ecofin schreef op donderdag 05 december 2013 @ 16:10:
[...]
niets, heb je mij ergens zien beweren dat die wel een intrinsieke waarde hebben? een betaalmiddel valt of staat met acceptatie en acceptatie is afhankelijk van meerdere zaken. probleem is dus dat cryptocurrency momenteel geen reguliere betaalmiddel is, en omdat het daarnaast geen intrinstieke waarde heeft is het ook geen investering zoals sommigen dat wel denken. het keert namelijk geen dividend uit, nog is er een gegronde reden aan te nemen dat het na x jaren nog steeds zal bestaan, laat staan dat het iets waard zal zijn.
het limiet creëert geen waarde maar voedt het geloof dat cryptocurrency een alsmaar hogere koers zal hebben na verloop van tijd. het probleem is daardoor juist dat mensen het niet als betaalmiddel maar als speculatieve investeringsmiddel zullen gebruiken. wie verkoopt er nou een munt voor 1000 dollar als hij daadwerkelijk gelooft dat het ding uiteindelijk een fair value van 20.000 dollar zal hebben? persoonlijk denk ik dan ook niet dat bitcoin en huidige varianten het zullen halen om zich te ontwikkelen tot een volwassen betaalmiddel, eer dat moment aankomt zullen de grote jongens met gevulde zakken zich uit het niets terugtrekken. niet dat dat mijn hoop is, wie er winst mee maakt gun ik het van harte.
Als je door-filosofeert heeft niets intrinsieke waarde. Waarde is altijd subjectief en wordt toegekend door de mens. De waarde zit in de toeschouwer, niet in het object zelf.
Dat gezegd hebbende is er iets veel belangrijkers aan Bitcoin dan een ontastbare "intrinsieke" waarde en dat is de
gebruikswaarde. Gebruikswaarde en schaarsheid samen zorgen voor waarde.
Water kan je gebruiken, maar het is niet schaars, dus heeft het niet veel waarde.
Een driekoppige vis is schaars, maar is niet bruikbaar, dus heeft geen waarde.
Bitcoin heeft erg veel gebruikswaarde en is met een zeer grote mathematische zekerheid schaars. De gebruikswaarde van Bitcoin zit hem in het feit dat ik tegen een fractie van de kosten waarde kan overdragen aan iemand aan de andere kant van de wereld.
Waarom veel mensen niet begrijpen waarom Bitcoin zo veel waard kan worden is omdat het een kringredenatie is.
Bitcoin heeft waarde, daarom kan je er waarde mee transporteren, daarom krijgt het meer waarde. Als het meer waarde krijgt neemt de volatilieit af, waardoor je er weer beter waarde mee kan overdragen, waardoor Bitcoin meer waard wordt. Tegelijkertijd neemt teven daardoor de ontwikkeling omtrent Bitcoin steeds meer toe. Op steeds maar plaatsen kan je met Bitcoin betalen. Steeds meer mensen laten zich uitbetalen in Bitcoin.
Disclaimer: Ik zeg zeker niet dat Bitcoin een veilige belegging is die alleen maar kan stijgen. Er zijn bepaalde risico's: concurrerende cryptocurrencies / overheden. Een te snelle stijging van de waarde door speculatie, maar dat gezegd hebbende, zal de waarde van Bitcoin er nu echt zijn met een marktkapitalisatie van €10 miljard? Dit is vrij weinig op een wereldbevolking van bijna 7 miljard mensen.