Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Weemism
  • Registratie: Februari 2014
  • Niet online

Weemism

Es el Pollo Diablo!

Nog terugkomend op het bovenstaande m.b.t. het vervangen van de accu van de Haswell XPS 15's. Die van mij ging nu richting de 40% van de oorspronkelijke specificatie, en nu dus wel echt tijd om 'm te vervangen.

Het service telefoonnummer dat Dell op hun servicepagina aangeeft lijkt niet meer te werken, maar na contact via Twitter blijkt dat het iig bij de XPS 15 9530 met de HDD (dus met het kleinere model accu) te gaan om partnummer H76MY die volgens de helpdeskmedewerker bij Dell zelf nu 61,97 euro ex BTW kost, en is te bestellen op 020-6744500 of via ner_ts_cons_nl@dell.com. Ik weet niet of hier nog verzendkosten bijkomen.

Daar wel van uitgaande heb ik uiteindelijk gekozen de accu bij Accudienst.nl te bestellen voor 86,50 euro incl. BTW en verzending omdat ik daar een snellere levering verwachtte.

Vreemde is nog wel dat ik via het partnummer bij Google dus bij het bovenstaande part uitkwam, maar als ik op de site van Accudienst zelf dit nummer invul (H76MY) bij deze duurdere en nu niet leverbare variant. De specs (11,1V en 61Wh) lijken echter hetzelfde. Hoop dus dat het uiteindelijk het goede part is, maar laat ik hier nog wel even weten dan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Weemism
  • Niet online

Weemism

Es el Pollo Diablo!

Afsluitend m.b.t. het vervangen van de 61Wh accu van de XPS 15 9530 met HDD, vandaag is de nieuwe accu binnengekomen. Het in de post hierboven beschreven verschil tussen de twee accu's bij accudienst.nl bleek slechts het merk te zijn, specs waren identiek. De duurdere niet direct leverbare was een OEM Dell accu, de andere, en door mij gekochte versie, een aftermarketmodel van 2-Power. Bijvoorbeeld Duracell biedt zelf ook de accus van 2-Power als replacement aan via hun site, ik kan me voorstellen dat Dell hetzelfde doet voor de OEM replacement accu die zij via hun technische dienst verkopen, rebranded dan weliswaar waarschijnlijk. Ik kon verder geen specifiek negatieve ervaringen over 2-Power vinden op het web.

Onderkant van de laptop zit zoals bekend vast met 10 T5 torx schroefjes, met onder het magnetische zilverkleurige XPS embleem nog 2 kruiskopschroefjes die je los kan draaien met een PH0 schroevendraaier. Deze 2 schroefjes zijn toevallig ook onderdeel van de bevestiging van de accu aan het moederbord, naast nog 4 andere schroeven die toegankelijk zijn na het verwijderen van de onderkant.

Eerste foto van de nieuwe 2-Power accu met 4 van de 6 schroeven kruiskopschroeven vastgedraaid, de overige 2, midden bovenaan, worden dus vanaf de buitenzijde van onder het XPS embleem vastgeschroefd.
Afbeeldingslocatie: https://farm5.staticflickr.com/4502/37307661896_e320263bea_c.jpg

Overzicht van de internals van de XPS 9530 met HDD, inclusief de nieuw gemonteerde accu, die overigens met één eenvoudig te lossen flatcable rechts bovenaan met het moederbord is verbonden. Mijn XPS is enigszins gemod waarbij ik de kleine origineel geïnstalleerde quick boot SSD van Dell heb vervangen voor een volwaardig exemplaar van 240GB met daarop de Windows 10 install, en de 1TB HDD rechts onderaan heb gehouden voor games en grote bestanden.
Afbeeldingslocatie: https://farm5.staticflickr.com/4465/37307662606_090ef5e4c6_c.jpg

Ter referentie, de originele accu van Dell zoals deze in de laptop zat, na 3 jaar gebruik helaas dus op z'n laatste benen met nog rond de 40% van de fabriekspecificatie, maar ik hou 'm maar achter de hand voor de zekerheid.
Afbeeldingslocatie: https://farm5.staticflickr.com/4505/37307663036_20c0ff34f9_c.jpg

Advies is om de nieuwe accu eerst 10 uur te laden vóór gebruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThaBlueOne
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 15-12-2024
Deze generatie krijgt geen update meer voor de spectre en meltdown 'bugs':

http://www.dell.com/suppo...roducten-van-dell?lang=nl

Zouden we hier niet nog 'recht' op hebben? Toch 2000 euro betaald voor deze laptop 3.5 jaar terug zonde dat hij nu al kwetsbaar is zonder daar iets aan te kunnen doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Weemism
  • Niet online

Weemism

Es el Pollo Diablo!

Zorgt Microsoft zelf niet ook voor meltdown patches in Windows 10?

Persoonlijk maak ik me er allemaal niet te veel zorgen over. Los van dat Dell deze modellen niet meer ondersteunt zijn er ook honderden miljoenen gebruikers/PC's die nooit de microcode patch van Intel zullen toepassen of waarvan de hardwarefabrikant net als Dell geen firmware/bios update meer zal uitbrengen.

Ja, in theorie ben je kwetsbaarder, maar de kans dat ze net jou eruit pikken (nog los van de beveiliging op softwareniveau die MS en andere software gaat bieden) is wel astronomisch klein lijkt me. Niettemin, niet netjes van Dell dat deze premium laptops niet meer gepatched zullen worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• quizmaster
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 16-06 10:49
Gebruik de Dell XPS 15 9530 nog steeds dagelijks. Top ding.
Alleen de accu is wel redelijk klaar. Max 2 uur.
Helaas heeft Dell deze niet meer beschikbaar (alleen een refurbished accu voor € 120). Zie een refurbished accu niet zo zitten. Iemand nog een tip voor een goede accu voor deze Laptop (91W/u)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henkie-Jan
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 05-06 21:45
-

[ Voor 99% gewijzigd door Henkie-Jan op 05-11-2019 14:49 ]

Zonnepanelen: 800Wp op oost 80 graden aan balkon met schaduw

Pagina: 1 ... 6 7 Laatste