Het grote spoorwegentopic deel 22 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 49 ... 103 Laatste
Acties:
  • 532.982 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Migrator
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online

Migrator

☄️☄️☄️ voorheen Evest

Je mist Enschede-Gronau, maar die staat niet op de infographic van Nu zag ik, dus of die meegenomen is in het onderzoek is nog maar de vraag.

If you choose not to decide, you still have made a choice.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SRich
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 30-11-2023
Voorzitter Raad van Commissarissen NS stapt ook op

De aanbestedingsrel van de ov-concessie Limburg heeft ervor gezorgd dat ook Carel van den Driest NS verlaat. Van Driest was voorzitter van de Raad van Commissarissen van het spoorbedrijf. Driest voelt zich verantwoordelijk voor de Limburgse rel.

Eerder werd NS-topman Timo Huges al ontslagen, net als de CEO van NS-dochter Abellio. Bij Abellio zijn er bovendien diverse bestuurders op non-actief gesteld. Van den Driest kondigde zijn vertrek aan op de dag dat het Openbaar Ministerie bekendmaakte bezig te zijn met een strafrechtelijk onderzoek naar vermoedelijke malversaties bij de aanbesteding van het ov in Limburg.

De NS had zijn zinnen gezet op het openbaar vervoer in de zuidelijke provincie en NS-dochterbedrijf Abellio won de aanbesteding ook. Maar het bedrijf bleek vuil spel te hebben gepleegd. Abellio kreeg vertrouwelijke informatie van oud-directeur René de Beer van concurrent Veolia. Volgens het OM is het onderzoek nu in volle gang met het ondervragen van getuigen en verdachten.

Vicevoorzitter Truze Lodder neemt de taken van Van den Driest waar. "Wij hebben gezamenlijk geconcludeerd dat er veel is misgegaan in de communicatie tussen uw ministerie en NS, voorts dat de rommelige wijze van het beoogde ontslag van de heer Huges tot een gecompliceerde juridische situatie heeft geleid”, aldus Van den Driest in een brief aan minister Dijsselbloem.

"De aldus ontstane situatie betreur ik zeer, zoals ik de harde publieke afstraffing van de heer Huges evenzeer betreur. Voor dit alles voel ik een grote mate van verantwoordelijkheid. Om die reden heb ik besloten om mijn functie ter beschikking te stellen. Het is bijzonder spijtig dat het zo gelopen is, we waren met de NS op de goede weg.”

Dinsdag schreef Dijsselbloem aan de Tweede Kamer dat de raad van commissarissen van de NS het mondeling door Huges ingediende ontslag "niet op schrift heeft gesteld”. De kwestie is van belang voor de bonus die Huges in maart dit jaar kreeg voor zijn prestaties vorig jaar. Voor de raad en voor Dijsselbloem blijft echter overeind dat Huges op 5 juni ontslag heeft genomen. Mocht Huges het daar mee oneens blijven, dan zal de rechter een oordeel moeten vellen over de kwestie, aldus de minister.

"Ik heb respect voor de beslissing van de heer Van den Driest”, aldus Dijsselbloem woensdag. D66 wil dat de minister de regie meer in handen neemt bij de NS. "Minister Dijsselbloem was bij het debat nog vol lof over de rol van en de samenwerking met de RvC. Steeds meer blijkt dat ook daar flinke blunders gemaakt zijn. Het bedrijf en de RvC moeten worden opgeschoond, op basis van echte onafhankelijke onderzoeken”, vindt Tweede Kamerlid Stientje van Veldhoven.

Van den Driest was niet alleen bij NS voorzitter van de raad van commissarissen van de NS. Ook is hij voorzitter van de raad van commissarissen bij onder meer baggerbedrijf Van Oord en rederij Anthony Veder Group. Hij is verder lid van de raad van commissarissen van tankopslagbedrijf Vopak en lid van de raad van toezicht van het Gemeentemuseum Den Haag.

Van Den Driest was sinds maart 2013 voorzitter. Zijn beoogde termijn liep tot 2016.
Bron

Het grote adblocking topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Fiets meenemen in de trein wordt goedkoper
Het gaat makkelijker worden om met de fiets in de trein te reizen, maar alleen buiten de spits. Op weekend- en feestdagen wordt dit goedkoper en soms gratis.

Staatssecretaris Wilma Mansveld heeft dat na overleg met vervoersbedrijven en consumentenorganisaties besloten.

Vooral in toeristengebieden moeten er meer mogelijkheden komen om met de fiets in een stoptrein te kunnen, schrijft Metro donderdag. Dit kan dan voor een speciaal tarief, in de hoop dat dagjesmensen vaker met hun fiets de trein pakken.

De NS gaat nog kijken hoe het veiligheid in de trein gesteld is als er meer fietsen worden gestald.

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D_Jeff
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 08:08
Kamperlijntje ook nooit/zelden te laat.

Goh, wat gek :+

Hold. Step. Move. There will always be a way to keep on moving

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luke!
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 08:18

Luke!

#Treinbaas
EDIT schreef op donderdag 25 juni 2015 @ 20:04:
Er zijn maar een paar treinen die door (op papier) DB worden gereden. Dat zijn de CityNightLine en de stoptrein Heerlen - Düren (of mis ik er nu nog een?).
De CNL wordt door NS gereden, niet door DB.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Luccus schreef op donderdag 25 juni 2015 @ 22:15:
[...]
De CNL wordt door NS gereden, niet door DB.
Personeel in Nederland is inderdaad van NS Reizigers, echter gebeurt dit in opdracht van DB. Deze trein staat dan ook in de systemen als zijnde van DB: http://ovtijden.com/avtdag/AH/20150625 (om 7:52 vertrek CNL staat als vervoerder DB genoemd).

[ Voor 13% gewijzigd door EDIT op 26-06-2015 06:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luke!

Luke!

#Treinbaas
EDIT schreef op vrijdag 26 juni 2015 @ 06:04:
[...]

Personeel in Nederland is inderdaad van NS Reizigers, echter gebeurt dit in opdracht van DB. Deze trein staat dan ook in de systemen als zijnde van DB: http://ovtijden.com/avtdag/AH/20150625 (om 7:52 vertrek CNL staat als vervoerder DB genoemd).
Ja, maar ik moet me wel heel sterk vergissen als die niet op attest en dus met vervoerder NS rijdt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 11:14

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Topicstarter
DB Autozug is vervoerder in Nederland en rijdt de CNL. Dus het kan wel dat dit door "de DB" wordt gereden.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Afbeeldingslocatie: http://www.ravenslair.nl/GoT2/NS-DeRechter-TCTubantia26062015.jpg
_O-

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Topicstarter
Poortjes in Zwolle:

Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/CIZ52RlVEAAO5em.jpg

En een overzicht van de verspilling:
Afbeeldingslocatie: http://c1.staticflickr.com/1/263/18983694459_ac72d39754_z.jpg
:F

[ Voor 26% gewijzigd door Maasluip op 26-06-2015 10:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Nu online
Ik noem het geen verspilling maar klantvriendelijk. Zwolle is op piekmomenten erg druk namelijk. Alle treinen komen 2x per uur ongeveer tegelijk aan en gaan ongeveer tegelijk weg. Het mooiste vind ik de hoge NS poortjes en dat er in het midden een gat zit voor Arriva. Zo kan je het station niet echt afsluiten 8)7

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008

Fiber

Beaches are for storming.

Maar geeft dat Arriva poortje dan ook toegang tot de NS perrons...? O-)

In Amersfoort zijn ze ook begonnen met poortjes bouwen zag ik. Zal me benieuwen hoe ze het daar gaan oplossen met de Valleilijn. :z

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Topicstarter
LordSinclair schreef op vrijdag 26 juni 2015 @ 10:54:
Het mooiste vind ik de hoge NS poortjes
En zie daar de verspilling. Waarom zet je een hoog poortje neer (dat de doorgang ook nog eens verspert) en niet alleen een chippaal.
En dan nog: wat kost dit allemaal en dat wordt allemaal door de reiziger opgehoest. Dat hele OV-Chipkaartproject op de manier dat het wordt uitgevoerd is zo'n gigantische verspilling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Nu online
Met een oog op te toekomst (alle stations gesloten) is het geen verspilling maar een goede voorbereiding om verspilling tegen te gaan. Arriva zal hun paaltjes dan weer moeten vervangen voor poortjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alex)
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 21-08 11:20
Als Arriva daartoe bereid is, en dat is nog maar de vraag.

We are shaping the future

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Luccus schreef op vrijdag 26 juni 2015 @ 09:45:
[...]
Ja, maar ik moet me wel heel sterk vergissen als die niet op attest en dus met vervoerder NS rijdt.
Daar heb je uiteraard gelijk in vziw, maar in de datastromen die gebruikt worden voor de statistieken staat dus gewoon DB en komt de vertraging op hun naam te staan bij die site.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber

Fiber

Als door die poortjes die enorme aantallen zwartrijders worden teruggedrongen betaalt het zichzelf terug op termijn...

Sterker, als je het goed doet kun je zelfs de conducteurs straks afschaffen...

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-e-n
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online
Maar als je moet overstappen moet je dus het hele station uit, door de poortjes en dan bij Arriva weer naar binnen? Leuk voor de reiziger weer.

Ik blijf het zo merkwaardig vinden dat er door hoger opgeleide managers en bestuurders kennelijk niet wordt nagedacht wordt over het feit dat maatregel A (chipkaart) invloed heeft op maatregel B (aanbesteden van lijnen aan andere vervoerders) en andersom. Of het gemak van de reiziger kan ze geen ruk schelen maar ik weet niet wat erger is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alex)
D-e-n schreef op vrijdag 26 juni 2015 @ 11:30:
Maar als je moet overstappen moet je dus het hele station uit, door de poortjes en dan bij Arriva weer naar binnen? Leuk voor de reiziger weer.
Er zullen wel 'overstapmeubels' (NS- en Arriva-paaltjes naast elkaar) op het perron staan, die zie je ook in bijvoorbeeld Dordrecht en Geldermalsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bacchus
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 12-10 17:22
Fiber schreef op vrijdag 26 juni 2015 @ 11:22:
Sterker, als je het goed doet kun je zelfs de conducteurs straks afschaffen...
Conducteurs doen meer dan kaartjes knippen. Ik verwacht niet dat ze helemaal afgeschaft worden, zeker ook niet omdat niet alle stations poortjes krijgen.
D-e-n schreef op vrijdag 26 juni 2015 @ 11:30:

Ik blijf het zo merkwaardig vinden dat er door hoger opgeleide managers en bestuurders kennelijk niet wordt nagedacht wordt over het feit dat maatregel A (chipkaart) invloed heeft op maatregel B (aanbesteden van lijnen aan andere vervoerders) en andersom. Of het gemak van de reiziger kan ze geen ruk schelen maar ik weet niet wat erger is.
Ik vind dat je een beetje kortzichtig reageert, ik kan zo drie manieren bedenken waardoor je niet compleet hoeft om te lopen en toch de perrons kan afsluiten. Beter nog, in de situatie op de foto is er zelfs nog niets afgesloten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Bacchus schreef op vrijdag 26 juni 2015 @ 11:43:
[...]

Conducteurs doen meer dan kaartjes knippen. Ik verwacht niet dat ze helemaal afgeschaft worden, zeker ook niet omdat niet alle stations poortjes krijgen.
Verstopt in hun hokje zitten of in hun eentje een 1e klas coupe in gebruik houden? Meer dan dat zie ik ze meestal niet doen.

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

LordSinclair schreef op vrijdag 26 juni 2015 @ 11:16:
Met een oog op te toekomst (alle stations gesloten) is het geen verspilling maar een goede voorbereiding om verspilling tegen te gaan. Arriva zal hun paaltjes dan weer moeten vervangen voor poortjes.
Een miljard door het putje is en blijft een miljard door het putje...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luke!

Luke!

#Treinbaas
Maasluip schreef op vrijdag 26 juni 2015 @ 09:57:
DB Autozug is vervoerder in Nederland en rijdt de CNL. Dus het kan wel dat dit door "de DB" wordt gereden.
Nee dus, de CNL rijdt wel degelijk op attest van NS en niet DB AZ.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 13-10 19:58
Ik vraag mij af waarom er niet een soort "overstap" plaaltje bestaat. zodat het checken als onderstaand eruit ziet:

1 Aanvang (NS) Incheck
2 Overstap op station bij paal op perron (Bv zwolle) (Overstap check)
3 Uitstappen (Arriva) Uitchek

Dan kan de software prima bepalen welk deel NS welk deel Arriva is.
Dit zou ook kunnen gelden op bustation's en gecombineerde trein/metro stations.
Nu moet je bij een overstap 2x checken eigenlijk waanzin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-e-n
  • Nu online
Bacchus schreef op vrijdag 26 juni 2015 @ 11:43:
[...]
Ik vind dat je een beetje kortzichtig reageert
Het is niet kortzichtig. Je ziet het toch keer op keer? Dan moeten er weer oplossingen worden verzonnen voor problemen waar kennelijk vooraf geen rekening mee gehouden is. Laatst was er bij een station in Amsterdam ook weer zo'n akkefietje waarbij reizigers bij een overstap eerst moeten uitchecken en vervolgens weer moeten checken. Die moeten zich dan in allerlei bochten wringen omdat dubbele opstaptarief weer terug te krijgen.

Die palen staan ook overal ergens anders: op het perron, bij de trap of bij de ingang van het station. Er zit geen consequente lijn in.

Ik word daar, als verstokt OV gebruiker, echt doodmoe van. Bestuurders en politici die amper met het OV reizen gaan over zaken waar ze totaal geen kaas van hebben gegeten. Als ik dan weer zo'n VVD-er hoor pleiten voor meer afsplitsing van lijnen dan weet ik al weer genoeg: die komt natuurlijk nooit op zo'n station met meerdere OV-vervoerders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bacchus
Ik zie eerder het tegendeel: In eerste instantie was het een zootje met in/uit/over-check-palen maar er komt (toegegeven: heel langzaam) verbetering in. Je kan ook niet in alle redelijkheid van een bestuurder verwachten dat hij tot in detail alle technische en praktische uitdagingen voorziet, zeker niet als de uitvoerende laag er al geen idee van heeft.
We hebben in Nederland vanwege de politiek een neiging om projecten ineens op gigantische schaal aan te pakken, waardoor kinderziektes ook veel impact hebben, financieel maar ook voor het publiek. Als we eens durven in kleinere stapjes te denken en meer tijd te nemen, zouden problemen probleempjes worden en makkelijker ad hoc opgelost kunnen worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijdod
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 10-10 07:40
mambo No5 schreef op donderdag 25 juni 2015 @ 18:11:
Ik ben vooral benieuwd naar de punctualiteit van de sprinter Breukelen - Rhenen op de verschillende deeltrajecten; het zou me helemaal niets verbazen als deze tussen Utrecht en Veenendaal v.v. de punctualiteit van de rest van het traject grondig onderuit haalt en dat 't met de rest van de punctualiteit wel mee valt. Hoe vaak dat ding bijvoorbeeld bij De Haar wel niet moet wachten op een (vertraagde) intercity uit Ede is niet op een hand te tellen vrees ik.
Dat, en de andere kant op (dat ding rijdt in de spits door naar Uitgeest) zit volgens mij het probleem achter Sloterdijk.

Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-e-n
  • Nu online
Bacchus schreef op vrijdag 26 juni 2015 @ 12:17:
Je kan ook niet in alle redelijkheid van een bestuurder verwachten dat hij tot in detail alle technische en praktische uitdagingen voorziet, zeker niet als de uitvoerende laag er al geen idee van heeft.
Als ik als reiziger snap dat meerdere vervoerders op één station een wirwar aan paaltjes oplevert en dus ongemak voor de reiziger moet een bestuurder dat toch ook kunnen bedenken? Of anders moet hij wellicht eens luisteren naar de reiziger?
Als we eens durven in kleinere stapjes te denken en meer tijd te nemen, zouden problemen probleempjes worden en makkelijker ad hoc opgelost kunnen worden.
Dat dus. Probleem is dat bestuurders en managers vaak vooral bezig zijn met eigen geloof. Het eigen geloof in marktwerking, het eigen geloof in een bepaald systeem of het eigen geloof in decentralisatie of juist centralisatie. Men verwacht daar vaak alles van maar men vergeet dan consequent naar de huidige situatie te kijken. Die is vaak met kleine stapjes, vaak met reden, geworden zoals die is en die is zelden gebaat bij zo'n plotselinge wijziging.

Je ziet het niet alleen bij de het OV maar ook bij de Nationale politie, de PGB, het onderwijs enzovoort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ze hebben het dus geen van allen begrepen;

Arriva gebruik hier p03ptrage paaltjes en de NS gebruikt trage klantonvriendelijke poortjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bastien
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

Bastien

Probleemeigenaar

Verwijderd schreef op vrijdag 26 juni 2015 @ 19:51:
[...]

Ze hebben het dus geen van allen begrepen;

Arriva gebruik hier p03ptrage paaltjes en de NS gebruikt trage klantonvriendelijke poortjes.
En daar komt Syntus ook nog bij *O* Maar tegen die tijd is het wel afgelopen met het geneuzel van nu hoop ik (ik bedoel dus bij elke vervoerder apart inchecken).

Je privacy is voor het eerst geschonden bij de eerste echo. Daarna wordt het er de rest van je leven niet meer beter op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dcm360
  • Registratie: December 2006
  • Niet online

dcm360

Moderator Discord

HD7767 powered

D-e-n schreef op vrijdag 26 juni 2015 @ 12:02:
[...]

Het is niet kortzichtig. Je ziet het toch keer op keer? Dan moeten er weer oplossingen worden verzonnen voor problemen waar kennelijk vooraf geen rekening mee gehouden is. Laatst was er bij een station in Amsterdam ook weer zo'n akkefietje waarbij reizigers bij een overstap eerst moeten uitchecken en vervolgens weer moeten checken. Die moeten zich dan in allerlei bochten wringen omdat dubbele opstaptarief weer terug te krijgen.
Incorrect. Binnen een korte periode uitchecken en weer inchecken wordt gezien als overstap zonder dat je twee maal het instaptarief betaalt. Ik zou graag een betrouwbare bron krijgen die het tegendeel zou beweren.

Overigens zit ik nu in een interessante variant van de IC naar Vlissingen: vanwege vertraging zijn op het stuk na Roosendaal alle tussenstations op Bergen op Zoom, Goes en Middelburg na geschrapt. Ik ben eigenlijk wel benieuwd hoe laat ik nu in Middelburg sta, ik vermoed dat dit mijn snelste ritje tussen Roosendaal en Middelburg per trein ooit gaat worden :)

[ Voor 19% gewijzigd door dcm360 op 26-06-2015 22:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tochjo
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 13-10 23:29
dcm360 schreef op vrijdag 26 juni 2015 @ 22:00:
Incorrect. Binnen een korte periode uitchecken en weer inchecken wordt gezien als overstap zonder dat je twee maal het instaptarief betaalt. Ik zou graag een betrouwbare bron krijgen die het tegendeel zou beweren.
Het gaat om de situatie dat je hebt ingecheckt in kortingsuren en vanwege de gesloten poortjes op stations als Muiderpoort opnieuw moet inchecken in de spitsuren. Dan ben je duurder uit dan wanneer die poortjes niet bij de perronopgangen hadden gestaan. Zie deze pagina.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-e-n
  • Nu online
Ik kon het nieuwsbericht niet zo snel vinden maar het ging inderdaad om de situatie op Muiderpoort. Raar dat dat herkennen niet automatisch kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dcm360
  • Niet online

dcm360

Moderator Discord

HD7767 powered

Dat is dus een heel wat specifiekere situatie die niet met het opstaptarief te maken heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber

Fiber

Maar dat toont wel het nadeel aan van losse perrons afsluiten in plaats van een heel station: Overstappen wordt hoe dan ook lastiger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShitHappens
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 13-10 12:53
Dat heb ik gisteren al ervaren in Hilversum, overstappen van spoor 3 naar spoor 1. Dan kom je van de trap af, in de hal uitchecken, andere trap op om daar weer in te checken. Leverde bij een paar reizigers toch wel verwarring op of maakten zelfs de overstap door niet uit en in te checken. Vond S&V niet leuk :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-e-n
  • Nu online
Fiber schreef op zaterdag 27 juni 2015 @ 10:08:
Maar dat toont wel het nadeel aan van losse perrons afsluiten in plaats van een heel station: Overstappen wordt hoe dan ook lastiger.
Het toont aan dat er niet over is nagedacht bij de invoering. Want ten eerste zou het toch softwarematig herkend moeten kunnen worden en ten tweede is het bij elk station weer een ander principe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dcm360
  • Niet online

dcm360

Moderator Discord

HD7767 powered

Oh, natuurlijk kan dit prima softwarematig herkend worden. Maar blijkbaar is een dergelijke situatie niet in de originele specificatie van de software opgenomen, misschien per ongeluk of misschien met het idee dat deze situatie niet zou gaan voorkomen. Het meest storende is nog wel dat deze situatie gemaakt is zonder dat er fatsoenlijk nagegaan is of de software er mee om kan gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 13-10 22:26

MBV

Waarschijnlijk is het tot op zekere hoogte bewust zo gedaan. Als je van Rotterdam Alexander naar Schiedam Centrum kunt komen met de NS trein voor 10 euro, met de RET Metro voor 5 euro, of met een regionale bus voor 7 euro, wat breng je dan in rekening bij de klant en wie krijgt het? Zelfde verhaal met IC Direct.

Kijk, het onderscheid tussen RET en NS is heel makkelijk te maken met fysieke poortjes, maar met treinen wordt dat wat lastiger. Zeker als je niet kunt afspreken dat spoor 1-2 voor vervoerder X en spoor 3-6 voor vervoerder Y is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

Dergelijke check-in-check-out systemen moeten gewoon in het ontwerp van het station worden geïntegreerd. Nu heb je gewoon tig problemen door de combi/spagaat transfer en retail. Feitelijk zou je na het inchecken in een transferruimte moeten komen die gescheiden is van retail maar waar je wel vrij van perrons kan wisselen. De retail kun je combineren met onderdoorgangen en/of concentreren nabij de poortjes. Maar dat vereist wel dat je daar rekening mee houdt bij het ontwerp. Het nieuwe station Breda voldoet hier (bij toeval?) aan. Rotterdam bijvoorbeeld niet.

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dcm360
  • Niet online

dcm360

Moderator Discord

HD7767 powered

MBV schreef op zaterdag 27 juni 2015 @ 13:30:
Waarschijnlijk is het tot op zekere hoogte bewust zo gedaan. Als je van Rotterdam Alexander naar Schiedam Centrum kunt komen met de NS trein voor 10 euro, met de RET Metro voor 5 euro, of met een regionale bus voor 7 euro, wat breng je dan in rekening bij de klant en wie krijgt het? Zelfde verhaal met IC Direct.

Kijk, het onderscheid tussen RET en NS is heel makkelijk te maken met fysieke poortjes, maar met treinen wordt dat wat lastiger. Zeker als je niet kunt afspreken dat spoor 1-2 voor vervoerder X en spoor 3-6 voor vervoerder Y is.
Ehm, we hadden het hier over een overstap tussen twee NS-treinen toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV

MBV

Dan heb ik me vergist. Ik had dat plaatje van het station met 2 vervoerders nog in mijn hoofd, mijn excuses.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-e-n
  • Nu online
evilution schreef op zaterdag 27 juni 2015 @ 13:34:
Het nieuwe station Breda voldoet hier (bij toeval?) aan.
Dat station is nog in aanbouw maar de plaats van de poortjes (in een zone onderaan de trappen bij de perrons) viel me laatst inderdaad op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alex)
Dat is expres zo gedaan, de tunnel fungeert (als hij straks af is) namelijk ook als verbinding tussen de wijk Belcrum en het stadscentrum.

In Tilburg wordt ook zo'n constructie gebouwd.

[ Voor 6% gewijzigd door Alex) op 27-06-2015 14:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

delete aub

[ Voor 98% gewijzigd door Verwijderd op 28-06-2015 03:39 . Reden: reeds eerder gepost ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• enigmafan
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

enigmafan

Front- & backend ontwikkelaar

Fiber schreef op vrijdag 26 juni 2015 @ 11:22:Sterker, als je het goed doet kun je zelfs de conducteurs straks afschaffen...
En wie controleert dan of je terecht in de eerste klasse zit?

Mijn Sinterklaasspel voor de kids

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bacchus
MBV schreef op zaterdag 27 juni 2015 @ 13:30:
Ik denk niet dat het strikt noodzakelijk is om van elke individuele reiziger te weten hoe ze dat traject afleggen. Je zal natuurlijk wel een statistiek moeten vinden om een verdeelsleutel op te baseren.

[ Voor 15% gewijzigd door Bacchus op 29-06-2015 09:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Boete zwartrijden wordt verdubbeld naar 70 euro
Zwartrijders in het openbaar vervoer kunnen een hogere boete verwachten.

Staatssecretaris Wilma Mansveld (Infrastructuur en Milieu) kondigt maandag aan dat zij die boete wil verdubbelen van 35 naar 70 euro.

De bewindsvrouw wil zo het aantal mensen dat zonder kaartje in het ov stapt ''drastisch terugdringen’’. Volgens haar verbetert dat de veiligheid in bus, trein en tram. "Zestig procent van de personen die overlast veroorzaken in het openbaar vervoer rijdt op dat moment zwart’.

Ook de administratiekosten gaan omhoog, van 10 naar 15 euro. Daarbij gaat Mansveld praten met haar collega van Veiligheid en Justitie en het Openbaar Ministerie over zwaardere straffen voor recidivisten en mensen die hun boetes niet voldoen.

Voor mensen die echt per ongeluk vergeten in te checken, kondigt Mansveld een uniforme coulanceregel aan.

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Topicstarter
Maar daar waren die poortjes toch het unieke en uitgelezen middel voor?
Voor mensen die echt per ongeluk vergeten in te checken, kondigt Mansveld een uniforme coulanceregel aan.
Eerst zien, dan geloven. Hoe wil je kunnen bepalen of dat per ongeluk gebeurd is of niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het gaat maar 1 effect hebben. Nog meer agressie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Maasluip schreef op maandag 29 juni 2015 @ 11:19:
[...]

Eerst zien, dan geloven. Hoe wil je kunnen bepalen of dat per ongeluk gebeurd is of niet?
De mensen die een vooruitbetaald abo hebben en daardoor denken dat hun vervoersbewijs zonder inchecken geldig is? Denk dat het om die groep gaat.

Japanse spoorwegpoes verheven tot godin
Afbeeldingslocatie: http://media.nu.nl/m/tllx3apao9f4_wd640.jpg/japanse-spoorwegpoes-verheven-godin.jpg
Liefst 3000 mensen hebben in Wakayama in het westen van Japan de begrafenis van een poes bijgewoond.

De zestienjarige Tama was de beroemdste poes van het land. In haar eentje wist ze de verlieslijdende regionale spoorlijn te redden van de ondergang.

Het dier was zo populair dat ze na haar dood tot godin van de shintoreligie werd verheven. Dat meldt de Britse krant The Guardian maandag.

Tama, oorspronkelijk een zwerfkat, streek neer in het onbemande Kishistation en maakte dat tot haar plek. Het duurde niet lang of iedereen wilde de poes zien die, vanaf 2007 getooid met spoorwegpet, de reizigers op het station verwelkomde.

Voor de komst van de kat draaide de spoorlijn met een jaarlijks miljoenenverlies. In de loop van de jaren werd de exploitatie weer winstgevend.

Niet voor niks was de gehele leiding van de spoorlijn derhalve aanwezig op de begrafenis van de poes, die formeel zelfs vicepresident van de onderneming was.

De gouverneur van Wakayama schreef een officiële condoleanceboodschap aan de bevolking van het district.

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mambo No5
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 13-10 12:58

mambo No5

Bad Apple?

Zie ook het betreffende station op Google Maps, de kat kan ik er echter niet op vinden. Bewijs dat men gek op dat beest was echter wel. :P

Do not throw Rubbish at the platform | Front Pro eigen foto's in een topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber

Fiber

Verwijderd schreef op maandag 29 juni 2015 @ 11:20:
Het gaat maar 1 effect hebben. Nog meer agressie.
Lijkt mij ook. Die boetes zijn al veel te hoog. Maar de pakkans is in mijn ogen dan weer veel te laag. Ik zou zeggen vervang die boete door 10 Euro of zo 'administratiekosten' en breng de pakkans richting 100 procent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alex)
Ik zou het eerder vervangen door een getrapt systeem, waarbij de boetes toenemen naar mate men vaker zwartrijdt. En uiteindelijk zou er een gerechtsgang kunnen volgen waarbij ook andere straffen kunnen worden opgelegd...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
mambo No5 schreef op maandag 29 juni 2015 @ 11:51:
Zie ook het betreffende station op Google Maps, de kat kan ik er echter niet op vinden. Bewijs dat men gek op dat beest was echter wel. :P
Is ook een filmpje over deze kat:

Wel grappig, en een beetje typisch Japans, om dit dier (hoe leuk katten ook zijn) zo'n status toe te kennen. Levende mascotte, zullen we maar zeggen :P

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Tropische temperaturen in aantocht
Haal je korte broek maar uit de kast, want volgens de weerbureaus worden er deze week hitterecords gebroken. Hoe lekker het warme weer ook is, de hoge temperatuur vergt ook extra alertheid op en rond het spoor. De warmte kan namelijk zorgen voor storingen en overlast. Vandaag en morgen vallen de temperaturen nog mee, maar vanaf woensdag wordt het echt warm. Hoe wapenen we ons tegen de hitte?

Hitteschouw
Bij aanhoudende hitte met meer dan 25 graden controleren inspecteurs van ProRail voortdurend de ligging van het spoor. Deze controles noemen we ook wel hitteschouw. Het staal van de spoorstaven kan wel zeventig graden worden. Bij deze extreme temperaturen kan het staal uitzetten. Om dat te voorkomen moet het spoor goed vastliggen in de ballast. De afgelopen dagen hebben onze inspecteurs al veel risicovolle trajecten geschouwd.

Ook elektronica kan ontregeld raken, met sein- en wisselstoringen tot gevolg. Voordat de zomer begint, plaatsen we daarom koelapparatuur in onze technische ruimtes. En krijgen airconditioners en klimaatapparatuur een extra onderhoudsbeurt.

Storingsploegen en wegsleeplocomotieven
In het hele land staan storingsploegen klaar om storingen te verhelpen. Er staan wegsleeplocomotieven klaar om eventueel gestrande treinen weg te kunnen slepen.

Spoorbruggen
Spoorstaven kunnen bij hitte uitzetten. Vooral spoorbruggen moeten dan extra in te gaten worden gehouden, omdat bij uitzetting de brug niet meer goed kan openen of sluiten. Waar nodig worden de spoorbruggen extra gekoeld met water.

Bermbrandjes
Bij warm weer kan een vonk in een droge berm een bermbrandje veroorzaken. Bijvoorbeeld als de trein moet remmen. We maaien daarom tijdig de bermen en bij werkzaamheden, zoals het slijpen van het spoor, wordt een brandwacht ingezet.

Ondanks alle maatregelen kunnen we helaas niet voorkomen dat hitte invloed heeft op het treinverkeer. Lees meer over onze zomermaatregelen.

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online
Het staal van de spoorstaven kan wel zeventig graden worden. Bij deze extreme temperaturen kan het staal uitzetten.
Of spoorspatting. Ook altijd een mooi gezicht:

Afbeeldingslocatie: http://www.uploadarchief.net/files/download/spoorspatting.jpg

Of je spoor ziet er opeens zo uit, gaat hem ook niet echt worden zeg maar:

Afbeeldingslocatie: http://static.tweakers.net/ext/f/UYw2VZkC4UiLF5oouE92dWca/full.jpg

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV

MBV

WTF, hoe komt dat laatste? Een zware locomotief met hete wielen die een poosje stilstaat?

En 'spoorspatting': de tekst zegt iets over dat het spoor goed vast moet zitten in de bielzen, bij jouw foto zijn de bielzen verschoven. Ik zou de gok niet wagen, maar dikke kans dat de trein er nog overheen kan rijden: breedte is hetzelfde, alleen een paar bochtjes erbij ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 08:23
WTH is er inderdaad op die onderste foto gebeurd?!?!? Een aangedreven 6-wiels stel wat daar een flinke tijd heeft staan slippen?

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online
MBV schreef op maandag 29 juni 2015 @ 17:12:
WTF, hoe komt dat laatste? Een zware locomotief met hete wielen die een poosje stilstaat?
Een locomotief met ingeschakelde remmen die toch stug gas blijft geven ;)

Is overigens in de VS geweest die foto. ZIe http://twentytwowords.com...ine-keeps-going%E2%80%A6/

[ Voor 3% gewijzigd door wildhagen op 29-06-2015 17:18 ]

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV

MBV

Ik gok dat niet (alle) remmen van de locomotief zelf waren vastgelopen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bacchus
MBV schreef op maandag 29 juni 2015 @ 17:12:

En 'spoorspatting': de tekst zegt iets over dat het spoor goed vast moet zitten in de bielzen, bij jouw foto zijn de bielzen verschoven. Ik zou de gok niet wagen, maar dikke kans dat de trein er nog overheen kan rijden: breedte is hetzelfde, alleen een paar bochtjes erbij ;)
Klopt wel toch? De aangehaalde tekst hierboven spreekt over "het spoor goed vastliggen in de ballast." De spoorspatting in de foto is precies dat: De spoorstaven zitten nog wel aan de biels vast maar die laatsten liggen niet vast (genoeg) in de ballast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV

MBV

ah, verkeerd gelezen/geinterpreteerd :) Bij het woord spoorspatting verwacht ik een rail die los-spat van de bielzen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
MBV schreef op maandag 29 juni 2015 @ 18:18:
ah, verkeerd gelezen/geinterpreteerd :) Bij het woord spoorspatting verwacht ik een rail die los-spat van de bielzen dwarsliggers :)
Dat gebeurd ook weleens, bij zwakke lassen enzo. Maar er worden geregeld ultrasoon metingen gedaan om dat soort breuken te voorkomen.

5800X3D, MSI X370, MSI 5070Ti

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ArcticWolf schreef op maandag 29 juni 2015 @ 18:24:
[...]

Dat gebeurd ook weleens, bij zwakke lassen enzo. Maar er worden geregeld ultrasoon metingen gedaan om dat soort breuken te voorkomen.
Rail zit niet aan dwarsligger gelast...?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F.West98
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 02:35

F.West98

Alweer 16 jaar hier

Verwijderd schreef op dinsdag 30 juni 2015 @ 07:45:
[...]

Metaal lassen aan hout/beton? :?

2x Dell UP2716D | R9 7950X | 128GB RAM | 980 Pro 2TB x2 | RTX2070 Super
.oisyn: Windows is net zo slecht in commandline als Linux in GUI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alex)
Verwijderd schreef op dinsdag 30 juni 2015 @ 07:45:
[...]

Maar wel aan elkaar. Daarnaast is 'las' een afkorting voor 'ES-las' (elektrische scheidingslas), een kort stukje niet-geleidend materieel waarmee de boel in secties wordt verdeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Nu online
Het staal van de spoorstaven kan wel zeventig graden worden. Bij deze extreme temperaturen kan het staal uitzetten. Om dat te voorkomen moet het spoor goed vastliggen in de ballast.
Wat een raar stukje tekst. Staal zet altijd uit als het warmer wordt. Daarnaast voorkomt ballast het uitzetten ook helemaal niet (actief koelen wel). Ballast voorkomt dat het uitzetten zich uit in spoorspattingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeoh
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 11-10 13:02

Jeoh

blaat

LordSinclair schreef op dinsdag 30 juni 2015 @ 09:32:
[...]
Daarnaast voorkomt ballast het uitzetten ook helemaal niet (actief koelen wel).
Binnenkort op al het materieel: Lasers tegen de blaadjes, vlammenwerper tegen de sneeuw, en een tuinslang tegen de hitte :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bacchus
Dan kunnen we net zo goed al het spoor in nl gaan overkappen, heb je van geen van die punten meer last.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Alex) schreef op dinsdag 30 juni 2015 @ 09:13:
[...]

Maar wel aan elkaar. Daarnaast is 'las' een afkorting voor 'ES-las' (elektrische scheidingslas), een kort stukje niet-geleidend materieel waarmee de boel in secties wordt verdeeld.
Hoe kom je daar nou weer bij? Een ES-las is een ES-las, er zijn GL-lassen TL-lassen, SL-lassen... bij alle lassen kan er een breuk ontstaan en dus "knappen" bij dit weer.
Het risico bij een TL/SL is zelfs groter dan bij een ES/GL op breuk, daarnaast houdt een simpele bevestigingsset op de dwarsligger de spoorstaaf echt niet tegen als hij gaat...

Om dit te voorkomen wordt spoor op spanning gebracht (neutraliseren), dan trekken ze met de equivalent van 25C aan het spoor en maken ze de "sluitlas". Maar bij 25C~+ krijg je dus druk ipv trek in je spoor.

[ Voor 22% gewijzigd door ArcticWolf op 30-06-2015 10:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sus
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 10:13

sus

is druk :+

Vanaf Goes linkerspoor gereden naar Vlissingen met een lege trein achterop komend, die mij nu tussen Middelburg en Oost-Souburg inhaalt (op het rechterspoor dus). Wel bijzonder, nooit eerder meegemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

LordSinclair schreef op dinsdag 30 juni 2015 @ 09:32:
[...]

Wat een raar stukje tekst. Staal zet altijd uit als het warmer wordt. Daarnaast voorkomt ballast het uitzetten ook helemaal niet (actief koelen wel). Ballast voorkomt dat het uitzetten zich uit in spoorspattingen.
Nee, het voorkomt dat het zich kan uitzetten in de lengte richting. Als je iets wat wil uitzetten opgesloten houd in z'n huidige lengte, zet het gewoon wat meer uit in andere, vrije, richtingen en neemt de interne spanning toe.

Datzelfde zie je met regentonnen waar nog water in zit dat bevriest; op een gegeven moment neemt de spanning dusdanig toe dat de ton bezwijkt.

Of een tank met perslucht die gevuld wordt; de inhoud kan niet uitzetten; de interne spanning (druk) neemt toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Nu online
Verwijderd schreef op woensdag 01 juli 2015 @ 16:02:
[...]

Nee, het voorkomt dat het zich kan uitzetten in de lengte richting. Als je iets wat wil uitzetten opgesloten houd in z'n huidige lengte, zet het gewoon wat meer uit in andere, vrije, richtingen en neemt de interne spanning toe.

Datzelfde zie je met regentonnen waar nog water in zit dat bevriest; op een gegeven moment neemt de spanning dusdanig toe dat de ton bezwijkt.

Of een tank met perslucht die gevuld wordt; de inhoud kan niet uitzetten; de interne spanning (druk) neemt toe.
Waarom hebben ze dan wel dit soort verbindingen in gebruik?
Afbeeldingslocatie: https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/a/a6/Expansion_joint,_Hayle.jpg
Om een stuk uitzettend staal in bedwang te houden heb je meer nodig dan een paar dwarsliggers. Deze overgang is introduceert om van het kadekkedeng geluid af te komen wat veroorzaakt werd door de ruimtes tussen de spoorstaven te houden om ruimte te houden voor uitzetten:
Afbeeldingslocatie: https://jakeofwinterhill.files.wordpress.com/2010/09/img00552.jpg

De dwarsligger zijn er juist voor om er voor te zorgen dat de krachten die het uitzetten met zich mee brengt zich in de lengte richting uiten en dus niet naar opzij (wat wel gebeurd als je de lengte richting echt "muur" vast zet).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gop1
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 11-12-2024
''De RET gaat de komende jaren het metroverkeer flink uitbreiden. Dat is nodig omdat het aantal reizigers al jaren hard groeit en die groei lijkt voorlopig aan te houden. Vooral de lijn van Randstadrail krijgt steeds meer reizigers.

De meeste groei komt zoals verwacht van de ingebruikname van Randstadrail. Dat is de metroverbinding met Den Haag. Er was al een toename van reizigers verwacht, maar die blijkt nu veel hoger dan verwacht. Ook de nieuwe moderne metro's en acties voor klanten, zoals ov-miles en achteraf betalen, zorgen voor extra reizigers.''

Als er niets gebeurt dan is over vier jaar de maximale capaciteit van het metronet bereikt. De RET werkt nu aan maatregelen om dat te voorkomen. RET-directeur Pedro Peters: "Op Randstadrail willen we de frequentie al heel snel gaan verhogen. Daarvoor hebben we 6 nieuwe metro's gekocht".

Voor de andere metrolijnen is er meer tijd om met oplossingen te komen. Peters: "Daar kun je langere metro's inzetten, maar dan zijn een aantal perrons te kort. Je kan ook vaker metro's laten rijden. Bijvoorbeeld in plaats van iedere drie of vier minuten een metro, iedere twee minuten. De derde oplossing is een combinatie. Op sommige trajecten een langere metro en op andere lijnen een hogere frequentie".

De RET zegt door de stijging van de klanten ook miljoenen hogere inkomsten te hebben, die voor de oplossingen gebruikt worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 13-10 19:45
Mooi.
Meer mensen met de metro = meer metro's = metro is sneller door minder wachttijd = go to start.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!
LordSinclair schreef op woensdag 01 juli 2015 @ 22:06:
[...]

[afbeelding]
Om een stuk uitzettend staal in bedwang te houden heb je meer nodig dan een paar dwarsliggers. Deze overgang is introduceert om van het kadekkedeng geluid af te komen wat veroorzaakt werd door de ruimtes tussen de spoorstaven te houden om ruimte te houden voor uitzetten:
[afbeelding]

De dwarsligger zijn er juist voor om er voor te zorgen dat de krachten die het uitzetten met zich mee brengt zich in de lengte richting uiten en dus niet naar opzij (wat wel gebeurd als je de lengte richting echt "muur" vast zet).
De termiet en stomplas zijn geïntroduceerd om van de temperatuurlas af te komen. Die compensatielas op dat plaatje is een oplossing om voegen spoor/wissels met voegenspoor te verbinden.
Namelijk niet alle voegen wissels/spoor kunnen tot voegloos omgebouwd worden.

De compensatielas en inrichting wordt ook nog weleens gebruikt om de uitzetting van een kunstwerk op te vangen.

Betreffende de functie van de dwarsligger heb je gelijk.

[ Voor 6% gewijzigd door ArcticWolf op 02-07-2015 07:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online
De NS gaat donderdagochtend na 10.00 uur de treindiensten op een aantal trajecten aanpassen vanwege de tropische weersomstandigheden. Er zullen dan minder treinen gaan rijden.

De spoorwegen hebben dit op de website laten weten.

Het gaat om de trajecten Breukelen-Utrecht-Veenendaal, Rotterdam-Vlaardingen, Rotterdam-Gouda, Den Haag-Gouda, Woerden-Utrecht en Nijmegen-Wijchen. Naar verwachting duurt dit tot ongeveer 20.00 uur. De ochtendspits heeft nog geen last van de aanpassing.

Ook op het traject Amsterdam-Enkhuizen rijden er minder intercity's vanwege de warmte. Deze storing moet al om 19.00 uur verholpen zijn.

NS waarschuwt reizigers voor de hitte tijdens de treinreis. Het treinverkeer is extra gevoelig door de hitte. Er kunnen meer sein- en wisselstoringen voorkomen en is de kans op uitval van treinen groter.

Volgens de NS hoefden er woensdag nog geen trajecten aangepast te worden. "Toen hebben we het net gered met het materieel", zegt een woordvoerder tegen NU.nl. "Het wordt echter donderdag warmer en dus passen we een aantal kleine trajecten aan."

Het is donderdag weer tropisch warm in Nederland. In grote delen van het land was het in de nacht van woensdag op donderdag extreem warm. In Noord-Limburg werd de temperatuur niet lager dan 24,1 graden celcius, meldt Weerplaza.

Het record van de warmste nacht stond tot nu toe op 23,1 graden en werd behaald op 19 augustus 2012 in Maastricht. Op vier meetpunten van het KNMI bleef het warmer dan 23,1 graden: Arcen, Rotterdam, Wijk aan Zee en De Bilt.

Aan het eind van de middag is er vanuit het zuidwesten kans op een onweersbui. Vrijdag verloopt weer droog en zonnig. De extreme hitte houdt tot zeker zondag aan.
Bron: http://www.nu.nl/binnenla...-treindiensten-hitte.html

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goner
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 10:59

Goner

What can I do you for ?

Ik las en hoorde vanochtend dat het specifiek om "minder sprinters" ging ... niet om problemen met seinen/wissels :?
Zijn die sprinters (SLT of SGm ?) gevoeliger voor hitte dan andere treinen ?
gop1 schreef op woensdag 01 juli 2015 @ 22:18:
Dat is de metroverbinding met Den Haag. Er was al een toename van reizigers verwacht, maar die blijkt nu veel hoger dan verwacht.
Misschien door regelmatig uitval op NS traject Den Haag - R'dam ? Ik wijk regelmatig uit naar E-lijn als het weer mis is, zowel 's ochtends als 's avonds.

[ Voor 50% gewijzigd door Goner op 02-07-2015 10:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber

Fiber

Ik dacht dat ze zaterdag juist meer en/of langere treinen wilden gaan inzetten ivm de Tourstart...

Ben benieuwd...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mambo No5

mambo No5

Bad Apple?

'T zal me niets verbazen als men de SGM'en aan de kant wil houden aangezien daar geen airco in zit en een eventuele reservebuffer aan wilt houden om defecte treinen op te kunnen vangen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Heeft volgens mij weinig met de treinen zelf te maken. Gister zijn er behoorlijk wat problemen geweest met kleine storingen in de aansturing van wissels, seinen en de bovenleiding. Ik vermoed dat dit gedaan is om preventief iets meer adempauze in te bouwen voor het geval dat het opnieuw mis gaat (op moment van schrijven zijn er alweer een tweetal sein- en wisselstoringen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SRich
Misschien een idee om voor de RET als ze echt in de problemen komen de oude noord-zuidlijn tot slinge te verdubbelen tot 4 sporen zodat er ook doorgaande metro's kunnen gaan rijden.... bijv sling-zuidplein-beurs-CS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijdod
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 10-10 07:40
Bacchus schreef op dinsdag 30 juni 2015 @ 09:58:
Dan kunnen we net zo goed al het spoor in nl gaan overkappen, heb je van geen van die punten meer last.
Dan krijg je weer rook in die tunnel :)

Geheel in NS stijl zijn de wel rijdende sprinters extra kort ter compensatie van de extra reizigers

[ Voor 16% gewijzigd door ijdod op 02-07-2015 16:44 ]

Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vooghel
  • Registratie: Oktober 2001
  • Nu online

vooghel

Cunning linguist

SRich schreef op donderdag 02 juli 2015 @ 16:29:
Misschien een idee om voor de RET als ze echt in de problemen komen de oude noord-zuidlijn tot slinge te verdubbelen tot 4 sporen zodat er ook doorgaande metro's kunnen gaan rijden.... bijv sling-zuidplein-beurs-CS.
Eerst Hoek van Holland maar eens aansluiten op het netwerk, daarna zien we wel verder. Een metrolijn van Rotterdam CS naar Rotterdam Airport zou ook handig zijn (maar helaas weinig realistisch).

Nederlands is makkelijker als je denkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Treinverkeer ondervindt veel hinder door storingen en warm weer
Het treinverkeer ondervindt donderdag veel hinder door storingen en het warme weer in Nederland.

Of alle storingen samenhangen met het warme weer is niet met zekerheid te zeggen, maar de NS stelt wel dat de infrastructuur kwetsbaarder is als de temperaturen zo hoog liggen.

De hitte heeft invloed op het materieel, zoals de sporen. De spoorstaven kunnen door de zon wel 70 graden worden. Ze kunnen daardoor uitzetten en dan kunnen er 'spoorspattingen' ontstaan. Dat houdt in dat de rails kunnen vervormen.

Tussen Utrecht Centraal en Hertogenbosch en Nijmegen rijden er minder Intercity's door een defect aan het spoor. De storing is naar verwachting rond 18:30 uur verholpen. Ook tussen Schiphol en Hilversum en Utrecht Centraal rijden minder treinen door een seinstoring.

Tussen Amsterdam en Enkhuizen rijden minder sprinters vanwege het warme weer. Tussen Doetinchem en Wehl rijden geen treinen door een seinstoring.

Aanpassingen
De NS had al aangegeven de treindiensten op een aantal trajecten aan te passen vanwege de tropische weersomstandigheden.

Het gaat om de trajecten Breukelen-Utrecht-Veenendaal, Rotterdam-Vlaardingen, Rotterdam-Gouda, Den Haag-Gouda, Woerden-Utrecht en Nijmegen-Wijchen. Inmiddels geldt dat ook voor het traject Amsterdam-Uitgeest. Naar verwachting duurt dit tot ongeveer 20.00 uur.

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smvs
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
vooghel schreef op donderdag 02 juli 2015 @ 16:47:
[...]

Eerst Hoek van Holland maar eens aansluiten op het netwerk, daarna zien we wel verder. Een metrolijn van Rotterdam CS naar Rotterdam Airport zou ook handig zijn (maar helaas weinig realistisch).
Van die site:
De voordelen op een rij:

Een directe verbinding van stad naar strand en van strand naar strand:
Nesselande – Rotterdam – Hoek van Holland
Meer stations
Meer metro’s dan de NS-dienstregeling
Meer stations - dus meer stops, langere reisduur lijkt mij. of denk ik nu te simpel?
Meer metro’s dan de NS-dienstregeling - you don't say :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alex)
smvs schreef op donderdag 02 juli 2015 @ 17:20:
[...]

Van die site:

[...]

Meer stations - dus meer stops, langere reisduur lijkt mij. of denk ik nu te simpel?
Het materieel trekt sneller op dan NS-materieel en de stationnementen zijn korter (dankzij éénmansbediening, gelijkvloerse instap, enz.). Dat compenseert de extra stops voldoende.
Meer metro’s dan de NS-dienstregeling - you don't say :+
_O-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Niet alleen problemen met minder treinen, ook problemen met slechte informatievoorziening. Dingen die in de reisplanner staan met "aangepast reisadvies" blijken dus gewoon niet te rijden.

Op Duivendrecht reden er treinen linkerspoor, zonder dat de infoschermen boven het perron werden aangepast. Op het rechterspoor gaven ze de info van de links vertrekkende Leeuwarden - IC voor een Hilversum - Utrecht Sprinter.

De sprinter vanuit RAI deed er 20 minuten over om op Duivendrecht te komen

En de Leeuwarden - IC zat voor Zwolle herhaaldelijk achter een stoptrein.

In de Diesel van Zwolle naar Enschede dan wel weer arko (alle ramen kunnen open). Heel fijn ook dat de helft van de TL balken elke minuut tien tellen uitvallen.

Wat een feest weer.
ijdod schreef op donderdag 02 juli 2015 @ 16:35:
[...]

Dan krijg je weer rook in die tunnel :)

Geheel in NS stijl zijn de wel rijdende sprinters extra kort ter compensatie van de extra reizigers
Ja, "Want als er dan wat uitvalt, kunnen we dat opvangen". gevolg is wel dat het altijd sardientjes vervoer is en achterblijven op een vol perron.
[...]

[afbeelding]
[afbeelding]

[...]

[afbeelding]
[afbeelding]

We hebben het niet helemaal over hetzelfde. Naar mijn weten worden er steeds langere stukken rails "gapless" aan elkaar gelast. Het eerste plaatje toont inderdaad een mooie manier om het in lengte-richting uitzetten van spoor op te vangen.

Wat betreft het zijwaards uitzetten; ik bedoel vooral; als staal warmer wordt, zet het uit. Begrens je in een richting het uitzetten, dan zet het meer uit in de andere richting. De rails worden dus ook "dikker" en "hoger". Als je het uitzetten tegengaat door het staal opgesloten te houden, neemt de interne spanning toe en daarmee de kans op knikken. Dwarsliggers maken dat knikken een stuk moeilijker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Treinverkeer Utrecht ontregeld door stroomstoring
Het treinverkeer rondom Utrecht is donderdagavond ontregeld door een stroomstoring.

Dat meldt de NS. Er reden korte tijd geen treinen naar Utrecht.

De NS raadt aan om de treinreis indien mogelijk uit te stellen. De verstoring is naar verwachting rond 1.00 uur verholpen. Het spoorbedrijf laat weten 'zo veel mogelijk treinen te laten rijden'.

Het is nog onduidelijk of de stroomstoring is veroorzaakt door het onweer dat donderdagavond over grote delen van Nederland trekt. Door het warme weer donderdag zijn er de hele dag al problemen op het Nederlandse spoor.

Net als donderdag laat de NS ook vrijdag minder treinen rijden, om eventuele door de hitte veroorzaakte problemen op te kunnen vangen.

NS laat vrijdag weer minder treinen rijden om hitte
Treinreizigers krijgen vrijdag opnieuw te maken met gevolgen van het warme weer.

Net als donderdag rijden na de ochtendspits en gedurende de middag uit voorzorg minder treinen. Vooral rond Utrecht, rond Rotterdam en in Noord-Holland zullen minder treinen rijden. De spoorwegen hebben dit donderdag op de website laten weten.

Spoorstaven kunnen door de zon wel 70 graden worden. Daardoor zetten ze mogelijk uit en kunnen er 'spoorspattingen' ontstaan. Dat houdt in dat de rails kunnen vervormen.

Door de maatregel hoopt NS "iets meer lucht in de dienstregeling te creëren". De aanpassing gelden voor de sprinter-trajecten: Breukelen-Utrecht-Veenendaal, Rotterdam-Vlaardingen, Rotterdam-Gouda, Den Haag-Gouda, Woerden-Utrecht en Nijmegen-Wijchen. Drie aanpassingen gaan rond 10.00 uur in. De rest pas in de middag na 14.30 uur.

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mambo No5

mambo No5

Bad Apple?

Ik ben oprecht benieuwd wat men Zaterdag gaat doen met het treinverkeer (en de reeds aangekondigde extra treinen) rond de start van de Tour de France met dergelijke temperaturen in combinatie met de hoeveelheid mensen die er op af komen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Sproeien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online
Bij het Gelderse Teuge is de bliksem ingeslagen in een trein. Daarbij is de machinist gewond geraakt en met onbekend letsel naar het ziekenhuis vervoerd.

Dat meldt de veiligheidsregio donderdagnacht.

Door de blikseminslag strandden twee treinen: een goederentrein en een passagierstrein. De reizigers zijn met een vervangende trein naar Apeldoorn vervoerd. Aanvankelijk was sprake van 35 passagiers, maar het bleken er negentien te zijn. Ze bleven ongedeerd.

Vanwege het incident rijden tussen Deventer en Apeldoorn nog altijd geen treinen. Naar verwachting is de verstoring rond 5.00 uur verholpen.

De politie en spoorbeheerder Prorail onderzoeken het incident. Door de blikseminslag is de trein beschadigd: onder meer de voorruit is kapot.
Bron: http://www.nu.nl/binnenla...tml#onweer-in-nederland-7

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bacchus
Positief puntje over de NS dan maar: Gisteren vertrok mijn IC met 10 min vertraging uit Den Haag Centraal omdat het even duurde voordat het tweede treinstel op zijn plaats stond. Tegen de tijd dat we bij Breda waren, was die vertraging gehalveerd. Moet je eens met de auto proberen in de spits, niet dat het je buiten de spits lukt op dat traject.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 11:33

Onbekend

...

Bacchus schreef op vrijdag 03 juli 2015 @ 07:04:
Positief puntje over de NS dan maar: Gisteren vertrok mijn IC met 10 min vertraging uit Den Haag Centraal omdat het even duurde voordat het tweede treinstel op zijn plaats stond. Tegen de tijd dat we bij Breda waren, was die vertraging gehalveerd. Moet je eens met de auto proberen in de spits, niet dat het je buiten de spits lukt op dat traject.
Ik wil het niet meteen negatief maken, maar moet je nagaan hoeveel marge er in een dienstregeling zit. De standaard ritduur hadden ze dus ook met 5 minuten kunnen verkorten en eigenlijk reis je gewoon elke dag 5 minuten te lang.

In een auto kan dat ook. Je gaat er gewoon vanuit dat je maar 80 km/u op de snelweg rijdt, en dan kom je vaak "onverhoopt" eerder op jouw bestemming aan.

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bacchus
Natuurlijk kan zoiets met de auto ook maar dan moet ook het overige verkeer rekening met jou gaan houden en moet je reguliere stops, bv in alle grote plaatsen, in gaan bouwen in je rit zodat je die kan inkorten. Ik denk niet dat veel automobilisten daar warm voor lopen. De bulk van de tijdswinst komt namelijk niet uit het hogere snelheid rijden: Ook in reguliere dienstregeling rijdt een trein gewoon 140 op het 140-vak en 80 op het 80-vak.
Het is gewoon het verschil tussen "ik vertrek wanneer ik daar zin in heb" en "een dienstregeling rijden".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SRich
Wat waarschijnlijk ook mee helpt is dat als men later vertrek alle seinen vaak al groen tonen, waardoor er vol gas doorgereden kan worden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gop1
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 11-12-2024
Er zit inderdaad enorm veel speling in de dienstregeling. Slim, want zo kan je natuurlijk altijd op tijd rijden. Betekent echter idd dat de reis standaard te lang duurt.

De intercitydienst Den Haag Centraal - Venlo heeft ontzettend veel stukken waar enorm veel speling in zit. Op Tilburg-Eindhoven v.v. wordt altijd met een slakkengangetje gereden en dan is de route ook nog eens een enorme omweg. Vaak als de trein 5-10 minuten te laat aankomt in Tilburg kan dit volledig ingelopen worden.

Breda-Tilburg doet de intercity in 12-13 minuten, maar de tijd tussen aankomst op Breda en vertrek op Tilburg bedraagt 16 minuten.

Het is een simpele maatregel om altijd 'op tijd' te kunnen rijden, maar ook een soort standaard te lange reisduur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV

MBV

Ik heb niet zo'n probleem met "standaard te lange reistijd". Als dat ervoor zorgt dat je vaker de overstap haalt is me dat wel 5 minuten reistijd waard.

Als ze daar met andere OV-bedrijven ook eens rekening mee zouden houden... Mijn reis naar mijn werk duurt 25 minuten langer omdat de bus 5 minuten voor de trein aankomt al vertrekt 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mambo No5

mambo No5

Bad Apple?

Mja, als je die marges niet hebt in een dienstregeling heb je dus inderdaad niet de mogelijkheid om vertragingen er uit te rijden waardoor je het probleem als een olievlek uit laat breiden. Daarnaast is niet elk materieel even snel met optrekken; door wat marge aan te houden is het qua dienstregeling geen ramp om met ander materieel dan gepland te gaan rijden mocht dat nodig zijn. Andersom kan echter ook: De sprinter Amersfoort - Zwolle heeft (voor zover ik weet) erg strakke rijtijden; als daar een SGM op ingezet word red deze 't eigenlijk niet om op tijd te aan te komen in Zwolle itt. een SLT of DD-AR. Puur alleen door een lagere topsnelheid en een dienstregeling die daar geen rekening mee houd. :)

Pagina: 1 ... 49 ... 103 Laatste

Dit topic is gesloten.