Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BluRay
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 18-09 19:52
Je kan toch ook de HDMI aansluiting gebruiken?
Anders Mini-DP naar HDMI gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joostw24
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 30-08 16:52
Ik heb een 13" zonder hdmi aansluiting, heb al een adapter gekocht van mini-dp naar hdmi en daar een hdmi kabel op aangesloten. Deze configuratie werkt alleen niet, dus ben op zoek naar een kabel die bij een andere 13" eigenaar al bewezen heeft te werken. Er is nogal wat aanbod in verschillende mini-dp --> hdmi adapters en kabels, vandaar mijn vraag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BluRay
Mijn broer heeft toevallig zo'n Mini-DP naar HDMI voor zijn MacBook en die werkt prima op mijn Dell XPS 15 incl. geluid.

De verloopkabel die ik heb gebruikt is van het merk LMP.

Beschik je wel over de nieuwste drivers en moet je de Mini-DP poort die automatisch toewijzen bij de geluidsinstellingen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kridri
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 27-08 12:56
Ik had interesse in het bestellen van de Dell XPS (het model met de 1tb hdd + 32gbmsata) En de msata eigenhandig te vervangen door een crucial m500 msata. Volgens sommige fora's gaat dit. Is er iemand die dit al geprobeerd heeft? En daarnaast zijn de virtualisatie-extensies van de cpu gelock zoals het geval is met sommige andere laptops.

Als iedereen een klein beetje luier was, zouden er een heleboel problemen zo de wereld uit zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adion
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 19-09 14:58
Kridri schreef op vrijdag 28 februari 2014 @ 18:52:
Ik had interesse in het bestellen van de Dell XPS (het model met de 1tb hdd + 32gbmsata) En de msata eigenhandig te vervangen door een crucial m500 msata. Volgens sommige fora's gaat dit. Is er iemand die dit al geprobeerd heeft? En daarnaast zijn de virtualisatie-extensies van de cpu gelock zoals het geval is met sommige andere laptops.
Het vervangen ging heel makkelijk. Na het vervangen enkel in de bios uitschakelen dat de msata als cache gebruikt moet worden, en daarna windows via usb opnieuw installeren op de nieuwe msata.

VirtualDJ 2024 - Fast Image Resizer - Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stefan-smit20
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 16-09 23:21
Adion schreef op vrijdag 28 februari 2014 @ 19:20:
[...]

Het vervangen ging heel makkelijk. Na het vervangen enkel in de bios uitschakelen dat de msata als cache gebruikt moet worden, en daarna windows via usb opnieuw installeren op de nieuwe msata.
hoe krijg jij windows op usb dan? ik neem aan dat je windows 8(.1) opnieuw hebt geinstalleerd?

Ik wil ook de msata vervangen maar dan voor een samsung evo 840 msata, maar zit nog een beetje met de windows installatie... Ik las iets van de hardeschijf volledig kopiëren met een programma en dan op de ssd zetten... Ik heb namelijk geen installtie cd/usb van windows 8.1...

iemand tips?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kridri
Nog een vraagje over de mening van de tweakers:
- dell XPS (model 512Gb ssd) prijs=1799.10
- dell XPS (model 1tb hdd) + eigen crucial m500 480 gb msata; prijs = 1799.11

Als iedereen een klein beetje luier was, zouden er een heleboel problemen zo de wereld uit zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adion
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 19-09 14:58
stefan-smit20 schreef op vrijdag 28 februari 2014 @ 19:32:
[...]

hoe krijg jij windows op usb dan? ik neem aan dat je windows 8(.1) opnieuw hebt geinstalleerd?

Ik wil ook de msata vervangen maar dan voor een samsung evo 840 msata, maar zit nog een beetje met de windows installatie... Ik las iets van de hardeschijf volledig kopiëren met een programma en dan op de ssd zetten... Ik heb namelijk geen installtie cd/usb van windows 8.1...

iemand tips?
Ik heb geloof ik min of meer deze tutorial gevolgd:
http://dioisme.blogspot.b...ernal-hdd-to-install.html
Al heb ik het formatteren en partitioneren gewoon via disk management gedaan, enkel het kopieren van de bestanden via de command line.

Wel zorgen dat de iso die je download dezelfde versie is die je geinstalleerd had. (Ik had hem zelf besteld met windows 8.1 pro engels, dus ook de installatie-disc van windows 8.1 pro gedownload)
De licentie-sleutel zit normaalgezien opgeslagen in de bios, en moet je dus niet meer zelf opnieuw ingeven (dat was bij mij althans het geval)
Wil je voor de zekerheid toch vooraf je licentiesleutel opslaan, kan je dat doen met dit tooltje:
http://www.magicaljellybean.com/keyfinder/
Kridri schreef op zaterdag 01 maart 2014 @ 09:23:
Nog een vraagje over de mening van de tweakers:
- dell XPS (model 512Gb ssd) prijs=1799.10
- dell XPS (model 1tb hdd) + eigen crucial m500 480 gb msata; prijs = 1799.11
Dit hangt vooral af van wat je zelf wil.
Ik heb zelf absoluut nood aan de 1,5tb opslagcapaciteit, en dus was de 1tb + eigen msata ssd de enige optie.
Heb je dit niet nodig kan het model met enkel 512gb ssd echter interessanter zijn, vermits je dan een grotere batterij erbij hebt.

[ Voor 18% gewijzigd door Adion op 01-03-2014 11:44 ]

VirtualDJ 2024 - Fast Image Resizer - Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kridri
Adion schreef op zaterdag 01 maart 2014 @ 11:42:
[...]

Ik heb geloof ik min of meer deze tutorial gevolgd:
http://dioisme.blogspot.b...ernal-hdd-to-install.html
Al heb ik het formatteren en partitioneren gewoon via disk management gedaan, enkel het kopieren van de bestanden via de command line.

Wel zorgen dat de iso die je download dezelfde versie is die je geinstalleerd had. (Ik had hem zelf besteld met windows 8.1 pro engels, dus ook de installatie-disc van windows 8.1 pro gedownload)
De licentie-sleutel zit normaalgezien opgeslagen in de bios, en moet je dus niet meer zelf opnieuw ingeven (dat was bij mij althans het geval)
Wil je voor de zekerheid toch vooraf je licentiesleutel opslaan, kan je dat doen met dit tooltje:
http://www.magicaljellybean.com/keyfinder/

[...]

Dit hangt vooral af van wat je zelf wil.
Ik heb zelf absoluut nood aan de 1,5tb opslagcapaciteit, en dus was de 1tb + eigen msata ssd de enige optie.
Heb je dit niet nodig kan het model met enkel 512gb ssd echter interessanter zijn, vermits je dan een grotere batterij erbij hebt.
Ga het model met de hdd bestellen en de msata zelf plaatsen. Bedankt voor de hulp.
Alleen nog een vraagje welk tobo levert dell standaard mee. Is dit US international of nederlands qwerty?

[ Voor 4% gewijzigd door Kridri op 01-03-2014 12:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nutral
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 11-09 13:30

Nutral

gamer/hardware freak

Zou iemand kunnen kijken of er een tpm chip in de xps 15 zit? Je kunt het zien in apparaatbeheer onder security device en er zou dan trusted platform module moeten staan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LethalInnocence
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Bij de bestelling van mijn XPS !13! (nog niet geleverd), staat dit bij de specificaties:
Bios for TPM TPM inbegrepen

Canon EOS 30, 100D, 6DII, 7D met 17-500mm, DJI Mavic Pro, Dell XPS13

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bas-r
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 19:32
.

[ Voor 99% gewijzigd door bas-r op 16-05-2014 09:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nutral

Nutral

gamer/hardware freak

zie hier dat de xps 15 ook tpm heeft
http://forum.notebookrevi...ell-owners-lounge-93.html
Dus dan is het enige verschil toch de Quadro, gezien de xps 15 wel met meer kortingen en goedkoper is, zal ik gewoon voor de xps 15 gaan voor zakelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LethalInnocence
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Sinds enkele dagen de XPS13 (i5/128gb) in bezit. Hierbij een minireview.

Mijn vorige laptop was een MacBook Air rev. B met w8.

Bestelling

Ik heb op 1 maart besteld, en 10 maart kwam de laptop binnen. Ik heb € 1080 incl. BTW betaald, en er is nog een inruilprogramma, waar je 200 euro krijgt voor je oude laptop. Waarschijnlijk neem ik daar ook aan deel.

Verpakking en accessoires

De laptop wordt geleverd in een hele mooie doos (Apple is er niks bij). Meegeleverd wordt een superhandige lader met verwisselbare stekker. Je hebt een stekker die je rechtstreeks op het voedingsblok kan aansluiten, zodat je een lekker compact snoertje hebt (MacBook Air-stijl), en een stekker met een lang snoer eraan, zodat je ook als je verder van een stopcontact af zit, ook stroom kan pakken. Ideaal!!

Uiterlijk

De laptop is echt mooi afgewerkt. Er is geen kliksysteem om het scherm te sluiten, wel een soort magneet. De laptop openen is wel een beetje lastig. De buitenkant van de laptop is van aluminium, de binnenkant van een lekker zacht aanvoelende kunststof. De scharnieren voelen stevig aan. Het toetsenbord typt prima, de touchpad is gewoon goed, maar niet fantastisch. De laptop is een stuk kleiner dan mijn MBA.

Scherm

Het belangrijkste onderdeel van een laptop is het scherm. De laptop heeft een full-hd scherm met touchscreen. De bezels zijn erg smal. Het scherm is onder normale binnen-omstandigheden supermooi, maar in de zon krijg je toch wel last van spiegelingen.

Snelheid

Ik heb nog geen enkel moment gehad dat de laptop traag aanvoelde. Ik heb hem ook nog niet zwaar op de proef gesteld. Ik heb de i5, dus niet de i7, en ik denk dat de i5 voor 95% van de mensen snel genoeg is.

Accu en warmte

Ik vraag me af of ie wel een ventilator heeft, ik heb hem nog niet gehoord _/-\o_ Laptop wordt ook niet warm, maar nog niet zwaar belast.

Toetsenbord verlichting

De laptop heeft toetsenbordverlichting met enkele standen. Daarmee is echter iets mis, want zodra de toetsenbordverlichting aanstaat, hoor je een stevige piep (coil whine). Dit komt vanaf de rechterkant van de laptop. Als de toetsenbordverlichting uit staat hoor je het ook wel als je 's nachts in een stille omgeving je oor tegen de laptop aan houdt, maar dat is totaal niet storend. Met de toetsenbordverlichting aan is het echt storend (in stille omgeving). Ik ga contact opnemen met Dell over dat probleem, en I'll keep you posted.

Canon EOS 30, 100D, 6DII, 7D met 17-500mm, DJI Mavic Pro, Dell XPS13

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PostHEX
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 10-04-2019
K'heb de XPS 13 net binnen. Had me der erg op verheugd, maar nu al 3 klachten.

1. Scherm heeft last van redelijk veel backlight bleeding (bijna volledige de onder en rechtse rand). Op de laagste brightness setting valt het mee, maar ga je richting de 50%, dan begint het snel zichtbaar te raken. Op YouTube had ik de video reviews al gezien over deze klacht, maar had gehoopt dat die mensen de weinige pechvogels waren. Nou toevallig hoor ik daar dan dus ook bij. Of het moet vaker voorkomen dan ik denk. Hoe dan ook, voor 1.079€, head->wall. Ter vergelijking; m'n vorige laptop van ~500€ had 0 zichtbare backlight bleed op welke setting dan ook.

2. Iets maakt een knerpende toon dat duidelijk hoorbaar is door het toetsenbord. Minder als je niet veel aan het doen bent, maar overduidelijk hoorbaar wanneer je bijvoorbeeld browsed of een video kijkt. Het is hetzelfde geluid als je bijvoorbeeld een USB koptelefoon aan je PC hebt gesloten, of een china-quality lader aan de muur hebt hangen.

3. Laptop wordt niet wakker als je hem voor een tweede keer uit slaapstand haalt. Of meer accuraat gezegt; klap de laptop voor een tweede keer achter elkaar dicht, scherm gaat uit, maar de rest blijft branden/actief (toetsenbord LEDs, power indicator). Doe je de laptop weer open, blijft onveranderd.

Edit:
LethalInnocence had het woord wat ik zocht voor de knerpende toon; coil whine.

Lethal, heb jij ook last van nr.1 en 3?

Edit nr.2:
Weet iemand of dat ik een optie heb om de laptop te retourneren na een factory reset? Ik wil het eerst nog even aankijken of dat Dell deze 3 problemen kan/wil verhelpen. Maar zo niet, dan wil ik graag de optie benutten om hem terug te geven.

[ Voor 12% gewijzigd door PostHEX op 14-03-2014 21:41 . Reden: Info toegevoegt ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stefan-smit20
weet iemand een manier om aan een windows 8.1 iso te komen met een oem product code?
heb vandaag mijn xps 15 binnen gekregen en wil er een eigen msata ssd bij in zetten...
zodat ik daar mijn windows installatie op kan zetten, maar als ik een iso via microsoft probeer te downloaden, geeft hij aan dat het niet een geldige code is voor een handelsversie...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BluRay
Gewoon via torrents downloaden ofzo. Zolang je een legale key gebruikt moet het geen probleem zijn toch. Volgensmij kan je met de software van dell ook een herstel disk maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stefan-smit20
BluRay schreef op dinsdag 25 maart 2014 @ 22:04:
Gewoon via torrents downloaden ofzo. Zolang je een legale key gebruikt moet het geen probleem zijn toch. Volgensmij kan je met de software van dell ook een herstel disk maken.
via torrents downloaden is mijn laatste red middel....

je kan inderdaad een herstel disk maken, maar dat werkt alleen op de orginele hardeschijf...
doe je het op een andere ( kleinere ) ssd, dan krijg je de melding ( in mijn geval ) dat je minstens 950 GB vrije ruimte moet hebben....

de optie om de recovery partitie met windows recovery op een usb te zetten werkt ook niet...
en een ISO van de windows website downloaden werkt ook niet, omdat je een oem key hebt, en daarmee kan je het niet downloaden....

dus op dit moment ben ik behoorlijk gefrustreerd omdat ik geen schone installatie kan uitvoeren....
heeft iemand nog tips ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BluRay
USB Stick maken met CloneZilla.
Onderstaande uitvoeren. Ipv HDD en SSD aan andere computer hangen gewoon mSata ssd in laptop stoppen, in bios op ACHI zetten en opstarten van USB om CloneZilla te starten.
Schijf klonen naar SSD en verder met de stappen.

(Er van uit gaande dat je een adapter hebt om de schijf met usb aan te sluiten)
Well, I figured out how to fix this problem. And without having to reinstall Windows!

1) Open Intel Rapid Storage, disable cache for HDD

2) Removed HDD. Attached it and SSD to a desktop. Cloned drive to SSD with Clonezilla. You can do this with a USB adapter, but its slower. Install SSD in XPS 15. Boots normally

3) Switch to AHCI mode

Open an elevated command prompt and run the following command to enable SafeMode boot: bcdedit /set {current} safeboot minimal Restart the computer and boot to the system BIOS (F2). Change the ATA Drive setting from Intel Rapid Storage to AHCI Mode Click Yes to the Warning about the detected mode change on the embedded ATA controller. You don't loose data. The system will boot normally in SafeMode. Open an elevated command prompt and run the following command to remove the the SafeMode boot option: bcdedit /deletevalue {current} safeboot Restart the computer and boot normally, the system will boot normally. However, the mSATA driver is no longer seen.

4) Recognizing mSATA in AHCI mode.

Windows-I, open Control Panel, Hardware, Device Manager Select IDE controller, Intel SATA Controller, Update Driver Software Let me pick from a list of device drivers on my computer Pick the 2nd driver -- the Microsoft Intel(R) 8 Series SATA AHCI Controller - 8C03 Reboot. On reboot, the mSATA will be recognized.

5) Repartition mSATA and fix Intel Rapid Start. Windows Key, diskmgmt.msc. You can now see and delete the Intel Rapid Storage cache partition. Windows Key, cmd, Open as Administrator Diskpart select disk 1 create partition efi size=16384 set id=D3BFE2DE-3DAF-11DF-BA40-E3A556D89593 exit exit Windows Key, diskmgmt.msc. You can now partition the remaining space on mSATA if you want. Intel Rapid Start now works.

You can now completely uninstall Intel Rapid Storage (unneeded with SSD). You can put a bigger mSATA into system and use it for storage.
BRON

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jumpman
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 19-09 13:42
stefan-smit20 schreef op dinsdag 25 maart 2014 @ 20:48:
weet iemand een manier om aan een windows 8.1 iso te komen met een oem product code?
heb vandaag mijn xps 15 binnen gekregen en wil er een eigen msata ssd bij in zetten...
zodat ik daar mijn windows installatie op kan zetten, maar als ik een iso via microsoft probeer te downloaden, geeft hij aan dat het niet een geldige code is voor een handelsversie...
Geen enkele Windows 8.1 ISO gaat je productkey lusten bij de installatie. Ik plaats hier zometeen een link voor je, hoe het wel kan.

Nintendo Network ID: Oo_Morris_oO | PSN: Oo_Morris_oO.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stefan-smit20
BluRay schreef op zaterdag 29 maart 2014 @ 20:18:
USB Stick maken met CloneZilla.
Onderstaande uitvoeren. Ipv HDD en SSD aan andere computer hangen gewoon mSata ssd in laptop stoppen, in bios op ACHI zetten en opstarten van USB om CloneZilla te starten.
Schijf klonen naar SSD en verder met de stappen.

(Er van uit gaande dat je een adapter hebt om de schijf met usb aan te sluiten)

[...]

BRON
dit zou inderdaad een goeie manier zijn, bedankt!

ik wacht nog even af waar jumpman mee komt, en dan besluit ik wat te doen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

stefan-smit20 schreef op dinsdag 25 maart 2014 @ 20:48:
Gewoon Dell bellen en zeggen dat je recovery partitie kapot/weg is en dat je geen backup hebt. Dan sturen ze je een DVD met 8.1 installatie er op ( kan je meteen in het Engels installeren ipv Nederlands)
Je kan ook kiezen voor een USB stick maar dat is dan wel weer een recovery ... en geen installatie versie.
Je hebt standaard gewoon recht op die dvd nml.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jumpman
Hierbij de handleiding hoe je Windows 8.1 wel opnieuw kan installeren vanaf een clean Windows 8.1 ISO.

Link: Jumpman in "[Windows 8.1] Ervaringen & Discussie".

Succes met de schone installatie!

[ Voor 8% gewijzigd door Jumpman op 29-03-2014 23:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stefan-smit20
Jumpman schreef op zaterdag 29 maart 2014 @ 23:41:
Hierbij de handleiding hoe je Windows 8.1 wel opnieuw kan installeren vanaf een clean Windows 8.1 ISO.

Link: Jumpman in "[Windows 8.1] Ervaringen & Discussie".

Succes met de schone installatie!
Is inderdaad een handige manier, maar t werkt niet...
Om die ISO te Downloaden heb je een serial nodig, en een generic Windows 8 key werkt niet....
Tenzij je een directe download link hebt voor Windows 8.1 core / home, zal deze manier niet werken....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jumpman
Heb je geen enkele Windows 8 ISO? Het werkt met alle ISO's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stefan-smit20
Inmiddels heb ik een ISO van een medetweaker mogen ontvangen,
vanavond windows volledig op nieuw geinstalleerd op de ssd en vroeg geen enkele keer naar een key.
na de installatie zag ik dat automatisch mijn oem key is gebruikt, super makkelijk dus :)
windows start nu volledig op in 15 seconden ( opstarten + wachtwoord invoeren ) puur genot dus :)
morgen avond maar de drivers installeren :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skiwi
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16-09 15:22
Ik heb de XPS15 met 1TB HD + 32GB SSD. Heerlijke laptop maar ik krijg de indruk dat Dell het OS niet op de SSD maar op de harddisk heeft geinstalleerd:

Afbeeldingslocatie: http://i.imgbox.com/TUOp8BLS.png
Afbeeldingslocatie: http://i.imgbox.com/Bp4PvtQE.png
Afbeeldingslocatie: http://i.imgbox.com/ylEH9g0Y.png

Na ontvangst van de laptop heb ik een D partitie aangemaakt op de harddisk. De overige partities komen standaard uit de Dell levering.

Klopt het dat het OS inderdaad niet op de SSD is geinstalleerd? Is dit wel mogelijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BluRay
Dat is inderdaad zo. Het OS staat op de hardeschijf en de SSD wordt als cache gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skiwi
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16-09 15:22
BluRay schreef op dinsdag 08 april 2014 @ 19:38:
Dat is inderdaad zo. Het OS staat op de hardeschijf en de SSD wordt als cache gebruikt.
Duidelijk, dank! Maar zowel OS als cache op SSD wordt niet gedaan of is niet aan te raden? Volgens mij gebruik ik van de 32GB SSD nu slechts 8GB, of heb ik het nu mis?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jumpman
skiwi schreef op dinsdag 08 april 2014 @ 19:52:
[...]

Duidelijk, dank! Maar zowel OS als cache op SSD wordt niet gedaan of is niet aan te raden? Volgens mij gebruik ik van de 32GB SSD nu slechts 8GB, of heb ik het nu mis?
Er staat 8GB data op en 22GB is cache.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nutral

Nutral

gamer/hardware freak

8 gb is voor het snelle opstarten uit slaap, speciaal intel ding. de 22gb is cache.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laurensvk
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 12-01 13:23
Ik heb mijn Dell XPS 15 (QHD, 512GB SSD) ondertussen ook binnengekregen, maar ik vrees toch echt dat ik een maandagmorgenproduct te pakken heb.

Problemen:
* Schermhelderheid is niet aan te passen
* Coil whine
* Aantal toetsen op het toetsenbord piept

Afgezien van het bovenstaande is het echt een geweldige laptop. Het heeft een prachtig scherm, accu gaat lang mee (zelfs op de hoge helderheid waarop het is ingesteld) en hij is echt ontzettend snel.

Zijn er overigens wel mensen die de helderheid kunnen aanpassen en geen piep hebben tijdens het opladen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BluRay
http://www.maketecheasier...djustment-in-windows-8-1/

Ik heb ook last van de Coil Whine, afgelopen vrijdag is Dell langsgeweest om mijn scherm, trackpad en moederbord te vervangen. Helaas heb ik nog steeds last van de Coil Whine.

[ Voor 52% gewijzigd door BluRay op 21-04-2014 15:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laurensvk
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 12-01 13:23
Dat werkt helaas niet voor mij. Ik heb al alle drivers ge-update, auto-adjust uitgezet, drivers opnieuw geïnstalleerd, Windows opnieuw geïnstalleerd, Ubuntu er op gezet en helaas geen aanpasbare helderheid voor mij. In ieder geval bedankt voor het meedenken ;-).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BluRay
Er is vandaag een nieuwe BIOS (A04) uitgekomen. Misschien verhelpt dat het probleem op jouw machine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bint
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 23:00
hoop niet dat ik ook een "maandagmorgenproduct" te pakken heb. Krijg hem deze week, maar geen zin om hem direct ter reparatie oid aan te moeten bieden - heb namelijk al 2 devices terug moeten sturen afgelopen weken (2x sony) dus ben er wel even klaar mee. Naja, niet op de feiten vooruit lopen, hoop dat ik er veel plezier aan ga beleven!

Memories of yesterday, will grow, but never die

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heb de XPS 15 afgelopen donderdag besteld en moet natuurlijk nog effe wachten op de levering (staat op 13 Mei en is in productie). Ook ik wil de 32GB SSD vervangen door een groter model en daarop Windows installeren, iemand op Hardware.info gaf me deze "handleiding":
Eerst moet je je hardeschijf formatteren, kan je het beste een kleine partie maken, dan moet je op die kleine partie op je hardeschijf opnieuw windows installeren, dan moet je vanuit windows een nieuwe windows versie installeren op de Msata SSD, dan moet je even een programmatje als EasyBCD downloaden om de ''oude'' windows die op de hardeschijf staat uit het rijtje het halen. En nu kan je je Msata SSD gebruiken.

De reden dat dit zo moet is omdat er (iniedergeval in de vorige versies van de bios) niet de mogelijkheid bestaat te booten vanaf de Msata SSD. Hierdoor pakt hij de BootMSG van de HDD en gebruikt deze om te booten vanaf de Msata.
Maar wat ik uit jullie reacties begrijp is dat dit niet nodig is en eigenlijk alleen de cache schrijf als ACHI gezet moet worden en hij dan werkt als een normale schrijf? Windows installatie is geen probleem, heb een legitieme versie van Windows 8 en kan hem dan gewoon via de store updaten, of werkt dat niet?

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 22-04-2014 16:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Royeboi
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 05-09 00:04
BluRay schreef op maandag 21 april 2014 @ 17:06:
Er is vandaag een nieuwe BIOS (A04) uitgekomen. Misschien verhelpt dat het probleem op jouw machine.
Overigens werkte na deze Bios update mijn touchpad na een reboot niet meer, tweede reboot en alles werkte wel weer prima (tot zover). Had een kort moment van spijt onder het mom van 'if it ain't broken...' maar alles lijkt nu stabiel te zijn.

Overigens heb ik wel een klein beetje last van coil whine, maar echt alleen als hij oplaadt en dan in een muisstille kamer. Meestal staat mijn desktop hier aan of de tv, dus dan hoor ik het absoluut niet meer. Aanpassen helderheid werkt bij mij gewoon prima. Binnen 10 seconden ben ik van een koude boot gestart naar Chrome > Gmail. Ik vind het een heerlijk apparaat om op te werken.

Enige minpuntjes zijn nog steeds de missende numerieke toetsen, en het feit dat ik met zweterige vingers het trackpad niet altijd goed kan bedienen. Dit resulteert er nog vaak in dat ik per ongeluk documenten verwijder. Dit kan aan mij liggen, maar ik had liever een gladde touchpad gehad ipv het rubberen oppervlak. Verder blijft het jammer dat de ondersteuning voor High DPi nog niet optimaal werkt. Installers zijn vaak miniscuul klein, niet geschikt voor een dergelijk hoge resolutie. Dit weerhoudt me er ook nog van om over te stappen op een High DPi desktop monitor.

Net even een paar 4k filmpjes bekeken op YouTube, en ondanks het 15' inch scherm loopt het figuurlijke kwijl wel uit m'n mond. Ik krijg spontaan koopzin om een Ultra HDTV aan te schaffen. Het beeld is simpelweg prachtig. Hoewel de 4k op YouTube niet echt een geweldige bitrate hebben, heb ik ook een paar 'natuur' filmpjes in 4k gedownload, en dat ziet er ook haarscherp uit. 8)

XBL: x0royx | PSN: XRoy_X | Raptr: x0royx

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PWM
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

PWM

Even kleine crosspost, aangezien het waarschijnlijk hetzelfde werkt:

Dell Precision M3800 Ervaringen en discussie

Ik zie inmiddels dat er een licht sensor aan het werk is, maar kan niet vinden waar dat ingesteld is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nutral

Nutral

gamer/hardware freak

in windows 8 is dat bij je charms, dan opties dan pc settings en dan iets met screen volgens mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PWM
  • Niet online

PWM

Ah thanks. Was aan het zoeken in de Bios settings en Dell drivers, maar Windows is dus de schuldige :)

Nu nog een manier vinden op mijn scherm met normale kleuren te krijgen. Ik had hiervoor een M3800 met Full HD, die was prima. De QHD die ik nu heb, daar klopt geen bal van de kleuren :(

[ Voor 48% gewijzigd door PWM op 23-04-2014 19:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BluRay
@PWM http://xps-15.wikia.com/wiki/Color_Intensity

Mag ik vragen waarom je bent geüpgraded naar de QHD Versie en heb je nog steeds een M3800 of nu een XPS 15.
En in hoeverre heb jij last van de Coil Whine en is het luider of zachter op de nieuwe laptop?

Ohja... Mocht je die splendid mode niet zien dan moet je even je laptop uitzetten, opstarten naar BIOS vervolgens Secure Boot uitzetten en zorgen dat de optie eronder enabled staat (die legacy nog wat).
Als je dan opstart naar Windows moet je die splendid mode wel kunnen wijzigen. Als je hem hebt gewijzigd kun je Secure Boot weer aanzetten.

[ Voor 112% gewijzigd door BluRay op 23-04-2014 20:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PWM
  • Niet online

PWM

BluRay schreef op woensdag 23 april 2014 @ 20:04:
@PWM http://xps-15.wikia.com/wiki/Color_Intensity

Mag ik vragen waarom je bent geüpgraded naar de QHD Versie en heb je nog steeds een M3800 of nu een XPS 15.
En in hoeverre heb jij last van de Coil Whine en is het luider of zachter op de nieuwe laptop?
Ik heb mijn eerste M3800 kapot gemaakt :$ Voordeel is wel dat het scherm van die eerste M3800 nog goed is, dus hij kan overgezet worden. Vanzelfsprekend heb ik liever een QHD scherm met juiste kleuren.

Ik had een M3800, en nu nog steeds. Coil Whine had ik bij de eerste niet, en de tweede.... heeft er ook 0,0 last van. Je kan er met je oren op liggen, maar hoort niets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Royeboi
Hebben jullie inmiddels al een sleeve besteld ergens? Ik heb destijds deze besteld, maar hij is veel te ruim (niet geschikt voor het late 2013 model in ieder geval). Vooralsnog heb ik geen andere sleeve kunnen vinden die wel goed zit.

http://www.ebay.nl/itm/No...ash=item5d435b1873&_uhb=1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nutral

Nutral

gamer/hardware freak

Mooiste is eigenlijk een iets bredere skin dan bedoeld voor de macbook retina 15. misschien dat er wel wat ruimere zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BluRay
Ik gebruik vanaf het begin al de sleeve van Dell zelf welke prima bevalt:
http://accessories.euro.d...d&cs=nlbsdt1&sku=325-BBCV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Royeboi
Maar is die dan niet te groot? Want mijn sleeve die ik linkte zou ook zijn voor de Inspiron/XPS /15R etc, maar die vind ik toch echt te ruim. De laptop schuift erin heen en weer, dus echt passen doe het niet. Als de sleeve van Dell echt lekker strak zit (gewoon goed passend dus) dan neem ik die ook :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• picardo
  • Laatst online: 05-09 10:07
Krijg je standaard er een dvd met windows er bij ? Ik geen op de site van dell tijdens het bestellen niets vinden erover ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kridri
picardo schreef op zondag 27 april 2014 @ 11:30:
Krijg je standaard er een dvd met windows er bij ? Ik geen op de site van dell tijdens het bestellen niets vinden erover ?
Nee en dat vindt ik zeer jammer. Ben namelijk opzoek naar deze cd voor een cleane hrinstallatie. De backup die je kan maken verplicht je om de hdd en de ssd dezelfde te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• picardo
Kridri schreef op zondag 27 april 2014 @ 13:19:
[...]

Nee en dat vindt ik zeer jammer. Ben namelijk opzoek naar deze cd voor een cleane hrinstallatie. De backup die je kan maken verplicht je om de hdd en de ssd dezelfde te houden.
Het word dan vrij lastig om een clean install te doen als je hdd vervangt ..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kridri
En ik heb thuis alleen maar windows 8 oem keys dus kan ook geen 8.1 image downloaden. Weet iemand hier een omweg voor. Buiten morgen proberen naar dell te bellen voor een image.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• picardo
Zijn ze niet verplicht om de dvd bij te leveren ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kridri
picardo schreef op zondag 27 april 2014 @ 17:31:
Zijn ze niet verplicht om de dvd bij te leveren ?
In de states sturen ze die mee maar hier in europa blijkbaar niet. Maar als iemand een windows 8.1 image heeft mag mij altijd contacteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MelvinB
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 29-09-2023
Tevreden met mijn XPS 15 topmodel.
Had hiervoor een nieuwe Inspiron 15 Haswell met allerlei problemen. Deze heeft Dell dus na enkele gefaalde reparaties, omgeruild door deze XPS 15.

Heb er dualboot Elementary OS Luna / Windows 8.1 Update 1 op staan, maar werk alleen maar in Elementary OS.

Afbeeldingslocatie: http://img.photobucket.com/albums/v62/MelvinB/th_temporary_zpscb2d10c8.jpg Afbeeldingslocatie: http://img.photobucket.com/albums/v62/MelvinB/th_temporary_zpsc520a438.jpg
Afbeeldingslocatie: http://img.photobucket.com/albums/v62/MelvinB/th_temporary_zps03df62ca.jpg

[ Voor 6% gewijzigd door MelvinB op 28-04-2014 11:03 ]

| DELL XPS 15 Haswell QHD | APPLE iPhone X Silver | APPLE iPad Air |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TuffScout
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 24-05-2024
p.s. is het mogelijk om een win7 image op USB te zetten en zo win7 op een XPS te installeren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Royeboi
Kridri schreef op zondag 27 april 2014 @ 17:45:
[...]

In de states sturen ze die mee maar hier in europa blijkbaar niet. Maar als iemand een windows 8.1 image heeft mag mij altijd contacteren.
Stuur mij even een DM als je het nog nodig hebt, ik heb een linkje voor je.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BluRay
Royeboi, Hij past er prima in en gaat niet alle kanten op. Er zit wel een beetje ruimte aan de zijkanten zodat je hem er niet al te moeilijk in krijgt.
Ik kan wel een paar foto's voor je maken als je dat wil.

Mijn XPS wordt aankomende vrijdag opgehaald door Dell omdat ik nog steeds de Coil Whine heb en sinds het moederbord is vervangen voelt de machine erg traag aan. Ook start deze soms niet op als hij in standby staat en de lader zit erin. Het toetsenbord verlichting gaat dan 1 sec aan en na 2 sec valt de laptop uit. Haal je de adapter eruit dan werkt hij wel???
Raar maar waar.
@MelvinB: ik dacht even dat ik Mac OS X zag haha.
Heb wel eens geprobeerd OS X erop te zetten maar kreeg video drivers en WiFi kaartje niet werkend.

[ Voor 11% gewijzigd door BluRay op 30-04-2014 19:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Royeboi
Nee hoor, ik geloof je. Heb hem net besteld, ben erg benieuwd! De sleeve van Ebay zat echt veel te los, die schoof heen en weer in de sleeve zelf. Dat heeft weinig zin om te beschermen.

Wel vreemd dat het ene exemplaar ogenschijnlijk meer last heeft van de Whine dan anderen. Ik zelf hoor het echt alleen als hij in de oplader zit en het erg stil is in huis. Omdat ik meestal wel iets van media aan heb staan, stoor ik me er echter niet aan. Verder gelukkig ook geen vertragingen of haperingen opgemerkt. Ik zet de laptop altijd uit, omdat vanuit een volledige uitstand het toch maar 5 seconden duurt voor hij is opgestart. Dat maakt voor mij de standby knop onnodig en tegelijkertijd batterijbesparend. Heerlijk apparaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrJames
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 08-04-2024

MrJames

-/

Ik heb ook de OEM installatie nodig zou iemand mij een linkje via prive willen sturen?

Dank u alvast :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

MelvinB schreef op maandag 28 april 2014 @ 11:01:
Tevreden met mijn XPS 15 topmodel.
Had hiervoor een nieuwe Inspiron 15 Haswell met allerlei problemen. Deze heeft Dell dus na enkele gefaalde reparaties, omgeruild door deze XPS 15.

Heb er dualboot Elementary OS Luna / Windows 8.1 Update 1 op staan, maar werk alleen maar in Elementary OS.

[afbeelding] [afbeelding]
[afbeelding]
Hoi MelvinB,

Ik ben ook opzoek naar een goede laptop waar ik Elementary OS op kan draaien. Of ik wou een Macbook PRO kopen. Iets *nix achtig iig.

Hoe goed draait elementary OS op de XPS 15? Problemen met de GPU ? Ik heb al vaker mensen gezien die Linux distro's makkelijk op M3800's en andere XPS hadden draaien. Heb zelf een M1330 met Elementary OS waar echt "ALLES" werkt. Toppie vanuit dell. Maar ik wil nu betere hardware en 15 inch.

Hoe gaat Elementary OS om met de hoge resolutie? Of draai je een lagere resolutie? Tevens werkt het touchscreen ook? Ik wil namelijk webapps ontwikkelen en ook apps ontwikkelen voor touchscreens. ( Zo'n touchscreen is geweldig om daarmee te testen! O.a. touch javascript frameworks. )

Ik ben helemaal gek van Elementary OS omdat alles zo smooth en soepel werkt. En nu vind ik toevallig iemand hier die dat gewoon draait op een XPS.

Ben zeer benieuwd naar jou ervaringen in combinatie met Elementary OS. Kun je er wat meer over vertellen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MelvinB
Mijn setup werkt prima en stabiel. Ik draai in eOS wel op de Intel-videokaart.
Verder de kernel ge-update naar 3.13.0-24.46. Verder ook de xserver-xorg ge-update dmv sudo apt-get install xserver-xorg-lts-raring. Dit is noodzakelijk om de laggy performance te verhelpen.

De resolutie moest ik verlagen naar 1920x1080 helaas, anders is alles te klein. Touchscreen werkt, maar ik gebruik het niet. Heb hekel aan vingerafdrukken. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

MelvinB schreef op maandag 05 mei 2014 @ 18:54:
Mijn setup werkt prima en stabiel. Ik draai in eOS wel op de Intel-videokaart.
Verder de kernel ge-update naar 3.13.0-24.46. Verder ook de xserver-xorg ge-update dmv sudo apt-get install xserver-xorg-lts-raring. Dit is noodzakelijk om de laggy performance te verhelpen.

De resolutie moest ik verlagen naar 1920x1080 helaas, anders is alles te klein. Touchscreen werkt, maar ik gebruik het niet. Heb hekel aan vingerafdrukken. ;)
Volgens mij zijn er wel drivers voor de NVIDIA GeForce GT 750M. Heb net ook de XPS 15 besteld. Kon 300 euro korting krijgen. :P Lastig te laten liggen. Ben ook van plan om een dual boot te maken met als fallback Windows 8 en Elementary OS als hoofd OS. Hopelijk draait eOS dan met de videokaart drivers ook op full-res. Zou wel mooi zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MelvinB
Fullres is geen probleem, alleen is alles dan veels te klein.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Royeboi
BluRay schreef op woensdag 30 april 2014 @ 19:11:
Royeboi, Hij past er prima in en gaat niet alle kanten op. Er zit wel een beetje ruimte aan de zijkanten zodat je hem er niet al te moeilijk in krijgt.
Ik kan wel een paar foto's voor je maken als je dat wil.
Thanks, heb hem besteld en hij is inmiddels ontvangen.

Hij zit veel beter dan de Ebay sleeve die ik hiervoor had. Er zit inderdaad een beetje ruimte, maar de laptop zelf schuift ten minste niet heen en weer bij de Dell hoes. De kwaliteit ziet er ook degelijk uit, zeker voor dit bedrag (€20,-). Aanrader voor degene die ook op zoek zijn naar een fatsoenlijke laptophoes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TuffScout
Welke type SSD past er in de XPS 13? is dit mSATA of een standaard Samsung 840 SSD?
Ik wil namelijk eerst met Win8 gaan rommelen op een andere SSD dan die erin zit.

Iemand ervaring hiermee op een XPS 13?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redecal
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 12-09 08:01
heb de XPS15 met QHD besteld, maar ik word echt verdrietig van High DPI in Windows 8 en gebruik hem nu maar op Full HD of met een externe monitor. Heb wat dat betreft spijt dat ik toch niet de switch naar een Macbook Pro heb gemaakt. Had echt goeie hoop dat de XPS15 de ultieme laptop zou zijn, maar ben echt zwaar teleurgesteld in het feit dat een hoop software (waaronder ook software van Microsoft zelf!!!) gewoon niet met hoge resoluties icm scaling overweg kan.

Coil Whine heb ik ook nog eens last van en Dell Support is een lachertje: heb ze een aantal keer gemaild, eerst met de vraag of ik een Full HD scherm los kan bestellen of dat zij deze voor me zouden kunnen plaatsen. Ze kunnen (of willen) dit niet voor me bestellen, heb inmiddels wel een losse LCD gevonden, maar dan moet ik zelf het touchscreen los gaan halen en hier is ook nog geen tutorial voor te vinden.

Het probleem vd Coil Whine erkennen ze niet als algemeen probleem, dus moet ik nu geluids opname gaan maken van mijn specifieke systeem omdat de techneut van Dell niet van me aan wilde nemen dat dit exact hetzelfde probleem was als van een YouTube filmpje die ik hem stuurde.

Al met al zwaar frustrerend en ik denk dat ik me er maar bij neer ga leggen. Dit gezeik kost bakken energie en ik word er gefrustreerd van. Je koopt een laptop van meer dan 1700 euro en is het gewoon niet lekker werkbaar.

Zodra mijn huidige freelance opdracht is afgerond ga ik maar eens kijken voor een Macbook denk ik, ik ben het zo zat om spullen te kopen waar van alles mee mis is en de support afdeling ook gewoon nog eens doet of ze gek zijn. Hiervoor een HP laptop gehad wat ook een nachtmerrie was, deze Dell is een beetje de push om serieus naar apple te gaan kijken. Als dat niet bevalt, heb ik tenminste het alternatief een keer een serieuze kans gegeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Royeboi
Jammer dat je dat zo ervaart. Heb je wel gekeken naar de verschillende scaling-opties binnen Windows 8 zelf? Ik moet zeggen dat ik met een klein beetje aanpassen, de hoge resolutie prima vind om mee te werken hoor. Zelfs Google Chrome werkt nu ook i.c.m. met de hoge resolutie, al is de bladwijzerbalk nog wel onscherp. Welke software en programma's doel je op dat niet goed schaalt bij jou dan?

De coil whine ervaar ik zelf niet als zeer storend, het is bij mij enkel hoorbaar in een fluisterstille kamer. Als dit geluid bij jou wel veel harder is, zou ik zeker niet opgeven maar het apparaat gewoon aanmelden ter reparatie. Anderen hadden hier ook last van en hebben wel vervanging gekregen, dus het zou gewoon moeten kunnen. Misschien heb je net iemand aan de lijn gehad die het niet serieus genoeg nam. Desnoods dik je het verhaal wat aan en zeg je dat je een luidruchtige piep hoort wat gewoon niet goed zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• picardo
Als het goed is zijn de scaling problemen voor hoge resolutie schermen binnen windows nagenoeg opgelost na de grote 8.1 update ... van pasgeleden.

[ Voor 5% gewijzigd door picardo op 11-05-2014 18:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redecal
Programma's die ik met de zogenaamde 'Manifest Hack' zelf heb kunnen fixen:

- Photoshop CC
- Hyper V
- Acrobat
- Remote Desktop

Programma's die problemen geven omdat bepaalde delen interface niet of te veel scalen:
- VLC
- Acrobat
- Dropbox

...en bij PHP Storm zien de fonts er niet omdat ze niet mooi scalen. Chrome heeft een mega dikke scrollbalk rechts, maar goed, voor de rest werkt het wel dus dat t zal dan wel verder.

Samengevat: een groot gedeelte van mijn tools (ik gebruik de laptop dagelijks als freelance webdeveloper) hebben gewoon problemen. En ja: Office 2013 ziet er inderdaad mooi uit, maar ja... ehhh...

Windows 8.1 update 1 heeft dit probleem niet opgelost, het probleem is dat de meeste fonts en interface elementen gewoon low-res zijn. Software (waaronder ook een hoop van Microsoft zelf overigens) die niet is aangepast maar wel schaalt, ziet er gewoon rafelig uit.

Dan de coil whine: ja aanmelden ter reparatie is leuk als Dell zou erkennen dat het een productie fout is die ze kunnen oplossen. Ik lees verhalen van mensen die 3x de laptop hebben laten repareren (nieuwe adapter, nieuwe kabel connector naar moederbord, compleet nieuw moederbord) en hem iedere keer weer met hetzelfde probleem retour krijgen. Aangezien ik mn werk doe op die laptop, is het nogal een pain in the ass om iedere keer mijn projecten en software licenties (want ik draai alles legaal) over te moeten zetten naar mn backup laptop.

Kort door de bocht: ik denk dat ik goedkoper uit ben om een andere laptop te kopen en deze op marktplaats te verkopen dan dat ik dagen bezig ben om het op te (laten) lossen.

Wat mij het meeste stoort is de houding van Dell: absoluut niet geen begrip voor de problemen en mee willen denken en uiteraard het feit dat je verwacht een top of the range product te kopen, maar dat er toch weer van alles aan mankeert... Ik begin echt serieus een hekel aan nieuwe spullen kopen te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nutral

Nutral

gamer/hardware freak

Omdat ik hem voor werk gebruik ben ik specifiek voor de fullhd versie gegaan. qhd is gewoon niet goed genoeg op windows, de enige optie is een lagere resolutie draaien en wachten op de verbeterde applicaties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redecal
Nutral schreef op dinsdag 13 mei 2014 @ 23:54:
Omdat ik hem voor werk gebruik ben ik specifiek voor de fullhd versie gegaan. qhd is gewoon niet goed genoeg op windows, de enige optie is een lagere resolutie draaien en wachten op de verbeterde applicaties.
dat is inderdaad wat ik eigenlijk ook had moeten doen. ik draai nu idd op fullhd en ben van plan er zelf een ander scherm in te zetten zodra er een tutorial online komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kypo
  • Laatst online: 17-09 10:59
ftp://ftp.dell.com/Manual...wner's%20Manual_en-us.pdf

Pagina 54 ;)

Weet jij dan waar je die schermen op de kop kan tikken? En zou de garantie vervallen als je dit doet? Aangezien ze er een manual voor op internet hebben gezet :P Of behoud je alleen je garantie bij het vervangen van je hdd/geheugen?

[ Voor 54% gewijzigd door Kypo op 14-05-2014 07:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redecal
ja die heb ik ook al gevonden, maar daar staat niet in hoe je alleen het LCD moet vervangen, alleen het complete panel met cover + touchscreen. Ik zoek meer zoiets: YouTube: MacBook Pro 15 LCD Screen Step-By-Step Replacement Guide maar dan uiteraard specifiek voor de XPS15 / Precision M3800
Weet jij dan waar je die schermen op de kop kan tikken? En zou de garantie vervallen als je dit doet? Aangezien ze er een manual voor op internet hebben gezet :P Of behoud je alleen je garantie bij het vervangen van je hdd/geheugen?
Panels zijn hier te bestellen https://www.laptopscreen....del/Dell/XPS%2015%209530/
Garantie is dan wel aardig vervallen ben ik bang :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nutral

Nutral

gamer/hardware freak

Ik weet het niet hoor, met qoil whine je garantie wegdoen lijkt me niet zo slim. Gezien dell wel werkt aan een oplossing en je daarna waarschijnlijk wel een fix kunt krijgen.

Gelukkig heb ik zelf geen last van coil whine, misschien is het iets wat meer voor komt bij qhd modellen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redecal
sja maar wat heb ik aan garantie als het me een bak tijd kost?

ik heb een zelfde soort probleem gehad met mijn HP: die raakte oververhit na een maand of 4. Ik kon toen de laptop terugsturen naar HP , wat voor mij betekende:

- Alle projecten / Licenties migreren naar een andere machine
- Laptop terugzetten naar fabrieksinstellingen zodat alle files eraf zijn
- 2 a 3 weken wachten
- alles weer terugzetten

of: zelf het risico nemen, laptop openschroeven en de koelpasta vervangen (bekend probleem bij HP, slechte koelpasta gebruikt en in mijn geval zat de isolatie sticker scheef tussen koelblok en processor waardoor het koelblok geen goed contact maakte).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Tijden het gamen zijn de fans erg luidt, is hier iets aan te doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BluRay
@redecal, Ik raad je niet aan om het paneel te gaan vervangen. De kans dat je hem weer heel terug in elkaar krijgt is klein. Je kan dan beter een compleet display kopen. Uiteraard wel uitzoeken of dit zomaar kan i.v.m. kabels en firmware etc.

Ik krijg morgen mijn laptop van Dell. Ik hoop dat alle problemen nu eindelijk zijn opgelost (Coil Whine, traagheid/vastlopers ondanks snelle SSD)
Soms ging hij ook niet aan met adapter erin..
We zullen het zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redecal
BluRay schreef op woensdag 14 mei 2014 @ 19:27:
@redecal, Ik raad je niet aan om het paneel te gaan vervangen. De kans dat je hem weer heel terug in elkaar krijgt is klein. Je kan dan beter een compleet display kopen. Uiteraard wel uitzoeken of dit zomaar kan i.v.m. kabels en firmware etc.

Ik krijg morgen mijn laptop van Dell. Ik hoop dat alle problemen nu eindelijk zijn opgelost (Coil Whine, traagheid/vastlopers ondanks snelle SSD)
We zullen het zien.
ik wacht ook nog even op een goeie youtube tutorial om te kijken of t idd te doen is. ik vind het wel bizar om te lezen hoeveel mensen problemen hebben met deze laptop. je zou toch beter mogen verwachten van laptop in deze prijsklasse :-(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

redecal schreef op zondag 11 mei 2014 @ 17:25:

Zodra mijn huidige freelance opdracht is afgerond ga ik maar eens kijken voor een Macbook denk ik, ik ben het zo zat om spullen te kopen waar van alles mee mis is en de support afdeling ook gewoon nog eens doet of ze gek zijn. Hiervoor een HP laptop gehad wat ook een nachtmerrie was, deze Dell is een beetje de push om serieus naar apple te gaan kijken. Als dat niet bevalt, heb ik tenminste het alternatief een keer een serieuze kans gegeven.
Mijn XPS 15 moet nog binnen komen. Hoop dat ik niet veel problemen krijg en dat HiDpi straks ook netjes zal werken in Linux. Maar als dit allemaal een drama zal worden ga ik volgende keer ook naar de appeltjes kijken. Je kan zeggen wat je wil van Apple.. je krijgt geen top spec voor een lage prijs maar alles verder eromheen is altijd tiptop in orde. Dell moet ook gewoon de XPS 15 standaard met Ubuntu leveren net als de XPS 13.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TuffScout
Heeft iemand een win 8.1 dvd bij zijn xps geleverd gekregen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redecal
Verwijderd schreef op donderdag 15 mei 2014 @ 07:33:
[...]

Mijn XPS 15 moet nog binnen komen. Hoop dat ik niet veel problemen krijg en dat HiDpi straks ook netjes zal werken in Linux. Maar als dit allemaal een drama zal worden ga ik volgende keer ook naar de appeltjes kijken. Je kan zeggen wat je wil van Apple.. je krijgt geen top spec voor een lage prijs maar alles verder eromheen is altijd tiptop in orde. Dell moet ook gewoon de XPS 15 standaard met Ubuntu leveren net als de XPS 13.
Als Ubuntu niet goed gaat, zou je ook Fedora kunnen overwegen. Collega draait dat hier en is daar erg tevreden over hoe Fedora met high DPI omgaat. Als Adobe CC voor mij geen must-have zou zijn, zou ik waarschijnlijk ook Linux installeren...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redecal
TuffScout schreef op donderdag 15 mei 2014 @ 08:55:
Heeft iemand een win 8.1 dvd bij zijn xps geleverd gekregen?
nope, maar die kan je wel (legaal) downloaden en de key via een tool achterhalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

redecal schreef op donderdag 15 mei 2014 @ 09:03:
[...]

nope, maar die kan je wel (legaal) downloaden en de key via een tool achterhalen.
De key hoef je niet te achterhalen, die pakt de installatie gewoon ergens uit de bios.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TuffScout
ok mooi

[ Voor 96% gewijzigd door TuffScout op 15-05-2014 23:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Royeboi
BluRay schreef op woensdag 14 mei 2014 @ 19:27:
...
We zullen het zien.
De XPS gaat wel altijd aan bij mij. Ik heb alleen soms dat ik hem even wil opladen, en dat hij na een uur al op 100% staat. Vervolgens haal ik hem eruit en gebruik hem twee dagen later, dan staat hij opeens op ~22% en blijkt hij dus niet opgeladen te zijn. Best vreemd. Ik gebruik het apparaat niet dagelijks momenteel omdat ik veel thuis kan werken (en desktop blijft voor mij prettiger werken) dus ik heb niet veel getest. Maar vreemd is het wel. Hoop niet dat de mijne ook terug moet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BluRay
@Royeboi denk dat hij wel oplaad maar dat hij leegloopt. (Gaat dus niet juist in standby) Heb dat soort verhalen vaker gezien op het notebookreview forum. En/of op de wiki pagina van de XPS15.

Ik heb gister mijn laptop terug gekregen en hij is (weer) niet goed.
Wat me al opviel is dat er zonder enige reden het scherm nog één keer is vervangen. De vorige was prima. Het scherm dat ik nu heb heeft last van backlight bleeding.
Toen ik laptop goed ging bekijken op afwerking kwam ik dit ook tegen:

Afbeeldingslocatie: http://www.imgdumper.nl/uploads7/5375b1ab5fee3/5375b1aab9c4e-5375ae9509f67-20140508_090752.jpg

Ja dat is mijn LVDS kabel. :o Lees verder...

Naast de display is ook het moederbord vervangen wat logisch is gezien de problemen die ik had/heb.
Meteen al na het aanzetten hoor ik weer een irritante piep.. Coil whine dus.

Ik probeer mijn backup terug te zetten met Aomei Backupper Boot CD.
Terug zetten van partities ging prima. Daarna proberen op te start krijg ik de hele tijd een melding dat er een belangrijk onderdeel mist waardoor Windows niet kan opstarten. (Bootsector volgens Google)
Ik USB Stick met Windows 8 install gemaakt om via de command prompt de boel te fixen.
Beeld valt weg zodra ik de command prompt zie komen. Zet laptop geforceerd uit en nu sinds 9 uur gister geen beeld als je hem aan zet.
Hij is nu dus weer defect. Het zal me niet verbazen als het komt door die LVDS kabel die beknelt is geraakt.

Vandaag maar een Dell bellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redecal
@BluRay

Balen zeg, en dit is gelijk ook voor mij een bevestiging voor mijn vermoeden dat mijn XPS retour sturen voor Coil Whine echt een gok gaat zijn. Na diverse keren mailen met Dell begrijp ik dat ze dit niet willen erkennen als productie fout, maar individueel per laptop willen kijken. Kortom "ze doen maar wat in de hoop dat het weg gaat".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Royeboi
Balen @BluRay!

Ik vind het toch wel zwak van Dell, niet alleen dat er veel (beginners)problemen zijn maar ook dat de reparaties niet goed verlopen. Wordt het apparaat teruggestuurd naar een Nederlandse repair center of gaan ze over zee terug? In elk geval blijven dit soort dingen erg vervelend. Zeker als je afhankelijk bent van de laptop voor werk o.i.d. Het lijkt er dus op dat het ene model meer last heeft van de Coil Whine dan andere modellen, maar dat dit bij reparaties dus niet altijd wordt opgelost. Er is dus blijkbaar nog geen fix voor, of vervangende onderdelen voor gevonden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BluRay
Vanochtend per mail contact gehad met Dell. Ze hebben de zaak nu doorgestuurd naar het hoofdkantoor waar zij gaan beslissen of ik een vervangend apparaat krijg.

Op UPS stond dat de laptop uit Duitsland komt dus ik weet vrijwel zeker dat hij daar ook gerepareerd wordt. Hij werd trouwens netjes opgehaald door een UPS bezorger die ook een doos meenam. Wel jammer dat je 3 jaar Next Day in Home besteld en vervolgens je laptop kwijt moet zijn. Ik wacht nu even af wat er gaat gebeuren.

Mocht het zo lopen dat ik mijn geld terug krijg dan haal ik een MacBook Retina wat ik eigenlijk al van plan was tot ik deze Dell tegenkwam. Er zijn verder geen andere -Windows- Laptops die qua design, specs en accuduur op het niveau zijn van de Dell XPS 15.
Jammer dat Dell het een beetje verprutst. Dit is echt een goede vervanger als je geen MacBook wil.
Maar hij moet wel probleemloos zijn...

[ Voor 3% gewijzigd door BluRay op 16-05-2014 13:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TuffScout
Net mijn XPS 13 ontvangen, en met keyoard verlichting aan is er een heel erg storend geluid te horen.
En dit is duidelijk te horen.....geen minimaal storen geluidje maar echt irritant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redecal
TuffScout schreef op vrijdag 16 mei 2014 @ 14:07:
Net mijn XPS 13 ontvangen, en met keyoard verlichting aan is er een heel erg storend geluid te horen.
En dit is duidelijk te horen.....geen minimaal storen geluidje maar echt irritant.
wat het bij mij een stuk minder maakt is 'power options' op Dell zetten ipv High Performance.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TuffScout
Wat is power options?
p.s. is het slim om deze gewoon te retourneren en wachten tot er normale uit de fabriek komen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redecal
'power options' is in het nederlands 'energie beheer' geloof ik.

sja, als ik mijn XPS15 retour had kunnen sturen en geld terug had kunnen vragen, had ik het zeker gedaan!

wachten op een fix lijkt me wisfull thinking omdat Dell dit probleem niet als productie fout erkent.

Hierbij de quote van Dell Tech Support:

Geachte ****,

Om te kijken wat we voor uw geval kunnen doen heb ik als eerst een opname van uw systeem nodig waar we het geluid kunnen horen dat uw systeem produceert. Het kan zo zijn dat andere systemen op het internet in filmpjes dat geluid maken, maar het gaat nu om uw systeem. Vandaar ook mij verzoek aan u om van uw systeem een opname te maken.

Met vriendelijke groet,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BluRay
@redecal Raar dat je eerst een audio fragment moet maken terwijl het probleem gewoon bekend is bij Dell. Ik zou er dan ook niet mee akkoord gaan en ze alsnog verzoeken om een monteur langs te laten komen of de laptop om te ruilen.

Wat betreft geld terug krijgen: dat gaat inderdaad niet zomaar, maar als de problemen blijven en de klant blijft zijn laptop terug sturen moet er toch echt een andere oplossing komen.
Meestal bieden zij je een ander model aan, maar in dit geval is er geen vergelijkbaar model dus blijft er nog maar een ding over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redecal
@BluRay

dat is dus mijn probleem: het gaat zo ontzettend stug allemaal en ik heb echt een laptop nodig om mijn werk te kunnen doen. niet om stoer te doen, maar als ik 2x mijn laptop moet leegmaken, terugsturen, switchen naar mn "backup laptop", ben ik eigenlijk al meer geld kwijt dan als ik gewoon een nieuwe laptop zou kopen. de tijd die ik kwijt ben met systeembeheren kan ik ook gebruiken om facturabele uren te draaien. 't is namelijk (gelukkig) redelijk druk bij mij kwa projecten.

als ik 100% zeker zou weten dat het met terugsturen opgelost zou worden, zou ik het doen, maar aan de verschillende verhalen van anderen te horen is dat dus echt een long shot en is het me het simpelweg niet waard. ik heb deze laptop eigenlijk in mn hoofd al gewoon afgeschreven, het is nu lopende projecten afmaken en over een paar maanden kijken wat ik dan ga kopen. misschien een macbook pro als windows 8 dan nog steeds zoveel high dpi problemen heeft...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Sommige routers ondersteunen niet een soort power safe function. Hierdoor gaat je XPS 15 (9530) heel traag werken en uitvallen. Wat heb ik gedaan in W8.1. Als eerste de nieuwste intel drivers geïnstalleerd en toen rechtermuisknop eigenschappen van je wifi adapter. Daarna configureren. Tabje geavanceerd. U-APSD uitschakelen. En me download ging van max 25mbit naar richting de 100mbit.

Tevens als je de standaard Chrome van google download, werkt chrome niet goed met de hoge resolutie. Wat je kan doen is de "Canary Build" downloaden van Chrome. Deze werkt perfect.

Zelf is Windows 8 een gedrocht zeg. Performance is goed, bepaalde applicaties werken niet lekker en die blokken zijn zwaar irritant. Je gaat die zooi toch niet gebruiken. Binnenkort maar gauw ElementaryOS erop zetten en wachten op HiDpi support.

Verder zeer tevreden over de laptop. Mooi geluid, geweldig scherm(op de hoge glans na dan). Maakt amper geluid en is bloed snel. Hopelijk geen rare dingen.. vorige keer dat ik een dell laptop had was een ramp. 3/4x moederbord vervangen etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TuffScout
Ik kan mijn XPS13 retourneren en geld terug krijgen. Ik heb contact gehad hierover.
Dat dit een niet door Dell erkent probleem is werd aan de telefoon wel duidelijk.
Dus zou dit probleem opgelost zijn over 6 maanden?

p.s. stop je er een usb stick in met toetsenbord verlichting aan, dan hoor je het geluidje niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redecal
@TuffScout

Ik zou er eerlijk gezegd niet op gokken en kijken wat een goed alternatief is voor een XPS13.

Het is gewoon struisvogel politiek van Dell. Ik heb echt een aantal e-mails gestuurd naar tech-support met allemaal links naar YouTube filmpjes en fora om duidelijk te maken dat veel kopers dit probleem hebben en iedere keer werd me weer verzocht om een geluidsopname te maken omdat ze mijn individuele geval willen beoordelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TuffScout
Dus retour dan maar?
Pagina: 1 ... 3 ... 7 Laatste