Ik had eerder vandaag een tweet van de EO gezien waarin 19:30 stond, dat had ik overgenomen. Later even gecheckt in de tv-gidsen en daar staat 19:50.
We are shaping the future
Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.
Ik had eerder vandaag een tweet van de EO gezien waarin 19:30 stond, dat had ik overgenomen. Later even gecheckt in de tv-gidsen en daar staat 19:50.
Langs het spoor tussen Holten en Almelo is de brandweer vandaag uitgerukt voor drie verschillende bermbrandjes.
De bermbrandjes in Holten, Rijssen en Almelo bleken veroorzaakt door een trein met vastgelopen remmen. Van de remmen kwamen vonken af, die de bermbrandjes tot gevolg hadden. In Oldenzaal is de trein op een zijspoor gezet en zijn de remmen gelost, waarna de trein weer verder kon.
After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...
Oscar Wilde
Vanavond om 19:50 was er een aflevering en morgen om 19:55 weer eentje.Alex) schreef op donderdag 28 augustus 2014 @ 19:14:
Dat is niet morgenavond, maar deze avond. Ook op een ander tijdstip, namelijk om 19:50.
Speel ook Balls Connect en Repeat
Zoals ik al eerder schreef: het ligt aan de instanties die toestemming moeten geven om de reizigers te evacueren. En het duurt soms erg lang voordat die toestemming er komt.ArcticWolf schreef op woensdag 27 augustus 2014 @ 19:14:
[...]
Zo te lezen is er gewoon een trein aan gekoppeld en terug gereden naar UT... desnoods hadden ze hem naar het volgende station geduwd, er staan tijdens het middaguur behoorlijk wat treinen stil op het rangeerterrein in afwachting op de spits. Waarom moet het 2 uur duren voordat ze die actie ondernemen?
Wij hebben zelf ook locs en als we een pad nodig hebben bellen we planning op en binnen X minuten heb je een pad met alles erop en eraan... soms moet je dan een tijdje wachten, maar lijkt me dat dit toch <30 min geregeld moet kunnen worden.
Wat Robkazoe ook zegt... er zijn genoeg personeel en treinen beschikbaar.
Je leest niet wat ik zeijvdr schreef op donderdag 28 augustus 2014 @ 21:29:
[...]
Zoals ik al eerder schreef: het ligt aan de instanties die toestemming moeten geven om de reizigers te evacueren. En het duurt soms erg lang voordat die toestemming er komt.
Bij een gestrande trein wordt het zogenaamde driesporenbeleid ingezet. Dat betekent dat direct:
- een trein met bemanning wordt geregeld ter evacuatie
- bussen worden bestelt ter evacuatie (deze rijden dan zo dicht bij als mogelijk is)
- een trein met bemanning wordt geregeld om de gestrande trein weg te slepen.
De eerste twee worden altijd tegelijkertijd uitgevoerd. Als dit nodig is wordt zelfs een trein opgeheven om materieel en personeel beschikbaar te krijgen.
De sleeptrein kan nog wel eens vervallen als echt duidelijk is dat de gestrande trein op eigen kracht de onheilsplek kan verlaten.
Over het algemeen staat binnen 10 á 20 minuten een evacuatietrein klaar en zijn er bussen besteld.
Maar als de politie geen toestemming geeft om de reizigers uit te laten stappen dan kan je van alles klaar zetten maar je hebt er op dat moment nog niet veel aan.
jvdr schreef op donderdag 28 augustus 2014 @ 21:59:
Ik reageer op jouw opmerking/vraag, en die van anderen, waarom het zo lang moet duren voor er actie wordt ondernomen. De actie wordt dus direct ondernomen alleen kan deze niet direct volledig uitgevoerd worden.
Daarnaast heb ik niet geschreven dat stap 1 en 2 eventueel overgeslagen kunnen worden, wel stap 3. De eerste twee worden altijd in gang gezet alleen misschien helemaal uitgevoerd.
Verder is het inderdaad een oplossing om niet te evacueren maar de trein, al of niet op eigen kracht, met de reizigers erin weg te laten rijden. En deze oplossing wordt ook regelmatig gekozen als de toestemming om het materieel weg te laten rijden samenvalt met de toestemming de reizigers te evacueren.
Maar ook hier geldt: dit gebeurt niet als er geen toestemming gegeven wordt. En laat duidelijk zijn, de vervoerder (bijv. NS) heeft hier helemaal niets over te zeggen.
Do not throw Rubbish at the platform | Front Pro eigen foto's in een topic
Verwijderd
[ Voor 24% gewijzigd door ValHallASW op 29-08-2014 17:37 ]
Een niet alledaags gezicht op het spoor tussen Zwolle en Steenwijk vanmiddag. Rond drie uur vanmiddag reed daar een historische stoomlocomotief met enkele wagons.
De trein was van de Veluwsche Stoomtrein Maatschappij (VSM) en op weg naar Friesland. Daar rijdt de trein komend weekend tussen Sneek en Stavoren vanwege het stoomfestival 'Dampend en Bruisend'.
Trein maakt stop in Steenwijk
Om de normale dienstregeling niet te frustreren, maakte de trein een stop op station Steenwijk. Omstanders grepen hun kans om foto's te maken van de bijzondere trein.
After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...
Oscar Wilde
Verwijderd
Dank je! Wellicht een spoorwachtershuisje, maar wel een waar je kaartjes kon kopen dan...ValHallASW schreef op vrijdag 29 augustus 2014 @ 17:32:
Wikipedia: Gare de Die — Wikipédia en Wikipedia: Ligne de Livron à Aspres-sur-Buëch — Wikipédia staat het eea op maar ik zie zo 1-2-3 niet veel staan over het vervoer over de lijn door de jaren?
Op google maps zie ik overigens in Espenel alleen iets wat op een spoorwachtershuisje lijkt. Op de wikipedia-pagina over de spoorlijn wordt Espenel ook niet genoemd (en googlen op Gare d'Espenel levert ook niet direct iets op)
No keyboard detected. Press F1 to continue.
Ook in "wonderland" China gaat het dus niet perfect
It's shocking to find how many people do not believe they can learn, and how many more believe learning to be difficult.
De boetes die NS en Prorail krijgen bij wanprestaties, gaan oplopen als ze zich twee jaar op rij niet houden aan de afspraken.
Staatssecretaris Wilma Mansveld heeft dat maandag aan de Tweede Kamer geschreven.
De oplopende boetes bij "herhaaldelijk slecht presteren" zijn onderdeel van de nieuwe concessie op het hoofdrailnet de komende tien jaar. Mansveld had in april al een conceptversie gepubliceerd, waarop belanghebbenden en organisaties konden reageren. Op basis van die reacties heeft ze besloten tot de mogelijkheid van de oplopende boetes.
De boete bij een eerste overschrijding van de afspraken ligt voor de Nederlandse Spoorwegen op 500.000 euro. Bij een tweede keer is de boete al 750.000 euro, bij een derde keer is die gestegen naar 1 miljoen euro. De boetes voor NS zijn wel gemaximeerd, op 6,5 miljoen euro per jaar. Dat maximum is dit voorjaar meer dan verdubbeld.
Prorail
Voor Prorail gelden lagere boetes: 75.000 bij de eerste afwijking, 100.000 voor de tweede keer en 125.000 voor de derde keer. Het jaarmaximum ligt voor Prorail op 2,75 miljoen euro.
Bij heel goed presteren kan NS een beloning tegemoetzien van Mansveld. Die kan oplopen tot 10 miljoen euro bij het ruimschoots halen van de afspraken over bijvoorbeeld klanttevredenheid en punctualiteit.
Oscar Wilde
Nee, merp!
Welk geld wil je terug hebben dan?PauseBreak schreef op maandag 01 september 2014 @ 11:56:
Jungs, even een vraagje want jullie zullen dat vast weten. Afgelopen woensdag wou ik met de trein terug van Zwolle naar Groningen toen een sein- en wisselstoring roet in het eten gooide. Aangezien ik had ingechecked op Zwolle, heb ik ook weer uitgechecked op Zwolle, en omdat er na 1,5 uur nog steeds geen NS-bussen waren heb ik een lift gekregen van een vriend.
Hoe zit het dan met dat 'geld terug bij vertraging' gebeuren? Ik kan nu namelijk niet aantonen dat ik al wel geld heb uitgegeven specifiek voor NS, behalve het opladen van mijn ov-chipkaart met €20 en het in- en uitchecken op Zwolle binnen een half uur. Op de site van NS kom je niet veel verder met dit soort vragen
Lid van de Tweakers Kenwood TTM-312 club.
De kosten voor het vervoer op andere wijze dan met NS bussen (want die waren er na 1,5 uur nog steeds niet en ik wou wel graag naar huis, maar een auto rijdt niet gratis
Nee, merp!
Tsja, als er twee uur later nog steeds geen NS-bussen zijn (toen werd ik namelijk opgepikt met de auto) dan is mijn geduld met wat de NS al dan niet zou moeten regelen wel op natuurlijkheb je zelf buiten de NS om iets geregeld, daar zouden ze misschien nog wel moeilijk over kunnen doen.
Nee, merp!
Dat is gevolgschade en die is nooit gedekt. Anders zouden ze ook uurtarief moeten betalen voor consultants die te laat komen en dergelijke. Ik gok dat je zelf ook wel weet dat dat niet gaat gebeuren.PauseBreak schreef op maandag 01 september 2014 @ 12:19:
[...]
De kosten voor het vervoer op andere wijze dan met NS bussen (want die waren er na 1,5 uur nog steeds niet en ik wou wel graag naar huis, maar een auto rijdt niet gratis). Die €20 (zonder dat ik daarvoor administratiekosten hoef te betalen of moeilijk moet doen daarover), en dan zijn we wel klaar.
Verwijderd
Zwolle <> Meppel is de enige schakel in Nederland waarna je weer naar een andere richting kan doorreizen zonder omreismogelijkheid (per spoor). Een mooie kritische lijn dus.PauseBreak schreef op maandag 01 september 2014 @ 12:44:
Mwah, wisselstoringen komen regelmatig voor en ik heb daar ook al wel eerder geld teruggekregen bij vertragingen door sein- en wisselstoringen. Ik zou het niet snel overmacht noemen. Wel wat dom dat er maar 1 lijntje naar boven loopt, dus als Meppel eruit ligt, ligt heel Noord-Nederland eruit. Dat is niet erg snugger
1,5 uur gewacht. In je volgende post al 2 uur.PauseBreak schreef op maandag 01 september 2014 @ 11:56:
Jungs, even een vraagje want jullie zullen dat vast weten. Afgelopen woensdag wou ik met de trein terug van Zwolle naar Groningen toen een sein- en wisselstoring roet in het eten gooide. Aangezien ik had ingechecked op Zwolle, heb ik ook weer uitgechecked op Zwolle, en omdat er na 1,5 uur nog steeds geen NS-bussen waren heb ik een lift gekregen van een vriend.
Hoe zit het dan met dat 'geld terug bij vertraging' gebeuren? Ik kan nu namelijk niet aantonen dat ik al wel geld heb uitgegeven specifiek voor NS, behalve het opladen van mijn ov-chipkaart met €20 en het in- en uitchecken op Zwolle binnen een half uur. Op de site van NS kom je niet veel verder met dit soort vragen
Dat betekent niet dat je het niet kunt proberen. NS gaf geen alternatief behalve een kop koffie (rond 18:00... goed alternatiefHooglander1 schreef op maandag 01 september 2014 @ 12:49:
[...]
Dat is gevolgschade en die is nooit gedekt. [..] Ik gok dat je zelf ook wel weet dat dat niet gaat gebeuren.
Hoe zit het dan met NS Zonetaxi's en overige taxi's die NS inzet om klanten alsnog op weg te krijgen? Dan had ik zeker een van de weinige conducteurs aan zijn mouw moeten trekken om dat te regelen?Jij mag gratis reizen indien je vertraagd aankomt, maar dat betekend niet dat je dan gratis met een ander vervoermiddel mag reizen.
NS heeft daar alles mee te maken want zij stellen die €20 voor mij als verplicht minimumbedrag om met hen te mogen reizen.En die €20,- heb je nog steeds tegoed op je chipkaart, daar heeft de NS weinig mee te maken verder en een vertraging nog minder.
Dat is jammerVoor terugboeken van dat tegoed moet je dan helaas wel betalen, maar dat is meer OV-Chipkaart gerelateerd dan NS.
In totaal 2 uur en een beetje gewacht, en ja, na 1,5 uur en na 2 uur waren er nog steeds geen NS-bussen. En ja, ik heb na ongeveer een half uur uitgechecked want het plan was om met een reguliere streekbus naar Meppel te komen. Jammer genoeg was die net vertrokken.RocketKoen schreef op maandag 01 september 2014 @ 13:07:
[...]
1,5 uur gewacht. In je volgende post al 2 uur.
Maar wel binnen een half uur in en uitchecken.
Als je nu pas na 2 uur had uitgecheckt kon je aantonen dat je 2 uur hebt staan wachten. Dan had je het bedrag dat van je OV chipkaart was afgeschreven terug gehad.
Met de NS bus had je in Groningen uit moeten checken, dan had je de ritprijs terug kunnen vragen. Of in Zwolle al uitchecken en dan zat je gratis in die bus.
Nee, merp!
Ik snap je frustratie, maar het gaat simpelweg niet gebeuren.PauseBreak schreef op maandag 01 september 2014 @ 13:16:
[...]
Dat betekent niet dat je het niet kunt proberen. NS gaf geen alternatief behalve een kop koffie (rond 18:00... goed alternatief), dan zul je toch iets moeten doen.
Welke taxi's? Dat gebeurt alleen als iemand zijn laatste aansluiting mist, anders heb ik het echt nog nooit gezien. Dat de NS die vergoed is helaas een hardnekkig fabeltje.[...]
Hoe zit het dan met NS Zonetaxi's en overige taxi's die NS inzet om klanten alsnog op weg te krijgen? Dan had ik zeker een van de weinige conducteurs aan zijn mouw moeten trekken om dat te regelen?
[ Voor 27% gewijzigd door Hooglander1 op 01-09-2014 13:18 ]
Vanaf vandaag zijn op een paar trajecten de treinen van de Nederlandse Spoorwegen langer. Het bedrijf zegt dat de herfst altijd een zeer drukke periode is. Met de langere treinen wil de NS voorkomen dat de treinen overvol raken en mensen moeten staan of zelfs niet mee kunnen.
Vorig jaar werden in de herfst ook langere treinen ingezet, maar reizigers merkten daar nog niet veel van, stelde de NS in een brief aan reizigersorganisatie Rover. Dat kwam door storingen, maar ook doordat reizigers de neiging hebben elke dag dezelfde trein te pakken, terwijl alternatieven soms rustiger zijn.
6000 stoelen
Er zijn deze herfst op het drukste moment van de spits 6000 extra stoelen beschikbaar ten opzichte van vorige herfst. Zo'n 30 procent van de treinen wordt langer gemaakt, maar dat betekent tegelijkertijd dat ruim 17 procent van de treinen korter is.
Om de drukte op te kunnen vangen heeft de NS tijdelijk weer een paar oude treinstellen van stal gehaald. Ook al het reservematerieel wordt gebruikt.
Sprinters
Langere sprinters rijden er onder meer rond Amsterdam en Schiphol, op het traject Nijmegen - Den Bosch en in Twente.
Vanuit het noorden en oosten rijden langere intercity's naar de Randstad. Ook de intercity's op het traject Zwolle - Roosendaal worden verlengd. Op het traject Den Haag - Venlo gaan dubbeldekkers rijden.
Oscar Wilde
Nederlands is makkelijker als je denkt.
Kwam van de week (dacht donderdag) nog een massa DDAR tegen die door (ik dacht) station Amsterdam Centraal gesleept werken. Paar gekoppelde kopbakken welke er niet al te best uit zagen.EDIT schreef op maandag 01 september 2014 @ 14:23:
Tip voor de vraag over geld terug: schrijf ouderwets een brief met kopie bonnetjes naar de klantenservice met gewoon je verhaal. Daar wordt meestal wel coulant mee omgegaan en met wat geluk krijg je gewoon de kosten vergoed.
Dat verhaal van de verlengde treinen loopt een beetje achter. Effectief zouden de treinen al twee weken geleden verlengt moeten zijn.
Overigens is het helaas nog even wachten op de instroom van het oude DDAR materieel, die herindiensttreding heeft jammer genoeg een kleine vertraging opgelopen, maar zou in de komende weken alsnog moeten gebeuren.
[ Voor 3% gewijzigd door GoldenSample op 01-09-2014 14:57 ]
Maar dan word de leuke vraag: hoe ga je bewijzen dat je met iemand in een wagen bent meegereden. Daar heb je nu niet direct een bonnetje of ticket van dat je kan voorleggen. En als men iedereen op zijn woord moet gaan geloven, dan is het hek helemaal van de dam. Moest je nu een vervoersbewijs of rekening kunnen voorleggen van bijvoorbeeld busgebruik dan zou er nog een kans bestaan dat het word terugbetaald.EDIT schreef op maandag 01 september 2014 @ 14:23:
Tip voor de vraag over geld terug: schrijf ouderwets een brief met kopie bonnetjes naar de klantenservice met gewoon je verhaal. Daar wordt meestal wel coulant mee omgegaan en met wat geluk krijg je gewoon de kosten vergoed.
Dit weekend gaan de eerste Fyra-treinen terug naar de fabriek in Italië. Dan hebben ze anderhalf jaar op rangeerterreinen rond Amsterdam gestaan sinds ze door de Nederlandse Spoorwegen (NS) ongeschikt zijn verklaard.
Dat laten bronnen maandagavond weten aan NOS.
In totaal staan er zestien Fyra-treinen in Nederland. De NS had de toestellen in de winter van 2013 van het spoor gehaald omdat ze niet in orde waren.
In maart 2014 is er besloten dat de hogesnelheidstreinen weer terug gaan naar treinenbouwer AnsaldoBreda in Italië. Ze worden een voor een naar Duitsland gesleept om vervolgens naar Italië vervoerd te worden.
Dat proces moet dit weekend gaan beginnen. De NS wil dit niet tegenover de NOS bevestigen. Een woordvoerder kan alleen kwijt dat de benodigde vergunningen "binnenkort rond zijn. Dan zullen we niet lang meer wachten."
[ Voor 3% gewijzigd door Raven op 01-09-2014 20:04 ]
Oscar Wilde
Ik vraag me nou serieus af hè, zullen ze die nou door de shredder heentrekken, of wordt dit verkocht aan andere klanten? Of naar een 2e/3e wereld land? Gebruikt als plukmaterieel? Iemand enig idee?
HENG HENG
Zijn die nog uit zichzelf rijvaardig na zo lang stilstaan?
Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)
gesleept dussdk16420 schreef op maandag 01 september 2014 @ 20:41:
[...]
Zijn die nog uit zichzelf rijvaardig na zo lang stilstaan?
Waarschijnlijk om gillende burgemeesters enzo te voorkomen, die treinen kunnen prima op eigen kracht naar Zevenaar rijden. Vanaf daar moet het wel gesleept, op Zevenaar - Emmerich ligt geen ATB meer.
Ansaldo-Breda gaat proberen ze te verkopen. Indien ze verkocht geraken vloeit een deel van dat bedrag terug naar de NS geloof ik. Maar wie gaat die treinen nog willen kopen na alle negatieve berichtgeving en zo een lange stilstand?Spacecowboy schreef op maandag 01 september 2014 @ 20:11:
[...]
Ik vraag me nou serieus af hè, zullen ze die nou door de shredder heentrekken, of wordt dit verkocht aan andere klanten? Of naar een 2e/3e wereld land? Gebruikt als plukmaterieel? Iemand enig idee?
Wat de NS bedoelt is dat er op veel trajecten vier treinen in het uur rijden. Maar het kan best zo zijn dat de IC van 8:00 uur een 6 baks ICM is terwijl de trein van 8.15 een 14 baks VIRM. Als je dan stug de ICM blijft nemen dan kan de NS daar ook weinig aan doen.vooghel schreef op maandag 01 september 2014 @ 14:11:
"[...]doordat reizigers de neiging hebben elke dag dezelfde trein te pakken."
Dat doet me denken aan de sig van (o.a.) tdw:
"There is that sort of assumption by the government that we're all driving around at 8 o'clock in the morning to be really annoying". Dat lijkt ook voor de NS te gelden.
Jammer eigenlijk. Die treinen staan bij m'n werk voor de deur. Wel fleurig zo dat roze
All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.
Heel herkenbaar. Weet ik nog uit mijn studententijd. De 6022 reed met 8 bakken DDAR en de 6024 met 6 (of als je mazzel had acht) bakken Mat'64. Ben toen toch maar eerder gaan reizen om uit de grootste chaos weg te zijn.Robkazoe schreef op maandag 01 september 2014 @ 22:14:
[...]
Wat de NS bedoelt is dat er op veel trajecten vier treinen in het uur rijden. Maar het kan best zo zijn dat de IC van 8:00 uur een 6 baks ICM is terwijl de trein van 8.15 een 14 baks VIRM. Als je dan stug de ICM blijft nemen dan kan de NS daar ook weinig aan doen.
Nou ja, dat zat ik me dus ook te bedenken. Het zijn toch een beetje "besmette" treinen...Blokker_1999 schreef op maandag 01 september 2014 @ 22:02:
Ansaldo-Breda gaat proberen ze te verkopen. Indien ze verkocht geraken vloeit een deel van dat bedrag terug naar de NS geloof ik. Maar wie gaat die treinen nog willen kopen na alle negatieve berichtgeving en zo een lange stilstand?
HENG HENG
Dat hebben ze allemaal wel gehad.Blokker_1999 schreef op maandag 01 september 2014 @ 22:02:
Het lijkt me trouwens dat als ze effectief gedurende 1,5 jaar hebben stilgestaan en dus geen onderhoud hebben gehad en niet gereden hebben, dat ze niet zomaar op eigen kracht meer mogen rijden.
Reizigers kunnen vanaf volgend jaar tóch naar de wc tijdens een langere reis met een stoptrein. NS gaat een intercitytrein met een toilet inzetten op alle trajecten waarin meer dan eenderde van de reizigers in de stoptrein langer dan een half uur onderweg is. Dat staat in afspraken tussen staatssecretaris Wilma Mansveld en de vervoerder voor de nieuwe vergunning, die volgend jaar ingaan.
Enkele jaren geleden verdwenen de toiletten uit de sprinters van de NS. Bij het ombouwen van de oude Stadsgewestelijk Materieel-stoptreinen (SGM) werden de wc's weggehaald om extra ruimte te creëren. De tegelijk geïntroduceerde nieuwe Sprinter Lighttrain (SLT) had eveneens geen toilet, omdat aangenomen werd dat reizigers tijdens een korte rit hun plas wel even konden ophouden.
Vrijwel onmiddellijk barstte echter de kritiek los, van zowel reizigers als treinpersoneel. Nadat een idee voor het uitdelen van een plaszak bij hoge nood niet in goede aarde viel, werd NS opgedragen alsnog een wc in de stoptreinen aan te leggen. Dat lukt pas in 2024. Op de lange stoptrajecten, zoals die van Alkmaar naar Amsterdam of van Amsterdam naar Flevoland of Hilversum, gaan daarom intercitytreinen rijden. Het gaat om de recent gemoderniseerde dubbeldekkertreinen.
In de nieuwe afspraken staat ook dat de NS sneller vervangend vervoer moet regelen bij uitval van treinen: binnen een uur tot 75 minuten, in plaats van twee uur. Ook moeten reizigers die door vertraging of uitval van de laatste trein op een station stranden naar huis worden gebracht. Nu is de NS slechts verplicht de reiziger met de laatste trein tot het eindstation te brengen. Wie hierdoor de laatste bus of tram mist, moet maar zien hoe hij thuiskomt. Ook gaan de boetes omhoog bij wanprestaties.
Oscar Wilde
Hier rijd al best veel van dat materiaal, kmoet sinds gister elke dag twee keer meer dan een uur doorbrengen in dat sprintertje. Prima treinen in ieder geval. Ik zou alleen niet weten of die 1/3 gehaald wordt, bij Den Bosch stroomt 80% van de trein leeg. Straks worden die nieuwe treinen in die diensten die dat percentage wel halen ingezet en rijdt er hier weer van die ouwe meukEypo schreef op dinsdag 02 september 2014 @ 17:39:
Goed opgelost denk ik zo. Ik hoop dat het traject Nijmegen - Deurne hier ook onder valt.
Boetes voor een monopolist, lijken mij eerlijk gezegd niet nuttig/schijn. De enige die die boetes uiteindelijk betaalt is de consument.
Net zoals het grapje 'Geld terug bij vertraging', wat in feite gewoon een te duur kaartje is van een trein die op tijd was.
Er zullen wel clausules zijn dat het niet op klant of operatie verhaald mag worden. Dus moet het uit apparaatskosten , maw personeel is de lul. Meestal degenen die er ook niks aan kunnen doen.Eypo schreef op dinsdag 02 september 2014 @ 17:39:
Goed opgelost denk ik zo. Ik hoop dat het traject Nijmegen - Deurne hier ook onder valt.
Boetes voor een monopolist, lijken mij eerlijk gezegd niet nuttig/schijn. De enige die die boetes uiteindelijk betaalt is de consument.
Net zoals het grapje 'Geld terug bij vertraging', wat in feite gewoon een te duur kaartje is van een trein die op tijd was.
|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|
MediaZoo schreef op dinsdag 02 september 2014 @ 19:45:
[knip]
Het is jammer dat een staatssecretaris een vervoerder moet dwingen klant op 1 te zetten. De klant is het belangrijkste voor ieder bedrijf. Die had allang op nummer 1 moeten staan.
MediaZoo schreef op dinsdag 02 september 2014 @ 19:45:
Het is jammer dat een staatssecretaris een vervoerder moet dwingen klant op 1 te zetten. De klant is het belangrijkste voor ieder bedrijf. Die had allang op nummer 1 moeten staan.
[ Voor 25% gewijzigd door ArcticWolf op 02-09-2014 20:18 ]
Succes met winst maken als er geen klanten zijnGoldenSample schreef op dinsdag 02 september 2014 @ 19:58:
[...]
Nee, echt niet, nee. Winst is het belangrijkste voor een bedrijf. Of het korte of lange termijn winst is hangt vooral van de eigenaren af.
Bij het OV hou je altijd klanten... niet iedereen kan een auto (aanschaf) betalen.MediaZoo schreef op dinsdag 02 september 2014 @ 20:18:
[...]
Succes met winst maken als er geen klanten zijn
Dat plannen hebben ze zeker in de hand. De uitvoer van die planning wordt uitgevoerd door ProRail. Zij zijn verantwoordelijk voor capaciteit. Vaak is hier een gebrek aan met het gevolg dat er vertragingen ontstaan. Kan NS hier iets aan doen. Jazeker! Minder treinen inplannen. Reizigers moeten dan niet klagen dat treinen uitpuilen. Ow er moeten meer treinen rijden? Tja dan maar meer capaciteit. ProRail, Overheid, hallo?MBV schreef op dinsdag 02 september 2014 @ 21:25:
De belangrijkste betalende klant is mansveld, niet degene die het kaartje koopt.
@mediazoo: de ns heeft wel invloed door hoe ze treinen inplannen etc.
Natuurlijk is het handig dat er klanten zijn, maar klanten zijn slechts een productiemiddel. Wat heb je aan miljoenen klanten als je niks verdient? Dan liever 100 klanten en een winst van een paar miljard.MediaZoo schreef op dinsdag 02 september 2014 @ 20:18:
[...]
Succes met winst maken als er geen klanten zijn
Signatures zijn voor boomers.
De meeste vertragingen ontstaan nog steeds door goederentreinen die (te) laat vertrekken of te langzaam rijden, ook als een machinist te laat is of een conducteur te laat fluit levert soms een kettingreactie op (dit wordt veelal onderschat).MediaZoo schreef op dinsdag 02 september 2014 @ 22:48:
[...]
Dat plannen hebben ze zeker in de hand. De uitvoer van die planning wordt uitgevoerd door ProRail. Zij zijn verantwoordelijk voor capaciteit. Vaak is hier een gebrek aan met het gevolg dat er vertragingen ontstaan. Kan NS hier iets aan doen. Jazeker! Minder treinen inplannen. Reizigers moeten dan niet klagen dat treinen uitpuilen. Ow er moeten meer treinen rijden? Tja dan maar meer capaciteit. ProRail, Overheid, hallo?
[ Voor 23% gewijzigd door Goner op 03-09-2014 12:21 ]
Ik neem aan dat dat met die OV kaart van jullie niks meer is dan gewoon even een query op een database los laten.Goner schreef op woensdag 03 september 2014 @ 12:16:
NS gaat een intercitytrein met een toilet inzetten op alle trajecten waarin meer dan eenderde van de reizigers in de stoptrein langer dan een half uur onderweg is.
Dan zullen er wel weer wat reizigers-onderzoeken gedaan moeten worden ... Of kunnen ze dat op een andere manier uitknobbelen ?
Jep, die zit er in, alleen in de SGM-3. De tweetjes hebben dit toilet niet omdat het pas bij de verlenging van tweetjes naar drietjes er in gebouwd is.Goner schreef op woensdag 03 september 2014 @ 12:16:
NS gaat een intercitytrein met een toilet inzetten op alle trajecten waarin meer dan eenderde van de reizigers in de stoptrein langer dan een half uur onderweg is.
Zit er een toilet in al die SGM sprinters ? Volgens de wiki niet, maar ik dacht dat ik het wel eens gezien had ...
Niks.ShitHappens schreef op dinsdag 02 september 2014 @ 18:23:
Wat betreft het stranden en naar huis brengen...
Ik ben wel eens gestrand op Utrecht CS om 1.10 door vertraging, laatste reguliere bus naar huis gemist. Echter 2 uur later rijdt er een nachtbus. Wat zou NS dan gaan doen?
Raven schreef op dinsdag 02 september 2014 @ 17:02:
Tóch wc tijdens lange stoptreinritten
[...]
In de nieuwe afspraken staat ook dat de NS sneller vervangend vervoer moet regelen bij uitval van treinen: binnen een uur tot 75 minuten, in plaats van twee uur. Ook moeten reizigers die door vertraging of uitval van de laatste trein op een station stranden naar huis worden gebracht. Nu is de NS slechts verplicht de reiziger met de laatste trein tot het eindstation te brengen. Wie hierdoor de laatste bus of tram mist, moet maar zien hoe hij thuiskomt. Ook gaan de boetes omhoog bij wanprestaties.
Op dit moment niet nee, maar volgend jaar wel .. volgens de plannen en afspraken.CyBeR schreef op woensdag 03 september 2014 @ 13:28:
[...]
Niks.
NS brengt je naar stations, niet naar huis.
[ Voor 5% gewijzigd door Goner op 03-09-2014 13:47 ]
Dat is nogal een uitspraak. Kun je die met cijfers onderbouwen?ArcticWolf schreef op woensdag 03 september 2014 @ 08:19:
[...]
De meeste vertragingen ontstaan nog steeds door goederentreinen die (te) laat vertrekken of te langzaam rijden, ook als een machinist te laat is of een conducteur te laat fluit levert soms een kettingreactie op (dit wordt veelal onderschat).
Dat is ook lastig als je met de auto naar het station bent gekomen.Goner schreef op woensdag 03 september 2014 @ 13:46:
[...]
Op dit moment niet nee, maar volgend jaar wel .. volgens de plannen en afspraken.
Vanaf volgend jaar moet NS deze reiziger met een bus, taxi of ander vervangend vervoersmiddel naar de deur van zijn of haar woning brengen.
Correct
Succes, ik woon op 5 hoogGoner schreef op woensdag 03 september 2014 @ 13:46:
[...]
Op dit moment niet nee, maar volgend jaar wel .. volgens de plannen en afspraken.
Vanaf volgend jaar moet NS deze reiziger met een bus, taxi of ander vervangend vervoersmiddel naar de deur van zijn of haar woning brengen.
Waarom moet jij alles onderbouwd hebben met cijfers? Je werkt zelf bij een bedrijf waar je dat kunt opvragen (volgens mij, omdat je altijd loopt te ziften op mijn comments).Luccus schreef op woensdag 03 september 2014 @ 17:18:
[...]
Dat is nogal een uitspraak. Kun je die met cijfers onderbouwen?
Het "goederentreinen die te laat vertrekken" kun je sowieso wel naar het rijk der fabelen verwijzen, enerzijds gezien de kleine tijdvensters voordat een pad automatisch vervalt, anderzijds omdat ook die treinen niet voor de lol niet vertrekken.
[ Voor 9% gewijzigd door ArcticWolf op 03-09-2014 19:58 ]
If you want to be the best, you need to work with the best :)
Ah, dat hoor ik voor 't eerst. Interessant want d'r zijn zat treinen die op stations aankomen nadat het lokale busvervoer er al mee opgehouden is. Gaat NS me in die gevallen gratis met de taxi naar huis brengen?Goner schreef op woensdag 03 september 2014 @ 13:46:
[...]
[ Voor 5% gewijzigd door Goner op 04-09-2014 00:18 ]
Gewoon volslagen onzin! Als een goederentrein ook maar een minuut te laat klaar staat mag deze al niet eens meer vertrekken, in tegenstelling tot reizigerstreinen. Langzaam rijden slaat ook nergens op, treinen worden ingelegd met een bepaalde dienstregelingsnelheid (snelheid die een trein moet rijden om probleemloos tussen het overige treinverkeer te kunnen manouvreren).Goederentreinen hebben vaak nog ruimte om daar van af te wijken om eventuele vertraging in te halen (inhaalsnelheid).ArcticWolf schreef op woensdag 03 september 2014 @ 08:19:
[...]
De meeste vertragingen ontstaan nog steeds door goederentreinen die (te) laat vertrekken of te langzaam rijden.
[ Voor 97% gewijzigd door ArcticWolf op 04-09-2014 06:15 ]
Signatures zijn voor boomers.
Heintzer schreef op donderdag 04 september 2014 @ 02:01:
[...]
Gewoon volslagen onzin! Als een goederentrein ook maar een minuut te laat klaar staat mag deze al niet eens meer vertrekken, in tegenstelling tot reizigerstreinen. Langzaam rijden slaat ook nergens op, treinen worden ingelegd met een bepaalde dienstregelingsnelheid (snelheid die een trein moet rijden om probleemloos tussen het overige treinverkeer te kunnen manouvreren).Goederentreinen hebben vaak nog ruimte om daar van af te wijken om eventuele vertraging in te halen (inhaalsnelheid).
Wat wel regelmatig gebeurd is dat bijvoorbeeld een vertraagde sprinter nog even snel voor de (optijd rijdende) goederentrein word uit gestuurd, waardoor deze weer vaker moet afremmen en optrekken. Bij prorail lijkt men niet te weten dat de meeste goederentreinen niet zo snel kunnen optrekken als een sprinter.
Om bovenstaande redenen: het is onzin.ArcticWolf schreef op woensdag 03 september 2014 @ 19:56:
[...]
Waarom moet jij alles onderbouwd hebben met cijfers? Je werkt zelf bij een bedrijf waar je dat kunt opvragen (volgens mij, omdat je altijd loopt te ziften op mijn comments).
Dit is helaas maar al te waarHet volume aan nieuwe opdrachten dat door ProRail op de markt worden gebracht, neemt volgens diverse spoorbedrijven steeds meer af en wordt bijna volledig geconcentreerd in de zomerperiode. Als dit aanhoudt, dan zal het steeds moeilijker worden om het werk in de spoorsector interessant te houden voor hoogopgeleide vakmensen, vreest vakbond FNV. ProRail ontkent dat het aantal opdrachten afneemt en zegt dat het marktvolume in de afgelopen jaren gelijk is gebleven.
Vakbondbestuurder Veronika Teunissen van FNV Spoor: ”De spoorsector staat voor een enorme uitdaging. Hoe houdt ze het werk interessant voor de vakmensen? Het werk in de railinfra gebeurt vaak op onhandige tijden zoals ’s avonds en in het weekend. Als er dan ook nog onvoldoende werk is, dan is de keuze snel genoeg gemaakt. Elektrotechnische mensen kunnen bijvoorbeeld ook makkelijk in andere sectoren aan de slag.”
“Door de dramatische afname van het volume in de bovenbouw-vernieuwing maakt FNV Spoor zich grote zorgen over de werkgelegenheid voor spoorleggers en machinebediendes. Als deze ontwikkeling zich doorzet, dan zal dit tot verlies van banen leiden en het verlies van kennis en kunde in de Nederlandse railinfra-sector. Dit is niet alleen een bedreiging voor de werkgelegenheid in de sector, maar kan er toe leiden, dat bij grote verstoringen het spoor niet hersteld kan worden”, waarschuwt de bestuurder.
Nieuwe projecten
Meerdere spoorbedrijven geven aan dat er nauwelijks nieuwe projecten bij komen. Strukton geeft zelfs aan haar focus meer op het buitenland te gaan leggen. Woordvoerder Irene van Dam van Strukton: ”Wij zien dat het aanbestedingsvolume van ProRail voor bovenbouw-vernieuwing heel laag is. Er komen weinig tot geen werken los. Daarom leggen wij voorlopig onze focus in andere landen.”
Dat blijkt ook uit de halfjaarcijfers van het spoorbedrijf. Een toename van de bedrijfsopbrengsten in het eerste half jaar van 2014 heeft het vooral aan de groei van het aantal buitenlandse activiteiten te danken. Strukton nam meerdere buitenlandse bedrijven over en voerde bijvoorbeeld spoorvernieuwingsprojecten uit in opdracht van de Zweede spoorbeheerder Travikverket.
Investeringen
Strukton geeft aan dat daardoor ook niet meer aantrekkelijk is om te investeren in nieuwe machines voor het Nederlandse spoor, omdat de terugverdientijd te lang is. Strukton bezit vijf vernieuwingstreinen. Vier worden ingezet op het spoor in Italië, één daarvan gaat heel Europa door. Teunissen: ”Als alle spoorbedrijven zo denken, dan ben je op een gegeven moment al je machines en vakmensen kwijt.”
Ook directeur Dirk Bonder van Bonder Recycling en Overslag merkt dat er minder werk is. ”Wij maken ons zorgen over dat er geen nieuwe opdrachten meer op de markt komen. De spoorsector lijdt hier merkbaar onder. Ook wij verleggen onze focus op andere sectoren en het buitenland.”
Andere sectoren
Dura Vermeer zegt het afnemende aanbod vanuit ProRail op te vangen door te kijken naar niches in de markt en naar andere sectoren. Woordvoerder Glenn Metselaar: “Zo hebben wij vorig jaar personeel van Spitzke overgenomen, waarmee wij ons ook zijn gaan richten op bovenleidingen en draagconstructies. Ook hebben wij samen met Movares MoDuRail opgericht, waarmee we ons richten op bedrijfsspooraansluitingen.”
“We spreiden onze risico’s door de samenwerking op te zoeken met bedrijven als ASSET Rail en Saferail. Verder verleggen we ons aandachtgebied naar de industrie zoals de Maasvlakte. Daarnaast proberen we in onze organisatie projecten integraal aan te pakken door beton, waterbouw en spoor te combineren.”
Marktvolume
ProRail zegt zich niet te herkennen in het beeld dat er sprake is van een daling van het aantal opdrachten. Woordvoerder Anna Kodde van ProRail: “Jaarlijks investeren wij 1,2 miljard euro in groot onderhoud en vernieuwingsprojecten. Als we kijken naar het marktvolume van de spooraannemers, dan zien we dat er vanaf 2013 jaarlijks rond de 400 miljoen euro wordt geïnvesteerd. Een doorkijk naar 2015 geeft aan dat dat zo blijft. Er is geen sprake van een dramatische val.”
Daarnaast komen er volgens de woordvoerder de komende tijd diverse grote spoorprojecten bij. “Staatssecretaris Mansveld heeft in juni van dit jaar bekendgemaakt dat er 1,1 miljard euro wordt uitgetrokken voor nieuwe spoorprojecten. Zo wordt er de komende tijd gewerkt aan de knoop Amsterdam, waarbij onder meer het perron wordt vernieuwd. Verder wordt er een verdiept spoor bij Vught aangelegd en komen er projecten aan zoals de goederenboog bij Meteren.”
Vakmensen
Om de vakmensen in de spoorsector te behouden pleitte FNV Bondgenoten er vorig jaar al voor om bij de overname van een onderhoudsgebied, ook het personeel over te nemen. Teunissen: ”Dit kan op dezelfde manier als bij aanbestedingen in het openbaar vervoer. Als een nieuwe vervoerder een aanbesteding wint, dan neemt deze ook de buschauffeurs over. Zo zou dat ook in de spoorsector kunnen.”
Een andere oplossing is volgens de bestuurder dat de spoorsector een gezamenlijk flexpool van medewerkers inricht, waardoor de bedrijven altijd voldoende medewerkers op spoorprojecten kunnen inzetten. “Nu moeten baanwerkers en technici nog regelmatig naar de andere kant van het land reizen voor werkzaamheden. Met een flexpool kunnen zij ook op woonplaats worden geselecteerd”, aldus Teunissen.
Flexpool
De spooraannemers staan vooralsnog niet te springen om het inrichten van een gezamenlijke flexpool. Van Dam: ”Er is een groot verschil tussen de relatief constante bezetting in een onderhoudscontract en de pieken in de projecten. Strukton kiest ervoor om, zeker in het onderhoud, met zo min mogelijk ZZP’ers te werken. Wij leiden onze mensen op en investeren in hun vakmanschap. Daarbij past het niet dat je als bedrijven de mensen onderling gaat uitwisselen.”
”Helaas zijn we door de concentratie van de projecten in de zomerperiode wel steeds meer gedwongen om personeel in te horen. Omdat alle aannemers dan veel werk hebben, zal zo’n flexpool dan echter weinig opleveren”, aldus de woordvoerder.
Marieke van Gompel
Bron: http://www.nu.nl/amsterda...er-bij-schiphol-plat.htmlHet treinverkeer tussen Schiphol en twee Amsterdamse stations ligt vrijdag de hele dag stil. Dat meldde een woordvoerster van ProRail.
Door koperdiefstal is enorme schade aangericht aan het spoor.
Door de schade rijden geen treinen tussen Amsterdam Zuid en Schiphol. Ook tussen de luchthaven en Amsterdam Lelylaan ligt het treinverkeer stil. De NS zet bussen in, stelde de woordvoerder.
Tijdens de koperdiefstal zouden stroomkabels zijn geraakt en in brand gevlogen. Daardoor is over tientallen meters grote schade aangericht. Volgens de spoorbeheerder is het herstelwerk al in volle gang, maar duren reparaties vermoedelijk de hele dag.
Reizigers moeten ook komend weekend rekening houden met beperkt treinverkeer rond de luchthaven. Dan worden werkzaamheden uitgevoerd.
Virussen? Scan ze hier!
Robkazoe schreef op vrijdag 05 september 2014 @ 07:12:
Ze hebben het in ieder geval buiten de school vakanties gedaan en op een avond voor de minst drukke werkdag.
Het is in ons onderhoudsgebied gebeurd... maar ze hebben eerst de buitendienst gestelde kabel geknipt en toen de kabel onderspanning, knip knip knip en weg (maar de tang zat nog aan een kabel geschroeid dus waarschijnlijk wel een flinke opdonder gehad...)Onbekend schreef op vrijdag 05 september 2014 @ 07:55:
Zodra de eerste kabel wordt weggeknipt word toch direct gedetecteerd dat er geen communicatie meer mogelijk is?
Hoe kan het dan dat ze toch de tijd krijgen om zoveel weg te halen en ongemerkt kunnen ontkomen?
|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|
En wat levert dat nou op ?wildhagen schreef op vrijdag 05 september 2014 @ 06:45:
Flinke koperroof geweest kennelijk.
Ze hebben voedingskabels weggeknipt, maar dan nog zal het niet meer dan 100 tot een paar honderd kilo bedragen....wildhagen schreef op vrijdag 05 september 2014 @ 09:59:
Volgens deze site krijg je voor koper ongeveer 5.35 euro per kilo.
Weet niet hoeveel kilo er bij zo'n diefstal gemiddeld betrokken is....
Die verscherpte wetgeving hebben wij ook en toch blijft het gestolen worden, zolang dit niet Europees wordt aangepak.Blokker_1999 schreef op vrijdag 05 september 2014 @ 10:28:
Het zal wel opbrengen, anders doet men het niet. Zoals blijkt is het ook een "hobby" die niet zonder gevaar is. In België heeft men het aangepakt door de wetgeving voor de verkoop van koper aan te scherpen. Zo mag koper niet meer anoniem verkocht worden, mag er niet meer contant worden betaald en moeten inkopers verdachte transacties melden.
Bron: http://www.nu.nl/binnenla...estart-koperdiefstal.htmlHet treinverkeer tussen Schiphol en twee Amsterdamse stations wordt vrijdagmorgen weer opgestart, nadat het uren plat heeft gelegen door koperdiestal. Bij de diefstal werd flinke schade aangericht.
Prorail stelt dat de schade inmiddels is hersteld en alle vier de sporen weer beschikbaar zijn. Het treinverkeer werd rond 10.15 uur weer opgestart, maar de problematiek zal daarna nog voortduren.
Dat komt onder meer doordat het NS-personeel naar de juiste plekken moeten afreizen om het treinverkeer voort te zetten. "Ook moet materieel vanaf andere plaatsen van het land naar de juiste trajecten worden gebracht", laat een NS-woordvoerder weten.
Door de schade rijden er vooralsnog minder treinen tussen Amsterdam Zuid en Schiphol. Ook tussen de luchthaven en Amsterdam Lelylaan zijn er nog problemen. De NS zet bussen in.
De koperdiefstal treft niet alleen de trajecten tussen Amsterdam en Schiphol. Ook op andere routes rijden minder treinen. Dat is bijvoorbeeld het geval tussen Leiden en Schiphol en tussen Hilversum en Amsterdam Zuid.
Tijdens de koperdiefstal zouden stroomkabels zijn geraakt en in brand gevlogen. Daardoor is over tientallen meters grote schade aangericht.
Reizigers moeten ook komend weekend rekening houden met beperkt treinverkeer rond de luchthaven. Dan worden werkzaamheden uitgevoerd.
Begin 2014 kondigde de overheid aan dat er in 2013 fors minder koper werd gestolen op het spoor. Aanleiding voor dat goede nieuws was volgens de overheid de verbeterde samenwerking tussen de branches, het ministerie, de nationale politie en het Openbaar Ministerie.
In 2011 werd 'Actie Koperslag' gestart, een initiatief om de samenwerking tussen de verschillende partijen te verbeteren om koperdiefstal op het spoor tegen te gaan.
Koper is de laatste jaren sterk in prijs gestegen, wat het aantal diefstallen heeft doen toenemen. De overheid heeft een legitimatieplicht ingesteld voor iedereen die koper of koperlegeringen aan een handelaar wil verkopen.
Virussen? Scan ze hier!
Virussen? Scan ze hier!
Nee, merp!
Dit topic is gesloten.
Apple iPhone 17 LG OLED evo G5 Google Pixel 10 Samsung Galaxy S25 Star Wars: Outlaws Nintendo Switch 2 Apple AirPods Pro (2e generatie) Sony PlayStation 5 Pro
Tweakers is onderdeel van
DPG Media B.V.
Alle rechten voorbehouden - Auteursrecht © 1998 - 2025
•
Hosting door TrueFullstaq