RocketKoen schreef op vrijdag 31 januari 2014 @ 01:40:
Er gaf net iemand als voorbeeld dat ze bij de APK ook niet alles testen. En een APK is ook maar een momentopname. Dat je APK nog een half jaar geldig is wil niet zeggen dat je auto nog veilig is.
Nu staan alle elektrische schema's van mijn auto op 43 pagina's A4. De elektrische schema's van een trein (bijvoorbeeld de virm) zijn 5 boeken van 200 pagina's A3.
Bij een trein van tig bakken is daar 90% natuurlijk gewoon copy-paste. Grofweg zul je aantal hoofdzaken hebben (voeding, tractie, reminrichting, deuren, laagspanning, omroep, toilet) en de rest is eigenlijk allemaal secundair. Ik durf de weddenschap wel aan te gaan dat het schema en ECU van een brandstofmotor velen malen complexer is als die van een tractiemotor in een trein. Het verschil is natuurlijk dat er van een brandstofmotor honderden miljoenen bestaan en van treinen nog geen miljoen.
Verder is veiligheid altijd relatief. Een auto zonder winterbanden is in de winter ook 'onveilig'. Als je hier soms verhalen leest dat vroeger de treindeuren tijdens een rit niet eens beveiligd waren tegen openen dan vraag ik mij wel eens af of we niet teveel zijn doorgeslagen.
Als je zoveel moeite moet doen om de fabrikant te controleren dan kun je de trein net zo goed zelf bouwen.
Daarom zit er garantie op. Bij een auto betaalt de dealer alle reparaties van gebreken die in de 1e 3 jaar optreden. En als je na elke 700km de wegenwacht moet bellen om je te laten slepen dan eis je je geld terug.
De vraag is natuurlijk hoe het zo ver heeft kunnen komen dat alle instanties in Nederland en ook NedTrain blijkbaar met oogkleppen op deze trein hebben toegelaten op het spoorwegnet.
En dát is het hele probleem. De fabrikant heeft fouten gemaakt maar is bereid die op te lossen. De klant heeft fouten gemaakt en zoekt nu allemaal juridische mogelijkheden om de deal ongedaan te maken. Ik denk dat de voornaamste reden is omdat ze hun Belgische partner kwijt zijn en die trein dus alleen in Nederland kunnen gebruiken.
Aangezien er nog steeds geen HSL tussen Amsterdam en Groningen ligt is het gebruik redelijk onzinnig voor dergelijke dure treinen. (We zijn Nederlanders en letten op de centjes zoals het hoort.)
MBV schreef op donderdag 30 januari 2014 @ 23:15:
Maar nu de NMBS dat voor de fix zo onconstructief op de journaals heeft gegooid kan geen politicus het meer verkopen om de 'levensgevaarlijke Falende Fyra' weer over het Nederlandse spoor te laten rijden.
Het lijkt mij dat de PowerPoint van NMBS makkelijk te pareren is een PowerPoint over hoe de trein wél in elkaar hoort te zitten. Er is een verschil van inzicht over het remsysteem en er worden dingen aangehaald als een toiletrolhouder die verkeerd om zit.
De platen die loslaten dat is absoluut issue, echter ben ik wel van mening dat je dingen niet altijd extreem hoeft 'over-te-engineren' zolang je de omstandigheden goed kan inschatten. Nogmaals, met een auto zonder winterbanden met 130 over een besneeuwde weg laten rijden valt in hetzelfde straatje als een trein niet snelheid laten minderen in de winter (als daardoor sneeuw kan ophopen).