Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeef
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:49
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/RdBOzZOYyvulZaSWO0PmO780/full.png

Wat heb jij altijd al willen weten van de ICT en techniek van NS maar durfde je nooit te vragen? Iedereen kent NS als vervoerder per spoor. Maar NS is veel meer dan dat. Een van de zaken die wel eens wat onderbelicht lijkt te zijn is de ICT afdeling van NS. Echter zonder ICT rijden er geen treinen. Daarom is met Tweakers een samenwerking aangegaan om ICT bij NS en actuele uitdagingen onder het voetlicht te brengen. Onder meer via een speciale actiepagina.

Komende maand staat in dit topic testing centraal. Want voordat een poortje of kaartautomaat op het station wordt geplaatst, wordt deze uitgebreid getest. Niet alleen de software en de hardware, maar vooral het samenspel van die twee zaken met jou als reiziger.

NS heeft op station Amersfoort een complete testruimte gebouwd, waar (bijna) alle hardware staat waar je als reiziger mee te maken kan krijgen. Uiteraard staan daar ook de allernieuwste versies, die je soms nog niet in het wild hebt kunnen zien. Maar voor Tweakers gaan op 3 juli de deuren van dit technologisch walhalla wagenwijd open.

NS wil graag een groep Tweakers de kans geven op een unieke ervaring in het testlab. Wat je daarvoor moet doen? Beschrijf hoe de volgende generatie reizen volgens jou moet gaan. Gebruiken we nog een chipkaart? Wat moet deze kaart kunnen? Welke zaken mis je nog als reiziger of wat zou jouw reis verbeteren?

De bedenkers van de 10 meest originele ideeën krijgen een dagkaart om vanuit elk station in Nederland naar Amersfoort te reizen en kunnen daar zelf aan de slag in het testlab van de NS. Als het even kan bootsen we jouw scenario na in de aanwezige opstelling.

Natuurlijk houden we rekening met de werkende Tweakers. Daarom zal dit exclusieve bezoek plaatsvinden op 3-7-2014 van 18.30 tot 21.30 uur. Natuurlijk zorgen we dat er iets te eten voor je is en we hebben ook nog wat NS & Tweakers goodies voor de aanwezigen klaarliggen.

Stuur je idee naar NStesting@tweakers.net en de jury zal de bedenkers van het beste idee op 30-6-2014 een bericht sturen. Natuurlijk mag je ook in dit topic reageren. Sterker nog, de techneuten van de NS zullen na afloop van de inzendtermijn in een roundup ingaan op vragen en opmerkingen in dit topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pathogen
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 20:13

Pathogen

Shoop Da Whoop

Ik kan helaas rond die tijd écht niet aan de andere kant van het land zitten ivm. aankomende gezinsuitbreiding. Ik heb echter wel een mening over hoe trein-, maar vooral OV-reizen zou moeten verlopen.

Allereerst wil ik (toch) starten met kritiek. Ja, we hebben alles al een keer gehoord ondertussen, maar in volledige context is mijn motivatie en visie duidelijker.

De OV-chip heeft een aantal nadelen:
  • Hoge aanschafkosten
  • Beperkte houdbaarheid
  • Slecht imago
  • "Weer een extra pasje."
  • Omslachtig en onduidelijk oplaadbeleid
  • Niet met meerdere personen kunnen reizen op 1 kaart
Als incidentele OV-reiziger voel ik me momenteel sterk beperkt in mijn mogelijkheden. Ik gebruik slechts enkele keren per jaar het OV en heb dit jaar twee keer €7,50 uit moeten geven om met mijn vrouw een keer de tram te nemen (reiskosten niet inbegrepen).
Mocht ik 2x per jaar reizen is dit met een houdbaarheid van 5 jaar toch €0,75 per pasje. Eigenlijk zou ik €1,50 aan extra kosten per jaar moeten rekenen, want met meerdere personen op 1 pasje reizen is niet mogelijk. Dat is €0,75 per reis. Op een tramreisje van €3,- is dat een aardige post.

Online zoeken waar ik een OV-chip kon kopen of opladen kostte me flink wat moeite. Uiteindelijk ben ik op de gok naar de lokale AH gegaan (waar NIET stond dat ik een kaart kon kopen) waar ik toch een tweetal kaarten kon kopen én opladen.
Dat dit allemaal kan is super, maar als ik niet doorgezet had met opzoeken en navragen had ik de tramreis in zijn geheel niet gemaakt.
En opladen... Moet je nou minimaal €20 op je kaart hebben staan of niet? Ik weet het nog steeds niet. Het is goed gegaan met een tientje per kaart, maar waarom?

Wat mij betreft zijn er qua ICT een tweetal vlakken waarop er bij het OV in het algemeen veel verbeterd kan worden:
  1. Eenduidigheid en duidelijkheid omtrent het gebruik en aanschaf van de OV-chip
  2. Verbetering in gebruiksgemak en -kosten
Wat betreft de eenduidigheid en duidelijkheid zou een samenwerkingsverband tussen alle OV-aanbieders de uitkomst moeten bieden. 1 front, geen verschillen in informatie.

Wat betreft gebruiksgemak en -kosten is het antwoord wat moeilijker.
Hier speelt uiteraard ook het imago mee, maar je kunt mensen simpelweg niet motiveren om een nieuw middel te gebruiken als het oude middel goedkoper en makkelijker is.
Een toeslag op het papieren treinkaartje leggen is geen vriendelijke oplossing. Een betere oplossing zou zijn om over een vijftal jaar de zoneprijsverhoging te gebruiken om de kosten gelijk te houden.

Verder zou een OV-chipkaart gratis te verlengen moeten zijn. Gewoon je oude inleveren en een nieuwe krijgen (net als een SIM kaart, daar verandert de technologie ook wel eens van).
Voor een nieuwe kaart betaal je gewoon, maar het lijkt me sterk dat de kosten daadwerkelijk €7,50 moeten zijn. Aan de andere kant, als je die kosten ook weer terug krijgt bij het inleveren van een verlopen kaart is dat natuurlijk prima te overzien.
Niet-verlopen kaarten moet je niet in kunnen leveren. Anders wordt de chip een gewild diefstalobject.

Als toerist koop je een kaart die geldig is voor een aangegeven periode. Die kaart kun je weer inleveren, waarna je de borg terug krijgt. Dit kan een papieren versie zijn, dan is de borg minder.

Hoe zie ik opladen verlopen? Op meerdere manieren.

Pre-paid reizen: laad een tegoed op, gebruik dit tegoed. Op = op.
€20 minimaal tegoed is echt onzin. Kaartjes zijn gewoon te controleren, net als vroeger. Je kunt een uitcheckpoortje even flink laten piepen als je te laat uitcheckt, maar een grondiger controle zal de beleving absoluut niet beter maken.
Opladen kan op elk treinstation en grote bus-, metro- en tramstations (ipv de kaartjesautomaat).

Abonnement: simpel, jouw chipkaart is aan een account gekoppeld, waar je abonnement opstaat. Zolang je binnen de abonnementszones reist is er niets aan de hand, daarna schakel je over op pre-paid.
Loopt je kaart af? Dan verleng je de kaart, waardoor je account evt. aan je nieuwe kaart gekoppeld wordt.

Specifieke reizen: koop een OV-kaartje van A naar B. Dit kan in een oplaadautomaat.

Naast deze "standaardmanieren" vind ik dat je in de toekomst ook een kaartje moet kunnen kopen bij de buschauffeur.
Gewoon met de pinautomaat, kiezen voor een dagkaartje (met lage borg) of een "echte" kaart.
De chauffeur activeert de kaart en je kunt standaard een pre-paidtegoed of specifieke reis erop zetten.
Met pin heeft de chauffeur ook geen cash meer bij zich.

Meerdere mensen op 1 kaart:
Zo simpel als 2x (of meer keer) inchecken. De incheckterminal kan aangeven voor hoeveel personen je ingecheckt hebt.
Meerdere reizigers kun je in 1 keer uitchecken. Houd de kaart even wat langer voor de terminal en alle ingecheckte sessies worden uitgecheckt.

Voor een imagoverbetering heb ik weinig ideeën. Wel ben ik van mening dat het géén goed idee is om "weer een nieuw systeem" te introduceren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Thrackan schreef op maandag 02 juni 2014 @ 16:58:
Ik kan helaas rond die tijd écht niet aan de andere kant van het land zitten ivm. aankomende gezinsuitbreiding. Ik heb echter wel een mening over hoe trein-, maar vooral OV-reizen zou moeten verlopen.

Allereerst wil ik (toch) starten met kritiek. Ja, we hebben alles al een keer gehoord ondertussen, maar in volledige context is mijn motivatie en visie duidelijker.

De OV-chip heeft een aantal nadelen:
  • Hoge aanschafkosten
  • Beperkte houdbaarheid
  • Slecht imago
  • "Weer een extra pasje."
  • Omslachtig en onduidelijk oplaadbeleid
  • Niet met meerdere personen kunnen reizen op 1 kaart
Als incidentele OV-reiziger voel ik me momenteel sterk beperkt in mijn mogelijkheden. Ik gebruik slechts enkele keren per jaar het OV en heb dit jaar twee keer €7,50 uit moeten geven om met mijn vrouw een keer de tram te nemen (reiskosten niet inbegrepen).
Mocht ik 2x per jaar reizen is dit met een houdbaarheid van 5 jaar toch €0,75 per pasje. Eigenlijk zou ik €1,50 aan extra kosten per jaar moeten rekenen, want met meerdere personen op 1 pasje reizen is niet mogelijk. Dat is €0,75 per reis. Op een tramreisje van €3,- is dat een aardige post.

Online zoeken waar ik een OV-chip kon kopen of opladen kostte me flink wat moeite. Uiteindelijk ben ik op de gok naar de lokale AH gegaan (waar NIET stond dat ik een kaart kon kopen) waar ik toch een tweetal kaarten kon kopen én opladen.
Dat dit allemaal kan is super, maar als ik niet doorgezet had met opzoeken en navragen had ik de tramreis in zijn geheel niet gemaakt.
En opladen... Moet je nou minimaal €20 op je kaart hebben staan of niet? Ik weet het nog steeds niet. Het is goed gegaan met een tientje per kaart, maar waarom?

Wat mij betreft zijn er qua ICT een tweetal vlakken waarop er bij het OV in het algemeen veel verbeterd kan worden:
  1. Eenduidigheid en duidelijkheid omtrent het gebruik en aanschaf van de OV-chip
  2. Verbetering in gebruiksgemak en -kosten
Wat betreft de eenduidigheid en duidelijkheid zou een samenwerkingsverband tussen alle OV-aanbieders de uitkomst moeten bieden. 1 front, geen verschillen in informatie.

Wat betreft gebruiksgemak en -kosten is het antwoord wat moeilijker.
Hier speelt uiteraard ook het imago mee, maar je kunt mensen simpelweg niet motiveren om een nieuw middel te gebruiken als het oude middel goedkoper en makkelijker is.
Een toeslag op het papieren treinkaartje leggen is geen vriendelijke oplossing. Een betere oplossing zou zijn om over een vijftal jaar de zoneprijsverhoging te gebruiken om de kosten gelijk te houden.

Verder zou een OV-chipkaart gratis te verlengen moeten zijn. Gewoon je oude inleveren en een nieuwe krijgen (net als een SIM kaart, daar verandert de technologie ook wel eens van).
Voor een nieuwe kaart betaal je gewoon, maar het lijkt me sterk dat de kosten daadwerkelijk €7,50 moeten zijn. Aan de andere kant, als je die kosten ook weer terug krijgt bij het inleveren van een verlopen kaart is dat natuurlijk prima te overzien.
Niet-verlopen kaarten moet je niet in kunnen leveren. Anders wordt de chip een gewild diefstalobject.

Als toerist koop je een kaart die geldig is voor een aangegeven periode. Die kaart kun je weer inleveren, waarna je de borg terug krijgt. Dit kan een papieren versie zijn, dan is de borg minder.

Hoe zie ik opladen verlopen? Op meerdere manieren.

Pre-paid reizen: laad een tegoed op, gebruik dit tegoed. Op = op.
€20 minimaal tegoed is echt onzin. Kaartjes zijn gewoon te controleren, net als vroeger. Je kunt een uitcheckpoortje even flink laten piepen als je te laat uitcheckt, maar een grondiger controle zal de beleving absoluut niet beter maken.
Opladen kan op elk treinstation en grote bus-, metro- en tramstations (ipv de kaartjesautomaat).

Abonnement: simpel, jouw chipkaart is aan een account gekoppeld, waar je abonnement opstaat. Zolang je binnen de abonnementszones reist is er niets aan de hand, daarna schakel je over op pre-paid.
Loopt je kaart af? Dan verleng je de kaart, waardoor je account evt. aan je nieuwe kaart gekoppeld wordt.

Specifieke reizen: koop een OV-kaartje van A naar B. Dit kan in een oplaadautomaat.

Naast deze "standaardmanieren" vind ik dat je in de toekomst ook een kaartje moet kunnen kopen bij de buschauffeur.
Gewoon met de pinautomaat, kiezen voor een dagkaartje (met lage borg) of een "echte" kaart.
De chauffeur activeert de kaart en je kunt standaard een pre-paidtegoed of specifieke reis erop zetten.
Met pin heeft de chauffeur ook geen cash meer bij zich.

Meerdere mensen op 1 kaart:
Zo simpel als 2x (of meer keer) inchecken. De incheckterminal kan aangeven voor hoeveel personen je ingecheckt hebt.
Meerdere reizigers kun je in 1 keer uitchecken. Houd de kaart even wat langer voor de terminal en alle ingecheckte sessies worden uitgecheckt.

Voor een imagoverbetering heb ik weinig ideeën. Wel ben ik van mening dat het géén goed idee is om "weer een nieuw systeem" te introduceren.
Vergeet even niet dat de NS niks doet met de OV-Chipkaart, TLS bedenkt, ontwerpt en laat de software/kaarten maken & ontwikkelen :)

Owner of DBIT Consultancy | DJ BassBrewer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smuggler
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 19:58

Smuggler

Wat wil jij nu echt bereiken?

Mijn toekomst met de trein bij de Nederlandse Spoorwegen:
Vaarwel overstappen!
Op elk station staan er kleine wagons voor alle bestemmingen.
Ik sta op Station Rotterdam lombardijen en ik moet naar Arnhem Presikhaaf. Ik geef dit door aan het systeem en 5 minuten later is er een treinstel van het rangeer terrein gereden met de bestemming Arnhem Presikhaaf.
Ik stap in en ik zie op mijn scherm in het treinstel de verwachte aankomsttijd in arnhem presikhaaf. Ik hoef niet over te stappen zoals niemand dat meer hoeft te doen tegen die tijd.
Even later merk ik dat mijn wagon wordt aangekoppeld aan een lange trein richting utrecht. De rest maakt eigenlijk niet meer uit 2 uur later stap ik uit op Arnhem presikhaaf. als ik het perron af loop zie ik alleen nog maar een kleine trein staan.
De hele reis heb ik mijn werk kunnen voorbereiden of kunnen uitslapen. En kom fris en helder op mijn werkplek aan alsof ik 5 minuten verderop woon.

(vanavond nog even het verhaal uitbreiden en de fouten eruit halen :) )

[ Voor 3% gewijzigd door Smuggler op 02-06-2014 17:16 ]

9.900Wp PV (enphase), 55kwh EV(Tesla), 35kwh EV(MG), 6kWh thuisbatterij (EVAPOWER), Tibber

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Niet online
Smuggler schreef op maandag 02 juni 2014 @ 17:15:
Mijn toekomst met de trein bij de Nederlandse Spoorwegen:
Vaarwel overstappen!
Op elk station staan er kleine wagons voor alle bestemmingen.
Ik sta op Station Rotterdam lombardijen en ik moet naar Arnhem Presikhaaf. Ik geef dit door aan het systeem en 5 minuten later is er een treinstel van het rangeer terrein gereden met de bestemming Arnhem Presikhaaf.
Ik stap in en ik zie op mijn scherm in het treinstel de verwachte aankomsttijd in arnhem presikhaaf. Ik hoef niet over te stappen zoals niemand dat meer hoeft te doen tegen die tijd.
Even later merk ik dat mijn wagon wordt aangekoppeld aan een lange trein richting utrecht. De rest maakt eigenlijk niet meer uit 2 uur later stap ik uit op Arnhem presikhaaf. als ik het perron af loop zie ik alleen nog maar een kleine trein staan.
De hele reis heb ik mijn werk kunnen voorbereiden of kunnen uitslapen. En kom fris en helder op mijn werkplek aan alsof ik 5 minuten verderop woon.

(vanavond nog even het verhaal uitbreiden en de fouten eruit halen :) )
Als iedereen dat gaat doen zit het spoort binnen no-time vol natuurlijk!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Treinkaartjes gewoon van papier houden zonder dure chip maar met een barcode. De barcode scanner die nodig is op de poortjes komt er toch al ivm de E-Tickets.

Voordelen:

- Geen perverse prijsdruk op enkele kaartjes om je privacy maar op te geven (duurdere kaartjes ivm chip er in)
- Erg vriendelijk voor buitenlanders/incidentele reizigers/mensen die hun ov chipkaart vergeten zijn
- Geen nodeloze verkwisting van 7.50 voor een (anonieme) OV chipkaart
- Ook mogelijk om te gebruiken door kortingskaarthouders zonder dat hun privacy in het geding is

Nu is het CBP natuurlijk een papierentijger maar als ik de NS was zou ik me eens achter de oren krabben, moeten we, als 'commercieel' bedrijf dat volledig in handen is van de overheid, elke privacy minnende burger en eigen overheidsorganen echt zo slecht behandelen als we nu doen terwijl de oplossing zo simpel is?

Intern overstappen:
Treinen bestaan uit losse delen met eigen aandrijving en sturing. Deze treindelen worden gecombineerd op het spoor. Voordat een doorgaand treindeel een station voorbij rijd zal eerst een ander treindeel wat op dit station staat vaart maken, deze word dan vooraan het doorgaande treindeel geplaatst.

Terwijl het treindeel dat vertrekt van dat station gang maakt word er van het doorgaande treindeel (dat nog voor het station is) een treindeel afgekoppeld, deze zal afremmen en uiteindelijk stoppen op het station als het doorgaande treindeel er voorbij is.

Als resultaat kan een stuk spoor (zeg Amsterdam Enschede) permanent door blijven rijden. Iemand die van stel: Hilversum naar Hengelo moet stapt in Hilversum in een stilstaand treindeel, dit zal vertrekken en rijdend combineren met het 'doorgaande treindeel'. Ergens onderweg zal de reiziger naar het treindeel moeten lopen dat op Hengelo stoppen gaat. Voordeel is echter: de doorgaande trein hoeft niet te stoppen op elk station waardoor de reiziger op een langer traject enorme tijdswinst behalen kan.

Om het uitvoerbaar te houden blijven lijnstructuren nog in takt (voor kriskras rijdende wagons is geen ruimte, met slimme aansturing moet dit idee uitvoerbaar zijn), echter het onderscheid stoptrein en doorgaande trein zal (bijna) volledig kunnen verdwijnen.

Netto zal er dus (behalve in de kleine tussentijd dat het ene treindeel snelheid aan het maken is en het andere aan het afremmen) altijd 1 (of meer) treindelen per station per richting zijn, naar gelang het verwachte aanbod.

Het is natuurlijk eigenlijk een variant op zelfrijdende auto's die op de snelweg een treintje vormen en een iets andere variant dan Smuggler zijn idee. Welke (net als deze) ook niet volledig nieuw is ;)

[ Voor 51% gewijzigd door GoldenSample op 02-06-2014 17:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smuggler

Smuggler

Hoezo?

Wagons worden aan elkaar gekoppeld, er kunnen meerdere mensen in een wagon gezet worden als ze toch dezelfde eindbestemming hebben. Er rijden niet meer treinen dan nodig is. DennusB niet denken in problemen maar in mogelijkheden :). Denk zelfs dat het spoor wellicht nog efficiënter te gebruiken is.

9.900Wp PV (enphase), 55kwh EV(Tesla), 35kwh EV(MG), 6kWh thuisbatterij (EVAPOWER), Tibber

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Niet online
Smuggler schreef op maandag 02 juni 2014 @ 17:22:
Hoezo?

Wagons worden aan elkaar gekoppeld, er kunnen meerdere mensen in een wagon gezet worden als ze toch dezelfde eindbestemming hebben. Er rijden niet meer treinen dan nodig is. DennusB niet denken in problemen maar in mogelijkheden :). Denk zelfs dat het spoor wellicht nog efficiënter te gebruiken is.
Vergis je niet in de complexiteit van het spoor en de bijbehorende schema's (treintijden)....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smuggler

Smuggler

DennusB, Ik weet hoe complex dit is. Heb zelf een keer met de materie mogen werken.

Baanvakken,
Tijden,
Beschikbaarheid van treinen op de juiste plaatsen,
Drukte in te treinen,
Overstap mogelijkheden,
Frequentie van alle treinen,
Schema's voor machinisten, conducteurs en overig personeel incl pauzes. dat erop moet rijden en ook weer thuis moet uitkomen aan het eind van de dag.
rondjes om kerk,

enz enz enz enz.
Weet je trouwens al hoe complex de kaartjes automaten zijn op het station ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S_Chief
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online
DennusB schreef op maandag 02 juni 2014 @ 17:23:
[...]
Vergis je niet in de complexiteit van het spoor en de bijbehorende schema's (treintijden)....
offtopic:
Als je reageert op iemand boven je, dan hoef je niet elke keer het hele verhaal te gaan quoten. Nogal zonde van de ruimte (je eerste post in dit topic is 99% quote en 1% je eigen reactie :P ).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smuggler

Smuggler

Prachtig idee GoldenSample.

Ik ben even in de probleem modus gebracht, de volgende vragen rijzen op:

Als ik 10 stations verder moet zijn dan moet ik door 10 wagons lopen.
Als ik 1 station verder moet zijn dan moet ik razendsnel door een volle trein van voor naar achter lopen?
goederen treinen en treinen met andere doelen op het spoor mogen daar geen gebruik meer van maken?

Ik denk trouwens dat deze oplossingen ook simpel zijn op te lossen maar ik zie ze nog niet helemaal voor me :).

moet vanavond weer wat meer out of the box denken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Nu online

Onbekend

...

Gaat dit speciaal over de chipkaart en aanverwanten? Of gaat dit ook over het ICT-gebeuren bij ProRail, het rijdend materieel zelf en gebruikte software zoals plannings-en simulatietools?

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rilly
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 06-05 13:36
Hoewel er veel kritiek is, kan ik beide kanten begrijpen;

Tuurlijk wil de reiziger niet eerst het minimum bedrag op z'n pasje zetten, maar de vervoerder wil ook enige garantie. Hoeveel pasjes staan er nu al in een negatief saldo?

Waar ik het wel mee eens ben, is dat de OV-chipkaart om aan te schaffen richting gratis moet worden. Een kind met de trein reizen kost goedkoper dan een fiets en nu ook al een OV-chipkaart.

Qua "nieuwere(?)" ideeën is mijn idee dat je via internet vooraf ook al je (trein?)reis kan "boeken", ofwel bekend maken. Via je account kan zeggen tussen welke (zeg bijvoorbeeld een marge van 2 uur) tijden je incheckt en zo hoef je niet meer moeilijk te doen bij een rij voor de paaltjes die te langzaam reageren als je aan het rennen bent naar je trein. Ook zou je hier een eindbestemming aan vast kunnen plakken, zo vergeet men niet meer uit te checken. Als dit in de toekomst vaak gebruikt wordt, dan heeft de vervoerder ook een duidelijker beeld bij de hoeveelheid personen die meereizen.

Via een simpel systeem zou dit ook gemakkelijker gemaakt kunnen worden voor het woon-werk verkeer, waarbij je dus simpel je reizen vooraf 'boekt' en hierbij ook een kostenoverzicht hebt.
In dit geval is de OV-chipkaart nog weliswaar een extra kaart, maar wordt hij minder gebruikt (alleen bij controle) en kan hij ook weer langer mee (?), dus scheelt het vanuit dit punt ook weer geld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvk
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19:37

bvk

Het gaat nooit snel genoeg!

Smuggler schreef op maandag 02 juni 2014 @ 17:37:
Prachtig idee GoldenSample.

Ik ben even in de probleem modus gebracht, de volgende vragen rijzen op:

Als ik 10 stations verder moet zijn dan moet ik door 10 wagons lopen.
Als ik 1 station verder moet zijn dan moet ik razendsnel door een volle trein van voor naar achter lopen?
goederen treinen en treinen met andere doelen op het spoor mogen daar geen gebruik meer van maken?

Ik denk trouwens dat deze oplossingen ook simpel zijn op te lossen maar ik zie ze nog niet helemaal voor me :).

moet vanavond weer wat meer out of the box denken :)
Ik weet niet wat er precies onder de volgende generatie verstaan wordt, maar voor de "iets" verdere toekomst is dit natuurlijk ook een briljant idee: YouTube: The train that never stops at a station

Voor wat betreft de chipkaart kan ik niet echt meedenken, daar ik daar geen ergernissen mee ervaar. Maar dat is logisch omdat het een vrij reizen kaart is, dus alle poortjes gaan altijd open. Vergeten uit te checken vormt geen enkel probleem;)

Wat natuurlijk wel handig zou zijn en ik me afvraag waarom het er niet is: waarom zijn er geen lezers/poortjes in de trein zelf? Nu moet je op een onbekend station als je haast hebt eerst naar de lezer zoeken.

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeef
Onbekend schreef op maandag 02 juni 2014 @ 17:54:
Gaat dit speciaal over de chipkaart en aanverwanten? Of gaat dit ook over het ICT-gebeuren bij ProRail, het rijdend materieel zelf en gebruikte software zoals plannings-en simulatietools?
Dit gaat nu over de NS. Je plan mag veel verder gaan dan de NS zelf. Het bezoek is aan het NS testlab van alle apparatuur op het station waarmee de reiziger te maken krijgt. Kaartjesautomaat, incheckpaal of poortje, alarmknop etc. etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjeee
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online
De elektrische auto welke autonoom over snelweg kan rijden is een feit. Deze manier van vervoer kent een lage milieu belasting. Dit vanwege de elektrische aandrijving en de verduurzaming in de opwekking daar van. Bovendien rijdt deze auto efficient want hij heeft een constante snelheid en kan anticiperen. Ook is er weinig verspilling, denk aan treinen die nu met lage bezetting rijden in de de daluren, deze auto's staan bij geen vraag gewoon uit. Vanwege de afgenomen energiebehoefte is de belasting, en dus kilometer kostprijs laag.

Overheid ziet in dat het OV subsidiëren zinloos is en wend deze middelen aan om autonome snelwegen te ontwikkelen. Deze snelwegen zijn goedkoper aan te leggen dan een spoor net. Overlast van de snelwegen neemt af, dit betekend dat procedures voor het aanleggen versoepeld kunnen worden, dat maakt het mogelijk sneller op de vraag in te spelen.

Stedelijk verkeer zal nog steeds door een bestuurder verzorgd worden, omdat infrastructuur voor autonoom vervoer niet rendabel is en lastig in te passen in het straatbeeld. Bussen, metro en trams hebben hier nog een beperkte rol.

Een verhuur systeem is lokaal beschikbaar voor degene welke een autonome elektrische auto niet aan kan schaffen.

De NS zal in afgeslankte vorm door gaan op lange trajecten binnen Europa langer dan 300KM met hoge snelheden. Mogelijk dat de genoemde auto's meegenomen kunnen worden op deze trajecten. De NS zal hier de rol van korte vluchten overnemen.

[ Voor 20% gewijzigd door Bartjeee op 03-06-2014 02:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Laatst online: 21:31
Inchecken via NFC :) Kaartje kopen via de NS app. Telefoon bij het poortje houden bij ingang van station. Poortje gaat open en je kunt de trein in stappen.
Voor oudere telefoons een e-ticket met barcode welke je op een paal laat scannen door je scherm onder de scanner te houden (zoiets als de AH Bonuskaart in de Passbook app op een iPhone, werkt prima).

Ik heb geen interesse in een bezoek aan het testlab verder.

[ Voor 31% gewijzigd door ThinkPad op 03-06-2014 15:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3DDude
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 22:32

3DDude

I void warranty's

Ik ga als het kan met de auto, de trein is net zo duur of duurder:
Plus auto = instappen en gaan, trein is wachten op tijd x :)

Waarom?
- Dadelijk mag je alleen reizen met een OV-Chipkaart = +7,50
- Je moet minimaal 20 euro op je OV-Chip hebben staan. Stap ik hier ergens in, ga ik naar Utrecht check ik uit - Staat er onder de 20 euro op moet ik weer erbij doen tot 20 euro.
= 20 euro
+ kosten elke reis daarbovenop

Daarbij komt nog dat je die 20 euro nooit meer terug ziet, en de grappenmakers van Translink System een behoorlijk bedrag hebben om te investeren/beleggen enz, wat eigenlijk van de treinreiziger is.
Ik vind dat gewoon een heel raar verhaal.

Dus ik zit al aan 27,50 euro en dan heb ik nog geen reis gedaan:
Wil ik van A naar B en check ik op B uit dan moet ik er geld op gaan zetten omdat ik anders niet genoeg heb voor de terug reis.

Degene die dat verzonnen heeft, mogen ze van mij afschieten.
Daar komt nog bij dat mensen het ook niet snappen, ik heb familieleden die (iets ouder van dagen zullen we maar zeggen).

Die werd de trein uit gezet omdat ze niet zou hebben ingecheckt: Ze zegt ik heb toch gewoon betaald (dat klopt want ze heeft xx euro erop gezet).

Ook zijn de paaltjes niet duidelijk er staat altijd: U heeft in of uit gecheckt (wat is het nou? In gecheckt? of Uit gecheckt?).

Be nice, You Assholes :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smitovic
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 06-07 18:10
rilly schreef op maandag 02 juni 2014 @ 18:59:
Hoewel er veel kritiek is, kan ik beide kanten begrijpen;

Tuurlijk wil de reiziger niet eerst het minimum bedrag op z'n pasje zetten, maar de vervoerder wil ook enige garantie. Hoeveel pasjes staan er nu al in een negatief saldo?

Waar ik het wel mee eens ben, is dat de OV-chipkaart om aan te schaffen richting gratis moet worden. Een kind met de trein reizen kost goedkoper dan een fiets en nu ook al een OV-chipkaart.

Qua "nieuwere(?)" ideeën is mijn idee dat je via internet vooraf ook al je (trein?)reis kan "boeken", ofwel bekend maken. Via je account kan zeggen tussen welke (zeg bijvoorbeeld een marge van 2 uur) tijden je incheckt en zo hoef je niet meer moeilijk te doen bij een rij voor de paaltjes die te langzaam reageren als je aan het rennen bent naar je trein. Ook zou je hier een eindbestemming aan vast kunnen plakken, zo vergeet men niet meer uit te checken. Als dit in de toekomst vaak gebruikt wordt, dan heeft de vervoerder ook een duidelijker beeld bij de hoeveelheid personen die meereizen.

Via een simpel systeem zou dit ook gemakkelijker gemaakt kunnen worden voor het woon-werk verkeer, waarbij je dus simpel je reizen vooraf 'boekt' en hierbij ook een kostenoverzicht hebt.
In dit geval is de OV-chipkaart nog weliswaar een extra kaart, maar wordt hij minder gebruikt (alleen bij controle) en kan hij ook weer langer mee (?), dus scheelt het vanuit dit punt ook weer geld.
Ik ben het er niet helemaal mee eens dat de vervoerder garantie wil hebben. Een negatief saldo op een pasje kost niet direct geld, het is geld dat ze nog te goed hebben.
Zoals 3DDude al zegt, als iedereen er maar standaard €20 op moet hebben staan, betekend dat, dat Translink €20*$aantal_reizigers heeft en daarmee kan doen wat ze willen. En dat is krom, want zoals hij ook al aangaf, dit geld zie je nooit meer terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Nu online

Onbekend

...

Smitovic schreef op dinsdag 03 juni 2014 @ 19:06:
En dat is krom, want zoals hij ook al aangaf, dit geld zie je nooit meer terug.
Ze gaan er natuurlijk van uit dat je altijd voor het ov kiest en dat je die kaart dus overal kunt gebruiken.

Hoewel de datum (dit keer) geen probleem is, zie ik er vanaf om aan deze actie mee te doen. Ik ga er vanuit dat jullie genoeg inzendingen krijgen, en blijf ik dit topic nog wel volgen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smitovic
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 06-07 18:10
En dat is dus het probleem. Er word vanuit gegaan, terwijl ze echt wel moeten weten hoe het reizigersbestand eruit ziet met al die onderzoeken die je langs ziet komen.

Anyway, even ontopic doen:

Paar weken terug in Londen geweest voor drie dagen. Elke keer dat ik daar met de Underground ging vroeg ik mij af waarom ze hier in Nederland niet zo'n zelfde systeem konden invoeren. Ik kon niet meer bedenken dan dat er een paar mensen op kantoor niks te doen hadden en dus maar zelf iets gingen bedenken.
Dat systeem in Engeland vind ik echt prachtig. Je kan een dagkaart kopen voor een paar pond voor de regio waar jij in wilt reizen, Londen is daarvoor in ringen opgedeeld. Zonder extra kosten (nouja, dat zal vast wel in de prijs zitten, maar iig niet zoals die €7,50 hier) krijg je een papieren kaartje waarmee je razendsnel door die poortjes bent. Dus niet meer 80.000 mensen die even hun saldo willen bekijken, zeker willen weten of ze wel écht ingecheckt zijn of aan het kutten zijn omdat het poortje een andere pas dan de OV-kaart pakt in hun portemonnee. Deze dingen kunnen gewoon niet.
Naast dit kaartje die je voor een dag kan gebruiken, hebben ze de Oyster, hun variant van de OV-chipkaart. Zelf heb ik hem niet gebruikt, echter is het dus wel degelijk mogelijk twee systemen naast elkaar te gebruiken.

Ik snap wel dat opbouw van Londen qua openbaar vervoer niet geheel te vergelijken is als die van bijvoorbeeld Amsterdam, maar waarom kan niet een soortgelijk systeem ingevoerd worden? Met de tram zijn er twee opties, een (vind ik) overpriced kaartje voor €2,80 waarvoor je een uur met de tram kan. Een uur? Je moet dus vrijwel altijd een tweede kaart kopen om weer terug te komen. Daarnaast de OV-chipkaart, die natuurlijk al uitgebreid besproken is. De metro is helemaal om te huilen, alleen de OV. Trein gaat ook die kant op, want het papieren kaartje gaat eruit.

Andere steden in Nederland ken ik niet genoeg om een oordeel over te geven, net zoals ik niet weet hoe het er in andere steden in Engeland aan toe gaat.

Utopisch zou ik vinden:

Een chip (zoals een hond (kat?) in zijn nek heeft) in je pols waar je allerlei zaken in kan laden, zoals een OV-abbonement, je creditcard of toegangsbewijzen. Nadat je de OV in je chip hebt geladen kan je die koppelen aan een bankrekening (daar zijn ze nu ook mee bezig geloof ik), waardoor je dus niet meer vast zit aan opladen vooraf. Als je de trein in loopt detecteert de trein (d.m.v. een sensor in de deur) dat je de trein inloopt en checkt hij je in, geen extra handelingen whatsoever dus.
Ja, ik hoor al privacybezwaren. Dat zal inderdaad uitgezocht moeten worden, het blijft een hersenspinsel he :+ . Wat ik wel wil zeggen, het word dus al als veilig genoeg gezien om NFC-chips in je broekzak te hebben, een chip in je pols is slechts een verlengstuk daarvan. Nogmaals, details over de werking moeten uitgezocht worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mambo No5
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 20:37

mambo No5

Bad Apple?

Ik zie zelf vooral meer mogelijkheden in het koppelen van GSM toestellen en de digitale treinkaartjes / OV chipkaart. Het gros van de op dit moment uitgebrachte toestellen heeft ondertussen NFC en dat zal in de toekomst enkel nog meer worden. Aangezien dit inherrent dezelfde techniek is als de OV chipkaart lijk me dat je een aantal functies ook prima in de NS app kan verwerken in dat opzicht: :)
  • Saldo / abonnement status checken van je chipkaart
  • In de app een treinkaartje kopen en met je smartphone inchecken. Tevens zou een conducteur via NFC uit kunnen lezen óf je een kaartje hebt en of die geldig is voor dat traject.
  • Op een station inchecken op je smartphone zonder persé langs een van de paaltjes te moeten? D'r staat regelmatig een kleine rij voor de paaltjes met mensen die in willen checken of mensen worden hierdoor opgehouden.
Daarnaast zie ik dat er steeds meer in de trein gewerkt word. NS zou dit (met name in de intercity's) verder kunnen faciliteren door overal stopcontacten aan te bieden en de internetverbinding wat stabieler te maken. Nu is een stabiele internetverbinding afhankelijk van de plaatsing van de zendmasten, maar ik kan me voorstellen dat daar -in samenspraak met de providers- nog behoorlijk wat winst te halen valt. Voorbeeld: op Utrecht CS is de verbinding en snelheid over het algemeen prima, maar tussen Culemborg en Geldermalsen is 't vrijwel geen doen om ook maar een enkele pagina geladen te krijgen.

Qua bezetting in de trein zou ik het zelf ook wel prettig vinden om te kunnen zien waar op het perron ik moet staan om binnen een trein een goede kans te maken op een zitplaats. Vaak dromt een hele meute mensen zo dicht mogelijk bij de toegang tot het perron samen en loop ik al wat door naar voren of achter, maar als meer mensen dat zouden doen krijg je een betere spreiding over de trein, snellere in en uitstaptijden en wellicht een over de gehele linie genomen tevredener klantenbestand aangezien meer mensen aan een zitplaats geholpen worden binnen een trein. Een dergelijke test is ooit al eens op Den Bosch uitgevoerd (zelf nooit kunnen gebruiken helaas), maar zou wat mij betreft zo als pilot over een wat grote traject (zeg Eindhoven - Amsterdam om maar wat te noemen) uitgerold mogen worden. :)

Wat ik zelf ook nog prettig zou vinden is dat er wat efficiënter gebruik gemaakt zou worden van de info tv's in de trein zelf voor actuele reisinfo. Regelmatig zijn er (voor de reizigers niet al te veel zeggende) promofilmpjes te zien met statistieken en uitleg over werkzaamheden, maar dit is voor mijn gevoel vaak een 75/25 verhouding tot de daadwerkelijke reisinfo. Vooral de bestemming en evt het eerstvolgende station mag wat mij betreft wel permanent op een display getoond worden; het is al met al wel de belangrijkste plek in de trein om te zien waar 't ding heen gaat al met al. :) Daarnaast zouden verstoringen verder op het traject of bij andere stations ook wel vroegtijdig aangekondigd mogen worden op deze tv's; ik vind het prettig om te horen als er geen treinverkeer mogelijk is tussen (ik noem wat) Amsterdam en Sloterdijk voordat ik Utrecht binnen kom rijden, zodat ik zelf al de afweging kan maken om in Utrecht over te stappen op de IC Schiphol en dan via Amsterdam Zuid of Bijlmer omreis ipv te stranden op Centraal. :P Of precies andersom natuurlijk; in de IC Alkmaar zitten en willen overstappen voor Schiphol en voor Utrecht al horen dat dat niet veel nut heeft doordat deze niet richting Amsterdam Zuid kan vanaf Bijlmer. Kan ik in ieder geval blijven zitten tot Sloterdijk en daar overstappen in een willekeurige trein naar Schiphol. Reizigers an sicht zijn vaak behoorlijk zelfredzaam, zo lang als men maar op tijd de juiste info krijgt.

Do not throw Rubbish at the platform | Front Pro eigen foto's in een topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pathogen
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 20:13

Pathogen

Shoop Da Whoop

DennusB schreef op maandag 02 juni 2014 @ 17:00:
[...]

Vergeet even niet dat de NS niks doet met de OV-Chipkaart, TLS bedenkt, ontwerpt en laat de software/kaarten maken & ontwikkelen :)
Daar stip je meteen het hele probleem aan. De OV-chipkaart is niet een resultaat van een volledige samenwerking tussen alle vervoersbedrijven, waardoor de volledige OV-beleving brak blijft.

De NS zou zich absoluut sterk moeten bemoeien met TLS, al dan niet deel uitmaken van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Napsju
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 22:53
Toekomst van het treinreizen in Nederland? Laat de NS eens in andere ontwikkeldere, maar ook minder ontwikkeldere landen (vaak nog steeds beter geregeld) dan NL gaan kijken. En dan met name de manier en tarief ( ! ) van betalen. Het is toch belachelijk dat treinreizen in NL zo vreselijk duur en inefficient moet zijn!

Lekker!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SvMp
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Bij testen hoort ook een acceptatietest en dat is m.i. bij de OV-chipkaart overgeslagen. Het is waanzin dat je per (trein)vervoerder aparte checkins hebt, een aanvullend vervoerbewijs voor je fiets kan op je OV-chipkaart maar wordt nog betaald alsof het een papieren kaartje is, voordeel bij dagretours weggevallen, etc..

In Oost-Europese landen waar het nog heel ouderwets gaat met papieren kaartjes die je koopt van een mens is het reizen leuker en beter dan hier. Al die nieuwe technologie is prachtig, en ik ben een van de van de velen die er zijn brood mee verdient, maar wel met mate. De NS rijdt met treinen zonder toiletten, verreweg de meeste stations hebben geen goede verwarmde wachtruimtes, en "kleine" stations zijn gedegradeerd tot tramhaltes. Helaas is dat de trend in West-Europa, maar zelfs in de armste landen van Europa is het qua voorzieningen beter gesteld dan hier. Zorg daar eerst maar voor, en daarna kan wel gekeken worden naar "leuke" techniek waar in geïnvesteerd kan worden omdat zowel Nederland als NS welvarend zijn.

Hoe ik de toekomst zie? Wellicht saai, maar stoppen met ov-chip en automaten en gewoon de bemenste stations weer terug. Stations moeten weer stations worden. In het uiterst dichtbevolkte Nederland zal het er op neer komen dat >90% van de stations gewoon bemenste kaartverkoop moet hebben. In de jaren '60 kon je op de kleinste stationnetjes gewoon een kaartje naar een verre bestemming buiten Nederland kopen. Dát moet terugkomen. En de technologie? Die moet dienen om dingen beter te maken, niet om de service en voorzieningen weg te halen. Ik denk dan aan zaken als kosteloos WiFi in elke trein en op alle stations. Voor techneuten geen leuk vooruitzicht, aangezien zijn een stapje terug moeten doen. Maar er zijn genoeg mogelijkheden om technologie op een positieve manier in te zetten zonder dienstverlening te ontmenselijken.

[ Voor 65% gewijzigd door SvMp op 04-06-2014 23:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Ik zou wel eens uitgelegd willen hebben waarom het papieren treinkaartje moet verdwijnen. De eerder genoemde QR-code is een prima alternatief voor de chip en ik zie de kaart met chip echt als een onnodig dure oplossing waardoor de weerstand tegen de OV Chipkaart alleen maar oploopt. Dat geeft me het idee dat er mensen rondlopen zonder technische kennis en zonder mensenkennis die per se een chip in een papieren kaartje willen drukken, omdat het kan.

Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brombeer21
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 20:26
Iedereen heeft tegenwoordig een telefoon. GSM signalen kunnen worden opgepikt. Waarom niet bij iedere ingang een apparaat wat automatisch de GSM signalen signaleert van de in- en uitgaande stroom reizigers. Na het verlaten van een uitgang, wordt de reis berekend net als met de huidige OV chip. Indien er geen abbo bekend is, wordt er een e-mail verstuurd naar de gebruiker dat er een x bedrag automatisch wordt afgeschreven binnen een x aantal dagen. Indien niet akkoord kun je een foto als bewijs opvragen zoals dat nu gebeurd bij de snelheidscamera's, zodat eventuele mismatches kunnen worden afgehandeld.

Voordeel is dat er niemand meer iets langs een paaltje hoeft te houden en er dus geen opstoppingen ontstaan bij het in- en uitstappen.

Mensen zonder telefoon kunnen zich bij elke informatiezuil inchecken met hun e-wallet.
Toeristen kunnen zich aanmelden voor dit systeem middels een SMS, waarin zij toestemming geven voor afschrijving van eventuele treinreizen, of gebruik maken van hun e-wallet.

Wat betreft het treinreizen zelf denk ik niet dat we "persoonlijke" wagons zullen krijgen. Daarvan zijn er teveel nodig en de kosten daarvan zullen niet door de treinreiziger worden opgebracht. Wat ik wel verwacht is dat het spoornetwerk verder gekoppeld zal worden aan tram- en metronetwerken, zoals je nu al ziet met de randstadrail tussen Rotterdam en Den Haag. Verder verwacht ik dat treinen op den duur autonoom zullen rijden, waardoor de frequentie omhoog kan en er een grotere punctualiteit kan zijn..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkjobse
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 10-09 21:57
Het concept van de OV chipkaart is wel goed vind ik. Ik kan zonder dat ik een buskaart of tramkaart nodig heb gewoon naar amsterdam reizen en dmv trein, bus en tram overal komen met 1 kaart die ook nog eens altijd saldo heeft door automatisch opladen.

Voor zover een tevreden gebruiker. Ik begrijp echter totaal niet waarom de transacties niet real-time zijn in te zien via de app. Zo kan ik juist kijken of ik wel ben ingecheckt of ben vergeten uit te checken. dat zie je nu ook bij de paaltjes als er veel mensen staan: mensen vragen zich af of ze nu wel of niet zijn uitgecheckt. Dat zou echt veel beter moeten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mortum
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 21:30

Mortum

Moderator Discord

Prutser!

Waarom gaat het OV systeem niet gebruik maken van de NFC-chips die nu in de nieuwe bankpassen zitten?

de bankrekeningnr is dan je ID nummer.

Inchecken is dan niet meer dan aanmelden, Uitchecken is reis direct van de bankrekening afschrijven.

Okee.. het is niet anoniem, maar wel een oplossing om zonder OV chipkaart met minimumbedrag gemakkelijk een rit te kunnen maken!

Meer 𝕄𝔼𝕌𝕂, Meer beter! Foto-, Laser- en Livestreamnerd Strava Hevy Tweakers Discord

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bestla
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20:25

Bestla

Kvinne

Een ideetje : Belasting omhoog, gratis OV.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3DDude
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 22:32

3DDude

I void warranty's

Bestla schreef op zaterdag 07 juni 2014 @ 09:16:
Goed verhaal, goed onderbouwd.

Ik ben daar helemaal niet voor:
Stel ik ga helemaal niet meer met het OV, moet ik wel belasting gaan betalen zodat jij dat voor nop kunt..

Denk het ook wel :+

Helaas zie ik er niet uit als sinterklaas <+:)

[ Voor 8% gewijzigd door 3DDude op 08-06-2014 15:20 ]

Be nice, You Assholes :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BjornE
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 05-09 20:51
3DDude schreef op zaterdag 07 juni 2014 @ 12:08:
[...]

Goed verhaal, goed onderbouwd.

Ik ben daar helemaal niet voor:
Stel ik ga helemaal niet meer met het OV, moet ik wel belasting gaan betalen zodat jij dat voor nop kunt..

Denk het ook wel :+
Omdat hij dan niet voor jou in de file staat :P

Als het gaat om NFC: daar is de sector wel degelijk mee bezig, Arriva en NS hebben al proeven lopen. Het probleem blijft dat lang niet iedereen een smartphone heeft. Het blijft dus een verhaal van meerdere te hnieken.

[ Voor 23% gewijzigd door BjornE op 08-06-2014 11:28 ]

http://eu.battle.net/d3/en/profile/Argamas-2833/hero/1713811

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

henkjobse schreef op donderdag 05 juni 2014 @ 09:28:
Het concept van de OV chipkaart is wel goed vind ik. Ik kan zonder dat ik een buskaart of tramkaart nodig heb gewoon naar amsterdam reizen en dmv trein, bus en tram overal komen met 1 kaart die ook nog eens altijd saldo heeft door automatisch opladen.
't concept is prima, de uitwerking waardelooskan wat verbeteringen gebruiken :/

Waarom per vervoerder andere en slecht werkende apparatuur? Voorbeeld:
Connexxion en NS apparatuur: Werkt prima.
Syntus apparatuur, die hier Connexxion heeft vervangen :/ : reageert op alle passen met vergelijkbare chip met alle gevolgen van dien.

En dat in/uitchecken per vervoerder op het spoor, daar hadden ze ook wel iets beters voor mogen verzinnen.

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Extraxyz
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 18:48
De reiziger op het perron heeft regelmatig wat te klagen. Te koud, te weinig beschutting, te weinig bankjes. Eigenlijk zou je gewoon zo snel mogelijk je trein in stappen. Echter komt het, met name op drukke stations met korte opvolgtijden, regelmatig voor dat jouw trein vlak voor het perron nog ergerlijk lang stil blijft staan.

Dit is een beperking in het huidige baanvakkensysteem, waarbij een baanvak (langs het perron) volledig leeg moet zijn voordat de volgende trein zijn baanvak (die vlak voor het perron) mag verlaten. Vanwege het optrekken en afremmen van beide betrokken treinen, kost het dan ook al gauw 4 minuten voordat de volgende trein langs het perron staat.

Hoe dit efficiënter kan, kunnen we terugzien bij sommige banen in de achtbaanwereld. Hoewel het grootste deel van de achtbanen hetzelfde baanvak/bloksysteem gebruikt als de trein
(if volgend_baanvak == compleet_leeg -> rijden)
, zijn er ook een aantal die het de twee treinen in de twee blokken (het station + blok voor het station) als één beschouwen. Dit houdt in dat de wachtende trein het station al mag betrededen zodra de zojuist ingeladen trein begint met rijden. Dit scheelt enkele seconden per trein, enkele minuten voor de gehele wachttijd en op het spoor zou het dagelijks tientallen minuten schelen.

In plaats van baanvakken moet er dan gekeken worden naar snelheden. Niet kijken of het volgende baanvak compleet leeg is, maar of de trein in dat baanvak in beweging is.
(if snelheid_voorgaande_trein > 0 -> snelheid_wachtende_trein = snelheid_voorgaande_trein)
om het even heel simpel uit te drukken. Wellicht dat er aansturingstechnisch beter naar versnelling in plaats van snelheid gekeken kan worden, maar het principe blijft hetzelfde.

Zo staat de volgende trein uiteindelijk niet langer 500 meter verderop onnodig lang te wachten op een volledig leeg baanvak langs het perron, maar kan er al gauw 2 tot 4 minuten eerder begonnen met in- en uitstappen en kan een eventuele vertraging er gemakkelijker uit gereden worden, zonder daarbij veiligheid of robuustheid voor op te offeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mambo No5

mambo No5

Bad Apple?

Extraxyz schreef op zondag 08 juni 2014 @ 13:51:
De reiziger op het perron heeft regelmatig wat te klagen. Te koud, te weinig beschutting, te weinig bankjes. Eigenlijk zou je gewoon zo snel mogelijk je trein in stappen. Echter komt het, met name op drukke stations met korte opvolgtijden, regelmatig voor dat jouw trein vlak voor het perron nog ergerlijk lang stil blijft staan.

Dit is een beperking in het huidige baanvakkensysteem, waarbij een baanvak (langs het perron) volledig leeg moet zijn voordat de volgende trein zijn baanvak (die vlak voor het perron) mag verlaten. Vanwege het optrekken en afremmen van beide betrokken treinen, kost het dan ook al gauw 4 minuten voordat de volgende trein langs het perron staat.

Hoe dit efficiënter kan, kunnen we terugzien bij sommige banen in de achtbaanwereld. Hoewel het grootste deel van de achtbanen hetzelfde baanvak/bloksysteem gebruikt als de trein
(if volgend_baanvak == compleet_leeg -> rijden)
, zijn er ook een aantal die het de twee treinen in de twee blokken (het station + blok voor het station) als één beschouwen. Dit houdt in dat de wachtende trein het station al mag betrededen zodra de zojuist ingeladen trein begint met rijden. Dit scheelt enkele seconden per trein, enkele minuten voor de gehele wachttijd en op het spoor zou het dagelijks tientallen minuten schelen.

In plaats van baanvakken moet er dan gekeken worden naar snelheden. Niet kijken of het volgende baanvak compleet leeg is, maar of de trein in dat baanvak in beweging is.
(if snelheid_voorgaande_trein > 0 -> snelheid_wachtende_trein = snelheid_voorgaande_trein)
om het even heel simpel uit te drukken. Wellicht dat er aansturingstechnisch beter naar versnelling in plaats van snelheid gekeken kan worden, maar het principe blijft hetzelfde.

Zo staat de volgende trein uiteindelijk niet langer 500 meter verderop onnodig lang te wachten op een volledig leeg baanvak langs het perron, maar kan er al gauw 2 tot 4 minuten eerder begonnen met in- en uitstappen en kan een eventuele vertraging er gemakkelijker uit gereden worden, zonder daarbij veiligheid of robuustheid voor op te offeren.
Dat is dus het hele idee waarom ERTMS ingevoerd gaat worden op de hoofdbaanvakken; de huidige beveiliging ondersteund dit simpelweg niet. Is alleen niet iets wat binnen de komende 10 jaar ook daadwerkelijk breed gebruikt zal kunnen gaan worden vrees ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Extraxyz
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 18:48
mambo No5 schreef op zondag 08 juni 2014 @ 13:57:
[...]
Dat is dus het hele idee waarom ERTMS ingevoerd gaat worden op de hoofdbaanvakken; de huidige beveiliging ondersteund dit simpelweg niet. Is alleen niet iets wat binnen de komende 10 jaar ook daadwerkelijk breed gebruikt zal kunnen gaan worden vrees ik.
Precies, dat gaat veel te lang duren. Mijn idee zou met bijvoorbeeld een aparte ATB code gerealiseerd kunnen worden. Wanneer treinen gekoppeld worden, kan een treinstel ook gewoon een bezet baanvak binnenrijden dus er moet vast wel íets te verzinnen zijn wat op korte termijn haalbaar is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lrrr
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 25-08 22:32
Dit is hoe ik het toekomstige treinreizen voor me zie:
  1. Je koopt via de NS-app op je smartphone een kaartje. Via GPS wordt automatisch het dichtsbijzijnde station als vertrekstation ingevuld, maar je kan ook zelf een vertrekstation kiezen. Ook is er een lijst met recent gekochte kaartjes zodat je een kaartje snel opnieuw kan kopen. Het is makkelijk om uit de verschillende typen kaartjes te kiezen: vol tarief, korting, keuzedag, IC direct, internationaal, dagkaart, groepsretour, etc.
  2. Je betaalt via mobiel bankieren (wat alle banken tegen die tijd dan al zullen hebben). Als je veel reist kan je ook een machtiging afgeven aan de NS zodat het geld automatisch van je rekening wordt afgeschreven als je een kaartje koopt.
  3. Je kan ook via de site van de NS een kaartje kopen, in dezelfde gedachte als het huidige e-ticket.
  4. Het kaartje (of je het nou via je telefoon of via de NS-site koopt) wordt in je Mijn NS-account opgeslagen.
  5. Als je een kaartje voor meerdere personen hebt gekocht (bijv. een groepsretour) krijg je ook een aantal codes. Die codes kan je aan de personen die met je meereizen geven, en zij kunnen de codes verzilveren via hun eigen NS-app, via een computer of via de kaartautomaat.
  6. Je kiest zelf wanneer je het kaartje in gebruik wilt nemen. Als je besluit te gaan reizen met het kaartje raak je simpelweg het kaartje aan in je NS-app en kies je om in te checken. Uitchecken is niet nodig, net zoals dat met het huidige papieren kaartje ook niet nodig is: je kaartje verloopt simpelweg aan het einde van de dag (of bijv. na een X aantal uren) en wordt dan automatisch uit je account verwijderd.
  7. Als je een kaartje met een eindbestemming incheckt (= geen dagkaart) geeft de NS-app je automatisch een reisadvies.
  8. Je kan ook, in plaats van je kaartje via je smartphone in gebruik te nemen, op een computer inloggen op je account en het kaartje afdrukken (zoals het huidige e-ticket).
Reizen met meerdere vervoerders is geen probleem: als je een start- en eindbestemming kiest waartussen je op meerdere manieren (via meerdere vervoerders) kunt reizen, vraagt de app/website automatisch via welke manier je wilt reizen, compleet met geschatte reistijd voor de verschillende opties.

Controle is geen probleem: je laat gewoon je telefoon met het ingecheckte kaartje erop aan de controleur zien. Elk ingecheckt kaartje zal ook een unieke code op het scherm hebben: als de controleur niet gelooft dat je bent ingecheckt (hij/zij denkt bijv. dat het een screenshot van een ouder kaartje betreft) kan hij/zij de unieke code invoeren op zijn eigen smartphone (met controleursapp) om zo te checken of het kaartje inderdaad geldig en ingecheckt is.

Als de batterij van je telefoon leegraakt, of je raakt je telefoon kwijt/hij wordt gestolen, is dat ook geen probleem:
  • Gebeurt dat op het station: je kan via de kaartautomaat inloggen op je Mijn NS-account en zo het kaartje afdrukken.
  • Gebeurt dat in de trein: de controleur kan je via zijn/haar controle-app laten inloggen, en daarna kan hij/zij het ingecheckte kaartje zien.
Voor mensen die niet aan het 'mobiele reizen' of e-ticket willen/kunnen (bijv. buitenlanders) blijft de kaartautomaat bestaan waar ze gewoon met pinpas of contant geld een papieren kaartje kunnen kopen (ook hier weer evt. met keuze vervoerder en indien gewenst reisadvies op het scherm van de kaartautomaat).

TL;DR: Je koopt via je mobieltje, computer of de kaartautomaat een kaartje dat wordt opgeslagen in je account. Evt. kies je met welke vervoerders je wil reizen. Je activeert het kaartje via een van die drie methoden (computer en kaartautomaat wordt het een afgedrukt kaartje, op je mobieltje gebruik je het via de NS-app). Je krijgt direct reisadvies. Als je geen digitaal kaartje wil/kan kan je ook nog gewoon zonder account bij de kaartautomaat een kaartje kopen.

[ Voor 5% gewijzigd door Lrrr op 09-06-2014 14:27 ]

I am Lrrr, ruler of the planet Omicron Persei 8! | Mijn custom CSS-snippets

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MSalters
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10-09 14:31
mambo No5 schreef op zondag 08 juni 2014 @ 13:57:
[...]
En dat is misschien wel het meest verontrustende. 10 jaar ! Iets gaat er hard mis. En projecten die zo lang duren zijn meestal ook niet goedkoop.

Mede daarom denk ik dat we in het vervoer dezelfde slag moeten gaan maken die we in communicatie al hebben gemaakt. In plaats van één enkele bulk stroom moeten we met kleine pakketjes gaan werken. Die kleine pakketjes kunnen dan individueel gestuurd worden. De benodigde vervoerstechniek hebben we al een eeuw, maar pas sinds de internetrevolutie snappen goed waarom packet routing noodzakelijk is.

Laat het kaartje maar zitten. Tijdens m'n laatste poging om het OV te gebruiken heb ik weer eens per ongeluk zwart gereden. Het is verbazingwekkend hoe een sector die toch al gedoemd is door het achterhaalde netwerk model ook nog in staat is om zo klant-onvriendelijk te zijn.

Man hopes. Genius creates. Ralph Waldo Emerson
Never worry about theory as long as the machinery does what it's supposed to do. R. A. Heinlein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Een Nietzschean supermens wil niets te maken hebben met kaartjes kopen of geklooi met een chipkaart. Ons toekomstige reizigers willen worden gechipped zodat we via automatische incasso kunnen betalen voor geconsumeerde reizen.

Ook het aanbod van de vervoersaccomodaties moet eens onder de loep. Waarom opteren voor massaal vervoer, zodat men bij ernstige drukte genoegen moet nemen met een luxe staanplaats in de eerste klasse. Neen in de toekomst willen we vervoer op individuele basis of voor kleine groepen. Idealiter checken we in bij geselecteerde hubs, kiezen we de plaats van bestemming en worden we als buizenpost getransporteerd van A naar B.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrisT
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 10-09 21:31
Pathogen schreef op woensdag 04 juni 2014 @ 11:36:
[...]

Daar stip je meteen het hele probleem aan. De OV-chipkaart is niet een resultaat van een volledige samenwerking tussen alle vervoersbedrijven, waardoor de volledige OV-beleving brak blijft.

De NS zou zich absoluut sterk moeten bemoeien met TLS, al dan niet deel uitmaken van.
Even voor de volledigheid: De NS is 68% aandeelhouder van TLS, en TLS is onstaan als samenwerkingsverband tussen de grote vervoerders (zie http://nl.wikipedia.org/wiki/Trans_Link_Systems).

Dus ja, de NS bemoeid zich absoluut sterk met TLS :P

Nederlandse Civilization community DutchCiv.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17:12

AW_Bos

Liefhebber van nostalgie... 🕰️

Wat er gaat veranderen aan het treinreizen naar mijn verwachting is het volgende:

- Iedereen gebruikt een OV-Chipkaart, en er komen mogelijkheden om deze ook in een bankpas in te bouwen. Mogelijk zou dit later naar een nieuwe identiteitspas worden uitgerold, zodat je daarmee alle belangrijke en vooral ook de primaire zaken mee kan doen: Denk aan volledig identificeren bij een aanhouding van de politie, maar ook geld pinnen via het nieuwe 'contactloos betalen' wat via een beveiligde RFID-sensor mogelijk is, en natuurlijk de mogelijkheid tot OV-chipkaart.

- Ook verwacht ik dat het later mogelijk wordt dat de kaart minder praktischer wordt, want je moet hem steeds uit je portemonnee halen om in te checken, en als je meerdere RFID-pasjes hebt, dan wordt het uitlezen van de kaart door je portefeuille langs de incheckzuil te halen, erg lastig. Dat probleem zien we nu ook al.
Een oplossing is het gebruik van de Smart-watch die elke burger over 15 jaar wel om zijn pols zal dragen: Met een simpele polsbeweging is het mogelijk om in te checken en het poortje gaat open, ook kan je hierop instellen met een druk op knop (of een touch op het touch-screen ;) ) welke data hij naar de zender moet overbrengen: Is dat inchecken, of is dat betalen, of is het identificeren? Voor die die-hards kan zoiets ook onderhuids bij de pols worden geïmplanteerd, maar ik zie dat het vanwege medische bezwaren altijd een optie zal blijven.

De treinen zullen niet veel veranderen qua opzet, inchecken blijft altijd op het station gebeuren om zwartrijden te voorkomen, maar treinen zullen we op den duur wel autonomer gaan rijden. We zien nu al ontwikkelingen dat de treinen zelf in de gaten gaan houden hoe hard ze mogen, en waar tijdelijke snelheidslimieten liggen, en dit doorgeven op een scherm aan de machinist: Het ERTMS-systeem!

Tot zo ver mijn visie op de OV-chipkaart en het spoor.

Telecommunicatie van vroeger
🚅Alles over spoor en treintjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Napsju
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 22:53
@ AW_Bos, toevallig in Singapore geweest waar het al jaren precies zo gaat als jij omschrijft? De EZ-link (Singapore OV chipkaart sinds 2002) zit daar onder andere in bankpasjes die je niet uit je beurs hoeft te halen en treinen rijden al sinds 1987 volledig autonoom.

Lekker!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mortum
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 21:30

Mortum

Moderator Discord

Prutser!

Mortum schreef op donderdag 05 juni 2014 @ 09:47:
Waarom gaat het OV systeem niet gebruik maken van de NFC-chips die nu in de nieuwe bankpassen zitten?

de bankrekeningnr is dan je ID nummer.

Inchecken is dan niet meer dan aanmelden, Uitchecken is reis direct van de bankrekening afschrijven.

Okee.. het is niet anoniem, maar wel een oplossing om zonder OV chipkaart met minimumbedrag gemakkelijk een rit te kunnen maken!
nieuws: NS en banken gaan reizen met bankpas uitproberen

Yes! called it! :D Dit maakt reizen met OV voor mij een stuk intressanter ipv die chipkaart.

Meer 𝕄𝔼𝕌𝕂, Meer beter! Foto-, Laser- en Livestreamnerd Strava Hevy Tweakers Discord

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Faeron
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 04-12-2024
Bestla schreef op zaterdag 07 juni 2014 @ 09:16:
Het bestaansrecht van de OV-chipkaart is de verdeelsleutel van de inkomsten van de OV-stripkaart. Vroeger kocht je op verschillende plekken een OV-stripkaart. Al het binnenkomende geld daarvoor moest verdeeld worden over de verschillende OV-bedrijven. Welke klant hoeveel bij welke vervoerder gereisd had, was moeilijk inzichtelijk te maken. Omdat beter inzichtelijk te krijgen is het OV-chipkaart systeem 'bedacht'. Maar... als je bedenkt dat geen enkel OV-bedrijf het vervoeren rendabel kan maken, dan boeit die verdeelsleutel niet. Elk OV-bedrijf krijgt namelijk subsidie van de overheid. Of kort door de bocht gezegd: OV-bedrijven krijgen geld afkomstig van OV-stripkaarten, aangevuld met geld vanuit de overheid. De verdeelsleutel van de OV-stripkaartinkomsten boeit niet, omdat de rest toch wordt aangevuld door de overheid!

Een ander excuus voor de OV-chipkaart was sociale veiligheid. Allerlei statistieken werden gebruikt om dat aan te tonen. En na de invoering van de OV-chipkaart allerlei statistieken om te laten zien dat het veiliger is geworden. Wat nooit bewezen is, is of de onveiligheid echt is afgenomen, of zich alleen maar verplaatst heeft naar buiten het OV. En wees eens eerlijk, was het OV wel zo onveilig? Zeker in vergelijking met de rest van de wijk waarin dat OV gebeurt?

Het OV-chipkaart systeem kost jaarlijks vele tientallen miljoenen euro. Voor onderhoud, vervanging, controle, hulp, etc. De opmerking van OV gratis en betalen via de belasting is helemaal niet zo gek. Het afschaffen van de OV-chipkaart maakt het OV jaarlijks dus vele tientallen miljoenen goedkoper. Geen OV-chipkaart systeem, geen chipkaart verkoop en ondersteunpunten, geen controlepersoneel. OV gratis en volledig via belastinggeld? Ik denk dat er een prima haalbare business case van te maken is!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• creator1988
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 14:44
Faeron schreef op dinsdag 24 juni 2014 @ 13:28:
[...]

Het OV-chipkaart systeem kost jaarlijks vele tientallen miljoenen euro. Voor onderhoud, vervanging, controle, hulp, etc. De opmerking van OV gratis en betalen via de belasting is helemaal niet zo gek. Het afschaffen van de OV-chipkaart maakt het OV jaarlijks dus vele tientallen miljoenen goedkoper. Geen OV-chipkaart systeem, geen chipkaart verkoop en ondersteunpunten, geen controlepersoneel. OV gratis en volledig via belastinggeld? Ik denk dat er een prima haalbare business case van te maken is!
Dude, seriously. Dat is echt een druppel op een gloeiende plaat. Alleen NS reizigers maakt al een omzet van 2 miljard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brombeer21
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 20:26
We zijn gisteravond dan bij het testlab geweest. Erg leuk om de techniek onder/achter de paaltjes/poorten/automaten te zien. En dan natuurlijk ook de poortjes uitproberen.. Alleen die piepjes in een klein ruimte :X

Ook leuk om te zien/horen dat er nog echte vak"idioten" bestaan met een geel/blauw hart voor de zaak. _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mambo No5

mambo No5

Bad Apple?

Inderdaad, leuk om het hele verhaal van (met name de ov chipkaart) eens van een andere kant te horen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Nu online

Onbekend

...

Ging het alleen over de vervoersbewijzen, of ook over andere technieken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos

AW_Bos

Alleen de OV-chipkaarten en de poortjes/zuiltjes en kaartautomaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

mambo No5 schreef op vrijdag 04 juli 2014 @ 11:59:
Inderdaad, leuk om het hele verhaal van (met name de ov chipkaart) eens van een andere kant te horen. :)
Jup overigens ook interessant om te zien dat zn testafdeling uit mensen met een diverse achtergrond bestaat. Dat er zoveel externen en freelancers bij zaten verbaasde me ook. Zeker fat laatste, hoor je nooit wat over bij carrière events.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeef
Wie zou er een verslagje kunnen maken van deze avond? Hebben jullie zelf nog foto's gemaakt? Ik heb wat leuke Tweakers goodies klaarliggen voor de schrijver. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos

AW_Bos

Ik ben zelf dus uitgeloot, en mocht een kleine twee weken geleden dus langskomen in Amersfoort. De locatie was makkelijk te vinden, als je het station aan de niet-centrum zijde verliet. Het testcentrum zat in een kantoorgebouw pal naast het station. Nadat ik naar de juiste verdieping ben gegaan werd ik bij de deur hartelijk ontvangen en werd ik naar een vergaderzaaltje gebracht waar enkele andere gelukkige Tweakers zaten.

Na even kennisgemaakt te hebben met elkaar werden ons een presentatie voorgeschoteld over de NS, waarin wat leuke statistieken de revue passeerderen. Denk bijv. aan het aantal camera's die de NS heeft hangen om de stations te bewaken, het aantal CiCo's (Check in-Check Out zuiltjes), het aantal Gates (de poortjes met de klapdeurtjes) en nog diverse dingen.
Tijdens de presentatie was er ruimte open gehouden om vragen te mogen stellen, welke zeer uiteenlopend waren. Of het nou over het bijhouden van reizigersinformatie ging of over de ontwikkeling van het OV-chipkaart systeem, geen vraag ging de mensen van de NS te ver.

Ook werden er nog wat huisregels uitgelegd, waarin duidelijk werd dat fotograferen liever niet toegestaan was, iets wat ik uiteraard heb gerespecteerd, met een uitgebreide review voor op GoT in mijn achterhoofd. Ook zeiden ze dat ze 'niet alles konden beantwoorden', dit om ideeën voor fraude tegen te gaan. Ook erg begrijpelijk natuurlijk... ;)

Na een drie-kwartier was het tijd voor pizza. Een mooi moment om even kennis met elkaar te maken in een andere vergaderzaal waar iets meer dan tien dozen open lagen met een heel assortiment aan pizza's waaruit we diverse slices konden pakken. Ook de frisse zomerse salade ontbrak er niet aan, samen met een hoop drinken, waaronder bier en fris.

Het moment waarop iedereen heeft gewacht brak aan, en we werden uiteindelijk naar het Testlab gebracht. Deze bestond uit diverse ruimtes waar diverse (acceptatie)-testen konden worden uitgevoerd. Gezien ik geen foto's heb, kan ik de ruimte wel omschrijven als een vloer van een serverruimte met footprints en een ietwat verhoogde vloer.

De eerste ruimte was een kleine ontwikkelingsruimte waar een aantal gates stonden, waarvan bij sommige de techniek halfbloot open lag. Er werd ons verteld hoe de transacties worden opgeslagen en hoe ze worden verwerkt, wat uitkomt in een systeem met 3 Layers. Vrij complex om het allemaal te benoemen, maar ook bij uitval van dergelijke servers (iets wat in elke IT-wereld wel eens wil gebeuren) moet er worden voorkomen dat mensen niet kunnen incheken. Ook kregen hier wat sneak-previews te zien van wat nieuwe technische hoogstandjes die we misschien ooit op de stations tegen zullen komen in de toekomst bij het reizen met OV-chipkaart, maar daar mag ik eerlijk gezegd weinig over zeggen. ;)
Ook hier was er een moment om vragen te stellen aan de IT'er die zich hiermee bezighouden.

Hierna gingen we naar een andere testruimte, hier werd meer getest dan ontwikkeld. Deze testruimte was groter ingericht met attributen die tegenkomt op een station als je met de chipkaart reist. Gates, Cico's en kaartautomaten waren er o.a te vinden. Na een kleine uitleg mochten we zelf aan de slag en we kregen wat testkaarten en papieren QR-codes in de handen gedrukt om ermee door de poortjes te lopen. Enkele kaarten hadden wat beperkingen zoals beperkte saldo's of max. aantal doorgangen in een poortje, maar dat zijn allemaal aspecten die uitgetest konden worden. Ook was er een mogelijkheid om (nu het eindelijk eens mocht >:) ) de noodknop in te drukken om alle gates te openen, die normaal alleen gebruikt mag worden bij gevaar op een station. Het stel weinig voor, maar de display's op de gates geven in de uitgangsrichting dan de tekst aan: "Verlaat direct het station", met aan de andere kant de tekst: "Geen doorgang".

Ook werd er duidelijk gemaakt dat in deze testruimte alles in een test-mode draait, waarbij normale OV-chipkaarten niet op deze apparatuur zouden werken, ook het omgedraaide gold voor de kaarten waarmee we mochten testen (dit heb ik niet uitgetest, de blanco test-kaarten moesten we weer inleveren ;) ).

Tijdens dit moment werden de deuren van het (test)zenuw-centrum ook geopend. Hier kunnen ze per station bepalen in welke stand de gates moeten werken: Naar buiten, Naar binnen, volledig open. Het is allemaal in te stellen :).

Na een uurtje getest en voor iedereen individueel de mogelijkheid gehad te hebben om de IT-mensen vragen te stellen was het rond 21:45 wel weer tijd om te vertrekken.....Niet voordat we eerst nog wat leuke goodies van de NS meekregen zoals: een handige milieuvriendelijk-geproduceerde draagtas, een drinkflesje, een handdoek, en een mini-boekje met leuke statistieken van de NS.

Een leuke avond om naar terug te kijken, en weer een hoop informatie over de techniek rijker.

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/ulV92eMiykYdlpp57fgOhSip/medium.jpg
Pizza eten met elkaar :Y)

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/9vrEwYrvsnG051hKRI1yb45e/medium.png
De acceptatie- en testruimte....

[ Voor 100% gewijzigd door AW_Bos op 15-07-2014 21:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

In toevoeging daarop nog wat feitjes die ik wel grappig vond:

Men kan op het station niet alle poortjes centraal aansturen, dat gebeurd normaal gesproken enkel vanuit de communicatieservers en centra van de NS. Dit leek me op zich raar maar is aan de andere kant niet zo heel vreemd gezien met toch altijd verbinding houdt via de zelfde infrastructuur.

Een ander grappig ding vond ik nog het kaartje met veldsterkte indicatie en de problematiek die hier achter zit: Meer veldsterkte is meer last van andere (niet ov-chipkaarten) welke storen (en de 'bied een ovchipkaart aan' melding geven) maar ook risico geven op ongewenste check-ins. Ook grappig om te zien dat verschillende kaarten meer of minder gevoelig zijn, sommige kaarten hebben dus meer tijd nodig en moeten dichter in de buurt van de lezer zijn om gelezen te worden. Klinkt mij als product ontwerper wel bekend in de oren, hoe verschillende aspecten haaks staan op de praktische bruikbaarheid voor de gebruiker. Iets wat ik nog wel eens mis bij de OV-Chipkaart, welke in den beginnen zeker niet bedacht is om de reiziger van dienst te zijn.

Om daar op in te haken: waarom de wegwerpchipkaarten uit de automaat (voor 1 euro meer) ons 'door de strot' worden geduwd maar men op een E-Ticket wel een QR-Code kan printen is (kort door de bocht) even lachwekkend als stupide: Op het moment dat vanuit de overheid werd besloten tot de invoering van de OV-Chipkaart bestond het E-Ticket nog niet, het E-Ticket kwam pas later en men besloot dat het E-Ticket niet mocht komen te vervallen -> QR code scanners in sommige poortjes maar verplicht een wegwerp OV-Chip uit het automaat. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bigs
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Leuk! Wel jammer dat er geen foto's gemaakt mochten worden en dat er ook geen goedgekeurde foto's vanuit NS worden vrijgegeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos

AW_Bos

Hm.. Ik heb wel een foto van de testruimte uit een presentatie van de NS.
Ik zie die eens opsnorren....
Done

We mochten wel foto's maken, maar dan puur voor eigen doeleinden. Maar gezien er vragen naar voren kwamen of ze ook (prive) op Facebook mochten worden gezet, hadden ze toch liever gewoon niet dat er foto's werden gemaakt, omdat ze geen controle konden uitoefenen. Ik respecteer dat gewoon. En menig Tweaker kan wel bedenken hoe de inhoud van een gate eruit ziet. UPS'je, printplaatjes, wat draadjes, een display, een paar top secret knopjes. ;)

Tja, je wilt immers als bedrijf dat er geen dingen uit lekken over waarmee fraude in de hand wordt gewerkt. het gaat immers om een betaal- en transactie-systeem.

[ Voor 84% gewijzigd door AW_Bos op 15-07-2014 22:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeef
Bigs schreef op dinsdag 15 juli 2014 @ 21:44:
Leuk! Wel jammer dat er geen foto's gemaakt mochten worden en dat er ook geen goedgekeurde foto's vanuit NS worden vrijgegeven.
Ik heb een paar foto's gekregen, maar die moeten eerst bij de NS gecheckt worden. :P Ga ik van de week even doen. Dank voor de verhalen tot nu toe, aanvullingen zijn welkom. :)

[ Voor 40% gewijzigd door zeef op 15-07-2014 21:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos

AW_Bos

Over die E-Tickets, vergeet niet dat deze ook gebruikt kunnen worden voor buitenlanders met een niet-NS-ticket, om straks de poortjes te openen. Verder kunnen E-Tickets ook via andere winkels worden uitgedeeld ter verzilvering, denk aan korting of iets dergelijks. Maar ik denk dat al die aspecten wel overgenomen zijn door de nieuwe papieren kaartjes, die je al bij de Kruidvat en Blokker krijgt.

Maar goed, een E-Ticket kan wel eens van pas komen als je bang bent dat er een rij van hier tot Tokyo bij de kaartautomaat staat. En ja, het aantal stuks om OVchip-treinkaartjes te printen is behoorlijk geminimaliseerd. De rest van de automaten is alleen bedoeld voor het beheer van je eigen OV-chipkaart. (opwaarderen, abbo's aanpassen). Er staat minimaal één per station. En volgens de NS wordt deze binnen 20 minuten bijgevuld nadat deze leeg is. Vrij hoog ambitueus, maar oké.

Nog iets wat me in me naar binnen schoot. De Mobiele CiCo's. Indien nodig kunnen deze al binnen max. 2,5 uur worden ingezet als het echt nodig is. Denk bijvoorbeeld aan een dikke stroomstoring op het station waarbij de normale CiCo's niet meer werken. Deze mobiele varianten staan 24/7 aan, en worden direct ingeregeld (locatie) vanaf het 'zenuwcentrum'. Ze staan bij een bepaalde koerier in een magazijn en de geselecteerde (en dus geconfigureerde) Mobiele Cico's worden dan naar de juiste plek gereden met een bestelbusje. Ze kunnen een week lang op een zooitje accu's overleven.

Deze dingen bedoel ik, die je sporadisch in het wild tegenkomt, maar dan is dit blijkbaar nog een prototype die er iets anders uitziet. Het geeft in ieder geval een mooie beeldvorming.
Afbeeldingslocatie: https://yy1.staticflickr.com/6135/5994044006_2f93a01640.jpg

(iemand een recentere foto?)

[ Voor 45% gewijzigd door AW_Bos op 15-07-2014 22:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Nu online

Onbekend

...

GoldenSample schreef op dinsdag 15 juli 2014 @ 21:30:
Een ander grappig ding vond ik nog het kaartje met veldsterkte indicatie en de problematiek die hier achter zit: Meer veldsterkte is meer last van andere (niet ov-chipkaarten) welke storen (en de 'bied een ovchipkaart aan' melding geven) maar ook risico geven op ongewenste check-ins. Ook grappig om te zien dat verschillende kaarten meer of minder gevoelig zijn, sommige kaarten hebben dus meer tijd nodig en moeten dichter in de buurt van de lezer zijn om gelezen te worden. Klinkt mij als product ontwerper wel bekend in de oren, hoe verschillende aspecten haaks staan op de praktische bruikbaarheid voor de gebruiker. Iets wat ik nog wel eens mis bij de OV-Chipkaart, welke in den beginnen zeker niet bedacht is om de reiziger van dienst te zijn.
Ik heb hiermee 10 jaar geleden met dit principe voor het eerst gewerkt en zitten testen. Dit werd dan gebruikt voor toegangscontrole bij deuren, net zoals de magneetstrippasjes bij hotelkamers e.d..

Minieme verschillen in het productieproces konden het zendbereik bij het eindproduct al flink negatiefal beïnvloeden. De zend-spoel en de versterker daarvoor mocht niet te zwak maar ook niet te sterk zijn, want anders ging dat ten koste van de nauwkeurigheid van het uitlezen.

Ik ben overigens nog steeds van mening dat het draadloze systeem niet geschikt is voor financiële transacties aangezien iets draadloos altijd afgeluisterd kan worden, maar dat is misschien iets meer voor het chipkaart-topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos

AW_Bos

Onbekend schreef op dinsdag 15 juli 2014 @ 22:17:
Ik ben overigens nog steeds van mening dat het draadloze systeem niet geschikt is voor financiële transacties aangezien iets draadloos altijd afgeluisterd kan worden, maar dat is misschien iets meer voor het chipkaart-topic.
Dat is wel zo, maar "gemak dient de mens", heeft iemand ook ooit een bedacht.
Gelukkig zit er een gigantische 3-level-based backoffice achter het systeem, dus als je het voor mekaar krijgt om je OV-Chipkaart te hacken, dan lig je er heel snel uit. En voor je het weet mag je de politie wat uit gaan leggen ;).

Een belangrijk gegeven wat ik nog even kwijt wou is de privacy. De NS, noch TLS (TransLink Systems, de beheerder van de OV-chipkaart en de transacties) heeft inzage in je reisgegevens, tenzij je toestemming geeft. Telefonisch kunnen ze met jouw toestemming alleen je NS-transacties bekijken, en verder mag het bekijken van je transacties alleen zomaar zonder je toestemming gebeuren als een rechter toestemming geeft. Maar dan moet je echt wel een behoorlijk misdrijf hebben gepleegd. ;)

De boetes waar je soms in de media over leest is puur het niet naleven van de strikte veiligheidsregels die de NS moet naleven om de privacy van hun reizigers te waarborgen. Een verkeerd recht of een verlopen recht die nog bruikbaar is in de backoffice-applicatie kan al een 'penalty' voor de NS zijn, hoewel er geen sprake hoeft te zijn dat er daadwerkelijk inzicht in de transacties is geweest. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

AW_Bos schreef op dinsdag 15 juli 2014 @ 22:27:
[...]

Dat is wel zo, maar "gemak dient de mens", heeft iemand ook ooit een bedacht.
Gelukkig zit er een gigantische 3-level-based backoffice achter het systeem, dus als je het voor mekaar krijgt om je OV-Chipkaart te hacken, dan lig je er heel snel uit. En voor je het weet mag je de politie wat uit gaan leggen ;).

Een belangrijk gegeven wat ik nog even kwijt wou is de privacy. De NS, noch TLS (TransLink Systems, de beheerder van de OV-chipkaart en de transacties) heeft inzage in je reisgegevens, tenzij je toestemming geeft. Telefonisch kunnen ze met jouw toestemming alleen je NS-transacties bekijken, en verder mag het bekijken van je transacties alleen zomaar zonder je toestemming gebeuren als een rechter toestemming geeft. Maar dan moet je echt wel een behoorlijk misdrijf hebben gepleegd. ;)

De boetes waar je soms in de media over leest is puur het niet naleven van de strikte veiligheidsregels die de NS moet naleven om de privacy van hun reizigers te waarborgen. Een verkeerd recht of een verlopen recht die nog bruikbaar is in de backoffice-applicatie kan al een 'penalty' voor de NS zijn, hoewel er geen sprake hoeft te zijn dat er daadwerkelijk inzicht in de transacties is geweest. ;)
Dat is natuurlijk een eenzijdige uitleg van het verhaal. Punt oa. is dat men de koppeling wel maken KAN. Wat mij enorm tegen de borst stuit zijn 2 dingen, 1 dat ik een kaart op naam MOET nemen om korting te kunnen krijgen en in MOET checken met die specifieke kaart. Men kan dan dus (al mag het niet) toch de koppeling maken, of je nu wel of niet het vinkje zet op hun website.
2. Zonder je privé gegevens vrij te geven worden de mogelijkheden om veel zaken te regelen erg lastig gemaakt (via formulieren en klantenservices ipv websites). Kort door de bocht gezegd kan je dus zeggen dat men met (NIET geoorloofde) prijsdruk mensen probeert zo ver te krijgen om hun privacy in te leveren voor korting. Daarbij probeert men ook met 'service' (het gebrek er aan vooral) mensen 'bewust' in een OV-Chipkaart die volledig gekoppeld is qua reis en persoonsgegevens te 'pesten'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• levik7
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 04-09 16:19
Wat mij als komende student erg handig lijkt is een wekker app.
Die automatisch wordt aangepast aan de vertragingen van de NS...
Dus als er op mijn traject 30 min vertraging is dat dan de wekker 30 min eerder afgaat waardoor ik nog wel op tijd ben.

Een erg simpel idee maar ik heb nog geen soort gelijke app gevonden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MuddyMagical
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 19:11
levik7 schreef op zondag 27 juli 2014 @ 16:07:
Wat mij als komende student erg handig lijkt is een wekker app.
Die automatisch wordt aangepast aan de vertragingen van de NS...
Dus als er op mijn traject 30 min vertraging is dat dan de wekker 30 min eerder afgaat waardoor ik nog wel op tijd ben.

Een erg simpel idee maar ik heb nog geen soort gelijke app gevonden.
Lijkt me handiger om een wekker app te maken die op basis van GPS werkt op het spoor. Dus gewoon op 4 kilometer van het station afgaat ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Collaborator
  • Laatst online: 19-08 12:03

Collaborator

You! Cake or Death?

Ik merk altijd een duidelijk verschil tussen de lees-snelheid van de poortjes van NS en die van Arriva. De NS leest voor mijn gevoel 'direct' en eigenlijk altijd foutloos, terwijl die van Arriva gevoeliger lijkt voor fouten, hij heeft een vertraging met het lezen, en geeft snel fouten als je je pasje net niet dichtbij genoeg houd of net te vroeg weg trekt. Ik vraag me af of de snelheid van het in-uitchecken ligt aan de lezer van het poortje of de server waar de data heen gaat.

Ik merk ook dat veel mensen (vooral ouderen) niet weten hoe het inchecken/pasje werkt. Ze houden hem op de verkeerde plek op het poortje (te laag of te hoog) of wapperen hem snel heen en weer en trekken hem snel angstig weer weg, met foutmeldingen als gevolg. Dan help ik ze vaak even door uit te leggen dat ze hem gewoon rustig een seconde stil moeten houden tegen lezer.

[ Voor 7% gewijzigd door Collaborator op 29-07-2014 15:47 ]

This space is occupied

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.

Let op:
de actie is voorbij, dus het topic is dicht.