Het grote spoorwegentopic deel 22 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 51 ... 103 Laatste
Acties:
  • 532.982 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvk
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 16:44

bvk

Het gaat nooit snel genoeg!

Had ik het dus goed gezien wat die Sik betreft ;)

Maar dan vraag ik me dus nog steeds af hoe de kracht van die twee gebundeld kan worden en hoe ze aan de ICM gekoppeld worden. En hoe ze hem weg krijgen...

[ Voor 7% gewijzigd door bvk op 11-07-2015 14:38 ]

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
bvk schreef op zaterdag 11 juli 2015 @ 14:35:
Had ik het dus goed gezien wat die Sik betreft ;)

Maar dan vraag ik me dus nog steeds af hoe de kracht van die twee gebundeld kan worden en hoe ze aan de ICM gekoppeld worden. En hoe ze hem weg krijgen...
Trekkracht weet ik niet (niet mijn specialiteit) :P

Maar het koppelen kan met bijvoorbeeld een hulpkoppeling:

Afbeeldingslocatie: https://c2.staticflickr.com/8/7162/6618206107_c79d9bf111_b.jpg

Of men gebruikt een sleepstang:

Afbeeldingslocatie: http://static.tweakers.net/ext/f/MHfTqukY5ZWJZSYXVXClb36j/full.jpg

Of, maar die mogelijkheid is hier zo te zien niet gebruikt, een koppelwagen:

Afbeeldingslocatie: http://static.tweakers.net/ext/f/FaKBax5vPKJIFUvMRF1u1gJT/full.jpg

Edit: de beelden van sus (hierboven) laten dus zien dat men voor optie1 is gegaan, een hulpkoppeling op de Sik :)

[ Voor 6% gewijzigd door wildhagen op 11-07-2015 14:48 ]

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Twee conducteurs in trein mishandeld door zwartrijder
Een 24-jarige zwartrijder is vandaag aangehouden vanwege de mishandeling van twee conducteurs op het station in Haarlem. De conducteurs, mannen van 28 en 40 jaar oud, wilden het vervoersbewijs van de verdachte controleren, meldt de politie.

De verdachte kon geen kaartje laten zien en probeerde te ontsnappen. Een van de conducteurs wilde hem tegenhouden, maar kreeg een stomp in zijn maag. Bij de worsteling die vervolgens ontstond kregen beide conducteurs klappen.

De verdachte kon uiteindelijk toch worden vastgehouden. De politie heeft de man meegenomen voor verhoor. Beide conducteurs hebben aangifte gedaan.

De NS kondigde eerder dit jaar na reeks geweldsincidenten in het openbaar vervoer aan meer personeel in te zetten. Alle conducteurs zijn op nacht- en weekendtreinen in teams van twee gaan werken in plaats van alleen. Daarnaast is er honderd man extra ingezet voor beveiliging. 94 procent van NS-medewerkers zei vorig jaar met agressie geconfronteerd te zijn. Mensen die overlast veroorzaken op stations kunnen sinds 1 mei een verblijfsverbod krijgen.

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!
De sik lijkt in deze als koppelwagen te zijn gebruikt en waarschijnlijk ook als hulpkracht in het rare geval dat de stoomlocomotief het niet zou kunnen trekken.
De hoeveelheid ton is natuurlijk wel relevant, maar met een man of zes duw je zo een dubbeldekker weg. IJzer op ijzer/staal op staal met minimaal raakvlak geeft nu eenmaal zeer weinig wrijving.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online
De hoeveelheid ton is natuurlijk wel relevant, maar met een man of zes duw je zo een dubbeldekker weg
U vraagt, wij duwen... :P

Afbeeldingslocatie: http://static.tweakers.net/ext/f/G79mOG9EOwepoxReJb6xAFa8/full.jpg

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvk

bvk

Toch blijft dat wel apart als je ziet hoeveel moeite de "sterkste man" moet doen om een 9 ton zware truck in beweging te krijgen. En een IRM weegt geen 45 ton ;)

Staal of rubber maakt dus behoorlijk veel verschil uit qua wrijving blijkt.

[ Voor 19% gewijzigd door bvk op 11-07-2015 15:06 ]

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online
Ja, maar die truck staat op rubberbanden op een ruwe asfaltweg. Gigantisch veel meer rolweerstand enzo ;)

Staal-op-staal heeft minder rolweerstand en is dus makkelijker in beweging te krijgen.

Plus het contactoppervlak: waar de trein slechts met enkele vierkante centimeters op de rails ligt, heeft de truck een groter contact-oppervlak met de weg.

[ Voor 28% gewijzigd door wildhagen op 11-07-2015 15:08 ]

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SRich
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 30-11-2023
Grappig wildhagen.

Ik denk trouwens dat die diesel nodig was/is om de treinleiding op druk te zetten, en een stoomloc kan dat natuurlijk ook, maar die heeft niet de juiste koppeling. Je hoort ook op filmpje de motor stationair draaien.

Het grote adblocking topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 14:58

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Topicstarter
Qua trekkracht stelt het natuurlijk niets voor. Een koploper 3-tje is maar 144 ton, dat kan een sik alleen ook wel aan. Ik vraag me meer af waar de hulpkoppeling vandaan komt. Heeft de SHM die zelf of komt die van NS of Prorail af?

Wacht even, een Sik heeft natuurlijk geen doorlopende luchtrem. Dus de koploper is ook niet geremd. Dan heb je wat gewicht nodig om als remkracht te kunnen dienen. Het is ook nog maar de vraag of je de lucht kunt doorkoppelen als de hulpkoppeling op de 26 zit.

[ Voor 36% gewijzigd door Maasluip op 11-07-2015 15:18 ]

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvk

bvk

Maasluip schreef op zaterdag 11 juli 2015 @ 15:16:
Qua trekkracht stelt het natuurlijk niets voor. Een koploper 3-tje is maar 144 ton, dat kan een sik alleen ook wel aan. Ik vraag me meer af waar de hulpkoppeling vandaan komt. Heeft de SHM die zelf of komt die van NS of Prorail af?

Wacht even, een Sik heeft natuurlijk geen doorlopende luchtrem. Dus de koploper is ook niet geremd. Dan heb je wat gewicht nodig om als remkracht te kunnen dienen. Het is ook nog maar de vraag of je de lucht kunt doorkoppelen als de hulpkoppeling op de 26 zit.
Het was een 4-tje en die zijn 192 ton. En die Sik is niet zo sterk volgens Wikipedia:
Rangeren ging met deze locomotoren wegens hun geringe trek- en vooral remkracht niet snel, het trekken of duwen van meer dan zes beladen goederenwagons werd al snel problematisch.
Maar heeft de ICM dan geen luchtdruk meer als de stroom er af is? Er zit dan toch nog wel druk in de tanks die gebruikt kan worden?

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online
Maasluip schreef op zaterdag 11 juli 2015 @ 15:16:

Wacht even, een Sik heeft natuurlijk geen doorlopende luchtrem.
Als ik dit lees:
Sik 271 is na zijn NS/Strukton-tijd overgegaan naar de Stichting KLOK (Stichting Klassieke Locomotieven) voor rangeerwerk te Den Haag. Op 21 september 2012 is de Sik overgebracht naar de SHM in Hoorn en zal, voorzien van een luchtrem, reserveloc voor dieselloc 35 worden.

In dienst bij Museumstoomtram sedert september 2013. Na aankomst in september 2012 is de loc in- en uitwendig geheel geschilderd; tevens werd een luchtreminstallatie ingebouwd waarmee treinen beremd kunnen worden vervoerd.
(Bron: http://www.nmld.nl/nl/object/1749)

Heeft deze specifieke Sik wel een luchtrem? :)

[ Voor 16% gewijzigd door wildhagen op 11-07-2015 15:29 ]

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mambo No5
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 13-10 12:58

mambo No5

Bad Apple?

Het kan zijn dat er nog genoeg druk in de ketels gezeten heeft van de koploper om iig de remmen te lossen, of men heeft deze mogelijk per draaistel gelost en afgesloten (wellicht dat Edit wel aan kan geven of dit überhaupt kan? :)) om zo het geheel op gang te kunnen brengen. Wat betreft het koppelen: als ik onderstaand filmpje bekijk heeft men op de Sik een hulpkoppeling gemonteerd waar ik ook diverse luchtslangen vandaan zie komen richting de Sik: mogelijk had deze dus inderdaad een voorziening voor luchtremmen aan boord. Zie ook omstreeks 0:30:

Prachtige actie overigens. :Y

Do not throw Rubbish at the platform | Front Pro eigen foto's in een topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Als de treinleiding niet is doorverbonden, dan zullen de remmen van de ICM inderdaad handmatig gelost moeten worden (eerst afgesloten en daarna de resterende lucht uit de remcilinders gehaald moeten worden, dat heet 'spuien'). Dat is bij elk soort trein zonder problemen mogelijk (bij de een kost het enkel iets meet handelingen dan de ander).
Sommige treinen/locs hebben ook een speciale 'sleep' bedrijfstoestand, zoals bijvoorbeeld de Traxx locomotief. Daar druk je simpelweg een knopje in nadat je de loc 'uit' hebt gezet, en deze lost de parkeerrem automagisch (en doet nog wat handelingen). Echter dienen de luchtleidingen in dat geval wel doorverbonden te zijn en is dus enkel bedoeld om de loc als 'wagon' mee te nemen (de loc zal ook gewoon meenemen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F.West98
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 02:35

F.West98

Alweer 16 jaar hier

mambo No5 schreef op zaterdag 11 juli 2015 @ 18:02:
Het kan zijn dat er nog genoeg druk in de ketels gezeten heeft van de koploper om iig de remmen te lossen, of men heeft deze mogelijk per draaistel gelost en afgesloten (wellicht dat Edit wel aan kan geven of dit überhaupt kan? :)) om zo het geheel op gang te kunnen brengen. Wat betreft het koppelen: als ik onderstaand filmpje bekijk heeft men op de Sik een hulpkoppeling gemonteerd waar ik ook diverse luchtslangen vandaan zie komen richting de Sik: mogelijk had deze dus inderdaad een voorziening voor luchtremmen aan boord. Zie ook omstreeks 0:30:

[video]

Prachtige actie overigens. :Y
Wat me opvalt is dat op 1:04 er op het andere spoor er weer gewoon een VIRM aan komt rijden :?

2x Dell UP2716D | R9 7950X | 128GB RAM | 980 Pro 2TB x2 | RTX2070 Super
.oisyn: Windows is net zo slecht in commandline als Linux in GUI

Acties:
  • 0 Henk 'm!
F.West98 schreef op zaterdag 11 juli 2015 @ 21:33:
[...]

Wat me opvalt is dat op 1:04 er op het andere spoor er weer gewoon een VIRM aan komt rijden :?
Waarschijnlijk een andere bvl groep/onderstation.

5800X3D, MSI X370, MSI 5070Ti

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PolarBear
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
De stroomstoring was ook verderop, ik gok er op dat ze de trein hebben afgesleept naar het rangeerterrein waar ze rustig alles weer kunnen afkoppelen en onder stroom brengen. Dat lijkt mij niet handig om dat op Station Hoorn aan het perron te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• toro
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 12-10 20:29
Sinds dat ik mijn rijbewijs heb en een auto heb trein ik niet meer. Iets wat ik vroeger tot elf? jaar geleden wel heel veel gedaan heb.

Nu wou ik eens voor de lol van de ene kant van het land naar de andere kant van het land naar familie voor twee dagen.

Maar wat een prijzen!

Je bent ruim goedkoper uit als je een auto hebt en dan heen en weer gaat dan dat je met de trein zo zou gaan.

Ik ga het toch doen want ik wil gewoon weer even treinen! :+

Maar wat een prijzen :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tochjo
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 13-10 23:29
Als je incidenteel de trein wilt gebruiken, kun je het beste met een actiekaartje reizen. Een overzicht vind je op deze pagina. Let op het verschil tussen een dagretour en een dagkaart. Met een dagretour mag je alleen heen en weer. Met een dagkaart mag je onbeperkt reizen. Blokker, Hema en Kruidvat hebben regelmatig aanbiedingen waarbij ze dagkaarten verkopen voor zo'n 15 à 20 euro.

Los daarvan: incidenteel een ander vervoermiddel gebruiken is altijd duur. Voor 50 euro per jaar (Dal Voordeel) reis je bijvoorbeeld al met 40 procent korting in de daluren, en dat kan vrij snel uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Tochjo schreef op zondag 12 juli 2015 @ 16:44:
Als je incidenteel de trein wilt gebruiken, kun je het beste met een actiekaartje reizen. Een overzicht vind je op deze pagina. Let op het verschil tussen een dagretour en een dagkaart. Met een dagretour mag je alleen heen en weer. Met een dagkaart mag je onbeperkt reizen. Blokker, Hema en Kruidvat hebben regelmatig aanbiedingen waarbij ze dagkaarten verkopen voor zo'n 15 à 20 euro.

Los daarvan: incidenteel een ander vervoermiddel gebruiken is altijd duur. Voor 50 euro per jaar (Dal Voordeel) reis je bijvoorbeeld al met 40 procent korting in de daluren, en dat kan vrij snel uit.
Sinds de avondspits ook buiten de daluren valt, vind ik dit eigenlijk niet zo interessant meer. Teveel regeltjes waar je aan moet voldoen om je korting te krijgen. Mijn vrouw heeft nog een oude VDU kaart. Die is veel interessanter en daarom dus ook niet meer te krijgen. Die zeggen we dus niet op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

toro36 schreef op zondag 12 juli 2015 @ 16:22:
Sinds dat ik mijn rijbewijs heb en een auto heb trein ik niet meer. Iets wat ik vroeger tot elf? jaar geleden wel heel veel gedaan heb.

Nu wou ik eens voor de lol van de ene kant van het land naar de andere kant van het land naar familie voor twee dagen.

Maar wat een prijzen!

Je bent ruim goedkoper uit als je een auto hebt en dan heen en weer gaat dan dat je met de trein zo zou gaan.

Ik ga het toch doen want ik wil gewoon weer even treinen! :+

Maar wat een prijzen :o
Als je alles meeneemt (afschrijving, verzekering, apk, onderhoud, brandstof) zijn auto-kilometers ook opeens een stuk duurder dan menig mens denkt.

Als je geen auto hebt, is een auto huren om daar een stukje mee te rijden just heel duur.

Maar inderdaad wel kwalijk dat de drempel zo hoog is. Als je af en toe met de trein gaat, loont een Voordeel Uren kaart al (mits buiten de spits).

Inderdaad, de nieuwe zit een avondspits bij. Helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

bvk schreef op zaterdag 11 juli 2015 @ 14:21:
Is die Diesel rangeer loc (als ik het goed zie) die er achter hangt niet minstens net zo oud? Hij lijkt op de loc die voor het voormalige station in Aalsmeer geparkeerd staat tenminste:

[afbeelding]

En dat is een Sik: Wikipedia: Sik (locomotor)

Ik zie nog niet helemaal voor me hoe die twee een 144/192 ton zware ICM weg trekken... Want kan iemand me uitleggen hoe ik die 4350 KG trekkracht van die stoomloc moet lezen?
Ik denk dat dat is, wat hij verticaal omhoog kan trekken. Dus stel je hebt iets in een ravijn liggen; als je er een touw omheen doet en dat aan die stoomloc koppelt, kan hij het omhoog trekken, mits niet meer dan die 4350 kg.

Qua dat gewicht van die trein trekken;

Zo lang de sinus van de hoek nul is (dus vlak), hoef je niks omhoog te trekken.

Dan heb je enkel te maken met normaal kracht keer rolweerstandscoëfficiënt. Voor een trein heb je het dan over iets van 0,002.

Dus; trein van 192 ton levert normaal kracht van 1.920.000 N (g=9,81, fijn afronden naar 10). Vermenigvuldig met de rolweerstandscoëfficiënt (dubbele woordwaarde :+ ) en je hebt de benodigde trekkracht in Newton. In het geval van dit voorbeeld dus 3.840 N. Omgerekend naar kg trekkracht, is dat dus 384 kg.

Conclusie; die stoomtram had nog tien keer zoveel kunnen trekken. :P

Zodra je echter een helling tegenkomt, veranderd de rekensom erg snel

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Hellingen? waar? Limburg is de enige provincie die wat heuveltjes heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bijvoorbeeld een fly-over of dive-under. In het laatste geval kun je natuurlijk de extra kinetische energie van de afdeling gebruiken bij de klim, maar in het eerste geval niet.

Zelfs bij een helling met een hoek van 0,5 graden (nog geen eens 0,9%), dan heb je het over 1675 kg benodigde extra trekkracht voor die 192 tonner ;)

[ Voor 30% gewijzigd door Verwijderd op 12-07-2015 20:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smvs
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Verwijderd schreef op zondag 12 juli 2015 @ 17:56:
[...]

Sinds de avondspits ook buiten de daluren valt, vind ik dit eigenlijk niet zo interessant meer. Teveel regeltjes waar je aan moet voldoen om je korting te krijgen. Mijn vrouw heeft nog een oude VDU kaart. Die is veel interessanter en daarom dus ook niet meer te krijgen. Die zeggen we dus niet op.
Die had ik ook. Tot ik een Trajectkaart kreeg van mijn werk waarmee je ook korting kreeg, en daarna een Business Card waarbij je gratis een eigen voordeelurenabonnement kon aanvragen. Dat laatste bleek echter maar voor een jaar gratis te zijn bij de Business Card, inmiddels heeft de NS voor het 2e jaar 50 euro afgeschreven (en heb ik mijn originele kaart met altijd 40% korting al een tijd geleden opgezegd). Lekker allemaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LongBowNL
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 12-10 09:33
Verwijderd schreef op zondag 12 juli 2015 @ 18:31:
[...]

Ik denk dat dat is, wat hij verticaal omhoog kan trekken. Dus stel je hebt iets in een ravijn liggen; als je er een touw omheen doet en dat aan die stoomloc koppelt, kan hij het omhoog trekken, mits niet meer dan die 4350 kg.

Qua dat gewicht van die trein trekken;

Zo lang de sinus van de hoek nul is (dus vlak), hoef je niks omhoog te trekken.

Dan heb je enkel te maken met normaal kracht keer rolweerstandscoëfficiënt. Voor een trein heb je het dan over iets van 0,002.

Dus; trein van 192 ton levert normaal kracht van 1.920.000 N (g=9,81, fijn afronden naar 10). Vermenigvuldig met de rolweerstandscoëfficiënt (dubbele woordwaarde :+ ) en je hebt de benodigde trekkracht in Newton. In het geval van dit voorbeeld dus 3.840 N. Omgerekend naar kg trekkracht, is dat dus 384 kg.

Conclusie; die stoomtram had nog tien keer zoveel kunnen trekken. :P

Zodra je echter een helling tegenkomt, veranderd de rekensom erg snel
Dit is dus met uitzondering van:
  1. Luchtweerstand
  2. Acceleratie
Met die 3840N kun je de trein op constante snelheid houden, voor versnellen heb je iets meer nodig. Daarnaast moeten de remmen het ook aankunnen, maar dat zal met lage snelheden wel goed gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Uiteraard, maar bij snelheid 0, is luchtweerstand ook 0.

Voor acceleratie heb je inderdaad meer nodig. En voor het geheel gaat rollen moet je de statische wrijving overwinnen, die vaak een veelvoud is van de dynamische wrijving.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kruiwagen
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 11-10 14:21
EDIT schreef op zaterdag 11 juli 2015 @ 09:54:
Leuk!

Ik denk dat er geen wegsleeploc in de buurt was en dat iemand zich herinnerde dat SHM daar in de buurt zat. Hebben ze geluk gehad dat die loc schijnbaar al onder stoom stond, want anders had het uren geduurd voor die loc bedrijfsvaardig was.
Prorail kan voor zover ik weet ook gewoon locs 'vorderen' ten behoeve van gestrande treinen
treinen. Omdat dit echter een private partij is met eigen spoorlijn (tenminste, ik neem aan dat de SHM z'n eigen spoor heeft) kan dat in dit geval niet zomaar gebeuren. Dit zal dus gewoon in goed overleg gebeurd zijn, denk ik zo.
Aangezien het spoor gewoon buiten dienst gesteld is, zijn de eisen voor de locs (dus ATB etc) niet van toepassing, mits de snelheid niet hoger is dan 40 km/u.
Deze actie roept bij mij dan ook weer een gelijk een aantal vragen op.

Beide locs hebben een maximale toelaatbare snelheid van meer dan 40 km/h, zonder ATB zouden ze niet eens het hoofdspoor op mogen. Wellicht is er voor de sik een uitzondering gemaakt aangezien deze alleen maar voor rangeerdiensten gebruikt werd.

Ander puntje: er bestaat ook nog zoiets als een toelating (papierwerk, soort van typegoedkeuring). Ik betwijfel of deze stoomtramloc dat heeft of heeft gehad. Ook vreemd dat in de beginjaren 2000 alle sikken van het spoor zijn verdwenen omdat deze niet meer 'veilig' waren, opmerkelijk dat er nu weer eentje over het hoofdspoor tuft.

Blijkbaar kan in noodsituaties erg veel. Als ik zie hoeveel problemen wij bij onze museumspoorlijn hebben met hoofdlijntoelating en regelgeving (Prorail en IL&T) vind ik dit best opmerkelijk. Desalniettemin een leuke actie en knap staaltje trekkracht ;) hulde voor de SHM _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PolarBear
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Kruiwagen schreef op dinsdag 14 juli 2015 @ 09:40:
[...]

Ook vreemd dat in de beginjaren 2000 alle sikken van het spoor zijn verdwenen omdat deze niet meer 'veilig' waren, opmerkelijk dat er nu weer eentje over het hoofdspoor tuft.
Verschil is natuurlijk wel dat het baanvak gesloten was vanwege de bovenleiding die stuk was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online
Overigens was die Sik achteraf niet eens nodig, hij was kennelijk meegestuurd omdat men niet wist hoe zwaar de gestrande trein precies was
Omdat niet duidelijk was hoe lang (zwaar) de trein was, zijn 2 locs gestuurd. Stoomloc 26 heeft meer vermogen dan loc 271, die bij nader inzien eigenlijk niet nodig bleek te zijn. Dat loc 26 niet sterk genoeg zou zijn is volstrekt onjuist. De loc trekt naar Medemblik trams die qua gewicht minstens gelijkwaardig zijn aan het vierwagentreinstel. Dit zegt overigens wel iets over de kwaliteiten van deze in eigen land ontworpen stoomlocomotief ruim 90 jaar geleden.
(van SHM op hun facebooksite)

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kruiwagen
PolarBear schreef op dinsdag 14 juli 2015 @ 09:48:
[...]

Verschil is natuurlijk wel dat het baanvak gesloten was vanwege de bovenleiding die stuk was.
Argument was destijds dat men van de loc af kon vallen wanneer de loc vanaf de treeplank bediend werd. Later zijn er nog 'ARBO-sikken' gekomen die een hekwerk geplaatst kregen. Ook dit bleek niet voldoende om de ARBO eis te halen (geen kooiconstructie, geen dodeman) en werd in 2008 een rijverbod ingesteld.

Of er een uitzondering is voor gesloten baanvakken weet ik niet. Maar tel hierbij de ATB eis en toelating nog op (men kijkt alleen op papier: geen atb? geen toestemming) en het blijft vreemd dat dit zo soepel verloopt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 16:24
Kruiwagen schreef op dinsdag 14 juli 2015 @ 14:49:
het blijft vreemd dat dit zo soepel verloopt
Ik zou haast zeggen, wat goed dat het een keer soepel verloopt. Van het eeuwig naar alle regeltjes staren word je ook niet beter. ;)

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online
[...]

Argument was destijds dat men van de loc af kon vallen wanneer de loc vanaf de treeplank bediend werd. Later zijn er nog 'ARBO-sikken' gekomen die een hekwerk geplaatst kregen.
Ja, en dat was me toch een partijtje lelijk....

Ik bedoel, als je dit ziet, ga je toch spontaan over je nek?

Afbeeldingslocatie: http://static.tweakers.net/ext/f/X174V0sTd0oDqeWSTXF76wGX/full.jpg
Afbeeldingslocatie: http://static.tweakers.net/ext/f/JmNynGxZ2plcs18TMcq1s6Qa/full.jpg

:r

In het pre-hekwerkjestijdperk zag het er allemaal veel mooier uit...

Afbeeldingslocatie: http://static.tweakers.net/ext/f/OTn2lff3sTQV2tZ1DDm9y0Ra/full.jpg

Die dingen hebben 60+ jaar zonder hekjes rondgereden waarbij volgens mij geen bijzondere ongevallen gebeurd zijn (waar hekjes iets aan hadden veranderd), en ineens sloeg de hekjes-mania toe...

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yukkie
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 15:45

Yukkie

Vorsprung Durch Technik

Voor de fans: Stichting Mat'54 (waar radiomaker Erik de Zwart voorzitter van is) heeft de laatst overgebleven Benelux Hondenkop verworven. Deze stond weg te kwijnen in een loods in Leuven, België. Zie: http://www.mat54.nl/

We've got that ring of confidence

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online
Dat is mooi nieuws idd. Hoop dat het ze gaat lukken om hem weer rijvaardig te maken, dat ding was toch in zeer slechte technische staat enzo?

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvdr
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 07-10 13:45
[...]
Of er een uitzondering is voor gesloten baanvakken weet ik niet. Maar tel hierbij de ATB eis en toelating nog op (men kijkt alleen op papier: geen atb? geen toestemming) en het blijft vreemd dat dit zo soepel verloopt
ATB is niet noodzakelijk als op buiten dienst gesteld spoor gereden wordt. Van deze mogelijkheid wordt o.a. gebruik gemaakt om allerlei werkmaterieel in te kunnen zetten dat niet is voorzien van ATB. Dit materieel wordt dan per vrachtauto of gesleept door een trekkracht die wel ATB heeft naar de werkplek gebracht. Uiteraard blijft de maximum snelheid dan beperkt tot 40 km/u. Zonder ATB rijden bij werkzaamheden is ook handig omdat de ATB ook reageert met een remming als langdurig met een snelheid onder 5 km/u wordt gereden. En dat doen werktreinen vaak.
In dit geval was het spoor buiten dienst genomen tot en met de aansluiting met SHM.

[ Voor 10% gewijzigd door jvdr op 14-07-2015 20:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

wildhagen schreef op dinsdag 14 juli 2015 @ 15:57:
[...]

Die dingen hebben 60+ jaar zonder hekjes rondgereden waarbij volgens mij geen bijzondere ongevallen gebeurd zijn (waar hekjes iets aan hadden veranderd), en ineens sloeg de hekjes-mania toe...
Doet me denken aan dat verhaal een tijdje geleden toen er omwille van een of andere speciale gelegenheid oud materieel ingezet werd (hondekop geloof ik) waarvan de deuren tijdens het rijden open konden. Dat is gedurende de 40 jaar inzet van dat materieel nooit een probleem geweest maar nu moet er opeens een mannetje bij staan om te voorkomen dat iemand er uit dondert |:(

Kennen we die fietsrijtuigen nog die vroeger wel 's achter intercities hingen trouwens? Daar kon dat ook gewoon.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yukkie

Yukkie

Vorsprung Durch Technik

wildhagen schreef op dinsdag 14 juli 2015 @ 16:23:
Dat is mooi nieuws idd. Hoop dat het ze gaat lukken om hem weer rijvaardig te maken, dat ding was toch in zeer slechte technische staat enzo?
echt top istie inderdaad niet meer.

Hopelijk kan Erik de Z. en consorten er nog iets mee :) Mijn vader heeft nog als marechaussee op die dingen grenscontrole gedaan vertelde hij mij laatst nog. Dit treinstel heeft voor hem dus ook nog wel nostalgische waarde. (Hoewel natuurlijk niet gezegd dat hij op specifiek dit treinstel mee gereden heeft natuurlijk ;) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvdr
"Voorzitter Erik de Zwart van de Stichting Hondekop is enthousiast over de verwerving van de Benelux: “Het gaat hier om een prachtig stuk industrieel erfgoed: Nederlands fabricaat uit de fabriek van Werkspoor, dat jarenlang een betrouwbare dienst tussen Amsterdam en Brussel heeft onderhouden."

Begrijpelijk is Erik de Zwart enthousiast maar er valt toch wel iets tegen het laatste in te brengen. Ook de Beneluxstellen kenden zo hun problemen. Een berucht onderdeel was de JH-wals die er, al of niet door ondeskundige bediening, nogal eens voor zorgde dat de tractie niet meer werkte. Ook de klimaatregeling (koud of heet zonder tussenstand) kende zo zijn problemen.
Maar het is in ieder geval leuk dat er iets zinnigs met het stel gaat gebeuren. Als het stel weer rijvaardig is kan het mooi gecombineerd rijden met de 766 van de stichting en de 386 van het spoorwegmuseum.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yukkie

Yukkie

Vorsprung Durch Technik

Ach, zo gaat dat toch altijd met slechte herinneringen? Die vervagen na verloop van tijd als de nostalgie er in sluipt? ;)

(Ik kijk bijvoorbeeld met een goed gevoel terug op een leuke middelbare schooltijd, hoewel er ook zeker minder leuke dingen gebeurt zijn daar ;) )

Zo heeft elk treinstel, lok of type wagon wel zijn goede en slechte punten gehad. Volgens mij was de 1500 serie zeer onbetrouwbaar en duur, de 1600 serie was luidruchtig, etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvdr
Nee hoor, geen slechte herinneringen maar meer een kleine relativering van de opmerking van Erik de Zwart. Vergeleken met de binnenlandse hondenkoppen stonden de Beneluxstellen qua betrouwbaarheid gewoon op een lager niveau. Eigenlijk geheel in de lijn van al het materieel dat op de lijn Amsterdam - Brussel gereden heeft. >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online
CyBeR schreef op dinsdag 14 juli 2015 @ 20:35:
[...]

Kennen we die fietsrijtuigen nog die vroeger wel 's achter intercities hingen trouwens? Daar kon dat ook gewoon.
De Df'jes ja....

Maar bij Plan-W kon dat ook gewoon, heeft ook nog heel lang in de intercity dienst rondgereden, pas in 2003 is de laatste afgevoerd naar de sloop of musea...

Dat waren ook deuren die je open kon trekken met hendels enzo.

Afbeeldingslocatie: http://www.dieseltreinen.nl/gallery2/d/5070-2/Ahb_planW_457_24jun2007.jpg
Afbeeldingslocatie: https://c1.staticflickr.com/9/8062/8288301209_7205b882fa_b.jpg

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kruiwagen
jvdr schreef op dinsdag 14 juli 2015 @ 20:20:
[...]

ATB is niet noodzakelijk als op buiten dienst gesteld spoor gereden wordt. Van deze mogelijkheid wordt o.a. gebruik gemaakt om allerlei werkmaterieel in te kunnen zetten dat niet is voorzien van ATB. Dit materieel wordt dan per vrachtauto of gesleept door een trekkracht die wel ATB heeft naar de werkplek gebracht. Uiteraard blijft de maximum snelheid dan beperkt tot 40 km/u. Zonder ATB rijden bij werkzaamheden is ook handig omdat de ATB ook reageert met een remming als langdurig met een snelheid onder 5 km/u wordt gereden. En dat doen werktreinen vaak.
In dit geval was het spoor buiten dienst genomen tot en met de aansluiting met SHM.
Logische verklaring, dank voor de uitleg ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

jvdr schreef op dinsdag 14 juli 2015 @ 22:37:
Nee hoor, geen slechte herinneringen maar meer een kleine relativering van de opmerking van Erik de Zwart. Vergeleken met de binnenlandse hondenkoppen stonden de Beneluxstellen qua betrouwbaarheid gewoon op een lager niveau. Eigenlijk geheel in de lijn van al het materieel dat op de lijn Amsterdam - Brussel gereden heeft. >:)
Mja benelux heeft idd nostalgie en meer historische waarde (Hondenkoppen zijn er nog wat meer van bewaard op zich).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online
Mwah, van de 141 gebouwde Hondekoppen zijn er ook maar 3.5 bewaard gebleven (2.5 tweetjes, 1 viertje), waarvan 2 rijvaardig (386 in het NSM en 766 van de Stichting Mat'54), en 1 statisch (de 375 die tot een paar jaar terug in het Verkeerspark Assen stond). Plus een bak (de ABk) van de 382 die in particulier bezit is.

Zoveel is dat dus ook niet, helaas.

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SRich
NS heeft nog 18 Traxxen gekocht hoorde ik zo juist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lucacker
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 23-04-2019
Ik kwam gister op dumpert toevallig een video tegen over hoe ze die muur in de duitse trein hadden gebouwd.
http://www.dumpert.nl/med...r_bouwen_in_de_trein.html

[ Voor 8% gewijzigd door Lucacker op 16-07-2015 12:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
SRich schreef op donderdag 16 juli 2015 @ 11:36:
NS heeft nog 18 Traxxen gekocht hoorde ik zo juist.
Schijnt te kloppen, maar heb er nog altijd geen officieel bericht van gelezen. Het zou te veel geld kosten om de stuurstandrijtuigen om te bouwen voor die zeven jaar, dus is het financieel veel aantrekkelijker om die locs te kopen, die je na die zeven jaar (als de IC Nieuwe Generatie er is) gewoon weer prima kan verkopen. Ja, nu een relatief grotere investering, maar op de lange termijn natuurlijk een stuk aantrekkelijker.
Die stuurstangen zijn over zeven jaar gewoon 'op' en raak je aan de straatstenen niet meer kwijt. Zo'n Traxx kan je zo weer aan een goederenvervoerder kwijt, zeker omdat het versies zijn die (met de juiste software) gewoon toegelaten zijn in Duitsland, Oostenrijk, België en Nederland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online
Waarom worden die Traxx-en dan eigenlijk niet geleased ipv gekocht? Dan heb je er toch nog minder omkijken naar, na die 7 jaar? Of valt dat weer duurder uit ofzo?

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alex)
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 21-08 11:20
Dan moeten ze wel beschikbaar zijn op de leasemarkt, en voor de termijn dat NS denkt ze nodig te hebben. Daarnaast zal ook wel zo zijn dat het financieel interessanter is om ze nu te kopen en later weer te verkopen of te verhuren aan anderen.

We are shaping the future

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dcm360
  • Registratie: December 2006
  • Niet online

dcm360

Moderator Discord

HD7767 powered

Er begint nu ook een aardige hoeveelheid van die dingen in bezit van NS te komen, en dan is het misschien mogelijk om schaalvoordeel te behalen op onderhoud.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SRich
wildhagen schreef op donderdag 16 juli 2015 @ 12:15:
Waarom worden die Traxx-en dan eigenlijk niet geleased ipv gekocht? Dan heb je er toch nog minder omkijken naar, na die 7 jaar? Of valt dat weer duurder uit ofzo?
Als de ICNG instroomt kunnen ze huurloc's terug geven en hebben ze voldoende loc's voor internationale treinen. Plus dat ook de betrouwbaarheid ten goede komt. 7 Jaar oude meerspanningsloc's daar zal veel meer een markt voor te zijn. En uiteindelijk is kopen met onderhoud goedkoper dan leasen/huren.

@EDIT
Het is bevestigd, het staat alleen niet op internet(link),maarook hier in papieren versie die ik heb liggen.

[ Voor 18% gewijzigd door SRich op 16-07-2015 14:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ja, duh :P Maar zolang het interne info is die niet op officiële wijze naar buiten is gebracht ga ik dat niet lopen bevestigen (of ontkennen), dus is het een herhaling van de niet-officiële bronnen. Oftewel: het schijnt dat [...] ;)

Edit: de bron van die nieuwsberichten is volgens mij iets van Rail Magazine of een dergelijk blad. Betrouwbaar, maar nog altijd niet van NS zelf. Zolang daar nog geen officieel bericht van is, kan ik enkel dus bovenstaand verhaal herhalen.

[ Voor 37% gewijzigd door EDIT op 16-07-2015 14:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Geen treinen tussen Hengelo en Oldenzaal na ongeluk, ook wegverkeer in Hengelo staat vast
Er rijden het grootste deel van de middag geen treinen tussen Hengelo en Oldenzaal vanwege een ongeluk. Ook het wegverkeer in Hengelo heeft flink last van het ongeluk, omdat twee internationale treinen door het ongeluk vaststaat op een kruising met de weg.

De internationale treinen staan vast op de kruising van het spoor en de weg ter hoogte van station Hengelo Oost. Ook verderop, op de overweg bij de Pentropsdijk en de Grensweg zijn de slagbomen gesloten en kan het verkeer er niet langs.

Volgens de NS is de extra reistijd daardoor opgelopen tot meer dan een uur. De treinvervoerder verwacht dat de storing rond 16.00 uur voorbij is.
Afbeeldingslocatie: http://img.rtvoost.nl/T3/251063.jpg

[ Voor 3% gewijzigd door Raven op 16-07-2015 15:15 ]

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online
Haha, ik lees in RM ook dat twee locs van mijn favoriete serie (1300) weer actieve dienst gaan doen op de hoofdbaan :)

Dit ondanks dat ze al meer dan 60 jaar oud zijn :)

De 1304 en 1315 (beiden van Stichting Klassieke Locomotieven, KLOK) worden verhuurd aan HSL. De 1304 zou in september al op de baan moeten komen, na een opknapbeurt, de 1315 volgt later omdat die op dit moment is uitgeleend aan een Duits museum, die krijgen daarvoor in de plek de 1201 :)

Afbeeldingslocatie: http://static.tweakers.net/ext/f/KXZajSPDw7QYSQ68SZdyQKqS/full.jpg
Afbeeldingslocatie: http://static.tweakers.net/ext/f/rWGLqD6WkDcBPYpjLx3hHvcZ/full.jpg

Hail to the 1300! _/-\o_

[ Voor 4% gewijzigd door wildhagen op 16-07-2015 18:58 ]

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvk

bvk

Het zou natuurlijk heel leuk zijn om deze pracht locomotieven weer terug te zien op het spoor! Maar nu ff serieus, daar is toch geen zinnige reden voor?

Of kunnen ze iets wat de tientallen terzijde gestelde 1700's niet kunnen?

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online
Geen idee waarom ze niet voor 1700-en gekozen hebben, maar volgens RM hebben ze de 1304/1315 gekozen omdat die op korte termijn inzetbaar zijn en technisch in uitstekende staat verkeren.

Het logo van HSL Logistik is ook al aangebracht op de 1304:

Afbeeldingslocatie: https://c2.staticflickr.com/6/5574/18249007093_46d806ef77_b.jpg

[ Voor 30% gewijzigd door wildhagen op 16-07-2015 19:41 ]

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maegrim
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 23-08 17:09
Met plakband ja :+
Hij wordt bruin zoals de Duitse HSL lokken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online
Weet ik, dit was provisorisch tbv de onthulling van het nieuws ;)

Overigens, over de 1700-en gesproken, er zijn er 2 afgevoerd naar de sloper: de 1742 en 1747. Beiden hadden in oktober 2013 brandschade opgelopen en zijn sindsdien als plukloc gebruikt.

Hier worden ze, samen met Plan-V 851, het slopers-terrein opgeduwd:

Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/CINJ4buUcAA4bOP.jpg

Dit zijn dus de 2e en 3e 1700 die ophouden te bestaan in hun huidige vorm, na de 1735 die na een kortsluiting en de daarop volgende brand (en daardoor verzakte bak-constructie) in Venlo in 2000 reeds afgevoerd is (gesloopt in 2002), na krap 7 jaar in dienst geweest te zijn...

Afbeeldingslocatie: http://static.tweakers.net/ext/f/kjj8B0FCC23wOVDzbFs5Z1dV/full.jpg

[ Voor 5% gewijzigd door wildhagen op 16-07-2015 19:59 ]

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maegrim
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 23-08 17:09
bvk schreef op donderdag 16 juli 2015 @ 19:24:
Het zou natuurlijk heel leuk zijn om deze pracht locomotieven weer terug te zien op het spoor! Maar nu ff serieus, daar is toch geen zinnige reden voor?

Die 1700en worden geplukt en gesloopt :+
1200en zijn niet sterk genoeg, en de NS wil geen 1800en verkopen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online
Maegrim schreef op donderdag 16 juli 2015 @ 19:59:
[...]

Ik weet niet of het een kwestie van "niet willen" is, volgens mij zijn alle NSR 1800-en inmiddels namelijk simpelweg gesloopt (behalve museumloc 1856 en plukloc 1840 van het NSM dan) ;)

De enige 1600-en die nog intact zijn rijden volgens mij rond voor Locon, DB Schenker, RRF en misschien mis ik er nog een paar.

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvk

bvk

[...]

Maar waarom zou de NS die niet kunnen verhuren/verkopen in plaats van ze te slopen? Dat lijkt mij toch zinvoller dan oude reeds afgevoerde 60 jaar oude locs opnieuw in te gaan zetten...

Hoe gaaf ze ook zijn ;)

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online
Misschien vind men bij HSL simpelweg de 1700-en te duur, en is de 1300 misschien voldoende voor wat ze ermee willen doen?

Of misschien zit er simpelweg een liefhebber van het model daar. Kijk wat er destijds met de 1200-en is gebeurd bij ACTS bijvoorbeeld. Die waren toen ook al bijna 50 jaar oud ;)

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvk

bvk

wildhagen schreef op donderdag 16 juli 2015 @ 20:34:
Misschien vind men bij HSL simpelweg de 1700-en te duur, en is de 1300 misschien voldoende voor wat ze ermee willen doen?

Of misschien zit er simpelweg een liefhebber van het model daar. Kijk wat er destijds met de 1200-en is gebeurd bij ACTS bijvoorbeeld. Die waren toen ook al bijna 50 jaar oud ;)
Tja, oude liefde roest niet zeggen we dan maar ;)

Maar het lijkt me voor zowel de NS als HSL Logistics eerder een win/win situatie om nu voor de 1700's de schroot prijs te betalen met misschien wat er bovenop dan toch 2 oude loc's te huren/kopen met minder vermogen en een mindere verdere levensduur? Het scheelt wel zo'n 35 jaar in leeftijd...

En was het niet zo dat ACTS die 1200's overnam omdat er op dat moment gewoon niets anders op de markt was?

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!
wut... de 1304 en 1315 gaan weer volledig in actieve dienst?? }:O 8)7
_/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online
ArcticWolf schreef op donderdag 16 juli 2015 @ 21:11:
wut... de 1304 en 1315 gaan weer volledig in actieve dienst?? }:O 8)7
_/-\o_
Dat is wel de intentie ja, zie http://www.klassieke-locs.nl/?cat=29 (daar hebben ze het over eerst de 1315 daarna de 1304, in RM meldden ze het net andersom).

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luke!
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 18:24

Luke!

#Treinbaas
bvk schreef op donderdag 16 juli 2015 @ 19:24:
Geld opbrengen. De 1700'en die al jaren in weer en wind staan kosten zo veel dat je daar een roedel 1300'en voor in dienst kunt stellen.
[...]

1700'en staan wel degelijk te koop en alle 1800'en zijn verkocht of ondergebracht.

[ Voor 33% gewijzigd door Luke! op 16-07-2015 21:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jasper Janssen
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 18-04 16:59
Bij Werksppoor in utrecht hebben jarenlang 4 wagons in paarse (en graffiti) livrei gestaan, van een failliet gegane reismaatschappij. Weet iemand nog de naam van die maatschappij zodat ik een beetje gericht kan googlen?

Deze wagons zijn namelijk sinds deze week opgedoken op een speciaal aangelegd stukje spoor naast station Amsterdam Sloterdijk, met een nieuw verfje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online
Bedoel je deze?

Afbeeldingslocatie: http://www.martijnhaman.nl/afbeeldingen/nlollinga_foto09_tn2.jpg

Zo ja, zie dan http://www.martijnhaman.nl/railinsight.htm ;)
Op 2 en 3 maart 2015 zijn de vier rijtuigen op diepladers geladen en afgevoerd naar het Friese Uitwellingerga. Het plan is dat de rijtuigen worden opgeknapt en ingezet worden voor het nieuwe hotel Train Lodge in Amsterdam. De beoogde locatie is de Changiweg nabij station Amsterdam Sloterdijk.

[ Voor 48% gewijzigd door wildhagen op 18-07-2015 11:35 ]

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jasper Janssen
http://imgur.com/d4qDN6o
http://imgur.com/InQZd5S
http://imgur.com/nsE7lPE

Ze hebben nog wel wat werk te doen: er is geen riolering aansluiting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online
Ze zin ook nog bezig, de opening is voorzien voor oktober dit jaar, zie http://www.dewestkrant.nl...aapexpress-op-sloterdijk/ :)

Komt dus nog een 5e wagen bij, waar de receptie en bistro in komen te zitten.

Wagons zijn ook niet per spoor aangeleverd, maar op een dieplader blijkbaar, in 2 transporten van 2 wagons per keer:

Afbeeldingslocatie: https://c2.staticflickr.com/4/3769/19675046091_94a0c281c8_b.jpg
Afbeeldingslocatie: https://c1.staticflickr.com/1/273/19513543099_c5b1d29070_b.jpg

Facebook-site: https://www.facebook.com/TrainLodgeAmsterdam

[ Voor 9% gewijzigd door wildhagen op 18-07-2015 13:03 ]

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jasper Janssen
http://www.sneekernieuwsb...len-uitwellingerga-fotos/

Tja, in uitwellingerga hebben ze misschien niet eens een spoor, dus als ze dan toch al op diepladers moeten staan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 13-10 19:45
Jasper Janssen schreef op zaterdag 18 juli 2015 @ 13:09:
http://www.sneekernieuwsb...len-uitwellingerga-fotos/

Tja, in uitwellingerga hebben ze misschien niet eens een spoor, dus als ze dan toch al op diepladers moeten staan...
Ook al was er spoor. Je mag niet zomaar met wagons het spoornet op zonder dat ze eerst een keuring te doorstaan.
En ik heb zo het gevoel dat deze dat niet meer redden ;)

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jasper Janssen
RocketKoen schreef op zaterdag 18 juli 2015 @ 13:23:
[...]

Ook al was er spoor. Je mag niet zomaar met wagons het spoornet op zonder dat ze eerst een keuring te doorstaan.
En ik heb zo het gevoel dat deze dat niet meer redden ;)
Ze waren in 2009 nog goedgekeurd voor rijden op internationale net met 160 km/h. Denk dat het niet heel veel moeite had gekost om ze weer spoorwaardig te maken, in ieder geval als puur getrokken materiaal op lage snelheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Die staan inmiddels op ass langs spoor 8. Rijd er net langs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Even een update van de ombouw van de Ringlijn Zuid / aansluting van de Noordzuidlijn in Amsterdam. 28 juni zijn we begonnen met het koppelen van de Noordzuidlijn aan de bestaande GVB infra inclusief de ombouw de van de Ringlijn Zuid.
Hoogstwaarschijnlijk zijn we as. maandag klaar met de 3e rail om te gaan afwerken en testen. Vanaf volgende week gaat men het seinwezen en de overige installaties afbouwen en testen. Over 2 weken gaan ze alles testen en ca. halverwege augustus gaat alles weer in dienst.

Wat foto's van de afgelopen paar weken:
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/46bwZeol.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/9ihftDml.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/SGXUQjPl.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/wRHykJFl.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/LlETu3il.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/LwJVA61l.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/bxU7IFTl.jpg

[ Voor 3% gewijzigd door ArcticWolf op 18-07-2015 19:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvk

bvk

ArcticWolf schreef op zaterdag 18 juli 2015 @ 19:35:
Even een update van de ombouw van de Ringlijn Zuid / aansluting van de Noordzuidlijn in Amsterdam. 28 juni zijn we begonnen met het koppelen van de Noordzuidlijn aan de bestaande GVB infra inclusief de ombouw de van de Ringlijn Zuid.
Hoogstwaarschijnlijk zijn we as. maandag klaar met de 3e rail om te gaan afwerken en testen. Vanaf volgende week gaat men het seinwezen en de overige installaties afbouwen en testen. Over 2 weken gaan ze alles testen en ca. halverwege augustus gaat alles weer in dienst.
Succes ermee en hopelijk gaat alles naar wens en planning! Want ik mis Metro 50 nu dagelijks in mijn woon-werk verkeer... :)

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik ben benieuwd naar hoe uiteindelijk de metro lijnen gaan lopen, zeker vanuit Amstelveen. 51 ligt er nu helemaal uit overigens.

Die tram / metro rails in de Beneluxbaan mag overigens ook wel even recht gelegd worden. Tram schommelt daar voor Nederlandse begrippen flink heen en weer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Verwijderd schreef op zondag 19 juli 2015 @ 01:01:
Ik ben benieuwd naar hoe uiteindelijk de metro lijnen gaan lopen, zeker vanuit Amstelveen. 51 ligt er nu helemaal uit overigens.

Die tram / metro rails in de Beneluxbaan mag overigens ook wel even recht gelegd worden. Tram schommelt daar voor Nederlandse begrippen flink heen en weer.
Voorlopig blijft de Amstelveenlijn bestaan maar die gaat losgekoppeld worden van de Ringlijn binnen +-5 jaar. En dan krijgt de NZL 2 perrons op Zuid ipv 1 nu... (wie dat bedacht heeft...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 18:29

Onbekend

...

Ik zag zojuist dit filmpje YouTube: "stoere" scholier steekt gesloten overweg in Raalte over
Waarom doven de rode lichten na 15 seconden en branden ze daarna weer?

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online
Geen idee, misschien storinkje ofzo? De linker knipperlichten blijven wel gewoon werken...

Maar wat een stelletje idioten daar, hoop figuren die kennelijk graag dood willen :X :X

Edit: ow, wacht, de helft gaat links wachten, er is maar één idioot met een doodswens blijkbaar.

[ Voor 21% gewijzigd door wildhagen op 19-07-2015 15:57 ]

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maarud
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 18:58
Er kwam net een trein langs Asn die ik nog nooit eerder gezien heb, met allemaal Duitse wagons met onder andere Euro Express, Centralbahn Sonderzug, Club, geduwd door 2 locs.

Plaatje van één van de wagons:
http://blog.christophgarstka.de/bilder/2013-08-018a.jpg

Waar zou die naar toe gaan? Binnendoor via NL naar Duitsland?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nic
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 18:00

Nic

Vrij

Onbekend schreef op zondag 19 juli 2015 @ 15:51:
Ik zag zojuist dit filmpje [URL="https://www.youtube.com/watch?v=RRdhWXy4DEo"]
Waarom doven de rode lichten na 15 seconden en branden ze daarna weer?
Dat is interferentie: de knipperlicht-installatie heeft LED's die blijkbaar met *bijna* dezelfde frequentie worden aangestuurd als de framerate van het filmpje. Als de knipperlichten niet lijken te knipperen, werd het video-frame dus net gemaakt in de 'uit'-fase van de LED.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

PWM op LED's in het verkeer zouden sowieso verboden moeten worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nic
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 18:00

Nic

Vrij

Inderdaad. Voor huiskamer-toepassingen ook vind ik. Maar helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Nu online
maarud schreef op maandag 20 juli 2015 @ 08:58:
Er kwam net een trein langs Asn die ik nog nooit eerder gezien heb, met allemaal Duitse wagons met onder andere Euro Express, Centralbahn Sonderzug, Club, geduwd door 2 locs.

Plaatje van één van de wagons:
http://blog.christophgarstka.de/bilder/2013-08-018a.jpg

Waar zou die naar toe gaan? Binnendoor via NL naar Duitsland?
Een soortgelijke staat nu op Groningen CS.
Oranje (met witte streep) loc vooraan en daarachter hele lange (langer dan het perron) stoet aan paars/rode wagons (lijkt zelfde type als op jouw foto). En helemaal achteraan nog een loc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bacchus
  • Laatst online: 12-10 17:22
Verwijderd schreef op maandag 20 juli 2015 @ 12:49:
PWM op LED's in het verkeer zouden sowieso verboden moeten worden.
Is dat niet een beetje overdreven ineens? Misschien moet je een norm of richtlijn voor de frequentie vastleggen of een oplossing dat je een LED-array in twee à vier verschillende fasen opdeelt.

[ Voor 32% gewijzigd door Bacchus op 20-07-2015 12:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maarud
ThinkPadd schreef op maandag 20 juli 2015 @ 12:58:
[...]

Een soortgelijke staat nu op Groningen CS.
Oranje (met witte streep) loc vooraan en daarachter hele lange (langer dan het perron) stoet aan paars/rode wagons (lijkt zelfde type als op jouw foto). En helemaal achteraan nog een loc.
Zal dezelfde wel zijn :P Blijft ie wel lang op CS staan trouwens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Nu online
maarud schreef op maandag 20 juli 2015 @ 13:00:
[...]

Zal dezelfde wel zijn :P Blijft ie wel lang op CS staan trouwens.
Hij rijdt nu weg uit Groningen, volgeladen met mensen. Dus je ziet hem zo in Assen wel weer voorbij komen.

Hier een foto trouwens:
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/K113Qyj.jpg

Aan de achterkant nog zo'n oranje loc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bacchus schreef op maandag 20 juli 2015 @ 12:58:
[...]

Is dat niet een beetje overdreven ineens? Misschien moet je een norm of richtlijn voor de frequentie vastleggen of een oplossing dat je een LED-array in twee à vier verschillende fasen opdeelt.
Nee, want als je je blikveld verlegd, zie je met normale lampen gewoon een 'streep' op je netvlies. Met PWM gedimde LED's zie je ze dan opeens knipperen, wat de impressie wekt van remlichten. Heel irritant.

Sterker nog; is reeds verboden. Als ik agent was, zou ik auto's met PWM gedimde achterlichten op basis van Regeling Voertuigen Artikel 5.2.64 lid 2 aan de kant zetten.
Personenauto’s mogen, met uitzondering van de richtingaanwijzers, de waarschuwingsknipperlichten en de remlichten ten behoeve van het noodstopsignaal, niet zijn voorzien van knipperende lichten.
Nu handhaven a.u.b.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 11:14

Fiber

Beaches are for storming.

ThinkPadd schreef op maandag 20 juli 2015 @ 13:10:
[...]

Hij rijdt nu weg uit Groningen, volgeladen met mensen. Dus je ziet hem zo in Assen wel weer voorbij komen.

Hier een foto trouwens:
[afbeelding]

Aan de achterkant nog zo'n oranje loc.
Soort Tweakers Express of zo...?

[ Voor 84% gewijzigd door Fiber op 20-07-2015 13:15 ]

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maarud
Lijkt wel gehuurd voor iets inderdaad. Ik zie 'm zo vast wel weer voorbij komen :P

edit: Ah, daar was ie. Hij is wel een heel stuk ingekort en volbeladen met mensen..vraag me af waarvoor het is, misschien een studententrip naar Italië ofzo?

[ Voor 51% gewijzigd door maarud op 20-07-2015 13:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Verwijderd schreef op maandag 20 juli 2015 @ 13:14:
[...]

Nee, want als je je blikveld verlegd, zie je met normale lampen gewoon een 'streep' op je netvlies. Met PWM gedimde LED's zie je ze dan opeens knipperen, wat de impressie wekt van remlichten. Heel irritant.

Sterker nog; is reeds verboden. Als ik agent was, zou ik auto's met PWM gedimde achterlichten op basis van Regeling Voertuigen Artikel 5.2.64 lid 2 aan de kant zetten.

[...]

Nu handhaven a.u.b.
PWM is geen "knipperend licht", maar nice try.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bacchus
  • Laatst online: 12-10 17:22
[...]
Minder koffie drinken voor je 's morgens de weg opgaat? ;) Ik heb echt geen idee wat jij ziet. Heb je ook last van TL-verlichting, TFT-backlights in zowel CCFT- als LED-uitvoering, plasma-beeldschermen en was 75Hz een te lage refreshrate op je CRT? Sucks to be you, then. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vinnienerd
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Dat probleem van een knipperend licht zien terwijl je je blik verlegt is op te lossen door te frequentie te verhogen terwijl je de duty cycle hetzelfde houdt. Maar dan moeten de LEDs wel snel genoeg zijn :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dcm360
  • Registratie: December 2006
  • Niet online

dcm360

Moderator Discord

HD7767 powered

maarud schreef op maandag 20 juli 2015 @ 13:15:
Lijkt wel gehuurd voor iets inderdaad. Ik zie 'm zo vast wel weer voorbij komen :P

edit: Ah, daar was ie. Hij is wel een heel stuk ingekort en volbeladen met mensen..vraag me af waarvoor het is, misschien een studententrip naar Italië ofzo?
Op Fok! was er bedacht dat het te maken zou kunnen hebben met het lustrum van Vindicat. Best plausibel, maar een bron ontbreekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

CyBeR schreef op maandag 20 juli 2015 @ 13:25:
[...]

PWM is geen "knipperend licht", maar nice try.
Hoe wil je dat dan noemen? PWM op een gloeilamp knipperd niet, maar PWM op LED... dat gaat echt gewoon van 100% naar totaal geen licht. Als je daar met 1/8000 (uiteraard wanneer het licht genoeg is) een foto van maakt, zie je de LEDs niet branden.
Bacchus schreef op maandag 20 juli 2015 @ 13:31:
[...]

Minder koffie drinken voor je 's morgens de weg opgaat? ;) Ik heb echt geen idee wat jij ziet. Heb je ook last van TL-verlichting, TFT-backlights in zowel CCFT- als LED-uitvoering, plasma-beeldschermen en was 75Hz een te lage refreshrate op je CRT? Sucks to be you, then. :P
Ik zit 's morgens nooit in de auto en drink geen koffie ;) . Maar 's avonds en 's nachts valt het wel op.

TL verlichting heb ik ook vaak last van (verschilt per TL). Veel nieuwere TL bakken zijn van die Hoge Frequency dingen met bijvoorbeeld 30.000 Hz; daar heb ik geen last van.
TFT backlights idem; mijn 2007FP's (met CCFL) zie ik op lage brightness (hoog tolereer ik niet) knipperen; schijnt iets van 160 Hz te zijn. Mijn U3014 heeft LED backlight, gebruikt pas PWM onder de 50% brightness (ik gebruik hem op 0-10%), daaronder PWM met 2500 :9 Hz; dat zie ik niet knipperen. Veel laptops is het wel zichtbaar voor mij.

75 Hz was op CRT inderdaad te laag voor mij. M'n broer had geen problemen met 75 Hz op een Philips 21" CRT, ik werd er gek van. Daarom draaide ik eenzelfde monitor op 80 Hz. Helaas moest ik dan wel de resolutie terugschroeven. Verschilde ook per CRT. Sommige gloeiden meer na dan anderen. Bepaalde modellen waren pas 'goed' vanaf 85 Hz. Bij herinstallatie van windows was de videodriver altijd de eerste die erop ging, om van de 60 Hz af te zijn.

Verder nog veel geërgerd aan de standaard XP instelling om games op 60 Hz te draaien. Eerst kon je dat via de drivers forcen op een hogere frequentie, later had nVidia dat tabblad verborgen en kreeg je het pas te zien na het toevoegen van een register. Weer later 3rd party software gehad om hetzelfde te bereiken.

Gelukkig ziet de toekomst er goed uit; Dell heeft met de *15 serie een leuk assortiment PWM-vrije monitoren. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Laatst online: 18:29

Onbekend

...

dsltv schreef op maandag 20 juli 2015 @ 12:47:
[...]

Dat is interferentie: de knipperlicht-installatie heeft LED's die blijkbaar met *bijna* dezelfde frequentie worden aangestuurd als de framerate van het filmpje. Als de knipperlichten niet lijken te knipperen, werd het video-frame dus net gemaakt in de 'uit'-fase van de LED.
Inderdaad. Dat ik daar zelf niet op ben gekomen. 8)7

Vroeger knipperden de lampen trouwens nog synchroon met het losse knipperlicht maar sinds de komst van de led is dat losgelaten.
[...]

[...]

Nu handhaven a.u.b.
Inderdaad, erg irritant. Maar de matrixborden met file-informatie doen dat trouwens ook.
Maar gelukkig hebben de meeste auto's nog gewone lampen. :)

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luke!
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 18:24

Luke!

#Treinbaas
Van een heel ander laken een pak, maar publiekslieveling 186 110 "Rail Magazine" deed vandaag een exotisch tourtje naar Sittard.

Afbeeldingslocatie: http://www.railpromo.nl/temp/017185.jpg
Pagina: 1 ... 51 ... 103 Laatste

Dit topic is gesloten.