Ik heb de stap gemaakt en de moto G 4G maar voorzien van de CarbonRom.
Ik werd een beetje stock beu met die motorola onzin erbij en geen app ops/Privacy Guard. Ik hou van power en controle. Zelfs onder iOs heb je meer controle over apps dan met stock 4.4.4. Na een test drive met Lollipop op de Nexus 7 heb ik genoeg gezien. Weer geen app ops/Privacy Guard aanwezig. Stock is fijn, maar als je niet kan instellen waar apps overal wel/niet bij mogen dan laat maar zitten. Rooten en los installeren is een optie, maar het had gewoon standaard er in moeten zitten.
En voor diegene die denken dat het allemaal mee valt lees dit dan maar eens:
http://www.telegraaf.nl/d...dse_apps_onveilig___.html
Ik hou heel erg veel van Android (meer dan van iOs) maar het is gewoon niet anders dan dat Android een privacy nachtmerrie is. Een malware minefield. Ik heb jaren iOs gebruikt en Apple doet het op dit gebied erg goed. Natuurlijk, er zullen genoeg apps zijn in de Apple app store die ook je gegevens stelen. Maar op dat platform kan je er wat aan doen door te beperken waar de apps allemaal toegang tot hebben. App ops was tijdelijk in stock android (4.4.?) aanwezig maar blijkbaar vond Google het niet nodig om die power aan de gebruikers later terug te geven. Dit is triest, heel triest voor alle android gebruikers dat het niet terug gekeerd is in Lollipop. Ik maak een doelbewuste keuze dat ik Apple en Google vertrouw met mijn data (alhoewel, deels dan) maar ik pas er voor dat ik apps vrij laat roamen op mijn devices.
De huidige privacy filtering settings zijn een Joke. Bij installatie vanuit de playstore krijg je te zien waar het toegang tot moet hebben de apps. Er is in geen mogelijkheid in stock android dit later na installatie ongedaan te maken of te veranderen. Het enigste wat je kan doen is of een app je mag naggen via de notificatie scherm of uitschakelen (als de app al dan niet geen service heeft) of verwijderen. Triest erg triest.
Om je Motorola Moto G 4G (Peregrine) te voorzien van een custom rom raad ik je aan de How to install van de CyanogenMod op onze geliefde device te volgen tot en met de stap waar je CM zou moeten installeren. CM installeren kan je beter maar even mee wachten tot dat alle bugs eruit zijn. Voor een normale gebruiker is die nog niet geschikt. CarbonRom is stabiel genoeg voor dagelijks gebruik ondanks dat het een nightly is. Standaard op onze device staat stock android 4.4.4 maar toch merk je met een custom rom dat het toch weer wat vlotter werkt allemaal. Als je goed de aanwijzingen opvolgt die in de wiki van CM staan is het best te doen om je device te modden.
Dit is de How-to van CM:
http://wiki.cyanogenmod.org/w/Install_CM_for_peregrine
En hier op de XDA forums vind je de CarbonRom voor ons toestel:
http://forum.xda-develope...carbonrom-kitkat-t2847887
Ik heb begrepen dat men binnenkort overstapt op Lollipop bij CarbonRom, dat is wel fijn. Tot dusver weet ik niet van andere roms die al stabiel genoeg zijn voor dagelijks gebruik.
[
Voor 0% gewijzigd door
toro op 24-11-2014 00:31
. Reden: typo ]