Het grote spoorwegentopic deel 22 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 16 ... 103 Laatste
Acties:
  • 532.957 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 16:28
AW_Bos schreef op zaterdag 12 juli 2014 @ 01:35:
[...]

De 479 staat anders ook al sinds 5 juni in RB Haarlem, met aanrijdingsschade zoals een kapotte schortplaat en gesneuvelde ATB installatie. Deze schijnt spoedig weer de baan op te komen.
Dus er wordt nog enig herstelwerk aan Plan V's gedaan. het ligt wel een beetje aan de serie en de schade... vermoed ik. Eerder is er een 900'je aan de kant gegaan met kleine schade die in no-time te herstellen zou zijn.

Wel apart dat het de 800/900-treinstelserie is die eruit gaat, terwijl de 441 en hoger ouder is.
Iemand een verklaring? Licht het aan de verloopdatum van de revisietermijn?
De 441-483 serie heeft in 2007 een revisie gehad.
Dan willen ze er natuurlijk wel een jaartje of 10-15 plezier van hebben.
En aangezien de SNG op zijn vroegst in 2018 gaat rijden zal dat wel moeten ook.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Geniaal dit! Ik wist wel dat het handmatig ging, maar automatisch nog niet

YouTube: Japanese Train Seat Reset

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeoh
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 06-08 18:58

Jeoh

blaat

En beenruimte :o

In Korea hebben sommige treinstellen ook stoelen die je (een beetje) kan verstellen, maar niet zo extreem als daar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
ArcticWolf schreef op zondag 13 juli 2014 @ 13:48:
Geniaal dit! Ik wist wel dat het handmatig ging, maar automatisch nog niet

YouTube: Japanese Train Seat Reset
Cool gemaakt. Zeker handig als je bedenkt dat de meeste mensen liever in de rijrichting zitten.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ben 3x in Japan geweest en de treinen daar zijn zo'n verademing in vergelijking met hier. Niet dat het hier slecht is, maar ze denken daar net ietsjes meer na over hun OV.
-Poortjes voor zowel kaartjes als OV chip! (*kugh* wiel opnieuw uitvinden in NL *kugh*)
-Aparte HSL stations en niet een halfbakken HSL zoals hier...
-Been ruimte en draaibare stoelen
-Robuuste railinfra (voegen/voegloze spoor combi etc)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 06-10 22:10

MBV

De OV-chip die ze daar gebruiken was toch te gevoelig voor misbruik? En draaibare stoelen zouden in Nederland waarschijnlijk binnen een maand gesloopt zijn door het publiek (zoals alles in de openbare ruimte van NL :r ).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Daar gaan we weer :P Treinverkeer rond Schiphol stil na brandmelding
Het treinverkeer rond Schiphol is maandagmiddag grotendeels stilgelegd vanwege rookontwikkeling in de spoortunnel.

Dat meldt spoorbeheerder Prorail. De brandweer is uitgerukt.

Winkelgebied Schiphol-plaza zou ook zijn ontruimd. Nadere details ontbreken nog.

Treinreizigers van en naar Schiphol moeten volgens de spoorwegen rekening houden met een vertraging van 30 tot 60 minuten.

Dit bericht wordt nog aangevuld

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goner
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 06-10 16:34

Goner

What can I do you for ?

Worden er al van die tickets met op-tijd garantie verkocht ??

RocketKoen schreef op zondag 13 juli 2014 @ 18:23:
[...]
Cool gemaakt. Zeker handig als je bedenkt dat de meeste mensen liever in de rijrichting zitten.
Is dat echt zo ??
In de sprinter (SGM bijv) is de plaatsing van stoelen in/tegen rijrichting bijna 50/50 (als ik me even de indeling voor de geest haal) maar ik zie nooit mensen echt zoeken naar een stoel in de 'goeie' richting.

[ Voor 78% gewijzigd door Goner op 14-07-2014 13:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 15:42

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Topicstarter
Dat is omdat mensen meestal al blij zijn dat ze kunnen zitten?
Kijk nog eens bij vrijwel lege treinen (<25% bezetting) welke zitplaatsen bezet zijn. Dat zal toch gauw 90% in de rijrichting zijn. De volgende die in een viertje erbij gaat zitten gaat altijd (schuin) tegenover zitten.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freak187
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 15:11

Freak187

geen

Nog een paar nachtjes slapen en de 2de Coentunnel gaat open. Ben helemaal klaar met die Nationale Spoorwegen.

[ Voor 7% gewijzigd door zeef op 14-07-2014 16:46 ]

Kia Niro-EV 2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Maasluip schreef op maandag 14 juli 2014 @ 14:43:
De volgende die in een viertje erbij gaat zitten gaat altijd (schuin) tegenover zitten.
Dat geldt onafhankelijk van rijrichting.

Overigens zit ik zelf net zo lief achteruit.

[ Voor 9% gewijzigd door CyBeR op 14-07-2014 16:35 ]

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
MBV schreef op maandag 14 juli 2014 @ 11:54:
De OV-chip die ze daar gebruiken was toch te gevoelig voor misbruik? En draaibare stoelen zouden in Nederland waarschijnlijk binnen een maand gesloopt zijn door het publiek (zoals alles in de openbare ruimte van NL :r ).
Ze hadden toch een zelfde systeem aan kunnen houden maar dan voor een andere chip? En van die stoelen heb je idd helaas gelijk...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
Goner schreef op maandag 14 juli 2014 @ 13:42:

[...]

Is dat echt zo ??
In de sprinter (SGM bijv) is de plaatsing van stoelen in/tegen rijrichting bijna 50/50 (als ik me even de indeling voor de geest haal) maar ik zie nooit mensen echt zoeken naar een stoel in de 'goeie' richting.
Ik heb het onderzoek er niet bij, maar dat was naar aanleiding van een veiligheidsstudie.
Het veiligst zou zijn als alle stoelen tegen de rijrichting in staan. Maar dat zou op bezwaren van reizigers stuiten omdat die liever met hun neus naar voren zitten.
En dan met name mensen die snel last hebben van wagenziekte.
Om dezelfde reden zitten er ook ramen in de metro.

En aangezien de treinstellen in Nederland toch beide kanten op gaan zijn ze 50/50 ingedeeld.

In een bullet trein is er een extra reden om met je neus naar voren te zitten. Die dingen accelereren waarschijnlijk harder dan dat ze remmen. En als je dan naar achteren zit vlieg je uit je stoel. Net als bij een vliegtuig.
En als je alle stoelen 1 kant op zet, dan moet je ze draaibaar maken. Of de hele trein keren.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Topicstarter
RocketKoen schreef op maandag 14 juli 2014 @ 16:51:
[...]

In een bullet trein is er een extra reden om met je neus naar voren te zitten. Die dingen accelereren waarschijnlijk harder dan dat ze remmen. En als je dan naar achteren zit vlieg je uit je stoel. Net als bij een vliegtuig.
Eh. Nee. Dat ding heet niet bullet train omdat hij zo snel accelereert. Er is nogal een limiet aan versnellen en vertragen op het spoor. Veel meer dan 1,5 m/s2 ga je niet halen (en dan praat je al over supersnel metromaterieel) terwijl een beetje auto makkelijk het dubbele doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ValHallASW
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
RocketKoen schreef op maandag 14 juli 2014 @ 16:51:
Die dingen accelereren waarschijnlijk harder dan dat ze remmen. En als je dan naar achteren zit vlieg je uit je stoel. Net als bij een vliegtuig.
Euh, nee. Natuurlijk niet, want hoe hard je kunt remmen wordt gegeven door wanneer je wielen gaan slippen. Je kunt dus nooit sneller optrekken dan je kunt remmen (tenzij je een turbojet op je trein zet, maar dat lijkt me niet van toepassing). Daar komt nog bij dat hogesnelheidstreinen juist niet snel accelereren: ze zijn gebouwd om continu hoge snelheden te rijden, niet om snel die snelheid te bereiken. Snel optrekken doe je in een metrostel.

Overigens remt óók een vliegtuig een stuk harder dan dat 'ie optrekt - vliegtuigen remmen met alleen de disc brakes met 3.5-4 m/s^2 (daar komen de thrust reversers dan nog bij) en halen met opstijgen typisch tussen de 1.6 m/s^2 (747-400) en de 2 m/s^2 (767-700).

[ Voor 15% gewijzigd door ValHallASW op 14-07-2014 17:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaT
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

Nou jullie het toch over Bullettrains hebben, ik kwam onderstaand filmpje tegen... dat is een bizar ding!

Groot genoeg voor 2 hoofdletters

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

The fuck? Geïnspireerd door Josie and the Pussycats in Outer Space ofwat?

Afbeeldingslocatie: http://www.geocities.ws/corvenpage_miami2/Scripts/Jossie/Images/Josie12.jpg

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Shinkansen trekken helemaal niet hard op en remmen doen ze ook niet echt hard. Je zou Densha de Go Shinkansen kunnen proberen (of Densha de Go Final voor lokale treinen), dat is echt een goeie simulator. Tis wel volledig japans maar er zijn engelse walkthroughts beschikbaar.

Wikipedia: Densha de Go!!

[ Voor 13% gewijzigd door ArcticWolf op 14-07-2014 17:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 18:27

Onbekend

...

PaT schreef op maandag 14 juli 2014 @ 17:12:
Nou jullie het toch over Bullettrains hebben, ik kwam onderstaand filmpje tegen... dat is een bizar ding!

[video]
Geven die 4 pantograven niet enorm extra slijtage op de bovenleiding? Of hebben ze daar iets anders hangen dan hier?

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

CyBeR schreef op maandag 14 juli 2014 @ 17:14:
The fuck? Geïnspireerd door Josie and the Pussycats in Outer Space ofwat?

[afbeelding]
offtopic:
Wat doet Frederick Herman "Fred" Jones in dat plaatje? :S

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sus
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 09:28

sus

is druk :+

Nu in de trein r'daal-vlissingen, met 10 minuten vertraging. Maak nu voor het eerst mee dat ze alleen op de IC-stations stoppen en alle tussenliggende dus overslaan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvk
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19:40

bvk

Het gaat nooit snel genoeg!

Onbekend schreef op maandag 14 juli 2014 @ 17:51:
[...]

Geven die 4 pantograven niet enorm extra slijtage op de bovenleiding? Of hebben ze daar iets anders hangen dan hier?
En waarom 4 pantograven inderdaad, waar 1 er normaliter voldoende is?

Wat een bizar lelijk ding trouwens....

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV

MBV

ArcticWolf schreef op maandag 14 juli 2014 @ 16:41:
[...]

Ze hadden toch een zelfde systeem aan kunnen houden maar dan voor een andere chip? En van die stoelen heb je idd helaas gelijk...
Dat hebben ze toch ook gedaan? Behalve dan dat we hier zitten met 30 verschillende aanbieders die allemaal op een pasje moeten kunnen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
MBV schreef op maandag 14 juli 2014 @ 19:36:
[...]

Dat hebben ze toch ook gedaan? Behalve dan dat we hier zitten met 30 verschillende aanbieders die allemaal op een pasje moeten kunnen...
Nee, ik doelde meer op de poortjes met kaartje en OV chip ;)

Afbeeldingslocatie: http://www.japan-guide.com/g5/2359_002_03.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV

MBV

Denk je dat daar een Nederlander voor zou stoppen? Daar stap je makkelijker overheen dan dat je je chipkaart erdoor haalt, dus ik denk het niet :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blokker_1999
  • Laatst online: 12:38
Goner schreef op maandag 14 juli 2014 @ 13:42:

[...]

Is dat echt zo ??
Dat is echt zo, zeker buiten de spits hoor ik mensen, als ze met enkele zijn, vragen in welke richting dat de trein zal vertrekken zodat ze in de juiste richting kunnen zitten. Sommige mensen hebben het er echt moeilijk mee. Zelf zal ik proberen om net tegen de richting in te rijden, zoals hier elders al neergepend zou dit veiliger zijn daar de kans groter is dat een trein ergens op rijd en zo een snelle deceleratie zal krijgen dan dat deze van achter geraakt zal worden.
Maasluip schreef op maandag 14 juli 2014 @ 17:06:
[...]

Eh. Nee. Dat ding heet niet bullet train omdat hij zo snel accelereert. Er is nogal een limiet aan versnellen en vertragen op het spoor. Veel meer dan 1,5 m/s2 ga je niet halen (en dan praat je al over supersnel metromaterieel) terwijl een beetje auto makkelijk het dubbele doet.
Ik geloof dat het zelfs slechts 1,2 m/s2 is (als ik mijn cursussen van 10 jaar terug nog kan herinneren). Een HST aan 300km/h heeft zelfs bij een noodremming nog bijna 2km nodig om tot stilstand te komen.
Onbekend schreef op maandag 14 juli 2014 @ 17:51:
[...]

Een panto verslijt de bovenlijding toch niet? Het is net de panto die van een zacht materiaal is gemaakt (koolstof) dat afslijt.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend

Onbekend

...

De pantograven zullen inderdaad eerder slijten, maar die bovenleiding slijt ook. Maar ik heb geen flauw idee hoe snel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
MBV schreef op dinsdag 15 juli 2014 @ 11:26:
Denk je dat daar een Nederlander voor zou stoppen? Daar stap je makkelijker overheen dan dat je je chipkaart erdoor haalt, dus ik denk het niet :X
Waar staan nu wel gesloten poortjes dan? :P en je loopt er tegen aan en ze gaan ook open... zie je vaak genoeg gebeuren bij de GVB.
Maar goed ze zouden idd wat aangepast moeten worden, ik vind het persoonlijk een beetje achterlijk dat je geen papieren kaartjes meer kan kopen en dat de OV chipkaartjes een euro extra kosten.
Onbekend schreef op dinsdag 15 juli 2014 @ 20:20:
De pantograven zullen inderdaad eerder slijten, maar die bovenleiding slijt ook. Maar ik heb geen flauw idee hoe snel.
Als de bovenleiding GOED staat afgesteld, gaat hij ca. 30 jaar mee voordat de draad vervangen moet worden. Ik weet het niet exact maar volgens mij moet het contactgedeelte van de pantograaf elke 20 weken vervangen worden... (maar kan er ook naast zitten, weet niet zoveel van treinen zelf :P)

[ Voor 31% gewijzigd door ArcticWolf op 15-07-2014 20:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
ArcticWolf schreef op dinsdag 15 juli 2014 @ 20:40:
[...]

Waar staan nu wel gesloten poortjes dan? :P en je loopt er tegen aan en ze gaan ook open... zie je vaak genoeg gebeuren bij de GVB.
Maar goed ze zouden idd wat aangepast moeten worden, ik vind het persoonlijk een beetje achterlijk dat je geen papieren kaartjes meer kan kopen en dat de OV chipkaartjes een euro extra kosten.
In Rdam staan ze ook al een jaar of 8 dicht (bij de metro dan). Niets nieuws onder de zon.
Alleen daar zetten ze er wel eens een conducteur in de buurt. Die kan dan heel makkelijk zien wie zwart probeert te rijden.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vooghel
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 16:39

vooghel

Cunning linguist

RocketKoen schreef op dinsdag 15 juli 2014 @ 20:44:
[...]

In Rdam staan ze ook al een jaar of 8 dicht (bij de metro dan). Niets nieuws onder de zon.
Alleen daar zetten ze er wel eens een conducteur in de buurt. Die kan dan heel makkelijk zien wie zwart probeert te rijden.
De poortjes zijn daar ook wat hoger, niet echt geschikt om overheen te springen (wat bij de poortjes op de foto van ArcticWolf wel makkelijk kan).

Nederlands is makkelijker als je denkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV

MBV

[...]

Bij de RET-poortjes (en hoge NS-poortjes op bijvoorbeeld R'dam Alexander) kan je dat wel vergeten, die zijn 2 meter hoog. De lage NS-poortjes zijn al hoog genoeg dat je moet klauteren, maar goed, die staan toch overal open.
Als de bovenleiding GOED staat afgesteld, gaat hij ca. 30 jaar mee voordat de draad vervangen moet worden. Ik weet het niet exact maar volgens mij moet het contactgedeelte van de pantograaf elke 20 weken vervangen worden... (maar kan er ook naast zitten, weet niet zoveel van treinen zelf :P)
Ik heb zo'n vermoeden dat het ook iets met de tijdige vervanging van pantografen te maken heeft, ik heb wel wat foto's en filmpjes gezien van hoe dat niet moet :+ Een van de redenen dat ze iets aan automatische detectie gaan doen:
http://energievoorziening...afnemer/stroomafnemer.htm

[ Voor 9% gewijzigd door MBV op 15-07-2014 21:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Topicstarter
Blokker_1999 schreef op dinsdag 15 juli 2014 @ 20:16:

[...]

Ik geloof dat het zelfs slechts 1,2 m/s2 is (als ik mijn cursussen van 10 jaar terug nog kan herinneren). Een HST aan 300km/h heeft zelfs bij een noodremming nog bijna 2km nodig om tot stilstand te komen.
De Berlijnse U-Bahn serie H kan met 1,5 m/s2 versnellen. Als je daar op de dwarsbanken zit dan glij je gewoon naar achteren.

Remmen vanaf 300 km/h in 2 km is een vertraging van 1,75 m/s2.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goner

Goner

What can I do you for ?

[...]
Waar staan nu wel gesloten poortjes dan?
deze ?
Afbeeldingslocatie: http://www.ijsselmondenieuws.nl/wp-content/uploads/2012/01/ov-poortjes-station-lombardijen.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaT
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

Kijk ik nou verkeerd, of staan die poortjes gewoon allemaal open.

Groot genoeg voor 2 hoofdletters

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goner

Goner

What can I do you for ?

Toen nog wel ... maar intussen zijn ze allemaal dicht.
Misschien staat de meest rechtse nog open, maar zou toch vanaf 9 juli ook dicht moeten zijn (?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeoh
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 06-08 18:58

Jeoh

blaat

Je kan ook poortjes zoals ze op de metrostations hebben op sommige metrostations in de Parijse buitenwijken. Alsof je City 17 binnenloopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Maar goed, waarom zou je er overheen stappen? Voorheen haalde je toch ook gewoon een kaartje, dus zou het niet moeten uitmaken of de poortjes nou hoog of laag zijn... aangezien ze nog steeds controleren in de trein. Dus extra (dure?) hoge poortjes met geen functie...
De poortjes in Japan loop je namelijk gewoon open als je hard loopt en het kaartje gaat er scheef in (dan komt het kaartje weer terug) :P
En bij een noodgeval (brand oid) "zouden" onze hoge poortjes open moeten gaan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV

MBV

Omdat een van de doelen van de ov chipkaart was dat controles minder nodig waren, in elk geval voor de metro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Okay, maar ze worden nog steeds open geduwd (ja ze gaan dan piepen) maar als er toch niet gecontroleerd wordt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
ArcticWolf schreef op woensdag 16 juli 2014 @ 18:20:
Okay, maar ze worden nog steeds open geduwd (ja ze gaan dan piepen) maar als er toch niet gecontroleerd wordt...
Dan hoeven ze maar 1 man personeel neer te zetten op een station. Gaat het alarm dan kan die op de camera's zien wie het poortje open heeft getrapt. En ze een boete geven voor ze de trein instappen.

Hier staan ze bij centraal en hollandspoor ook elke avond al met een security team de kaartjes te controleren bij de ingang.
Dat is niet zo zeer tegen zwartrijders maar meer tegen zwervers, bedelaars en reljongeren die niet naar het station zijn gekomen om met de trein te gaan.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Nu online

Fiber

Beaches are for storming.

ArcticWolf schreef op woensdag 16 juli 2014 @ 18:20:
Of je loopt strak achter iemand aan als het een beetje druk is. Die deurtjes gaan niet snel genoeg dicht... :z

O, komt dat gepiep daar van...? O-)

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Fiber schreef op woensdag 16 juli 2014 @ 20:21:
[...]

Of je loopt strak achter iemand aan als het een beetje druk is. Die deurtjes gaan niet snel genoeg dicht... :z

O, komt dat gepiep daar van...? O-)
Volgens mij wel toch? :P
maar goed, reis eigenlijk alleen nog maar tussen Utrecht en Nijmegen... en daar zijn geen poortjes O-) Toen ik nog op Amsterdam Zuid kwam zag ik er genoeg de poortjes open rammen en dan gingen ze piepen.. xd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dcm360
  • Registratie: December 2006
  • Niet online

dcm360

Moderator Discord

HD7767 powered

Ah, dat verklaart ook wel een beetje het lawaai achter me toen ik gisteren op station Tussenwater stond (ik liep als eerste van de trein door de poortjes heen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F.West98
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 05-10 02:38

F.West98

Alweer 16 jaar hier

In Rome kan je makkelijk met meerdere mensen door de poortjes heen hoor O-)

2x Dell UP2716D | R9 7950X | 128GB RAM | 980 Pro 2TB x2 | RTX2070 Super
.oisyn: Windows is net zo slecht in commandline als Linux in GUI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJnte
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 09:42
Nu we het toch over de OV-chipkaart hebben. Hoe werkt het precies als je nu met de trein van Heerlen naar Aachen wil? Inchecken gaat niet, papieren kaartje kopen ook niet. Ik word nu de hele tijd verwezen naar de NS Int website maar daar heb ik geen bal aan.

Exploring the world by bicycle! cyclingsilk.wordpress.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Uitchecken op het laatste Nederlandse station en van daar tot Aachen een e-ticket kopen. Of meteen van begin tot eindpunt een e-ticket kopen. Mits NS International die bestemming erkend....

edit: Dit zegt de reisplanner van NS International "Treinen voor dit traject zijn niet online of telefonisch te boeken. Tickets zijn te koop via de kaartverkoop automaten op de stations."

edit2: Volgens https://www.nsinternation...estemmingen-kaartautomaat kun je inderdaad een ticket uit de automaat halen.

[ Voor 49% gewijzigd door Raven op 17-07-2014 15:33 ]

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• victorb
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23-02-2024
Ik heb tijdens mijn vakantie in Madagaskar een trein rit gemaakt van 13 uur. Er zaten maar 9 toeristen op de trein en de rest waren lokale mensen. Ik heb overal op de trein meegereden en gefilmd! Ook in de locomotief en voorop de trein.

De locomotief is een Alsthom AD16B. Deze diesel locomotief van 1600pk is de laatste van de 6 op dit traject. De andere zijn gecrasht of gesloopt. Het spoor is een meter breed en is inbeslag genomen vand e duitsers na WW1.

NAS Server build http://www.youtube.com/watch?v=kBYMVUNrvDY 3DFX Voodoo2 Sli Build introductie http://www.youtube.com/watch?v=5PAIUJCJHGM

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vooghel
  • Registratie: Oktober 2001

vooghel

Cunning linguist

_O_ Awesome filmpje!

Nederlands is makkelijker als je denkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Veel gewonden bij treinbotsing Frankrijk
Door een botsing tussen twee treinen zijn donderdagmiddag in Zuid-Frankrijk vijftien gewonden gevallen. Drie van hen zijn er ernstig aan toe.

De stoptrein van Pau naar Dax botste achterop een TGV, een hogesnelheidtrein, die op weg was van Tarbes naar Parijs.

Het ongeluk gebeurde ter hoogte van de gemeente Denguin in het departement Pyrénées-Atlantiques, aldus Franse media. De TGV had zo'n honderdtachtig inzittenden, de stoptrein zestig à zeventig. Over de toedracht van het ongeluk zijn geen nadere bijzonderheden bekend.

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/8pbfQKbkBCZf0NzJ71ZpOwEd/full.jpg

Gaan geruchten dat achterstallig onderhoud aan de infra een rol gespeeld zou hebben.

[ Voor 19% gewijzigd door wildhagen op 17-07-2014 20:39 ]

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alex)
  • Laatst online: 21-08 11:20
wildhagen schreef op donderdag 17 juli 2014 @ 20:39:
[afbeelding]

Gaan geruchten dat achterstallig onderhoud aan de infra een rol gespeeld zou hebben.
Lijkt me eerder een gevalletje 'rood sein gemist'. Achterstallig onderhoud aan infra zorgt meestal voor ontsporingen, niet voor aanrijdingen.

We are shaping the future

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV

MBV

Tenzij een beveiligingssysteem zoals ATB door gebrek aan onderhoud is uitgeschakeld, of dat er nog een antiek beveiligingssysteem wordt gebruikt zoals bij dat ongeluk in Spanje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vinnienerd
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 19:26
Speculaasie, yummie :9~

[ Voor 8% gewijzigd door Vinnienerd op 17-07-2014 21:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alex)
Een antiek systeem lijkt me niet, in Frankrijk is op de klassieke lijnen KVB in gebruik, een systeem uit de jaren 90. Dat systeem is in 1991 ingevoerd en zou moeten voorkomen dat treinen door rood gaan. Wat op zich wel lijkt te werken, je hoort amper iets uit Frankrijk komen over ongelukken veroorzaakt door STS-passages.

---

Het Franse spoorwegnetwerk kent een paar verschillende blokstelsels, waarbij de drukte een bepalende factor is voor het gebruikte blokstelsel. Op drukke baanvakken wordt "BAL" gebruikt (Bloc Automatique Lumineux, met een bloklengte van maximaal 3 km), maar op minder drukke baanvakken wordt een afgeleid systeem genaamd "BAPR" gebruikt.

Bij BAPR zijn de blokken een stuk langer (maximaal 15 km) uit kostenoverwegingen. Onder BAPR is het toegestaan om een rood sein te passeren na contact met de treindienstleider (als contact met de trdl niet mogelijk was, na 15 minuten te hebben gewacht), rijdend op zicht.

Als ik het goed begrijp is het onder BAPR dus mogelijk dat er meerdere treinen in hetzelfde blok rijden, waarbij dus de verantwoordelijkheid bij de treindienstleider ligt.

Als op deze lijn sprake is van een BAPR-blokstelsel, dan zou het kunnen dat de machinist van de TER onvoldoende aandacht besteedde aan het spoor voor hem toen hij op zicht moest rijden.

---

wildhagen heeft zich waarschijnlijk gebaseerd op een artikel van BBC waarin dit staat:
The collision follows a recent damning report into the rail crash south of Paris last year, in which seven people died.

That report highlighted the poor state of France's rail network, with the blame placed on poor maintenance checks.
Dat rapport ging over Brétigny, niet over wat er vandaag is gebeurd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Alex) schreef op donderdag 17 juli 2014 @ 22:12:
Een antiek systeem lijkt me niet, in Frankrijk is op de klassieke lijnen KVB in gebruik, een systeem uit de jaren 90. Dat systeem is in 1991 ingevoerd en zou moeten voorkomen dat treinen door rood gaan. Wat op zich wel lijkt te werken, je hoort amper iets uit Frankrijk komen over ongelukken veroorzaakt door STS-passages.

---

Het Franse spoorwegnetwerk kent een paar verschillende blokstelsels, waarbij de drukte een bepalende factor is voor het gebruikte blokstelsel. Op drukke baanvakken wordt "BAL" gebruikt (Bloc Automatique Lumineux, met een bloklengte van maximaal 3 km), maar op minder drukke baanvakken wordt een afgeleid systeem genaamd "BAPR" gebruikt.

Bij BAPR zijn de blokken een stuk langer (maximaal 15 km) uit kostenoverwegingen. Onder BAPR is het toegestaan om een rood sein te passeren na contact met de treindienstleider (als contact met de trdl niet mogelijk was, na 15 minuten te hebben gewacht), rijdend op zicht.

Als ik het goed begrijp is het onder BAPR dus mogelijk dat er meerdere treinen in hetzelfde blok rijden, waarbij dus de verantwoordelijkheid bij de treindienstleider ligt.

Als op deze lijn sprake is van een BAPR-blokstelsel, dan zou het kunnen dat de machinist van de TER onvoldoende aandacht besteedde aan het spoor voor hem toen hij op zicht moest rijden.

---

wildhagen heeft zich waarschijnlijk gebaseerd op een artikel van BBC waarin dit staat:

[...]

Dat rapport ging over Brétigny, niet over wat er vandaag is gebeurd.
In Nederland kan helaas zelfs al is er ATB-Vv aanwezig door rood gereden worden, omdat er tot voor kort geen controle was of hij nou of niet werkte of aanstond... dit is helaas al een paar keer voorgekomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Duitse trein strandt na uitvallen airco
In Deventer is vanmiddag een internationale trein uit Duitsland gestrand door problemen met de airco. Alle passagiers moesten de trein verlaten en met een trein van de NS verder reizen.

Volgens de krant Die Welt was halverwege het traject Berlijn-Amsterdam de airco in ten minste twee rijtuigen uitgevallen. Vanaf dat moment liepen de temperaturen snel op. "Het was net een sauna", zei een reiziger tegen de krant. "We hebben gezweet, zonder ons te bewegen."

In Deventer was de temperatuur zo hoog opgelopen dat de hoofdconducteur het niet verantwoord vond om de reis voort te zetten. De passagiers moesten de trein verlaten en de trein werd uit de dienstregeling gehaald. De reizigers zijn met een treinstel van de NS naar Amsterdam doorgereden.

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
Lijkt me logisch.
De treinen met airco (tenminste, de nieuwe) hebben totaal geen ventilatie of aanvoer van verse lucht anders dan de airco.

In een mat64 zet je een raampje open. Maar als de airco in een VIRM of SLT uitvalt heb je een probleem.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Inmiddels is ook de aanbesteding gestart van de Intercity Next Generation (ICNG).
Ik heb even een paar dingen dik gemaakt die volgens mij wel interessant zijn.
NS Lease intends to conclude a Purchase Agreement for the delivery of new EMUs (“Train Sets”) for passenger services, including but not limited to, driving and maintenance training, documentation, and spare parts (“Purchase Agreement”).
A base order of Train Sets, at least intended for operation on the Dutch Railway Network and on HSL Zuid, including other items such as training and documentation and spare parts, and possible additional orders will be part of the Purchase Agreement.
Start of operation is foreseen in 2020. As such, time is of the essence.
The base order foresees, besides the other deliverables, the supply of Train Sets with a total capacity of approximately 30,000 seats depending on train configurations.
Possible additional orders, that may consist of multiple batches, versions (see below), and volumes, with a capacity of up to approximately 80,000 seats are foreseen until approximately 2030. This is mainly depending on passenger growth and developments regarding the concession.
The main characteristics of the base order Train Sets are as follows:
A. General characteristics
• The Train Sets must comply with the applicable standards including but not limited to European and Dutch legislation regulations, Dutch authorization regulations, UIC, NEN, DIN etc;
• The Train Sets characteristics shall establish a Smooth Introduction of the Train Sets in the different NS operations and processes;
• The product platform shall allow for Train Sets versions of approximately 80 meters, 110 meters, and 160 meters in length.
B. Comfort characteristics
• The Train Sets shall have a modern appearance, in line with the NS intercity format;
• Comfortable interior appearance with zones accommodating the requirements of different passenger categories in line with the NS intercity format;
• Interior lay- out, door positions, door width, and level entrance at platform height to allow comfortable access and egress;
• Comfortable passenger experience, with limited pressure and temperature variation and low interior noise and vibrations.
C. Performance characteristics
• Low life cycle costs, high level of reliability and availability;
• Sustainable by design and use;
• Fit for use in the Netherlands with regards to but not limited to environmental conditions, infrastructure conditions, maintenance, operational use and passenger use.
D. Operational characteristics
Train Sets for intercity- type services on both the 1500 V DC electrified HRN and the 25 kV AC electrified HSL- Zuid, based upon proven technologies;
Service speed of 200 km/h;
Equipped with ATB and ERTMS;
• Low exterior noise emission, more stringent than TSI for operation and stabling;
• Short access and egress times;
• Wheelchair users shall be able to enter and exit ICNG independently of staff support at designated entrances;
• Running performance, deceleration and acceleration, dwell times and other characteristics that will allow the achievement of the timetable on both HSL- Zuid corridor and HRN as well as support the NS/ ProRail program “Hoog Frequent Spoor” (see http://www.prorail.nl/sit...en_zonder_spoorboekje.pdf).
E. Optional
• As an option, an additional 3000 V DC system for operation on the HRN (related to future changes in the HRN infrastructure) is considered.

Possible additional orders
NS Lease foresees a possible need for additional orders regarding various Train Set versions based on the same product platform, consisting of:
additional Train Sets with base order characteristics as described above;
– Train Sets for operation on the HRN only;
– Train Sets for cross border services into Belgium;
– Train Sets for cross border services into Germany
.

In addition NS Lease might conclude a support agreement and spare parts agreement with the selected Bidder. More details please see Prequalification Document.
TL;DR:
- Treinen voor het HRN en de HSL, met opties in de toekomst voor Duitsland en België;
- Treinsamenstellingen van 3, 4 en 6 bakken;
- ERTMS en ATB (-STM);
- 200 km/u;
- Indienststelling 2020.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
Ze willen dus een trein die zowel als stoptrein kan dienen en als HSL.

Handig voor de flexibiliteit. Maar krijg je dan niet een JSF effect waar een voertuig wat alles moet kunnen, nergens goed in is. En duur...

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!
• Comfortable passenger experience, with limited pressure and temperature variation and low interior noise and vibrations.
hopelijk is hier een richtlijn voor... anders slaat deze eis namelijk nergens op :P

@RocketKoen waar haal jij vandaan dat het een stoptrein moet zijn?

[ Voor 13% gewijzigd door ArcticWolf op 19-07-2014 10:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online
Is dat ICNG bedoeld om (een deel van) ICMm te vervangen en dus af te kunnen voeren, of is het echt een uitbreiding op het materieelpark?

[ Voor 5% gewijzigd door wildhagen op 19-07-2014 10:53 ]

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• enchion
  • Niet online
• The Train Sets shall have a modern appearance, in line with the NS intercity format;
ArcticWolf schreef op zaterdag 19 juli 2014 @ 10:22:
[...]

hopelijk is hier een richtlijn voor... anders slaat deze eis namelijk nergens op :P
Bedoelen ze met "Modern" Aldi-format (uitstraling zo goedkoop als mogelijk) of Mondriaan (minimalistisch maar uitstraling zo duur als mogelijk.)

Ik hoop altijd dat we weer eens een nieuwe klassieker in Nederland krijgen dan al die plastic/kunststof speelgoedtreintjes die je langzamaan overal begint te zien.
Ik hoop elke keer op een nieuwe Koploper wat design betreft, mooi oranje met bruin. ;)
Trein mag imho ook gezellig zijn ipv alleen een kunststof/gekoelde vlees container.

How do you save a random generator ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blokker_1999
Benieuwd of men ook in NL de voorwaarden schrijft naar de hand van 1 leverancier. Bij de gunning van de M7 in België heeft men een heel duidelijke voorkeur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV

MBV

Na de falende fyra? Ik neem aan dat ze deze aanbesteding eerder te netjes zullen doen. Ben wel benieuwd of ze een reputatie-eis stellen aan de leverancier. Zou mooi zijn als ansaldobreda hem wint :')

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Hopelijk schrijft er dit keer ook een Japanse fabrikant in O+
Maar ik gok dat NedTrain een voorkeur heeft voor Bombardier, Siemens of Alstom (die ze waarschijnlijk niet gaan uitspreken)

[ Voor 52% gewijzigd door ArcticWolf op 19-07-2014 13:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV

MBV

Ook niet voor aanwezige kennis bij onderhoudspersoneel? Ik weet niet in hoeverre dat wordt toegestaan bij een aanbesteding, maar het lijkt mij een legitieme reden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online
Je mag niet zomaar zeggen bij een aanbesteding dat het 'partij X' moet worden.

Wel kan je een aanbesteding heel erg schrijven naar één specifieke leverancier (bijvoorbeeld door eisen te stellen waarvan je weet dat er redelijkerwijs maar één producent aan kan voldoen), maar mocht er toch een andere inschrijven mag je die niet om die reden (dat het niet 'partij X' is) weigeren.

Dat gebeurt zovaak.

[ Voor 3% gewijzigd door wildhagen op 19-07-2014 14:41 ]

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
MBV schreef op zaterdag 19 juli 2014 @ 14:31:
Ook niet voor aanwezige kennis bij onderhoudspersoneel? Ik weet niet in hoeverre dat wordt toegestaan bij een aanbesteding, maar het lijkt mij een legitieme reden.
Zelfde gebeurde bij de aanbesteding van AB, enkele (hoofd)monteurs hadden hun bezwaar geuit tegen de komst van AB treinen en daar werd ook niet naar geluisterd.

Maar volgens mij mag de NS nog steeds wel treinen van de plank kopen, als zij 200 x ICE3M's willen bestellen mag dat. Zijn wel weer voorwaarden aan verbonden aangezien ze de aankoop moeten kunnen verantwoorden aan de aandeelhouder(s) etc..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
[...]

Oh oops, ik dacht dat het om de SNG ging.
MBV schreef op zaterdag 19 juli 2014 @ 14:31:
Er staat training en documentatie in de offerte.

Wat dat betekent is dat degene die de aanbesteding wint waarschijnlijk een Nederlands bedrijf inschakelt om die te ontwikkelen en dan zal Nedtrain hun personeel daarmee gaan scholen.

Als het een bestaand type trein is gaat het om vertalen en aanpassen van Duits of Engels materiaal.

Waar het nog wel eens fout gaat is dat ze daar veel te laat mee beginnen. Bij de SLT was de planning de monteurs op te leiding voor de 1e onderhoudsbeurt (na 3 jaar ofzo).
Toen alles de 1e winter uitviel was de documentatie dus nog niet eens klaar, laat staat dat het personeel training had gehad.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

[...]

Neem aan van wel gezien dingen als 'low-lifecyclecosts' natuurlijk ook fantastisch duidelijk is.

Overigens hoe ver je ook specificeert onduidelijkheden houd je _altijd_ maar goed die misvatting ziet bijna niemand en zeker een politicus niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alex)
Dit is pas een eerste stap van de aanbesteding hè, het daadwerkelijk specificeren van die eisen komt pas op een later moment (waarna de eerste partijen afhaken). In de ITT voor de sprinters was het niet duidelijker gespecificeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Natuurlijk, echter blijft de misvatting vaak bestaan dat je alles vast kan leggen. Geef mij een specificatie en ik kan je wat aanwijzen waar ik iets kan maken wat niet voldoet maar toch aan de specificaties voldoet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blokker_1999
MBV schreef op zaterdag 19 juli 2014 @ 13:36:
Na de falende fyra? Ik neem aan dat ze deze aanbesteding eerder te netjes zullen doen. Ben wel benieuwd of ze een reputatie-eis stellen aan de leverancier. Zou mooi zijn als ansaldobreda hem wint :')
Heeft de NMBS ook gedaan bij de aanbesteding van de nieuwe M7 (geen idee waarom men hem zo noemt in de wandelgangen aangezien het om EMUs zal gaan. Wel wenst men de mogelijkheid om de gesleepte kasten in te zetten in rijtuigopstellingen). Ze hebben simpelweg opgenomen dat de leverancier de afgelopen (ik dacht) 5 jaar succesvol een product in de europese markt moet hebben gezet. AB valt daarmee in principe af omdat zowel de Fyra als de Deense IC4 nu niet echt een succes genoemd kunnen worden.
ArcticWolf schreef op zaterdag 19 juli 2014 @ 13:55:
Hopelijk schrijft er dit keer ook een Japanse fabrikant in O+
Maar ik gok dat NedTrain een voorkeur heeft voor Bombardier, Siemens of Alstom (die ze waarschijnlijk niet gaan uitspreken)
Men hoeft ze niet uit te spreken. Soms kan je die ook gewoon afleiden uit de gestelde vereisten. Zo zit Bombardier al jaren te roepen dat er werk van de NMBS naar hen moet komen of dat men de vestiging in Brugge zal sluiten. Daarom was de NMBS al met Siemens overeengekomen om 1/3de van de Desiro stellen in Brugge te laten assembleren. Maar ook bij de aanbesteding van de M7 ziet men dat de voorkeur uitgaat naar Bombardier. Zo vereist men dat de M7 een Vmax heeft van 200kph, maar mag dit bij levering beperkd zijn tot 189kph om dan later verhoogd te worden. Een zeer vreemde toegeving totdat men de specsheet van de Bombardier Twindexx erbij neemt. De Vario variant heeft namelijk een Vmax van 189kph en kan dus direct meedingen.

En wanneer we de brochure van de Twindexx erbij nemen ( http://www.bombardier-tra...111001_BR_TWINDEXX_en.pdf ) dan merken we op pagina 5 waar de mogelijke samenstellingen staan dat ze deze getekend hebben in NMBS kleuren terwijl op pagina 4 nog de SBB kleuren werden gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend

Onbekend

...

• Train Sets for intercity- type services on both the 1500 V DC electrified HRN and the 25 kV AC electrified HSL- Zuid, based upon proven technologies;
• Service speed of 200 km/h;
Zou dat betekenen dat ze treinen over de HSL willen laten gaan rijden om het andere spoor iets te ontlasten?
De snelheid waarvoor het HSL traject is gemaakt ligt namelijk een stuk hoger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV

MBV

De meest logische gedachte erachter is dat ze 1 treinstel willen waarmee ze alle intercitydiensten kunnen uitvoeren, en waarmee ze het materieeltekort op de HSL kunnen opvangen. En de eis van 200km/u volgt al vrij simpel uit de sterke wens van de 2e kamer om intercitydiensten sneller te laten rijden.

Wie weet gaan ze ooit de huidige intercity sneltrein noemen, en daarnaast echte doorgaande treinen uitvinden, intercity direct of zoiets. Daarmee kan je namelijk veel meer winst halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber
  • Nu online

Fiber

Precies. De grootste winst zit meestal niet in de topsnelheid, maar in minder vaak en korter stoppen en in het sneller maken van de 'langzame stukken' in een route volgens mij.

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

RocketKoen schreef op woensdag 16 juli 2014 @ 19:56:
[...]

Dan hoeven ze maar 1 man personeel neer te zetten op een station. Gaat het alarm dan kan die op de camera's zien wie het poortje open heeft getrapt. En ze een boete geven voor ze de trein instappen.

Hier staan ze bij centraal en hollandspoor ook elke avond al met een security team de kaartjes te controleren bij de ingang.
Dat is niet zo zeer tegen zwartrijders maar meer tegen zwervers, bedelaars en reljongeren die niet naar het station zijn gekomen om met de trein te gaan.
Leuk voor op stations waar nog personeel rondloopt. Hier in Veenendaal hebben we 3 stations, waar in totaal 2 mensen werken. Maar dat zijn de kassa-miepen van de kioskjes (1 station heeft niet eens een kiosk). Dichtstbijzijnde stations met personeel zijn Ede - Wageningen, Arnhem en Utrecht. Daar hebben ze overigens dan weer geen poortjes. Die heb ik eigenlijk alleen nog maar in of rond de Randstad gezien. De meeste stations zijn klein en hebben nauwelijks voorzieningen. Op onze 3 stations staan bij elkaar 4 kaartautomaten bijvoorbeeld. Zolang je op meerdere plaatsen nog in een trein kunt stappen zonder door een poortje te hoeven, zullen ze in de trein moeten blijven controleren.

Ik vraag me trouwens af hoe hoog de boete zal zijn als je zonder kaartje op het perron staat. Want het is pas zwartrijden als je in een trein stapt.

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 20-07-2014 10:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Fiber schreef op zondag 20 juli 2014 @ 10:30:
Precies. De grootste winst zit meestal niet in de topsnelheid, maar in minder vaak en korter stoppen en in het sneller maken van de 'langzame stukken' in een route volgens mij.
De grootste strop tussen Utrecht en Amsterdam CS zit hem tussen Amsterdam Amstel en Amsterdam CS, dus daar heb je wel gelijk in ;)
Als men het stuk tussen Amstel en CS verhoogt van 60 naar 100 incl een 100 > 40 > 0 remming bij CS scheelt dat bijna 4 minuten meen ik (tijdje geleden dat ik het heb uitgerekend). Van 140 naar 200 tussen Utrecht en Amstel scheelt "maar" 90~120 seconden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flowerp
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 11-09 18:20
RocketKoen schreef op zaterdag 19 juli 2014 @ 10:13:
[...]

Lijkt me logisch.
De treinen met airco (tenminste, de nieuwe) hebben totaal geen ventilatie of aanvoer van verse lucht anders dan de airco.

In een mat64 zet je een raampje open. Maar als de airco in een VIRM of SLT uitvalt heb je een probleem.
In de IC van Den Helder naar Nijmegen was dat gisteren het geval, maar dat ding reed gewoon door :X

Om een indruk te geven van hoe warm het was. Ik zat eerst vlak bij het station in een cafe met airco zachtjes aan en daar was het warm maar goed te doen. Bij het naar buiten gaan (was ~35 toen) voelde ik de spreekwoordelijke klap van de warmte, maar bij het binnenstappen van de coupe was het NOG zo'n klap van de warmte, en toen kwam ik dus van een perron waar het zo'n 35 graden was.

Adem halen was vrij moeilijk en ook bij compleet stil zitten begon ik spontaan als een gek te zweten.

De trein reed echter gewoon door en op een (zinloze) poging na koelte te krijgen door de coupe deuren open te houden bleef iedereen ook gewoon zitten.

It's shocking to find how many people do not believe they can learn, and how many more believe learning to be difficult.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
flowerp schreef op zondag 20 juli 2014 @ 11:46:
[...]

In de IC van Den Helder naar Nijmegen was dat gisteren het geval, maar dat ding reed gewoon door :X

Om een indruk te geven van hoe warm het was. Ik zat eerst vlak bij het station in een cafe met airco zachtjes aan en daar was het warm maar goed te doen. Bij het naar buiten gaan (was ~35 toen) voelde ik de spreekwoordelijke klap van de warmte, maar bij het binnenstappen van de coupe was het NOG zo'n klap van de warmte, en toen kwam ik dus van een perron waar het zo'n 35 graden was.

Adem halen was vrij moeilijk en ook bij compleet stil zitten begon ik spontaan als een gek te zweten.

De trein reed echter gewoon door en op een (zinloze) poging na koelte te krijgen door de coupe deuren open te houden bleef iedereen ook gewoon zitten.
Soms vraag ik me af of ze niet gewoon vergeten de airco aan te zetten :X afgelopen vrijdag kwam ik uit Nijmegen richting Den Helder (V-IRM) en de ventilatie deed het niet eens... ;(

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Het kan zijn dat de airco inderdaad 'getript' is. Dit is per bak een aparte installatie, waardoor het klimaat per bak ook kan verschillen. De conducteur kan deze proberen te resetten, maar helaas lijken maar weinigen te weten waar je dat kan doen.
Aanzetten van de airco gebeurt in principe automatisch zodra de trein 'gereed' voor de dienst is.

[ Voor 16% gewijzigd door EDIT op 20-07-2014 15:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Kan je dan niet gewoon naar het volgende rijtuig lopen? Aangezien het per rijtuig geregeld schijnt te zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Klopt vaak, niet altijd, is een bak verder lopen de oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blokker_1999
ArcticWolf schreef op zondag 20 juli 2014 @ 13:25:
[...]

Soms vraag ik me af of ze niet gewoon vergeten de airco aan te zetten :X afgelopen vrijdag kwam ik uit Nijmegen richting Den Helder (V-IRM) en de ventilatie deed het niet eens... ;(
Wanneer de sturing van de airco detecteerd dat de statische omvormer in werking is zal deze uit zichzelf de airco eenheid opstarten. Deze word, gelukkig, niet per bak apart opgestart.
EDIT schreef op zondag 20 juli 2014 @ 15:27:
Het kan zijn dat de airco inderdaad 'getript' is. Dit is per bak een aparte installatie, waardoor het klimaat per bak ook kan verschillen. De conducteur kan deze proberen te resetten, maar helaas lijken maar weinigen te weten waar je dat kan doen.
Aanzetten van de airco gebeurt in principe automatisch zodra de trein 'gereed' voor de dienst is.
Er kan zoveel mis zijn met een airco eenheid. De sturing op zich kan defect zijn, er kan een defect in de airco installatie zitten, het kan simpelweg een automatische zekering zijn die gesprongen (in de LS kast of in de koffer van de airco op zich). Meeste sturingen op een trein zullen trouwens proberen zichzelf te resetten en pas wanneer een fout zich blijft herhalen volledig uitschakelen. Dit om te voorkomen dat bij de minste fout een belangrijk systeem volledig uitvalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
De VIRM heeft 2 airco's per bak als ik me niet vergis. Boven elk balkon.
Dat ze beide kapot zijn lijkt me sterk.

Het kan wel dat de airco oververhit is geraakt. Ze vallen al uit bij 50 graden, en de temperatuur in de schaduw was gisteren 35.
Ik weet niet uit mijn hoofd of ze dan automatisch weer opstarten als ze afkoelen.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV

MBV

Als dat het geval is, werkt de luchtverversing dan nog wel? Dat de koeling niet meer werkt snap ik, maar soms lijkt het alsof er 0 ventilatie is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
MBV schreef op zondag 20 juli 2014 @ 19:26:
Als dat het geval is, werkt de luchtverversing dan nog wel? Dat de koeling niet meer werkt snap ik, maar soms lijkt het alsof er 0 ventilatie is.
Dit ^^

Die V-IRM afgelopen vrijdag had niks aan :X (gelukkig was het maar 32C }:O en was de trein nagenoeg leeg)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flowerp
GoldenSample schreef op zondag 20 juli 2014 @ 16:32:
Klopt vaak, niet altijd, is een bak verder lopen de oplossing.
Klopt, in de volgende bak stond ie gewoon aan. Op het balkon was het ook nog heel erg warm, maar zodra je de schuifdeuren in het koppelstuk voorbij voelde je de frissere lucht al tegemoet komen.

It's shocking to find how many people do not believe they can learn, and how many more believe learning to be difficult.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
MBV schreef op zondag 20 juli 2014 @ 19:26:
De airco, verwarming en luchtverversing zijn 1 systeem.
Er zit een regelklep in die kan kiezen hoeveel lucht van buiten wordt aangezogen. Daarna kan het direct naar binnen, door de airco, of over de remweerstanden (voor verwarming).

In geval van oververhitte remweerstanden kan hij ook lucht over de remweerstanden zuigen en meteen weer naar buiten. Dat zou verklaren waarom er helemaal geen ventilatie was.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maardiweb
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 06-10 10:10
MBV schreef op zondag 20 juli 2014 @ 10:24:
De meest logische gedachte erachter is dat ze 1 treinstel willen waarmee ze alle intercitydiensten kunnen uitvoeren, en waarmee ze het materieeltekort op de HSL kunnen opvangen. En de eis van 200km/u volgt al vrij simpel uit de sterke wens van de 2e kamer om intercitydiensten sneller te laten rijden.
Klopt grotendeels. Het is alleen jammer dat de politiek weer iets anders wil dan de NS. De NS wil het liefst één trein die ze zowel op de HSL als op het conventionele spoor kunnen inzetten, de HSL wordt in de nieuwe concessie waarschijnlijk ook opgenomen in het hoofdrailnet. De trein rijdt dan 200 km/h op de HSL, en 140 (en later misschien 160) op het conventionele spoor.

Politiek vindt dit een slecht idee en willen meer snelheid op de HSL, maar dat maakt dat de trein weer hele andere specificaties moet hebben: Gelijkvloerse instap en dubbele deuren zijn dan niet meer mogelijk bijvoorbeeld. Daarnaast moet een trein die harder dan 200 km/h rijdt ook weer veel langer optrekken en afremmen, wat de snelheidswinst uiteindelijk minimaal maakt.

Ik mag hopen dat men nu niet wederom dezelfde fout maakt als bij de Fyra. Doordat de politiek geen genoegen nam met een trein die 220 km/h reed, is men uiteindelijk uitgekomen bij AnsaldoBreda omdat deze partij als enige overbleef nadat de snelheids-eis werd verhoogd.

If you want to be the best, you need to work with the best :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber
  • Nu online

Fiber

200 km/h lijkt mij hard zat in ons kikkerlandje en eventueel België...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flowerp
Maardiweb schreef op zondag 20 juli 2014 @ 22:17:
Daarnaast moet een trein die harder dan 200 km/h rijdt ook weer veel langer optrekken en afremmen, wat de snelheidswinst uiteindelijk minimaal maakt.
Weet niet op het technisch mogelijk is, maar treinen mogen best een beetje harder optrekken van mij. Dat gaat nu wel heel erg makjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV

MBV

@Maardiweb: de politiek wil dat er niet alleen op de HSL hard wordt gereden, dus dat komt dan weer mooi uit :P

@flowerp: ik ben bang dat we dan moeten overstappen op maglev-treinen. Er zit wat weinig frictie tussen stalen wielen en rails, de enige optie is meer aangedreven assen. En volgens mij kunnen treinen onder gunstige omstandigheden wel harder optrekken, maar de dienstregeling moet ook werken bij blaadjes en 5cm sneeuw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robkazoe
  • Registratie: December 2002
Ik had afgelopen vrijdag ook een bak waar de airco uit stond en/of stuk was. Was een VIRM met 50% eerste en 50% tweede klasse. Ik ging in de eerste klasse zitten en daar deed ie het dus niet. Vervolgens was ik bijna bij mijn station en wilde ik via de tweede klasse uitstappen en daar was het wel koel. Toen baalde ik wel even. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ValHallASW
  • Niet online
MBV schreef op zondag 20 juli 2014 @ 23:05:
@flowerp: ik ben bang dat we dan moeten overstappen op maglev-treinen. Er zit wat weinig frictie tussen stalen wielen en rails, de enige optie is meer aangedreven assen. En volgens mij kunnen treinen onder gunstige omstandigheden wel harder optrekken, maar de dienstregeling moet ook werken bij blaadjes en 5cm sneeuw.
Om het rekensommetje even te maken: 'lubricated steel' heeft een frictiecoëfficient van 0.19. De maximale versnelling die je horizontaal kunt inzetten in the worst case scenario is dan 0.19 maal de versnelling van de zwaartekracht, dus 0.19 x 9.8m/s2 = 0.19 x 9.8m/s2 = 1.8m/s2. Om een idee te geven: dat is 0-100 in 15.5s.

Ohja, en dat is als alle assen aangedreven zijn - de maximale aanzetkracht voor een bepaalde as wordt namelijk gegeven door het gewicht dat op die as rust. In het geval van bv VIRM is maar de helft van de rijtuigen aangedreven, waardoor je dus ook maar de helft van de bovenstaande versnelling haalt (hoewel de motorrijtuigen vast iets zwaarder zijn)

[ Voor 18% gewijzigd door ValHallASW op 21-07-2014 06:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Vergeet ook niet dat het een kostenplaatje is, meer vermogen is duurder in aanschaf, duurder in gebruik en duurder in onderhoud. Daarnaast is de laatste jaren de trend (omdat de politiek klantvriendelijkheid meet in % op tijd) om de dienstregeling op te rekken. Hierdoor kan er bij een normale dienst onder de maximum snelheid gereden worden, dus "tijdsverlies".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV

MBV

Vandaar ook: "En volgens mij kunnen treinen onder gunstige omstandigheden wel harder optrekken, maar de dienstregeling moet ook werken bij blaadjes en 5cm sneeuw."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maardiweb
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 06-10 10:10
Waren er onlangs niet ook allemaal nieuwsberichten met ideeën om de spanning op de bovenleiding te verhogen, zodat er meer tractie mogelijk is? Dat zou dan resulteren in sneller optrekken, hoewel wel eerst alle treinen moeten worden aangepast ;)

If you want to be the best, you need to work with the best :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Robkazoe schreef op maandag 21 juli 2014 @ 00:14:
Ik had afgelopen vrijdag ook een bak waar de airco uit stond en/of stuk was. Was een VIRM met 50% eerste en 50% tweede klasse. Ik ging in de eerste klasse zitten en daar deed ie het dus niet. Vervolgens was ik bijna bij mijn station en wilde ik via de tweede klasse uitstappen en daar was het wel koel. Toen baalde ik wel even. :P
Geld terugvragen omdat de 2e klas comfortabeler was dan de duurdere 1e klas? :P

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blokker_1999
Maardiweb schreef op maandag 21 juli 2014 @ 10:47:
Waren er onlangs niet ook allemaal nieuwsberichten met ideeën om de spanning op de bovenleiding te verhogen, zodat er meer tractie mogelijk is? Dat zou dan resulteren in sneller optrekken, hoewel wel eerst alle treinen moeten worden aangepast ;)
Ik vermoed dat als er ooit een verhoging komt dat dit naar 25kV~ zal zijn zoals op de HSL, is in België ook sprake van, maar dat is een project dat ik de eerste 20 jaar niet zie gebeuren. Eerst zal er voldoende tractiemateriaal moeten zijn dat op die aangepaste lijnen kan rijden.

Pagina: 1 ... 16 ... 103 Laatste

Dit topic is gesloten.