Royeboi schreef op zondag 15 juni 2014 @ 01:41:
[...]
Ga je niet enorm achteruit op beeldkwaliteit? Is het ook een glanzend paneel? Niet negatief bedoeld, maar ben benieuwd naar je ervaringen! Het zou voor mij niet echt een optie zijn om van een high-dpi scherm terug te vallen op een 'normaal' FHD scherm.
Als ik soms op een andere laptop werk, 'stoor' ik me al aan de wat pixelachtige beelden. Uiteraard een kwestie van gewenning, maar ik zou mijn scherm voor geen goud meer omruilen voor een lagere resolutie. Toegegeven, indien je met Adobe programma's werkt is het schaalprobleem onoverkomelijk, maar voor de meeste applicaties ondervind ik nu geen problemen meer. Hooguit een paar installers die niet lekker schalen en dus miniscuul zijn, maargoed de knop 'Volgende' is altijd wel te onderscheiden.
voor de applicaties die wel geoptimaliseerd zijn (zoals oa office, firefox, internet explorer) ja, dat ziet er idd mooier uit op 3200x1800 scaling 200%
maar alle apps die niet (goed) geoptimaliseerd zijn (zoals photoshop, rdp, hyper-v, php storm, dreamweaver, notepad++, navicat) zien er beter uit omdat die feitelijk "lelijk" geschaald worden, rafelige fonts, onscherpe gui elementen etc.
en dan zijn er de applicaties die echt problemen hebben en deels onbruikbaar zijn: dropbox, acrobat, vlc player.
ik heb gewoon geen zin om te wachten totdat alles er een beetje normaal uit ziet en goed werkt. ik gebruik namelijk mn laptop dagelijks en als freelancer is het een stuk gereedschap dat goed moet werken.
ik kijk wel over een jaartje hoe het er dan voor staat met de high-dpi settings en compatibility issues en als het dan allemaal goed werkt, koop ik misschien wel een 4k laptop. wat ik namelijk ook irritant vond aan het 3200x1800 scherm, is dat het feitelijk 1600x900, maar dan scherper is. oftewel: met een good old full hd panel, heb je meer informatie op je scherm. heb ook nog geprobeerd om met scaling op 180% dit op te lossen, maar dan zijn sommige elementen weer te klein en slecht leesbaar (outlook 2013).
dus ja: high dpi is mooier als het werkt, maar totaal niet practisch als je veel programma's gebruikt die niet (goed) geoptimaliseerd zijn.
't is natuurlijk allemaal heel persoonlijk he? ik heb gewoon te veel programma's met issues waardoor dagelijks werken op een high dpi scherm voor mij gewoon heel erg vervelend is.