Dennahz schreef op vrijdag 17 januari 2014 @ 09:31:
[...]
Lees het
topic maar eens goed. Oftewel is het een echt goed opgezette scam, of ze zijn er echt heel serieus mee bezig. Krijgt al behoorlijk wat aandacht + de naam is natuurlijk super
Kan het ook mis hebben natuurlijk, maar denk dat deze munt echt veel potentie heeft.
Ik hoop dat je het me vergeeft dat ik niet alle 86 pagina's van dat topic door ga lezen, maar me beperk tot de inhoud van de topicstart (die ik overigens een tijdje terug al gelezen heb, ik hou het altcoin-gedeelte van Bitcointalk goed in de gaten).
De 6 voordelen van DigiByte, aldus de makers:
1) Speed: DigiByte is Blazing fast! Much faster than Bitcoin & Litecoin, fast enough to buy coffee at Starbucks in a few seconds if they ever decided to use DigiByte!
DGB heeft een block-target van 1 minuut. De "in a few seconds" beschrijving kan dus alleen als het gaat om een 0-conf transactie en dat kan met BTC/LTC net zo goed. 1 minuut block target is nog steeds te traag om te wachten op 1-conf in veel drukke winkels, zoals supermarkten. Je moet gemiddeld 1 minuut wachten na betaling, maar dit kan best langer zijn dankzij de variatie in tijd tussen blocks. Zie je het al voor je? Iedereen in de kassa bij de Appie die een minuut moet wachten? Kortom: 0-conf is nog steeds vereist in winkels.
En zoals ik al vaker aangegeven heb, zijn snelle confirmations minder veilig per confirmation, dus voor dezelfde veiligheid moet je met een snelle coins meer confirmations hebben dan met een langzame, wat het snelheids voordeel deels ongedaan maakt. Bijkomend probleem is dat snelle coins een veel grotere orphan-rate hebben, wat zorgt voor weggegooide rekenkracht en transacties die bevestigd lijken te zijn, maar waarvan de bevestiging iets later (tijdelijk) wordt teruggedraaid.
2) Transactional Currency: With 21 billion coins, Digibyte will become primarily a worldwide currency traded for goods & services and not a volatile speculative commodity like Bitcoin. DigiByte has a natural ratio to Bitcoin of 1:1000. So if Bitcoin is worth $1,000 DigiByte should be worth $1 -$10. A Perfect price for buying goods & services. No one likes to look in there wallet and see they have 0.001 coins, 1,000.00 DigiBytes are much more appealing.
Hernoem 0,001 Bitcoin naar milibit of eventueel een meer flashy naam (MiBi?). Nu zijn er opeens 21 miljard MiBi's. Problem solved! De totale hoeveelheid coins maakt niets uit gezien je vrij kan kiezen wat je als basis eenheid neemt en hoe je met de komma schuift. Hou de 21 miljard DGB even in het achterhoofd, ik kom daar zo nog op terug.
3) Community: DigiByte was planned and designed for over a month before launch. Now, we open the community up to all those wishing to participate and contribute to its success.
Ik zie niet waarom dit onder de voordelen valt... Een scrypt-kloon met wat custom parameters kun je tegenwoordig a la carte laten maken door een geautomatiseerd script op een website. Vul je parameters in, kies een naam, stuur wat Bitcoin naar de maker als betaling en voila, je hebt je eigen coin. Daar heb je geen maand voor nodig. Sowieso zijn de parameters van DGB verre van uniek, genoeg altcoins met vergelijkbare parameters.
4) Fair Launch: DigiByte was announced over 3 days ahead of time. It was delivered at the exact minute advertised with a countdown timer for a fair launch. Over a half million dollars in hardware were thrown at the network in the first few minutes alone.
Okay. Leuk dat de coin niet in het geheim is gelanceerd of een klein aantal super-grote blocks had voor de early birds, maar een eerlijke launch hoort standaard te zijn voor iedere coin die zichzelf serieus neemt, niet iets dat apart genoemd moet worden.
5) Transparency: The pre-mine of DigiByte is publicly posted and is used to further the long-term success of DigiByte.
Ok. Zelfde verhaal als hierboven: Dergelijke zaken zijn geen voordeel, die horen standaard te zijn.
6) DigiByte Name: You store data in megabytes & gigabytes. Why not store money with DigiBytes?
Een byte is een eenheid van data-volume, gebruikt voor digitale systemen. Digi voor het woord Byte zetten voegt dus ook niets toe. De naam DigiByte roept geen enkele associatie op met geld.
Om, zoals beloofd, even terug te komen op de 21 miljard DGB die er in totaal zullen zijn... Laten we even de specs er bij pakken:
21 Billion Total Coins
60 Second Block Target
1st 3 days reward will be 16,000 per block
Then 8,000 DGB Per Block, Reward Halves Every 2 Years
0.5 % Pre-Mine (105 Million) Note: We are effectively now a .25% premine as almost half has been given away.
Scrypt, POW
Difficulty Re-Target every 2.4 hours or 144 blocks
De eerste 3 dagen blocks van 16K, dat zijn 3 * 24 * 60 * 16000 = 69,12M coins. 105M coin premine. Daarna 8K coins per block, met een halfwaardetijd van 2 jaar. De eerste 2 jaar worden er dus 2 * 365 * 24 * 60 * 8000 = 8409,6M coins gemined. De volgende 2 jaar 4204,8M coins, enz... Tel je deze meetkundige reeks bij elkaar op krijg je een totaal van 16819,2M coins. Plus de coins van de eerste 3 dagen en de premine maakt 16993,32M coins oftewel net geen 17 miljard. En geen 21 miljard.
Waarom wil ik mijn geld toevertrouwen aan een coin waarvan de makers middelbare school wiskunde niet goed beheersen?
Anyway, dat rekenfoutje negerend blijft het zo dat DigiByte een dertien-in-een-dozijn scrypt-kloon-coin is, waarvan enkel wat parameters zijn verandert en er geen schrijntje innovatie in zit. De makers zullen het ongetwijfeld goed bedoelen, maar met goede bedoelingen alleen kom je er niet. Natuurlijk zul je als miner hier wat geld mee kunnen verdienen, eventueel kun je ook geluk hebben met een fortuinlijk getimede pump-en-dump, maar laten we vooral niet gaan beweren dat deze coin enige toekomst heeft.