Het grote spoorwegentopic deel 22 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 37 ... 103 Laatste
Acties:
  • 532.978 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 11-10 22:49
Ik heb zelf een boete gehad toen ik een kaartje had getrokken uit het automaat waarop stond retour almere muziekwijk Amsterdam centraal met een datum. Ik had mij niet gerealiseerd dat ik dan alsnog moest inchecken, er waren ook geen gesloten poortjes.

Ik had weinig begrip voor die boete evenals mijn mede reizigers. De stelling van de conducteur dat ik geen geldig vervoersbewijs had ging mij wat ver.

Bij mij bereikte het kookpunt, wat een flapdrol die vent.

Uiteindelijk was de boete door ns wel kwijtgescholden maar dat maakte op het moment niet uit.

[ Voor 16% gewijzigd door leonbong op 15-03-2015 22:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

ArcticWolf schreef op zondag 15 maart 2015 @ 21:47:
En dan is er ook nog geen fatsoenlijk plan om het uit te rollen op de stations in Nederland.
Dat is (was) er wel maar dan heb je vervolgens in dit land te maken met allerlei groepjes oetlullen die denken dat ze belangrijker zijn dan de bedrijfsvoering van de NS die die plannen gaan zitten verwateren. Als die er niet waren was alles al zo 5 jaar geleden klaar geweest, zo niet nog eerder.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alex)
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 21-08 11:20
Den Haag Centraal krijgt poortjes, maar vanwege de verbouwing zijn ze nog niet geplaatst. Ze komen als het goed is onder één de tramperrons te staan, daar waar pasgeleden de tijdelijke winkels nog stonden.

We are shaping the future

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goner
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 11-10 19:43

Goner

What can I do you for ?

Ik ben echt benieuwd hoe ze dat gaan aanpakken .. als je al die perrons vanaf 1 tot aan de Randstadrail (E-lijn) wil afschermen, heb je een behoorlijke afstand te gaan. En dan heb je ook al die ingangen/trappen naar de perrons vanaf boven (bushaltes) nog, daar staan nu wel paaltjes, maar daar loop je zo langs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik ben nu bezig aan mijn 2e OV chipkaart. De eerste heb ik een jaar of 3 gehad (NS abonnement) en de tweede heb ik nu bijna 4 jaar. Je zou haast zeggen dat de uitrol (inclusief het afsluiten van stations en het verzorgen van een alternatief voor de voetganger die gewoon van de ene kant naar de andere kant van de spoorlijn wil) na een jaar of 7 toch wel zo'n beetje af zou moeten zijn. Dat ze op Utrecht CS nog niet zover zijn, kan ik me voorstellen. Dat hele station wordt verbouwd en daarbij is natuurlijk rekening gehouden met de doorgangsfunctie van het station en het kunnen afsluiten van de perrons middels poortjes (al zie je daar nu nog niet veel van eigenlijk). Maar ik zie eigenlijk nog maar mondjesmaat echt poortjes dicht zitten.

Zijn ze toevallig nog niet klaar met het uitwerken van een "product" voor mensen die eigenlijk geen "product" nodig hebben omdat ze alleen maar van de ene kant van het station naar (bijvoorbeeld) het busstation aan de andere kant van het station willen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
CyBeR schreef op zondag 15 maart 2015 @ 22:58:
[...]

Dat is (was) er wel maar dan heb je vervolgens in dit land te maken met allerlei groepjes oetlullen die denken dat ze belangrijker zijn dan de bedrijfsvoering van de NS die die plannen gaan zitten verwateren. Als die er niet waren was alles al zo 5 jaar geleden klaar geweest, zo niet nog eerder.
Iets met decentralisatie en D&C/(Advanced) system engineering contracten O-) het hele proces wordt steeds achterlijker onder het mom van "efficiëntie", "innovatie" en geld.

5800X3D, MSI X370, MSI 5070Ti

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 10-10 21:03

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Topicstarter
ijdod schreef op vrijdag 13 maart 2015 @ 17:10:
Ik snap wat je zegt, maar tegelijk: jij had je vervoersbewijs niet op orde, en kennelijk geen contant geld voor een kaartje, dus waarom maak je dat het probleem van de chauffeur?
Vroeger had je een kaartje van je beginpunt tot je eindpunt. Als je daar niet genoeg geld voor had dan kwam je daar op je beginpunt wel achter. Dat is normaal een bekend punt. Je thuis of je bestemming (als je weer terug naar huis gaat).
Nu kom je daar bij een overstap, ergens in de middle of nowhere achter. En dan wordt de toegang tot de bus geweigerd. En dan sta je daar. Op een onbekende plaats, zonder mogelijkheid om weg te komen (dan je benenwagen).

Vertel mij hoe je dat een normale situatie vindt. En je wordt er in gedwongen door die geweldige OV-Chipkaart. Jazeker, het is de verantwoordlijkheid van de reiziger om te zorgen voor een geldig vervoersbewijs of genoeg geld om er eentje te kopen. Maar op deze manier word je wel heel erg afgestraft als je eens vergeten bent om vooraf te kijken of je wel genoeg saldo hebt (alsof je dat kunt: het is al vaak genoeg aangetoond dat de prijs die afgerekend wordt met de OV-Chipkaart voor eenzelfde traject niet altijd dezelfde is).

Uit dat stukje van EDIT:
Bijvoorbeeld voor reizigers die op station Amstel blijken te hebben ingecheckt bij een toegangspoortje van stadsvervoerder GVB.
En ook dat weer was je niet overkomen als je niet met de OV-Chipkaart zou reizen. Maar toch reist die reiziger zwart. Ooh, asociale reiziger!

Echt, die OV-Chipkaart is een hele verbetering. 8)7

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Daarnaast zou het een stuk gebruiks-/klantvriendelijker zijn als een kaart die gekoppeld is aan je bankrekening/creditcard achteraf het exacte reisbedrag eraf zou schrijven ipv eerst 10 of 20 euro eraf en daarna de rest terugstorten.
Bij automatisch opladen bijvoorbeeld; zit je op 18 euro, schrijft hij meteen 20 euro af ook al kost de reis maar 4 euro...

[ Voor 3% gewijzigd door ArcticWolf op 16-03-2015 08:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alex)
Dat laatste wordt ingevoerd, al zal er waarschijnlijk wel een kredietcheck aan voorafgaan. Via https://www.achterafbetaleninhetov.nl/ kun je je aanmelden voor achteraf betalen bij RET, Syntus en GVB.

NS zit erover te denken om dit ook in te voeren, maar de kans is aanwezig dat je dan moet gaan betalen voor het betalen 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Alex) schreef op maandag 16 maart 2015 @ 09:31:
Dat laatste wordt ingevoerd, al zal er waarschijnlijk wel een kredietcheck aan voorafgaan. Via https://www.achterafbetaleninhetov.nl/ kun je je aanmelden voor achteraf betalen bij RET, Syntus en GVB.
Nice! kredietcheck is opzich niet meer dan logisch of gewoon een bank verificatie (Vodafone laat je 1 cent pinnen bijvoorbeeld).
NS zit erover te denken om dit ook in te voeren, maar de kans is aanwezig dat je dan moet gaan betalen voor het betalen 8)7
:F

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arnout
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 11-10 20:45
Verwijderd schreef op zondag 15 maart 2015 @ 16:09:
Waar geef ik aan dat ik dergelijk agressief gedrag goedpraat? Ik geef alleen een (mogelijke) oorzaak aan. Je moet niet lezen wat er niet staat. Kan mijzelf nog wel een keer quoten, maar dit gaat nergens over.
Ik ben vaste 1e klas reiziger en zowat elke controle is er wel iemand die geen 1e klas kaartje heeft en toch meent dat hij daar mag zitten "want ik ben zo speciaal". Laatst was er een zwangere vrouw die tekeer ging tegen de conducteur. Ze was 1e klas gaan zitten "want ik ga niet staan, dat zult u moeten begrijpen". Het is vooral dat opeisen van 'respect' en 'begrip' wat deze mensen kenmerkt. Los van dat stress voor het ongeboren kind slecht is, als dat echt zo belangrijk is dat je 1e klas moet zitten, koop je daar gewoon een kaartje voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coyote1980
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 11-10 09:22
Arnout schreef op maandag 16 maart 2015 @ 10:15:
[...]

Ik ben vaste 1e klas reiziger en zowat elke controle is er wel iemand die geen 1e klas kaartje heeft en toch meent dat hij daar mag zitten "want ik ben zo speciaal". Laatst was er een zwangere vrouw die tekeer ging tegen de conducteur. Ze was 1e klas gaan zitten "want ik ga niet staan, dat zult u moeten begrijpen". Het is vooral dat opeisen van 'respect' en 'begrip' wat deze mensen kenmerkt. Los van dat stress voor het ongeboren kind slecht is, als dat echt zo belangrijk is dat je 1e klas moet zitten, koop je daar gewoon een kaartje voor.
Dus de zwangere mevrouw checkt op het perron 2e klas in, stapt de trein binnen op zoek naar een zitplek 2e klas, de trein vertrekt, geen zitplek 2e klas, wel zitplek 1e klas. Hoe moet zij dat nu oplossen in jouw ogen?
NOFI maar zeggen dat je dan vooraf maar een kaartje 1e klas moet kopen gaat misschien wel erg ver. Een opwaardeerautomaat IN de trein om van 2e naar 1e klasse op te waarderen zou een uitkomst zijn in dat geval.

Ben het wel met je eens dat een zwangere vrouw zich in dat geval best bewust mag zijn dat ze geen recht heeft op die plek, en dat het aan de conducteur is om in te schatten of er inderdaad 2e klas geen zitplek is. Recht hebben op is wat anders dan uit coulance gedoogd worden, waarschijnlijk doelde je daar ook meer op...

Alcohol and Calculus don't mix. Never drink and derive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arnout
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 11-10 20:45
Ja, en vooral de agressie die dan het gevolg zou zijn van het niet krijgen van respect en begrip.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goner

Goner

What can I do you for ?

coyote1980 schreef op maandag 16 maart 2015 @ 10:47:
[...]
Dus de zwangere mevrouw checkt op het perron 2e klas in, stapt de trein binnen op zoek naar een zitplek 2e klas, de trein vertrekt, geen zitplek 2e klas, wel zitplek 1e klas. Hoe moet zij dat nu oplossen in jouw ogen?
Misschien even vragen of er iemand op wil staan in de 2e klas ... het is dan wel beroerd gesteld met normen en waarden in dit land (en in de trein), maar ik denk dat er toch wel iemand z'n plaatsje afstaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Topicstarter
Iets in mij zegt dat deze vrouw niet van het type was die dat als eerste oplossing ziet.

Maar het probleem met de 2->1 overgang is wel iets waar de NS zich IMHO mee in de vingers snijdt. Je moet van te voren beslissen of je 1e of 2e klas gaat zitten en als een trein erg vol is zou je dat in de trein willen doen. Waar je vroeger nog wel zonder extra kosten in de trein een 2->1 overgang kon kopen is dat nu meen ik ook alleen maar aan een boete onderhavig en met een OV-Chipkaart kun je het al helemaal vergeten, het is gewoon onmogelijk.
Maar goed. De OV-Chipkaart is niet gemaakt voor uitzonderingen dus daar doen we dan ook niet aan. Dat blijkt keer op keer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 11-10 21:19
Maasluip schreef op maandag 16 maart 2015 @ 12:03:
Iets in mij zegt dat deze vrouw niet van het type was die dat als eerste oplossing ziet.

Maar het probleem met de 2->1 overgang is wel iets waar de NS zich IMHO mee in de vingers snijdt. Je moet van te voren beslissen of je 1e of 2e klas gaat zitten en als een trein erg vol is zou je dat in de trein willen doen. Waar je vroeger nog wel zonder extra kosten in de trein een 2->1 overgang kon kopen is dat nu meen ik ook alleen maar aan een boete onderhavig en met een OV-Chipkaart kun je het al helemaal vergeten, het is gewoon onmogelijk.
Maar goed. De OV-Chipkaart is niet gemaakt voor uitzonderingen dus daar doen we dan ook niet aan. Dat blijkt keer op keer.
Ze hebben nu al wel van die speciale palen op het perron staan waar de Fyra stopt. Pasje er tegenaan houden en je hebt een toeslag kaartje.

Zoiets mogen ze imo ook wel doen voor de 1e klas. Gewoon in de trein bij de 1e klas wagon 1 OV chip paal waarmee je een eenmalige upgrade kan kopen.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asmi
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
RocketKoen schreef op maandag 16 maart 2015 @ 12:08:
Zoiets mogen ze imo ook wel doen voor de 1e klas. Gewoon in de trein bij de 1e klas wagon 1 OV chip paal waarmee je een eenmalige upgrade kan kopen.
Op dat moment kunnen ze de eersteklas meteen afschaffen, want dan levert hij NS niets meer op.
Als reizigers makkelijk een eersteklaskaartje kunnen kopen op het moment dat ze in de 2e klas geen plaatsje kunnen vinden dan laten klanten het voortaan wel uit hun hoofd om zo'n duur eerste klas-abonnement te kopen, immers dan kopen ze wel een upgrade als ze hem nodig hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeoh
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 11-10 13:02

Jeoh

blaat

asmi schreef op maandag 16 maart 2015 @ 13:42:
[...]

Op dat moment kunnen ze de eersteklas meteen afschaffen, want dan levert hij NS niets meer op.
Prima plan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
[...]

Als reizigers makkelijk een eersteklaskaartje kunnen kopen op het moment dat ze in de 2e klas geen plaatsje kunnen vinden dan laten klanten het voortaan wel uit hun hoofd om zo'n duur eerste klas-abonnement te kopen, immers dan kopen ze wel een upgrade als ze hem nodig hebben.
Aan de ene kant zullen er misschien mensen die normaal 1e klas reizen kiezen voor 2e klas als er genoeg plek is in de trein.
Aan de andere kant zullen er ook mensen die een 2e klas kaartje hebben upgraden naar 1e klas als er geen zitplaatsen zijn in 2e klas.

Of het totaal omhoog of omlaag gaat is volgens mij niet zo makkelijk te voorspellen. Maar het zou het iig een stuk prettiger maken.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PolarBear
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Want? De eerste klasse is fijn, het is meestal rustiger, je zit er ruimer en je betaald naar verhouding de NS ook nog eens meer (en subsidieert dus ook de andere reizigers). (note, voorzover het IC's betreft, 1e klasse in Sprinters is echt erbarmelijk qua extra's).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goner

Goner

What can I do you for ?

PolarBear schreef op maandag 16 maart 2015 @ 15:07:
[...]
je betaald naar verhouding de NS ook nog eens meer (en subsidieert dus ook de andere reizigers).
:?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Davidshadow13
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 11-10 21:56
PolarBear schreef op maandag 16 maart 2015 @ 15:07:
[...]

Want? De eerste klasse is fijn, het is meestal rustiger, je zit er ruimer en je betaald naar verhouding de NS ook nog eens meer (en subsidieert dus ook de andere reizigers). (note, voorzover het IC's betreft, 1e klasse in Sprinters is echt erbarmelijk qua extra's).
1e klas is in Nederland overbodig en de klasse gedachte erachter is hopeloos verouderd vind ik. Zonder 1e klas kan de NS tenminste eens zorgen dat iedereen kan zitten in de trein. Dagelijks kost hier 3 volledige 1e klas coupés waar nauwelijks een hond in zit terwijl de rest van de reizigers letterlijk naar adem staat te happen in het gangpad omdat alle plekken al bezet zijn en toch iedereen die trein in wil.

Over de belachelijk hoge prijs nog maar niet te spreken. Op mijn traject kost 1 jaar 1e klas reizen mij gewoon 0,26 euro per kilometer. Daar kan ik ook auto voor gaan rijden en dan kan ik mijn eigen muziek draaien hoef ik nooit meer in de kou op het perron te staan of te wachten op een trein die vertraging heeft. Zelfs in de file zit ik lekker droog en 's middags ben ik zonder file nog sneller thuis ook.

HD4Life @ Full-HD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 05:50

Fiber

Beaches are for storming.

Davidshadow13 schreef op maandag 16 maart 2015 @ 15:43:
[...]

1e klas is in Nederland overbodig en de klasse gedachte erachter is hopeloos verouderd vind ik. Zonder 1e klas kan de NS tenminste eens zorgen dat iedereen kan zitten in de trein. Dagelijks kost hier 3 volledige 1e klas coupés waar nauwelijks een hond in zit...
Afschaffen hoeft van mij niet, maar de verhoudingen in aantallen Eerste Klas en Tweede Klas zitplaatsen wat beter afstemmen op de werkelijke verhoudingen in aantallen passagiers zou wel fijn zijn. Ik heb vaak het idee dat ongeveer 20 procent van de aantallen stoelen in een trein Eerste Klas is, terwijl maar 10 procent van de reizigers naar mijn idee voor de Eerste Klas kiest. Die verhouding is dus vaak scheef.

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Maar dan moet je ook accepteren dat de prijs van een kaartje (fors) omhoog gaat als je de 1e klasse afschaft. Die eerste klasse is namelijk wel goed voor 20 procent van het inkomen van de NS (althans, enkele jaren terug, neem aan dat het niet wereldschokkend anders is nu).

Kan men daar weer over gaan klagen, dat de kaartjes duurder worden..... want klagen, daar houden we met zijn allen wel van ;)

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ascension
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 09:20
Als de eerste klas afgeschaft zou worden ga ik weer overwegen om de auto te pakken. Dat ik relaxed kan zitten met een bakkie koffie in de 1e klas is voor mij de reden met de trein te gaan ipv de auto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goner

Goner

What can I do you for ?

Davidshadow13 schreef op maandag 16 maart 2015 @ 15:43:
[...]
Dagelijks kost hier 3 volledige 1e klas coupés waar nauwelijks een hond in zit terwijl de rest van de reizigers letterlijk naar adem staat te happen in het gangpad omdat alle plekken al bezet zijn en toch iedereen die trein in wil.
Precies!
In IC's kan het nog zin hebben, maar zeker in Sprinters is 1e klas IMHO zonde van de ruimte. Ondanks al het geklaag van 1e klas reizigers hier over het gepeupel in hun klasse, maak ik regelmatig mee dat 2e klas incl. gangpaden en balkons overvol is, maar dat mensen niet de 1e klas in durven gaan - wat volgens mij in dat geval wel gerechtigd is, je hebt tenslotte een vervoersbewijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Topicstarter
Je hebt een vervoersbewijs voor de 2e klas. Geen zitplaatsbewijs voor de 1e klas.

En dat geneuzel dat de 1e klas niet meer van deze tijd zou zijn vind ik maar een enge communistische gedachte. Als mensen daar voor willen betalen, wat is het probleem dan? Er zijn ook mensen die voor een veel te dure Audi of Mercedes willen betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online
Goner schreef op maandag 16 maart 2015 @ 16:02:
[...]

Precies!
In IC's kan het nog zin hebben, maar zeker in Sprinters is 1e klas IMHO zonde van de ruimte. Ondanks al het geklaag van 1e klas reizigers hier over het gepeupel in hun klasse, maak ik regelmatig mee dat 2e klas incl. gangpaden en balkons overvol is, maar dat mensen niet de 1e klas in durven gaan - wat volgens mij in dat geval wel gerechtigd is, je hebt tenslotte een vervoersbewijs.
Je hebt idd een vervoersbewijs, maar wel een voor de 2e klasse, niet voor de 1e. Dan had je een 1e klasse kaartje moeten kopen.

Jij wil in de 1e klasse zitten/staan voor de prijs van de 2e klasse. En zo werkt dat natuurlijk niet.

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goner

Goner

What can I do you for ?

Zitten ?
Ik heb het wel over écht druk hè. En dan stuurt de conducteur echt mensen de 1e klasse in - waar nog wel staanplaats is.

Afgezien van zitten/staan in 1e of 2e klasse ; ik wil vervoerd worden.

[ Voor 22% gewijzigd door Goner op 16-03-2015 16:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber

Fiber

Ik wil graag in de Tweede Klas zitten. Helaas lukt dat soms niet... O-)

[ Voor 3% gewijzigd door Fiber op 16-03-2015 16:12 ]

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Karloe
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 25-11-2020
Ik heb diverse keren een 2e klasse kaartje uit een 1e klas stoel geluld in een overvolle trein.

Om vervolgens een minder valide te laten zitten in "mijn" zetel, daar hadden diezelfde personen ook geen aandacht voor, de aso's. (2 x controle meegemaakt in die situatie, en 2 maal de conducteur verteld dat ik "genoegen" nam met een sta plaats, zodat de minder valide kon zitten.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ValHallASW
  • Niet online
Fiber schreef op maandag 16 maart 2015 @ 15:52:
Ik heb vaak het idee dat ongeveer 20 procent van de aantallen stoelen in een trein Eerste Klas is, terwijl maar 10 procent van de reizigers naar mijn idee voor de Eerste Klas kiest. Die verhouding is dus vaak scheef.
Die verhouding moet scheef zijn, omdat anders een eerste klas kaartje niet een hogere kans op een zitplek geeft -- en dat is nou juist een van de hoofdredenen om een eersteklas kaartje te kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Davidshadow13
ValHallASW schreef op maandag 16 maart 2015 @ 17:19:
[...]

Die verhouding moet scheef zijn, omdat anders een eerste klas kaartje niet een hogere kans op een zitplek geeft -- en dat is nou juist een van de hoofdredenen om een eersteklas kaartje te kopen.
Maar dat is toch eigenlijk een kromme reden. Van ja ik ga maar een extra duur kaartje kopen zodat ik een grotere kans heb dat ik überhaupt kan zitten in de trein. Alsof je dan met een 2e klas kaartje maar genoegen moet nemen dat je als vee vervoerd wordt want "dan had je maar een 1e klas kaartje moeten kopen". De NS moet gewoon zorgen dat iedereen verantwoord, veilig en op een gezonde manier vervoerd kan worden. Met de prijzen die ze vragen lijkt mij dat geen onredelijke eis.

HD4Life @ Full-HD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber

Fiber

ValHallASW schreef op maandag 16 maart 2015 @ 17:19:
[...]

Dus: Er willen 100 reizigers met de trein mee: 90 Tweede Klas, 10 Eerste Klas. Komt er een trein voorrijden met 100 zitplaatsen: 80 Tweede Klas, 20 Eerste Klas.

Kan een keer voorkomen, maar om nou te zeggen dat dit ideaal is en zo moet zijn gaat mij net een paar stapjes te ver...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jarod
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Fiber schreef op maandag 16 maart 2015 @ 15:52:
[...]

Afschaffen hoeft van mij niet, maar de verhoudingen in aantallen Eerste Klas en Tweede Klas zitplaatsen wat beter afstemmen op de werkelijke verhoudingen in aantallen passagiers zou wel fijn zijn. Ik heb vaak het idee dat ongeveer 20 procent van de aantallen stoelen in een trein Eerste Klas is, terwijl maar 10 procent van de reizigers naar mijn idee voor de Eerste Klas kiest. Die verhouding is dus vaak scheef.
Wat mij betreft mag er in de spits juist wel meer eerste klas bij, zeker bij een overstap in de spits komt het regelmatig voor dat de eerste klas helemaal vol is. Hangt dus waarschijnlijk sterk af van het moment dat je reist en welk traject hoe de verhouding in de praktijk uitpakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ValHallASW
  • Niet online
Davidshadow13 schreef op maandag 16 maart 2015 @ 17:30:
Maar dat is toch eigenlijk een kromme reden. Van ja ik ga maar een extra duur kaartje kopen zodat ik een grotere kans heb dat ik überhaupt kan zitten in de trein. Alsof je dan met een 2e klas kaartje maar genoegen moet nemen dat je als vee vervoerd wordt want "dan had je maar een 1e klas kaartje moeten kopen".
Je doet nu alsof dat belachelijk is, maar dat is wel hoe het werkt. Als je wilt zitten (of beter gezegd: een grotere kans hebben om te kunnen zitten) dan mag je kiezen tussen buiten de spits reizen of meer betalen voor een zitplek. Je kunt niet verwachten dat de NS even 2x zoveel treinen laat rijden zodat iedereen óók in de spits een zitplek heeft, zeker aangezien de prijzen niet verder omhoog mogen. Langere treinen = meer kosten = duurdere kaartjes (want je vervoert uiteindelijk niet meer mensen). En dan is vervolgens nog de vraag of die trein überhaupt op de stations past...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Davidshadow13
ValHallASW schreef op maandag 16 maart 2015 @ 20:53:
[...]

Je doet nu alsof dat belachelijk is, maar dat is wel hoe het werkt. Als je wilt zitten (of beter gezegd: een grotere kans hebben om te kunnen zitten) dan mag je kiezen tussen buiten de spits reizen of meer betalen voor een zitplek. Je kunt niet verwachten dat de NS even 2x zoveel treinen laat rijden zodat iedereen óók in de spits een zitplek heeft, zeker aangezien de prijzen niet verder omhoog mogen. Langere treinen = meer kosten = duurdere kaartjes (want je vervoert uiteindelijk niet meer mensen). En dan is vervolgens nog de vraag of die trein überhaupt op de stations past...
Kijk het is maar hoe het op jouw traject geregeld is. Er hoeft echt geen zitplaats voor iedereen te zijn of 100% zitplaats garantie te hebben maar als er (vooral in de winter) 3/5 dagen in de week de helft van het materiaal weg valt zodat je letterlijk schouder aan schouder staat in de gangpaden of in de halletjes degen de deur aan gedrukt wordt ja dan neem ik ze dat wel kwalijk. Op dat soort momenten vindt ik het belachelijk dat er gewoon 2 bijna compleet lege wagons in die trein zijn waar je dan niet in mag. Zeker als de trein al korter is dan normaal dan is de 1e klas gewoon niet te houden vindt ik. In sprinters mag je hem van mij wel helemaal afschaffen want daar heeft hij absoluut geen functie.

Verder als ik in de spits auto rijdt dan hoef ik toch ook geen extra MRB te betalen? Oke ik sta in de file en doe er wat langer over maar de reistijd van deur tot deur is toch vaak even lang of misschien marginaal langer. De trein stopt vaak namelijk nooit precies waar je moet zijn.

Ik vind het net zoiets als dat bericht laatst van dat de NS alle onderwijsinstellingen vroeg om alsjeblieft buiten de spits les te geven omdat er in de spits teveel studenten in de trein zitten. Ja dag, zorg er als bedrijf gewoon voor dat je jouw dienst kan leveren. Nu moeten andere partijen het probleem van de NS oplossen. Vaak zijn dat soort dingen buiten de spits gewoon niet mogelijk. Ja je kan misschien 10 uur beginnen maar later vaak niet zonder je hele dag overhoop te gooien.

[ Voor 21% gewijzigd door Davidshadow13 op 16-03-2015 21:16 ]

HD4Life @ Full-HD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krentenbol
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 11-09 09:35

Krentenbol

Prutz0r

Hoezo mag de NS reizen buiten de spits niet promoten, maar de overheid (tot op zekere hoogte) wel om de spitsdrukte uit te spreiden? Dat is IMO gewoon een goed idee, omdat er zo efficiënter gebruik gemaakt wordt van de infrastructuur.

How to autobeun: Like, comment en subscribe!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flowerp
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 11-09 18:20
Maasluip schreef op maandag 16 maart 2015 @ 08:24:
[...]
Nu kom je daar bij een overstap, ergens in de middle of nowhere achter. En dan wordt de toegang tot de bus geweigerd. En dan sta je daar. Op een onbekende plaats, zonder mogelijkheid om weg te komen (dan je benenwagen).
Dit is bij overstappen bij de bus of de trein tussen verschillende maatschappijen op zich wel een punt.

Echter, het is niet in elk geval zo. Bij de metro speelt dit minder, omdat je inchecked (dan moet je genoeg saldo hebben) en pas weer op je eind bestemming. Dan kun je wel meer dan 4 euro in de min komen wat je wel degelijk in de problemen kan brengen, maar je bent tenminste op je bestemming. Zelfde verhaal voor de trein met 1 maatschappij.

En zoals altijd, een bijna waterdichte oplossing voor dit probleem is... AUTOMATISCH OPLADEN.

Dan heb je *altijd* genoeg saldo. Misschien kom je in de min te staan bij je bank, maar je komt thuis en eventuele incasso problemen kun je dan daarna oplossen.

It's shocking to find how many people do not believe they can learn, and how many more believe learning to be difficult.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vinnienerd
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 11:12
Infrastructuur inrichten op piekverbruik is niet echt economisch, of zien jullie liever dat alle forenzen om 1800 in de dezelfde intercity moet kunnen passen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alex)
Deze week kun je in Rotterdam Centraal een paar stoeltypes uitproberen, waarvan er uiteindelijk eentje terecht gaat komen in de nieuwe sprinters. Er staan drie soorten stoelen van drie fabrikanten (uit Tsjechië, Duitsland en Portugal) opgesteld voor zowel eerste als tweede klas.

Ik ben ze vandaag eens gaan proberen, maar eigenlijk ben ik niet onder de indruk.

De Tsjechische stoelen (type A) vond ik het beste van de drie, maar het ontloopt elkaar kwalitatief niet heel veel. Voor alle types geldt dat ik de stoelen bijzonder hard vond zitten, dat de rugleuningen naar mijn smaak te recht waren en dat de leuningen veel te hoog waren. Je kijkt dan vooral uit op de rugleuning voor je i.p.v. een stukje verder te kijken.

De tafeltjes in eerste klas zijn een leuke toevoeging, maar heel nuttig vond ik ze niet. Op de tafeltjes van types A en C kon ik mijn 11" Macbook niet goed kwijt, bij beide tafeltjes komt dit doordat het erg kleine plankjes zijn. Bij type A schoof het ding alle kanten op door rare uitstulpingen in het tafelblad, waardoor hij op de behuizing stond in plaats van op de rubberen voetjes. Het tafeltje van type C was zo ontzettend klein dat de Macbook er niet eens op paste. Bij type B was het dan nog het beste te doen, maar ook daar was het geen ruim tafeltje.

Ik heb een paar maanden terug op de stoelen gezeten die ÖBB in de nieuwe CityJet-treinen laat plaatsen, die zijn kwalitatief ontzettend veel beter dan de modellen die NS heeft uitgekozen.

Misschien ben ik gewoon verwend, dat kan natuurlijk ook ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flowerp
Arnout schreef op maandag 16 maart 2015 @ 10:15:
[...]

Ik ben vaste 1e klas reiziger en zowat elke controle is er wel iemand die geen 1e klas kaartje heeft en toch meent dat hij daar mag zitten "want ik ben zo speciaal".
Ik ben ook vast 1e klas reiziger en betaal daar gewoon zelf een extra bedrag voor. Inderdaad maak ik het bijna dagelijks, en zo niet dan wel zeker wekelijks mee dat de trein vol is en mensen in de 1e klas gaan zitten die zo te horen duidelijk geen 1e klas vervoersbewijs hebben.

Als ze met meerdere zijn dan zegt bijna altijd wel iemand dat het eigenlijk niet mag en dan iemand anders iets van "ja, dag! Ik ga me daar niet de hele reis staan zeg" of andere die echt diep ervan overtuigd lijken te zijn dat je bij drukte ook in de 1e klas mag zitten.

Wat ik echter ook zie is dat mensen die dat later instappen, en waarvan ik weet dat ze vast 1e klas reizen (na een poosje herken je mensen op je vaste trajecten/tijdstippen) en dat DIE dan moeten staan omdat de hele 1e klas vol zit met mensen die een 2de klas vervoersbewijs hebben :X

Nu is er het bijkomende probleem dat conducteurs bij grote drukte inderdaad dikwijls omroepen dat er ook in de 1e klas gezeten mag worden met een 2de klas vervoersbewijs.

Nu vraag ik me af, als ik een 1ste klas vervoersbewijs heb en de conducteur vindt het nodig om een 2de klas vervoersbewijs te upgraden naar 1ste klas, zou ik dan niet eigenlijk het verschil in prijs 1ste klas/2de klas terug moeten kunnen vragen?

It's shocking to find how many people do not believe they can learn, and how many more believe learning to be difficult.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flowerp
Maasluip schreef op maandag 16 maart 2015 @ 12:03:
De OV-Chipkaart is niet gemaakt voor uitzonderingen dus daar doen we dan ook niet aan.
Eigenlijk was dat juist wel 1 van de initiële design goals :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDX
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 10:13

DDX

Ik zie dagelijks mensen die 2e klas kaartje/abonnement hebben de 1e klas in duiken omdat daar toevallig wel plek is. (als het rustiger is zitten ze wel netjes 2e klas)
En als er dan als een een conducteur langskomt dan stuurt die de mensen met een 2e klas kaartje alleen weg uit de 1e klasse...
Meteen boete geven (of abonnement oid innemen?)

https://www.strava.com/athletes/2323035

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber

Fiber

Eigenlijk moet je dan de doorloop mogelijkheden in de trein beperken en dan aparte afgesloten 1e klas wagons hebben. Als je dan de incheck poortjes bij de deuren in de trein zelf maakt heb je een waterdicht systeem... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

flowerp schreef op maandag 16 maart 2015 @ 22:25:
[...]

Nu vraag ik me af, als ik een 1ste klas vervoersbewijs heb en de conducteur vindt het nodig om een 2de klas vervoersbewijs te upgraden naar 1ste klas, zou ik dan niet eigenlijk het verschil in prijs 1ste klas/2de klas terug moeten kunnen vragen?
IMO wel. En als je moest staan ook. 1e klas staan gaat nergens over natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F.West98
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 03:07

F.West98

Alweer 16 jaar hier

Het is natuurlijk enorm asociaal als je met een 2e klas-kaartje gaat zitten in de 1e klas en dan NIET wil opstaan voor mensen die wél een 1e klas-kaartje hebben. Kijk, zitten is tot daar aan toe als het druk is, maar sta dan tenminste op.

2x Dell UP2716D | R9 7950X | 128GB RAM | 980 Pro 2TB x2 | RTX2070 Super
.oisyn: Windows is net zo slecht in commandline als Linux in GUI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Mja, ga jij aan iedereen vragen, 'zeg heb jij wel een 1e-klas kaartje?'

Ik heb ooit het idee gehoord trouwens dat bij een volle 1e klas (met daadwerkelijk 1e klas kaartjes) je iemand van een 2e-klas stoel af mocht schoppen. Dat leek me altijd een recept voor grote hoeveelheden vriendelijkheid, dus ik heb altijd maar aangenomen dat dat niet waar was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Streskip
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 11-10 22:43
CyBeR schreef op dinsdag 17 maart 2015 @ 02:01:
Mja, ga jij aan iedereen vragen, 'zeg heb jij wel een 1e-klas kaartje?'

Ik heb ooit het idee gehoord trouwens dat bij een volle 1e klas (met daadwerkelijk 1e klas kaartjes) je iemand van een 2e-klas stoel af mocht schoppen. Dat leek me altijd een recept voor grote hoeveelheden vriendelijkheid, dus ik heb altijd maar aangenomen dat dat niet waar was.
Ik denk dat je eerder uitgelachen wordt en misschien aardig wat agressie over je heen krijgt. (Mocht die regel er zijn)

Wat je wel mag doen is NS personeel de eerste en tweede klas uit jagen. Maar als het goed is gaan die sowieso niet meer zitten zodra het druk in de trein is..

[ Voor 7% gewijzigd door Streskip op 17-03-2015 03:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 11-10 22:49
Streskip schreef op dinsdag 17 maart 2015 @ 02:59:
[...]
Wat je wel mag doen is NS personeel de eerste en tweede klas uit jagen. Maar als het goed is gaan die sowieso niet meer zitten zodra het druk in de trein is..
Haha onder welke steen leef jij.
Die zitten juist altijd uitgebreid, hoe druk het ook is. Vaak zeggen ze zelfs wij bewaren een plek voor een "collega". Ofwel die houden met hun tweeën of drieën een bank van vier bezet.

Helpt ook niet erg mee met de beeldvorming die ik inmiddels over de ns heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

Klopt, vaak gaat op stations ook een 1e klasse coupé op slot zodat er geen betalende passagiers in kunnen gaan zitten. Toppunt van asociaalheid imho.

Edit: vaak vinden ze ook dat ze in de stiltecoupé met z'n alle gewoon kunnen ouwehoeren en keihard lachen e.d. Heel fijn als je in de coupé er naast je wilt concentreren of gewoon even relaxen. En als je er wat van zegt wordt je vervolgens raar aangekeken. :/

[ Voor 46% gewijzigd door evilution op 17-03-2015 04:33 ]

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Streskip
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 11-10 22:43
leonbong schreef op dinsdag 17 maart 2015 @ 03:47:
[...]

Haha onder welke steen leef jij.
Die zitten juist altijd uitgebreid, hoe druk het ook is. Vaak zeggen ze zelfs wij bewaren een plek voor een "collega". Ofwel die houden met hun tweeën of drieën een bank van vier bezet.

Helpt ook niet erg mee met de beeldvorming die ik inmiddels over de ns heb.
Ze hebben geen recht op zitplaatsen zodra de trein vol dreigt te raken. Jij staat in alle recht hun erop aan te spreken. Als je NS toch al niet hoog heb zitten zou je dit juist moeten doen.
evilution schreef op dinsdag 17 maart 2015 @ 04:28:
Klopt, vaak gaat op stations ook een 1e klasse coupé op slot zodat er geen betalende passagiers in kunnen gaan zitten. Toppunt van asociaalheid imho.

Edit: vaak vinden ze ook dat ze in de stiltecoupé met z'n alle gewoon kunnen ouwehoeren en keihard lachen e.d. Heel fijn als je in de coupé er naast je wilt concentreren of gewoon even relaxen. En als je er wat van zegt wordt je vervolgens raar aangekeken. :/
Misschien erg vervelend maar gewoon blijven aanspreken. Rijdend personeel (mcn/hc) mag niet eens in de eerste klas plaats nemen.

[ Voor 35% gewijzigd door Streskip op 17-03-2015 04:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evilution
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

Heb wel eens zo'n coupé van slot gehaald en gewoon gaan zitten. Die blik van de hc toen hij weer wilde gaan zitten was priceless. Was deze niet op slot? Nee, moest dat dan? 8)

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Uit de krant: Met Pasen rijd er een stoomtrein van Hengelo naar Delden :)

http://www.hofvantwentein...rein-hengelo-delden-v.v./

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 10:21
Toen ik met de trein reisde was er altijd een run van mensen bij drukte op de eerste klas, want de tweede klas zal toch wel vol zitten.
Verder viel mij ook op dat met actiekaartjes voor de eerste klas mensen liever 1e klas staan dan 2e klas zitten.
In de 10 jaar die ik actief in de eerste klas reisde is er maar 1x een actie geweest van conducteurs om iedereen die verkeerd zat te beboeten. Dus de handhaving werkt het ook wel in de hand dat mensen 1e klas gaan zitten met een ongeldig vervoersbewijs, de kans op een financiële sanctie is zeer gering.

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alex)
evilution schreef op dinsdag 17 maart 2015 @ 06:05:
Heb wel eens zo'n coupé van slot gehaald en gewoon gaan zitten. Die blik van de hc toen hij weer wilde gaan zitten was priceless. Was deze niet op slot? Nee, moest dat dan? 8)
Ik heb een keer zo'n ding gewoon opengetrokken, ook al was hij wel op slot. De conducteur was daar ook wel aardig verbaasd over, wat werd gevolgd door "Goed dat ik nu weet dat dat kan...". Hij had daar z'n railpocket laten liggen in de aanname dat je er dan niet in kon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PolarBear
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Ik heb een keer zo'n ding gewoon opengetrokken, ook al was hij wel op slot.
Afgezien van of het wel of niet mag of sociaal is van de HC om een coupe af te sluiten, is het ook niet een tikkeltje asociaal om een coupe die is afgesloten open te trekken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 10:21
PolarBear schreef op dinsdag 17 maart 2015 @ 09:41:
[...]

Afgezien van of het wel of niet mag of sociaal is van de HC om een coupe af te sluiten, is het ook niet een tikkeltje asociaal om een coupe die is afgesloten open te trekken?
"Ik dacht dat de deur klemde" 8)

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Davidshadow13
Krentenbol schreef op maandag 16 maart 2015 @ 21:45:
Hoezo mag de NS reizen buiten de spits niet promoten, maar de overheid (tot op zekere hoogte) wel om de spitsdrukte uit te spreiden? Dat is IMO gewoon een goed idee, omdat er zo efficiënter gebruik gemaakt wordt van de infrastructuur.
Promoten niks mis mee, maar de manier waarop had gewoon wat tactvoller gekund. De NS zelf promoot dat toch al door korting te geven buiten de spits, dat hebben ze zelf in de hand. Maar dan met het vingertje wijzen naar de onderwijsinstellingen dat zij zich maar moeten aanpassen omdat de NS hun zaakjes niet op orde heeft.

Kijk ik snap ook wel dat je niet de hele dag met 12 bakken VIRM kunt rijden op elk traject zodat iedereen uitgebreid kan zitten. Maar als het gewoon meer regel dan uitzondering is dat er 's winters 's ochtends 4 bakken ICm aankomen waarvan er ook nog eens 1 of 2 volledig 1e klas zijn dan wordt je daar toch goed simpel van. Iedereen staat dan alweer te vloeken op het perron.

Tegenwoordig is het gewoon zo erg dat ik speciaal de spitstrein neemt die op het station voor mij niet stopt om zo überhaupt nog kans te maken om knap vervoerd te worden. Op mijn traject wordt door de politiek al heel lang geklaagd (net als Uitgeest-A'dam) bijvoorbeeld maar er gebeurd gewoon niks. Ik hoop gewoon dat het vanaf september weer beter is als ik weer dagelijks met de trein moet, maar dan is het toch echt nog één half jaartje en dan voorlopig geen NS meer voor mij.

HD4Life @ Full-HD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goner

Goner

What can I do you for ?

Streskip schreef op dinsdag 17 maart 2015 @ 04:45:
[...]
Rijdend personeel (mcn/hc) mag niet eens in de eerste klas plaats nemen
Weten ze dat zelf ook ?
Vanochtend zat er in de uitpuilende sprinter een geuniformeerde NS-ser in 1e klas (4 plaatsen bezet, 2e klas vee-vervoer).
Kreeg nog gezelschap van 2 kennissen/collega's (?) die het op het balkon ook te druk vonden ... ik ben ook maar 1e klas gaan staan.

F.West98 schreef op dinsdag 17 maart 2015 @ 01:24:
Het is natuurlijk enorm asociaal als je met een 2e klas-kaartje gaat zitten in de 1e klas en dan NIET wil opstaan voor mensen die wél een 1e klas-kaartje hebben.
Hoe kan ik controleren of zij WÉL een 1e klas kaartje hebben? Staat dat leesbaar op je OV pas ?

[ Voor 28% gewijzigd door Goner op 17-03-2015 11:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber

Fiber

Goner schreef op dinsdag 17 maart 2015 @ 11:41:
[...]

Staat dat leesbaar op je OV pas ?
Nee. Tenminste, niet zonder scanner... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alex)
PolarBear schreef op dinsdag 17 maart 2015 @ 09:41:
[...]

LordSinclair schreef op dinsdag 17 maart 2015 @ 09:56:
[...]

"Ik dacht dat de deur klemde" 8)
Dat is dus precies wat ik dacht. Het kwam geen moment in me op dat dat ding wel eens afgesloten zou kunnen zijn... zoveel tegenwerking gaf die deur nou ook weer niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijdod
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 10-10 07:40
RocketKoen schreef op maandag 16 maart 2015 @ 12:08:
[...]
Het heeft mij altijd verbaast dat dit er nog niet is.
[...]

1e klas biedt meer dan alleen een grotere kans op een zitplaats, althans, in de intercities.
Davidshadow13 schreef op maandag 16 maart 2015 @ 21:12:
Verder als ik in de spits auto rijdt dan hoef ik toch ook geen extra MRB te betalen?
Spitsheffing was een belangrijk onderdeel van de kilometerheffing...

Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online
In de categorie "zo moet het dus niet..." vandaag:

[YouTube: https://www.youtube.com/watch?v=2mBqt5b8_hU]

Livebeelden van een met 90 km/h ontsporende kolentrein in Tsjechie :)

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vinnienerd
Live nog wel :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

wildhagen schreef op dinsdag 17 maart 2015 @ 13:14:

[video]

Sinds wanneer is een opname van 19-02 afgespeeld op 17-3 live? :+

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online
Jeetje, wat een mierensex hier :P

"Captured live on cam" dan :P

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
En in HD :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Migrator
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online

Migrator

☄️☄️☄️ voorheen Evest

Al het gemierenneuk terzijde, ze mogen daar flink blij zijn dat het geen trein met gevaarlijkere stoffen dan kolen waren... moet je je voorstellen wat er gebeurt als een olie/chemicaliëntrein met 90km/h uit de rails vliegt :X
Ben benieuwd wat de oorzaak is trouwens, heb wat nieuws proberen te zoeken maar kan in Engelse zoektermen niks vinden en mijn kennis van het Tsjechisch is afwezig.

If you choose not to decide, you still have made a choice.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HallonRubus
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 10:35
Migrator schreef op dinsdag 17 maart 2015 @ 14:16:
Ben benieuwd wat de oorzaak is trouwens, heb wat nieuws proberen te zoeken maar kan in Engelse zoektermen niks vinden en mijn kennis van het Tsjechisch is afwezig.
Ik zie een trein met 90 km/h een rangeerterrein oprijden. Dus volgens mij reed hij gewoon te hard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Migrator
  • Niet online

Migrator

☄️☄️☄️ voorheen Evest

sdk16420 schreef op dinsdag 17 maart 2015 @ 14:21:
[...]

Ik zie een trein met 90 km/h een rangeerterrein oprijden. Dus volgens mij reed hij gewoon te hard.
Ik ook, maar ik bedoel meer: waarom reed hij te hard? Geen veiligheidssysteem dat ingreep? Machinist in slaap gevallen? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online
Ze hebben volgens mij wel een een beveiligingssysteem daar (Wikipedia: LS 90), maar als ik dat artikel goed lees, is dat alleen geinstalleerd op trajecten waar 100+ km/h gereden wordt, en dat zal dan hier niet aanwezig geweest zijn lijkt me? :)

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HallonRubus
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 10:35
wildhagen schreef op dinsdag 17 maart 2015 @ 13:14:

[video]

Migrator schreef op dinsdag 17 maart 2015 @ 14:24:
[...]

Ik ook, maar ik bedoel meer: waarom reed hij te hard? Geen veiligheidssysteem dat ingreep? Machinist in slaap gevallen? ;)
Uit een nieuwsbericht haalde ik dat het in het plaatsje Paskoc gebeurde. Ik zou zeggen precies hier: https://www.google.nl/map....7404555,18.2896937,1044m

Als je die bocht naar het oosten ziet, een paar honderd meter verder, dan zou de trein sowieso wel zijn ontspoord daar gok ik (r < 200m).

Als ik het hier probeer te vertalen dan lijkt het erop dat ze zeggen dat de remmen het niet deden. De maximumsnelheid ter plekke bedroeg 30 km/h

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TStick
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 06-08 14:31
Goner schreef op dinsdag 17 maart 2015 @ 11:41:
[...]

Weten ze dat zelf ook ?
Vanochtend zat er in de uitpuilende sprinter een geuniformeerde NS-ser in 1e klas (4 plaatsen bezet, 2e klas vee-vervoer).
Kreeg nog gezelschap van 2 kennissen/collega's (?) die het op het balkon ook te druk vonden ... ik ben ook maar 1e klas gaan staan.

[...]

Hoe kan ik controleren of zij WÉL een 1e klas kaartje hebben? Staat dat leesbaar op je OV pas ?
Een heleboel geleuter van zogenaamde kenners. NS personeel kan zeer zeker een 1e klasse kaart hebben om te reizen, ook in uniform bijvoorbeeld in woon/werkverkeer. Daarnaast kan een conducteur in de trein plaatsnemen daar waar het hem goeddunkt als hij of zij met zijn werk bezig is. Over coupe's afsluiten kan ik kort zijn: dat kan alleen in Mat 64, daar hebben we nog coupe's. Dit materieel raakt langzaam uitgefaseerd en in de 17 jaar dat ik nu op de trein zit heb ik dat collega's nog NOOIT bewust zien doen.

Mocht iemand overigens in het bezit zijn van een sleutel waarmee je de coupedeur kan openen/sluiten zou NS Corporate security daar graag meer over willen weten. De sleutels hiervoor zijn onvervreembaar eigendom van de NV Nederlandse spoorwegen en dienen niet in het bezit te zijn van daar niet toe aangewezen derden.

"Homo Sapiens non urinat in ventum"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goner

Goner

What can I do you for ?

TStick schreef op dinsdag 17 maart 2015 @ 15:08:
[...]
Een heleboel geleuter van zogenaamde kenners.
Ik pretendeer helemaal geen kenner te zijn ... ik vertel alleen maar wat ik als reiziger meemaak. Dus ik sta er even iets anders in dan een werknemer van NS/Prorail.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TStick
Ik refereerde met de kenners niet zozeer aan jou, maar aan de personen die jij weer quote, en degene met allerlei rare praatjes over de NS in dit draadje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Migrator
  • Niet online

Migrator

☄️☄️☄️ voorheen Evest

sdk16420 schreef op dinsdag 17 maart 2015 @ 15:03:
[...]

[...]

Uit een nieuwsbericht haalde ik dat het in het plaatsje Paskoc gebeurde. Ik zou zeggen precies hier: https://www.google.nl/map....7404555,18.2896937,1044m

Als je die bocht naar het oosten ziet, een paar honderd meter verder, dan zou de trein sowieso wel zijn ontspoord daar gok ik (r < 200m).

Als ik het hier probeer te vertalen dan lijkt het erop dat ze zeggen dat de remmen het niet deden. De maximumsnelheid ter plekke bedroeg 30 km/h
Dank! :)
[...]
Een heleboel geleuter van zogenaamde kenners. NS personeel kan zeer zeker een 1e klasse kaart hebben om te reizen, ook in uniform bijvoorbeeld in woon/werkverkeer. Daarnaast kan een conducteur in de trein plaatsnemen daar waar het hem goeddunkt als hij of zij met zijn werk bezig is. Over coupe's afsluiten kan ik kort zijn: dat kan alleen in Mat 64, daar hebben we nog coupe's. Dit materieel raakt langzaam uitgefaseerd en in de 17 jaar dat ik nu op de trein zit heb ik dat collega's nog NOOIT bewust zien doen.
Volgens mij worden hier de stilteruimte-zitplaatsen bedoeld (die hokjes voor zes, die in ieder geval in ICM aanwezig zijn) en het zou me niks verbazen als die op slot kunnen. Daar ging het volgens mij vooral om en om conducteurs die aan het werk zijn die plekken van betalende reizigers innemen als het druk is. Daarvan lijkt het me niet gek dat dat vervelend wordt gevonden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrazyRooster
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 04-07-2023
[...]

Mocht iemand overigens in het bezit zijn van een sleutel waarmee je de coupedeur kan openen/sluiten zou NS Corporate security daar graag meer over willen weten. De sleutels hiervoor zijn onvervreembaar eigendom van de NV Nederlandse spoorwegen en dienen niet in het bezit te zijn van daar niet toe aangewezen derden.
Is dat zo'n vierkantsleutel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TStick
Het kan zijn dat een conducteur in de trein werkt. Over het algemeen zal een conducteur in een drukke trein zijn werk in de onbemande cabine doen, of in de conducteursruimte, mits aanwezig.

Ik ben overigens zelf Machinist, en ik moet ergens naartoe passagieren, neem ik plaats in de achteroplopende of tussencabine. Als het rustig is, pak ik soms eerste klasse. Maar ik zit nooit op een plek waar een reiziger voor zou moeten staan. Stel je voor, ik zou me kapot schamen.
CrazyRooster schreef op dinsdag 17 maart 2015 @ 15:31:
[...]
Is dat zo'n vierkantsleutel?
Ik kan hier natuurlijk geen mededelingen over doen he 8)

[ Voor 18% gewijzigd door TStick op 17-03-2015 15:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrazyRooster
TStick schreef op dinsdag 17 maart 2015 @ 15:41:
[...]

Ik kan hier natuurlijk geen mededelingen over doen he 8)
Hoeft ook niet hier hoor. Maar ik had, wanneer je dat wel gedaan had, graag een punt gemaakt door te zeggen dat je die overal op internet zo kan krijgen. heb hier zelf ook nog wel van die sleutels liggen uit de tijd dat ik nog machinist was.

[ Voor 14% gewijzigd door CrazyRooster op 17-03-2015 17:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Topicstarter
[...]

Over coupe's afsluiten kan ik kort zijn: dat kan alleen in Mat 64, daar hebben we nog coupe's. Dit materieel raakt langzaam uitgefaseerd en in de 17 jaar dat ik nu op de trein zit heb ik dat collega's nog NOOIT bewust zien doen.
Ik wel. In ICM en mat '64. Reden was waarschijnlijk dat ze hun spullen daar hadden liggen en dat ze niet in de conducteursruimte wilden zitten en dus gewoon een 1e klas coupé reserveerden. Voor het geval er na hun ronde geen plek was.

Laat ik zo zeggen: ik heb nog nooit een conducteur in de 2e klas zien zitten. Als ik ze zie zitten is dat in de 1e klas. In België bijvoorbeeld zie ik ze vaak genoeg in de 2e klas zitten (ook wel in de 1e).
Dit zijn grote woorden zonder inhoud. Het is een simpele vierkantssleutel die niet specificiek voor de NS is.

[ Voor 13% gewijzigd door Maasluip op 17-03-2015 16:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evilution
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

[...]

Nou, jij bent dan in ieder geval ook niet de kenner die je pretendeert te zijn. Stiltecoupes, waar het personeel graag vertoeft zonder de gewenste stilte te respecteren, kunnen gewoon op slot. Deze sleutels zijn nou ook niet bepaald uniek. Je kunt het eigenlijk niet eens een sleutel noemen, een device om dat ding te bedienen is in de handel vrijelijk te koop en NS corporate security heeft daar geen reet over te vinden. Verder is met de veranderde regels omtrent vrij reizen het sinds 1-1-15 inderdaad voor hen mogelijk om 1e klas te reizen, voorheen kregen de pauperfunctiegroepen (<58?, weet niet zeker, zelf altijd eerste klasse kaart gehad) echter gewoon de tweede klasse kaart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luke!
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 11-10 21:31

Luke!

#Treinbaas
[...]
Welnee, vierkantsleutels worden Europawijd gebruikt. Daar is niks NS-specifieks aan.
[...]
Over coupe's afsluiten kan ik kort zijn: dat kan alleen in Mat 64, daar hebben we nog coupe's.
Ah, nog meer bazel: ICRm heeft ook coupés.

[ Voor 19% gewijzigd door Luke! op 17-03-2015 19:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vinnienerd
Vierkantsleutels koop je gewoon bij de groothandel. Of bol.com :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F.West98
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 03:07

F.West98

Alweer 16 jaar hier

Bedoelt TStick niet gewoon een wagon?

2x Dell UP2716D | R9 7950X | 128GB RAM | 980 Pro 2TB x2 | RTX2070 Super
.oisyn: Windows is net zo slecht in commandline als Linux in GUI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luke!

Luke!

#Treinbaas
Die sluit je in de regel eveneens met vierkantsleutels af (rijtuigen, niet treinstellen). Maar gezien waar het over gaat (stiltecoupés) lijkt me niet dat het over iets anders dan coupés gaat.

[ Voor 53% gewijzigd door Luke! op 17-03-2015 21:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maegrim
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 23-08 17:09
[...]

ha ha ik heb er een en werk niet bij de NS :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alex)
In België kun je die dingen ook gebruiken om treinen mee te laten vertrekken. Gewoon zo'n ding in het kastje op het perron stoppen en draaien, dan gaat de trein rijden :Y

Niet doen dus!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luke!

Luke!

#Treinbaas
Alex) schreef op dinsdag 17 maart 2015 @ 22:29:
In België kun je die dingen ook gebruiken om treinen mee te laten vertrekken. Gewoon zo'n ding in het kastje op het perron stoppen en draaien, dan gaat de trein rijden :Y

Niet doen dus!
Ja, als je de sleutel omdraait dan trapt een kabouter in de cabine het gaspedaal in?
Meine Güte... :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alex)
Luccus schreef op dinsdag 17 maart 2015 @ 22:32:
[...]
Ja, als je de sleutel omdraait dan trapt een kabouter in de cabine het gaspedaal in?
_O-

Ik mag toch hopen dat er een machinist in de cabine zit. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrazyRooster
Alex) schreef op dinsdag 17 maart 2015 @ 22:29:

Niet doen dus!
Die sleutelkastjes heb je hier ook wel. Enige wat je ermee kan is een sein op veilig zetten. Alleen heb je daar nou weer niets aan een vierkantssleutel. En sleutelen kan alleen maar als het lampje op het kastje brand.

Echt sleutelen heb ik zelf maar één keer gedaan tijdens mijn opleiding. Voor de rest van de tijd gebruikte ik gewoon een infraroodpistool waardoor je als machinist niet de cabine meer uithoeft om te sleutelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online
Zijn niet echt vierkante sloten nee, eerder rond met een soort uitstekend iets, als ik de pics zie :)

Afbeeldingslocatie: http://www.klassiekebeveiliging.com/Foto/images/TPRBObdam%282%29.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.klassiekebeveiliging.com/Foto/images/IJmuiden%282%29.jpg

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Topicstarter
Luccus schreef op dinsdag 17 maart 2015 @ 22:32:
[...]
Min of meer wel. Als je de machinist als kabouter ziet tenminste. De conducteur sleutelt en de AVG toont een rode lamp. Na een paar seconden gaan de buitenste lampen branden en vertrekt de machinist. Die heeft geen indicatie of de deuren dicht zijn, de conducteur binnen is en hij kijkt ook niet zoals Duitse machinisten doen. Hij vertrekt.
Dat is een van de grote manco's van het Belgische vertrekproces en op die manier zijn ook ongelukken gebeurd.
Natuurlijk heeft de machinist wel enig verstand in zijn hoofd en zal waarschijnlijk niet altijd vertrekken, maar ik weet zeker dat je als derde op die manier een trein onterecht kunt laten vertrekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TStick
CrazyRooster schreef op dinsdag 17 maart 2015 @ 16:42:
[...]
Hoeft ook niet hier hoor. Maar ik had, wanneer je dat wel gedaan had, graag een punt gemaakt door te zeggen dat je die overal op internet zo kan krijgen. heb hier zelf ook nog wel van die sleutels liggen uit de tijd dat ik nog machinist was.
En dat is dus precies niet de bedoeling. Tenzij je nog in dienst bent bij NS hoor je deze spullen dus in te leveren als je je dienstverband beindigd.Nu zal dat vast wel eens misgaan, en spullen worden vast wel her en der te koop aangeboden, maar deze spullen zijn je in bruikleen gegeven, en net als je uniform, is het onvervreembaar eigendom. Nog zeer recent is er opgetreden tegen een handelaar op marktplaats die diverse NS spullen te koop aanbood.
Maasluip schreef op dinsdag 17 maart 2015 @ 16:46:

Dit zijn grote woorden zonder inhoud. Het is een simpele vierkantssleutel die niet specificiek voor de NS is.
Oh, en alle slimmeriken die met een sleuteltje uit vaders gereedschapskist of van de Gamma met hun tengels aan zaken komen waar ze niet aan horen te komen: bravo, waar een wil is is een weg. Als ergens een hangslot op zit, neemt men een betonschaar me. Punt is dat je de normale bedrijfsvoering verstoord. Doe dat bij herhaling en je wordt onderwerp van onderzoek. Breng mensenlevens in gevaar en verschijn met je poffertjeskop op opsporing verzocht.
knip

[ Voor 5% gewijzigd door PWM op 23-03-2015 22:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TStick
CrazyRooster schreef op woensdag 18 maart 2015 @ 07:25:
[...]
Die sleutelkastjes heb je hier ook wel. Enige wat je ermee kan is een sein op veilig zetten. Alleen heb je daar nou weer niets aan een vierkantssleutel. En sleutelen kan alleen maar als het lampje op het kastje brand.

Echt sleutelen heb ik zelf maar één keer gedaan tijdens mijn opleiding. Voor de rest van de tijd gebruikte ik gewoon een infraroodpistool waardoor je als machinist niet de cabine meer uithoeft om te sleutelen.
infraroodpistool 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online
Die wordt (of inmiddels werd?) inderdaad gebruikt (iig door Veola en Arriva). Dan schiet/schoot de machinist op een paal met een ontvanger, om op die manier niet uit te hoeven stappen.

[ Voor 4% gewijzigd door wildhagen op 18-03-2015 09:01 ]

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Topicstarter
@wildhagen: volgens mij ook veel door Syntus.

Een topic hierover in spoorforum.nl.
TStick schreef op woensdag 18 maart 2015 @ 08:49:
[...]

Oh, en alle slimmeriken die met een sleuteltje uit vaders gereedschapskist of van de Gamma met hun tengels aan zaken komen waar ze niet aan horen te komen: bravo, waar een wil is is een weg. Als ergens een hangslot op zit, neemt men een betonschaar me. Punt is dat je de normale bedrijfsvoering verstoord. Doe dat bij herhaling en je wordt onderwerp van onderzoek. Breng mensenlevens in gevaar en verschijn met je poffertjeskop op opsporing verzocht.
Ho eens even. Ik reageer op je overtrokken claims dat vierkantsleutels onvervreemdbaar eigendom van de NS zouden zijn en dat corporate security daar meer van zou willen weten. De rest verzin je er zelf bij.

Deze sleutels zijn niet uniek voor NS. Er is geen draagverbod van die sleutels voor derden binnen NS-terrein of op treinen van NS, noch kan NS derden aanwijzen die daartoe wel gerechtigd zouden zijn.

Dat je ze niet moet gebruiken voor dingen die je niet moet doen spreekt voor zich. Maar dat geldt voor alle gereedschappen.

[ Voor 6% gewijzigd door Maasluip op 18-03-2015 09:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goner

Goner

What can I do you for ?

Die hoorde ik vanochtend voor het eerst in de Sprinter ; een ingesproken waarschuwing voor resp. zakkenrollers/tasjesdieven en pickpockets/thieves en dus op je spullen te letten ...
Hebben ze die klaarliggen voor het geval die inderdaad gesignaleerd zijn ??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
Goner schreef op woensdag 18 maart 2015 @ 09:31:
Die hoorde ik vanochtend voor het eerst in de Sprinter ; een ingesproken waarschuwing voor resp. zakkenrollers/tasjesdieven en pickpockets/thieves en dus op je spullen te letten ...
Hebben ze die klaarliggen voor het geval die inderdaad gesignaleerd zijn ??
Yup.
In de SLT zit een mediaserver. Die regelt de inhoud van de info-schermen en de automatische oproep. Ergens op de HDD van dat ding zit een mapje met duizenden mp3 bestanden.
De meeste zijn maar een paar woorden lang. De server plakt die dan achter elkaar zodat ze alle stations of tijden in de aankondiging kunnen stoppen.
Maar er zitten ook langere stukken bij. Bijvoorbeeld over de OV chipkaart of zakkenrollers.

TheS4ndm4n#1919

Pagina: 1 ... 37 ... 103 Laatste

Dit topic is gesloten.