Het grote spoorwegentopic deel 22 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 41 ... 103 Laatste
Acties:
  • 532.979 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Zijn nog wel meer van die organisaties :)

ZLSM (Zuid-Limburgse Stoom Maatschappij) heeft ook de nodige locs, en ook eigen infra (o.a. een deel van de vroegere Miljoenenlijn)

SGB (Stoomtrein Goes-Borssele) met eigen stoomlocomotieven (+ een paar niet dienstvaardige 1100-en), met een eigen traject

De STAR in Stadskanaal met eigen infra en stoomlocs

De MBS (Museum Buurt Spoorweg) in Haaksbergen met eigen infra en de nodige stoom- en diesellocs

De SHM (Stoomtram Hoorn-Medemblik) met een eigen spoorlijn en stoomlocomotiefjes.

En dan zijn er nog een zwikje zonder eigen infra (zoals de SSN): SHD, HSA, CSIJ, KLOK etc.

En dat is dan nog alleen op het normaalspoor, er zijn ook nog tig clubs die zich bezighouden met smalspoor en trams etc. Aan railmusea in NL geen gebrek :)

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10-10 17:45

MBV

Ja, hoe kleiner hoe meer. Mijn oom heeft zelfs een trein op zolder rijden! :+

Als ik bij de SSN ben zal ik het ook wel vragen, maar hoe werkt dat met die stoomtreinen? Zit daar 'gewoon' iets van ATB-VV in, of werkt dat anders?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online
Museummaterieel heeft geen ATB-VV, maar ATB-E (E=Eenvoudig)

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Entity
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 12-10 17:26

Entity

9000rpm

wildhagen schreef op vrijdag 17 april 2015 @ 14:13:
Zijn nog wel meer van die organisaties :)

[...]
Klopt, mijn reactie was ook vooral richtig MBV bedoeld ;)

De ZLSM ben ik vorig jaar geweest, de VSM kom ik minimaal eens per jaar en bij de SGB ga ik meerdere keren per jaar kijken omdat het relatief dichtbij is vergeleken met de rest :). Ben ook donateur van de SGB overigens. De overige museumlijnen staan ook nog op de verlanglijst om eens langs te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online
Een Japanse magneettrein heeft een nieuw wereldrecord gevestigd door een snelheid van 589 kilometer per uur te halen. Volgens de Japanse spoorwegen reed de trein met 7 wagons donderdag op een testspoor de recordsnelheid, meldt Sky News vrijdag.

Het record sneuvelt waarschijnlijk snel, want dinsdag rijdt de trein nog een keer, volgens planning een snelheid van 600 kilometer per uur.

De magneettrein gaat vanaf 2027 rijden tussen Tokio en Nagoya, maar de reizigers zien het landschap dan niet zo snel aan zich voorbij schieten. De trein rijdt dan 505 kilometer per uur, waardoor de afstand van nog geen 300 kilometer in 40 minuutjes is afgelegd.

De huidige kogeltreinen in het land doen er ongeveer 2 keer zo lang over.
Bron: http://www.bndestem.nl/al...lometer-per-uur-1.4863152

Betreft dus deze trein: L0 Series Shinkansen

Afbeeldingslocatie: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/a/ac/Series_L0.JPG/1280px-Series_L0.JPG

[ Voor 10% gewijzigd door wildhagen op 17-04-2015 15:15 ]

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flowerp
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 11-09 18:20
Leuk treintje voor een IC-E verbinding tussen hoofdsteden Europe. Denk eens aan een London - Brussel - Amsterdam - Berlijn traject of zo _/-\o_

It's shocking to find how many people do not believe they can learn, and how many more believe learning to be difficult.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online
Mjah, vrees dat hem dat niet gaat worden, tenzij iemand nog enkele tientallen miljarden euro's heeft om die aan te leggen :P

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bastien
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

Bastien

Probleemeigenaar

Als de Grieken hun schuld overmaken moet dat lukken. :+ En alleen de neus van dat ding is volgens mij al langer dan de gemiddelde stoptrein in NL. :D

Maar lekkere snelheid, ooit gaat het nog wel wat worden met treinen die op lange afstand kunnen gaan concurreren met vliegtuigen. En dan die hogesneldheidsdingen dus niet als veredelde stopper gaan gebruiken zoals nu ICE/TGV etc., maar grote knooppunten met elkaar verbinden en de rest met andere (minder hoge snelheid)treinen als ICE/TGV.

Je privacy is voor het eerst geschonden bij de eerste echo. Daarna wordt het er de rest van je leven niet meer beter op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sus
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12-10 13:34

sus

is druk :+

Weet iemand waarom sinds kort de IC uit Vlissingen in Roosendaal via spoor 6 naar 4b rijdt? Dat was altijd over 4a, langs het perron. De andere kant op idem btw, vertrek van 4b en dan over 6 naar Vlissingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

Autoslaaptrein stopt. Op zich jammer maar de laatse keer dat ik keek waren ze ook stevig aan de prijs.
http://www.autoslaaptrein.nl/

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bastien
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

Bastien

Probleemeigenaar

Alleen een beetje raar dat ze vragen om de gegevens om geld terug te storten. Neem aan dat zij toch weten wie er gereserveerd en betaald heeft en dan kunnen ze het geld toch terug storten op die rekening? Want ik neem aan dat ze ook iedereen die een reservering heeft persoonlijk op de hoogte brengen en niet verwachten dat iedereen het op de site of in de media leest. Of ben ik nou gek... Maar goed, nooit gebruik van gemaakt maar met prijsverhogingen van 30-50% gaat ieder bedrijf wel een keer kapot.

Je privacy is voor het eerst geschonden bij de eerste echo. Daarna wordt het er de rest van je leven niet meer beter op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Bastien schreef op zaterdag 18 april 2015 @ 13:12:
Alleen een beetje raar dat ze vragen om de gegevens om geld terug te storten. Neem aan dat zij toch weten wie er gereserveerd en betaald heeft en dan kunnen ze het geld toch terug storten op die rekening? Want ik neem aan dat ze ook iedereen die een reservering heeft persoonlijk op de hoogte brengen en niet verwachten dat iedereen het op de site of in de media leest. Of ben ik nou gek... Maar goed, nooit gebruik van gemaakt maar met prijsverhogingen van 30-50% gaat ieder bedrijf wel een keer kapot.
En in tussentijd kan een rekeningnummer niet veranderen? }:O + de rest is een controle.

5800X3D, MSI X370, MSI 5070Ti

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pittie
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 12-10 16:45
Entity schreef op vrijdag 17 april 2015 @ 14:05:
[...]

Dat zijn locs van de Stoom Stichting Nederland, gevestigd in R'dam, onderweg naar een evenement in Duitsland. De SSN heeft geen eigen museumlijn en rijdt dus regelmatig over het openbare spoor voor georganiseerde ritten (of onderweg naar een evenement dus), erg mooi om te zien. Heb een tijdje in Goude vlak bij het spoor gewerkt en daar kwamen ze zo nu en dan ook langs.

In Apeldoorn rijdt de Veluwse Stoomtrein Maatschappij, die heeft ook dergelijke locs, maar wel een eigen museumlijn. Ook absoluut prachtig om te zien, zeker tijdens hun jaarlijkse evenement Terug naar Toen, wat altijd rond begin september is. 2 dagen lang veel van dit soort locomotieven (naast ook diesels en ander leuk spul).
Op zaterdag 16 mei is er nieuwe kans om er eentje langs te zien komen :)
http://www.stoomstichting...bject=EvenementenEnRitten

En ik ben vorig jaar ook op een Stoomtreindag van ZLSM. Blijft inderdaad erg mooi om te zien, die stoomtreinen.
Pittie schreef op vrijdag 17 april 2015 @ 11:01:
Zonde, deze net gemist...
In een flits zag ik de wagon nog en een hele hoop rook...

https://www.flickr.com/photos/spiketrain2008/16989311199/
Iemand enig idee trouwens wanneer deze weer terug komt?

Zie onderstaande antwoord:

SSN komt vanmiddag terug uit Duitsland.
Venlo v.14:03
Eindhoven a.15:02/v.15:45
Tilburg d.16:11
Breda d.16:30
Rotterdam Centraal a.17:08/v.17:11
SSN a.17:21

[ Voor 18% gewijzigd door Pittie op 20-04-2015 13:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luke!
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 12-10 14:57

Luke!

#Treinbaas
Revival van de Austria Express! :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Doorstart autoslaaptrein in afgeslankte vorm
De onlangs opgeheven autoslaaptrein naar Italië en Slovenië maakt een doorstart in een vereenvoudigde versie. De nieuwe autoslaaptrein rijdt een keer per week op en neer van Düsseldorf naar het Italiaanse Verona, maakt de Treinreiswinkel, de nieuwe exploitant, bekend.

Toeristen kunnen de trein boeken voor vakanties tussen begin juli en medio augustus.

De Treinreiswinkel, verkoper van treintickets en -vakanties, zegt dat er geen akkoord over een doorstart mogelijk was met EETC, de exploitant van de 'oude' autoslaaptrein. Die maakte afgelopen zaterdag bekend dat hij ophield met de treindienst omdat die niet langer rendabel was.

Hogere kosten
Door de trein in Duitsland te laten vertrekken, omzeilt de Treinreiswinkel de kostenverhoging van ProRail voor het Nederlandse traject. De prijzen voor de treintickets worden morgen bekendgemaakt.

Mensen die al een reis met de oude autoslaaptrein hadden geboekt, kunnen met voorrang omboeken naar de nieuwe treindienst.

De Treinreiswinkel beschuldigt de oude exploitant van contractbreuk en zegt juridische stappen te zullen nemen.

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 10-10 21:03

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Topicstarter
Succes ermee! Ik hoop dat het wat wordt, want al die berichten dat vorige vervoerders dit soort treinen (dus ook de autoslaaptrein) het (financiëel) niet meer rond kregen is niet best.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bacchus
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 12-10 17:22
En de 600 km/u (603 om precies te zijn) nu idd ook gehaald: Guardian

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alex)
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 21-08 11:20
Even de kosten op een rijtje:

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/vdY5QqZ.png

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/GbV49wL.png

Bron: netverklaringen ProRail

We are shaping the future

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Migrator
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online

Migrator

☄️☄️☄️ voorheen Evest

Bacchus schreef op dinsdag 21 april 2015 @ 08:39:
[...]

En de 600 km/u (603 om precies te zijn) nu idd ook gehaald: Guardian
NOS.nl had er ook een video over online gezet: :)
http://nos.nl/artikel/203...00-kilometer-per-uur.html

If you choose not to decide, you still have made a choice.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luke!

Luke!

#Treinbaas
Thx; "kömp good". :)

[ Voor 49% gewijzigd door Luke! op 21-04-2015 10:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Flinke verschuivingen!
En de HSL is een stuk goedkoper geworden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alex)
Per 1-1-2015 is de manier waarop de prijs wordt berekend veranderd:
1. Het tarief per HSL-kilometer is in elk kalenderjaar gelijk aan de bedragen, bedoeld in het tweede lid, gedeeld door het totaal aantal HSL-kilometers van alle gerechtigden in dat kalenderjaar.

2. De bedragen zijn:
€ 62,2 miljoen in het kalenderjaar 2015;
€ 63,8 miljoen in het kalenderjaar 2016;
€ 72,6 miljoen in het kalenderjaar 2017;
€ 80,3 miljoen in het kalenderjaar 2018;
€ 86,1 miljoen in het kalenderjaar 2019;
€ 91,7 miljoen in het kalenderjaar 2020;
€ 97,2 miljoen in het kalenderjaar 2021;
€ 100,8 miljoen in het kalenderjaar 2022;
€ 104,4 miljoen in het kalenderjaar 2023;
€ 123,7 miljoen per kalenderjaar vanaf 2024.

3. De in het tweede lid genoemde bedragen zijn uitgedrukt in het prijspeil van 2010 en worden ieder opvolgend kalenderjaar gewijzigd volgens de prijsindex voor de gezinsconsumptie van het Centraal Bureau voor de Statistiek.
In 2014 gold nog de oorspronkelijke HSL-heffing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maarud
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 22:29
Tjemig wat is die HSL duur zeg. 3 euro per kilometer op gewoon spoor en dan opeens 56 euro per kilometer op HSL spoor? 8)7
Of lees ik nu niet goed...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Topicstarter
Dat is de gouden kip die de overheid dacht te hebben. Er wordt een fictief bedrag verzonnen wat de overheid vindt dat ze binnen moeten halen en dat wordt dan gedeeld door het aantal kilometers dat gereden wordt.
En als dan een vervoerder uitvalt (Benelux/Fyra) dan gaat dat bedrag/km ook opeens omhoog.
Het pluspunt is dat het voor NS dus ook weinig uitmaakt of ze een uursdienst of een kwartiersdienst rijden: ze moeten de overheid toch evenveel betalen.
Ik vind die prijsstijgingen ook wel bizar. Soms 3% erbij, andere jaren meer dan 10%. En dan nog komt er de inflatie bovenop!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

http://www.npogeschiedeni...ld-tegen-conducteurs.html
Geweld tegen conducteurs

In de jaren ’50 , ’60 en ’70 gaat het nog gewoon z’n gangetje op het spoor. Reizigers zijn beleefd en rustig, uniformen worden gerespecteerd, de conducteur is de vanzelfsprekende baas op de trein. Maar in de jaren ’80 neemt het geweld toe, het NS-personeel wordt steeds vaker bespuugd, gesard en mishandeld. En in 1991 bereikt de agressie op het spoor een treurig dieptepunt. Op de lijn Harlingen-Leeuwarden weigert een notoire zwartrijder een kaartje te kopen. Conducteur Jan Wietze van der Meulen wil hem uit de trein zetten maar dat leidt tot een handgemeen. De zwartrijder grijpt naar een mes en steekt de 32-jarige Van der Meulen recht in het hart.

“Ik dacht eerst aan een hartaanval,” vertelt de zus van Jan Wietze, Grietje, over het moment dat ze gebeld wordt met de mededeling dat haar broer is overleden. De ware toedracht van zijn dood is de familie niet in de koude kleren gaan zitten. Tot op de dag van vandaag brengt elk nieuwsbericht over een treinincident het drama van 1991 terug op het netvlies.

Ook het NS-personeel is massaal ontdaan door de gebeurtenis. In alle media verschijnen emotionele collega’s die vragen om maatregelen; de veiligheid op het spoor móet worden verbeterd. De begrafenis van Jan Wietze is een indrukwekkende manifestatie. Vanuit alle uithoeken van Nederland komen honderden collega’s de laatste eer bewijzen, een lange rij blauwe uniformen vormt een erehaag voor de overledene. In het hele land worden op die dag treinen minutenlang stil gezet.

Inmiddels liggen de eisen van de vakbond op tafel, waaronder de aanstelling van meer conducteurs en stopzetting van de kaartverkoop in de trein. Na moeizame onderhandelingen belooft de NS vierhonder extra conducteurs in dienst te nemen. Even lijkt de rust te zijn weergekeerd. Maar als het spoorbedrijf een aantal jaren later verzelfstandigt, worden veel maatregelen weer teruggedraaid.
Uitzending 21 april, 21.20 uur, NPO2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robkazoe
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 21:45
Zat nog eens te kijken, maar vind het wel jammer dat de NS geen nachttreinen in zet op Koningsnacht vanaf Utrecht. Vorig jaar viel het natuurlijk goed doordat het zaterdagavond was. Maar dit jaar is het zondag en rijden o.a. de nachttreinen naar Amersfoort, Arnhem/Nijmegen niet. En dan heb je de laatste trein van 0:50 ofzo en dat is het dan wel. Vind ik persoonlijk wel een beetje jammer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online
Robkazoe schreef op dinsdag 21 april 2015 @ 16:01:
Zat nog eens te kijken, maar vind het wel jammer dat de NS geen nachttreinen in zet op Koningsnacht vanaf Utrecht.
Huh? Misschien begrijp ik je verkeerd, maar als ik de reisplanner bekijk zie ik gewoon nachtelijke treinen van Utrecht naar Amsterdam gaan?

Afbeeldingslocatie: http://static.tweakers.net/ext/f/e2QveFIjAP5HP7XAPVx6S0ri/full.png

Dat er dan niet elke 10 minuten een trein gaat klopt, maar dat lijkt me ook niet nodig. De overgrote bulk zal waarschijnlijk toch pas in de ochtend komen?

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robkazoe
wildhagen schreef op dinsdag 21 april 2015 @ 16:12:
[...]

Huh? Misschien begrijp ik je verkeerd, maar als ik de reisplanner bekijk zie ik gewoon nachtelijke treinen van Utrecht naar Amsterdam gaan?

[afbeelding]

Dat er dan niet elke 10 minuten een trein gaat klopt, maar dat lijkt me ook niet nodig. De overgrote bulk zal waarschijnlijk toch pas in de ochtend komen?
De nachttreinen Utrecht - Amersfoort, Utrecht - Arnhem - Nijmegen maar ook Den Bosch - Tilburg rijden enkel op vrijdag en zaterdagavond. De trein die jij laat zien is het reguliere nachtnet. Daar hebben de mensen die niet in de cirkel Amsterdam - Utrecht - Rotterdam wonen niet zo heel veel aan. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online
Ow zo, nee, dat klopt (hoewel ik bij Amersfoort al wel een trein zie die om 04:50 vertrekt bijvoorbeeld), maar ik denk dat het aantal reizigers op die tijdstippen toch wel redelijk klein zal zijn?

Die kunnen dan met eigen vervoer komen lijkt me, of zetten hun auto evt op de P+R van een station waar al wel treinen vertrekken.

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martijn-HK
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 12-10 18:04
Ik weet niet of de volgende reisplanner hier al langs is gekomen: Internationale Treinplanner . Erg handig voor mensen zoals ik die nu met hun been in het gips zitten en op krukken lopen, waardoor op- en afstapjes lastig zijn. In tegenstelling tot de reisplanner van NS, kun je hier ook aangeven dat je met "alleen stoptreinen" wil reizen. Hierdoor krijg ik een reisadvies tussen Lelystad Centrum - Delft (vrijwel altijd SLT, zover ik heb gezien) met gelijkvloerse instap. Werkt natuurlijk niet als er op het te reizen traject de sprinter dienst wordt gereden met SGM of NID.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robkazoe
@wildhagen: Vorig jaar zat de trein van Utrecht naar Amersfoort goed vol. Ik weet niet of ik de trein van 2:00 uur of 3:00 uur had maar mensen moesten staan in het gangpad. Dit jaar is de laatste trein om 0:50 uur of anders om 6:36 uur de eerste pas weer. Zit nogal een groot gat tussen. De nachtbus is ook al geschrapt dus dat is niet meer mogelijk. En een taxi vraagt op een reguliere avond al 50 tot 75 euro voor een ritje naar Amersfoort, laat staan komende zondagnacht. Nogmaals, ik denk dat er wel een aardige markt voor is. Maar goed, dan moet ik mijn Utrecht plan ook maar doorstrepen voor dit jaar denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23:44

Onbekend

...

Interessant documentje.
Zijn die prijzen exclusief stroom? Zo ja, hoeveel vragen ze daarvoor?

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22:36
Onbekend schreef op dinsdag 21 april 2015 @ 17:47:
[...]

Interessant documentje.
Ergens kan ik me herinneren dat de inkoop van stroom aan de vervoerder zelf is, dus dan zit je waarschijnlijk rond de 7 ct/kWh.

Nu ga ik even theoretisch doen :P Als je een trein van 200 ton naar 140 wilt krijgen, kost dat ~50 kWh, dus €3,50 :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik denk dat de prijzen inclusief stroom zijn aangezien het stroom verbruik per onderstation wordt opgenomen (eigenlijk zoals thuis, je geeft de meterstand door) en per gewichtsklasse zal de stroom wel doorberekend zijn.. een beetje zware trein trekt 2000~3000A (of meer mocht dat echt nodig zijn) tijdens het optrekken terwijl een V-IRM ca. 1000~1200A trekt.
Kan me herinneren dat de NS zo'n 2,5 gigawatt terawatt per jaar verbruikt :P

[ Voor 9% gewijzigd door ArcticWolf op 21-04-2015 21:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alex)
Onbekend schreef op dinsdag 21 april 2015 @ 17:47:
[...]

Interessant documentje.
Eveneens uit de netverklaring:

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/MiUMaMC.png

Verder wordt er nog verwezen naar www.vivens.info, een soort inkooporganisatie voor tractie-energie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bacchus
ArcticWolf schreef op dinsdag 21 april 2015 @ 20:05:
Ik denk dat de prijzen inclusief stroom zijn aangezien het stroom verbruik per onderstation wordt opgenomen (eigenlijk zoals thuis, je geeft de meterstand door) en per gewichtsklasse zal de stroom wel doorberekend zijn.. een beetje zware trein trekt 2000~3000A (of meer mocht dat echt nodig zijn) tijdens het optrekken terwijl een V-IRM ca. 1000~1200A trekt.
Kan me herinneren dat de NS zo'n 2,5 gigawatt per jaar verbruikt :P
Als je 2,5 GWh per jaar bedoelt, dan lijkt me dat erg weinig. Ik denk eerder dat 2,5 GWh per dag in de richting komt.
Één VIRM trekt nl al bijna 2 MW en dat doet ie ongeveer een vijfde van de tijd. (2 minuten optrekken naar 140 en elke 12 minuten een stop) en er rijden er een stuk of duizend treinen (alle materieel bij elkaar dus) rond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Bacchus schreef op dinsdag 21 april 2015 @ 21:18:
[...]

Als je 2,5 GWh per jaar bedoelt, dan lijkt me dat erg weinig. Ik denk eerder dat 2,5 GWh per dag in de richting komt.
Één VIRM trekt nl al bijna 2 MW en dat doet ie ongeveer een vijfde van de tijd. (2 minuten optrekken naar 140 en elke 12 minuten een stop) en er rijden er een stuk of duizend treinen (alle materieel bij elkaar dus) rond.
Sorry ik bedoel Terawatt :X
Zat even niet op te letten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luke!

Luke!

#Treinbaas
ArcticWolf schreef op dinsdag 21 april 2015 @ 20:05:
Ik denk dat de prijzen inclusief stroom zijn aangezien het stroom verbruik per onderstation wordt opgenomen (eigenlijk zoals thuis, je geeft de meterstand door) en per gewichtsklasse zal de stroom wel doorberekend zijn..
Nee, staat er los van; gebruiksvergoeding omvat niet de component energie. Zou ook kul zijn, elektrisch vs. diesel bijvoorbeeld.

[ Voor 6% gewijzigd door Luke! op 21-04-2015 22:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mambo No5
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 10-10 19:03

mambo No5

Bad Apple?

Ben ik wel benieuwd hoe men dit doorberekend aan klanten; zitten er energiemeters in de treinen of word alles met een natte duim aan de hand van een verdeelsleutel achteraf verrekend?

Do not throw Rubbish at the platform | Front Pro eigen foto's in een topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alex)
Dat valt te lezen op de website van Vivens:
Specifiek Elektrische tractie-energie - Verrekening
  • Voor het verrekenen van elektrische tractie-energie wordt gebruik gemaakt van een verrekeningsmodel en wordt bepaald door een aantal factoren;
    • Type materieel (massa, type tractie, treinweerstand, etc);
    • Dienstregeling (snelheid, aantal stops, etc);
    • Energiebesparingen;
    • Verwarmingsenergie;
    • Voor goederen transport: gewicht.
  • Voor de verrekening wordt het verschil tussen werkelijk verbruik (gemeten bij onderstation) en theoretisch verbruik naar rato verdeeld over de vervoerders.
  • Vervoerder wordt gevraagd om een prognose van het aantal treinkilometers en bakkilometers of tonkilometers.
  • Model berekent het energieverbuik in kWh.
  • Na afloop van het jaar wordt het werkelijk energieverbuik berekend en na onafhankelijke accountantscontrole vastgesteld.
  • Er wordt momenteel onderzocht hoe energiemeters in de treinen in dit systeem gebruikt kunnen worden.

[ Voor 3% gewijzigd door Alex) op 21-04-2015 23:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mambo No5

mambo No5

Bad Apple?

Ah, thnx. Zat op mobiel en had die site niet geopend. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Topicstarter
Robkazoe schreef op dinsdag 21 april 2015 @ 16:27:
[...]

De nachttreinen Utrecht - Amersfoort, Utrecht - Arnhem - Nijmegen maar ook Den Bosch - Tilburg rijden enkel op vrijdag en zaterdagavond. De trein die jij laat zien is het reguliere nachtnet. Daar hebben de mensen die niet in de cirkel Amsterdam - Utrecht - Rotterdam wonen niet zo heel veel aan. ;)
Ik vind de informatie van NS sowieso summier. Ik wil weten wat er rijdt op koningsdag, ga naar reisinformatie -> actualiteiten, staat niks bij.
Oh, ik zie onderin een lijstje met keywords waar anderen naar zochten en daar staat koningsdag bij. Dus ik klik daar op en krijg een pagina te zien met de volgende tekst:
Op maandag 27 april viert Nederland Koningsdag! Op deze dag zijn er in het hele land veel evenementen en festiviteiten, die vaak goed te bereiken zijn met de trein. Alle informatie over onze Oranjedienstregeling en de bereikbaarheid van de verschillende evenementen in de grote steden vind je op deze pagina.

Kom met de trein naar dit evenement!
Zonder link of verdere informatie.
"Alle informatie over onze Oranjedienstregeling [...] vind je op deze pagina."? Oh ja? Geen informatie en geen extra treinen dus?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EDIT
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 05:19
Raar? Ik kan hier zo naar de uitgebreide info doorklikken. Via Evenementen.
http://www.ns.nl/reizigers/blind/koningsdag-2015

Edit: hm, zie wat je bedoeld. Niet handig nee. Het lijkt er op dat iemand vergeten is een linkje neer te zetten.

Edit 2: als je gewoon direct op de homepage vlak onder de reisplanner op Koningsdag klikt, kom je wel op de goede pagina uit.

Edit 3: wordt als het goed is aangepast ;)

Edit 4: Pagina is inmiddels aangepast ;)

[ Voor 62% gewijzigd door EDIT op 23-04-2015 06:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robkazoe
Maar dan nog staat er geen extra treinen aangekondigd en is alleen

"Kom met de trein

Je kunt het beste naar station Utrecht Centraal reizen. Vanaf het station loop je zo het centrum en de feestvreugde in."

Te zien op die pagina. oftewel, het is leuk dat je naar Utrecht gaat maar zie maar hoe je thuis komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EDIT
Er staat dat je gewoon de reisplanner kunt raadplegen. Deze zou bijgewerkt moeten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Topicstarter
EDIT schreef op woensdag 22 april 2015 @ 07:58:
Raar? Ik kan hier zo naar de uitgebreide info doorklikken. Via Evenementen.
http://www.ns.nl/reizigers/blind/koningsdag-2015
En waar staat "Evenementen"?

En in de reisplanner de standaard loltekst
Dit reisadvies houdt geen rekening met wijzigingen in de treindienst op de dag zelf. Plan voor een actueel reisadvies uw reis vlak voor vertrek.
Ja, mensen willen niet vlak voor vertrek hun reis plannen. Die willen van te voren zekerheid.

[ Voor 36% gewijzigd door Maasluip op 22-04-2015 09:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 01:43

Fiber

Beaches are for storming.

Ik denk dat er in de nacht van 26/27 April gewoon geen extra treinen rijden rond Utrecht en dat dan dus de gewone dienstregeling geldt...
Robkazoe schreef op woensdag 22 april 2015 @ 09:17:
[...]

Te zien op die pagina. oftewel, het is leuk dat je naar Utrecht gaat maar zie maar hoe je thuis komt.
Ach, een beetje Koningsdag/nacht-vierder begint 's avonds op de Vrijmarkt in Utrecht, gaat dan naar de Koningsnacht in Den Haag en gaat daarna Koningsdag vieren in Amsterdam... :)F

Helaas trek ik dat echter ook niet meer... -O-

[ Voor 13% gewijzigd door Fiber op 22-04-2015 10:00 ]

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV

MBV

Wat ik van de berichten hierboven zie moet de echte koningsnachtvierder dan wel een vriend met rijbewijs hebben en/of zelf rijden en niks drinken. Want denk maar niet dat de Nationale spoorwegen gaat helpen bij jouw plannetjes :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber

Fiber

Wel hoor. Nachtnet rijdt wel tussen Utrecht, Amsterdam, Rotterdam en Den Haag etc. Behoorlijk frequent zelfs... :)

Probleem is alleen dat Amersfoort nog steeds niet fatsoenlijk op het Nachtnet is aangesloten. Alleen in het weekend een paar treinen.

[ Voor 37% gewijzigd door Fiber op 22-04-2015 10:46 ]

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Topicstarter
Maar ze kunnen vanwege een evenement toch wat extra treinen rijden?
Goed, het wezen van de koningsnach is volgens mij ook niet dat je om een uur 's nachts naar huis gaat, toch? Dan ga je maar door tot de volgende morgen 6 uur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV

MBV

Ik weet niet wat 'het wezen' van koningsnach in Den Haag is (ene Willem? :P) maar ik wil graag het optreden van o.a. Sven Hammond zien, van 23:30 tot 00:30:
http://2015.lifeilive.nl/.../03/Timetable-LILF-15.pdf
Ik woon naast station Rotterdam Alexander, en de laatste trein naar huis vertrekt volgens NS.nl om 23:57. Dat is best balen! Ik zou echt niet weten hoe ik me daar moet vermaken van 00:30 tot 05:43 (het programma loopt tot 01:00), en autorijden mag ik tijdelijk niet (medisch verhaal). De enige optie die ik zie is mijn fiets parkeren op Rotterdam Centraal, maar het is IMHO best gestoord dat het nachtnet niet van Rotterdam naar Utrecht rijdt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber

Fiber

Nachtnet rijdt wel tussen Rotterdam en Utrecht. Alleen inderdaad niet over Alexander maar over Den Haag en/of Amsterdam. Inderdaad helaas niet rechtstreeks Rotterdam CS - Utrecht CS.

Maar de Metro rijdt toch wel naar Alexander? Of rijdt die 's nachts ook niet...?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Topicstarter
Ook niet echt. De laatste reismogelijkheid volgens 9292 van Den Haag naar Alexander is 23:57. Als je verder wil met bus of metro dan wordt dat alleen maar vroeger.
Blijkbaar is er niets te doen op 26 april of denkt men dat iedereen de nacht doorhaalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber

Fiber

Maasluip schreef op woensdag 22 april 2015 @ 13:32:
[...] Blijkbaar is er niets te doen op 26 april of denkt men dat iedereen de nacht doorhaalt.
Dat kan die nacht ook prima hoor, in Den Haag. Of je er zin in hebt en de energie voor hebt is weer een andere vraag.

Maar ik vind het eigenlijk sowieso al gek dat het Nachtnet maar een 'half rondje' rijdt in plaats van een 'heel rondje'. Het traject Utrecht - Rotterdam is inderdaad de missende schakel. En als ze dan Amsterdam - Utrecht over Hilversum/Amersfoort zouden laten lopen dan zou het helemaal perfect zijn.

[ Voor 31% gewijzigd door Fiber op 22-04-2015 13:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV

MBV

Fiber schreef op woensdag 22 april 2015 @ 13:39:
[...]

Dat kan die nacht ook prima hoor, in Den Haag. Of je er zin in hebt en de energie voor hebt is weer een andere vraag.
Ik zal het beantwoorden: nee en nee :+ Ik weet niet eens of ik het wel tot 00:30 vol ga houden :/
Fiber schreef op woensdag 22 april 2015 @ 12:01:
Nachtnet rijdt wel tussen Rotterdam en Utrecht. Alleen inderdaad niet over Alexander maar over Den haag en/of Amsterdam. Inderdaad helaas niet rechtstreeks Rotterdam CS - Utrecht CS.

Maar de Metro rijdt toch wel naar Alexander? Of rijdt die 's nachts ook niet...?
Niet volgens OV9292. En ik kan me prima voorstellen dat je bij een normaal nachtnet naar een IC-station moet zien te komen voor je reis (fietsen/meerijden met vriend met auto/eind lopen), maar ik vind het toch wel raar dat je 's nachts niks in Gouda hebt.
Normaal kan ik me beperkingen van het nachtnet goed voorstellen, kost veel geld, maar op koningsnacht zie ik daar zelfs een goede business-case :S

En ja, van Den Haag HS naar Alexander zou ik ook kunnen fietsen, maar dat doe ik liever niet om 01:00 :P Ik heb wel een keer bij een treinstoring naar Rijswijk gefietst :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvdr
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 07-10 13:45
Voor wat je er aan hebt maar voor zover ik weet rijdt het nachtnet (t/m de 1417 resp. 1422) in een halfuursdienst en rijden er bijna de hele nacht extra stoptreinen in een halfuursdienst van Den Haag CS naar Utrecht, Leiden en Rotterdam. Naar de laatste bestemming tot 01:43 uur zelfs in een kwartiersdienst.

Helaas niets tussen Rotterdam en Gouda maar Gouda wordt wel aangedaan door de extra stoppers tussen Den Haag en Utrecht v.v.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

NS, Syntus en Arriva willen treinvervoer Zwolle-Kampen en Zwolle-Enschede
NS, Syntus en Arriva hebben zich ingeschreven op de Europese aanbesteding voor het treinvervoer op de trajecten Zwolle-Kampen en Zwolle-Enschede.

De komende tijd worden de inschrijvingen beoordeeld. Gedeputeerde Staten neemt waarschijnlijk in juni een besluit over de gunning voor de komende vijftien jaar. De nieuwe vervoerder gaat in december 2017 van start op beide trajecten. Tot die tijd verzorgt de NS het vervoer op beide trajecten.

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EDIT
En de nieuwe sprinters bij Stadler zijn definitief besteld:
www.ns.nl/over-ns/nieuwsc...tromen-in-vanaf-eind-2016

Impressie:
Afbeeldingslocatie: http://www.ns.nl/binaries/content/gallery/NS/images-over-ns/nieuwscentrum/flirt-schuin.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.ns.nl/binaries/content/gallery/NS/images-over-ns/nieuwscentrum/flirt-front.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bacchus
Ik ben wel benieuwd hoe ze er van binnen uitzien met dat toegevoegde toilet. (Dankjewel politiek, hier had de NS duidelijk beter over nagedacht dan jullie.) Stopcontacten lijkt me ook een beetje overdreven, eigenlijk zelfs voor de boemeltjes die we in NL tegenwoordig IC noemen.

Ik ben eigenlijk ook wel heel benieuwd naar het aankomende 200km/u+ ICM waar het van gonst.

[ Voor 14% gewijzigd door Bacchus op 23-04-2015 08:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Topicstarter
Het ziet er zo uit:
Afbeeldingslocatie: http://vonatokgyorben.hupont.hu/felhasznalok_uj/1/6/168325/kepfeltoltes/vonatok_3_008.jpg
En hoezo heeft de NS er beter over nagedacht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evano
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 22:07
Waar ik wel benieuwd naar ben: waarom heeft Bombardier/Siemens zich niet ingeschreven voor de nieuwe sprinter? De SLT is toch een prima trein, ik had het niet erg gevonden als de NS daar nog een lading van hadden besteld. Die Stadler ziet er nog wel oké uit, maar ik vind de SLT mooier dan die Civity van CAF. Of hebben die Civity's de beste rij-eigenschappen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PolarBear
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Dit was afaik geen Europese aanbesteding ivm de snelheid waarmee geleverd moest worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online
En die SLT voldeed sowieso niet aan de eisen van de NS voor dit ding, dus men had die niet zomaar naar voren kunnen schuiven, die had eerst aangepast moeten worden. En het moest ook snel geleverd kunnen worden.

Zou zomaar kunnen dat Bombardier niet aan die eisen kon (of wilde) voldoen (geen idee verder), of er simpelweg geen interesse in had.

[ Voor 4% gewijzigd door wildhagen op 23-04-2015 10:33 ]

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alex)
De FLIRT is een noodbestelling vanwege de 180 graden draai omtrent de studentenkaart en de materieelperikelen die zijn ontstaan na het wegvallen van de V250. Alleen Stadler kon zo snel leveren omdat zij al een productielijn hebben voor Nederlandgeschikte treinen (R-Net, Arnhem - Düsseldorf).

Acties:
  • 0 Henk 'm!
blacktarantulaX schreef op donderdag 23 april 2015 @ 10:22:
Waar ik wel benieuwd naar ben: waarom heeft Bombardier/Siemens zich niet ingeschreven voor de nieuwe sprinter? De SLT is toch een prima trein, ik had het niet erg gevonden als de NS daar nog een lading van hadden besteld. Die Stadler ziet er nog wel oké uit, maar ik vind de SLT mooier dan die Civity van CAF. Of hebben die Civity's de beste rij-eigenschappen?
Er zijn 2 bestellingen geweest, 1 via aanbesteding en 1 op basis van een offerte uitvraag (met levertijd als 1 van de hoofdpunten).

Als er geen aanbesteding plaatsvindt is de 'normale' procedure een offerte uitvraag doen bij meerdere leveranciers... volgens mij was het zo dat Stadler de enige was die zo snel kon leveren en voldeed het standaard model aan de eisen van NS.

@Alex) gefeliciteerd *O*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luigi87
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 12-10 09:16

luigi87

Domotica Fanaticus

wildhagen schreef op donderdag 23 april 2015 @ 10:32:
En die SLT voldeed sowieso niet aan de eisen van de NS voor dit ding, dus men had die niet zomaar naar voren kunnen schuiven, die had eerst aangepast moeten worden. En het moest ook snel geleverd kunnen worden.

Zou zomaar kunnen dat Bombardier niet aan die eisen kon (of wilde) voldoen (geen idee verder), of er simpelweg geen interesse in had.
Ik heb zelf mogen mee werken aan een aanbieding richting CAF voor de aanbesteding van de Sprinter -New Generation. Bombardier is simpel weg niet akkoord gegaan met het contract wat de NS had neer gelegd tijdens de aanbesteding en de anderen wel, dus weg was Bombardier. Daarnaast wilde Siemens niet samen met Bombardier aanbieden zodoende moest Bombardier opnieuw engineren dus SLT viel al snel af.

Wat betreft de flirts draaid de NS nu mee met een aanbesteding in Duitsland waarvoor er veel flirts besteld zijn, de +/- 60 die de NS besteld kunnen dus snel worden geleverd en tussen worden verwerkt zonder het lange enginering traject.

- leeg -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos
  • Laatst online: 20:48

AW_Bos

Liefhebber van nostalgie... 🕰️

Heeft die lange neus nog een praktisch voordeel, of is het echt by design? Ook als hij korter is lijkt het me dat er minder luchtweerstand zal zijn voor de hogere snelheid.

Telecommunicatie van vroeger
🚅Alles over spoor en treintjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mambo No5

mambo No5

Bad Apple?

Is om het effect van de tunnel boom tegen te gaan:
The nose of the E5 Series, at 15 metres, is a massive 9 metres longer than the previous incarnation of the bullet train (shinkansen), the E2 Series. This, according to its designers at JR East, will help eliminate the phenomena of "tunnel boom".

Japan's rail tunnels are somewhat narrower than their European counterparts, so when the shinkansen enters a tunnel at speeds above 200 kilometres per hour, the sudden increase in air pressure can cause a loud "boom" at the other end of the tunnel. In some cases, such shock waves are thought to have damaged tunnels in Japan, ripping chunks of material from tunnel ceilings.
quote betreft een ander type, maar het basisprincipe is gelijk.

Ik kan me voorstellen dat dat effect verder versterkt word door de hoge snelheid van het ding. Ergo: grotere neus. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online
Haha, kwam net een filmpje tegen over stoptreinen in Myanmar: We mogen dan veel klagen over de NS; zo stappen ze op de trein in Myanmar

Stoptreinen stoppen daar niet op bepaalde stations, ze gaan alleen wat langzamer rijden, en passagiers moeten dan meerennen en springend instappen (en maar hopen dat je niet mist en onder de wielen terecht komt).

Nice, misschien een idee om het hier ook in te voeren. Verkleint wel de kans op vertragingen en zorgt voor wat spanning.... 8)7

[ Voor 3% gewijzigd door wildhagen op 24-04-2015 10:11 ]

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV

MBV

Succes ermee, dat werkt nooit met 100 passagiers laten instappen op een stoptrein van maar 6 bakken lang :P Ik vind het er al een stuk veiliger uitzien dan die overbeladen treinen in India :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 03:23

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online
OMG... dat ging wel met een erg hoge snelheid ja. Nu vind ik het ook niet zo slim om tussen de buffers te gaan staan bij rangeren, maar toch...

Is dit in NL?

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 03:23
Ik heb geen idee, gevonden op het internet.

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wallie
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21:07

Wallie

Herr

Op zo'n manier is mijn overgrootopa aan z'n einde gekomen toen hij bij de NS werkte in de jaren 30...

Dat is niet gênant, dat is professioneel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorrit
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 02:55
wildhagen schreef op vrijdag 24 april 2015 @ 11:52:
OMG... dat ging wel met een erg hoge snelheid ja. Nu vind ik het ook niet zo slim om tussen de buffers te gaan staan bij rangeren, maar toch...

Is dit in NL?
Duitsland, filmpje met audio heb ik ergens gezien.
Edit: oja:
Dumpert film je werkplek

[ Voor 16% gewijzigd door Jorrit op 24-04-2015 12:40 . Reden: linkje ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Mansveld wil dat treinen sneller opstarten na storing
Als er een storing op het spoor is geweest, moet het treinverkeer sneller dan nu worden hervat. Een gezamenlijk team van de NS en spoorbeheerder ProRail werkt aan maatregelen om dat voor elkaar te krijgen.

Dat heeft staatssecretaris Wilma Mansveld (Infrastructuur) vrijdag aan de Tweede Kamer geschreven.

Een storing kan meestal snel worden verholpen, maar vervolgens duurt het volgens haar te lang voordat de treinen weer rijden zoals normaal en reizigers hun reis kunnen voortzetten.

Recente storingen en dan vooral de gevolgen van de grote stroomstoring eind vorige maand in Noord-Holland en Flevoland, laten zien ''dat er op korte termijn iets moet gebeuren aan de opstart van de treindienst na verstoringen'', aldus Mansveld.

Het team kijkt naar oplossingen die op korte termijn iets opleveren en ook naar meer fundamentele maatregelen die op langere termijn ertoe leiden dat treinreizigers minder last hebben van storingen.

Nieuwe stationsklok maakt atoomklok overbodig
ProRail gaat de komende jaren alle 1500 stationsklokken vervangen. De nieuwe klokken lijken van buiten op de huidige klokken, maar de techniek erachter wordt geheel vernieuwd. Ook worden alle nieuwe klokken rond; nu hangen op veel stations nog klokken in een vierkante behuizing.

Nu worden alle stationsklokken in Nederland aangestuurd door een atoomklok in Utrecht. Die stuurt iedere minuut via een koperdraad een signaal naar de aangesloten 'slaven', waardoor op alle 408 stations gelijktijdig de minutenwijzer opschuift.

De nieuwe modellen worden aangesloten op glasvezel en krijgen een Zwitsers uurwerk. ProRail zegt dat storingen, anders dan nu, op afstand kunnen worden opgelost.

Helmond is het eerste station waar de klokken zijn geïnstalleerd. De hele operatie gaat volgens ProRail zo'n tien jaar duren.

James May legt uit waarom de NS zo vaak problemen heeft (en nog wat meer)
Als ze NS zegt dat er blaadjes op de rails liggen, is dat eigenlijk helemaal niet zo'n slechte reden. James May legt het even uit, en nog wat andere dingen over treinen.

[ Voor 39% gewijzigd door Raven op 25-04-2015 12:10 ]

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bacchus
Meneer May is nooit in Zwitserland geweest? :-) De Zwitsers zijn heel goed met treinen op hellingen, uiteraard met wat extra trucjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvdr
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 07-10 13:45
In het begin van mijn spoorcarrière heb ik op, het toen nog als heuvelstation in gebruik zijnde, IJsselmonde Rangeerstation gewerkt als rangeerder. Daar, en waarschijnlijk ook wel op andere heuvelstations, werd dit ook wel zo gedaan. Afloopjes van de heuvel konden zo direct aangekoppeld worden. Uiteraard mocht dit niet omdat het niet echt een veilige werkwijze was. Moet er wel bij zeggen dat dit niet gedaan werd bij de snelheid die in dit filmpje te zien is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online
Een 60-jarige conducteur is zaterdagochtend bedreigd met een mes. Dit gebeurde door een man uit Tegelen die geen treinkaartje bij zich had. De man werd in Tilburg aangehouden.

De Limburger zat in de trein van Venlo richting Den Haag toen hij werd gecontroleerd. In eerste instantie kocht de man een kaartje bij de conducteur, maar korte tijd later werd hij ineens boos. Hij wilde geld terug en probeerde de conducteur te slaan.

Daarna pakte hij het mes en riep: "Ik maak je dood." De man kalmeerde toen de treindeuren werden gesloten.

De Limburger werd op het station van Tilburg aangehouden. Hij heeft een verklaring afgelegd en moet eind juli voor de politierechter komen. Zijn stanleymes is in beslag genomen.

Een week geleden werd een Turkse dakloze veroordeeld tot zes maanden cel. Ook hij had een conducteur met een mes bedreigd. Dit gebeurde tijdens tweede paasdag in de trein tussen Tilburg en Oisterwijk.. Twee van die zes maanden cel zijn voorwaardelijk opgelegd. Verder moest hij 750 euro betalen aan de conducteur.

Eerder was er ook al geweld op station Helmond 't Hout en werd een conducteur in Roosendaal bedreigd.

Voor veel medewerkers van de spoorwegen is de maat vol na al het geweld. De vakbond wil dat het wapenarsenaal van NS-beveiligers wordt uitgebreid met een wapenstok en pepperspray.
Bron: http://www.omroepbrabant....t+conducteur+met+mes.aspx

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• O88088
  • Registratie: Februari 2011
  • Nu online
Houdt iemand bij hoeveel bedreigingen en mishandelingen de laatste tijd (in het nieuws) zijn geweest?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV

MBV

Bacchus schreef op zaterdag 25 april 2015 @ 13:16:
[...]

Meneer May is nooit in Zwitserland geweest? :-) De Zwitsers zijn heel goed met treinen op hellingen, uiteraard met wat extra trucjes.
Een derde rail met tandwieltjes helpt wel, een touw waaraan hij omhoog wordt getrokken nog beter. Maar ook zonder die 'extreme' trucs heb ik wel steilere hellingen in Zwitserland gezien dan 2,6%, denk ik. Ach, met diesel is het vast ook wat makkelijker dan met stoom :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F.West98
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 01:32

F.West98

Alweer 16 jaar hier

Maglev zou hier dan weer bijna geen last van hebben lijkt mij... (zolang de magneten sterk genoeg zijn zou het zelfs 100% helling kunnen zijn?)

2x Dell UP2716D | R9 7950X | 128GB RAM | 980 Pro 2TB x2 | RTX2070 Super
.oisyn: Windows is net zo slecht in commandline als Linux in GUI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online
Ja. alleen is het aanleggen van een complete Maglev-baan nu niet echt goedkoop zeg maar :P

Plus dat het in NL weinig nut zou hebben met de korte onderlinge afstanden, ding zal dan haast nooit zijn top halen en reistijd wordt er niet echt enorm veel korter door (t.o.v. de kosten van het hele zaakje).

Maglev is leuk voor lange afstand (daar win je er wel veel mee), op korte afstanden heb je er (nog) weinig aan.

[ Voor 3% gewijzigd door wildhagen op 25-04-2015 17:10 ]

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FabiandJ
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
wildhagen schreef op zaterdag 25 april 2015 @ 17:10:
Ja. alleen is het aanleggen van een complete Maglev-baan nu niet echt goedkoop zeg maar :P

Plus dat het in NL weinig nut zou hebben met de korte onderlinge afstanden, ding zal dan haast nooit zijn top halen en reistijd wordt er niet echt enorm veel korter door (t.o.v. de kosten van het hele zaakje).

Maglev is leuk voor lange afstand (daar win je er wel veel mee), op korte afstanden heb je er (nog) weinig aan.
In Shanghai rijd er anders één en die haalt over een relatief korte afstand toch 430km/u.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online
Klopt, Wikipedia: Shanghai Maglev Train

Maar dat is een lijn van 30 km (geen tussenstations), in NL stopt een trein vaak korter op elkaar dan dat.

En dan de kosten. Dat ding heeft in China al 1.5 miljard gekost (en dat is al een prijs van 10+ jaar terug), met alle lage lonen daar. Als dat hier zou worden aangelegd, zou dat een veelvoud zijn van dat bedrag. En dat voor een lijntje van 30 km.

Lijkt me economisch niet echt rendabel voor NL.

[ Voor 4% gewijzigd door wildhagen op 25-04-2015 17:19 ]

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23:44

Onbekend

...

Misschien wel economisch haalbaar, maar om dit in eerste instantie het te kunnen aanleggen ben je al tientallen jaren kwijt.

Stel dat je zo'n trein tussen Amsterdam en Utrecht of Almere laat rijden. Als deze verbinding betrouwbaar en goedkoper dan de auto is, zullen de meeste mensen die deze route rijden de auto laten staan. Het gevolg is dat er minder files op de weg ontstaan, waarmee ook een economische winst wordt geboekt.

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bacchus
F.West98 schreef op zaterdag 25 april 2015 @ 17:08:
Maglev zou hier dan weer bijna geen last van hebben lijkt mij... (zolang de magneten sterk genoeg zijn zou het zelfs 100% helling kunnen zijn?)
Het is het grote voordeel (kleine rolweerstand door klein contactoppervlak stalen wielen op stalen rails) dat conventionele treinen op ander wielgebaseerd transport hebben, dat ze slecht maakt om een helling te rijden.

Al die eigenschappen heeft maglev niet: geen wielen, geen contactoppervlak, sowieso op geen enkele manier afhankelijk van enig fysiek contact. Hoe steil de helling is die een maglev rijden kan, is misschien afhankelijk van de vorm van de baan (of de trein een werkbare afstand tot de baan kan houden) maar vooral van de verhouding tussen vermogen en massa.

Maglev is technisch prachtig maar in een continent dat zo dichtgetimmerd is met klassiek spoor is het hooguit voor specifieke punt-punt-verbindingen interessant. Een TGV/ICE daarentegen kan nog steeds interessante snelheden halen en wèl op Amsterdam Centraal stoppen.

1,5 mld voor 30 km (50 mio per km?) zou trouwens een schijntje zijn: De 70 km HSL-zuid is een paar keer zo duur: 9 mld dacht ik en daarmee ruim 100 mio per km.

[ Voor 6% gewijzigd door Bacchus op 25-04-2015 19:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online
Bacchus schreef op zaterdag 25 april 2015 @ 19:24:
[...]

1,5 mld voor 30 km (50 mio per km?) zou trouwens een schijntje zijn: De 70 km HSL-zuid is een paar keer zo duur: 9 mld dacht ik en daarmee ruim 100 mio per km.
Je vergelijkt nu natuurlijk wel appels en peren. Namelijk Chinese arbeidslonen en materiaalkosten met die van Nederland, waar beiden een paar factoren hoger liggen.

Om het over de infra nog maar niet te hebben: waar China over vaste ondergrond beschikt is de grond hier zo zompig as hell, en moet er fors geheid worden. Wat erg veel geld kost, en tijd (en dus nog meer geld).

En dan is die 1.5 miljard nog van meer dan 10 jaar terug ook, in de tussentijd zijn de prijzen natuurlijk ook opgelopen.

Plus natuurlijk een wat strengere regelgeving die we in NL kennen, wat ook weer geld kost om daar aan te voldoen.

Die 1.5 miljard in China moet je met een paar factoren verhogen voor je in de buurt komt van wat het hier zou moeten gaan kosten, om te compenseren voor lastigere aanleg (heien), hogere arbeids- en hogere materiaal-kosten etc etc.

Ter ruw vergelijk: die Maglev-lijn die Japan gaat aanleggen (dus niet de testbaan, maar de produktie) kost al 100 miljard dollar, en dat is dan alleen voor het eerste deel (tot Nagoya, af in 2027), niet eens voor de gehele lijn (naar Osaka, af in 2045). Dat eerste stuk naar Nagoya is grofweg 260 km, en kost dus 100 miljard dollar.

En dat is de geplande kosten, we weten allemaal dat planning en realiteit vaak ietwat uit elkaar liggen (waarbij de realiteit meestal hoger uitvalt).

[ Voor 15% gewijzigd door wildhagen op 25-04-2015 20:35 ]

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber

Fiber

Ik denk dat ze in China ook wat makkelijker zijn met kwesties als land-onteigening, milieu-regels, inspraak-commissies, bezwaarschriften, etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bacchus
wildhagen schreef op zaterdag 25 april 2015 @ 20:28:
[...]
Je vergelijkt nu natuurlijk wel appels en peren. Namelijk Chinese arbeidslonen en materiaalkosten met die van Nederland, waar beiden een paar factoren hoger liggen.
Met name arbeid zal in China inderdaad een stuk voordeliger zijn.
Om het over de infra nog maar niet te hebben: waar China over vaste ondergrond beschikt is de grond hier zo zompig as hell, en moet er fors geheid worden. Wat erg veel geld kost, en tijd (en dus nog meer geld).
Shanghai is net zo'n moeras als Nederland, de luchthaven ligt nog dichter bij zee dan Schiphol.
En dan is die 1.5 miljard nog van meer dan 10 jaar terug ook, in de tussentijd zijn de prijzen natuurlijk ook opgelopen.
De 9 mld is ook een getal uit 2002.
Plus natuurlijk een wat strengere regelgeving die we in NL kennen, wat ook weer geld kost om daar aan te voldoen.
Natuurlijk. (En dit bedoel ik serieus.)
Ter ruw vergelijk: die Maglev-lijn die Japan gaat aanleggen (dus niet de testbaan, maar de produktie) kost al 100 miljard dollar, en dat is dan alleen voor het eerste deel (tot Nagoya, af in 2027), niet eens voor de gehele lijn (naar Osaka, af in 2045). Dat eerste stuk naar Nagoya is grofweg 260 km, en kost dus 100 miljard dollar.
Dàt is nog eens een kromme vergelijking: die lijn ligt grotendeels in een tunnel, de gehele lijn ligt in aardbevingsgevoelig gebied en hij is ergens tussen de tien en twintig jaar jonger (en dus alleen vanwege inflatie al duurder) dan de HSL-zuid en de Shangai maglev.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV

MBV

Onbekend schreef op zaterdag 25 april 2015 @ 17:28:
Stel dat je zo'n trein tussen Amsterdam en Utrecht of Almere laat rijden. Als deze verbinding betrouwbaar en goedkoper dan de auto is, zullen de meeste mensen die deze route rijden de auto laten staan. Het gevolg is dat er minder files op de weg ontstaan, waarmee ook een economische winst wordt geboekt.
Stel je eens voor dat dat vandaag de dag al zo is. Ik heb een half jaar lang in Amsterdam gewerkt, en kan me een storing met de trein herinneren. Daarbij was het sneller om met de trein te gaan dan met de auto: kijk 's ochtends maar eens met Google maps of tomtom hoeveel file er de stad in staat, en 's avonds de stad uit. De paar keer dat het nodig was om met de auto te gaan was een absoluut drama. En waar het bij de trein 1x per jaar zo is dat je uren later op je werk komt vanwege de schipholtunnel, heb je met de auto elke dag geen idee wanneer je er zal zijn.
Ik werkte daar voor tomtom, en de enige manier om daar op tijd te komen was met de trein. Ik heb mijn eigen tomtom nog nooit zo weinig gebruikt als toen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 18:49
Fiber schreef op zaterdag 25 april 2015 @ 20:36:
Ik denk dat ze in China ook wat makkelijker zijn met kwesties als land-onteigening, milieu-regels, inspraak-commissies, bezwaarschriften, etc.
Yup, kijk maar eens naar de A4 Delft-Schiedam die in in 1955 af had moeten zijn :+

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ValHallASW
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
Ronald8 schreef op zaterdag 25 april 2015 @ 15:39:
Houdt iemand bij hoeveel bedreigingen en mishandelingen de laatste tijd (in het nieuws) zijn geweest?
Op het moment komt (terecht!) elke mishandeling in het nieuws, maar dat betekent helaas niet dat er een half jaar terug niet evenveel gebeurde. Zie ook de Andere Tijden-aflevering van vorige week: www.npogeschiedenis.nl/an...ld-tegen-conducteurs.html . Aan het einde wordt opgemerkt dat er minder incidenten zijn, maar dat ze wel gewelddadiger worden. Gelukkig vooralsnog niet met doden tot gevolg...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online
Mwah, er wordt druk gewerkt aan het opvoeren van het aantal incidenten hoor :)
Een 33-jarige man zonder kaartje heeft zondag in een trein twee conducteurs bedreigd en mishandeld. Dat gebeurde ter hoogte van Almere.

Dat heeft de politie bekendgemaakt.

Bij een controle kon de man geen vervoersbewijs laten zien. Hij werd agressief en mishandelde de twee medewerkers van de NS. Op het station Almere Centrum werd hij uit de trein gezet.

De politie heeft hem aangehouden. De conducteurs zijn voor controle naar het ziekenhuis gegaan.

In de trein van Venlo naar Den Haag werd zaterdag al een conducteur bedreigd met een stanleymes. De man had naar eigen zeggen geen kaartje kunnen kopen en was het niet eens met de boete die hij kreeg opgelegd.

Hij trok een mes en riep: ik maak je dood. De politie hield hem op het station van Tilburg aan.
Bron: http://www.nu.nl/binnenla...-in-trein-bij-almere.html

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 20:46
MBV schreef op zaterdag 25 april 2015 @ 15:42:
[...]

Een derde rail met tandwieltjes helpt wel, een touw waaraan hij omhoog wordt getrokken nog beter. Maar ook zonder die 'extreme' trucs heb ik wel steilere hellingen in Zwitserland gezien dan 2,6%, denk ik. Ach, met diesel is het vast ook wat makkelijker dan met stoom :)
13.5% (1 in 7.40) – Lisbon tram, Portugal
11.6% (1 in 8.62) – Pöstlingbergbahn, Linz, Austria
11.0% (1 in 9.09) Cass Scenic Railway USA (former logging line)
9.0% (1 in 11.11) – Ligne de Saint Gervais – Vallorcine, France
7.1% (1 in 14.08) – Erzberg Railway, Austria
7.0% (1 in 14.28) – Bernina Railway, Switzerland
bron: Wikipedia: Grade (slope)

Dit zijn de steilste hellingshoeken met trein (op rails) zonder hulpmiddelen. Dat werkt ook allemaal prima. Dus een trein kan best een schuine helling op.

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorrit
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 02:55
Schandaal rond ov-aanbesteding Limburg

De NS zegt dat het bij een intern onderzoek is gestuit op ernstige onregelmatigheden bij de aanbesteding van het openbaar vervoer in Limburg. Medewerkers van dochtermaatschappij Qbuzz zouden ongeoorloofd vertrouwelijke informatie hebben ontvangen van een ex-medewerker van concurrent Veolia Transport Limburg.

...

Qbuzz huurde de medewerker van Veolia via een tussenpersoon in. Daarbij werd het concurrentiebeding dat voor de medewerker gold omzeild. Volgens de NS leverde de werknemer Qbuzz gevraagd en ongevraagd informatie over Veolia.
Volledig artikel bij de NOS

Netjes van de NS om dit zo te melden, maar het geeft wel te denken over de cultuur bij de dochtermaatschappij

[ Voor 3% gewijzigd door Jorrit op 28-04-2015 14:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SideSwipe
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 00:03

SideSwipe

ZijZweep / SaaitSwiep !

Directie Qbuzz: NS-top wilde inzet medewerker Veolia

De inzet van een voormalig medewerker van Veolia door de NS-dochters Abellio Nederland en Qbuzz gebeurde op voordracht van de NS. Dat zegt Leon Struijk, voormalig algemeen directeur van Qbuzz/Abellio.

Struijk spreekt ook namens de twee andere directieleden, de huidige algemeen directeur en de financieel directeur. Die zijn naar aanleiding van onregelmatigheden bij de aanbesteding van het openbaar vervoer in Limburg door de NS geschorst.

Struijk zegt dat de Veolia-medewerker zijn werkzaamheden heeft verricht op voordracht van de NS en dat zijn aanstelling door de afdeling juridische zaken is beoordeeld. "De hoogste leiding van NS was volledig op de hoogte van de inzet van deze medewerker tijdens de aanbesteding."
Bron: http://nos.nl/artikel/203...et-medewerker-veolia.html

Tja

[ Voor 3% gewijzigd door SideSwipe op 28-04-2015 16:14 ]

Trotse vader x 2!| Profiel volspammen mag hier: Klik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BjornE
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 03-10 15:26
De vraag is of Limburg aanbestedingsrechtelijk hier wel iets mee kan.

Woensdag is er hoorzitting in de Kamer over aanbestedingen in het OV. Wordt vast gezellig 😎

http://eu.battle.net/d3/en/profile/Argamas-2833/hero/1713811

Pagina: 1 ... 41 ... 103 Laatste

Dit topic is gesloten.