Je kan toch ook de HDMI aansluiting gebruiken?
Anders Mini-DP naar HDMI gebruiken.
Anders Mini-DP naar HDMI gebruiken.
Als iedereen een klein beetje luier was, zouden er een heleboel problemen zo de wereld uit zijn
Het vervangen ging heel makkelijk. Na het vervangen enkel in de bios uitschakelen dat de msata als cache gebruikt moet worden, en daarna windows via usb opnieuw installeren op de nieuwe msata.Kridri schreef op vrijdag 28 februari 2014 @ 18:52:
Ik had interesse in het bestellen van de Dell XPS (het model met de 1tb hdd + 32gbmsata) En de msata eigenhandig te vervangen door een crucial m500 msata. Volgens sommige fora's gaat dit. Is er iemand die dit al geprobeerd heeft? En daarnaast zijn de virtualisatie-extensies van de cpu gelock zoals het geval is met sommige andere laptops.
hoe krijg jij windows op usb dan? ik neem aan dat je windows 8(.1) opnieuw hebt geinstalleerd?Adion schreef op vrijdag 28 februari 2014 @ 19:20:
[...]
Het vervangen ging heel makkelijk. Na het vervangen enkel in de bios uitschakelen dat de msata als cache gebruikt moet worden, en daarna windows via usb opnieuw installeren op de nieuwe msata.
Als iedereen een klein beetje luier was, zouden er een heleboel problemen zo de wereld uit zijn
Ik heb geloof ik min of meer deze tutorial gevolgd:stefan-smit20 schreef op vrijdag 28 februari 2014 @ 19:32:
[...]
hoe krijg jij windows op usb dan? ik neem aan dat je windows 8(.1) opnieuw hebt geinstalleerd?
Ik wil ook de msata vervangen maar dan voor een samsung evo 840 msata, maar zit nog een beetje met de windows installatie... Ik las iets van de hardeschijf volledig kopiëren met een programma en dan op de ssd zetten... Ik heb namelijk geen installtie cd/usb van windows 8.1...
iemand tips?
Dit hangt vooral af van wat je zelf wil.Kridri schreef op zaterdag 01 maart 2014 @ 09:23:
Nog een vraagje over de mening van de tweakers:
- dell XPS (model 512Gb ssd) prijs=1799.10
- dell XPS (model 1tb hdd) + eigen crucial m500 480 gb msata; prijs = 1799.11
[ Voor 18% gewijzigd door Adion op 01-03-2014 11:44 ]
Ga het model met de hdd bestellen en de msata zelf plaatsen. Bedankt voor de hulp.Adion schreef op zaterdag 01 maart 2014 @ 11:42:
[...]
Ik heb geloof ik min of meer deze tutorial gevolgd:
http://dioisme.blogspot.b...ernal-hdd-to-install.html
Al heb ik het formatteren en partitioneren gewoon via disk management gedaan, enkel het kopieren van de bestanden via de command line.
Wel zorgen dat de iso die je download dezelfde versie is die je geinstalleerd had. (Ik had hem zelf besteld met windows 8.1 pro engels, dus ook de installatie-disc van windows 8.1 pro gedownload)
De licentie-sleutel zit normaalgezien opgeslagen in de bios, en moet je dus niet meer zelf opnieuw ingeven (dat was bij mij althans het geval)
Wil je voor de zekerheid toch vooraf je licentiesleutel opslaan, kan je dat doen met dit tooltje:
http://www.magicaljellybean.com/keyfinder/
[...]
Dit hangt vooral af van wat je zelf wil.
Ik heb zelf absoluut nood aan de 1,5tb opslagcapaciteit, en dus was de 1tb + eigen msata ssd de enige optie.
Heb je dit niet nodig kan het model met enkel 512gb ssd echter interessanter zijn, vermits je dan een grotere batterij erbij hebt.
[ Voor 4% gewijzigd door Kridri op 01-03-2014 12:58 ]
Canon EOS 30, 100D, 6DII, 7D met 17-500mm, DJI Mavic Pro, Dell XPS13
[ Voor 99% gewijzigd door bas-r op 16-05-2014 09:07 ]
Canon EOS 30, 100D, 6DII, 7D met 17-500mm, DJI Mavic Pro, Dell XPS13
[ Voor 12% gewijzigd door PostHEX op 14-03-2014 21:41 . Reden: Info toegevoegt ]
via torrents downloaden is mijn laatste red middel....BluRay schreef op dinsdag 25 maart 2014 @ 22:04:
Gewoon via torrents downloaden ofzo. Zolang je een legale key gebruikt moet het geen probleem zijn toch. Volgensmij kan je met de software van dell ook een herstel disk maken.
BRONWell, I figured out how to fix this problem. And without having to reinstall Windows!
1) Open Intel Rapid Storage, disable cache for HDD
2) Removed HDD. Attached it and SSD to a desktop. Cloned drive to SSD with Clonezilla. You can do this with a USB adapter, but its slower. Install SSD in XPS 15. Boots normally
3) Switch to AHCI mode
Open an elevated command prompt and run the following command to enable SafeMode boot: bcdedit /set {current} safeboot minimal Restart the computer and boot to the system BIOS (F2). Change the ATA Drive setting from Intel Rapid Storage to AHCI Mode Click Yes to the Warning about the detected mode change on the embedded ATA controller. You don't loose data. The system will boot normally in SafeMode. Open an elevated command prompt and run the following command to remove the the SafeMode boot option: bcdedit /deletevalue {current} safeboot Restart the computer and boot normally, the system will boot normally. However, the mSATA driver is no longer seen.
4) Recognizing mSATA in AHCI mode.
Windows-I, open Control Panel, Hardware, Device Manager Select IDE controller, Intel SATA Controller, Update Driver Software Let me pick from a list of device drivers on my computer Pick the 2nd driver -- the Microsoft Intel(R) 8 Series SATA AHCI Controller - 8C03 Reboot. On reboot, the mSATA will be recognized.
5) Repartition mSATA and fix Intel Rapid Start. Windows Key, diskmgmt.msc. You can now see and delete the Intel Rapid Storage cache partition. Windows Key, cmd, Open as Administrator Diskpart select disk 1 create partition efi size=16384 set id=D3BFE2DE-3DAF-11DF-BA40-E3A556D89593 exit exit Windows Key, diskmgmt.msc. You can now partition the remaining space on mSATA if you want. Intel Rapid Start now works.
You can now completely uninstall Intel Rapid Storage (unneeded with SSD). You can put a bigger mSATA into system and use it for storage.
Geen enkele Windows 8.1 ISO gaat je productkey lusten bij de installatie. Ik plaats hier zometeen een link voor je, hoe het wel kan.stefan-smit20 schreef op dinsdag 25 maart 2014 @ 20:48:
weet iemand een manier om aan een windows 8.1 iso te komen met een oem product code?
heb vandaag mijn xps 15 binnen gekregen en wil er een eigen msata ssd bij in zetten...
zodat ik daar mijn windows installatie op kan zetten, maar als ik een iso via microsoft probeer te downloaden, geeft hij aan dat het niet een geldige code is voor een handelsversie...
Nintendo Network ID: Oo_Morris_oO | PSN: Oo_Morris_oO.
dit zou inderdaad een goeie manier zijn, bedankt!BluRay schreef op zaterdag 29 maart 2014 @ 20:18:
USB Stick maken met CloneZilla.
Onderstaande uitvoeren. Ipv HDD en SSD aan andere computer hangen gewoon mSata ssd in laptop stoppen, in bios op ACHI zetten en opstarten van USB om CloneZilla te starten.
Schijf klonen naar SSD en verder met de stappen.
(Er van uit gaande dat je een adapter hebt om de schijf met usb aan te sluiten)
[...]
BRON
Verwijderd
Gewoon Dell bellen en zeggen dat je recovery partitie kapot/weg is en dat je geen backup hebt. Dan sturen ze je een DVD met 8.1 installatie er op ( kan je meteen in het Engels installeren ipv Nederlands)stefan-smit20 schreef op dinsdag 25 maart 2014 @ 20:48:
weet iemand een manier om aan een windows 8.1 iso te komen met een oem product code?
heb vandaag mijn xps 15 binnen gekregen en wil er een eigen msata ssd bij in zetten...
zodat ik daar mijn windows installatie op kan zetten, maar als ik een iso via microsoft probeer te downloaden, geeft hij aan dat het niet een geldige code is voor een handelsversie...
[ Voor 8% gewijzigd door Jumpman op 29-03-2014 23:41 ]
Is inderdaad een handige manier, maar t werkt niet...Jumpman schreef op zaterdag 29 maart 2014 @ 23:41:
Hierbij de handleiding hoe je Windows 8.1 wel opnieuw kan installeren vanaf een clean Windows 8.1 ISO.
Link: Jumpman in "[Windows 8.1] Ervaringen & Discussie".
Succes met de schone installatie!
Duidelijk, dank! Maar zowel OS als cache op SSD wordt niet gedaan of is niet aan te raden? Volgens mij gebruik ik van de 32GB SSD nu slechts 8GB, of heb ik het nu mis?BluRay schreef op dinsdag 08 april 2014 @ 19:38:
Dat is inderdaad zo. Het OS staat op de hardeschijf en de SSD wordt als cache gebruikt.
Er staat 8GB data op en 22GB is cache.skiwi schreef op dinsdag 08 april 2014 @ 19:52:
[...]
Duidelijk, dank! Maar zowel OS als cache op SSD wordt niet gedaan of is niet aan te raden? Volgens mij gebruik ik van de 32GB SSD nu slechts 8GB, of heb ik het nu mis?
[ Voor 52% gewijzigd door BluRay op 21-04-2014 15:57 ]
Dat werkt helaas niet voor mij. Ik heb al alle drivers ge-update, auto-adjust uitgezet, drivers opnieuw geïnstalleerd, Windows opnieuw geïnstalleerd, Ubuntu er op gezet en helaas geen aanpasbare helderheid voor mij. In ieder geval bedankt voor het meedenken ;-).
Memories of yesterday, will grow, but never die
Verwijderd
Maar wat ik uit jullie reacties begrijp is dat dit niet nodig is en eigenlijk alleen de cache schrijf als ACHI gezet moet worden en hij dan werkt als een normale schrijf? Windows installatie is geen probleem, heb een legitieme versie van Windows 8 en kan hem dan gewoon via de store updaten, of werkt dat niet?Eerst moet je je hardeschijf formatteren, kan je het beste een kleine partie maken, dan moet je op die kleine partie op je hardeschijf opnieuw windows installeren, dan moet je vanuit windows een nieuwe windows versie installeren op de Msata SSD, dan moet je even een programmatje als EasyBCD downloaden om de ''oude'' windows die op de hardeschijf staat uit het rijtje het halen. En nu kan je je Msata SSD gebruiken.
De reden dat dit zo moet is omdat er (iniedergeval in de vorige versies van de bios) niet de mogelijkheid bestaat te booten vanaf de Msata SSD. Hierdoor pakt hij de BootMSG van de HDD en gebruikt deze om te booten vanaf de Msata.
[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 22-04-2014 16:25 ]
Overigens werkte na deze Bios update mijn touchpad na een reboot niet meer, tweede reboot en alles werkte wel weer prima (tot zover). Had een kort moment van spijt onder het mom van 'if it ain't broken...' maar alles lijkt nu stabiel te zijn.BluRay schreef op maandag 21 april 2014 @ 17:06:
Er is vandaag een nieuwe BIOS (A04) uitgekomen. Misschien verhelpt dat het probleem op jouw machine.
XBL: x0royx | PSN: XRoy_X | Raptr: x0royx
[ Voor 48% gewijzigd door PWM op 23-04-2014 19:48 ]
[ Voor 112% gewijzigd door BluRay op 23-04-2014 20:07 ]
Ik heb mijn eerste M3800 kapot gemaaktBluRay schreef op woensdag 23 april 2014 @ 20:04:
@PWM http://xps-15.wikia.com/wiki/Color_Intensity
Mag ik vragen waarom je bent geüpgraded naar de QHD Versie en heb je nog steeds een M3800 of nu een XPS 15.
En in hoeverre heb jij last van de Coil Whine en is het luider of zachter op de nieuwe laptop?
Nee en dat vindt ik zeer jammer. Ben namelijk opzoek naar deze cd voor een cleane hrinstallatie. De backup die je kan maken verplicht je om de hdd en de ssd dezelfde te houden.picardo schreef op zondag 27 april 2014 @ 11:30:
Krijg je standaard er een dvd met windows er bij ? Ik geen op de site van dell tijdens het bestellen niets vinden erover ?
Het word dan vrij lastig om een clean install te doen als je hdd vervangt ..Kridri schreef op zondag 27 april 2014 @ 13:19:
[...]
Nee en dat vindt ik zeer jammer. Ben namelijk opzoek naar deze cd voor een cleane hrinstallatie. De backup die je kan maken verplicht je om de hdd en de ssd dezelfde te houden.
In de states sturen ze die mee maar hier in europa blijkbaar niet. Maar als iemand een windows 8.1 image heeft mag mij altijd contacteren.picardo schreef op zondag 27 april 2014 @ 17:31:
Zijn ze niet verplicht om de dvd bij te leveren ?
[ Voor 6% gewijzigd door MelvinB op 28-04-2014 11:03 ]
| DELL XPS 15 Haswell QHD | APPLE iPhone X Silver | APPLE iPad Air |
Stuur mij even een DM als je het nog nodig hebt, ik heb een linkje voor je.Kridri schreef op zondag 27 april 2014 @ 17:45:
[...]
In de states sturen ze die mee maar hier in europa blijkbaar niet. Maar als iemand een windows 8.1 image heeft mag mij altijd contacteren.
[ Voor 11% gewijzigd door BluRay op 30-04-2014 19:13 ]
Verwijderd
Hoi MelvinB,MelvinB schreef op maandag 28 april 2014 @ 11:01:
Tevreden met mijn XPS 15 topmodel.
Had hiervoor een nieuwe Inspiron 15 Haswell met allerlei problemen. Deze heeft Dell dus na enkele gefaalde reparaties, omgeruild door deze XPS 15.
Heb er dualboot Elementary OS Luna / Windows 8.1 Update 1 op staan, maar werk alleen maar in Elementary OS.
[afbeelding] [afbeelding]
[afbeelding]
Verwijderd
Volgens mij zijn er wel drivers voor de NVIDIA GeForce GT 750M. Heb net ook de XPS 15 besteld. Kon 300 euro korting krijgen.MelvinB schreef op maandag 05 mei 2014 @ 18:54:
Mijn setup werkt prima en stabiel. Ik draai in eOS wel op de Intel-videokaart.
Verder de kernel ge-update naar 3.13.0-24.46. Verder ook de xserver-xorg ge-update dmv sudo apt-get install xserver-xorg-lts-raring. Dit is noodzakelijk om de laggy performance te verhelpen.
De resolutie moest ik verlagen naar 1920x1080 helaas, anders is alles te klein. Touchscreen werkt, maar ik gebruik het niet. Heb hekel aan vingerafdrukken.
Thanks, heb hem besteld en hij is inmiddels ontvangen.BluRay schreef op woensdag 30 april 2014 @ 19:11:
Royeboi, Hij past er prima in en gaat niet alle kanten op. Er zit wel een beetje ruimte aan de zijkanten zodat je hem er niet al te moeilijk in krijgt.
Ik kan wel een paar foto's voor je maken als je dat wil.
[ Voor 5% gewijzigd door picardo op 11-05-2014 18:09 ]
dat is inderdaad wat ik eigenlijk ook had moeten doen. ik draai nu idd op fullhd en ben van plan er zelf een ander scherm in te zetten zodra er een tutorial online komt.Nutral schreef op dinsdag 13 mei 2014 @ 23:54:
Omdat ik hem voor werk gebruik ben ik specifiek voor de fullhd versie gegaan. qhd is gewoon niet goed genoeg op windows, de enige optie is een lagere resolutie draaien en wachten op de verbeterde applicaties.
[ Voor 54% gewijzigd door Kypo op 14-05-2014 07:51 ]
ja die heb ik ook al gevonden, maar daar staat niet in hoe je alleen het LCD moet vervangen, alleen het complete panel met cover + touchscreen. Ik zoek meer zoiets: YouTube: MacBook Pro 15 LCD Screen Step-By-Step Replacement Guide maar dan uiteraard specifiek voor de XPS15 / Precision M3800
Panels zijn hier te bestellen https://www.laptopscreen....del/Dell/XPS%2015%209530/Weet jij dan waar je die schermen op de kop kan tikken? En zou de garantie vervallen als je dit doet? Aangezien ze er een manual voor op internet hebben gezetOf behoud je alleen je garantie bij het vervangen van je hdd/geheugen?
ik wacht ook nog even op een goeie youtube tutorial om te kijken of t idd te doen is. ik vind het wel bizar om te lezen hoeveel mensen problemen hebben met deze laptop. je zou toch beter mogen verwachten van laptop in deze prijsklasseBluRay schreef op woensdag 14 mei 2014 @ 19:27:
@redecal, Ik raad je niet aan om het paneel te gaan vervangen. De kans dat je hem weer heel terug in elkaar krijgt is klein. Je kan dan beter een compleet display kopen. Uiteraard wel uitzoeken of dit zomaar kan i.v.m. kabels en firmware etc.
Ik krijg morgen mijn laptop van Dell. Ik hoop dat alle problemen nu eindelijk zijn opgelost (Coil Whine, traagheid/vastlopers ondanks snelle SSD)
Soms ging hij ook niet aan met adapter erin..
We zullen het zien.
Verwijderd
Mijn XPS 15 moet nog binnen komen. Hoop dat ik niet veel problemen krijg en dat HiDpi straks ook netjes zal werken in Linux. Maar als dit allemaal een drama zal worden ga ik volgende keer ook naar de appeltjes kijken. Je kan zeggen wat je wil van Apple.. je krijgt geen top spec voor een lage prijs maar alles verder eromheen is altijd tiptop in orde. Dell moet ook gewoon de XPS 15 standaard met Ubuntu leveren net als de XPS 13.redecal schreef op zondag 11 mei 2014 @ 17:25:
Zodra mijn huidige freelance opdracht is afgerond ga ik maar eens kijken voor een Macbook denk ik, ik ben het zo zat om spullen te kopen waar van alles mee mis is en de support afdeling ook gewoon nog eens doet of ze gek zijn. Hiervoor een HP laptop gehad wat ook een nachtmerrie was, deze Dell is een beetje de push om serieus naar apple te gaan kijken. Als dat niet bevalt, heb ik tenminste het alternatief een keer een serieuze kans gegeven.
Als Ubuntu niet goed gaat, zou je ook Fedora kunnen overwegen. Collega draait dat hier en is daar erg tevreden over hoe Fedora met high DPI omgaat. Als Adobe CC voor mij geen must-have zou zijn, zou ik waarschijnlijk ook Linux installeren...Verwijderd schreef op donderdag 15 mei 2014 @ 07:33:
[...]
Mijn XPS 15 moet nog binnen komen. Hoop dat ik niet veel problemen krijg en dat HiDpi straks ook netjes zal werken in Linux. Maar als dit allemaal een drama zal worden ga ik volgende keer ook naar de appeltjes kijken. Je kan zeggen wat je wil van Apple.. je krijgt geen top spec voor een lage prijs maar alles verder eromheen is altijd tiptop in orde. Dell moet ook gewoon de XPS 15 standaard met Ubuntu leveren net als de XPS 13.
nope, maar die kan je wel (legaal) downloaden en de key via een tool achterhalen.TuffScout schreef op donderdag 15 mei 2014 @ 08:55:
Heeft iemand een win 8.1 dvd bij zijn xps geleverd gekregen?
Verwijderd
De key hoef je niet te achterhalen, die pakt de installatie gewoon ergens uit de bios.redecal schreef op donderdag 15 mei 2014 @ 09:03:
[...]
nope, maar die kan je wel (legaal) downloaden en de key via een tool achterhalen.
[ Voor 96% gewijzigd door TuffScout op 15-05-2014 23:25 ]
De XPS gaat wel altijd aan bij mij. Ik heb alleen soms dat ik hem even wil opladen, en dat hij na een uur al op 100% staat. Vervolgens haal ik hem eruit en gebruik hem twee dagen later, dan staat hij opeens op ~22% en blijkt hij dus niet opgeladen te zijn. Best vreemd. Ik gebruik het apparaat niet dagelijks momenteel omdat ik veel thuis kan werken (en desktop blijft voor mij prettiger werken) dus ik heb niet veel getest. Maar vreemd is het wel. Hoop niet dat de mijne ook terug moet.BluRay schreef op woensdag 14 mei 2014 @ 19:27:
...
Soms ging hij ook niet aan met adapter erin..
We zullen het zien.
[ Voor 3% gewijzigd door BluRay op 16-05-2014 13:53 ]
wat het bij mij een stuk minder maakt is 'power options' op Dell zetten ipv High Performance.TuffScout schreef op vrijdag 16 mei 2014 @ 14:07:
Net mijn XPS 13 ontvangen, en met keyoard verlichting aan is er een heel erg storend geluid te horen.
En dit is duidelijk te horen.....geen minimaal storen geluidje maar echt irritant.
Verwijderd
Apple iPhone 16e LG OLED evo G5 Google Pixel 10 Samsung Galaxy S25 Star Wars: Outlaws Nintendo Switch 2 Apple AirPods Pro (2e generatie) Sony PlayStation 5 Pro
Tweakers is onderdeel van
DPG Media B.V.
Alle rechten voorbehouden - Auteursrecht © 1998 - 2025
•
Hosting door TrueFullstaq