Het grote spoorwegentopic deel 22 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 43 ... 103 Laatste
Acties:
  • 532.979 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maardiweb
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 12-10 20:08
Hahaha ik moet toch zo hard lachen om al die nieuwsberichten de hele tijd. Een kamermeerderheid dit, een kamermeerderheid dat. Echt elke week is er wel weer iets in het nieuws omtrent NS/ProRail/Stations etc. en elke week is een kamermeerderheid van mening dat het anders moet. Als die politici zich nu eens bezig gaan houden met zaken die er écht toe doen en niet bij elk wissewasje meteen Kamervragen gaan stellen, dan spaart dit land ook nog geld uit.

Zoals Jeoh al zegt: Een echte zwartrijder gaat toch wel door of over die poortjes heen. Dat voorkom je niet. Door stations met poorten af te sluiten kan je echter wel redelijk goed reguleren waar iemand in en uit het station kan, waardoor je daar extra controle kan doen (hebben we op grote stations toch al).

Een groot deel van de irritatie ontstaat volgens mij overigens vooral door mensen die de paal hebben gemist, hebben uitgecheckt ipv ingecheckt, of gewoon niets van het systeem snappen. Poortjes gaan dat probleem zeker verhelpen.

Wat betreft horeca en winkels denk ik ook dat het wennen is. Ik meende ook ergens iets te hebben gezien dat je uit een automaat een soort stations 'passagepas' kan halen, maar dat weet ik even niet meer zeker. Ben benieuwd of dit het eigen systeem niet weer volledig onderuit schoffelt, maar dat terzijde ;)

If you want to be the best, you need to work with the best :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik heb een passagepas van/voor m'n werk:
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/JwMGluMl.jpg

Maar je hebt wel gelijk, als dat systeem voor iedereen wordt ingevoerd heb je weer niks aan de poortjes... en dan hebben extra controles ook geen nut meer.

Er zijn nu al stations waar de winkels buiten de poortjes vallen en volgens mij was het altijd al het plan geweest om de stations om te bouwen zodat de winkels buiten de poortjes zouden vallen (of iig maar een paar binnen de poortjes). Ze doen nu net of het een nieuw plan is ofzo... Dan maar tijdelijk wat winkels opofferen hoor, dit gemiep kost veel meer dan tijdelijk wat winkels sluiten.

5800X3D, MSI X370, MSI 5070Ti

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 11:14
CyBeR schreef op dinsdag 05 mei 2015 @ 01:48:
Zeker niet waar. [...]

Vervolgens, NS Stations verhuurt wel degelijk ruimte aan andere ondernemers. In Haarlem bijvoorbeeld zit een heel guitig snoeperijwinkeltje tegenwoordig tegenover de AH Togo.
Dat is één voorbeeld. En waarschijnlijk een oud huurcontract. Tegenwoordig wordt er in principe geen ruimte meer verhuurd aan derden. Er valt gewoon zelf een hoop te verdienen op het station. En de management trainees van NS moeten toch ook aan het werk blijven als filiaalmanager of voor het verzinnen van nieuwe retailconcepten :+.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 13:52
Bastien schreef op maandag 04 mei 2015 @ 22:16:
[...]
Een station is bedacht om je reis te beginnen of te eindigen. Dat er van alles omheen gedacht wordt is leuk maar niet ter zaken doende.
Prima, maar ga dat ns-finance eens vertellen. Ze maken meer winst op de verhuur van winkels en de panden(mits eigendom ns) om de stations heen dan op de kaartjes.

Ns en gemeentes wilden zelf gebiedsontwikkeling om de stations, dus nu moeten ze niet zeuren. Dat het lastig voor de doorgangen is.
1) Ns wou dat voor geld --> waarde ontwikkeling van de panden --> hogere huren.
2) Gemeentes --> geen uitgestorven gebied --> meer mensen op straat --> veiliger

althans dat was de gedachte in de jaren 80 - 90. Ze zijn dus zelf veroorzaker van het nu niet kunnen afsluiten van de stations. ;)

2) is eigenlijk een beetje mislukt aangezien ze veel te veel kantoren rond de stations hebben gebouwd. Dus geen mensen na 18:00 op straat. Marja kantoren leverde reizigers op was de gedachte. Amersfoort, Sloterdijk en Bijlmer zijn hier mooie voorbeelden van die ik zo snel weet het had meer in mix van woningen en kantoren moeten zijn.

[ Voor 17% gewijzigd door leonbong op 05-05-2015 12:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Dennis schreef op dinsdag 05 mei 2015 @ 11:55:
[...]

Dat is één voorbeeld. En waarschijnlijk een oud huurcontract.
Nee dat winkeltje zit er misschien net een half jaar.

Edit: nagenoeg precies een half jaar: http://www.haarlemsdagbla...en-Zoet-Stationnetje-bij_

[ Voor 27% gewijzigd door CyBeR op 05-05-2015 12:21 ]

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Streskip
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 09:42
Ik parkeer aan de ene kant van het station (aangezien daar de aangewezen parkeerplaats van mijn werk is) maar mijn werk zit aan de andere kant. Ik loop al zo'n 4 jaar elke dag door het station.

Het irriteert mij dat ik moet inchecken, het irriteert mij dat er mensen staan te controleren (op je vingers staan te kijken), vervolgens geven ze nog commentaar ook omdat ik de poortjes open duw omdat het me te langzaam gaat. Dan heb je ook nog van die mensen die staan te hangen bij de poortjes thv de Hema, loop gewoon door of ga ergens anders staan?

En met het oog op privacy vind ik het ook niet echt top, ik voel me nu gedongen een anonieme kaart te nemen.

Ik haal zeer regelmatig mijn ontbijt of middag eten in het station, dat is voornamelijk mijn reden om door het station te lopen. Verder vind ik het ook fijner om door het station te lopen in plaats van de fietstunnel. Lekker tussen de mensen, beetje om mij heen kijken, winkels etc..

Puntje bij paaltje zijn al die extra beloofde mensen van NS er helemaal niet, staan er machinisten/conducteurs een beetje poortjes controle te houden terwijl dat het werk van S&V is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Streskip schreef op dinsdag 05 mei 2015 @ 13:36:
*knip*

Puntje bij paaltje zijn al die extra beloofde mensen van NS er helemaal niet, staan er machinisten/conducteurs een beetje poortjes controle te houden terwijl dat het werk van S&V is.
Dat is maar net hoe je, je wilt opstellen tov reizigers; machinisten/conducteurs kunnen naast controleren ook helpen/service verlenen en die zien er niet 'dreigend' uit. Als je overal politie/beveiligers hebt staan wekt dat geen goede indruk op de reiziger en die doen niks anders dan controleren...

[ Voor 3% gewijzigd door ArcticWolf op 05-05-2015 13:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Streskip
ArcticWolf schreef op dinsdag 05 mei 2015 @ 13:49:
[...]

Dat is maar net hoe je, je wilt opstellen tov reizigers; machinisten/conducteurs kunnen naast controleren ook helpen/service verlenen en die zien er niet 'dreigend' uit. Als je overal politie/beveiligers hebt staan wekt dat geen goede indruk op de reiziger en die doen niks anders dan controleren...
Ben ik met je eens, alleen mij persoonlijk boeit het niet zo wie er staan zolang er maar de mensen staan die dat werk willen doen. Ik kan me niet voorstellen dan rijdend personeel daar op zit te wachten.. Maar controle is een beperking op mijn vrijheid en dus ongewenst. Ik zie het nog steeds als de 1% die zwart rijdt en de 99% die daar de dupe van is. De mensen die willen betalen, betalen toch wel. Ik zou principieel niet eens zwart rijden. In de bus kan je ook voorin inchecken, doorlopen naar achter en gelijk weer uitchecken. Hoe vaak zie ik dat gebeuren? Alleen in het hele begin toen het inchecken net van kracht was, maar tegenwoordig helemaal niet meer.

Ik zou het heel fijn vinden als de stations gewoon open zouden zijn, en iemand mij in de trein om een kaartje komt vragen. Alhoewel de definitie van conducteur is niet 'kaartjes knippen'.

Bij de RET ben ik er tenminste nog redelijk van overtuigd dat het werkt. Al vaak zat meegemaakt dat iemand zich door een poortje wurmt zonder in te checken, die er een paar stations later wordt uitgehaald omdat op camerabeeld is gezien waar meneer is gaan zitten. Alleen irriteer ik me daarbij weer aan de controle in de metro zelf. Die laten ze dan ook nog is minuten lang langs perron staan, mis ik mijn aansluiting weer. Als ik dan iemand aanspreek of ze mij kunnen uitleggen waarom ik deze controle moet ondergaan terwijl ik net ben ingecheckt, krijg je een antwoord waar je echt niets mee kan en eigenlijk nog agressie opwekt ook. Helemaal als je zo'n undercover figuur vraagt of die zich eerst even wilt legitimeren, nou nou nou... :X

Ik snap wel dat er controle moet zijn, maar de stations dicht gooien kan in mijn hoofd gewoon niet :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 13:26
Streskip schreef op dinsdag 05 mei 2015 @ 14:13:
Helemaal als je zo'n undercover figuur vraagt of die zich eerst even wilt legitimeren, nou nou nou... :X
Ik vraag dat altijd netjes en vriendelijk (iedereen kan wel een groen hesje aantrekken), en krijg dat altijd netjes te zien. Nooit problemen mee gehad. Niet dat ik een vals NS/RET-ID zou herkennen natuurlijk, maar dat is een ander verhaal ;)

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Streskip
JeroenH schreef op dinsdag 05 mei 2015 @ 14:16:
[...]

Ik vraag dat altijd netjes en vriendelijk (iedereen kan wel een groen hesje aantrekken), en krijg dat altijd netjes te zien. Nooit problemen mee gehad. Niet dat ik een vals NS/RET-ID zou herkennen natuurlijk, maar dat is een ander verhaal ;)
Haha dat lukt mij ook niet :9

Zal het eens met een glimlach vragen, misschien helpt dat..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flowerp
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 11-09 18:20
leonbong schreef op dinsdag 05 mei 2015 @ 12:16:
[...]

Prima, maar ga dat ns-finance eens vertellen. Ze maken meer winst op de verhuur van winkels en de panden(mits eigendom ns) om de stations heen dan op de kaartjes.
Dat is logisch. Bijna iedereen maakt winst op iets anders dan je denkt dat de core business is. De kroeg maakt winst op de maaltijden, terwijl het restaurant juist winst maakt op de drankjes. De groenteboer maakt winst op de (vlees) maaltijden ipv de groente, etc

It's shocking to find how many people do not believe they can learn, and how many more believe learning to be difficult.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flowerp
Verder vind ik het ook fijner om door het station te lopen in plaats van de fietstunnel. Lekker tussen de mensen, beetje om mij heen kijken, winkels etc..
Daarom worden sommige nieuwe stations nu ook zo ontworpen dat je er niet (direct) meer doorheen kan lopen. In Haarlem zou dat betekenen dat als het station nieuw gebouwd zou worden (wat niet gebeurd, maar stel) elk van de 2 buizen dan aan 1 kant dichtgemaakt zou zijn.

Als je nooit door het station hebt kunnen lopen kun je ook niet klagen dat door de OV chipkaart je er niet meer doorheen kan, zoiets lijkt de gedachte te zijn.

It's shocking to find how many people do not believe they can learn, and how many more believe learning to be difficult.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PolarBear
  • Niet online
Het irriteert mij dat ik moet inchecken, het irriteert mij dat er mensen staan te controleren (op je vingers staan te kijken), vervolgens geven ze nog commentaar ook omdat ik de poortjes open duw omdat het me te langzaam gaat.
Streskip schreef op dinsdag 05 mei 2015 @ 14:13:
[...]
Alleen irriteer ik me daarbij weer aan de controle in de metro zelf.
Misschien heb je een punt maar als ik je teksten zo lees is Streskip wel een heel toepasselijke naam voor je :)
flowerp schreef op dinsdag 05 mei 2015 @ 23:21:
[...]

Dat is logisch. Bijna iedereen maakt winst op iets anders dan je denkt dat de core business is. De kroeg maakt winst op de maaltijden, terwijl het restaurant juist winst maakt op de drankjes. De groenteboer maakt winst op de (vlees) maaltijden ipv de groente, etc
Dat is wel erg kort door de bocht. Dat de NS Stations geld verdient aan het uitbuiten van winkels en horeca is niet omdat NS Stations perse heel goed is in horeca en retail maar vooral omdat ze AAA locaties in steden hebben met veel publiek, door de treinen. Een winkel exploiteren is in de regel ook goedkoper dat het rijden van treinen (lagere kapitaalseisen etc).
flowerp schreef op dinsdag 05 mei 2015 @ 23:26:
[...]

Daarom worden sommige nieuwe stations nu ook zo ontworpen dat je er niet (direct) meer doorheen kan lopen. In Haarlem zou dat betekenen dat als het station nieuw gebouwd zou worden (wat niet gebeurd, maar stel) elk van de 2 buizen dan aan 1 kant dichtgemaakt zou zijn.

Als je nooit door het station hebt kunnen lopen kun je ook niet klagen dat door de OV chipkaart je er niet meer doorheen kan, zoiets lijkt de gedachte te zijn.
Zoals welk station?

[ Voor 17% gewijzigd door PolarBear op 06-05-2015 09:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 11-10 13:38
ArcticWolf schreef op woensdag 29 april 2015 @ 13:39:
[...]Amsterdam is straks ook een stuk beter na de oplevering van de Noordzuidlijn (en waarschijnlijk wordt de oost-westlijn vervroegd).
Als bewoner denk ik daar heel anders over. In plaats van in de tram moet je een trap op en af en minder haltes dan het bestaand bovengrondse deel. Ook is het overduidelijk dat het traject onbelangrijk gaat zijn voor forenzen. Er zitten niet zoveel grote werkgevers over de as Rokin-pijp (en die er waren zijn allang gevlucht voor 15 jaar bouwput). De lijn CS naar Station Zuid ligt er immers al, de tijd besparing daar is nihil.

Logisch goedkope oplossingen waarbij je de stad niet open moet rossen voor 15 jaar (met alle schade van dien):
1. Ring sluiten (CS-Sloterdijk). (dus alsjeblieft niet een Oost-west door de stad heen boren die geen enkele meerwaarde biedt!!!!)
2. Noord ontsluiten (hebben ze nu dus gedaan)

Er is gewoon heel weinig positiefs aan de Noord-Zuidlijn, juist omdat het trace compleet onzin is. Niet alleen lag er al een bovengrondse netwerk, het ontsluit geen belangrijke werkgevers en ligt behoorlijk dichtbij de reeds bestaande metrolijn.

En voor toeristen zie ik de meerwaarde ook niet... dan zit je veel liever in een tram.

[ Voor 3% gewijzigd door roffeltjes op 06-05-2015 10:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Davidshadow13
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 10:55
roffeltjes schreef op woensdag 06 mei 2015 @ 10:06:
[...]

Als bewoner denk ik daar heel anders over. In plaats van in de tram moet je een trap op en af en minder haltes dan het bestaand bovengrondse deel. Ook is het overduidelijk dat het traject onbelangrijk gaat zijn voor forenzen. Er zitten niet zoveel grote werkgevers over de as Rokin-pijp (en die er waren zijn allang gevlucht voor 15 jaar bouwput). De lijn CS naar Station Zuid ligt er immers al, de tijd besparing daar is nihil.

Logisch goedkope oplossingen waarbij je de stad niet open moet rossen voor 15 jaar (met alle schade van dien):
1. Ring sluiten (CS-Sloterdijk). (dus alsjeblieft niet een Oost-west door de stad heen boren die geen enkele meerwaarde biedt!!!!)

Er is gewoon heel weinig positiefs aan de Noord-Zuidlijn, juist omdat het trace compleet onzin is. Niet alleen lag er al een bovengrondse netwerk, het ontsluit geen belangrijke werkgevers en ligt behoorlijk dichtbij de reeds bestaande metrolijn.

En voor toeristen zie ik de meerwaarde ook niet... dan zit je veel liever in een tram.
Hoezo? Trams zijn langzamer.Trams hebben last van en moeten rekening houden met het verkeer. Trams hebben een veel lagere capaciteit, zijn kleiner, zijn niet gelijkvloers en daardoor lastig te gebruiken voor mindervaliden.

Met de Noord-zuid lijn kun je veel meer passagiers vervoeren van binnen het centrum naar CS, dit zal het verkeer op de wegen ontlasten door dat je met minder trams hoeft te rijden. Metrostations zijn over het algemeen beter geschikt voor mindervaliden en de reistijd is korter want de Metro heeft een direct trace en mag daar sneller overheen.

Nu wil ik daarmee niet zeggen dat het de 15 jaar bouwput waard zijn geweest want dat heeft ook bij mij voor veel ergernis gezorgd maar het heeft zeker wel voordelen over de trams.

[ Voor 4% gewijzigd door Davidshadow13 op 06-05-2015 10:49 ]

HD4Life @ Full-HD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 13:38

MBV

Voor trams hebben ze heel heel vaak perrons op de hoogte van de tram, zodat je alsnog een gelijkvloerse instap hebt. Capaciteit of grootte is niet inherent aan tram of metro: de tram in Utrecht is ongveer net zo groot als de metro van Rotterdam. T.o.v. verkeer heb je waarschijnlijk gelijk, alhoewel dat sterk aan de weginrichting etc ligt. In Rotterdam ommoord/alexander merk je nauwelijks iets van de sneltram=metro omdat de weg er zelden mee kruist: de sneltram is direct in de indeling van wegen en woningen meegenomen, omdat die er vanaf het begin was. In centrum Rotterdam heb je veel meer last van de tram.

[ Voor 9% gewijzigd door MBV op 06-05-2015 11:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
Of je verbant die idiote auto's van de tramtrajecten :)

Qua reistijd is nu al duidelijk dat het weinig zal opleveren. De afstanden naar de perrons zijn immers groter en er zijn minder stations. In het beste geval gaat het om 2-3 minuten winst, bij het ergste geval om 5-7 minuten extra, dus gemiddeld is de tijdwinst geen sterk argument. De voordelen zijn gewoon erg klein, zeker gezien de reeds bestaande verbindingen naar Zuid WTC/RAI.

En dan is natuurlijk evident dat de 24 en 25 (en vermoedelijk16) zullen worden opgeheven dus de dekking zal achteruit gaan.

Als het niks kostte dan was het een prima vervanger, maar een gat van 2 miljard (en het ding rijdt nog niet!) gecombineerd met een onbekende economische schade (hint, er is al veel werkgelegenheid gevlucht) maakt het gejuich over de Noord-Zuid lijn erg hol. We hebben het hier over een minimale tijdswinst voor een select aantal gebruikers... voor een leuk bedragje.

En dan ben ik bepaald een OV fan! Maar dan wel op een nuttige wijze: Light rail naar Purmerrochel, laaghangend fruit pakken met dienstregeling en lijntjes doortrekken langs bovengrondse bestaande trace's.

Ik mag hopen dat die amateurs in de gemeenteraad niet de blunder maken om nog zo'n project te starten. Geen van hen heeft de capaciteiten om zo'n mega project te overzien. En dat zeg ik met diep respect voor meerdere leden die ik persoonlijk ken. Links of rechtsom, een wethouder is een politicus, niet een expert op vervoer en financien die in staat is dit soort extreem langdurige projecten te managen. Schoenmaker blijf bij je leest.

Want iets wat ik nog niet noemde; dat het huidige OV systeem kraakt in zijn voegen heeft natuurlijk te maken met een compleet verrot GVB dat de gemeente op geen mogelijkheid meer onder controle krijgt. Om maar een oude koe uit de sloot te halen: ze zouden alle metro stations upgraden... en na 1 station (Ganzenhoef) hadden ze het complete budget al verbrand. En het fantastische resultaat is een station met een sjieke overkapping 1 (!!!!) kaart automaat.

Als het GVB nou prima functioneerde en bewezen had efficent en verantwoordelijk te zijn had dit project me minder geirriteerd.. maar het project is compleet ontspoord en wordt straks overgedragen aan een compleet verrotte organisatie.

Nee, bepaald geen juichverhaal.

[ Voor 18% gewijzigd door roffeltjes op 06-05-2015 11:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Een 32-jarige man uit Bergen op Zoom is woensdag opgepakt, omdat hij een conductrice van de NS met de dood bedreigde. Dat gebeurde in de trein richting Roosendaal. Agenten konden de man op het station in Roosendaal aanhouden.

De conductrice wilde de man om vijf voor zes 's ochtends controleren. Daar was hij niet van gediend en hij begon tegen de conductrice te schreeuwen en bedreigde haar met de dood.

Ze wist een collega en de politie te alarmeren.
Bron: http://www.bndestem.nl/re...rd-wilde-worden-1.4904959

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
roffeltjes schreef op woensdag 06 mei 2015 @ 10:06:
[...]

Even wat facts aangezien jij vindt dat het tracé onzin is :P

De NZL was niet bedoeld om te eindigen op Amsterdam Zuid, daarnaast is het NZL RAI station vervallen en vervangen voor station Europaplein. Het tracé zou onder station RAI en Zuid doorlopen richting Asra en daarna ri. Schiphol en eindigen onder Schiphol.
Dat hij nu stopt bij Zuid is een "nood" oplossing omdat het geld op was (en omdat de Amstelveenlijn nog niet afgesloten van het hoofd netwerk...) Dit gaat echter in 2020 weer spelen, dus dan gaat alles weer over de kop O-)

Daarnaast is hij bedoeld om Noord met Zuid (reistijd 16 minuten) te verbinden en niet zozeer om CS met Zuid te verbinden (met de optie om Zaandam/Purmerend/Isolatorweg aan ontsluiten... deze zijn ook al ingebouwd).
Maar goed je hebt wel gelijk dat de lijn enkele planken misslaat vanwege het ontbreken van de aansluiting op Schiphol.

[ Voor 3% gewijzigd door ArcticWolf op 06-05-2015 13:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV

MBV

roffeltjes schreef op woensdag 06 mei 2015 @ 11:20:
[knip] maar het project is compleet ontspoord [knip]
Nee, dat komt nog :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online
Bij een botsing tussen twee passagierstreinen woensdag bij Graz in Oostenrijk is een treinmachinist om het leven gekomen. Meerdere mensen zijn mensen zwaargewond geraakt. Dat heeft de Oostenrijkse politie gemeld.

Volgens de The Local zouden zeker tien mensen er slecht aan toe zijn.

De botsing vond rond 10.20 uur plaats nabij Waldstein, ten noorden van de stad Graz. Tien brandweerbrigades, twee traumahelikopters en een team van het Rode Kruis zijn aanwezig.

Volgens een woordvoerder van de spoorwegen is een menselijke fout mogelijk de oorzaak van het ongeluk. Het lijkt erop dat een van de machinisten een stopsignaal over het hoofd heeft gezien.
Bron: http://www.nu.nl/buitenla...inbotsing-oostenrijk.html

Afbeeldingslocatie: http://images.derstandard.at/2015/05/06/graz.jpg

[ Voor 12% gewijzigd door wildhagen op 06-05-2015 13:30 ]

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 12-10 18:49
MBV schreef op woensdag 06 mei 2015 @ 11:11:
Voor trams hebben ze heel heel vaak perrons op de hoogte van de tram, zodat je alsnog een gelijkvloerse instap hebt. Capaciteit of grootte is niet inherent aan tram of metro: de tram in Utrecht is ongveer net zo groot als de metro van Rotterdam. T.o.v. verkeer heb je waarschijnlijk gelijk, alhoewel dat sterk aan de weginrichting etc ligt. In Rotterdam ommoord/alexander merk je nauwelijks iets van de sneltram=metro omdat de weg er zelden mee kruist: de sneltram is direct in de indeling van wegen en woningen meegenomen, omdat die er vanaf het begin was. In centrum Rotterdam heb je veel meer last van de tram.
De GVB heeft ook een aantal sneltramlijnen. Die zijn uitgerust met automatische verkeerslicht beïnvloeding.
Als dat goed werkt, heeft de tram altijd "groen" licht bij kruisingen.
Maar voor het overige verkeer is dat natuurlijk minder leuk. Ik kom het regelmatig tegen dat mijn licht (als automobilist) na 2 seconden groen weer op rood springt omdat er een tram aan komt.

Maar een metro kun je als het nodig is (in de spits) elke 2 minuten laten rijden. En daar heeft niemand last van. Doe je dat bij bovengrondse (snel)tramlijnen dan staat al het autoverkeer nog vaster.
En de metro is een stuk veiliger omdat het niet bij het andere verkeer komt. Hier ligt er regelmatig een auto of fietser om de neus van de tram gevouwen.

[ Voor 5% gewijzigd door RocketKoen op 06-05-2015 13:54 ]

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Spoorwegovergang dicht na dodelijke ongelukken
De onbewaakte spoorwegovergang in het Groningse Winsum waar in korte tijd twee mensen omkwamen gaat dicht. De nabestaanden van een van de slachtoffers waren een kort geding tegen spoorbeheerder ProRail en de gemeente begonnen. De familie heeft besloten om de rechtszaak niet door te zetten.

Vorig jaar kwamen op de spoorwegovergang twee mannen van 67 en 24 jaar om het leven nadat ze waren geraakt door een trein.

Onveilige situatie
Buurtbewoners klagen al jaren over de onveilige situatie. De vader van het 24-jarige slachtoffer begon een stichting uit naam van zijn zoon om het sluiten van de spoorwegovergang via een rechter af te dwingen.

Nu de onbewaakte spoorwegovergang gaat sluiten, gaan ProRail en de gemeente Winsum een noodweg aanleggen naar een beveiligde spoorwegovergang. Er wordt nagedacht over een definitieve oplossing.

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• empy
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 10:08

empy

Rijdt rondjes

Wat ik zo raar vind, als je de voslaan in Winsum opzoekt waar het gebeurd is. Die kruising is gelijkvloers met van (wat ik zo kan zien bij google maps) beide kanten ruim zicht op beide kanten van de spoorweg.
Hoe krijg je het voor elkaar om een trein over het hoofd te zien die daar aan komt rijden? Gewoon blind doorrijden zonder om je heen te kijken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bacchus
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 12-10 17:22
Een metro biedt dan ook wel een veelvoud aan capaciteit tov tram. Niet alleen kun je met een hogere frequentie rijden omdat je geen conflicten met wegverkeer hebt maar er past ook meer volk in een metrostel. En dan rijden ze nog met een hogere snelheid ook.

Zoals ArcticWolf ook aangeeft is de reis CS-Zuid ook niet de toegevoegde waarde van de NZL. Juist alle andere mogelijke reizen op deze lijn zijn dat.

Natuurlijk heeft roffeltjes gelijk dat de NZL idioot veel geld kost en dat het maar de vraag is of hij dat waard blijkt. Het is ook wel een beetje naïef geweest van de raad toentertijd om te geloven dat het voor het toen voorgeschotelde bedrag (1,5 mia?) kon.

Een vervoersbedrijf kijkt niet zozeer naar reistijdwinst maar naar potentieel aantal passagiers (=omzet=terugverdientijd) en een overheid misschien nog naar economische, veiligheids- en milieu-effecten en een verbetering van de doorstroming van overig verkeer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online
empy schreef op woensdag 06 mei 2015 @ 14:19:
Wat ik zo raar vind, als je de voslaan in Winsum opzoekt waar het gebeurd is. Die kruising is gelijkvloers met van (wat ik zo kan zien bij google maps) beide kanten ruim zicht op beide kanten van de spoorweg.
Hoe krijg je het voor elkaar om een trein over het hoofd te zien die daar aan komt rijden? Gewoon blind doorrijden zonder om je heen te kijken?
Dat vraag ik me zo vaak af.

Als je deze lokatie bekijkt zou je toch ook zeggen dat die vrij duidelijk en overzichtelijk is (iig in deze richting).

Toch presteren mensen het regelmatig om hier een trein over het hoofd te zien en dan gaan ze treintje-koppen. Meestal wint de trein dat spelletje.

Ik vraag me in vaak af of er niet te veel mond-alcohol interactie is geweest in dit soort gevallen.

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• empy
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 10:08

empy

Rijdt rondjes

wildhagen schreef op woensdag 06 mei 2015 @ 14:24:
[...]

Dat vraag ik me zo vaak af.

Als je deze lokatie bekijkt zou je toch ook zeggen dat die vrij duidelijk en overzichtelijk is (iig in deze richting).

Toch presteren mensen het regelmatig om hier een trein over het hoofd te zien en dan gaan ze treintje-koppen. Meestal wint de trein dat spelletje.

Ik vraag me in vaak af of er niet te veel mond-alcohol interactie is geweest in dit soort gevallen.
Juist ja, bij jou kan je nog wat in de rug krijgen zelfs, maar dit is echt een rechte hoek met bij het laatste stuk voor de overgang geen bomen meer: zie hier

Maar wat gaat er dan in het hoofd van de nabestaanden dat zij dan vervolgens zoiets af gaan dwingen en zelfs een stichting in het leven roepen om een overgang dicht te laten gaan.
Maar wellicht dat mijn spoorliefhebbend hart er anders over denkt dan iemand anders ;)

edit:

Hier het oorspronkelijke artikel met foto's van de situatie op het moment van het ongeval:
http://www.rtvnoord.nl/artikel/artikel.asp?p=139957
De treinen rijden daar max. 80KM/H, dat is 22 m/s. Ofwel bij het oprijden van de overgang is de trein dichterbij dan 30 meter geweest als je ziet waar de schade zit. Het zicht is daar echt royaal. Ik vraag mij af of er dan uberhaupt al gekeken is of er wat aankwam.

[ Voor 17% gewijzigd door empy op 06-05-2015 14:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV

MBV

Ik kan me sowieso geen enkele situatie voorstellen waarbij je niet ver genoeg over het spoor kan kijken om te zien of de trein eraan komt: op snelheid kan de trein geen bocht maken die scherp genoeg is. Toch is het makkelijk genoeg om je te vergissen, dus zijn er bijna overal slagbomen gekomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
Als de winst niet in het CS-Zuid traject zit waarom is dat deel dan in godesnaam aangelegd... dat is het meest ingrijpende deel geweest. Een overstap op CS tussen de Noord metro en de 51 naar Westwijk biedt natuurlijk dezelfde voordelen zonder dwars door de binnenstad te boren..

En voor Bachus, nogmaals: ik merk dat je je niet beseft dat het over de as CS-Zuid eigenlijk verrekte weinig werkgelegenheid raakt. Je ontsluit de koopgoot (Kalverstraat), de Cuypmarkt en de Heineken brouwerij. Het is geen spits lijn die een hoge frequentie eist. En juist al die stukken worden al op vele manieren ontsluiten.

Maar om Arctic Wolf van repliek te voorzien: het stukje Schiphol is in de huidge plannen niet op tafel, in tegendeel, zelfs doortrekken naar Amstelveen is vrijwel uitgesloten. Hier de relevante momenten:

1. 1968 plan stadsspoor.
2. Bijlmerlijn stuit op zware kritiek. Alle plannen verder in deijskast.
3. 1994 Trace Zuid: Dwars onder de grachten naar Amsterdam Zuid. waaom dikgedrukt? Omdat men op Zuid kan overstappen op (niet lachen) de NS lijn naar Schiphol
4. 1996 Trace Ferdinand Bol. Om de grachtenpanden te sparen komt dit alternatief, met als grote nadeel dat het erg dicht langs de reeds bestaand Bijlmerlijn ligt.
5. 1997 referendum is eenduidig: men wil deze lijn niet. Referendum wordt naast zich neer gelegd.
6. 1999 2e kamer gaat akkoord in een vlaag van verstandsverbijstering.
7. Geert Dales loodst het door de Raad. Zoals uit zijn verdere carriere zal blijken is Geert een garantie voor mislukking (Inholland)
8. In 2012 wordt met Rijkswaterstaat en de regering besloten de rinweg bij Station Zuid ondergronds aan te leggen. Effect is dat aansluiten op de Amstelveenlijn voorlopig van de tafel is verdwenen. Technisch is het niet makkelijk op te lossen.

Dus zoals arctic Wolf zelf al toegeeft, het huidige trace is onzinnig, maar in tegenstelling tot zijn claims is verlenging nicht im frage. De besluitvorming is vanaf begin over het minst relevant stuk gegaan.

Maar goed, we gaan ver weg van het Trein topic. Deze uitstap ois iets waarbij het bloed me in de ogen loopt, juist als mensen onjuistheden posten. Geeft me het Geertje D. gevoel, die had ook van die dunne verhalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 08:20

Fiber

Beaches are for storming.

MBV schreef op woensdag 06 mei 2015 @ 15:32:
Ik kan me sowieso geen enkele situatie voorstellen waarbij je niet ver genoeg over het spoor kan kijken om te zien of de trein eraan komt: op snelheid kan de trein geen bocht maken die scherp genoeg is. Toch is het makkelijk genoeg om je te vergissen, dus zijn er bijna overal slagbomen gekomen.
Bij dichte mist of zo zijn (waren...?) die onbewaakte spoorwegovergangen toch best wel erg eng en gevaarlijk hoor...

En meestal zijn die dingen ook op het platteland waar treinen dus zo'n 140 km/h rijden, i.t.t. in de stad waar ze over het algemeen iets minder hard gaan.

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online
Je bedoelt dan neem ik aan de AKI-overgangen? Die bestaan namelijk zo goed als niet meer. Meeste zijn vervangen door Mini-AHOB's door middel van een ombouwprogramma (laatste was in 2007 klaar), dan moet je dus al gaan slalommen, en dat doe je opzettelijk. Als je dan verongelukt is dat je eigen keuze geweest.

Alleen op extreem afgelegen overwegen (zoals bospadjes en boerderijen) worden nog WILO's toegepast, maar daar komt praktisch nooit een kip overheen...

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 10:40
Hoe diep ligt de Noord/Zuidlijn eigenlijk? Als je van dat soort gekke tunnels hebt die echt 50 meter onder de grond liggen, zoals in London volgens mij wel voorkomt, is het dan niet veel onmogelijker om gebouwen te laten verzakken? Ik denk niet dat een fundering daar ook in de buurt komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online
marcop23 schreef op woensdag 06 mei 2015 @ 16:37:
Hoe diep ligt de Noord/Zuidlijn eigenlijk?
Varieert tussen 20 en 30 meter diepte, zie http://www.amsterdam.nl/noordzuidlijn/tunnelboren/

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV

MBV

Fiber schreef op woensdag 06 mei 2015 @ 16:04:
[...]

Bij dichte mist of zo zijn (waren...?) die onbewaakte spoorwegovergangen toch best wel erg eng en gevaarlijk hoor...
Good point, even niet aan gedacht (onder andere omdat het de laatste 5 jaar maar 2x zo dicht zat qua mist dat ik niet normaal met de auto kon rijden ;)). Als dat op een traject waar ze 140 rijden het geval is, zou ik een stukje omfietsen.
wildhagen schreef op woensdag 06 mei 2015 @ 16:08:
Je bedoelt dan neem ik aan de AKI-overgangen? Die bestaan namelijk zo goed als niet meer. Meeste zijn vervangen door Mini-AHOB's door middel van een ombouwprogramma (laatste was in 2007 klaar), dan moet je dus al gaan slalommen, en dat doe je opzettelijk. Als je dan verongelukt is dat je eigen keuze geweest.
We begonnen de discussie naar aanleiding van het ongeluk bij een onbewaakte overweg, die nu gesloten gaat worden. Zelfs met een AKI is daar toch geen sprake van?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
marcop23 schreef op woensdag 06 mei 2015 @ 16:37:
Hoe diep ligt de Noord/Zuidlijn eigenlijk? Als je van dat soort gekke tunnels hebt die echt 50 meter onder de grond liggen, zoals in London volgens mij wel voorkomt, is het dan niet veel onmogelijker om gebouwen te laten verzakken? Ik denk niet dat een fundering daar ook in de buurt komt.
De spoorhoogte ligt tussen +10m tot ca. -35m ergens tussen Vijzelgracht en de Pijp.
Opzich valt het wel mee... maar laatst wel de noodtrappen geprobeerd bij de Pijp = niet grappig zoveel trappen/hoogte verschil.

Ze hebben hem in Amsterdam in de zandlaag geboord onder de bestaande funderingen dus soms moest hij wel zo laag komen te liggen (en ze hebben enkele parkeerdekken boven de stations aangelegd)

Dit (foto) is van VZG > RKN gezien (west buis) je ziet de "dip", daarna gaat hij langzaam omhoog tot hij bij de S-bocht aankomt dan klimt hij op een kort stuk zo'n 10 meter.
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/CaiDWIPl.jpg

[ Voor 7% gewijzigd door ArcticWolf op 06-05-2015 17:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flowerp
Het nieuwe (nog niet volledig afgemaakte) station van Arnhem bijvoorbeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flowerp
roffeltjes schreef op woensdag 06 mei 2015 @ 15:54:

5. 1997 referendum is eenduidig: men wil deze lijn niet. Referendum wordt naast zich neer gelegd.
Maar "men" wil nooit iets. De huidige oost lijn wilde die zelfde "men" ook niet.

Vele jaren later maakt iedereen er zeer dankbaar gebruik van. Ik maak er zelf ook meerdere malen per week gebruik van en het is absoluut een zeer belangrijke aanvulling op het overige vervoer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
Tsja FlowerP, waarom dan toch een referendum houden?

En los van het feit dat je wel het een en ander kan afdingen op de Oostlijn (je zou er maar hebben gewoond) en dat er gerust wel wat alternatieven te verzinnen waren (alsof de oostlijn de enige oplossing was!), succes in het verleden is geen garantie voor succes in de toekomst.

Bovendien was het verzet tegen de Oostlijn met name zo sterk achteraf, dus de vergelijking is behoorlijk mank. Misschien was er een reden dat Amsterdam besloot "nooit meer een metro" te bouwen? ;)

Als je hier al ziet dat elke dunne pro-post hier al vol met "toegegeven, zus en zo is niet gehaald, en tsja, het budget is bij lange na niet gehaald" is het verdomd lastig hier een positieve spin aan te geven, zeker als je ziet dat de reistijd winst extreem klein is en voor heel veel mensen negatief gaat zijn door het wegvallen van de trams.

Nee Flowerp, soms heeft de meerderheid gewoon hardstikke gelijk en is het een onzalig idee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Bacchus schreef op woensdag 06 mei 2015 @ 14:20:
Een metro biedt dan ook wel een veelvoud aan capaciteit tov tram. Niet alleen kun je met een hogere frequentie rijden omdat je geen conflicten met wegverkeer hebt maar er past ook meer volk in een metrostel. En dan rijden ze nog met een hogere snelheid ook.

Zoals ArcticWolf ook aangeeft is de reis CS-Zuid ook niet de toegevoegde waarde van de NZL. Juist alle andere mogelijke reizen op deze lijn zijn dat.

Natuurlijk heeft roffeltjes gelijk dat de NZL idioot veel geld kost en dat het maar de vraag is of hij dat waard blijkt. Het is ook wel een beetje naïef geweest van de raad toentertijd om te geloven dat het voor het toen voorgeschotelde bedrag (1,5 mia?) kon.

Een vervoersbedrijf kijkt niet zozeer naar reistijdwinst maar naar potentieel aantal passagiers (=omzet=terugverdientijd) en een overheid misschien nog naar economische, veiligheids- en milieu-effecten en een verbetering van de doorstroming van overig verkeer.
Verder zitten aardig wat tramlijnen door Amsterdam al vrij verstopt op drukke tijdstippen, alles dat je er via de metro weg kan trekken (En ja dat zal ook gebruiken bij de trams door de Leidsestraat ondanks dat ie onder de Vijzelgracht/straat door loopt ivm de snelheid van de verbinding en de aansluiting) is ook al winst.

Voor de rest komt die aansluiting met Schiphol er vroeg of laat toch wel. Ook naar het Noorden als soort van Sneltram oid zie ik zeker nog wel gebeuren als het economisch beter gaat. Zal ook wel nodig zijn ook anders zijn we binnen 10 jaar aan een 3e Coentunnel toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Nog 1 ding... het Noordzuidlijn bestek was een van de eerste (de eerste van NL) wat van oud RAW / UAV 89 naar UAV GC ging (en dus een experiment was).
Dat heeft al veel vertraging opgeleverd en veel meer geld gekost dan waarschijnlijk nodig was geweest... maar omdat het het eerste grote UAV GC contract was kan ik daar moeilijk kritiek op hebben.
Je moet ergens beginnen en ze hebben besloten om dit als experiment over te hevelen van UAV 89 naar UAV GC.
Of het er beter van is geworden? Geen idee
Of het in het algemeen goedkoper is geworden? Geen idee
Of het goedkoper kon? ja
Of het sneller had gekund? Nee (geen TBM capaciteit in de wereld beschikbaar)

Maar bouwend Nederland is in het algemeen wel beter geworden van dit werk.

En om even tegen de meerderheid in te gaan... Een goed metro netwerk is gewoon surprieur aan al het overige vervoer (vind ik persoonlijk) en er zijn hier al bergen redenen genoemd om dat te bekrachtigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Trams zijn leuk hoor maar geef mij ook maar een metro eigenlijk. Met de tram doe ik er zo 20 minuten over om naar CS te komen vanaf weteringcircuit. Maar het aankomende station vijzelgracht ligt hier voor m'n deur zo ongeveer dus ik ben wellicht bevooroordeeld.

[ Voor 19% gewijzigd door CyBeR op 06-05-2015 23:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
ArcticWolf schreef op woensdag 06 mei 2015 @ 23:21:Maar bouwend Nederland is in het algemeen wel beter geworden van dit werk.
Oh ja, geen twijfel mogelijk. Ze hebben zoals gewoonlijk Amsterdam weer kunnen uitbenen met list en bedrog (hey, we hebben nog een paar ladingen verrot beton!). En tsja, die rekening? Die wordt wel door iemand opgepikt.
En om even tegen de meerderheid in te gaan... Een goed metro netwerk is gewoon surperieur aan al het overige vervoer (vind ik persoonlijk) en er zijn hier al bergen redenen genoemd om dat te bekrachtigen.
Helaas gaf jezelf al toe dat dit trace niet compleet is en dat daardoor de targets niet gehaald zullen worden. Wat je niet vermeldde maar wat ik ermaar bij zette was dat het afmaken van het trace verdomd lastig gaat worden.

De positivo's over het doortrekken van de lijn verwijs ik maar naar het al tientallen jaren gapende gat tussen Sloterdijk en CS.

1. Technisch veel simpeler.
2. Het drukste stuk NS in het land, dus de noodzaak is een paar gradaties hoger!

De conclusie ze het dus wel ff zullen doorrossen is bepaald niet gebaseerd op de feiten. Vooralsnog lijkt het er veel eerder op dat het niet zal worden doorgetrokken.

En de redenen om het te bekrachtigen zijn zeker genoemd. Wat je dan weer niet noemt is dat ze helaas grotendeels niet gehaald kunnen worden wat de winst bedroefend klein maakt.

Maar goed, niemand zal de besluitvorming kunnen verdedigen, dus er zijn mensen fan van een project dat bestuurskundig op meerdere niveaus is aangegeven als onverantwoord.

Ja, dit traject maakt me echt boos. Dat Dales en collegae niet in het cachot worden gegooid na aantoonbaar gesjoemel met gemeenschapsgeld is te zot voor woorden. Dat mensen dit nog proberen recht te praat met "het doel heiligt de middelen" vind ik stuitend. Dit is gewoonweg tegen alle geldende regels in gegaan.

Tijd voor mijn bloeddruk verlagende middelen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!
roffeltjes schreef op donderdag 07 mei 2015 @ 00:19:
[...]

*knip*

Tijd voor mijn bloeddruk verlagende middelen :+
Ik ken je frustratie ;-)
Vaak moet ik spoor ontwerpen op tracébesluiten die al definitief zijn... en dan moet ik vaak ook tot 10 tellen omdat er weer zo'n onbenullig obstakel/geld besparende maatregel in zit die het hele tracé (nutteloos wil ik het niet noemen..) minder 'handig' maken.
En dan kun je wel een voorstel indienen, maar die wordt vaak van tafel geveegd "omdat" en "nee het moet zo".
/zucht }:O

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis
Noem eens wat voorbeelden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Nou de Noordzuidlijn waar we het dus over hadden ;-)
Maar goed, de grootste problemen die ik zelf heb meegemaakt en waar ik "I told you so" neigingen bij krijg zijn de hulpbruggen bij de Flevolijn (brug over de A1) toen het 2 dagen uitliep en nog 1,5 week aan overige storingen opleverde en de nieuwe Schinkelbrug bij Amsterdam die in week 36 in dienst gaat (hopelijk...)

[ Voor 45% gewijzigd door ArcticWolf op 07-05-2015 10:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis
ArcticWolf schreef op donderdag 07 mei 2015 @ 10:19:
Maar goed, de grootste problemen die ik zelf heb meegemaakt en waar ik "I told you so" neigingen bij krijg zijn de hulpbruggen bij de Flevolijn (brug over de A1) toen het 2 dagen uitliep en nog 1,5 week aan overige storingen opleverde en de nieuwe Schinkelbrug bij Amsterdam die in week 36 in dienst gaat (hopelijk...)
Ok, tja dat OV SAAL is me ook het projectje wel. Ik neem maar vast vrij in week 24 voor als de eerstvolgende werkzaamheden (Riekerpolder) uitlopen. Tenslotte is alles weer enorm krap gepland las ik.

Die brug over de A1 is ook een mooie grap. Allemaal studies naar de hoeveelheid geluid bij meer treinen. Zou net kunnen. Bedenkt RWS (als gevolg van verbreding A1/A6/A9) dat de betonnen brug vervangen wordt door een stalen exemplaar :F. Daar gaat je hele norm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
OV SAAL Schiphol - Amsterdam Zuid gaat wel goed komen :-)
Schiphol - Lelylaan wordt idd een uitdaging, maar goed daarom is die dus ook 9 dagen buitendienst (enkelsporig)

Die nieuwe brug over de A1 is helemaal ingepakt met geluiddempend materiaal (de spoorconstructie), dus ik geloof niet dat geluid een probleem wordt.
En een stalenbrug produceert niet perse meer geluid dan een betonbrug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis
Zeg je nou dat Lelylaan-Schiphol niet buiten dienst gaat? Maar een deel van dat viaduct (waar het spoor de andere kant op ligt) wordt gesloopt, dat gaan ze toch niet doen terwijl er treinen blijven rijden over dat andere spoor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dennis schreef op donderdag 07 mei 2015 @ 11:18:
Zeg je nou dat Lelylaan-Schiphol niet buiten dienst gaat? Maar een deel van dat viaduct (waar het spoor de andere kant op ligt) wordt gesloopt, dat gaan ze toch niet doen terwijl er treinen blijven rijden over dat andere spoor?
Er ligt nu toch een nieuwe fly-over ri. Lelylaan? Die wordt het eerste weekend aangesloten op het bestaande spoor bij de Sneevlietweg en de nieuwe wissels 1017/1019 en 1021.
Die wordt dan maandag t/m vrijdag enkelsporig bereden voor beide richtingen. En in het 2e weekend wordt alles definitief aangesloten en gaat het oude spoor RD weer in dienst (die inderdaad deels 'omgeschift' wordt).
In week 36 gaat de nieuwe Schinkelbrug in dienst en wordt het bestaande spoor RS naar het zuiden geschift.
En volgend jaar worden de nieuwe middensporen SS en TS aangesloten en de hogesnelheidswissels 1023A/B verwijderd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Architect station Rotterdam wil geen hoge poortjes
De architect van station Rotterdam Centraal wil niet dat er hogere toegangspoortjes worden geplaatst in de stationshal. Verhoogde poortjes passen niet bij het karakter van het nieuwe station, zegt ontwerper Jan Benthem tegen RTV Rijnmond.

In Rotterdam springen veel mensen over de poortjes heen om zo het inchecken te ontlopen. De Tweede Kamer wil daarom de poortjes verhogen. Geen goed idee, vindt Benthem. "Het nieuwe station heeft een belangrijke verbindende functie in de stad. Daar dragen die lage toegangspoortjes aan bij. Met zulke hoge hekken wordt het station een stuk minder uitnodigend", zegt de ontwerper.

Het kantoor van Benthem ontwierp het station samen met drie andere architectenbureaus. Het liefst wilden de ontwerpers helemaal geen toegangspoortjes. "Het station moet voor iedereen toegankelijk blijven, vind ik. Maar door de invoering van de ov-chipkaart moesten er toch poortjes komen. Samen met de NS hebben we toen bedacht om lage poortjes neer te zetten."

De architect gaat ervan uit dat de poortjes niet zomaar verhoogd zullen worden. "Het is gebruikelijk dat zoiets in overleg gaat met de architecten. Ik zou daarom graag met de Tweede Kamer in gesprek willen gaan. Dan leg ik ze uit waarom we destijds, samen met de NS, voor lage poortjes hebben gekozen."

Hoorn
Het verhogen van de toegangspoortjes is overigens niet de definitieve oplossing voor het probleem, zo lijkt het. Een treinreiziger filmde op het station van Hoorn dat ook met hoge toegangspoortjes zwartrijden nog altijd mogelijk is.

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 08:20

Fiber

Beaches are for storming.

Wat heeft de Tweede Kamer hier nou mee te maken? Hebben die nou echt niks beters te doen dan de hoogte van de poortjes op een station te bepalen...?

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online
Ze moeten hun naam toch ook even in de media hebben? ;)

Kennelijk zijn alle wereldproblemen opgelost en draait de economie weer als een tierelier, dat ze zich met micromanagement op futiliteiten bezig kunnen houden ipv met de grote lijnen.

Volgende stap is dat ze zich druk gaan maken om de kleur van de poortjes. Straks gaan ze nog eisen dat ze fel-roze worden.

[ Voor 3% gewijzigd door wildhagen op 07-05-2015 15:37 ]

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 13:52
Sinds waneer is het ontwerp van een station belangrijker dan de functie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vinnienerd
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 13:37
wildhagen schreef op donderdag 07 mei 2015 @ 15:36:
Ze moeten hun naam toch ook even in de media hebben? ;)

Kennelijk zijn alle wereldproblemen opgelost en draait de economie weer als een tierelier, dat ze zich met micromanagement op futiliteiten bezig kunnen houden ipv met de grote lijnen.

Volgende stap is dat ze zich druk gaan maken om de kleur van de poortjes. Straks gaan ze nog eisen dat ze fel-roze worden.
Nou dat lijkt me niet. En het lijkt me geoorloofd dat de TK zich hier druk om maakt aangezien dezelfde figuren die zwartrijden er niet voor terugdeinzen om een conducteur op z'n bek te slaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online
Dat ze zich met poortjes an sich bezig houden is helemaal prima, maar met details over of hij nu 1.50 of 1.55 meter moet zijn (of voor mijn part welke kleur hij moet hebben, of hoe vaak het piepje moet klinken) is niet de taak van de TK. Daar richt je een projectgroep oid voor op die zich daarmee bezig houdt en desnoods aan TK rapporteert...

De TK is er voor de grote lijnen (zoals verplicht poortjes hebben) niet over de details hoe die lijnen worden uitgevoerd. Dat is micromanagement.

(een en ander uiteraard op voorwaarde dat alles binnen de wettelijke kaders etc blijft uiteraard)

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Inderdaad, er staat gewoon vastgesteld in allerlei regelgeving waar een hekwerk, poort, etc... aan moet voldoen en in het uiterste geval moet de welstandscommissie er iets van zeggen (echter dat geld voor buiten en niet voor binnen).
Er staat zelfs in de wetgeving hoe hoog een hekwerk/afscherming moet zijn bij een bepaald risicogebied (en dat risico is weer af te lijden uit een tabel).

Even uit m'n hoofd:
1,43m bij een niet risico gebied
1,83m bij een risico gebied
2m+ bij een hoog risico gebied

[ Voor 18% gewijzigd door ArcticWolf op 07-05-2015 18:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
Ik heb (als recent afgestudeerde) van NS het "Dal voordeel" abonnement gekregen. Ik wil nu echter ook graag het "Traject Vrij Maandabonnement". Kan dat op dezelfde OV-chipkaart? Op internet wordt ik er niet veel wijzer uit.

Of kan ik een tweede OV-chipkaart aanvragen? Het traject abbo is voor werk, dus dan zou ik dat ook gelijk mooi gescheiden hebben met twee kaarten....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Dat kan op dezelfde kaart ja. Een tweede aanvragen is ook prima mogelijk, maar waarom zou je dat willen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV

MBV

Ik vind het een beetje flauw om de tweede kamer erop aan te vallen. Wat volgens mij de situatie is: een journalist loopt op een lid van de 2e kamer af, en vraagt
"wat vind u van de toestanden rondom Rotterdam CS?"
"Een zooitje".
"De poortjes hoger maken zoals op andere stations het geval is zou het probleem oplossen. Vind u dat een goed idee?"
"Ja"

En nu.nl/geenstijl/... heeft weer een mooi nieuwsartikeltje: "2e kamer vindt dat de poortjes hoger moeten".

Ik vind het serieus onzin om die poortjes te verhogen. Bij hoge poortjes wordt ook meegelopen om zwart te rijden, dus dat zou dan de oplossing bij Rotterdam CS worden. Daarom laten ze er nu een handjevol BOA's bij staan, die iedereen die eroverheen springt oppakt en meer dan 100 euro boete geeft in plaats van 35 voor zwartrijden. Prima toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
CyBeR schreef op donderdag 07 mei 2015 @ 20:52:
Dat kan op dezelfde kaart ja. Een tweede aanvragen is ook prima mogelijk, maar waarom zou je dat willen?
Dank, ervaring? :) En dan heb ik werk (traject) en privé (dal voordeel) gescheiden :)

[ Voor 55% gewijzigd door ThinkPad op 07-05-2015 20:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bacchus
Tsja, MBV, ik vrees inderdaad dat dat is hoe het werkt: Zodra er iets opmerkelijks is rondom het spoor, stellen journalisten vragen aan tweede-kamer-leden. En die laatsten zijn nooit slim genoeg om te zeggen dat de NS, Prorail of VWS daar eerst eens over moeten nadenken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Bacchus schreef op donderdag 07 mei 2015 @ 21:17:
Tsja, MBV, ik vrees inderdaad dat dat is hoe het werkt: Zodra er iets opmerkelijks is rondom het spoor, stellen journalisten vragen aan tweede-kamer-leden. En die laatsten zijn nooit slim genoeg om te zeggen dat de NS, Prorail of VWS daar eerst eens over moeten nadenken.
Wat jij zegt is een algemeen maatschappelijk probleem geworden door de privatisering/verzelfstandiging.
Niemand wilt z'n handen branden aan iets of een idee uitrollen en daarmee de mogelijkheid creëren aan de schandpaal te worden genageld door de "samenleving" als het niet werkt.

Ik merk het helaas maar al te goed bij het spoor... 1 fout en je wordt meteen op het matje geroepen (of erger), dus mensen dekken zich steeds harder in omdat het /moet/.
-Waarom zijn de poortjes niet hoger? -> Ja stond niet in de eisen.
-Maar je had toch rekening kunnen houden met zwartrijders? -> Stond niet in de eisen.
-Er staat toch veiligheid moet gegarandeerd worden in de eisen spec? -> Wat is de definitie van veiligheid garanderen?

Zo gaat het LETTERLIJK. En wie is in dit geval de top-eis houder? Juist... de overheid. Daarom komen dit soort onzinnige discussies terug in de tweede kamer 8)7 (en dit gebeurd niet alleen bij de spoorwegen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV

MBV

Ik weet niet precies hoe het in dit geval zit, maar volgens mij heeft de 2e kamer hier absoluut niks mee te maken. Is dit niet een zaak waar de gemeenteraad van Rotterdam of de provinciale staten veel meer van toepassing is?

Dat journalisten die inschatting verkeerd maken, en de landelijke politiek altijd de minister opdracht kan geven om iets raars te doen staat daar min-of-meer los van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maardiweb
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 12-10 20:08
ThinkPadd schreef op donderdag 07 mei 2015 @ 20:51:
Ik heb (als recent afgestudeerde) van NS het "Dal voordeel" abonnement gekregen. Ik wil nu echter ook graag het "Traject Vrij Maandabonnement". Kan dat op dezelfde OV-chipkaart? Op internet wordt ik er niet veel wijzer uit.

Of kan ik een tweede OV-chipkaart aanvragen? Het traject abbo is voor werk, dus dan zou ik dat ook gelijk mooi gescheiden hebben met twee kaarten....
Heb je die Dal Vrij al? Als je een Traject Vrij koopt, krijg je automatisch in de daluren 40% korting buiten je traject. Je Dal Vrij wordt dus overbodig als je een Traject Vrij koopt.
Ik zou eerder adviseren om je Traject Vrij met korting te kopen (volgens mij kan dat ook met het aanbod dat je van NS krijgt?) en gewoon één kaart te gebruiken. Reizen buiten je traject worden van je rekening afgeschreven en zijn hoogstwaarschijnlijk privé, terwijl de reizen op het afgekochte traject waarschijnlijk zakelijk zijn? :)

If you want to be the best, you need to work with the best :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
MBV schreef op vrijdag 08 mei 2015 @ 09:37:
Ik weet niet precies hoe het in dit geval zit, maar volgens mij heeft de 2e kamer hier absoluut niks mee te maken. Is dit niet een zaak waar de gemeenteraad van Rotterdam of de provinciale staten veel meer van toepassing is?

Dat journalisten die inschatting verkeerd maken, en de landelijke politiek altijd de minister opdracht kan geven om iets raars te doen staat daar min-of-meer los van.
Klopt, eigenlijk heeft de 2e kamer er ook niks mee te maken... maar die kunnen er eigenlijk ook niet om heen omdat er geen (goed) beleid is.
Ze kunnen de journalisten wel verwijzen naar ProRail/VWS/ILT/NS voor een antwoord maar die kaatsen de bal net zo hard weer terug, dat kunnen en doen ze dus ook. Want in dat opzicht voldoen deze partijen gewoon aan het beleid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV

MBV

Ik zou niet weten waarom ze niet naar Aboutaleb kunnen doorsturen :? Of het partijlid in de raad dat over OV gaat: http://www.rotterdam.nl/raadsleden2014tot2018 ;)
Maardiweb schreef op vrijdag 08 mei 2015 @ 12:06:
[...]
Reizen buiten je traject worden van je rekening afgeschreven en zijn hoogstwaarschijnlijk privé, terwijl de reizen op het afgekochte traject waarschijnlijk zakelijk zijn? :)
Reizen op het traject zijn gratis, dus daar zou ik geen onderscheid in maken. Als je voor de baas een traject-vrij hebt waar je op een vrije dag gebruik van kan maken, waarom zou dat niet mogen?

En als je maar 1 OV-kaart hebt, en het zou achteraf toch om wat voor reden dan ook niet mogen, dan kan je altijd zeggen dat het met OV-chipkaart niet mogelijk is om daar onderscheid tussen te maken ;)

[ Voor 27% gewijzigd door MBV op 08-05-2015 12:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Maardiweb schreef op vrijdag 08 mei 2015 @ 12:06:
[...]

Heb je die Dal Vrij al? Als je een Traject Vrij koopt, krijg je automatisch in de daluren 40% korting buiten je traject. Je Dal Vrij wordt dus overbodig als je een Traject Vrij koopt.
Ik zou eerder adviseren om je Traject Vrij met korting te kopen (volgens mij kan dat ook met het aanbod dat je van NS krijgt?) en gewoon één kaart te gebruiken. Reizen buiten je traject worden van je rekening afgeschreven en zijn hoogstwaarschijnlijk privé, terwijl de reizen op het afgekochte traject waarschijnlijk zakelijk zijn? :)
Ik heb geen Dal Vrij maar Dal Voordeel. Ik heb dus korting in de daluren, ik kan niet vrij reizen ;)

Punt is dat ik het traject abbo maar 4 maanden nodig heb. Maar ik wil de Dal Voordeel niet kwijt, die heb ik immers gratis gekregen van NS en kan ik na die 4 maanden nog wel gebruiken als ik eens een dagje weg ga ofzo. Dus als de twee abbo's tegelijk op één kaart kunnen is het prima, maar ik wil niet Dal Voordeel opgeven voor Traject Vrij.

Ik kon toen ik net was afgestudeerd idd kiezen, maar dat is al twee maanden geleden, dus die korting (50 euro op een abbo naar keuze) kiezen kan niet meer.

Ik neig naar een tweede OV-kaart, zodat ik het gewoon netjes gescheiden heb en de abbo's niet met elkaar conflicteren.

Net NS ff gevraagd en volgens hun kan het op één kaart. Dan doe ik dat wel, kan ik er gelijk maandag gebruik van maken. Toch? Als ik het zometeen bestel op internet, dan kan ik het vanmiddag 'ophalen' bij de automaat?

[ Voor 13% gewijzigd door ThinkPad op 08-05-2015 14:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bacchus
De politiek zou natuurlijk ook af kunnen wachten tot er wat statistiek is om zich op te baseren, in plaats van op basis van een enkel filmpje van de eerste uitgaansavond moord en brand te gaan schreeuwen.
Zo vind ik het veel interessanter dat in de Rotterdamse metro het aantal zwartrijders met iets van 90% was teruggelopen door de invoering van de poortjes. En ook die hogere poortjes zijn niet hufter-proof.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tochjo
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 12-10 23:25
ThinkPadd schreef op vrijdag 08 mei 2015 @ 13:37:
Net NS ff gevraagd en volgens hun kan het op één kaart. Dan doe ik dat wel, kan ik er gelijk maandag gebruik van maken. Toch? Als ik het zometeen bestel op internet, dan kan ik het vanmiddag 'ophalen' bij de automaat?
Ja, bestellingen die via de webshop van NS worden gedaan, kunnen vrijwel meteen worden opgehaald. Let er wel op dat het bestelproces, met name de betaling, in één keer goed verloopt. Als dat niet zo is, dan blokkeert het systeem en kun je pas weer een product bestellen voor die kaart als de mislukte bestelling uit het systeem weggehaald is. Dat gebeurt volgens mij 's nachts in de nacht volgend op de mislukte bestelling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Het is gelukt, ga straks wel ff de bestelling ophalen. Dank voor de reacties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online
Rond Schiphol rijden er vrijdagmiddag geen treinen door inzet van hulpdiensten.

Dat meldt de NS. Het is nog niet precies duidelijk wat er aan de hand is. Het treinverkeer is gestremd op de trajecten van Schiphol naar Amsterdam-Zuid, Hoofddorp en Amsterdam lelylaan.

De extra reistijd is meer dan zestig minuten. Naar verwachting is de storing rond 18.00 uur verholpen.
Bron: http://www.nu.nl/binnenla...nd-schiphol-gestremd.html

Laat me raden: een niet nader te noemen detectie in een niet nader te noemen tunnel? :P

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EDIT
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 13:31
Helaas, vaste rem deze keer ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• soeppie
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 01-06 21:25
Ik zat vandaag in een bom volle VIRM alle zitplaatsen bezet + alle balkons vol en alle gangpaden helemaal vol. Nou is mijn vraag zou de machinist merken aan de trein dat deze helemaal vol is?

De berekening zegt dat de trein vol 20% zwaarder is als leeg. Dus merkt de machinist dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MediaZoo
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 12:51
soeppie schreef op vrijdag 08 mei 2015 @ 19:04:
Ik zat vandaag in een bom volle VIRM alle zitplaatsen bezet + alle balkons vol en alle gangpaden helemaal vol. Nou is mijn vraag zou de machinist merken aan de trein dat deze helemaal vol is?

De berekening zegt dat de trein vol 20% zwaarder is als leeg. Dus merkt de machinist dat?
Ja de machinist merkt dat zeker dat de trein vol is. Eigenlijk bij zowel het optrekken, remmen als vering. Maar voor het rijden maakt het weinig verschil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
MediaZoo schreef op vrijdag 08 mei 2015 @ 19:18:
[...]

Ja de machinist merkt dat zeker dat de trein vol is. Eigenlijk bij zowel het optrekken, remmen als vering. Maar voor het rijden maakt het weinig verschil.
Gewoon extra gas geven }:O
Ken maar weinig machinisten die maximaal (motor)vermogen trekken bij het optrekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MediaZoo
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 12:51
ArcticWolf schreef op vrijdag 08 mei 2015 @ 19:20:
[...]

Gewoon extra gas geven }:O
Ken maar weinig machinisten die maximaal (motor)vermogen trekken bij het optrekken.
Ja uiteraard gewoon gassen. Maar NS wil juist dat er 100% opgetrokken wordt in het kader van EZR. Al lijkt me dat niet echt zinnig, met max 50% tractie redt je het ook prima weg te komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bacchus
Is vol optrekken dan zuinig? Nu is een elektrische motor wat anders dan de verbrandingsmotor van mijn auto maar je zou toch zeggen dat ook elektrisch de verliezen groter worden bij grotere vermogens (en dus stromen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mambo No5
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 12:58

mambo No5

Bad Apple?

Het idee is dat kortstondig te pieken en dan uit te laten rollen (dat gaat erg goed door de relatief lage rolweerstand van treinen) minder energie kost dan op een laag pitje optrekken en langer stroom moeten vragen om 't geheel op te blijven trekken. :)

Do not throw Rubbish at the platform | Front Pro eigen foto's in een topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcop23
In een auto met verbrandingsmotor schijnt het trouwens ook zuiniger te zijn om vlot op te trekken zodat je sneller in zijn hoogste versnelling rijdt, in plaats van lang in lage versnellingen op blijven trekken. Maar dat is hier redelijk offtopic.

Wel kan je in treinen ook nog voordeel hebben van het stroom terugleveren bij remmen, jammer alleen dat de stroom wordt afgefakkelt als er niet toevallig een andere trein optrekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bacchus
In de auto (mijn hybride CT iig) is het zeker voordeliger om "vlot" (80%) op te trekken tov traag (50%) maar we hebben het hier over plankgas (100%) en dat is in de auto onzuinig en ik dacht dat dat voor een trein ook zou zijn. Ik zie echter mambo's punt van de lage rolweerstand van een trein ook wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV

MBV

Een auto werkt anders dan een trein. Bij een trein moet er stroom naar een electromotor gestuurd worden om de wielen te laten draaien. De makkelijkste en zuinigste manier is ze gewoon op spanning zetten zonder beperkingen. Vroeger werd het verschil zelfs 'afgefakkeld' door weerstanden, nu zullen ze iets slimmere regelingen hebben ;) Die heel fijne geluidjes van oude VIRM-motorwagens :X

Je Lexus (Hybride, CT, je bedoelt CT200H? ;)) heeft ook allerlei heel mooie systemen om efficient te werken. ik heb de 'versnellingsbak' van een Prius wel eens gezien en daar werd ik erg blij van :) Maar een verbrandingsmotor werkt minder efficient bij hoge toerentallen (meer brandstof per geleverde KWh), en heeft die toerentallen wel nodig om het gevraagde vermogen te leveren. Bij turbodiesel (en turbobenzine) heb je vast weer een heel ander soort grafiek van vermogen, toerental, en verbruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EDIT
Correct inderdaad. Vroeger met ouderwetse weerstanden werden de weerstanden simpelweg afgeschakeld zodat je uiteindelijk het maximale er uit had. Dit moet handmatig, maar kan ook semi-automatisch gebeuren, zoals dat vroeger bij SGM het geval was.
Inmiddels heeft SGM net als de moderne treinen gewoon een chopperinstallatie aan boord, en zie je de weerstandsschakeling enkel nog aan de aanduiding van de standen van de tractiehendel, S(erie geschakeld) en P(arallel)Z(wakveld/veldverzwakking).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vinnienerd
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 13:37
Toen VIRM nog doedelzak werd genoemd 😙
Weet iemand of Prorail met 3 kV nog terugleveren voorbij het onderstation mogelijk gaat maken? Zodat terugleveren aan de bovenleiding ook zin heeft als er netto vermogensvraag is in de sectie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EDIT
Die doedelzak werd juist gevormd door de chopperinstallatie. Je hoorde de frequentie waarmee het 'choppen' plaatsvond. Die installaties zijn inmiddels allemaal vervangen door een nieuwere generatie, waarmee het geluid (helaas, aldus sommige mensen) niet meer, of minder hoorbaar is binnen in de trein.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online
En godzijdank, want van dat doedelzakgejank werd je echt compleet gestoord als je daar langer dan 10 minuten naar moest luisteren :X

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV

MBV

`tuuuu-duuuuuu-duuuuuu-da-duuuu-dieieieieie-duuuuu-tadu', heerlijk toch? :P

De laatste keer dat ik in een VIRM zat was het nog wel hoorbaar, volgens mij. Maar je had al erg snel 2 soorten VIRM-gejammer, de harde (niet grappig) en de zachte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online
Je kunt ze nog wel horen, maar veel minder dan bij de proefserie van (toen nog) DD-IRM (drietjes uit de serie 8201-8215).

Die reden destijds hun proefperiode op mijn traject (stoptrein Dordrecht <> Roosendaal), dus die had ik met enige regelmaat.

Ik hoefde maar een klein stukje van een minuut of 10 (Oudenbosch naar Roosendaal en terug), maar kwam er soms knettergek uit van die teringherrie...

Je kon nog het beste in de middelste bak van de 3 gaan zitten, daar was het het minste (de spoelen zaten in de kopbakken). Maar ook daar hoorde je het nog erg goed.

Had toen zelfs bijna een punt bereikt dat de NS de hele serie zou weigeren en retour afzender zou sturen. Maar men kreeg het probleem toch aanzienlijk teruggedrongen, dus dat ging niet door. Stond toen een stuk van in de krant (we hebben het dan dus over medio jaren 90), dat dat een strop van meer dan een miljard (toen nog) gulden zou zijn.

Nu hoor je het soms nog wel, maar totaal niet vergelijkbaar meer zoals in het begin.

Volume omhoog, vanaf 0:15 ongeveer:

Stel je dat geluid voor, en doe dat maal 4 of 5. Dan heb je een idee van hoe hard dat klonk...

[ Voor 8% gewijzigd door wildhagen op 09-05-2015 16:47 ]

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcop23
MBV schreef op zaterdag 09 mei 2015 @ 14:03:
[...]
De makkelijkste en zuinigste manier is ze gewoon op spanning zetten zonder beperkingen. Vroeger werd het verschil zelfs 'afgefakkeld' door weerstanden, nu zullen ze iets slimmere regelingen hebben ;)
[...]
Niet 100% waar, met een weerstand in serie is de stroom lager, dus een weerstand fakkelt niet al het verschil af :P Wel is het inderdaad niet zo'n efficiente en controleerbare regeling.

'Gewoon' stroom op een elektromotor gooien die stilstaat is trouwens ook niet altijd slim, je hebt dan temaken met enorme stromen en krachten die nog wel eens dingen sneller willen laten slijten :P

Je mist wel de schokjes in het rijden als de laatste Mat '64 buiten dienst gaan :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online
Het Havenbedrijf Rotterdam wil spoorlijnen opzetten tussen midden-Europa en de Tweede Maasvlakte.

Dat zegt de directeur van de Rotterdamse Haven Allard Castelein tegen het Algemeen Dagblad.

De topman gaat geld steken in een betere verbinding met midden-Europa via het spoor. "Als wij niets doen, komen die treinen er niet," zegt de haventopman Allard Castelein.

De Tweede Maasvlakte is volgens Castelein de snelste containerhaven van Europa, maar volgens hem kan de haven er alleen van profiteren als de gehele transportketen goed georganiseerd is.

Castelein wil starten met een goede verbinding naar het zuiden van Duitsland. "We zijn Europa's grootste haven, maar Hamburg is daar marktleider." De verklaring van Castelein is dat er meer treinen van en naar de noord-Duitse concurrent gaan.

De president-directeur van het Havenbedrijf wil dat de nieuwe treinverbinding binnen zes jaar zelfstandig is. "Het gaat om het opstarten. Er is behoefte, maar het bedrijfsleven stapt er niet in zolang er niet genoeg containers zijn. En die containers komen niet zolang er geen treinen zijn. We zullen spoorondernemers dus financieel steunen om extra treinen te laten rijden. Ook helpen we ze met marketing."

Hoeveel geld het Havenbedrijf in de spoorlijnen steekt is niet bekend. De Rotterdamse Haven noteerde vorig jaar een omzet van 660 miljoen euro en een winst van 215 miljoen euro.
Bron: http://www.nu.nl/ondernem...nverbinding-opzetten.html

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV

MBV

Maar wel een goede verklaring waarom bij een trein vol gas geven efficiënter is en bij een auto niet, toch? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EDIT
marcop23 schreef op zaterdag 09 mei 2015 @ 16:48:
[...]

Je mist wel de schokjes in het rijden als de laatste Mat '64 buiten dienst gaan :'(
Je hoeft het niet helemaal te missen: de ICM-3 heeft ergens tot treinstel 4035 geloof ik (exacte nummers weet ik niet) nog altijd weerstanden. Bij deze treinstellen heb je dat schokken dus ook nog steeds :)
Kan je er nog een paar jaar extra van genieten :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 05:57
Ik vond ze zalig, die aanzetweerstanden. Heb nog niet zo lang geleden in 1 van de laatste klassieke stelletjes gezeten die de NMBS nog inzette. Was pure nostalgie uit de jeugdjaren. Zelfs de geur die in die trein hangt was nog altijd dezelfde :)

Modern tractiemateriaal kent er ook wat van langs de buitenkant. Onze nieuwe Desiros of HLE18en zingen ook netjes als ze vertrekken.

Eind deze maand word bij ons in Mechelen de eerste gemoderniseerde vierlege (MR75-77) voorgesteld aan de pers, met bijna 3 jaar vertraging is deze dan toch af geraakt.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alex)
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 21-08 11:20
Ik heb afgelopen week in zuid-Frankrijk doorgebracht om wat treinen op de gevoelige plaat vast te leggen. Gisteravond ging ik eens een kijkje nemen op Lyon Saint-Paul, vanaf waar tramtreinen vertrekken richting Sain-Bel. Na vertrek van de laatste tram (om 21:15) bleek dat de deur van het station al was gesloten. Via de stationshal naar buiten gaan was geen optie, maar andere uitwegen waren er ook niet. Aan de straatkant van het station staan hoge hekken (2,5 meter met punten bovenop), aan de andere kant is een gigantische rotswand en de vierde kant is een tunneluitgang.

Daarom werd er contact gezocht met de veiligheidscentrale van SNCF via de intercom die op het station te vinden was. Het antwoord was redelijk verbazingwekkend: "Loopt u maar door de tunnel naar het volgende station. Er komen geen treinen meer doorheen en het volgende station is 24 uur per dag toegankelijk. Meer kunnen we niet voor u doen momenteel." Dus dankzij SNCF Tunnel Tours ben ik een unieke vakantieervaring rijker. En omdat het moet, foto's:

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/EJMMW01l.jpg
De spoortunnel richting Saint-Paul

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/ZlL2erSl.jpg
De verplichte selfie!

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/cM9DHstl.jpg
Bestemming in zicht, bijna 1500 meter verderop.

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/zcQEX8Al.jpg
Het afgelegde traject.

Het was niet bepaald hoe ik had verwacht dat mijn avond zou eindigen, maar het was wel eens leuk voor de verandering. :P

We are shaping the future

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Alex) schreef op zondag 10 mei 2015 @ 00:20:
Ik heb afgelopen week in zuid-Frankrijk doorgebracht om wat treinen op de gevoelige plaat vast te leggen. Gisteravond ging ik eens een kijkje nemen op Lyon Saint-Paul, vanaf waar tramtreinen vertrekken richting Sain-Bel. Na vertrek van de laatste tram (om 21:15) bleek dat de deur van het station al was gesloten. Via de stationshal naar buiten gaan was geen optie, maar andere uitwegen waren er ook niet. Aan de straatkant van het station staan hoge hekken (2,5 meter met punten bovenop), aan de andere kant is een gigantische rotswand en de vierde kant is een tunneluitgang.

Daarom werd er contact gezocht met de veiligheidscentrale van SNCF via de intercom die op het station te vinden was. Het antwoord was redelijk verbazingwekkend: "Loopt u maar door de tunnel naar het volgende station. Er komen geen treinen meer doorheen en het volgende station is 24 uur per dag toegankelijk. Meer kunnen we niet voor u doen momenteel." Dus dankzij SNCF Tunnel Tours ben ik een unieke vakantieervaring rijker. En omdat het moet, foto's:

[afbeelding]
De spoortunnel richting Saint-Paul

[afbeelding]
De verplichte selfie!

[afbeelding]
Bestemming in zicht, bijna 1500 meter verderop.

[afbeelding]
Het afgelegde traject.

Het was niet bepaald hoe ik had verwacht dat mijn avond zou eindigen, maar het was wel eens leuk voor de verandering. :P
Ugh die paden (als je het al paden kunt noemen) zien er niet echt PVR vrij uit, stel dat er toch nog doorgaande trein was gekomen :X
Maar idd wel een tof avontuur zo :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jochemd13
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 13:48
Alex) schreef op zondag 10 mei 2015 @ 00:20:

Moet ook eng zijn, hoelang was die tunnel? En hoe lang liep je erover?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShitHappens
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 12:53
En werd je niet bijzonder raar aangekeken op het station van bestemming? Ik bedoel, je komt toch uit de tunnel gewandeld, geen allerdaags gezicht. Is het dan alsnog een kwestie van op het perron klimmen en vrolijk naar buiten wandelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online
De NS doet aangifte tegen een man die over treinstoelen heeft geplast. ''Het is schandalig. Dit kan gewoon echt niet."

Dat laat de NS zondagochtend weten. De NS doet aangifte van vernieling en vandalisme.

De 'treinplasser' zorgde zaterdag voor veel ophef op sociale media. Op Facebook werd een foto van hem geplaatst waarop te zien is dat hij in een stiltecoupé over stoelen plast. De foto werd meer dan 19.000 keer gedeeld en de kritiek die mensen hadden was niet van de lucht.

Het is onduidelijk wanneer de foto is genomen en op welk traject de man over de stoelen heeft geplast. Facebook heeft de foto verwijderd omdat de foto aanstootgevend zou zijn, maar niet lang daarna hadden mensen de foto alweer online gezet.

Wie de 'treinplasser' is is nog niet duidelijk.
Bron: http://www.nu.nl/binnenla...angifte-treinplasser.html

Er loopt raar volk rond op deze aardkloot...

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Protest tegen de plaszak? :P

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alex)
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 21-08 11:20
ArcticWolf schreef op zondag 10 mei 2015 @ 08:58:
[...]

Ugh die paden (als je het al paden kunt noemen) zien er niet echt PVR vrij uit, stel dat er toch nog doorgaande trein was gekomen :X
Maar idd wel een tof avontuur zo :9
Die 'paden' zijn afdekplaten van kabelgoten. PVR-vrij was het allerminst, er hangt genoeg spul aan de muren (seinen, bordjes, kasten) en er staan ook nog spullen op de grond zoals potjes en kastjes die waarschijnlijk iets te maken hebben met treindetectie. Ik moest geregeld door de ballast lopen of zelfs tussen het spoor.

SNCF had gezegd dat er geen treinen meer zouden komen, omdat Saint-Paul een kopstation is vanaf waar enkel tramtreinen vertrokken verwachtte ik ook geen goederen of losse locs.
Jochemd13 schreef op zondag 10 mei 2015 @ 09:01:
[...]

Moet ook eng zijn, hoelang was die tunnel? En hoe lang liep je erover?
De tunnel is zo'n 1425 meter lang, ik heb het in plusminus 40 minuten gelopen. :)
ShitHappens schreef op zondag 10 mei 2015 @ 09:23:
En werd je niet bijzonder raar aangekeken op het station van bestemming? Ik bedoel, je komt toch uit de tunnel gewandeld, geen allerdaags gezicht. Is het dan alsnog een kwestie van op het perron klimmen en vrolijk naar buiten wandelen?
Het volgende station was eveneens verlaten, maar niet afgesloten. Vanaf het spoor kun je zo het perron op stappen, de perrons zijn erg laag (30 cm?)

We are shaping the future

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jochemd13
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 13:48
Alex) schreef op zondag 10 mei 2015 @ 14:45:
[...]

Die 'paden' zijn afdekplaten van kabelgoten. PVR-vrij was het allerminst, er hangt genoeg spul aan de muren (seinen, bordjes, kasten) en er staan ook nog spullen op de grond zoals potjes en kastjes die waarschijnlijk iets te maken hebben met treindetectie. Ik moest geregeld door de ballast lopen of zelfs tussen het spoor.

SNCF had gezegd dat er geen treinen meer zouden komen, omdat Saint-Paul een kopstation is vanaf waar enkel tramtreinen vertrokken verwachtte ik ook geen goederen of losse locs.

[...]

De tunnel is zo'n 1425 meter lang, ik heb het in plusminus 40 minuten gelopen. :)

[...]

Het volgende station was eveneens verlaten, maar niet afgesloten. Vanaf het spoor kun je zo het perron op stappen, de perrons zijn erg laag (30 cm?)
Leuke ervaring denk ik ;)
Pagina: 1 ... 43 ... 103 Laatste

Dit topic is gesloten.