Chaoss schreef op donderdag 12 november 2015 @ 00:45:
[...]
Tjah kijk eens bij de user reviews op metacritic, dan lees je veel dezelfde dingen:
-dialoog systeem is slecht/matig, gesproken tekst is slecht geacteerd.
-je hebt geen invloed op de wereld om je heen.
-er zit geen sterk verhaal in.
-karma systeem is teniet gedaan.
-grafisch matig, vrij saaie / lege wereld.
-veel bugs / glitches.
Bovenstaande punten lees ik regelmatig terug dan zal er wel een kern van waarheid inzitten. Niemand verwacht een perfecte open wereld game, maar Fallout 4 is nu een slechte shooter en een matige RPG.
Ik was van plan de game vandaag te halen maar ik durf het niet meer aan. Ik ben gewoon bang dat FO4 vies gaat tegenvallen nu ik The Witcher net uitgespeeld heb.
Er zal zeker een kern van waarheid inzitten, maar het wordt ook echt overtrokken naar mijn mening.
Graphics: nou ja, iedereen zijn eigen mening maar ik vind ze prima en een stuk beter dan FO3 of NV
Dialoog: het was inderdaad beter met de tekst voluit geschreven, maar ik lees ook dat mensen het dom vinden werken met het klikken of met de pijltjes. Maar denk eens na, dat moest je ook in alle vorige Fallouts, waarom is het dan nu opeens niet meer goed? Wat wil je dan doen?
Invloed op wereld: je hebt met het bouwsysteem echt wel invloed op je wereld en het zal met mods vast en zeker over de hele wereld kunnen mocht je dat willen. Zover ik weet had je in FO3 en NV helemaal geen wereld die te beïnvloeden was, en daar hoorde je ook niemand over klagen.
Het verhaal: ook weer persoonlijk, ik kon me totaal niet vinden in het verhaal van FONV, en dit verhaal start blijkbaar een beetje saai maar wordt steeds interessanter. Het is niet superspeciaal á la The Last of Us, maar er zijn zeker al supervette stukjes en Valentino is best een goed uitgewerkt persoon.
Karma systeem: klopt, maar zo leuk vond ik dat nu ook weer niet. Als ik 1 keer per ongeluk schoot op een vriendelijke persoon dan had het hele spel de pik op me en dan is er geen manier om het teniet te doen.
De wereld zit stokvol, bij ieder stukje bos, bij ieder meer, bij iedere settlement, in elke Cave is wat te doen. Nee, dit is echt een véél te overtrokken punt, al eens van de map van New Vegas gehoord? Dat is een woestijn, met letterlijk de inhoud van een woestijn: vrijwel niks dus.
Bugs: Jazeker, die zijn er, maar niet game-brekend. Wel is er met de audio een bug dat het geluid weggaat als je iets van een audiokabel uittrekt en een andere insteekt of een audio modus wijzigt. Ook vliegen er wel eens koeien door de lucht en is het bouwsysteem niet ideaal qua snapping of overlapping.
Het is gewoon hoezeer jij je wat van de hype aantrekt, en van de mening van reviewers. Het is gewoon een solid spel, had er wat meer "juice" in kunnen zitten? Wat meer polish? Wat betere textures voor de rotzooibergen? Zeker, maar het werkt ten minste en dat is wat een grote berg spellen de afgelopen jaren sowieso al niet lukt.