Het grote spoorwegentopic deel 22 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 23 ... 103 Laatste
Acties:
  • 532.966 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goner
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 06-10 16:34

Goner

What can I do you for ?

dcm360 schreef op dinsdag 07 oktober 2014 @ 16:17:
[...]
Het is te idioot voor woorden dat iedereen zich blijkbaar gedwongen voelt om de trein van 8 uur te nemen, terwijl er genoeg vrije zitplaatsen in de trein ervoor en erna zijn.
Maar helaas beginnen scholen om 8 á 9 uur en moet iedereen van z'n baas tussen 8 en 9 beginnen. Mooie taak voor de politiek ?
asmi2 schreef op dinsdag 07 oktober 2014 @ 13:01:
[...]
Dat zijn geen studenten maar scholieren.
Maakt dat uit voor de drukte :?

[ Voor 18% gewijzigd door Goner op 07-10-2014 16:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
De woordvoerder van ProRail, de organisatie die verantwoordelijk is voor het onderhoud aan het spoor, weet niet of er op het traject houten of betonnen spoorbielzen liggen
slecht hoor }:O

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• soeppie
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 01-06 21:25
Je zou toch zeggen dat ze weten wat waar ligt in verband met onderhoud.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Jij denkt dat een woordvoerder van elke meter spoor weet wat er aan bielzen ligt? Dat is zijn/haar vak helemaal niet.

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• soeppie
Nou nee dat niet, maar ik denk wel dat ze ergens zouden kunnen opzoeken wat voor een soort bielzen er liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online
Tuurlijk kunnen ze dat. Er staat ook nergens dat Prorail dat niet weet, maar dat de woordvoerder het niet weet ;)

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• soeppie
Offtopic: Ah sorry dan heb ik een leesfoutje gemaakt :P.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijdod
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 08-10 11:18
RocketKoen schreef op maandag 06 oktober 2014 @ 16:37:
[...]

Dan mag de overheid wel zelf het goede voorbeeld geven.
Een vriend werkte vorig jaar nog op een van de ministeries in Den Haag. Werktijden waren stipt van 8:15 tot 16:45
Om 16:44 was het dus rennen, want anders kon je 2-3 trams, bussen of treinen wachten voordat je mee kon.
Een half uurtje later zat er weer bijna niemand in de OV lijnen die daar langs kwamen.
Dat ligt veel genuanceerder. De meeste ministeries kennen een werkdag, uitgaande van 9x4, van ca 10.00 tot 1400 :D (op basis van eigen ervaring op de Schedeldoekshaven...)

Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ijdod schreef op dinsdag 07 oktober 2014 @ 22:33:
[...]

Dat ligt veel genuanceerder. De meeste ministeries kennen een werkdag, uitgaande van 9x4, van ca 10.00 tot 1400 :D (op basis van eigen ervaring op de Schedeldoekshaven...)
8)7

Er zitten geen 9 dagen in een week. Wel wordt er 4x9 gewerkt. Maar dat red je niet in het tijdsbestek dat jij opgeeft.
Wel raar, want alle overheidsdiensten waar ik heb gewerkt zijn werktijden flexibel. Je moet vaak je uren maken tussen bepaalde tijden. Maar dat is op het moment tussen 07:00 en 19:00.

[ Voor 33% gewijzigd door Verwijderd op 08-10-2014 08:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaT
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

Verwijderd schreef op woensdag 08 oktober 2014 @ 07:42:
[...]

8)7

Er zitten geen 9 dagen in een week. Wel wordt er 4x9 gewerkt. Maar dat red je niet in het tijdsbestek dat jij opgeeft.
Wel raar, want alle overheidsdiensten waar ik heb gewerkt zijn werktijden flexibel. Je moet vaak je uren maken tussen bepaalde tijden. Maar dat is op het moment tussen 07:00 en 19:00.
Zullen we uitleggen wat er met :D bedoeld wordt?

_O-

Overigens heb je verder helemaal gelijk qua tijdbesteding/indeling. Meeste overheidsdiensten hebben inderdaad de mogelijkheid om tussen 7 en 19 uur te werken. Sommigen voegen daar nog bloktijden aan toe (bijv van 9-12 en van 14-16 MOET je er zijn).

Maar goed, dat heeft verder weinig met het spoor te maken.
Gisteren kwam die "groen trein" hier weer voorbij zetten. Ik kan toch echt niet wennen aan die kleur.
Ik zit wel met smart te wachten tot de nieuwe 186's van de NS eens voorbij komen stuiven door Schiedam. Tot op heden helaas nog niets voorbij zien rijden hier.

Groot genoeg voor 2 hoofdletters

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alex)
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 21-08 11:20
PaT schreef op woensdag 08 oktober 2014 @ 09:33:
[...]

Ik zit wel met smart te wachten tot de nieuwe 186's van de NS eens voorbij komen stuiven door Schiedam. Tot op heden helaas nog niets voorbij zien rijden hier.
Dan kun je lang wachten. De testritten op het klassieke net worden tussen Amsterdam en Deventer gedaan. ;)

We are shaping the future

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noppus
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 15:45
Het is vaak een combinatie van routine en van individuele wensen. Ik werk bij een overheidsinstantie waar je tussen 7.00 en 19.00 kunt werken, en als het nodig is ook ng wel later, tot 22.00 uur.

Maar verreweg de meeste mensen komen toch "gewoon" zoals ze altijd al kwamen.

Een groep die om half acht begint om om vier uur naar huis te kunnen en een groep die tussen acht en negen begint en tussen half vijf en zes weer vertrekt. In veel gevallen moet je het werken combineren met partner of kinderen, die op een bepaalde tijd ergens moeten zijn, opgehaald of gebracht worden, samen willen eten, sporten, en honderd andere dingen.

Dat 1 trein eerder of later een veel rustiger treinreis oplevert is dan van ondergeschikt belang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F.West98
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 02:58

F.West98

Alweer 16 jaar hier

Heeft iemand hier toevallig een foto van die nieuwe groene treinen?

2x Dell UP2716D | R9 7950X | 128GB RAM | 980 Pro 2TB x2 | RTX2070 Super
.oisyn: Windows is net zo slecht in commandline als Linux in GUI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dcm360
  • Registratie: December 2006
  • Niet online

dcm360

Moderator Discord

HD7767 powered

Alex) schreef op woensdag 08 oktober 2014 @ 09:44:
[...]

Dan kun je lang wachten. De testritten op het klassieke net worden tussen Amsterdam en Deventer gedaan. ;)
Toch heb ik er al één door Delft zien rijden ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goner

Goner

What can I do you for ?

noppus schreef op woensdag 08 oktober 2014 @ 09:44:
In veel gevallen moet je het werken combineren met partner of kinderen, die op een bepaalde tijd ergens moeten zijn, opgehaald of gebracht worden, samen willen eten, sporten, en honderd andere dingen.
Precies, de "gemiddelde" werk- of schooldag loopt nu eenmaal van nine(ish)-to-five(ish) ; ik wil m'n gezinnetje graag 's ochtends nog even zien en ook graag 's avonds eten met ze.
En op werk maken m'n gebruikers (IT) ook dat soort werktijden (verschuift wel iets de laatste tijd, zelfs in ambtenaren-land).
Werkgevers, politiek, NS/Prorail en Rijkswaterstaat (files?) willen dat misschien anders hebben vanwege praktische redenen, maar dat wordt dan een zware klus.

EDIT: totally unrelated ... zag vanochtend dat ze over een behoorlijke afstand (honderden meters?) netten langs het spoor aan het spannen zijn tussen DH Moerwijk en Rijswijk.
Iemand enig idee ? Is wel een berucht stukje in de serie 'aanrijding met persoon', maar daar gaan netten niet tegen helpen.

[ Voor 18% gewijzigd door Goner op 08-10-2014 11:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• biertjuh?
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 20:22
Alex) schreef op woensdag 08 oktober 2014 @ 09:44:
[...]

Heb m ook al van Zutphen naar Arnhem zien rijden.. Dus niet alleen maar Amsterdam - Deventer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EDIT
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 00:03
Jawel, maar via Arnhem (dus Amsterdam - Utrecht - Arnhem - Zutphen - Deventer v.v.).
Vanochtend kwam ik de nieuwste 186-er tegen toen ik Rotterdam binnen reed, dus vandaag schijnbaar weer testritten over de HSL.
totally unrelated ... zag vanochtend dat ze over een behoorlijke afstand (honderden meters?) netten langs het spoor aan het spannen zijn tussen DH Moerwijk en Rijswijk.
Iemand enig idee ? Is wel een berucht stukje in de serie 'aanrijding met persoon', maar daar gaan netten niet tegen helpen.
Ik ben er vanmorgen langs gereden, maar dat is mij niet direct opgevallen. Tussen Delft en Den Haag HS wordt echter grootschalige spoorvernieuwing uitgevoerd lijkt het, dus ik kan mij goed voorstellen dat het ter beveiliging van de werkmensen is.

[ Voor 57% gewijzigd door EDIT op 08-10-2014 12:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online
NS-dochter Abellio heeft een Schotse treinconcessie binnengehaald.

Dat heeft de NS woensdag bekendgemaakt.

Vanaf april volgend jaar wordt Abellio de spoorwegexploitant voor ScotRail.

Het is een opdracht van zeven jaar, die mogelijk naar tien jaar wordt verlengd. Volgens de Britse nieuwsorganisatie BBC heeft de opdracht een waarde van 2,5 miljard Britse ponden (ruim 3,2 miljard euro).

Abellio was met de huidige Britse exploitant FirstGroup, het Britse Arriva, het Hongkongse MTR en het Britse National Express in de race voor de concessie.

Bestuursvoorzitter Jeff Hoogesteger van de Abellio Groep zegt "buitengewoon blij" te zijn dat zijn bedrijf het Schotse nationale spoornet mag exploiteren.

Het bedrijf wil onder meer nieuwe treinen inzetten tussen Glasgow en Edinburgh en de intercitydiensten verbeteren. Ook past de onderneming de aansluitingen, reistijden en soorten tarieven aan. En tot slot is Abellio van plan in stations te investeren.

ScotRail is nu goed voor 86,3 miljoen passagiersreizen per jaar.

Het winnen van de aanbesteding heeft veel voorbereiding gekost. "Twee jaar lang heeft ons team door Schotland getrokken en mensen ontmoet uit de Borders, de zeven steden tot in het allernoordelijkste puntje", zegt Hoogesteger. Daaruit volgde het plan dat de Schotse overheid heeft overtuigd.

Het beheer van de nationale spoorwegdiensten in Schotland past volgens NS goed bij de kernactiviteiten die de NS Groep al in Nederland heeft.

"Beide netten zijn vergelijkbaar in die zin dat er een dichtbevolkte 'Randstad' rond Edinburgh en Glasgow is, naast minder bevolkte regionale gebieden", laat het vervoersbedrijf weten.

Abellio moet op deze manier zijn positie op de Britse spoorwegmarkt verstevigen. De NS-dochter is sinds 2003 actief in het buitenland.

Het bedrijf verzorgt al trein- en busdiensten in Groot-Brittannië en Duitsland. In Nederland is Abellio onder meer bekend van de busdiensten van Qbuzz.
Bron: http://www.nu.nl/ondernem...-in-schotland-rijden.html

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Wijhe heeft treinstation met de meeste vertraging bij vertrek
Het station in Wijhe is het treinstation in Nederland waar de meeste treinen met vertraging vertrekken: 14,85 procent van de treinen vertrekt er met een vertraging van meer dan drie minuten. Dat blijkt uit onderzoek van NRC. Kijkend naar Overijssel vertrekken in Kampen en Enschede de meeste treinen precies op tijd.

In Kampen vertrekken zo goed als alle treinen op tijd: 99,94 procent. Dat geldt ook voor de treinen die vertrekken vanaf station Enschede (98,23 procent). Volgens NRC komt omdat de stations in Kampen en Enschede "kopstations" zijn. Treinen kunnen er niet verder rijden, dus een kopstation is vrijwel altijd het startpunt.

Cijfers grote stations in Overijssel
Almelo: 91,79 procent vertrekt op tijd
Deventer: 90,1 procent vertrekt op tijd
Enschede: 98,23 procent vertrekt op tijd
Hengelo: 93,23 procent vertrekt op tijd
Zwolle: 95,45 procent vertrekt op tijd

NRC baseert zich op informatie die de NS zelf digitaal beschikbaar stelt. De afgelopen anderhalf jaar vroeg een computerprogramma 50.000 keer automatisch per dag de actuele vertrektijden op van treinen op bijna alle stations. Uit de gegevens blijkt dat het merendeel van de treinen in Nederland op tijd vertrekt. 6,9 procent van de treinen is meer dan drie minuten vertraagd of rijdt helemaal niet.

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mambo No5
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 03-10 10:40

mambo No5

Bad Apple?

Ben heel benieuwd naar de cijfers van Alphen a/d Rijn, helaas staan die (net als Den Bosch) om de een of andere reden niet op de kaart.. Hoe vaak daar wel niet gerommel is met defecte bruggen als ik de storingsmeldingen van de NS app mag geloven..

Voor de vorm de link: http://www.nrc.nl/nieuws/...ing-bij-vertrek-in-kaart/

[ Voor 20% gewijzigd door mambo No5 op 08-10-2014 21:25 ]

Do not throw Rubbish at the platform | Front Pro eigen foto's in een topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hooglander1
  • Registratie: September 2003
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

Grappig eigenlijk dat ze kijken naar punctionaliteit bij vertrektijden en niet bij aankomsttijden. Als ik 5 minuten te laat vertrek maakt het mij niet uit, zolang ik nog maar op tijd aan kom.

Nu krijg je van die idiote wachttijden, zodat ze maar weer op tijd vertrekken. Dat ze soms 10 minuten te laat aankomen telt dan niet meer mee.

Lid van de Tweakers Kenwood TTM-312 club.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alex)
Tsja, aankomsttijden zijn één van de bestbewaarde geheimen van de Nederlandse spoorwegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Murcielago
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 05-10 01:34
Ik vind het niet zo heel gek dat bijna alle treinen in Enschede op tijd vertrekken. Voor alle treinen die hier komen is Enschede het eindstation, de enige reden dat ie niet op tijd kan vertrekken is als er echt iets flink mis. Voor een station waar treinen op langere routes na vele kilometers een keer aan komen is de kans dat ze vertraagd zijn veel groter, daarom is Wijhe waarschijnlijk eentje die bovenaan staat. Daar stoppen alleen intercity's die het laatste stuk stoptrein zijn geworden. Dus de kans is daar wel erg groot om vertraagd te zijn.

PSN: djmurcielago

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jorisjan
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 02-10 21:35
Sinds wanneer kan beton smeulen?? (Maar dat hoef ik jou niet uit te leggen geloof ik ;) ....)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 19:09
Het lijntje Kampen<>Zwolle is natuurlijk ook de droom voor alle statistieken. Er kan bijna niks misgaan. Alleen de overweg in Zwolle er nog tussenuit en je hebt een vrije lijn met twee stationnetjes.

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sus
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 07-10 09:28

sus

is druk :+

Die 186 heb ik er eergisteren 2 van zien staan bij Amsterdam, ik vind ze er "vreemd" uit zien met dat grote blauwe vlak. Ik had eerder voor de oude NS 1300 stijl gekozen

Afbeeldingslocatie: http://farm4.staticflickr.com/3726/11194222054_c81e387253_b.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goner

Goner

What can I do you for ?

Het station in Wijhe is het treinstation in Nederland waar de meeste treinen met vertraging vertrekken: 14,85 procent van de treinen vertrekt er met een vertraging van meer dan drie minuten. Dat blijkt uit onderzoek van NRC.

Ik zie op die kaart van NRC voor Lombardijen dat dat slechts 9.33% zou zijn ... heb ik zo m'n vraagtekens bij. In de tijd dat ik 's ochtends opstap (grofweg tussen 7:30 en 8:30) komen 2 op de 3 treinen al te laat binnen (dus melding op bord en omroep).
Heeft NS zelf ook ergens cijfers hiervan die je kunt inzien ?

De afgelopen anderhalf jaar vroeg een computerprogramma 50.000 keer automatisch per dag de actuele vertrektijden op van treinen op bijna alle stations.

Ze zouden eens ouderwets moeten turven of rezigers laten turven.

[ Voor 12% gewijzigd door Goner op 09-10-2014 10:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yukkie
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 16:50

Yukkie

Vorsprung Durch Technik

sus schreef op donderdag 09 oktober 2014 @ 09:56:
Die 186 heb ik er eergisteren 2 van zien staan bij Amsterdam, ik vind ze er "vreemd" uit zien met dat grote blauwe vlak. Ik had eerder voor de oude NS 1300 stijl gekozen

[afbeelding]
Tja, grijs is geen onderdeel (meer) van de NS huisstijl. Als ik zou moeten kiezen is dit inderdaad wel de betere van de twee, hoewel ik in beide gevallen dat geel niet mooi vind. Mooier zou het Pruisisch(?) blauw of wellicht het nostalgische turquoise zijn waarin vroeger de 1100's en de 1200's rond gereden hebben. (of het rood-bruin van bijvoorbeeld de 2200's).

[ Voor 14% gewijzigd door Yukkie op 09-10-2014 12:26 ]

We've got that ring of confidence

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online
Turqoise kan je wel shaken, men is in de jaren 50 ook heel snel afgestapt van die kleur omdat hij veel te besmettelijk was. Daarna is men overgegaan naar Pruisisch blauw.

Niet alle 1100-en en 1200-en hebben ooit de turkoise kleur gehad om die reden, sommigen zijn af-fabriek in het Pruisisch blauw afgeleverd. De rest is later overgeschilderd.

Overigens hebben ook de 1300-en een turqoise kleur gekend, niet alleen de 1100/1200-en.

1302 in turqoise:

Afbeeldingslocatie: http://www.spoors.nl/temp_images_bnlxspr/1302-3.jpg

Zelfde locomotief in Pruisisch blauw:

Afbeeldingslocatie: http://img522.imageshack.us/img522/2409/ns1302maastrichtedited1.jpg

Nogmaals deze loc, in geelgrijs versie 1:

Afbeeldingslocatie: http://www.feijenoordsemeesters.nl/Loc%201302-3.jpg

En daarna in zijn tweede geel/grijze huisstijl:

Afbeeldingslocatie: http://www.spoorwegmaterieel.nl/Treinen-0210.jpg

En deze loc bestaat dus nog steeds, nu als museum-loc :)

(sorry, kon het toch niet laten, ben altijd fan van de 1300-en geweest :P)

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ValHallASW
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
jorisjan schreef op woensdag 08 oktober 2014 @ 23:15:
[...]

Sinds wanneer kan beton smeulen?? (Maar dat hoef ik jou niet uit te leggen geloof ik ;) ....)
Het zou voor het stilleggen van de dienstregeling niet hebben uitgemaakt. "Bij betonnen bielzen heb je te maken met smeulende remstukjes op de bielzen."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaT
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

Afbeeldingslocatie: http://treinfanaat.jouwweb.nl/upload/9/7/6/treinfanaat/02-06-12-004.large.jpg?0.0022137623547873186

1200 serie!!!
<3
F.West98 schreef op woensdag 08 oktober 2014 @ 11:05:
Heeft iemand hier toevallig een foto van die nieuwe groene treinen?
Afbeeldingslocatie: http://www.mp-produktie.nl/Images%20Speciaal/2014-09-20%20175%20Jaar%20Spoor%20%2859%29.JPG

http://groenetrein.ns.nl/

[ Voor 59% gewijzigd door PaT op 09-10-2014 13:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yukkie
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 16:50

Yukkie

Vorsprung Durch Technik

Mooie anekdote over die 1200's:
Afgelopen zaterdag zat mijn vader (63 jaartjes jong) zo blij als een kind op de bok van de zwarte 1200 tijdens de open dag van Nedtrain in Leidschendam. Zijn jongensdroom ging eindelijk in vervulling. :)

We've got that ring of confidence

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TF
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:43

TF

bla bla

-- ik stel de vraag even elders

[ Voor 87% gewijzigd door TF op 09-10-2014 16:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaT
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

Yukkie schreef op donderdag 09 oktober 2014 @ 13:26:
Mooie anekdote over die 1200's:
Afgelopen zaterdag zat mijn vader (63 jaartjes jong) zo blij als een kind op de bok van de zwarte 1200 tijdens de open dag van Nedtrain in Leidschendam. Zijn jongensdroom ging eindelijk in vervulling. :)
:+

Bij 150 jaar spoor heb ik exact hetzelfde gedaan op Rotterdam CS. Daar stond toen ook een 1200. Ben toen nog zelfs even in de neus gekropen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jorisjan
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 02-10 21:35
Weer wat geleerd, bedankt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sus
  • Laatst online: 07-10 09:28

sus

is druk :+

wildhagen schreef op donderdag 09 oktober 2014 @ 12:33:
(sorry, kon het toch niet laten, ben altijd fan van de 1300-en geweest :P)
De 12 en 1300 zijn dan ook de tofste locs :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

'Punctualiteit treinen Noord- en Oost-Nederland in gevaar'
De punctualiteit van de treinen in Noord- en Oost Nederland komt in gevaar door het schrappen van diensten bij ProRail in Zwolle. Dat zeggen werknemers van ProRail tegen OV-Magazine.

Door personeelsverschuivingen verdwijnen er op meerdere verkeersleidingsposten banen. De post Zwolle steekt daar met kop en schouders bovenuit. Daarom worden de zogenaamde procesondersteuners geschrapt. Deze diensten zijn onder meer bedoeld om bij te springen bij calamiteiten.

De verkeersleidingscentrale in Zwolle regelt het al treinverkeer in Groningen, Friesland, Drenthe, Overijssel en een deel van Gelderland en Flevoland. Door het schrappen van de diensten is grote onrust ontstaan op de post.

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordSinclair
Slimme zet, de schakel Zwolle <> Meppel is vrij uniek in Nederland. Daar kan je namelijk niet omheen reizen maar daarna wel verder reizen met diverse overstapmogelijkheden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijdod
Amsterdam Westelijk Eiland, 1960. Mooie VT11 :D

Afbeeldingslocatie: https://scontent-b-ams.xx.fbcdn.net/hphotos-xpf1/t31.0-8/1966266_732296766806726_4893627884617078762_o.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online
Aardig nostalgisch ja, hoop Mat'54 (toen nog nagelnieuw) en toch ook nog wel een hoop Mat'36/''40/46 :)

Hetzelfde terrein 7 jaar eerder (april 1953), vanuit de andere kant gezien:

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/PFVEA7K1ptuFG36s0oEGyXQR/full.jpg

Stoom voerde toen duidelijk nog de boventoon. Hoeveel er in slechts 7 jaar kan veranderen...

Nu en Toen (op nu.nl een rubriek) had overigens gisteren een spoorfoto, in de categorie 'zo moet het dus niet'....:

Afbeeldingslocatie: http://media.nu.nl/m/m1oxe9manmeh_std1024.jpg

Tekst erbij:
9 oktober 1946 - Treinongeval waar bij een trein ontspoord raakte op de Dijksgracht in Amsterdam.
Daarbij viel één dode en 3 gewonden.

Was loc 4712 uit de NS Serie 4700.

[ Voor 40% gewijzigd door wildhagen op 10-10-2014 18:01 ]

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:25
Gisteren een stoomtrein in actie gezien. Reed op de snelweg en zag ineens op het spoor een ouderwetse stoomlocomotief rijden. Prachtig gezicht :Y Volgens mij was het ergens thv. Utrecht ofzo.

De loc reed alleen achterstevoren :? Schoorsteen achter, en kolenkarretje vooraan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Laatst online: 23:44

Onbekend

...

Dat kan. Tegenwoordig hebben weinig stations nog draaischijven waardoor ze niet meer overal kunnen keren. :)

Rijdt prima, maar volgens mij is er dan wel een snelheidslimiet.

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online
Dat 'kolenkarretje' heet een tender.

En achteruit rijden (eigenlijk 'tender voorwaarts' genoemd) kan, mits de locomotief voorzien is van een reversing gear (niet alle locs hebben dat automatisch). En vaak (maar niet altijd) is de snelheid dan inderdaad beperkt ten opzichte van het meer nomale 'tender achter' rijden.

Dat is dus ook de reden dat tenders verlichting hebben, zoals deze BR50 van de VSM laat zien:

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/y3WSlqSCx0c8eJsFCQ2KI9fX/full.jpg

Je ziet hier ook meteen het grote nadeel van tender voorwaarts rijden: het zicht, en ook de bediening van de loc, is op die manier niet ideaal voor de machinist.

Voordeel is dat je geen draaischijf nodig hebt en niet hoeft te driehoeken.

[ Voor 5% gewijzigd door wildhagen op 12-10-2014 19:10 ]

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordSinclair
ijdod schreef op vrijdag 10 oktober 2014 @ 17:17:

[afbeelding]
Mooi foto! Nederland was nog een stuk groener in die tijd ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Laatst online: 21:25
Onbekend schreef op zondag 12 oktober 2014 @ 18:38:
Dat kan. Tegenwoordig hebben weinig stations nog draaischijven waardoor ze niet meer overal kunnen keren. :)

Rijdt prima, maar volgens mij is er dan wel een snelheidslimiet.
wildhagen schreef op zondag 12 oktober 2014 @ 19:07:

En achteruit rijden (eigenlijk 'tender voorwaarts' genoemd) kan, mits de locomotief voorzien is van een reversing gear (niet alle locs hebben dat automatisch). En vaak (maar niet altijd) is de snelheid dan inderdaad beperkt ten opzichte van het meer nomale 'tender achter' rijden.

Dat is dus ook de reden dat tenders verlichting hebben, zoals deze BR50 van de VSM laat zien:

[afbeelding]

Je ziet hier ook meteen het grote nadeel van tender voorwaarts rijden: het zicht, en ook de bediening van de loc, is op die manier niet ideaal voor de machinist.

Cool, bedankt voor de nuttige informatie :Y :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luke!
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 07-10 22:59

Luke!

#Treinbaas
Oei: daar gaat weer een aannemer op zijn flikker krijgen.
https://www.prorail.nl/ni...esp-almere-naarden-bussum

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

wildhagen schreef op zondag 12 oktober 2014 @ 19:07:

[afbeelding]

Beperking in de rijsnelheid zit 'm veelal ook in de stabiliteit van de tender. Doordat dat ding relatief kort is en geduwd word is er een groter risico dat ie uit de rails wordt geduwd. De tender moet namelijk zelf zijn weg 'zoeken' met zijn korte wielbasis terwijl de grotere, zwaardere lok met veel langere wielbasis 'm voortduwen blijft ipv. dat hij min of meer 'vanzelf' de goede richting in getrokken wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

ijdod schreef op vrijdag 10 oktober 2014 @ 17:17:

[afbeelding]
Wat voor model is die rode in het midden?

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Gek genoeg is dat een VT11 :P

Wikipedia: DB Class VT 11.5

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaT
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

The New Tube for London:

Mooie stellen! Geen papieren reclame aan boord, wifi en airco. En klaar om zonder bestuurder te rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D_Jeff
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 23:09
Zou de ontwerpen van de ICM (Koploper) toevallig een liefhebber zijn geweest van die 1200 serie?
Vind dat die wel erg veel gelijkenissen hebben :P

Hold. Step. Move. There will always be a way to keep on moving

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mambo No5

mambo No5

Bad Apple?

In welk opzicht? Ik kan er namelijk niet echt een gelijkenis uit halen.. Het enige wat ze misschien gemeen hebben is een (voormalige) deur in de neus, maar voor de rest ligt het geheel een generatie (1951 vs 1983) uit elkaar.. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaT
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

De 1200 heeft een echte "botsneus" om zo de eerste klap op te vangen bij een aanrijding. De hoge zit van de machinist van de Koploper is vanwege de doorloopneus die oorspronkelijk op die ICM's zaten.

Een flink andere ontwerpfilosofie dus wat dat betreft. Behalve dat ze beide een "neus" hebben zie ik ook weinig gelijkenissen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jasperlamers
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 21-07 14:36

Jasperlamers

Carpe Diem!

Misschien hier nog wat meningen. Veolia weg uit limburg! facebook pagina opgezet, Een hoop studenten hebben critiek op de maaslijn. Vooral klachten over overvolle treinen en slechte klantenservice.
Hier nieuws bericht: http://www.dichtbij.nl/ro...olia-weg-uit-limburg.aspx
Hier de facebook pagina: https://www.facebook.com/...g/293695834152463?fref=ts

. MacBook Pro 13"  iPad (2017)  iPhone XS  AirPods

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordSinclair
Jasperlamers schreef op maandag 13 oktober 2014 @ 11:43:
Misschien hier nog wat meningen. Veolia weg uit limburg! facebook pagina opgezet, Een hoop studenten hebben critiek op de maaslijn. Vooral klachten over overvolle treinen en slechte klantenservice.
Hier nieuws bericht: http://www.dichtbij.nl/ro...olia-weg-uit-limburg.aspx
Hier de facebook pagina: https://www.facebook.com/...g/293695834152463?fref=ts
Een andere scribent laat weten: ,,Een keer stond het treintje midden in de bossen stil. De machinist kwam teruglopen naar de andere kant en zei: "ik heb een sein gemist". We begonnen opnieuw aan de reis naar Nijmegen vanaf Venlo. Ik heb geluk gehad dat ik het nog kan navertellen, met 250 anderen, op dit niet door ATB-beveiligd baanvak van NS.''
Mooi stukje speculatie media.
Het stuk spoor is zelfs voorzien van ATB-NG door Prorail.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mambo No5

mambo No5

Bad Apple?

Ken de situatie daar niet van eerste hand, echter is de capaciteit op de lijn Nijmegen - Venlo - Roermond beperkt doordat het overgrote deel enkelspoor is en er fysiek niet meer treinen kunnen rijden aangezien alles met elkaar moet kruisen. Wat betreft de lengte van de treinen; als ik even snel kijk kunnen de perrons niet veel meer dan 8 bakken aan (Heijendaal een stuk of 7 om maar wat te noemen), wat de lengte van treinen redelijk tegen werkt. In dat opzicht is het dus ook lood om oud ijzer wie er rijd; max capaciteit op het spoor is max capaciteit. Geen idee overigens of men wel max capaciteit inzet of dat er niet met maximale lengte gereden word. Zonee, dan gaat dat argument deels wel op. Daarnaast;

- Wifi werkt slecht --> hangt ook maar net van de beschikbare 3g verbinding af; wifi bij NS is vrij regelmatig ook om te huilen en vind ik zelf geen primair vervoerscriterium eigenlijk..
- Treinen zijn luidruchtig --> Deels inherent aan dieselmaterieel? Men rijd hetzelfde mat als Arriva in het noorden en daar zie ik geen stroom van klachten over voorbij komen.
- Volle treinen; zie hierboven.
- Geen service: pay peanuts, get monkeys van de provincie? Als een provincie kiest voor een gunning met zo min mogelijk kosten zal een vervoerder op diverse dingen beknibbelen om zo goedkoop mogelijk in te kunnen schrijven. Wellicht dat Groningen / Friesland / Gelderland op een andere manier aanbesteed hebben, waardoor daar meer (financiele) ruimte is?
- Onvriendelijk personeel en defecte palen heeft een vervoerder wel (indirect) invloed op, granted.

Ben benieuwd of een andere vervoerder de verwachtingen wel waar zou kunnen maken; het upgraden van de infra zal al een hele hoop kunnen schelen in dat opzicht. :)
LordSinclair schreef op maandag 13 oktober 2014 @ 11:48:

[...]

Mooi stukje speculatie media.
Het stuk spoor is zelfs voorzien van ATB-NG door Prorail.
Klinkt inderdaad behoorlijk als sensatiemedia; afhankelijk van de situatie ter plekke is deze óf door een P sein gereden (terugrijden is expliciet uit den boze zonder toestemming van de verkeersleiding) of door een bediend sein gereden, in welk geval een machinist de trein ook niet zomaar 'even' terug mag zetten of überhaupt 'gewoon' door rijden... Geen idee wat er dus daadwerkelijk gebeurd is, maar als het verhaal klopt en de machinist op eigen beweging een trein terug is gaan zetten dan is dat (zacht uitgedrukt) een kwalijke zaak..

@ hieronder: Duidelijk, dan zet men eigenlijk gewoon te weinig materieel in. :)

[ Voor 18% gewijzigd door mambo No5 op 13-10-2014 12:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jasperlamers

Jasperlamers

Carpe Diem!

mambo No5 schreef op maandag 13 oktober 2014 @ 12:08:
Ken de situatie daar niet van eerste hand, echter is de capaciteit op de lijn Nijmegen - Venlo - Roermond beperkt doordat het overgrote deel enkelspoor is en er fysiek niet meer treinen kunnen rijden aangezien alles met elkaar moet kruisen. Wat betreft de lengte van de treinen; als ik even snel kijk kunnen de perrons niet veel meer dan 8 bakken aan (Heijendaal een stuk of 7 om maar wat te noemen), wat de lengte van treinen redelijk tegen werkt. In dat opzicht is het dus ook lood om oud ijzer wie er rijd; max capaciteit op het spoor is max capaciteit. Geen idee overigens of men wel max capaciteit inzet of dat er niet met maximale lengte gereden word. Zonee, dan gaat dat argument deels wel op. Daarnaast;

- Wifi werkt slecht --> hangt ook maar net van de beschikbare 3g verbinding af; wifi bij NS is vrij regelmatig ook om te huilen en vind ik zelf geen primair vervoerscriterium eigenlijk..
- Treinen zijn luidruchtig --> Deels inherent aan dieselmaterieel? Men rijd hetzelfde mat als Arriva in het noorden en daar zie ik geen stroom van klachten over voorbij komen.
- Volle treinen; zie hierboven.
- Geen service: pay peanuts, get monkeys van de provincie? Als een provincie kiest voor een gunning met zo min mogelijk kosten zal een vervoerder op diverse dingen beknibbelen om zo goedkoop mogelijk in te kunnen schrijven. Wellicht dat Groningen / Friesland / Gelderland op een andere manier aanbesteed hebben, waardoor daar meer (financiele) ruimte is?
- Onvriendelijk personeel en defecte palen heeft een vervoerder wel (indirect) invloed op, granted.

Ben benieuwd of een andere vervoerder de verwachtingen wel waar zou kunnen maken; het upgraden van de infra zal al een hele hoop kunnen schelen in dat opzicht. :)
Ik woon zelf in de omgeving en gebruik een paar keer in de week de spoorlijn vanaf molenhoek.
Op heijendaal kunnen 3 treinen aan elkaar stoppen. Maar dit vertikken ze te doen bij veolia, vanochtend zat ik weer in de trein en hadden ze om half 8 maar 1 trein. |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Je kan toch helemaal niet door een sein rijden bij ATB-NG... volgens mij wordt je bij NG juist altijd gedwongen te remmen als het sein op geel/rood staat? Ik dacht dat die trein op een stukje ATB-EG door rood was gereden... correct me if I'm wrong.

[ Voor 23% gewijzigd door ArcticWolf op 13-10-2014 20:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EDIT
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 00:03
ArcticWolf schreef op maandag 13 oktober 2014 @ 20:47:
Je kan toch helemaal niet door een sein rijden bij ATB-NG... volgens mij wordt je bij NG juist altijd gedwongen te remmen als het sein op geel/rood staat? Ik dacht dat die trein op een stukje ATB-EG door rood was gereden... correct me if I'm wrong.
ATB-NG werkt met een doelsnelheid. Bij een rood sein is de doelsnelheid "0". Voldoe je niet aan de opgelegde remming, dan wordt er automatisch ingegrepen.
Door rood rijden is in die zin echter wel mogelijk dat je bijvoorbeeld kan doorglijden, maar het risico in vergelijking met ATB-EG (en zelfs met ATB-vv) is vrijwel nihil omdat je al veel eerder door de beveiliging wordt gedwongen om af te remmen. Je kan dus niet met hoge snelheid een sein passeren.
In bijna geen enkel geval zal er daarom een gevaarpunt worden bereikt mocht je het toch voor elkaar krijgen om langs het rode sein te rijden dan wel te glijden.

[ Voor 7% gewijzigd door EDIT op 13-10-2014 21:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• soeppie
Ik zit elke dag in de trein van Roermond - Tegelen en aan het eind van de dag weer terug.

Ik vind Veolia opzich een prima vervoerder. Ze rijden er met vrij nieuwe treinen (airco!) wat de NS ook in Limburg nog wel eens wilt verzaken (stoptrein Sittard - Heerlen) (stoptrein Maastricht Randwyk - Roermond).

De treinen kunnen gewoon niet langer en veolia heeft volgens mij ook niet meer treinen die ze in de spits kunnen inzitten. Ik kan er even geen bron van vinden maar volgens mij is het aantal reizigers sinds Veolia die lijn rijdt flink gegroeid (visgraatmodel).

Van onvriendelijk personeel en defecte palen (wel langzaam) heb ik niet zo een last. De machinist informeert meestal binnen 2 minuten als we ergens ongepland stilstaan.

Dus opzich wel prima.

[ Voor 0% gewijzigd door soeppie op 13-10-2014 21:53 . Reden: typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bastien
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

Bastien

Probleemeigenaar

Paar uurtjes misplannen kan gebeuren, maar nu blijkbaar al iig geen treinverkeer t/m dinsdag volgens dezelfde link. :X
Vanwege diverse tegenvallers heeft de aannemer meer tijd nodig dan gepland en zijn de werkzaamheden helaas niet op tijd gereed, waardoor er geen treinen kunnen rijden tussen Almere-Weesp en Almere-Naarden-Bussum. De verwachting is dat dit duurt tot en met in ieder geval dinsdag 14 oktober.

Je privacy is voor het eerst geschonden bij de eerste echo. Daarna wordt het er de rest van je leven niet meer beter op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Laatst online: 23:44

Onbekend

...

Bij dit soort onvoorziene zaken vraag ik mij weleens af of andere aannemers dat probleem ook gehad zouden hebben.
En zo ja, of misschien dit zelfs al ingecalculeerd hadden waardoor de huidige aannemer goedkoper uit de bus kwam.

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Onbekend schreef op maandag 13 oktober 2014 @ 22:24:
Bij dit soort onvoorziene zaken vraag ik mij weleens af of andere aannemers dat probleem ook gehad zouden hebben.
En zo ja, of misschien dit zelfs al ingecalculeerd hadden waardoor de huidige aannemer goedkoper uit de bus kwam.
Dit is een RWS werk waarbij ProRail ook maar een onderaannemer is (en het is een werk van 1 miljard+)
Het plan voor dit weekend was de enige optie om dit werk te realiseren, ProRail was er ook mee akkoord, maar helaas.... en meer mag ik er niet over zeggen ;)

[ Voor 11% gewijzigd door ArcticWolf op 14-10-2014 06:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijdod
Terwijl ik op mijn 30 minuten vertraagde Sprinter stond te wachten, en voor de duizenste keer het traject Ede-Utrecht vervloekte, werd de andere kant op een Fyra afgevoerd :D Good riddance.

Wat de vertraging betreft: de NS-app snapte het niet meer; het vertrekbord op het station had accuratere informatie. Dat baart me zorgen, tot voorkort was die app (of in elk geval: de brondata :D) erg accuraat, zelfs als de overige NS systemen en personeel het spoor allang kwijt was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jasperlamers

Jasperlamers

Carpe Diem!

Kom eens een ochtend naar nijmegen kijken hoe goed ze het hier doen ;)
soeppie schreef op maandag 13 oktober 2014 @ 21:52:
Ik zit elke dag in de trein van Roermond - Tegelen en aan het eind van de dag weer terug.

Ik vind Veolia opzich een prima vervoerder. Ze rijden er met vrij nieuwe treinen (airco!) wat de NS ook in Limburg nog wel eens wilt verzaken (stoptrein Sittard - Heerlen) (stoptrein Maastricht Randwyk - Roermond).

De treinen kunnen gewoon niet langer en veolia heeft volgens mij ook niet meer treinen die ze in de spits kunnen inzitten. Ik kan er even geen bron van vinden maar volgens mij is het aantal reizigers sinds Veolia die lijn rijdt flink gegroeid (visgraatmodel).

Van onvriendelijk personeel en defecte palen (wel langzaam) heb ik niet zo een last. De machinist informeert meestal binnen 2 minuten als we ergens ongepland stilstaan.

Dus opzich wel prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luke!
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 07-10 22:59

Luke!

#Treinbaas
Jasperlamers schreef op dinsdag 14 oktober 2014 @ 09:07:
Kom eens een ochtend naar nijmegen kijken hoe goed ze het hier doen ;)
[...]
Als je die opmerking nou gewoon onderbouwt heeft je bericht nog enige discussiewaarde, anders vallen we hier vrij snel in slaap denk ik.
Zelf ook niet te klagen over Veolia. Hoge punctualiteit, prima materieel, vriendelijk personeel op de Maaslijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jasperlamers

Jasperlamers

Carpe Diem!

Het probleem is dat veolia in de piek uren niet op volle capaciteit wil draaien er is genoeg ruimte voor 3x3 treinen maar ze zetten bijna altijd alleen maar 2x3 en ook af en toe 1x3 tijdens piek uren dit alleen om kosten te drukken. En anders moet er een conducteur op de trein bij 3x3 en dat willen ze ook niet. Ruimte zat s'avonds worden ze naar het rangeer terein gebracht en vervoeren ze soms ook nog wat reizigers. Dan is het vrij duidelijk dat het gewoon past op de stations! :O
Luccus schreef op dinsdag 14 oktober 2014 @ 10:04:
[...]
Als je die opmerking nou gewoon onderbouwt heeft je bericht nog enige discussiewaarde, anders vallen we hier vrij snel in slaap denk ik.
Zelf ook niet te klagen over Veolia. Hoge punctualiteit, prima materieel, vriendelijk personeel op de Maaslijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• soeppie
Is het niet op volle capaciteit willen draaien? Volgens mij kunnen ze niet meer treinen inzetten doordat ze er niet meer hebben. Volgens wikipedia heeft Veolia maar 16 dieseltreinen. Als je ze allemaal 3 treinen lang moet maken heb je er 18 nodig. Dan heb ik nog niet eens de extra treinen meegerekend die in de spits rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17:18

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Topicstarter
Jasperlamers schreef op dinsdag 14 oktober 2014 @ 14:45:
Het probleem is dat veolia in de piek uren niet op volle capaciteit wil draaien er is genoeg ruimte voor 3x3 treinen maar ze zetten bijna altijd alleen maar 2x3 en ook af en toe 1x3 tijdens piek uren dit alleen om kosten te drukken.
Vergis je niet: in de spits zijn er regulier al 9 omlopen (6 van de halfuursdienst en 3 van de spitsdienst). En omdat het aan het begin van het schooljaar zo druk is met scholieren en studenten zijn er ook nog eens 3 extra tussenslagen van Cuijk naar Nijmegen waar je ook nog een stel voor moet vinden.
Dus in totaal rijden er in de spits 12 stammen rond die uit de beschikbare 16 stellen samengesteld moeten worden.
Ik denk niet dat Veolia het materieel heeft om ook maar één trein in de spits met 3x GTW 2/8 te rijden.

Die 3 extra tussenslagen tussen Ck en Nm zijn omlooptechnisch ook heel interessant. Er rijdt daar dus al een kwartiersdienst die exact past op het enkelspoor en die 3 extra slagen vertrekken in de ochtend steeds 5 minuten na een reguliere trein. Het materieel daarvoor moet met een van de reguliere kwartiersdiensttreinen aangevoerd worden omdat er anders geen ruimte voor is.
Hetzelfde soort principe wordt ook gedaan met de eerste kwartierstrein van Venlo naar Nijmegen: die kan alleen maar rijden omdat er op dat moment geen kwartiersdienst naar Venlo gaat. Er gaat überhaupt geen kwartiersdienst naar Venlo, maar zou die er zijn omdat dat vanuit een symmetrische dienst logisch lijkt, dan kunnen die treinen al niet meer rijden.

Er zijn daar twee dingen nodig: meer dubbelspoor (op zijn minst van Nijmegen tot Boxmeer) en meer materieel.
En dan gaat de provincie voor elektrificatie. Over dubbelspoor wordt hoegenaamd niets gezegd. 8)7 Elektrificatie alleen lost helemaal niks op en doet niets voor vermindering van de reistijd.

[ Voor 5% gewijzigd door Maasluip op 14-10-2014 16:05 ]

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tha_T
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 15:46
Jasperlamers schreef op dinsdag 14 oktober 2014 @ 14:45:
Het probleem is dat veolia in de piek uren niet op volle capaciteit wil draaien er is genoeg ruimte voor 3x3 treinen maar ze zetten bijna altijd alleen maar 2x3 en ook af en toe 1x3 tijdens piek uren dit alleen om kosten te drukken. En anders moet er een conducteur op de trein bij 3x3 en dat willen ze ook niet. Ruimte zat s'avonds worden ze naar het rangeer terein gebracht en vervoeren ze soms ook nog wat reizigers. Dan is het vrij duidelijk dat het gewoon past op de stations! :O
[...]
Eerst dingen onderzoeken voordat je rare dingen zegt (zie die FB-pagina).
Er ís niet meer capaciteit. Niet in het materieel en niet op het spoor. Dat Veolia nu nog materieel laat afkomen om bij te springen is prima (Zeker 2 jaar voor einde concessie, dat verdien je nooit meer terug) maar als je al een schuldige wilt zoeken mag je bij de provincie zijn.
Mag ik je er tevens aan herinneren dat de NS, voordat dat stuk door Veolia gereden werd, de hele lijn wilde opdoeken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robkazoe
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 17:21
Maasluip schreef op dinsdag 14 oktober 2014 @ 16:03:
[...]

Vergis je niet: in de spits zijn er regulier al 9 omlopen (6 van de halfuursdienst en 3 van de spitsdienst). En omdat het aan het begin van het schooljaar zo druk is met scholieren en studenten zijn er ook nog eens 3 extra tussenslagen van Cuijk naar Nijmegen waar je ook nog een stel voor moet vinden.
Dus in totaal rijden er in de spits 12 stammen rond die uit de beschikbare 16 stellen samengesteld moeten worden.
Ik denk niet dat Veolia het materieel heeft om ook maar één trein in de spits met 3x GTW 2/8 te rijden.

Die 3 extra tussenslagen tussen Ck en Nm zijn omlooptechnisch ook heel interessant. Er rijdt daar dus al een kwartiersdienst die exact past op het enkelspoor en die 3 extra slagen vertrekken in de ochtend steeds 5 minuten na een reguliere trein. Het materieel daarvoor moet met een van de reguliere kwartiersdiensttreinen aangevoerd worden omdat er anders geen ruimte voor is.
Hetzelfde soort principe wordt ook gedaan met de eerste kwartierstrein van Venlo naar Nijmegen: die kan alleen maar rijden omdat er op dat moment geen kwartiersdienst naar Venlo gaat. Er gaat überhaupt geen kwartiersdienst naar Venlo, maar zou die er zijn omdat dat vanuit een symmetrische dienst logisch lijkt, dan kunnen die treinen al niet meer rijden.

Er zijn daar twee dingen nodig: meer dubbelspoor (op zijn minst van Nijmegen tot Boxmeer) en meer materieel.
En dan gaat de provincie voor elektrificatie. Over dubbelspoor wordt hoegenaamd niets gezegd. 8)7 Elektrificatie alleen lost helemaal niks op en doet niets voor vermindering van de reistijd.
Met elektrisch materieel zou er harder gereden kunnen worden. Op wiki staat dat de GTW gekeurd is voor 140km/u terwijl er nu slechts 125km/u gereden wordt. Gezien de huidige max snelheid van 130km/u op het spoor lijkt mij dit verwaarloosbaar. Tenzij elektrisch materieel twee keer zo snel op kunnen trekken.

Maar goed, zo zie je maar weer wat de nevenlijnen voor ellende allemaal wel niet is. ProRail/de staat wilt er eigenlijk niet zoveel in investeren en de NS vond het wel prima om de lijnen kwijt te raken. Nu komen er andere vervoerders, begint het een beetje te lopen maar lopen ze al snel tegen de capaciteit aan. Dan moet er even tientallen miljoenen euro's opgehoest worden opgehoest en dat wil de staat dan niet.

Meest hilarische voorbeeld vind ik dan nog de valleilijn. Groeit per jaar met 4 tot 6%. In de spits ook meer materieel nodig. Daar ligt de oorzaak alleen iets anders. Het kleinste perron is daar iets van 105 meter. Een oude mat stoptrein van NS is 52 meter. Het nieuwe GTW materieel is echter iets van 55 meter waardoor er geen twee treinen achter elkaar kunnen rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordSinclair
Afbeeldingslocatie: http://static.progressivemediagroup.com/uploads/imagelibrary/nri/railway/news/Stadler,%20BLS%20train.jpg
Voor de volgende aanbestedingsronde. Ik lig nog steeds dubbel om het dubbeltje op de eerste rang van de provincie vooral in de opstartfase met de Wadlopers, nooit over nagedacht waarmee Veolia moest beginnen te rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Topicstarter
Robkazoe schreef op dinsdag 14 oktober 2014 @ 17:28:
[...]

Met elektrisch materieel zou er harder gereden kunnen worden.
Dat helpt niets omdat je kruisingen vast liggen. Je bent dus hoogstens eerder op het volgende kruisingsstation waar je dan moet wachten tot de volgende trein binnen is.
Om je een indruk te geven: in de spits tussen Venray en Nijmegen wordt in Venray, Vierlingsbeek, Boxmeer en Cuijk gekruist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jasperlamers

Jasperlamers

Carpe Diem!

Eigenlijk is het grootste probleem dat het niet volledig dubbel spoors is naast het knelpunt tussen Molenhoek/Cuijk zijn er nog meer ? Anders zou dat gewoon opgelost moeten worden en daar is veolia niet verantwoordelijk voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Jasperlamers schreef op woensdag 15 oktober 2014 @ 09:09:
Eigenlijk is het grootste probleem dat het niet volledig dubbel spoors is naast het knelpunt tussen Molenhoek/Cuijk zijn er nog meer ? Anders zou dat gewoon opgelost moeten worden en daar is veolia niet verantwoordelijk voor.
veel succes met Mansveld overtuigen }:O

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Topicstarter
Jasperlamers schreef op woensdag 15 oktober 2014 @ 09:09:
Tussen Molenhoek en Cuijk is alleen de maasbrug. Dat kost veel. Het probleem is eigenlijk overal. Molenhoek tot Venray omdat dat stuk nu propvol zit met de kwartiersdienst, Venray - Blerick omdat dat je verhindert om effectief meer te doen dan twee stoptreinen per uur, Venlo - Roermond omdat het maar 100 km/h is en ook alleen op de stations kunt kruisen. Maar dat stuk is het minst druk.
Er moet gewoon vanaf de maasbrug bij Mook naar het zuiden toe begonnen worden met dubbelspoor en 140 km/h.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jasperlamers

Jasperlamers

Carpe Diem!

En elektrificatie erbij hoppa :)
Maasluip schreef op woensdag 15 oktober 2014 @ 09:39:
[...]

Tussen Molenhoek en Cuijk is alleen de maasbrug. Dat kost veel. Het probleem is eigenlijk overal. Molenhoek tot Venray omdat dat stuk nu propvol zit met de kwartiersdienst, Venray - Blerick omdat dat je verhindert om effectief meer te doen dan twee stoptreinen per uur, Venlo - Roermond omdat het maar 100 km/h is en ook alleen op de stations kunt kruisen. Maar dat stuk is het minst druk.
Er moet gewoon vanaf de maasbrug bij Mook naar het zuiden toe begonnen worden met dubbelspoor en 140 km/h.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Die gaat er voorlopig niet komen...

[ Voor 3% gewijzigd door ArcticWolf op 15-10-2014 17:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alex)
ArcticWolf schreef op woensdag 15 oktober 2014 @ 17:03:
[...]

Die gaat er voorlopig niet komen...
Jawel hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22:25
Ik heb hier, op het lijntje Groningen - Delfzijl, nu ook vrij regelmatig stellen gezien met witte deuren. Weet iemand of ze de deuren wit gaan maken, of worden GTW's geleend uit een andere concessie? Ik kan de nummers verder niet lezen vanaf waar ik ze zie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
mm rare concessie dan (wat ook in het artikel staat)...
ik zie hem wel voorbij komen dan binnenkort :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• soeppie
Heeft het niet meer zin om deze lijn dan meteen te verdubbelen? Als je toch bezig bent :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robkazoe
soeppie schreef op woensdag 15 oktober 2014 @ 19:39:
Heeft het niet meer zin om deze lijn dan meteen te verdubbelen? Als je toch bezig bent :P
Doe eens normaal man! Mensen met dat rare iets (hoe heet dat ook alweer, oja inzicht) moeten we helemaal niet hebben. |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Robkazoe schreef op woensdag 15 oktober 2014 @ 20:00:
[...]

Doe eens normaal man! Mensen met dat rare iets (hoe heet dat ook alweer, oja inzicht) moeten we helemaal niet hebben. |:(
We zijn geen NS meer he, anders was het inderdaad wat makkelijker geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HallonRubus
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 22:12
Kom er nu achter dat je ij NS op geen enkele manier zonder OV Chipkaart met 40% korting kan reizen.

Als ik nou ook geen e-ticket zou kopen betaal je op een kort traject dus €1 + 40% meer, wat al gauw het dubbele van de ritprijs met OV chipkaart is. Ik snap best dat ze de chipkaart willen stimuleren, maar ik heb dus de kaart alleen maar even ergens bij iemand thuis laten liggen...

(overigens is het grootste voordeel van de chipkaart voor mij toch wel dat je de bestemming niet vooraf hoeft te weten, dus bijvoorbeeld vanuit Rotterdam onderweg bepalen of je op Den Haag HS/CS/laan v NOI uitstapt)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PolarBear
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Robkazoe schreef op woensdag 15 oktober 2014 @ 20:00:
[...]

Als je nog een zakje met geld hebt liggen is het zo gebeurt. Overigens vraag ik mij af of dubbelspoor over het hele traject noodzakelijk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robkazoe
PolarBear schreef op woensdag 15 oktober 2014 @ 23:11:
[...]

Als je nog een zakje met geld hebt liggen is het zo gebeurt. Overigens vraag ik mij af of dubbelspoor over het hele traject noodzakelijk is.
True. Maar snap niet zo goed dat ze voor elektrisch gaan ipv (deels) dubbel spoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bastien
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

Bastien

Probleemeigenaar

Diesel uitroeien en materieel is makkelijker in te zetten (er zijn volgens mij niet zoveel diesellijnen meer). Tenminste, volgens mij willen ze om deze redenen ook Almelo-Zwolle voorzien van bovenleiding.

Je privacy is voor het eerst geschonden bij de eerste echo. Daarna wordt het er de rest van je leven niet meer beter op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Topicstarter
PolarBear schreef op woensdag 15 oktober 2014 @ 23:11:
[...]

Niet het hele traject, maar wel op heel veel plekken. Vooral als je zo'n quote leest als
Van der Broeck verwacht dat na de elektrificatie ook een sneltrein kan rijden. Deze sneltrein stopt dan op minder stations en levert een reistijdwinst op van een half uur
Dan heb je gewoon volledig dubbelspoor nodig, of je kent de lijn niet. Rijtijdwinst tussen Venray en Mook-Molenhoek in de spits is 0 (want met 4 treinen per uur die de tegentreinen op de enige mogelijkheden kruisen kun je gewoon niet sneller rijden) en tussen Venlo en Venray kun je geen extra trein inleggen (met een fatsoenlijke rijtijd) omdat de kruisingsplaatsen daar niet gunstig voor liggen.
Misschien dat gedeputeerde Van der Broeck zich eerst maar eens een dienstregeling voor moet laten rekenen voordat hij uitspraken doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

NS mag meedingen naar openbaar vervoer Limburg
De Nederlandse Spoorwegen (NS) en dochterbedrijven mogen meedoen aan de aanbesteding van het openbaar vervoer (OV) in Limburg.

De rechtbank in Maastricht heeft dat donderdag bepaald in een kort geding dat vervoersbedrijf Veolia tegen de provincie Limburg had aangespannen.

Veolia meent dat de NS en dochterbedrijven zoals Abellio een concurrentievoordeel hebben omdat ze cruciale informatie hebben over bijvoorbeeld stations, treinen, kaartautomaten en abonnementen.

De rechtbank in Maastricht oordeelde dat niet op voorhand kan worden geoordeeld dat de NS door de provincie Limburg is bevoordeeld. Een eventuele voorsprong van de NS kan niet aan de provincie worden verweten, aldus de rechter. Er is geen reden om de NS uit te sluiten van de aanbesteding, luidt de conclusie.

De aanbesteding in Limburg is uniek omdat de stoptreinen én bussen vanaf 2016 door één bedrijf worden gereden. De winnaar krijgt de opdracht voor 15 jaar. De provincie heeft daarvoor ruim 55 miljoen euro per jaar beschikbaar.

Directeur Manu Lageirse van Veolia blijft ervan overtuigd dat het proces niet klopt. Hij vreest dat de NS goedkoop kan inschrijven. ''De problemen zijn niet weg. We zullen blijven vechten'', kondigde hij donderdag aan in een reactie.

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online
De aanbesteding in Limburg is uniek omdat de stoptreinen én bussen vanaf 2016 door één bedrijf worden gereden.
Wat is daar zo uniek aan? Dat gebeurt al sinds 1998 (Oostnet) in diverse delen van het land, door diverse maatschappijen.

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Topicstarter
Nou... Oostnet was niet de hele provincie en niet provincie-gebonden. Het enige wat ik me voor de geest kan halen is de vorige Groningen-Drenthe-concessie waar Arriva heel Groningen reed.
Verder zijn er geen provincie-brede gecombineerde bus-treinconcessies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 02:18

Fiber

Beaches are for storming.

Robkazoe schreef op dinsdag 14 oktober 2014 @ 17:28:
[...]

Meest hilarische voorbeeld vind ik dan nog de valleilijn. Groeit per jaar met 4 tot 6%. In de spits ook meer materieel nodig. Daar ligt de oorzaak alleen iets anders. Het kleinste perron is daar iets van 105 meter. Een oude mat stoptrein van NS is 52 meter. Het nieuwe GTW materieel is echter iets van 55 meter waardoor er geen twee treinen achter elkaar kunnen rijden.
Niks dus wat je niet met wat zand, beton en stoeptegels eenvoudig kan oplossen... :)
ThinkPadd schreef op zondag 12 oktober 2014 @ 18:03:
Gisteren een stoomtrein in actie gezien. Reed op de snelweg en zag ineens op het spoor een ouderwetse stoomlocomotief rijden. Prachtig gezicht :Y Volgens mij was het ergens thv. Utrecht ofzo.

De loc reed alleen achterstevoren :? Schoorsteen achter, en kolenkarretje vooraan
Zal nu wel op dat spoorfeest in Amersfoort staan. Ik hoor zo nu en dan de stoomfluiten loeien... O-)

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordSinclair
Veolia heeft toch ook voorkennis, die rijden er nu volop rond. Dus ze mogen ook niet meebieden. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrsar
  • Laatst online: 16:01

mrsar

waar een sar is,is een wodka

LordSinclair schreef op donderdag 16 oktober 2014 @ 12:59:
[...]

Veolia heeft toch ook voorkennis, die rijden er nu volop rond. Dus ze mogen ook niet meebieden. 8)7
dat was nou precies wat ik ook dacht :P

steam: mr_sar1 / Battle.net : mrsar#2189 / xbox : mrsar1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goner

Goner

What can I do you for ?

Luccus schreef op dinsdag 14 oktober 2014 @ 10:04:
[...]
Moest gelijk aan deze post denken toen ik vanochtend dit las :
Op zoek naar zuurstof bij Veolia
blijkbaar verschillen de ervaringen nogal ...

Overigens een byzonder spraakzame conducteur vanochtend die na het melden van zijn overvolle trein aan de centrale, ons aanspoorde om dat ook allemaal via Treinplanner Extra te melden bij de NS.
Volgens hem helpt het, maar aan de blikken van medereizigers te zien heerst er wat twijfel.

[ Voor 3% gewijzigd door Goner op 16-10-2014 16:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PauseBreak
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 22:36

PauseBreak

derp!

Goner schreef op donderdag 16 oktober 2014 @ 16:02:
[...]

Overigens een byzonder spraakzame conducteur vanochtend die na het melden van zijn overvolle trein aan de centrale, ons aanspoorde om dat ook allemaal via Treinplanner Extra te melden bij de NS.
Volgens hem helpt het, maar aan de blikken van medereizigers te zien heerst er wat twijfel.
Die twijfel is logisch want het helpt natuurlijk pas op de (middel)lange termijn. Het is echt niet zo dat er ineens binnen een week langere treinen kunnen worden ingepland :+

Nee, merp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Topicstarter
Bij Veolia zal het niet hard helpen. Meer materieel zal er tot de nieuwe aanbesteding niet komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tha_T
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 15:46
Goner schreef op donderdag 16 oktober 2014 @ 16:02:
[...]

Hou er wel rekening mee dat deze column geschreven nádat die hele Facebook-pagina in het leven geroepen is. Beetje meeliften op het "succes" van anderen.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22:25
Maasluip schreef op donderdag 16 oktober 2014 @ 17:06:
Bij Veolia zal het niet hard helpen. Meer materieel zal er tot de nieuwe aanbesteding niet komen.
Ze hebben de concessie tot 9 december 2016 zie ik. Arriva heeft in het noorden blijkbaar de concessie tot 2020, en die hebben ze in 2005 gekregen. Veolia kreeg de concessie in 2006. Maar is dat dan niet ook een beetje onhandig? Bij het uitschrijven van de concessie weet je natuurlijk al, dat als er in 2014 klachten komen over te volle treinen, dat ze geen nieuwe treinen gaan kopen in 2014 die geleverd worden mid 2015 en na anderhalve jaar afgeschreven mogen worden. Dan kan je beter een concessie uitschrijven die wat langer duurt? Arriva heeft halverwege nog meerdere nieuwe treinen gekocht, maar halverwege zo'n korte concessie treinen kopen is potentieel geld weggooien. Toch?
Pagina: 1 ... 23 ... 103 Laatste

Dit topic is gesloten.