Ik kan helaas rond die tijd écht niet aan de andere kant van het land zitten ivm. aankomende gezinsuitbreiding. Ik heb echter wel een mening over hoe trein-, maar vooral OV-reizen zou moeten verlopen.
Allereerst wil ik (toch) starten met kritiek. Ja, we hebben alles al een keer gehoord ondertussen, maar in volledige context is mijn motivatie en visie duidelijker.
De OV-chip heeft een aantal nadelen:
- Hoge aanschafkosten
- Beperkte houdbaarheid
- Slecht imago
- "Weer een extra pasje."
- Omslachtig en onduidelijk oplaadbeleid
- Niet met meerdere personen kunnen reizen op 1 kaart
Als incidentele OV-reiziger voel ik me momenteel sterk beperkt in mijn mogelijkheden. Ik gebruik slechts enkele keren per jaar het OV en heb dit jaar twee keer €7,50 uit moeten geven om met mijn vrouw een keer de tram te nemen (reiskosten niet inbegrepen).
Mocht ik 2x per jaar reizen is dit met een houdbaarheid van 5 jaar toch €0,75 per pasje. Eigenlijk zou ik €1,50 aan extra kosten per jaar moeten rekenen, want met meerdere personen op 1 pasje reizen is niet mogelijk. Dat is €0,75 per reis. Op een tramreisje van €3,- is dat een aardige post.
Online zoeken waar ik een OV-chip kon kopen of opladen kostte me flink wat moeite. Uiteindelijk ben ik op de gok naar de lokale AH gegaan (waar NIET stond dat ik een kaart kon kopen) waar ik toch een tweetal kaarten kon kopen én opladen.
Dat dit allemaal kan is super, maar als ik niet doorgezet had met opzoeken en navragen had ik de tramreis in zijn geheel niet gemaakt.
En opladen... Moet je nou minimaal €20 op je kaart hebben staan of niet? Ik weet het nog steeds niet. Het is goed gegaan met een tientje per kaart, maar waarom?
Wat mij betreft zijn er qua ICT een tweetal vlakken waarop er bij het OV in het algemeen veel verbeterd kan worden:
- Eenduidigheid en duidelijkheid omtrent het gebruik en aanschaf van de OV-chip
- Verbetering in gebruiksgemak en -kosten
Wat betreft de eenduidigheid en duidelijkheid zou een samenwerkingsverband tussen alle OV-aanbieders de uitkomst moeten bieden. 1 front, geen verschillen in informatie.
Wat betreft gebruiksgemak en -kosten is het antwoord wat moeilijker.
Hier speelt uiteraard ook het imago mee, maar je kunt mensen simpelweg niet motiveren om een nieuw middel te gebruiken als het oude middel goedkoper en makkelijker is.
Een toeslag op het papieren treinkaartje leggen is geen vriendelijke oplossing. Een betere oplossing zou zijn om over een vijftal jaar de zoneprijsverhoging te gebruiken om de kosten gelijk te houden.
Verder zou een OV-chipkaart gratis te verlengen moeten zijn. Gewoon je oude inleveren en een nieuwe krijgen (net als een SIM kaart, daar verandert de technologie ook wel eens van).
Voor een nieuwe kaart betaal je gewoon, maar het lijkt me sterk dat de kosten daadwerkelijk €7,50 moeten zijn. Aan de andere kant, als je die kosten ook weer terug krijgt bij het inleveren van een verlopen kaart is dat natuurlijk prima te overzien.
Niet-verlopen kaarten moet je niet in kunnen leveren. Anders wordt de chip een gewild diefstalobject.
Als toerist koop je een kaart die geldig is voor een aangegeven periode. Die kaart kun je weer inleveren, waarna je de borg terug krijgt. Dit kan een papieren versie zijn, dan is de borg minder.
Hoe zie ik opladen verlopen? Op meerdere manieren.
Pre-paid reizen: laad een tegoed op, gebruik dit tegoed. Op = op.
€20 minimaal tegoed is echt onzin. Kaartjes zijn gewoon te controleren, net als vroeger. Je kunt een uitcheckpoortje even flink laten piepen als je te laat uitcheckt, maar een grondiger controle zal de beleving absoluut niet beter maken.
Opladen kan op elk treinstation en grote bus-, metro- en tramstations (ipv de kaartjesautomaat).
Abonnement: simpel, jouw chipkaart is aan een account gekoppeld, waar je abonnement opstaat. Zolang je binnen de abonnementszones reist is er niets aan de hand, daarna schakel je over op pre-paid.
Loopt je kaart af? Dan verleng je de kaart, waardoor je account evt. aan je nieuwe kaart gekoppeld wordt.
Specifieke reizen: koop een OV-kaartje van A naar B. Dit kan in een oplaadautomaat.
Naast deze "standaardmanieren" vind ik dat je in de toekomst ook een kaartje moet kunnen kopen bij de buschauffeur.
Gewoon met de pinautomaat, kiezen voor een dagkaartje (met lage borg) of een "echte" kaart.
De chauffeur activeert de kaart en je kunt standaard een pre-paidtegoed of specifieke reis erop zetten.
Met pin heeft de chauffeur ook geen cash meer bij zich.
Meerdere mensen op 1 kaart:
Zo simpel als 2x (of meer keer) inchecken. De incheckterminal kan aangeven voor hoeveel personen je ingecheckt hebt.
Meerdere reizigers kun je in 1 keer uitchecken. Houd de kaart even wat langer voor de terminal en alle ingecheckte sessies worden uitgecheckt.
Voor een imagoverbetering heb ik weinig ideeën. Wel ben ik van mening dat het géén goed idee is om "weer een nieuw systeem" te introduceren.