PauseBreak schreef op maandag 02 juni 2014 @ 16:30:
[...]
In Zwitserland heb je ook genoeg treinen die precies vertrekken op het moment dat de ander aankomt, of bezig is het station binnen te rijden. Op de treinreis naar mijn pa (vanaf Gèneve) heb je 2x een overstaptijd van 15 - 30 minuten doordat de aansluiting precies vertrekt als 'mijn' trein binnenloopt en dat is echt geen uitzondering.
Dat is idd geen uitzondering, en dat is dan ook de reden dat de Zwitserse spoorwegen als één van de zeer weinigen het qua punctualiteit iets beter doen dan de NS (de enige andere die het beter doet zijn de Japanse Spoorwegen).
Je hebt daar idd al snel halteringstijden van 10 minuten, waardoor vertragingen al snel ingelopen kunnen worden. Iets wat hier in NL nooit zal kunnen, als ze het zouden proberen met zulke halteringstijden krijgen we hier direct een volksrevolutie....
Wat wel fijn is, is het materieel. Je kunt in Zwitserland tenminste fatsoenlijk zitten, ook in de stoptreinen.
Mwah.... dat hangt van het materieel af hoor. Nog niet zolang geleden (jaar of 3-4 denk ik?) heb ik in Zwitserland in een
RBDe 560 gezeten, en dat was toch echt niet heel erg lekker hoor. Ja, je hebt een zitplek, maar verre van comfortabel. Dan zit toch liever in een SGMm...
Iets langer geleden, eind jaren 90 denk ik?, heb ik nog gereisd in een
RBe 540 en dat is nog erger. Als je hier al klaagt over de mindere zitkwaliteiten van Mat'64 zou ik je geen ritje in een RBe 540 aanraden.... ik zie wel dat ze inmiddels gemoderniseerd zijn (mag ook wel, ze zijn inmiddels meer dan 50 jaar oud....), dus ik weet niet of het nu iets beter is...
Aan de andere kant heb ik, aansluitend op de eerstgenoemde RBDe 560, ook een ritje gemaakt in een getrokken trein, en dat was weer wél heel erg comfortabel. Vraag me alleen even niet naar het materieeltype, dat weet ik niet meer (heb er helaas ook geen foto's van, wel van de RBDe 540/560, vandaar dat ik me die nog kon herinneren).