Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

XPS 15 gebruikers die het OEM-logo willen veranderen of de verborgen tabbladen in de BIOS zichtbaar willen maken kunnen bij mij terecht. Graag even een dm sturen voor meer informatie.

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/kWBz12V.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/BCjPtew.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/dSzlQIr.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/CiVU2J3.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/jLN2s52.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Weemism
  • Registratie: Februari 2014
  • Niet online

Weemism

Es el Pollo Diablo!

Afgelopen vrijdag m'n XPS 15 Base (met de 1TB HDD) ontvangen, maar was geen aangename kennismaking tot dusver.

Kort na ingebruikname kwamen de eerste meldingen van de Intel Rapid Storage monitor dat er een storing was met HDD1. Daarna ontstonden er steeds meer problemen met applicaties die niet meer wilden starten of installeren. Momenteel is het niet eens meer mogelijk internet op te kunnen omdat zowel IE11 en Chrome niet meer starten.

Uiteindelijk via de F12 optie tijdens het opstarten het diagnoseprogramma van Dell gedraaid, en daaruit bleek inderdaad dat de 1TB Toshiba schijf defect was.

Zaterdagochtend meteen de helpdesk van Dell gebeld (overigens geen pluspunten voor de onduidelijkheid welk type garantie ik op m'n XPS had, elk heeft z'n eigen voorwaarden, ook qua bereikbaarheid van de helpdesk), en daar wel een vriendelijke medewerker aan de lijn gehad die me maandag laat terugbellen voor een afspraak ter vervanging van de HDD.

Los van de defecte harde schijf ben ik ook niet 100% tevreden over het scherm, deze laat bij een witte achtergrond onderaan in het midden een witte vlek zien. Het lijkt alsof deze plek sterker wordt verlicht door de backlight dan de rest van het scherm.

De helpdeskmedewerker was hier wat terughoudender in om me tegemoet te komen om ook het scherm te vervangen, en wilde om een foto om het te laten beoordelen. Helaas blijkt de vlek met camera veel lastiger vast te leggen dan met het blote oog zichtbaar, waarschijnlijk kunnen jullie het in de onderstaande foto niet eens waarnemen, dus ik vrees voor het oordeel van Dell, en dat het scherm dus niet wordt vervangen.

Afbeeldingslocatie: https://farm4.staticflickr.com/3954/15446872338_75c65a357f_b.jpg

Het is geen heel groot probleem, maar dus wel storend bij een witte achtergrond, en m.i. ook niet acceptabel voor een laptop van bijna 1.500 euro. Het is nog even afwachten hoe het gaat verlopen met de reparaties, maar ik ben, na mijn zeer goede ervaringen met m'n vorige XPS15 (een L502X), toch wel behoorlijk teleurgesteld dat een splinternieuwe laptop, vers uit de doos, zulke gebreken kan hebben.

Niet dat ik er op het moment echt van kan genieten, maar verder is het wel een prachtig stuk hardware. Mooie materialen, superstrakke cleane styling, voelt stevig en degelijk aan (ironisch genoeg), en nog een stuk platter dan ik had verwacht. Ook de carbon onderkant ziet er prachtig uit en wordt (net als het toetsenbord) door slechts één sticker ontsiert. Dell heeft hier duidelijk wel wat clues van de MBP opgepikt, maar heeft, in tegenstelling tot een aantal concurrenten die het design van de MBP n.m.m. nogal schaamteloos kopieerden, wel een onderscheidend ontwerp.

De ideale laptop dus wat mij betreft, maar dan moet ie verdorie wel fatsoenlijk werken uit de doos...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Royeboi
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 05-09 00:04
Ik begrijp je frustraties maar met betrekking op de HDD, het kan natuurlijk altijd voorkomen dat deze DOA is, of in jouw geval halfdood. Dat is simpelweg pech hebben hoewel het natuurlijk erg vervelend is!

XBL: x0royx | PSN: XRoy_X | Raptr: x0royx

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb zelf ook twee bright spots die vooral in het donker en op een witte achtergrond opvallen. Zijn er nog meer mensen op het forum die dit probleem ondervinden? Misschien dat we meer kans maken op vervanging als we met meerdere zijn. Ik neem aan dat een bedrijf als Dell geen slechte naam wil maken en dus haar klanten niet zomaar in de steek kan laten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redecal
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 12-09 08:01
Verwijderd schreef op zondag 26 oktober 2014 @ 20:37:
Ik heb zelf ook twee bright spots die vooral in het donker en op een witte achtergrond opvallen. Zijn er nog meer mensen op het forum die dit probleem ondervinden? Misschien dat we meer kans maken op vervanging als we met meerdere zijn. Ik neem aan dat een bedrijf als Dell geen slechte naam wil maken en dus haar klanten niet zomaar in de steek kan laten.
Bright spots en bleeding bij de randen op zowel mn XPS15 als mn Precision M3800, ook op het "oude" QHD panel voordat ik deze verving voor een FHD.

Maw: op 3 panels komt dit voor bij mij, je ziet het bij mij vooral ook op een zwarte achtergrond dat het backlight niet egaal is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

redecal schreef op maandag 27 oktober 2014 @ 11:11:
[...]

Bright spots en bleeding bij de randen op zowel mn XPS15 als mn Precision M3800, ook op het "oude" QHD panel voordat ik deze verving voor een FHD.

Maw: op 3 panels komt dit voor bij mij, je ziet het bij mij vooral ook op een zwarte achtergrond dat het backlight niet egaal is.
Waardeloos......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Weemism
  • Niet online

Weemism

Es el Pollo Diablo!

Vanmiddag ben ik teruggebeld door de helpdesk, als het goed is neemt morgen een monteur contact met me op voor een afspraak nog diezelfde dag.

Harde schijf wordt vervangen, voor de re-installatie krijg er blijkbaar ook een usb stick bij (bij gebrek aan een optische drive) met daarop Windows 8.1 die ik ook mag houden. Da's wel handig dus.

Foto's van de 'bright spot' had de helpdeskmedewerker door technici naar laten kijken, maar konden daar naar eigen zeggen niets op waarnemen (was ik al bang voor). Oplossing is nu dat de monteur die morgen de HDD komt vervangen ook gelijk naar het scherm kijkt, en indien hij de klacht gegrond acht een tweede afspraak daarvoor laat plannen om ook het scherm te vervangen.

Even afwachten dus maar, maar ik reken er maar niet al te veel op, de term bright spot was de helpdeskmedewerker (en dus blijkbaar ook de technici die de foto's hadden bestudeerd) onbekend, en op internet staat wel meer geschreven was min of meer z'n antwoord. Merkwaardig, aangezien dit euvel ook in dit topic door meerdere gebruikers wordt gemeld, en er toch wel vaker klanten hierover geklaagd moeten hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Li1quid
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 21:18
Weemism schreef op maandag 27 oktober 2014 @ 16:35:
Vanmiddag ben ik teruggebeld door de helpdesk, als het goed is neemt morgen een monteur contact met me op voor een afspraak nog diezelfde dag.

Harde schijf wordt vervangen, voor de re-installatie krijg er blijkbaar ook een usb stick bij (bij gebrek aan een optische drive) met daarop Windows 8.1 die ik ook mag houden. Da's wel handig dus.

Foto's van de 'bright spot' had de helpdeskmedewerker door technici naar laten kijken, maar konden daar naar eigen zeggen niets op waarnemen (was ik al bang voor). Oplossing is nu dat de monteur die morgen de HDD komt vervangen ook gelijk naar het scherm kijkt, en indien hij de klacht gegrond acht een tweede afspraak daarvoor laat plannen om ook het scherm te vervangen.

Even afwachten dus maar, maar ik reken er maar niet al te veel op, de term bright spot was de helpdeskmedewerker (en dus blijkbaar ook de technici die de foto's hadden bestudeerd) onbekend, en op internet staat wel meer geschreven was min of meer z'n antwoord. Merkwaardig, aangezien dit euvel ook in dit topic door meerdere gebruikers wordt gemeld, en er toch wel vaker klanten hierover geklaagd moeten hebben.
Gebruik je consumentenrecht, laat ze de laptop komen ophalen en bestel gelijk een nieuwe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Weemism
  • Niet online

Weemism

Es el Pollo Diablo!

Li1quid schreef op maandag 27 oktober 2014 @ 16:38:
Gebruik je consumentenrecht, laat ze de laptop komen ophalen en bestel gelijk een nieuwe.
Ja, zat ik ook te denken. Ik heb natuurlijk ook gewoon het recht te retourneren als ik niet tevreden ben over het product. En als dit specifieke product inhoudt dat ik volgens Dell moet leven met een lichte vlek op m'n scherm ben ik natuurlijk niet tevreden.

Weet even niet precies hoe het juridisch in elkaar steekt, maar dan bel ik wel even de rechtsbijstand, als het al zover komt althans, want misschien wordt het na morgen wel gewoon geregeld.

Voor de volledigheid, onderstaande uitleg daarover zojuist even gegoogled, blijkt dat ik bij ontevredenheid twee weken de tijd heb een product te retourneren na het afleveren ervan:
Beter beschermd tijdens online shoppen!

Vanaf 13 juni 2014 veranderen een aantal Europese regels over online winkelen, die in het voordeel van jou als consument kunnen werken.

Wanneer je nu iets koopt via internet en je bent toch niet tevreden over het product, kun je je geld terugkrijgen als je het binnen 7 werkdagen terugstuurt naar de verkoper. Hiervoor hoef je geen specifieke reden te vermelden. Met het nieuwe recht krijg je daar straks standaard 14 dagen de tijd voor.

De termijn van 14 dagen loopt vanaf het moment dat het product jou volledig heeft bereikt. Als er kosten zijn verbonden aan het terugsturen, dan moet de verkoper dit hebben vermeld. Daarnaast moet de verkoper je ook uitgebreide informatie geven over wat jij koopt, extra kosten en of er bijvoorbeeld een abonnement wordt afgesloten.

Met de verandering van de Europese regels mogen verkopers op internet ook niet meer ‘stilzwijgende instemming’ op hun websites hebben. Als je bijvoorbeeld een vliegticket koopt en de site vinkt automatisch aan dat je een reisverzekering erbij wilt, maar je vergeet dit weg te halen, dan zit je daar nu nog aan vast. Dit mag straks niet meer: de verkoper op internet moet er altijd voor zorgen dat jij een akkoord geeft door bijvoorbeeld een digitale handtekening. Zo krijg je niet zomaar iets onverwachts op je deurmat!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redecal
Weemism schreef op maandag 27 oktober 2014 @ 17:05:
[...]

Ja, zat ik ook te denken. Ik heb natuurlijk ook gewoon het recht te retourneren als ik niet tevreden ben over het product. En als dit specifieke product inhoudt dat ik volgens Dell moet leven met een lichte vlek op m'n scherm ben ik natuurlijk niet tevreden.

Weet even niet precies hoe het juridisch in elkaar steekt, maar dan bel ik wel even de rechtsbijstand, als het al zover komt althans, want misschien wordt het na morgen wel gewoon geregeld.

Voor de volledigheid, onderstaande uitleg daarover zojuist even gegoogled, blijkt dat ik bij ontevredenheid twee weken de tijd heb een product te retourneren na het afleveren ervan:

[...]
ik zou niet te lang wachten met retourneren. ik heb echt een hell met dell moeten doorstaan met hele coil whine probleem. audio fragmenten moeten maken, wat niet makkelijk was en toen dat gelukt was werd ik afgescheept met de opmerking dat het "binnen de acoustische normen viel".

als ik je advies mag geven: of je kan leven met de bright spot, of het is direct reden voor retour.

je kan dan denk ik beter in dit geval aangeven dat het product niet bevalt, je beroepen op retourrecht en compleet afzien van de koop, dan dat je discussie aangaat of het wel/niet binnen de grens valt en gaat wachten op een eventuele reparatie. het hele gezeik met coil whine heeft me aardig pissed gemaakt en het is ook nooit echt bij me opgelost, het is alleen na een bios update en wat power settings tweaken minder geworden (helaas).

bij dell tech support zijn ze wat dat betreft echt zo flexibel als een marmeren tafel...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Weemism
  • Niet online

Weemism

Es el Pollo Diablo!

Weemism schreef op maandag 27 oktober 2014 @ 16:35:
[...]
[...]
Even afwachten dus maar, maar ik reken er maar niet al te veel op, de term bright spot was de helpdeskmedewerker (en dus blijkbaar ook de technici die de foto's hadden bestudeerd) onbekend, en op internet staat wel meer geschreven was min of meer z'n antwoord.
[...]
Monteur zojuist de deur uit. Harde schijf is vervangen en bright spot op het scherm beoordeeld, hij zag het gelukkig uit zichzelf dus hoefde 'm niet te overtuigen.

Hij gaf aan het merkwaardig te vinden dat Dell dit niet in één opdracht had ondergebracht samen met het vervangen van de HDD, maar bleek daarna ook zelf moeite te hebben aan de telefoon om Dell te overtuigen dat het scherm niet in orde was.

Hij vertelde dat ie dit probleem wel eens vaker had gezien maar niet heel frequent, bij reparatie vervangen ze overigens de hele klep, alu behuizing en alles, en niet alleen het LCD panel zelf.

Blij dus dat stap één nu in ieder geval is genomen, het scherm dus ook nog wordt vervangen, en ik dan eindelijk van m'n laptop kan genieten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redecal
Weemism schreef op dinsdag 28 oktober 2014 @ 10:52:
[...]

Monteur zojuist de deur uit. Harde schijf is vervangen en bright spot op het scherm beoordeeld, hij zag het gelukkig uit zichzelf dus hoefde 'm niet te overtuigen.

Hij gaf aan het merkwaardig te vinden dat Dell dit niet in één opdracht had ondergebracht samen met het vervangen van de HDD, maar bleek daarna ook zelf moeite te hebben aan de telefoon om Dell te overtuigen dat het scherm niet in orde was.

Hij vertelde dat ie dit probleem wel eens vaker had gezien maar niet heel frequent, bij reparatie vervangen ze overigens de hele klep, alu behuizing en alles, en niet alleen het LCD panel zelf.

Blij dus dat stap één nu in ieder geval is genomen, het scherm dus ook nog wordt vervangen, en ik dan eindelijk van m'n laptop kan genieten.
hmm mischien dat ze dan toch hun leveren gaan beteren bij dell, ik hoop het iig van harte voor je!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bob0
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 06-09 15:14
Voor de mensen die een linux variant willen installeren, alle hardware werkt enkel:
  • De touchpad ondersteunt alleen simple gestures(met 2 finger scrolling, 2 finger tap right click)
  • Hibernate is buggy.
  • Je moet bumblebee installeren voor Nvidia-optimus ondersteuning
  • SD-card reader en multi-monitor heb ik niet geprobeert maar schijnt te werken.
Ik draai nu Arch met gnome 3.14 en ik ben zeer onder de indruk van de HiDpi scaling ik hoef mijn resolutie niet terug te schalen, alle standaard gnome programmas zien er goed uit zonder configuratie, ook touchscreen ondersteuning is goed(gestures voor windows en workspaces wisselen, scrollen, schalen etc), firefox/chrome moet wel ingesteld worden, alle niet ondersteunde programma's, zoals VLC, hebben wel geschaalde menus en text maar kleine iconen.

Boot tijd, enige optimalisatie die ik heb gedaan is de boot quite maken(geen text dump op m'n scherm)
$ systemd-analyze
Startup finished in 5.583s (firmware) + 100ms (loader) + 1.421s (kernel) + 741ms (userspace) = 7.846s
Waarbij firmware dus slaat op de "bios" of beter gezegd het UEFI stukje.
Niet heel zinnig, wel leuk.

[ Voor 0% gewijzigd door bob0 op 05-11-2014 15:10 . Reden: Typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Weemism
  • Niet online

Weemism

Es el Pollo Diablo!

redecal schreef op dinsdag 28 oktober 2014 @ 11:12:
[...]
hmm mischien dat ze dan toch hun leveren gaan beteren bij dell, ik hoop het iig van harte voor je!
Nou, scherm is nu ook vervangen, hoewel niet van harte. Afgelopen dinsdag werd ik gebeld dat de monteur woensdag zou komen, word ik woensdag om 11 uur gebeld dat het scherm nog niet binnen was en de reparatie die dag dus niet zou doorgaan.
Donderdagochtend neemt de monteur onverwacht alsnog contact met me op dat ie er een uur uur later zou zijn(!) Het is dat ik die dag thuiswerkte in de ochtend...

Monteur deze keer was van het morsige type, stinkend naar shag toen ie binnen kwam, en zo iemand dat het humor vindt om 'in een kopje' te antwoorden als je vraagt hoe hij z'n koffie drinkt, maar verder wel vriendelijk.

Maar goed, scherm zelf was redelijk vlot vervangen, maar wel veel gepriegel met de kabeltjes en connectors. Deze had gelukkig geen bright spot, was dus wel degelijk gewoon een defect.
Na het sluiten en weer openen van het scherm bleek echter dat de touchfunctionaliteit ineens niet meer werkte. Na een paar reboots nog steeds niet waarna de onderkant opnieuw open moest om te kijken of er geen kabel was losgeschoten. Toen ook dat geen soelaas bood belde hij een nummer om advies te vragen, maar tijdens dat gesprek werkte het scherm spontaan ineens weer.

Geen heel lekker gevoel bij dus dat dit een heel degelijke reparatie was, en ook precies waar ik ook al bang voor was. Vervangen van onderdelen in een ultrabook is zo'n priegelwerk dat die connectors en draadjes alleen al door het geklooi bij de reparatie al meer hebben geleden dan in 10 jaar normaal gebruik.

De zwarte torx schroefjes aan de onderkant zijn na drie keer openen ook niet zwart meer, de lak is eraf gechipped, en de vorige monteur had z'n nagel zo lomp onder het aluminium klepje aan de onderkant gezet dat ook de sticker beschadigd is. Ding ziet er na 2 weken aan de onderkant dus uit als een 2e hands laptop van een paar jaar oud. Zal wel m'n dwangneurotisch neiging zijn, maar ik kan me daar wel enorm aan storen, zeker bij een apparaat van 1500 euro van amper 2 weken oud.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Li1quid
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 21:18
Weemism schreef op zaterdag 08 november 2014 @ 13:57:
[...]

Nou, scherm is nu ook vervangen, hoewel niet van harte. Afgelopen dinsdag werd ik gebeld dat de monteur woensdag zou komen, word ik woensdag om 11 uur gebeld dat het scherm nog niet binnen was en de reparatie die dag dus niet zou doorgaan.
Donderdagochtend neemt de monteur onverwacht alsnog contact met me op dat ie er een uur uur later zou zijn(!) Het is dat ik die dag thuiswerkte in de ochtend...

Monteur deze keer was van het morsige type, stinkend naar shag toen ie binnen kwam, en zo iemand dat het humor vindt om 'in een kopje' te antwoorden als je vraagt hoe hij z'n koffie drinkt, maar verder wel vriendelijk.

Maar goed, scherm zelf was redelijk vlot vervangen, maar wel veel gepriegel met de kabeltjes en connectors. Deze had gelukkig geen bright spot, was dus wel degelijk gewoon een defect.
Na het sluiten en weer openen van het scherm bleek echter dat de touchfunctionaliteit ineens niet meer werkte. Na een paar reboots nog steeds niet waarna de onderkant opnieuw open moest om te kijken of er geen kabel was losgeschoten. Toen ook dat geen soelaas bood belde hij een nummer om advies te vragen, maar tijdens dat gesprek werkte het scherm spontaan ineens weer.

Geen heel lekker gevoel bij dus dat dit een heel degelijke reparatie was, en ook precies waar ik ook al bang voor was. Vervangen van onderdelen in een ultrabook is zo'n priegelwerk dat die connectors en draadjes alleen al door het geklooi bij de reparatie al meer hebben geleden dan in 10 jaar normaal gebruik.

De zwarte torx schroefjes aan de onderkant zijn na drie keer openen ook niet zwart meer, de lak is eraf gechipped, en de vorige monteur had z'n nagel zo lomp onder het aluminium klepje aan de onderkant gezet dat ook de sticker beschadigd is. Ding ziet er na 2 weken aan de onderkant dus uit als een 2e hands laptop van een paar jaar oud. Zal wel m'n dwangneurotisch neiging zijn, maar ik kan me daar wel enorm aan storen, zeker bij een apparaat van 1500 euro van amper 2 weken oud.
Ik ken het gevoel maar al te goed. Mijn Dell inspirion 15r SE zijn ze de eerste week komen repareren, alles moest hiervoor uit elkaar. De laptop voelde hierna gewoon niet meer nieuw. En bij een 3de reparatie had de reparateur het fan kabeltje kapot getrokken, en heeft hij het op een amateuristische manier gefixt.

Als ik jou was zou ik nog proberen je laptop terug te sturen.. Weg met de miserie, voor dat geld moet alles 100% in orde zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redecal
Weemism schreef op zaterdag 08 november 2014 @ 13:57:
[...]

tipje: torx even goed aantippen met een zwarte merkstift en ze zien er weer netjes uit (vaak laptops voor vrienden gerepareerd en zo lever je het net ff wat netter af)

ja, terugsturen is ook weer zoiets, probleem is wat ga je dan kopen? ik heb nog maar weinig laptops gezien die ik net zo mooi vind en ook zo krachtig zijn als de xps15 / m3800. voor mijn gevoel is het enige alternatief dan een macbook.

zonde dat dell net niet dat extra stapje heeft gemaakt, want als wij allemaal die problemen niet hadden (coil whine, blind spot, touchpad) zou volgens mij iedereen 200% tevreden zijn over dat ding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 11:50
Kijk eens naar de Latitude E5550 (of net dat modelletje hoger). Daar ben ik naar overgestapt.

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb een nieuwe Dell XPS 13 inch sleeve zwart liggen. Interesse iemand?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronayke03
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 28-11-2023
Mijn XPS15 vertoont problemen met de batterij. Wanneer ik de laptop met een volle accu afsluit en hem een kwartier later terug aan de stekker hang en hem vervolgens aanzet, dan gebeurt het soms dat de accu nog maar ongeveer 40% volgeladen is (terwijl die natuurlijk nog volgeladen zou moeten zijn). Iemand dezelfde ervaring?

• Erendiz
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 17-09 04:58
Dell heeft erg willekeurige garantie regelingen.
Ik heb na grondig uitzoeken en bellen met de helpdesk zelf de 1TB en 32GB mSATA vervangen door 2 nieuwe Samsung SSD's van 256GB, een 840 pro en 840 evo model. Hiermee zou de garantie niet vervallen, aanvankelijk zeiden ze bij Dell dat het wel het geval zou zijn, maar ik heb ze erop gewezen dat in de handleiding van mijn laptop en tevens ook op hun site, uitgebreid staat uitgelegd hoe je dat moet doen.
Ik vind dat daarmee de garantie niet kan en mag vervallen.

Welnu de eerste keer was dat dus geen probleem, waren ze behulpzaam, en hebben ze ook vlekkeloos en supersnel mijn dodepixel scherm vervangen door een nieuwe zonder dode pixels. Fantastische service noem ik dat. Echter nu heb ik al vrij lang problemen met de netwerk adapters. Zowel de ethernet als de WiFi zijn problematisch. Daar meer over straks. Ik heb van de week Dell weer gebeld ivm deze netwerk issues en nu krijg ik te horen dat de garantie niet opgaat en ze geen service kunnen verlenen omdat ik de originele schijven heb vervangen! Dit slaat dus nergens op, aangezien de netwerk adapter issues niets te maken hebben met de SSD's die erin zitten, die werken probleemloos. Het is of een hardware issue van de netwerkadapters of driver issues vermoed ik.

Zijn er meer mensen die tegen dit probleem bij Dell aanlopen? En hoe hebben jullie het aangepakt?

• Erendiz
Mijn Intel Dual Band Wireless-AC 7260 WiFi en ethernet adapter werken niet goed.
Eerst had ik het probleem dat als de laptop uti slaapstand kwam, hij de verbinding verloor en je met geen mogelijkheid weer een verbinding kon leggen, tenzij je in en uitlogde of de adapter opnieuwe startte...

Daardoor heb ik de laatste drivers via de Dell site geïnstalleerd, dit mocht ook niet baten dus verder gezocht. Op de Intel site werden nieuwere drivers getoond en het programmatje Intel driver update Uitility 2.0 geeft aan dat Intel nieuwere drivers beschikbaar heeft en deze wel even voor je gaat installeren...

Of dat nu echt gebeurd, is me niet geheel duidelijk, maar het probleem wordt er nog steeds niet mee verholpen.

Als je handmatig de drivers van Dell wilt installeren door bijvoorbeeld 9530_Network_Driver_750M7_WN_17.0.2.5_A04.EXE te installeren krijg je de volgende melding:
The update installer operation is unsuccessfull.

Zijn er gebruikers die dit probleem hebben gefikst?

• Royeboi
De Intel drivers werken bij mij ook niet goed, paar pagina's terug staat hierover een stuk. Je moet de drivers verwijderen, en ccleaner even draaien register laten schoonmaken. In ieder geval werken de 17.xx drivers van de 7260 Intel WiFi A-C drivers niet voor mij.

• Erendiz
Als je de drivers verwijdert en de registers opschoont, welke drivers zet je dan ervoor terug?
Laat js windows standaard zijn eigen drivers installeren of pak je weer bepaalde Dell of Intel drivers?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Royeboi
Ik heb volgens mij geen Intel netwerk drivers zelf teruggezet, ook een oudere Intel versie gaf bij mij problemen. Volgens mij heb ik het gewoon verwijderd, opnieuw opgestart. Eventueel Windows update even laten zoeken naar drivers. Ik kan nu in ieder geval niks terugvinden in de programmalijst, Eigenschappen van de netwerkkaart in Apparaatbeheer geeft aan versie 16.8.0.6. Ik denk dat Windows deze er zelf terug heeft gezet. Sindsdien heb ik ik geen problemen meer ervaren. Ik had precies hetzelfde als jou namelijk, na slaapstand geen wifi meer, behalve bij een reboot of uit- en inschakeling van de adapter in Apparaatbeheer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubii18
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Hee allemaal,

Ik heb sinds een half jaar een Dell Precision M3800. Sinds een paar weken heb ik dat de batterij leegloopt wanneer hij uitstaat (15% in één nacht!), maar diverse diagnoseprogramma's melden allemaal dat er met de batterij niks aan de hand is. Ook merkte ik laatst dat de laptop de Nvidia videokaart helemaal niet pakt (wel de laatste drivers), maar alleen de Intel. Er staat zo'n geel driehoekje bij Apparaatbeheer. Al mijn drivers en BIOS zijn up-to-date...

Ik heb al verschillende dingen getest:
  • In BIOS staat USB wake uit
  • Ik heb de Windows Quickstart optie ook uit staan.
  • Battery report spreekt alleen over Active en Suspended, alsof de laptop eigenwijs is en helemaal niet uitgaat (ondanks Afsluiten kiezen via charms, Alt-F4 afsluiten EN een forced shutdown)
Ook merk ik dat sinds de laatste paar dagen het inloggen retelang duurt, terwijl onnozele programma's die opstarten met Windows zijn uitgeschakeld. En het gebeurt nu vaker dat de laptop niet uit stand-by wil komen...

Al het bovenstaande maakt dat ik van plan ben dit weekend een clean install van Windhoos 8.1 te doen. Maar ik ben toch wel eens even benieuwd of er meer mensen zijn die dit (hebben) ervaren?? Op Google nog niet echt lotgenoten gevonden, maar het kan natuurlijk zijn dat het OS-gerelateerd is.

Laptops zijn handig, mits ze werken :'( 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redecal
binnenkort gaan de xps15 en/of de m3800 bij mij de deur uit, ben niet helemaal tevreden over de laptops en windows 8 vind ik eigenlijk ook nog steeds vervelend tov windows 7. windows 10 tech preview is ook niet echt een verbetering tot nu toe, dus bij mij is nu de kogel door de kerk: nieuwe baan per januari en heb daar voor een macbook pro gekozen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erendiz
Hier is een goede post die de problemen met de WiFi / Netwerk behandeld:
http://en.community.dell..../laptop/f/3518/t/19536047
https://communities.intel.com/thread/49947

KNOWN ISSUE WITH INTEL WIRELESS AC 7260 - IT WILL NOT WAKE UP AFTER FROM SLEEP/HIBERNATE!!!
https://communities.intel.com/thread/49947

Iemand die met cFos een en ander opgelost zou hebben...
http://cbwebs.de/troubles...s-on-my-dell-xps-15-9530/

[ Voor 4% gewijzigd door Erendiz op 12-12-2014 04:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ganzz
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 23-10-2021
Ik ben best tevreden met mijn XPS15, QHD versie met 512GB SSD echter;

2 weken geleden kwamen er lucht bellen in het scherm. Foto van gemaakt, Dell support gebeld en scherm werkt vervangen. Het vervangen scherm heeft het precies 1 uur gedaan, daarna gaf deze strepen 8)7

Monteur was natuurlijk al weg, Dell gebeld en afspraak gemaakt om het scherm te vervangen. Dit is gebeurt en alles leek goed te werken...

Alleen lijkt het nu dat de 'scherm schakelaar' niet werkt? Instellen in windows nagekeken, opnieuw opgestart etc maar hij blijft het niet doen.

Ik kan op internet niet vinden waar de lid switch zou moeten zitten, maar zit deze mogelijk in de scherm assembly? Ik denk dat ik Dell maar weer eens ga bellen. :'(

[EDIT]

Beetje gegoogled, deze hebben een magnetische switch, bij deze laptop zit die in de buurt van de powerswitch. Magneet gepakt en hij ging direct in standby. Maar reageert helemaal niet op dicht doen van het scherm. Ik kan ook niets magnetisch ontdekken bij mijn scherm. Lijkt dan toch wat te zijn met het scherm...

[ Voor 18% gewijzigd door Ganzz op 27-12-2014 18:11 ]

[www.ganzz.nl]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Weemism
  • Niet online

Weemism

Es el Pollo Diablo!

Ganzz schreef op zaterdag 27 december 2014 @ 17:41:
[...]
Alleen lijkt het nu dat de 'scherm schakelaar' niet werkt? Instellen in windows nagekeken, opnieuw opgestart etc maar hij blijft het niet doen.

Ik kan op internet niet vinden waar de lid switch zou moeten zitten, maar zit deze mogelijk in de scherm assembly? Ik denk dat ik Dell maar weer eens ga bellen. :'(

[EDIT]

Beetje gegoogled, deze hebben een magnetische switch, bij deze laptop zit die in de buurt van de powerswitch. Magneet gepakt en hij ging direct in standby. Maar reageert helemaal niet op dicht doen van het scherm. Ik kan ook niets magnetisch ontdekken bij mijn scherm. Lijkt dan toch wat te zijn met het scherm...
Je zal het vast al gecheckt hebben als ik het bovenstaande lees, maar voor de zekerheid, je hebt toch ook wel gekeken naar de actie bij het sluiten van de klep, en dat deze niet op 'geen actie ondernemen staat'? Dat verklaart overigens niet dat het dan met een magneet wel werkt wat je al had geprobeerd.

Afbeeldingslocatie: https://farm9.staticflickr.com/8633/16098100298_bfc8e0e214_c.jpg

Voor wat mijn issues betreft heb ik na overleg met de helpdesk een volledig nieuwe XPS gekregen, 'geswapped' zoals ze het blijkbaar noemen, nadat ik alle problemen zat was. Voor de volledigheid:
  • Harddisk dead on arrival (vervangen door monteur)
  • Bright spot op het scherm (vervangen door monteur)
  • Stuck pixel in het nieuwe scherm (geen werk van gemaakt)
  • XPS viel spontaan uit, na wat stuiptrekkingen startte ie helemaal niet meer op (moederbord en accu vervangen na opsturen)
  • Bij terugontvangst bleek dat ze de twee schroeven onder het XPS plaatje aan de onderkant hadden vergeten vast te draaien, en na een korte tijd voltrok zich hetzelfde euvel dat ie helemaal niet meer opstartte
En dat allemaal over een periode van twee maanden. De nieuwe XPS werd gelukkig binnen twee weken geleverd, en vrijdag hebben ze de defecte opgehaald.

Tot dusver gelukkig nog geen nieuwe problemen ervaren, ook het scherm is helemaal in orde, daarnaast ook geen coilwhine of wat dan ook. Wel vielen me wat subtiele aanpassingen op, het scherm reageert niet meer op de hoeveelheid omgevingslicht (wat ik prima vind aangezien zelfs op de maximale setting het scherm veel te donker bleef door die functie), en het rubberachtige materiaal rondom het toetsenbord heeft een iets andere textuur.

[ Voor 3% gewijzigd door Weemism op 15-01-2015 13:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redecal
Voor de liefhebber: mijn Precision M3800 staat te koop :-)

Is in principe hetzelfde als de XPS15: zit alleen een andere (betere) videokaart in en heeft standaard Win8 Pro.

V&A aangeboden: Dell Precision M3800 / 500GB SSD / 16GB / Core i7 4702HQ (7 maanden oud)

[ Voor 10% gewijzigd door redecal op 15-01-2015 20:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Weemism
  • Niet online

Weemism

Es el Pollo Diablo!

Ben niet helemaal thuis in mobiele GPU's, maar volgens mij heeft de Precision M3800 een Quadro K1100M, en de XPS15 een GeForce GT750M.

Beide komen ongeveer even hoog uit in de benchmark op Notebookcheck, respectievelijk plek 19 en plek 15 in klasse 2 op hun benchmarkpagina.

Niettemin is die benchmark relatief, de Quadro is meer gericht op, en geoptimaliseerd voor, professionele toepassingen zoals CAD, de GeForce meer op gaming.

Beter zou ik 'm dus niet zonder meer willen noemen. Daarnaast heeft de XPS ook standaard Windows 8.1 pro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nilsepils
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 16-09 22:13
Quadro is niet persé beter inderdaad, maar zeker weten wel een duurdere. Dus mocht je toch graag die Quadro kaart willen omdat je bijvoorbeeld veel met SolidWorks (doe ik bij Industrieel Ontwerpen wel) gaat werken voor je studie, dan is deze absoluut van meerwaarde. Bepaalde features zijn namelijk alleen op Quadro kaarten beschikbaar.

XPS kwam bij mij met 8.1 Core, en niet Pro, maar echt niet dat ik daar wakker van lig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pvcholten
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 11:27
Via mijn werk hier ook een XPS 15 binnengekregen.

Ding piept af en toe als een malle :-( (Met adapter het bekende issue onder de uit-knop, zonder adapter als de toesenbord-verlichting uit gaat, dan piept hij aan de rechterkant.)
Als Dell ProSuport gebeld, die lieten me testen met een andere adapter, dat hielp natuurlijk voor geen meter.

Maandag weer bellen en hopen dat ze het kunnen fixen.

[ Voor 21% gewijzigd door pvcholten op 16-01-2015 19:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Royeboi
Wel raar dat blijkbaar de nieuwe versies dit coil whine probleem nog steeds hebben. Of hebben ze je van het werk een ouder model weggegeven aan je? Ik meende gelezen te hebben dat alleen de eerste versie deze problemen had. Ik heb zelf gelukkig geen merkbare geluiden.

Het touchpad heb ik overigens geprobeerd te laten vervangen door Dell. Vrijdag een monteur in huis gehad. Helaas was de vervanging niet van goede kwaliteit, het touchpad klikte überhaupt niet meer nadat deze was vervangen. Maandag bellen ze me opnieuw, hopelijk dan met een goede vervangende touchpad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pvcholten
Is een splinternieuwe.

Het laatste jaar hebben wij als bedrijf super veel trammelant met dell laptops merk ik.

Edit:
Morgen komt een mannetje van Dell langs om het moederbord te vervangen.

[ Voor 26% gewijzigd door pvcholten op 19-01-2015 12:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Royeboi
Verhaal gaat verder zonder oplossing voorlopig. Na afgelopen vrijdag een monteur in huis te hebben gehad die een poging deed om mijn niet goed functionerende touchpad te vervangen, vandaag weer een (andere) monteur in huis gehad. Met een nieuw touchpad onderdeel onder z'n arm. Ook deze werkte echter niet goed. De touchpad klikte nu überhaupt niet meer. Hij deed het wel, dat wil zegge registreerde de klikken mits je hard duwde, maar dat is natuurlijk verre van ideaal. Het was zeker weten het goede typenummer, want er schijnt maar één soort van dit touchpad te bestaan. Opnieuw moest de monteur dus zonder oplossing de deur uit gaan.

Morgen word ik opnieuw gebeld. Gaat me nu wel wat vervelen zo. Ik moet twee keer een hele dag bereikbaar zijn, omdat ze spontaan een half uur van te voren bellen dat ze eraan komen. Een precieze afspraak maken qua tijd schijnt niet mogelijk te zijn.

Over het 'laadprobleem' wat ik heb kon hij niets vertellen, ook de medewerker die hij aan de telefoon had om de touchpad DOA te laten verklaren, wist niets af van deze problemen. Blijkbaar ben ik de enige. Het gebeurt volgens mij enkel wanneer ik de XPS probeer op te laden als de batterij onder de 10% is gekomen. De eerste keer dat ik de stekker in de laptop doe, laadt hij gewoon niet op, pas bij de tweede keer. De eerste keer geeft Windows namelijk direct aan dat de batterij 100% is opgeladen, waardoor de batterij in het echt gewoon op 7-8% blijft staan. De volgende dag bij het loskoppelen, staat de batterij nog steeds onder de 10% zonder te hebben geladen. Baal er wel van dat ik de enige ben die het probleem met de oplader heeft.

Als de monteur morgen voor de derde keer langskomt en het probleem wordt dan nog steeds niet opgelost met betrekking tot het touchpad, overweeg ik wel stappen om een vervangende laptop te krijgen. Teveel irritaties en niet goed werkende onderdelen terwijl ik toch even ruim €1,500,- ex BTW heb neergelegd inclusief garantie. Volgens mij is het inhuren van monteurs ook niet echt goedkoop, aangezien ze niet van Dell zelf zijn maar ingehuurd worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pvcholten
Inderdaad zeer jammer dat ze het niet kunnen fixen.

Reparateur van Dell is vandaag geweest, ik heb een nieuw moederbord.

Het gepiep is nu opgehouden :-)

Maar ik merk nu dat de fan veel sneller aanslaat. Bij het opstarten van intellij springt die gelijk al naar vol vermogen. Heb zojuist de bios al geupdatet naar A07 (Vanaf A03) maar dat lijkt niet te helpen.

Morgen even aanzien wat de laptop doet als hij is afgekoeld, maar ik denk dat hier de monteur ook terug mag komen. :-(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MA-Please
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 22-05-2022
Hier ook een eigenaar van een XPS-15 9530 (1TB HDD, 32GB SSD).

Zeer tevreden over de laptop, zeker het fenomenale scherm en het formaat. Maar toch ook een paar minpunten.

Onder andere problemen met het display (zoals de meeste mensen), bepaalde applicaties (Packet Tracer en MagicQ) schalen niet echt goed en zelfs met High DPI scaling uit bij de applicatie uit schalen de interfaces niet en zijn ze piepklein, hier heb ik wel een oplossing voor gevonden. :P

Ik heb Dexpot geïnstalleerd, deze tool maakt eigenlijk 2 of meerdere virtuele beeldschermen aan waarvan je de resolutie ook kan aanpassen. Het programma heeft ook een optie om regels toe te voegen zodat je direct naar een bepaald beeldscherm gaat als je een applicatie opent. Vooral een optie voor MagicQ aangezien ik dit nooit in combinatie met andere programma's heb openstaan.

Verder nog last van coil whine indien de lader is aangesloten en batterij tot 100% is geladen. Ook al gemerkt dat het zich voornamelijk voordoet bij bepaalde interupts (muis + tobo). Wat best vervelend is als je door forums aan het scrollen bent. Hiervoor eens naar Dell bellen als ik vakantie heb.

Nog een klein issue is dat mijn touchpad bij de minste aanraking vlekken heeft, op zich niet zo erg maar had toch liever een touchpad dat iets properder zou blijven.

Laatste issue is de afwezigheid van een ethernet-aansluiting en een klein beetje de DVD (blijkbaar hadden we dat ineens nodig in mijn opleiding (ICT)), opgelost met een usb -> ethernet adapter.

Maar uiterst tevreden met de xps en het enige dat ik er aan ga veranderen in de toekomst is de 32GB SSD (die ik overigens gewoon gebruik zonder Intel Caching zever) vervangen door een groter exemplaar als OS-schijf.

Freelance licht tech + operator

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Weemism
  • Niet online

Weemism

Es el Pollo Diablo!

MA-Please schreef op donderdag 22 januari 2015 @ 19:52:
Laatste issue is de afwezigheid van een ethernet-aansluiting en een klein beetje de DVD (blijkbaar hadden we dat ineens nodig in mijn opleiding (ICT)), opgelost met een usb -> ethernet adapter.
USB naar ethernet dongle is inderdaad de enige oplossing. Denk dat de laptop gewoon te plat is voor een RJ45 aansluiting. Voor Apple's evenknie, de MB pro, geldt hetzelfde verhaal. Dongle kost ongeveer 20 euro.

Optische drive miste ik toen ik Office wou installeren vanaf een schijf. Heb uiteindelijk een ISO bestand van de cd gemaakt op m'n desktop. Het mounten van een ISO is tegenwoordig standaard functionaliteit in Windows 8.1, gewoon vanuit het contextmenu als je het bestand via een usb stick op je XPS hebt gezet. Ideaal.
MA-Please schreef op donderdag 22 januari 2015 @ 19:52:
Maar uiterst tevreden met de xps en het enige dat ik er aan ga veranderen in de toekomst is de 32GB SSD (die ik overigens gewoon gebruik zonder Intel Caching zever) vervangen door een groter exemplaar als OS-schijf.
Had me nog niet gerealiseerd dat je die mSata drives ook in normale capaciteit had (dacht dat die aansluiting alleen voor kleine 'boostdrives' was). Maar blijkbaar gewoon een betaalbaar alternatief, en je kan je 1TB HDD ook gewoon houden voor massaopslag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MA-Please
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 22-05-2022
Weemism schreef op donderdag 22 januari 2015 @ 20:30:
[...]
Optische drive miste ik toen ik Office wou installeren vanaf een schijf. Heb uiteindelijk een ISO bestand van de cd gemaakt op m'n desktop. Het mounten van een ISO is tegenwoordig standaard functionaliteit in Windows 8.1, gewoon vanuit het contextmenu als je het bestand via een usb stick op je XPS hebt gezet. Ideaal.
Zo doe ik het dus ook maar tijdens de les kregen we dus doodleuk een cdtje met windows 7 er op (virtual box), maar opgelost door een klasgenoot er een ISO van te laten maken. Was overigens niet de enige met het probleem.

Freelance licht tech + operator

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Royeboi
Eergisteren is de monteur opnieuw langsgeweest, met een derde vervangende touchpad. Laptop even opensleutelen, touchpad erin, weer dichtdoen, deze klikte wel naar behoren. Eindelijk opgelost.Blijkbaar is de productiekwaliteit van die touchpads dus ook niet zo goed. Klinkt ook wel logisch aangezien mijn eerste ook al vaak bleef hangen en ik hem daarop ter reparatie aanbood. Gelukkig nu dus eindelijk gefixt. Wel fijn dat ze de volgende dag al in huis komen. Drie keer scheepsrecht zullen we maar zeggen.

Als Dell nou ff wat betere touchpadjes maakt, hoeven ze niet drie keer een ingehuurde monteur langs te sturen, dat lijkt me een vrij dure grap voor ze.

[ Voor 9% gewijzigd door Royeboi op 23-01-2015 13:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redecal
Nilsepils schreef op donderdag 15 januari 2015 @ 22:16:
Quadro is niet persé beter inderdaad, maar zeker weten wel een duurdere. Dus mocht je toch graag die Quadro kaart willen omdat je bijvoorbeeld veel met SolidWorks (doe ik bij Industrieel Ontwerpen wel) gaat werken voor je studie, dan is deze absoluut van meerwaarde. Bepaalde features zijn namelijk alleen op Quadro kaarten beschikbaar.

XPS kwam bij mij met 8.1 Core, en niet Pro, maar echt niet dat ik daar wakker van lig.
m3800 is verkocht aan student bouwkunde die hem idd voor cad toepassingen gaat gebruiken, hij was ook vooral blij dat er een fhd panel in zit ipv qhd.

heb nu de xps 15 nog als backup liggen en gebruik nu een macbook pro. moet zeggen dat het retina display (en vooral hoe osx ermee omgaat) een verademing is in vergelijking met de combi qhd panel + windows 8. alles werkt gewoon en ziet er netjes uit. misschien dat het met de release van windows 10 in de loop van het jaar nog wat gaat worden en anders wordt het een gevalletje "vraag & aanbod" ook voor de xps...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Engineer
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 17-09 15:43
Ik lees nogal wat mensen met fans die te snel in gang schieten. Vroeger had ik hier ook wat last van, maar heb een paar dingen gevonden die wel goed helpen.

Na het rondneuzen in de energiesettings kwam ik tot de volgende conclusies:

- voor bij gaming zet je best max processorstatus op iets rond de 80% dit is nog voldoende om de game te draaien en houdt de temperatuur wat omlaag.( onder energiebeheer voor processor => maximale processorstatus )

- Bij browsen kun je misschien beter het koelbeleid op passief zetten dan heb je geen last van de fan bij gewoon browsen deze schiet nu amper in gang hetzij bij het bekijken van you tube video's, maar dit is zo licht dat dit amper hoorbaar is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MelvinB
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 29-09-2023
Ik heb hem op Gebalanceerd en zo tijdens het browsen slaat de fan ook niet aan.
Tijdens het gamen hoor je hem blazen, maar ik heb dan toch koptelefoon op. :)

| DELL XPS 15 Haswell QHD | APPLE iPhone X Silver | APPLE iPad Air |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WDdell
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 10-12-2022
Beste,

Ik ben sinds 2 maanden trotse eigenaar van een Dell XPS 15 9530.

Ik zit echter in de knoei met het opstarten.

Probleem omschrijving:

Wanneer er een usb device ingeplugd is en de laptop is in sluimerstand gegaan of ligt uit, dan krijg ik hem niet opgestart door op de aan/uit knop te drukken. Pas nadat ik het usb device heb losgekoppeld (bvb wireless ontvanger voor draadloze muis) dan kan ik hem opstarten na 3 keer te drukken op de aan/uit knop.

Huidige instellingen:
Actie als ik op de aan/uit knop druk: sluimerstand
Actie als ik op de slaapstandknop druk: slaapstand (waar zit de slaapstandknop?)
Actie als ik deksel sluit: geen actie ondernemen.

Hopelijk kan iemand advies geven?

Grtn
Ward

• Kypo
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 17-09 10:59
Ik heb nu al een flinke tijd problemen met het Full HD scherm op m'n xps 15 (verzenddatum 21-4-'14)... Het scherm is al een stuk of 6 keer omgeruild voor een nieuwe en ik heb het probleem nu weer!

-Het eerste probleem dat ik had, was dat er lichte vlekken zichtbaar waren op m'n scherm. Dit is toen verholpen door een nieuw scherm te plaatsen.

-Bij het tweede scherm dat ik had, zat de glasplaat niet dicht genoeg tegen het LCD paneel aan, waardoor via de gaatjes links en rechts van je webcam stof naar binnen kwam. Wederom verholpen door een nieuw scherm.

-Het derde scherm dat ik kreeg had last van een pixels die grijzig bleven op een wit scherm (geen idee hoe ik dit moet uitleggen). Ook weer verholpen door een nieuw scherm.

-De monteur die het vierde scherm plaatste, heeft per ongeluk de kabel van het touchscreen niet goed binnen de behuizing geplaatst, waarna deze bij het dichtmaken kapot is gegaan ---> touchscreen werkte niet. Ook verholpen door een nieuw scherm.

-Het 5e scherm dat ik in m'n XPS 15 kreeg had wederom last van de grijzige pixels. Weer vervangen...

-Bij de plaatsing van het 6e scherm, zag de monteur dat er een dode pixel in zat. U raadt het al... Nieuw scherm, de Technische Support meneer beloofde mij dat als het probleem zich nog een keer voor zou doen er gekeken werd naar een alternatieve oplossing (helaas niet zwart op wit laten zetten...)

-Het 7e scherm dat ik nu in m'n laptop heb zitten, heeft wederom grijzige pixels + 2 dode pixels. Echter wil Dell dit scherm nu niet vervangen. Omdat men zegt dat het probleem niet groot genoeg is, nadat ik doorvroeg waarom dit eerder wel vervangen was ging men in overleg. Nadat ik een half uurtje aan de lijn heb gehangen werd mij verteld dat ik zelf de oorzaak zou zijn van de grijzige pixels en dat het dus niet verholpen zou worden. Als ik wilde kon ik een brief sturen naar de klachtenafdeling van Dell (antwoordnummer...)
Nu is het zo dat ik (goddank) een next day on site service heb gekocht bij de aanschaf van m'n XPS. Ervan uitgaande dat ik dan ook de volgende dag geholpen zou worden heb ik een bericht via Facebook naar Dell gestuurd. Het antwoord dat ik kreeg was redelijk te verwachten, ze gingen immers overleggen met de Techische Support, ik moet een brief sturen naar de Klachtenafdeling.

Nu is mijn vraag eigenlijk, voordat ik in de digitale pen hang om een brief te tikken, of onderstaand probleem door toedoen van mij veroorzaakt kan worden. Dit lijkt me namelijk nog al sterk omdat ik dit probleem 2 keer eerder heb gehad. De laptop wordt eigenlijk alleen maar gebruikt op de TU Delft en thuis. Het vervoer ervan geschiedt per auto en ik heb de laptop braaf in een hoes zitten die op zijn beurt weer in een laptop vak van m'n tas zit (1500 E is nogal veel geld voor een student).

Tevens vraag ik me af of ik in m'n recht sta om hierover door te zeuren, of stel ik me aan en moet ik er maar mee leven?

De onderstaande foto geeft de problemen weer, de twee onderste rode cirkels zijn de 'grijzige pixels' de twee bovenste de dode pixels.

Foto is klikbaar, maar helaas ben ik niet echt een held in het foto's maken van LCD panelen, ik hoop dat het duidelijk zichtbaar is.
Afbeeldingslocatie: http://www.martijndehoog.nl/wp-content/uploads/2015/02/Vlekken-LCD-klein.jpg

EDIT:

Nadat ik ben gaan zoeken wat de pixelpolicy van Dell is ben ik op deze pagina uit gekomen.
Hierin staat dat mogelijk in aanmerking kom voor een vervanging als ik of 1 heldere subpixel of 6 donkere subpixels heb.
Vervolgens ben ik maar eens goed gaan kijken naar m'n paneel en zie ik dat ik 2 donkere subpixels heb (zichtbaar op een heldere kleur) en 1 heldere subpixel (zichtbaar op een donkere kleur). Ik ga zo maar weer eens foto's maken van m'n scherm en naar Dell opsturen om te vragen wat ze ervan vinden...

[ Voor 8% gewijzigd door Kypo op 19-02-2015 15:35 ]

• Farai
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 02-09 21:28
Mijn XPS15 heeft de laatste tijd last van krakende speakers tijdens het afspelen van muziek en Youtube. Iemand anders die daar ook last van heeft? Of iemand ideeën over hoe ik dat kan verhelpen?

• Weemism
  • Niet online

Weemism

Es el Pollo Diablo!

Kypo schreef op donderdag 19 februari 2015 @ 11:41:
[...]
Tevens vraag ik me af of ik in m'n recht sta om hierover door te zeuren, of stel ik me aan en moet ik er maar mee leven?
[...]
Doet me denken aan mijn belevenissen met de Dell Helpdesk. Om dat relaas niet helemaal te herhalen het onderstaande uit een ouder postje:
Voor wat mijn issues betreft heb ik na overleg met de helpdesk een volledig nieuwe XPS gekregen, 'geswapped' zoals ze het blijkbaar noemen, nadat ik alle problemen zat was. Voor de volledigheid:

• Harddisk dead on arrival (vervangen door monteur)
• Bright spot op het scherm (vervangen door monteur)
• Stuck pixel in het nieuwe scherm (geen werk van gemaakt)
• XPS viel spontaan uit, na wat stuiptrekkingen startte ie helemaal niet meer op (moederbord en accu vervangen na opsturen)
• Bij terugontvangst bleek dat ze de twee schroeven onder het XPS plaatje aan de onderkant hadden vergeten vast te draaien, en na een korte tijd voltrok zich hetzelfde euvel dat ie helemaal niet meer opstartte.

En dat allemaal over een periode van twee maanden. De nieuwe XPS werd gelukkig binnen twee weken geleverd, en vrijdag hebben ze de defecte opgehaald.
Zoals iemand hier al eerder opmerkte is het garantiebeleid bij Dell nogal willekeurig. Je hebt als consument voor zover ik weet echter recht op vervangeng van het product of teruggave van het aankoopbedrag als je apparaat na drie keer aanbieden voor reparatie nog steeds niet voldoet. Dat lijkt me bij jou al ruim overschreden.

Ik weet de details niet meer, maar als je rechtsbijstand hebt zou ik die even bellen en even navragen hoe dat precies zit, en hoe je het kan verwoorden. Anders kan je het ook wel Googlen.

In mijn geval ging de helpdeskmedewerker toen ik dit aangaf in overleg met zijn leidinggevende over de hoeveelheid reparaties die inmiddels al waren uitgevoerd, en kwam ie vol enthousiasme weer aan de lijn dat het héél normaal was dat ze voor een oplossing gingen zorgen nadat ik liet blijken verrast te zijn dat ze nu ineens wel de laptop wilden laten omruilen.

Ik hoop dat je ze kan overtuigen, ze bieden je dan namelijk een 'gelijkwaardige' laptop aan, maar aangezien de Haswell variant van de XPS15 wordt niet meer verkocht krijg je dan misschien een nieuwe Broadwell (tenzij ze nog (refurbished) exemplaren op voorraad hebben liggen).

Ik had trouwens ook een brief gestuurd op aanraden van een eerdere helpdeskmedewerker (is een adres in Amsterdam), maar daar heb ik nooit meer een formeel antwoord op gehad. Toen ik bij het laatste gesprek met de helpdesk (die waarin we die 'swap' overeen waren gekomen) aangaf dat ik een brief had gestuurd gaf ie aan dat dit nergens in het systeem stond, en dat het mogelijk was dat ik ook niets meer zou horen omdat we er inmiddels al waren uitgekomen. Dat gaf me weinig vertrouwen dat er werkelijk wat met zo'n brief wordt gedaan, maar lijkt me toch goed om voor de zekerheid er een op te stellen, al was het maar in verband met een eventueel juridisch traject daarna.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Majesty
  • Registratie: Oktober 2010
  • Niet online
Weemism schreef op donderdag 19 februari 2015 @ 23:16:
[...]

Ik hoop dat je ze kan overtuigen, ze bieden je dan namelijk een 'gelijkwaardige' laptop aan, maar aangezien de Haswell variant van de XPS15 wordt niet meer verkocht krijg je dan misschien een nieuwe Broadwell (tenzij ze nog (refurbished) exemplaren op voorraad hebben liggen).
Even tussendoor, de XPS15 heeft (helaas) geen upgrade gekregen naar Broadwell, die draait nog op Haswell. Alleen het scherm heeft een upgrade gehad. Als 'ie geluk heeft krijgt 'ie één van de nieuwe schermen :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Weemism
  • Niet online

Weemism

Es el Pollo Diablo!

Je hebt gelijk, ter aanvulling dan ook nog dat ie alleen nog met een 512 SSD wordt aangeboden, en niet meer met de 32GB MSata SSD + 1TB HDD combinatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kypo
Dank voor jullie reacties! Helaas is het gelijk hebben en krijgen nog een redelijk groot verschil. Ik ga sowieso die brief opstellen om wat op papier te hebben staan.
Is het een goed idee om ze daar in gebreke te stellen en dat ik graag binnen 2 weken een vervangende laptop van ze wil hebben? Of loop ik dan te hard van stapel :)?

Daarnaast neem ik gewoon nog een keer telefonisch contact met ze op, en stuur ze dan gelijk ook de foto's waarop de pixels die niet goed werken op.

Helaas is het wel zo dat ze zich verschuilen achter hun verhaal dat ik de oorzaak zou zijn van de grijzige pixels in m'n scherm... Misschien had ik pech op de dag dat ik telefonisch contact met ze had en toevallig een minder enthousiaste medewerker aan de lijn kreeg.
Ik hou jullie op de hoogte!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Majesty
  • Registratie: Oktober 2010
  • Niet online
Ik kan me herinneren dat ik destijds een paar keer contact heb gehad met de XPS support van Dell voor een dode accu+lader van mijn L501x. (XPS 15). Ik weet niet of die speciale XPS support afdeling er nog steeds is en zo ja, heb je daar contact mee? Was binnen 5 minuten gepiept namelijk, heb er al 2 maal een nieuwe accu van gehad.

Overigens zou ik het inderdaad nogmaals telefonisch proberen en hopen dat je deze maal wel iemand aan de lijn krijgt die je wil helpen. Je staat sowieso in je recht namelijk en dat het aan jezelf ligt kun je uit je hoofd zetten. Aandragen dat dit al 6e keer is dat je 'm moet laten repareren, terwijl de machine nog maar pakweg 8 maanden oud is. Dat er telkens weer problemen mee zijn en dat je graag een vervangend exemplaar zou willen in plaats van een nieuw scherm.

offtopic:
Het is me ook weleens gelukt bij HTC, toen ik mijn HTC One M7 al 8x had terug gestuurd, kreeg ik uiteindelijk de nieuwe HTC One M8 ter vervanging :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kypo
We zijn wel weer een aantal maanden verder, maar ik wilde jullie toch nog even op de hoogte houden. Blijkbaar werkt de chat support een stuk meer mee dan de telefonische support. Na een chat van hooguit 10 minuten, waarbij ik maar 1 foto hoefde door te sturen werd mij een vervangend apparaat aangeboden. Over een 3 weken krijg ik die binnen, zodat ik in de tussentijd nog een backup kan maken.

Nu alleen hopen dat die vervangende laptop geen problemen heeft met het scherm :Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stefan-smit20
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 16-09 23:21
Heeft iemand ook ervaringen met een displayport naar vga kabel of een HDMI naar vga?

De orginele van Dell zijn me wat te duur... 30 euro en 12 euro verzendkosten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Antrax
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 08:18
Inmiddels de XPS 15 9530 een maand in huis en een probleem met de videokaart (merk ik nu pas op omdat de laptop elke keer zo warm werd)

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/1kiXHsSbyt9pfuY4nKn0AxgH/thumb.png

Zowel de Intel als de NVIDIA drivers compleet verwijderd in safe mode en daarna opnieuw geïnstalleerd. Helaas blijft hij een code 43 weergeven en wordt de laptop vrij warm. Toen maar fabriekshersteld en alle updates via Windows geïnstalleerd, maar de videokaart blijft op code 43 staan.

Er komt ook niets voor in het Logboek van Windows en het opstarten duurt opeens enkele seconden langer.

Is dit nu echt een misaankoop van 2200 euro of weet een andere Tweaker een oplossing? :)

.Gertjan.: Ik ben een zelfstandige alcoholist, dus ik bepaal zelf wel wanneer ik aan het bier ga!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Weemism
  • Niet online

Weemism

Es el Pollo Diablo!

iRicardo schreef op woensdag 29 april 2015 @ 20:57:
Inmiddels de XPS 15 9530 een maand in huis en een probleem met de videokaart (merk ik nu pas op omdat de laptop elke keer zo warm werd)

[afbeelding]

Zowel de Intel als de NVIDIA drivers compleet verwijderd in safe mode en daarna opnieuw geïnstalleerd. Helaas blijft hij een code 43 weergeven en wordt de laptop vrij warm. Toen maar fabriekshersteld en alle updates via Windows geïnstalleerd, maar de videokaart blijft op code 43 staan.

Er komt ook niets voor in het Logboek van Windows en het opstarten duurt opeens enkele seconden langer.

Is dit nu echt een misaankoop van 2200 euro of weet een andere Tweaker een oplossing? :)
Als ik op internet kijk v.w.b. die foutmelding zie ik adviezen die varieren van verwijderen en herinstalleren van de driver (heb je al gedaan), een oudere versie van de driver installeren en kijken of die ook problemen geeft, en anders een volledige herinstallatie van Windows (wat je ook al hebt gedaan).

De TS's op andere fora geven net als jij echter aan dat de fout steeds terugkomt, het lijkt me dus dat er sprake is van een hardwaredefect. In dat geval zou ik gewoon contact opnemen met Dell en uitleggen welk probleem je ervaart en wat je al hebt geprobeerd. Ik kan me niet anders voorstellen dat er dan voor een oplossing wordt gezorgd.

Ik vermoed dat een monteur dit probleem niet kan oplossen, dus waarschijnlijk wordt je laptop dan opgehaald en op opgestuurd ter reparatie (ik neem aan een moederbordswap) bij een externe partij. In mijn ervaring duurt dat ongeveer een week.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Antrax
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 08:18
Weemism schreef op woensdag 29 april 2015 @ 23:04:
[...]

Als ik op internet kijk v.w.b. die foutmelding zie ik adviezen die varieren van verwijderen en herinstalleren van de driver (heb je al gedaan), een oudere versie van de driver installeren en kijken of die ook problemen geeft, en anders een volledige herinstallatie van Windows (wat je ook al hebt gedaan).

De TS's op andere fora geven net als jij echter aan dat de fout steeds terugkomt, het lijkt me dus dat er sprake is van een hardwaredefect. In dat geval zou ik gewoon contact opnemen met Dell en uitleggen welk probleem je ervaart en wat je al hebt geprobeerd. Ik kan me niet anders voorstellen dat er dan voor een oplossing wordt gezorgd.

Ik vermoed dat een monteur dit probleem niet kan oplossen, dus waarschijnlijk wordt je laptop dan opgehaald en op opgestuurd ter reparatie (ik neem aan een moederbordswap) bij een externe partij. In mijn ervaring duurt dat ongeveer een week.
Auw, de laptop kan ik vanwege mijn werkzaamheden niet missen maar een defect product ga ik natuurlijk niet gebruiken :/

.Gertjan.: Ik ben een zelfstandige alcoholist, dus ik bepaal zelf wel wanneer ik aan het bier ga!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Royeboi
iRicardo schreef op donderdag 30 april 2015 @ 08:46:
[...]

Auw, de laptop kan ik vanwege mijn werkzaamheden niet missen maar een defect product ga ik natuurlijk niet gebruiken :/
Ik dacht dat je bij aanschaf van deze laptop standaard 'next-day in-house' garantie kreeg? Dat wil zeggen dat je een afspraak kunt inplannen met Dell om de volgende werkdag een monteur bij je thuis te laten komen. Zo heb ik ook mijn touchpad euvel laten verhelpen (wel drie keer scheepsrecht tot het touchpad daadwerkelijk gefixt was, dus goed opletten dat alles werkt als hij het huis verlaat).
stefan-smit20 schreef op maandag 13 april 2015 @ 12:37:
Heeft iemand ook ervaringen met een displayport naar vga kabel of een HDMI naar vga?

De orginele van Dell zijn me wat te duur... 30 euro en 12 euro verzendkosten...
Bedoel je zoiets?

http://www.ebay.nl/itm/CA...n_186&hash=item35e7f98a00

http://www.ebay.nl/itm/3-...ain_3&hash=item33a0fc7578

Let op levertijden vanuit Hong Kong, de eerste komt uit Spanje dus zou wat sneller moeten zijn. In elk geval een stuk goedkoper. Voor die paar euro nog wel te proberen.

[ Voor 59% gewijzigd door Royeboi op 30-04-2015 13:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Weemism
  • Niet online

Weemism

Es el Pollo Diablo!

Royeboi schreef op donderdag 30 april 2015 @ 13:11:
Ik dacht dat je bij aanschaf van deze laptop standaard 'next-day in-house' garantie kreeg? Dat wil zeggen dat je een afspraak kunt inplannen met Dell om de volgende werkdag een monteur bij je thuis te laten komen. Zo heb ik ook mijn touchpad euvel laten verhelpen (wel drie keer scheepsrecht tot het touchpad daadwerkelijk gefixt was, dus goed opletten dat alles werkt als hij het huis verlaat).
Dat klopt, voor de reparaties waarvoor 'in-house' van toepassing is. Als het nog in te plannen is door de helpdesk komt er inderdaad de volgende werkdag een monteur, maar die kan alleen 'eenvoudige' dingen doen zoals het vervangen van individuele onderdelen zoals HDD, scherm en touchpad.

Het vervangen van een compleet mainboard (ik neem aan dat de GPU daarop geïntegreerd zit) wordt gedaan door een externe reparatiedienst. 'Next day' houdt dan in dat ze je laptop de dag na melding komen ophalen, maar je krijgt geen vervangend apparaat in de tijd dat ie voor reparatie onderweg is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XilenceSR
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 16-08 02:21
Nou, ik zal dan mijn ervaring ook maar (uit frustratie) hier delen!

Ik had een hele fijne XPS15 begin 2014 gekocht. Geen coil whine, intact scherm, alles was top. Toen heb ik bijna een jaar later met mijn domme kop een vol glas ijsthee erover heen gestoten. Gelukkig, inboedelverzekering dekte dit. Dus door Dell laten repareren voor een 1200 euro (heb na een beetje overtuigen een vervangend scherm op garantie gekregen, anders was de rekening 1800 euro).

Echter, nadat ik de laptop terug had gekregen had ik ineens last van heel erg luide coil whine.
Gebeld: Geen probleem, monteur komt langs en zal de moederbord vervangen.

Nadat de monteur een paar dagen later langs was geweest en het moederbord inderdaad had vervangen kreeg ik problemen met mijn usb-poorten. Deze functioneerden niet meer. Daarnaast hoorde ik geratel in mijn laptop, wat ik als enorm storend ervaarde (aangezien mijn eerste compleet stil was)
Gebeld: Geen probleem. monteur komt langs en zal de moederbord vervangen.

Monteur weer langs gehad en dit keer leek alles perfect: geen coil whine, usb-poorten deden het goed en ook zat er geen ijsthee in. Fijn. Totdat het punt kwam dat ik accu-waarschuwingen kreeg. Wat bleek? De laptop wou niet opladen.
Gebeld: "Wij gaan dit escaleren, want dit is onacceptabel". Week later werd mij een vervangende XPS beloofd. Maar moest nog wel goedkeuring krijgen van teamleider die net niet aanwezig was die dag.
Anderhalve week later *eindelijk* goedkeuring, maar kon nog wel even duren ivm redenen. Nou nu (zo'n 3 week na de laatste reparatie) eindelijk de laptop binnen. Heel fijn de variant met UHD IGZO2 paneeltje.

Wat blijkt.... Coil whine.

Ik word hier zo moe van...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Royeboi
Vervelend inderdaad! En opmerkelijk te noemen dat ook de nieuwe revisies nog te maken hebben met coil whine, ik dacht dat dit in de nieuwere modellen verholpen zou worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Had last van "hangend touchpad"en scherm met brightspots (witte vlekjes). Mailtje gestuurd. Vandaag monteur langs binnen kwartiertje scherm en touchpad vervangen. Wat mij betreft is de service prima in orde bij Dell. Was nog net op tijd want laptop loopt in juli uit de garantie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pvcholten
@XilenceSR

Ik snap ook niet dat ze na zo lange tijd het coil-whine probleem nog niet hebben opgelost. Het probleem speelt namelijk als sinds eind 2013.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Engineer
pvcholten schreef op donderdag 14 mei 2015 @ 17:52:
@XilenceSR

Ik snap ook niet dat ze na zo lange tijd het coil-whine probleem nog niet hebben opgelost. Het probleem speelt namelijk als sinds eind 2013.
IK heb een XPS 15 9530 uit zomer 2014 (512GB SSD model) en ik heb ook wel wat last van coil whine. Bij mij is dit echter enkel het geval als de laptop aan de lader hangt en niks doen. Als bv de ventilator licht begint te draaien of als ik iets inplug die wat stroom trekt uit de laptop is dit weg, misschien het proberen waard.

Ook enige mensen die misschien een oplossing hebben voor soms slecht schalende programma's op het 4K panneel? De iconen zijn soms wat klein en bij installatieprogramma's is niet altijd alle tekst te lezen. Al hoop ik wel dat Windows 10 hier verandering in brengt.

Ik gebruik deze laptop voor mijn studies en moet zeggen dat ik hier nog altijd zeer tevreden mee ben. Deze is zeer snel met het opstarten en ook de zwaardere applicaties zoals AutoCad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XilenceSR
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 16-08 02:21
Royeboi schreef op woensdag 13 mei 2015 @ 11:35:
Vervelend inderdaad! En opmerkelijk te noemen dat ook de nieuwe revisies nog te maken hebben met coil whine, ik dacht dat dit in de nieuwere modellen verholpen zou worden.
Kerel van de technische support zei dat het mogelijk is dat mijn laptop met UHD scherm en 4712Q mogelijk andere onderdelen heeft die refurbished zijn. Het lijkt me dat ze bij het coil whine gebeuren heel veel moederborden terug hebben gekregen die ze natuurlijk niet weg wilden gooien. Maar echt repareren doen ze niet, blijkt nu wel...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Engineer
Farai schreef op donderdag 19 februari 2015 @ 15:58:
Mijn XPS15 heeft de laatste tijd last van krakende speakers tijdens het afspelen van muziek en Youtube. Iemand anders die daar ook last van heeft? Of iemand ideeën over hoe ik dat kan verhelpen?
Misschien een wat laat antwoord, maar ik heb dit ook nog voorgehad. Dit bleek echter te liggen aan de audio instellingen van de laptop.

Probeer eens rechts te klikken op het het luidsprekertje in je taakbalk en selecteer hierbij afspeelapparaten. Klik hierna rechts op speakers en ga naar eigenschappen, hierna klik je op het tabblad geavanceerd en druk je op de knop 'standaardinstellingen herstellen'. Hiermee was voor mij het probleem opgelost en hopelijk helpt dit ook voor jou.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kypo
Zijn we weer .... |:(

Nu ik een tijdje m'n nieuwe XPS 15 in gebruik heb (nadat ik een vervangend exemplaar heb gekregen met QHD scherm) merk ik dat hij minder goed presteert dan m'n oude ...

Ik ben gaan kijken wat het probleem nou precies is en bij welke programma's ik er last van heb.

Een opsomming van de software waar ik vaak/dagelijks mee werk:

Rhino
Autocad
Revit
Photoshop
Indesign
Illustrator
Lightroom

Vooral als de projecten wat intensiever worden dan verandert de laptop in een stofzuiger, nu heb ik daar wel vrede mee... Maar het trage gevoel dat hij achterlaat erger ik me toch wel aan.

Het zijn vooral taken waarbij de cpu gebruikt wordt, speel k een spel (far cry 3 geprobeerd) dan heb ik nergens last van.
Dus ik heb de cpu flink op z'n donder gegeven. Het energiebeheer staat op 'hoge prestaties' en in Idle geeft verschillende software netjes aan dat m'n laptop op 3.2 ghz draait.
Als ik vervolgens met HeavyLoad de cpu stress dan zakt dit terug naar 2.72 ghz en voelt de laptop belachelijk traag aan. Zo traag dat ik de explorer niet eens kan starten ... Ik weet niet of het normaal is dat je onder 100% load niets meer met je laptop kan, maar bij de eerste XPS 15 die ik had (voordat hij omgeruild werd) was dit niet zo.

Moet ik wederom met Dell contact gaan opnemen? Het omruilen/laten repareren is het probleem niet, maar een bijzonder trage laptop vind ik niet mee te werken ...

Screenshot onder load
Screenshot idle

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Royeboi
Ik wil Windows 10 Preview gaan installeren op deze XPS, maar ik vraag me af of dit problemen gaat opleveren. Uiteraard wil ik het risico wel lopen, aangezien ik de laptop momenteel toch niet gebruik voor essentiële zaken.

Een google resultaat levert een enkele bron op met iemand die alleen aangaf dat wifi niet helemaal stabiel is, maar dat bericht is ook alweer wat ouder. Ook staat er wat ervaring met Windows 10 in de Wikia van de 9530 uit mei en een enkele ervaring op de site van Microsoft m.b.t. drivers. Ik vroeg me af of hier anderen ervaring hebben met het upgraden naar Win 10?

Bronnen: http://forum.notebookrevi...technical-preview.762677/
http://xps-15.wikia.com/wiki/Windows
http://answers.microsoft....c1-4983-8393-502ed5dc9679

Mocht niemand er hier ervaring mee hebben, dan ga ik het spits afbijten en zal ik dat hier terugkoppelen. :*)

Edit: Dat had ik beter niet kunnen doen. Bij het login scherm loopt de laptop al vast. Kan geen kant meer op. Terug naar 8.1 en eerst maar even opruimen (Start8 verwijderen en proberen account zonder wachtwoord aan te maken als dat lukt) of kiezen voor een clean install.

[ Voor 23% gewijzigd door Royeboi op 17-06-2015 02:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemCOW
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 24-08 11:21
Haswell -> Broadwell, foutje

[ Voor 95% gewijzigd door RemCOW op 17-06-2015 20:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Royeboi
off-topic: Kan me voorstellen dat je je vergist, ik moet ook elke keer twee keer kijken in welk Dell topic ik mijn berichten plaats. Zou handiger zijn als er een jaartal in de titel komt te staan i.v.m. de verwarring tussen Haswell en Broadwell.

Omdat Windows 10 meteen vastliep op het login scherm, heb ik de installatie maar teruggedaan naar 8.1 (schone installatie), en daarmee direct opnieuw geüpdatet naar Windows 10. Nu werkt alles wel naar behoren. Ik denk dat er een applicatie of update voor roet in het eten zorgde. Zo had ik natuurlijk al veel programma's geïnstalleerd staan en enkele Tweaks (Start8 menu). Nu werkt het echter prima! Kan alleen weer beginnen met alles opnieuw installeren. Gelukkig is er voor persoonlijke documenten etc Dropbox.

Ik kan bevestigen dat schaling (tot nu toe) zonder problemen verloopt. Of het beter is dan 8.1 weet ik nog niet. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@Royeboi, Werk al best een tijdje met de Tech Preview en moet zeggen dat ik het erg fijn vind werken veel fijner als Win8.1. Werk voornamelijk met de Adobe CC programma's en dit gaat over het algemeen erg goed. In het verleden wel een een update gehad waardoor er een programma niet werkte maar dit was bij een volgende update weer opgelost. Ik heb nog wel een vraag aan jullie. Hoe weet ik nu wanneer de computer de NVIDIA videokaart gebruikt, want ik ik vermoed dat de interne IntelHD4600 eigenlijk standaard wordt gebruikt. En hoe zie ik wanneer tie omschakeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MelvinB
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 29-09-2023
Verwijderd schreef op woensdag 01 juli 2015 @ 11:27:
@Royeboi, Werk al best een tijdje met de Tech Preview en moet zeggen dat ik het erg fijn vind werken veel fijner als Win8.1. Werk voornamelijk met de Adobe CC programma's en dit gaat over het algemeen erg goed. In het verleden wel een een update gehad waardoor er een programma niet werkte maar dit was bij een volgende update weer opgelost. Ik heb nog wel een vraag aan jullie. Hoe weet ik nu wanneer de computer de NVIDIA videokaart gebruikt, want ik ik vermoed dat de interne IntelHD4600 eigenlijk standaard wordt gebruikt. En hoe zie ik wanneer tie omschakeld.
Kan je in de nVidia-settings (3D-instellingen) bekijken en beheren.

| DELL XPS 15 Haswell QHD | APPLE iPhone X Silver | APPLE iPad Air |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LethalInnocence
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Ik heb zojuist de Windows 10 upgrade uitgevoerd, en ik krijg de draadloze netwerkkaart niet aan de praat.

Bij de device manager staat hij er keurig bij, alles keurig correct, maar bij network connections verschijnt hij niet in beeld. Ik heb al geprobeerd via Dell Support de driver te installeren, maar dat helpt niet. Wie nog tips?

Canon EOS 30, 100D, 6DII, 7D met 17-500mm, DJI Mavic Pro, Dell XPS13

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Weemism
  • Niet online

Weemism

Es el Pollo Diablo!

LethalInnocence schreef op donderdag 30 juli 2015 @ 08:43:
Ik heb zojuist de Windows 10 upgrade uitgevoerd, en ik krijg de draadloze netwerkkaart niet aan de praat.

Bij de device manager staat hij er keurig bij, alles keurig correct, maar bij network connections verschijnt hij niet in beeld. Ik heb al geprobeerd via Dell Support de driver te installeren, maar dat helpt niet. Wie nog tips?
Ik heb ook zojuist de upgrade uitgevoerd, maar zelf geen problemen ervaren. Neem aan dat het dezelfde adapter is: de Intel Dual Band Wireless-AC 7260. Apparaat is niet niet per abuis uitgeschakeld in apparatenbeheer?

Ik heb zelf voor het up to date houden van de driver wel altijd de Intel eigen software gebruikt. Wellicht dat je die kan proberen ipv de driver van Dell te downloaden (die mogelijk verouderd is).

Enige 'opmerkelijke' bij mij was dat na de upgrade de instellingen van het Synaptics touchpad gereset waren waardoor ik even dacht dat ik geen multitouch meer had.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LethalInnocence
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Het lijkt erop dat de problemen te maken hebben met de Cisco VPN Client. Ik ga morgen op vakantie en had graag een werkende laptop meegenomen, dus nu hard bezig een oplossing te vinden. Het probleem ligt dus waarschijnlijk niet aan de laptop/kaart.

Edit: problemen inderdaad opgelost door rollback naar 8.1, VPN Client verwijderen en weer upgraden.

[ Voor 17% gewijzigd door LethalInnocence op 31-07-2015 19:03 . Reden: oplossing toegevoegd ]

Canon EOS 30, 100D, 6DII, 7D met 17-500mm, DJI Mavic Pro, Dell XPS13

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Royeboi
bikkeltje1 schreef op donderdag 21 augustus 2014 @ 11:26:
[...]

Alvorens moet ik even waarschuwen dat ik Windows op Engels heb staan, hierdoor weet ik niet wat de Nederlandse termen zijn, ik doe hier dus een gokje naar.

Het probleem is de instellingen van je energieplan. Per energieplan kun je geavanceerde energie instellingen veranderen. Bij deze geavanceerde instellingen staat display/beeldscherm en hierin staat de mogelijkheid om adaptive brightness (volgens mij niet vertaald) in of uit te schakelen.
Na het installeren van Windows 10 (clean) stond het adaptieve schermhelderheid weer ingesteld op 'aan', waardoor het beeld niet meer zo helder was. Moest even goed terugzoeken in dit topic omdat ik destijds ook al problemen had met deze instelling op Windows 8.1. Een hele handige tip voor een ieder wie ook weer last heeft van een lage helderheid na het installeren van 10. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redecal
Zo! na een aantal maanden heb ik ook mijn XPS maar weer eens een opfirs beurt gegeven.

Ik moet zeggen: ik heb nu de laatste BIOS erop staan en ge-update naar Windows 10 en dat is lijkt wel echt een verbetering.

Coil Whine is echt veel minder dan voorheen door de laatste BIOS update (lees: nauwelijks hoorbaar).

High DPI lijkt ook echt beter te werken nu: heb het FHD panel weer vervangen door QHD op 175% en dat ziet er toch wel echt fijn uit. Mijn dagelijkse werk doe ik nu op een Macbook Pro dus het verschil tussen dat en FHD was wel echt groot, paar kleine irritaties nog wel, maar goed, ik gebruik deze machine nu niet meer dagelijks dus er valt mee te leven :-)

Mocht iemand nog op zoek zijn naar een 15" FHD panel voor zn XPS of M3800: voor een leuk bod mag ie de deur uit :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Weemism
  • Niet online

Weemism

Es el Pollo Diablo!

Goed dat je dit hier liet weten. Ik ging ervan uit dat 'Dell update' dat in de systemtray staat dit soort meldingen zou weergeven, maar die geeft aan dat er m'n systeem up-to-date zou zijn terwijl ik zojuist via de Drivers en downloads-sectie op de site zie dat er 6 updates voor m'n XPS zijn, waaronder dus die bios upgrade.

Ik ben ze nu aan het installeren op m'n Windows 10 installatie, ben benieuwd of ik de verbeteringen ook opmerk.

Verder nog steeds wel tevreden over m'n XPS behalve dat ik merk dat de accu al wat begint na te laten, en dat ik nog steeds met het onverklaarbare probleem zit dat ie niet altijd naar suspend gaat als ik de klep sluit (en daarmee de sessie, inclusief alle evt. openstaande documenten, dus niet worden opgeslagen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redecal
Weemism schreef op zondag 13 september 2015 @ 13:39:
Goed dat je dit hier liet weten. Ik ging ervan uit dat 'Dell update' dat in de systemtray staat dit soort meldingen zou weergeven, maar die geeft aan dat er m'n systeem up-to-date zou zijn terwijl ik zojuist via de Drivers en downloads-sectie op de site zie dat er 6 updates voor m'n XPS zijn, waaronder dus die bios upgrade.

Ik ben ze nu aan het installeren op m'n Windows 10 installatie, ben benieuwd of ik de verbeteringen ook opmerk.

Verder nog steeds wel tevreden over m'n XPS behalve dat ik merk dat de accu al wat begint na te laten, en dat ik nog steeds met het onverklaarbare probleem zit dat ie niet altijd naar suspend gaat als ik de klep sluit (en daarmee de sessie, inclusief alle evt. openstaande documenten, dus niet worden opgeslagen).
ik zit nu trouwens naar jouw suspend probleem te kijken en kan me idd iets herinneren dat mensen hier eerder over geklaagd hebben, namelijk dat de SSD eigenlijk te klein is voor hibernation en slaapstand.

ik heb zelf eigenlijk vrij snel de mSATA SSD vervangen met een Samsung EVO van 120GB en daar de windows installatie opgezet. Dit kan ik je sowieso aanraden, maakt het systeem echt een stuk vlotter omdat je programma's dan zo'n beetje ook allemaal op je SSD kan installeren.

Je zou overigens ook kunnen proberen wat er gebeurt als je de caching uitzet en de originele mSATA SSD domweg verwijderd. Dan zou alles moeten gebeuren op de 1TB schijf en weet je of het probleem veroorzaakt wordt door de te kleine mSATA SSD of dat er iets anders aan de hand is (bv vroegtijdig power loss).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Weemism
  • Niet online

Weemism

Es el Pollo Diablo!

redecal schreef op zondag 13 september 2015 @ 15:47:
[...]

ik zit nu trouwens naar jouw suspend probleem te kijken en kan me idd iets herinneren dat mensen hier eerder over geklaagd hebben, namelijk dat de SSD eigenlijk te klein is voor hibernation en slaapstand.

ik heb zelf eigenlijk vrij snel de mSATA SSD vervangen met een Samsung EVO van 120GB en daar de windows installatie opgezet. Dit kan ik je sowieso aanraden, maakt het systeem echt een stuk vlotter omdat je programma's dan zo'n beetje ook allemaal op je SSD kan installeren.

Je zou overigens ook kunnen proberen wat er gebeurt als je de caching uitzet en de originele mSATA SSD domweg verwijderd. Dan zou alles moeten gebeuren op de 1TB schijf en weet je of het probleem veroorzaakt wordt door de te kleine mSATA SSD of dat er iets anders aan de hand is (bv vroegtijdig power loss).
Wat je hierboven adviseert is wat ik uiteindelijk ook heb gedaan. Ik heb de originele mSata schijf eruit gehaald en vervangen door een 240GB SSD van Samsung waarop ik Windows heb geïnstalleerd. De HDD van 1TB heb ik laten zitten en gebruik ik voor grote applicaties zoals games.

Dit zorgde er inderdaad voor dat de POST melding met de 'did not shutdown cleanly' verdween, maar het probleem dat de laptop soms wel en soms niet z'n hibernation data tijdig kon wegschrijven bleef. Soms resumed ie dus gewoon na het openen van de klep, en soms start ie volledig opnieuw op en ben ik m'n sessie (en dus alles wat eventueel open stond vóór ie in hibernation ging) kwijt.

Ik heb de laptop verschillende keren een clean install gegeven (met zowel de officiële restore als een kale OEM versie van Windows), en nu staat er dus ook Windows 10 op. Het probleem bleef echter dus ik denk dat ik een softwareprobleem wel kan uitsluiten. Ik heb zelf dus het idee dat het hardwaregerelateerd is, en het probleem bij de een of andere controller op het moederbord zit (aangezien ik ook de mSata SSD heb vervangen). Maar het is me niet de moeite waard om de XPS opnieuw naar Dell te sturen hiervoor, dat zijn in mijn ervaring niet de fijnste trajecten, zeker niet omdat ik nu zelf die nieuwe SSD erin heb gezet.

Misschien lost de laatste BIOS update het probleem wel op, heb ik nog niet echt kunnen testen, en anders is het dan maar gewoon goed opletten dat ik alles opsla voor ik de klep sluit. Jammer is het wel een beetje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redecal
wat je nog zou kunnen onderzoeken:

gebeurt het ook altijd als de laptop aan de netstroom hangt?

kan namelijk zijn dat op de accu de laptop in slaapstand gaat, net zo lang totdat de accu te leeg is om nog netjes af te sluiten voor hibernation. als dat het probleem is, zou je het in de powersettings van windows op kunnen lossen door deksel dicht altijd te laten hibernaten of van slaapstand naar hibernation op een hoger accu percentage in te stellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Weemism
  • Niet online

Weemism

Es el Pollo Diablo!

Ik begrijp wat je bedoelt, maar als de accu te leeg zou zijn om goed in hibernation te gaan zou ie denk ik ook niet meer opstarten daarna, en na het openen van de klep in post moeten aangeven dat de accu critically low is. Het zou ook toevallig zijn dat steeds als ik de klep sluit de spanning net te laag is, want ik sluit de klep op willekeurige momenten.

Maar dat is dus niet het geval. Of het op stroom zo is weet ik zo gauw niet meer, moet ik weer even proberen, maar het gebeurt dus sowieso op de momenten dat ie niet op netstroom is aangesloten, maar wel nog meer dan genoeg accuspanning heeft.

Bedankt voor het meedenken hoe dan ook!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aard01
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 20:29
Ik heb mijn XPS15 zojuist geupgrade naar Windows 10. Ik vraag me nu alleen af of de GeForce GT750M kaart nog wel werkt. Het editen van video's gaat een stuk trager.

Ik heb met PhysX proberen te wisselen van kaart (van Intel 4600 naar de 750M) maar daar blijft hij op de 4600 grafische kaart staan. Alle drivers van Dell zijn geinstalleerd en ik kan niks vreemds vinden in apparaatbeheer.

Is er een manier om te controleren of de kaart met Windows 10 wel werkt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bikkeltje1
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 12-09 16:43
aard01 schreef op zondag 25 oktober 2015 @ 09:44:
Ik heb mijn XPS15 zojuist geupgrade naar Windows 10. Ik vraag me nu alleen af of de GeForce GT750M kaart nog wel werkt. Het editen van video's gaat een stuk trager.

Ik heb met PhysX proberen te wisselen van kaart (van Intel 4600 naar de 750M) maar daar blijft hij op de 4600 grafische kaart staan. Alle drivers van Dell zijn geinstalleerd en ik kan niks vreemds vinden in apparaatbeheer.

Is er een manier om te controleren of de kaart met Windows 10 wel werkt?
Het NVIDIA Control Panel herbergt een paar functies die je snel over het hoofd ziet. Eén hier van is de optie om in een GPU Activity icoontje op de taakbalk te plaatsen. Klik op de menu-balk Desktop, et viola.

Je klacht is volgens mij wel enigsinds gegrond. Ik heb het gevoel dat de prestaties slechter zijn geworden, ondanks dat ik zie dat de GPU benut wordt. Ik gebruik geen video editor, maar dat is inderdaad een vrij duidelijke test die je goed als vergelijk kan nemen.

Mocht je nu twijfelen of je GPU wordt gebruikt, kun je in het NVIDIA Control Panel ook onder de 'taks' 'Manage 3D settings' selecteren welk programma gebruik maakt van de NVIDIA. Forceer de Intel 4600 en kijk of de prestaties hetzelfde zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aard01
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 20:29
bikkeltje1 schreef op zondag 25 oktober 2015 @ 10:16:
[...]

Het NVIDIA Control Panel herbergt een paar functies die je snel over het hoofd ziet. Eén hier van is de optie om in een GPU Activity icoontje op de taakbalk te plaatsen. Klik op de menu-balk Desktop, et viola.
Bedankt voor de tip. Ik zie nu dat de video editor ervoor zorgt dat de NVidia kaart zoals het hoort geactiveerd wordt. Het achteruit gaan van de prestatie heeft blijkbaar een andere oorzaak.
...ik moet nog even blijven zoeken dus...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThaBlueOne
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 15-12-2024
Hebben er mensen ervaring met het vervangen van de batterij van de xps 15-9530? Mijn laptop loopt nu tegen de twee jaar aan en de battery wear is nu op +-70% (65Whr van de 91 over) en ik zou daarom graag binnenkort de batterij voor een nieuw exemplaar vervangen. Alleen ik kan geen officiele leveranciers van de accu vinden etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Weemism
  • Niet online

Weemism

Es el Pollo Diablo!

ThaBlueOne schreef op maandag 02 mei 2016 @ 14:13:
Hebben er mensen ervaring met het vervangen van de batterij van de xps 15-9530? Mijn laptop loopt nu tegen de twee jaar aan en de battery wear is nu op +-70% (65Whr van de 91 over) en ik zou daarom graag binnenkort de batterij voor een nieuw exemplaar vervangen. Alleen ik kan geen officiele leveranciers van de accu vinden etc.
Als ik kijk bij Replacedirect staat de accu voor de 9530 er gewoon bij. Vreemd is alleen dat er een verkeerd plaatje bij lijkt staan. In het verleden hier wel voor m'n vorige XPS 15 L502x wel eens een accu besteld, en was daar tevreden over.

Je zou ze voor de zekerheid eens een mail kunnen te sturen of het inderdaad om de juiste accu gaat op hun site (vanwege dat ogenschijnlijk verkeerde plaatje dat erbij staat).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThaBlueOne
Bedankt ik heb ze inderdaag even gemaild, alleen kloppen de capaciteiten van de accu's ook niet met de correcte waarden dus ik vermoed dat het een fout in het systeem is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Weemism
  • Niet online

Weemism

Es el Pollo Diablo!

ThaBlueOne schreef op maandag 02 mei 2016 @ 22:28:
Bedankt ik heb ze inderdaag even gemaild, alleen kloppen de capaciteiten van de accu's ook niet met de correcte waarden dus ik vermoed dat het een fout in het systeem is.
Laat even weten wat hun reactie is, ik ben zelf ook wel geïnteresseerd om de accu te vervangen op niet al te lange termijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThaBlueOne
Zal ik doen, ze wilde extra info maar sinds dien al weer 2 dagen stil...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Weemism
  • Niet online

Weemism

Es el Pollo Diablo!

ThaBlueOne schreef op donderdag 05 mei 2016 @ 22:33:
Zal ik doen, ze wilde extra info maar sinds dien al weer 2 dagen stil...
M'n eigen 9530 zojuist open gehad vanwege een rammeltje links bovenaan, bleek een loszittende knoopcel te zijn, vastgeplakt, en gelijk even de accu bekeken. Typenummer is T0TRM. Als ik daarop Google vind ik wel aardig wat vervangende exemplaren.

De prijzen lopen wel sterk uiteen, hier bijvoorbeeld eentje via Duracell Direct voor ruim 220 euro. Maar het kan nog gekker, bij Informatique bijvoorbeeld voor 382 euro.

Er zijn ook goedkopere alternatieven, zoals deze bij een mij onbekende webshop voor nog geen 90 euro. Opvallend is daar wel dat de accu daar maar 61 W/h uur is, waarschijnlijk omdat het een Li-ion is ipv van een Li-po, en dus met een lagere energiedichtheid. Wel iets om op te letten dus als je een 'koopje' ziet.

Ook kom ik ze tegen op Amazon, waar dan wel weer bij staat dat om een Li-po zou gaan, maar desondanks slechts 61W/h is, en nu ik nog even op die 'Duracell' site kijk zie ik dat het daar om een Li-ion zou gaan, maar staat daar weer een vermogen van 91W/h bij. Nogal wat onduidelijkheid dus.

Voor de volledigheid, de originele accu is dus een Li-po.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThaBlueOne
Ik heb ondertussen (ja een jaar later) via 123accu.nl de volgende accu besteld en vervangen https://www.123accu.nl/De...accu-huismerk-i26689.html.

Nu is het zo dat hij er niet mee boot. Als ik hem aangesloten heb en dan opstart werkt het wel, wanneer ik dan vervolgens de stekker er weer uit trek blijft hij gewoon werken (en dan valt hij na een tijd alsnog uit). Dus ik stuur hem terug(poging 2 al) en ga toch maar even dell contacten voor een officiele accu.

Verder: heeft misschien hier iemand nu toch ervaring mee?

[ Voor 6% gewijzigd door ThaBlueOne op 26-03-2017 21:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThaBlueOne
Uiteindelijk met Dell contact op genomen, zij konden mij een originele accu voor +-150 euro bieden. Die heb ik besteld (niet via de website maar per telefoon). De volgende dag was hij vervolgens in huis! Op dit moment typ ik dit op de laptop met nieuwe accu, de capaciteit bij aankomst was wel 85Wh en niet de 91 zoals het zou moeten zijn maar ach hij werkt weer een stuk langer op een lading nu.

edit: ps: sorry voor de spam van een inactief topic, maar deze ervaring had nog niemand gedeeld en ik ben toch van mening dat het een toevoeging is.

[ Voor 16% gewijzigd door ThaBlueOne op 12-09-2017 10:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Weemism
  • Niet online

Weemism

Es el Pollo Diablo!

ThaBlueOne schreef op donderdag 6 april 2017 @ 18:45:
Uiteindelijk met Dell contact op genomen, zij konden mij een originele accu voor +-150 euro bieden. Die heb ik besteld (niet via de website maar per telefoon). De volgende dag was hij vervolgens in huis! Op dit moment typ ik dit op de laptop met nieuwe accu, de capaciteit bij aankomst was wel 85mWh en niet de 91 zoals het zou moeten zijn maar ach hij werkt weer een stuk langer op een lading nu.

edit: ps: sorry voor de spam van een inactief topic, maar deze ervaring had nog niemand gedeeld en ik ben toch van mening dat het een toevoeging is.
Dank voor de toevoeging hoor, goed om te weten. De accu in mijn XPS 15 (9530) zit nu na 2 jaar en 4 maanden gebruik nog op 61% van de fabrieksspecificatie. Ik kan er op dit moment mee vooruit nog, en zeker gezien de prijs van 150 euro die ik wel wat aan de hoge kant vind wacht ik denk ik nog wat langer tot deze accu echt onwerkbaar wordt.

Voordeel via Dell is natuurlijk dan wel dat het een original part is, want wat ik destijds op andere sites aan alternatieve merken accu's zag gaf me niet veel vertrouwen (gekke specs ondanks de overstemmende part nr's).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Weemism
  • Niet online

Weemism

Es el Pollo Diablo!

Nog terugkomend op het bovenstaande m.b.t. het vervangen van de accu van de Haswell XPS 15's. Die van mij ging nu richting de 40% van de oorspronkelijke specificatie, en nu dus wel echt tijd om 'm te vervangen.

Het service telefoonnummer dat Dell op hun servicepagina aangeeft lijkt niet meer te werken, maar na contact via Twitter blijkt dat het iig bij de XPS 15 9530 met de HDD (dus met het kleinere model accu) te gaan om partnummer H76MY die volgens de helpdeskmedewerker bij Dell zelf nu 61,97 euro ex BTW kost, en is te bestellen op 020-6744500 of via ner_ts_cons_nl@dell.com. Ik weet niet of hier nog verzendkosten bijkomen.

Daar wel van uitgaande heb ik uiteindelijk gekozen de accu bij Accudienst.nl te bestellen voor 86,50 euro incl. BTW en verzending omdat ik daar een snellere levering verwachtte.

Vreemde is nog wel dat ik via het partnummer bij Google dus bij het bovenstaande part uitkwam, maar als ik op de site van Accudienst zelf dit nummer invul (H76MY) bij deze duurdere en nu niet leverbare variant. De specs (11,1V en 61Wh) lijken echter hetzelfde. Hoop dus dat het uiteindelijk het goede part is, maar laat ik hier nog wel even weten dan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Weemism
  • Niet online

Weemism

Es el Pollo Diablo!

Afsluitend m.b.t. het vervangen van de 61Wh accu van de XPS 15 9530 met HDD, vandaag is de nieuwe accu binnengekomen. Het in de post hierboven beschreven verschil tussen de twee accu's bij accudienst.nl bleek slechts het merk te zijn, specs waren identiek. De duurdere niet direct leverbare was een OEM Dell accu, de andere, en door mij gekochte versie, een aftermarketmodel van 2-Power. Bijvoorbeeld Duracell biedt zelf ook de accus van 2-Power als replacement aan via hun site, ik kan me voorstellen dat Dell hetzelfde doet voor de OEM replacement accu die zij via hun technische dienst verkopen, rebranded dan weliswaar waarschijnlijk. Ik kon verder geen specifiek negatieve ervaringen over 2-Power vinden op het web.

Onderkant van de laptop zit zoals bekend vast met 10 T5 torx schroefjes, met onder het magnetische zilverkleurige XPS embleem nog 2 kruiskopschroefjes die je los kan draaien met een PH0 schroevendraaier. Deze 2 schroefjes zijn toevallig ook onderdeel van de bevestiging van de accu aan het moederbord, naast nog 4 andere schroeven die toegankelijk zijn na het verwijderen van de onderkant.

Eerste foto van de nieuwe 2-Power accu met 4 van de 6 schroeven kruiskopschroeven vastgedraaid, de overige 2, midden bovenaan, worden dus vanaf de buitenzijde van onder het XPS embleem vastgeschroefd.
Afbeeldingslocatie: https://farm5.staticflickr.com/4502/37307661896_e320263bea_c.jpg

Overzicht van de internals van de XPS 9530 met HDD, inclusief de nieuw gemonteerde accu, die overigens met één eenvoudig te lossen flatcable rechts bovenaan met het moederbord is verbonden. Mijn XPS is enigszins gemod waarbij ik de kleine origineel geïnstalleerde quick boot SSD van Dell heb vervangen voor een volwaardig exemplaar van 240GB met daarop de Windows 10 install, en de 1TB HDD rechts onderaan heb gehouden voor games en grote bestanden.
Afbeeldingslocatie: https://farm5.staticflickr.com/4465/37307662606_090ef5e4c6_c.jpg

Ter referentie, de originele accu van Dell zoals deze in de laptop zat, na 3 jaar gebruik helaas dus op z'n laatste benen met nog rond de 40% van de fabriekspecificatie, maar ik hou 'm maar achter de hand voor de zekerheid.
Afbeeldingslocatie: https://farm5.staticflickr.com/4505/37307663036_20c0ff34f9_c.jpg

Advies is om de nieuwe accu eerst 10 uur te laden vóór gebruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThaBlueOne
Deze generatie krijgt geen update meer voor de spectre en meltdown 'bugs':

http://www.dell.com/suppo...roducten-van-dell?lang=nl

Zouden we hier niet nog 'recht' op hebben? Toch 2000 euro betaald voor deze laptop 3.5 jaar terug zonde dat hij nu al kwetsbaar is zonder daar iets aan te kunnen doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Weemism
  • Niet online

Weemism

Es el Pollo Diablo!

Zorgt Microsoft zelf niet ook voor meltdown patches in Windows 10?

Persoonlijk maak ik me er allemaal niet te veel zorgen over. Los van dat Dell deze modellen niet meer ondersteunt zijn er ook honderden miljoenen gebruikers/PC's die nooit de microcode patch van Intel zullen toepassen of waarvan de hardwarefabrikant net als Dell geen firmware/bios update meer zal uitbrengen.

Ja, in theorie ben je kwetsbaarder, maar de kans dat ze net jou eruit pikken (nog los van de beveiliging op softwareniveau die MS en andere software gaat bieden) is wel astronomisch klein lijkt me. Niettemin, niet netjes van Dell dat deze premium laptops niet meer gepatched zullen worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• quizmaster
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 16-09 13:32
Gebruik de Dell XPS 15 9530 nog steeds dagelijks. Top ding.
Alleen de accu is wel redelijk klaar. Max 2 uur.
Helaas heeft Dell deze niet meer beschikbaar (alleen een refurbished accu voor € 120). Zie een refurbished accu niet zo zitten. Iemand nog een tip voor een goede accu voor deze Laptop (91W/u)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henkie-Jan
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 12-09 19:38
-

[ Voor 99% gewijzigd door Henkie-Jan op 05-11-2019 14:49 ]

Zonnepanelen: 800Wp op oost 80 graden aan balkon met schaduw

Pagina: 1 ... 6 7 Laatste