Vergelijk het met ebay
Stel; ik maak een schilderij. Ik zet dat op ebay voor 100 euro. Ik blijf nu met kwasten en een schilderij opscheept, TOT iemand zegt, hier, pak mijn 100 euro, geef mij dat schilderij.
Ik krijg 100 euro, die ander het schilderij, en er blijft bij ebay een fee hangen.
De kwasten vervangen door een mining Rig, schilderij door BTC en ebay door GOX.
Het verschil met ebay en gox is echter, dat het saldo van de koper ook op Gox staat! Is het getoonde saldo aan alle users tesamen, niet meer het saldo wat gox beschikbaar heeft op rekeningen, dan ontstaat een groot probleem als het opgevraagde tegoed de beschikbare girale gelden overschrijdt!
Zo zou Gox ook bv het ingelegde geld gebruikt kunnen hebben op deposito's, achtergestelde leningen, beleggingen, etc... Het saldo van een account hoeft niet het werkelijke geld dat voor jouw bewaard wordt, te vertegenwoordigen! Het saldo van een gox user staat er immers soms al jaren, niemand weet wat gox ermee gedaan heeft.
Zo werkt een bank ook, alleen van banken weten we dat het direct opeisbare geld niet allemaal echt uitgekeerd kan worden, en vastzit in langlopende leningen en andersoortige financieringen.
Wellicht heeft Gox zich laten verleiden met het idee dat toch niet alle tegoeden opgevraagd zullen worden, en een deel vastzitten in de vastgoedwereld, weten wij veel.... Ik weet eigenlijk niet goed hoe exchanges normaal omgaan met tegoeden, maar een exchange in btc zou zich eigenlijk tevreden moeten stellen met de fee's want het kan snel gaan in de wereld van de crypto's.