Het grote spoorwegentopic deel 22 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 2 ... 103 Laatste
Acties:
  • 531.521 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 23:16
Luccus schreef op dinsdag 24 december 2013 @ 11:49:
[...]
Er wordt geschouwd ja, maar ook niet meer dan dat. Lijkt me ook niet gezond wanneer je de mate van controle of onderhoud of wat dan ook laat afhangen van de lading van de trein.
Dat is dan ook niet bedoeld voor toevallige defecten aan het spoor. Eerder tegen milieuterroristen die de boel saboteren.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hooglander1
  • Registratie: September 2003
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

Luccus schreef op dinsdag 24 december 2013 @ 11:49:
[...]
Er wordt geschouwd ja, maar ook niet meer dan dat. Lijkt me ook niet gezond wanneer je de mate van controle of onderhoud of wat dan ook laat afhangen van de lading van de trein.
Er is meer kans op vandalisme en als het fout gaat, gaat het nog wel erger fout dan anders. Zelfde reden dat ze misschien op lagere snelheid rijden dan reguliere goederentreinen.

Ik vind het niet zo heel gek tbh. Het is een vrij exceptionele lading.

Lid van de Tweakers Kenwood TTM-312 club.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Robkazoe schreef op dinsdag 24 december 2013 @ 11:46:
[...]

Ik denk dat Wildhagen een beetje sarcastisch / overdreven pessimistisch was en dat het niet al te serieus was.
Exactemundo, toch nog één iemand bij wie de sarcasmometer nog functioneert ;)

Werd op diverse nieuwssites namelijk nogal een ophef over gemaakt, meer dan het imho waard is.

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 01-06 22:01

MBV

* MBV schenkt nog maar een kop koffie in :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

Hooglander1 schreef op dinsdag 24 december 2013 @ 12:46:
[...]

Er is meer kans op vandalisme en als het fout gaat, gaat het nog wel erger fout dan anders. Zelfde reden dat ze misschien op lagere snelheid rijden dan reguliere goederentreinen.

Zie het milieuvolk wat hier in Zeeland er niet voor terugdeinste de infrastructuur te beschadigen om een transport te saboteren.

Het gaat overigens niet erger fout dan anders, althans niet op nuclear gebied. Die containers kunnen echt heel veel lomp geweld aan.

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 145013

evilution schreef op dinsdag 24 december 2013 @ 15:54:
[...]

Zie het milieuvolk wat hier in Zeeland er niet voor terugdeinste de infrastructuur te beschadigen om een transport te saboteren.

Het gaat overigens niet erger fout dan anders, althans niet op nuclear gebied. Die containers kunnen echt heel veel lomp geweld aan.
Het lijkt wel of ze een ongeluk willen...

Maar ook hier een test hoe stevig zo'n container is:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luke!
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10:51

Luke!

#Treinbaas
Hooglander1 schreef op dinsdag 24 december 2013 @ 12:46:
[...]

Maar als het niet gebeurt, net als langzamer rijden wat ook niet aan de orde is, valt daar weinig "niet gek" aan te vinden. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 10:47

Fiber

Beaches are for storming.

Niet op de man

[ Voor 92% gewijzigd door PWM op 25-12-2013 12:07 ]

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
evilution schreef op dinsdag 24 december 2013 @ 15:54:
[...]

idd, chloortreinen zijn een veel groter risico of die acrylonitril-trein vorig jaar bij Wetteren. Dat spul is explosie gevoelig, nucleair afval is niet explosie gevoelig (het is naar mijn weten niet eens brandbaar?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online
Uranium (en ook plutonium) kan volgens mij wel branden toch? Alleen heb je het dan wel over hogere temperaturen (400+ graden geloof ik?)...

Exploderen zal het idd niet zomaar nee.

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
wildhagen schreef op woensdag 25 december 2013 @ 12:20:
Uranium (en ook plutonium) kan volgens mij wel branden toch? Alleen heb je het dan wel over hogere temperaturen (400+ graden geloof ik?)...

Exploderen zal het idd niet zomaar nee.
Is het schadelijk als die 2 branden? ( O-) )

net weer voor het eerst sinds maanden in een plan-v gezeten, zit eigenlijk nog best chill 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MuzenJaap
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 01-06 22:37
Ik denk dat het meer om de giftigheid van plutonium gaat . Het is net zo giftig als andere zware metalen en dan komt daar de radioactiviteit nog bij.

bron : http://nl.wikipedia.org/w...Toxicologie_en_veiligheid

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Brandweer naar brandje in treinstel in Amersfoort
In Amersfoort is de brandweer opgeroepen vanwege een brandlucht in een treinstel.

In het treinstel zaten passagiers en die roken een sterke brandlucht. Daarop zijn de reizigers naar een ander treinstel gegaan en werd de brandweer gebeld.

Nadat de trein op Amersfoort Centraal station was gestopt, is de brandweer aan boord gegaan om te zoeken naar de oorzaak van de brandlucht.

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yukkie
  • Registratie: Januari 2001

Yukkie

Vorsprung Durch Technik

Slecht nieuws voor de kleine treinen fans:
Vollmer stopt er mee volgend jaar:

http://www.bahnonline.ch/...e-2014-auf.htm#more-69270

We've got that ring of confidence

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

"NS discrimineert"
AMSTERDAM Een bericht van de Amsterdamse Els Oosterhout die boos is op de Nederlandse Spoorwegen, is op Facebook al bijna 15 duizend keer gedeeld. In het stuk stelt zij dat conducteurs discrimineren.

Oosterhout laat in haar 'post' weten dat wanneer iemand uit Engeland geen geldig kaartje kan laten zien de conducteurs geen boete geven. Wanneer daarna naar een donkere dame wordt gelopen die een papieren kaartje met korting kocht en een OV-kaart heeft waarvan ze dacht dat die als kortingskaart gold, krijgt zij wel een boete.

De NS heeft inmiddels gereageerd op haar eigen Facebookpagina.
Het bericht:
De NS discrimineert!!!

Ik ben boos, nee dat is een understatement, ik ben woest!
En wel om het feit dat de NS discrimineert en dat wanneer je ze hier op aanspreekt ze zeggen dat je hun werk belemmert en dat je daarvoor een sanctie kan krijgen.
Ik had gisteravond de trein van 18.20 uur vanaf Hoorn naar Amsterdam Sloterdijk. Voor mij zitten twee Engels sprekende zakenmannen. Wanneer de conducteur langskomt blijkt 1 van hen geen kaartje te hebben. De conducteur vertelt dat hij hier eigenlijk een boete voor zou moeten geven, maar na wat heen en weer gekeuvel zegt hij lachend, vooruit het is goed zo. In diezelfde coupe zit een goed Nederlands sprekende dame met een donkere huidskleur. Zij heeft een papieren kaartje met korting gekocht en een losse OV chipkaart, omdat ze dacht dat dit als kortingskaart gold. De conducteur zegt doodleuk dat ze een boete krijgt en begint met schrijven. Ik bied aan dat ze via mij met korting mee kan reizen, maar dat wimpelt de conducteur weg onder het mom van: 'nee daar is het nu te laat voor'. Als hij verder gaat met schrijven, vraag ik kalm aan hem waarom deze mevrouw een boete krijgt en de andere meneer niet. Er wordt mij gesommeerd dat ik mij hier niet mee moet bemoeien. Wanneer ik hier geen genoegen mee neem, komt deze conducteur samen met twee inmiddels gearriveerde collega's intimiderend om mij heen staan (een voor me, een achter me en een in het gangpad) en wordt er gezegd dat ik de uitvoering van hun werk belemmer en dat ik hiervoor een sanctie kan krijgen. Ik moet mij er niet mee bemoeien, of ik dat begrijp? Nou NEE! Volgens mij kan het nooit de bedoeling zijn dat je bestraft wordt voor het feit dat je opkomt voor je medemens.
Als de NS een beetje ballen heeft dan spreken ze deze drie conducteurs op dit gedrag aan en wordt de boete van deze dame kwijtgescholden, want dit is verre van gelijke behandeling!!!Alsjeblieft deel dit bericht, want dit is een belachelijke gang van zaken waar iets mee gedaan moet worden!
De reactie:
Onlangs werden we geconfronteerd met een bericht waar we ons totaal niet in kunnen vinden. Helaas was het niet mogelijk om hier direct op te reageren, aangezien de post niet op onze eigen pagina gedaan was. Inmiddels hebben we bij het betrokken personeel exact uitgezocht wat zich heeft voorgedaan. Middels deze post willen we jullie graag op de hoogte stellen van het gebeurde.
Gebleken is dat de twee reizigers in kwestie beiden door een andere conducteur gecontroleerd zijn. Het klopt inderdaad dat één van de twee Engelssprekende reizigers geen geldig vervoerbewijs kon tonen. Hij bleek wel geprobeerd te hebben om in het bezit te komen van een geldig vervoerbewijs, maar hij was alleen in het bezit van contant geld en een creditcard, waarmee hij op het vertrekstation niet terecht kon. De conducteur die hem controleerde heeft de inschatting gemaakt dat de reiziger te goeder trouw heeft gehandeld en het daarbij gelaten.
De mevrouw die wel een 'uitstel van betaling' heeft gekregen - van een andere conducteur - had een kortingskaartje maar geen kortingsabonnement. Deze conducteur heeft daarom terecht besloten deze mevrouw een UvB te geven.
We betreuren het dat dit voorval zo vervelend heeft uitgepakt. De conducteurs is weinig te verwijten. Ze hebben afzonderlijk van elkaar het beleid gevolgd, waarbij één conducteur heeft besloten coulant te zijn, aangezien de reiziger niet in de mogelijkheid was om een geldig vervoerbewijs aan te schaffen.
We willen benadrukken dat we ons volledig afkeren van discriminatie en dat iedereen, hoe je ook in het leven staat, bij ons welkom is.
"maar hij was alleen in het bezit van contant geld en een creditcard"

Dat er weinig kaartjesautomaten zijn die cash accepteren weet ik, maar je kan met cash toch gewoon een kaartje kopen? Mits het muntgeld is, geen biljetten.

[ Voor 31% gewijzigd door Raven op 29-12-2013 19:02 ]

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krentenbol
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 28-04 07:56

Krentenbol

Prutz0r

Waarschijnlijk is het briefgeld geweest. Ik ken weinig mensen die voldoende muntgeld bij zich hebben om meer dan 15 minuten in de trein te zitten. Überhaupt belachelijk dat je niet met papiergeld kunt betalen, maar da's een ander verhaal

[ Voor 25% gewijzigd door Krentenbol op 29-12-2013 20:27 ]

How to autobeun: Like, comment en subscribe!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EDIT
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 10:38
Kaartjes boven de 20 euro zijn ook niet met muntgeld te betalen, geloof ik (maar het is alweer even geleden dat ik de kaartautomaat echt heb gebruikt :P).
Ik weet uiteraard niet wat precies de aanleiding is, maar in als ik het verhaal zo lees dan vind ik persoonlijk dat er correct is gehandeld (hoewel ik dan wel het verhaal zelf enigszins aanvul).

Een buitenlander die bijvoorbeeld vanaf Schiphol komt, kan daar wel met creditcard betalen, maar als je later weer terug moet vanaf (ik zeg maar wat) Rhenen, dan sta je daar opeens voor een automaat waarbij dat niet kan. Dat is, zacht gezegd, onpraktisch. In dat geval kan wat mij betreft inderdaad coulance worden toegepast.

Als een Nederlandse mevrouw (of ze nu zwart of wit is buiten beschouwing gelaten) een OV-Chipkaart uit de automaat haalt in de veronderstelling dat ze dan wel met korting mag reizen. Erg kortzichtig wat mij betreft:
als ik standaard 40% korting zou krijgen voor €7,50 (of wat kost zo'n OV-Chipkaart tegenwoordig?), dan zou ik direct tekenen. Volgens mij valt dat onder dezelfde noemer als 'té onwaarschijnlijke prijs' bij webwinkelaankopen, of ben ik nu zelf te kortzichtig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mark-k
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 27-05 16:54

mark-k

AKA markkNL

Raven schreef op zondag 29 december 2013 @ 18:57:
"NS discrimineert"

[...]

Het bericht:

[...]

De reactie:

[...]

"maar hij was alleen in het bezit van contant geld en een creditcard"

Dat er weinig kaartjesautomaten zijn die cash accepteren weet ik, maar je kan met cash toch gewoon een kaartje kopen? Mits het muntgeld is, geen biljetten.
Dan heb ik de volgende keer ook geen cent op zak als ik met de trein moet, mag ik ook lekker gratis reizen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber

Fiber

mark-k schreef op zondag 29 december 2013 @ 21:14:
[...] Dan heb ik de volgende keer ook geen cent op zak als ik met de trein moet, mag ik ook lekker gratis reizen...
Als je je id kaart maar op zak hebt gaat dat prima. Dan volgt de rekening gewoon later... :z

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luke!

Luke!

#Treinbaas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 01-06 22:47

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Topicstarter
Fiber schreef op zondag 29 december 2013 @ 21:26:
[...]

Als je je id kaart maar op zak hebt gaat dat prima. Dan volgt de rekening gewoon later... :z
Ja, maar die buitenlander hoefde dus niets te betalen.
De conducteur vertelt dat hij hier eigenlijk een boete voor zou moeten geven, maar na wat heen en weer gekeuvel zegt hij lachend, vooruit het is goed zo.
En dat is dan weer niet te rijmen met iemand die wel betaald heeft, maar te weinig, een boete geven.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 09:44
Maasluip schreef op maandag 30 december 2013 @ 07:43:En dat is dan weer niet te rijmen met iemand die wel betaald heeft, maar te weinig, een boete geven.
Indien het effectief, zoals de NS beweerd, om 2 verschillende treinbegeleiders gaat dan valt dit wel te verklaren. Niet iedereen is even tollerant tegenover het breken van de regels, gelukkig blijft men over het algemeen wel menselijk, al zijn er ook die de regels te sterk durven forceren. Herinner me nog het verhaal van een ICE Brussel - Frankfurt die moest afgelast worden omdat een reiziger zijn rugzak op de stoel naast hem had gezet en de TBG hiervoor eerst de reiziger wenste te beboeten en later zelfs wenste te laten arresteren. Die TBG is gelukkig wel op zijn plaats gezet door zowel spoorwegpolitie als later vermoedelijk ook de directie.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F.West98
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 01-06 03:30

F.West98

Alweer 16 jaar hier

En aan de andere kant is het niet zo zwart-wit als: niets betaald - geen boete vs. te weinig betaald - wel boete.
De buitenlander ging er gewoon van uit dat je met CC of papiergeld kon betalen, hij kan er niets aan doen dat NS dat niet ondersteunt, belachelijk ook. Beetje lullig om die dan te beboeten. (mijn moeder meldde de conducteur eens dat de automaat kapot was, die gaat bellen, "is niet gemeld" (ja, zij kwam het melden), maar wel een boete geven omdat ze geen kaartje had).

Aan de andere kant had die Nederlander (ook al was het een blanke!) gewoon moeten weten dat een OV-chipkaart geen kortingskaart is. Zelfs mijn moeder weet dat, en die snapt er verder geen barst van. Dat die Nederlander dan toevallig zwart is, is dan de reden voor aandachttrekkerij. Om het direct af te schuiven op racisme, is de meest overtrokken conclusie die je kan trekken, zeker als het verschillende conducteurs zijn.
Als het nou allebei geen kaartje hebben was, allebei ervan uitgaan dat je met papiergeld kon betalen, en dan wel de zwarte beboeten, dan zou je het misschien racisme kunnen noemen. Maar die term wordt nu te pas en te onpas gebruikt, en dat is niet goed.

2x Dell UP2716D | R9 7950X | 128GB RAM | 980 Pro 2TB x2 | RTX2070 Super
.oisyn: Windows is net zo slecht in commandline als Linux in GUI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeoh
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 12-05 16:34

Jeoh

blaat

F.West98 schreef op maandag 30 december 2013 @ 12:31:
En aan de andere kant is het niet zo zwart-wit als: niets betaald - geen boete vs. te weinig betaald - wel boete.
De buitenlander ging er gewoon van uit dat je met CC of papiergeld kon betalen, hij kan er niets aan doen dat NS dat niet ondersteunt, belachelijk ook. Beetje lullig om die dan te beboeten. (mijn moeder meldde de conducteur eens dat de automaat kapot was, die gaat bellen, "is niet gemeld" (ja, zij kwam het melden), maar wel een boete geven omdat ze geen kaartje had).
Er zijn ook nog loketten. Maar inderdaad, Nederland loopt ver achter als het om kaartjesautomaten gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV

MBV

Waar dan? Op de grote intercitystations, als ze al open zijn. Kans is vrij groot dat je daar niet opstapt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
F.West98 schreef op maandag 30 december 2013 @ 12:31:

Aan de andere kant had die Nederlander (ook al was het een blanke!) gewoon moeten weten dat een OV-chipkaart geen kortingskaart is. Zelfs mijn moeder weet dat, en die snapt er verder geen barst van. Dat die Nederlander dan toevallig zwart is, is dan de reden voor aandachttrekkerij. Om het direct af te schuiven op racisme, is de meest overtrokken conclusie die je kan trekken, zeker als het verschillende conducteurs zijn.
Als het nou allebei geen kaartje hebben was, allebei ervan uitgaan dat je met papiergeld kon betalen, en dan wel de zwarte beboeten, dan zou je het misschien racisme kunnen noemen. Maar die term wordt nu te pas en te onpas gebruikt, en dat is niet goed.
Ik denk ook dat de conducteur het smoesje "oh, ik dacht dat dit een kortingskaart was" al 1000x hebben gehoord. Vroeger vaak genoeg mensen gehad die vragen of ze met mij konden "meereizen". Die hadden al een kortingskaartje gekocht maar hadden geen kortingskaart.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV

MBV

Oh, dat werkt heel goed, heb ik uit betrouwbare bron vernomen. Maar weinig mensen die nee zeiden tegen mijn zusje toen ze 17 was, en dat is geen fotomodel ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mark-k
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 27-05 16:54

mark-k

AKA markkNL

RocketKoen schreef op maandag 30 december 2013 @ 22:57:
[...]
Ik denk ook dat de conducteur het smoesje "oh, ik dacht dat dit een kortingskaart was" al 1000x hebben gehoord. Vroeger vaak genoeg mensen gehad die vragen of ze met mij konden "meereizen". Die hadden al een kortingskaartje gekocht maar hadden geen kortingskaart.
Heb ik geen problemen mee, het mag gewoon en de prijzen voor een treinkaartje zijn gewoon achterlijk. Hier in t Zuiden rijdt de helft van de tijd iets niet of niet op tijd en binnen de overstaptijden kun je meestal nog een 4-gangen diner naar binnen werken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luke!

Luke!

#Treinbaas
:O
(Sorry, maar daar vraag je echt om met zo'n reactie.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV

MBV

In de Amerikaanse staat North Dakota is vannacht een trein van meer dan honderd tankwagons met ruwe olie ontspoord en gedeeltelijk in brand gevlogen. De autoriteiten hebben iedereen in een gebied tot acht kilometer ten zuiden en oosten van de plaats van het ongeluk “dringend aangeraden” hun huizen te verlaten vanwege de rook. Dat meldt persbureau AP. Bij het ongeluk raakte niemand gewond.

Het ongeluk deed zich voor bij Casselton, een stadje met 2.400 inwoners op veertig kilometer van Fargo:

Volgens spoorwegmaatschappij BNSF was behalve de olietrein bij het ongeluk ook een trein van eveneens ongeveer honderd wagons met graan betrokken. Deze graantrein was als eerste ontspoord, waarna deze de oliewagons op het naastgelegen spoor uit de rails duwde, zei een woordvoerster.

Zeker tien wagons met olie vlogen in brand. Een stuk of tachtig onbeschadigde wagons zijn weggesleept en de autoriteiten willen de brandende wagons laten uitbranden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online
Ook lekkere vuurbal erbij dan :P

Afbeeldingslocatie: http://www.nrc.nl/wp-content/uploads/2013/12/5e43e50b0e87712c470f6a706700578a-568x368.jpg

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV

MBV

Gelukkig is alles goed gegaan, ik lees niks over doden of gewonden. Trouwens, 'stadje' van 2400 inwoners, volgens mij is dat een dorp ;)

Misschien is het een idee om die tanks dubbelwandig uit te voeren of zoiets? Zo'n vuurbal is wel leuk, maar volgens mij nogal zonde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carpento
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 10:23
Mjah, vervolgens moet je bij de productie van die tanks weer meer metaal bewerken/verwerken, dat kost meer grondstoffen en brandstof om de ovens te stoken. Bovendien zijn dan de tanks weer zwaarder waardoor het rijden met je treintje weer meer brandstof kost. Daar gaat je winst ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV

MBV

jij kijkt kennelijk alleen naar kosten van olie. Ik denk ook aan andere kosten zoals:
- publieke weerstand tegen vervoer per trein
- milieuschade (en dan niet zozeer CO2, die zwarte rook wil je niet boven je huis hebben)
- schade aan infrastructuur, ik denk dat het nog even duurt voor er daar weer een trein rijdt
- een halve stad verbrand bij dat vorige ongeluk :X

[ Voor 7% gewijzigd door MBV op 31-12-2013 11:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carpento
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 10:23
Omdat jij stelde dat zo'n vuurbal nogal zonde is dacht ik dat je dat voornamelijk bedoelde qua verspilling van brandstof. Daar haakte ik dus op in ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeoh
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 12-05 16:34

Jeoh

blaat

MBV schreef op maandag 30 december 2013 @ 21:24:
Waar dan? Op de grote intercitystations, als ze al open zijn. Kans is vrij groot dat je daar niet opstapt.
Ik neem aan dat een Engelse zakenman niet bij Lutjebroek Centraal instapt maar gewoon op Schiphol of Rotterdam CS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Topicstarter
Nee hoor. Ook wel eens op Venray.
Dat probleem hadden wij dus. Engelse collega, wil met de trein naar Amsterdam. Maar ja. Geen pinpas die werkt. Geen kleingeld in grote hoeveelheden. Geen OV Chipkaart. Online ticket werkt alleen met Ideal of zo.

Ik meen het serieus: treinreizen in Nederland wordt je niet makkelijk gemaakt. Voor de dagelijkse forens zal het allemaal wel in orde zijn, maar voor de incidentele reiziger is het een stuk moeilijker. En als het dan ook nog eens een buitenlander is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DOA
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online

DOA

Had laatst hetzelfde met een fransman die bij ons aan het werk was, zijn vriendin kwam een weekeind over en kwam er op Schiphol niet uit met de middelen die ze voorhanden had, weet niet meer waarom. Hij kon online geen kaartje betalen, heb ik met ideal kaartje gekocht en naar haar telefoon ge-emailt.
Een belgische collega van mij heeft ook wel eens zonder ticket in de trein gezeten. maar zodra die uitlegt dat die op het station niet kan betalen mocht die verder reizen. Het lijkt erop dat ze dit bij de NS uiteraard ook weten en dat ze de conductuers hebben geinstrueerd coulant te zijn naar toeristen/buitenlanders zonder kaartjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV

MBV

Jeoh schreef op dinsdag 31 december 2013 @ 15:34:
[...]

Ik neem aan dat een Engelse zakenman niet bij Lutjebroek Centraal instapt maar gewoon op Schiphol of Rotterdam CS.
Weet ik niet, maar de Amerikaanse techneut die bij mij wat problemen kwam verhelpen moest op Middelburg instappen, om 8 uur 's avonds. Die heeft mij dus cash gegeven en ik heb voor hem een kaartje gekocht.

Ach, de vorige keer dat zijn collega er was was iemand hem vergeten te vertellen wat voor boetes we hier op overschrijden van de maximumsnelheid hebben, en op welke trajecten er vaste controles staan. Hij had wel z'n vliegtuig gehaald, maar erg blij met de rekening was hij niet. Daar had hij heel wat uitgestelde betalingen van de NS van kunnen betalen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Een vriendin uit Finland kan ook geen kaartje kopen om van Meppel weer op Schiphol te komen. Dus daar heb ik dan ook een kaartje voor gekocht. Nee de automaten zijn alles behalve toerist vriendelijk.

In Zwitserland kon ik zelfs met Euro biljetten betalen voor de trein (in het automaat).

[ Voor 3% gewijzigd door Anoniem: 145013 op 02-01-2014 08:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijdod
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 30-05 20:29
Gisteren eens uitgezocht wat voor mijn vriendin de meest voordelige manier is om met de trein naar haar werk te gaan. Ze heeft nog een 'oud' voordeeluren abo, en vertrekt voor 6:30. Wordt dus een tweede persoonlijke OV-chipkaart met een daluren-voordeel-abo er op, dan heeft ze beide ritten 40% korting.

Dat gezeur met buitenlandse passen ben ik ook al een paar keer tegenaan gelopen. Helpt niet dat men in Engeland ook vaak passen heeft die uberhaupt niet bij de bekende internationale systemen zijn aangesloten, dus die doen het zelfs niet op Schiphol en/of A'dam CS.

[ Voor 30% gewijzigd door ijdod op 02-01-2014 10:20 ]

Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV

MBV

Wat voor passen zijn dat dan? In Nederland wordt Maestro (PIN/debit card), mastercard, en VISA vaak wel geaccepteerd.
Ik lees hier dat dat probleem voorbij moet zijn, sinds 2011 gebruiken ze een van de grote drie in plaats van Switch: Wikipedia: Maestro (debit card)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bossie
  • Laatst online: 08:51
MBV schreef op donderdag 02 januari 2014 @ 11:10:
Wat voor passen zijn dat dan? In Nederland wordt Maestro (PIN/debit card), mastercard, en VISA vaak wel geaccepteerd.
Ik lees hier dat dat probleem voorbij moet zijn, sinds 2011 gebruiken ze een van de grote drie in plaats van Switch: Wikipedia: Maestro (debit card)
AMEX ?

We're just enthusiastic about what we do. -- Steve Jobs, 1985; Battle.net: Bossie#2919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV

MBV

American Express is inderdaad vrij zeldzaam hier, maar als ze allemaal Mastercard/Visa debit cards hebben maakt dat niet uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bossie
  • Laatst online: 08:51
MBV schreef op donderdag 02 januari 2014 @ 12:10:
American Express is inderdaad vrij zeldzaam hier, maar als ze allemaal Mastercard/Visa debit cards hebben maakt dat niet uit.
Hier inderdaad wel, maar volgens mij ging het voornamelijk om buitenlandse touristen :)

We're just enthusiastic about what we do. -- Steve Jobs, 1985; Battle.net: Bossie#2919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alex)
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 28-05 10:26
ijdod schreef op donderdag 02 januari 2014 @ 10:19:
Gisteren eens uitgezocht wat voor mijn vriendin de meest voordelige manier is om met de trein naar haar werk te gaan. Ze heeft nog een 'oud' voordeeluren abo, en vertrekt voor 6:30. Wordt dus een tweede persoonlijke OV-chipkaart met een daluren-voordeel-abo er op, dan heeft ze beide ritten 40% korting.
Ik weet niet over welk traject het gaat, maar als het over woon-werkverkeer gaat is Dal Vrij misschien nog net iets interessanter?

We are shaping the future

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bastien
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
MBV schreef op donderdag 02 januari 2014 @ 11:10:
Niet bij NS. Misschien op Schiphol, maar verder ben ik nog nooit een automaat van NS tegengekomen die mijn CC accepteert en buitenlands bezoek kan met hun passen nergens bij NS terecht. En dat NS ook nog steeds geen papiergeld wil accepteren in de automaten is ook te belachelijk voor woorden. Wat dit allemaal betreft loopt men echt minimaal 20 jaar achter.

Sowieso is NL een achterlijk land qua acceptatie en gebruik van een CC, maar goed dat is een andere discussie. Afgelopen vakantie in Australië kon ik zelfs bij de snoepautomaat op het perron mijn Snickers afrekenen met de CC. :D

Zolang er mensen zijn zal de wereld nooit duurzaam worden.
Zijn er wel genoeg kliffen op de wereld waar 8 miljard mensen zich als lemmingen vanaf kunnen storten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Bastien schreef op donderdag 02 januari 2014 @ 16:58:
[...]
Niet bij NS. Misschien op Schiphol, maar verder ben ik nog nooit een automaat van NS tegengekomen die mijn CC accepteert en buitenlands bezoek kan met hun passen nergens bij NS terecht. En dat NS ook nog steeds geen papiergeld wil accepteren in de automaten is ook te belachelijk voor woorden. Wat dit allemaal betreft loopt men echt minimaal 20 jaar achter.

Sowieso is NL een achterlijk land qua acceptatie en gebruik van een CC, maar goed dat is een andere discussie. Afgelopen vakantie in Australië kon ik zelfs bij de snoepautomaat op het perron mijn Snickers afrekenen met de CC. :D
M'n CC werkt wel in de AH en de meeste kroegen hier in Utrecht xD dus zover lopen we nou ook weer niet achter. Maar Nederland is gelukkig niet echt krediet georienteerd ;) liever debet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV

MBV

Bastien schreef op donderdag 02 januari 2014 @ 16:58:
[...]
Het ging inderdaad op Schiphol. Dat Nederland zover achterloopt heeft een heel duidelijke oorzaak: kosten die creditcard maatschappijen vroegen voor creditcards t.o.v. PIN. PIN was bijna gratis, het nieuwe pinnen al een stukje duurder (nog steeds een vast bedrag per transactie), maar buitenlandse creditcards kosten 5% van het totaalbedrag. Daarbij komt dat je geen andere prijzen kan rekenen voor creditcards (wordt niet geaccepteerd door klanten, ik heb in een winkel gestaan waar we dat als beleid hadden) en je mag van VISA/MasterCard geen onderscheid maken tussen acceptatie van binnenlandse en buitenlandse creditcards. Of met andere woorden: de remmende voorsprong van een goed ontwikkeld alternatief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijdod
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 30-05 20:29
Alex) schreef op donderdag 02 januari 2014 @ 16:42:
[...]
Ik weet niet over welk traject het gaat, maar als het over woon-werkverkeer gaat is Dal Vrij misschien nog net iets interessanter?
Merci, die hadden we ook gezien, maar kan net niet uit. Gaat om een aantal keren per maand Maarssen-Nijmegen.

Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vicros
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 02-06-2021
Iemand enig idee wat voor een bedrijf Ipsos is , ze kwamen gister de trein binnen stormen en begonnen verzochten iedereen om hun ov kaart te laten zien. Bij mij hadden ze pech want ik was hem die ochtend vergeten en reide dus met een kaartje wat ze niet wilde hebben.

Ik weet dat Ipsos een marketing bedrijf is , maar wat hebben hun te zoeken in de trein en wat willen ze met het scannen van OV-chipkaarten bereiken.

[ Voor 22% gewijzigd door Vicros op 03-01-2014 11:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ziggyziggyzig
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
Vicros schreef op vrijdag 03 januari 2014 @ 11:02:
Iemand enig idee wat voor een bedrijf Ipsos is , ze kwamen gister de trein binnen stormen en begonnen verzochten iedereen om hun ov kaart te laten zien. Bij mij hadden ze pech want ik was hem die ochtend vergeten en reide dus met een kaartje wat ze niet wilde hebben.

Ik weet dat Ipsos een marketing bedrijf is , maar wat hebben hun te zoeken in de trein en wat willen ze met het scannen van OV-chipkaarten bereiken.
Reizigersmeting in opdracht van de NS. Abo's tellen enzo. Hebben overigens geen recht om je kaartje te eisen, je mag gewoon weigeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Gewoon zeggen dat je zwart reist, dat is het leukst. Ze hebben namelijk geen recht om daar iets van te zeggen. En misschien motiveert het de NS om meer te gaan controleren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos
  • Laatst online: 10:16

AW_Bos

Liefhebber van nostalgie... 🕰️

ziggyziggyzig schreef op vrijdag 03 januari 2014 @ 11:07:
[...]

Reizigersmeting in opdracht van de NS. Abo's tellen enzo. Hebben overigens geen recht om je kaartje te eisen, je mag gewoon weigeren.
Ik geloof graag dat ze alleen een geboortejaar en dus ook anoniem het reisproduct opslaan. Volgende keer als ik zo'n persoon tegenkom ga ik ze toch eens vragen of ik mee mag kijken wat hun over mij kunnen uitlezen op hun scherm. Ben ik wel benieuwd naar.... :)

☀️ Goedemorgen zonneschijn! ☀️
☀️Ja, je maakt me zo gelukkig, en door jou voel ik me fijn! ☀️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Informatie op het scherm != informatie die wordt opgeslagen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos
  • Laatst online: 10:16

AW_Bos

Liefhebber van nostalgie... 🕰️

Maar wat de onderzoekers over mij kunnen zien vind ik ook wel belangrijk. Of zou het alleen een: 'OK' zijn?

☀️ Goedemorgen zonneschijn! ☀️
☀️Ja, je maakt me zo gelukkig, en door jou voel ik me fijn! ☀️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
[...]

Die data kan de NS tegenwoordig toch gewoon uit hun in-uit check paaltjes halen?

Vroeger kwam ik ze regelmatig tegen. Maar sinds de chipkaart voor studenten en abonnementen verplicht is heb ik ze niet meer gezien.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

ik zie ze vrij regelmatig (elke 2 maanden oid) en weiger altijd. ik zie niet in waarom ik mijn data met hen zou delen.

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vicros
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 02-06-2021
Ze stonden met een stuk of 8 mensen op het station en gingen in groepen van 2 door de trein. Ze waren overigens niet heel efficiënt bezig maar ze waren wel vriendelijker dan de gemiddelde BOA.
Boudewijn schreef op vrijdag 03 januari 2014 @ 11:42:
ik zie ze vrij regelmatig (elke 2 maanden oid) en weiger altijd. ik zie niet in waarom ik mijn data met hen zou delen.
Ik reis net 2 maanden dagelijks met het OV dus vandaar dat ik ze nog nooit gezien had.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blokker_1999
ArcticWolf schreef op donderdag 02 januari 2014 @ 21:44:
[...]

M'n CC werkt wel in de AH en de meeste kroegen hier in Utrecht xD dus zover lopen we nou ook weer niet achter. Maar Nederland is gelukkig niet echt krediet georienteerd ;) liever debet.
Het is wel ergens ergerlijk dat hier in de lage landen de kredietkaart zo slecht aanvaard word. Stond overlaatst in een lokale supermarkt en de dame voor mij probeerde te betalen met Visa, wat niet mogelijk bleek. De debetkaart die ze op zak had had een ontoerijkend saldo. Zij heeft haar aankopen moeten laten staan om naar de bank te gaan en daar cash geld te gaan afhalen, tel daarbij dat ze nog een klein kind bijheeft en het is al geen klein ongemak meer. Dat mensen hier nog altijd kiezen voor een debetkaart (die trouwens ook bestaat bij Visa en Mastercard!!) ipv een kredietkaart betekend nog niet dat handelaars niet moeten inspelen op de groeiende vraag naar betalingen met die laatste.
[...]

Weet je hoe ze in België reizigers tellen? Daar mogen de treinbegeleiders om de x aantal weken een week lang alle op- en afstappende reizigers van hun trein gaan tellen in elk station. Begin er maar aan 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krentenbol
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 28-04 07:56

Krentenbol

Prutz0r

2 Leuke verrassingen bij Arriva op de Merwedelingelijn op Nieuwjaarsdag. Ten eerste stond er "gelukkig 2014" op de trein toen hij aan kwam op Geldermalsen :+ En ten tweede hoefde ik niet te betalen met mijn studenten weekabo. Moest wel genoeg saldo op mijn chipkaart hebben staan, maar er werd niks afgeschreven :?

How to autobeun: Like, comment en subscribe!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blokker_1999
Moeilijk is dat niet hoor, die RIS systemen hebben meestal een mogelijkheid aan boord om custom boodschappen weer te geven. Sommige hebben zelfs de mogelijkheid om die draadloos te ontvangen via wifi/3G. Heb enkele jaren terug op mijn tweakblog zo ook een goed nieuw jaar gewenst: YouTube: Happy 2010 Tweakers. :) Ben het nu zelfs nog leuker aan het maken:

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/UxqcP4BaqR8oUSjjr6y7iDUw/medium.jpg
LED Matrix van de binnen display van een M6 rijtuig.

[ Voor 19% gewijzigd door Blokker_1999 op 03-01-2014 18:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alex)
ijdod schreef op vrijdag 03 januari 2014 @ 10:40:
[...]

Merci, die hadden we ook gezien, maar kan net niet uit. Gaat om een aantal keren per maand Maarssen-Nijmegen.
Misschien is het wel interessant om Dal Vrij te combineren met andere trips die gemaakt worden (of is het juist een motivatie om er eens wat vaker op uit te gaan) :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Vier tienerjongens mishandelen conducteur
Vier jongens van 13 tot 15 jaar hebben vrijdagavond een conducteur mishandeld in de trein van Breda naar Den Bosch.

Dat meldt de politie zaterdag.

De conducteur zag hoe het viertal voor hem uit bleef lopen toen hij door de trein liep om vervoersbewijzen te controleren. Hij sprak de jongens aan, die toegaven geen kaartje te hebben. Ook hadden ze naar eigen zeggen geen portemonnee of legitimatiebewijs bij zich.

Vlakbij station Rijen pakte een van de jongens de conducteur bij zijn boord, die daarna meerdere klappen tegen zijn hoofd kreeg. Ook werd hij door de jongens geschopt en naar de grond gewerkt. De jongens vluchtten de trein uit die inmiddels het station was binnengereden, maar zij konden dankzij een getuige worden opgepakt.

Zij bleken de conducteur een gezwollen oogkas, verwondingen op het voorhoofd en een schaafwond op zijn knie te hebben toegebracht.
....

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flowerp
  • Laatst online: 20-05 21:31
Maasluip schreef op dinsdag 31 december 2013 @ 17:06:
Ik meen het serieus: treinreizen in Nederland wordt je niet makkelijk gemaakt.
In Vlaanderen is het niet anders. Om de een of andere reden blokkeren ze daar bij de trein kaartjes automaten een Nederlandse pin-pas (laatst nog geprobeerd op Antwerpen Centraal). Dit terwijl de Nederlandse pin-pas in de winkels in Vlaanderen eigenlijk overal wel gewoon werkt (gebruikt in oa pub, restaurant en supermarkt).

Eigenlijk zouden ze gewoon op Antwerpen een OV-chipkaart paaltje moeten zetten, zoals je ook wel ziet op een klein aantal Duitse stations. Genoeg Nederlanders die heen & weer tussen Antwerpen reizen denk ik ook zo (de trein naar roozendaal zit op nagenoeg elk tijdstip wel vrij vol).

Over automaten gesproken, gisteren avond op Amsterdam Centraal waren zowel alle NS automaten defect :X De ene automaat pakte nog wel de OV-chipkaart, maar zodra je dan moest betalen pakte ie de pin-pas niet, en de andere automaat pakte nog niet eens de OV-chipkaart (3 biepjes, gevolgt door melding dat de kaart nog niet gelezen is, ook al zat ie er de hele tijd recht voor).

Je zag overal mensen gefrustreerd een andere automaat proberen die dan weer het zelfde issue had. Lekker handig :|

It's shocking to find how many people do not believe they can learn, and how many more believe learning to be difficult.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LauPro
  • Laatst online: 29-05 21:03

LauPro

Prof Mierenneuke®

MBV schreef op donderdag 02 januari 2014 @ 23:39:
Het ging inderdaad op Schiphol. Dat Nederland zover achterloopt heeft een heel duidelijke oorzaak: kosten die creditcard maatschappijen vroegen voor creditcards t.o.v. PIN. PIN was bijna gratis, het nieuwe pinnen al een stukje duurder (nog steeds een vast bedrag per transactie), maar buitenlandse creditcards kosten 5% van het totaalbedrag. Daarbij komt dat je geen andere prijzen kan rekenen voor creditcards (wordt niet geaccepteerd door klanten, ik heb in een winkel gestaan waar we dat als beleid hadden) en je mag van VISA/MasterCard geen onderscheid maken tussen acceptatie van binnenlandse en buitenlandse creditcards. Of met andere woorden: de remmende voorsprong van een goed ontwikkeld alternatief.
Daar komt nog bij dat 5 jaar geleden creditcards erg belabberd beveiligd waren en als de winkelier geen verzekering had tegen oplichting bij creditcardfraude het duur uit kon pakken. Je zal maar net die ene klant hebben die voor 2000 euro iets koopt met de creditcard die vervolgens online gestolen bleek te zijn.

Als winkelier ben je verplicht om een product te verkopen voor de prijs die je adverteert. Creditcardmaatschappijen verplichten winkeliers in hun contract dat ze geen opslag mogen vragen voor deze transacties, omdat dit klantonvriendelijk is. Dit zou natuurlijk het imago als 'gemakkelijk' van de creditcards beschadigen.

Wat ik soms alleen niet snap dat je vaak in het buitenland (ook in Europa) wel gewoon overal VISA-terminals hebt, bijvoorbeeld in Polen. Ik neem aan dat de transactiekosten daar ook zo relatief hoog zijn. Maar ik denk dat de kosten van giraal geld daar de pan uit rijzen (incl aftrek van alle overvallen e.d.).

Inkoopacties - HENK terug! - Megabit
It is a war here, so be a general!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ValHallASW
  • Niet online
flowerp schreef op zaterdag 04 januari 2014 @ 14:33:
In Vlaanderen is het niet anders. Om de een of andere reden blokkeren ze daar bij de trein kaartjes automaten een Nederlandse pin-pas (laatst nog geprobeerd op Antwerpen Centraal). Dit terwijl de Nederlandse pin-pas in de winkels in Vlaanderen eigenlijk overal wel gewoon werkt (gebruikt in oa pub, restaurant en supermarkt).
Misschien dat de kaartjesautomaat nog met een strip werkte in plaats van met de chip? Het zou kunnen dat het expliciet geblokkeerd is, maar achterstallig onderhoud lijkt me waarschijnlijker ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
LauPro schreef op zaterdag 04 januari 2014 @ 15:00:
[...]

Wat ik soms alleen niet snap dat je vaak in het buitenland (ook in Europa) wel gewoon overal VISA-terminals hebt, bijvoorbeeld in Polen. Ik neem aan dat de transactiekosten daar ook zo relatief hoog zijn. Maar ik denk dat de kosten van giraal geld daar de pan uit rijzen (incl aftrek van alle overvallen e.d.).
Ik was vorige week in Polen en daar wordt je gewoon zwaar afgezet op de transactie kosten. Ze beweren dat een fixed rate goedkoper is 8)7 8)7 8)7
Ik heb telkens op "later bepalen" gedrukt en of met CC met slotty betaald ipv euro's en rara... ik ben goedkoper uit dan die fixed rates die ze steeds probeerde op te leggen.

Creditcard transacties waren voorheen altijd duur, daarom werd het hier nooit toegepast maar nu kost het volgens mij bijna niks meer (je kan bijna in elke kroeg met een CC betalen //amex uitgezonderd). Maar zolang we nog net geen Amerika zijn, blijf ik bij debet 8)
Maar goed, dan blijft het wel idioot dat buitenlanders hier zo slecht overweg kunnen met het OV kwa betalen...

[ Voor 20% gewijzigd door ArcticWolf op 04-01-2014 15:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Topicstarter
ValHallASW schreef op zaterdag 04 januari 2014 @ 15:13:
[...]

Misschien dat de kaartjesautomaat nog met een strip werkte in plaats van met de chip? Het zou kunnen dat het expliciet geblokkeerd is, maar achterstallig onderhoud lijkt me waarschijnlijker ;-)
Nee, NMBS kaartautomaten hebben het nooit goed gedaan met Nederlandse passen.
Het voordeel van de NMBS is dan wel dat ze nog veel meer loketten hebben. Maar dat wordt ook allengs minder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LauPro
  • Laatst online: 29-05 21:03

LauPro

Prof Mierenneuke®

ArcticWolf schreef op zaterdag 04 januari 2014 @ 15:16:
Ik was vorige week in Polen en daar wordt je gewoon zwaar afgezet op de transactie kosten. Ze beweren dat een fixed rate goedkoper is 8)7 8)7 8)7
Ik heb telkens op "later bepalen" gedrukt en of met CC met slotty betaald ipv euro's en rara... ik ben goedkoper uit dan die fixed rates die ze steeds probeerde op te leggen.
Ik weet niet in welke vage nachtclubs je bent geweest ;) maar ik heb daar niet meegemaakt dat ze transactiekosten vroegen...

Inkoopacties - HENK terug! - Megabit
It is a war here, so be a general!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alex)
De nieuwe NMBS-automaten zouden wel gewoon Maestro moeten accepteren voor zover ik weet...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PauseBreak
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 09:03

PauseBreak

derp!

Zeg jungs, hoe zit dat nou met het afschaffen van het papieren kaartje. Is dat ook daadwerkelijk doorgegaan of hebben ze de keutel op het laatste moment terug getrokken?

Nee, merp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Ik heb gister nog twee kaartjes gekocht.

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
Alex) schreef op zaterdag 04 januari 2014 @ 16:33:
De nieuwe NMBS-automaten zouden wel gewoon Maestro moeten accepteren voor zover ik weet...
Ik heb laatst wel zo'n dagkaart gekocht bij het kruidvat. En dat is een OV chipkaart.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bastien
  • Niet online
PauseBreak schreef op zaterdag 04 januari 2014 @ 18:25:
Zeg jungs, hoe zit dat nou met het afschaffen van het papieren kaartje. Is dat ook daadwerkelijk doorgegaan of hebben ze de keutel op het laatste moment terug getrokken?
Uitgesteld tot ergens in het voorjaar van dit jaar toch? Kan uiteraard geen officieel bericht van NS vinden, maar o.a. dit is onlangs in het nieuws geweest: http://www.rtlnieuws.nl/n...rtje-verdwijnt-begin-2014

Zolang er mensen zijn zal de wereld nooit duurzaam worden.
Zijn er wel genoeg kliffen op de wereld waar 8 miljard mensen zich als lemmingen vanaf kunnen storten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
LauPro schreef op zaterdag 04 januari 2014 @ 15:44:
[...]
Ik weet niet in welke vage nachtclubs je bent geweest ;) maar ik heb daar niet meegemaakt dat ze transactiekosten vroegen...
Nee de nachtclubs niet :P Maar bij pinautomaten wel. Daarnaast vragen ze in elk restaurant/winkel of je in euro's met een fixed rate wilt betalen (wat meer kost dan afrekenen in slotty) :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Klopt maar dat is toch zo oud als de weg naar Rome?

Overigens verschild het wel, zo heb ik in Polen wel eens gehad (bij grotere winkel ketens) dat het iets goedkoper was dan m'n normale wisselkoers van de Rabo. Bij die pinapparaten moet je het sowieso nooit doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
GoldenSample schreef op zaterdag 04 januari 2014 @ 19:50:
Klopt maar dat is toch zo oud als de weg naar Rome?

Overigens verschild het wel, zo heb ik in Polen wel eens gehad (bij grotere winkel ketens) dat het iets goedkoper was dan m'n normale wisselkoers van de Rabo. Bij die pinapparaten moet je het sowieso nooit doen.
Ik weet het niet... was voor mij de eerste keer dat ik de term fixed rate te horen kreeg. Maar ben dan meestal ook buiten Europa.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blokker_1999
flowerp schreef op zaterdag 04 januari 2014 @ 14:33:
[...]

Eigenlijk zouden ze gewoon op Antwerpen een OV-chipkaart paaltje moeten zetten, zoals je ook wel ziet op een klein aantal Duitse stations. Genoeg Nederlanders die heen & weer tussen Antwerpen reizen denk ik ook zo (de trein naar roozendaal zit op nagenoeg elk tijdstip wel vrij vol).
Was dat nog de oude automaat, of de nieuwe? De laatste maanden is men overal nieuwe automaten in gebruik beginnen nemen.

Misschien dat het in de toekomst wel mogelijk word. De NMBS is zelf bezig met de Mobib kaart, vergelijkbaar met de OV-chipkaart, alleen ben ik geen fan van de richting die B-Mobility wil uitgaan met die kaart, maar daar kan ik vooorlopig niet meer over zeggen :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flowerp
Blokker_1999 schreef op zondag 05 januari 2014 @ 09:54:
[...]
Was dat nog de oude automaat, of de nieuwe? De laatste maanden is men overal nieuwe automaten in gebruik beginnen nemen.
Ik weet het eigenlijk niet meer. Zal de volgende keer eens kijken of ik verschil zie. De automaat die ik zeker kan herinneren was zo'n touch ding maar dan met een cursor die af en toen even opflickered.
Misschien dat het in de toekomst wel mogelijk word. De NMBS is zelf bezig met de Mobib kaart, vergelijkbaar met de OV-chipkaart
Ik zag in de metro/tram ook al een reader voor een ov-chipkaart achtig iets. Net zoals in Amsterdam in 2007 lijkt dat ding momenteel maar voor 1 ding goed te zijn; om stelselmatig genegeerd te worden. Poosje lopen te kijken in de spits op een drukke lijn en exact 0 mensen maakte er gebruik van. (offtopic; wat een *absurd* kleine metro stellen zetten ze daar in zeg!!!)

Wel triest misschien dat ze niet gewoon meteen meedoen met de OV-chipkaart. Hebben ze niets van het hele pin vs bankcontact en chip vs protos verhaal geleerd?

p.s. het hele verhaal van de OV-chipkaart doen ze er vrolijk weer even overnieuw: http://datapanik.org/2011/06/07/mobib-kaart-gehackt-deel-2

(wedden trouwens dat die gast die de rfid chip eruit haalde om dat ie niet gevolgd wilde worden zeer waarschijnlijk wel gewoon een mobile in z'n broekzak had zitten :X)

[ Voor 19% gewijzigd door flowerp op 05-01-2014 13:11 ]

It's shocking to find how many people do not believe they can learn, and how many more believe learning to be difficult.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t-town
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 26-05 10:43
Mobib voldoet aan de Calypso standaard, oa in Frankrijk gebruikt. In Brussel wordt de kaart op dit moment wel al actief gebruikt. De Lijn en nmbs zijn er mee bezig maar dat vraagt natuurlijk tijd. Zo zal je op bussen en trams van de lijn wel lezers vinden, maar kaarten zijn nog niet in omloop. Btw, je zal waarschijnlijk de antwerpse pre-metro hebben gezien, dat zijn gewoon tramstellen die ook ondergronds gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flowerp
t-town schreef op zondag 05 januari 2014 @ 19:48:
Btw, je zal waarschijnlijk de antwerpse pre-metro hebben gezien, dat zijn gewoon tramstellen die ook ondergronds gaan.
Onderscheid is soms lastig. In Adam rijdt de 51 ook gewoon de metro tunnel in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online
Follow-up van dat incident: de NS wil alle schade en gemaakte kosten op die 4 stuks tuig gaan verhalen:
De Nederlandse Spoorwegen gaan proberen alle kosten te verhalen op vier jongens die in Rijen een conducteur mishandelden. Afgelopen weekend werd die conducteur in Rijen mishandeld door vier tieners. De NS-medewerker raakte gewond aan zijn hoofd en zijn knie.

De vier verdachten reisden zonder kaartje. Toen de conducteur daar iets van zei kreeg hij klappen. Een andere passagier schoot te hulp, maar de tieners, die tussen de dertien en vijftien jaar zijn, gingen er vandoor. De politie pakte de jongens later op in Rijen.

In 2013 meldden NS-medewerkers 700 keer agressiviteit tegen hun persoon. Het jaar daarvoor was dat nog 635 keer. Gemiddeld raken per maand 13 medewerkers van de Nederlandse spoorwegen ook gewond door dat geweld.
Bron: http://www.omroepbrabant....ducteur+mishandelden.aspx

Ik zou zeggen: kleed ze financieel uit, en als ze niet kunnen betalen, pak je de ouders. Die zijn immers verantwoordelijk en dus (financieel) aansprakelijk voor wat hun tuig uitvoert.

Bij mishandeling (algemeen, dus niet alleen dit specifieke geval) mogen ze wat mij betreft, zodra alles keurig bewezen is, de daders en hun ouders even flink financieel uitkleden. En niet alleen in ernstige gevallen zoals bij die kopschoppers van een tijd geleden, maar bij alle mishandeling.

Wellicht leert men dan wat wel en wat niet kan. Je hebt als tuig met je vieze vingers van normale mensen af te blijven.

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goner
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 27-05 16:02

Goner

What can I do you for ?

Zijn het museum-weken bij de NS ??
Er stoppen bij ons (R'dam Lombardijen) al van vóór de Kerst alleen nog maar van die ouderwetse, muffe sprinters. Niet incidenteel, maar doordeweek, weekends, 's ochtends, 's avonds.
Nu merk ik het verschil pas echt, die nieuwe zijn echt lichter en stiller en de airco is ook een stuk prettiger.
wildhagen schreef op maandag 06 januari 2014 @ 16:34:
Bij mishandeling (algemeen, dus niet alleen dit specifieke geval) mogen ze wat mij betreft, zodra alles keurig bewezen is, de daders en hun ouders even flink financieel uitkleden.
Heb het nog nooit meegemaakt, maar wat zou helpen is dat reizigers massaal te hulp schieten, daar mogen best wat klappen bij vallen en dan het tuig overhandigen aan (spoorweg)politie. Als dat een paar keer breed uitgemeten in het nieuws komt, gaat de lol er ook wel vanaf. Maar ja, het beperkt zich niet tot openbaar vervoer, geweld wordt steeds 'normaler'.
En inderdaad, niet alleen ter plekke 'aanpakken' maar alle schade, materieel en immaterieel verhalen.

[ Voor 53% gewijzigd door Goner op 06-01-2014 16:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luke!

Luke!

#Treinbaas
Goner schreef op maandag 06 januari 2014 @ 16:46:
Zijn het museum-weken bij de NS ??
Er stoppen bij ons (R'dam Lombardijen) al van vóór de Kerst alleen nog maar van die ouderwetse, muffe sprinters.
Ooit van Aanstelleritis gehoord?
Niet incidenteel, maar doordeweek, weekends, 's ochtends, 's avonds.
Geheel planmatig inderdaad. Zowel de Sprinters Den Haag Centraal - Roosendaal als de Sprinters Den Haag Centraal - Breda rijden planmatig met SGMm.

[ Voor 12% gewijzigd door Luke! op 06-01-2014 17:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV

MBV

Weet iemand waarom de NS reisplanner alternatieven toont die niet te nemen zijn? Bij Amsterdam-Rotterdam wordt de Thalys als reisadvies gegeven wanneer die rijdt, maar bij het loket kunnen ze me niet eens een kaartje verkopen 8)7 Idem dito voor City NightLine

[ Voor 6% gewijzigd door MBV op 06-01-2014 18:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EDIT
Thalys Amsterdam - Rotterdam is online te boeken, vandaar dat deze gewoon wordt weergegeven. Amsterdam - Rotterdam enkele reis kost 21 euro ;)
CityNightLine is wel vreemd, aangezien deze niet voor binnenlandse reizen mag worden gebruikt (Thalys is er uiteraard ook niet voor bedoeld, maar je kunt wel gewoon de tickets boeken).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber

Fiber

Wellicht interessant voor mensen die wel eens naar België gaan met de trein:
Goedkope treintickets naar België ontdekt
Website Belgische spoorwegen biedt vanuit grensstreek flinke prijsverschillen voor rit naar Antwerpen en Brussel.

Goedkope treintickets naar België ontdekt
Foto: Edwin Wiekens
Een treinkaartje naar Brussel of Antwerpen is vanaf de grens stukken goedkoper bij de Belgische spoorwegen (NMBS). Dat blijkt uit een berekening van Metro naar aanleiding van een ontdekking van de website Treinreiziger.nl. Vanaf Roosendaal scheelt de prijs voor een enkele reis naar Brussel maar liefst 6,50 euro met die van NS. Vanaf Maastricht is het verschil op een enkele rit 8 euro.

Ook voor een dagretour naar de Belgische steden blijken de prijzen enorm te verschillen als de reis van en naar Roosendaal of Maastricht wordt afgelegd met een op de website van de NBMS aangeschaft treinkaartje. De Belgische spoorwegen bieden bijvoorbeeld een Go Pas aan, waarbij men op dezelfde dag vanaf de twee Nederlandse stations voor een vaste prijs van 14,60 euro heen en terug kan reizen. Bij NS Hispeed betaal je 26 euro voor een superdagretour om Brussel te bereiken vanaf Roosendaal.

Minpunt voor niet in de grensstreek wonenende reizigers, is dat België niet bereikbaar is met twee tickets voor één treinrit. NS verkoopt voor de Beneluxtrein geen kaarten met Roosendaal als eindbestemming. Toch loont overstappen de moeite bij een weekendje Brussel of Antwerpen, vanwege het prijsverschil met een NMBS-ticket voor het restant van de rit. Overstappen is alleen bij een dagretour duurder.

De NMBS hanteert goedkopere prijzen van en naar Roosendaal en Maastricht, omdat deze stations als eindbestemming van Belgische treinen worden gezien. Vanwege deze speciale status worden er binnenlandse tarieven gerekend, terwijl NS de ritprijs naar België onlangs juist verhoogde. Het Landelijk Overleg Consumentenbelangen Openbaar Vervoer (Locov) noemde dit eerder nog een ‘grenstoeslag’. Ook voor het Duitse Aken en stations in Luxemburg en het noorden van Frankrijk rekent NMBS binnenlandse tarieven, omdat dit als eindstations worden beschouwd.

PRIJSVERSCHILLEN NAAR BELGIË VANAF DE GRENS:
Voor een enkele reis, tweede klas:
Roosendaal-Brussel. NS: 19,00 euro (2 keer 13,00 euro enkele reis met superdagretour: 26 euro). NMBS: 12,50 euro (Go Pas dagretour: 14,60 euro, standaard dagretour: 25 euro).
Roosendaal-Antwerpen. NS: 8,60 euro (2 keer 5,70 euro enkele reis met superdagretour: 11,40 euro). NMBS: 5,90 euro (standaard dagretour: 11,80 euro).
Maastricht-Brussel. NS: 26,40 euro (2 keer 18,30 euro enkele reis met superdagretour: 36,60 euro). NMBS: 18,40 euro (Go Pas dagretour: 14,60 euro, standaard dagretour: 36,80 euro).
Maastricht-Antwerpen. NS: 28,60 euro (2 keer 19,20 euro enkele reis met superdagretour: 38,40). NMBS: 20,30 euro (Go Pas dagretour: 14,60 euro, standaard dagretour: 40,60 euro).
http://www.metronieuws.nl...ekt/SrZnae!cToR7SIYPcCbw/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alex)
Wat Metro niet vermeldt is dat die Go Pass alleen geldt voor jongeren < 26 jaar. De specifieke Go Pass 1 die men hier bedoelt is bovendien alleen te koop op de website van de NMBS, en daarvoor heb je weer een creditcard nodig.

De Go Pass 10 (en voor 26+: Rail Pass 10) is te koop in de Belgische kaartautomaten, maar is dan weer niet geldig van/naar Nederland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flowerp
Fiber schreef op maandag 06 januari 2014 @ 19:49:
De NMBS hanteert goedkopere prijzen van en naar Roosendaal en Maastricht, omdat deze stations als eindbestemming van Belgische treinen worden gezien.
Eigenlijk zou het wel erg handig zijn dat daar waar mogelijk dit voor veel meer lijnen geldt voor Nederlandse treinen. B.v. dat de lijn Den Helder - Nijmegen niet meer Nijmegen maar Emmerich als eindstation heeft (ok, is wat lastig omdat ie bij Arnhem keert en dan niet meer Nijmegen zou aandoen), of andersom dat de alle treinen naar Emmerich vanuit Duitsland dan Arnhem als eindstation hebben.

En natuurlijk dat voor dat ene station alle abonnementen etc gewoon geldig zouden blijven. Dus b.v. je 40% of vrij reizen gewoon geldig tot aan Emmerich. Denk dat dit toch wel zou bijdragen aan de Europese eenwording ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Kaartjes bij de Deutsche Bahn zijn ook stukken goedkoper dan in Nederland bij NS Highspeed of hoe de internationale tak vandaag de dag mag heten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• empy
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 08:40

empy

Rijdt rondjes

Luccus schreef op maandag 06 januari 2014 @ 17:01:
[...]
Ooit van Aanstelleritis gehoord?

[...]
Geheel planmatig inderdaad. Zowel de Sprinters Den Haag Centraal - Roosendaal als de Sprinters Den Haag Centraal - Breda rijden planmatig met SGMm.
SGMm?
Ik reed gisteren langs de rangeersporen bij Den Haag (Voorburg) en daar stonden allemaal 1700's opgesteld met ICRm BDs. Zat me af te vragen wat deze daar deden, maar worden deze niet ook voor die diensten ingezet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EDIT
ICR wordt in de IC Den Haag - Venlo ingezet, vandaar dat het daar stond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goner

Goner

What can I do you for ?

Luccus schreef op maandag 06 januari 2014 @ 17:01:
[...]
Ik vroeg alleen waarom het nu opeens allemaal SGMm's zijn en voorheen alleen maar nieuwe sprinters (SLT ? geen idee van serie-codes, ben maar een reiziger en gesteld op comfort).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luke!

Luke!

#Treinbaas
Goner schreef op dinsdag 07 januari 2014 @ 10:42:
[...]

Ik vroeg alleen waarom het nu opeens allemaal SGMm's zijn en voorheen alleen maar nieuwe sprinters (SLT ? geen idee van serie-codes, ben maar een reiziger en gesteld op comfort).
De vraag stellen is 'm bijna beantwoorden. ;) Waarom zouden daar nieuwe Sprinters moeten rijden en niet op een andere plek? Met ingang van de nieuwe jaardienstregeling is er nogal wat geschoven met de inzet van Sprintermaterieel, ongetwijfeld ergens geïnitieerd om links of rechts een minuutje te winnen door de inzet van het snellere SLT waardoor geschoven is geworden.
Google heeft ongeveer 379.000 keer iets te vertellen over die naam.
Ik reed gisteren langs de rangeersporen bij Den Haag (Voorburg) en daar stonden allemaal 1700's opgesteld met ICRm BDs. Zat me af te vragen wat deze daar deden, maar worden deze niet ook voor die diensten ingezet?
Klopt, sinds gisteren worden er weer vijf composities bestaande uit een 1700 en ICRm'en ingezet in de Intercity's tussen Den Haag C. en Venlo. Voor hoe lang is echter maar de vraag.

[ Voor 31% gewijzigd door Luke! op 07-01-2014 10:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goner

Goner

What can I do you for ?

Luccus schreef op dinsdag 07 januari 2014 @ 10:57:
[...]
Waarom zouden daar nieuwe Sprinters moeten rijden en niet op een andere plek?
Puur egoïsme ... :+
Ik en (vermoedelijk) veel mede-reizigers zijn alleen geïnteresseerd om comfortabel/op tijd vervoerd te worden en dat ging al ruim 2 jaar uitstekend in die SLT. Moet er nu al niet aan denken om 'straks' met 30 graden weer in zo'n trein te stappen met een paar schuifraampjes ... de airco in de nwe sprinters is echt een genot.
En je kunt dat 'aanstelleritis' noemen, maar ik vind het echt muf, bijv. ook die bevlekte bekleding is niet echt uitnodigend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _serial_
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 01-06 11:57

_serial_

and there was silence

Goner schreef op dinsdag 07 januari 2014 @ 14:41:
[...]

Puur egoïsme ... :+
Ik en (vermoedelijk) veel mede-reizigers zijn alleen geïnteresseerd om comfortabel/op tijd vervoerd te worden en dat ging al ruim 2 jaar uitstekend in die SLT. Moet er nu al niet aan denken om 'straks' met 30 graden weer in zo'n trein te stappen met een paar schuifraampjes ... de airco in de nwe sprinters is echt een genot.
En je kunt dat 'aanstelleritis' noemen, maar ik vind het echt muf, bijv. ook die bevlekte bekleding is niet echt uitnodigend.
Ben het met je eens hoor, SGM hoort niet echt thuis in deze serie

somewhere there was silence

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luke!

Luke!

#Treinbaas
_serial_ schreef op dinsdag 07 januari 2014 @ 15:23:
[...]

Ben het met je eens hoor, SGM hoort niet echt thuis in deze serie
Wat maakt deze Sprinterserie dan minder geschikt voor SGMm ten opzichte van andere Sprinterseries?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hooglander1
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

Omdat het volk uit de provincie maar in die oude bakken vervoerd moet worden gok ik ;)

Lid van de Tweakers Kenwood TTM-312 club.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luke!

Luke!

#Treinbaas
Dat bedoel ik: aanstelleritis. ;-)
Pagina: 1 2 ... 103 Laatste

Dit topic is gesloten.