Hoewel ik het in principe met deze uitspraak eens ben, vind ik de onderliggende kwestie belangrijker: Wie bepaalt wie er meer recht heeft op de coins? Mintpal? De developer(s)? Daar komt het nu wel op neer. En nu is de specifieke situatie vrij zwart/wit, maar hoe zal dat in de toekomst zijn als het minder duidelijk is?
Om een voorbeeld te noemen: In de Bitcoin-community zijn er een heel aantal mensen uit de anarchistische/libertarische hoek die van mening waren dat er een hard fork zou moeten plaats vinden om de door de FBI in beslag genomen coins van Silk Road / DPR ongeldig te maken, want die waren volgens hen onrechtmatig verkregen. Hoewel ik het zeker niet met dat standpunt eens ben, vind ik het wel een goed voorbeeld om het vraagstuk "wie bepaalt van wie de coins zijn" te illustreren.
En het enige juiste antwoord op de vraag "Wie bepaalt wie er meer recht heeft op de coins?" is "niemand". De persoon die de private key heeft, heeft de coins. Niets meer, niets minder. Ja, dat levert een boel extra verantwoordelijkheid op en mensen/bedrijven moeten leren om daar goed mee om te gaan.
2- Als het welzijn van de coin in gevaar is, zoals dat nu het geval was; waarom zou je deze niet mogen redden? Dat hebben ze bij Bitcoin ook gedaan meen ik me te herinneren. Alleen ging het toen om een bug in plaats van een hack, maar het effect zou hetzelfde geweest zijn. Bitcoin had dit niet overleefd.
Als het welzijn van de coin in gevaar komt omdat een enkele 3rd party service een brakke beveiliging heeft, dan kun je je afvragen of de coin uberhaubt de moeite van het redden waard is. Sowieso laat dit incident duidelijk zien wat een van de problemen is van Proof-of-Stake coins met een vrij lage marketcap.
Ik weet niet precies over welk Bitcoin-incident je het hebt, maar ik neem aan dat dit de maart 2013 fork betreft, want dat is de laatste keer dat er een echte ingreep is geweest. Toen ontstond er een fork van de blockchain omdat de nieuwe versie van de software meer toe liet (grotere blocks) dan de oude versie. Dit probleem zou vanzelf verholpen zijn zodra de update algemeen gebruikt zou zijn. Echter wou men hier niet op wachten en is er ingegrepen om de gebruikers van de nieuwe versie tijdelijk te dwingen de oude blockchain-regels te volgen.
Er zijn toen geen transacties ongedaan gemaakt, geen coins bij andere mensen terecht gekomen en de uiteindelijke verstoring is minimaal geweest. Dat is een gigantisch verschil met de VeriCoin situatie, waar uren aan transactie-geschiedenis ongedaan gemaakt is en grote hoeveelheden coins van eigenaar zijn gewisseld.
3- Mintpal is hier fout geweest; daar mag VRC niet de dupe van worden. Mintpal had de cold-wallets niet op orde. Met andere woorden: Zij waren de coins aan het staken; puur eigenbelang en bijna ten koste van een innovatief project- net als Bitcoin.
Ten eerste: Ja, Mintpal is fout geweest, niet VRC. Mintpal moet dus voor de schade opdraaien, niet VRC. Dat wil zeggen dat Mintpal de verantwoordelijkheid moet nemen en de getroffen accounts moet compenseren, of door elders VRC te kopen (wordt lastig, gezien de hoeveelheid) of door andere coins van vergelijkbare waarde terug te geven. Juist nu halen ze de geloofwaardigheid van de coin keihard onderuit om hun eigen fouten weg te werken. Mintpal geeft niets om VRC, want dat is slechts een van de vele altcoins die ze gebruiken.
Ten tweede: Om VRC qua innovatie te vergelijken met Bitcoin is absurd. VRC is, net als de meeste altcoins, allesbehalve innovatief en voornamelijk een kloon van eerdere cryptocurrencies.
4- Volgens velen is het een gecentraliseerde oplossing. Het was ook een gecentraliseerde aanval. Druist dit in tegen de principes van gedecentraliseerde currency? Kan zijn.
De essentie van decentrale cryptocurrency is dat niemand de baas is. Dat ik niemand hoef te vertrouwen om goed met de valuta om te springen. In het geval van VRC lijkt het er op dat de developers naar eigen inzicht wijzigingen aan brengen in de blockchain. Deze keer pakt het misschien gunstig uit voor de meesten, maar hoe zal dat volgende keer zijn? En de keer erna?
Kan zijn. Maar dat was met Bitcoin ook het geval (punt 2). Hypocriet dus wanneer je het wel kan doen als er een fout in de software zit, maar niet als het een bom op de twintowers is.. Het effect op winkeleigenaren die Bitcoin accepteerden was toch precies hetzelfde geweest? Oh, bitcoin bestond toen nog niet lang? Vericoin ook niet..
Zoals ik eerder aan gaf is er een wezenlijk verschil tussen de Bitcoin fork van maart 2013 en het Vericoin incident. Tijdens de maart 2013 fork waren er 2 takken van de blockchain die onderling niet compatibel waren, maar die wel dezelfde transacties bevatten. Dat is ook precies de reden dat er ingegrepen kon worden: Er hoefde geen beslissing gemaakt te worden welke transacties goed en welke fout waren. Bedrijven die Bitcoin accepteerden in die tijd hebben er dan ook geen nadelige effecten van ondervonden.
De blockchain is ook niet veranderd met de Bitcoin-ingreep. Er is enkel gezorgd dat de keuze tussen 2 concurrerende chains (met dezelfde inhoud) snel werd gemaakt. Het hele blockchain-concept is er op gebouwd om decentraal te kiezen tussen verschillende alternatieve chains, maar in deze hele specifieke situatie zou dit mogelijk erg lang hebben geduurd, met potentiele nadelige gevolgen. In het geval van Vericoin wordt de blockchain teruggedraaid en in gewijzigde vorm weer voortgezet.
En dat is voor veel mensen die achter de kern-concepten van cryptocurrency staan een flinke stap te ver.