem moeten hebben met zo min mogelijk wissels en ik weet niet of dit ook zo is bij de Amsterdamse metro.
Dat weet ArcticWolf denk ik wel. Ik weet wel dat de Ringlijn erg veel wissels heeft (wat trouwens erg fijn was toen ze de perrons gingen bijschaven om de Zilvermeeuwen daar te kunnen laten rijden).

Maarja, ik lees op internet dat de metro van Toulouse een extreem hoge betrouwbaarheid kent en er sinds de ingebruikname nog nooit een ongeluk heeft plaatsgevonden. Een wisselfoutje kan gebeuren, dat kan in een normale situatie ook gebeuren met verkeersleiding. En ik geloof eerlijk gezegd niet dat je zo'n computer niet kunt overrulen. Die metro daar heeft in de spits trouwens een frequentie van elke 65 seconden. Zelfs Parijs haalt dat niet (lijn 1 dacht ik elke 85 seconden).

Over lijn 1 gesproken trouwens... die ombouw naar volautomatisch heeft 150 miljoen gekost. Dat is dus het geld voor de vernieuwde beveiliging én de platformdeuren. Lijn 1 heeft 25 stations en is 16 km lang, dus hier zou dat sowieso veel minder zijn plús dat hier qua beveiliging alles sowieso al voorbereid is.

Kortom, echt een gemiste kans!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vinnienerd
Wat wel apart is..in Kopenhagen kon de metro even niet verder rijden, dus bleef hij
op het station stilstaan, maar alle deuren bleven wel dicht. Kan me voorstellen dat je je als passagier van een volautomatische metro aardig claustrofobisch kan gaan voelen dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeef
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23:20

• wildhagen
  • Niet online
Het was al een tijdje rustig rondom verstoringen, dat kon nooit goed gaan. En dat blijkt:
Er rijden donderdagochtend veel minder treinen rond Schiphol door een sein- en wisselstoring.

Dat meldt de NS.

Tussen Schiphol en Leiden Centraal en tussen Schiphol en Amsterdam Centraal rijden minder treinen. De vervoersdienst heeft nog geen idee hoe lang de storing gaat duren.

Reizigers kunnen het beste via Haarlem reizen. De extra reistijd is ongeveer 30 tot 45 minuten.
Bron: http://www.nu.nl/binnenla...in--en-wisselstoring.html

Virussen? Scan ze hier!

• Dennis
wildhagen schreef op donderdag 13 augustus 2015 @ 07:20:
Het was al een tijdje rustig rondom verstoringen, dat kon nooit goed gaan. En dat blijkt:
Er is geen seinbediening mogelijk bij Hoofddorp. Verder nog niet zoveel bekend.

• Alex)
Het is weer eens wat anders dan een brandmelding B)

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Borne geschokt over dodelijk ongeluk, hoogste prioriteit aan aanleg spoortunnels
Burgemeester Welten van Borne is geschokt door het tragische ongeluk gisteravond in het dorp. Op de spoorwegovergang in de Azelosestraat werd een 86-jarige man met een rollator gegrepen door een trein en overleed ter plekke.

"Een tragisch ongeluk. Elk ongeluk op het spoor is er één te veel", aldus Welten. Hij zegt geen informatie te hebben dat deze kruising gevaarlijker is dan andere. Hoewel de oorzaak van het ongeluk nog onduidelijk is, maakt dit ongeluk voor Welten op een gruwelijke manier duidelijk dat haast gemaakt moet worden met de aanpassing van de spoorwegovergangen.

Spoortunnels
"De aanpak van de spoorwegovergangen in Borne heeft de hoogste prioriteit, maar het kost tijd", zo meent Welten. Borne praat al lange tijd over de aanpak van de gelijkvloerse kruisingen. "Op de korte termijn zijn we bezig met voorlichting en veiligheid. Op de lange termijn willen we ongelijkvloerse kruisingen. Maar dat kost tijd."

"We zijn daarover nog steeds in overleg met ProRail. Vlak voor de zomer is de eerste locatie voor een ongelijkvloers kruising bepaald door de gemeenteraad. Nu moet er zo snel mogelijk beslist worden hoe dat gefinancierd wordt. Ik zie het liever vandaag dan morgen gebeuren." Borne is naar eigen zeggen de enige gemeente met vijf spoorwegovergangen in het centrum.

Oscar Wilde

• Bacchus
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 12-10 17:22
wildhagen schreef op donderdag 13 augustus 2015 @ 07:20:
[...]
Bron: http://www.nu.nl/binnenla...in--en-wisselstoring.html
Mwah, dinsdag heb ik anders een uur of drie op station Lage Zwaluwe gekampeerd omdat de seinen het niet deden op het "gewone" spoor. Mijn langste vertraging in de afgelopen tien jaar, denk ik. Extra "leuk" dat in die tijd dus wel drie Thalys en zes ICD's over de HSL langsvliegen. Maar ach, het was goed weer om lekker buiten te zitten.
Tegelijkertijd lag er ook in het oosten iets uit vanwege een aanrijding met een oudere met looprek.

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 05:02
Dennis schreef op donderdag 13 augustus 2015 @ 08:07:
Er is geen seinbediening mogelijk bij Hoofddorp. Verder nog niet zoveel bekend.
You don't say :(

#haringen #ton

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar

• Dennis
Lekker proppen bij RAI. Ja, de metro rijdt natuurlijk ook nog steeds niet. Het viel mij al mee dat er gewoon een kwartiersdienst Bijlmer-Ut e.v. was, waarbij de 3500 keerde op asdz en de 3100 (volgens mij) op dmnz.

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 05:02
Dat is inderdaad ongeveer waar deze foto genomen is ja.

Ik had nog hoop dat dit de week zou worden waarin ik eens geen treinuitval/vertraging >10min/staan zou hebben, maar helaas, op mijn laatste werkdag van de week weten ze het te verkloten.

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 23:33

Fiber

Beaches are for storming.

Toch wel handig soms, lijkt mij:
'Groepsreisregeling kan reiziger vele euro's schelen'

Gepubliceerd: 13 augustus 2015 11:29
Laatste update: 13 augustus 2015 12:30

Een lange treinreis dwars door ons land kan voor een flinke rekening zorgen. Alexandru Bondor ontdekte een goedkopere manier om te reizen en richtte de site grouptickets.nl op. Met succes.
Door middel van een groepsreisregeling is reizen voor een kleiner bedrag mogelijk. Bondor, woonachtig in Zwolle en met een vriendin in Utrecht, moest 29,80 euro betalen voor een tripje naar het midden van het land. Te veel, aldus de programmeur.

Op de site kunnen reizigers gebruik maken van de groepsreisregeling die de NS biedt. Groepen mensen die elkaar kennen kunnen zo gezamenlijk reizen naar een zelfde bestemming. Opvallend is dat de groep niet vanaf hetzelfde startpunt hoeft te reizen.

Daarom ontwikkelde Bondor grouptickets.nl. Na aanmelding op de site klikt de reiziger op de eindbestemming en voegt zich bij een online groep met dezelfde bestemming. Zodra de groep tien mensen heeft, koopt één iemand de tickets en stuurt deze naar de andere negen, na tonen van bewijs van betaling.

Eind mei is de site live gegaan en zo’n 17.000 reizigers hebben zich geregistreerd. Volgens Bondor doet hij niet iets illegaals. "De NS biedt de korting aan voor reizigers die gezamenlijk willen reizen. De conducteur kan niet controleren of mensen elkaar kennen. Daarnaast is de enige voorwaarde die NS stelt dat je dezelfde eindbestemming hebt", zegt de programmeur tegen Motherboard.

Door: NU.nl
http://www.nu.nl/reizen/4...r-vele-euros-schelen.html

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Topicstarter
Er zijn wel wat voorwaarden die NS een handvat biedt om hier tegen op te treden als ze dat zouden willen:
Het is niet toegestaan te reizen op het NS Groepsretour als de Groep bijeen is gebracht door middel van bemiddeling door een derde, tenzij NS hiervoor toestemming verleent.

Het bijeen brengen van de Groep door middel van bemiddeling door een derde is niet toegestaan, tenzij NS hiervoor toestemming verleent
De enige discussie is of een website die door iemand gemaakt is dan die derde is of dat de persoon die die website heeft gemaakt die derde is.

Verwijderd

Dennis schreef op woensdag 12 augustus 2015 @ 13:16:
[...]

In plaats van platform doors kun je ook Japanse mentaliteit op het publiek installeren.

Ooh, oeps

• SRich
Hebben de NS Traxxen nou al weer de juiste software dat ze in verschillende landen mogen rijden ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Maasluip schreef op donderdag 13 augustus 2015 @ 13:47:
Er zijn wel wat voorwaarden die NS een handvat biedt om hier tegen op te treden als ze dat zouden willen:

[...]

De enige discussie is of een website die door iemand gemaakt is dan die derde is of dat de persoon die die website heeft gemaakt die derde is.
Is wíe de derde is, relevant?

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ja, want de NS heeft dus in de regels staan dat de boel niet geldig is als er door een derde bemiddeld is. (zie boven)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krentenbol
  • Laatst online: 11-09 09:35

Krentenbol

Prutz0r

Dat klopt, maar dat wordt hoe dan ook gedaan. Als het niet de site zelf is, is het wel door Bondor met de site als tool. Het is dus niet relevant IMO ;)

How to autobeun: Like, comment en subscribe!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alex)
SRich schreef op donderdag 13 augustus 2015 @ 23:59:
Hebben de NS Traxxen nou al weer de juiste software dat ze in verschillende landen mogen rijden ?
Nee, ze hebben de software die alleen op onze HSL is toegelaten.

Op korte termijn hoef je daar niks nieuws van te verwachten: naar het schijnt krijgt Bombardier de software niet goed functionerend om in België te rijden (ETCS-versie 2.3.0d tussen Antwerpen - Mechelen en Mechelen - Brussel-Nationaal-Luchthaven). Zolang de software niet goed werkt hebben testritten ook geen zin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Streskip
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 14-10 16:37
Voor zolang de stroomstoring aanhoudt op Gd blijft er een stoomtrein staan op Gv. Spoor 8 voor de liefhebber :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!
As. nacht de laatste restpuntjes afmaken tussen RAI en Zuid (metro), reizigers kunnen opgelucht ademhalen tests zijn goed afgerond (2 dagen langer geduurd vanwege kapot materieel -_- dankje GVB).
Morgenochtend in dienst *O*

Wat foto's: http://imgur.com/a/T7vA8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vooghel
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:55

vooghel

Cunning linguist

Mooi om dat van dichterbij te zien. Ik heb tot enkele jaren terug regelmatig gewerkt in het kantoor dat op foto 2,3 en 5 te zien is, en kon daar goed de werkzaamheden rond RAI en richting Zuid/WTC zien, dat was wel interessant.

Nederlands is makkelijker als je denkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis
ArcticWolf schreef op zaterdag 15 augustus 2015 @ 14:10:
As. nacht de laatste restpuntjes afmaken tussen RAI en Zuid (metro), reizigers kunnen opgelucht ademhalen tests zijn goed afgerond (2 dagen langer geduurd vanwege kapot materieel -_- dankje GVB).

Leuk! Een uur voordat jij dit bericht plaatste reed ik erlangs. Het zag er klaar uit en ik zag amper mensen aan het werk (misschien wel helemaal niemand).

Ik vroeg me nog wel iets af over de sporen... waar vroeger de sporen van tramlijn 5 lagen liggen nu twee metrosporen bij station Zuid. Eén komt langs het 'nieuwe' perron, maar waar gaat die andere nou naartoe?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• enchion
  • Niet online
ArcticWolf schreef op zaterdag 15 augustus 2015 @ 14:10:

Huh, nu al, weet je zeker dat ze de juiste treinstellen besteld hebben.

Niet nog een jaar onderzoek voor de zekerheid.

How do you save a random generator ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dennis schreef op maandag 17 augustus 2015 @ 00:41:
[...]

Leuk! Een uur voordat jij dit bericht plaatste reed ik erlangs. Het zag er klaar uit en ik zag amper mensen aan het werk (misschien wel helemaal niemand).

Ik vroeg me nog wel iets af over de sporen... waar vroeger de sporen van tramlijn 5 lagen liggen nu twee metrosporen bij station Zuid. Eén komt langs het 'nieuwe' perron, maar waar gaat die andere nou naartoe?
Die gaat naar het emplacement toe, is bedoeld voor lang keren op drukke tijden... maar goed als ontwerp baan en spoor moet ik eerlijk toegeven dat het nogal een apart ontwerp is (blij dat ik die niet bedacht heb :+ ) en 1 gedeeld perron voor in en uitstappen van de NZL + Amstelveenlijn en Ringlijn is niet erg handig.
enchion schreef op maandag 17 augustus 2015 @ 01:06:
[...]

Huh, nu al, weet je zeker dat ze de juiste treinstellen besteld hebben.

Niet nog een jaar onderzoek voor de zekerheid.
De NZL hebben ze voor de zekerheid maar afgekoppeld ;) want die gaan ze pas medio volgend jaar testen.
En hier het bewijs, de eerste metro gisteren van Isolatorweg > Gein:
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/SQ81sNQl.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis
ArcticWolf schreef op maandag 17 augustus 2015 @ 07:19:
Die gaat naar het emplacement toe, is bedoeld voor lang keren op drukke tijden... maar goed als ontwerp baan en spoor moet ik eerlijk toegeven dat het nogal een apart ontwerp is (blij dat ik die niet bedacht heb :+ ) en 1 gedeeld perron voor in en uitstappen van de NZL + Amstelveenlijn en Ringlijn is niet erg handig.
Dat is zo, maar dat vind ik nog meevallen ten opzichte van een ander probleem: de Amstelveenlijn, Ringlijn en Noordzuidlijn kunnen moeten straks achter elkaar vertrekken. Als de NZ lijn elke 5 minuten gaat en de andere twee lijnen elke 7,5 dan wordt dat aardig druk vlak achter het station. Maar ik zou eerlijk gezegd ook niet 1-2-3 een goede oplossing weten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dennis schreef op maandag 17 augustus 2015 @ 11:18:
[...]

Dat is zo, maar dat vind ik nog meevallen ten opzichte van een ander probleem: de Amstelveenlijn, Ringlijn en Noordzuidlijn kunnen moeten straks achter elkaar vertrekken. Als de NZ lijn elke 5 minuten gaat en de andere twee lijnen elke 7,5 dan wordt dat aardig druk vlak achter het station. Maar ik zou eerlijk gezegd ook niet 1-2-3 een goede oplossing weten...
De NZL gaat eerst kort keren op hetzelfde perron, dus die komt aan en gaat meteen weer terug, dus dat zal wel meevallen. Op de ringlijn zelf veranderd er voorlopig niks.
Maar goed, nog een paar jaar en dan wordt de Amstelveenlijn losgekoppeld en dan gaat het tunneltje weg en krijg je dus 2 doorgaande sporen beschikbaar voor de NZL (richting empl. Amstelveenseweg).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TwOkkie
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 13-10 21:28

TwOkkie

Tweakin' Okkie

Kun je uitleggen wat je bedoelt met 'kort keren' en 'lang keren' ? Ik gok dat kort keren betekent dat je op hetzelfde peron de andere kant op terug gaat, en dat je bij lang keren ergens heen rijd, en dan weer terug om op een ander spoor mensen in te laden.

Volgens mij doet de 1600 serie zoiets op schiphol. Komt aan op spoor vier en vertrekt richting "Niet Instappen". Enige tijd later komt er op spoor 2 een lege trein van hetzelfde type binnenrollen. Iemand enig idee waar die helemaal heen gaat om te keren? Rijdt ie door tot Hoofdorp, of is er eerder al mogelijkheid tot kopmaken? (Zo heet dat keren toch in jargon?)

[J|O|R] <- .signature.gz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alex)
TwOkkie schreef op maandag 17 augustus 2015 @ 17:23:
Kun je uitleggen wat je bedoelt met 'kort keren' en 'lang keren' ? Ik gok dat kort keren betekent dat je op hetzelfde peron de andere kant op terug gaat, en dat je bij lang keren ergens heen rijd, en dan weer terug om op een ander spoor mensen in te laden.
Voor zover ik weet:
- Kort keren is dat het aankomende treinstel de eerstvolgende rit terug uitvoert.
- Bij een lange kering blijft het ding nog een tijdje in z'n eindstation staan (of op een opstelterrein in de buurt) voor reiniging en mogelijk onderhoud.
Volgens mij doet de 1600 serie zoiets op schiphol. Komt aan op spoor vier en vertrekt richting "Niet Instappen". Enige tijd later komt er op spoor 2 een lege trein van hetzelfde type binnenrollen. Iemand enig idee waar die helemaal heen gaat om te keren? Rijdt ie door tot Hoofdorp, of is er eerder al mogelijkheid tot kopmaken? (Zo heet dat keren toch in jargon?)
Die rijdt inderdaad door naar Hoofddorp Opstel, en wordt daar schoongemaakt.

Tussen Schiphol en Hoofddorp Opstel is het niet mogelijk om onderweg kop te maken.

[ Voor 64% gewijzigd door Alex) op 17-08-2015 17:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mambo No5
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 19:34

mambo No5

Bad Apple?

Kort keren en lang keren wilt nog wel eens slaan op de hoeveelheid tijd die een trein/metro heeft tussen aankomst en vertrek; als een trein 20 minuten langs een perron staat voordat 'ie terug rijd keert deze lang om maar een voorbeeld te noemen. Kort keren kan je inderdaad opvatten als binnenkomen, iedereen d'r uit en d'r in en weer gaan met die banaan.. :) Dan bestaat er ook nog zoiets als een negatieve kering, maar die word enkel gebruikt in het geval van een (ernstige) verstoring om in ieder geval nog zoveel mogelijk te laten rijden of om "op te ruimen".

Do not throw Rubbish at the platform | Front Pro eigen foto's in een topic

Pagina: 1 ... 53 ... 103 Laatste

Dit topic is gesloten.