Wel een flink mislukte reclamestunt dan. De opgelopen schade zal wel minimaal enkele tonnen zijn.
tsja... het is een slechte stunt... en zeker niet slim...maar mensen reageren tegenwoordig ook wel erg overdreven op dingen als het niet in hun reguliere straatje past.
net als dat een achtergelaten koffer tegenwoordig een bom is. vroeger bracht je die gewoon naar gevonden voorwerpen
net als dat een achtergelaten koffer tegenwoordig een bom is. vroeger bracht je die gewoon naar gevonden voorwerpen
One day I will solve my problems with maturity. Today however, it will be Margaritas
Nouja, reclamestunt: dat impliceert dat het doel was dat mensen reageerden. Dit lijkt meer op een slecht uitgevoerde poging om een timelapse op het perron op te nemen.
[ Voor 7% gewijzigd door ValHallASW op 28-01-2015 16:36 ]

Voor reizigers in met name de Randstad betekent dit elk half uur een trein in plaats van elk kwartier. In provincies als Friesland, Groningen, Drenthe en Zeeland verandert er niks aan de reguliere dienstregeling. NS rijdt landelijk ongeveer 80% van de treinen ten opzichte van een normale dag. NS en Prorail realiseren zich dat dit voor reizigers overlast kan opleveren zoals drukke treinen en vaker overstappen. Door een aangepaste dienstregeling te rijden is er meer ruimte om eventuele winterse storingen op te lossen en ontstaan er minder snel files op het spoor. De aangepaste dienstregeling wordt altijd de dag van te voren aangekondigd, zodat de reiziger weet waar hij/zij aan toe is en wij binnen een dag de planning van duizenden treinenritten en duizenden machinisten en conducteurs op orde kunnen brengen.
Prorail houdt op dit soort dagen extra sneeuw- en storingsploegen en hulplocomotieven achter de hand om eventuele problemen snel op te lossen. Ook NS zet extra personeel in om de reiziger zo goed mogelijk te bedienen op stations en in de trein.
Ondanks de inzet van de aangepaste dienstregeling kunnen/zullen zich als gevolg van de weersomstandigheden nog steeds storingen voordoen waar de reiziger last van heeft. Voor een zo actueel mogelijk reisadvies adviseert NS haar reizigers dan ook om de treinreis kort voor vertrek te plannen via de reisplanner Xtra of via ns.nl.
De belangrijkste aanpassingen zijn:
Minder Intercity's
Amsterdam-Den Haag-Rotterdam-Dordrecht
Amsterdam-Amersfoort (-Deventer)
Schiphol-Utrecht-Nijmegen
Utrecht-Eindhoven-Sittard
Utrecht-Amsterdam-Alkmaar (-Schagen in de spits)
Den Haag-Utrecht
Rotterdam-Utrecht
Nijmegen-Utrecht-Schiphol
Enkhuizen-Amsterdam
Geen rechtstreekse intercity's
Den haag-Amsterdam-Zuid-Lelystad
Minder sprinters
Leiden-Den Haag
Den Haag-Gouda Goverwelle
Den Haag-Rotterdam-Dordrecht
Utrecht-Woerden
Lelystad-Weesp-Hoofddorp (-Leiden in de spits)
Rotterdam-Gouda Goverwelle (in de spits)
Rotterdam-Vlaardingen-Hoek van Holland
Utrecht-Breukelen- (Amsterdam in de spits)
Amsterdam-Uitgeest (in de spits)
Roosendaal-bergen op Zoom (in de ochtendspits)
Nijmegen-Wijchen (in de spits)
Geen (rechtstreekse) Sprinters
Hoek van Holland Haven-Hoek van Holland strand
Utrecht-Almere Oostvaarders
Utrecht-Utrecht Maliebaan (museumtrein)
Maastricht-Maastricht Randwyck (Veolia-treinen rijden wel)
Geen treinen maar bussen
Hoek van Holland-hoek van Holland Strand tussen 10.30-16.00 uur
Minder Intercity direct treinen in de ochtend- en avondspits tussen Amsterdam en Rotterdam
Reizigers tussen Schiphol en Rotterdam kunnen zonder toeslag gebruik maken van de Intercity direct
Overige vervoerders en Internationale treinen rijden volgens de normale dienstregeling
Reizigers met een buitenlandse bestemming adviseren we eerder op reis te gaan en meer tijd in te plannen voor een eventuele overstap

De NS-app begon al te loeien. Mijn moeder keek mij verward aan waarna ik zei dat er sneeuw voorspeld was. Oh ja, dan rijden de helft van de treinen niet...
After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...
Oscar Wilde
De NS.
nu al compleet indekken voor een paar sneeuwvlokjes

[ Voor 83% gewijzigd door GAIAjohan op 28-01-2015 17:07 ]
PSN: Gaiajohan || XBOX Live Gaiajohan || 5720Wp@ oost-west
Ik kreeg ook net de NS-dingdongding te horen en ik had al zo'n vermoeden dat de discussie hier al wel op gang gekomen zou zijn.
Ja, want nu kan ik op mijn werk nog doorgeven dat ik morgen niet kom of zo?De aangepaste dienstregeling wordt altijd de dag van te voren aangekondigd, zodat de reiziger weet waar hij/zij aan toe is
Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar
Als je het leuker vindt kan je ook gewoon een kwartier langer op een koud en winderig station op de trein staan wachten...JeroenH schreef op woensdag 28 januari 2015 @ 17:12:
[...]
Ja, want nu kan ik op mijn werk nog doorgeven dat ik morgen niet kom of zo?
En dat terwijl de sneeuw muv het oosten nergens blijft liggen door de warme zeewind.. NS
______!
Dat was ook het enige waar ik mee zit. Rond de Bilt gaat het vannacht niet eens vriezen. Moet het wel heel hard en lang blijven sneeuwen wilt het blijven liggen. Maar goed, ik had morgen al toevallig vrij dus ik bekijk alles wel thuis hoe het gaat lopen. Succes mensen!GAIAjohan schreef op woensdag 28 januari 2015 @ 17:31:
En dat terwijl de sneeuw muv het oosten nergens blijft liggen door de warme zeewind.. NS______!

Mensen die geen keuzes durven maken en geen verantwoordelijkheid durven nemen. Dan krijg je dit.
Maar lig beter een paar treinen dan helemaal niks
@Luccus, toffe kleurstelling!
[ Voor 31% gewijzigd door IJnte op 28-01-2015 21:20 ]
Exploring the world by bicycle! cyclingsilk.wordpress.com
Ach ja, ik ondervind nogal problemen met een bepaalde spoorbrug in Nederland waar iemand een "financiële" (en plannings) keuze heeft gemaakt ipv een technische... :-) en nu is het aanwijs spelletje begonnen... en dan kan je hem wel ter verantwoording roepen (of de mensen die daarmee hebben ingestemd) maar wat dan?IJnte schreef op woensdag 28 januari 2015 @ 21:18:
Mensen die geen keuzes durven maken en geen verantwoordelijkheid durven nemen. Dan krijg je dit.
X miljoen verhalen? en dan? die brug wordt er niet beter van.
En hopen dat je er in kan ... hier (R'dam) rijdt maar de helft v/d sprinters. En normaal past het al maar nauwelijks en soms helemaal niet.dcm360 schreef op woensdag 28 januari 2015 @ 17:15:
[...]
Als je het leuker vindt kan je ook gewoon een kwartier langer op een koud en winderig station op de trein staan wachten...
Gelukkig kan ik thuis werken. Wacht maar even af of ik me nog in de trein waag vandaag ...
Overigens blijft de hagel niet eens liggen hier.En het vriest niet ook, dus vraag me af waar ze last van hebben ...
Ben benieuwd hoe de NS dit gaat uitleggen aan bv de politiek. De politiek snapt hopelijk ook dat de NS dit vooral lijkt te doen om het percentage treinen op tijd te laten komen te verhogen.
De geloofwaardigheid zou nu toch echt weg moeten zijn
IJsselbrug bij Zwolle toevallig?ArcticWolf schreef op woensdag 28 januari 2015 @ 21:40:
[...]
Ach ja, ik ondervind nogal problemen met een bepaalde spoorbrug in Nederland waar iemand een "financiële" (en plannings) keuze heeft gemaakt ipv een technische... :-) en nu is het aanwijs spelletje begonnen... en dan kan je hem wel ter verantwoording roepen (of de mensen die daarmee hebben ingestemd) maar wat dan?
X miljoen verhalen? en dan? die brug wordt er niet beter van.
Signatures zijn voor boomers.
De geloofwaardigheid is bij mij al een tijdje op een dieptepunt, sinds ikop een route moet reizen die met Schiphol te maken heeft (hvs - asdz v.v.). Toch wel erg vaak storing a.g.v. van rookontwikkeling in de Schipholtunnel, en op zeker vier van mijn acht reizen in de week is het zo druk dat ik moet staan (tijdje geturfd).GAIAjohan schreef op donderdag 29 januari 2015 @ 08:15:
Toen ik nog hvs - utr reisde ging het een stuk beter
Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar
Het is de zoveelste farce van een winterdienstregeling. Een serieuze vervoerder zou een minder vrijblijvende dienstregeling moeten aanbieden. Het idee dat de dienstregeling een dag van te voren kan worden aangepast terwijl niet eens gebleken is dat de omstandigheden erom vragen is al belachelijk. Als reiziger heb ik liever een kleine kans op chaos op het spoor dan een gegarandeerde vertraging van een half uur met extra overstappen en overvolle treinen.GAIAjohan schreef op donderdag 29 januari 2015 @ 08:15:
Ben benieuwd hoe de NS dit gaat uitleggen aan bv de politiek. De politiek snapt hopelijk ook dat de NS dit vooral lijkt te doen om het percentage treinen op tijd te laten komen te verhogen.
De IC's Schiphol - Amersfoort/Enschede rijden de laatste weken prima op tijd (+/- 5 minuten). Dat is echt wel erger geweest.JeroenH schreef op donderdag 29 januari 2015 @ 09:06:
[...]
De geloofwaardigheid is bij mij al een tijdje op een dieptepunt, sinds ikop een route moet reizen die met Schiphol te maken heeft (hvs - asdz v.v.).
Vanochtend was de IC waarin ik zat langer dan normaal.Femme schreef op donderdag 29 januari 2015 @ 10:38:
[...]
gegarandeerde vertraging van een half uur met extra overstappen en overvolle treinen.
[ Voor 25% gewijzigd door PolarBear op 29-01-2015 10:54 ]
Zolang de politiek klantvriendelijk meet in percentage op tijd en eisen aan de NS stelt over het percentage treinen dat op tijd komt is dit de meest logisch keuze om de politiek positief te stemmen, want dat is wat ze willen.GAIAjohan schreef op donderdag 29 januari 2015 @ 08:15:
Dat de klantvriendelijkheid in de praktijk anders is is dan jammer.
There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.
De tooling is het spoor inmiddels kwijt. Daar staat de normale dienstregeling nog in. .. Volgens de dienstregeling en vertrektijd rijden treinen nog die in praktijk geschrapt zijn.
Vanmorgen klopte het eea wel. Treinen waren zowaar ook langer.
Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...
Grappig dat ze voor morgen nogsteeds sneeuw voorspellen maar de NS gaat weer normale dienstregeling rijden.
Ze zijn nu ook al weer wijzigingen aan het omroepen op de aangepaste dienstregeling.
In tegenstelling tot wat op de borden vermeld staat rijdt de Intercity naar Den Haag Centraal van 46 minuten na het hele uur door tot Den Haag en niet tot Lelystad Centum
2x Dell UP2716D | R9 7950X | 128GB RAM | 980 Pro 2TB x2 | RTX2070 Super
.oisyn: Windows is net zo slecht in commandline als Linux in GUI
Dat kan nog wel eens te maken hebben met dat men bepaalde treinserie's in elkaar laat overgaan, waardoor treinen fysiek wel verder rijden, maar onder een ander nummer. De 800 bijvoorbeeld staat ook te boek als 'rijd niet verder dan Utrecth CS", maar gaat vanaf daar verder als 3500 naar Schiphol. Dat zal in dit geval ook wel zo zijn als ik even snel door de reisplanner blader (12700 --> 2600).F.West98 schreef op donderdag 29 januari 2015 @ 17:23:
Ze zijn nu ook al weer wijzigingen aan het omroepen op de aangepaste dienstregeling.
[...]
[ Voor 12% gewijzigd door mambo No5 op 29-01-2015 18:12 ]
Do not throw Rubbish at the platform | Front Pro eigen foto's in een topic
Mijn intercity van Apeldoorn naar Utrecht was juist de helft korter vanochtend, maar dat had te maken met kapot materiaal. Kon wel de hele weg staan helaas.ijdod schreef op donderdag 29 januari 2015 @ 16:44:
Nee

en @ NS winter regeling... Er reed tenminste wat, iig binnen 1,5 uur heeft er wel iets gereden (toch?)
Vanmorgen om 6:50 stond er al 26km file op de A2 vanwege wat hagel... en in de avondspits op de A50 stond ik weet ik veel hoeveel km file (heb zelfs nog een auto die een 180 graden draai maakte voor me ontweken). 1,5 uur over 30km (op de radio werd gemeld dat het op de A16 het tegen de 2,5 uur was oid
[ Voor 57% gewijzigd door ArcticWolf op 29-01-2015 22:06 ]
Hele land valt er nu sneeuw, maar ns blijft nogsteeds stug melden dat ze normale dienstregeling hebbenDDX schreef op donderdag 29 januari 2015 @ 17:06:
Grappig dat ze voor morgen nogsteeds sneeuw voorspellen maar de NS gaat weer normale dienstregeling rijden.

Hebben ze gisteren veel vertraging gehad door het winterweer?
Hier is op de regen na bijna niks gevallen natuurlijk, maar dat zegt niks over de rest van het land.
Hier is op de regen na bijna niks gevallen natuurlijk, maar dat zegt niks over de rest van het land.
Speel ook Balls Connect en Repeat
Wel, ze gaan vooruit. Waar je vroeger als reiziger meer wist dan het personeel (doordat de vertrektijden redelijk accuraat bleken), hebben ze dat rechtgetrokken zodat ook de reiziger geen idee meer heeft: de app laat het inmiddels ook afweten.
Yep, vanochtend een normale onaangepaste vertraging van 10 minuten.DDX schreef op donderdag 29 januari 2015 @ 17:06:
Wel spannend, omroepen van de tussentijden ; vertraging was in Den Haag nog maar 6 minuten !
Het is een goed gebruik om de speling in een dienstregeling niet te verspreiden over alle stations maar pas tegen het einde in te bouwen, dus in dat opzicht is dat helemaal niet zo spannend. Je ziet het ook wanneer je via OBIS in een trein een internetverbinding maakt en de actuele tijden van de trein bekijken: heeft de trein vertraging, dan worden de prognosetijden verder op de route met steeds minder vertraging weergegeven.
Er is volgens mij ook nog best een groot verschil tussen machinisten. Sommige komen bij vertraging met rokende remmen binnen, sommigen sukkelen er nog een paar minuten extra vertraging bij...
Tsja. Ik heb ook een keer een machinist gehad die wat vertraging wilde inhalen. Resultaat was 3 ingrepen van de ATB. 5 minuten extra vertraging en flink wat ongemak.ijdod schreef op zaterdag 31 januari 2015 @ 12:52:
Er is volgens mij ook nog best een groot verschil tussen machinisten. Sommige komen bij vertraging met rokende remmen binnen, sommigen sukkelen er nog een paar minuten extra vertraging bij...
Mja, je hebt inderdaad machinisten en je hebt machinisten. Heb zelf een keer meegemaakt dat de laatste IC Leiden met iets van +9 uit Utrecht vertrokken is, deze is uiteindelijk met hooguit 1 minuut vertraging in leiden aangekomen. Volgens mij is het bij sommigen ook een stukje trots om er waar mogelijk vertraging uit te rijden, anderen doen 't inderdaad wat kalmer aan.
Bij sommige stations zou dat inderdaad goed kunnen, andere kan het gewoon niet omdat je bijvoorbeeld ver voor het station al wordt gedwongen om de snelheid te beperken (denk bijvoorbeeld aan Amsterdam Centraal).ijdod schreef op zaterdag 31 januari 2015 @ 12:52:
Zelf probeer ik wel altijd eventuele vertraging in te halen, maar dit mag uiteraard niet ten koste gaan van de veiligheid. ATB ingrepen zou je dus gewoon niet mogen hebben.
Het is overigens ook soms een kwestie van geluk hebben of de treindienstleiding het in de gaten heeft. Ik heb ook wel eens gehad dat ik op Nijmegen de intercity naar Roosendaal met 5 minuten vertraging overnam. Richting Oss kan je er al heel wat uitrijden en van die vijf minuten was er dus dan ook vrijwel niets meer over. In Oss kom ik echter voor een rood sein te staan, en deze komt maar niet op veilig. Ik met de treindienstleider bellen: "Ja sorry, je staat met +5 in ARI, dus het sein komt over een paar minuten veilig." (ARI is het computersysteem dat de rijwegen voor de treinen automatisch regelt). Mocht ik van hem vrolijk nog even wachten tot ik weer 5 minuten vertraging had, en daarna verder rijden. En ga dat dan maar eens aan de klant uitleggen.
Eh? Dus ARI blijft de status +5 minuten automatisch aanhouden zolang de treindienstleider niet ingrijpt? Dat corrigeert ARI zelf niet even?EDIT schreef op zaterdag 31 januari 2015 @ 16:06:
[...]
Bij sommige stations zou dat inderdaad goed kunnen, andere kan het gewoon niet omdat je bijvoorbeeld ver voor het station al wordt gedwongen om de snelheid te beperken (denk bijvoorbeeld aan Amsterdam Centraal).
Zelf probeer ik wel altijd eventuele vertraging in te halen, maar dit mag uiteraard niet ten koste gaan van de veiligheid. ATB ingrepen zou je dus gewoon niet mogen hebben.
Het is overigens ook soms een kwestie van geluk hebben of de treindienstleiding het in de gaten heeft. Ik heb ook wel eens gehad dat ik op Nijmegen de intercity naar Roosendaal met 5 minuten vertraging overnam. Richting Oss kan je er al heel wat uitrijden en van die vijf minuten was er dus dan ook vrijwel niets meer over. In Oss kom ik echter voor een rood sein te staan, en deze komt maar niet op veilig. Ik met de treindienstleider bellen: "Ja sorry, je staat met +5 in ARI, dus het sein komt over een paar minuten veilig." (ARI is het computersysteem dat de rijwegen voor de treinen automatisch regelt). Mocht ik van hem vrolijk nog even wachten tot ik weer 5 minuten vertraging had, en daarna verder rijden. En ga dat dan maar eens aan de klant uitleggen.

Nee, normaal gesproken niet. Hij gaf ook netjes toe dat hij het er handmatig op die manier ingezet had. Schijnbaar was het er weer uit halen lastiger dan het er in zetten. Gelukkig heb je op het stuk Oss - Den Bosch eveneens behoorlijk wat speling, dus maakte het relatief gezien niet zo veel uit in dit geval.
Ik wilde het meer als anekdote geven om te laten zien dat je als machinist soms nog zo je best kan doen, maar dat je ook afhankelijk bent van de rest van de hele keten.
Ik wilde het meer als anekdote geven om te laten zien dat je als machinist soms nog zo je best kan doen, maar dat je ook afhankelijk bent van de rest van de hele keten.
EDIT schreef op zaterdag 31 januari 2015 @ 18:50:
Nee, normaal gesproken niet. Hij gaf ook netjes toe dat hij het er handmatig op die manier ingezet had. Schijnbaar was het er weer uit halen lastiger dan het er in zetten. Gelukkig heb je op het stuk Oss - Den Bosch eveneens behoorlijk wat speling, dus maakte het relatief gezien niet zo veel uit in dit geval.

Beetje vreemd verhaal inderdaad; al zou 't ding als +5 verwerkt zijn, dan is 't letterlijk een kwestie van een paar muisklikken om alsnog een rijweg in te stellen.
offtopic:
@ hieronder: ach, in Oss is altijd wat te doen. Dan staat het sein op rood en dan staat 'ie weer op groen.
@ hieronder: ach, in Oss is altijd wat te doen. Dan staat het sein op rood en dan staat 'ie weer op groen.
[ Voor 29% gewijzigd door mambo No5 op 01-02-2015 10:42 ]
Ik ben geen treindienstleider, dus wat 'ie daadwerkelijk uitgespookt heeft weet ik niet. Wat ik zeker weet is dat ik weer vijf minuten in Oss heb mogen wachten
Dit is heel herkenbaar.ijdod schreef op zaterdag 31 januari 2015 @ 12:52:
Ik reis elke dag langs Leiden Centraal waar elk kwartier langs hetzelfde perron een overstap moment is voor treinen van/naar richting Den Haag en van/naar richting Amsterdam. Treinen komen vrijwel gelijk aan en vertrekken ook weer gelijk maar er is altijd een grote groep mensen die de overstap wil halen.
De ene machinist komt bij een +1 echt met rokende wielen tot stilstand, de andere machinist sukkelt al remmend het station binnen en komt bijna uitrollend tot stilstand.
Is er hier iemand die weet hoe dat zit rond Leiden, met de snelheid rond het station? Is dat net als rond Amsterdam dat de snelheid er eigenlijk al ver voor het station uit moet zijn?
... ook ik heb soms per ongeluk gelijk.
Geen idee wat de situatie is in Leiden, maar rondom Amsterdam CS is het technisch niet verantwoord om harder te rijdenPogostokje schreef op zondag 01 februari 2015 @ 12:36:
[...]
Dit is heel herkenbaar.![]()
Ik reis elke dag langs Leiden Centraal waar elk kwartier langs hetzelfde perron een overstap moment is voor treinen van/naar richting Den Haag en van/naar richting Amsterdam. Treinen komen vrijwel gelijk aan en vertrekken ook weer gelijk maar er is altijd een grote groep mensen die de overstap wil halen.
De ene machinist komt bij een +1 echt met rokende wielen tot stilstand, de andere machinist sukkelt al remmend het station binnen en komt bijna uitrollend tot stilstand.
Is er hier iemand die weet hoe dat zit rond Leiden, met de snelheid rond het station? Is dat net als rond Amsterdam dat de snelheid er eigenlijk al ver voor het station uit moet zijn?
De bogen vanaf Amstel -> CS zijn niet geschikt voor 60km/u+, daarnaast is de wisselstraat aan de oostkant (voor de stalenbrug voor CS) behoorlijk gedateerd (1:8 wissels/1:9 unicaten etc...) De aanbevolen snelheid voor die wissels ligt zelfs <40km/u.
Aan de westzijde is het wel mogelijk wat harder te rijden... maar dat heeft gezien de dienstregeling niet zoveel nut.
Maar DSSA (DoorStroming Station Amsterdam) is nu in voorbereiding, dit jaar worden alle wissels aan de oostkant vervangen voor nieuwe houten wissels om de laatste 5 a 6 jaar te overbruggen. Daarna wordt er een nieuwe sporen lay-out gerealiseerd.
De passeersnelheid op Leiden centraal is 160Pogostokje schreef op zondag 01 februari 2015 @ 12:36:
[...]
Dit is heel herkenbaar.![]()
Maar als de trein stopt heeft die meestal een rood sein op het eind van het perron. Dus een geel sein daarvoor. En dan mag hij maar 40.
Que?ArcticWolf schreef op zondag 01 februari 2015 @ 12:44:
[...]
Maar DSSA (DoorStroming Station Amsterdam) is nu in voorbereiding, dit jaar worden alle wissels aan de oostkant vervangen voor nieuwe houten wissels om de laatste 5 a 6 jaar te overbruggen. Daarna wordt er een nieuwe sporen lay-out gerealiseerd.

[citation needed]
Yep brio
Nee maar tegenwoordig zijn alle wisselliggers van beton... dit keer willen ze zoals vanouds alle liggers van hout hebben.
[ Voor 15% gewijzigd door ArcticWolf op 01-02-2015 13:02 ]
Ah, zodoende. Worden die dingen gewoon 1:1 vervangen of gaat er al wat veranderd worden aan de infraindeling (1:12 bijvoorbeeld ipv 1:9) om toch alvast een hogere snelheid te kunnen waarborgen op het emplacement of is dat echt pas aan de orde als men DSSA daadwerkelijk toe gaat passen?
[ Voor 0% gewijzigd door mambo No5 op 01-02-2015 13:07 . Reden: dttdddtd :x ]
Nee voorlopig is het een 1:1 vervanging (ze vallen letterlijk uit elkaar van ellende...) misschien dat er wat kleine verbeteringen worden toegepast maar niet in de hoekverhouding (past nietmambo No5 schreef op zondag 01 februari 2015 @ 13:07:
Ah, zodoende. Worden die dingen gewoon 1:1 vervangen of gaat er al wat veranderd worden aan de infraindeling (1:12 bijvoorbeeld ipv 1:9) om toch alvast een hogere snelheid te kunnen waarborgen op het emplacement of is dat echt pas aan de orde als men DSSA daadwerkelijk toe gaat passen?
Doorrijsnelheid op Leiden langs de perrons is 80 km/u. Echter wordt je in een normale situatie gewoon halverwege voor een rood sein neergezet of kom je door de wissels halverwege het perron binnen, en dan wordt eveneens 40 afgedwongen. Alleen als je aan de late kant bent kan het zijn dat je al 'veilig door' staat (oftewel: ook het sein halverwege en aan het einde van het perron staan al op groen (8 knipper)) en zou je dus sneller binnen kunnen komen.Pogostokje schreef op zondag 01 februari 2015 @ 12:36:
[...]
NOS app zat net te loeien: Treinverkeer rond Utrecht volledig plat.
edit: http://nos.nl/artikel/2016816-geen-treinen-rond-utrecht.html
edit: http://nos.nl/artikel/2016816-geen-treinen-rond-utrecht.html
Het treinverkeer rond Utrecht is stilgelegd. Oorzaak is een storing aan de bediening van seinen en wissels.
De storing deed zich kort voor 08.30 uur voor. Op geen enkel traject rond Utrecht is treinverkeer mogelijk.
Onduidelijk is hoelang de storing nog zal duren. De NS adviseert Utrecht voorlopig te mijden.
[ Voor 74% gewijzigd door Raven op 02-02-2015 08:42 ]
After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...
Oscar Wilde
En ze gaan het treinverkeer weer langzaam op gang brengen. Een korte storing, maar veel effect...
Midden in de maandagochtendspits, dat wil wel ja. Benieuwd hoe lang de gevolgen nog na-ijlen in de dienstregeling van vandaag.
Nederlands is makkelijker als je denkt.
Maak je geen illusies, dat duurt nog de hele dag. Dat was anderhalve week geleden ook zo toen het treinverkeer rond Utrecht een kwartier plat ging.
We are shaping the future
Nu ligt het weer plat volgens NU.nl, systeem zou niet stabiel zijn.
http://www.ns.nl/calamite...n-en-wissels-utrecht.html
Wanneer er weer treinen kunnen gaan rijden is op dit moment helaas nog niet te zeggen, doordat het systeem voor bediening van seinen en wissels nog niet stabiel is.
De schermen op stations en de Reisplanners kunnen onbetrouwbaar zijn, we werken er hard aan om deze zo goed mogelijk bij te werken.
Er rijden inmiddels op diverse trajecten bussen, maar deze zijn heel druk. De busverbinding Rotterdam Alexander-Gouda-Utrecht-Amersfoort en Den Bosch-Utrecht zijn betrouwbaar. Deze busverbindingen zijn snelbussen en stoppen niet op tussengelegen stations. Staat u op een groot station, vraag dan onze medewerkers om meer informatie over busvervoer.
Tijdstip bericht 11.30 uur, volgende bericht verwacht om 12.00 uur
Als ze nou een electronische interlocking hadden gehad, dan hadden ze een mannetje naar beneden kunnen sturen en handmatig routes in kunnen laten stellen.
Exploring the world by bicycle! cyclingsilk.wordpress.com
Zal mij benieuwen, heb m'n pa de Qliner maar in gedirigeerd om thuis te komen in Geldermalsen; Arriva rijd iig gewoon volgens de vertrektijden.
Verwijderd
En de poppenkast gaat weer beginnen. Kamervragen voor Mansveld!!! Maarja, Mansveld is die vragen inmiddels wel gewend en consequenties zijn er toch niet....
Hele Tweede Kamer is verontwaardigd en snapt het niet. Jarenlang zitten beknibbelen op het spoor en nu valt het systeem uit. Snel ProRail ter verantwoording roepen jongens!

Lijkt net het bedrijfsleven en IT. Jarenlang geen ruimte geven voor refactoring, "want de klant ziet de interne source code toch niet". En dat ligt alles plat op een gegeven moment en dan is het opeens "dit KAAAAAN toch niet!????"

It's shocking to find how many people do not believe they can learn, and how many more believe learning to be difficult.
het is/was weer feest vandaag ...
Amsterdam C.-Dordrecht actueel
eerdere verstoring
Sinds 14.40 uur • Bijgewerkt: 14.40 uur
Breda-Den Haag C. actueel
eerdere verstoring
Sinds 13.58 uur • Bijgewerkt: 14.32 uur
Alphen a/d Rijn actueel
sein- en wisselstoring
Sinds 13.05 uur • Bijgewerkt: 13.29 uur
Hilversum-Utrecht C. actueel
sein- en wisselstoring
Sinds 13.02 uur • Bijgewerkt: 13.02 uur
Rotterdam C.-Gouda
sein- en wisselstoring
13.01 – 13.39 uur
Leiden C.-Den Haag C. actueel
eerdere verstoring
Sinds 12.21 uur • Bijgewerkt: 14.29 uur
Delft-Rotterdam C.
defecte trein
10.36 – 12.31 uur
Utrecht C. actueel
sein- en wisselstoring
Sinds 08.26 uur • Bijgewerkt: 14.03 uur
Alkmaar-Hoorn
defecte trein
08.26 – 09.15 uur
Amersfoort-Zwolle
defecte trein
07.22 – 08.02 uur
Amsterdam C.-Dordrecht actueel
eerdere verstoring
Sinds 14.40 uur • Bijgewerkt: 14.40 uur
Breda-Den Haag C. actueel
eerdere verstoring
Sinds 13.58 uur • Bijgewerkt: 14.32 uur
Alphen a/d Rijn actueel
sein- en wisselstoring
Sinds 13.05 uur • Bijgewerkt: 13.29 uur
Hilversum-Utrecht C. actueel
sein- en wisselstoring
Sinds 13.02 uur • Bijgewerkt: 13.02 uur
Rotterdam C.-Gouda
sein- en wisselstoring
13.01 – 13.39 uur
Leiden C.-Den Haag C. actueel
eerdere verstoring
Sinds 12.21 uur • Bijgewerkt: 14.29 uur
Delft-Rotterdam C.
defecte trein
10.36 – 12.31 uur
Utrecht C. actueel
sein- en wisselstoring
Sinds 08.26 uur • Bijgewerkt: 14.03 uur
Alkmaar-Hoorn
defecte trein
08.26 – 09.15 uur
Amersfoort-Zwolle
defecte trein
07.22 – 08.02 uur
Voor de gniffel tussendoor:

Nederlands is makkelijker als je denkt.
Ze weet het antwoord zelf al... dus ja, vragen naar de bekende weg.nickpekelaer schreef op maandag 02 februari 2015 @ 17:01:
Dit kan nog eens leuk gaan worden
http://www.nu.nl/politiek...rail-storingen-spoor.html

Treinverkeer rond Utrecht word iig langzaamaan weer opgestart...
Was weer gezellig vanmorgen! Eerst een defecte sprinter vanuit Amersfoort dus een trein later, op Utrecht CS geen treinen meer vanaf 7:58. IC naar Den Helder kwam kwartier te laat, allemaal instappen en toen rond 9 uur allemaal er weer uit want hij zou weg worden gerangeerd. Toen 4 uur gezeten op hoog catharijne alvorens ik maar naar huis ben gaan lopen want in Amsterdam zou ik toch niet meer op tijd aankomen voor de tweede helft van mijn college's. Morgen vast weer beter!
Ik vraag mij dan af hoeveel de NS hier aan kan doen, want NS is ook slachtoffer van alle "Pro"Rail storingen lijkt mij.ArcticWolf schreef op maandag 02 februari 2015 @ 17:07:
[...]
Ze weet het antwoord zelf al... dus ja, vragen naar de bekende weg.
There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.
De storing was vanochtend opgelost. Voor uitleg waarom hele treinseries vervolgens de hele dag niet meer kunnen rijden, moeten we bij NS zijn, lijkt me.
[ Voor 18% gewijzigd door Tochjo op 02-02-2015 17:46 ]
Wel leuke wandeling, Utrecht - Amersfoort... Hoe lang doe je daar over?fotografie999 schreef op maandag 02 februari 2015 @ 17:20:
Was weer gezellig vanmorgen! Eerst een defecte sprinter vanuit Amersfoort dus een trein later, op Utrecht CS geen treinen meer vanaf 7:58. IC naar Den Helder kwam kwartier te laat, allemaal instappen en toen rond 9 uur allemaal er weer uit want hij zou weg worden gerangeerd. Toen 4 uur gezeten op hoog catharijne alvorens ik maar naar huis ben gaan lopen want in Amsterdam zou ik toch niet meer op tijd aankomen voor de tweede helft van mijn college's. Morgen vast weer beter!
Had je beter vanuit Amersfoort over Amsterdam CS of desnoods Schiphol kunnen reizen...
Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.
Gelukkig nog niet zover, ik kom vanaf Den Dolder, dus ik was ongeveer anderhalf uur onderweg en ik ken de weg dus dat scheelt.Fiber schreef op maandag 02 februari 2015 @ 17:46:
[...]
Wel leuke wandeling, Utrecht - Amersfoort... Hoe lang doe je daar over?
Had je beter vanuit Amersfoort over Amsterdam CS of desnoods Schiphol kunnen reizen...
En dan te bedenken dat er om 12:20 alweer een trein naar Den Dolder (en Amersfoort) reed
gelukkig maar 2,5 uur vertraging vanochtend

Rail Away!
Ach, er reden vast ook wel bussen die kant op, maar soms is een fikse wandeling best lekker denk ik...
[ Voor 3% gewijzigd door Fiber op 02-02-2015 21:15 ]
Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.
Wat houdt die fameuze 'backup' van Pro-Rail nou eigenlijk in ??LordSinclair schreef op maandag 02 februari 2015 @ 17:41:
[...]
Ik vraag mij dan af hoeveel de NS hier aan kan doen, want NS is ook slachtoffer van alle "Pro"Rail storingen lijkt mij.
Hebben ze echt een 2e locatie die alles zo kan overnemen bij uitval of moeten ze echt met backups gaan hollen en ergens anders in de lucht gaan ?
Las ook iets over backup van seinen en wissels ?
Ja, dat werkt met twee knoppen: met de ene knop schieten back-up-seinen als paddestoelen uit de grond en met de andere knop ontwaken de kaboutertjes die back-up-wissels neerleggen.Goner schreef op dinsdag 03 februari 2015 @ 10:30:
[...]
Geen idee... ze zeggen wel backup systeem, maar heb eerder het idee dat ze de mirror locatie bedoelen die alles dient over te nemen als de hoofd gedeelte plat gaat. En ja die bestaat echtGoner schreef op dinsdag 03 februari 2015 @ 10:30:
[...]
Wat houdt die fameuze 'backup' van Pro-Rail nou eigenlijk in ??
Hebben ze echt een 2e locatie die alles zo kan overnemen bij uitval of moeten ze echt met backups gaan hollen en ergens anders in de lucht gaan ?
Maar waarschijnlijk is de mirror weer ondermaats uitgevoerd en dan krijg je dus dit soort problemen bij een volledige overname van het systeem.
Nu weer een leuke, brand in de willemsspoortunnel. Alles plat. Omrijden via Den Bosch. Gezien ik dan veel te laat op mijn afspraak ben, maar weer in de trein terug naar Vlissingen. Om dan te lezen dat het loos alarm is

En nu brand(melding) bij Schiphol ...
Volgens een woordvoerder van de Veiligheidsregio Kennemerland ging het om "een niet noemenswaardig brandje". In een prullenbak in de tunnel had een krant vlam gevat, waardoor het rookalarm afging. Omdat het plaatsvond in een tunnel werd geen enkel risico genomen en is het treinverkeer stilgelegd.
gevalletje spontaneous combustion ?
Volgens een woordvoerder van de Veiligheidsregio Kennemerland ging het om "een niet noemenswaardig brandje". In een prullenbak in de tunnel had een krant vlam gevat, waardoor het rookalarm afging. Omdat het plaatsvond in een tunnel werd geen enkel risico genomen en is het treinverkeer stilgelegd.
[ Voor 82% gewijzigd door Goner op 03-02-2015 15:50 ]
Peuk...Goner schreef op dinsdag 03 februari 2015 @ 15:48:
En nu brand(melding) bij Schiphol ...
Uitleg van de storing van maandag: www.prorail.nl/reizigers/nieuws/excuses-voor-storing
Wat ging er mis?
Weekendwerkzaamheden op zondag 1 februari
De computersystemen en netwerken voor de treinbesturing rond Utrecht bevinden zich in een zwaar beveiligde omgeving van British Telecom (BT) in Nieuwegein, een zogenaamd rekencentrum. De voorzieningen in dit rekencentrum zijn allen dubbel uitgevoerd zoals voeding en airconditioning en voldoen aan de hoogst mogelijke internationaal vereiste standaard (Tier 3).
BT wil de stroomvoorziening van dit regelcentrum uitbreiden. Om deze uitbreiding mogelijk te maken moet BT aanpassingen uitvoeren aan de huidige drie stroomvoorzieningskanalen. In goed overleg met ProRail werd er afgelopen weekend door BT in het rekencentrum gewerkt aan één van de drie huidige stroomvoorzieningskanalen.
ProRail heeft in samenwerking met BT vooraf risicomaatregelen genomen. De aanpassing aan het ene stroomvoorzieningskanaal is afgelopen zondag zonder problemen verlopen. BT en ProRail werden zondag echter wel geconfronteerd met een kortstondige uitval van de systemen. Deze systemen zijn verbonden aan één van de twee stroomvoorzieningskanalen, waar niet aan is gewerkt. De systemen functioneerden na de kortstondige uitval weer normaal. ProRail is de enige gebruiker van het stroomvoedingskanaal waar de kortstondige uitval plaatsvond. Daarom hebben andere gebruikers van het BT rekencentrum geen hinder ondervonden.
Maandagochtend 2 februari
Op maandagochtend 2 februari viel rond 08.00 uur onverwacht één van de computersystemen van verkeersleidingpost Utrecht uit. Dit betrof een computer die verbonden was met het systeem dat zondag kortstondig is uitgevallen. Het systeem schakelde vervolgens over naar het back-upsysteem, dat het werk over nam.
Door de overschakeling naar de back-up ontstond, naar nu blijkt een te zware belasting op het systeem waar de data van het treinverkeersysteem wordt opgeslagen: de dataserver (Storage Area Network). Hierdoor werd het systeem traag. Er trad een onwerkbare situatie op voor onze treinverkeersleiders. De treinverkeersleiders konden de seinen en wissels buiten niet goed bedienen. Er is toen besloten om een aantal werkplekken van treindienstleiders uit te schakelen. Hierdoor kreeg het totale systeem ‘lucht’ en kon de treindienst rond 12:30 uur beperkt worden opgestart.
Interessant om te lezen vanuit de postitie van een leek.
Absoluut. Geeft je een stuk meer inzicht in wat er achter de schermen allemaal gebeurt
Stoomtreinen hadden nooit last van dat soort gedoe...
Dus je hebt kritische systemen zonder stroom backup draaien?BT en ProRail werden zondag echter wel geconfronteerd met een kortstondige uitval van de systemen. Deze systemen zijn verbonden aan één van de twee stroomvoorzieningskanalen, waar niet aan is gewerkt.
Als die blonde doos van een minister geen diesels meer op de weg wil, dan vrees ik dat stoomtreinen er ook niet meer gaan komen.Fiber schreef op dinsdag 03 februari 2015 @ 17:49:
Stoomtreinen hadden nooit last van dat soort gedoe...
Maar als ik het verhaal zo lees dan is het dus nog een groot deel een SPOF. De bediening kan blijkbaar nu wel vanuit meer plaatsen, maar het datacenter is blijkbaar alleen op de wereld. Waarom is dat dan niet dubbel uitgevoerd? En waarom draaien die servers niet op een UPS? Want dan kun je een stroomdip rustig opvangen. Het klinkt nog steeds erg knullig.
Zijn nu trouwens ook de andere VLC's redunant qua bediening of alleen Utrecht? Neem tenminste aan dat niet het hele land vanuit Utrecht wordt bediend (vroeger toch i.i.g. niet).
[ Voor 8% gewijzigd door Bastien op 03-02-2015 18:01 ]
Je privacy is voor het eerst geschonden bij de eerste echo. Daarna wordt het er de rest van je leven niet meer beter op.
A. Is de SAN dan niet dubbel uitgevoerd?Door de overschakeling naar de back-up ontstond, naar nu blijkt een te zware belasting op het systeem waar de data van het treinverkeersysteem wordt opgeslagen: de dataserver (Storage Area Network). Hierdoor werd het systeem traag. Er trad een onwerkbare situatie op voor onze treinverkeersleiders.
B. Bij een grote hoeveelheid data is het juist de bedoeling om niet-noodzakelijke data niet meteen te versturen maar op een later tijdstip. Ik kan mij niet voorstellen dat er uren lang data verzonden moest worden zonder er ook maar een trein reed.
C. Is het een echte backup wat teruggezet moet worden, of een redundant systeem?
Speel ook Balls Connect en Repeat
A. Dubbel uitgevoerd SAN zal niet veel uitmaken zolang dat SAN niet onderuit gaat. Als 'ie gewoon lang bezig is met dingen verwerken, schakelt een eventuele redudante unit niet in
C. backup is een redelijk gebruikelijke term (onder niet-techneuten tenminste) om een redundant systeem aan te duiden. Gezien de realtime aard van de data is dat ook de enige mogelijkheid.
C. backup is een redelijk gebruikelijke term (onder niet-techneuten tenminste) om een redundant systeem aan te duiden. Gezien de realtime aard van de data is dat ook de enige mogelijkheid.
In het bedrijf waar ik werk hebben we HP NonStop servers staan in 2 datacenters. De servers zijn identiek en repliceren met elkaar, mocht er ooit (onwaarschijnlijk!) eentje uitvallen dan neemt de andere dat naadloos over. Dit wordt uiteraard regelmatig getest.
Het voordeel van deze servers is de betrouwbaarheid, ook bij een totale stroomuitval blijven ze gewoon draaien op hun eigen noodstroom voorziening, naast de UPS. Nadeel is de prijs, ze zullen voor Prorail wel wat te kostbaar zijn....
Het voordeel van deze servers is de betrouwbaarheid, ook bij een totale stroomuitval blijven ze gewoon draaien op hun eigen noodstroom voorziening, naast de UPS. Nadeel is de prijs, ze zullen voor Prorail wel wat te kostbaar zijn....
Het is altijd wel wat... wij hebben 3 identieke servers draaien verdeeld over Nederland, echter is er een bandbreedte te kort... de servers updaten elkaar constant echter is dit met "slechts" 1gbit. Daarnaast werken er ook nog eens zo'n 2500 mensen op en de verbinding van en naar elke server is ook "maar" 1gbit.
We zijn 1 jaar geleden overgestapt naar een nieuw systeem waarbij geen rekening mee is gehouden met de toename van het netwerk verkeer, maar ja upgraden naar 10gbit is niet echt goedkoop dus moeten we het er maar mee doen.
We zijn 1 jaar geleden overgestapt naar een nieuw systeem waarbij geen rekening mee is gehouden met de toename van het netwerk verkeer, maar ja upgraden naar 10gbit is niet echt goedkoop dus moeten we het er maar mee doen.
[ Voor 3% gewijzigd door ArcticWolf op 03-02-2015 20:07 ]
In het geval van maandag is dat een cluster met dubbel SAN. Een van de nodes viel uit, de andere nam het over (failover). Het SAN had hier door een intern probleem moeite mee, het systeem werd traag.Goner schreef op dinsdag 03 februari 2015 @ 10:30:
[...]
Wat houdt die fameuze 'backup' van Pro-Rail nou eigenlijk in ??
Er is ook een gelijkwaardige omgeving om een post geheel over te kunnen nemen bij extreme calamiteit. Deze wordt regelmatig getest, inclusief personele overbreng e.d.
[ Voor 7% gewijzigd door Doc Zenith op 04-02-2015 10:12 ]
A, jawelOnbekend schreef op dinsdag 03 februari 2015 @ 18:19:
[...]
A. Is de SAN dan niet dubbel uitgevoerd?
B. Bij een grote hoeveelheid data is het juist de bedoeling om niet-noodzakelijke data niet meteen te versturen maar op een later tijdstip. Ik kan mij niet voorstellen dat er uren lang data verzonden moest worden zonder er ook maar een trein reed.
C. Is het een echte backup wat teruggezet moet worden, of een redundant systeem?
B, dat is niet het geval, het SAN had intern problemen die door de uitval van de clusternode en daarmee gepaarde failovers te groot werd en het systeem aanzienlijk vertraagde
C, systeem is redundant (wordt in de berichten de back-up genoemd)
[ Voor 12% gewijzigd door Doc Zenith op 04-02-2015 10:09 ]
Gaan we weer
boefjes bij Dordt, waardoor ik wederom een half uur later naar roosendaal kan

[ellende van maandag]
Gisteren iemand van ProRail op het nieuws die zei dat het kwam door een kortsluiting op zondag tijdens aanpassingen. Hadden ze niet gemerkt ... tot maandag.
Situatie met cluster en dubbele storage klinkt goed.
2e node in cluster en backup/mirror op andere locatie ?? Anders heb je bij kortsluiting nog een probleem. (ben geen expert, maar werk met een applicatie in een dergelijke omgeving)
Gisteren iemand van ProRail op het nieuws die zei dat het kwam door een kortsluiting op zondag tijdens aanpassingen. Hadden ze niet gemerkt ... tot maandag.
Situatie met cluster en dubbele storage klinkt goed.
2e node in cluster en backup/mirror op andere locatie ?? Anders heb je bij kortsluiting nog een probleem. (ben geen expert, maar werk met een applicatie in een dergelijke omgeving)
Een tier3 datacenter? Lijkt me sterk...
Tja, dat is gewoon een standaard. Niet te verwarren met een tier 1/2/3 provider 
Zie http://en.m.wikipedia.org/wiki/Data_center
Zie http://en.m.wikipedia.org/wiki/Data_center
Ik weet vrij exact wat een tier 3 datacenter is. Vandaar: lijkt me sterk
Hebben ze nu al 4 uur van hun 1,5 uur tier3 downtime verbruikt.
Signatures zijn voor boomers.
ProRail gebruikt OpenVMS clusters voor het (maatwerk)systeem waarmee de seinen en wissels bediend worden. Ook applicaties die de beveiligingssystemen 'naast het spoor' koppelen met dit bediensysteem draaien hierop samen met een treinnummersysteem. Applicaties kunnen in het cluster van node wisselen (failover) indien een node uitvalt (of bijv geen verbinding meer heeft), dit is voor een treindienstleider door dit cluster amper tot niet merkbaar.bvk schreef op dinsdag 03 februari 2015 @ 18:47:
In het bedrijf waar ik werk hebben we HP NonStop servers staan in 2 datacenters. De servers zijn identiek en repliceren met elkaar, mocht er ooit (onwaarschijnlijk!) eentje uitvallen dan neemt de andere dat naadloos over. Dit wordt uiteraard regelmatig getest.
In de tijd van de genoemde miljoeneninvesteringen is veel verbeterd, het cluster is bijvoorbeeld nog opgezet met de koppelsoftware die nog serieel communiceerde. Dit is al een hele tijd terug gemoderniseerd samen met vele andere onderdelen. Tot de brand in Utrecht had elke treindienstleiderspost een gebouw met daarin de bemensing, lokale beveiliging en het cluster in een daarvoor aangepaste ruimte. Na de brand is Utrecht als eerste hierin gesplitst, het is ook een van de redenen dat de clusters tot nu toe niet gespreid staan. Dit is wel een specialiteit van OpenVMS, het landelijke verkeersleiding (Utrecht is treindienstleiding, geen verkeersleiding) staat wel verdeeld op meerdere locaties en functioneert daarbij als 1 cluster. Ook de SAN's staan verspreid.
Verdere ontwikkelingen zijn gaande
Interessant!
Wat is het verschil tussen treindienstleiding en verkeersleiding?
Wat is het verschil tussen treindienstleiding en verkeersleiding?
... ook ik heb soms per ongeluk gelijk.
Verkeersleiding vindt op netwerkniveau plaats (zeg maar hoe het treinverkeer tussen plaatsen wordt afgewikkeld) terwijl treindienstleiding gaat over de rijwegen op lokaal niveau (rijweg van spoor 11 naar CD etc.).
Dit topic is gesloten.