Het grote spoorwegentopic deel 22 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 36 ... 103 Laatste
Acties:
  • 532.978 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 22:49
hoe komen ze erbij dat butadieen niet giftig is. Wereldwijd is iedereen er wel over eens dat het een carcinogene stof is.

Misschien bedoelen ze acuut giftig want dat klopt.

http://www.gezondheidsraa...e-health-based-calculated

[ Voor 14% gewijzigd door leonbong op 10-03-2015 13:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maarud
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 23:12
soeppie schreef op dinsdag 10 maart 2015 @ 12:52:
[afbeelding]

Vannochtend in de trein ging deze deur uit het niets open. Weet ik ook hoe dat eruit ziet. Ik moest er weer uit heb via NS online op de hoogte gebracht
Grappig! Ik zat vorige week in de trein die vanaf Utrecht Centraal (want dan moet de trein immers 'omkeren') de deur van de machinistencabine open had staan. Moest ff denken aan dat filmpje waarin die jongens via de intercom de hoofdconducteur opriepen..maar heb het toch maar niet gedaan.

Na van het uitzicht te hebben genoten vanuit de deuropening de deur maar dicht gedaan :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvdr
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 07-10 13:45
soeppie schreef op dinsdag 10 maart 2015 @ 12:52:
[afbeelding]

Vannochtend in de trein ging deze deur uit het niets open. Weet ik ook hoe dat eruit ziet. Ik moest er weer uit heb via NS online op de hoogte gebracht
Dat is de deur naar de voormalige lift van de railtender (het koffiekarretje). Ik zie nog wat kabels, misschien zijn dat de kabels waaraan de liftkooi opgehangen is.
Normaal (toen deze lift nog in gebruikt was) werd de deur elektrisch ontgrendeld via een slot dat in een van de hoofdsteunen van de banken vlakbij zit. Ik dacht dat dit circuit buiten gebruik was gesteld. Misschien was het slot gewoon de dagen zat en heeft het opgegeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijdod
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 10-10 07:40
ATB kicked in yo! (Althans, volgens mij staat die seinen daar standaard op rood. Station Maarssen)

Afbeeldingslocatie: https://fbcdn-sphotos-a-a.akamaihd.net/hphotos-ak-xfp1/v/t1.0-9/11054363_986106824733626_6790632856222058192_n.jpg?oh=94343ef41268acfce795b3152a68187c&oe=55877A3E&__gda__=1434695095_f035a0eec26f5bd229b5b26d343dae8a

Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mambo No5
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 10-10 19:03

mambo No5

Bad Apple?

Correct, zijn allemaal bediende seinen. :) Lijkt er zo van de foto bekeken op dat 't ding is doorgegleden bij het stoppen?

Do not throw Rubbish at the platform | Front Pro eigen foto's in een topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dcm360
  • Registratie: December 2006
  • Niet online

dcm360

Moderator Discord

HD7767 powered

Maar aangezien de trein al ruim voorbij het sein is, had het ook prima groen kunnen zijn voordat de sprinter er voorbij ging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrazyRooster
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 04-07-2023
ijdod schreef op woensdag 11 maart 2015 @ 07:55:
ATB kicked in yo! (Althans, volgens mij staat die seinen daar standaard op rood. Station Maarssen)

[afbeelding]
Is de trein gaan rijden of niet? Zo niet, dan zal het inderdaad een STS-passage geweest zijn en zal de machinist van de trein gehaald worden. Doorglijden is goed mogelijk met mist. Valt zoiets nou onder een technische STS of niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijdod
Hij had een dusdanig hoog tempo dat ik eerst dacht dat het een intercity was op basis van geluid (had niet gekeken; ik stond aan de verkeerde kant van de trap). Zoals ik al zei, ik had niet verwacht dat 'ie het uberhaupt voor het einde van het platform zou halen.

Deuren bleven in eerste instantie dicht, maar gingen (mits boven platform) uiteindelijk open, waarna men verder reed naar Breukelen/Uitgeest.

[ Voor 21% gewijzigd door ijdod op 11-03-2015 09:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaT
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

Wat is er aan de hand tussen Rotterdam en Den Haag? Ik zie bussen op Schiedam Centrum voorrijden en de laatste trein die voorbij kwam is al even geleden. Weer een brandmelding bij Delft?

Groot genoeg voor 2 hoofdletters

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Tussen Rotterdam C. en Schiedam C. rijden er veel minder treinen door een wisselstoring.
Aldus ns.nl

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goner
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 11-10 19:43

Goner

What can I do you for ?

Gaat goed daar bij CS, was er gelukkig net langs. Afgelopen 2 weken al misère genoeg gehad op dat traject.

Rotterdam C.-Delft/Hoek v H. Strand actueel prognose 10.30 uur
wisselstoring
Sinds 09.27 uur • Bijgewerkt: 09.27 uur

Rotterdam C.-Breda actueel
defecte trein
Sinds 08.49 uur - Bijgewerkt: 08.57 uur

Rotterdam C.-Delft/Hoek v H. Strand
wisselstoring
07.18 - 07.31 uur

Rotterdam C.-Hoek v H. Strand actueel
wisselstoring
Sinds 06.20 uur - Bijgewerkt: 09.17 uur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HallonRubus
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 11-10 10:07
'ProRail weigert te betalen voor grafsteen'

Nabestaanden van een man die op een onbewaakte spoorwegovergang in Winsum werd geschept door een trein, slepen ProRail voor de rechter. Ze eisen een tegemoetkoming voor de begrafeniskosten, waaronder de aanschaf van een grafsteen. Het gaat om een bedrag van 30.000 euro, meldt RTV Noord.

Volgens de familie van de 24-jarige man is de spoorbeheerder voor een deel verantwoordelijk voor zijn dood, omdat de spoorwegovergang waar hij omkwam geen slagbomen heeft. Ook is er geen waarschuwingssysteem. Omdat volgens hen de betrokken partijen weigeren te betalen, worden ze in een civiele procedure aansprakelijk gesteld voor zijn dood.

Stoomlocomotieven

De nabestaanden zeggen dat het onmogelijk is om een aankomende trein te horen. Hun advocaat zegt dat de spoorwegovergang stamt uit 1893 toen er nog stoomlocomotieven reden. Die kon je wel aan horen komen, zegt Arvin Kolder tegen RTV Noord.

"De grond trilde als het ware onder je voeten", aldus Kolder. "Als de wind goed stond, kon je hem ook nog eens ruiken." De beveiliging is volgens hem nooit aangepast op moderne treinen.

Ook de gemeente Winsum en vervoersbedrijf Arriva worden voor de rechter gedaagd. Uit stukken van de politie blijkt volgens Kolder dat de machinist pas heeft geremd op het moment van de aanrijding. De gemeente Winsum is als wegbeheerder verantwoordelijk, vindt Kolder.
Ik heb toch echt voor m'n rijbewijs geleerd dat als je het bij een onbewaakte spoorwegovergang niet kan zien, je niet moet oversteken. Lijkt me nogal een kansloze zaak dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrazyRooster
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 04-07-2023
sdk16420 schreef op woensdag 11 maart 2015 @ 11:03:
[...]

Ik heb toch echt voor m'n rijbewijs geleerd dat als je het bij een onbewaakte spoorwegovergang niet kan zien, je niet moet oversteken. Lijkt me nogal een kansloze zaak dus.
En onwenselijk dat een rechter erin meegaat. Dan kan je straks bij elke aanrijding op het spoor als vervoerder op gaan draaien voor de uitvaartkosten en grafsteen. Maar daar ga ik niet direct van uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 21:19
CrazyRooster schreef op woensdag 11 maart 2015 @ 11:08:
[...]
En onwenselijk dat een rechter erin meegaat. Dan kan je straks bij elke aanrijding op het spoor als vervoerder op gaan draaien voor de uitvaartkosten en grafsteen. Maar daar ga ik niet direct van uit.
En alle slachtoffers (en daders) van auto-ongelukken kunnen de gemeente of RWS aansprakelijk stellen omdat er niet op elk kruispunt verkeerslichten staan.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anboni
  • Laatst online: 05-10 05:12
sdk16420 schreef op woensdag 11 maart 2015 @ 11:03:
[...]

Die hele rechtzaak klinkt alsof 'ie zo uit amerika is komen overwaaien. Beetje van het kansloze niveau 'in de handleiding stond niet dat ik m'n kat niet in de magnetron mocht drogen'.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goner

Goner

What can I do you for ?

RocketKoen schreef op woensdag 11 maart 2015 @ 11:46:
[...]
En alle slachtoffers (en daders) van auto-ongelukken kunnen de gemeente of RWS aansprakelijk stellen omdat er niet op elk kruispunt verkeerslichten staan.
En als je wordt aangereden door zo'n geluidloze sluipmoordenaar-scooter, de fabrikant aansprakelijk stellen omdat je vroegâh wel een scooter kon horen aankomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
Goner schreef op woensdag 11 maart 2015 @ 12:22:
[...]

En als je wordt aangereden door zo'n geluidloze sluipmoordenaar-scooter, de fabrikant aansprakelijk stellen omdat je vroegâh wel een scooter kon horen aankomen.
Oh... dat gebeurt al...
Je hebt misschien wel gehoord dat ze voertuigen met een elektrische aandrijving willen verplichten om "motorgeluiden" te produceren als ze onder de 30km/u rijden.

Voetgangers en fietsers moeten gewoon beter uit hun doppen kijken... Helemaal op een spoorwegovergang. Die grote stalen rails dwars over de weg zijn toch best opvallend. En dan staan er vaak ook nog grote borden bij.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goner

Goner

What can I do you for ?

RocketKoen schreef op woensdag 11 maart 2015 @ 12:35:
[...]
Voetgangers en fietsers moeten gewoon beter uit hun doppen kijken...
Automobilisten niet ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 10-10 21:03

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Topicstarter
De naam van de advocaat is een goede beschrijving van hun acties.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
Als automobilist ga je niet op je gehoor af om te weten of er een trein aankomt of niet.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 11-10 16:12

Dido

heforshe

Nog even los van aansprakelijkheid, maar het is toch echt de keus van de familie om 30 mille voor een steen neer te tellen.

Als er al sprake is van aansprakelijkheid lijkt me toch dat alleen basiskosten vergoed worden. Het is nogal krom dat iemand voor eenzelfde fout bij de ene persoon 30 mille moet neertellen omdat de familie zo'n steen wil, en bij de ander niets omdat die zijn lichaam aan de wetenschap schenkt. En een derde moet van de familie in een grafmonument van een paar miljoen op kosten van prorail? 8)7

Wat betekent mijn avatar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Volgens mij maken ze geen schijn van kans... Er staan schrikhekken, kruisen en stopborden. Er zijn zelfs onbewaakte overgangen over 3 sporen in Nederland (ook ANWB fietsroutes...) Het is inderdaad een grijs gebied kwa veiligheid en dus een geaccepteerd risico (zo moeilijk is het niet om uit te kijken...) en zelfs met half bewaakte overwegen met knipperlichten rijden mensen door en helaas ook bij volledig bewaakte overwegen.

5800X3D, MSI X370, MSI 5070Ti

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
Ook dat ze Arriva aanklagen omdat de machinist niet op tijd geremd zou hebben.
Alsof of dat iets uitmaakt. Een trein kan niet op zicht remmen en op tijd stil staan. Hij heeft dan ook niet voor niks voorrang op een overgang.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yukkie
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 01:57

Yukkie

Vorsprung Durch Technik

Wat Maassluip zegt: Wat een kolder. Ook het verweer dat de overweg uit 1893 stamt slaat nergens op. Hoe weet hij nou hoe een naderende stoomtrein in die tijd voelde?

Ik heb ook even snel gekeken op google maps in de buurt van winsum. er liggen 2 (onbewaakte) overgangen in het buiten gebied, waar je links en rechts honderden meters minimaal kunt kijken. De enige onbewaakte overgang binnen de bebouwde kom is uitgevoerd met een rood-wit hek waar je echt niet zomaar door heen loopt.

Ik zie het nergens in het bericht staan, maar er besluipt me een groot 1 april grap gevoel...

We've got that ring of confidence

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Topicstarter
Het zou de overweg aan de Voslaan zijn. Het bericht over het ongeval bij RTV Noord: http://www.rtvnoord.nl/artikel/artikel.asp?p=139957

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online
Wilde staking uitgebroken na een vierde mishandel-partij van treinpersoneel:
Van en naar Rotterdam zijn woensdagmiddag treinen uitgevallen en vertraagd door acties van NS-medewerkers na een mishandeling in de nacht van dinsdag op woensdag.

Dat meldt de NS.

Het is volgens de NS niet duidelijk hoelang reizigers last zullen hebben van de verstoring.
Bron: http://www.nu.nl/binnenla...dam-acties-personeel.html

Kan ze eigenlijk geen ongelijk geven, 4x in 4 dagen (waarvan één *letterlijk* het ziekenhuis in) loopt een beetje de spuigaten uit.

Je moet je onderhand bij het begin van je dienst afvragen of je nog wel levend thuiskomt en je kinderen ooit nog wel zult zien. En de politiek er maar niks aan doen. Ja, een hoop roepen, maar als ze op 19 maart de stemmen binnen hebben hoor je ze meteen niet meer.

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• larshack
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09-10 23:47

larshack

Zonder melk en suiker

Ik geef ze groot gelijk, vond die petitie ook wel een goed gebaar van die twee studenten.
Het wordt tijd dat mensen weer eens respect voor elkaar gaan hebben.

Je weet toch van te voren dat je gepakt kunt worden als je zwartrijdt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goner

Goner

What can I do you for ?

wildhagen schreef op woensdag 11 maart 2015 @ 15:58:
Kan ze eigenlijk geen ongelijk geven, 4x in 4 dagen (waarvan één *letterlijk* het ziekenhuis in) loopt een beetje de spuigaten uit.
Vraag me alleen af of wilde acties en uitvallende treinen het juiste middel is. Daar tref je de betalende reizigers mee, niet de zwartrijders ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online
Goner schreef op woensdag 11 maart 2015 @ 16:29:
[...]

Vraag me alleen af of wilde acties en uitvallende treinen het juiste middel is. Daar tref je de betalende reizigers mee, niet de zwartrijders ...
Nee, ze kunnen zich beter in elkaar laten meppen.... dan is de klant tenminste tevreden. Dat het personeel het ziekenhuis in gemept wordt is voor diezelfde klant kennelijk niet van belang ofzo? Ikke ikke en ikke?

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goner

Goner

What can I do you for ?

wildhagen schreef op woensdag 11 maart 2015 @ 16:30:
[...]
Nee, ze kunnen zich beter in elkaar laten meppen....
Waar zeg ik dat ??
Ik denk alleen dat dit niet helpt tegen in elkaar gemept worden. Los van alle emotie ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 00:12

Onbekend

...

Eigenlijk vreemd dat dit wordt gezien als een probleem van de NS. Geweld tegen hulpverleners, ouderen en huiselijk geweld is gewoon exact het zelfde. Het hoort niet en het is een maatschappelijk probleem wat overal voorkomt, en niet alleen bij de NS.
Het klinkt misschien vreemd, maar ik kijk er niet eens meer van op als er weer een nieuwsbericht is dat er iemand het ziekenhuis is ingeslagen. Het grote probleem wat ik er mee heb is dat er veel reizigers de dupe er van worden, en er totaal niets aan kunnen doen.

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Gebeurt het tegenwoordig ook echt vaker? En waarom gebeurt het zoveel vaker... :( ik geef het personeel gelijk maar het is een groot maatschappelijk probleem zoals Onbekend al zegt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anboni
Het lijkt de laatste jaren zowieso een breder maatschappelijk probleem, als je kijkt naar bijvoorbeeld ook ambulancemedewerkers die belaagd worden. Normaal ben ik niet zo van het geweld met geweld bestrijden, maar in dit geval ben ik toch sterk geneigd om voor te stellen de daders door een stevig arrestatieteam van bed te laten tillen en twee weken op te sluiten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bastien
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

Bastien

Probleemeigenaar

Of het vaker gebeurt durf ik zo niet te zeggen maar natuurlijk komt het nu wel steeds vaker (terecht) in het nieuws. Kwam deze site tegen met een bericht van een jaar geleden. Dit zal waarschijnlijk niet alleen tegen personeel zijn (haal ik niet uit het artikel), maar dan nog.
In 2013 waren er in de trein en op stations 6461 meldingen van agressie, waarvan 774 als ernstig kunnen worden gekwalificeerd (diefstal/beroving, (dreigen met) wapen, en spugen). De rest (5687) betreft ‘lichtere’ vormen van agressie, zoals bedreiging/intimidatie, wangedrag/vandalisme en schelden. Verder blijkt dat 60 procent van alle agressie-incidenten gerelateerd is aan zwartrijden. Maandelijks lopen circa dertien NS-medewerkers letsel op, uiteenlopend van een blauwe plek tot erger.
Dit zal vast niet minder zijn geworden het afgelopen jaar. En dat 60% gerelateerd is aan zwartrijden geeft maar weer aan dat het duikgedrag van overheden om stations af te sluiten dus niet helpt in het verminderen ervan.

Maar zolang geweldplegers (tegen wie dan ook, niet alleen spoormedewerkers, ambu/politie/brandweer etc.) in dit land niet keihard wordt bestraft, zal het ook een maatschappelijk probleem blijven. Natuurlijk begint het bij preventie (van jongs af aan op school het erin 'slaan' (doe maar niet letterlijk)) en opvoeding. Maar daar kan een geweldpleger zich wat mij betreft nooit achter verschuilen, net niet als achter drank/drugs gebruik. Soms zou je willen dat je dit volk naar heropvoedingskampen kunt sturen.

Je privacy is voor het eerst geschonden bij de eerste echo. Daarna wordt het er de rest van je leven niet meer beter op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
De opvoeding is in de laatste 20 jaar toch wel redelijk veranderd. Ik zat volgens mij net in de overgang op de middelbare school/hoger onderwijs van middelmatig naar slecht :P (net mazzel gehad dus...) en sinds 1996 geen opkomstplicht meer @ dienstplicht, ik denk persoonlijk dat 2 jaar verplicht in dienst toch echt wel goed is voor de maatschappij, beetje respect en discipline erin stampen.

Ik kan mij trouwens ook herinneren toen ik nog heen en weer reisde tussen Nijmegen en Utrecht tijdens m'n studie (had niet meteen een kamer 8)7 ) dat we geregeld werden gecontroleerd door de spoorwegpolitie ipv een conducteur, nou dat waren meestal kerels van 2x2m dan laat je het wel in je hoofd om herrie te schoppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Goner schreef op woensdag 11 maart 2015 @ 16:29:
[...]

Hoe krijgen ze anders aandacht zonder maandenlang te wachten voordat ns weer op de politieke agenda komt? Van mij mogen ze gerust staken zolang NS geen extra veriligheidspersoneel inzet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Er wordt compleet voorbij gegaan aan het feit dat men sinds de invoering van de OV-Chipkaart een nieuw beleid heeft ingevoerd t.a.v. mensen de zich in de trein bevinden zonder geldig vervoersbewijs. Deze groep wordt (hier) op een hoop gegooid en zwartrijder genoemd. Niet iedereen die zich zonder geldig vervoersbewijs zich in de trein begeeft is ter kwader trouw. Of men nu vergeten is in te checken, iets verkeerd is gegaan bij het inchecken (of defect), de trein dreigde te missen, maar de situatie er toch om vroeg om op tijd te komen. Toch krijgen deze mensen een boete en moeten zich legitimeren.

Ik snap niet dat men (NS personeel, de NS staf, enzovoorts) niet inziet dat dit tot irritatie en bijkomende agressie lijdt van de reiziger. Natuurlijk zullen er altijd mensen zijn die proberen zwart te rijden en er zullen altijd agressieve reizigers zijn. Maar doe iets aan het idiote beleid en voeg weer meer personeel toe om te controleren. Twee conducteurs als het druk is of een onveilige lijn voor de veiligheid van het personeel (kost geld). De oproep aan de reiziger om er tussen te springen is lachwekkend en tegelijkertijd terecht.

De NS heeft ook een groot imago probleem. Problemen worden (bijna) altijd afgeschoven op Pro-Rail. Misschien wel terecht, maar daar koopt de reiziger niets voor. Die heeft maar één aanspreekpunt en het afschuiven van zijn of haar klachten naar een bedrijf waar de reiziger helemaal niets mee kan, werkt alleen maar ergernis op. Te meer, omdat de houding van het NS personeel is dat men er niets aan kan doen (schouders ophalen).

Nog daargelaten, alle ergernissen van vertragingen. Defecte wissels, blaadjes en sneeuw, geen wc's, overvolle treinen, brand alarmen en de nodige werkzaamheden en de cijfers die zeggen dat het allemaal geweldig gaat.

Uiteraard moet je met je handen van het NS personeel afblijven en is agressie nooit goed te praten. Maar het zou een goed idee zijn om eens zelf kritisch te zijn en een spiegel voor te houden. Alsmede het besef dat het je plicht is je hogere aan te spreken als zij falen in hun beleid.

Ik weet dat de huidige consensus op dit forum is, geen geldig vervoersbewijs is je eigen schuld. Alsmede dat er hier een hoop mensen zijn die de NS en Pro-Rail een warm hart toe dragen. Maar reacties als; "ach kinderziektes" op de zoveelste fkup zijn tekenend.

Ik heb geen rijbewijs en reis al meer dan 30 jaar met de trein. Ik heb familie leden die voor de (oude) NS hebben gewerkt en over een ding zijn we duidelijk. Het is sinds de privatisering er niet beter op geworden. Helemaal niet. Er is ook maar een partij die een verandering te weeg kan brengen en dat is het personeel zelf (NS en/of Pro-Rail). Afschuiven op de politiek en daarmee het op het bordje van de burger schuiven gaat niet werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijdod
Verwijderd schreef op woensdag 11 maart 2015 @ 22:22:
Er wordt compleet voorbij gegaan aan het feit dat men sinds de invoering van de OV-Chipkaart een nieuw beleid heeft ingevoerd t.a.v. mensen de zich in de trein bevinden zonder geldig vervoersbewijs. Deze groep wordt (hier) op een hoop gegooid en zwartrijder genoemd. Niet iedereen die zich zonder geldig vervoersbewijs zich in de trein begeeft is ter kwader trouw. Of men nu vergeten is in te checken, iets verkeerd is gegaan bij het inchecken (of defect), de trein dreigde te missen, maar de situatie er toch om vroeg om op tijd te komen. Toch krijgen deze mensen een boete en moeten zich legitimeren.
Tsja. Je dient in de trein een geldig vervoersbewijs te hebben. Sim-pel. Het enige valide excuus is dat de techniek het niet deed, en dat dien je zsm na instappen te melden bij de conducteur. Je poging op deze wijze de conducteur de 'schuld' te geven is stuitend, eerlijk gezegd. Maar goed, je hebt wel vaker een op zijn zachtst gezegd opmerkelijke visie op het handelen van de NS (en andere zaken) laten zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ijdod schreef op woensdag 11 maart 2015 @ 22:30:
[...]

Tsja. Je dient in de trein een geldig vervoersbewijs te hebben. Sim-pel. Het enige valide excuus is dat de techniek het niet deed, en dat dien je zsm na instappen te melden bij de conducteur. Je poging op deze wijze de conducteur de 'schuld' te geven is stuitend, eerlijk gezegd. Maar goed, je hebt wel vaker een op zijn zachtst gezegd opmerkelijke visie op het handelen van de NS (en andere zaken) laten zien.
Dit is nou precies het probleem. De burger is niet agressiever geworden, hooguit assertiever (ze moeten wel). Het beleid is aangepast en dat is wat het probleem veroorzaakt. Hoezo zou iemand de schuld van het niet hebben van een geldig vervoersbewijs (en dus boete) leggen bij de conducteur? Slaat nergens op.

Het nieuwe beleid is het probleem. De twee partijen (reiziger en conducteur) hebben daar nog schuld nog deel aan.

Edit: De ophef momenteel is dat er meer agressie is t.a.v. het personeel. De oplossing wordt gezocht in het indammen hiervan. De oorzaak laat men volledig buiten beschouwing.

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 11-03-2015 23:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online
De overheid en de Nederlandse Spoorwegen nemen extra maatregelen om de agressie op stations en in treinen tegen te gaan.

Op de twintig grootste stations komt een stationsagent, die indien nodig snel extra collega's kan oproepen.

Ook worden de toegangspoorten op NS-stations zo snel mogelijk gesloten. Het stationsverbod, dat aan bepaalde mensen kan worden opgelegd, wordt vanaf mei ingevoerd, iets eerder dan gepland. Ook komt er meer cameratoezicht op de stations.

Dat is woensdagavond afgesproken tijdens overleg tussen staatssecretaris Wilma Mansveld (Infrastructuur), minister Stef Blok (Veiligheid en Justitie), NS-topman Timo Huges, spoorbeheerder ProRail en de vakbonden.

Aanleiding voor het spoedberaad op het ministerie van Veiligheid en Justitie was de zware mishandeling van een NS-conductrice vorige week in een trein van Schiphol naar Hoofddorp. Het zoveelste geval van agressie heeft tot onrust en protestacties geleid onder veel NS-medewerkers, die aandrongen op een duidelijk signaal vanuit de politiek.

Ook de communicatie tussen de politie en de NS wordt verbeterd, zodat de politie gericht kan surveilleren op plekken en momenten waarvan het spoorbedrijf aangeeft dat dat nodig is, zei Blok. De NS zal op bepaalde momenten op de dag extra gekwalificeerd personeel inzetten om de veiligheid van de reizigers en de eigen medewerkers te verstevigen, kondigde Huges aan.

Hij bedankte het kabinet voor de maatregelen die worden genomen. Huges ging eerder op de avond langs bij de gewonde conductrice. ''Laat het niet voor niets zijn geweest, want de maat is vol'', had ze tegen hem gezegd.

ProRail gaat het aantal camera's op kleine en middelgrote stations uitbreiden. Op enkele grote stations bekijkt de organisatie of het mogelijk is met beeldschermen en spiegels agressie te voorkomen, doordat mensen zichzelf dan kunnen zien.

De vakbonden zijn blij met de afspraken en met de snelle actie van de politiek. Ze realiseren zich dat de maatregelen geen garantie bieden dat het geweld voorbij is, maar dat die wel een bijdrage leveren om het geweld terug te dringen.

Een machinist uit Utrecht, die ook voorzitter is van de ondernemingsraad van NS Reizigers, riep reizigers op ook hun steentje bij te dragen. Als ze getuige zijn van agressie tegen personeel of iets verdachts zien, zouden ze naar de politie moeten bellen en filmpjes moeten maken, zei hij.
Bron: http://www.nu.nl/politiek...maatregelen-agressie.html

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijdod
ijdod schreef op woensdag 11 maart 2015 @ 07:55:
Vanmorgen even opgelet, de sprinter heeft al een groen sein voordat deze binnenkomt. Het rode sein is dus veroorzaakt door de trein zelf, het was dus geen STS-passage. Ik vermoed dat de machinist niet op heeft zitten letten; de trein was vrij vroeg, dus doorglijden bij hard remmen lijkt me niet direct het issue. Daarbij leek eea best rap te stoppen ter hoogte van het platform.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeoh
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 11-10 13:02

Jeoh

blaat

Nou, dat schiet dus allemaal geen reet op. Allemaal zaken voor de pakkans achteraf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EDIT
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 05:25
Als je om wat voor reden dan ook geen geldig vervoerbewijs hebt (stel het eerder genoemde voorbeeld van echt eerlijk vergeten in te checken), dan zal inderdaad de conducteur een boete moeten uitschrijven, simpelweg omdat deze al Is voorgedrukt op het papier. Dat papier is dan jouw vervoerbewijs voor de rest van de reis. Is de conducteur echter van mening dat er geen kwade opzet in het spel is, dan kan hij of zij in het opmerkingenveld dat er bij zetten er wordt in vrijwel alle gevallen de boete gewoon kwijtgescholden. Ieder mens maakt wel eens een foutje.
Echter vindt er achteraf nog wel controle plaats. Stel dat je verdomd goed kan liegen en de conducteur gelooft je op je blauwe ogen, terwijl je eigenlijk nooit incheckt, dan kan er daarna alsnog besloten worden om je wel degelijk een boete te geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online
Treinreizigers kunnen vanaf vrijdag in het Centraal Station van Rotterdam stoelen testen voor de nieuwe sprinters van de NS.

Ze bepalen dan samen met deskundigen van de NS welke stoel het uiteindelijk gaat worden.

Dat verklaarde een woordvoerder van het spoorbedrijf donderdag. In totaal kunnen mensen tot donderdag 19 maart een keuze maken uit drie type stoelen.

Sprinter Dafne Schippers geeft zaterdag om 11.30 uur het officiële startsein voor de test in de stationshal.

Afgelopen najaar maakte de NS bekend nieuwe Sprinters te kopen.

Het gaat om zestig treinen bij de Zwitserse fabrikant Stadler die vanaf 2016 het spoor opgaan en 118 nieuwe Sprinters van treinenbouwer CAF die naar verwachting in 2018 op het Nederlandse spoor gaan rijden.
Bron: http://www.nu.nl/binnenla...n-rotterdam-centraal.html

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online
In het tussenstuk van een trein nabij station Abcoude is donderdagmiddag een kleine brand uitgebroken. Door de brand is het treinverkeer tussen Utrecht Centraal en Amsterdam en Schiphol flink gestremd.

Een woordvoerder van de NS verwacht dat er tot 19.00 uur geen treinen zullen rijden op het traject in verband met de bluswerkzaamheden.

De intercity's tussen Amsterdam en Utrecht worden omgeleid. Tussen Amsterdam Muiderpoort en Breukelen is helemaal geen treinverkeer mogelijk.

Reizigers moeten rekening houden met een extra reistijd van dertig tot zestig minuten.

Door de brand is een passagier lichtgewond geraakt en heeft een conducteur rook ingeademd. Dat meldt de woordvoerder aan NU.nl.

De brandweer meldt dat alle passagiers inmiddels uit de trein zijn. De passagier wordt behandeld door de hulpdiensten. De oorzaak van de brand is nog niet bekend.
Bron: http://www.nu.nl/binnenla...-bij-station-abcoude.html

Afbeeldingslocatie: http://media.nu.nl/m/m1oxo8oa6bvs_wd640.jpg
Afbeeldingslocatie: http://media.nu.nl/m/m1oxo8oah5vt_wd640.jpg
Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/B_5_-dtU8AAIKjj.jpg:large

Filmpje: https://vine.co/v/O9vH6iZ2d5r

Volgens Somda gaat het om een brandje in ICMm stel 4038. De 4046 zou achterop meelopen, maar niet in brand staan.

Volgens reizigers was er "een bonk en een steekvlam".

[ Voor 43% gewijzigd door wildhagen op 12-03-2015 16:58 ]

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijdod
Mijn irrationale kant stelt de vraag waarom spoor 1 & 2 hiervoor gestremd zijn... :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anboni
Dat zie je toch, daar staat de fotograaf ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijdod
Dus eigenlijk een kijkersfile :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDX
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 00:08

DDX

Waarom laten ze geen sprinter pendelen tussen Holendrecht (of Bijlmer) en Amsterdam Centraal ?
Leuke chaos straks op station Bijlmer gok ik als ik naar huis ga.

https://www.strava.com/athletes/2323035

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijdod
Er worden inmiddels bussen ingezet... maar omdat de A2 bij Abcoude ook dicht zit zitten die vast in het sluipverkeer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvk
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 02:28

bvk

Het gaat nooit snel genoeg!

DDX schreef op donderdag 12 maart 2015 @ 17:05:
Waarom laten ze geen sprinter pendelen tussen Holendrecht (of Bijlmer) en Amsterdam Centraal ?
Leuke chaos straks op station Bijlmer gok ik als ik naar huis ga.
Ik stond net op Bijlmer op de metro te wachten en er stonden inderdaad een hele hoop mensen in de hal. Die kwamen uit 2 IRM's die nu voor een rood sein stonden...

En dan de omroepen, dat ging ook niet helemaal lekker. Eerst een dame die roept dat de treinen op last van de brandweer zijn stilgelegd tussen Bijlmer en Breukelen. En dat je dat traject ook via de GVB kunt reizen met je treinkaartje. Alsof er metro's rijden naar Breukelen...

Nog geen minuut erna een tweede omroepster die zegt dat de treinen tussen Centraal en Breukelen zijn stilgelegd op last van de politie. En dat er via Hilversum gereisd kan worden...

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!
ijdod schreef op donderdag 12 maart 2015 @ 17:49:
Er worden inmiddels bussen ingezet... maar omdat de A2 bij Abcoude ook dicht zit zitten die vast in het sluipverkeer
Heb 1 uur over 2km gedaan met ongeluk in zicht... 8)7
zat goed in elkaar; https://twitter.com/petershotnews/status/576072177709117440

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bastien
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

Bastien

Probleemeigenaar

Waarom moet het treinverkeer er zo lang uit liggen dan? Brandweer die trein laten verzuipen en weg ermee? Ik neem aan dat het doorgebakken treinstel zonder problemen door de andere kan worden getrokken toch? Dus laat de stremming bij elkaar een uurtje zijn, spannender moet het niet worden.

/wegsleepleek

Edit:
De NS verwacht dat er de rest van de avond geen treinen zullen rijden op het traject in verband met de bluswerkzaamheden. De verwachting is dat de storing pas 02.00 uur is verholpen.
bron
Doe normaal, 10+ uur om dat ding weg te halen? Zit ie vast gesmolten of zo.

[ Voor 39% gewijzigd door Bastien op 12-03-2015 20:14 ]

Je privacy is voor het eerst geschonden bij de eerste echo. Daarna wordt het er de rest van je leven niet meer beter op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 08:26

bartvl

Vlieg! Kan ik niet. Te laat...

Ik ben ook geen expert op dat gebied, maar ik kan me goed voorstellen dat eerst ook goed vastgesteld moet worden dat de betreffende wagon niet dermate beschadigd is dat afvoeren tot alleen maar meer gevaar leidt. Eventueel is het spoor en de bovenleidingbeschadigd door hitte/rook?

Ik ga er volledig van uit dat men hun uiterste best doet om het treinverkeer zo snel mogelijk op gang te krijgen, maar wel op een veilige, verantwoorde manier. Dat kan natuurlijk even duren.

Life is not about specs, it is about joy!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijdod
Ondanks alle signalen die het tegendeel lijken te bewijzen, geloof ik niet dat de spoorpartijen er bewust op uit zijn de reiziger te frusteren. Dat gezegd vraag ik me wel degelijk af of dit zo lang had moeten duren. Als ik naar de wissels kijk, was in feite alleen spoor 4 gestremd door de defecte trein. Vlak voor Abcoude kan je van 4 naar 3, en direct na het aquaduct kan je weer terug naar 4. Qua plek kan het nauwelijks beter...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Snap niet dat ze spoor 1 en 2 niet benut hebben... nadat de brandmeester het veilig signaal had afgegeven. Alle treinen laten omlopen via Hilversum is ondoenlijk (en gebleken). Sowieso kan de bovenleiding daar onafhankelijk geschakeld worden en ze kunnen allemaal omlopen bij Station Bijlmer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PolarBear
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Alle treinen via HvS is ondoenlijk, maar 2x per uur een IC, volgens mij zijn daar zelfs paden voor. Vroeger toen Asd- Ut nog 2 sporig was gebeurde dat wel vaker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijdod
Kan dat bij Bijlmer, zit de metro daar niet in de weg?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
ijdod schreef op vrijdag 13 maart 2015 @ 08:48:
Kan dat bij Bijlmer, zit de metro daar niet in de weg?
Sorry ik bedoelde na Holendrecht }:O
Maar de treinen vanuit Schiphol kunnen voor Duivendrecht linkerspoor rijden (heb ik wel vaker meegemaakt) en na Abcoude weer overlopen naar rechterspoor.

[ Voor 27% gewijzigd door ArcticWolf op 13-03-2015 08:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EDIT
Dat is deels inderdaad gebeurd. Ik weet dat in ieder geval de sprinters Rotterdam - Uitgeest uiteindelijk weer zijn gaan rijden toen het sein brand meester was gegeven. Helaas was er daarna nog een gestrande trein bij Amstel, waardoor ze alsnog niet verder dan Bijlmer ArenA konden rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luke!
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21:31

Luke!

#Treinbaas
Wat ik regelmatig opvang is dat bij dergelijke dubieuze gevallen een politieonderzoek wordt opgezet dat dermate groot van omvang is dat de hele bende op last van de lange arm der wet wordt platgelegd. Pas als zij klaar zijn met onderzoek mag de boel vervolgens opgestart worden. Van horen zeggen maar wellicht hebben de heren machinisten hier daar ook wel praktijkervaring mee?
PolarBear schreef op vrijdag 13 maart 2015 @ 08:42:
Alle treinen via HvS is ondoenlijk, maar 2x per uur een IC, volgens mij zijn daar zelfs paden voor. Vroeger toen Asd- Ut nog 2 sporig was gebeurde dat wel vaker.
De 800 Amsterdam - Maastricht ging gisteravond dan ook braaf via Hilversum, inclusief de bijbehorende dertig minuten vertraging.

[ Voor 34% gewijzigd door Luke! op 13-03-2015 11:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mambo No5

mambo No5

Bad Apple?

Dit zal hier inderdaad ook het geval geweest zijn ja; het zal met niets verbazen als (naast de politie) ook IL&T ter plekke is gegaan om onderzoek te doen; zeker aangezien er ook gewonden gevallen zijn. De 800 is inderdaad de rest van de avond omgeleid geweest via Hilversum; op een gegeven moment zijn deze richting Amsterdam wel weer via de gebruikelijke route gaan rijden. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online
Weer 2 gevallen van 'conducteurtje meppen/bedreigen':
De Nederlandse Spoorwegen hebben opnieuw te maken gehad met mishandeling en bedreiging. Op Utrecht Centraal kreeg een medewerker donderdag een vuistslag op zijn kaak van een 50-jarige passagier uit Den Dolder.

In Beilen werd donderdagavond een 28-jarige man uit Midden-Drenthe aangehouden toen hij een conducteur bedreigde. Dat is vrijdag bekendgemaakt.

De man uit Den Dolder gedroeg zich in de trein al agressief naar medereizigers en de conducteur. Toen hij in Utrecht uitstapte en een medewerker van de NS de man om zijn identiteitsbewijs vroeg, begon hij te slaan. De man is daarna aangehouden.

In Beilen ging het om een man die geen vervoers- en identiteitsbewijs bij zich had in de trein. De conducteur wilde een bekeuring geven, maar de reiziger uit Midden-Drenthe probeerde hem daarna te slaan. De politie maakt proces-verbaal op.

Voor de NS is de maat vol na de mishandeling van een NS-conductrice vorige week in een trein van Schiphol naar Hoofddorp. Het zoveelste geval van agressie zorgde voor onrust en leidde tot protestacties. Na een topoverleg werd woensdag door de overheid en de NS besloten tot extra maatregelen om de agressie op stations en in treinen tegen te gaan. Zo komt er op de 20 grootste stations een ,,stationsagent'', die indien nodig snel extra collega's kan oproepen.
Bron: http://www.bndestem.nl/al...ucteur-bedreigd-1.4806157

6 mishandelingen in 7 dagen tijd. Triest.

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJnte
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 09-10 21:03
Zijn we echt zo'n gespannen volkje aan het worden, dat we elkaar moeten uitschelden, afranselen of moeten terroriseren? Ik vraag me af of en wanneer er een keer een kantelpunt gaat komen..

Exploring the world by bicycle! cyclingsilk.wordpress.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online
Kennelijk wordt het onder velen tegenwoordig als normaal gezien om te gaan meppen op een conducteur ja, trieste ontwikkeling.

Ik vond dit relaas vandaag in de krant (gepubliceerd voor het bovenstaande) trouwens ook wel redelijk deprimerend:
In 2007 werd ze ernstig mishandeld, in 2014 met de dood bedreigd. Maar conductrice 'Aukje' - de conductrice wil anoniem blijven en gebruikt daarom een schuilnaam - blijft op de trein. ,,Sommigen verklaarden me voor gek, maar ik vind het werk zo leuk.”

Een tijdje ging conductrice Aukje vermomd over straat. De man die haar vorig jaar in de trein met de dood had bedreigd, mocht haar niet herkennen. Ze was bang dat hij zou doen wat hij had gezegd: „Ik maak je helemaal kapot, ik zweer op de dood van mijn moeder dat ik je helemaal afmaak”. De medewerkster van Syntus had hem betrapt op zwartrijden op het traject tussen Oldenzaal en Zutphen.

Donderdag kondigde staatssecretaris Wilma Mansveld extra maatregelen aan voor de veiligheid van spoorwegpersoneel. Het geweld wordt hoe langer hoe erger. Mansveld wil agenten op grote stations - welke is nog niet bekend - meer cameratoezicht en versnelde sluiting van toegangpoortjes.

Aukje is sceptisch. ,,Een stationsagent, een stationsverbod of camera’s op stations hebben volgens mij niet zoveel effect. De meeste agressie speelt zich in de treinen af. Onze treinen zijn uitgerust met camera’s. Dat kan helpen bij het bewijzen van agressie. Het is meer een maatschappelijk probleem dat je niet oplost met dit soort maatregelen. Het is een kwestie van mentaliteit. Die moet veranderen.”
Bron: http://www.bndestem.nl/al...-de-trein-slaan-1.4805734

Kennelijk moet treinpersoneel tegenwoordig dus zodanig vrezen voor hun leven dat ze zich zelfs vermomd op straat moeten begeven.

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mambo No5

mambo No5

Bad Apple?

Ik zeg: zsm de stations afsluiten met poortjes als voorzorgsmaatregel en al het geNIMBY daar omheen per direct de kop indrukken.
IJnte schreef op vrijdag 13 maart 2015 @ 13:07:
Zijn we echt zo'n gespannen volkje aan het worden, dat we elkaar moeten uitschelden, afranselen of moeten terroriseren? Ik vraag me af of en wanneer er een keer een kantelpunt gaat komen..
Dat vraag ik me inderdaad ook steeds vaker af inderdaad.. :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Topicstarter
Voor de NS is de maat vol na de mishandeling van een NS-conductrice vorige week in een trein van Schiphol naar Hoofddorp. Het zoveelste geval van agressie zorgde voor onrust en leidde tot protestacties. Na een topoverleg werd woensdag door de overheid en de NS besloten tot extra maatregelen om de agressie op stations en in treinen tegen te gaan. Zo komt er op de 20 grootste stations een ,,stationsagent'', die indien nodig snel extra collega's kan oproepen.
En hoe lost dit iets op, en sterker nog: dit specifieke geval? De conducteur is dan al mishandeld en de mishandelaar is hier ook al aangehouden.

Wat Aukje dus zegt: het is een mentaliteitsprobleem. Behalve als je iedere conducteur twee beveiligers meegeeft los je niets op. En dan nog: dan richt de agressie zich tegen de beveiligers.

Het lost niets op. Het zijn maatregelen voor de bühne. Het erge is nog dat dit wordt gebracht als oplossingen terwijl je logischerwijze kunt zien dat het niets oplost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zolang men niet inziet dat de reiziger reageert uit onmacht en deze vindt dat hem of haar onrecht wordt aangedaan, blijft het inderdaad een mentaliteitskwestie. Zoals EDIT al aangaf:
EDIT schreef op donderdag 12 maart 2015 @ 10:04:
Als je om wat voor reden dan ook geen geldig vervoerbewijs hebt (stel het eerder genoemde voorbeeld van echt eerlijk vergeten in te checken), dan zal inderdaad de conducteur een boete moeten uitschrijven, simpelweg omdat deze al Is voorgedrukt op het papier.
De verharding begint met het verharde beleid. De reiziger reageert hier alleen maar op. Zolang men dit niet inziet zal er niets veranderen. Poortjes sluiten, zou al een hoop problemen schelen (omdat je dan zeker weet dat je ingechecked bent), maar waarom überhaupt nog controleren dan. Poortjes op de kleine stations zie ik ook nog niet ingevoerd worden overigens.

De reiziger is zich vaak niet eens bewust dat die zich zonder geldig vervoersbewijs bevindt in de trein. Totdat deze geconfronteerd wordt met de conducteur. Deze wordt te midden van een volle trein verteld dat die in overtreding is en een boete moet accepteren en zich dient te legitimeren (als het ware een crimineel). Immers mocht men dit niet doen, dan wordt de spoorwegpolitie erbij gehaald. Dat men niet inziet dat de reiziger zich op zijn minst zich verontwaardig voelt op dat moment en zal reageren, i.p.v. als een mak schaap de boete te incasseren getuigt van weinig (lees geen) inlevingsvermogen.

Ik vraag me overigens af hoe de boete wordt afgewikkeld mocht je geen contant geld bij je hebben.

[ Voor 27% gewijzigd door Verwijderd op 13-03-2015 15:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 05:50

Fiber

Beaches are for storming.

Natuurlijk zijn die mishandelingen misdadig en ontoelaatbaar. Maar ben het wel met Kunu en Edit eens. Het is m.i. misgegaan toen die achterlijke boetes werden ingevoerd voor mensen die geen vervoersbewijs bij zich hebben. Geef die gewoon de kans om een vervoersbewijs te kopen in de trein. Natuurlijk wel tegen een fiks hogere prijs, mag van mij best richting de dubbele prijs als vooraf, en geef de conducteur daarvan een deel als bonus/commissie. Dat maakt het voor de conducteurs een stuk aantrekkelijker om flink te controleren en de pakkans wordt dan ook veel hoger. Juist die veel te hoge boetes roepen agressie op, al is dat op zich natuurlijk nooit goed te praten.

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 13 maart 2015 @ 15:05:
Zolang men niet inziet dat de reiziger reageert uit onmacht en deze vindt dat hem of haar onrecht wordt aangedaan
En dat is dan volgens jou een volkomen valide reden om er maar op los te gaan beuken, en mensen zelfs *letterlijk* het ziekenhuis in te slaan, of mensen met de dood te bedreigen?

Jij staat excuses te zoeken en daarmee dat gedrag te verdedigen, en vind dat dus kennelijk OK? Want de conducteur heeft het uitgelokt?

Eigenlijk is dus de het ziekenhuis in geslagen conducteur geen slachtoffer, maar de dader?

Want als dat zo is, constateer ik idd een mentaliteitsprobleem (maar niet bij de conducteur in dit geval...).

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Davidshadow13
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 21:56
wildhagen schreef op vrijdag 13 maart 2015 @ 15:51:
[...]

En dat is dan volgens jou een volkomen valide reden om er maar op los te gaan beuken, en mensen zelfs *letterlijk* het ziekenhuis in te slaan, of mensen met de dood te bedreigen?

Jij staat excuses te zoeken en daarmee dat gedrag te verdedigen, en vind dat dus kennelijk OK? Want de conducteur heeft het uitgelokt?

Eigenlijk is dus de het ziekenhuis in geslagen conducteur geen slachtoffer, maar de dader?

Want als dat zo is, constateer ik idd een mentaliteitsprobleem (maar niet bij de conducteur in dit geval...).
Ik denk dat het weldegelijk een mentaliteitsprobleem ook bij de handhaving. In het OV in Amsterdam bijvoorbeeld lopen zo ontzettend veel onbeschofte BOA's rond. Je wordt niet meer netjes aangesproken, je wordt afgeblaft, fysiek uit de metro gehaald ook al werk je mee etc. Laatst nog een keer in Amsterdam mijn metro halte gemist omdat ik "er niet uit mocht" van zo'n BOA omdat ze eerst iedereen gingen controleren. Even mijn OV scannen welke ik al klaar hielt bij de deur kon kennelijk niet. Zo snap ik wel dat ook reizigers steeds meer gaan zeuren en gefrustreerd raken omdat ze als oud vuil worden behandeld. Zie ook deze kwestie van laatst: http://www.rtvnh.nl/nieuw...e-bekeuring-zelf-betalen-

Die man in kwestie reageert heel redelijk is hartstikke netjes en wordt toch gewoon door twee agenten in burger afgeblaft en behandeld als een doorgewinterde crimineel. Echt hoor dat soort mensen mogen ook wel wat meer respect hebben voor ons burgers. Dat gaat bijvoorbeeld in de UK waar ik nu woon een heel stuk beter en beleefder. Wat dat betreft zijn we er in Nederland de afgelopen 10 jaar keihard onderuit gegaan op het gebied van beleefdheid en verdraagzaamheid naar elkaar toe en dat betreur ik zeer. ;(

HD4Life @ Full-HD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber

Fiber

wildhagen schreef op vrijdag 13 maart 2015 @ 15:51:
[...]

Eigenlijk is dus de het ziekenhuis in geslagen conducteur geen slachtoffer, maar de dader...?
Jij kan ook altijd zo lekker overdrijven hè...

Natuurlijk is die conducteur slachtoffer en dient degene die hem in elkaar geslagen heeft aan de hoogste boom opgeknoopt te worden...

Maar we mogen ook wel zoeken naar de diepere achterliggende oorzaken van deze ellende: Het compleet falende (boete) beleid van de NS, in mijn ogen.

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online
Maar ik zie daar nog steeds geen valide reden om geweld te gebruiken of mensen met de dood te bedreigen, in tegenstelling tot Kunu kennelijk?

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Topicstarter
Dat zegt hij toch ook niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online
Imho impliceert hij het wel, Kunu doet imho toch wel zijjn best om het gewelddadige gedrag te verdedigen, en in feite van de dader het slachtoffer te maken, en van het slachtoffer de dader.

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Fiber schreef op vrijdag 13 maart 2015 @ 16:02:
[...]

Maar we mogen ook wel zoeken naar de diepere achterliggende oorzaken van deze ellende: Het compleet falende (boete) beleid van de NS, in mijn ogen.
Eh? Je rijdt zwart, je krijgt een boete. Wat is daar falend aan?

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber

Fiber

CyBeR schreef op vrijdag 13 maart 2015 @ 16:07:
[...]

Eh? Je rijdt zwart, je krijgt een boete. Wat is daar falend aan?
Zwartrijden doe je bewust en met opzet. Er zijn zat situaties denkbaar dat je per ongeluk geen geldig vervoersbewijs hebt. Vroeger liep je dan naar de conducteur en die schreef een kaartje voor je uit en die betaalde je netjes, met een kleine toeslag. Tegenwoordig wordt je als een misdadiger direct op de bon geslingerd en krijg je een hoge boete. Dat lokt agressie uit. Is niet goed te praten maar zo werkt het wel. Inderdaad net als die agenten die bij je auto gaan staan wachten tot je parkeertijd verstreken is of je een boete geven terwijl je met de automaat aan het worstelen bent.

[ Voor 4% gewijzigd door Fiber op 13-03-2015 16:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijdod
wildhagen schreef op vrijdag 13 maart 2015 @ 16:04:
Imho impliceert hij het wel, Kunu doet imho toch wel zijjn best om het gewelddadige gedrag te verdedigen, en in feite van de dader het slachtoffer te maken, en van het slachtoffer de dader.
Dat is overigens bij Kunu (vroeger Koenoe) wel vaker het geval. Ergens hoop ik gewoon dat hij/zij aan het trollen is, en dat iemand niet echt zo redeneert...

Eerlijk gezegd verwacht ik eigenlijk dat de mensen die echt per ongeluk geen vervoersbewijs hebben, doorgaans niet de mensen zijn met de losse handjes.. maar dat is volkomen subjectief.

[ Voor 67% gewijzigd door ijdod op 13-03-2015 17:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lodo
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 11-11-2023
ijdod schreef op vrijdag 13 maart 2015 @ 16:51:
Dat is overigens bij Kunu (vroeger Koenoe) wel vaker het geval. Ergens hoop ik gewoon dat hij/zij aan het trollen is, en dat iemand niet echt zo redeneert...
Nouja, ik kan mij ook wel vinden in wat hij te zeggen heeft. Ik heb het er namelijk laatst nog over gehad.

Ik moest overstappen op een verlaten industrieterrein van de ene bus naar de andere bus, dit was overigens de laatste bus die die avond reed, dit kwam omdat de collega waar ik normaal gesproken mee meerijd door omstandigheden eerder naar huis moest.

Tijdens het overstappen bleek dat ik 3 cent in de min stond, waardoor ik dus moest opwaarderen. Ik het verhaal uitgelegd aan de buschauffeur. Geen enkel medeleven en hij liet me gewoon staan in de middle of nowhere.

Daardoor moest ik dus 3 kwartier door de regen lopen om weer ergens in de bewoonde wereld te komen, per toeval zag ik een reclame bord onderweg over geweld tegen conducteurs etc.

Toen heb ik voor mijzelf besloten dat als ik zie dat een buschauffeur of conducteur mishandeld wordt of bedreigd, zal ik er niet tussen stappen. Ik zal mij omkeren en weglopen.

Waarom? Omdat zij mijn wil om dat te doen kapot hebben gemaakt.

Dat vind ik bijzonder knap, omdat ik bekend sta bij vrienden en kennissen als iemand die altijd overal tussen springt. Mijn eerste instinct blijft ook zeggen, help, maar ik maak dan de bewuste keuze om dat niet te doen.

Je kan hiervan vinden wat je wil, maar dat is wat er bij mij gebeurd na jarenlang dit soort situaties te hebben meegemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijdod
Ik snap wat je zegt, maar tegelijk: jij had je vervoersbewijs niet op orde, en kennelijk geen contant geld voor een kaartje, dus waarom maak je dat het probleem van de chauffeur?

(Begrijp me niet verkeerd, ik vind de OV-chipkaart om meerdere redenen een draak van een product, maar echt complex is het niet. Ik reis al dik 25 jaar regelmatig met het OV, en heb eigenlijk nog nooit problemen gehad...)

[ Voor 12% gewijzigd door ijdod op 13-03-2015 17:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lodo
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 11-11-2023
ijdod schreef op vrijdag 13 maart 2015 @ 17:10:
Ik snap wat je zegt, maar tegelijk: jij had je vervoersbewijs niet op orde, en kennelijk geen contant geld voor een kaartje, dus waarom maak je dat het probleem van de chauffeur?

(Begrijp me niet verkeerd, ik vind de OV-chipkaart om meerdere redenen een draak van een product, maar echt complex is het niet)
Dat is zeker waar, maar het was wel een situatie waar enig inlevingsvermogen gepast zou zijn. Je laat niet iemand die door omstandigheden opeens met de bus moet ergens in de middle of nowhere staan in de regen.

Daarnaast kan je daar een wedervraag stellen, waarom wordt de mishandeling van buschauffers/machinisten etc. etc. mijn probleem gemaakt? Ik doe dat zelf niet, waarom zou ik mijn veiligheid op het spel zetten voor hen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• soeppie
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 01-06 21:25
Omdat je elkaar moet helpen?? Ik ben zeker niet de grootste en de sterkste maar ik zou (hoop ik) helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F.West98
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 03:07

F.West98

Alweer 16 jaar hier

Waarom zou de buschauffeur jou in die situatie dan niet helpen? ;)

2x Dell UP2716D | R9 7950X | 128GB RAM | 980 Pro 2TB x2 | RTX2070 Super
.oisyn: Windows is net zo slecht in commandline als Linux in GUI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber

Fiber

Omdat er een heleboel bij zijn die het wel leuk vinden om in een bus te rijden, maar eigenlijk een hekel aan passagiers hebben...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• soeppie
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 01-06 21:25
Denk het niet anders waren ze vast vrachtwagenchauffeur of courier geworden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ijdod schreef op vrijdag 13 maart 2015 @ 16:51:
Uiteraard moet je met je handen van het NS personeel afblijven en is agressie nooit goed te praten.
Er wordt wel vaker op de man gespeeld. Op zich maakt het me ook niet zoveel uit, zolang je maar een punt hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Nachttrein uit Randstad naar Groningen doet ook Zwolle aan
Zwolle krijgt een nachttrein, die eind dit jaar vanuit Rotterdam zal doorrijden naar Groningen.

Vanaf de andere kant komt vanuit Groningen een trein naar Zwolle die zal doorrijden naar Amsterdam. Het is een proef van twee jaar. De treinen gaan alleen rijden in de nacht van vrijdag op zaterdag. Ze stoppen tussen Zwolle en Groningen op alle stations. Door de nieuwe verbinding kunnen mensen in Groningen en Drenthe met de trein naar Schiphol als ze 's ochtends vroeg vliegen. En als ze 's avonds naar bijvoorbeeld een concert in de Randstad zijn geweest, kunnen ze nog met de trein thuiskomen. De provincies Groningen en Drenthe betalen de nachttreinen, waarvan Zwolle dus ook profiteert.

Franse conducteur Thalys geschorst om verbieden zoen vrouwen
Een conducteur van de Franse spoorwegen is woensdag geschorst, omdat hij een Amsterdamse had verboden te zoenen met haar vriendin.

Dat melden Franse media vrijdag. Een petitie tegen de discriminatoire actie van de man heeft op internet al meer dan 60.000 handtekeningen opgeleverd.

De 35-jarige Mirjam, die niet met achternaam wordt genoemd, was eerder dit jaar een lang weekeinde in Parijs geweest. Op het perron van Gare du Nord nam ze afscheid van haar wederhelft met een knuffel en een zoen.

De Thalysmedewerker kwam echter tussenbeide en zei dat dit ''ongepast was''. Heterostellen mochten wel van hem zoenen, zo legde hij uit. Maar twee vrouwen, dat niet. Een reprimande van een kwartier volgde, tot de trein vertrok.

De Nederlandse diende een klacht in bij Thalys. Het bedrijf onderzocht de zaak en schorste vervolgens de medewerker.

Bovendien voldeed Thalys aan de eis van de ondertekenaars van de petitie door de ''homofobe acties scherp te veroordelen''.

[ Voor 41% gewijzigd door Raven op 13-03-2015 21:37 ]

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dcm360
  • Registratie: December 2006
  • Niet online

dcm360

Moderator Discord

HD7767 powered

Verwijderd schreef op vrijdag 13 maart 2015 @ 19:09:
[...]

[...]

Er wordt wel vaker op de man gespeeld. Op zich maakt het me ook niet zoveel uit, zolang je maar een punt hebt.
Je bent jezelf op zijn minst flink aan het tegenspreken in die post. Of je poogt jezelf in te dekken met een uitspraak die lijnrecht tegenover de rest van de inhoud staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

dcm360 schreef op zaterdag 14 maart 2015 @ 01:40:
[...]

Je bent jezelf op zijn minst flink aan het tegenspreken in die post. Of je poogt jezelf in te dekken met een uitspraak die lijnrecht tegenover de rest van de inhoud staat.
Verwijderd schreef op woensdag 11 maart 2015 @ 22:38:
[...]

Dit is nou precies het probleem. De burger is niet agressiever geworden, hooguit assertiever (ze moeten wel). Het beleid is aangepast en dat is wat het probleem veroorzaakt. Hoezo zou iemand de schuld van het niet hebben van een geldig vervoersbewijs (en dus boete) leggen bij de conducteur? Slaat nergens op.

Het nieuwe beleid is het probleem. De twee partijen (reiziger en conducteur) hebben daar nog schuld nog deel aan.

Edit: De ophef momenteel is dat er meer agressie is t.a.v. het personeel. De oplossing wordt gezocht in het indammen hiervan. De oorzaak laat men volledig buiten beschouwing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorrit
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 11-10 09:23
De meeste conducteurs maken nog erg veel gebruik van hun discretionaire bevoegdheid, zo heb ik ondanks 3-5 foutjes in de afgelopen paar jaren met de OV chipkaart :X nog nooit een boete hoeven te incasseren. Het probleem ligt vooral bij de mensen die er niet tegen kunnen aangesproken te worden op hun fouten en dat proberen te maskeren met agressie. Gewoon vriendelijk reageren en uitleggen waar het fout is gegaan zorgt voor wederzijds begrip.

Ondanks dat ik de OV-chipkaart een waardeloos systeem vindt en de vervoerder mijns inziens verantwoordelijk is voor de keren dat ik geen geldig vervoersbewijs had moet je die problemen niet afreageren op de conducteur.
Het feit dat je hier dergelijk agressief gedrag goedpraat vind ik dan ook belachelijk en ik hoop dat je dat ook zelf inziet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Waar geef ik aan dat ik dergelijk agressief gedrag goedpraat? Ik geef alleen een (mogelijke) oorzaak aan. Je moet niet lezen wat er niet staat. Kan mijzelf nog wel een keer quoten, maar dit gaat nergens over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
Verwijderd schreef op zondag 15 maart 2015 @ 16:09:
Waar geef ik aan dat ik dergelijk agressief gedrag goedpraat? Ik geef alleen een (mogelijke) oorzaak aan. Je moet niet lezen wat er niet staat. Kan mijzelf nog wel een keer quoten, maar dit gaat nergens over.
Jij geeft aan dat het beleid om snel boetes uit te delen aan zwartrijders (een) oorzaak is van het geweld naar conducteurs.
Dat is net zoiets als dat "het meisje verkracht werd omdat ze een kort rokje aan had".

Vanuit het perspectief van de dader een compleet logische beredenering. Maar zodra de rest van de wereld het ook zo gaat zien is er toch iets goed mis met de maatschappij.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

RocketKoen schreef op zondag 15 maart 2015 @ 16:19:
[...]

Jij geeft aan dat het beleid om snel boetes uit te delen aan zwartrijders (een) oorzaak is van het geweld naar conducteurs.
Correct.
Dat is net zoiets als dat "het meisje verkracht werd omdat ze een kort rokje aan had".
Ik zou in ieder geval een andere analogie gebruiken. Aangezien de reiziger (vindt dat) in dit geval (hem of haar) leed wordt aangedaan mocht hij of zij zich op wat voor manier zich niet in het bezit bevinden van een geldig vervoersbewijs (dan laten we even buiten beschouwing diegene die willens en wetens wel zwartrijden).

De handeling van het inchecken wordt veel sneller vergeten of verkeerd gedaan, dan het halen van een kaartje. Iets wat je fysiek bij je draagt. De OV-Chipkaart draag je inderdaad ook fysiek bij je, maar je kan niet zien of je daadwerkelijk ook ingecheckt bent (en daarmee zien of je in het bezit bent van een geldig vervoersbewijs). Reizigers met abonnementen hoefden helemaal niet in te checken en deze worden nu verzocht wel twee handelingen te verrichten. Twee handelingen die nu fout (of vergeten) kunnen gaan, die voorheen helemaal niet aan de orde waren.

Het vergeten van een handeling of het onbewust verkeerd gaan van deze handeling staat niet gelijk aan het verkrachten van een meisje (omdat je daar zin in had). Als je dan wel wordt behandeld alsof je een misdaad begaan hebt, dan zal dit bij mensen (terecht) onbegrip oproepen. Dat sommige mensen zich dan agressief gaan opstellen is uiteraard verkeerd, maar wel te verklaren. Men is van mening dat zich onrecht wordt aangedaan aangezien ze helemaal niet de bedoeling hadden zwart te rijden.

De consensus die hier heerst is eigen schuld, dikke bult (harde lijn). Prima zo'n instelling, maar dan moet je wel accepteren dat sommige mensen van mening zijn dat zij helemaal niet schuldig zijn en derhalve de boete dan ook niet willen accepteren. Dan krijg je vanzelf een confrontatie. Waar dit vroeger schappelijk kon worden opgelost, is er nu een andere richtlijn (beleid). Dat er gelukkig nog personeel is die zich hier weinig van aantrekt en zelf inschatten wat er aan de hand is, siert hen.

Misschien was en is het handiger als de NS t.a.v. het nieuw ingevoerde systeem een juist coulantere instelling had ingevoerd, zodat mensen kunnen wennen aan het nieuwe systeem. I.p.v. hiervan deed men het tegenovergestelde.
Vanuit het perspectief van de dader een compleet logische beredenering. Maar zodra de rest van de wereld het ook zo gaat zien is er toch iets goed mis met de maatschappij.
Regels zijn regels en vanuit dat perspectief gezien is er dan ook geen discussie meer. Fouten die begaan worden, hoezeer ook begaan uit onschuld of onwetendheid zullen zwaar gestraft worden. Er wordt een harde lijn ingezet. De menselijke (lees maatschappelijke) reactie hierop wil men niet zien. Men dient zich ten alle tijden zich te gedragen, hoezeer men ook vindt dat men onrecht wordt aangedaan. Ook op deze manier gaat er iets goed mis met de maatschappij. Terugkomend op je compleet misgeslagen analogie:

Rokjesdag:
Het luistert nauw met deze dag
Van alle kanten bereikt mij de vraag wanneer het rokjesdag is. Televisieprogramma’s, tijdschriften, radioshows, passanten op straat. Iedereen heeft het erover. Sommigen noemen het overigens bloesjesdag.
Ik niet.
Rokjesdag is die ene dag in het voorjaar dat alle vrouwen als bij toverslag ineens een rok dragen, met daaronder blote benen. Tot zover de definitie waarop ongetwijfeld het een en ander valt af te dingen, maar daar heb ik geen zin in, sterker nog; het is een prachtige definitie.
De Van Dale noteert onder rokjesdag zie bloesjesdag. Zo kan ik het ook. Snel naar bloesjesdag en daar treffen we deze: eerste warme lentedag (waarop de vrouwen voor het eerst in hun bloesje op straat lopen).
Tja.
Ik vind mijn eigen definitie beter. En ik ben niet eens een billenman. Ook geen tietenman trouwens. Dus dat heeft er niets mee te maken. Wat mijn definitie zo mooi maakt is de toverslag.
Hoe weten alle vrouwen dat het rokjesdag wordt? Er is geen tamtam, en het wordt niet op radio en televisie aangekondigd. Het gaat dus om een voorgevoel dat duizenden vrouwen op hetzelfde moment bezoekt.
Het is vandaag 2 april en als het goed is schijnt de zon. In de loop van de dag zal de temperatuur oplopen tot zo’n17, 18 graden. Dat is in principe genoeg voor rokjesdag, ware het niet dat de ochtend aan de koude kant is, 4 graden, en dat is een obstakel. Halverwege de dag iets anders aantrekken mag niet, en is in veel gevallen ook onmogelijk. Je gaat je op je werk niet verkleden.
Dat brengt ons bij vrijdag.
Niets is beter voor rokjesdag als een dagje wennen aan het idee. Die dag beleven we vandaag. In grote delen van het land, dat moet ik erbij zeggen. Voor wie pech heeft. Wat tegen vrijdag pleit is dat rokjesdag eigenlijk niet aan het einde van een week mag vallen; dat is te makkelijk.
Rokjesdag moet een element van ontbering hebben, een koude ochtend en kippenvel. Vijf graden in de ochtendspits. Het lijkt wel alsof je gek bent. Maar je ziet gelukkig overal collega’s.
Alle rokjes samen zorgen ervoor dat de zon zich al om half 11 gewonnen geeft en haar temperatuur opschroeft naar 13 graden, en twee uur later al naar 18 graden. Uit de wind, een heel klein beetje maar, maar toch, uit de wind kan het makkelijk 20 graden worden.
Voilà, rokjesdag.
Maar ik durf mijn hand er nog niet voor in het vuur te steken. Volgens mijn eigen archief valt rokjesdag namelijk altijd later. 3 april zou een record zijn. Mijn rokjesdagen spelen zich altijd rond 15 april af, bijna twee weken later. Ik moet daar als expert toch enig belang aan hechten.
Maar voor hetzelfde geld overvalt rokjesdag mij vrijdag, dat kan zomaar. Ik neem tenslotte niet deel aan het grote toverslagse raadsel, hoewel ik met drie vrouwen in huis wel een kleine voorsprong heb op andere mannen, en ik hoor de gesprekken die erover gaan, en ik zie dat de winterjassen niet meer aangaan, ik stel zelfs vast dat er lage schoenen aan blote voeten steken, en zonnebrillen in het haar. Ja, dat het de goede kant op gaat, is een feit.
Maar vrijdag?
Doet het er trouwens toe? Natuurlijk niet. Het is maar een geintje. Maar in de kern een schitterend geintje, dat wel. Rokjesdag doet mij meer dan Internationale Vrouwendag, als ik zo oneerbiedig mag zijn.
Het is een feestdag, wanneer hij ook valt.
Edit: Er wordt mij steeds verweten dat ik agressie goed zou praten. Laten we dan vanaf nu vaststellen dat ook ik van mening ben dat onder geen beding agressie t.o.v. het personeel van de NS goed te praten valt. Zoals ik ook al eerder had aangegeven in mijn vorige posts. Dat sommige mensen hier weigeren in te zien dat een harder beleid gevolgen met zich meebrengt, omdat regels nou eenmaal regels zijn, tja. Daar kan ik dan niet zo heel veel aan doen.

Edit2: En ja RocketKunu, ik weet het. Martin Bril heeft het over vrouwen, niet meisjes. Maar rokjesdag zit er aan te komen!

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 16-03-2015 00:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goner

Goner

What can I do you for ?

Jorrit schreef op zondag 15 maart 2015 @ 15:43:
De meeste conducteurs maken nog erg veel gebruik van hun discretionaire bevoegdheid, zo heb ik ondanks 3-5 foutjes in de afgelopen paar jaren met de OV chipkaart :X nog nooit een boete hoeven te incasseren.
Daar hoop ik dan maar op ... want zoals gezegd ; het is in bepaalde gevallen heel makkelijk om te vergeten in te checken (op sommige stations dan, afgesloten stations, bus en tram is ander verhaal). Afgelopen vrijdag nog ; ik zit al een tijdje in de trein en zie in de verte een conducteur ... begon me echt af te vragen of ik ingecheckt was. Met automatismen en zeker na een lange werkweek ga je de mist wel 's in. Conducteur stapte overigens uit, anders was ik naar 'm toe gegaan om te vragen om even te checken. Maar vraag me wel af hoe er gereageerd wordt.
(overigens heb ik een business card, dus in hoeverre kan ik echt zwart rijden?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EDIT
Volgens mij was ie al voorbij gekomen, maar wel relevant:
www.metronieuws.nl/binnen...in-elke-coupe-boete-geven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flowerp
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 11-09 18:20
Of men nu vergeten is in te checken
De kans hierop is enorm veel kleiner als er gewoon overal poortjes staan.

Bij de metro vergeet ik eigenlijk nooit in te checken. Dat kan ook amper omdat je op de meeste plekken de metro niet inkomt zonder in te checken. De enige keer waar ik het wel eens vergeet is als ik op Amstel opstap, en laat juist dat nou net 1 van de plekken zijn waar je niet perse via een poortje hoeft om in de metro te komen :X

It's shocking to find how many people do not believe they can learn, and how many more believe learning to be difficult.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goner

Goner

What can I do you for ?

flowerp schreef op zondag 15 maart 2015 @ 19:08:
[...]
De kans hierop is enorm veel kleiner als er gewoon overal poortjes staan.
Hangt het er wel vanaf waar ze staan ... op Lombardijen kan ik er - letterlijk en figuurlijk - niet omheen, dus daar vergeet ik het niet. Maar op Den Haag Centraal staan her en der verspreid paaltjes en loop je er zo langs als je er even met je gedachten niet bij bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flowerp
Goner schreef op zondag 15 maart 2015 @ 21:15:
[...]

Hangt het er wel vanaf waar ze staan ... op Lombardijen kan ik er - letterlijk en figuurlijk - niet omheen, dus daar vergeet ik het niet. Maar op Den Haag Centraal staan her en der verspreid paaltjes en loop je er zo langs als je er even met je gedachten niet bij bent.
Het gaat natuurlijk om de poortjes die echt de ruimte afsluiten. Zoals idd op Lombardijen en ook bij gecombineerde trein/metro stations zoals Bijlmer Arena. Amstel en Den Haag Centraal zijn beide waardeloos, daar vergeet je het zo.

It's shocking to find how many people do not believe they can learn, and how many more believe learning to be difficult.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flowerp
Maasluip schreef op vrijdag 13 maart 2015 @ 13:15:
[...]

Behalve als je iedere conducteur twee beveiligers meegeeft los je niets op. En dan nog: dan richt de agressie zich tegen de beveiligers.
Ik zag zaterdag ochtends iets wat ik nog niet eerder had gezien; op de trein tussen Sloterdijk en Castricum liep een heuse agent inclusief uniform en wapen en alles mee met 2 controleurs. Leek er niet op dat de agent ergens speciaal naar op zoek was (dan zijn ze in de regel met 2 agenten en wordt nagenoeg ook altijd de trein stop gezet).

Voor zover ik kon zien liep deze gewoon mee met de controle. De controleurs waren ook van zo'n speciaal beveiligingsteam, weet niet precies hoe die heten maar hebben net even andere kleding aan als de gewone conducteur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dat krijg je met een halfbakken uitrol van een OV chipkaart... Eerst maken ze er een puinhoop van bij het uitwerken van de kaart en nog veel meer wat nooit boven tafel komt, wat een smak belastinggeld heeft gekost waar je steil van achterover slaat. En dan is er ook nog geen fatsoenlijk plan om het uit te rollen op de stations in Nederland.

Pagina: 1 ... 36 ... 103 Laatste

Dit topic is gesloten.