Ryzen 9 7950x3d / Asus Strixx x670E-E / Noctua NH-DH15 / 64GB Corsair Dominator 6000 / Crucial M500 – Samsung 990pro / MSI RTX 4070TI Super Gaming X Slim / Corsair RM1000x / Alles in een Fractal Define 7 Black gepropt
Verwijderd
Nu begin ik toch te twijfelen om het te proberen met mijn i2500K (geklokt op 4.5GHz) en GTX660. Merkte dat ik de 30 fps, af en toe framedrops etc., toch wel storend vond op de PS4.spl3ndr schreef op woensdag 11 november 2015 @ 15:13:
[...]
Hier vreesde ik ook voor met mijn 270x, maar het draait echt bijzonder soepel met alles op high en godrays uit. De aangeraden instelling was trouwens ultra.![]()
Nog niet in Boston geweest. Daar zal het wel wat minder zijn.
teupje schreef op woensdag 11 november 2015 @ 13:28:
[...]
http://www.nexusmods.com/games/?
Volgens mij is dit wel 1 van de bekendste.
Roland SP404 sampler te koop: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2089640
Die "lichtstralen" tussen wolken en bomen. Beetje moeilijk uit te leggen.
Check dit filmpje van FarCry, dan wordt het wel duidelijk:
https://youtu.be/-6bku6xqTTU
Drukt dat erg op de framerate dan? Ik merk vooral wanneer het overdag is en ik de open wereld in loop dat m'n FPS nog we eens wil dalen... Maar wil ook weer niet teveel dingen uit zetten (heb i7 2600k @ 4Ghz en een 7970 dus moet wel op redelijke hoge settings kunnen spelen dacht ik).Tsux schreef op woensdag 11 november 2015 @ 15:18:
[...]
Die "lichtstralen" tussen wolken en bomen. Beetje moeilijk uit te leggen.
Check dit filmpje van FarCry, dan wordt het wel duidelijk:
https://youtu.be/-6bku6xqTTU
[ Voor 0% gewijzigd door MitchellHearth op 11-11-2015 15:22 . Reden: Typefoutje ]
3DFx Voodoo – Riva TNT2 Ultra – Geforce 3 Ti200 – Radeon 3870 – Radeon 5770 - Radeon 6870 - Radeon 6970 – Radeon 270 (x2) - Geforce 2060 Super – Geforce 4070 Super
Had ook problemen met de Xone controller idd, 360 erin geplugged en alles werkt prima.lapino schreef op woensdag 11 november 2015 @ 15:30:
Spel soepel gedraaid gekregen en oplossing zat in zéér bizarre hoek: mijn Xbox One controller. Controller unpluggen > hogen en stabiele fps. Controller inpluggen > almaar minder fps met heel wat micro stuttering. Spelen met wireless xbox360 controller werkt zonder problemen. Windows10 bug?
A gentle wave of heat flows over the GOT forum | Specs!
Wow dat is heel apart. Heb er met Windows 7 in ieder geval geen last van.lapino schreef op woensdag 11 november 2015 @ 15:30:
Spel soepel gedraaid gekregen en oplossing zat in zéér bizarre hoek: mijn Xbox One controller. Controller unpluggen > hogen en stabiele fps. Controller inpluggen > almaar minder fps met heel wat micro stuttering. Spelen met wireless xbox360 controller werkt zonder problemen. Windows10 bug?
De godrays en regeneffecten hebben inderdaad de nodige impact, kan veel fps schelen als je die uitzet.MitchellHearth schreef op woensdag 11 november 2015 @ 15:21:
[...]
Drukt dat erg op de framerate dan? Ik merk vooral wanneer het overdag is en ik de open wereld in loop dat m'n FPS nog we eens wil dalen... Maar wil ook weer niet teveel dingen uit zetten (heb i7 2600k @ 4Ghz en een 7970 dus moet wel op redelijke hoge settings kunnen spelen dacht ik).
Misschien werkt dat ook wel als je je Xbox One Controller uit je Xbox One trekt.. BAM.. geen framedrops meer..HeatWave schreef op woensdag 11 november 2015 @ 15:31:
[...]
Had ook problemen met de Xone controller idd, 360 erin geplugged en alles werkt prima.
Ik heb de game zelf niet, dus ik kan er niet over oordelen, maar volgens de PC ervaringen op diverse fora heeft dit echt een flinke impact op de framerate. Daarbij lees ik af en toe dat het niet spectaculair is en daarom al uit wordt gezet.MitchellHearth schreef op woensdag 11 november 2015 @ 15:21:
[...]
Drukt dat erg op de framerate dan? Ik merk vooral wanneer het overdag is en ik de open wereld in loop dat m'n FPS nog we eens wil dalen... Maar wil ook weer niet teveel dingen uit zetten (heb i7 2600k @ 4Ghz en een 7970 dus moet wel op redelijke hoge settings kunnen spelen dacht ik).
Maar zoals ik al zei, ik kan dat niet bevestigen omdat ik de game (nog) niet heb.
Ik krijg crossfire nog niet werkend, als ik het forceer start het spel niet eens opEvaluationCopy schreef op woensdag 11 november 2015 @ 15:22:
Zijn er al crossfire ervaringen?

Arme PS4 spelers danAlcmaria schreef op woensdag 11 november 2015 @ 15:33:
[...]
Misschien werkt dat ook wel als je je Xbox One Controller uit je Xbox One trekt.. BAM.. geen framedrops meer..
Maar wel apart, en niet iedereen heeft het, dus waar het dan aan ligt. De Xone-controller is verder in andere games prima te gebruiken.
Rondom fences zetten en ze op een plaats laten binnenkomen?
overal een fence zetten en enkel via fast travel binnengeraken?
...?
Persoonlijk zou ik voor het 1e gaan, het alleen fast travelen is imo niet RPG verantwoord.SmokingCrop schreef op woensdag 11 november 2015 @ 15:40:
Wat doen of gaan jullie doen voor de verdediging van je settlement?
overal een fence zetten en enkel via fast travel binnengeraken?![]()
...?
Ik vind dit wel een superslimme trouwens.. ik vraag me af of daarover is nagedacht.SmokingCrop schreef op woensdag 11 november 2015 @ 15:40:
Wat doen of gaan jullie doen voor de verdediging van je settlement?
overal een fence zetten en enkel via fast travel binnengeraken?![]()
...?
Ik speel zelf met een AZERTY toetsenbord. De makkelijkste manier is gewoon uw toetsenbord/landtaal aan te passen naar qwerty.glennvho schreef op woensdag 11 november 2015 @ 13:41:
Hebben jullie ook het probleem dat je niet meer kan bewegen in bepaalde richtingen als je in de base building mode zit?
Als ik die mode inschakel dan kan ik alleen nog naar achter en naar rechts bewegen. Rondkijken lukt wel nog goed overigens. Gelukkig kan ik nog vooruit lopen door auto run aan te zetten. West wel irritant eigenlijk!
Ik spel het spel op de pc. Vanochtend ging steam even 60mb downloaden, iemand een idee wat er gefixed is? Ik had gehoopt dat deze bug gefixed zou zijn maar jammer genoeg was dat niet het geval.
Zo hoef je uw controls niet ingame aan te passe en werkt base builden wel -.-
Ik ga het mee maken.PuckStar schreef op woensdag 11 november 2015 @ 15:05:
[...]
Al in Boston geweest? Daar zakte het echt flink in elkaar!
Heb dezelfde setup als jij.
Ha thanks. Ik las wel ergens dat het Skyrim CF profiel selecteren wel CF activeert maar even verderop in die thread werd dat weer ontkend, dat er dan alsnog maar 1 kaart start.Gravitar schreef op woensdag 11 november 2015 @ 15:37:
[...]
Ik krijg crossfire nog niet werkend, als ik het forceer start het spel niet eens opGelukkig draait het best lekker op één 7870 XT @1440p op high, godrays en schaduws wat omlaag. FPS weet ik niet en wil ik ook niet weten voorlopig, het draait nu smooth en speelt lekker, als ik nu zie dat ik eigenlijk 40 fps ofzo heb ga ik me alleen maar irriteren aan nog geen CF support inplaats van genieten van die fantastische sfeer in het spel
Ik heb radeon's 270, qua prestaties erg vergelijkbaar met de 7870. En ook 1440p. Dat moet wel goed komen dus met slechts één kaart, ben ook niet zo op zoek naar mega FPS.
3DFx Voodoo – Riva TNT2 Ultra – Geforce 3 Ti200 – Radeon 3870 – Radeon 5770 - Radeon 6870 - Radeon 6970 – Radeon 270 (x2) - Geforce 2060 Super – Geforce 4070 Super
maybe driver issue?lapino schreef op woensdag 11 november 2015 @ 15:30:
heb zelf een UEFI mode saphhire R9 290 + AMD 8350 + win 10 no issues met een Xone controller
En kunnen raiders muren slopen? Anders is een muur met enkele poort al genoeg als je daar twee turrets neer zet.Alcmaria schreef op woensdag 11 november 2015 @ 15:42:
[...]
Ik vind dit wel een superslimme trouwens.. ik vraag me af of daarover is nagedacht.
SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N
Ik ook, heb alleen geen zin om zoveel geld neer te leggen voor een Xbox One controller.Darkangle schreef op woensdag 11 november 2015 @ 13:47:
[...]
Muis keyboard. Zit er wel aan te denken om misschien een controller te kopen omdat dat prima met sommige spelen gaat.
nog steeds een probleem wanneer je esdf gebruikt ipv zqsd (wasd) als movement.Scifo83 schreef op woensdag 11 november 2015 @ 15:47:
[...]
Ik speel zelf met een AZERTY toetsenbord. De makkelijkste manier is gewoon uw toetsenbord/landtaal aan te passen naar qwerty.
Zo hoef je uw controls niet ingame aan te passe en werkt base builden wel -.-

nu verander ik gewoon elke keer m'n keybindings tot dit gepatched is..
Dat bouwen is ook wel vrij irritant eigenlijk, alles moet perfect passen, ze hadden beter wat clipping toegestaan zodat je items zeg maar een beetje beter aan elkaar kan zetten. vooral bij fences.
[ Voor 26% gewijzigd door SmokingCrop op 11-11-2015 16:06 ]
Alles buiten de stad zelf draait inderdaad super, dan kan ik nog zo veel schieten en vechten, 60 FPS blijft stabiel. Maar in Boston is het een ander verhaal, het is wel vaak 60 FPS, maar toch wat drops naar 35 FPS en in Diamond City heb ik met overclock ongeveer 40 FPS.Gravitar schreef op woensdag 11 november 2015 @ 15:37:
[...]
Ik krijg crossfire nog niet werkend, als ik het forceer start het spel niet eens opGelukkig draait het best lekker op één 7870 XT @1440p op high, godrays en schaduws wat omlaag. FPS weet ik niet en wil ik ook niet weten voorlopig, het draait nu smooth en speelt lekker, als ik nu zie dat ik eigenlijk 40 fps ofzo heb ga ik me alleen maar irriteren aan nog geen CF support inplaats van genieten van die fantastische sfeer in het spel
Ik ga de nieuwe driver eens proberen, en dan even de missie afmaken en dan ga ik eens verder aan mijn settlement. Die ga ik gewoon maken bij het dorpje waar meneer woont.
Ben mijn draagvermogen perks zo veel mogelijk aan het uitbouwen, zit constant tegen de limiet en kan langzaamaan niks meer weggooien. Is er een manier om de huishoudrobot meer te laten dragen?
9800X3D - RX 6900XT - Volvo S40 T5 '10 - Kever '74
Fractal Terra Jade, Ryzen 7800X3D, Nvidia 4070 Super
Verrek, ik heb natuurlijk niet gezegd dat ie mee moetMad-Matt schreef op woensdag 11 november 2015 @ 16:16:
Nick Valantine als companion, geweldig, flinke dosis humor
De radio ben ik onderhand wel echt al zat, die classical vind ik sws niks maar die zender met die meneer die een imho nogal grappig is
[ Voor 11% gewijzigd door Kuusj op 11-11-2015 16:24 ]
Uit eigen ervaring weet ik het niet. Maar in de filmpjes van fallout leken raiders de muren te volgen naar de poort waar turrets stonden.Tsurany schreef op woensdag 11 november 2015 @ 15:56:
[...]
En kunnen raiders muren slopen? Anders is een muur met enkele poort al genoeg als je daar twee turrets neer zet.
Er zitten best veel goede perks onder Luck. Grim reapers sprint is een van mijn favoriete perks, dus stop daar eens een punt in. Crit banker moet haast ook wel goed zijn, maar nog niet geprobeerd.v0dka schreef op woensdag 11 november 2015 @ 16:35:
hoeveel invloed heeft Luck? Heb het direct opgeschroeifd naar 7 maar het gevoel dat dit verspilde punten zijn.
"Our words are backed with NUCLEAR WEAPONS!" - Mahatma Gandhi
Ik weet uit eigen ervaring dat items voor karakters met veel geluk makkelijker te zien zijn. Ik speel zelf namelijk met een karakter met maar weinig geluk en mijn vriendin speelt met een karakter met veel geluk. Op haar scherm lag een stripboek boven op een bureau duidelijk in zicht. Bij mij lag de stripboek onder een tafelpoot van het bureauv0dka schreef op woensdag 11 november 2015 @ 16:35:
hoeveel invloed heeft Luck? Heb het direct opgeschroeifd naar 7 maar het gevoel dat dit verspilde punten zijn.
Dus het is meer voor luie spelers?Nilltris schreef op woensdag 11 november 2015 @ 16:39:
[...]
Ik weet uit eigen ervaring dat items voor karakters met veel geluk makkelijker te zien zijn. Ik speel zelf namelijk met een karakter met maar weinig geluk en mijn vriendin speelt met een karakter met veel geluk. Op haar scherm lag een stripboek boven op een bureau duidelijk in zicht. Bij mij lag de stripboek onder een tafelpoot van het bureau
Ach, je kan zeker in het begin toch echt niet alle coole perks kiezen, ik probeer ze nu vooral te kiezen om zo lang mogelijk in leven te blijven.
ik reis vaak even terug naar de thuisstad en dump daar zoveel mogelijk, dan kan ik daarna weer sparen.kuusj98 schreef op woensdag 11 november 2015 @ 16:12:
[...]
Ben mijn draagvermogen perks zo veel mogelijk aan het uitbouwen, zit constant tegen de limiet en kan langzaamaan niks meer weggooien. Is er een manier om de huishoudrobot meer te laten dragen?
overigens geef ik tijdens reizen veel zooi aan mijn companion.
als we terug in the thuisstad zijn unload ik hem ook. dubbel profit
Wow die is echt compleet onbekend voor mij, dat is best interessant nog! Sowieso is Luck best belangrijk omdat er zoveel dingen mee bepaald worden.Nilltris schreef op woensdag 11 november 2015 @ 16:39:
[...]
Ik weet uit eigen ervaring dat items voor karakters met veel geluk makkelijker te zien zijn. Ik speel zelf namelijk met een karakter met maar weinig geluk en mijn vriendin speelt met een karakter met veel geluk. Op haar scherm lag een stripboek boven op een bureau duidelijk in zicht. Bij mij lag de stripboek onder een tafelpoot van het bureau
Ik moet wel eerlijk zeggen dat ik er in eerste instantie ook gewoon voorbij ben gelopen. Ik ben daarna terug het gebouw in gegaan en toen lag 'ie onder de poot van het bureau. Het zou dus best ook wel eens zo kunnen zijn dat het boekje in eerst instantie op het bureau ligt en als je het gebouw nogmaals betreed het boekje onder het bureau ligt (al lijkt me dat onlogisch) Het gaat in dit geval overIrcghost schreef op woensdag 11 november 2015 @ 16:44:
[...]
Wow die is echt compleet onbekend voor mij, dat is best interessant nog! Sowieso is Luck best belangrijk omdat er zoveel dingen mee bepaald worden.
Ik had er even een mailtje aan gewaagd, en ze sturen er nu eentje voor me op! Top service!ReCreator schreef op dinsdag 10 november 2015 @ 11:36:
[...]
Mijn filiaal van Intertoys had de bobbleheads niet binnen gekregen
Balen!
"Time flies like an arrow; fruit flies like a banana."
Helaas moet ik voor die plantjes eerst de plantjes zelf hebben. Is er een makkelijke manier om die te krijgen?anandus schreef op woensdag 11 november 2015 @ 09:11:
[...]
Vind je? Munitie komt me de oren uit, eigenlijk
Maar ik speel bijna alleen maar via VATS, misschien dat het anders is als je zelf schiet?
Oh, weet iemand trouwens hoe ik de slomo nog verder kan vertragen of beter nog, pauzeren, in VATS? Heeft iemand daar een console command voor?
[...]
In bouwmenu -> resources -> food
En dan op een akkertje plantjes 'bouwen'.
[...]
Dat vind ik wel.
Het is echt heel moeilijk om een pacifistisch persoon te spelen.
Het is heel moeilijk, regelmatig onmogelijk, om quests af te maken zonder een schot te lossen.

Zouden raiders slim genoeg zijn?
(ondertussen nog wat verder geplaatst)
[ Voor 8% gewijzigd door SmokingCrop op 11-11-2015 17:14 ]
er is een locatiePoulske schreef op woensdag 11 november 2015 @ 17:08:
[...]
Helaas moet ik voor die plantjes eerst de plantjes zelf hebben. Is er een makkelijke manier om die te krijgen?
ops, double post
[ Voor 3% gewijzigd door SmokingCrop op 11-11-2015 17:12 ]
nee, die moet je gewoon tegenkomen, soms dus in dorpjes, vaak in gebouwen met een keuken ligt er wel een wortel of tato oid.Poulske schreef op woensdag 11 november 2015 @ 17:08:
[...]
Helaas moet ik voor die plantjes eerst de plantjes zelf hebben. Is er een makkelijke manier om die te krijgen?
SmokingCrop schreef op woensdag 11 november 2015 @ 17:09:
Settlement entrance![]()
[afbeelding]
(ondertussen nog wat verder geplaatst)
Haha gaafSmokingCrop schreef op woensdag 11 november 2015 @ 17:09:
Settlement entrance![]()
[afbeelding]
Wat ik me alleen afvraag: hoe zit het met die spullen die je "transfer junk to workbench" waar blijven die? In een bepaalde settlement? Kan je die altijd gebruiken? Iemand enig idee? Kwam er ingame niet zo snel achter hoe dit zit.
3780wP (18x 210wP EC Solar) | 2x Marstek Venus E (5.12kWh)
Die groeien her en der in het dorp. En zodra je er minimaal eentje geplant hebt kan je snel genoeg weer harvestenPoulske schreef op woensdag 11 november 2015 @ 17:08:
[...]
"Always remember to quick save" - Sun Tzu
Je, je hebt geen zaadje nodig, maar gewoon de groente/fruit.Poulske schreef op woensdag 11 november 2015 @ 17:23:
Aah duidelijk, ik zal het eens proberen. Thanks
Ik zat me eerst suf te zoeken naar zaadjes

Heel erg verheugd op de game en ik schrok in eerste instantie van de minimum eisen.. mijn pc is inmiddels 7 jaar oud maar had niet verwacht dat de minimum eisen zo hoog zouden zijn.
Mijn pc bevat(te)
Core i7 920 (2,66GHZ)
6 GB RAM
AMD Radeon 4890 (inmiddels vervangen door een AMD radeon 6850)
- Dus CPU is volgende de CPU benchmarklijst +- 10% te traag in vergelijking met de Core i5-2300 2.8Ghz
- 2 GB DDR3 geheugen te kort
- AMD radeon 4890 loopt inmiddels 3 generaties achter met de minimum eis van de HD 7870 2GB en mis daarbij ook 1 GB video memory.
PC afgelopen weekend opnieuw geïnstalleerd met een clean Windows 7 installatie... dus geen rotzooi wat de in-game performance zou mogen beïnvloeden..
In eerste instantie bleef de game crashen bij de start up... van alles geprobeerd van windowed mode tot integrity check tot beta drivers etc.. uiteindelijk heb ik uit een 2e pc een AMD radeon 6850 (mist nog steeds 1GB video memory in vergelijking tot de minimum eis) gehaald. Geïnstalleerd met de desbetreffende drivers en toen werkte het spel wel.. MAAR..
Mijn framerate is oke wanneer ik in een kleine ruimte ben of tegen een muur aan kijk.. maar wanneer ik naar een open ruimte kijk of er gebeurd wat... +-20/30 FPS hooguit. (Ik doe vanavond een meting) (en dit is als ik alle instellingen op zo laag mogelijk heb, inclusief zicht, en alles wat uit kan staat uit)
Daarom.. verdrietig

(het OS staat op een SSD maar het spel niet trouwens want die is te groot voor de SSD
[ Voor 7% gewijzigd door boyjim op 11-11-2015 17:34 ]

Shikata ga nai.
Heb je genoeg materialen? En is er genoeg ruimte waar je je bed neer wil zetten?Shinobi-vs-Gast schreef op woensdag 11 november 2015 @ 17:30:
Dat bouwen vind ik echt vaag uitgewerkt. Ik ben weer terug in de stad waar je begint en dan moet je een aantal objecten bouwen waaronder bedden, maar alles blijft op rood staan.
Ach ja, vanavond maar eens verder kijken. Misschien een tijdelijke glitch of zo.
Shikata ga nai.
[ Voor 6% gewijzigd door Mad-Matt op 11-11-2015 17:35 ]
Fractal Terra Jade, Ryzen 7800X3D, Nvidia 4070 Super
Ik speel met een i7 920 / 6Gb en een HD7950, draait tot nu toe prima.boyjim schreef op woensdag 11 november 2015 @ 17:27:
Verdrietig![]()
Heel erg verheugd op de game en ik schrok in eerste instantie van de minimum eisen.. mijn pc is inmiddels 7 jaar oud maar had niet verwacht dat de minimum eisen zo hoog zouden zijn.
Mijn pc bevat(te)
Core i7 920 (2,66GHZ)
6 GB RAM
AMD Radeon 4890 (inmiddels vervangen door een AMD radeon 6850)
- Dus CPU is volgende de CPU benchmarklijst +- 10% te traag in vergelijking met de Core i5-2300 2.8Ghz
- 2 GB DDR3 geheugen te kort
- AMD radeon 4890 loopt inmiddels 3 generaties achter met de minimum eis van de HD 7870 2GB en mis daarbij ook 1 GB video memory.
PC afgelopen weekend opnieuw geïnstalleerd met een clean Windows 7 installatie... dus geen rotzooi wat de in-game performance zou mogen beïnvloeden..
In eerste instantie bleef de game crashen bij de start up... van alles geprobeerd van windowed mode tot integrity check tot beta drivers etc.. uiteindelijk heb ik uit een 2e pc een AMD radeon 6850 (mist nog steeds 1GB video memory in vergelijking tot de minimum eis) gehaald. Geïnstalleerd met de desbetreffende drivers en toen werkte het spel wel.. MAAR..
Mijn framerate is oke wanneer ik in een kleine ruimte ben of tegen een muur aan kijk.. maar wanneer ik naar een open ruimte kijk of er gebeurd wat... +-20/30 FPS hooguit. (Ik doe vanavond een meting) (en dit is als ik alle instellingen op zo laag mogelijk heb, inclusief zicht, en alles wat uit kan staat uit)
Daarom.. verdrietig, dit is voor het eerst in 7 jaar dat ik hardwarematig tegen een muur aan loop qua games. Hopelijk tweaken ze nog wat.. en anders ben ik gewoon hopeloos tot ik een nieuwe pc heb
(het OS staat op een SSD maar het spel niet trouwens want die is te groot voor de SSD)
En de HD7950 heeft 3GB toch?BioHazard schreef op woensdag 11 november 2015 @ 17:39:
[...]
Ik speel met een i7 920 / 6Gb en een HD7950, draait tot nu toe prima.
Want als dat de bottle neck is dan scheelt dat erg in de kosten
Jep, 3Gb.boyjim schreef op woensdag 11 november 2015 @ 17:43:
[...]
En de HD7950 heeft 3GB toch?
Want als dat de bottle neck is dan scheelt dat erg in de kosten
Aan het begin van het spel kun je 23 of 24 van die special punten verdelen over verschillende character aspects. Maar wat is nu eigenlijk de toegevoegde waarde hiervan als je per level up je punt overal aan kunt spenderen? Stel ik heb een verdeling met 1 punt in strenght en ik level up naar level 2, dan kan ik toch alsnog die punt in strengt stoppen?
Ik begrijp niet helemaal hoe het systeem werkt.
Het is me wat, eens in de 7 jaar upgraden. Ik snap de tranen wel.boyjim schreef op woensdag 11 november 2015 @ 17:27:
Daarom.. verdrietig, dit is voor het eerst in 7 jaar dat ik hardwarematig tegen een muur aan loop qua games. Hopelijk tweaken ze nog wat.. en anders ben ik gewoon hopeloos tot ik een nieuwe pc heb
(het OS staat op een SSD maar het spel niet trouwens want die is te groot voor de SSD)
Een overclocked Nehalem met 6GB is de bottleneck niet. Je videokaart wel. En je hoeft echt geen € 300 neer te tellen voor een nieuwe kaart. Een GTX670 (wel OC naar 1150 core) draait vlekkeloos op Ultra mits je shadow quality verlaagt en eventueel de god rays. De rest van de game kun je draaien zoals hij komt, geen enkele andere actie nodig om het soepel te krijgen.
Fallout 4 is een perfect geoptimaliseerde game voor tragere hardware (console?) en mist daarom juist een beetje het gevoel van een nieuwe toptitel die traditioneel de matige systemen op de knieën krijgt.
Ja, klopt, maar dan kan je die level up niet een puntje in een perk stoppen.Navuri schreef op woensdag 11 november 2015 @ 17:45:
Mensen ik heb een vraag waar ik niet helemaal uit kom. Dit is mijn eerste Fallout game en misschien is het antwoord ook wel erg simpel, maar ik kom er niet uit.
Aan het begin van het spel kun je 23 of 24 van die special punten verdelen over verschillende character aspects. Maar wat is nu eigenlijk de toegevoegde waarde hiervan als je per level up je punt overal aan kunt spenderen? Stel ik heb een verdeling met 1 punt in strenght en ik level up naar level 2, dan kan ik toch alsnog die punt in strengt stoppen?
Ik begrijp niet helemaal hoe het systeem werkt.
Je zou bijvoorbeeld kunnen beginnen met 1 strength en de eerste 9 level-ups telkens je puntje in strength kunnen stoppen tot 10 strength, maar al die keren heb je geen perks kunnen kopen.
Het is het een of het ander.
Verwijderd
Graphics niet geweldig maar voldoende.
2 uurtjes gespeeld ofzo, ervaring tot nu toe: ruim voldoende
Benieuwd naar de rest!
"Het is me wat, eens in de 7 jaar upgraden."v0dka schreef op woensdag 11 november 2015 @ 17:46:
[...]
Het is me wat, eens in de 7 jaar upgraden. Ik snap de tranen wel.
Een overclocked Nehalem met 6GB is de bottleneck niet. Je videokaart wel. En je hoeft echt geen € 300 neer te tellen voor een nieuwe kaart. Een GTX670 (wel OC naar 1150 core) draait vlekkeloos op Ultra mits je shadow quality verlaagt en eventueel de god rays. De rest van de game kun je draaien zoals hij komt, geen enkele andere actie nodig om het soepel te krijgen.
Fallout 4 is een perfect geoptimaliseerde game voor tragere hardware (console?) en mist daarom juist een beetje het gevoel van een nieuwe toptitel die traditioneel de matige systemen op de knieën krijgt.
Ja ach het is nooit nodig geweest.. vandaar dat de gedachte ook nooit is opgekomen dat kun je wel begrijpen denk ik.
Maar als ik het zo bekijk dan is het inderdaad de grafische kaart die voornamelijk de bottle neck vormt. En een beetje geheugen is natuurlijk zo geregeld en wellicht zelfs een SSD. Maar ik wilde hier voornamelijk peilen met andere mensen die vergelijkbare hardware hebben zoals biohazard zodat ik kan orienteren wat te vervangen.
"Fallout 4 is een perfect geoptimaliseerde game voor tragere hardware (console?) en mist daarom juist een beetje het gevoel van een nieuwe toptitel die traditioneel de matige systemen op de knieën krijgt."
Ik zie dat wel terug maar merk er helaas nog niets van. Veel mensen hadden inderdaad gelijk kritiek op de grafics (wat voor mij niet veel uitmaakt want voor mij gaat het voornamelijk om de gameplay) Alleen het verbaast me hoe slecht hij draait op mijn hardware, zo slecht dat hij op de allerlaagste instellingen niet voldoende FPS geeft voor fatsoenlijke gameplay..
[ Voor 18% gewijzigd door boyjim op 11-11-2015 17:55 ]
[ Voor 99% gewijzigd door Navuri op 11-11-2015 19:13 ]
lukte me om gewoon terwijl ik in het armor zat om het rek te gebruiken. alles even repaired en minuteman verfje gegevenVerderf schreef op woensdag 11 november 2015 @ 11:33:
[...]
Yup, gewoon bij een rek in de buurt zetten.
YO! fucknuts! It's Probing time!
Hij stopt elke 5 sec en moet ik elke keer de toetsen indrukken. 😢
Wat een waanzinnige game, prachtig en meeslepend verhaal.
Speel 'm op de PS4. Maar ik merk, dat het niet heel soepel gaat.
Bij een groep cockroaches of raiders, heb ik soms al de grootste moeite met en zonder VATS.
Wetende dat het nog peanuts is met wat later moet komen in de game.
Stukje techniek? Geen idee! Mis zo stiekem wel een beetje het luie GTA V autoaim

Merkte dat ik hier ook al last van had met deel 3, daarom nooit echt veel gespeeld toen.
Echter, wil ik 4 wel echt serieus aanpakken en niet wegsmijten na een week.
Tips & tricks are welcome!
Extratje: Is er ook een trucje om snel loot te pakken, nu gaat het soms nog wat traag omdat ik een echte verzamelaar ben en alles mee wil nemen, omdat vrijwel alles herbruikbaar is.
Je kunt in ieder geval zorgen dat je vaker in VATS zit door perks als Action Boy en Grim Reaper's Sprint te nemen.Novarion schreef op woensdag 11 november 2015 @ 18:01:
Need help, Fallout pro's I need you!
Specs:
Core2Quad Q9400 @ 3.2Ghz
4gb ram 1:1 met fsb
Nvidia GTX 560

Als ik hem bij bijv een mediamarkt koop krijg ik dan een disc of een download code voor steam? bij voorbaat dank!
Je zult het altijd uiteindelijk via Steam moeten afronden. Volgens mij staat er maar een deel op DVD die je krijgt in de box (in normale shops). Je moet ook de serial toevoegen in Steam.Ambition88 schreef op woensdag 11 november 2015 @ 18:44:
Even een korte vraag sorry als hij al is gesteld, na lang twijfelen heb ik toch maar besloten om het spel aan te schaffen, alleen 60 euries heb ik er niet voor over.
Als ik hem bij bijv een mediamarkt koop krijg ik dan een disc of een download code voor steam? bij voorbaat dank!
GamiQ, de game notes app met game maps!
STAP 1::
To have this game run in 21:9 without issue simply open Fallout4Prefs.ini in your documents (C:\Users[name]\Documents\My Games\Fallout4\), and change the following lines to how they are below:
For borderless windowed mode::
bTopMostWindow=1
bMaximizeWindow=1
bBorderless=1
bFull Screen=0
iSize H=XXXX
iSize W=YYYY
Where XXXX is whatever your vertical resolution is aand YYYY is whatever your horizontal resolution is.
For fullscreen mode::
bTopMostWindow=0
bMaximizeWindow=0
bBorderless=0
bFull Screen=1
iSize H=XXXX
iSize W=XXXX
Where XXXX is whatever your vertical resolution is and YYYY is whatever your horizontal resolution is.
STAP 2:
Next do the same for the second Fallout4Prefs.ini located in wherever you insalled steam then steamapps\common\Fallout 4\Fallout 4.
Ik heb de Fat Man gevonden!!!SmokingCrop schreef op woensdag 11 november 2015 @ 18:42:
Lol, kom net een legendary tegen..
spoiler:legendary radroach, 1 seconde, oei eens zien hoe sterk die is.., komt codsworth even helpen, 1x attack en dood
hmm okay ugh wat luiheid doet met een mens of 15 minuten fietsen of 15 euro meer betalenIrcghost schreef op woensdag 11 november 2015 @ 18:46:
[...]
Je zult het altijd uiteindelijk via Steam moeten afronden. Volgens mij staat er maar een deel op DVD die je krijgt in de box (in normale shops). Je moet ook de serial toevoegen in Steam.
Aka You.SuCK or less confronting JoeZuCK. Played Return to castle Wolfenstein on a professional level and was within Team Netherlands. Steam: joezuck | PSN: JoeZuCK
voor PC is zowel fysiek als download beide met een steam codeAmbition88 schreef op woensdag 11 november 2015 @ 18:44:
Even een korte vraag sorry als hij al is gesteld, na lang twijfelen heb ik toch maar besloten om het spel aan te schaffen, alleen 60 euries heb ik er niet voor over.
Zegt meer over meta critic, meta critic kent alleen 0 en 10 en niks er tussen in. en natuurlijk gaan klagers daar als eerste posten en mensen die zich vermaken zijn veel te drukInF.Inc schreef op woensdag 11 november 2015 @ 18:51:
Ik schrik van de userreviews op Metacritic. Is het echt zo slecht gesteld met dit spel?
[ Voor 29% gewijzigd door Verderf op 11-11-2015 18:52 ]
| Gigabyte X870E AORUS PRO | AMD 9800X3D | 2x16GB DDR5 | AORUS 5080 Xtreme | FSP hydro Pro 1000watt | 2TB WD Black | 2019 Tesla Model 3 LR
[ Voor 95% gewijzigd door Verderf op 11-11-2015 18:52 ]
| Gigabyte X870E AORUS PRO | AMD 9800X3D | 2x16GB DDR5 | AORUS 5080 Xtreme | FSP hydro Pro 1000watt | 2TB WD Black | 2019 Tesla Model 3 LR
Fallout 4 werd veel teveel gehyped en daardoor is het makkelijker om teleurgesteld te raken. Ten tweede zijn de klachten op metacritic wel degelijk serieus te nemen. Het spel vertoont nogal wat mankementen en bepaalde ingame mechanieken vallen niet echt in de smaak. En ja dan heb je nog klachten over de besturing, de graphics, dialoogknop en frameratedrops. Allemaal valid reasons. Fallout 4 is een leuk degelijk spel, maar verre van een masterpiece waar mensen op hoopten.InF.Inc schreef op woensdag 11 november 2015 @ 18:51:
Ik schrik van de userreviews op Metacritic. Is het echt zo slecht gesteld met dit spel?
Als je in die 15 minuten fietsen meer kan verdienen dan EUR 15 -> lekker downloadenAmbition88 schreef op woensdag 11 november 2015 @ 18:50:
[...]
hmm okay ugh wat luiheid doet met een mens of 15 minuten fietsen of 15 euro meer betalen
[ Voor 20% gewijzigd door Trenchdog op 11-11-2015 18:58 ]
Yeah maar zeker niet 1en en 0en zoals nu de trend is.Enigmus schreef op woensdag 11 november 2015 @ 18:55:
[...]
Fallout 4 werd veel teveel gehyped en daardoor is het makkelijker om teleurgesteld te raken. Ten tweede zijn de klachten op metacritic wel degelijk serieus te nemen. Het spel vertoont nogal wat mankementen en bepaalde ingame mechanieken vallen niet echt in de smaak. En ja dan heb je nog klachten over de besturing, de graphics, dialoogknop en frameratedrops. Allemaal valid reasons. Fallout 4 is een leuk degelijk spel, maar verre van een masterpiece waar mensen op hoopten.
Ja. En companions zijn zo dom als het achterend van een varken dus rennen blind naar de vijand toe.-SaveMe- schreef op woensdag 11 november 2015 @ 18:47:
Ik heb nog geen companion, maar wil er wel dringend een als pack mule. Alleen heb ik een stealth sniper build, dus ik vraag me af of companions mijn stealth breken. Als zij gezien worden, ben ik dan ook gezien ?
Nee, niet echt, het probleem is dat het een beetje hinkt op 2 benen. Het probeert een RPG én een FPS te zijn.InF.Inc schreef op woensdag 11 november 2015 @ 18:51:
Voor FPS is het niet FPS genoeg, maar voor RPG is het niet RPG genoeg.
Resultaat: Twee pissed-off groepen mensen
[ Voor 33% gewijzigd door anandus op 11-11-2015 19:00 ]
Verwijderd
Humm ben niet anders gewent eigelijkEnigmus schreef op woensdag 11 november 2015 @ 18:55:
[...]
Fallout 4 werd veel teveel gehyped en daardoor is het makkelijker om teleurgesteld te raken. Ten tweede zijn de klachten op metacritic wel degelijk serieus te nemen. Het spel vertoont nogal wat mankementen en bepaalde ingame mechanieken vallen niet echt in de smaak. En ja dan heb je nog klachten over de besturing, de graphics, dialoogknop en frameratedrops. Allemaal valid reasons. Fallout 4 is een leuk degelijk spel, maar verre van een masterpiece waar mensen op hoopten.
Heb. De game zelf nu niet
Maar alle anderen game van hun wel
De marrowind serie en fallout 3 serie had precies de zelfde problemen
Fix werd meestal door de mensen zelf opgelost via mods
Alleen de console versie duurt iets langer
CapslockDoubleDutch schreef op woensdag 11 november 2015 @ 18:00:
Ik zit met het volgende probleem, mijn character wil niet constant lopen/rennen.
Hij stopt elke 5 sec en moet ik elke keer de toetsen indrukken. 😢
Helaas gebeurt dat bij elk spel. Moet zeggen dat het aantal negatieve reviews wel in erg grote aantallen aanwezig zijn. Lijkt wel een kruistocht. Maar goed, Fallout 4 verdient het. Ik hoop dat Bethesda hiervan leert en eindelijk met kwalitat aan komt zetten in plaats van half gare games launchen met de wetenschap dat hun fans dat hun vergeven (waarom?). Vind het ook erg lui van Bethesda om de modcommunity achter de hand te houden om hun lelijke graphics te verfraaien. Er komt echter een storm aan.. competitie groeit en Bethesda zal niet weer met een on-innovatief oud concept komen in Fallout 5.Verderf schreef op woensdag 11 november 2015 @ 18:58:
[...]
Yeah maar zeker niet 1en en 0en zoals nu de trend is.
Dank je! En ieder ander die zijn build+ervaring heeft gepost. Zo te zien zit ik met mijn PC een beetje tussen werkt niet en wel in. Ik ga Fallout 4 dus eerst maar eens downloaden om te kijken hoe het draait en dan of meteen kopen of pas als ik mijn PC upgrade. (en nee, ik ga het echt kopen hoor. Een gedownload spel spelen is nooit zo leuk, afgezien van dat het gewoon ronduit asociaal is).dustkiller schreef op woensdag 11 november 2015 @ 13:45:
[...] Getest op pentium g3258 4gb ram en hd5870 conclusie: niet speelbaar, in de wasteland normaal lopen 50+ fps (50hz tv) zodra er iets gebeurt zakt het naar 0-20 fps.
Als ik er aan toe kom test ik nog met een i7 860 8gb ram en de hd 5870, maar denk niet dat het veel beter zal gaan
Edit: Ram geheugen zat helemaal vol, misschien de boosdoener, dus nu testen met de pentium en hd 5870 met 8gb ram
Aan het einde van de dag krijg je nooit iedereen tevreden, ik vind persoonlijk de game er prima uit zien en 1x een crash gehad in 7 uur speeltijd ofzo, dat deed de witcher niet veel beter in het begin maar daar hoor je dan weer niemand over.Enigmus schreef op woensdag 11 november 2015 @ 19:03:
[...]
Helaas gebeurt dat bij elk spel. Moet zeggen dat het aantal negatieve reviews wel in erg grote aantallen aanwezig zijn. Lijkt wel een kruistocht. Maar goed, Fallout 4 verdient het. Ik hoop dat Bethesda hiervan leert en eindelijk met kwalitat aan komt zetten in plaats van half gare games launchen met de wetenschap dat hun fans dat hun vergeven (waarom?). Vind het ook erg lui van Bethesda om de modcommunity achter de hand te houden om hun lelijke graphics te verfraaien. Er komt echter een storm aan.. competitie groeit en Bethesda zal niet weer met een on-innovatief oud concept komen in Fallout 5.
Sommige haten de base building maar als ze het weggelaten hadden hadden mensen weer geklaagd dat er te weinig nieuws te doen is.
Mijn persoonlijke mening is dat dit Fallout 3.5 is met te weinig innovatie. Meer van hetzelfde is goed, maar dan zit het ook nog in een oud jasje. Sommige mensen willen helemaal meegaan in het verhaal en dan is graphics toch best belangrijk omdat het de beleving beinvloed. In Fallout 4 heb je een mix van mooie en leuke textures, zelfde geldt voor lichteffecten. Dat stoort mij wel een beetje. Over het algemeen ziet het spel er niet al te best uit voor 2015. Daarbij is het ook nog eens gecapped op 30fps op consoles en is er sprake van framedrops. Daar maak je mensen wel pissig mee.Verderf schreef op woensdag 11 november 2015 @ 19:12:
[...]
Aan het einde van de dag krijg je nooit iedereen tevreden, ik vind persoonlijk de game er prima uit zien en 1x een crash gehad in 7 uur speeltijd ofzo, dat deed de witcher niet veel beter in het begin maar daar hoor je dan weer niemand over.
Sommige haten de base building maar als ze het weggelaten hadden hadden mensen weer geslaagd dat er te weinig nieuws te doen is.
Basebuilding vind ik niks. Het is te simachtig en voegt weinig toe omdat het optioneel is. Had veel liever gezien dat het integraal was gemaakt of een belangrijke rol speelde in jouw voortgang van jouw verhaal. Als het aan mij lag had ik een paar locaties eraan toegevoegd. Een onderwaterstad a la Bioshock, een leefbaar metrostation a la metro (en dan niet zoals in fallout 3) en het vatssysteem een eigen identiteit gegeven want nu lijkt het teveel op reflexmode/ bullet time. Als je ziet wat ze in Horizon doen met het vatssysteem dan kan je alleen jaloers zijn. Meh
Inderdaad .. als het nu een paar negatieve reviews waren .. maar de negatieve overheersen de positieve. Ik heb voor de grap eens gekeken naar Rise of the Tombraider .. alleen maar positieve reviews. Gaat het argument dat mensen die Fallout 4 spelen geen tijd hebben om een review te plaatsen. En ook niet dat alleen maar azijnzeikers negatieve reviews plaatsen. Zie er reviews tussen van mensen die de oude Fallout en New Vegas games kapot hebben gespeeld en nu ZWAAR (understatement) teleurgesteld zijn.Enigmus schreef op woensdag 11 november 2015 @ 19:03:
[...]
Helaas gebeurt dat bij elk spel. Moet zeggen dat het aantal negatieve reviews wel in erg grote aantallen aanwezig zijn. Lijkt wel een kruistocht. Maar goed, Fallout 4 verdient het. Ik hoop dat Bethesda hiervan leert en eindelijk met kwalitat aan komt zetten in plaats van half gare games launchen met de wetenschap dat hun fans dat hun vergeven (waarom?). Vind het ook erg lui van Bethesda om de modcommunity achter de hand te houden om hun lelijke graphics te verfraaien. Er komt echter een storm aan.. competitie groeit en Bethesda zal niet weer met een on-innovatief oud concept komen in Fallout 5.
Aka You.SuCK or less confronting JoeZuCK. Played Return to castle Wolfenstein on a professional level and was within Team Netherlands. Steam: joezuck | PSN: JoeZuCK
Dit heb ik dus nooit gesnapt.Enigmus schreef op woensdag 11 november 2015 @ 19:19:
[...]
Sommige mensen willen helemaal meegaan in het verhaal en dan is graphics toch best belangrijk omdat het de beleving beinvloed.
Vroeger konden mensen dus niet meegaan in het verhaal omdat de graphics lelijk waren.
Heb een half jaar geleden nog de eerste metal gear solid gedaan en meegaan in het verhaal is geen enkel probleem, hetzelfde met bioshock 1 en 2 die hebben nu lelijke graphics, maar meegaan in het verhaal is geen enkel probleem.
Het verbaast mij wel dat deze trouwe fans zo giftig zijn. Het zijn dezelfde mensen die waarschijnlijk van de mods houden en er zelfs van uitgaan dat het spel in onklare staat wordt gelaunched. is de liefde of beter gezegd hun geduld weg? Wie zal het zeggen. In ieder geval zal Bethesda dit niet kunnen negeren.InF.Inc schreef op woensdag 11 november 2015 @ 19:21:
[...]
Inderdaad .. als het nu een paar negatieve reviews waren .. maar de negatieve overheersen de positieve. Ik heb voor de grap eens gekeken naar Rise of the Tombraider .. alleen maar positieve reviews. Gaat het argument dat mensen die Fallout 4 spelen geen tijd hebben om een review te plaatsen. En ook niet dat alleen maar azijnzeikers negatieve reviews plaatsen. Zie er reviews tussen van mensen die de oude Fallout en New Vegas games kapot hebben gespeeld en nu ZWAAR (understatement) teleurgesteld zijn.
Vroeger was alles nieuw, innovatief en overweldigend. Tegenwoordig is er veel competitie en hebben we in Witcher 3 zelfs een grootmeester op RPG gebied. Geralts game krijgt het voor elkaar om RPG, verhaal en uitmuntende graphics te combineren. Hoe groot de liefde voor Fallout ook is, ze worden ingehaald en de fans neigen nu in opstand te komen.dustkiller schreef op woensdag 11 november 2015 @ 19:25:
[...]
Dit heb ik dus nooit gesnapt.
Vroeger konden mensen dus niet meegaan in het verhaal omdat de graphics lelijk waren.
Heb een half jaar geleden nog de eerste metal gear solid gedaan en meegaan in het verhaal is geen enkel probleem, hetzelfde met bioshock 1 en 2 die hebben nu lelijke graphics, maar meegaan in het verhaal is geen enkel probleem.
[ Voor 30% gewijzigd door Enigmus op 11-11-2015 19:31 ]
+ graphics veraf zijn goed, belichting idem
- graphics dichtbij...hogere resolutie textures,bumpmapping etc
- paar bugs, oa random naar third person view gaan
+ sfeer
+ quests
+/- het modden, leuk,maar soms enorm onoverzichtelijk
-pipboy, was het in skyrim zo duidelijk met weight/damage/value (en het sorteren hierop) en hier echt te sumier in het hoofdoverzicht
- sommige locaties te groot en daardoor te saai/snel te verdwalen
- stuk moeilijker dan eerdere delen door oa de te snelle tegenstanders. en ghouls zijn bijn irritant geworden door een grote aantallen. deadclaws pffff
-perk chart zou ook duidelijker moeten, skyrim was veel overzichtelijker op dat vlak
-besturing/control is niet echt logisch
geef het een 7,5.
www.triathlete.nl
Enigmus schreef op woensdag 11 november 2015 @ 19:03:
[...] competitie groeit [...]
Nouja, je hebt The Witcher.
Verder is het behoorlijk leeg in dit gedeelte van gamesland (single player open world RPG's). Helaas.
Toch maar besloten voor de luie opti te gaan, ben niet zo fan van cds enzo, DUS ik ga jullie vergezellen boys!Trenchdog schreef op woensdag 11 november 2015 @ 18:58:
[...]
Als je in die 15 minuten fietsen meer kan verdienen dan EUR 15 -> lekker downloadenIf not: die 15 minuten fietsen compenseer je wel weer met uren fysieke rust door Fallout te spelen
nog tips voor een complete fallout noob? ben nu aan het kijken voor een goeie build, zat te denken aan veel puntjes in Intelligence en luck en een paar in strength?
Ik zal in het begin voornamelijk ronddwalen en proberen uit te vogelen hoe de controls/items werken etc want dat zal wel echt een spinneweb zijn aan info.
[ Voor 9% gewijzigd door Ambition88 op 11-11-2015 19:49 ]
En dat is weer een van de grootste irritaties hier, de clutter in je inventory en storages.
Jammer ook dat niet alles automatisch wordt afgebroken. Ook jammer dat je mods niet los kan halen van de wapens behalve door een andere mod erop te draaien.
Als je de 'standaard mod' (wat dus geen mod is) eropzet dan haal je de mod los.tomaat23 schreef op woensdag 11 november 2015 @ 19:57:
Ook jammer dat je mods niet los kan halen van de wapens behalve door een andere mod erop te draaien.
Thnx bro, als iemand anders nog tips heeft of belangrijke dingen ffe in een nutshell kan uitleggen, graag tenzij het ingame goed wordt uitgelegd maar las dat dat soms wel te wensen overliet.Shinobi-vs-Gast schreef op woensdag 11 november 2015 @ 19:53:
Aan deze twee links heb ik persoonlijk veel aan gehad:
Beginner tips
Beste perks
Dit topic is gesloten.
Eventuele spoilers over het verhaal moeten (vanzelfsprekend) in ~~~~~~~[spoiler] tags gezet worden
Het is jammer als je postbode de game nog niet door je brievenbus heeft geduwd, maar dat hoef je hier niet mede te delen
Omdat de slowchat nogal uit de hand loopt is de quick reply disabled.