Waar? In Vroomshoop?
Sommige materieelwijzigingen vallen mij sowieso op. Er rijdt sinds de nieuwe dienstregeling af en toe ook ICM materieel naar Maastricht/Heerlen. Terwijl er tussen Utrecht en Amersfoort nu ook weer VIRM in de dienstregeling zit. Ik heb het idee dat de VIRM beter tot zijn recht komen naar Maastricht toe, maar goed. Er zullen wel cijfers zijn die deze wijziging kunnen verklaren.
Que?Luccus schreef op dinsdag 16 december 2014 @ 11:02:
Waar? In Vroomshoop?
Ik bedoelde Roosendaal/Breda - Den Haag CS.
Men zet inderdaad vrijwel standaard ICM in in de 3500 serie. Mij hoor je niet klagen; lekker comfortabel elke morgen.
Do not throw Rubbish at the platform | Front Pro eigen foto's in een topic
Nu je het zegt... deze week al twee keer een SLT-setje gehad, in plaats van het gebruikelijke zesje. Hopen dat het permanent is, want voorheen reden die op dit traject vooral buiten de spits.Goner schreef op dinsdag 16 december 2014 @ 10:59:
Opvallend ; miv 14/12 is opeens de SLT terug die vorig jaar vervangen werd door de SGM ...
Net nu zoals beloofd de stellen in de spits de laaste weken wat langer waren geworden ! Hopelijk hebben ze ook genoeg SLT's om dat vol te houden (vanochtend niet helaas).
Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...
Great. Er rijden geen treinen tussen A'dam en Utrecht, door aanrijding met persoon. Kan gebeuren. Maar... de berichtgeving is weer afwezig, en de app geeft geen kick, ondanks dat deze dit soort waarschuwingen wel zou moeten geven.
[ Voor 13% gewijzigd door ijdod op 16-12-2014 16:37 ]
Pff, vanochtend ook al.ijdod schreef op dinsdag 16 december 2014 @ 16:28:
Great. Er rijden geen treinen tussen A'dam en Utrecht, door aanrijding met persoon. Kan gebeuren. Maar... de berichtgeving is weer afwezig, en de app geeft geen kick, ondanks dat deze dit soort waarschuwingen wel zou moeten geven.
Net trouwens wel taart gegeten vanwege dit:
http://www.prorail.nl/nie...e-voor-de-komende-10-jaar
Dat is gepland, betreft overigens de 3500 naar Heerlen en niet de 800 naar Maastricht. Heeft te maken met een koppeling tussen twee treinseries in Utrecht later dit jaar, waardoor beide met dezelfde materieelsoort moeten rijden.Robkazoe schreef op dinsdag 16 december 2014 @ 11:16:
Sommige materieelwijzigingen vallen mij sowieso op. Er rijdt sinds de nieuwe dienstregeling af en toe ook ICM materieel naar Maastricht/Heerlen. Terwijl er tussen Utrecht en Amersfoort nu ook weer VIRM in de dienstregeling zit. Ik heb het idee dat de VIRM beter tot zijn recht komen naar Maastricht toe, maar goed. Er zullen wel cijfers zijn die deze wijziging kunnen verklaren.
Ook planmatig sinds de nieuwe dienstregeling, net een fractie sneller waardoor onder meer Dordrecht Zuid weer door alle treinen bediend kan worden zonder de strikte plannormen geweld aan te doen.ijdod schreef op dinsdag 16 december 2014 @ 14:15:
[...]
Nu je het zegt... deze week al twee keer een SLT-setje gehad, in plaats van het gebruikelijke zesje. Hopen dat het permanent is, want voorheen reden die op dit traject vooral buiten de spits.
Staat en stond toch gewoon op de storingenpagina? Ik kreeg de melding straks ook in de reisplanner toen ik straks m'n reisje plande.ijdod schreef op dinsdag 16 december 2014 @ 16:28:
Dank voor de link, interessant leesvoer.InZane schreef op dinsdag 16 december 2014 @ 16:54:
[...]
Pff, vanochtend ook al.
Net trouwens wel taart gegeten vanwege dit:
http://www.prorail.nl/nie...e-voor-de-komende-10-jaar
Net ook even dat plan doorgekeken van NS, waar tot mijn stomme verbazing letterlijk in staat dat zowaar het DDM1 materieel toch nog een gehele revisie krijgt (zowel casco als interieur!). Dit in verband met de inbouw van ERTMS tot 2022 in VIRM, SLT, DDZ en ICM. De nieuwe sprinters worden vanuit de fabriek af al met ERTMS geleverd volgens dat document.
Is daar al wat meer over bekend? Ik neem dan eigenlijk aan dat DDM1 het DDZ interieur gaat krijgen.
Waarom eigenlijk nog ERTMS inbouwen in ICM en DDZ? Gaat dat straks niet grotendeels (vanaf de oudere exemplaren) buiten dienst als die Nieuwe Intercity-stellen in dienst gaan komen?
Virussen? Scan ze hier!
Mij wel.4 x ICM-3 heeft veel te weinig 1e klas capaciteit tov 10 bakken VIRM van voorheen.mambo No5 schreef op dinsdag 16 december 2014 @ 12:38:
Men zet inderdaad vrijwel standaard ICM in in de 3500 serie. Mij hoor je niet klagen; lekker comfortabel elke morgen.
De islam kan uw vrijheid schaden
Je moet per rijtuig vaak een boordnetomzetter hebben die hierop is aangepast. Verder moet je vrij veel kabels trekken en interieur vernieuwen, waardoor het niet 1,2,3 gebeurd is. Vaak zijn dit soort extra's een politieke aangelegenheid, net als de WC's in sprinters. Zal me benieuwen of bij de modernisering van de VIRM1 ook stopcontacten komen (zal me niet verbazen van niet).LordSinclair schreef op dinsdag 16 december 2014 @ 08:35:
[...]
Is het realiseren in de tweede klas zo heel veel anders dan het realiseren in de eerste klas dan? Want in de eerste klas werd het een kleine 10 jaar geleden geïntroduceerd.
Nope, zowel DDM1 als DD-AR krijgt alleen nieuwe stoelkussens. DDZ heeft volledig nieuwe frames gekregen, zover gaan ze bij de DDM niet. Volgens mij heb ik donkerblauwe kussens langs zien komen voor de 2e klas.EDIT schreef op dinsdag 16 december 2014 @ 17:51:
[...]
Dank voor de link, interessant leesvoer.
Net ook even dat plan doorgekeken van NS, waar tot mijn stomme verbazing letterlijk in staat dat zowaar het DDM1 materieel toch nog een gehele revisie krijgt (zowel casco als interieur!). Dit in verband met de inbouw van ERTMS tot 2022 in VIRM, SLT, DDZ en ICM. De nieuwe sprinters worden vanuit de fabriek af al met ERTMS geleverd volgens dat document.
Is daar al wat meer over bekend? Ik neem dan eigenlijk aan dat DDM1 het DDZ interieur gaat krijgen.
Wat betreft die aanrijding(en) tussen Breukelen en Abcoude viel mijn mond ook tweemaal open vandaag. Gebeurt vrijwel nooit op dat traject en nu 2 keer op één dag (of de 2e keer was er te weinig materieel vanwege de eerste verstoring, maar meestal noemen ze dat anders). Kerst komt er weer aan, dan gebeurt dit vaker dan gemiddeld. Sterkte aan de nabestaanden en betrokken hulpverleners
If you want to be the best, you need to work with the best :)
Inderdaad, maar de gemiddelde burger denkt gewoon niet snel in termen van 6 a 7 jaar. Misschien zit de onzinnigheid/spot er meer in dat dit al groot in het nieuws wordt gebracht, terwijl het voor de meeste toch pas zal gaan spelen als het over een half jaar zo is.PolarBear schreef op dinsdag 16 december 2014 @ 08:24:
[...]
Dat zal, maar het valt mij op hoe ontzettend kortzichtig Tweakers zijn. Het is niet even een kabeltje trekken en een stopcontact aan de muur schroeven, en zelfs als dat wel alles is, je kan dat niet even doen terwijl de trein in dienst is. Het zal vast technisch gezien sneller kunnen, maar dat zal verre van economisch zijn.
Dat heel grote zaken lang vooruit gemeld worden (zoals "mogelijk bemande expeditie naar Mars over 20 jaar") is begrijpelijker, maar iets dat toch als vrij lullig wordt gezien (ondanks de grote vereiste inspanning) al 7 jaar van te voren melden, tsja...
It's shocking to find how many people do not believe they can learn, and how many more believe learning to be difficult.
Dat is DD-AR, oftewel DDM2/3Maardiweb schreef op dinsdag 16 december 2014 @ 20:09:
[...]
Nope, zowel DDM1 als DD-AR krijgt alleen nieuwe stoelkussens. DDZ heeft volledig nieuwe frames gekregen, zover gaan ze bij de DDM niet. Volgens mij heb ik donkerblauwe kussens langs zien komen voor de 2e klas.
Dit gaat specifiek over DDM 1, die vroeger ook wel mee reed in de IC naar Maastricht als fietsrijtuig en zelfs nog in de S-Bahn van München heeft gereden als proef.
Laatste inzet was dacht ik in 2012 en staat sindsdien aan de kant in onder andere Nijmegen.
In het betreffende document staat letterlijk dat het interieur op hetzelfde niveau als moderne treinen wordt gebracht.
[ Voor 8% gewijzigd door EDIT op 16-12-2014 22:25 ]
En de CAO Multimodaal geloof ik en die is niet zo leuk als je gewend bent om bij de NS aan de slag te zijn.Maardiweb schreef op maandag 15 december 2014 @ 21:29:
[...]
Het zijn ook (lang) niet alle personeelsleden die problemen hebben met het rondje om de kerk. Als machinist of conducteur is er in Nederland nu te kiezen: Regionaal werken bij een lokale vervoerder houdt in dat je op een vast traject zit, terwijl je voor NS kiest als je door heel Nederland wil. De ruim 6000 machinisten en conducteurs bij NS zijn lang niet allemaal van mening dat het rondje om de kerk slecht is, maar de mening van de vakbond vertegenwoordigt natuurlijk die van het gros. In 2017 wordt Gouda-Alphen een regionale lijn die door NS wordt gerund met een specifieke groep personeel. Ik begreep laatst dat er een grote groep is die erg graag op deze lijn wil werken, juist omdat het zo lekker klein en lokaal is.
Ja, dus toen ik ging kijken wat er aan de hand was, wel. Maar omroepberichten op het station vind ik eerlijk gezegd het minste. Daarnaast claimt de NS app dat deze bij vertragingen en verstoringen een alarm geeft, en daar heb ik hem nog niet op kunnen betrappen.Luccus schreef op dinsdag 16 december 2014 @ 17:34:
Staat en stond toch gewoon op de storingenpagina? Ik kreeg de melding straks ook in de reisplanner toen ik straks m'n reisje plande.
Gisterochtend werd het in ieder geval wel gemeld op Utrecht CS.ijdod schreef op woensdag 17 december 2014 @ 07:59:
[...]
Ja, dus toen ik ging kijken wat er aan de hand was, wel. Maar omroepberichten op het station vind ik eerlijk gezegd het minste. Daarnaast claimt de NS app dat deze bij vertragingen en verstoringen een alarm geeft, en daar heb ik hem nog niet op kunnen betrappen.
Maar zoiets leuks gebeurde me vorige week ook nog hoor. Mijn aansluitende sprinter vanaf Apeldoorn CS zou niet rijden wegens een storing. Onderweg zag ik dat de storing opgelost was en dat mijn sprintertje dus wel weer zou rijden
Toch raar dan dat ze op dat traject in december 2013 juist 'planmatig' de SLT door SGM vervingen ... want inderdaad, die heeft (in de spits) nooit op tijd gereden (misschien op het eerste stuk wel, maar over de helft niet meer)Luccus schreef op dinsdag 16 december 2014 @ 17:34:
[...]
Ook planmatig sinds de nieuwe dienstregeling, net een fractie sneller waardoor onder meer Dordrecht Zuid weer door alle treinen bediend kan worden zonder de strikte plannormen geweld aan te doen.
Nu ja: dat is volstrekt begrijpelijk. Die materieelwisseling SLT -> SGM vond plaats op het moment dat DDZ in dienst aan het komen was, wat echter door een tekort aan Sprintermaterieel (DD-AR immers steeds meer terzijde) niet in Intercity-, maar in Sprinterdiensten ging rijden. Meerdere series konden qua rijtijden echter niet met DDZ uit de voeten, maar wel met het snellere DDZ en dat leidde uiteindelijk tot de wisseling in de 5000 en 5100. Klaarblijkelijk een van de minst slechte oplossingen.Goner schreef op woensdag 17 december 2014 @ 15:42:
[...]
Toch raar dan dat ze op dat traject in december 2013 juist 'planmatig' de SLT door SGM vervingen ... want inderdaad, die heeft (in de spits) nooit op tijd gereden (misschien op het eerste stuk wel, maar over de helft niet meer)
Bron: http://www.nu.nl/binnenla...ontsporing-hilversum.htmlDe treinontsporing nabij station Hilversum half januari van dit jaar was mede het gevolg van achterstallig onderhoud aan een wissel.
Dat blijkt donderdag uit onderzoek van de Onderzoeksraad voor Veiligheid.
De Raad wijst in het gepubliceerde onderzoek op het gevaar dat de spoorveiligheid onbedoeld te weinig aandacht kan krijgen als het onderhoud zich te eenzijdig richt op het tegengaan van treindienstverstoringen.
De onderzoeksraad startte 21 januari een onderzoek naar de ontsporing van een trein bij Hilversum. Woensdag 15 januari ontspoorde een trein met 150 mensen aan boord bij Hilversum. Niemand raakte gewond.
De intercity ontspoorde kort na vertrek van station Hilversum. Nadat het eerste deel van de trein op een wissel rechtdoor ging, werd het achterste deel naar het naastgelegen spoor geleid, waardoor de trein ontspoorde. De tegemoetkomende trein kon nog op tijd tot stilstand komen.
Onderzoekers deden direct na het voorval op locatie onderzoek. Op basis daarvan besloot de Raad een uitgebreider onderzoek te starten, waar de resultaten nu van bekend zijn. Dit "omdat het bezwijken van een wissel in een grootschalig ongeval kan uitmonden", stelt de Raad.
Volgens de onderzoeksraad is de ontsporing veroorzaakt door een 'vermoeiingsbreuk'. In een klein onderdeel, dat ook slecht was afgewerkt tijdens de fabricage, was een breuk ontstaan.
Prorail laat in een reactie op het onderzoek weten dat "bij controle en onderhoud van het wissel de slijtage helaas niet is opgemerkt".
Eind januari constateerde Prorail al dat een defect aan een wissel waarschijnlijk de oorzaak was van de treinontsporing. Prorail heeft toe alle vijfhonderd soortgelijke wissels in Nederland geïnspecteerd.
Het rapport: http://www.onderzoeksraad...ntsporing-hilversum#fasen
Ging dus om deze ontsporing: ArcticWolf in "Het grote spoorwegentopic deel 22"
Virussen? Scan ze hier!
Wat nou onbedoeld... tis wel bedoeld, het onderhoud moet zo goedkoop mogelijk en er mogen geen verstoringen ontstaan, want; hoge boete. Dat staat zo ongeveer letterlijk in een PGO contract, dus dan krijg je dit soort situaties (idem bij die spoorstaaf tussen Rotterdam en Gouda een tijdje geleden).De Raad wijst in het gepubliceerde onderzoek op het gevaar dat de spoorveiligheid onbedoeld te weinig aandacht kan krijgen als het onderhoud zich te eenzijdig richt op het tegengaan van treindienstverstoringen.
Er wordt minder geschouwd langs de baan want andere dingen krijgen meer prioriteit, want object A (een wissel) kan wel iets langer mee zonder regulier onderhoud want object B (seinwezen bv > meer prioriteit) moet vervangen worden dus geen geld meer voor object A, terwijl het waarschijnlijk ook andersom kon, maar object B heeft meer impact op de dagelijkse dienstregeling (=hogere kans op verstoringen).
Zeer interessant filmpje over de ontsporing, inclusief camerabeelden:
Heftige beelden!!
Exploring the world by bicycle! cyclingsilk.wordpress.com
Maar goed dat die trein nog niet zo heel erg snel reed (en de tegemoetkomende trein waarschijnlijk al aan het afremmen was)... Je moet er niet aan denken als zoiets met volle snelheid gebeurt

Dat soort vergelijkbare dingen als gevolg van problemen met wissels is in het verleden wel vaker gebeurd:anboni schreef op donderdag 18 december 2014 @ 13:37:
Maar goed dat die trein nog niet zo heel erg snel reed (en de tegemoetkomende trein waarschijnlijk al aan het afremmen was)... Je moet er niet aan denken als zoiets met volle snelheid gebeurt
Zie http://www.zero-meridean....t_spoorweg_ongevallen.php13 oktober 1954: Trein botsing, Elst - 6 doden, 9 gewonden
Rond 8.40 uur komt op het station van Elst de sneltrein Nijmegen-Amsterdam op het verkeerde spoor terecht en botst op de tegemoetkomende sneltrein Enschede-Roermond.
De wissels en seinen worden dan nog handmatig omgezet met hendels in het wisselhuis, die via ijzerdraden aan de wissels en seinportalen zijn verbonden. Door het breken van zo'n draad was de hendel wel omgezet, maar het wissel niet.
23 augustus 1956: Treinbotsing, Amsterdam - 1 dode
Oo de wisselstraat bij het oostelijk eiland ontspoort locomotief 1141 en komt zijdelings in botsing met de tegemoetkomende trein 1818, bestaande uit materieel ‘24. Een passagier in trein 1818 raakt zo zwaar gewond dat hij komt te overlijden.
Die 1141 uit het 2e akkefietje was toch al een ongeluks-loc, want in 1986 was hij nogmaals bij een zwaar ongeval betrokken, waarbij hij ter plekke is gesloopt.
De 1309 en 1642 waren er ook bij betrokken (de 1141 was de trekkende loc, 1309 en 1642 liepen in opzending mee), maar die zijn wel hersteld.

Een van die 3 genoemde gevallen die op dezelfde plek gebeurde was met Plan-V stel 420, die daar al eens een ongeplanned uitstapje maakte (14 mei 1978):8 oktober 1986: Ontsporing, Heeze - geen slachtoffers
Loc 1141 met een lege kalktrein en 2 andere locomotieven "in opzending" ontspoort op het wissel bij Heeze. Al tweemaal eerder ontspoorde hier een trein. In 1983 kwam hierbij een bewoonster om het leven. Bij het oude station van Heeze-Leende wordt een 3e spoor af en toe bereden om roestvorming te voorkomen. In alle drie gevallen werd het aftakkende wissel veel te hard bereden.

Was de 2e Plan-V die werd afgevoerd (5 augustus 1975 was de 878 uitgebrand en afgevoerd, als eerste V).Op 14 mei 1978 ontspoorde de 420 als trein 76424 van naar te Heeze. Het treinstel bereed met te hoge snelheid een afbuigend wissel en ontspoorde. Het treinstel werd hierdoor in tweeën gebroken. Het ABk rijtuig kantelde en het Bk rijtuig schoof gedeeltelijk in de tuin van een voormalige overwegwachterswoning. Hierbij verloor het rijtuig zijn voorste draaistel. Na hersporing werd het treinstel op de losweg geplaatst van het voormalige station Oud Heeze. Het treinstel werd niet hersteld en in juni van dat jaar gesloopt op de losweg. De koppen, vloerdelen en een draaistel werden bewaard als reserve.
[ Voor 16% gewijzigd door wildhagen op 18-12-2014 14:10 ]
Virussen? Scan ze hier!
Boeiend om over te lezen, tijd voor een 'vandaag in de geschiedenis' voor het spoorwegentopic?
Mjah, is wat lastiger, omdat er qua spoorwegen minder vaak iets gebeurd. Hooguit wat ongevallen hier en daar, en zeker van de ongevallen langer geleden (zeg maar pre-1980) zijn helaas vaak maar weinig (if any) foto's van te vinden. Uiteraard los van de grotere rampen/ongevallen zoals die bij Harmelen, 1962, Winsum, 1980 of Nijmegen, 1979 (respectievelijk de nr's 1, 2 en 3 qua dodelijkste treinrampen in NL, met 93, 9 en 8 doden).
Wel interessant op zich: Chronologisch overzicht van ernstige spoorwegongevallen in Nederland, behandelt alle spoorongevallen in Nederland waarbij minimaal één dode gevallen is, beginnend met de eerste in 1843, tot de laatste in 2012.
Wel interessant op zich: Chronologisch overzicht van ernstige spoorwegongevallen in Nederland, behandelt alle spoorongevallen in Nederland waarbij minimaal één dode gevallen is, beginnend met de eerste in 1843, tot de laatste in 2012.
Virussen? Scan ze hier!
En de treinramp van schiedam dan? 25 dodenwildhagen schreef op donderdag 18 december 2014 @ 19:08:
Mjah, is wat lastiger, omdat er qua spoorwegen minder vaak iets gebeurd. Hooguit wat ongevallen hier en daar, en zeker van de ongevallen langer geleden (zeg maar pre-1980) zijn helaas vaak maar weinig (if any) foto's van te vinden. Uiteraard los van de grotere rampen/ongevallen zoals die bij Harmelen, 1962, Winsum, 1980 of Nijmegen, 1979 (respectievelijk de nr's 1, 2 en 3 qua dodelijkste treinrampen in NL, met 93, 9 en 8 doden).
http://nl.wikipedia.org/wiki/Treinramp_bij_Schiedam
Interessant om de oorzaak van zo'n probleem en bijbehorende filmpjes te zien.mambo No5 schreef op donderdag 18 december 2014 @ 11:54:
[video]
Aan het eind staan een aantal aanbevelingen opgesomd, maar nu de vraag: Hoe voorkomt men dan tongaanrijdingen? Wat ik nu begrijp is dat de trein gewoon ontspoort zoals nu ook het geval was, maar dat lijkt mij niet de bedoeling.
Speel ook Balls Connect en Repeat
Eh ja, die was idd nog vergeten, sortering klopte niet helemaal. Was ook een serieuze klapper ja. Had hem overigens al eens eerder genoemd: wildhagen in "Het grote spoorwegentopic deel 22"tomk94 schreef op donderdag 18 december 2014 @ 19:19:
[...]
En de treinramp van schiedam dan? 25 doden
http://nl.wikipedia.org/wiki/Treinramp_bij_Schiedam
Ook in die buurt (Vlaardingen), maar dan beter afgelopen (geen doden, wel 12 gewonden), was op 15 september 1980:

SGM-stelletje 2049, is hersteld en rijd nog steeds rond (na hernummering naar vlaflip 2849). Hetzelfde stel:

Virussen? Scan ze hier!
Type steller... de EBI switch is een onding voor zover ik weet een NSE(2) steller heeft dit probleem niet (of minder snel, weet het niet exactOnbekend schreef op donderdag 18 december 2014 @ 19:28:
[...]
Interessant om de oorzaak van zo'n probleem en bijbehorende filmpjes te zien.
Aan het eind staan een aantal aanbevelingen opgesomd, maar nu de vraag: Hoe voorkomt men dan tongaanrijdingen? Wat ik nu begrijp is dat de trein gewoon ontspoort zoals nu ook het geval was, maar dat lijkt mij niet de bedoeling.

Maar de tong moet om de zoveel tijd onderhouden en opnieuw afgesteld worden. Er rijden schouwtreinen over het spoor, die geven een signaal af bij een afwijking dit wordt dan bekeken en dan wordt er onderhoud ingeplanned of (en) er loopt onderhoudspersoneel langs de baan om de zoveel tijd die punten aanmerken en daar een planning voor opmaken.
Dit punt was waarschijnlijk niet gezien, aangezien je sinds 2 jaar niet meer het spoor in mag als het in dienst is (voorheen wel met een VHM mocht je kort in het spoor lopen/meten) of het is gewoon onderkend zoals ik hierboven al over liep te miepen
In de voorste bak van het achterste stel zat een vriend van me en die schreef op Fok! heel droog "er gaat volgens mij iets niet helemaal goed"mambo No5 schreef op donderdag 18 december 2014 @ 11:54:
[video]
Ik wilde net zeggen: dit zie je toch niet in een schouwtrein? Daarvoor moet je de kap boven de wisselsteller verwijderen. Verder zal de tijdspanne tussen defect en ongeval ook klein zijn: zolang de wisselsteller aan de uithouder zit is er geen probleem en zul je niets opmerken (ook niet als er een klem weg is), pas als die verbinding weg is is er een probleem. En ik neem aan dat je dat na maximaal twee keer wissel omleggen merkt omdat het wissel niet meer in controle komt.ArcticWolf schreef op donderdag 18 december 2014 @ 20:28:
[...]
Maar de tong moet om de zoveel tijd onderhouden en opnieuw afgesteld worden. Er rijden schouwtreinen over het spoor, die geven een signaal af bij een afwijking dit wordt dan bekeken en dan wordt er onderhoud ingeplanned of (en) er loopt onderhoudspersoneel langs de baan om de zoveel tijd die punten aanmerken en daar een planning voor opmaken.
Dit punt was waarschijnlijk niet gezien, aangezien je sinds 2 jaar niet meer het spoor in mag als het in dienst is (voorheen wel met een VHM mocht je kort in het spoor lopen/meten) of het is gewoon onderkend zoals ik hierboven al over liep te miepen
Om dit soort problemen te vinden kun je beter de wissels regelmatig eens omleggen dan een schouwtrein te sturen.
Signatures zijn voor boomers.
Het probleem in dit specifieke geval was dat het falen van de wissel een combinatie van oorzaken was: Allereerst bezweek het onderdeel op (metaal-)vermoeiing dat moeilijk te voorspellen is (en dat je eigenlijk niet als faalmechanisme wil). Als het toch je faalmechanisme is dan is er gespecificeerd hoeveel keer zo'n onderdeel wisselend belast mag worden. Dat was hier bekend, maar daar ging men er vanuit dat dat alleen belasting bij 'normaal' gebruik was en niet ook belasting door tongaanrijding. Met alleen de wissels omleggen zou je het probleem dus ook niet ontdekken.Maasluip schreef op vrijdag 19 december 2014 @ 07:39:
[...]
Om dit soort problemen te vinden kun je beter de wissels regelmatig eens omleggen dan een schouwtrein te sturen.
Bij deze situaties was helaas het geval 'het moet een keer fout gaan'. Dan kom je erachter dat tongaanrijding erg slecht is voor zo'n wissel en kan men dit soort wissels in de gaten houden of onderdelen vervangen zoals nu is gebeurd. Dat het in Engeland al twee keer fout is gegaan en dat dat niet is opgepakt door ProRail, dat is erg kwalijk maar dat hadden ze zelf al geconcludeerd.
Leuk topic dit trouwens, reis elke werkdag ongeveer met de trein en ben/was wel redelijk treinenfan. Apart dat ik hier nog niet eerder gepost heb
If you choose not to decide, you still have made a choice.
Oh dat ProRail hier niet van op de hoogte was lijkt me sterk 
Maar zoals de conclusie van het rapport ook zegt; er wordt teveel gestuurd op storingsreductie. Op nagenoeg alle onderhoudscontracten maken de aannemers tegenwoordig grof verlies, maar ProRail (de overheid) ziet alleen maar een kostenbesparing op onderhoud.
Je wordt namelijk zwaar afgerekend op storingen op een al verliesgevend contract... de kwaliteit van het spoor reduceert trouwens ook elk jaar, tis nu afwachten wanneer de noodklok echt geluid wordt.
Maar zoals de conclusie van het rapport ook zegt; er wordt teveel gestuurd op storingsreductie. Op nagenoeg alle onderhoudscontracten maken de aannemers tegenwoordig grof verlies, maar ProRail (de overheid) ziet alleen maar een kostenbesparing op onderhoud.
Je wordt namelijk zwaar afgerekend op storingen op een al verliesgevend contract... de kwaliteit van het spoor reduceert trouwens ook elk jaar, tis nu afwachten wanneer de noodklok echt geluid wordt.
En helemaal vanwege de andere ontsporingen vanwege de zelfde reden.ArcticWolf schreef op vrijdag 19 december 2014 @ 09:28:
Oh dat ProRail hier niet van op de hoogte was lijkt me sterk
Even een andere vraag:
Ik weet dat de NS een hele tijd geleden van die pluche NS intercity knuffels heeft uitgebracht. Nu zag ik deze van het weekend ook ineens bij 3FM op de TV voorbij komen. Daarbij werd gezegd dat deze in de veiling zou komen, maar deze is daar nergens te vinden.
Daarom mijn vraag hier:
Weet iemand heel toevallig of deze bij de NS zelf te verkrijgen zijn ? Mijn kleine neefje (3 jaar oud) is namelijk helemaal gek op treinen. Ik ga regelmatig met hem een stukje met de trein rijden. Nu wou ik voor zijn verjaardag zo'n pluche NS intercity regelen.
Misschien weet iemand of zo'n dergelijk item bij de NS zelf te verkrijgen is ? Of heeft iemand hier er wellicht één liggen waar hij / zij niks meer mee doet ? Mijn kleine neefje zou er namelijk onzettend blij mee zijn
Ik weet dat de NS een hele tijd geleden van die pluche NS intercity knuffels heeft uitgebracht. Nu zag ik deze van het weekend ook ineens bij 3FM op de TV voorbij komen. Daarbij werd gezegd dat deze in de veiling zou komen, maar deze is daar nergens te vinden.
Daarom mijn vraag hier:
Weet iemand heel toevallig of deze bij de NS zelf te verkrijgen zijn ? Mijn kleine neefje (3 jaar oud) is namelijk helemaal gek op treinen. Ik ga regelmatig met hem een stukje met de trein rijden. Nu wou ik voor zijn verjaardag zo'n pluche NS intercity regelen.
Misschien weet iemand of zo'n dergelijk item bij de NS zelf te verkrijgen is ? Of heeft iemand hier er wellicht één liggen waar hij / zij niks meer mee doet ? Mijn kleine neefje zou er namelijk onzettend blij mee zijn
Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar
Die had ik ook al gezien. Echter reageert deze persoon niet op mailberichten en of biedingen op het product. Dus vandaar mijn vraag hier
De klantenservice van de NS geeft ook aan dat zij geen trein voor mij kunnen regelen
Stukkie "the making of" Tweakers Express.
Zo, dat gaat even vlot en efficiënt
Hoe lang heeft dit stukje in het echt geduurd?
Signatures zijn voor boomers.
In mijn contacten met treinpersoneel heb ik altijd de indruk zij het vak meer gekozen hebben voor de trein dan voor de klanten waarvoor ze die trein laten rijden. Uiteindelijk heb je een dienstverlenend beroep en zonder klanten geen baan.Goner schreef op donderdag 08 mei 2014 @ 15:27:
Ik bedoel meer gedrag van conducteurs dan de machinist ; sommige reageren nogal kortaf en/of onbeleefd ... ik stap bijv. altijd helemaal achter in (is iets rustiger omdat de meeste reizigers te beroerd zijn om meer dan 10 meter van de perron ingang door te lopen) en als er dan zo'n speelgoedtrein stopt zodat ik 20 meter terug moet lopen en vraag of ze een stuk vergeten zijn en ze je dan aankijken alsof je hoop stront bent, tsja dan heb ik een stuk minder begrip als zij klagen over de behandeling/onbegrip door/van passagiers (physiek geweld niet meegerekend).
Zie ook de discussie 'rondje om de kerk' van enkele jaren geleden. Uiteindelijk moet een dienstregeling, de treinen en de dienstverlening (kortom het complete pakket), gericht zijn op de klant om te overleven en de trein een aantrekkelijk alternatief voor andere vervoersmiddelen te maken.
Maar ook zij zijn de dupe van het beleid van de NS om met minimale treinlengtes te rijden (want anders niet rendabel)... als ze die opmerkingen elke dag 10x moeten horen van klanten zou ik er ook snel genoeg klaar mee zijn en dan neemt als mens je dienstgerichtheid snel af (enkele uitzonderingen daar gelaten).Roenie schreef op dinsdag 23 december 2014 @ 11:21:
[...]
In mijn contacten met treinpersoneel heb ik altijd de indruk zij het vak meer gekozen hebben voor de trein dan voor de klanten waarvoor ze die trein laten rijden. Uiteindelijk heb je een dienstverlenend beroep en zonder klanten geen baan.
Zie ook de discussie 'rondje om de kerk' van enkele jaren geleden. Uiteindelijk moet een dienstregeling, de treinen en de dienstverlening (kortom het complete pakket), gericht zijn op de klant om te overleven en de trein een aantrekkelijk alternatief voor andere vervoersmiddelen te maken.
Kennelijk is de NS dan niet meer het bedrijf voor die persoon. Dus doe er iets aan in plaats van afreageren naar degenen die jouw salaris betalen. Als dingen niet rendabel zijn, kun je je afvragen of die took de juiste werkgever voor je is.ArcticWolf schreef op dinsdag 23 december 2014 @ 12:33:
[...]Maar ook zij zijn de dupe van het beleid van de NS om met minimale treinlengtes te rijden (want anders niet rendabel)... als ze die opmerkingen elke dag 10x moeten horen van klanten zou ik er ook snel genoeg klaar mee zijn en dan neemt als mens je dienstgerichtheid snel af (enkele uitzonderingen daar gelaten).
Al krijg je 100 keer hetzelfde te horen, dan nog blijf je professioneel. En als zaken niet anders geregeld kunnen worden, dan kun je dat in ieder geval op een normale manier uitleggen.
Ja, dat zou je zeggen. Als iets elke werkdag gebeurt dan weet je als reiziger ook wel dat de excuses over de omroep over de wederom te korte trein echt nergens over gaan. En dat personeel en/of materieel tekort, wanneer dat dagelijk is, gewoon expres gedaan wordt.Roenie schreef op dinsdag 23 december 2014 @ 13:41:
[...]
Al krijg je 100 keer hetzelfde te horen, dan nog blijf je professioneel.
Dan heb ik, ergens, liever dat het personeel ook boos is en er keer op keer werk van maakt. Juist DAN is het personeel begaan met de klant. Met een 'ik weet van niks' gezicht excuses aanbieden, dat lijkt op het eerste gezicht professioneel, ik kan mij voorstellen dat dat eerder onbegrip en woede opwekt bij de klant want beide partijen weten dat het onzin is. In de spits reizen mensen die veelal 4 of 5 dagen per week in de trein zitten. Die weten heus wel hoe de vork in de steel zit, die hou je niet voor de gek.
... ook ik heb soms per ongeluk gelijk.
Waarom vraag je het dan nog....?Pogostokje schreef op dinsdag 23 december 2014 @ 14:29:
[...]
*knip*
. Met een 'ik weet van niks' gezicht excuses aanbieden, dat lijkt op het eerste gezicht professioneel, ik kan mij voorstellen dat dat eerder onbegrip en woede opwekt bij de klant want beide partijen weten dat het onzin is. In de spits reizen mensen die veelal 4 of 5 dagen per week in de trein zitten. Die weten heus wel hoe de vork in de steel zit, die hou je niet voor de gek.

@Roenie, ik weet niet in wat voor branche jij werkt, maar er vliegen op het moment bosjes mensen uit bij veel spoorbedrijven die naast de opleiding die ze hebben gekregen niet veel anders kunnen en dus ook niet meer aan de bak komen, de huidige economie zorgt er wel voor dat niet iedereen zomaar z'n baan opzegt.
Ik vraag helemaal niks. De omroep komt ongevraagd.
Verwijderd
Even iets anders, waarschijnlijk vanaf zaterdag weer sneeuw, ik wens hierbij dus de fervente trein reizigers veel succes!
Je mag boos zijn, maar niet afreageren op mij als klant.Pogostokje schreef op dinsdag 23 december 2014 @ 14:29:
[...]
Ja, dat zou je zeggen. Als iets elke werkdag gebeurt dan weet je als reiziger ook wel dat de excuses over de omroep over de wederom te korte trein echt nergens over gaan. En dat personeel en/of materieel tekort, wanneer dat dagelijk is, gewoon expres gedaan wordt.
Dan heb ik, ergens, liever dat het personeel ook boos is en er keer op keer werk van maakt. Juist DAN is het personeel begaan met de klant. Met een 'ik weet van niks' gezicht excuses aanbieden, dat lijkt op het eerste gezicht professioneel, ik kan mij voorstellen dat dat eerder onbegrip en woede opwekt bij de klant want beide partijen weten dat het onzin is. In de spits reizen mensen die veelal 4 of 5 dagen per week in de trein zitten. Die weten heus wel hoe de vork in de steel zit, die hou je niet voor de gek.
Reden temeer om professioneel te blijvenArcticWolf schreef op dinsdag 23 december 2014 @ 14:35:
...@Roenie, ik weet niet in wat voor branche jij werkt, maar er vliegen op het moment bosjes mensen uit bij veel spoorbedrijven die naast de opleiding die ze hebben gekregen niet veel anders kunnen en dus ook niet meer aan de bak komen, de huidige economie zorgt er wel voor dat niet iedereen zomaar z'n baan opzegt.
In other news: het treinverkeer rond Utrecht CS heeft zojuist een 20 minuten stil gelegen "op last van de politie" (mogelijk een verdacht pakketje), treinverkeer is ondertussen voorzichtig weer opgestart.
Klopt, gelukkig was het vals alarm. Zie http://www.nu.nl/binnenla...dst-verdachte-koffer.html
Virussen? Scan ze hier!
Gisteren was er ook iets flink mis tussen Leiden en Haarlem vanwege "iets met vuurwerk". De verstoring begon zo tegen 17 uur en werd al snel opgeschaald van '30 minuten' tot 'onbekend hoe lang het duurt'. Uiteindelijk was het om half 10 weer opgelost, dus dat zal een behoorlijke vuurwerk knal geweest zijn.
Samen met Serious Request bezoekers zorgde dat voor een behoorlijk druk Schiphol en Amsterdam Sloterdijk.
Samen met Serious Request bezoekers zorgde dat voor een behoorlijk druk Schiphol en Amsterdam Sloterdijk.
Klopt, ze hadden een lichtbak naar beneden gehaald met een zware vuurwerkbom. Moest opgeruimd worden. Zie http://www.rtvnh.nl/nieuw...tation-hillegom-opgeruimd en http://www.rtvnh.nl/nieuw...en-en-haarlem-plat-update
[ Voor 19% gewijzigd door wildhagen op 24-12-2014 10:28 ]
Virussen? Scan ze hier!
Laatst hoorde ik een interessante omroep in een veel te korte trein (1/3 korter in de spits tussen Schiphol en Amersfoort). De conductrice riep om dat de trein korter was door materieeltekort, excuses voor het ongemak, yada yada yada, maar ook of we als reizigers vooral veel wilde klagen bij de NS om dat onze klachten meer zouden doen dan de klachten van het personeel.
Ik vond het opvallend.
Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar
Alstom en Bombardier slepen de NS voor de rechter:
Bro: http://www.nu.nl/ondernem...-onderhandse-gunning.htmlDe NS wil ongeveer zestig sprinters bestellen bij de Zwitserse treinenbouwer Stadler. Het Nederlandse spoorbedrijf zegt de treinen snel nodig te hebben.
Maar treinenbouwers Alstom en Bombardier maken bezwaar tegen de onderhandse gunning aan Stadler. De bedrijven spannen een kort geding aan.
''NS betreurt deze gang van zaken, omdat het niet in het belang van de Nederlandse reiziger is en we snel meer sprinters nodig hebben", zegt financieel directeur Engelhardt Robbe van NS.
"Wij zien de zaak met vertrouwen tegemoet en handelen zorgvuldig. Rechtszaken zorgen mogelijk alleen maar voor een latere komst van de benodigde sprinters'', aldus Robbe.
De NS zegt door reizigersgroei en diverse andere omstandigheden al eind 2016 extra sprinters nodig te hebben. ''Aangezien het tekort aan sprinters zich al op korte termijn voordoet, is het doorlopen van een openbare aanbesteding niet mogelijk.''
Virussen? Scan ze hier!
Ik vroeg me al af of het niet 'simpelweg' mogelijk was wat SLT bij te bestellen. Recent spul, we zijn er inmiddels bekend mee... zullen wel redenen zijn waarom dat niet kon.
Dat is in deze discussie toch niet relevant? De opties die van die bestelling onderdeel uitmaakten zijn reeds lang verlopen, dus dan zou het net zo goed een bestelling zijn buiten een aanbesteding om zoals nu het geval is.
Qua timing kan ik wel begrijpen dat Stadler sneller is. Sowieso een rappe fabrikant die toch al NS-orders heeft lopen.
Qua timing kan ik wel begrijpen dat Stadler sneller is. Sowieso een rappe fabrikant die toch al NS-orders heeft lopen.
[ Voor 21% gewijzigd door Luke! op 24-12-2014 17:19 ]
Ja, maar Siemens-Alstrom kan heel makkelijk een competitief bod doen. Aangezien ze al een model hebben dat precies aan de eisen voldoet. De SLT.Luccus schreef op woensdag 24 december 2014 @ 17:18:
Dat is in deze discussie toch niet relevant? De opties die van die bestelling onderdeel uitmaakten zijn reeds lang verlopen, dus dan zou het net zo goed een bestelling zijn buiten een aanbesteding om zoals nu het geval is.
En die kunnen ze blijkbaar ook snel leveren.
Zijn de mallen voor SLT nog aanwezig dan? Want als die opnieuw gebouwd moeten worden gaat dat wel ff wat kosten (en langer duren).
Maar zelfs al zouden die mallen er zijn, kan je ze toch niet 1 op 1 bestellen, want SLT heeft immers geen toilet. Zal dus deels herontworpen moeten worden. Idem voor ERTMS wat verplicht aanwezig moet zijn, SLT beschikt daar volgens mij ook niet over?
SLT voldoet dus niet aan de gestelde eisen.
Daarnaast is het ontwerp van SLT al weer wat ouder (10 jaar inmiddels).
En hoe zit het met de levercapaciteit van Siemens? Kunnen die wel binnen 2 jaar al leveren, hoe zit het met hun orderbooks etc?
Maar zelfs al zouden die mallen er zijn, kan je ze toch niet 1 op 1 bestellen, want SLT heeft immers geen toilet. Zal dus deels herontworpen moeten worden. Idem voor ERTMS wat verplicht aanwezig moet zijn, SLT beschikt daar volgens mij ook niet over?
SLT voldoet dus niet aan de gestelde eisen.
Daarnaast is het ontwerp van SLT al weer wat ouder (10 jaar inmiddels).
En hoe zit het met de levercapaciteit van Siemens? Kunnen die wel binnen 2 jaar al leveren, hoe zit het met hun orderbooks etc?
[ Voor 3% gewijzigd door wildhagen op 24-12-2014 17:55 ]
Virussen? Scan ze hier!
Er rijden al enkele SLT's rond waar achteraf ERTMS in is ingebouwd, dus dat zou het probleem niet hoeven zijn. De vraag is wel of Bombardier of Siemens zo snel een versie met toilet kunnen leveren en goedgekeurd krijgen.
Als er SLT's met toilet op het spoor komen, dan zou de discussie over het inbouwen van toiletten weleens op kunnen laaien. Ik kan me voorstellen dat de NS daar niet op zitten te wachten.
Als er SLT's met toilet op het spoor komen, dan zou de discussie over het inbouwen van toiletten weleens op kunnen laaien. Ik kan me voorstellen dat de NS daar niet op zitten te wachten.
Ik gok dat NS wel een overtuigende zaak heeft. Zeker omdat het gaat om 60 stellen en er een aanbesteding loopt van 140 die wel openbaar aanbesteed wordt.
Siemens Bombadier gokt blijkbaar van nietTales schreef op woensdag 24 december 2014 @ 18:26:
Ik gok dat NS wel een overtuigende zaak heeft. Zeker omdat het gaat om 60 stellen en er een aanbesteding loopt van 140 die wel openbaar aanbesteed wordt.
Maar we zullen zien hoe sterk de NS staat.
True that. Al hebben we bij aanbestedingen in het OV (en waarschijnlijk daarbuiten) ook te vaak gezien dat vervoerders/bouwers per default in beroep gaan. Het idee achter een aanbesteding blijf ik goed vinden, zeker omdat het om 'ons' geld gaat. Tegelijkertijd is het een gedrocht van een systeem wat (te) vaak niet het gewenste resultaat geeft en tegelijkertijd ook een vertraging van +/- 1 jaar... Al is dat natuurlijk redelijk offtopic.
[ Voor 4% gewijzigd door Tales op 24-12-2014 19:03 ]
Het ligt er helemaal aan hoe NS die Stadlers heeft besteld, als semi-overheidsbedrijf moet elke aanbesteding (order) boven bedrag X; Europees aanbesteedt worden, in de praktijk zie je vaak als een bedrijf perse een bepaald merk wilt hebben iets in de eisenlijst zet wat geen enkele andere partij kan leveren (binnen de gestelde termijn).
Ben benieuwd wat er gaat gebeuren... dit kan de staat (alweer) pijn gaan doen als het niet goed is gedaan.
Ben benieuwd wat er gaat gebeuren... dit kan de staat (alweer) pijn gaan doen als het niet goed is gedaan.
Bijzonder dat ze het volgende aangeven:
''NS betreurt deze gang van zaken, omdat het niet in het belang van de Nederlandse reiziger is en we snel meer sprinters nodig hebben", zegt financieel directeur Engelhardt Robbe van NS.
Is dit voor de aanbestedingen in het buitenland dan?
Is dit voor de aanbestedingen in het buitenland dan?
Het gaat niet om 'ons' geld. Het gaat om geld van de NS. Dat komt bij 'ons' vandaan in de vorm van treinkaartjes maar daarvoor kregen we de dienst 'vervoer' terug. Net als elk ander bedrijf dus.Tales schreef op woensdag 24 december 2014 @ 19:03:
Het idee achter een aanbesteding blijf ik goed vinden, zeker omdat het om 'ons' geld gaat.
Dat hele europese aanbestedingsgezeik is een grote farce als je 't mij vraagt. 't kost alleen maar klauwen met tijd (en dus geld) en een beetje aanbesteder schrijft z'n tender zodanig dat maar één partij realistisch gezien aan de eisen kan voldoen dus het enige wat je er mee opschiet is… helemaal niks.
Ik begrijp dat 't voor een groot deel erom gaat dat er niet gesjoemeld wordt maar IMO is dit niet de manier om dat te doen.
[ Voor 8% gewijzigd door CyBeR op 24-12-2014 21:22 ]
All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.
Verwijderd
De aanbesteding komt natuurlijk veel te laat. Als je een beter beleid voert die dit soort zaken ziet aankomen (want dat is je taak) dan loop je niet achter de feiten aan en kun je dit voorkomen. Hetzelfde gaat op voor het ontbreken van de wc's. Een beslissing achter het bureau door iemand die waarschijnlijk zelf nauwelijks met de trein reist.
De beslissing wordt inderdaad altijd door de directie genomen, die zien alleen maar geld, risico's en impact analyses... de aanbesteding zelf wordt echt niet door de directie opgesteld.Verwijderd schreef op woensdag 24 december 2014 @ 21:34:
De aanbesteding komt natuurlijk veel te laat. Als je een beter beleid voert die dit soort zaken ziet aankomen (want dat is je taak) dan loop je niet achter de feiten aan en kun je dit voorkomen. Hetzelfde gaat op voor het ontbreken van de wc's. Een beslissing achter het bureau door iemand die waarschijnlijk zelf nauwelijks met de trein reist.
Kan best zijn dat er in de oorspronkelijke aanbesteding wel gewoon wc's zaten, maar dat het teveel kostte, risico laag was en de impact ook niet al te groot dus is die geschrapt.
WC's in sprinters zijn imo ook onzin. Dat geld kun je IMO beter aan betere (en gratis!) wc's op stations besteden.
All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.
Verwijderd
De WC's op het station zijn (en worden) sowieso niet gratis. WC's in de trein (elke trein) is een must have. De reistijden voor passagiers in de stoptreinen zijn nog altijd veel groter dan de gemiddelde metro en aangezien de volgende stoptrein op zijn vroegst een half uur later komt, is er geen redelijk alternatief. Nog daargelaten dat treinen nog wel eens de neiging hebben om stil te staan voor een lange periode. Iedereen die anders beweerd heeft oogkleppen op t.a.v. de positie van de andere passagiers.CyBeR schreef op woensdag 24 december 2014 @ 21:50:
WC's in sprinters zijn imo ook onzin. Dat geld kun je IMO beter aan betere (en gratis!) wc's op stations besteden.
De WC's op de stations zullen ook (net zoals in de trein) onderhouden moeten worden overigens. Non-discussie.
[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 24-12-2014 22:03 ]
Zegt wie?RocketKoen schreef op woensdag 24 december 2014 @ 17:28:
[...]
En die kunnen ze blijkbaar ook snel leveren.
De discussie gaat om wel of niet aanbesteden, niet om welke fabrikant wordt gekozen. Als het is geoorloofd te bestellen zonder aanbesteding maakt het ook niet meer uit waar NS besteld.
Dat er achteraf in Nederland in is geknutseld en uit het meerendeel van de betreffende serie alweer is verwijderd.arnold_m schreef op woensdag 24 december 2014 @ 18:21:
Er rijden al enkele SLT's rond waar achteraf ERTMS in is ingebouwd, dus dat zou het probleem niet hoeven zijn. De vraag is wel of Bombardier of Siemens zo snel een versie met toilet kunnen leveren en goedgekeurd krijgen.
Hoezo dat? Dat SLT alsnog een toilet gaat krijgen is toch al besloten?Als er SLT's met toilet op het spoor komen, dan zou de discussie over het inbouwen van toiletten weleens op kunnen laaien. Ik kan me voorstellen dat de NS daar niet op zitten te wachten.
"moet" is ook maar relatief; onder voorwaarden kan daarvan worden afgeweken. Zie bv. de negentien NS-eigen TRAXX-locomotieven die nu geleverd worden: die zijn via dezelfde route zonder aanbesteding besteld.ArcticWolf schreef op woensdag 24 december 2014 @ 20:30:
Het ligt er helemaal aan hoe NS die Stadlers heeft besteld, als semi-overheidsbedrijf moet elke aanbesteding (order) boven bedrag X; Europees aanbesteedt worden
Zonder een mening te hebben over de vraag of de uitkomst van de discussie wel/niet behoud Studenten-OV-kaart en wel/niet OV voor MBO-scholieren zich lang van tevoren aftekende: hoe zie je dat "beter beleid voeren" voor je? Maar een park materieel voor enkele honderden miljoenen bestellen voor het geval dat? Dat is een zo mogelijk nog dommere redenatie dan het onnozele "beslissing achter het bureau door iemand die waarschijnlijk zelf nauwelijks met de trein reist".Verwijderd schreef op woensdag 24 december 2014 @ 21:34:

Genoeg plekken met een kwartierdienst anders, zeker in SLT-gebied. ;-)Verwijderd schreef op woensdag 24 december 2014 @ 22:01:
[...]
De WC's op het station zijn (en worden) sowieso niet gratis. WC's in de trein (elke trein) is een must have. De reistijden voor passagiers in de stoptreinen zijn nog altijd veel groter dan de gemiddelde metro en aangezien de volgende stoptrein op zijn vroegst een half uur later komt, is er geen redelijk alternatief. Iedereen die anders beweerd heeft oogkleppen op t.a.v. de positie van de andere passagiers.
Verwijderd
Voor het geval dat? Er wordt al jaren met verouderd materiaal rondgereden (mat '64, SGM, DD-AR, wat dan ook) door heel Nederland. Je kan rustig stellen dat er een chronisch tekort aan materiaal is (zie ook de discussie van te korte treinen). Men wou en wil daarbij ook nog de frequentie verhogen. De Fyra nog daargelaten, want op het moment dat je doorhebt dat die faalt, mis je dus een aantal treinstellen.Luccus schreef op woensdag 24 december 2014 @ 22:04:
Zonder een mening te hebben over de vraag of de uitkomst van de discussie wel/niet behoud Studenten-OV-kaart en wel/niet OV voor MBO-scholieren zich lang van tevoren aftekende: hoe zie je dat "beter beleid voeren" voor je? Maar een park materieel voor enkele honderden miljoenen bestellen voor het geval dat? Dat is een zo mogelijk nog dommere redenatie dan het onnozele "beslissing achter het bureau door iemand die waarschijnlijk zelf nauwelijks met de trein reist".
Overigens vind ik dat park met materieel van elkele honderden miljoenen een vrij normaal idee. Jij mag dat dan dom vinden, maar misschien ligt dat aan perspectief dat je hebt (vanachter een bureau?). Er kleven in iedergeval een hoop voordelen aan een beetje reserve materiaal te hebben.
Behalve het feit dat je compleet voorbij gaat aan het feit dat reizigers in die stoptreinen (vaak) een verdere bestemming hebben dan 5 minuten verderop, is een kwartier nog te veel. Ga je ook compleet voorbij aan de gebieden buiten het SLT-gebied. Nog daargelaten dat er op die stations er sowieso geen WC te vinden is. Kun je op zoek naar een cafe of restaurant (als die al in de buurt is). Beetje spijtig als je aan de diarree bent of ineens moet overgeven of andere ongemakken.Genoeg plekken met een kwartierdienst anders, zeker in SLT-gebied. ;-)
Overigens fijn zo'n SLT-gebied, maar het geeft maar al te goed weer hoe kortzichtig gedacht wordt. Aangezien men niet weet waar het materieel in de toekomst ingezet gaat worden. Tenzij het doel is om SLT's in het SLT-gebied te behouden (hallo SGM), maar dan heb je weer een tekort ergens anders.
Al met al mag er wat dat betreft wel weer eens in dienst van de reiziger gedacht worden, i.p.v. het grote geld.
[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 24-12-2014 22:29 ]
Mwah, daar verschillen de meningen dan over. Maar goed, ze komen weer terug. Zelf vind ik het jammer van de zitplaatsen, eerlijk gezegd, want die rolstoeltoegankelijke toiletten zijn bepaald niet klein.Verwijderd schreef op woensdag 24 december 2014 @ 22:01:
[...]
De WC's op het station zijn (en worden) sowieso niet gratis. WC's in de trein (elke trein) is een must have. De reistijden voor passagiers in de stoptreinen zijn nog altijd veel groter dan de gemiddelde metro en aangezien de volgende stoptrein op zijn vroegst een half uur later komt, is er geen redelijk alternatief. Nog daargelaten dat treinen nog wel eens de neiging hebben om stil te staan voor een lange periode. Iedereen die anders beweerd heeft oogkleppen op t.a.v. de positie van de andere passagiers.
De WC's op de stations zullen ook (net zoals in de trein) onderhouden moeten worden overigens. Non-discussie.
Koenoe, is that you?
[ Voor 83% gewijzigd door ijdod op 24-12-2014 23:41 ]
Voor enkele honderden miljoenen spullen aan de kant hebben staan 'voor het geval dat' is nogal een prijzig grapje. Je hebt bij normale bedrijfsvoering niet alleen te veel spullen staan, maar ook nog eens extra personeel om die spullen werkend te houden. Daarnaast ga je niet even flink investeren in extra capaciteit als er maatregelen op tafel liggen die de afname met tientallen procenten kunnen doen afnemen (afschaffen studenten-ov).Verwijderd schreef op woensdag 24 december 2014 @ 22:20:
[...]
Overigens vind ik dat park met materieel van elkele honderden miljoenen een vrij normaal idee. Jij mag dat dan dom vinden, maar misschien ligt dat aan perspectief dat je hebt (vanachter een bureau?). Er kleven in iedergeval een hoop voordelen aan een beetje reserve materiaal te hebben.
Verwijderd
Het is niet alleen "voor het geval dat". Het is een kwestie van rouleren (en dus werkend te houden). Materiaal moet gecontroleerd worden, heeft onderhoud nodig en moet schoongemaakt worden. Alles wijst er op dat hier op bezuinigd wordt (of werd). Te korte treinen, vierkante wielen, geen wc's (en dus geen onderhoud nodig), noem het maar op. Dat is een bewuste keuze die er gemaakt wordt t.b.v. het geld. Het personeel en de passagiers plukken hier de zure vruchten van.dcm360 schreef op donderdag 25 december 2014 @ 15:23:
[...]
Voor enkele honderden miljoenen spullen aan de kant hebben staan 'voor het geval dat' is nogal een prijzig grapje. Je hebt bij normale bedrijfsvoering niet alleen te veel spullen staan, maar ook nog eens extra personeel om die spullen werkend te houden. Daarnaast ga je niet even flink investeren in extra capaciteit als er maatregelen op tafel liggen die de afname met tientallen procenten kunnen doen afnemen (afschaffen studenten-ov).
Nu loopt men qua aanbestedingen achter de feiten aan. Ook iets waar die miljoenen spullen aan de kant bij geholpen zouden hebben. Iedereen gaat die bezuinigingen voelen. Inclusief de NS zelf dus d.m.v. rechtzaken (kennelijk) en opnieuw haastige aanbestedingen.
Die afname met enkele tientallen procenten zie ik niet gebeuren. Nog daargelaten dat het op tafel ligt. Dan kun je beter nu investeren i.p.v. af te wachten. Mocht het dan toch doorgevoerd worden en dalen met tientallen procenten dan heb je te veel materieel inderdaad. Een mooi moment om afscheid te nemen van het veel te oude materieel wat nu nog trouw dienst doet.
Liever een soort van metrodienst, met name in de randstad. Gewoon iedere vijf minuten een korte en snel optrekkende trein. In de rest van het land en op de langere trajecten een gewone trein. Het lijkt mij dat je daar klanten mee kunt trekken. Je weet dan gewoon dat er een paar minuten later weer een trein komt.Luccus schreef op woensdag 24 december 2014 @ 22:04:...Genoeg plekken met een kwartierdienst anders, zeker in SLT-gebied. ;-)
Helemaal mee eens. De klant is nu de dupe omdat de NS wat geld wil besparen. Wat mij betreft een voorbeeld van 'penny wise, pound stupid'. En ondertussen wel miljoenen weggooien aan de Fyra. Komt dat door inompetentie, of spelen daar allerlei (politieke) spelletjes een rol?Verwijderd schreef op donderdag 25 december 2014 @ 16:58:
[...]Het is niet alleen "voor het geval dat". Het is een kwestie van rouleren (en dus werkend te houden). Materiaal moet gecontroleerd worden, heeft onderhoud nodig en moet schoongemaakt worden. Alles wijst er op dat hier op bezuinigd wordt (of werd). Te korte treinen, vierkante wielen, geen wc's (en dus geen onderhoud nodig), noem het maar op. Dat is een bewuste keuze die er gemaakt wordt t.b.v. het geld. Het personeel en de passagiers plukken hier de zure vruchten van.
Nu loopt men qua aanbestedingen achter de feiten aan. Ook iets waar die miljoenen spullen aan de kant bij geholpen zouden hebben. Iedereen gaan die bezuinigingen voelen. Inclusief de NS zelf dus d.m.v. rechtzaken (kennelijk) en opnieuw haastige aanbestedingen.
Die afname met enkele tientallen procenten zie ik niet gebeuren. Nog daargelaten dat het op tafel ligt. Dan kun je beter nu investeren i.p.v. af te wachten. Mocht het dan toch doorgevoerd worden en dalen met tientallen procenten dan heb je te veel materieel inderdaad. Een mooi moment om afscheid te nemen van het veel te oude materieel wat nu nog trouw dienst doet.
Die afname zie ik ook niet gebeuren, en dat gaf ik juist ook al aan...Verwijderd schreef op donderdag 25 december 2014 @ 16:58:
[...]
Het is niet alleen "voor het geval dat". Het is een kwestie van rouleren (en dus werkend te houden). Materiaal moet gecontroleerd worden, heeft onderhoud nodig en moet schoongemaakt worden. Alles wijst er op dat hier op bezuinigd wordt (of werd). Te korte treinen, vierkante wielen, geen wc's (en dus geen onderhoud nodig), noem het maar op. Dat is een bewuste keuze die er gemaakt wordt t.b.v. het geld. Het personeel en de passagiers plukken hier de zure vruchten van.
Nu loopt men qua aanbestedingen achter de feiten aan. Ook iets waar die miljoenen spullen aan de kant bij geholpen zouden hebben. Iedereen gaan die bezuinigingen voelen. Inclusief de NS zelf dus d.m.v. rechtzaken (kennelijk) en opnieuw haastige aanbestedingen.
Mijn eigen conclusie is vooralsnog dat het de soep in loopt zodra de politiek zich gaat bemoeien met het spoorvervoer:
- De extra SLT's zijn niet besteld vanwege de politieke druk om alleen nog treinen met wc te bestellen
- Er rijden nog 'gewone' ic-stammen in de benelux en de icd, terwijl dat eigenlijk V250's hadden moeten zijn (aan dit debacle is de politiek ook niet bepaald onschuldig)
- De studenten-ov zou worden afgeschaft, dit zou zorgen voor minder reizigers. Maar in plaats daarvan besluit de politiek het uit te breiden, waardoor er meer reizigers verwacht worden.
Dat alleen al zijn enkele punten waarvan ik zou zeggen dat de problemen grotendeels extern ontstaan, en er nu voor zorgen dat de NS halsoverkop nieuwe treinen nodig heeft. Vanwege de spoed heeft de NS dus spullen besteld zonder aanbesteding, en dat levert dan direct een kort geding op van andere fabrikanten. Of dat terecht is of niet merken we binnenkort wel, als de rechter er naar gekeken heeft.
Morgen aangepaste dienstregeling vanwege verwachte sneeuw
Morgen wordt sneeuw verwacht in een groot deel van het land. Om reizigers ook in winterse omstandigheden een zo voorspelbaar mogelijke reis te bieden, passen NS en ProRail zaterdag 27 december de dienstregeling aan. Hierdoor is er meer ruimte op het spoor om eventuele winterse storingen op te lossen. Ook groeien meerdere winterse storingen aan wissels of treinen dan minder snel uit tot files waar grote groepen treinreizigers hinder van ondervinden. ProRail en NS hebben dit besloten op basis van de weersverwachting van de weerbureaus voor de komende 24 uur. Voor reizigers betekent een aangepaste dienstregeling grofweg elk half uur een trein in plaats van elk kwartier.
Reisadvies
Reizigers worden geïnformeerd via NS.nl, de reisplanners (push-bericht), e-mail en de sms-alert. Wij raden reizigers aan om voor vertrek en onderweg de reisplanner te raadplegen voor de meest actuele stand van zaken op het spoor. Doordat er morgen minder treinen rijden dan normaal zal het drukker zijn met name rond de grote stations. Ook moeten reizigers op sommige trajecten rekening houden met een extra overstap. Op ns.nl staat een Spoorkaart waarop reizigers kunnen zien op welke trajecten de aangepaste dienstregeling geldt en wat er wijzigt. De reisplanner voor morgen is in de loop van de avond volledig bijgewerkt. Het NS webcareteam (@NS_online) is van 09:00 uur tot 23:00 uur open voor vragen.
Wat doen wij
Een landelijk aangepaste dienstregeling wordt een dag van te voren aangekondigd, zodat treinreizigers weten waar ze aan toe zijn en hun plannen eventueel nog kunnen aanpassen. Ook wordt binnen een dag de planning van duizenden treinen, machinisten, conducteurs aangepast, evenals de reisinformatie. ProRail zet morgen extra sneeuw- en storingsploegen in en er staan meerdere hulplocomotieven klaar om eventuele problemen als gevolg van sneeuw of strenge vorst (denk aan extra wisselstoringen of kapotte treinen) snel op te lossen. Ook NS zet extra personeel in om reizigers zo goed mogelijk te bedienen op de stations en in de treinen.
Bekijk dit filmpje van ProRail en NS met uitleg over de aangepaste dienstregeling op het spoor tijdens winterse omstandigheden.
Als het anders gaat
Ondanks alles kan het weer, net als op de weg of in de luchtvaart, nog steeds storingen veroorzaken waar reizigers hinder van ondervinden. Op www.ns.nl/spoorbericht vindt u meer informatie en bijvoorbeeld filmpjes waarin machinisten, verkeersleiders en andere medewerkers uitleg geven. Vallen de weersomstandigheden mee, dan kunnen we die dag helaas niet meer terug naar een normale dienstregeling. Medewerkers en treinen zijn op een andere plek ingepland en de reisinformatie is gebaseerd op de aangepaste dienstregeling. Ondanks dat dit vervelend is, doen wij het liever een keer ten onrechte dan het risico te nemen dat het tegen valt en het treinverkeer op belangrijke plekken volledig tot stilstand komt.
After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...
Oscar Wilde
Jammer, een beetje sneeuw was wel leuk geweest, nu val er niks
There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.
En zojuist kwam de pushmessage van de NS app, om bovenstaande nieuwsbericht te melden 
Geen treinverkeer na gestrande trein tussen Woerden en Breukelen
Geen treinverkeer na gestrande trein tussen Woerden en Breukelen
Een gestrande trein heeft vrijdagavond voor de nodige problemen gezorgd voor reizigers tussen Den Haag en Utrecht en Rotterdam en Utrecht.
Tussen Woerden en Breukelen/Vleuten reden een tijdje geen treinen, er werden bussen ingezet.
Reizigers konden via Schiphol omrijden, maar dat zorgde wel voor minstens een uur extra reistijd.
Rond half acht waren de problemen opgelost. Het is niet bekend waardoor de trein was gestrand.Een gestrande trein zorgt vrijdagavond voor de nodige problemen voor reizigers tussen Den Haag en Utrecht en Rotterdam en Utrecht.
[ Voor 81% gewijzigd door Raven op 26-12-2014 23:07 ]
After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...
Oscar Wilde
Beetje meltdown vandaag bij de NS:

Hele zuiden ligt eruit, rijdt zo goed als geen enkele NS-trein (overige vervoerders rijden vooralsnog wel probleemloos)
Gelukkig is het weekend, maar anders was het een zootje geworden bij bedrijven denk ik, met personeel wat niet op het werk kon komen.

Hele zuiden ligt eruit, rijdt zo goed als geen enkele NS-trein (overige vervoerders rijden vooralsnog wel probleemloos)
Gelukkig is het weekend, maar anders was het een zootje geworden bij bedrijven denk ik, met personeel wat niet op het werk kon komen.
Virussen? Scan ze hier!
Ik vind het zo langzamerhand wel een beetje lachwekkend worden. Ieder jaar bij het eerste sneeuwvlokje is het weer raak. Het lijkt wel of ze echt niets geleerd hebben van de afgelopen vijf jaar.
Ik heb in ieder geval besloten geen cent van mijn eigen geld meer te spenderen aan de NS. Zo'n falend bedrijf verdient het absoluut niet om klandizie te krijgen. Ik ga wel lekker met de auto, dan kan je en altijd zitten en tenminste een beetje comfortabel reizen.
Ik heb in ieder geval besloten geen cent van mijn eigen geld meer te spenderen aan de NS. Zo'n falend bedrijf verdient het absoluut niet om klandizie te krijgen. Ik ga wel lekker met de auto, dan kan je en altijd zitten en tenminste een beetje comfortabel reizen.
HD4Life @ Full-HD
Ik vermoed dat je allereerst naar ProRail dan naar NS mag wijzen gezien de weer hopeloze berg infrastoringen.wildhagen schreef op zaterdag 27 december 2014 @ 11:13:
Beetje meltdown vandaag bij de NS:
Het blijft een combinatie van spoorbeheerder en vervoerder. Als 1 van de twee faalt, werkt het al niet meer.Davidshadow13 schreef op zaterdag 27 december 2014 @ 11:17:
Ik vind het zo langzamerhand wel een beetje lachwekkend worden. Ieder jaar bij het eerste sneeuwvlokje is het weer raak. Het lijkt wel of ze echt niets geleerd hebben van de afgelopen vijf jaar.
Maar ik ben ook wel benieuwd waarom weer zoveel treinen niet kunnen rijden. Het was immers al een jaar bekend dat er een nieuwe winter kwam
Hoezo, ik koop een kaartje bij NS, niet bij ProRail.Luccus schreef op zaterdag 27 december 2014 @ 11:19:
[...]
Ik vermoed dat je allereerst naar ProRail dan naar NS mag wijzen gezien de weer hopeloze berg infrastoringen.
/troll-modus uit
De islam kan uw vrijheid schaden
Ach ja... was te verwachten met het hopeloze beleid, nog ff en ons spoornetwerk is even belabberd als in de VS.
Zal de nieuwslezer van RTL4 dit keer ook weer aan een collega in NO of SE vragen hoe ze daar de treinen rijdend houden?
Oscar Wilde
In Noorwegen/Zweden zijn de problemen even groot (misschien zelfs groter).Raven schreef op zaterdag 27 december 2014 @ 11:50:
Zal de nieuwslezer van RTL4 dit keer ook weer aan een collega in NO of SE vragen hoe ze daar de treinen rijdend houden?
Leggen ze daar na amper een paar cm het treinverkeer ook stil dan? Een paar jaar geleden iig niet
Oscar Wilde
Nee dat niet nee... maar goed de aangepaste dienstregeling hier heeft niet zoveel nut als de infra niet in orde is (die echt niet in orde is jammer genoeg, maar ja geld te kort en bizare contractenRaven schreef op zaterdag 27 december 2014 @ 12:16:
Leggen ze daar na amper een paar cm het treinverkeer ook stil dan? Een paar jaar geleden iig niet
En over een paar dagen ligt er weer het driemaandelijks briefje waarin de aannemert verklaart volledig "in control" te zijn.ArcticWolf schreef op zaterdag 27 december 2014 @ 11:30:
Ach ja... was te verwachten met het hopeloze beleid, nog ff en ons spoornetwerk is even belabberd als in de VS.
|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|
Ik wil niet zeggen dat we soms niet fout zijnevilution schreef op zaterdag 27 december 2014 @ 12:20:
[...]
En over een paar dagen ligt er weer het driemaandelijks briefje waarin de aannemert verklaart volledig "in control" te zijn.
Iedereen doet nu letterlijk (en dan echt letterlijk) wat er op papier staat, terwijl men vroeger (railbouw/elektrorail tijd) meer mee vernieuwde dan nodig was omdat het dan kwalitatief beter was. Je bent ook aansprakelijk wanneer je niet doet wat er op papier staat dus als je meer wilt > moet je meer betalen (wat niet gebeurt)
Het gaat tegenwoordig echt over centimeters mierenneuken en staan vaker voor de rechter dan buiten, maar goed... dat is marktwerking.
Zo, vanochtend bijna mijn vlucht gemist dankzij de incompetentie van de NS. We wilden de IC Direct van Rdam naar Schiphol nemen, deze had volgens de reisinfo 10 min vertraging. Geen probleem, wij rustig wachten. Er werd omgeroepen dat de trein over 10 minuten zou vertrekken, later werd omgeroepen dat hij over 'enkele minuten' zou vertrekken. Uiteindelijk kwam er dus GEEN trein... Hier werd ook niets meer over omgeroepen.
OK geen probleem, de volgende trein is ook prima, volgens de reisplanner zou die 8min vertraging hebben. Mooi niet dus, er gebeurde precies hetzelfde!! Weer dezelfde omroepberichten, weer geen trein!
Toen maar de metro terug naar huis genomen en met de auto naar Schiphol gereden, waar we nog net ~40 min voor vertrek in konden checken... (Uiteindelijk is de vlucht vertraagd -we wachten nu nog- maar daar gaat het niet om...)
WAAROM wordt er omgeroepen dat de trein over enkele minuten zal vertrekken, als er helemaal geen trein onderweg is?? Zeg dat dan gewoon, dan hadden we tijdig maatregelen kunnen nemen...
OK geen probleem, de volgende trein is ook prima, volgens de reisplanner zou die 8min vertraging hebben. Mooi niet dus, er gebeurde precies hetzelfde!! Weer dezelfde omroepberichten, weer geen trein!
Toen maar de metro terug naar huis genomen en met de auto naar Schiphol gereden, waar we nog net ~40 min voor vertrek in konden checken... (Uiteindelijk is de vlucht vertraagd -we wachten nu nog- maar daar gaat het niet om...)
WAAROM wordt er omgeroepen dat de trein over enkele minuten zal vertrekken, als er helemaal geen trein onderweg is?? Zeg dat dan gewoon, dan hadden we tijdig maatregelen kunnen nemen...
Dat is hoe de NS rolt (of niet rolt eigenlijk). Je kan er de klok op gelijk zetten dat wanneer er ook maar 1 sneeuwvlok in Maastricht valt dat je dat tot in Groningen merkt. Informeren is niet de sterkste kant van de NS en correct informeren al helemaal niet, de top moet natuurlijk nog wel een bonus krijgen dit jaar.
Ryzen 7 9800x3D / RX7900XTX OC / 32 GB Corsair Vengeance 6000 Mhz RGB DDR5 / ASUS TUF Gaming B650-Plus WiFi
1. Er is sneeuw in midden en zuid Nederland gevallen. Daar zijn ook vertragingen en minder treinen. Soms zullen storingen landelijke uitwerking hebben, want we willen met z'n allen niet 100x overstappen.cbr600f4i schreef op zaterdag 27 december 2014 @ 12:40:
Dat is hoe de NS rolt (of niet rolt eigenlijk). Je kan er de klok op gelijk zetten dat wanneer er ook maar 1 sneeuwvlok in Maastricht valt dat je dat tot in Groningen merkt. Informeren is niet de sterkste kant van de NS en correct informeren al helemaal niet, de top moet natuurlijk nog wel een bonus krijgen dit jaar.
2. Bonus, de bonussen van de NS top worden gekort (2011), niet uitgekeerd (2012) of niet uitgekeerd als er een boete is uitgedeeld (vanaf 2013). Zelfs dan, in 2013 is er 1,3 miljoen euro aan loon naar de top gegaan, inclusief bonussen. Op een balans van 6.4 miljard en een omzet van 4,6 miljard is dat kostentechnisch nihil.
Als het helpt om de treinen betrouwbaarder op tijd te laten rijden, dan mag het direct worden ingevoerd. Ik meen dat vooral het personeel het niet wil, mogelijk een handjevol reizigers op lange trajecten ook niet maar boeie. Algemeen belang gaat voor persoonlijk belang.PolarBear schreef op zaterdag 27 december 2014 @ 12:59:
[...]
1. Er is sneeuw in midden en zuid Nederland gevallen. Daar zijn ook vertragingen en minder treinen. Soms zullen storingen landelijke uitwerking hebben, want we willen met z'n allen niet 100x overstappen.
Het gaat er niet om of het op het hele plaatje merkbaar is dat de top wat extra krijgt, het gaat erom of de top het significant merkt dat ze hun verantwoordelijkheid niet goed nemen. En uiteraard gaat dat verder dan alleen maar de directie, ook de managementlagen en personeelslagen horen dat te merken.2. Bonus, de bonussen van de NS top worden gekort (2011), niet uitgekeerd (2012) of niet uitgekeerd als er een boete is uitgedeeld (vanaf 2013). Zelfs dan, in 2013 is er 1,3 miljoen euro aan loon naar de top gegaan, inclusief bonussen. Op een balans van 6.4 miljard en een omzet van 4,6 miljard is dat kostentechnisch nihil.
En als het geklooi van vandaag aan ProRail te wijten is en niet aan de NS dan neem ik aan dat NS dat ook duidelijk in hun uitingen zal communiceren. Maar (en ik baseer mij op het kaartje met verstoringen) het is zeer frappant dat vooral NS last lijkt te hebben en bijvoorbeeld Veolia niet.
Verder heeft de NS de communicatie met de reizigers naar zich toegetrokken (want daar waren ze immers zeer competent in...) en gekregen van de overheid. Dan moeten ze na 2 (?) jaar niet meer lopen zeiken maar gewoon 100% betrouwbare informatie geven aan de reizigers. Ze hebben inmiddels lang genoeg de tijd gehad om all informatiekanalen te stroomlijnen.
[ Voor 4% gewijzigd door Bastien op 27-12-2014 13:28 ]
Je privacy is voor het eerst geschonden bij de eerste echo. Daarna wordt het er de rest van je leven niet meer beter op.
ArcticWolf schreef op zaterdag 27 december 2014 @ 11:30:

Dit topic is gesloten.