Het grote spoorwegentopic deel 22 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 33 ... 103 Laatste
Acties:
  • 532.974 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

NS deelt maandag tulpen uit op Utrecht CS
Goedmakertje voor de grote treinstoringen van eerder deze week of niet, medewerkers van NS delen maandagochtend spontaan 5.000 bosjes tulpen uit aan treinreizigers op Utrecht CS.

Dat doen ze samen met de directie. Volgens de NS gaat het om een ludieke actie. Dat maakte het spoorwegbedrijf vrijdag bekend. NS zegt aan te sluiten bij een wereldwijde actieweek 'random acts of kindness'.

"We vragen de reizigers om het bosje door te geven aan een ander, bijvoorbeeld aan iemand op kantoor. Maar ze mogen de tulpen natuurlijk ook meenemen naar huis", vertelt een woordvoerder.

Hij verwacht niet dat de actie NS veel kritiek gaat opleveren, nadat treinverkeer eerder deze week in en rond Utrecht zwaar werd ontregeld. "Dan kunnen we als bedrijf helemaal niks meer doen. Vertragingen zijn er altijd geweest. In het verleden hebben we wel vaker bloemen uitgedeeld en dat werd altijd positief ontvangen", aldus de zegsman.

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Hmm, opvallende trein op Amersfoort vandaag:
Afbeeldingslocatie: http://www.ravenslair.nl/GoT2/NS-20150207_155227.jpg
(Sorry voor crappy phonepic :P )

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Raven schreef op zaterdag 07 februari 2015 @ 18:00:
Hmm, opvallende trein op Amersfoort vandaag:
[afbeelding]
(Sorry voor crappy phonepic :P )
Dat is de 386 mat 54' uit het spoorwegmuseum O+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 13:13

Fiber

Beaches are for storming.

Maar wat doet hij in Amersfoort? Bezoekje aan Herik Rail / Rijtuigenloods of zo...?

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mambo No5
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 10-10 19:03

mambo No5

Bad Apple?

Die rijd de heimwee express. :) Zie ook Spoorwegmuseum.nl.

Do not throw Rubbish at the platform | Front Pro eigen foto's in een topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luke!
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10:02

Luke!

#Treinbaas
Fiber schreef op zaterdag 07 februari 2015 @ 22:00:
Maar wat doet hij in Amersfoort? Bezoekje aan Herik Rail / Rijtuigenloods of zo...?
De Rijtuigenloods maakt geen deel meer uit van de groep van Herik en de rijtuigen hebben we opgehaald na de Tweakers Express. Is inderdaad de maandelijkse Heimwee Express. Op de site van het Spoorwegmuseum staat welk materieel wanneer daarvoor wordt ingezet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvdr
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 07-10 13:45
Het zou volgens planning eigenlijk de mat. '46 273 moeten zijn. Maar misschien is deze defect gegaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Davidshadow13
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 13:21
Je zou toch zeggen. Waar komen al deze mensen vandaan. Op het traject Amsterdam - Uitgeest (Amstel - CS, Sloterdijk) rijden voor zover ik weet al 4 sprinters per uur. En als ik zo de inwoneraantallen bekijk gaat het om niet bijster veel mensen. Uitgeest heeft net 16.000 inwoners. Krommenie-Assendelft en Wormerveer nog eens 30.000 bij elkaar. Das krap 45.000 op die hele lijn want iedereen die in Zaandam woont neemt immers de IC richting Alkmaar. of de IC richting A'dam en op dat traject rijden ook a 4 IC's per uur.

Ik zie die treinen op mijn traject (Hoorn - A'dam) ook vaak tegen komen en ze zijn gewoon overvol. Maar je zou zeggen dat met deze inwoneraantallen 4 sprinters per uur gewoon genoeg is als dit gewoon structureel 2x4 SLT ingezet wordt.

HD4Life @ Full-HD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDX
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 05:46

DDX

Tja ik ben blij dat ik 's ochtends (om 8:30 of 8:47) op Krommenie-Assendelft mag instappen, Want vanaf daar zijn vaak alle zitplekken op en mag je al staan.
Bij Koog-Bloemwijk is het regelmatig proppen/mensen die maar op perron achterblijven.

Uitgeest stappen natuurlijk ook mensen in uit Heemskerk (want sneller dan via Haarlem) en Akersloot.

[ Voor 17% gewijzigd door DDX op 10-02-2015 16:00 ]

https://www.strava.com/athletes/2323035

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber

Fiber

Waarschijnlijk een hoop mensen die in Amsterdam, Haarlem, Schiphol, etc. werken en in Alkmaar of nog noordelijker wonen...

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alex)
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 21-08 11:20
Abellio heeft de aanbesteding voor Limburg gewonnen, ze hebben Arriva ruim verslagen. Het bod van Veolia voldeed niet aan de gunningscriteria.

We are shaping the future

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber

Fiber

Dochterbedrijf van de NS... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 10-10 21:03

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Topicstarter
Ik vraag me af wat Veolia dan verkeerd heeft gedaan om niet aan de gunningscriteria te voldoen.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EDIT
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 13:00
Volgens Ov Magazine heeft Veolia boven het maximale bedrag ingeschreven en is daardoor het bod al bij voorbaat afgevallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Migrator
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online

Migrator

☄️☄️☄️ voorheen Evest

De NOS schrijft op basis van de Volkskrant dat dat expres kan zijn zodat ze de procedure kunnen rekken en daarmee nog wat winst kunnen maken op de lijnen daar.
Abellio krijgt ov-concessie Limburg
NS-dochterbedrijf Abellio mag de komende 15 jaar het openbaar vervoer in Limburg verzorgen. Het bedrijf heeft volgens de provincie het beste bod gedaan op de ov-concessie. Het is voor het eerst dat al het regionale openbaar vervoer in een provincie in handen komt van één partij.

Het gaat om spoorlijnen waar sprinters op rijden, het streekbussenvervoer en het stadsbussenvervoer in de grote steden en het maatwerkvervoer voor gebieden waar weinig reizigers zijn. De concessie geldt vanaf volgend jaar tot 2031.

Abellio krijgt jaarlijks 55,5 miljoen euro subsidie van de provincie. Het is niet bekend hoeveel het bedrijf heeft betaald voor de concessie. Exacte bedragen zijn lastig te geven, maar volgens de provincie is met de concessie ongeveer 2 miljard euro gemoeid.

Ook Veolia, dat op dit moment twee lijnen in Limburg exploiteert, en Arriva hadden ingeschreven op de aanbesteding. Veolia probeerde vorig jaar nog te verhinderen dat Abellio zou meedoen aan de aanbesteding in Limburg.

Eerder schreef de Volkskrant dat Veolia de aanbesteding van de concessie opzettelijk wilde verliezen. Het bedrijf zou na het verlies het besluit bij de rechter willen aanvechten om de concessieduur zo lang mogelijk te rekken. Veolia rijdt nu op twee lijnen in Limburg en maakt daar winst op.

De intercitylijnen in Limburg werden en worden door de NS geëxploiteerd.

Abellio is ook eigenaar van Qbuzz dat het busvervoer in het noorden van het land, Den Haag (samen met HTM) en Utrecht verzorgt.

If you choose not to decide, you still have made a choice.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Migrator schreef op dinsdag 10 februari 2015 @ 18:51:
De NOS schrijft op basis van de Volkskrant dat dat expres kan zijn zodat ze de procedure kunnen rekken en daarmee nog wat winst kunnen maken op de lijnen daar.
Abellio krijgt ov-concessie Limburg

[...]
Echter, heb ik nu ook enige ervaring met dit soort aanbestedingen (ProRail doet er ook aan mee). De opdrachtgever stelt een maximum bedrag in en stelt echt bizarre eisen waardoor het nagenoeg onmogelijk wordt om in te schrijven voor het maximum bedrag (opdrachtnemers kunnen fictieve korting krijgen op punten die ze kunnen scoren bij het inleveren van het bouw/concessie plan... alleen als ze onder het plafond bedrag inschrijven).
De enige hoop die de aanbiedende partij heeft is BOVEN het maximum bedrag in te schrijven en hopen dat de overige partijen dat ook doen. Ik heb nu 2 (grote) aanbestedingen gehad waarbij in beide gevallen 3 van de 4 partijen boven het maximum bedrag hadden inschreven om de opdracht ongeldig te laten verklaren (en dus een verlengde heraanbesteding in te gaan), wat dus niet is gelukt.

Nadeel bij dit type aanbesteding is dat er een opdrachtnemer kan zijn die (in 1 van de gevallen) letterlijk 1 euro onder het plafond bedrag ging zitten, dus is de opdrachtgever verplicht te gunnen (mits de papieren in orde zijn).
Ander nadeel; juridisch wordt het een vervelend werk (om het zacht te stellen) want de opdrachtnemer zal al z'n juridische kracht inzetten om alsnog genoeg meerwerk eruit te slepen om het werk winstgevend te maken (die plafond bedragen zijn alles behalve realistisch)

Enige voordeel wat er zou kunnen zijn is dat de opdrachtnemer niet in z'n gelijk gezet kan worden en dus verliesleidend is, wat dus goedkoper is voor de opdrachtgever... (kwaliteit gaat hiermee ook niet op vooruit).

[ Voor 4% gewijzigd door ArcticWolf op 10-02-2015 19:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Topicstarter
En dan het eerste commentaar onder het bericht bij L1 Veolia overweegt gang naar rechter om aanbesteding OV:
Een bedrijf dat al vaker de belastingbetaler heeft laten opdraaien voor hun eigen misrekeningen (getallen met veel nullen voor de komma) verdient geen tweede kans meer!
Ik weet niet hoe Veolia de belastingbetaler heeft laten betalen voor de eigen misrekeningen (gaat dit over de hoge brandstofprijs of zo?) maar ik zie nog minder hoe een andere aanbieder die het voor minder zou doen niet exact hetzelfde spelletje zal spelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asmi2
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Maasluip schreef op woensdag 11 februari 2015 @ 08:02:
Ik weet niet hoe Veolia de belastingbetaler heeft laten betalen voor de eigen misrekeningen
Het eerste wat zo te binnen schiet is dit:
http://www.limburger.nl/article/20090911/REGIONIEUWS01/983404037/1030

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alex)
De rol van Veolia is naar alle waarschijnlijkheid wel uitgespeeld. Het door de Fransen gedane bod was dermate hoog dat het al niet meer voldeed aan de gunningscriteria. Jammer maar helaas, volgende.

Ik vind het verschil tussen Abellio en Arriva overigens opvallend groot. Ik kan me wel voorstellen dat men zich bij Arriva afvraagt "heeft Abellio zoveel extra dingen beloofd terwijl wij te conservatief waren, of hadden ze (via NS misschien) cijfers die wij niet hebben?"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krentenbol
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 11-09 09:35

Krentenbol

Prutz0r

Alex) schreef op woensdag 11 februari 2015 @ 09:28:
Ik vind het verschil tussen Abellio en Arriva overigens opvallend groot. Ik kan me wel voorstellen dat men zich bij Arriva afvraagt "heeft Abellio zoveel extra dingen beloofd terwijl wij te conservatief waren, of hadden ze (via NS misschien) cijfers die wij niet hebben?"
Ik begreep eerst niet waar je het over had qua punten, maar na wat doorklikken vond ik dit:
Het bedrijf scoorde bij de aanbesteding van de 1000 haalbare punten 732 punten en liet daarmee Arriva (574 punten) ver achter zich. De andere mededinger Veolia voldeed in de eerste aanbestedingsronde al niet aan de criteria. Het bedrijf kwam te veel geld tekort voor een sluitende exploitatie.
http://www.nrc.nl/nieuws/...baar-vervoer-in-limburg/#

Inderdaad een flink verschil.

How to autobeun: Like, comment en subscribe!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Syntus rijdt op carnavalszondag met extra lange treinen naar Oldenzaal
Vervoerder Syntus heeft in verband met het carnaval in Oldenzaal de dienstregeling voor komende zondag aangepast. Er rijden tussen 11.00 en 23.30 uur extra lange carnavalstreinen tussen Zutphen en Oldenzaal.

In verband met de drukte zijn er gewijzigde vertrektijden en alle reizigers moeten overstappen in Hengelo. Als gevolg van de lange treinen stopt de trein niet in Hengelo-Oost, omdat op dit station het perron te kort is. Reizigers kunnen hier wel elk kwartier een pendelbus nemen richting Oldenzaal. In het carnavalsweekeinde kosten alle ritten met de trein en de bus tussen Hengelo en Oldenzaal vijf euro. Het Twentse carnavalskaartje moet wel van tevoren worden gekocht via de Syntus-app.
Hopelijk staan er ook flink wat ME'ers. Ik heb een keer de fout gemaakt tijdens carnaval van Oldenzaal naar Hengelo te reizen, er waren heel wat ME'ers nodig om mij die trein uit te krijgen omdat er honderden lui de trein in wilden en niet wilden wachten tot de trein helemaal leeg was :X

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goner
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 10-10 23:58

Goner

What can I do you for ?

NS is vanochtend begonnen met omroepen - voor de mensen die het nu nog niet weten - in de trein dat er in de laatste week geen treinen rijden tussen Schiedam en Den Haag.
Ben benieuwd hoe dat gaat lopen met bussen ... maar ik wil er in ieder geval niet bij zijn en heb maar vrij genomen. Is sowieso beetje traditie geworden ivm schoolvakantie v/d kids. Wel goeie timing van ze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tales
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 11:17
Davidshadow13 schreef op dinsdag 10 februari 2015 @ 15:53:
[...]

Je zou toch zeggen. Waar komen al deze mensen vandaan. Op het traject Amsterdam - Uitgeest (Amstel - CS, Sloterdijk) rijden voor zover ik weet al 4 sprinters per uur. En als ik zo de inwoneraantallen bekijk gaat het om niet bijster veel mensen. Uitgeest heeft net 16.000 inwoners. Krommenie-Assendelft en Wormerveer nog eens 30.000 bij elkaar. Das krap 45.000 op die hele lijn want iedereen die in Zaandam woont neemt immers de IC richting Alkmaar. of de IC richting A'dam en op dat traject rijden ook a 4 IC's per uur.

Ik zie die treinen op mijn traject (Hoorn - A'dam) ook vaak tegen komen en ze zijn gewoon overvol. Maar je zou zeggen dat met deze inwoneraantallen 4 sprinters per uur gewoon genoeg is als dit gewoon structureel 2x4 SLT ingezet wordt.
Tjah. 2x4 is over het algemeen te kort, maar komt vaak aanrijden. Soms als je 'pech' hebt een 6je, maar ook wel eens SGM 2+3. Het is heel erg wisselend. Vergeet niet dat veel mensen juist op de zaanlijn met de trein naar werk zullen gaan. Krommenie + Assendelft zijn al 38.000 inwoners + 16.000 inwoners voor uitgeest + 11000 inwoners voor Wormerveer. Dan nog een deel van de inwoners van Zaandijk, en een aantal uit heemskerk (want naar Uitgeest fietsen is sneller dan via Haarlem). Kom je toch op behoorlijke aantallen.

Zeker als je denk dat al deze mensen in de spits reizen. Overdag zijn de treinen redelijk rustig (zoals overal). Maar 'S avonds na 8 uur wanneer er weer een 30 minuten dienst wordt gereden dan loopt het toch al weer aardig snel vol.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Davidshadow13
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 13:21
Tales schreef op woensdag 11 februari 2015 @ 17:14:
[...]

Tjah. 2x4 is over het algemeen te kort, maar komt vaak aanrijden. Soms als je 'pech' hebt een 6je, maar ook wel eens SGM 2+3. Het is heel erg wisselend. Vergeet niet dat veel mensen juist op de zaanlijn met de trein naar werk zullen gaan. Krommenie + Assendelft zijn al 38.000 inwoners + 16.000 inwoners voor uitgeest + 11000 inwoners voor Wormerveer. Dan nog een deel van de inwoners van Zaandijk, en een aantal uit heemskerk (want naar Uitgeest fietsen is sneller dan via Haarlem). Kom je toch op behoorlijke aantallen.

Zeker als je denk dat al deze mensen in de spits reizen. Overdag zijn de treinen redelijk rustig (zoals overal). Maar 'S avonds na 8 uur wanneer er weer een 30 minuten dienst wordt gereden dan loopt het toch al weer aardig snel vol.
Dan zijn er een paar opties denk ik. of zorgen voor voldoende materiaal om 2x4 SLT te rijden. Moeten ze rekening mee houden bij bestelling nieuwe sprinters die over een aantal jaar in dienst komen. Andere optie is Uitgeest een IC station maken zodat de IC's Zaandam-Alkmaar ook op Uitgeest stoppen zodat de drukte wat meer gespreid wordt. (Ja ik weet dat de IC's ook druk zijn) maar als Castricum een IC station kan zijn dan kan Uitgeest dat ook :P. Dan heb je 8 treinen per uur op die lijn en dat moet toch genoeg.

De lijn Enkhuizen-Hoorn-A'dam heeft ook net zoveel mensen in het achterland. Zelfs wel meer. 70.000 in Hoorn, 30.000 in Stede Broec, 25.000 in Enkhuizen dat is 125.000 mensen, meer dan langs de zaanlijn wonen en hier rijden in de spits slechts 4 treinen per uur i.p.v. 8. Dat is ook druk maar niet zo druk als de zaanlijn waar de frequentie twee keer zo hoog is. Dan moet dat drukte probleem toch op te lossen zijn lijkt mij?

HD4Life @ Full-HD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Nu online
Goner schreef op woensdag 11 februari 2015 @ 15:22:
NS is vanochtend begonnen met omroepen - voor de mensen die het nu nog niet weten - in de trein dat er in de laatste week geen treinen rijden tussen Schiedam en Den Haag.
Ben benieuwd hoe dat gaat lopen met bussen ... maar ik wil er in ieder geval niet bij zijn en heb maar vrij genomen. Is sowieso beetje traditie geworden ivm schoolvakantie v/d kids. Wel goeie timing van ze.
Yup. Ze gaan de tunnel + station in Delft in gebruik nemen.
ArcticWolf schreef op dinsdag 10 februari 2015 @ 19:44:
[...]
Nadeel bij dit type aanbesteding is dat er een opdrachtnemer kan zijn die (in 1 van de gevallen) letterlijk 1 euro onder het plafond bedrag ging zitten, dus is de opdrachtgever verplicht te gunnen (mits de papieren in orde zijn).
Ander nadeel; juridisch wordt het een vervelend werk (om het zacht te stellen) want de opdrachtnemer zal al z'n juridische kracht inzetten om alsnog genoeg meerwerk eruit te slepen om het werk winstgevend te maken (die plafond bedragen zijn alles behalve realistisch)

Enige voordeel wat er zou kunnen zijn is dat de opdrachtnemer niet in z'n gelijk gezet kan worden en dus verliesleidend is, wat dus goedkoper is voor de opdrachtgever... (kwaliteit gaat hiermee ook niet op vooruit).
Er is nog een optie
Kijk naar de Thuiszorg. Of regio Taxi deze week nog.
De aanbieder die de aanbesteding wint gaat gewoon failliet omdat het ze niet lukt de concessie winstgevend te maken.

TheS4ndm4n#1919

RocketKoen schreef op woensdag 11 februari 2015 @ 22:39:
[...]

Yup. Ze gaan de tunnel + station in Delft in gebruik nemen.

[...]

Er is nog een optie
Kijk naar de Thuiszorg. Of regio Taxi deze week nog.
De aanbieder die de aanbesteding wint gaat gewoon failliet omdat het ze niet lukt de concessie winstgevend te maken.
Klopt, al verwacht ik niet dat Albellio 123 falliet gaat ;)
Maar het klopt wel wat je zegt, het gebeurd steeds vaker dat de aanbiedende partij falliet gaat :/

• Tales
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 11:17
Davidshadow13 schreef op woensdag 11 februari 2015 @ 18:12:
[...]

Dan zijn er een paar opties denk ik. of zorgen voor voldoende materiaal om 2x4 SLT te rijden. Moeten ze rekening mee houden bij bestelling nieuwe sprinters die over een aantal jaar in dienst komen. Andere optie is Uitgeest een IC station maken zodat de IC's Zaandam-Alkmaar ook op Uitgeest stoppen zodat de drukte wat meer gespreid wordt. (Ja ik weet dat de IC's ook druk zijn) maar als Castricum een IC station kan zijn dan kan Uitgeest dat ook :P. Dan heb je 8 treinen per uur op die lijn en dat moet toch genoeg.

De lijn Enkhuizen-Hoorn-A'dam heeft ook net zoveel mensen in het achterland. Zelfs wel meer. 70.000 in Hoorn, 30.000 in Stede Broec, 25.000 in Enkhuizen dat is 125.000 mensen, meer dan langs de zaanlijn wonen en hier rijden in de spits slechts 4 treinen per uur i.p.v. 8. Dat is ook druk maar niet zo druk als de zaanlijn waar de frequentie twee keer zo hoog is. Dan moet dat drukte probleem toch op te lossen zijn lijkt mij?
Op de lange termijn zeker, het is één van de trajecten die aangewezen zijn om elke 10 minuten een trein te krijgen. Wormerveer is hier al voor aangepast. Ik heb altijd begrepen dat koog zaandijk ook een bottleneck is vanwege perron lengte. Punt blijft dat 2x4SLT nog steeds te kort is. Het is gewoon een hele drukke lijn, zeker met nieuwbouw wijk Saendelft er bij zit. Het is jammer dat er geen recente cijfers van het aantal instappers bekend zijn (laatste die ik kan vinden zijn 2009 geloof ik).

Edit: Daarnaast helpt het natuurlijk niet als er in de spits heel vaak 'maar' tot Wormerveer wordt gereden en KMA- Uitgeest overgeslagen wordt. Richting Amsterdam valt de trein dan ook weer uit, wat er weer voor zorgt dat je 2x zoveel mensen hebt staan bij krommenie en uitgeest....

[ Voor 8% gewijzigd door Tales op 12-02-2015 09:18 ]

• Xepos
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 10-10 16:03
Hm het lijkt me dat Albellio dan gewoon gaat rijden met het oud materiaal van Veolia maar dan met een lakje overheen? Want het lijkt me niet dat de treinen al zijn afgeschreven na 5-7 jaar? Aangezien Albellio het nieuw materiaal bij dezelfde fabrikant gaat halen.

[ Voor 16% gewijzigd door Xepos op 12-02-2015 20:03 ]

• Luke!

Luke!

#Treinbaas
Abellio heet het bedrijf, niet te verwarren met Albelli maar die doen heel wat anders dan treinen rijden.
Wat er qua materieel gaat gebeuren is op te maken uit het bestek van de provincie. De E-GTW's blijven, de D-GTW's wieberen ergens na oplevering van de elektrificatie van de lijn Roermond - Venlo - Nijmegen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goner

Goner

What can I do you for ?

Voor de 2e dag op rij geen/minder treinen tussen R'dam en Den Haag ... ik rij nou ruim 6 jaar elke dag dat traject en het wordt echt alleen maar erger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PolarBear
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Erger nog:
Schiphol
Vrijdag 13 Februari 08:34
Oorzaak
Tussen Schiphol en Amsterdam Zuid/Hoofddorp/Lelylaan rijden geen treinen door een brandmelding.
Verwachting
De extra reistijd is meer dan 60 min. De verstoring is naar verwachting rond 9:00 uur verholpen.
Nou kan ik voor een hele hoop begrip opbrengen, maar dit is echt te kansloos voor woorden. Dit gebeurt echt om de haverklap en 9 van de 10 keer is er helemaal niets aan de hand. Als je het technisch niet voor elkaar krijgt zet er dan ouderwetse brandwachten neer. Dit is voor een vervoersknooppunt als Schiphol toch niet te doen?

NS wil delen vastgoed afstoten

De NS wil van de stations in Nederland ‘economische broedplaatsen’ maken. Daartoe zal een deel van het vastgoed worden afgestoten en activiteiten op de stations meer aan de markt worden overgelaten. Dit zegt NS-topman Timo Huges in een interview met het FD.

‘We gaan nadenken over een ander concept waarbij we minder zelf doen. Ik nodig retailers, vastgoedontwikkelaars en andere vervoerders uit om daarover met ons te komen praten. De stations zijn van iedereen.’

[...]

Bij elkaar sprak Huges over ‘voorzichtige verbeteringen’ en kondigde tegelijkertijd aan dat het bedrijf ‘flink de broekriem gaat aanhalen.’ Vooral de nieuwe concessie voor het rijden op het hoofdnet brengt ‘een financiële uitdaging’ met zich mee. De komende tien jaar investeert NS in totaal €8 mrd in een beter product voor reizigers. Er komen meer treinen - nieuwe sprinters en intercity’s - en bestaande treinen worden verder gemoderniseerd. Daarnaast moet de veiligheid omhoog en de voorzieningen op stations verbeterd.
En
‘Mijn droom is de prijs van het kaartje niet te verhogen’
[..]
Timo Huges zit daar niet. De 16 maanden geleden aangetreden bestuursvoorzitter van de NS heeft zijn bureau van de 17e verdieping naar de eerste verhuisd. Midden tussen de medewerkers van de klantenservice. Symbolischer kan de missie van Huges niet worden uitgebeeld: de klant centraal.
[..]

U heeft aangekondigd flink te bezuinigen. Dan zal het treinkaartje ook wel weer duurder worden?

‘Nee. We mogen een inflatiecorrectie toepassen en dat gebeurde de afgelopen jaren ook steeds. Mijn droom is om een jaar lang van geen enkel kaartje de prijs te verhogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Topicstarter
De NS wil van de stations in Nederland ‘economische broedplaatsen’ maken. Daartoe zal een deel van het vastgoed worden afgestoten en activiteiten op de stations meer aan de markt worden overgelaten. Dit zegt NS-topman Timo Huges in een interview met het FD.

‘We gaan nadenken over een ander concept waarbij we minder zelf doen. Ik nodig retailers, vastgoedontwikkelaars en andere vervoerders uit om daarover met ons te komen praten. De stations zijn van iedereen.’
Lees: wij zien minder winst uit de retailactiviteiten en willen daar geen risico lopen.
Misschien zien ze dat door het meer en meer afsluiten van stations er minder omzet komt? De (huur)prijzen van vastgoed op stations zijn nu ook niet bepaald laag (en de prijzen in de stationswinkels ook niet).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

Maasluip schreef op woensdag 11 februari 2015 @ 08:02:
En dan het eerste commentaar onder het bericht bij L1 Veolia overweegt gang naar rechter om aanbesteding OV:

[...]

Ik weet niet hoe Veolia de belastingbetaler heeft laten betalen voor de eigen misrekeningen (gaat dit over de hoge brandstofprijs of zo?) maar ik zie nog minder hoe een andere aanbieder die het voor minder zou doen niet exact hetzelfde spelletje zal spelen.
Echt schandalig en leugenachtig dat Veolia zich voordoet als slachtoffer van "grootmacht NS". Veolia is namelijk een veel grotere macht dan NS (27 miljard omzet, 220000 personeel). Hetzelfde geldt voor dat zielige kleine Arriva, eigendom van het DB (10x zo groot als NS) en het arme Syntus (=SNCF).

Het is juist het Nederlandse NS dat nota bene op z'n thuismarkt moet concurreren met buitenlandse grootmachten.

Een smerige manier om de publieke opinie te bespelen.

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EDIT
Sterker nog, volgens Wikipedia is meer dan de helft van de aandelen van Veolia in handen van de Franse overheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijdod
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 10-10 07:40
Maasluip schreef op vrijdag 13 februari 2015 @ 08:55:
[...]

Lees: wij zien minder winst uit de retailactiviteiten en willen daar geen risico lopen.
Misschien zien ze dat door het meer en meer afsluiten van stations er minder omzet komt? De (huur)prijzen van vastgoed op stations zijn nu ook niet bepaald laag (en de prijzen in de stationswinkels ook niet).
Om over wat andere randverschijnselen maar te zwijgen: dure inpandige parkeergarage, waardoor huurders deze niet afnemen en in de naastgeleven woonwijk parkeren.

Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goner

Goner

What can I do you for ?

Goner schreef op vrijdag 13 februari 2015 @ 08:36:
Voor de 2e dag op rij geen/minder treinen tussen R'dam en Den Haag ... ik rij nou ruim 6 jaar elke dag dat traject en het wordt echt alleen maar erger.
Heb uiteindelijk maar de E-lijn gepakt, die rijdt wel door.

En wat doet de minister ? Die legt een miljoenen-boete op ... die gaat betaald worden van 'ons' geld en kan dus niet geïnvesteerd worden in verbeteringen. Waar gaat dat geld eigenlijk naar toe ?

Geen wonder dat politici de rekentoets niet halen. Moeten ze hier misschien eens een rekensommetje van maken voor die toets ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PolarBear
  • Niet online
Goner schreef op vrijdag 13 februari 2015 @ 11:58:
[...]

Heb uiteindelijk maar de E-lijn gepakt, die rijdt wel door.

En wat doet de minister ? Die legt een miljoenen-boete op ... die gaat betaald worden van 'ons' geld en kan dus niet geïnvesteerd worden in verbeteringen. Waar gaat dat geld eigenlijk naar toe ?
Het geld gaat naar de Rijksoverheid (waardoor de dividend uitkering naar de enig aandeelhouder de Rijksoverheid naar beneden gaat).

Daarbij ProRail heeft 75.000 euro gekregen en is toch de partij waarbij je moet zijn bij sein en wisselstoringen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goner

Goner

What can I do you for ?

PolarBear schreef op vrijdag 13 februari 2015 @ 16:29:
[...]
Daarbij ProRail heeft 75.000 euro gekregen en is toch de partij waarbij je moet zijn bij sein en wisselstoringen.
Dus door sein- en wisselstoringen rijdt de NS niet op tijd en krijgt daarvoor een boete, niet de partij die verantwoordelijk is ? Die krijgt geld toe !? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
De ov-bedrijven Arriva, Veolia en Connexxion spannen samen tegen de NS. Ze proberen de NS dwars te zitten door rechtszaken te voeren wanneer concessies van het staatsbedrijf onderhands worden verlengd. Onderling hebben de drie bedrijven daarentegen een niet-aanvalsverdrag gesloten.

Dit blijkt uit gesprekken met betrokkenen en een e-mail met deze afspraken in het bezit van de Volkskrant. De afspraken zijn gemaakt in branchevereniging Federatie Mobiliteitsbedrijven Nederland (FMN) waarvan de drie bedrijven lid zijn.

In de praktijk lijken de ov-bedrijven zich ook te houden aan deze onderlinge afspraak. De FMN-leden hebben sinds 2013 zeker drie keer daadwerkelijk een rechtszaak gevoerd gericht tegen de NS, terwijl ze in zeker twee gevallen juist afzagen van een onderling juridisch gevecht.

Bart Schmeink, directeur van Connexxion, bevestigt de mail te hebben gestuurd. Schmeink geeft in de bewuste mail antwoord op de vraag waarom niemand protest aantekent tegen de onderhandse verlenging van de concessie Amstelland-Meerlanden van Connexxion bij Amsterdam. Na ruggespraak met de branchevereniging schrijft Schmeink: 'De simpele conclusie was: wij protesteren niet tegen verlengingen bij elkaar maar maken een uitzondering voor NS/QBuzz.' Qbuzz is een dochteronderneming van de NS.

Schmeink geeft in de mail ook een reden voor de afspraak: 'NS zou naar de mening van FMN geen partij mogen zijn in de betwistbare markt (regionale ov-concessie, red.). We hebben NS immers gevraagd om zich terug te trekken uit de regionale markt (...)'.

De afspraak binnen de branchevereniging is vermoedelijk strijdig met de kartelwetgeving, zegt hoogleraar mededingingsrecht Tom Ottervanger van de universiteit Leiden na bestudering van de teksten. 'Een afspraak tussen concurrenten die verhindert dat bij de verlenging van een concessie de aanbestedende dienst een beter aanbod krijgt, zal al gauw op gespannen voet staan met de Mededingingswet.'

De directies van Arriva en Veolia ontkennen het bestaan van dergelijke afspraken. Wel erkent een woordvoerder van Arriva dat over een recente rechtszaak in Limburg, gericht tegen de NS, vooraf contact is geweest met Veolia. Ook een woordvoerder van Connexxion ontkent in een eerste reactie: 'Er zijn geen afspraken onderling, want dan zou je praten over kartelvorming.'

Geconfronteerd met de correspondentie reageert Schmeink persoonlijk: 'Ik vind dat de e-mail uit de context wordt gehaald. Misschien heb ik de e-mail destijds iets te snel geformuleerd, maar dergelijke afspraken bestaan niet binnen de FMN.' In een latere verklaring zegt Schmeink dat hij binnen de FMN juist geprobeerd heeft een 'doctrine' af te sluiten om het aantal rechtszaken te verminderen.

Rechtszaken rond aanbestedingen zijn schering en inslag in de ov-sector, een miljardenmarkt met miljoenen passagiers per jaar. Op dit moment procederen de leden van de FMN tegen de onderhandse verlenging van de concessie Groningen-Drenthe van Q-Buzz. Afgelopen najaar poogde Veolia de rechter ertoe te bewegen NS-dochter Abellio uit te sluiten van deelname aan de aanbesteding van de bus- en spoorconcessie Limburg. NS is veruit de grootste op de markt van het landelijk treinvervoer, Arriva is de marktleider bij regionaal treinvervoer, Connexxion heeft de meeste buslijnen.

Ook in Limburg voerden Arriva en Veolia op voorhand overleg over de rechtszaak tegen de NS, melden ingewijden aan de Volkskrant. De bedrijven besloten de rechtszaak door Veolia te laten voeren. Arriva zou als dochter van Deutsche Bahn te zwak staan om Abellio uit te sluiten van deelname wegens haar positie als dochter van NS.

Veolia heeft de rechtszaak in Limburg verloren en leek nooit serieus van plan de concessie te winnen. De Franse vervoerder diende een ongeldig bod in bij de provincie Limburg. De concessie is eerder deze week gegund aan Abellio. De NS-dochter heeft een veel scherper bod ingediend dan Arriva.

FMN-bedrijven kruisen de degens soms ook onderling in de rechtszaal, stellen Schmeink en Veolia-directeur Manu Lageirse in hun reacties aan de Volkskrant. Deze zaken gaan de laatste tijd echter altijd over de gunning van nieuwe concessies en niet over verlengde concessies.
Bron: http://www.volkskrant.nl/...a3851171/?akamaiType=FREE

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Twintig procent meer reizigers voor Hanzelijn, alleen Kampen Zuid blijft achter
Reizigers weten de Hanzelijn steeds beter te vinden. In vergelijking met 2013 trok de nieuwe lijn vorig jaar twintig procent meer reizigers. Alleen station Kampen Zuid zag het aantal reizigers gelijk blijven. Dat blijkt uit de Hanzelijn Monitor, die vanmiddag in Kampen is gepresenteerd.

December 2012 werd de Hanzelijn in gebruik genomen. De nieuwe spoorlijn verbindt Zwolle met Lelystad. Daarnaast kwamen er twee nieuwe treinstations bij: Dronten en Kampen Zuid. Al voor de ingebruikname, besloten de betrokken gemeenten te willen meten of de nieuwe spoorlijn voldoet aan de verwachtingen.

Jaarlijkse metingen
Onderzoekers van hogeschool Windesheim deden daarom in 2012 een 0-meting en herhalen sindsdien de metingen. Vandaag werden de resultaten van 2014 gepresenteerd in de zogenoemde Hanzelijn Monitor. Om te bekijken of de spoorlijn succesvol is, wordt naast het aantal reizigers ook gekeken naar andere ontwikkelingen.

Uit de meting blijkt dat vooral de stations Dronten (25%), Lelystad (22%) en Zwolle (16%) meer reizigers hebben gezien. Station Kampen Zuid had ongeveer evenveel instappers en uitstappers als het jaar ervoor. Op een gemiddelde dag tussen 07.00 uur en 19.00 stapten in totaal ruim 15.000 in en uit op de Hanzelijnstations.

Onderwijs profiteert
Met name het onderwijs profiteert van de spoorlijn, concludeert het rapport. Door de Hanzelijn hebben studenten en scholieren meer keuzemogelijkheden. Zo heeft Windesheim in Almere steeds meer studenten verpleegkunde uit Overijssel. Al blijft het aantal studenten uit Flevoland dat een opleiding in Zwolle volgt nog altijd groter.

De Hanzelijn heeft nog wel een klein imagoprobleem: bij veel mensen leeft de spoorlijn nog niet echt. In tegenstelling tot het Kamperlijntje dat wel prominenter in de beleving zit. De verwachting is wel dat Kampen Zuid aan populariteit zal winnen als begonnen wordt met de ontwikkeling van een nieuwe woonwijk in het gebied.

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online
De PvdA wil opheldering over pogingen die de ov-bedrijven Arriva, Veolia en Connexxion zouden doen om de NS juridisch dwars te zitten.

Tweede Kamerlid Duco Hoogland heeft schriftelijke vragen gesteld aan staatssecretaris Wilma Mansveld (Infrastructuur) over een bericht in de Volkskrant zaterdag.

De krant schrijft dat de drie ov-bedrijven onderlinge afspraken hebben gemaakt om rechtszaken te voeren als concessies van het staatsbedrijf onderhands worden verlengd. De vervoerders zouden bovendien onderling juist een niet-aanvalsverdrag hebben gesloten.

Sinds 2013 hebben ze ook minstens drie keer een rechtszaak gevoerd tegen de NS, terwijl ze in zeker twee zaken afzagen van een onderling juridisch gevecht. "Wij protesteren niet tegen verlengingen bij elkaar, maar maken een uitzondering voor NS/QBuzz", aldus Connexxion.

Hoogland is geschrokken van het bericht. De onderlinge afspraken lijken volgens hem op kartelvorming. "Als het klopt, diskwalificeert dit deze bedrijven voor verdere uitoefening van concessies. Het openbaar vervoer is een publieke zaak en moet vrij blijven van dit soort praktijken."

PvdA-europarlementariër Agnes Jongerius gaat de zaak in Brussel aankaarten. ''Het verhaal in de Volkskrant bevestigt de twijfels over de koers van liberalisering. Tijd voor herbezinning dus.''

De NS zegt verbaasd te zijn over de vermeende afspraken tussen Arriva, Veolia en Connexxion. "Als dit waar is, verbaast ons dit. Tijdens aanbestedingen mogen we elkaars concurrent zijn, daarna moeten we samenwerken in het belang van de reiziger. Gedoe tussen vervoerders draagt daar niet toe bij", laat een woordvoerder weten.
Bron: http://www.nu.nl/politiek...disch-dwarszitten-ns.html

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bastien
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

Bastien

Probleemeigenaar

Als dit zo is, dan mogen die bedrijven van mij voor de komende 50 jaar geheel uitgesloten worden van iedere vorm van aanbesteding/concessie in NL (dus niet alleen trein, echt alles). Tevens mag dit gelden voor de moederbedrijven en alle eventuele in de toekomst opgerichte entiteiten van die moederbedrijven.

Als dit de uitvoering is van het begrip MVO bij die bedrijven... |:(

Je privacy is voor het eerst geschonden bij de eerste echo. Daarna wordt het er de rest van je leven niet meer beter op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
"Als het klopt, diskwalificeert dit deze bedrijven voor verdere uitoefening van concessies. Het openbaar vervoer is een publieke zaak en moet vrij blijven van dit soort praktijken."
En zou dus weer terug naar de (lokale) overheid moeten ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online
Een goederentrein met meer dan honderd wagons gevuld met ruwe aardolie is maandag ontspoord en gedeeltelijk ontploft in de Amerikaanse staat West Virginia.

Dat melden Amerikaanse media.

Zeker één huis heeft brand gevat door de ontploffing van minstens veertien wagons. Er zijn geen doden gevallen bij het ongeluk, wel is één persoon gewond geraakt. Ongeveer tweehonderd mensen moesten geëvacueerd worden vanwege de rookontwikkeling.

Door de ontsporing lekken meerdere wagons aardolie in de Kanawha rivier. Eén wagon is geheel in de rivier terechtgekomen. De lokale watervoorziening is hierdoor stilgelegd. Zo'n tweeduizend mensen in de omgeving wordt gevraagd om drinkwater te besparen.

Ten tijde van het ongeluk was er slecht weer in het gebied met op sommige plekken een laag sneeuw van ruim twaalf centimeter. Het is echter niet duidelijk of de weersomstandigheden iets te maken hebben gehad met het ongeluk.
Bron: http://www.nu.nl/buitenla...-staat-west-virginia.html

Videotje met wat mooie beeldjes van dit fikkie:

[YouTube: https://www.youtube.com/watch?v=yKkGp1FzS74]

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nextware
  • Laatst online: 12:11
De laatste tijd rij ik in de ochtend over de ring van Antwerpen. Dan kom je ook langs een stuk spoor waarover ik regelmatig de Intercity Amsterdam <-> Brussel zie.

Echter de laatste dagen heeft de betreffende trein altijd twee locomotieven aan de voorzijde ipv één.

Het gaat om deze versie:

Afbeeldingslocatie: http://upload.spoorpunt.nl/upload/P1340578.jpg

Het is echter te donker om de nummers op de locomotieven te zien. Weten jullie of hiervoor een specifieke reden zou kunnen zijn ? Wellicht materiaal dat naar een specifieke vertreklocatie wordt gebracht ?

[ Voor 8% gewijzigd door nextware op 17-02-2015 15:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alex)
Je ziet denk ik een locomotief met erachter een stuurstandrijtuig (type ICR BDs)? Sinds december worden een aantal ritten van en naar Brussel gereden met zo'n stuurstandrijtuig om voldoende zitplaatsen te bieden, al wordt het rijtuig niet gebruikt om de trein te besturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nextware
  • Laatst online: 12:11
Alex) schreef op dinsdag 17 februari 2015 @ 20:36:
Je ziet denk ik een locomotief met erachter een stuurstandrijtuig (type ICR BDs)? Sinds december worden een aantal ritten van en naar Brussel gereden met zo'n stuurstandrijtuig om voldoende zitplaatsen te bieden, al wordt het rijtuig niet gebruikt om de trein te besturen.
Vanmorgen heb ik weer dezelfde combinatie zien rijden. Het betreft hier echt hetzelfde type locomotief (HLE 28 ?), maar dan twee achter elkaar.

Dus dit model:
Afbeeldingslocatie: http://1.bp.blogspot.com/-KGijbN-FsDY/T4vwvg1Q1VI/AAAAAAAAAEw/1rTp3Jp75B0/s1600/IMG_2851.JPG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Topicstarter
Ik lees dat er nogal eens problemen zijn met die TRAXX locomotieven. Dus misschien een angstloc of is het een defecte loc die vervoerd wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alex)
Twee locs op één trein? Dan is het waarschijnlijk een materieeloverbrenging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 10-10 11:34
Afbeeldingslocatie: http://pascalmartens.fotostop.be/oudedoos1/de3.jpg

De diesel III (plan U) reden in het begin van de laatste inzet tussen Zwolle en Groningen ook altijd met dubbele treinstellen omdat ze kapot konden gaan. Pas in de latere jaren durfden ze er ook los mee te rijden. Een groot voordeel daarvan was wel dat er altijd meer dan genoeg zitplek was :)

[ Voor 11% gewijzigd door LordSinclair op 18-02-2015 10:28 ]

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Omwonenden en reizigers helpen stations verbeteren
Het zijn de exotische namen van het Groningse platteland tussen Sauwerd en Roodeschool: Baflo, Warffum en Usquert bijvoorbeeld. Maar zo exotisch als hun namen, zo naargeestig soms de aanblik op de perrons. Gebarsten ruiten en afgebrande prullenbakken. ProRail en NS Stations zijn nu een proef begonnen waarbij omwonenden, reizigers en rijdend personeel van vervoerder Arriva helpen om de beleving op deze kleine stations in Noord-Groningen te verbeteren. Ze zorgen dat schade snel wordt gesignaleerd, waardoor we het ook snel kunnen repareren.

Afbeeldingslocatie: https://www.prorail.nl/sites/default/files/field/image/uithuizermeeden.jpgEen vernield wachthokje op station Uithuizermeeden

Afbeeldingslocatie: https://www.prorail.nl/sites/default/files/field/image/baflo.jpgEr is flink geinvesteerd in extra digitale borden voor reisinformatie, die vervolgens werden vernield

Ogen en oren
Gehoopt wordt dat de betrokkenheid leidt tot minder vernielingen en meer reiscomfort. Aloude ervaring wijst namelijk uit dat bestaande schades sneller uitlokken tot meer vernielingen. Ook zou de betrokkenheid van de omwonenden, die een paar extra ogen en oren zijn, een sociaal effect kunnen hebben en de drempel voor de daders hoger maken om vandalisme te plegen.

Maatschappelijke schade
Het gaat om de stations tussen Sauwerd en Roodeschool. Jaarlijks is er op die lijn ruim 80.000 euro schade door vernielde wachtruimtes, schermen voor reisinformatie en prullenbakken. Maatschappelijke schade, want het geld moet uit de overheidsmiddelen komen voor spooronderhoud en kan zo niet aan extra vernieuwingen besteed worden.

App en telefoon
De omwonenden en het treinpersoneel kunnen door middel van een speciale app, die normaal al bij NS-personeel in gebruik is, rechtstreeks schades melden aan de Storingsdesk van NS Stations, die voor dat werk weer door ProRail is ingeschakeld. Reizigers worden aangespoord de SOS-palen op de perrons te gebruiken om schades te melden aldaar.

Gemeente en provincie
Een belangrijke rol is er ook de gemeente Eemsmond en Winsum, die ProRail al hielpen contact te leggen met de betrokken belangenorganisaties in de betreffende dorpen. Juist in hun regio vormen stations vaak onderdeel van het centrum van een dorp. De provincie is als concessieverlener zeer betrokken bij het spoor en helpt ook mee met de proef. Voor Arriva sluit het aan bij de doelstelling ‘duurzaam verbinden’.

Proef
Vanuit ProRail en NS Stations worden komende tijd extra metingen verricht op de stations om ook het effect op klantbeleving te monitoren. Het gaat in totaal op acht stations. Bedoeling is de proef een jaar te geven. Als de proef slaagt, kunnen de ervaringen mogelijk ingezet worden op andere stations. Zo moet bekeken worden of de kwaliteit van de meldingen bijvoorbeeld werkbaar is en er ook daadwerkelijk verbetering in de beleving optreedt.

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaT
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

Alex) schreef op dinsdag 17 februari 2015 @ 20:36:
Wat dan wel grappig is om te zien, is dat het stuurstand direct ACHTER de lok hangt, in de richting van Brussel. Dat ziet er toch wel wat merkwaardig uit...

Groot genoeg voor 2 hoofdletters

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PolarBear
  • Niet online
Dat is toch precies wat Alex) zegt, de stuurstandrijtuig rijdt wel mee maar wordt niet gebruikt voor besturing (dus hangt er een loc voor).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maardiweb
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 10-10 13:43
Klopt. De benelux treinstammen zijn sinds de nieuwe dienstregeling uitgebreid met 5 stammen omgebouwde ICR rijtuigen die aan één van de einde een BDs (=stuurstand) rijtuig hebben. Deze rijtuigen werden voorheen gebruikt om een 1700 loc aan te sturen als de loc moest duwen, maar met de komst van de nieuwe TRAXX locomotieven is dat niet meer mogelijk. Momenteel loopt er nog een onderzoek om te kijken of het loont om de BDs om te bouwen naar een rijtuig wat de TRAXX kan aansturen, zodat er niet steeds een locomotief hoeft te worden gewisseld. Dit type treinen gaat straks ook rijden op de HSL tussen Amsterdam en Rotterdam en per eind 2016 ook op Den Haag - Eindhoven.

If you want to be the best, you need to work with the best :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Nu online
Maardiweb schreef op woensdag 18 februari 2015 @ 20:34:
Klopt. De benelux treinstammen zijn sinds de nieuwe dienstregeling uitgebreid met 5 stammen omgebouwde ICR rijtuigen die aan één van de einde een BDs (=stuurstand) rijtuig hebben. Deze rijtuigen werden voorheen gebruikt om een 1700 loc aan te sturen als de loc moest duwen, maar met de komst van de nieuwe TRAXX locomotieven is dat niet meer mogelijk. Momenteel loopt er nog een onderzoek om te kijken of het loont om de BDs om te bouwen naar een rijtuig wat de TRAXX kan aansturen, zodat er niet steeds een locomotief hoeft te worden gewisseld. Dit type treinen gaat straks ook rijden op de HSL tussen Amsterdam en Rotterdam en per eind 2016 ook op Den Haag - Eindhoven.
Het probleem is dat ze niet alleen de BDs moeten ombouwen. Dat is namelijk niet zoveel werk. De signalen moeten alleen de hele trein door (aangezien de loc dan aan de andere kant zit). Dus zullen alle wagons moeten worden omgebouwd.

TheS4ndm4n#1919

• Luke!

Luke!

#Treinbaas
RocketKoen schreef op woensdag 18 februari 2015 @ 22:50:
[...]

Het probleem is dat ze niet alleen de BDs moeten ombouwen. Dat is namelijk niet zoveel werk. De signalen moeten alleen de hele trein door (aangezien de loc dan aan de andere kant zit). Dus zullen alle wagons moeten worden omgebouwd.
Welnee, daar zijn nou net die verrekte handige UIC-kabels voor die onder alle rijtuigen hangen. Wel moet er wat geklust worden om het "groene lamp"-systeem in de TRAXX te laten werken, maar dat moet ook in de variant met één trekkende loc zonder stuurstandrijtuig in de trein en daarvoor rijden nu al "eindrijtuigen" in de composities mee.

's Lands infrabeheerder heeft weer een nieuwe stunt bedacht: een buitendienststelling van het hele bediengebied van de verkeersleidingspost Utrecht om onderzoek te doen naar de storing van ergens in januari. Zou eerst in de nacht van 14 op 15 februari gebeuren, maar daar waren de vervoerders het vanwege carnaval niet mee eens. Nu gaan het hele gebied Utrecht aanstaand weekeinde beide nachten op slot.

[ Voor 25% gewijzigd door Luke! op 19-02-2015 01:20 ]

Luccus schreef op donderdag 19 februari 2015 @ 01:18:
[...]
*knip*

Nu gaan het hele gebied Utrecht aanstaand weekeinde beide nachten op slot.
*O* eindelijk extra tijd voor ons onderhoud :Y)

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

"Spoor tussen Deventer en Olst moet verdubbeld worden"
Het spoor tussen Deventer en Olst moet verdubbeld worden. Dat willen GroenLinks, SP, D66 en PvdA in Provinciale Staten.

Volgens Robert Jansen van GroenLinks zijn er veel te vaak vertragingen op het traject Zwolle-Roosendaal. Die worden veroorzaakt door het enkel spoor tussen Deventer en Olst. Al jaren zijn er daarom plannen om het spoor op het traject te verdubbelen, maar tot nu toe had het onvoldoende prioriteit.

De oppositiepartijen willen dat de provincie het punt weer op de agenda van ProRail zetten en de politiek op de hoogte te houden van de voortgang. Het voorstel kreeg aan het eind van de middag de steun van ook andere partijen in Provinciale Staten en daarmee werd het aangenomen.

Oscar Wilde

• maarud
  • Registratie: Mei 2005
  • Nu online
http://www.rtvnoord.nl/artikel/artikel.asp?p=145454
Dat gaat helemaal op de schop. Zo komt er een entree aan de zuidkant en een bustunnel onder de sporen door. Ook komen er tunnels voor voetgangers en fietsers en extra stallingen aan de zuidkant van het station. De huidige sporen 1 tot en met 3 worden gedempt.

Het hoofdstation is straks geen eindstation meer. Treinen kunnen doorrijden de provincie in.
Afbeeldingslocatie: http://www.rtvnoord.nl/content/foto/groot/groot_150123-Zuidentree.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.rtvnoord.nl/content/foto/groot/groot_150123-voetgangergebied.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.rtvnoord.nl/content/foto/groot/groot_150123-perronplein.jpg

Dat ziet er mooi uit zeg...maar zal ook wel even duren voor het af is. Jammer dat ik er niet meer naar school hoef :P

Maareh, spoor 1 t/m 3 gedempt is wel jammer, dat is nu mooi dichtbij de bussen. Het was al zo ver lopen naar de achterste twee sporen, nu is dat permanent zo. Maar als ik het plaatje zo zie en de bussen stoppen zo dicht bij de trein, komt dat wel goed :)

En het station had vroeger sporen die doorliepen richting het noorden maar die hebben ze gedempt voor een oversteek. De achterste sporen lopen nog wel door. Dus waarom ze zeggen dat het straks geen eindstation meer is, is mij een raadsel want dat is het nu ook niet, technisch gezien.

[ Voor 3% gewijzigd door maarud op 19-02-2015 09:18 ]

• mambo No5

mambo No5

Bad Apple?

Check, zie ook Prorail.nl en deze pdf over het project. Kennelijk gat men ook in Groningen werken met corridoren en zal er meer op Europapark gekeerd gaan worden ipv op Groningen CS/HS. :) Tevens het een en ander aan extra perrons en ontvlechting van de treindienst van Arriva met die van NS richting het zuiden toe. :)

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

Luccus schreef op donderdag 19 februari 2015 @ 01:18:
[...]
's Lands infrabeheerder heeft weer een nieuwe stunt bedacht: een buitendienststelling van het hele bediengebied van de verkeersleidingspost Utrecht om onderzoek te doen naar de storing van ergens in januari. Zou eerst in de nacht van 14 op 15 februari gebeuren, maar daar waren de vervoerders het vanwege carnaval niet mee eens. Nu gaan het hele gebied Utrecht aanstaand weekeinde beide nachten op slot.
Goeie actie d:)b

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

• Migrator
  • Niet online

Migrator

☄️☄️☄️ voorheen Evest

Dat zou dan het einde betekenen van het laatste stuk enkelspoor waar Intercity's op rijden volgens mij. Gelukkig voor het project is het traject al vrij geschikt voor dubbelspoor; de bovenleidingportalen zijn breed genoeg voor dubbelspoor en in Deventer zijn de bruggen over de weg dubbel uitgevoerd (waar er dus maar aan één kant rails ligt) en ik geloof ook niet dat er wissels verlegd hoeven worden aan de Deventer kant.
-
Ben het er niet mee eens trouwens dat de vertragingen op dat traject ontstaan door dat stuk enkelspoor. Reis regelmatig op dat traject en de treinen hebben hebben meestal al vertraging voordat ze langs dat stuk enkelspoor zijn. Het is meer een geval dat áls er vertraging is dat dat versterkt wordt door het enkelspoor (en vaak is het ook een samenspel met station Zutphen, waar de IC's naar Zwolle en naar Roosendaal op hetzelfde spoor vertrekken en een vertraging naar het zuiden automatisch vertraging naar het noorden betekent). Verdubbeling van de sporen zou het probleem niet automagisch oplossen.
-
Het zou wel op sommige dagen een hoop frustratie schelen. Toen er op een gegeven moment een WOII-bom gevonden werd onder de spoorbrug bij Deventer moesten de internationale trein Amsterdam-Berlijn v.v. en de goederentreinen naar het westen over Zwolle... de IC naar Deventer had 10 minuten vertraging bij aankomst op Olst en moest daarom wachten op de IC naar Zwolle. En op de IC naar A'dam. En op een goederentrein. Resultaat: 30 minuten vertraging op Deventer en een opgeheven trein :X. En zo zijn er af en toe wel meer (minder extreme) gevallen. Met dubbelspoor zouden deze fratsen er niet zijn geweest.

Ben benieuwd naar wat er uit komt in ieder geval :).Het is al iets dat het weer op de agenda van ProRail staat.

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 10-10 11:34
Migrator schreef op donderdag 19 februari 2015 @ 11:12:
[...]
Dat zou dan het einde betekenen van het laatste stuk enkelspoor waar Intercity's op rijden volgens mij.
De Intercity Utrecht <> Leiden rijdt ook nog stukken enkel spoor. Met als klapper op de vuurpijl "intercitystation" Leiden Lammenschans met enkelspoor :D

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

• RocketKoen
  • Nu online
Dubbelspoor geeft natuurlijk ook de mogelijkheid om met een hogere frequentie te gaan rijden.
Nu moet de intercity tussen Zwolle en Deventer namelijk wel stoppen op de metropolen Olst (5000 inw) en Wijhe (6500 inw).
Met dubbelspoor zou de intercity die stations over kunnen slaan en vervangen kunnen worden door een sprinter.

TheS4ndm4n#1919

• Migrator
  • Niet online

Migrator

☄️☄️☄️ voorheen Evest

RocketKoen schreef op donderdag 19 februari 2015 @ 11:25:
Dubbelspoor geeft natuurlijk ook de mogelijkheid om met een hogere frequentie te gaan rijden.
Nu moet de intercity tussen Zwolle en Deventer namelijk wel stoppen op de metropolen Olst (5000 inw) en Wijhe (6500 inw).
Met dubbelspoor zou de intercity die stations over kunnen slaan en vervangen kunnen worden door een sprinter.
Ja, dat hoor ik meer mensen zeggen. Maar hoe had je dat gedacht? Moet er dan een aparte sprinter Zwolle-Deventer komen, moet de lijn Zutphen-Nijmegen uitgebreid worden tot Zwolle-Nijmegen, moeten de sprinters Zwolle-Enschede en Apeldoorn-Enschede op de schop zodat Olst en Wijhe daar ergens tussen gepast worden? Ik denk niet dat een van de genoemde opties meer rendabel is dan de intercity op Olst en Wijhe te laten stoppen, dubbelspoor of niet ;).

• RocketKoen
  • Nu online
Migrator schreef op donderdag 19 februari 2015 @ 11:32:
[...]

Ja, dat hoor ik meer mensen zeggen. Maar hoe had je dat gedacht? Moet er dan een aparte sprinter Zwolle-Deventer komen, moet de lijn Zutphen-Nijmegen uitgebreid worden tot Zwolle-Nijmegen, moeten de sprinters Zwolle-Enschede en Apeldoorn-Enschede op de schop zodat Olst en Wijhe daar ergens tussen gepast worden? Ik denk niet dat een van de genoemde opties meer rendabel is dan de intercity op Olst en Wijhe te laten stoppen, dubbelspoor of niet ;).
Stoppen op kleine stations heeft wel meer nadelen.
Als je bijvoorbeeld ipv meer, langere treinen wil laten rijden om de capaciteit te vergroten. Dan moeten die wel kunnen stoppen op alle stations.
En die IC gaat helemaal door tot Roosendaal.

Ik heb het al een aantal keer gehad dat een 10 of 12 baks trein moest stoppen op een station waar normaal veel kortere treinen komen. En dat een aantal wagons geen perron had om uit te stappen.

TheS4ndm4n#1919

• zeef
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 10-10 10:51

• Goner

Goner

What can I do you for ?

RocketKoen schreef op donderdag 19 februari 2015 @ 12:49:
[...]
Ik heb het al een aantal keer gehad dat een 10 of 12 baks trein moest stoppen op een station waar normaal veel kortere treinen komen. En dat een aantal wagons geen perron had om uit te stappen.
Zijn er zulke kleine stations ? Zelfs op de stop-stationnetjes die ik ken, R'dam Lombardijen en Zuid, Delft Zuid, DH Moerwijk hebben ze zelfs bij een lange sprinter nog ruimte over om dezelfde trein nog een keer te parkeren ... moet je wel een heel stuk lopen, ze bouwen nogal ruim over het algemeen.

• RocketKoen
  • Nu online
Goner schreef op donderdag 19 februari 2015 @ 13:24:
[...]

Zijn er zulke kleine stations ? Zelfs op de stop-stationnetjes die ik ken, R'dam Lombardijen en Zuid, Delft Zuid, DH Moerwijk hebben ze zelfs bij een lange sprinter nog ruimte over om dezelfde trein nog een keer te parkeren ... moet je wel een heel stuk lopen, ze bouwen nogal ruim over het algemeen.
Ok, ik heb station Wijhe even opgezocht in google Earth. En ze hebben inderdaad een flink perron. ongeveer 280m. Een SLT is ongeveer 17m per bak en een VIRM 27. Dus een 10 baks VIRM past net. 12 heeft pech.

TheS4ndm4n#1919

• Migrator
  • Niet online

Migrator

☄️☄️☄️ voorheen Evest

Ik heb ook even wat info opgezocht. Prorail had een overzicht online van alle nuttige perronslengten van Nederland, maar het linkje is helaas stuk. Na zoekwerk wel een nieuw linkje gevonden: klik; Olst en Wijhe hebben beiden 270m effectieve stationslengte, en Nijmegen Lent op dezelfde lijn zelfs maar 220m. Allemaal officiëel overigens niet genoeg om IC's te mogen laten rijden:
Perrons: Welk station heeft de langste?
In Nederland zijn de lengtes van de perrons ingericht op de lengte van de treinen die er stoppen. Perrons waar alleen stoptreinen stoppen, hebben een minimale lengte van 170 meter. Perrons waar intercity-treinen rijden 340 meter en perrons waar internationale treinen rijden 430 meter. Deze lengtes liggen wettelijk vastgelegd. Bovendien is een korter perron een stuk toegankelijker voor mensen met een functiebeperking of als je zware koffers moet sjouwen.
En verder, ja er zijn wel meer kleine stations; buiten de randstad zijn er toch wel redelijk wat stations die niet veel boven de maximale lengte uitkomen, sommige zelfs officiëel te kort voor sprinters, zoals Deventer Colmschate met 162m. Maargoed, daar passen ze het materieel natuurlijk op aan. :)
RocketKoen schreef op donderdag 19 februari 2015 @ 15:01:
[...]

Ok, ik heb station Wijhe even opgezocht in google Earth. En ze hebben inderdaad een flink perron. ongeveer 280m. Een SLT is ongeveer 17m per bak en een VIRM 27. Dus een 10 baks VIRM past net. 12 heeft pech.
Het valt inderdaad redelijk mee. Ik kan me ook herinneren dat ze de perrons hebben verlengd een tijd terug zodat ze gewoon met IC's konden blijven rijden. Bottleneck op Zwolle-Roosendaal is Nijmegen Lent.

[ Voor 15% gewijzigd door Migrator op 19-02-2015 15:32 ]

• Goner

Goner

What can I do you for ?

Migrator schreef op donderdag 19 februari 2015 @ 15:29:
[Perrons waar intercity-treinen rijden 340 meter ]
Heb Lombardijen ook even opgemeten in Google en perron is 340 meter. En inderdaad, vroegâh stopten er intercities (of in ieder geval sneltreinen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online
De Duitse spoorwegen gaan volgend jaar beginnen met de bouw van de aansluiting op de Nederlandse Betuwelijn. Daarmee zou een einde komen aan een impasse die de Nederlands-Duitse betrekkingen de afgelopen jaren heeft belast.

Door modernisering, verbreding en gedeeltelijke nieuwbouw van het bestaande traject tussen Emmerich en Oberhausen zal de capaciteit van het goederenvervoer tussen Rotterdam en het Duitse Ruhrgebied flink toenemen. De werkzaamheden op het 73 kilometer lange stuk spoor moeten volgens de planning in 2022 klaar zijn. De kosten bedragen 1,5 miljard euro.

Het Nederlandse deel van de Betuwelijn was al in 2007 gereed. Goederentreinen die vanaf Nederland rijden moeten echter bij Zevenaar richting Duitsland verder over het oude spoor, en dat beperkt de capaciteit. De beoogde modernisering van het spoornet naar het industriegebied in Noordrijn-Westfalen liep vertraging op na klachten van omwonenden.

De bewoners vrezen toenemende geluidsoverlast. Het regende bezwaarschriften van actiecomité 'Betuwe - so nicht!' bij de Deutsche Bahn. De afgelopen maanden kwamen er tienduizend binnen. Ook lokale brandweerkorpsen tekenden bezwaar aan vanwege tekortschietende veiligheidsmaatregelen. Zo zouden reddingsploegen slechts om de duizend meter toegang hebben tot de spoorbak. Een slecht idee, volgens de brandweer, want in Duitsland zullen ook passagierstreinen op het tracé rijden.

In de bijgestelde bouwplannen zijn nu geluidswallen opgenomen, plus om de 200 meter door de brandweer geëiste blusinstallaties plus brede toegangsdeuren. Bouwprojectleider Stefan Ventzke zei tegen persbureau DPA te verwachten dat de schop volgend jaar de grond ingaat.

Dat vooruitzicht zal in de Rotterdamse haven met vreugde worden begroet. Het goederenvervoer over de Nederlandse Betuwelijn, bouwkosten 4,7 miljard euro, groeide de afgelopen jaren nauwelijks en blijft ruim onder de capaciteit. Dat ligt ten dele aan de economische crisis, maar vooral aan het uitblijven van de Duitse aansluiting.

Met de aanleg van die aansluiting zal het flink drukker worden op de lijn, ook door de groeiende hoeveelheden vracht die de Tweede Maasvlakte met zich meebrengt. Probleem is wel dat de aanleg van het Duitse spoor in eerste instantie negatief voor de Rotterdamse haven zal uitpakken.
Bron: http://www.volkskrant.nl/...welijn-afbouwen~a3869377/

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/P5EsqHjVx4MQKH1s1P7zbmV6/full.jpg

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJnte
  • Laatst online: 09-10 21:03
Betuwelijn |:(

Maar goed, een treintje in CH wilde graag op de weg rijden geloof ik:

Afbeeldingslocatie: http://www.20min.ch/diashow/121535/121535-CPKsFMKY_Rfk9kPSf1Djmw.jpg
Linkje

Exploring the world by bicycle! cyclingsilk.wordpress.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mambo No5

mambo No5

Bad Apple?

Zat die foto al te bekijken, vind de schade aan de lok nog wel mee vallen (afgezien van de zijkant, vermoed echter dat de brandweer deze er zo netjes uit gehaald heeft aangezien de machinist bevrijd moest worden?), geluk bij een ongeluk dat er niet meer gewonden gevallen zijn. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online
Mijlpaaltje in Delft:
In de nacht van zaterdag op zondag rijdt er voor het laatst een trein over spoorviaduct van Delft.

Het spoorwegviaduct werd gebouwd tussen 1960 en 1965 en ligt tussen de Kampveldweg en de Houttuinen, net ten noorden van station Delft.

Op het het steeds drukker wordende Nederlandse spoornetwerk was het Delftse viaduct met zijn twee sporen de laatste jaren een flessenhals geworden. Bovendien was er de geluidsoverlast voor de omwonenden en was het viaduct niet bepaald een toonbeeld van schoonheid in de monumentale stad.

Als de trein in de nacht van zaterdag op zondag Delft voor het laatst bovenlangs heeft gepasseerd, gaat ProRail aan de slag om het bestaande spoor aan te sluiten op de lang verwachte spoortunnel. De werkzaamheden gaan een kleine week duren. In die week zullen treinreizigers tussen Schiedam en Den Haag Hollands Spoor met bussen worden vervoerd.

In maart begint de sloop van het viaduct.
Bron: http://www.nu.nl/binnenla...er-bovengronds-delft.html

Viaduct in kwestie:

Afbeeldingslocatie: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/7/79/Delft_spoorviaduct.jpg
Afbeeldingslocatie: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/8/8b/Treinbrug_Delft_9838792.JPG/1920px-Treinbrug_Delft_9838792.JPG

Tunnel in aanbouw:

Afbeeldingslocatie: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/7/7b/Nieuwe_station_Delft_binnenzijde_2014_-_3.JPG/1920px-Nieuwe_station_Delft_binnenzijde_2014_-_3.JPG
Afbeeldingslocatie: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/3/3d/Nieuwe_station_Delft_binnenzijde_2014_-_5.JPG/1920px-Nieuwe_station_Delft_binnenzijde_2014_-_5.JPG

Oud: Wikipedia: Spoorviaduct Delft
Nieuw: Wikipedia: Spoortunnel Delft

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Reden ze gewoon met 140km/u over dat viaduct heen? :o of zat er een snelheidsbeperking op? Ik voel een beetje een 2e gevalletje van de Schipholtunnel aankomen, maar we zullen zien... ze zijn erg lang bezig geweest met die tunnel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dcm360
  • Registratie: December 2006
  • Niet online

dcm360

Moderator Discord

HD7767 powered

De tunnel ligt er nog maar voor de helt, het huidige spoor ligt namelijk in de weg voor de aanleg van de tweede tunnelbuis. Over het viaduct mag (en binnenkort mocht) 100 gereden worden als ik me niet vergis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos
  • Nu online

AW_Bos

Liefhebber van nostalgie... 🕰️

Zo, dat was even een leuk afscheidritje over het laatste spoor boven de grond in Delft. Een mooie rit met SLT4+6 op stapvoetssnelheid door Delft. Ook nice dat de interieurverlichting nog even uit werd gezet. :)

Telecommunicatie van vroeger
🚅Alles over spoor en treintjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EDIT
dcm360 schreef op zaterdag 21 februari 2015 @ 21:26:
De tunnel ligt er nog maar voor de helt, het huidige spoor ligt namelijk in de weg voor de aanleg van de tweede tunnelbuis. Over het viaduct mag (en binnenkort mocht) 100 gereden worden als ik me niet vergis.
Correct, 100 was de maximale snelheid over het viaduct.
Ik had mijn 'afscheidsrit' vorige week donderdag al gehad. Het zal wel even wennen worden om door die tunnel te rijden. Deze is overigens wel voor 140 geschikt en de seinen zijn beter geplaatst waardoor er, als het goed is, nu al minder vertragingen rondom Delft zouden moeten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GAIAjohan
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 12:19
maarud schreef op donderdag 19 februari 2015 @ 09:04:
http://www.rtvnoord.nl/artikel/artikel.asp?p=145454

[...]

[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]

Dat ziet er mooi uit zeg...maar zal ook wel even duren voor het af is. Jammer dat ik er niet meer naar school hoef :P

Maareh, spoor 1 t/m 3 gedempt is wel jammer, dat is nu mooi dichtbij de bussen. Het was al zo ver lopen naar de achterste twee sporen, nu is dat permanent zo. Maar als ik het plaatje zo zie en de bussen stoppen zo dicht bij de trein, komt dat wel goed :)

En het station had vroeger sporen die doorliepen richting het noorden maar die hebben ze gedempt voor een oversteek. De achterste sporen lopen nog wel door. Dus waarom ze zeggen dat het straks geen eindstation meer is, is mij een raadsel want dat is het nu ook niet, technisch gezien.
Ik als Groninger moet janken van plannen als deze. Ze maken zo eigenlijk één van de mooiste stations van Nederland tot feitelijk bijna een eenheidsworst en verslechteren het contact met het busstation.

PSN: Gaiajohan || XBOX Live Gaiajohan || 5720Wp@ oost-west

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ValHallASW
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
GAIAjohan schreef op zondag 22 februari 2015 @ 11:39:
Ik als Groninger moet janken van plannen als deze. Ze maken zo eigenlijk één van de mooiste stations van Nederland tot feitelijk bijna een eenheidsworst en verslechteren het contact met het busstation.
Als ik de plannen goed begrijp komt er aan de zuidkant, parallel aan de sporen, een nieuw busstation. Dat lijkt een verbetering ten opzichte van het chaotische platform wat nu schuin naast het station ligt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mambo No5

mambo No5

Bad Apple?

http://www.nu.nl/beurs/39...er-ansaldobreda-over.html
Het Japanse technologie- en industrieconcern Hitachi is dicht bij een overeenkomst om voor 250 miljard yen (ruim 1,8 miljard euro) de Italiaanse treinfabrikant AnsaldoBreda over te nemen.
Dat melden ingewijden rond de zaak.

AnsaldoBreda is in Nederland vooral bekend van het drama met de Fyra-hogesnelheidstrein. Het bedrijf is onderdeel van het Italiaanse concern Finmeccanica.

Hitachi bouwt zelf ook treinen. Finmeccanica liet in november weten dat er een bod was gekomen van de Japanners op het dochterbedrijf.

In 2012 liep een verkoop van AnsaldoBreda aan Hitachi nog stuk. Ook rivalen als General Electric, Thales en Bombardier hadden interesse getoond. Er werken circa 2300 mensen in vier fabrieken bij AnsaldoBreda.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ben benieuwd... Hitachi aast al een tijdje op de Europese markt en ze maken goede treinen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijdod
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 10-10 07:40
Moest vooral denken aan al die mensen die vonden dat we 'gewoon' een Shinkansen hadden moeten kopen ipv de Fyra. We hadden nu dus een Shinkansen kunnen hebben :P (

Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online
ArcticWolf schreef op dinsdag 24 februari 2015 @ 08:47:
Ben benieuwd... Hitachi aast al een tijdje op de Europese markt en ze maken goede treinen.
Understatement :P

De meeste modellen Shinkansen zijn door Hitachi gebouwd (meestal samen met Kawasaki).

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
wildhagen schreef op dinsdag 24 februari 2015 @ 08:58:
[...]

Understatement :P

De meeste modellen Shinkansen zijn door Hitachi gebouwd (meestal samen met Kawasaki).
:P

500 series O+ helaas mocht je met de Railpas geen gebruik maken van de 500 series toen hij nog als Nozomi service reed, dus heb nooit in die trein gezeten ;(

Wel in de E2, 700 Railstar, en 300 series (erg comfortabel allemaal _/-\o_ )

idd een impressive portfolio: http://www.hitachi-rail.c...les/high_speed/index.html

[ Voor 9% gewijzigd door ArcticWolf op 24-02-2015 09:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Topicstarter
De britse Class 395 (HST) is van Hitachi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online
Idem voor de eveneens Britse Class 800 en Class 801.

Maar Hitachi maakt ook niet-HSL treinmaterieel, zoals de Japanse 817 Series, Hankyu 9000-series Tōyō Rapid 2000 series etc.

En ze maken ook locomotieven, zoals de E1100/E1200/E1300 van de ONCF (Marokkaanse spoorwegen), zoals deze E1200:

Afbeeldingslocatie: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/9/97/ONCF_E_1200_Moualine_el_Oued_-_Tamdrost.jpg/1280px-ONCF_E_1200_Moualine_el_Oued_-_Tamdrost.jpg

[ Voor 26% gewijzigd door wildhagen op 24-02-2015 09:42 . Reden: kleiner plaatje ]

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeoh
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 13:02

Jeoh

blaat

Jammer dat je nu in Delft weer een zwart gat voor mobiel internet hebt. Wel fijn voor de stad dat ze eindelijk dat viaduct gaan slopen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maarud
  • Registratie: Mei 2005
  • Nu online
Jammer dat ze dan niet 'even' een antenne inbouwen voor 2G/3G/4G. Dat heb je in een aantal lange autotunnels wel namelijk. Kost waarschijnlijk wat maar is wel handig :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

ProRail verrast ontheemde ooievaars met 'stalen nest'
De 'actie ooievaarsnest' bij Diergaarde Blijdorp in Rotterdam is geslaagd. Spoorbeheerder ProRail is vannacht uren in de weer geweest om op twee plekken boven het traject stalen frames te monteren op spoorportalen. Daarop kunnen twee koppeltjes ooievaars nu weer veilig een nest bouwen en hun kroost laten opgroeien.

Ingrijpen was broodnodig, omdat eerdere houten onderstellen voor de thuisbasis der langsnavels het dreigden te begeven. In november kukelde de loodzware constructie boven de Stadhoudersweg al bijna naar beneden, en moest de brandweer de wilde takkenbos verwijderen. Zo werd voorkomen dat zo'n 100 à 150 kilo zwaar nest op een passerende trein zou storten.

Broedplaats
Omdat de ontheemde bewoners tóch weer trachtten op dezelfde plek een nieuwe 'broedplaats' te knutselen, besloot ProRail hen een handje te helpen. ,,Duurzaamheid staat bij ons hoog in het vaandel,'' zegt woordvoerder Huub Veeneman, ,,We hebben oog voor natuurlijke elementen in de omgeving. En daarnaast heeft het ordinair met veiligheid te maken.''

Omdat het treinverkeer vannacht wegens werkzaamheden een poosje stil lag, klommen specialisten van ProRail op de hoogwerkers en werd het 'gevallen nest' van een kersverse basis voorzien. Ook een nog bewoond exemplaar een stukje verderop kreeg eenzelfde behandeling. ,,Ze hebben nu een mooi, stevig plekje en kunnen weer tientallen jaren vooruit.''

Vlechten
De verwachting is dat de langpotige stelletjes snel aan de slag gaan met het vlechten van takjes op deze prominente plaatsen. ,,Al snap ik er nog steeds niets van dat ooievaars dat doen op zo'n riskante locatie, met al het trein- en autoverkeer dat er onderdoor raast...''

Afbeeldingslocatie: http://static3.ad.nl/static/photo/2015/4/1/3/20150224091630/media_xll_2796348.jpg

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Nu online
maarud schreef op dinsdag 24 februari 2015 @ 11:43:
Jammer dat ze dan niet 'even' een antenne inbouwen voor 2G/3G/4G. Dat heb je in een aantal lange autotunnels wel namelijk. Kost waarschijnlijk wat maar is wel handig :D
Dat doen ze ook niet voor je plezier. Dat is tegenwoordig een eis om 112 te kunnen bereiken.
Lijkt me dan ook sterk dat ze het in de spoortunnel bij Delft niet hebben.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online
De NS doet onderzoek naar mogelijke omkoping bij de aanschaf van treinen. In ruil voor duizenden euro's zou een consultant vertrouwelijke documenten van de NS hebben verkocht aan treinbouwer Bombardier, blijkt uit onderzoek van de researchredactie van RTL Nieuws.

De NS bevestigt aan RTL Nieuws dat er onderzoek naar de consultant wordt gedaan. Hij is inmiddels op non-actief gesteld. Het gaat om Richard de L., die namens de NS betrokken was bij de aanschaf van 118 treinen van de zogenoemde Sprinter Nieuwe Generatie, die in 2018 wordt opgeleverd. Met deze deal is 500 miljoen euro gemoeid.

De NS heeft sterke aanwijzingen dat De L. in 2012 vertrouwelijke documenten in die procedure heeft gelekt naar treinbouwer Bombardier. De L. zou in ruil daarvoor tussen de 5000 en 10.000 euro hebben ontvangen van het bedrijf, dat zich later uit de aanbestedingsprocedure terugtrok. CAF uit Spanje mocht de nieuwe sprinters uiteindelijk bouwen.

De NS zegt in een reactie tegen RTL Nieuws: "NS neemt dit signaal zeer serieus en heeft daarom per direct het contract met deze consultant opgeschort en hem de toegang tot het pand en de IT-systemen ontzegd. (...) Onderzoek vindt plaats onder leiding van een externe advocaat. Hierbij wordt gekeken naar alle werkzaamheden die deze consultant over de afgelopen jaren voor NS heeft verricht."

De NS meldt verder: "Naar aanleiding van de uitkomsten van het onderzoek zal NS zich beraden op nader te nemen maatregelen. Indien daar aanleiding toe is, zal het dossier worden overgedragen aan het Openbaar Ministerie."

Richard de L. raakte eerder om andere redenen al in opspraak. Hij hield namens de NS toezicht op de bouw van de Fyra in Italië en twitterde nonchalant over zijn ontspannen verblijf daar.

Ook schreef hij in 2013 namens de NS en de Belgische spoorwegen een brief, waarin stond dat de Fyra's ondanks alle mankementen gewoon zouden worden afgenomen. Een week later viel de trein letterlijk uit elkaar en trokken de Belgen zich terug uit het project.

De advocaat van Richard de L. heeft RTL Nieuws laten weten dat hij en zijn cliënt niet willen reageren.

Treinbouwer Bombardier meldt aan RTL Nieuws: "Omkoping wordt niet getolereerd door Bombardier en is in strijd met onze ethische gedragscode. Onze wereldwijde bedrijfsstructuur houdt zich aan alle toepasselijke wetten. We zullen een intern onderzoek instellen naar aanleiding van de beschuldigingen."
Bron: http://www.rtlnieuws.nl/n...bij-aanschaf-sprinters-ns

Misschien Bombardier voor de eerstkomende xx jaar maar eens uitsluiten van deelname aan aanbestedingen (als dit klopt uiteraard), dit lijkt me toch niet echt de bedoeling...

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alex)
Hitachi legt naar het schijnt het meeste geld neer voor Ansaldo STS, voor de volledige overname van AnsaldoBreda betalen de Japanners een schijntje (€ 36 miljoen) volgens het blog www.wijitalie.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvk
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 12:56

bvk

Het gaat nooit snel genoeg!

Het is voor mij ook een van de favoriete treinen in TS2015, net zoals inderdaad de 801. Erg hard rijden doen ze trouwens niet, 245 voor de 395 en 228 KM/u voor de 801.

Als die snelheden kloppen zouden ze toch niet voldaan hebben aan de eis van minimaal 250 KM/u als Hitachi als leverancier in aanmerking was gekomen?

Tenzij ze ook treinen bouwen die wel harder gaan en ook voor de EU geschikt zijn natuurlijk.

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alex)
Hitachi bouwt ook treinen die 320 kunnen halen, zie de Shinkansens.

De 395 kan slechts 140 mph omdat dat snel genoeg is voor het beoogde inzetgebied: sneltreinen die tussen Kent en St. Pancras via de HSL rijden, vaak met tussenstops in Stratford, Ebbsfleet of Ashford.

Class 800/801 (801 is een 800 zonder dieselmotor) rijdt slechts 225 km/u omdat er geen lijnen met hogere maximumsnelheden zijn op het Britse net. Voor High Speed 2 komt apart rollend materieel, deels volgens continentaal profiel.

Leuk feitje: Hitachi heeft meegewerkt aan hun treinen in Train Simulator. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Deze kan wel 300km/u: http://en.wikipedia.org/wiki/THSR_700T en kan volgens mij relatief makkelijk aangepast worden voor de HSL (maar pin me er niet op vast...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bastien
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

Bastien

Probleemeigenaar

Maar dan de grote vraag: kan ie tegen (natte) sneeuw? :P

Je privacy is voor het eerst geschonden bij de eerste echo. Daarna wordt het er de rest van je leven niet meer beter op.

Pagina: 1 ... 33 ... 103 Laatste

Dit topic is gesloten.