Het grote spoorwegentopic deel 22 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 6 ... 103 Laatste
Acties:
  • 532.841 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luke!
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 20:47

Luke!

#Treinbaas
Het gaat in de kern niet om het wel/niet over de grens rijden maar om het beschermen van concessies: openbaar vervoer is in Nederland concessieplichtig. Grensoverschrijdend reizigersvervoer per trein niet en om te voorkomen dat het concurreert met het concessieplichtige binnenlandse openbaar vervoer zijn die regels verzonnen.

Veolia Transport biedt openbaar vervoer aan tussen Nijmegen en Venlo, dus mag een andere vervoerder dat niet ook doen. Grensoverschrijdend vervoer kan op dezelfde wijze met een vervoersconcessie concurreren, namelijk die van het Hoofdrailnet.

[ Voor 27% gewijzigd door Luke! op 08-02-2014 00:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Killjoy
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20:16

Killjoy

Klingon lawn products

Heb ik het goed als dit de eerste electrische loc ooit is in de Genesee & Wyoming kleuren? Hebben we een echte Hollandsche primeur :)

Het is den ambtenaar verboden gedurende den werktijd alcoholhoudende dranken te gebruiken, bij zich te hebben of in de dienstlokalen te bewaren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 13-09 08:02
Luccus schreef op zaterdag 08 februari 2014 @ 00:19:
Het gaat in de kern niet om het wel/niet over de grens rijden maar om het beschermen van concessies: openbaar vervoer is in Nederland concessieplichtig. Grensoverschrijdend reizigersvervoer per trein niet en om te voorkomen dat het concurreert met het concessieplichtige binnenlandse openbaar vervoer zijn die regels verzonnen.

Veolia Transport biedt openbaar vervoer aan tussen Nijmegen en Venlo, dus mag een andere vervoerder dat niet ook doen. Grensoverschrijdend vervoer kan op dezelfde wijze met een vervoersconcessie concurreren, namelijk die van het Hoofdrailnet.
Ik ben benieuwd hoe de Fyra intercity direct hier dan in past.
Want NSH adverteert actief dat die lijn de snelste verbinding is tussen A'dam en R'dam.

Nu zal de NS niet zo snel klagen over oneerlijke concurrentie op het hoofdnet van NSH. Maar wat als 1 van die concessies bij een andere vervoerder beland?

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21:14

MBV

NSH (destijds alliantie met KLM) heeft een aparte concessie voor die verbinding, een van de redenen dat de Thalys dus geen binnenlandse kaartjes mag aanbieden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Wat hebben ze met Utrecht CS uitgespookt? De tunnel van spoor 11 naar 19 is lek, regenwater door het plafond en op het deel van perron 19 waar een overkapping/dak zit was het niet veel beter :X

En dan ben ik nog niet over de sanitaire voorzieningen begonnen, bij de heren 4 van de 8 wc's afgesloten wegens verstopping, bij de dames waren er van de 12 maar 3 open (de vrouw des huizes zat er ook over te klagen :P ) en dan moet er nog betaald worden ook :/

edit: Heb vandaag trouwens opvallend veel van die hondekoptreinen gezien, waarom zijn die onder het stof/roest weggehaald?

[ Voor 11% gewijzigd door Raven op 08-02-2014 18:26 ]

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ValHallASW
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
Doet RRF aan elektrisch-diesel-elektrisch dubbeltractie, net als ACTS vroeger? Ik zag deze op Flickr langskomen, maar ik kan niet goed beoordelen of de class 66 ook daadwerkelijk tractie geeft:

"RRF 4401+653-05 met beladen dolime-trein in Weert. 8 Februari 2014" by Spotting Limburg
Afbeeldingslocatie: http://farm8.staticflickr.com/7388/12384699034_186be86c2f.jpg

[ Voor 11% gewijzigd door ValHallASW op 08-02-2014 17:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV

MBV

Wat is daarvan het voordeel t.o.v. puur diesel? Is kolenstroom zoveel goedkoper dan diesel-elektrisch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

MBV schreef op zaterdag 08 februari 2014 @ 17:46:
Wat is daarvan het voordeel t.o.v. puur diesel? Is kolenstroom zoveel goedkoper dan diesel-elektrisch?
Ja, verder levert z'n 1600 series 2x zoveel vermogen (trekkracht dan weer niet das slechts de helft) dus je (tussen) acceleratie is gigantisch veel beter. Verder zijn er van die 1600 (en afgeleiden) zat die aan de kant staan, een lok die 30 jaar oud is en overbodig zal ook wel wat voordeliger zijn dan eentje die maximaal een jaar of 15 oud kan zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F.West98
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 04:15

F.West98

Alweer 16 jaar hier

Het viel me vandaag op, dat zelfs op zaterdag, de treinen van Groningen naar Utrecht helemaal vol zaten. Treinen van 08:16 uit Gn en 20:50 uit Utrecht.
En dan zetten ze een ICM-III in.
En Utrecht was inderdaad lek

2x Dell UP2716D | R9 7950X | 128GB RAM | 980 Pro 2TB x2 | RTX2070 Super
.oisyn: Windows is net zo slecht in commandline als Linux in GUI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luke!

Luke!

#Treinbaas
Raven schreef op zaterdag 08 februari 2014 @ 16:42:
Heb vandaag trouwens opvallend veel van die hondekoptreinen gezien, waarom zijn die onder het stof/roest weggehaald?
Nergens, hondekoppen rijden al meer dan vijf jaar niet meer buiten die van de museumclubs. Mat '64 rijdt uiteraard wel nog, maar ook niet meer of minder dan de recent.
ValHallASW schreef op zaterdag 08 februari 2014 @ 17:43:
Doet RRF aan elektrisch-diesel-elektrisch dubbeltractie, net als ACTS vroeger? Ik zag deze op Flickr langskomen, maar ik kan niet goed beoordelen of de class 66 ook daadwerkelijk tractie geeft:
Nee, de dieselloc gaat mee voor het rijden van de trein tussen Veendam en Onnen en tussen Sittard en Hermalle.

[ Voor 4% gewijzigd door Luke! op 08-02-2014 23:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 01:21

AW_Bos

Liefhebber van nostalgie... 🕰️

Raven schreef op zaterdag 08 februari 2014 @ 16:42:
edit: Heb vandaag trouwens opvallend veel van die hondekoptreinen gezien, waarom zijn die onder het stof/roest weggehaald?
Veel hondekop-treinen? :P
We hebben er maar twee in ons land. Eentje is van het Spoorwegmuseum (386) en de andere is van Stichting Hondekop, en ligt in Amersfoort uit elkaar vanwege revisie en een verfbeurt.
Zoals de meesten verwar je het bestaande Mat '64 materieel wat nog wel rondrondrijdt bij de NS met de Hondekop die zo'n tien jaar ouder is.

Verder rijden de Mat'64 treinen die je bedoelt veel in het oosten van het land, en in het zuiden, En ja, die kennen simpelere techniek en zijn stukken robuuster dan het moderne materieel. Met wat onderhoudsbeurten blijft het de komende paar jaar nog wel rijden, hoewel de vloot wel behoorlijk afneemt, en de slopers staan te wachten op de afvoer van het materieel. ;)

Nuff said for now...... ;)

Telecommunicatie van vroeger
🚅Alles over spoor en treintjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Ze lijken op elkaar, kan ik niks aan doen, goed dat ik niet de enige ben die ze met elkaar verward :P

Ik heb ze, behalve in winters, al lange tijd niet meer in het oosten zien rijden. Maar gisteren kwam ik er dus regelmatig wat tegen, terwijl het niet eens vroor en sneeuwde, daarnaast stonden er ook de nodige aan de zijkant gezet. Is er een reden waarom ze ineens weer veel te zien zijn? Normaal zie ik die nog maar zelden.

[ Voor 8% gewijzigd door Raven op 09-02-2014 11:45 ]

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bastien
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

Bastien

Probleemeigenaar

Ze rijden tussen Enschede-Apeldoorn, al een heel lange tijd. Zit er wekelijks wel een paar keer in (helaas) en ben nog geen andere trein tegengekomen dan een Mat'64 op dit traject dit jaar. Vorig jaar was het meestal niet veel anders.

Je privacy is voor het eerst geschonden bij de eerste echo. Daarna wordt het er de rest van je leven niet meer beter op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 14-09 18:26

Dido

heforshe

Dat internationale concessie-verhaal en die 75% internationale reizigers verklaart achteraf wellicht ook waarom de goede oude Benelux vanuit Amsterdam volgens de borden in Amsterdam niet op Schiphol stopte (ondanks dat ik er regelmatig daar instapte).

Als je trein vol zit met toeristen die van A'dam naar Schiphol reizen haal je nooit 75% internationaal 8)7

Wat betekent mijn avatar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 13-09 08:02
Dido schreef op zondag 09 februari 2014 @ 12:00:
Dat internationale concessie-verhaal en die 75% internationale reizigers verklaart achteraf wellicht ook waarom de goede oude Benelux vanuit Amsterdam volgens de borden in Amsterdam niet op Schiphol stopte (ondanks dat ik er regelmatig daar instapte).

Als je trein vol zit met toeristen die van A'dam naar Schiphol reizen haal je nooit 75% internationaal 8)7
Maar er zijn een hoop intercity stations die hij wel oversloeg.
Toen ik net in Den Haag woonde keek ik ook een keertje vreemd op toen hij keihard doorreed op Delft :P

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luke!

Luke!

#Treinbaas
Raven schreef op zondag 09 februari 2014 @ 11:42:
Is er een reden waarom ze ineens weer veel te zien zijn? Normaal zie ik die nog maar zelden.
Zoals in mijn vorige bericht al uitgelegd: de inzet is niet indrukwekkend verhoogd. Per begin december zijn is de inzet van het Sprinter-materieel herverdeeld en daarbij is er wat meer Mat '64 in het oosten terechtgekomen, maar in absolute aantallen is er maar weinig veranderd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Ah zo, vandaar dat ze hier nu ineens zo opvallen.

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alex)
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 21-08 11:20
RocketKoen schreef op zondag 09 februari 2014 @ 14:33:
[...]

Maar er zijn een hoop intercity stations die hij wel oversloeg.
Toen ik net in Den Haag woonde keek ik ook een keertje vreemd op toen hij keihard doorreed op Delft :P
Doet hij nog steeds, net als Schiedam. Heerlijke trein om mee van Den Haag naar Rotterdam te gaan :Y

We are shaping the future

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luke!

Luke!

#Treinbaas
Raven schreef op zondag 09 februari 2014 @ 15:16:
Ah zo, vandaar dat ze hier nu ineens zo opvallen.
Ligt er natuurlijk aan waar "hier" is. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Enschede ;) , maar onderweg richting het nogal lekke Utrecht zag ik er nog meer. Vooral bij Hengelo stonden er de nodige aan de kant. Normaal zie ik sprinters en DM90's.

[ Voor 17% gewijzigd door Raven op 09-02-2014 19:55 ]

Oscar Wilde

• Lodo
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 11-11-2023
Ik moet sinds 2 weken de trein Rotterdam - Uitgeest nemen. Deze rijd in de spits eens in het half uur en is altijd overvol. Het is echt om te huilen.

Het enige positieve is is dat ik in 2 weken tijd maar 1x een vertraging heb gehad, van 20 minuten.

• F.West98
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 04:15

F.West98

Alweer 16 jaar hier

De laatste dagen/weken rijden de twee treintjes van 07:50 en 08:50 Zh - Gn steeds niet. "Beperkte materieelinzet", "Technische problemen", enzovoorts.
Dan moeten alle mensen van de tien voor-trein (een vol drietje) samen met de mensen van de heel-trein (een vol tweetje) in een al volle trein (drie+tweetje). Past niet :N

Valt me wel tegen van Arriva. Is heel regelmatig sinds de nieuwe dienstregeling, laatste dagen dus helemaal erg.

2x Dell UP2716D | R9 7950X | 128GB RAM | 980 Pro 2TB x2 | RTX2070 Super
.oisyn: Windows is net zo slecht in commandline als Linux in GUI

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 23:08

Fiber

Beaches are for storming.

Lodo schreef op donderdag 13 februari 2014 @ 13:00:
Ik moet sinds 2 weken de trein Rotterdam - Uitgeest nemen. Deze rijd in de spits eens in het half uur en is altijd overvol. Het is echt om te huilen...
Je hebt toch veel meer opties...? Als ik even gauw op http://www.ns.nl/reisplanner-v2/index.shtml kijk dan zie ik zeker een stuk of zes verbindingen per uur tussen Rotterdam en Uitgeest en dat is dus heel wat meer dan 'eens in het half uur'... O-)

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Laatst online: 14-09 13:08

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Topicstarter
Dat hij die trein moet nemen betekent niet dat hij van Rotterdam Centraal naar Uitgeest gaat. Kan bijvoorbeeld ook van Capelle naar Krommenie zijn.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

NS lijdt miljoenenverlies door Fyra-debacle
De Nederlandse Spoorwegen (NS) kijken terug op een financieel zwaar jaar. De spoorvervoerder leed vorig jaar een verlies van 43 miljoen euro.

Dat kwam vooral door forse voorzieningen en afschrijvingen op de uit de dienst gehaalde Fyra-treinen. De NS maakte de jaarcijfers vrijdag bekend.

In 2012 noteerde het spoorbedrijf nog een winst van 263 miljoen door enkele grote eenmalige meevallers. De omzet bleef met 4,6 miljard op hetzelfde niveau als in 2012.

De opbrengsten uit reizigersvervoer namen nog iets toe. Omdat in 2012 en 2013 niet alle met de overheid afgesproken doelstellingen volledig werden gehaald, zegt de NS nog een boete te verwachten van het ministerie van Infrastructuur en Milieu.

Fyra-treinen
Het debacle met de ondeugdelijk gebleken Fyra-treinen was ingrijpend voor reizigers en NS, stelt het spoorbedrijf. ''2013 was voor NS een jaar van confrontatie. Wij konden de reizigers tussen Nederland en België niet de dienstverlening bieden die we wilden'', aldus president-directeur Timo Huges in een toelichting.

''Aanscherping van de strategie van NS is noodzakelijk'', aldus Huges. ''NS presteert gemiddeld goed, maar als we de reiziger echt centraal stellen is gemiddeld goed niet langer goed genoeg."

Daarom legt NS de komende jaren de focus op Nederland en het verder verbeteren van de operationele prestaties op het Nederlandse spoor. ''Hierbij staat de reiziger op plek 1,2 en 3 en moeten wij het iedere dag een stapje beter doen.''

Verder is eerder al een programma gestart dat diensten als ICT, financiën en inkoop slagvaardiger en efficiënter maakt en tot een besparing van jaarlijks 100 miljoen euro moet leiden.

Ondanks de onzekere externe omstandigheden verwacht de NS voor 2014 weer een positief resultaat.

Ontevreden
Ook de tevredenheid over de dienstverlening van de NS is vorig jaar gedaald. Was in 2012 nog 49 procent van de reizigers tevreden, vorig jaar nam dat af tot 47 procent. De NS erkent dat de treinen in het vierde kwartaal veel te vol waren.

Daarnaast reden in 2013 minder treinen op tijd dan het jaar daarvoor. Het punctualiteitscijfer was vorig jaar 93,6 procent, terwijl een jaar eerder 94,2 procent van de treinen nog op tijd reed. Dat is nog net boven de met de overheid afgesproken norm (93 procent).

Het bedrijf noemt dit ''in het licht van de ingebruikname van de Hanzelijn, seizoensinvloeden, werkzaamheden aan stations en diverse verstoringen, een in internationaal perspectief goede prestatie''.

De vervoerder maakte in december bekend te willen stoppen met de gele borden op stations, omdat de meeste reizigers gebruikmaken van digitale borden en van hun smartphone of tablet.

In de jaarcijfers staat dat 1,8 miljard keer reisinformatie via digitale reisplanners werd opgevraagd. Er werden vorig jaar zeventien miljard reizigerskilometers afgelegd door dagelijks zo'n 1,2 miljoen reizigers.

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goner
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 12-09 09:45

Goner

What can I do you for ?

Fiber schreef op donderdag 13 februari 2014 @ 19:01:
[...]
Als ik even gauw op http://www.ns.nl/reisplanner-v2/index.shtml kijk dan zie ik zeker een stuk of zes verbindingen per uur tussen Rotterdam en Uitgeest en dat is dus heel wat meer dan 'eens in het half uur'...
Bijv. die verbinding waarop je op Leiden 2 minuten hebt om over te stappen ?
Heb afgelopen week ondervonden dat door vertragingen zelfs 4 a 5 minuten vaak niet te halen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MediaZoo
Goner schreef op vrijdag 14 februari 2014 @ 12:24:
[...]

Bijv. die verbinding waarop je op Leiden 2 minuten hebt om over te stappen ?
Heb afgelopen week ondervonden dat door vertragingen zelfs 4 a 5 minuten vaak niet te halen is.
Op leiden CS niet?

Alleen uit de richting Alphen aan den Rijn naar Den Haag is het flink doorlopen inderdaad. Maar normaal zijn de overstappen toch prima te doen in Leiden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krentenbol
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 11-09 09:35

Krentenbol

Prutz0r

Door vertraging ;) Dat is ook de reden dat ik van Nijmegen naar Hardinxveld-Giessendam van de drie mogelijke routes degene kies waarbij ik telkens een kwartier moet wachten op mn overstap. Die overstappen van 2 minuten zijn vaak zat niet te halen. Ook al zou ik op Breda alleen maar de breedte van het perron over moeten steken, of op Elst het spoor zelf.

How to autobeun: Like, comment en subscribe!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijdod
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 08-09 16:54
Afbeeldingslocatie: https://scontent-a.xx.fbcdn.net/hphotos-frc1/t1/1012557_753609851316659_626249796_n.jpg

BNSF 6689 (GE ES44C4) en 9970 (EMD SD70MAC) bij Portia, Arkansas vorige week. Was een lange, hoewel ik niet geteld heb. Indrukwekkend als dat langs komt denderen.

Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goner

Goner

What can I do you for ?

Inderdaad.
Ik moest dus de hele week van R'dam Lombardijen naar Hoofddorp ; advies van ns.nl gekozen via Blaak en NOI. Trein kwam gelijk op maandag al 5 min. te laat op NOI waardoor ik de aansluiting miste en een half uur kon wachten.
Heb daarna maar de lange route via DH Centraal genomen, met een kwartier tijd om over te stappen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijdod
Opmerkelijk. Vanmorgen moest en zou de conducteur mijn jaartrajectabo gescanned hebben. Volgens hem was dit standaard en moesten ze dit altijd doen. Dit ondanks:
- Recente e-mails van de spoorwegen (nav de poortjes) dat het een zichtkaart betreft
- een historie van 6 jaar dagelijks forensen met de trein waarin dit nog nooit is gebeurd
- het feit dat je die kaart niet 'zo maar' op kan zeggen, maar in moet leveren bij het voortijdig be-eindigen van de abo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asmi2
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
ijdod schreef op woensdag 19 februari 2014 @ 07:52:
Opmerkelijk. Vanmorgen moest en zou de conducteur mijn jaartrajectabo gescanned hebben.
Dat gebeurt wel vaker, zo kunnen ze bijvoorbeeld controleren of de kaart niet gestolen is. Tegen eventuele bezwaren ben je vast al accoord gegaan via de voorwaarden.

[ Voor 7% gewijzigd door asmi2 op 19-02-2014 08:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijdod
Gaat me op zich niet om de controle an sich, los van het ongemak (mijn kaart is niet scanbaar in mijn portemonee, onder andere doordat het prutsysteem mij effectief verplicht meerdere OV-chipkaarten te hebben (en diverse andere vergelijkbare kaarten die er ook in zitten helpen ook al niet :D), meer om de 'dat moeten we altijd doen', en het feit dat buiten het reizigersonderzoek het me nog nooit overkomen is. Dus 'het gebeurt wel vaker' is wel het eea op af te dingen :D.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robkazoe
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 07:29
Reizigersonderzoek registreerde vroeger alleen hun kaarten op zicht en antwoord van de klant. Tegenwoordig scannen die ook steeds vaker de kaarten en volgens mij nemen ze dan ook de trajectkaarten mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D_Jeff
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 21:41
Goner schreef op maandag 17 februari 2014 @ 12:06:
[...]

Inderdaad.
Ik moest dus de hele week van R'dam Lombardijen naar Hoofddorp ; advies van ns.nl gekozen via Blaak en NOI. Trein kwam gelijk op maandag al 5 min. te laat op NOI waardoor ik de aansluiting miste en een half uur kon wachten.
Heb daarna maar de lange route via DH Centraal genomen, met een kwartier tijd om over te stappen.
Tipje volgende keer:
Sneltrein Blaak - Leiden (CS).
Daarna Stoptrein Leiden - Hoofddorp.

Op Leiden is het 'crossplatform' en je hebt, mits de trein op tijd is, 8 min om over te stappen

;)

Hold. Step. Move. There will always be a way to keep on moving

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Miljoenenboetes voor NS en Prorail
De Nederlandse Spoorwegen moeten opnieuw een boete van 2,75 miljoen euro betalen, omdat reizigers niet tevreden genoeg zijn over de dienstverlening van het bedrijf.

Dat heeft staatssecretaris Wilma Mansveld (Infrastructuur) besloten, zo heeft ze woensdag aan de Tweede Kamer geschreven.

Ook spoorbeheerder Prorail hangt een boete van 1,5 miljoen euro boven het hoofd als de prestaties dit jaar niet verbeteren.

De NS kreeg al in 2012 een voorlopige boete opgelegd, omdat het bedrijf niet aan alle afspraken met de overheid over klanttevredenheid voldeed. Reizigers waren ontevreden over de stiptheid van treinen. Ook vonden ze dat de kans op een zitplaats in de spits omhoog moet en dat servicemedewerkers meer aanspreekbaar moeten zijn.

Omdat de situatie op die punten vorig jaar niet is verbeterd, moet de NS definitief de boete van 2,75 miljoen euro betalen. Het bedrijf, dat vorige week meldde vorig jaar een verlies van 43 miljoen euro te hebben geleden, hield daar al rekening mee.

Aantrekkelijk
Voor 2013 legt Mansveld de NS om soortgelijke redenen een voorlopige boete van eveneens 2,75 miljoen euro op. Die wordt kwijtgescholden als het bedrijf in 2014 wel voldoende presteert.

''Ik verwacht dat de NS alles op alles zet om de prestaties verder te verbeteren en de reizigers tevreden te stemmen'', zegt de staatssecretaris. Ze wil de trein zo aantrekkelijk mogelijk maken voor reizigers. ''Zij moeten daarom kunnen rekenen op een trein die op tijd rijdt.''

Prorail
Ook Prorail dreigt beboet te worden, omdat de punctualiteit op regionale spoorlijnen en van goederentreinen vorig jaar niet hoog genoeg was. In 2012 en 2011 voldeed de spoorbeheerder wel aan alle afspraken.

In een reactie zegt een woordvoerster van Prorail dat ze er alles aan zullen doen om de normen dit jaar wel te halen. Als dat lukt, hoeft de boete niet betaald te worden.

Mansveld besluit begin 2015 of de boetes over 2013 definitief worden.

Reactie NS
In een reactie zegt de NS dat de boete een effect is van het winterse en herfstachtige weer. De vervoerder wijst erop dat dertien keer met een aangepaste dienstregeling moest worden gereden. Ook werkzaamheden en storingen leidden tot vertragingen.

De NS wijst erop dat de klanten tevredener zijn over de reinheid van treinen en stations. Ook de informatievoorziening bij verstoringen wordt hoger beoordeeld. De komende jaren wil de NS meer aandacht geven aan trajecten waar klanten vaak met vertragingen of verstoringen te maken hebben.

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De vervoerder wijst erop dat dertien keer met een aangepaste dienstregeling moest worden gereden.
Dat hoefde natuurlijk helemaal niet alleen vonden ze het zelf nodig. Tijdens een van de stormen werd heel noord Nederland (ten noorden van Zwolle) stilgelegd. Zwolle <> Meppel was echter nog prima te bereiden. Weinig bomen langs het spoor. Er wordt gewoon te snel omgeschakeld, en dan ook nog met de logica, de helft van de treinen? Dan moeten ze ook de helft korter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lodo
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 11-11-2023
Verwijderd schreef op woensdag 19 februari 2014 @ 10:51:
[...]

Dat hoefde natuurlijk helemaal niet alleen vonden ze het zelf nodig. Tijdens een van de stormen werd heel noord Nederland (ten noorden van Zwolle) stilgelegd. Zwolle <> Meppel was echter nog prima te bereiden. Weinig bomen langs het spoor. Er wordt gewoon te snel omgeschakeld, en dan ook nog met de logica, de helft van de treinen? Dan moeten ze ook de helft korter.
Precies..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freak187
  • Laatst online: 00:24

Freak187

geen

Leuk en aardig die boetes, maar het zijn alleen maar excuses om weer minder personeel, materieel in te zetten (bezuinigen) en de prijzen te verhogen. Het is broekzak vestzak.

Maar goed, de NS heeft totale schijt aan klagende reizigers. Dat heb ik inmiddels wel begrepen.

Kia Niro-EV 2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goner

Goner

What can I do you for ?

asmi2 schreef op woensdag 19 februari 2014 @ 08:03:
[...]
Dat gebeurt wel vaker, zo kunnen ze bijvoorbeeld controleren of de kaart niet gestolen is.
Nog nooit meegemaakt .... en hoe controleren ze of die kaart is gestolen ? Er staat toch een foto op.
Kan dat apparaatje naar huis bellen om een lijst van gestolen jaartraject-kaarten te checken :?
Robkazoe schreef op woensdag 19 februari 2014 @ 08:49:
Reizigersonderzoek registreerde vroeger alleen hun kaarten op zicht en antwoord van de klant. Tegenwoordig scannen die ook steeds vaker de kaarten en volgens mij nemen ze dan ook de trajectkaarten mee.
Kan me even niet herinneren of ze m'n kaart scanden laatste keer ... als het weer gebeurt zal ik eens vragen waarom dat is. Op m'n kaart staat tenslotte een foto en leesbaar mijn traject. Tenzij ze alles scannen om een overzicht te kunnen maken van soorten kaarten en producten.

By the way ; vorige week was er 's ochtends controle in de trein met politie erbij (geen spoorwegpolitie). Kan me voorstellen dat je dat 's avonds en in de weekends doet, maar 's ochtends vroeg ? Zie niet zoveel potentiële trouble-makers om 8 uur, alleen slaperige gezichten.

@D_Jeff ; bedankt voor de tip. 8 minuten is iets beter dan 4 minuten ...

[ Voor 57% gewijzigd door Goner op 19-02-2014 12:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PolarBear
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Freak187 schreef op woensdag 19 februari 2014 @ 12:05:
Leuk en aardig die boetes, maar het zijn alleen maar excuses om weer minder personeel, materieel in te zetten (bezuinigen) en de prijzen te verhogen. Het is broekzak vestzak.

Maar goed, de NS heeft totale schijt aan klagende reizigers. Dat heb ik inmiddels wel begrepen.
Boetes geven is totaal idioot, dat gaat af van het dividend wat de enige aandeelhouder ontvangt, die toevallig ook de staat is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asmi2
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Goner schreef op woensdag 19 februari 2014 @ 12:11:
Nog nooit meegemaakt .... en hoe controleren ze of die kaart is gestolen ? Er staat toch een foto op.
Kan dat apparaatje naar huis bellen om een lijst van gestolen jaartraject-kaarten te checken :?
Geen idee hoe ze het precies doen, maar het lijkt me toch niet echt moeilijk om een lijst met vermiste kaartnummers in zo'n apparaatje te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

NS en ProRail moeten vooral gesplitst blijven
Onlangs kreeg het “geheime” advies van Jaap Bierman over het terugdraaien van de splitsing van de NS en ProRail landelijke media aandacht. Het samengaan in 1995 heeft de verwachting niet ingelost: het heeft geen werkelijke marktwerking op het Nederlandse spoor geïntroduceerd. En marktwerking was nodig om kosten te reduceren en innovatie te bevorderen. Dus rest enkel de weg terug: beide bedrijven herstructureren en weer samenvoegen onder één directie.

Over marktwerking allereerst het volgende: de markt kan slechts werken, als deze er ook echt is. Op het Nederlandse spoor was en is geen enkele sprake van een markt, en dus kan deze per definitie niet werken. De treinreiziger in Nederland is vooralsnog aangewezen op een door de overheid in stand gehouden monopolist. Vrije toetreding en vrije prijsvorming zijn niet aan de orde. Waar überhaupt ooit de zucht naar marktwerking op het spoor vandaan is gekomen, het is een dwaling.

Maar laten we vooral niet verder dwalen. Dus eerst terug naar de kern. Minder kosten van en meer innovatie op het spoor. In bijna 20 jaar tijd is door betrokken partijen nauwelijks winst geboekt op deze terreinen. Volgens Bierman omdat het spoorsysteem te complex en de verwijdering tussen de NS en ProRail te groot is geworden. Zijn letterlijke advies: “minder complex & naar elkaar toe i.p.v. meer interfaces & van elkaar af.”

Het probleem is dus teveel complexiteit en te weinig samenwerking. Op deze diagnose valt niets af te dingen. Want we zijn een klein en dichtbevolkt landje met heel veel reizigers op heel veel kruisende sporen, waar het elk jaar weer herfst wordt. Dat creëert inderdaad een complexe spoorlogistiek. En ja, NS en ProRail zijn uit elkaar gegroeid, hadden we ze ook maar niet moeten splitsen. Niets nieuws onder de zon dus. Maar hoe gaan we het deze keer wel goed doen?

Door te herstructureren dus, samenvoegen in één huis onder één directie: andere governance, andere lijnen, andere indeling, andere procedures. Maar waarom deze oplossing? Het valt te lezen in de openingsalinea van Bierman’s persoonlijke bespiegelingen: “Structure follows Strategy”. Dit is het beroemd geworden managementadagium van Alfred D. Chandler, opgetekend in 1962.

In die tijd was de wereld een stuk overzichtelijker. De grens van de organisatie stopte letterlijk bij de voordeur, want outsourcing was nog niet uitgevonden, dus alle vereiste bedrijfsactiviteiten vonden plaats in-house, letterlijk onder één dak. In die tijd ontstonden de grote, gediversifieerde corporates, die hun eigen wil aan de markt oplegden, want de klant had nog geen stem, dus het aanbod regeerde. Als directie kon je in volstrekte onafhankelijkheid je eigen strategie bepalen en inderdaad, al je tijd vervolgens besteden aan het zo efficiënt mogelijk inrichten van het logge organisatieapparaat: “Structure follows Strategy”.

Maar vandaag is het 2014. Strategie is geen gegeven, want omgevingsdynamiek is niet van de lucht. Je kunt niet meer alles zelf doen, je zult je moeten beperken tot je kerncompetentie. Neem een bedrijf als ASML, de parel in de kroon van de Nederlandse industrie. ASML specialiseert zich in waar het echt goed in is: lithografische R&D. En oh ja, ze assembleren ook nog de waferstepper als drager van alle zelfontwikkelde kennis, maar de fysieke productie van alle vereiste productcomponenten geschiedt door talloze derden in een langgerekte en diepe supply chain. Denk je dat de directie van ASML er ook maar één seconde aan denkt om dat alles onder te brengen onder één dak? Ze kijken wel uit. Over complexiteit gesproken. En over risico gesproken. ASML kiest voor samenwerking. Ze slaan bruggen naar hun vele leveranciers in de keten en zien elke leverancier als een strategische partner: onderneem in vrijheid, mits de onderneming maar bijdraagt aan de ASML strategie die op enig moment geldt. Want ASML slaat natuurlijk wel de trom. Op die manier rijgt zij een flexibel koord dat kan meebewegen met de grillen van haar markt.

De NS en ProRail, zij zijn ook ketenpartners in een dynamische markt. Ze zijn zelfs letterlijk aan elkaar geklonken waarbij de één zich specialiseert in spoorbeheer en de ander in spoorvervoer. Daar moet dus geen dak boven, daar moet een brug tussen. De complexiteit van het Nederlandse spoor is daarbij een gegeven: dat probleem oplossen vergt infrastructurele miljardeninvesteringen en dat geld is er niet. Dus resteert van de probleemdiagnose van Bierman het samenwerkingselement. Maar kijk naar ASML: samenwerking in 2014 is een horizontaal probleem dat je niet te lijf moet willen gaan met verticale oplossingen uit 1962.

Kortom: laten we niet nog een keer dwalen. NS en ProRail, blijf alsjeblieft lekker gesplitst. Maar sla een brug en zet je geld in op de ontwikkeling van een verbindende strategie die recht doet zowel aan de vervoerdoelstellingen van de NS als aan de beheerdoelstellingen van ProRail. Dat zal geen gemakkelijke opdracht zijn. Want de belangen zijn op dit moment niet gestroomlijnd. Zo wil de NS het aantal wissels op z’n minst handhaven, want zo kan zij flexibel met vertragingen omgaan. ProRail wil het aantal wissels juist fors reduceren, want zo heeft zij het minst te kampen met verstoringen. Of het spooronderhoud: ’s nachts dus zonder gevolgen voor de dienstregeling van de NS, of overdag dus goedkoper voor ProRail.

Er zullen dilemma’s geslecht moeten worden. En dat vraagt om creativiteit. Gelukkig staat er geen maat op de menselijke creativiteit. Je moet het alleen de kans geven. En als directie vooral beseffen dat creativiteit overal in de organisatie zit, op alle niveaus, en echt niet alleen in de directiekamer. Dus wakker het aan: geef het signaal dat mensen creatief mogen meedenken. Dat signaal, dat vraagt om leiderschap. Nog een reden dus om niet voor structuurmaatregelen te kiezen, want als er één ding fnuikend is voor creativiteit en leiderschap in organisaties, dan is het structuur. Er lopen zoveel slimme mensen rond bij de NS en bij ProRail. Stop ze in het keurslijf van procedures, richtlijnen en governance, en ze stoppen te denken voorbij de grens van hun functiebeschrijving. Niet doen dus.

Het siert de ProRail directie dat zij zich verzet tegen het terugdraaien van de splitsing. Zij zou dat doen uit eigenbelang. Het zij zo. Zolang het verzet een nieuw dwaalspoor voorkomt, is het toegestaan.
http://www.eur.nl/ese/nie...vooral-gesplitst-blijven/

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber

Fiber

Gaat lekker tussen Den haag en Rotterdam vanavond...

Waar is een spoedreparatie tijdens de avondspits voor nodig...?

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bastien
  • Niet online

Bastien

Probleemeigenaar

Bij een inspectie bleek dat bij vier wissels, twee bij Den Haag en twee bij Rotterdam, onderdelen vervangen moeten worden. Uit voorzorg worden deze wissels nu helemaal niet gebruikt, vertelde een woordvoerder van Prorail.

Prorail ''zet alles op alles'' om de onderdelen zo snel mogelijk te vervangen, maar kan niet zeggen wanneer dat zal gebeuren. Er is overleg tussen Prorail en een aannemer. Of de wissels wel al woensdagavond worden gerepareerd, is ook nog niet bekend.

bron
Ineens uit het niets vier wissels die zodanig slecht zijn dat de boel plat moet? Ruikt naar ernstig achterstallige inspecties maar wie ben ik. :+

Je privacy is voor het eerst geschonden bij de eerste echo. Daarna wordt het er de rest van je leven niet meer beter op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Mag ik de onderbouwing een beetje beperkt vinden? Om maar niet te zeggen flinterdun...

Al is het maar omdat AMSL geen dienstverlener is. Als je het nu eens over totaal verschillende bedrijven hebt..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goner

Goner

What can I do you for ?

Fiber schreef op woensdag 19 februari 2014 @ 20:16:
Gaat lekker tussen Den haag en Rotterdam vanavond...
Was er net op tijd voorbij !
Stapte om 18:10 uit de trein in R'dam en hoorde het omroepen.
Er staan nu 2 storingen ; tussen Den Haag HS en Centraal en tussen R'dam CS en HS.

Hopelijk morgen voorbij, anders de E-lijn maar (weer) ... leve de RET !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bastien
  • Niet online

Bastien

Probleemeigenaar

Gaat lekker...
De grote treinstoring van vanavond bij Den Haag en Rotterdam is mede veroorzaakt door een probleem bij de verkeersleiding. Dat zegt bestuurder Roel Berghuis van vakbond FNV Spoor.

Volgens Berghuis hebben de verkeersleiders spontaan besloten het treinverkeer stil te leggen omdat er op te veel plekken tegelijkertijd aan het spoor moest worden gewerkt.

Vitale plekken

Spoorbeheerder Prorail liet spoedwerkzaamheden uitvoeren omdat bij een routinecontrole was gebleken dat vier wissels vervangen moesten worden. Dat had grote gevolgen voor de dienstregeling.

Volgens Berghuis liggen de wissels op vitale plekken en bleken de aanpassingen aan de treinenloop zo ingrijpend dat de dienstdoende verkeersleiders het niet konden bolwerken.

Onderzoek

FNV Spoor pleit voor een groot onderzoek naar de staat van de wissels op het spoor in Nederland. Er zijn de laatste tijd bij de vakbond veel meldingen binnengekomen van conducteurs en machinisten over problemen met wissels.

Prorail liet onlangs al honderden wissels onderzoeken naar aanleiding van de ontsporing van een trein bij Hilversum.

Berghuis: "Dat is klaarblijkelijk onvoldoende geweest, want als er zoals hier bij Den Haag vier tegelijkertijd moeten worden vervangen, dan is dat wel heel toevallig."

Prorail was woensdagavond niet bereikbaar voor commentaar.

bron

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Opstartproblemen treinverkeer in deel Randstad
Treinreizigers moeten er donderdag in de Randstad nog rekening mee houden dat er minder treinen rijden door een kapotte wissel op het spoor bij Den Haag.

​Op drie spoorlijnen in de Randstad de verewachting is dat de problemen aanhouden tot vrijdagochtend 2.00 uur. Dat meldt de NS.

Ook het opstarten van het treinverkeer levert nog problemen nadat woensdag vier wissels kapot bleken te zijn. Drie wissels, bij Den Haag en Rotterdam, zijn inmiddels gerepareerd, liet Prorail donderdagochtend weten. Aan de vierde wordt gewerkt.

Tussen Den Haag en Rotterdam, Den Haag en Utrecht en Rotterdam en Utrecht moeten reizigers rekening houden met vertragingen tot een half uur. De NS raadt reizigers aan de reisplanner te raadplegen.

Spoor één en twee in Den Haag zijn niet bereikbaar, maar daar wordt hard aan gewerkt. We hopen dat dit voor de spits in orde komt. Daarmee zou er meer lucht in de dienstregeling komen”, zegt een woordvoerder van Prorail.
Spoor vier blijft door de defecte vierde wissel nog onbereikbaar.

Noodreparaties
Woensdag bleken tijdens de avondspits vier wissels kapot te zijn. Drie wissels, bij Den Haag en Rotterdam, konden donderdag weer in gebruik worden genomen na noodreparaties, liet Prorail weten. Aan de vierde wordt dus nog gewerkt.

Bij een inspectie van de wissels was eerder gebleken dat er onderdelen vervangen moesten worden. Dat leverde veel hinder op voor reizigers, ook al omdat het treinverkeer daarna slechts ten dele weer kon worden opgestart.

Roel Berghuis van FNV Spoor wil nu dat alle spoorwissels worden gecontroleerd. Hij zeg dat er woensdagavond geen staking van het personeel van Prorail is geweest. ''Daar is absoluut geen sprake van geweest.'' Het woord 'werkonderbreking' bij de interne Prorail-communicatie heeft voor de verwarring gezorgd, zegt hij. Berghuis wil weten waarom juist in de spits besloten is de treinenloop bij Den Haag even stil te leggen.

Vrijdag nog treinvertragingen Den Haag en Utrecht
Tussen Den Haag en Utrecht zullen ook vrijdag de hele dag minder treinen rijden, niet vier maar twee per uur. Reizigers moeten daardoor rekening houden met vertragingen.

Dat melden NS en Prorail donderdag.

Het treinverkeer tussen Rotterdam en Utrecht komt donderdagavond weer op gang, tussen Den Haag en Rotterdam vrijdagochtend.

Door een defecte wissel rijden wel nog minder treinen tussen Den Haag en Utrecht.

Prorail besloot woensdagavond vier wissels buiten dienst te stellen wegens spoedreparaties. Drie wissels, bij Den Haag en Rotterdam, konden donderdag weer in gebruik worden genomen na noodreparaties, liet Prorail weten. Aan de vierde wordt dus nog gewerkt.

Door een stroomstoring reden donderdag ook veel minder treinen tussen Utrecht Centraal en Geldermalsen. De NS zette daarom bussen in. Deze verstoring is verholpen.

Inspectie
Woensdag werd tijdens de avondspits om 18.00 uur het treinverkeer bij Den Haag tien minuten stilgelegd om te bekijken op welke sporen er treinen konden rijden en op welke sporen niet. Bij een inspectie van de wissels was eerder gebleken dat er onderdelen vervangen moesten worden. Dat leverde veel hinder op voor reizigers, het treinverkeer kon daarna bovendien slechts ten dele weer worden opgestart.

Roel Berghuis van FNV Spoor wil nu dat alle spoorwissels worden gecontroleerd. Hij zegt dat er woensdagavond geen staking van het personeel van Prorail is geweest, waar hij woensdag op zinspeelde. ''Daar is absoluut geen sprake van geweest.''

Het woord 'werkonderbreking' bij de interne Prorail-communicatie heeft voor de verwarring gezorgd, zegt hij. Berghuis wil weten waarom juist in de spits besloten is de treinenloop bij Den Haag even stil te leggen.

Volgens Prorail kon dat in verband met de veiligheid niet anders. ''Zodra uit een analyse blijkt dat niet wordt voldaan aan bepaalde veiligheidsnormen, wordt het treinverkeer direct stopgezet'', aldus een woordvoerster.

[ Voor 33% gewijzigd door Raven op 20-02-2014 17:33 ]

Oscar Wilde

• DDX
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 23:06

DDX

Vandaag wou ik alvast fiets 'kaartje' kopen voor as zaterdag.
Lekker onhandig dat als je 'kaartje' op je ovchip kaart wilt zetten je dat alleen voor huidige dag kan doen.
Nu maar papieren kaartje gekocht, want dan kan je nog een datum aangeven.

https://www.strava.com/athletes/2323035

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Het onderhoud van het spoor door Prorail moet beter. Zo zou veiligheid een prominentere plaats moeten krijgen bij klein onderhoud en moet het spoorbedrijf beter zicht krijgen over de actuele staat van het spoor.

Dat stelt de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) in een vrijdag uitgebracht rapport.

De ILT controleerde het spoor in verschillende delen van het land: de Achterhoek, Arnhem en Oost-Gelderland (Gelre), het gebied rond Amersfoort en Zeeland.

Volgens de inspectiedienst is er nergens sprake van acuut gevaar. Wel vindt de inspectie dat Prorail meer de regie moet nemen bij het sturen op kwaliteit en veiligheid.

Ook constateerde de ILT dat er grote regionale verschillen zijn in de staat van onderhoud. Zo bleek het spoor in Gelre er beter aan toe te zijn dan Zeeland.

Prorail benadrukt in een reactie dat het Nederlandse spoornet tot de veiligste sporen ter wereld behoort. Verder zegt de spoorbeheerder de aanbevelingen van de inspectie serieus te nemen. Volgens het spoorbedrijf zijn de regionale verschillen te verklaren uit het stapsgewijs invoeren van een nieuw onderhoudssysteem.

Prorail refereert vrijdag ook naar de problemen op het spoor deze week in de Randstad. De vraag of de problemen met de wissels waren te voorkomen met meer onderhoud kan het bedrijf nog niet beantwoorden. Het wil de problemen eerst ''uitgebreid'' onderzoeken. Prorail betreurt de overlast voor de reizigers.
Bron: Inspectie wil beter onderhoud van spoorwegen

Het rapport: http://www.rijksoverheid....oorweginfrastructuur.html

[ Voor 27% gewijzigd door wildhagen op 21-02-2014 16:47 ]

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Tot maart minder treinen Den Haag-Utrecht
Reizigers moeten ook volgende week nog rekening houden met minder treinen tussen Den Haag en Utrecht. Een kapotte wissel bij Den Haag moet worden gerepareerd.

Waarschijnlijk wordt de normale dienstregeling op maandag 3 maart hervat, meldt de NS vrijdag. Eerder werd nog gemeld dat vanaf zaterdag het treinverkeer tussen Den Haag en Utrecht weer normaal zou rijden.

De overlast begon woensdag. Toen ontdekte spoorbeheerder Prorail dat twee wissels bij Den Haag en twee wissels bij Rotterdam kapot waren.

De wissels moesten met spoed worden gerepareerd. Bij drie wissels is dat werk afgerond, maar de vierde reparatie kost meer tijd.

Hinder
Door de reparaties konden er vrijdag maar twee treinen per uur rijden tussen de hofstad en de domstad. Dat zijn er normaal vier per uur. Komend weekeinde rijden er ook maar twee treinen per uur op het traject, maar dat is op zaterdagen en zondagen sowieso het geval.

Door de wisselproblemen konden er minder treinen rijden tussen Rotterdam, Den Haag en Utrecht. Dat leverde veel hinder op voor reizigers. De problemen tussen Utrecht en Rotterdam en tussen Den Haag en Rotterdam zijn inmiddels voorbij.

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber

Fiber

Tot maart... Dat klinkt wel heel lang. Ze hadden ook gewoon 'Tot volgende week' kunnen schrijven in de kop... :z

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bastien
  • Niet online

Bastien

Probleemeigenaar

Fiber schreef op zaterdag 22 februari 2014 @ 10:59:
Tot maart... Dat klinkt wel heel lang. Ze hadden ook gewoon 'Tot volgende week' kunnen schrijven in de kop... :z
Dit benadrukt beter de incompetentie van het bedrijf welke verantwoordelijk is voor al dit (achterstallige) onderhoud waar o.a. de reizigers weer eens lekker door gedupeerd worden. Ben het dus helemaal met de kop eens. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evilution
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

Ah, BAM en/of Strukton dus. Die wel gewoon betaald krijgen om onderhoud te doen.

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

Acties:
  • 0 Henk 'm!
evilution schreef op zaterdag 22 februari 2014 @ 12:00:
Ah, BAM en/of Strukton dus. Die wel gewoon betaald krijgen om onderhoud te doen.
tja... ik werk dan wel niet bij een van die 2, maar incompetent zijn ze niet hoor. Helaas weet ik wel wat de achtergrond hier van is en dat is in de doofpot gestopt met alle gevolgen van dien nu.
Je kan het de aannemers niet aanrekenen voor zover ik weet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV

MBV

Ik was al aan het wachten op foto's of beschrijvingen van wat er nou mis is met die wissels, dat duurt hier meestal niet zo lang na een nieuwsbericht :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online
Blast from the past, op Nu.nl kwam ik gisteren deze foto tegen:

Afbeeldingslocatie: http://bin.snmmd.nl/m/m1mxh8kapfeg_std1024.jpg

*BOEM* == HO...
De sneltrein Amsterdam-Maastricht botst rond 14.00 uur met een snelheid van 70 km/uur op een stilstaande goederentrein in station Geldrop. De sneltrein was door een verkeerde wisselstand op het spoor van de goederentrein gekomen.
Deze botsing (22-2-1961, bijna 50 jaar geleden dus) betrof trein 823 die botste op een stilstaande DE-loc. In verband met revisie en wijziging van de linealenkast was het verband tussen wissels en seinen verbroken. Wissels 3 en 4 waren niet geklemd en lagen voor verkeerd spoor. Trein 823 had daarom niet zonder stoppen voor het inrijsein binnengenomen mogen worden.
(bron 1, bron 2)

Resultaat was 1 dode en 9 gewonden.

Treinstel was Mat'46 stel 233, de diesellocomotief was de 2521 van de serie NS 2400.

Zowel treinstel als de diesellocomotief zijn hersteld geweest en opnieuw in dienst genomen. Deze zelfde locomotief (2521 dus) was 6.5 jaar later opnieuw betrokken bij een ander ernstig ongeval (botsing met DE2-stel 65):
Om 5.55 uur in de mistige ochtend van 25 augustus 1967 had de goederentrein uit de richting Geldermalsen op het zijspoor van station Beesd moeten wachten op de eerste passagierstrein van die dag, die op het enkelspoor uit de richting Leerdam het station naderde. De goederentrein rijdt echter met 70 km/u langs het station en voorbij het rode uitrijsein, over de wissel het enkelspoor op. De dieselloc 2521 boort zich frontaal in het DE-2 treinstel 65.
De machinist en de conducteur van de passagierstrein komen om. 7 passagiers en de machinist van de dieselloc raken gewond.
Daarna is de 2521 afgevoerd voor sloop, het was de eerste 2400 die werd gesloopt. Van de 65 werd de BDk gesloopt, de ABk is hersteld geweest en is samen met BDk 63 tot een nieuw stel 65 gevormd geweest (en in september 1980 afgevoerd).

[ Voor 3% gewijzigd door wildhagen op 23-02-2014 06:29 ]

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krentenbol

Krentenbol

Prutz0r

Hier in de quote over dat tweede ongeluk wordt gesproken over goederentreinen op de MerwedeLingelijn (tussen Geldermalsen en Leerdam). Weet iemand wat voor goederentreinen dat waren? Want op Geldermalsen zijn tig zijsporen te zien die, lijkt me, voor het rangeren van goederentreinen gebruikt werden, maar zo heel boeiende industrie heeft Geldermalsen nu ook weer niet :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online
Vroeger was er best wel wat wagonladingenvervoer (denk aan o.a. Van Gend en Loos!) op de Betuwelijn (waar Geldermalsen aan ligt). O.a. door de intensieve fruitteelt in de Betuwe.

Vroeger (met name pre-WW2) was dat type vervoer landelijk vrij gebruikelijk, daarna (en zeker vanaf de jaren 60) is het door het steeds goedkoper worden van vervoer over de weg langzamerhand steeds meer in onbruik geraakt (in zijn algemeenheid, niet alleen op deze lijn), hoewel het dus nog steeds wel gebeurt.

Maar doorgaand vrachtvervoer (dus richting Rotterdam of Duitsland) kwam ook voor.

Het emplacement van Geldermalsen is idd relatief groot, maar vroeger werd het dus wel redelijk gebruikt. Feijenoordse Meesters heeft er ook info (inclusief foto's) over: http://www.feijenoordseme...ermalsen/Geldermalsen.htm

[ Voor 11% gewijzigd door wildhagen op 23-02-2014 15:19 ]

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krentenbol

Krentenbol

Prutz0r

Thanks! Het was dus niet de plaats, maar de locatie waar de bedrijvigheid vandaan kwam :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brombeer21
  • Registratie: December 2010
  • Nu online
Bastien schreef op zaterdag 22 februari 2014 @ 11:04:
[...]
Dit benadrukt beter de incompetentie van het bedrijf welke verantwoordelijk is voor al dit (achterstallige) onderhoud waar o.a. de reizigers weer eens lekker door gedupeerd worden. Ben het dus helemaal met de kop eens. ;)
Wat ik incompetent vind is dat de NS/Prorail nu maar gelijk hoppa 4 treinen schrapt per uur.. Er komen treinen aan op Den Haag Centraal vanuit Utrecht. Zowel sprinters als intercity's. Dus er zijn minstens 2 perrons bereikbaar in Den Haag op dit moment, ondanks de wisselstoring. Dat is per perron 4 treinen per uur. Met een beetje passen en meten en creatief zijn met de dienstregeling kun je 1 trein per kwartier toch kwijt op 1 perron? De sprinters rijden binnen om .04, .19, .34 en .49 en vertrekken respectievelijk weer om .12, .27, .42 en .57. Dus dat kan prima op 1 perron.

De intercity's wordt iets lastiger.. Die komen binnen om .07, .22, .37 en .54 om vervolgens te vertrekken om .23, .39, .54 en .09.. Dat betekend dat je die iets op elkaar moet laten wachten. Maar gezien Den Haag voor velen het eindstation is voor NS, denk ik dat mensen liever bereid zijn 5 minuutjes te wachten, dan dat een trein helemaal niet rijdt..

Wat rest is dan alleen de inzet van materiaal wat niet helemaal op elkaar kan zijn afgestemd. Maar daarvoor hebben ze toch treinstellen achter de hand in het geval van calimiteiten.

Of denk ik nu gewoon te simpel... :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvdr
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 14-09 11:30
Je denkt inderdaad iets te simpel. Er is niet alleen een perronspoor (spoor 4) minder beschikbaar maar ook een deel van een van de hoofdsporen tussen Den Haag en Voorburg ter hoogte van het opstelterrein De Binckhorst. Vooral dit laatste geeft de meeste beperkingen omdat er voor een deel enkelspoor gereden moet worden. Dit heeft uiteraard een verlaagde capaciteit van het baanvak tot gevolg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom Paris
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 01:58
Tussen Den Haag CS en Utrecht rijdt normaal per uur 2x VIRM en 2x ICMm. Nu heeft de NS in haar wijsheid besloten de 2x VIRM-dienst op dit traject op te heffen, en alleen nog 2x per uur met de ICMm te rijden. Bij een normale dienstregeling ben je tijdens de avondspits in de richting Utrecht al gegarandeerd veroordeeld tot een staanplaats in de ICMm rijtuigen, kun je nagaan hoe vol de trein tijdens deze aangepaste dienstregeling is. Geef de reiziger in ieder geval nog de illusie een zitplaats te kunnen vinden en rijd gewoon met 2x VIRM...

Veuillez agréer, Madame, Monsieur, l'expression de mes sentiments distingués.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvdr
Zoals je in je reactie al aangeeft zijn de treinen tussen Gvc (Den Haag CS) en Ut (Utrecht) in de spits vol. Dus wat je ook opheft er zal altijd (nog meer) ruimtegebrek in de overgebleven treinen zijn.

De capaciteit van VIRM en ICMm verschilt wel per stel maar niet altijd per trein. Een trein met negen of tien bakken ICMm heeft meer capaciteit dan een met zes bakken VIRM.
De nu opgeheven serie 2000 (IC Gvc-Ut) reed in de spits meestal met één stel maar een paar treinen ook wel met twee (2 x een viertje). De nu rijdende series 1700 en 11700 bestaan in de spits uit negen tot twaalf bakken ICMm. Zodat je naar mijn idee gemiddeld uitkomt op een halvering, zowel in het aantal treinen als in de reizigerscapaciteit.
De keus is nu gemaakt om de 1700 en 11700 die Ut voorbij rijden in stand te houden. Zou je dat niet doen dan zouden deze treinen, afkomstig uit Enschede resp. Amersfoort Schothorst, in Ut gekeerd moeten worden. Gezien de werkzaamheden daar (minder sporen) is dat niet wenselijk. Ook de bijsturing van het personeel zal moeilijker zijn.
Een laatste argument om de 1700 en de 11700 niet op te heffen is dat deze treinseries tot einde reizigersdienst rijden en de 2000 maar tot een uur of negen in de avond. Dit schept duidelijkheid voor de reizigers: er is geen wisseling van patroontijden in de avond.

Als doekje voor het bloeden zijn de stoptreinen tussen Gvc en Ut en de IC's tussen Rotterdam (Rtd) en Ut (serie 2800) van extra materieel voorzien. Dat laatste lijkt niet zo zinvol maar voor de reizigers tussen Ut en Gouda helpt het wel.

Hopelijk leidt deze uitleg tot enig begrip.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvk
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 01:07

bvk

Het gaat nooit snel genoeg!

wildhagen schreef op zondag 23 februari 2014 @ 06:17:
Blast from the past, op Nu.nl kwam ik gisteren deze foto tegen:

[afbeelding]

*BOEM* == HO...
Dit was nog voor de invoering van ATB denk ik? Stel dat het nu zou gebeuren, een IRM die met volle snelheid op een Class 66 met 20 ertswagens knalt...

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom Paris
jvdr schreef op maandag 24 februari 2014 @ 18:58:
De capaciteit van VIRM en ICMm verschilt wel per stel maar niet altijd per trein. Een trein met negen of tien bakken ICMm heeft meer capaciteit dan een met zes bakken VIRM.
De nu opgeheven serie 2000 (IC Gvc-Ut) reed in de spits meestal met één stel maar een paar treinen ook wel met twee (2 x een viertje). De nu rijdende series 1700 en 11700 bestaan in de spits uit negen tot twaalf bakken ICMm. Zodat je naar mijn idee gemiddeld uitkomt op een halvering, zowel in het aantal treinen als in de reizigerscapaciteit.
In mijn ervaring (elke werkdag dit traject) rijdt de serie 2000 tijdens de spits altijd als 2x vier. Ik stap namelijk altijd in de eerste coupé van het tweede stel in. De 11700/1700 dan weer meestal met 3x drie. Soms staan ze er als 4x drie, maar (zeker iets na de spits) blijft het achterste stel staan en vertrekken ze als 3x drie.

Ik snap de inhoudelijke argumenten voor het opheffen van de 2000 wel, maar rijd dan de 11700/1700 met VIRM. Acht coupés VIRM is echt wel meer dan 9 ICMm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goner

Goner

What can I do you for ?

Tom Paris schreef op maandag 24 februari 2014 @ 17:59:
Geef de reiziger in ieder geval nog de illusie een zitplaats te kunnen vinden en rijd gewoon met 2x VIRM...
Nah ... ik heb niet eens de illusie dat ze serieus kijken hoe de bezetting is op sommige trajecten.
Ik rijd dagelijks R'dam Lombardijen - Den Haag centraal. Tot een jaar of 3 geleden stopten er in de spits 6 treinen per uur, stop- en sneltreinen (richting Leiden). Dat was heel prettig, keuze zat en ook overstap-mogelijkheid op div. stations.
Dat werd opeens nog maar 4 (nieuwe) sprinters, alleen naar DH Centraal. Ging ook redelijk, maar zat vaak overvol in de spits ('t regende klachten). Wel heerlijk koel in de zomer dankzij airco.
Afgelopen december werden die 4 sprinters vervangen door oude sprinters, nog korter, nog langzamer en nog voller. En geen airco, maar raampjes ; ik kijk met angst en beven (nou ja, zweten) uit naar de zomer ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvdr
Tom Paris schreef op maandag 24 februari 2014 @ 19:55:
[...]

Ik snap de inhoudelijke argumenten voor het opheffen van de 2000 wel, maar rijd dan de 11700/1700 met VIRM. Acht coupés VIRM is echt wel meer dan 9 ICMm.
Ik heb het even nagekeken en bij een volle trein zoals je die volgens eigen zeggen in de spits aantreft zijn de volgende getallen van toepassing:

2 x VIRM vier: 980 of 998 plaatsen in de tweede klasse en 140 of 142 in de eerste klasse (er zit verschil in de diverse uitvoeringen van het VIRM, de totaalcijfers kunnen dus ook tussen de twee getallen liggen).
3 x ICMm drie: 1005 plaatsen in de tweede klasse en 105 in de eerste.
In de eerste klasse is er dus een duidelijk verschil, in de tweede klasse niet.

Deze cijfers geven de maximale capaciteit aan zit- en staanplaatsen weer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom Paris
jvdr schreef op maandag 24 februari 2014 @ 22:39:
[...]

Ik heb het even nagekeken en bij een volle trein zoals je die volgens eigen zeggen in de spits aantreft zijn de volgende getallen van toepassing:

2 x VIRM vier: 980 of 998 plaatsen in de tweede klasse en 140 of 142 in de eerste klasse (er zit verschil in de diverse uitvoeringen van het VIRM, de totaalcijfers kunnen dus ook tussen de twee getallen liggen).
3 x ICMm drie: 1005 plaatsen in de tweede klasse en 105 in de eerste.
In de eerste klasse is er dus een duidelijk verschil, in de tweede klasse niet.

Deze cijfers geven de maximale capaciteit aan zit- en staanplaatsen weer.
Daar verkijk ik me dan behoorlijk op. Ik begin nu wel aan mezelf te twijfelen of ze idd met 2x vier rijden of 2x zes. Volgende week natellen als ze weer rijden :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robkazoe
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 07:29
Maar volgens mij wordt er nooit met 3x3 gereden? Volgens mij is 2x4 of 2x3+1x4 gebruikelijker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online
bvk schreef op maandag 24 februari 2014 @ 19:10:
[...]

Dit was nog voor de invoering van ATB denk ik? Stel dat het nu zou gebeuren, een IRM die met volle snelheid op een Class 66 met 20 ertswagens knalt...
ATB was op dat moment idd nog niet grootschalig ingevoerd (slechts op enkele trajecten, en dan vaak nog maar deels), er werd op de meeste plaatsen nog óf gebruik gemaakt van de klassieke beveiliging, dus volledig mechanisch, óf van NX-beveiliging, wat voor de beveiliging van emplacementen gebruikt werd (dit is nog tot 2002 in bedrijf geweest).

ATB was al wel min of meer uitgevonden en uitgedacht, maar men is het pas echt versneld gaan invoeren na de grote treinramp bij Harmelen (de grootste in de NL-geschiedenis, ook nu nog). Die vond plaats een klein jaar na het ongeval uit de eerder genoemde foto.

[ Voor 9% gewijzigd door wildhagen op 25-02-2014 03:25 ]

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

NS wil overal minimaal twee treinen per uur
Als het aan de NS ligt, kunnen reizigers vanaf 2015 op alle stations twee keer per uur op de trein stappen.

Op de vier trajecten waar nu nog één trein per uur rijdt, wil de NS ook elk halfuur een trein laten rijden. Ook moeten er tijdens de daluren meer intercity's gaan rijden tussen Amersfoort, Apeldoorn en Deventer.

Dat staat in het dienstregelingsplan dat de NS voor advies heeft neergelegd bij belangenorganisaties.

Extra sprinters gaan rijden op de trajecten Arnhem - Ede-Wageningen, Breda - Dordrecht, Roosendaal - Dordrecht en Heerlen - Sittard. Ruim vierduizend reizigers moeten profijt krijgen van de verdubbeling van het aantal treinen.

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alex)
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 21-08 11:20
Dat is gewoon een concessieverplichting... :)

We are shaping the future

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvdr
Robkazoe schreef op dinsdag 25 februari 2014 @ 00:26:
Maar volgens mij wordt er nooit met 3x3 gereden? Volgens mij is 2x4 of 2x3+1x4 gebruikelijker.
De combinatie 3x3 komt regelmatig voor volgens planning. Om even op de lijn Gvc - Ut te blijven, enkele treinen die vandaag met drie 3x3 gepland zijn: 11759, Gvc v. 16:24, 1763, Gvc v. 16:54 (rijdt echter met 2x3 + 1x4) en 1767, Gvc v. 17:54. Daanaast rijdt de 11763, Gvc v. 17:24 ook met 3x3 maar dat zou volgens planning 2x3 + 1x4 moeten zijn.
Maar ook op andere lijnen komt deze combinatie wel voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• enchion
  • Niet online
Dus we kunnen in 2015 tenminste 2x zoveel extreem-weer dienstregelingen verwachten ?

How do you save a random generator ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evilution
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

wildhagen schreef op dinsdag 25 februari 2014 @ 03:20:
[...]

ATB was op dat moment idd nog niet grootschalig ingevoerd (slechts op enkele trajecten, en dan vaak nog maar deels), er werd op de meeste plaatsen nog óf gebruik gemaakt van de klassieke beveiliging, dus volledig mechanisch, óf van NX-beveiliging, wat voor de beveiliging van emplacementen gebruikt werd (dit is nog tot 2002 in bedrijf geweest).
Euhm, NX wordt nog steeds volop gebruikt, het tableau mag dan door computers vervangen zijn, eronder, op niveau B-relais ligt vaak nog steeds NX. Heeft verder ook niks met ATB te maken overigens dus waarom je het erbij haalt is een raadsel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijdod
wildhagen schreef op zondag 23 februari 2014 @ 15:08:
Vroeger (met name pre-WW2) was dat type vervoer landelijk vrij gebruikelijk, daarna (en zeker vanaf de jaren 60) is het door het steeds goedkoper worden van vervoer over de weg langzamerhand steeds meer in onbruik geraakt (in zijn algemeenheid, niet alleen op deze lijn), hoewel het dus nog steeds wel gebeurt.
Ik kwam er onlangs, eigenlijk tot mijn verbazing, achterdat in de VS het vrachtvervoer per trein groter is dan per vrachtwagen. En dat terwijl er bij mij toch ergens wel het beeld leefde dat spoorwegen in de VS toch vooral 'das war ja mal' zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Laatst online: 14-09 13:08

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Topicstarter
Reizigersvervoer, ja. Goederenvervoer is huge.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV

MBV

Afstanden zijn dan ook wat groter dan hier, er zijn minder rivieren, en als je van oostkust naar westkust wilt met goederen kom je door een heel lang stuk met weinig inwoners, wat dus niet vaak de bestemming van goederen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online
ijdod schreef op woensdag 26 februari 2014 @ 08:13:
[...]

Ik kwam er onlangs, eigenlijk tot mijn verbazing, achterdat in de VS het vrachtvervoer per trein groter is dan per vrachtwagen. En dat terwijl er bij mij toch ergens wel het beeld leefde dat spoorwegen in de VS toch vooral 'das war ja mal' zijn.
VS heeft voor goederenvervoer een behoorlijk uitgebreid spoornetwerk. Qua reizigersververvoer stelt het railvervoer in de VS (los van voorstadverkeer en (pre)metro) idd weinig tot niets voor tov Europa.

Zie Wikipedia: Rail transportation in the United States

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flowerp
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 11-09 18:20
Goner schreef op maandag 24 februari 2014 @ 20:49:
[...]
Afgelopen december werden die 4 sprinters vervangen door oude sprinters, nog korter, nog langzamer en nog voller. En geen airco, maar raampjes ; ik kijk met angst en beven (nou ja, zweten) uit naar de zomer ...
Is er een soort rival gaande om weer die hele oude stop treinen in te zetten? Ik moest vorige week in Oosterbeek GLD zijn, en vanaf Ede-wageningen ging er ook alleen zo'n oude stop trein (van voor de tijd dat het sprinter hete).

Ik ging even voor de grap kijken of er ook nog een authentieke rokers coupe was waar de asbakken niet dicht gemaakt waren en waar mensen nog daadwerkelijk rookte, maar dat was dan weer niet het geval. Anders dan dat wat het wel even een stapje in het verleden. Op mijn normale trajecten heb ik die dingen echt al jaren niet meer gezien.

It's shocking to find how many people do not believe they can learn, and how many more believe learning to be difficult.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goner

Goner

What can I do you for ?

flowerp schreef op woensdag 26 februari 2014 @ 15:32:
[...]
Op mijn normale trajecten heb ik die dingen echt al jaren niet meer gezien.
Nee, zo oud zijn die er nu rijden bij ons ook weer niet.
Ben geen expert, alleen reiziger, maar we hadden volgens mij eerst de SLT en nu de SGM ... tenzij er nog meer smaken zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online
flowerp schreef op woensdag 26 februari 2014 @ 15:32:
[...]

Is er een soort rival gaande om weer die hele oude stop treinen in te zetten? Ik moest vorige week in Oosterbeek GLD zijn, en vanaf Ede-wageningen ging er ook alleen zo'n oude stop trein (van voor de tijd dat het sprinter hete).
Mat'64 bedoel je?

Dat wordt nu tijdelijk weer extra ingezet, omdat veel ICR-rijtuigen aan de dienst zijn onttrokken om ze te verbouwen voor de nieuwe Beneluxdienst. Plus dat enkele stellen DDZ nu verlengd worden.

Men zou zelfs overwegen om DD-AR weer tijdelijk te reactiveren om het tekort aan materieel op te vangen.

Zie de Op de Rails van deze maand, staat dit in uitgelegd :)

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

DD-AR? :X Als die allemaal in dezelfde staat zijn als die wat een paar jaar terug van/naar Zandvoort aan Zee reed, dan hoop ik dat ze sindsdien wel enige onderhoud hebben gehad.

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dan ben ik blij dat ik op de drukke trajecten reis :+, zou echt een ramp zijn als ik in die rug/kontverneukers moet zitten :x

• Goner

Goner

What can I do you for ?

Verwijderd schreef op woensdag 26 februari 2014 @ 18:10:
Dan ben ik blij dat ik op de drukke trajecten reis
Wat is een druk traject ?
Ik reis R'dam - Den Haag, lijkt me al redelijk druk (sprinters van Roosendaal/Breda/Dordrecht naar Den Haag Centraal en vice versa), maar als ik kijk hoe dat erop achteruit gegaan is de afgelopen jaren. Minder, kortere treinen ...

Verwijderd

Goner schreef op donderdag 27 februari 2014 @ 00:18:
[...]

Wat is een druk traject ?
Ik reis R'dam - Den Haag, lijkt me al redelijk druk (sprinters van Roosendaal/Breda/Dordrecht naar Den Haag Centraal en vice versa), maar als ik kijk hoe dat erop achteruit gegaan is de afgelopen jaren. Minder, kortere treinen ...
Hoe groter de kans dat je moet staan en niet op die houten plankjes hoeft te zitten ;) :+

• Luke!

Luke!

#Treinbaas
wildhagen schreef op woensdag 26 februari 2014 @ 16:00:
[...]
Mat'64 bedoel je?

Dat wordt nu tijdelijk weer extra ingezet, omdat veel ICR-rijtuigen aan de dienst zijn onttrokken om ze te verbouwen voor de nieuwe Beneluxdienst. Plus dat enkele stellen DDZ nu verlengd worden.
Er worden maar twaalf stelletjes Mat '64 extra ingepland, dus dat valt ook wel mee. En zo heel veel ICRm is er nog niet uit. De verlenging van DDZ onttrekt juist geen extra materieel op dit moment, omdat de verlenging van vier- tot zeswagenstellen stil ligt en er geen treinstellen meer voor revisie binnenlopen.
Men zou zelfs overwegen om DD-AR weer tijdelijk te reactiveren om het tekort aan materieel op te vangen.
Dat is geen overweging maar een op dit moment concreet plan vanaf medio april.

• ijdod
DDZ heet tegenwoordig toch NID?

• Killjoy

Killjoy

Klingon lawn products

ijdod schreef op woensdag 26 februari 2014 @ 08:13:
[...]

Dat is wel begrijpelijk. Zeker aan de oostkust is de situatie jarenlang bijzonder slecht geweest. Met het debacle dat Penn Central heette, als gevolg. En dat is het beeld dat de wereld over is gegaan.

Dat leidde tot ingrijpen door de staat. Eerst werd het verlieslatende reizigersvervoer landelijk afgesplitst in staatsbedrijf Amtrak. Later, na het faillissement van Penn Central en diverse andere oostelijke spoorwegmaatschappijen, werd het staatsbedrijf Conrail gevormd. Pas na de acceptatie van de Staggers Rail Act in 1980 verbeterde de situatie geleidelijk aan.

In andere delen van de VS was de situatie minder slecht. Sommige spoorwegmaatschappijen ging het zelfs relatief voor de wind. Vergelijk bijvoorbeeld deze film uit 1974 van Penn Central met deze film uit 1973 van The Burlington Northern Railroad

[ Voor 3% gewijzigd door Killjoy op 27-02-2014 20:09 ]

Het is den ambtenaar verboden gedurende den werktijd alcoholhoudende dranken te gebruiken, bij zich te hebben of in de dienstlokalen te bewaren.

• flowerp
Dat is hem ja. Ik zie dat ie vast in de dienstregeling van '14 staat: Wikipedia: Mat '64

Grappig is dat ie helemaal aan het begin een soort 3de klas coupe heeft; een coupe die alleen uit staan plaatsen bestaat op wat klapstoeltjes na. Bij de trein waar ik instapte zat deze helemaal voorin. Ik kan me dit nog heel vaag herinneren van vroeger, maar het is zo'n 13 of 14 jaar geleden dat ik voor het laatst in dit materieel in de randstad (Amsterdam - Haarlem) heb gezeten.

It's shocking to find how many people do not believe they can learn, and how many more believe learning to be difficult.

• vooghel
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:26

vooghel

Cunning linguist

Dat zijn de oude bagageruimtes die ze hebben omgebouwd, zie Wikipedia: Mat '64

Nederlands is makkelijker als je denkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luke!

Luke!

#Treinbaas
Jein, het materieel heet DDZ. Naar de buitenwereld is de DDZ gecommuniceerd als de Nieuwe IntercityDubbeldekker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flowerp
Luccus schreef op vrijdag 28 februari 2014 @ 11:48:
[...]
Jein, het materieel heet DDZ. Naar de buitenwereld is de DDZ gecommuniceerd als de Nieuwe IntercityDubbeldekker.
Name met "Nieuw" erin zijn nogal tijdsgebonden. Over 40 jaar heet ie nog Nieuwe IntercityDubbeldekker?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online
Denk het niet, over 40 jaar is het allemaal tot scheermesjes verwerkt, tegen die tijd is de basis ervan zowat 60-65 jaar oud ;)

[ Voor 3% gewijzigd door wildhagen op 01-03-2014 15:10 ]

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flowerp
vooghel schreef op donderdag 27 februari 2014 @ 22:39:
Dat zijn de oude bagageruimtes die ze hebben omgebouwd, zie Wikipedia: Mat '64
Haha, inderdaad:
Eind jaren 90 werd de bagageruimte omgebouwd tot "sta-ruimte" en werd hierbij voorzien van extra klapzittingen.
"Sta-ruimte", in de volksmond ook wel de "3de klass" genoemd dus ;) Extra treffend omdat station Haarlem waar ik 's avonds weer van terug ging naar A'dam ook daadwerkelijk nog een wachtruimte had die 3de klasse wachtruimte heten oid :P

Ik kan me herinneren dat de sta-ruimte destijds in de spits toch wel stamp vol zat.

Misschien een idee voor sommige trajecten, een trein inzetten met alleen maar van deze sta-ruimtes? :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 14-09 09:42

Onbekend

...

Dit materieel had vroeger van die schuifdeuren die later permanent dicht zijn gemaakt.
Weet iemand of dat uit veiligheidsoogpunt was, of vanwege onderhoud/slijtage?

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber

Fiber

flowerp schreef op zaterdag 01 maart 2014 @ 15:10:
[...]

Misschien een idee voor sommige trajecten, een trein inzetten met alleen maar van deze sta-ruimtes? :X
Voor korte stukjes in de spits niet eens zo'n slecht idee... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flowerp
wildhagen schreef op zaterdag 01 maart 2014 @ 15:10:
Denk het niet, over 40 jaar is het allemaal tot scheermesjes verwerkt, tegen die tijd is de basis ervan zowat 60-65 jaar oud ;)
Das waar, maar dat Mat '64 materiaal is ook niet van gisteren ;) Als die "nieuw' in de naam had gehad, dan had 't dus na 50 jaar nog steeds "nieuw" geheten.

offtopic:
(in computing heb je btw ook zoiets, b.v. in Java heb je NIO; New Input Output, wat allang al niet meer new is, of veel dingen met Simple erin die simple begonnen zoals SOAP maar allang niet meer simpel zijn)

Pagina: 1 ... 6 ... 103 Laatste

Dit topic is gesloten.