@ Bijsturing: Even niet of het altijd moet, maar in geval van calamiteitjes zoals afgelopen paar maanden zou je toch verwachten dat het geen 12+ uur duurt (of beter gezegd, er moet een nacht tussen zitten dat er niets rijdt) voordat je de dienstregeling weer wat op orde hebt. Ga anders op zo'n dag, mocht je het niet bijgestuurd krijgen, pendelen met treinen tussen grote(re) stations. Dat is toch ook het idee van de winter/herfst/lente dienstregeling? Dan zul je ook wel wat uitval krijgen, maar dan kun je in ieder geval op een normalere manier reizigers vervoeren. Zoals nu een paar keer aangetoond is is de huidige manier van oplossen meer dan diep droevig waar je je als bedrijf de ogen voor uit de kop mag schamen.
Ander onderwerp: vorige week met de TGV naar Frankrijk gegaan vanaf Brussel. Bij vertrek had deze een vertraging van een uur (machinist zat in de TGV die nog binnen moest komen......) en bij aankomst iets meer dan 50 minuten. Nu kreeg ik op het aankomststation een enveloppe in de handen gedrukt om geld terug te kunnen vragen. Keurig geregeld! Ga voor die paar euro de moeite niet doen, ook al omdat je het in reiscoupons krijgt en ik de komende jaren niet verwacht weer naar Frankrijk te gaan. Maar die service hebben ze daar wel door.
Heb ook wel wat aan te merken trouwens: treinen die in omgekeerde volgorde rijden en reizigers staan raar te kijken want dat zie je pas als de trein voor je neus staat. Beetje slordig. Mogelijk dat het wel is omgeroepen maar zelfs bij internationale treinen roepen ze in Frankrijk enkel in het Frans om en dat spreek/versta ik dus niet (nooit gehad op school). Op de treinsamenstellingsborden stond het in ieder geval fout. Ook irritant is dat de nummers van de rijtuigen soms afwijken. Staat op de reservering rijtuig 5, is het 15. Maar onderweg komt er dan nog een stuk bij aan en dan wijzigt het weer in het goede. Of zoiets. Gedonder waar de incidentele internationale reiziger van in de war raakt.
Laatste: komt er ook nog ooit een hogesnelheidstraject tussen NL en Brussel? Nu tuft de Thalys daar niet echt door aangezien ie volgens mij op het normale spoornet rijdt. Vijftien jaar geleden zat ik ook in de Thalys en was dat ook al zo. Had toch gedacht dat er inmiddels wel vooruitgang geboekt was. Wel in NL dus, maar in België niet. Ja, na Brussel ging de TGV wel snel richting Lille (Thalys misschien ook wel richting Parijs), dus daar is het wel goed geregeld.
Je privacy is voor het eerst geschonden bij de eerste echo. Daarna wordt het er de rest van je leven niet meer beter op.