Dell Precision M3800 Ervaringen en discussie

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PWM
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

Dell Precision M3800 ervaringen

Afbeeldingslocatie: http://www.blogcdn.com/www.engadget.com/media/2013/07/m3800.jpg

De M3800 is volgens Dell de krachtigste workstation van dit formaat op de markt. Hij kent veel gelijkenissen met de XPS 15, maar verschilt toch op onderdelen. Zo schijnt de lay-out van binnen echt anders te zijn en is de M3800 voorzien van een andere videokaart en verlicht toetsenbord.

Aangezien de QHD schermen slecht te krijgen zijn, staat er nu maar 1 config op de Dell site.

Precision M3800

Hier te vinden:
http://www.dell.com/nl/be...sion-m3800-workstation/pd

ProcessorRAMHarde SchijfGraphicsSchermresolutieBatterijPrijs
Intel Core i78GB512GB SSHDNvidia Quadro K1100M1920x108091Wh€1399 Excl

Met bedrijfsaccount is hij zelf te configureren, zodat 2 harde schijven, 16GB, een QHD scherm en andere opties mogelijk zijn.

Reviews

Precision M3800 15
Engadget Reviews

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PWM
  • Niet online
Nou, toch even een apart topic. Hoewel de XPS15 er erg op lijkt, bestaat er een kans dat er specifieke M3800 ervaringen zijn.

Zelf van de week gekregen, en tot nu toe zeer tevreden.

Eerste indrukken van mijn M3800.

+ Blij dat ik het 1080p scherm heb. Erg scherp, goede kleuren mooi kijkhoeken en geen scaling issues
+ Fluisterstil
+ Zeer snelle SSD
+ Mooie afwerking
+ Geen bloatware

- Toetsenbord had 2cm breder moeten zijn
- Toch zwaarder dan ik dacht met 2.2 kilo

Toppertje wat mij betreft, dat toetsenbord wen ik wel weer aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sinned123
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 15:48
2,2kg is echt licht voor een 15"

Toetsenbord is erg klein voor de ruimte die ze hadden,numpad had ook geen overbodige luxe geweest, of ja groter toetsenbord

9xLG335N Neon2 + P370 + Phase SE3000

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PWM
  • Niet online
2.2 kilo is heel netjes, maar ze adverteren met 1.88, vandaar ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Majesty
  • Registratie: Oktober 2010
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: http://i58.tinypic.com/xfudcy.png

Wel even verder kijken dan je neus lang is hè ;). Het was te verwachten dat hij zwaarder zal zijn wanneer er een grote accu in zit, zoals ook geadverteerd.

Wat is voor jou de reden dat het toetsenbord 2 cm breder had moeten zijn? Missen er knoppen die je graag terug had gezien? Of vind je de toetsen te smal? Te weinig tussenruimte?

[ Voor 3% gewijzigd door Majesty op 01-02-2014 19:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PWM
  • Niet online
De knoppen zijn klein en er is weinig tussenruimte. Een heel verschil met mijn vorige Dell. Hij typt verder prima, maar zit er nog vaak naast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quincy2003
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 19-09 15:45
In hoeverre is de grafische kaart van de M3800 geschikt voor gamen? Ik zal hem vooral zakelijk gebruiken, maar wil toch wel af en toe een game spelen als Assetto Corsa.

Tesla Model S - www.voltic.nl Eerlijk over elektrisch rijden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PWM
  • Niet online
Quincy2003 schreef op woensdag 05 februari 2014 @ 08:36:
In hoeverre is de grafische kaart van de M3800 geschikt voor gamen? Ik zal hem vooral zakelijk gebruiken, maar wil toch wel af en toe een game spelen als Assetto Corsa.
Dat gaat best redelijk. Onder aan deze pagina zie je games en de FPS die je kan halen met deze kaart: http://www.notebookcheck....uadro-K1100M.98901.0.html

Is er een demo van die game, dan installeer ik hem even.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quincy2003
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 19-09 15:45
Gezien de stats op die pagina moet dat wel lukken.

Van Assetto Corsa is helaas (nog) geen demo, is een beta-racesimulator via Steam.

Tesla Model S - www.voltic.nl Eerlijk over elektrisch rijden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snake
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 07-03-2024

Snake

Los Angeles, CA, USA

Zo, ik ben ook van plan om deze te kopen. Het model met de FHD, niet QHD (teveel scaling issues, zie http://www.hanselman.com/...ifestyleCanBePainful.aspx)

8GB is voldoende (heb ik nu ook), maar er is ruimte voor meer.

Er komt mijn Samsung 840 Pro in, en eventueel erna een mSATA kaart, met daarbij 1TB hdd ipv de huidige.

Jammer dat je 'm niet kan customizen gelijk de andere Dells (FDH met 16GB RAM en geen harde schijven / SSDs)

Going for adventure, lots of sun and a convertible! | GMT-8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PWM
  • Niet online
Het FHD scherm is ook prachtig. We hebben ook een 2560×1440 laptop, en daar word je al gek van de scaling. Nee, ik ben blij met FHD, prachtig scherp en alles schaalt mooi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben.Hahlen
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 15-09 10:44
Ik heb deze ook besteld, voor mijn werk. De variant het met QHD scherm en 16GB geheugen.
Staat bij Dell sinds gisteren op "Verzonden", alleen de UPS werkt nog niet.

Ik ben van plan Linux er op te gaan draaien, dus ik vraag mij af in hoeverre ik last ga hebben van scaling issues :)
Maar dat zal ik hier uiteraard delen :)

Blog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PWM
  • Niet online
Ik heb mijn eerste probleem:

Mijn touchscreen stopt af en toe met werken. Zet ik de laptop in slaapstand en haal hem er uit, dan doet hij het weer. Alle drivers up to date, ook de firmware en bios zijn bij. Meer mensen dit probleem?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BtM909
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

BtM909

Watch out Guys...

Ai, op zich is het kunnen uitzetten van de touchscreen wel een mooie optie :P

Ik sta op het punt om er ook 1 te bestellen, dus ben benieuwd. Het gaat dan wel om de QHD+ versie (vanaf maart beschikbaar).

[ Voor 45% gewijzigd door BtM909 op 12-02-2014 14:42 ]

Ace of Base vs Charli XCX - All That She Boom Claps (RMT) | Clean Bandit vs Galantis - I'd Rather Be You (RMT)
You've moved up on my notch-list. You have 1 notch
I have a black belt in Kung Flu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BluRay
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 18-09 19:52
@PWM, Ik heb dit vaker gelezen op internet.
Je moet bij apparaatbeheer/device manager het Touchscreen selecteren en dan het vinkje weghalen bij: "De computer mag dit apparaat uitschakelen om energie te besparen"
Hij staat trouwens onder HID(Human Interface-apparaten)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snake
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 07-03-2024

Snake

Los Angeles, CA, USA

Welk toetsenbord hebben jullie?

VS/Internationaal, is dat NL QWERTY?

Of US QWERTY?

Ik wil dus deze:

Afbeeldingslocatie: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/2/22/KB_US-International.svg/500px-KB_US-International.svg.png

Tekens maakt me niet uit, maar ik kan niet werken met een verticale 'enter', het moet een horizontale zijn, en de linkershift moet langer zijn als CAPS LOCK.

Going for adventure, lots of sun and a convertible! | GMT-8

• PWM
  • Niet online
BluRay schreef op woensdag 12 februari 2014 @ 18:37:
@PWM, Ik heb dit vaker gelezen op internet.
Je moet bij apparaatbeheer/device manager het Touchscreen selecteren en dan het vinkje weghalen bij: "De computer mag dit apparaat uitschakelen om energie te besparen"
Hij staat trouwens onder HID(Human Interface-apparaten)
Dank, gaan we proberen :)
Snake schreef op woensdag 12 februari 2014 @ 19:34:
Welk toetsenbord hebben jullie?

VS/Internationaal, is dat NL QWERTY?

Of US QWERTY?

Ik wil dus deze:

[afbeelding]

Tekens maakt me niet uit, maar ik kan niet werken met een verticale 'enter', het moet een horizontale zijn, en de linkershift moet langer zijn als CAPS LOCK.
Ik heb hem volgens jouw plaatje (wel wat andere tekens her en der)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben.Hahlen
Gister is de laptop afgeleverd en vanochtend heb ik, heel even, hem opgestart om Fedora te installeren, maar, omdat ik eigenlijk met andere dingen bezig was, is dat niet gelukt, dus vanavond een nieuwe poging.

Blog

• Ben.Hahlen
Goed, ondertussen ruim een week verder, dus tijd voor wat ervaringen.
Allereerst de noot: Ik gebruik de laptop icm Fedora 20, dus e.e.a. kan specifiek zijn voor mijn situatie en dus niet op Windows voor komen.

De installatie van Fedora ging, afgezien van mijn eigen foutjes, behoorlijk soepel. De meegeleverde USB-2-LAN is daarin best handig. Handig ook dat ik er nu 2 heb, aangezien er blijkbaar één werd meegeleverd.
Het scherm bevalt me echt dikke prima. Ik heb de variant met de 3200x1800 resolutie en dat is ff wennen, maar met de juiste DPI-settings prima te doen. Jammer dat er een aantal programma's (I'm looking at you Chrome) nog niet helemaal soepel werken met de HiDPI omgeving.
Gnome-Shell wel, overigens, dus dat gaat hartstikke goed.

Het touchscreen, tsja, dat gebruik ik dus eigenlijk bijna niet, dus dat is meer een gadget-achtig iets. Het glanzen van het scherm heb ik mij nog niet aan gestoord.

De nVidia drivers onder Linux heb ik nog niet goed werkend gekregen, maar sinds vanochtend heb ik Bumblebee er op gezet, en dat lijkt, vooralsnog, goed te werken.

Wat ik wel vind: de laptop wordt behoorlijk warm. Het linkergedeelte van de laptop (rondom het toetsenbord) is voelbaar een stuk warmer dan het rechtergedeelte. Tevens zegt mijn temperatuur-monitor dat de CPU continue zo'n 55 graden is, wat ik ook best warm vind.
Ik weet niet hoe dat onder Windows is?

Verder ben ik zeer tevreden :)

Blog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kypo
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 17-09 10:59
Ik sta op het punt een nieuwe laptop aan te schaffen voor mijn studie. Nadat ik vergelijkbare aankoopadviezen gelezen heb, wil ik gaan voor een Dell. Deze keuze is mede gebaseerd op het feit dat mijn pa binnenkort zijn bedrijf van nieuwe Dell pc's gaat voorzien en mijn laptop dan mee besteld kan worden.

Echter twijfel ik nu nog tussen de XPS 15 en de Dell M3800.

Het verschil tussen deze twee is volgens mij (correct me if I'm wrong) enkel de videokaart en het uiterlijk.
De xps heeft een 750M en de M3800 een K1100M, nu volg ik een studie Bouwkunde aan de TU Delft en lopen veel mensen hier met de TU laptop waar ook een quadro kaart in zit.

Is het verstandiger om voor de M3800 te gaan vanwege die kaart? Of voldoet de XPS ook?

Ik maak vooral gebruik van CAD programma's (Revit, autocad), Photoshop/Indesign en sketchup.
Aangezien ik niet bijzonder veel tijd meer naast mijn studie heb, game ik amper. Mocht ik dit willen dan heb ik hier nog een PC voor staan die redelijk up to date is (i5 3570K + amd7870XT).

Het prijs verschil tussen beide is:
XPS 15: 1449.01 Euro
M3800: 1663,561 Euro

En exclusief BTW:
XPS: 1238,85
M3800: 1374,84

Is dat prijsverschil het waard?

Mocht het verstandiger zijn om hier een topic voor te openen in LAA, geef me een gil :)

EDIT: Worden plaatjes van Tweakers nou gebruikt door Slashgear? klik

[ Voor 6% gewijzigd door Kypo op 11-03-2014 14:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nutral
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 11-09 13:30

Nutral

gamer/hardware freak

Ik heb zelf de XPS 15 gekocht vanwege de 10% korting die je redelijk makkelijk op de xps kunt krijgen, waar de m3800 niet echt korting voor is. daarnaast heeft de xps 15 meer geheugen (16gb ipv 8gb)

Ik werk zelf met autocad/inventor en daarbij is een quadro niet per se beter, autocad/inventor/showcase werken met directx dus daar is een geforce geen probleem. Photoshop/indesign werkt op opengl maar volgens mij heeft dat niet zoveel last van een geforce.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PWM
  • Niet online
Mijn scherm is relatief donker. Ik was er aan gewend, totdat ik de BIOS in moest. Ik moest bijkans een zonnebril op :+ Het kan dus wel. Ik ben geen ambient sensor tegengekomen die ik uit kon zetten. Is er nog ergens anders een plek waar ik hem feller kan zetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eL_Jay
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 14-02-2023
Aangezien er dikke korting op deze powerhouse gegeven wordt en dit de enige workstation grade laptop zou zijn die ubuntu ondersteund heb ik interesse om deze EOL precision aan te schaffen.

In het selectieproces kan ik echter geen Ubuntu als OS selecteren. Is dit een upgrade die je achteraf zelf moet uitvoeren?

Zijn alle drivers voor Ubuntu beschikbaar? (liepen we met een dual-boot macbook tegenaan)

Helaas de Developer Edition met Ubuntu is in Nederland nergens te krijgen. Zit nu te twijfelen om hem uit de UK te halen.

[ Voor 13% gewijzigd door eL_Jay op 15-07-2015 13:41 ]

Pagina: 1