Even de tijden van Bahn.de gebruikt voor Schiphol - Rotterdam:
Thalys: v. 19:33 - a. 19:54 = 21 Minuten, 4 min stationnement te Rotterdam, 2 te Schiphol
IC Direct: v. 19:39 - a. 20:06 = 27 minuten, 3 min stationnement te Rotterdam, 1 te Schiphol
Oftewel; in die 6 extra minuten die de Thalys heeft moet je eenzelfde hoeveelheid passagiers in en uit kunnen laten stappen, echter heeft een Thalys aanzienlijk minder capaciteit bij de deuren dan een ICD (2x1 enkele deuren per wagon vs. 2x2) en dat gaat 'm niet worden. Tuurlijk zijn dat 2 uitersten, maar 't punt dat de NS heeft is op zich wel een redelijke. Een Thalys zal (zoals ik 't even zie) ook een langere overbrenging hebben tussen de motor(en) en de daadwerkelijke wielen, juist omdat deze een hogere topsnelheid heeft dan een TRAXX of willekeurig ander IC materieel. Ondanks dat deze een aanzienlijk hoger vermogen heeft (8,8 kW onder 25 Kv vs. 5600 kW van een traxx) denk ik niet dat een Thalys 't zal winnen van een gelijkwaardig materieel met lagere topsnelheid, puur door een lagere aanzetkracht. Helaas kan ik die gegevens over de Thalys zo 123 niet vinden en kan ik dit ook niet helemaal onderbouwen, maar ik denk dat een vergelijking met 2 autos wel te maken is. Neem bijvoorbeeld een dikke BMW 5 serie welke van stilstand in z'n 3 moet optrekken en een VW Polo 1.2 die gewoon mag schakelen. De Polo zal rond de 160 a 170 wel klaar zijn, terwijl de BMW tot 250 (of nog sneller) door kan blijven gaan. Echter zal de Polo eerder bij het verkeerslicht weg zijn dan de BMW, puur door de langere overbrenging die deze voor z'n kiezen krijgt. Uiteindelijk zal de BMW de Polo wel voorbij komen zetten, maar 't zal even duren voordat dat ook daadwerkelijk gebeurt.
Nu is het ook zo dat een Thalys veel minder vermogen onder 1,5 kV heeft (3680 kW) dan onder 25, waardoor deze het in de eerste stukken al helemaal af moet laten weten in dat opzicht. Al met al heeft de NS voor de relatief korte stukken tussen Schiphol - Rotterdam, Rotterdam- Breda en Breda - Antwerpen meer aan treinen die snel op een wat lagere topsnelheid (zeg 200) zitten dan een hoge topsnelheid hebben, er langer over doen om daar te komen én gezien de geringe afstand tussen de stations er ook niet echt gebruik van kunnen maken.
Bovenstaande zijn gedeeltelijk aannames/interpetaties van mijn kant wegens gebrek aan data, mocht dit niet geheel correct of incompleet zijn, dan hoor ik dat graag.