Het grote spoorwegentopic deel 22 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 42 ... 103 Laatste
Acties:
  • 532.979 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

LordSinclair schreef op dinsdag 28 april 2015 @ 08:42:
[...]

13.5% (1 in 7.40) – Lisbon tram, Portugal
11.6% (1 in 8.62) – Pöstlingbergbahn, Linz, Austria
11.0% (1 in 9.09) Cass Scenic Railway USA (former logging line)
9.0% (1 in 11.11) – Ligne de Saint Gervais – Vallorcine, France
7.1% (1 in 14.08) – Erzberg Railway, Austria
7.0% (1 in 14.28) – Bernina Railway, Switzerland
bron: Wikipedia: Grade (slope)

Dit zijn de steilste hellingshoeken met trein (op rails) zonder hulpmiddelen. Dat werkt ook allemaal prima. Dus een trein kan best een schuine helling op.
Er zit natuurlijk ook een verschil tussen personen en goederen vervoer, met personen vervoer door middel van treinstellen is het makkelijker te realiseren om veel aangedreven assen te hebben. Bij goederenvervoer is dat al snel lastig waardoor extra locs nodig zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 05:57
En toch is het iets wat we in België nooit te horen krijgen. En het is nu niet alsof er hier geen bomen naast het spoor staan.

http://www.hln.be/hln/nl/...oor-hacker.dhtml?show=art
Een 'hacker' is er gisteren opnieuw in geslaagd de interactieve borden op een trein te manipuleren en de NMBS beet te nemen. In plaats van de bestemming kregen reizigers zo bovenstaande boodschap te lezen en dat meteen op Twitter gedeeld.

In oktober van vorig jaar startte de NMBS nog een onderzoek nadat een onvoorziene tekst verscheen op een informatiebord. "Stefaan is ne kaka" kregen reizigers toen te lezen. "Dit kan echt niet", zei NMBS-woordvoerder Bart Crols toen.
Zolang de aansturingscomputers niet degelijk achter slot worden geplaatst gaan we dit meer en meer zien vrees ik. De oudere systemen (tweede helft jaren 90) hebben allemaal een toetsenbord dat het mogelijk maakt om vrije tekst op te geven. Bij de nieuwere systemen is het niet langer mogelijk om een zelf te kiezen tekst te laten weergeven.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Onbekend schreef op zaterdag 25 april 2015 @ 17:28:
Stel dat je zo'n trein tussen Amsterdam en Utrecht of Almere laat rijden. Als deze verbinding betrouwbaar en goedkoper dan de auto is, zullen de meeste mensen die deze route rijden de auto laten staan.
Nee hoor. Wel een paar, maar zeker niet 'de meeste'. Die willen namelijk per se met de auto.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online

Onbekend

...

Het is natuurlijk wel de mentaliteit dat op den duur men de auto is gaan gebruiken i.p.v. de trein. In de eerste jaren zal het zeker de running costs niet terugverdienen omdat je nog geen reputatie hebt van optijd rijden.

Ik denk dat het wel mee valt met mensen die per se de auto willen gebruiken. Het grote nadeel is denk ik het aantal mensen wat je er mee kunt bedienen. Ik zat mezelf te bedenken dat er weinig mensen natuurlijk rond het eindstation wonen/werken en dat ze daarna nog met de metro verder moeten reizen waardoor zo'n trein minder aantrekkelijk word.

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Deur tot deur is inderdaad een probleem, het geval met het TomTom kantoor is natuurlijk een perfect scenario voor OV gebruik (kantoor op loopafstand van intercitystation) echter als je ergens op een industrietreintje moet zijn dat 5 kilometer van het station vandaan ligt is het al wat anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Onbekend schreef op dinsdag 28 april 2015 @ 23:19:
Het is natuurlijk wel de mentaliteit dat op den duur men de auto is gaan gebruiken i.p.v. de trein. In de eerste jaren zal het zeker de running costs niet terugverdienen omdat je nog geen reputatie hebt van optijd rijden.

Ik denk dat het wel mee valt met mensen die per se de auto willen gebruiken. Het grote nadeel is denk ik het aantal mensen wat je er mee kunt bedienen. Ik zat mezelf te bedenken dat er weinig mensen natuurlijk rond het eindstation wonen/werken en dat ze daarna nog met de metro verder moeten reizen waardoor zo'n trein minder aantrekkelijk word.
Het probleem is van deur-tot-deur komen (onmogelijk om de auto daarin te verslaan) en vervolgens heb je ook nog het probleem dat hoewel de auto een (redelijk) vaste prijs heeft ongeacht hoe veel man er mee gaat, die sterk omhoog gaat als je met meer man de trein neemt. Met je familie van vijf man ergens heen gaan is met de auto vrij snel goedkoper dan met het openbaar vervoer. Doe daar nog bij dat de auto rijdt precies wanneer jij wilt en dat 'ie ook nog wacht als je toch iets langer moet blijven, dat je zelf uit kunt maken naast wie je zit en dat je geen last hebt van mocro's met muziekdoosjes en je hebt een zeer moeilijk verslaanbaar vervoersmiddel.

[ Voor 11% gewijzigd door CyBeR op 29-04-2015 00:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 08:21
GoldenSample schreef op dinsdag 28 april 2015 @ 17:21:
[...]

Er zit natuurlijk ook een verschil tussen personen en goederen vervoer, met personen vervoer door middel van treinstellen is het makkelijker te realiseren om veel aangedreven assen te hebben. Bij goederenvervoer is dat al snel lastig waardoor extra locs nodig zijn.
Mee eens, ook de lengte van de trein zal een rol spelen. De Rhatische Bahn rijdt op het hoofdnet (max 3,5%) vrijwel alleen met getrokken treinen (locomotief (4/4) + wagons).

Afbeeldingslocatie: http://nl.graubuenden.ch/typo3temp/pics/glacier-express-stmoritz_a21bb5af8a.jpg

Afbeeldingslocatie: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/1/1a/Mh_rhb_706_auf_landwasserviadukt.jpeg

Op de Bernina Bahn (max 7%) rijdt men veel met (1 of 2) motorwagens (4/4) + wagons. Al heeft men sinds een aantal jaar de Allegra die 8/12 is, maar ook daar worden nog wagons achter gehangen.

Afbeeldingslocatie: http://www.railpictures.net/images/d2/9/4/2/7942.1406479526.jpg

[ Voor 10% gewijzigd door LordSinclair op 29-04-2015 07:43 ]

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bacchus
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 12-10 17:22
CyBeR schreef op woensdag 29 april 2015 @ 00:22:
[...]
Het probleem is van deur-tot-deur komen (onmogelijk om de auto daarin te verslaan) en vervolgens heb je ook nog het probleem dat hoewel de auto een (redelijk) vaste prijs heeft ongeacht hoe veel man er mee gaat, die sterk omhoog gaat als je met meer man de trein neemt. Met je familie van vijf man ergens heen gaan is met de auto vrij snel goedkoper dan met het openbaar vervoer. Doe daar nog bij dat de auto rijdt precies wanneer jij wilt en dat 'ie ook nog wacht als je toch iets langer moet blijven, dat je zelf uit kunt maken naast wie je zit en dat je geen last hebt van mocro's met muziekdoosjes en je hebt een zeer moeilijk verslaanbaar vervoersmiddel.
Het deur-tot-deur-argument gaat voor mij in de stad tegenwoordig toch al snel niet meer op: Als ik bij mijn klant in Den Haag of op ons kantoor in Amsterdam moet zijn, moet ik met de auto verder weg parkeren dan het dichtstbijzijnde station.
Het probleem van de auto is mijns inziens inderdaad vooral dat je voor je auto je vaste lasten hebt, ongeacht of je hem gebruikt of niet. Als je voor iedere trip een auto zou moeten huren, dan zou je hem ten opzichte van de trein al snel duur noemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 08:21
Buiten de randstad is het OV snel geen serieus alternatief meer. Je reistijd wordt dan vaak verdubbeld of verdrievoudigd. Mijn collega is over een reis van 60km zelfs sneller op de fiets dan met het OV. Daarnaast is de frequentie van het OV in de spits 1x in het half uur, buiten de spits 1x per uur, dus je moet er gegarandeerd op wachten.

Als ik naar familie ga aan de andere kant van het land is dat van deur tot deur een kleine 3 uur met de auto. Met het openbaar vervoer ben ik dan 4,5 uur onderweg. En juist op lange afstanden is de invloed van het begin en eindtraject minimaal (wonen beide in een stad met station), maar toch ondanks dat de overstappen best redelijk zijn doe je er met de trein veel langer over.

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10-10 17:45

MBV

Zelfs in de randstad is het niet zo'n feest: ik woon zo ongeveer naast Rotterdam Alexander. Om naar een adres in Vlaardingen te gaan waar ik regelmatig naartoe moet ben ik met de fiets 45 minuten onderweg, en met het OV 65. Lekker handig :')

Volgens mij zijn er 2 belangrijke redenen waarom de auto wint: het gevoel van vrijheid, dat je overal heen kan rijden waar je heen wilt, en geen medepassagiers. Voor veel mensen is de volle spits-trein de reden om niet met de trein te willen reizen. Ze zijn liever wakker aan het sturen en aan het kankeren op alle mede-weggebruikers dan dat ze naast zo'n mocro liggen te slapen. Veel plezier :w

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 12-10 18:49
MBV schreef op woensdag 29 april 2015 @ 09:46:
Volgens mij zijn er 2 belangrijke redenen waarom de auto wint: het gevoel van vrijheid, dat je overal heen kan rijden waar je heen wilt, en geen medepassagiers. Voor veel mensen is de volle spits-trein de reden om niet met de trein te willen reizen. Ze zijn liever wakker aan het sturen en aan het kankeren op alle mede-weggebruikers dan dat ze naast zo'n mocro liggen te slapen. Veel plezier :w
Dat gevoel van vrijheid ligt er ook erg aan waar je heen wilt.
Van mijn huis (parkeervergunning) naar werk (industrieterrein met eigen parkeerplaats) is het heerlijk. Zolang ik niet in de file sta dan.
Maar op bezoek bij mijn broertje in de binnenstad van Amsterdam... Daar gaat het gezegde op "Alleen als je geld hebt, dan is de vrijheid niet duur". Dan pak ik veel liever de trein.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV

MBV

In de binnenstad van Amsterdam heb je dat gevoel van vrijheid hooguit op de fiets, met de auto kan je daar ook nauwelijks rijden. Parkeerkosten zijn al een stuk rationelere overwegingen dan wat ik bedoelde. Met het OV heb je vaak dat de bus/tram/metro langs datgene rijdt waar je wilt wezen, en vervolgens 10 minuten moet lopen vanaf de halte. Of dat er juist op dat ene stukje Amsterdam waar je heen wilt geen bus/tram/metro stopt. Met de auto kan je overal komen.
Wat dat betreft is de 9292 app een goede uitvinding :) Het toont de mogelijkheden die er zijn met het OV, waardoor je minder snel de gedachte hebt "help, bus gemist. Hoe kom ik nu in vredesnaam thuis?" Zonder dat je direct euro's kwijt bent aan een 0900 nummer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

LordSinclair schreef op woensdag 29 april 2015 @ 07:41:
[...]

Mee eens, ook de lengte van de trein zal een rol spelen. De Rhatische Bahn rijdt op het hoofdnet (max 3,5%) vrijwel alleen met getrokken treinen (locomotief (4/4) + wagons).

[afbeelding]

[afbeelding]

Op de Bernina Bahn (max 7%) rijdt men veel met (1 of 2) motorwagens (4/4) + wagons. Al heeft men sinds een aantal jaar de Allegra die 8/12 is, maar ook daar worden nog wagons achter gehangen.

[afbeelding]
True true, echter zit er nogsteeds een enorm verschil tussen treingewichten van personen en goederen en de verhouding van het gewicht van de loc (en de druk op de aangedreven assen) tov. het totale gewicht.
Overigens is het bij een goederentrein natuurlijk ook best lang nog te doen qua hellingpercentages als je maar met genoeg snelheid begint en niet hoeft te remmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Onbekend schreef op dinsdag 28 april 2015 @ 23:19:

Een goed metro netwerk is overigens echt wel nice :9 het trein/metro netwerk in Tokyo is echt geweldig _/-\o_ dat je voor woon-werkverkeer geen auto nodig hebt (wilt gebruiken)
Alle stations zitten nagenoeg op loopafstand en zelfs overstappen op een andere lijn is niet vervelend (wat ik in Nederland wel als vervelend ervaar).
Rotterdam is iig behoorlijk ver kwa tram/metro netwerk, Amsterdam is straks ook een stuk beter na de oplevering van de Noordzuidlijn (en waarschijnlijk wordt de oost-westlijn vervroegd). Utrecht heeft (al)weer een steek laten vallen door de Uithoflijn goedkoop (=duurkoop op de lange termijn) als tramlijn aan te leggen ipv metro door het centrum 8)7
Den Haag ken ik niet zo goed dus kan daar niks over zeggen :Y)

5800X3D, MSI X370, MSI 5070Ti

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV

MBV

Waarom is het een nadeel dat die tram in Utrecht over de grond rijdt? Zoals je misschien wel weet doet de metro van rotterdam dat ook voor meer dan de helft van de tijd: vanaf Kralingse Zoom naar het oosten, vanaf Marconiplein naar het noorden, en op zuid ook ergens (Slinge?). Als Rotterdammer zie ik het eerder als nadeel dat hij maar in 1 richting vanaf Centraal Station rijdt. Je kan 'zo ongeveer overal'* in Rotterdam naar de metro lopen, maar loop maar eens naar de tram in Hoograven ;)
IMHO is het grote voordeel van de metro dat je geen rekening hoeft te houden met vertrektijden etc. Hij rijdt zo ongeveer elke 10 minuten, dus als je hem mist is er niks aan de hand. En op basis van de afstand kan je je reistijd wel grotendeels gokken.

*) mijn perceptie, ik weet dat het niet de volledige werkelijkheid is. En ik pak in Rotterdam liever de fiets :)

[ Voor 17% gewijzigd door MBV op 29-04-2015 14:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PolarBear
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
MBV schreef op woensdag 29 april 2015 @ 10:34:
met de auto kan je daar ook nauwelijks rijden.
En dat valt stiekem ook best mee, ja het is soms drukker en ja je staat soms in de file maar zelfs op de grachten is meestal wel een parkeerplekje te vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HallonRubus
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 09:04
ArcticWolf schreef op woensdag 29 april 2015 @ 13:39:

Den Haag ken ik niet zo goed dus kan daar niks over zeggen
Den Haag heeft in mijn ervaring een heel goed tram- en busnetwerk, maar dat is natuurlijk een stuk langzamer dan een metro. De randstadrail is niet echt bruikbaar als je niet in Leidschendam/Zoetermeer hoeft te zijn. Eigenlijk is de trein vaak nog het snelst, met veel stations bij het centrum waar vaak zelfs ICs stoppen (LvNOI, CS, HS).

Acties:
  • 0 Henk 'm!
MBV schreef op woensdag 29 april 2015 @ 14:05:
Waarom is het een nadeel dat die tram in Utrecht over de grond rijdt? Zoals je misschien wel weet doet de metro van rotterdam dat ook voor meer dan de helft van de tijd: vanaf Kralingse Zoom naar het oosten, vanaf Marconiplein naar het noorden, en op zuid ook ergens (Slinge?). Als Rotterdammer zie ik het eerder als nadeel dat hij maar in 1 richting vanaf Centraal Station rijdt. Je kan 'zo ongeveer overal'* in Rotterdam naar de metro lopen, maar loop maar eens naar de tram in Hoograven ;)
IMHO is het grote voordeel van de metro dat je geen rekening hoeft te houden met vertrektijden etc. Hij rijdt zo ongeveer elke 10 minuten, dus als je hem mist is er niks aan de hand. En op basis van de afstand kan je je reistijd wel grotendeels gokken.

*) mijn perceptie, ik weet dat het niet de volledige werkelijkheid is. En ik pak in Rotterdam liever de fiets :)
Dat is het hem juist :) dat is het fijne aan metro... In Amsterdam zelfs elke 5 minuten tijdens de spits. Maar goed de Uithoflijn slaat alle planken mis (ik heb tijdens de tender er aan gewerkt). Er rijden zo'n 15 buslijnen door het centrum heen? 1 metrolijn en een metro/busstation bij de Berenkuil haalt al die buslijnen uit je centrum en je kan hem na de Berenkuil bovengronds langs Rijnsweerd zuid/noord laten rijden (zoals 11 nu ook rijdt).
Er zijn 2 haltes op de Uithoflijn (Galgenwaard en die daarna, ben ff naam kwijt :P ) die redelijk nutteloos zijn doordeweeks.
Er zijn veel problemen mbt. trillingen/overlast langs de Adama van Scheltenmabaan en op de Uithoflijn voornamelijk bij het WKZ/UMC (die men met een niet-onderbouwde constructie gaan opvangen). Idem zijn er EMC bezwaren, die men nu met een experimenteel systeem gaan proberen te reduceren bij de ziekenhuizen 8)7 volgens mij sla je dan behoorlijk wat planken mis :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis
  • Laatst online: 01:04
MediaZoo schreef op vrijdag 17 april 2015 @ 09:22:
De trein die tussen Rotterdam en Utrecht pendelt wordt in Utrecht aan de IC Den Haag - Amersfoort Schothorst gekoppeld. Dit is een tijdelijke maatregel ivm beperkte perronruimte te Utrecht. Tevens rijdt deze VIRM, omdat koppelen met ICM wel mogelijk is maar de VIRM of ICM onbruikbaar zijn en gesleept worden.
Dit zal inderdaad wel weer verdwijnen zodra niet meer nodig, omdat het koppelen volgens NS storingsgevoelig is en een negatief effect kan hebben op de dienstregeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV

MBV

ArcticWolf schreef op woensdag 29 april 2015 @ 14:23:
[...]

Dat is het hem juist :) dat is het fijne aan metro... In Amsterdam zelfs elke 5 minuten tijdens de spits.
In Rotterdam ook op het grootste stuk (capelsebrug - marconiplein), maar wilde voorkomen dat iemand uit de laatste stukjes (capelle, ommoord, zevenkamp) zou gaan mopperen :P
PolarBear schreef op woensdag 29 april 2015 @ 14:14:
[...]

En dat valt stiekem ook best mee, ja het is soms drukker en ja je staat soms in de file maar zelfs op de grachten is meestal wel een parkeerplekje te vinden.
De paar keer dat ik naar de parkeerplaats onder het tomtom-gebouw moest rijden werd ik van de reistijd nou niet bepaald blij. Ach ja, Rotterdam heeft natuurlijk het grote voordeel dat het grotendeels na '45 opnieuw is gebouwd ;)

[ Voor 38% gewijzigd door MBV op 29-04-2015 15:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anboni
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 09:07
MBV schreef op woensdag 29 april 2015 @ 15:19:
Ach ja, Rotterdam heeft natuurlijk het grote voordeel dat het grotendeels na '45 opnieuw is gebouwd ;)
Tamelijk OT, maar een paar jaar geleden werd ik hier in een parkeergarage aan de Westblaak door twee duitse meiden (jaar of 30) gevraagd waar het oude centrum is. Ik heb ze maar richting Coolsingel gestuurd, had nog de neiging om er iets bij te zeggen als 'wat jullie ervan over hebben gelaten staat die kant op' 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV

MBV

anboni schreef op woensdag 29 april 2015 @ 15:47:
[...]

Tamelijk OT, maar een paar jaar geleden werd ik hier in een parkeergarage aan de Westblaak door twee duitse meiden (jaar of 30) gevraagd waar het oude centrum is. Ik heb ze maar richting Coolsingel gestuurd, had nog de neiging om er iets bij te zeggen als 'wat jullie ervan over hebben gelaten staat die kant op' 8)
offtopic:
Jij kent het "Oude noorden" niet? Waarom denk je dat het zo heet? :+ Ik dacht dat daar in elk geval nog stukken van overeind waren gebleven. Of stuur ze naar de maastunnel toe: die is tijdens de 2e wereldoorlog afgemaakt ;)

[ Voor 6% gewijzigd door MBV op 29-04-2015 16:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bastien
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

Bastien

Probleemeigenaar

De eerste stap is gezet, Abellio is :w

http://nos.nl/artikel/203...-contract-abellio-in.html
De provincie Limburg schrapt de afspraken met NS-dochter Abellio over het openbaar vervoer in de periode 2016-2031. Dat heeft gedeputeerde Van der Broeck gezegd in een vergadering van Provinciale Staten. Nog niet duidelijk is welke vervoerder nu de opdracht krijgt.
[...]
Volgens Van der Broeck zijn er nu twee scenario's. In het eerste gaat de gunning naar Arriva, de nummer twee in de vorige aanbesteding. De andere variant is dat de volledige aanbesteding wordt overgedaan. Op 26 mei bepaalt de provincie welk scenario het wordt.

Het is nog onduidelijk of Abellio opnieuw mag meedoen als er een nieuwe aanbesteding komt, al is het de vraag of het bedrijf zich een tweede keer zou inschrijven. Gisteren zei moederbedrijf NS dat het zich erbij neerlegt als Abellio wordt uitgesloten.
Aangezien Veolia de aanbesteding heeft verprutst lijkt het mij dat Arriva dan nu de winnaar is. Maar goed, wederom een heerlijke Limburgse soap welke wordt vervolgd. :P

Je privacy is voor het eerst geschonden bij de eerste echo. Daarna wordt het er de rest van je leven niet meer beter op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Nice, dat is een behoorlijke stap dat zie je niet vaak vanwege de tijdsdruk. Kosten en tijdstechnisch gezien zal de gunning waarschijnlijk naar Arrive gaan. Even een aanbesteding overdoen is niet realistisch (of er moeten flinke fouten in het contract zitten).

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Het artikel is inmiddels aangepast. Limburg wil uit gaan zoeken of het contract opgezegd kan worden. Schijnbaar is het juridisch ingewikkelder dan in eerste instantie bericht werd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorrit
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 08:01
EDIT schreef op woensdag 29 april 2015 @ 21:22:
Het artikel is inmiddels aangepast. Limburg wil uit gaan zoeken of het contract opgezegd kan worden. Schijnbaar is het juridisch ingewikkelder dan in eerste instantie bericht werd.
Je zou verwachten dat het vrij makkelijk zou moeten zijn aangezien de NS gezegd heeft daarmee akkoord te gaan. Misschien dat ze bang zijn dat ze de hele aanbestedingsprocedure over moeten doen als ze het contract met Albellio opzeggen?

Dat zou niet geheel onmogelijk zijn, is ook gebeurd bij de aanbesteding van het nieuwe pistool voor de Politie, de winnaar kon toch geen goed product leveren en de nummers 3 en 4 hebben vervolgens de Politie gedwongen een nieuwe aanbesteding uit te schrijven in plaats van de nummer 2 te kiezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 12-10 20:48

AW_Bos

Liefhebber van nostalgie... 🕰️

Kennen jullie de grap van de graffitispuiters die een deur van een Duitse trein verplaatst hebben?
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/w8oNcUs0Hnq58O85sGDGC66B/full.jpg

Welja, het kan nog een stapje verder. Gewoon de deur dichtmetselen met wat flinke bakstenen... 8)7
http://www.rtlnieuws.nl/n...etselde-deur-door-hamburg
Afbeeldingslocatie: http://i59.tinypic.com/2wnr7lc.jpg

8)7 8)7

Telecommunicatie van vroeger
🚅Alles over spoor en treintjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Jorrit schreef op woensdag 29 april 2015 @ 21:26:
[...]

Je zou verwachten dat het vrij makkelijk zou moeten zijn aangezien de NS gezegd heeft daarmee akkoord te gaan. Misschien dat ze bang zijn dat ze de hele aanbestedingsprocedure over moeten doen als ze het contract met Albellio opzeggen?

Dat zou niet geheel onmogelijk zijn, is ook gebeurd bij de aanbesteding van het nieuwe pistool voor de Politie, de winnaar kon toch geen goed product leveren en de nummers 3 en 4 hebben vervolgens de Politie gedwongen een nieuwe aanbesteding uit te schrijven in plaats van de nummer 2 te kiezen.
Ze kunnen alleen het contract ontbinden als er daadwerkelijk is bewezen (jurisdisch gezien) dat er bij de nummer 1 is gekloot en dan mag de gunningverlener het contract aan de nummer 2 toewijzen. Maar nummer 3 en 4 hebben idd het recht om in beroep te gaan, echter dat is eigenlijk alleen als 3 en 4 een geldige aanbieding hebben gedaan (wat in dit geval niet was volgens mij?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorrit
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 08:01
Tja, ik zat te denken aan 2 partijen die samen kiezen voor het ontbinden van het contract aangezien de NS zegt "de gevolgen te zullen aanvaarden". Maar of dat mag volgens de regels van de aanbesteding is dan nog maar zeer de vraag. Ergo wellicht reden voor Veolia (3e) om een beroep aan te tekenen tegen de gang van zaken. Wellicht als de provincie het bod van Albellio ongeldig kan verklaren ze simpelweg het bod van Arriva kunnen accepteren.

Het wordt er niet overzichtelijker op met de aanbestedingen in ieder geval. Het blijkt ook maar weer dat Veolia dus eigenlijk gelijk had een paar maanden geleden toen het al klaagde over machtsmisbruik van de NS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• larshack
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09-10 23:47

larshack

Zonder melk en suiker

Veolia zelf heeft zich m.i. ook niet netjes gedragen. Me dunkt dat de gehele aanbestedingsprocedure overnieuw kan of dat Arriva direct de gunning krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BjornE
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 03-10 15:26
Veolia is geen partij lijkt me aangezien hun bod buiten de kaders van de aanbesteding viel. Zij zijn geen nummer drie, maar afgevallen.

http://eu.battle.net/d3/en/profile/Argamas-2833/hero/1713811

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Staatssecretaris Wilma Mansveld van Infrastructuur en Milieu voert het stationsverbod voor mensen die overlast veroorzaken op stations versneld in. Vanaf vrijdag mogen overlastgevers na zo'n verbod niet langer op het station komen.

Dat meldt het ministerie van Infrastructuur en Milieu donderdag.

Mansveld is tot dit besluit gekomen na diverse geweldsincidenten in het openbaar vervoer. Volgens de staatssecretaris geeft de wetswijziging vervoerders de mogelijkheid op te treden tegen overlastgevers, "ook als die niet met het openbaar vervoer reizen".

Mansveld noemt drugsdealers als voorbeeld. "Dit verbijfsverbod moet een bijdrage leveren aan een prettig verblijf op de stations en een veilige reis voor passagiers en personeel."

Het verblijfsverbod kan vanaf vrijdag opgelegd worden door de buitengewoon opsporingsambtenaren van de vervoerders. Mensen die het verbod opgelegd krijgen, hoeven niet van plan te zijn geweest om van het openbaar vervoer gebruik te maken.

Het overtreden van het opgelegde verbod is strafbaar. Hier staat een hechtenis van twee maanden of een geldboete van 4.050 euro op.
Bron: http://www.nu.nl/politiek...stgevers-versneld-in.html

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis
Dat is in ieder geval effectiever dan de boete voor zwartrijden verhogen (zoals dinsdag voorgesteld). Dat lost helemaal niets op en wekt juist alleen maar meer agressie op. Daar tref je ook goedwillenden mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PolarBear
  • Niet online
Bastien schreef op woensdag 29 april 2015 @ 19:46:
De eerste stap is gezet, Abellio is :w

http://nos.nl/artikel/203...-contract-abellio-in.html

[...]
Aangezien Veolia de aanbesteding heeft verprutst lijkt het mij dat Arriva dan nu de winnaar is. Maar goed, wederom een heerlijke Limburgse soap welke wordt vervolgd. :P
De vraag is of de reiziger er uiteindelijk beter van wordt. Abellio doet het in Engeland/Schotland voor zover ik weet toch best goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vooghel
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:08

vooghel

Cunning linguist

Er stond in New Orleans iets meer wind dan deze trein aankon :o

High winds blew train cars and shipping containers off an Elmwood, Louisiana bridge yesterday. Apparently there were no injuries. The train was traveling at 4 mpg when the incident occurred. WGNO interviewed the reporter who filmed the train falling.

Nederlands is makkelijker als je denkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Mpg, miles per gallon? Dat is toch geen snelheid? :S

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ValHallASW
  • Niet online
Raven schreef op donderdag 30 april 2015 @ 13:43:
Mpg, miles per gallon? Dat is toch geen snelheid? :S
Nee, dat is een inverse snelheid: als je harder rijdt dan verbruik je meer per afgelegde meter ;)

ze zullen wel mph bedoelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bacchus
Ik vond 4 mpg al behoorlijk netjes voor een diesel-loc die een paar honderd ton trekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Rotterdam Centraal weert zwartrijder
Rotterdam Centraal is vanaf morgen het eerste grote station waar alle toegangspoortjes zijn geactiveerd, een belangrijke stap in het veiliger maken van het openbaar vervoer. De ruim 100.000 dagelijkse in- en uitstappers kunnen het station dan alleen nog betreden of verlaten met een geldig vervoerbewijs.

Conducteurs, machinisten en andere NS-medewerkers sluiten het laatste poortje symbolisch om 7.00 uur. Hiermee onderstrepen ze het belang van de toegangspoortjes voor het terugdringen van zwartrijden en het weren van ongure types op het station. In het merendeel van de gevallen is agressie in de trein of op het station een gevolg van het ontbreken van een geldig vervoersbewijs. Door de introductie van toegangspoortjes die alleen met een geldig vervoerbewijs opengaan, wordt de veiligheid op stations en in treinen verhoogd. NS besloot daarom de 100%-controle op Rotterdam Centraal met een halfjaar te vervroegen.

Het grote aantal reizigers en het internationale karakter van Rotterdam Centraal, maakt het sluiten van de laatste poortjes een grote operatie. Om reizigers hier attent op te maken deelt NS in de ochtendspits van 1 mei tulpen uit.

Van de ruim 400 stations in Nederland krijgen er 82 toegangspoortjes om zwartrijden en agressie in treinen en stations terug te dringen. Dat betekent dat uiteindelijk 90% van de mensen bij aanvang van hun treinreis of bij het verlaten van het station een poortje tegenkomt. Reizigers openen de poortjes door in en uit te checken met hun eenmalige of OV-chipkaart. Beschikken zij over een e-ticket of internationaal ticket, dan openen de poortjes met de vierkante barcode op hun ticket of KeyCard.

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bastien
  • Niet online

Bastien

Probleemeigenaar

PolarBear schreef op donderdag 30 april 2015 @ 12:06:
[...]

De vraag is of de reiziger er uiteindelijk beter van wordt. Abellio doet het in Engeland/Schotland voor zover ik weet toch best goed.
Je moet corruptie keihard afstraffen. Het hardst kun je hen raken door de concessie af te pakken (ze gaven zelf al min of meer aan dat te verwachten getuige dat ze er niet tegen gaan protesteren). Dit is geen klein incidentje meer te noemen als je het hele rapport van NS doorleest, veel fouter kun je het niet meer krijgen. Dan komt voor mij de prestatie van het bedrijf qua rijden etc. echt niet meer op de eerste plaats en moet Limburg zich maar redden met nummer 2.

Je privacy is voor het eerst geschonden bij de eerste echo. Daarna wordt het er de rest van je leven niet meer beter op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michelli
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 08:02

Michelli

LL.M

Hier gaat mijn moeder vooral blij mee zijn, want die reist voor haar werk altijd langs Driebergen-Zeist. Eindelijk kunnen Intercity's de Sprinters tenminste inhalen *O*

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Iedereen die reist tussen Nijmegen en Den Helder/Schiphol is hier blij mee denk ik ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peacelord
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 07:24
http://www.nu.nl/politiek...outes-treinpersoneel.html

Prima zaak dat hier gericht onderzoek naar gedaan gaat worden. Ben wel benieuwd wie het onderzoek gaat uitvoeren en nog veel meer wat er vervolgens met de uitkomsten gaat gebeuren. Spannende tijden voor NS.

4130 WP zuidelijke oriëntatie 14 x ja solar en SE 3500 HD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ras
  • Registratie: December 2004
  • Niet online

Ras

Hoi, één van mijn vrienden beweert dat je vroeger in de koploper (rode/oranje bekeleding) de hele achterleuning kon omklappen om van een twee-zits zitje een 4-zits zitje te maken. Ik heb veel in deze treinen gezeten en kan me hier niks bij voorstellen. Iemand die mij kan bewijzen dat het wel kon of kraamt hij onzin uit?

Antec Fusion Black, Intel e8400, EAH3450 512MB, 2x2GB pc6400 kingston, p5e-vm hdmi, 1x1TB 1x500GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!
De armleuningen kan en kon je inderdaad omhoog klappen. Ik zou er persoonlijk echter niet met vier man op gaan zitten, dat is behoorlijk krap.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vooghel
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:08

vooghel

Cunning linguist

Er waren soms bij de coupedeuren zitjes die je op/weg kon klappen, dat waren de rolstoelplaatsen.

Nederlands is makkelijker als je denkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ras
  • Niet online

Ras

Gaat niet om de armleuning. Hij had het over de hele rugleuning die je over de hele zitplaats kon verzetten.

Antec Fusion Black, Intel e8400, EAH3450 512MB, 2x2GB pc6400 kingston, p5e-vm hdmi, 1x1TB 1x500GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mambo No5
  • Laatst online: 10-10 19:03

mambo No5

Bad Apple?

Kan me niet heugen dat dat mogelijk geweesd is, volgens mij stonden die stoelen gewoon vastgebout aan de vloer. :)

Do not throw Rubbish at the platform | Front Pro eigen foto's in een topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Laatst online: 09:05

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Topicstarter
Afgaande aan die beschrijving lijkt het me de Schienenbus VT 795 van de DB. Daar was de achterleuning omklapbaar zodat je altijd in de rijrichting kon zitten of vis-a-vis plaatsen kon maken.
En in de Talgo heb ik het gezien dat ze hele banken konden roteren.
Maar in Koplopers heb ik het nooit gezien.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ras
  • Niet online

Ras

Moet inderdaad iets zijn zoals die Schienenbus. Ziet eruit zoals hij het beschreef. Heeft zoiets ook in Nederland gereden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

De koplopers hadden soms volgensmij wel een gek systeem waar je de banken kon opklappen oid zodat er een rolstoel kon staan. Dat zag er uit als een beetje een gekke variant van het normale 4-zitje. Om klappen van de rugleuning om de bank oid qua zit richting te veranderen zegt me niets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carpento
  • Laatst online: 08:56
Jup, dat zat bij deze deur (die ook bewust dubbel uitgevoerd was):

Afbeeldingslocatie: http://f.jwwb.nl/public/b/9/7/treininbeeld/interieur-icm-2e-klasse-wikipedia.large.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 07:15
Toen hadden de treinen nog kunststof bekleding. Dat was minder smerig dan het stof van nu. Dat stof kan alleen maar de bedacht zijn door een ontwerper zonder praktisch inzicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evano
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 08:57
leonbong schreef op zondag 03 mei 2015 @ 15:36:
Toen hadden de treinen nog kunststof bekleding. Dat was minder smerig dan het stof van nu. Dat stof kan alleen maar de bedacht zijn door een ontwerper zonder praktisch inzicht.
Die stoffen bekleding is toch (in de 2e klas iig) al 1 of 2 jaar geleden vervangen door kunststof (geen leer, maar iets plastic-achtigs)?

Ik zou nog altijd graag een verbod op eten en drinken in de trein zien. Dan is het snel afgelopen met die smerige banken lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hooglander1
  • Registratie: September 2003
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

Dat omklapsysteem heb ik wel gezien in de VS, bij de oudere treinen van NJ Transit.

Zat overigens voor geen meter die oude bakken trouwens.

Lid van de Tweakers Kenwood TTM-312 club.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
  • Laatst online: 07:15
Slt heeft toch stof en hoop andere modellen ook.

[ Voor 4% gewijzigd door leonbong op 03-05-2015 20:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

blacktarantulaX schreef op zondag 03 mei 2015 @ 19:51:
[...]

Die stoffen bekleding is toch (in de 2e klas iig) al 1 of 2 jaar geleden vervangen door kunststof (geen leer, maar iets plastic-achtigs)?

Ik zou nog altijd graag een verbod op eten en drinken in de trein zien. Dan is het snel afgelopen met die smerige banken lijkt me.
Lekker als je er 3.5 uur in moet zitten :Y

Vooral alles verbieden. En imho zijn die stoelen/banken nu ook weer niet zo smerig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F.West98
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 01:32

F.West98

Alweer 16 jaar hier

Dit is pas handig 8)

[ Voor 17% gewijzigd door F.West98 op 03-05-2015 20:54 ]

2x Dell UP2716D | R9 7950X | 128GB RAM | 980 Pro 2TB x2 | RTX2070 Super
.oisyn: Windows is net zo slecht in commandline als Linux in GUI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Zwartrijders hebben lak aan poortjes CS
De poortjes op Rotterdam Centraal zijn sinds vrijdag gesloten, maar dat lijkt zwartrijders niet af te schrikken. Op beelden van TV Rijnmond is te zien hoe zwartrijders als professionele hordelopers over de poortjes springen.

En dat ondanks de aanwezigheid van NS-medewerkers en politie. De beveiliging van de NS lijkt zich dan ook een tikkeltje ongemakkelijk te voelen bij de handhaving van de nieuwe regels.

Afgelopen vrijdag werden de poortjes onder grote belangstelling van de pers gesloten. Dit op aandringen van de NS, die agressie in het openbaar vervoer tegen wil gaan.

Agressie door zwartrijders
Uit onderzoek blijkt namelijk dat een groot deel van de agressie wordt veroorzaakt door zwartrijders. Door de poorten te sluiten, hoopt de NS het aantal zwartrijders te verkleinen

De NS laat weten dat er dit weekend meerdere boetes zijn uitgedeeld. Na de zomer wordt het aantal controles bij de poortjes afgebouwd.

Politieke vragen
GroenLinks en PvdA gaan na het zien van de beelden schriftelijke vragen stellen aan het college van Burgemeester en Wethouders. "Als het niet lukt de zwartrijders tegen te houden, kun je de poortjes beter weghalen", aldus Arno Bonte van GroenLinks.

"Nu houd je alleen de goedwillende Rotterdammers buiten de deur", vervolgt hij. "En aan de andere kant springen de zwartrijders er gewoon overheen."

'Twintig euro is te veel'
"Je moet twintig euro op je ov-chipkaart hebben om het centraal station binnen te komen", vult Barbara Kathmann van de PvdA aan. "Dat is veel geld. Als je dat bedrag omlaag doet, heb je kans op minder overspringers omdat het wat laagdrempeliger is."

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bacchus
blacktarantulaX schreef op zondag 03 mei 2015 @ 19:51:
[...]
Mwah, dan kun je beter koningsdag (of soortgelijke evenementen) afschaffen. De zwijnen die op dat soort dagen in de trein komen maken er echt een beestenwagen van.
Je kan natuurlijk ook altijd nog 1e klasse reizen als de 2e klasse je te plebs is. ;)
Ik ben het overigens ook wel met GoldenSample eens: Afgezien van stakende schoonmakers en evenementen, kom ik weinig smerige coupés/banken tegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaguar645
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11-10 06:09
Op het stuk Uitgeest-Amsterdam Sloterdijk hebben er veel anders lak aan de 1e klas en gaan er gewoon zitten. Zelf stap ik op Uitgeest in en tussen hier en Krommenie vind altijd de controle wel plaats. natuurlijk lekker makkelijk controleren (en de mensen weten dat ook vandaar dat ze er mooi gaan zitten) maar ze kunnen dat beter gaan doen bij bloemwijk oid.

Ik heb 1 keer een conducteur gehad die na de hele trein nog eens terug alle 1e klas coupe's af ging en mensen eruit weg bonjourde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
Wat een onzin argument ook dat €20 teveel is.
Als je de €20 niet hebt kun je een los kaartje kopen. En als ze het bedrag verlagen is het straks goedkoper om voor elke lange reis een nieuwe anonieme chipkaart te kopen.

Overigens is het voor chipkaarten op naam (zoals de OV studentenkaart) al verlaagd naar €10.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• orf
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 08:48

orf

De €20 wordt als teveel gezien voor mensen die alleen even een broodje willen halen op het station. Ja, daar kun je ook een speciaal product voor op je kaart zetten, maar de drempel om even een broodje te halen terwijl je nooit met de trein reist en geen €20 op je kaart hebt staan is vrij hoog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asmi2
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
orf schreef op maandag 04 mei 2015 @ 09:08:
De €20 wordt als teveel gezien voor mensen die alleen even een broodje willen halen op het station.
Het lijkt me niet dat die springers een broodje gaan kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mystic
  • Niet online

mystic

beep beep

Zet er dan hoge poortjes neer... Kan niet zo moeilijk zijn.

One day I will solve my problems with maturity. Today however, it will be Margaritas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

RocketKoen schreef op maandag 04 mei 2015 @ 09:03:
Overigens is het voor chipkaarten op naam (zoals de OV studentenkaart) al verlaagd naar €10.
Dat is toch alleen bij abonnementen het geval? Niet bij abo-loze ov-chipkaarten op naam?

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Laatst online: 09:05

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Topicstarter
mystic schreef op maandag 04 mei 2015 @ 10:34:
Zet er dan hoge poortjes neer... Kan niet zo moeilijk zijn.
Wil de architect niet. "Past niet in het beeld".

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijdod
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 10-10 07:40
Vanmorgen weer een conducteur met een defect horloge: structureel minuut te vroeg weg, ook op de volgende stations. Toch altijd jammer...

Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mystic
  • Niet online

mystic

beep beep

Maasluip schreef op maandag 04 mei 2015 @ 10:47:
[...]

Wil de architect niet. "Past niet in het beeld".
dan is de vraag aan de architect hoe hij dit op gaat lossen... of er komen hoge poortjes... maar ik zal wel simpel zijn :p

One day I will solve my problems with maturity. Today however, it will be Margaritas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 08:20

Fiber

Beaches are for storming.

ijdod schreef op maandag 04 mei 2015 @ 10:50:
Vanmorgen weer een conducteur met een defect horloge: structureel minuut te vroeg weg, ook op de volgende stations. Toch altijd jammer...
Dat is in mijn ogen zelfs erger dan een minuutje te laat...

En hoge poortjes zijn inderdaad lelijk. En wellicht ook niet veilig als er paniek uitbreekt of zo...

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Ruim 100 boetes voor negeren gesloten poortjes Rotterdam Centraal
Aan reizigers die over de gesloten NS-poortjes bij Rotterdam CS zijn gesprongen, zijn afgelopen weekeinde meer dan honderd boetes uitgedeeld.

Dat meldt de NS na berichtgeving van RTV Rijnmond.

De boete bedraagt in elk geval 90 euro, maar kan hoger uitvallen wanneer bewakingspersoneel onheus wordt bejegend. Zwartrijders zijn volgens onderzoek de voornaamste bron van agressie in het openbaar vervoer.

Vooral in de eerste avond en nacht van de sluiting, van vrijdag op zaterdag, werd relatief vaak over de poortjes heen gesprongen door jongeren na het uitgaan, erkent een woordvoerder van NS. De twee nachten daarna werd het minder.

Eerste grote station
De NS handhaaft het toezicht op het gebruik van de poortjes. Rotterdam CS is het eerste grote station dat sinds vrijdag 1 mei alleen nog betreden of verlaten kan worden met een geldig vervoersbewijs. Eerder werd de volledige afsluiting al op 26 kleinere stations ingevoerd.

De NS meent dat Rotterdammers snel genoeg zullen wennen aan de toegangspoortjes. Een woordvoerder wijst op de poortjes die bij de metro in de Maasstad al geruime tijd gebruikt worden. ''Daar is het aantal zwartrijders met 90 procent afgenomen.''

Nu worden de poortjes nog extra gecontroleerd door NS-medewerkers en politie, dat zal na de zomer worden afgebouwd.

Gemeenteraad
PvdA en Groenlinks gaan na het zien van de bewakingsbeelden, die tonen hoe de zwartrijders over de poortjes springen, vragen stellen aan het college van B en W.

Het bedrag dat mensen op hun chipkaart moeten hebben staan, om binnen te komen ligt volgens Barbara Kathmann van de PvdA te hoog. Rotterdammers moeten nu nog 20 euro op de kaart hebben staan om het station binnen te komen.

Volgens Arno Bonte van Groenlinks kunnen de poortjes beter worden weggehaald, wanneer het zwartrijders niet tegenhoudt.

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
Raven schreef op maandag 04 mei 2015 @ 10:36:
[...]

Dat is toch alleen bij abonnementen het geval? Niet bij abo-loze ov-chipkaarten op naam?
Dat is inderdaad bij alle abonnementen. Dus ook het voordeeluren abo van €52/jaar (ofzo).
Als dat is verlopen moet je inderdaad €20 hebben.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaT
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

Subtiel verschil tussen RET en NS is dat de RET hoge poortjes heeft waar je niet zomaar overheen springt... Die dingen van de NS zijn wat dat betreft eerder een aanmoediging tot zwartrijden dan dat ze dat voorkomen.

Groot genoeg voor 2 hoofdletters

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arnout
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 11-10 20:45
RocketKoen schreef op maandag 04 mei 2015 @ 13:02:
[...]

Dat is inderdaad bij alle abonnementen. Dus ook het voordeeluren abo van €52/jaar (ofzo).
Als dat is verlopen moet je inderdaad €20 hebben.
NS Businesscard werkt ook met €1 saldo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
Arnout schreef op maandag 04 mei 2015 @ 13:48:
[...]

NS Businesscard werkt ook met €1 saldo.
Daar kun je mee op rekening reizen. Dat is helemaal ideaal. Ik hoop dat ze dat ook snel invoeren voor het gewone volk.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bacchus
Daar loopt een proef mee in de omgeving van Rotterdam, dacht ik. Geen idee hoe je precies mee kan doen. Ik kan iig beamen dat achteraf-betalen met de NSB-card geniaal is. Dat is echt OV-chip op zijn klantvriendelijkst.

[ Voor 35% gewijzigd door Bacchus op 04-05-2015 13:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV

MBV

PaT schreef op maandag 04 mei 2015 @ 13:43:
[...]

Subtiel verschil tussen RET en NS is dat de RET hoge poortjes heeft waar je niet zomaar overheen springt... Die dingen van de NS zijn wat dat betreft eerder een aanmoediging tot zwartrijden dan dat ze dat voorkomen.
De meeste NS-stations hebben hoge poortjes, Rotterdam Centraal is echt een uitzondering. Alexander, Vlaardingen, en Schiedam hebben ook hoge poortjes. En Bij Alexander heb ik ook zwartrijders door de poortjes zien gaan: wacht totdat een betalende klant door de poortjes gaat, en ren erachteraan :')

Vandaag trouwens voor het eerst in lange tijd controle in de Metro gezien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bacchus
Mwah, Amsterdam Centraal en Breda hebben in ieder geval ook lage poortjes.
Ik ben het nog steeds met je eens dat het een minderheid van de stations is maar Rotterdam Centraal is zeker geen uitzondering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maardiweb
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 12-10 20:08
'Twintig euro is te veel'
"Je moet twintig euro op je ov-chipkaart hebben om het centraal station binnen te komen", vult Barbara Kathmann van de PvdA aan. "Dat is veel geld. Als je dat bedrag omlaag doet, heb je kans op minder overspringers omdat het wat laagdrempeliger is."
Iemand al gevallen over deze woordspeling? Minder overspringers omdat het laagdrempeliger is? Ze kunnen de 'drempel' beter wat hoger maken :D

Overigens mag de lokale politiek zich in deze nog wel even onthouden van commentaar. Meteen na dit soort berichtgeving gaan lopen roepen dat je de poortjes beter weg kan halen lost echt wat op..

If you want to be the best, you need to work with the best :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bastien
  • Niet online

Bastien

Probleemeigenaar

Eerst willen ze de poortjes dicht. Zijn ze dicht, blijkt het een halve maatregel en moeten ze maar weer open. Echt, politici... |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
Bastien schreef op maandag 04 mei 2015 @ 21:15:
Eerst willen ze de poortjes dicht. Zijn ze dicht, blijkt het een halve maatregel en moeten ze maar weer open. Echt, politici... |:(
Een halve maatregel volgens wat berichten in het nieuws. Die geplaatst werden 2 uur nadat ze dicht gingen.
Die politici hadden hun mening al lang klaar liggen.

Het duurt een paar weken of maanden van veel boetes uitdelen voordat de die-hard zwartrijders worden afgeschrikt.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV

MBV

Je vergeet 1 ding: het gaat bij Rotterdam CS niet eens zozeer om de zwartrijders. Er zitten daar 20 winkels waar mensen ook wel eens iets willen kopen (de journalist die vandaag het NOS nieuws deed heeft voor een vrouw taart gekocht binnen de poortjes 8)7), of waar ze doorheen willen lopen. Er zijn heel goede redenen om niet bij elke trap poortjes te zetten, maar ja, de hal van het station werd anders gebruikt. En zelfs bij een station wat maar een paar jaar geleden is aangelegd hebben ze geen rekening kunnen/willen houden met toegangspoortjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ValHallASW
  • Niet online
MBV schreef op maandag 04 mei 2015 @ 21:40:
Er zitten daar 20 winkels waar mensen ook wel eens iets willen kopen (de journalist die vandaag het NOS nieuws deed heeft voor een vrouw taart gekocht binnen de poortjes 8)7),
Op Schiphol zitten ook winkels achter de security, maar niemand die het in z'n hoofd haalt om dáár zonder boarding pass naar binnen te komen. Door Rotterdam CS heenlopen hoeft ook niet; er loopt een fietsers/voetgangerstunnel meteen naast het station

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bastien
  • Niet online

Bastien

Probleemeigenaar

Het is sowieso dom om binnen op een station een winkelcentrum te bouwen welke voor de hele meute dienst moet doen. Ondernemers weten ook al een hele tijd dat de stations 'op slot' gaan. Dus niet zeuren, als mensen dan zo nodig naar die winkels willen regelen ze maar een kaart. Geen medelijden mee, met de mensen niet en de winkeliers niet.

Er zijn ook stations waar de tunnel als doorloop wordt gebruikt (zonder uitwijkmogelijkheid), dat is lastiger om te voorkomen dat mensen een flink eind moeten omlopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV

MBV

Dat hebben ze zo gemaakt toen mensen nog braaf de regeltjes volgden ;)
Het grootste probleem op Rotterdam CS is dat dingen die tot vorige week mogelijk waren (en niet verboden) nu ineens niet meer mogen zonder dat je 20 euro overmaakt richting OV-chipkaart. En voor mensen die nooit met de trein reizen is dat zonde geld: die 20 euro kan je dus niet meer gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HallonRubus
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 09:04
MBV schreef op maandag 04 mei 2015 @ 21:56:
Het grootste probleem op Rotterdam CS is dat dingen die tot vorige week mogelijk waren (en niet verboden) nu ineens niet meer mogen zonder dat je 20 euro overmaakt richting OV-chipkaart. En voor mensen die nooit met de trein reizen is dat zonde geld: die 20 euro kan je dus niet meer gebruiken.
Ik schat dat niet meer dan 10-20% van de stadsbewoners nooit met het OV reist. Bovendien, als je daar elke dag lunch haalt betaal je ook €20 per week, dan kun je andere €20 toch ook wel tijdelijk missen.
Gewoon onvoorstelbaar dat mensen dit goedpraten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bastien
  • Niet online

Bastien

Probleemeigenaar

MBV schreef op maandag 04 mei 2015 @ 21:56:
Een station is bedacht om je reis te beginnen of te eindigen. Dat er van alles omheen gedacht wordt is leuk maar niet ter zaken doende. In het geval van Rotterdam: dat station is net nieuw, dat er dan in de bouwfase (of beter, toen de architect aan het kliederen is geslagen) al niet wat beter vooruit gedacht wordt...

En daarbij: de winkels in een station zitten er doorgaans ook buiten in het centrum. Misschien een paar honderd meter wandelen i.p.v. een OV chipkaart te kopen. Ook goed voor de dikke reet van het gebak van de Hema. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 08:20

Fiber

Beaches are for storming.

RocketKoen schreef op maandag 04 mei 2015 @ 21:29:
[...]

Het duurt een paar weken of maanden van veel boetes uitdelen voordat de die-hard zwartrijders worden afgeschrikt.
Precies, al denk ik inderdaad niet dat het per se zwartrijders zijn maar meer mensen die het gewend zijn om door het station naar de andere kant van de stad te lopen of daar even een broodje of zo te halen. Die mensen moeten even wennen en hun gewoontes aanpassen. Dat duurt gewoon een paar weken en dan is het hopelijk grotendeels over.

Poortjes bij de perron-opgangen was ik eerst ook voor maar nu niet meer. Dat is vreselijk lastig bij het overstappen.

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV

MBV

@sdk16420: Ik vind het zeker niet goed dat mensen dit doen! Ik bedoel het hooguit als verklaring.

Ik denk trouwens dat pak-em-beet 50% de trein minder dan 1x per maand gebruikt. Makkelijke groep voor die statistieken (en makkelijke groep voor journalisten om op het journaal te zetten): iedereen tussen de 5 en 18 jaar oud. Die kopen een zakje chips bij de AH-to-go voor 2 euro, geen la place lunch van 10 euro... Ik reisde voor mijn 17e vrijwel nooit met de trein. Dan heb je nog iedereen met een auto die een schurfthekel heeft aan de trein, daar ken ik er erg veel van.
En de trein is het enige ding waar je 20 euro op je OV-chipkaart moet hebben staan :)

@Bastien: 2x 18 minuten lopen vind ik echt te ver voor een taart!

[ Voor 4% gewijzigd door MBV op 04-05-2015 22:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ValHallASW
  • Niet online
MBV schreef op maandag 04 mei 2015 @ 22:20:
@Bastien: 2x 18 minuten lopen vind ik echt te ver voor een taart!
Er zijn in Rotterdam een hoop mensen die verder dan 18 minuten naar een HEMA moeten lopen, om over de rest van Nederland maar niet te spreken:

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/Z4ZkGcP.png

Er gaan ook wel eens winkels dicht. Dan stap je ook op de fiets om naar een andere vestiging te gaan, of je gaat naar de concurrent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

offtopic:
Cool, hoe maak je dat kaartje?

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ValHallASW
  • Niet online
Boudewijn schreef op maandag 04 mei 2015 @ 23:32:
offtopic:
Cool, hoe maak je dat kaartje?
offtopic:
met de paintbrush van paint.net :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis
Bastien schreef op maandag 04 mei 2015 @ 21:56:
Ondernemers weten ook al een hele tijd dat de stations 'op slot' gaan.
Alsof er nog ondernemers op het station zijn. De enige onderneming is NS Poort :').

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Dennis schreef op dinsdag 05 mei 2015 @ 01:43:
[...]

Alsof er nog ondernemers op het station zijn. De enige onderneming is NS Poort :').
Zeker niet waar. Ten eerste bedoel je NS Stations Retailbedrijf (vroeger Servex), NS Poort heet tegenwoordig NS Stations en is, gek genoeg, voor het beheren van de stations.

Vervolgens, NS Stations verhuurt wel degelijk ruimte aan andere ondernemers. In Haarlem bijvoorbeeld zit een heel guitig snoeperijwinkeltje tegenwoordig tegenover de AH Togo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

In haarlem wel, maar 90% ofzo is overduidelijke franchisenemer danwel filiaalhouder van een van de top25 stationswinkel. Kijk maar eens naar gv of gvc, daar zit bijna niets wat niet aan een keten hangt.

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Een Kamermeerderheid is van mening dat de NS de toegangspoortjes op grote stations moet verhogen.

Dat schrijft het AD dinsdag op basis van uitspraken van de partijen SP, PVV, D66, VVD en CDA.

De aanpassing zou gedaan moeten worden naar aanleiding van de ontwikkelingen van afgelopen weekend, onder meer in Rotterdam. Daar werden boetes uitgedeeld aan personen die over de pas gesloten hekjes sprongen.

De NS is van mening dat de hoogte van de poortjes momenteel afdoende is. Volgens de vervoerder zou de huidige hoogte de beter aankomen bij mensen en daarnaast zouden er genoeg medewerkers op stations zijn om te voorkomen dat er daadwerkelijk mensen langs de poortjes komen, zonder dat ze inchecken.

De NS wil inzetten op extra handhaving op de stations om te voorkomen dat mensen bijvoorbeeld over de poortjes springen.

De Tweede Kamer is echter van mening dat toekomstige toegangspoortjes op andere grote stations als bijvoorbeeld Utrecht Centraal, hoger moeten worden.

De NS sluit op korte termijn de poortjes op 82 van de vierhonderd Nederlandse stations. Hiermee wordt het zwartrijden op 90 procent van alle treinritten aangepakt, stelt een woordvoerder. De stations die hun poortjes sluiten, zijn geselecteerd op basis van de reizigersstromen die de NS doorlopend observeert.

De boete voor springers bedraagt 90 euro, maar kan hoger uitvallen wanneer bewakingspersoneel onheus wordt bejegend.
Bron: http://www.nu.nl/politiek...gspoortjes-verhogen-.html

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeoh
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 11-10 13:02

Jeoh

blaat

Laten we er boven ook prikkeldraad hangen, als we toch van ieder station een vesting gaan maken.

Met hogere poortjes lopen ze gewoon mee met iemand die wel betaalt (niet zo moeilijk tijdens de spits) of beuken ze er doorheen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arnout
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 11-10 20:45
Jeoh schreef op dinsdag 05 mei 2015 @ 06:58:
Laten we er boven ook prikkeldraad hangen, als we toch van ieder station een vesting gaan maken.

Met hogere poortjes lopen ze gewoon mee met iemand die wel betaalt (niet zo moeilijk tijdens de spits) of beuken ze er doorheen.
Klopt, dat gebeurd dus bij de RET poortjes 50 meter verderop, die hoger zijn. Mijn voorstel is om gewoon structurele controle te doen. De OV-chipkaart maakt controles in het OV overbodig, zet deze mensen dan in bij de grote poortjesrijen zoals op Rotterdam CS / RET.

Dit geeft mij als goedwillende en betalende reiziger ook een goed gevoel. Zwartrijders worden gepakt. En dan niet zoals in het filmpje van RTV Rijnmond, maar potige controleurs die niet te beroerd zijn fysiek geweld te gebruiken. Dan is het gauw afgelopen.
Geeft ook werkgelegenheid, waar ik graag voor betaal. :>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bacchus
Precies: De poortjes zijn prima. Misschien wat tuning om het aantal meelopers in te dammen maar verder kan een oplettende en doortastende controleur prima de potentiële zwartrijders eruit pikken en hun welverdiende boete (€125 dacht ik?) opleggen. En op het station, zeker een zo groot als Rotterdam Centraal, heb je in een paar minuten politie erbij als je die nodig hebt.
Pagina: 1 ... 42 ... 103 Laatste

Dit topic is gesloten.