Chinezen broeden op een plan dat zijn weerga niet kent. In 2 dagen via de Beringstraat, over 13.000 km, naar de VS.
Het is een plan dat je van Chinezen kunt verwachten. Iets dat zijn weerga niet kent, onvoorstelbaar veel geld gaat kosten, maar de wereld wel weer een stukje kleiner zou maken: een hogesnelheidslijn die China, via Siberië, de Beringstraat en Canada met het noorden van de Verenigde Staten verbindt. In minder dan twee dagen kun je zo'n 13.000 kilometer sporen.
Dinsdag is de Russische premier Poetin op bezoek in China. Naar verluidt staan ook China's ambities voor intercontinentale spoorlijnen op de agenda.
Want de China-VS-expres is 1 van 4 plannen die de Chinese spoorwegexpert Wang Mengshu in de Beijing Times onthulde. Naast de route naar de Verenigde Staten moeten er ook 2 Euraziatische hogesnelheidslijnen komen. Een noordelijke lijn die via Moskou, Kiev, Warschau, Berlijn en Parijs, Londen als eindbestemming heeft.
En een zuidelijke die, geïnspireerd door de historische Zijderoute, via Kazachstan, Uzbekistan en Turkije uiteindelijk Duitsland bereikt. Een 4de hogesnelheidslijn tenslotte moet de Zuid-Chinese stad Kunming, via Vietnam, Cambodja, Thailand en Maleisië, met Singapore verbinden. Aan 3 scenario's zou volgens de Beijing Times al gewerkt worden. De route naar de Verenigde Staten wordt nog besproken.
De Chinese overheid heeft nog niet gereageerd op het artikel in de Beijing Times, wel worden de futuristische plannen besproken op Weibo, de Chinese variant op Twitter. Microblogger Ding Laifeng constateert middels een klein rekensommetje dat de hsl naar de VS 152 miljard euro zal gaan kosten. "Daar kan China 2 of 3 jaar van eten", stelt hij. Belastingbetalers zullen nooit accepteren dat ze voor deze kosten moeten opdraaien, verwacht Ding Laifeng.
Bron:
http://www.bndestem.nl/al...hina-naar-de-vs-1.4367489
Een gebrek aan ambitie kan je ze iig niet ontzeggen. Maar vooral die lijn via Siberië en Canada naar de VS moet ik nog maar zien gebeuren... nog even los van de financiele kwestie zie ik een paar technische knelpunten enzo.
Dit zou het plan voor de ondertunneling van de
Bering Straat zijn:
Die andere drie lijnen naar Duitsland, Londen en Singapore lijken me realistischer (vooral die laatste zou niet al te complex moeten zijn).
[
Voor 3% gewijzigd door
wildhagen op 20-05-2014 06:55
]