Het grote spoorwegentopic deel 22 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 3 ... 103 Laatste
Acties:
  • 532.838 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pendulum
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 09-09 13:01
[...]
Klopt, sinds gisteren worden er weer vijf composities bestaande uit een 1700 en ICRm'en ingezet in de Intercity's tussen Den Haag C. en Venlo. Voor hoe lang is echter maar de vraag.
[/quote]

Waarom is dit gedaan? Ik vind dit juist een verbetering, sinds de nieuwe dienstregeling reden alleen nog maar DDZ's op dit traject: altijd overvol. Veel liever de 1700 icm ICRm!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom Paris
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23:46
Pendulum schreef op dinsdag 07 januari 2014 @ 16:46:
[...]
Waarom is dit gedaan? Ik vind dit juist een verbetering, sinds de nieuwe dienstregeling reden alleen nog maar DDZ's op dit traject: altijd overvol. Veel liever de 1700 icm ICRm!
Inderdaad, zeker in de spits heeft de DDZ gewoon te weinig zitplaatsen, ook omdat er meestal met een enkel vierwagentreinstel gereden wordt. En hoewel ik de moderniseringen erg mooi vind geworden, is het geen trein voor de lange afstanden. De stoelen zijn erg hard en kort, wat op een langer traject merkbaar oncomfortabeler is dan ICMm/ICRm/VIRM.

[ Voor 6% gewijzigd door Tom Paris op 07-01-2014 17:21 ]

Veuillez agréer, Madame, Monsieur, l'expression de mes sentiments distingués.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luke!
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 20:47

Luke!

#Treinbaas
Pendulum schreef op dinsdag 07 januari 2014 @ 16:46:
[...]
Omdat een groot deel van het park ICRm omgebouwd gaat worden voor de inzet op de hogesnelheidslijn en stapsgewijs daarnaar verhuisd de komende jaren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F.West98
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 14-09 12:10

F.West98

Alweer 16 jaar hier

Arriva had het wel goed voor elkaar vanmiddag :(

De rangeermensen hadden de twee stellen niet gekoppeld en nog niet aangezet.
Dus alle deuren waren dicht, iedereen stond te wachten, en de machinist komt 3 minuten voor vertrek aankachelen. Toen moest 'ie dus eerst alles opstarten, alles aanzetten, koppelen, en wegrijden. 10min vertraging. Toen bij Hoogkerk de andere stoptrein passeren, na Zh op volle kracht optrekken en wegrijden, om de 13min vertraging weg te rijden :P

2x Dell UP2716D | R9 7950X | 128GB RAM | 980 Pro 2TB x2 | RTX2070 Super
.oisyn: Windows is net zo slecht in commandline als Linux in GUI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goner
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 12-09 09:45

Goner

What can I do you for ?

Hooglander1 schreef op dinsdag 07 januari 2014 @ 16:38:
Omdat het volk uit de provincie maar in die oude bakken vervoerd moet worden gok ik ;)
Da's echt heel sneu ... zelfs met een smiley.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Ach moeten ze maar niet in de provincie wonen...

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeoh
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 06-08 18:58

Jeoh

blaat

Wanneer gaan we nou eens Heemstede-Aerdenhout uit de IC-dienstregeling schrappen? Idem met Amsterdam Lelylaan (officieel geen IC-station, maar in de praktijk stop alles behalve de HSL daar).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luke!

Luke!

#Treinbaas
Voor wie geld te veel heeft en belangrijkere zaken te doen heeft dan neuzelen over SGMm vs. SLT: klik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Too much drugs (and money?) is bad m'kay?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Een goederentrein vol propaan en ruwe olie is dinsdag vlakbij het Canadese dorpje Plaster Rock ontspoord en in brand gevlogen.

Niemand raakte gewond, wel moesten de bewoners van 45 huizen worden geëvacueerd. De trein was van Toronto op weg naar Moncton toen het ongeluk gebeurde.

Het gaat wel vaker goed mis op het spoor in de Noord-Amerikaanse regio. Twee weken geleden was het een trein vol ruwe olie die in de staat North Dakota ontspoorde en vervolgens explodeerde.

In juli vorig jaar vielen er 47 doden bij een grote treinramp in Quebec, toen een ontspoorde trein in het hart van Lac Megantic ontplofte.
Bron: http://www.nu.nl/buitenla...ederentrein-in-brand.html

Gaat goed daar met dit soort zaken...

Het Belgische Rekenhof stopt met zijn onderzoek naar de Fyra.

Reden is een gebrek aan transparantie bij de Belgische spoorwegmaatschappij NMBS en de terughoudendheid van zowel de NMBS als de Nederlandse autoriteiten om informatie vrij te geven.

Het onderzoeken van het Fyra-debacle wordt het Rekenhof naar eigen zeggen onmogelijk gemaakt.

''De betrokken partijen willen vermijden dat iets publiek wordt gemaakt'', zo schrijft voorzitter Philippe Roland in een brief aan Kamervoorzitter André Flahaut, die de Belgische krant De Morgen publiceerde.

Documenten zoals het aankoopcontract, de ondertekening, bankgaranties en de ingebruikstelling mochten niet worden ingezien. ''Dat heeft gevolgen voor alle delen van het onderzoek'', aldus Roland. Hij hekelt ook de houding van de Nederlandse Rekenkamer, die weigert informatie uit te wisselen.

''Wij hebben absoluut niets te verbergen'', reageert de NMBS. ''Alle documenten liggen op tafel, maar ze moeten natuurlijk in onze gebouwen blijven. We moeten extra voorzichtig zijn met al die gerechtelijke procedures.''

De Fyra V250-trein had Amsterdam met Brussel moeten gaan verbinden. Afgelopen zomer werd het project door zowel de Nederlandse als de Belgische spoorwegen afgebroken wegens de vele technische gebreken.
Bron: http://www.nu.nl/buitenla...taakt-fyra-onderzoek.html

[ Voor 47% gewijzigd door wildhagen op 08-01-2014 08:33 ]

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Nederland ontkent dwarsbomen Fyra-onderzoek Belgen
De Algemene Rekenkamer en de ministeries van Financiën en Infrastructuur en Milieu ontkennen dat zij niet mee wilden werken aan een onderzoek van het Belgische Rekenhof naar het debacle met hogesnelheidslijn Fyra.

Dit in tegenstelling tot wat de Belgische krant De Morgen woensdag schreef.

Volgens het dagblad zou de Nederlandse Rekenkamer weigeren informatie uit te wisselen. In een reactie laat zowel het Rekenhof als de Algemene Rekenkamer weten dat er vanuit de Nederlandse Rekenkamer wel degelijk de wil was om mee te werken aan het onderzoek.

"Er was een grote bereidheid. De Algemene Rekenkamer heeft samenwerking niet geweigerd", zegt een woordvoerder van het Rekenhof. Volgens de zegsman waren het de Nederlandse ministeries die dwarslagen.

Een woordvoerder van verantwoordelijk staatssecretaris van Infrastructuur Wilma Mansveld laat echter weten dat de 'ministeries bereid waren en nog steeds bereid zijn om hun volledige medewerking te verlenen aan een eventueel gezamenlijk onderzoek van de Algemene Rekenkamer en het Belgische Rekenhof'.

Afspraken
De ministeries vinden wel dat beide rekenkamers hierbij afspraken moeten maken over de vertrouwelijke behandeling van de aan hen verstrekte informatie. De positie van de staat en betrokken organisaties, zoals de NS, moet worden beschermd, zo vinden zij. De zegsvrouw laat bovendien weten dat er nooit rechtstreeks contact is geweest tussen de beide ministeries en het Belgische Rekenhof.

In België wordt dit bevestigd. "Er is geen direct contact geweest met de Nederlandse ministeries." Het Rekenhof zegt daarentegen een brief te hebben ontvangen van de Algemene Rekenkamer waarin staat dat samenwerking niet mogelijk is als het aan de Nederlandse departementen ligt.

"De inhoud van de brief is duidelijk. De ministeries willen niet dat informatie wordt uitgewisseld met de Belgische Rekenkamer omdat zij bang zijn dat die informatie vervolgens door derden kan worden gebruikt in lopende rechtszaken. Dat zou de NS en de Nederlandse staat kunnen schaden", aldus de zegsman.

Niet begonnen
De Belgen weten ook te melden dat nog helemaal geen sprake was van een onderzoek. "De Morgen schrijft dat het Rekenhof met het onderzoek is gestopt, maar we waren nog niet eens begonnen", stelt de woordvoerder. Hij vertelt dat het onderzoek nog in een voorbereidende fase verkeerde. "Het parlement heeft bij ons een verzoek tot onderzoek ingediend, waarop wij uiteindelijk hebben laten weten dat het geen zin heeft als wij niet de benodigde informatie kunnen inzien."

Het Rekenhof is naar eigen zeggen afhankelijk van de 'goodwill' van betrokken partijen. En die zijn erg terughoudend in het verstrekken van informatie. Zo wilde ook de Belgische spoorwegmaatschappij NMBS niet meewerken. Het Rekenhof mag onder meer niet kijken in de voorbereiding van het aankoopcontract, de ondertekening, de bankgaranties en de ingebruikstelling van de Fyra-treinen.

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 14-09 13:08

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Topicstarter
Er wordt weer met meer modder gegooid dan er jaarlijks uit de Oosterschelde wordt opgebaggerd.
In België wordt dit bevestigd. "Er is geen direct contact geweest met de Nederlandse ministeries." Het Rekenhof zegt daarentegen een brief te hebben ontvangen van de Algemene Rekenkamer waarin staat dat samenwerking niet mogelijk is als het aan de Nederlandse departementen ligt.
Begin dan maar eens met die brief openbaar te maken en de Algemene Rekenkamer die brief te laten verklaren.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 20:19
Het rekenhof heeft sowieso niet veel zin in dit onderzoek en zal daarom ook niet veel moeite doen. Aangezien deze trein niet tot de kerntaken van de NMBS behoord valt dit onderzoek in principe ook niet onder de bevoegdheid van het rekenhof. Alleen heeft het Federaal Parlement aan het rekenhof gevraagd om dit onderzoek uit te voeren ipv een parlementaire onderzoekscommisie omdat het Belgische luik in de V250 beperkt is.

Ook de NMBS zou trouwens "tegenwerken". Het rekenhof mag de dossiers van de NMBS niet kopieeren en de dossiers mogen de gebouwen van de NMBS niet verlaten. Dit alles vanwege de lopende rechtzaken. Zolang deze zaken niet zijn afgelopen zal het verdomd moeilijk worden om een degelijk onderzoek te doen.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21:14

MBV

Maasluip schreef op donderdag 09 januari 2014 @ 10:26:
Er wordt weer met meer modder gegooid dan er jaarlijks uit de Oosterschelde wordt opgebaggerd.
Zolang je maar niet over de westerschelde begint, daar hadden de belgen ook nog een appeltje over te schillen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Topicstarter
Ja, eigenlijk bedoel ik dat wel. Aardrijkskundekennis... :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV

MBV

lang leve google maps :P Ik heb het nog even gecontroleerd, maar wist wel dat er een oosterscheldekering lag, en die ligt niet tussen Vlissingen en Breskens :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vicros
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 02-06-2021
Ook altijd leuk, een trein die 2 minuten te vroeg is op de klok op station en vervolgens na 1 minuut weer vrolijk wegrijd en ik dus samen met een paar andere reizigers mooi moeten wachten op de volgende trein.

Blijkbaar haalt de ns op deze manier vertragingen van andere dagen in :(

[ Voor 7% gewijzigd door Vicros op 09-01-2014 17:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D_Jeff
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 21:41
Of sommige willen snel naar de koffie :+

Hold. Step. Move. There will always be a way to keep on moving

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robkazoe
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 23:18
Vicros schreef op donderdag 09 januari 2014 @ 17:28:
Ook altijd leuk, een trein die 2 minuten te vroeg is op de klok op station en vervolgens na 1 minuut weer vrolijk wegrijd en ik dus samen met een paar andere reizigers mooi moeten wachten op de volgende trein.

Blijkbaar haalt de ns op deze manier vertragingen van andere dagen in :(
Vooral sprinters hebben hier soms wel een last van. Het is IMO erger dat ze één minuut eerder vertrekken dan één minuut te laat.

* Robkazoe komt ook altijd 30 seconden voordat een trein vertrekt op het station aanlopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flowerp
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 11-09 18:20
Robkazoe schreef op vrijdag 10 januari 2014 @ 08:41:
[...]

Vooral sprinters hebben hier soms wel een last van. Het is IMO erger dat ze één minuut eerder vertrekken dan één minuut te laat.

* Robkazoe komt ook altijd 30 seconden voordat een trein vertrekt op het station aanlopen.
Ook "leuk", 's nachts rennend de trap op, 1 van de laatste treinen. Mijn vriend net even voor mij. Personeel ziet mijn vriend aan komen rennen, en doet meteen de deur dicht. Met nog 15 volle seconde op de stations klok :X Is alweer bijna 20 jaar geleden, maar wat was dat schofterig :(

It's shocking to find how many people do not believe they can learn, and how many more believe learning to be difficult.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goner

Goner

What can I do you for ?

D_Jeff schreef op donderdag 09 januari 2014 @ 23:53:
Of sommige willen snel naar de koffie :+
Náár de koffie ? De koffie gaat gewoon mee ... ik zie ze geregeld in de cabine stappen met zo'n beker van de Kiosk of Starbucks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pogostokje
  • Laatst online: 22:51

Pogostokje

* twiet *

Vraagje, ik heb zo'n mooie blauwe NS Businesskaart met daarop een traject vrij abbo. De conducteurs houden die kaart dan altijd even bij zo'n computertje om, naar ik aanneem, te kijken of ik ingecheckt ben. Kan die conducteur nou bij die korte handeling ook meteen zien wat mijn afgekochte traject is, of werkt dat niet zo?

... ook ik heb soms per ongeluk gelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blokker_1999
flowerp schreef op vrijdag 10 januari 2014 @ 09:15:
[...]

Ook "leuk", 's nachts rennend de trap op, 1 van de laatste treinen. Mijn vriend net even voor mij. Personeel ziet mijn vriend aan komen rennen, en doet meteen de deur dicht. Met nog 15 volle seconde op de stations klok :X Is alweer bijna 20 jaar geleden, maar wat was dat schofterig :(
In België is het zo dat de huidige vertrekprocedure stelt dat een treinbegeleider zijn deuren 30 seconden voor vertrektijd dient te sluiten. Verder stellen de vervoersvoorwaarden zelfs dat je, ik dacht, 10 minuten voor vertrek op het perron moet staan.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alex)
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 21-08 11:20
Pogostokje schreef op vrijdag 10 januari 2014 @ 10:04:
Vraagje, ik heb zo'n mooie blauwe NS Businesskaart met daarop een traject vrij abbo. De conducteurs houden die kaart dan altijd even bij zo'n computertje om, naar ik aanneem, te kijken of ik ingecheckt ben. Kan die conducteur nou bij die korte handeling ook meteen zien wat mijn afgekochte traject is, of werkt dat niet zo?
De conducteur kan het zien, maar dat zit op een ander schermpje. Het enige dat voor hem van belang is is dat jij bent ingecheckt.
Blokker_1999 schreef op vrijdag 10 januari 2014 @ 10:51:
[...]

In België is het zo dat de huidige vertrekprocedure stelt dat een treinbegeleider zijn deuren 30 seconden voor vertrektijd dient te sluiten. Verder stellen de vervoersvoorwaarden zelfs dat je, ik dacht, 10 minuten voor vertrek op het perron moet staan.
In Nederland begint treinpersoneel 20 seconden voor gepland vertrek met het vertrekproces (fluiten en sluiten). Na het fluiten mag je niet meer instappen, er zijn conducteurs die je eruit gooien als je dat toch nog doet.

Bij Thalys geldt dat je minimaal 2 minuten voor vertrek op het perron moet zijn (staat zelfs op het ticket), dit is zodat de doorbitches de gelegenheid hebben om je ticket te controleren.

We are shaping the future

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maranello
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 27-05 15:16
Pogostokje schreef op vrijdag 10 januari 2014 @ 10:04:
Ik heb sinds december ook een (blauwe) Businesscard met Traject Vrij en omdat ik hiervoor een normale Trajectkaart had (waarbij in-/uitchecken niet hoefde) vergeet ik nog weleens te bliepen. Hoewel je volgens de voorwaarden moet in-/uitchecken ben ik er op een gegeven moment mee gestopt. Ik ben al enkele keren gecontroleerd op mijn traject en ik ben er nog nooit op aangesproken.

Of de conducteur ziet je traject staan in het schermpje en vinden het gewoon oké of die kastjes weten zelf op welk traject ze op dat moment zijn en geven een oké terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goner

Goner

What can I do you for ?

Kreeg net een mail dat ik met m'n traject-kaart ook moet gaan inchecken omdat er steeds meer poortjes dicht gaan.
Maar hopelijk hoef je dan niet uit te checken (tenzij er aan de andere kant ook poortjes zijn) ??

Toegangspoortjes op het station zijn inmiddels een vertrouwd gezicht. Op dit moment staan de meeste poortjes nog open en kunt u zo doorlopen. Dat gaat veranderen.

Om u als reiziger te laten wennen aan het gebruik van de poorten op de stations en steeds meer klanten de mogelijkheid hebben om in en uit te checken met de OV-chipkaart, wordt op een aantal stations meer poorten in werking gesteld. Waarbij er voorlopig nog minimaal één poort open blijft.

Voor u als reiziger met een Jaartrajectabonnement, hebben wij ervoor gezorgd dat de poorten met uw kaart automatisch open gaan. Dit doet u door uw Jaartrajectabonnement voor de kaartlezer op de poort te houden. Het openen van de poortjes heeft geen effect op eventueel saldo dat op uw kaart staat voor bus, tram en metro.

U reist verder met uw Jaartrajectabonnement zoals u dat gewend bent. Dit betekent dat u in bus, tram en metro bij de betreffende vervoerder dient in en uit te checken. Voor reizen buiten uw traject koopt u nog een papieren kaartje.

Heeft u nog vragen over deze proef, dan kunt u contact opnemen met Klantenservice NS Zakelijk via 030-3001111, geopend van maandag t/m vrijdag van 8.00 tot 18.00 uur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV

MBV

Blokker_1999 schreef op vrijdag 10 januari 2014 @ 10:51:
[...]

In Nederland geeft de reisplanner zelfs alternatieven waar je maar 2 minuten overstaptijd hebt, wat op Rotterdam CS toch best hard lopen is af en toe. Hoe je dan 10 minuten voor vertrek op het perron zou moeten staan heb ik geen idee. Gelukkig gelden er in Nederland andere regels. Wat voor overstaptijd houd de Belgische routeplanner dan aan?
Goner schreef op vrijdag 10 januari 2014 @ 11:22:
Kreeg net een mail dat ik met m'n traject-kaart ook moet gaan inchecken omdat er steeds meer poortjes dicht gaan.
Maar hopelijk hoef je dan niet uit te checken (tenzij er aan de andere kant ook poortjes zijn) ??
Als je vaker incheckt dan uitcheckt snapt je ov-chipkaart het niet meer, mag je na 10 keer of zoiets dat ding laten resetten. Dus raak er maar vast aan gewend dat Big Brother weet waar je zit. En ja, de poortjes zijn 2 kanten op dicht. En omdat ze pas na 4 seconden open gaan is dat schijtirritant :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bananenplant
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 20:11
Weet iemand hoe het precies werkt met die dalurendagkaarten van de Blokker? Kun je op een dag zoveel reizen maken als je wilt buiten de spits of is de kaart na het uitchecken gelijk ongeldig? De voorwaarden die erbij vermeld staan zijn nogal onduidelijk namelijk :( .

💶 Wil je in een vrije democratie blijven wonen? Betaal dan voor nieuws. 📰
❌ ceterum censeo contra factiones ad dextrum extremum esse pugnandum. 🙅🏻‍♂️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 13-09 08:02
Bananenplant schreef op vrijdag 10 januari 2014 @ 12:06:
Weet iemand hoe het precies werkt met die dalurendagkaarten van de Blokker? Kun je op een dag zoveel reizen maken als je wilt buiten de spits of is de kaart na het uitchecken gelijk ongeldig? De voorwaarden die erbij vermeld staan zijn nogal onduidelijk namelijk :( .
Als het goed is, is hij de hele dag geldig. Het is de bedoeling dat je er mee heen en terug kan.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 23:08

Fiber

Beaches are for storming.

Waarom zou je hem überhaupt willen uitchecken...?

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sus
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14-09 06:35

sus

is druk :+

Fiber schreef op vrijdag 10 januari 2014 @ 12:43:
Als je op je bestemming bent aangekomen moet je toch uitchecken? En als je 2 uur later weer terug gaat weer inchecken en bij thuiskomst weer uitchecken?

Wens je anders succes met de conducteur als je op de terugweg gecontroleerd wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV

MBV

Fiber schreef op vrijdag 10 januari 2014 @ 12:43:
Om door het poortje heen te komen? Gisteren stond er op Rotterdam Alexander een controleur bij het enige open poortje, als je niet uitcheckte moest je je kaartje laten zien.

[ Voor 26% gewijzigd door MBV op 11-01-2014 11:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pogostokje

Pogostokje

* twiet *

Maranello schreef op vrijdag 10 januari 2014 @ 11:00:
[...]
Hoewel je volgens de voorwaarden moet in-/uitchecken ben ik er op een gegeven moment mee gestopt. Ik ben al enkele keren gecontroleerd op mijn traject en ik ben er nog nooit op aangesproken.
Maar dan mis je ook de mogelijkheid om geld terug bij vertraging aan te vragen met die nieuwe kaarten. Ik heb dat zeker 1 of 2 keer per week op mijn traject (door een ongelovelijk krappe overstap op station Leiden van 2 minuten) en dat tikt lekker aan kan ik je vertellen met zo'n 11 euro per keer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goner

Goner

What can I do you for ?

MBV schreef op zaterdag 11 januari 2014 @ 11:46:
[...]
Om door het poortje heen te komen?
En als er nou geen poortjes zijn ?
Op R'dam Lombardijen waar ik instap, zal ik op een gegeven moment wel moeten als alle poortjes geactiveerd zijn, aan beide zijden is er een muur van tourniquets. Maar op Den Haag Centraal staan er alleen van die paaltjes ... heb misschien niet altijd zin/tijd om dan weer m'n pas te voorschijn te halen. Tenzij ze daar de boel ook gaan veranderen, verbouwing is nog in volle gang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krentenbol
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 11-09 09:35

Krentenbol

Prutz0r

Ik loop ook vaak zat even weg van het station om iets te doen in de stad waar ik moet overstappen. Ga ik ook echt niet uitchecken met mijn studentenOV. Moet toch dat luie stereotype hoog houden hé :+

How to autobeun: Like, comment en subscribe!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vicros
MBV schreef op zaterdag 11 januari 2014 @ 11:46:
[...]

Om door het poortje heen te komen? Gisteren stond er op Rotterdam Alexander een controleur bij het enige open poortje, als je niet uitcheckte moest je je kaartje laten zien.
Dat is behoorlijk knap van ze , als ik iemand dus gedag wil zeggen/uitzwaaien op het perron moet ik dus een kaartje kopen omdat ik dus anders een boete krijg ?
En het is dan dus ook verboden om je kaartje weg te gooien in de papier/prullenbak als je uit stapt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Je hoort nu ook al in het bezit te zijn van een geldig vervoersbewijs op het perron.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Vicros schreef op maandag 13 januari 2014 @ 09:42:
[...]

Dat is behoorlijk knap van ze , als ik iemand dus gedag wil zeggen/uitzwaaien op het perron moet ik dus een kaartje kopen omdat ik dus anders een boete krijg ?
En het is dan dus ook verboden om je kaartje weg te gooien in de papier/prullenbak als je uit stapt.
De meeste stations hebben een kiss & ride lus ;) ik snap je punt, maar goed, zo'n ramp is het toch niet om iemand voor de poortjes uit te zwaaien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ValHallASW
  • Niet online
Plus: je kunt gewoon gratis in- en uitchecken (binnen een uur oid) op hetzelfde station.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reinier
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:59

Reinier

\o/

Boudewijn schreef op maandag 13 januari 2014 @ 10:23:
Je hoort nu ook al in het bezit te zijn van een geldig vervoersbewijs op het perron.
Precies. Dat is naar mijn weten al honderd jaar zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV

MBV

En het is ook al honderd jaar zo dat daar niet serieus op gehandhaafd wordt. We zwaaiden mijn oma 20 jaar geleden ook gewoon uit op het perron, en in elke film waar een geliefde per trein vertrekt wordt er pas op het perron afscheid genomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online
Vroeger hadden ze daar zelfs een speciaal perronkaartje voor, maar dat is eind jaren 60 afgeschaft.
MBV schreef op maandag 13 januari 2014 @ 10:59:
En het is ook al honderd jaar zo dat daar niet serieus op gehandhaafd wordt.
Wat niets afdoet aan de verplichting an sich, die blijft gewoon overeind ;)

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PauseBreak
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 22:46

PauseBreak

derp!

wildhagen schreef op maandag 13 januari 2014 @ 11:15:
Wat niets afdoet aan de verplichting an sich, die blijft gewoon overeind ;)
Mwah, ben ik toch niet met je eens eigenlijk. Die verplichting wordt al zó lang niet gehandhaafd (terwijl dat best zou kunnen, zie nachtnet) dat je zou kunnen stellen dat die verplichting ook door NS/ProRail als onnodig wordt gezien. Daarbij, het wordt al zo lang niet gehandhaafd dat het me zou verbazen wanneer meer dan 2% van de reizigers überhaupt weet dat die verplichting er is.

Nee, merp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Topicstarter
Ingangscontrole (voordat je het perron op gaat dus) is nu ook weer niet nieuw. Dat gebeurt ook al 20 jaar, vooral op tijden dat men verwacht veel te vangen (einde uitgaanstijd).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV

MBV

Ik denk toch dat de burger king in Amsterdam er niet heel blij van wordt als dat weer streng gehandhaafd zou worden ;) En ingangscontrole komt inderdaad wel eens voor, ik heb het al 2x gezien. Dat terwijl ik minstens 5 jaar minstens 4x per week met de trein ging, en daarna nog 3 jaar 2x per week.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goner

Goner

What can I do you for ?

MBV schreef op maandag 13 januari 2014 @ 12:09:
Ik denk toch dat de burger king in Amsterdam er niet heel blij van wordt als dat weer streng gehandhaafd zou worden
Niet alleen de Burger King ... op R'dam Centraal zit er een complete Koopgoot 2 achter de poortjes.

Zelfs op een stationnetje als Lombardijen zit er zo'n kiosk-achtig winkeltje dat klanten uit de buurt dan wel kan vergeten, tenzij die gaan in- en uit-checken voor hun kapsalon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeoh
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 06-08 18:58

Jeoh

blaat

Je hebt met een OV-chipkaart sowieso passagerecht (zolang er meer dan 20 euro opstaat). Sowieso zijn de poortjes zo traag als de pest, zeker als je ze vergelijkt met de paaltjes (duurt zeker 2x zo lang voordat 'ie mijn kaart pakt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vicros
Jeoh schreef op maandag 13 januari 2014 @ 13:08:
Je hebt met een OV-chipkaart sowieso passagerecht (zolang er meer dan 20 euro opstaat).
Dit vind ik nog het meest misselijke van het hele OV-chipkaart gebeuren i.c.m. de NS. Als ik incidenteel met de trein wil dan ga ik er niet €20 opzetten voor een retourtje van ~€8, en al helemaal niet als ik ook nog eens 40% korting krijg. In de bus is dit tenslotte ook niet nodig, daar ga je gewoon in het rood staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom Paris
Wat te doen met Thalysreizigers op Rotterdam en Amsterdam? Hoe checken die in/uit bij een poortje?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goner

Goner

What can I do you for ?

Vicros schreef op maandag 13 januari 2014 @ 13:36:
[...]
Dit vind ik nog het meest misselijke van het hele OV-chipkaart gebeuren i.c.m. de NS. Als ik incidenteel met de trein wil dan ga ik er niet €20 opzetten voor een retourtje van ~€8, en al helemaal niet als ik ook nog eens 40% korting krijg. In de bus is dit tenslotte ook niet nodig, daar ga je gewoon in het rood staan.
Dat is inderdaad niet handig ... nou hebben ze geregeld dat je met je ov-chip kan meereizen voor 40%, maar je moet wel weer €20 op je kaart hebben. Kon ik voor m'n dochters laatst dus toch weer kaartjes kopen voor een ritje binnen R'dam (€2,10). Die hebben echt niet altijd €20 op hun ov-chip staan ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bastien
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

Bastien

Probleemeigenaar

Hij is weer fijn bij Borne, daar hoort normaal een dubbele bovenleiding te hangen. :X

Afbeeldingslocatie: http://www.tubantia.nl/polopoly_fs/1.4173818.1389612205!/image/image.jpg_gen/derivatives/landscape_800_600/image-4173818.jpg

Waarom zit er geen beveiliging op vrachtwagens met een kraan: ding niet opgeborgen, dan niet weg kunnen rijden. Moet ook best wel onbenullig zijn gegaan als je 500m (of 2x250m?) bovenleiding naar zijn grootje helpt.

[ Voor 6% gewijzigd door Bastien op 13-01-2014 16:40 ]

Je privacy is voor het eerst geschonden bij de eerste echo. Daarna wordt het er de rest van je leven niet meer beter op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber

Fiber

Die waren toch net nieuw daar...? November vorig jaar of zo...? :z

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
Goner schreef op maandag 13 januari 2014 @ 16:06:
[...]

Dat is inderdaad niet handig ... nou hebben ze geregeld dat je met je ov-chip kan meereizen voor 40%, maar je moet wel weer €20 op je kaart hebben. Kon ik voor m'n dochters laatst dus toch weer kaartjes kopen voor een ritje binnen R'dam (€2,10). Die hebben echt niet altijd €20 op hun ov-chip staan ...
Als je incheckt met korting hoef je maar €10 saldo op de kaart te hebben. Dat was tenminste zo toen ik nog een studenten OV had.
Bastien schreef op maandag 13 januari 2014 @ 16:39:
Hij is weer fijn bij Borne, daar hoort normaal een dubbele bovenleiding te hangen. :X

[afbeelding]

Waarom zit er geen beveiliging op vrachtwagens met een kraan: ding niet opgeborgen, dan niet weg kunnen rijden. Moet ook best wel onbenullig zijn gegaan als je 500m (of 2x250m?) bovenleiding naar zijn grootje helpt.
Haalt niets uit.
Je moet zo'n beveiliging altijd uit kunnen schakelen zodat je in geval van nood toch kan rijden.
En de praktijk leert dat als het uitschakelen van de beveiliging 1 seconde of 10 cent winst oplevert, dat gebruikers dat meteen doen...
Dezelfde reden dat de chauffeur de kraan niet heeft ingeklapt. Dat kost bij elke container weer 10 seconden om hem weer uit te klappen.

[ Voor 46% gewijzigd door RocketKoen op 13-01-2014 16:59 ]

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bastien
  • Niet online

Bastien

Probleemeigenaar

RocketKoen schreef op maandag 13 januari 2014 @ 16:54:
[...]

Haalt niets uit.
Je moet zo'n beveiliging altijd uit kunnen schakelen zodat je in geval van nood toch kan rijden.
En de praktijk leert dat als het uitschakelen van de beveiliging 1 seconde of 10 cent winst oplevert, dat gebruikers dat meteen doen...
Dezelfde reden dat de chauffeur de kraan niet heeft ingeklapt. Dat kost bij elke container weer 10 seconden om hem weer uit te klappen.
Prima, kraan uit is begrenst rijden met 5 km/u. Alle problemen opgelost. :)

Je privacy is voor het eerst geschonden bij de eerste echo. Daarna wordt het er de rest van je leven niet meer beter op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krentenbol

Krentenbol

Prutz0r

Als er échte nood is, heb niet veel aan 5km/u.
RocketKoen schreef op maandag 13 januari 2014 @ 16:54:
[...]

Als je incheckt met korting hoef je maar €10 saldo op de kaart te hebben. Dat was tenminste zo toen ik nog een studenten OV had.
Dat is nu in ieder geval op de Merwedelingelijn zo. Of dat bij de NS ook geldt, weet ik niet.

[ Voor 79% gewijzigd door Krentenbol op 13-01-2014 18:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carpento
  • Registratie: Maart 2004
Bastien schreef op maandag 13 januari 2014 @ 17:59:
[...]
Want als je met 5 km/u tegen een bovenleiding aanrijdt blijft 'ie heel ? :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online
Bastien schreef op maandag 13 januari 2014 @ 17:59:
[...]
Met 5 km/h trek je die bovenleiding waarschijnlijk ook wel finaal aan gort ;)

En aan 5 km/h heb je niet zoveel in een eventueel noodgeval.

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bastien
  • Niet online

Bastien

Probleemeigenaar

Nee, maar dan krijg je een niet te missen signaal dat de kraan niet is ingeklapt. Doorgaans parkeren ze die dingen niet pal voor de bovenleiding om een container te legen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krentenbol

Krentenbol

Prutz0r

Zie trouwens op die Wikipedia-pagina over passagerecht dit staan:
Voor het passage-recht is een OV-chipkaart nodig. Bij de NS moet er ook nog minimaal 6 of 16 euro op de kaart staan (instaptarief - 4 euro = minimale saldo)
Dus
Goner schreef op maandag 13 januari 2014 @ 16:06:
[...]

Als je met korting reist zal het wel €6,- minimaal op je kaart hebben zijn :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carpento
Bastien schreef op maandag 13 januari 2014 @ 18:19:
Nee, maar dan krijg je een niet te missen signaal dat de kraan niet is ingeklapt. Doorgaans parkeren ze die dingen niet pal voor de bovenleiding om een container te legen.
Als je 'm boven 5 kilometer begrensd bedoel je dus dat dat waarschuwingssignaal klinkt ónder de 5 kilometer per uur ? Praktisch de halve dag dus als er gewerkt wordt en dan doet een waarschuwingssignaal niet veel meer, dan is men er allang immuun voor geworden ;)

Sommige dingen zijn niet zo eenvoudig te voorkomen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goner

Goner

What can I do you for ?

Krentenbol schreef op maandag 13 januari 2014 @ 18:20:
Als je met korting reist zal het wel €6,- minimaal op je kaart hebben zijn :)
Ik begreep van ze dat gelijk al bij aanbieden van chipkaart er een melding verscheen met 'om met NS te reizen moet je saldo minimaal €10 zijn' (of 20, zal nog 's vragen).

Ah : http://www.ns.nl/reiziger...zen/samenreiskorting.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
Carpento schreef op maandag 13 januari 2014 @ 18:34:
[...]

Als je 'm boven 5 kilometer begrensd bedoel je dus dat dat waarschuwingssignaal klinkt ónder de 5 kilometer per uur ? Praktisch de halve dag dus als er gewerkt wordt en dan doet een waarschuwingssignaal niet veel meer, dan is men er allang immuun voor geworden ;)

Sommige dingen zijn niet zo eenvoudig te voorkomen :P
Nee, hij bedoelt dat je met een uitgeklapte kraan niet harder meer kan dan 5km/u
Die snelheidsbeperking is dan het signaal. Geen zoemertje ofzo.

Dat zou kunnen werken. De vraag is in hoeverre ga je tegen incompetentie van bestuurders beveiligen. Er zijn nog 100 andere dingen die een chauffeur van zo'n lomp ding fout kan doen die meer schade veroorzaken dan een kapotte bovenleiding.

Zelfs treinen zijn eigenlijk amper beveiligd. Onbewaakte overgangen en ATB installaties waar je met 35km/u gewoon door rood kan rijden. Terwijl je daar toch een paar honderd levens in je handen hebt.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Tja je kan natuurlijk ook alles gaan beveiligen, welk probleem je dan oplost is een andere vraag...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
http://www.nu.nl/binnenla...ontregeld-ontsporing.html
Treinverkeer rond Hilversum ontregeld door ontsporing
Rond Hilversum is er woensdagmiddag sprake van langere reistijd door een ontspoord treinstel.

Dat meldt de NS woensdag. Het incident gebeurde rond 16.00 uur. De trein vertrok van Hilversum richting Naarden-Bussum. Het tweede rijtuig van de intercity is naast de rails terechtgekomen.

De spoorwegpolitie is onderwerg om de toedracht te onderzoeken. Volgens de politie zijn er geen gewonden gevallen en zijn de hulpdiensten aanwezig. De reizigers worden uit de trein gehaald.

De extra reistijd bedraagt meer dan een uur. Naar verwachting rijden de treinen pas rond 2.00 uur in de loop van de nacht van woensdag op donderdag weer normaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: http://bin.snmmd.nl/m/m1mxertaj0jd_std1024.jpg

Afbeeldingslocatie: http://bin.snmmd.nl/m/m1mxersalxj5_std1024.jpg

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robkazoe
Afbeeldingslocatie: http://i39.tinypic.com/25s0h0y.jpg
Gemaakt door een vriend van mij, alleen dan aan de andere kant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Onderzoek België naar aanbesteding Fyra stopt
Het Belgische Openbaar Ministerie (OM) stopt met het onderzoek naar mogelijke onregelmatigheden bij de aanbestedingsprocedure voor de Fyra-treinen.

Dat maakte minister Annemie Turtelboom van Justitie woensdag bekend.

De voormalige topman van de Belgische spoorwegmaatschappij NMBS, Marc Descheemaecker, had een onderzoeksrapport van advieskantoor Ernst & Young doorgestuurd naar justitie.

Het OM gaat niets doen met het rapport, aldus Turtelboom.

De minister stelde verder dat de Belgische justitie niet is betrokken bij procedures tussen de NMBS en de Italiaanse treinbouwer AnsaldoBreda. In Nederland en Italië lopen wel zaken.

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mystic
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online

mystic

beep beep

grappig :p toen ik net op duivendrecht stond, hadden ze het over een defecte trein. ik snapte al niet hoe dat al het treinverkeer naar Hilversum kon blokkeren.

overigens ook vaag: de trein die ik naar duivendrecht nam (sprinter Utrecht naar Uitgeest) stopte niet op duivendrecht, maar pas op amstel.... ivm een technisch probleem.... uh-uh ;)

One day I will solve my problems with maturity. Today however, it will be Margaritas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PolarBear
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Nou de trein is ook behoorlijk defect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pogostokje

Pogostokje

* twiet *

Serieus: hoe kan een trein nou 'halverwege' ontsporen met maar 1 treinstel? Zou het niet logischer zijn dat zoiets van voren begint?

Oh, en meer mensen die al een paar dagen geen geld-terug-bij-vertraging kunnen invullen wegens een storing op de website?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pittie
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 16:19
Pogostokje schreef op woensdag 15 januari 2014 @ 22:37:
Serieus: hoe kan een trein nou 'halverwege' ontsporen met maar 1 treinstel? Zou het niet logischer zijn dat zoiets van voren begint?
De trein is niet halverwege ontspoord?
Het is de voorste bak die uit de rails gelopen is.
(op de foto zie je de rode lichten branden, echter op andere foto's is duidelijk te zien dat de bovenste gele ook brand en dus het "gevaar-sein" gebruikt wordt.

[ Voor 19% gewijzigd door Pittie op 15-01-2014 22:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bossie
  • Laatst online: 23:01
Tom Paris schreef op maandag 13 januari 2014 @ 13:37:
Wat te doen met Thalysreizigers op Rotterdam en Amsterdam? Hoe checken die in/uit bij een poortje?
Voor de thalys hoef je niet in/uit te checken, echter als je in Amsterdam uitstapt kun je eerst naar de in of uitgang om in te checken voor overstap NS trein.

Dit is bijzonder frustrerend als je trein aan de andere kant van het perron staat te wachten bij aankomst; maar deze nooit haalt omdat je je chipcard moet inchecken.

We're just enthusiastic about what we do. -- Steve Jobs, 1985; Battle.net: Bossie#2919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pogostokje

Pogostokje

* twiet *

Pittie schreef op woensdag 15 januari 2014 @ 22:44:
[...]
(op de foto zie je de rode lichten branden, echter op andere foto's is duidelijk te zien dat de bovenste gele ook brand en dus het "gevaar-sein" gebruikt wordt.
Dat had ik helemaal gemist, bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mambo No5
  • Laatst online: 11-09 20:37

mambo No5

Bad Apple?

Pittie schreef op woensdag 15 januari 2014 @ 22:44:
[...]

Euh, jawel; een koploper heeft geen 1e klasse in de kopbakken: die zit altijd in een van de middelste rijtuigen. Als ik de foto's goed snap en dat even combineer met streetview en Google Maps is 't gebeurd na de wisselstraat net na de spoorwegovergang gezien vanaf het station (Klik) waarbij de voorlaatste bak bij het teruglopen naar het "goede" spoor uit de rails gelopen is. :) Ben benieuwd wat daadwerkelijk de oorzaak zal zijn.

Do not throw Rubbish at the platform | Front Pro eigen foto's in een topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik ben benieuwd wat de reden is van ontsporing... infra issue of trein issue. Beide zijn ernstig, maar infra issue betekent meer werk voor ons :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 14-09 09:42

Onbekend

...

Zijn er ook grondkabels beschadigd? Als ik de media hoor, is het spoor het hele weekend nog dicht.

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robkazoe
Vanaf vandaag is er een update voor de NS app voor Android en iPhone. O.a. een spoorkaart en stiptheid van de trein staat erin. Design is een beetje zoals Tweakers dat ook heeft op mobiel met een menuknop linksboven al vind ik de kleuring wel even wennen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom Paris
Robkazoe schreef op donderdag 16 januari 2014 @ 12:39:
Vanaf vandaag is er een update voor de NS app voor Android en iPhone. O.a. een spoorkaart en stiptheid van de trein staat erin. Design is een beetje zoals Tweakers dat ook heeft op mobiel met een menuknop linksboven al vind ik de kleuring wel even wennen.
De stiptheid ja... Hopelijk zet transparantie op dat vlak ze aan tot wat verbetering :P

Afbeeldingslocatie: http://i42.tinypic.com/2qdbng1.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Mansveld wil dat treinen en stations schoner worden
Treinen en stations moeten dit jaar iets beter worden schoongehouden. Ook de reisinformatie bij storingen of andere problemen op het spoor moet beter.

Dat heeft staatssecretaris Wilma Mansveld (Infrastructuur) afgesproken met de NS, zo heeft ze donderdag aan de Tweede Kamer gemeld.

De treinen moeten dit jaar even vaak op tijd rijden als vorig jaar. Dat wil zeggen dat 93 procent van de treinen hooguit 5 minuten te laat mag komen. +

Mansveld vindt dat doel "voldoende ambitieus", mede omdat er dit jaar veel werkzaamheden op stations en spoor plaatsvinden. Zo worden de grote stations in Den Bosch en Utrecht verbouwd.

Prorail
Ook met spoorbeheerder ProRail zijn afspraken gemaakt over de te leveren prestaties. Zo moeten de treinen op vijf lijnen vaker op tijd rijden.

Dat geldt onder meer voor de sprinters tussen Utrecht en Den Haag Centraal en Zwolle en Enschede en de internationale trein tussen Amsterdam/Den Haag en Brussel. Ook zal ProRail nog meer doen om storingen en ongevallen te voorkomen.

Of de NS en ProRail vorig jaar hebben gepresteerd zoals de bedoeling was, is nog niet bekend. Dat moet eind volgende maand uit hun gegevens blijken. De afspraken gaan nu nog over gemiddelde prestaties, voor alle reizigers en alle treinen of baanvakken. Mansveld wil voortaan meer onderscheid maken door te kijken naar prestaties op een bepaalde tijd of plaats.

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xepos
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 12-09 08:29
Ik vind die 5 minuten speling echt veel te groot. Tegenwoordig plannen ze alles zo strak in dat je aansluiting binnen 2 of 3 minuten al vertrekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robkazoe
Xepos schreef op donderdag 16 januari 2014 @ 14:29:
Ik vind die 5 minuten speling echt veel te groot. Tegenwoordig plannen ze alles zo strak in dat je aansluiting binnen 2 of 3 minuten al vertrekt.
Overstappen begint uit te raken. Hier op Amersfoort hebben twee intercities op tegenover gestelde perrons "overstap". Maar zodra een van de treinen ook maar 3 minuten vertraging heeft, rijdt de ander gewoon door. Afgelopen weken al twee keer gezien dat mijn trein een kleine vertraging heeft en aankomt en dat de andere trein net weg rijdt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xepos
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 12-09 08:29
Robkazoe schreef op donderdag 16 januari 2014 @ 17:40:
[...]

Overstappen begint uit te raken. Hier op Amersfoort hebben twee intercities op tegenover gestelde perrons "overstap". Maar zodra een van de treinen ook maar 3 minuten vertraging heeft, rijdt de ander gewoon door. Afgelopen weken al twee keer gezien dat mijn trein een kleine vertraging heeft en aankomt en dat de andere trein net weg rijdt.
Ja, dit is ook in Eindhoven.
En in Sittard heb je dat met met de stoptrein, maar of ze maar 1 of 2 minuutjes kunnen nee hoor.
Een keer kwam de sprinter net aan in Sittard en gingen de deuren dicht van de IC. Machinist van de sprinter toeterde nog maar helaas reed de IC gewoon door.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrsar
  • Laatst online: 11-09 15:49

mrsar

waar een sar is,is een wodka

trein

treinstellen gaan weer weg uit westpoort geloof ik,ziet er wel suf uit over de sporen hier :P

steam: mr_sar1 / Battle.net : mrsar#2189 / xbox : mrsar1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PauseBreak

PauseBreak

derp!

Xepos schreef op donderdag 16 januari 2014 @ 14:29:
Op Zwolle werd het juist ruimer gepland. Nog steeds niet erg praktisch, want Zwolle is een bouwput en dus is er beperkte loopruimte op de perrons, dus een overstap van 7 minuten is nog steeds vrij krap. Toch heb ik sinds de nieuwe dienstregeling wel vaker mijn overstap weten te halen, mede omdat de IC gewoon op tijd aankomt in Zwolle.
Gaan ze trouwens die gigantische wisselstraat daar nog aanpakken? Dat is echt een drama. Door al die wissels ligt de snelheid gewoon erg laag waardoor je vaak alsnog te laat aankomt om van stoptrein > IC te kunnen overstappen :P

Nee, merp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cardinal
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 23:57
Robkazoe schreef op donderdag 16 januari 2014 @ 17:40:
[...]
Nou dan ben ik niet de enige die zich hier aan irriteert, vraag me ook af wat een NS reiziger hier aan heeft. Soort van doorgeslagen op het behalen van de quota (op tijd).

Maak het ook vaak mee dat een trein gewoon niet verder rijd naar een eindpunt, omdat er vertraging is ontstaan en ze op die manier de vertraging eruit halen. En de reizeiger? fuck de reiziger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luke!

Luke!

#Treinbaas
mrsar schreef op vrijdag 17 januari 2014 @ 13:10:
[afbeelding]

treinstellen gaan weer weg uit westpoort geloof ik,ziet er wel suf uit over de sporen hier :P
Ja het DDZ-project ligt op zijn gat, een aantal DD-AR-bakken en een aantal 1700'en gaan al naar binnen t.b.v. herindienststelling in het voorjaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrsar
  • Laatst online: 11-09 15:49

mrsar

waar een sar is,is een wodka

dus die bakken krijgen geen nieuwe indeling? snap ik dat nou goed....

maar opzich wel mooie plek om die bakken te stallen,terminal wordt toch nauwelijks gebruikt :P

steam: mr_sar1 / Battle.net : mrsar#2189 / xbox : mrsar1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeaceNlove
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21:37

PeaceNlove

Deugleuter

Luccus schreef op vrijdag 17 januari 2014 @ 15:10:
[...]
Ja het DDZ-project ligt op zijn gat, een aantal DD-AR-bakken en een aantal 1700'en gaan al naar binnen t.b.v. herindienststelling in het voorjaar.
Wat is de reden dan dat het op zijn gat ligt? Ik zie vanuit huis de DDZ altijd rijden als stoptrein Zwolle-Utrecht, dus het leek mij een succes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mystic
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online

mystic

beep beep

PauseBreak schreef op vrijdag 17 januari 2014 @ 14:02:
[...]

Op Zwolle werd het juist ruimer gepland. Nog steeds niet erg praktisch, want Zwolle is een bouwput en dus is er beperkte loopruimte op de perrons, dus een overstap van 7 minuten is nog steeds vrij krap. Toch heb ik sinds de nieuwe dienstregeling wel vaker mijn overstap weten te halen, mede omdat de IC gewoon op tijd aankomt in Zwolle.
Gaan ze trouwens die gigantische wisselstraat daar nog aanpakken? Dat is echt een drama. Door al die wissels ligt de snelheid gewoon erg laag waardoor je vaak alsnog te laat aankomt om van stoptrein > IC te kunnen overstappen :P
De overstap in Zwolle is idd heerlijk ruim. De wil om op elkaar te wachten is daar ook een stuk groter.

* mystic doet daar overigens nooit spannende overstappen. Ik kom of uit Duivendrecht of uit Utrecht, en ik moet naar Steenwijk. Dus meer dan even oversteken hoef ik nooit.

One day I will solve my problems with maturity. Today however, it will be Margaritas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online
PeaceNlove schreef op vrijdag 17 januari 2014 @ 16:12:
[...]

Wat is de reden dan dat het op zijn gat ligt? Ik zie vanuit huis de DDZ altijd rijden als stoptrein Zwolle-Utrecht, dus het leek mij een succes.
Weet geen details en of het überhaupt klopt, maar had iets opgevangen dat DDZ nogal wat stoorstromen veroorzaakt op de ATB-beveiligingssystemen, en dat er problemen met de software en firmware van de stellen zouden zijn.

Het fijne weet ik er verder ook niet van...

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvdr
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 14-09 11:30
Cardinal schreef op vrijdag 17 januari 2014 @ 14:16:
[...]

Nou dan ben ik niet de enige die zich hier aan irriteert, vraag me ook af wat een NS reiziger hier aan heeft. Soort van doorgeslagen op het behalen van de quota (op tijd).

Maak het ook vaak mee dat een trein gewoon niet verder rijd naar een eindpunt, omdat er vertraging is ontstaan en ze op die manier de vertraging eruit halen. En de reizeiger? fuck de reiziger.
Er is een speciale afdeling binnen NS die probeert het zo vaak mogelijk voor elkaar te krijgen dat reizigers net hun aansluiting missen. Daarvoor zijn speciale camera's op de perrons aangebracht en extra spraakverbindingen met de treinbemanning zodat het achterlichteffect zo groot mogelijk kan worden.
De beelden van de gefrusteerde reizigers worden daarna in de kantines vertoond zodat iedereen daar veel lol aan beleefd.

Je zou bijna denken dat het echt zo is maar gelukkig is het bovenstaande uit mijn duim gezogen.
Helaas gaat het overstappen soms mis, zelfs bij kleine vertragingen.
Dit is het gevolg van een volgebouwde dienstregeling waarin erg weinig speelruimte is. Wachten in Amersfoort betekent te laat aankomen op het volgende station. En voor je het weet treed er een sneeuwbaleffect op van treinen die op elkaar moeten wachten omdat er één te laat is. Hierdoor krijg je een veelvoud van reizigers die gedupeerd wordt in vergelijking met de reizigers die anders alleen in Amersfoort hun op tijd vertrekkende trein zouden missen.
Daarom mag er niet gewacht worden in Amersfoort. De uitstraling kan gewoon te groot zijn.

Ook het eerder laten eindigen van een trein is een beslissing die niet zomaar wordt genomen. Er wordt gekeken naar wat het effect is als de trein vertraagd doorrijdt. Worden er bijvoorbeeld andere treinen gehinderd en haalt hij zijn kering nog op het eindstation. Als dit allemaal in een bepaalde mate negatief uitpakt dan kan er voor gekozen worden om op een eerder station te keren. Ook hier is de afweging: hoeveel reizigers worden er gedupeerd als je vertraagd doorrijdt en hoeveel zijn dat er als je eerder gaat keren. Het tijdstip is hier overigens ook op van invloed. Midden in de spits neem je vertraging eerder voor lief dan dat je 1000 reizigers op het perron zet om op een volgende (volle) trein te laten wachten.

Maar hoe goed de uitleg ook is, als het je als reiziger overkomt dat je een aansluiting mist of dat je trein opgeheven wordt dan baal je en wordt er niet vrolijker van.
Als je in een trein zit die op tijd rijdt en je haalt je aansluiting op een volgend station wel dan ben je tevreden. Maar dat dit mogelijk was omdat jouw trein niet op een vertraagde trein heeft gewacht daar weet je dan als reiziger helemaal niets van.

Schrale troost misschien: omdat de dienstregeling op veel trajecten helemaal volgebouwd is duurt het daar ook nooit erg lang voordat er een volgende trein is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Treinen bij Hilversum rijden weer
Sinds het begin van de dienstregeling zaterdagochtend rijden er weer treinen tussen Hilversum en Naarden-Bussum.

Dat heeft spoorbeheerder ProRail gemeld.

Het treinverkeer lag daar stil sinds woensdagmiddag, nadat er een trein uit de rails was gelopen. Het herstel zou aanvankelijk tot maandagochtend gaan duren, maar het eindtijdstip schoof telkens naar voren op omdat het werk voorspoedig liep.

"Alles loopt nu weer volgens plan", aldus een woordvoerster van ProRail.

Bij de ontsporing raakte niemand gewond. Wel klaagde iemand over pijn in een knie en een ander over last van de rug.

Het onderzoek naar de oorzaak van de ontsporing gaat enkele maanden duren, meldde ProRail vrijdag. Het wordt uitgevoerd door de Inspectie voor Leefomgeving en Transport (ILT) en de Onderzoeksraad voor Veiligheid.

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maarud
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 22:25
En dat met vier wissels minder :P Toch wel 'makkelijk', want nu is het minder-wissels-project ook weer beetje opgeschoten :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber

Fiber

jvdr schreef op vrijdag 17 januari 2014 @ 19:59:
[...]

Maar hoe goed de uitleg ook is, als het je als reiziger overkomt dat je een aansluiting mist of dat je trein opgeheven wordt dan baal je en wordt er niet vrolijker van...
Ik geloof geen hout van deze prachtige uitleg. Iedereen snapt dat een Intercity geen kwartier kan wachten op een te late aansluiting. Maar wegrijden terwijl de aansluitende trein net binnenrijdt is in mijn ogen reizigertje pesten, volgens mij hebben ze daar gewoon lol in. O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drawer
  • Niet online
Fiber schreef op zaterdag 18 januari 2014 @ 18:10:
[...]

Ik geloof geen hout van deze prachtige uitleg. Iedereen snapt dat een Intercity geen kwartier kan wachten op een te late aansluiting. Maar wegrijden terwijl de aansluitende trein net binnenrijdt is in mijn ogen reizigertje pesten, volgens mij hebben ze daar gewoon lol in. O-)
Uit- en instappen kan makkelijk 3-4 minuten kosten, zeker in de spits. Dat kan gewoonweg net teveel zijn om alles verder in de soep te laten lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV

MBV

"Dames en heren, wij komen met 3 minuten vertraging binnen op het station omdat ons spoor bezet was. Voor de richting X, uw aansluiting staat nog op spoor Y te wachten"
"herstel, uw aansluiting rijdt net weg."
Meerdere keren dat soort omroepberichten gehoord. En natuurlijk is er niemand die de reizigers bewust gaat pesten, maar met de geplande overstaptijden werk je het wel in de hand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PauseBreak

PauseBreak

derp!

Drawer schreef op zaterdag 18 januari 2014 @ 19:13:
[...]

Uit- en instappen kan makkelijk 3-4 minuten kosten, zeker in de spits. Dat kan gewoonweg net teveel zijn om alles verder in de soep te laten lopen.
Ja, als iedereen nog uit de trein moet wel. In dit geval is iedereen al uit die trein en moet men alleen van de ene naar de andere kant hollen. Bovendien heeft die IC op Utrecht dan weer een riant aantal minuten waarop die stilstaat. Dan kun je dus best even wachten op Amersfoort en dat werd voorheen ook gedaan. Mede omdat de IC die vanuit Zwolle komt vrijwel nooit zonder vertraging op Amersfoort binnenrijdt.

Nee, merp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luke!

Luke!

#Treinbaas
Drawer schreef op zaterdag 18 januari 2014 @ 19:13:
[...]

Ja, uiteraard, maar het niet overnemen van aansluitingen in dat geval komt niet door een bewuste afweging maar door een volledig gebrek aan inzicht en communicatieve vaardigheden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvdr
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 14-09 11:30
Fiber schreef op zaterdag 18 januari 2014 @ 18:10:
[...]

Prima hoor, als jij dat gelooft.
PauseBreak schreef op zondag 19 januari 2014 @ 00:12:
[...]

Ja, als iedereen nog uit de trein moet wel. In dit geval is iedereen al uit die trein en moet men alleen van de ene naar de andere kant hollen. Bovendien heeft die IC op Utrecht dan weer een riant aantal minuten waarop die stilstaat. Dan kun je dus best even wachten op Amersfoort en dat werd voorheen ook gedaan. Mede omdat de IC die vanuit Zwolle komt vrijwel nooit zonder vertraging op Amersfoort binnenrijdt.
Het gaat er niet alleen om hoelang die trein in Utrecht kan blijven staan. Voordat een vertraagde trein in Utrecht binnen staat rijdt hij wel in de weg voor andere treinen die dus moeten wachten (al is het maar een of twee minuten). Wat op zich al weer een bron van grotere vertragingen kan zijn. Uiteraard krijg je daar als reiziger in de vertraagde trein niets van mee en valt het je ook niet op. Maar een treindienstleider en/of de bijsturing van NS moet daar wel iets mee.
Het is nu eenmaal zo dat de planning zo strak in elkaar zit dat er eigenlijk niets mis mag gaan om geen gevolgen verderop te creëren. Dat het ondanks toch aanwezige vertragingen toch vaak nog goed gaat is een compliment naar alle medewerkers die hun best doen om er het beste van te maken. Als reiziger merk je daar vrijwel niets van. En zo hoort het ook zou ik zeggen.
Luccus schreef op zondag 19 januari 2014 @ 10:27:
[...]
Ja, uiteraard, maar het niet overnemen van aansluitingen in dat geval komt niet door een bewuste afweging maar door een volledig gebrek aan inzicht en communicatieve vaardigheden.
Zou je dat eens nader uit kunnen leggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Topicstarter
Het niet overnemen van aansluitingen is een direkt gevolg van a) de overheid die belachelijke kwaliteitseisen stelt en b) de NS die ten gevolge daarvan liever treintjes op tijd laat rijden dan reizigers op tijd laat rijden.

Komt daarbij nog de hele fallacy "spoorboekloos reizen".

Pagina: 1 ... 3 ... 103 Laatste

Dit topic is gesloten.