Waar gaat het heen met de brandstofprijzen? - deel 2

Pagina: 1 ... 20 ... 25 Laatste
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
En de enigen die profiteren van die burger gesubsidieerde prijsverlagingen (BTW bv) zijn de oliekoningen.

https://nos.nl/artikel/24...-olie-en-gasbedrijf-shell

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocrammarco
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 11-09 15:06
Keezx schreef op donderdag 28 juli 2022 @ 13:56:
[...]

Jawel hoor....
Maar goed, je demonstreert zelf dat sentiment, dus ik moet je uitleg accepteren, overigens vind ik het niet raar, maar opmerkelijk, het sentiment rond de prutprijs
Snap het wel, het is een kostenpost die jou direct raakt maar indirect op alle andere van toepassing is (er is namelijk overal transport nodig).

En daarbij is het autobezit en vooral de trots daarop uberhaupt een opmerkelijk verschijnsel imo ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silverball
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 14:56

silverball

De wagen voor moderne mensen

Keezx schreef op donderdag 28 juli 2022 @ 13:56:
[...]

Jawel hoor....
Maar goed, je demonstreert zelf dat sentiment, dus ik moet je uitleg accepteren, overigens vind ik het niet raar, maar opmerkelijk, het sentiment rond de prutprijs
Je hoeft mijn uitleg niet te accepteren hoor :? :) maar ik was simpelweg benieuwd wat je opmerkelijk vindt aan dit sentiment. Nederland is bijvoorbeeld nu eenmaal flink afhankelijk van de auto.

Daarnaast zit er vermoedelijk ook een psychologisch aspect aan. Autorijden = onbegrensde vrijheid, dus minder autorijden is inperken van diezelfde vrijheid. In de reclamewereld buit men dit ook flink uit, dikke SUV's die door desolate woestenijen voortgeleiden. Die vrijheid laat je je niet zomaar afpakken.

Die combinatie maakt, vermoedelijk, dit sentiment en ik kan mij er wel wat bij voorstellen. Maar goed, ik ga offtopic.

3640 Wp ZO pvoutput | FOSS | Gasloos | Trabant 601 (kubel + kombi) | Simson s53e | Ford nugget '89

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Keezx
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 28-01-2023
je stipt nu zelf met het psychlogisch aspect wel een paar relevante dingen aan die direct met dat sentiment te maken hebben...

Ga ik een willekeurige winkel binnen en turven/vergelijken met het prijsniveau 1 jaar geleden, dan zou ik zien dat de prutprijs daar weliswaar iets vooruitloopt, maar niet zodanig dat ik me daar speciaal over ga beklagen, ik betaal gewoon en ga naar buiten zonder onlustgevoelens....
Ik rij zelf op LPG trouwens.en verlaat tankstations met een bevredigd gevoel, het sentiment is me zelf ook niet vreemd.

Overigens vind ik het wel degelijk on topic....

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 08:05

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

silverball schreef op donderdag 28 juli 2022 @ 10:51:
[...]

Hoezo is dat raar? Kan jij voor een modaal inkomen een uitgave verzinnen die zo enorm is gestegen de afgelopen +-15 jaar?

Ik kan best besparen op boodschappen door wat minder vlees te schransen, ik kan minder lang douchen eventueel vanwege de gasprijzen maar ik vermoed dat er bijzonder weinig mensen zijn die minder naar het werk kunnen rijden (voor 19ct de kilometer). EV's zijn een oplossing maar onbetaalbaar, kijk maar eens naar het marktaandeel in Nederland. Binnen een paar jaar van 60,- tanken per week naar 115,- is gewoon serieus geld. Dat de chipszakken 20ct omhoog zijn valt daarbij echt in het niet, dat trouwens ook weleens veroorzaakt kan zijn door diezelfde brandstofprijzen.

Op het platteland in Frankrijk is men over het algemeen afhankelijker van de auto, elke week 10km fietsen naar de meest dichtstbijzijnde hypermarche doe je ook niet voor je lol.
Ondertussen slikt Jan Modaal het en tikt het gewoon af, verder als jammeren op socialmedia komt men niet.

Kennelijk kan de prijs nog wel wat omhoog

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Keezx
_eLMo_ schreef op donderdag 28 juli 2022 @ 14:02:
En de enigen die profiteren van die burger gesubsidieerde prijsverlagingen (BTW bv) zijn de oliekoningen.

https://nos.nl/artikel/24...-olie-en-gasbedrijf-shell
Dat zijn de ware oligarchen, Jan Modaal spekt de rekening van Piet de Oliebaron.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Niet online
silverball schreef op donderdag 28 juli 2022 @ 14:56:
[...]

Je hoeft mijn uitleg niet te accepteren hoor :? :) maar ik was simpelweg benieuwd wat je opmerkelijk vind aan dit sentiment. Nederland is bijvoorbeeld nu eenmaal flink afhankelijk van de auto.

Daarnaast zit er vermoedelijk ook een psychologisch aspect aan. Autorijden = onbegrensde vrijheid, dus minder autorijden is inperken van diezelfde vrijheid. In de reclamewereld buit men dit ook flink uit, dikke SUV's die door desolate woestenijen voortgeleiden. Die vrijheid laat je je niet zomaar afpakken.

Die combinatie maakt, vermoedelijk, dit sentiment en ik kan mij er wel wat bij voorstellen. Maar goed, ik ga offtopic.
Ik wilde dezelfde quote doen, met exact het voorbeeld uit je post. Ja, ik ben trots op mijn voertuigen, ze bieden me een enorme vrijheid en zijn goed onderhouden. En dat kost een lieve duit. Logisch toch?

Prijzen vind ik verder weinig van, we stemmen VVD en dit is simpelweg marktwerking. Elk bedrijf gaat voor winstoptimalisatie (zoals we dat zo mooi noemen).

Antwoord van het topic dus: omhoog (nog veel verder). €4 / liter over 10 jaar? Who knows, kan ook nog goed zijn dat brandstof goedkoper word met afnemende verkoop van brandstof voertuigen. Olieprijzen echter omhoog, kunststoffen (en andere olie producten) hebben we nog hard nodig.

[ Voor 12% gewijzigd door _eLMo_ op 28-07-2022 15:35 ]

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aggressor
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 18:15
De diesel is even duur als de benzine. Soms is de diesel zelfs duurder.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 18:53

Dennis1812

Amateur prutser

En ik vermoed niet dat de MRB op korte termijn omlaag zal gaan...

Ik weet niet meer waar te beginnen met bezuinigen.
Diesel voor EV
Cv voor hybride CV
Meer isoleren
Op elektra koken?
Meer PV op noord bijleggen?

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WiLLoW_TieN
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 14:30
Ik heb gisteren mijn diesel Mercedes ( W204 ) verkocht 😉

Er komt een benzine auto van hetzelfde formaat maar 300kg lichter voor terug.

Toen diesel nog rond de €1,36 was kon het voor MIJ nog 'uit' met 28.000km per jaar.

Nu werk ik 1 dag thuis op Vrijdag ipv Woensdag.
Dus rij daardoor al 1100km per maand minder.

Dus ik zak naar zeg 17.000km per jaar.
Dan is diesel mede door de wegenbelasting niet meer interessant @ €2,04 !
Dan liever benzine @ €1,97

Bron ; https://www.brandstof-zoeker.nl/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
WiLLoW_TieN schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 08:41:
Ik heb gisteren mijn diesel Mercedes ( W204 ) verkocht 😉

Er komt een benzine auto van hetzelfde formaat maar 300kg lichter voor terug.

Toen diesel nog rond de €1,36 was kon het voor MIJ nog 'uit' met 28.000km per jaar.

Nu werk ik 1 dag thuis op Vrijdag ipv Woensdag.
Dus rij daardoor al 1100km per maand minder.

Dus ik zak naar zeg 17.000km per jaar.
Dan is diesel mede door de wegenbelasting niet meer interessant @ €2,04 !
Dan liever benzine @ €1,97

Bron ; https://www.brandstof-zoeker.nl/
Wat heb je gekocht, ik rij een s204 diesel en ben ook op zoek naar iets wat beter bij mijn huidige aantal km past.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WiLLoW_TieN
Ernemmer schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 09:07:
[...]

Wat heb je gekocht, ik rij een s204 diesel en ben ook op zoek naar iets wat beter bij mijn huidige aantal km past.
Een Nissan....zie PB 😉

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 20-10-2024

JDx

Ben ik ^

Zag gisteren bij de Shell hier benzine 2,10 en diesel 2,15 wow...

Had ooit een diesel omdat het toen 95 cent was, dat was de extra wegenbelasting wel waard.

[ Voor 41% gewijzigd door JDx op 02-09-2022 09:29 ]

Dingen als Games & Music enzo | En 3D/AI/PS hier | CivitAI Models en Prompts

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mawlana
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 18:42
JDx schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 09:29:
Zag gisteren bij de Shell hier benzine 2,10 en diesel 2,15 wow...

Had ooit een diesel omdat het toen 95 cent was, dat was de extra wegenbelasting wel waard.
Gisteren bij de plaatselijke Total Express was Euro95 2ct goedkoper dan Diesel (€ 2,013 ofzo).

Ik zag de prijzen naar elkaar toe kruipen, maar had nog niet eerder gezien dat diesel duurder is dan benzine.

Ik ga bijna hopen dat iemand m'n dieseltje (Mercedes A-Klasse uit 2016) jat of total-loss rijdt. :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sigmundfreund
  • Registratie: Oktober 2011
  • Nu online
Mawlana schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 09:44:
[...]

Ik ga bijna hopen dat iemand m'n dieseltje (Mercedes A-Klasse uit 2016) jat of total-loss rijdt. :X
En ik begin maar te denken over de diefstalgevoeligheid van m'n Lexus CT200h :')

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gysman11
  • Registratie: Juli 2010
  • Niet online
480 euro wegenbelasting.
Mijn auto staat op mn oprit (want we werken allemaal thuis)
En nu is de diesel duurder dan de benzine.

:confused:

Het is dat mijn xc70 zo lekker rijdt. Maar verkopen en dan een gelijkwaardige benzineauto kopen, dan schrijf ik ten eerste heel veel en heel snel af, en ten tweede betaal ik dan de hoofdprijs voor de benzinevariant.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sjurm
  • Registratie: November 2013
  • Nu online
Hier in het oosten is Euro 95 soms wel 10 cent goedkoper dan diesel. Pomp waar ik vandaag langs reed was Euro 95 1,949 en diesel 2,049

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chielsen
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 08:35
Dennis1812 schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 21:39:
En ik vermoed niet dat de MRB op korte termijn omlaag zal gaan...

Ik weet niet meer waar te beginnen met bezuinigen.
Diesel voor EV
Cv voor hybride CV
Meer isoleren
Op elektra koken?
Meer PV op noord bijleggen?
Isoleren geeft vaak de grootste besparing en ook nog meer comfort.
Over het algemeen geldt gewoon minder minder minder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

chielsen schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 11:37:
[...]

Isoleren geeft vaak de grootste besparing en ook nog meer comfort.
Over het algemeen geldt gewoon minder minder minder.
Behalve bij PV en isolatie. Dat juist meer meer meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Keezx
Per jaar of per kwartaal?

Mijn timing was de laatste jaren perfect....
In mei 2020 reed ik m'n oude stinkdiesel in de prak, diesel was toen nog 1.25€ ofzo.
Daarna 1 jaar benzinewagentje gereden en in Juli 2021 , toe de prijzen al wat in de lift zaten weer op LPG gaan rijden.

[ Voor 42% gewijzigd door Keezx op 02-09-2022 19:09 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Max-Imus
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 28-08 19:54
ik wil toch ook even uithuilen hier, ik rij een Volvo v60 uit 2015, gisteren 98 getankt voor 2,30 de liter. hij rijdt net 1/10, en met gemiddeld 500KM per week is dit dus ook niet heel grappig meer. Het is (naar mijn gevoel) wel zo dat de 98 niet/minder in prijs zakt dan de 95, althans dat lijkt zo. Enig idee waarom?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

Keezx schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 19:04:
[...]

Per jaar of per kwartaal?

Mijn timing was de laatste jaren perfect....
In mei 2020 reed ik m'n oude stinkdiesel in de prak, diesel was toen nog 1.25€ ofzo.
Daarna 1 jaar benzinewagentje gereden en in Juli 2021 , toe de prijzen al wat in de lift zaten weer op LPG gaan rijden.
Mijn diesel (Megane Estate) betaal ik 118 per maand wegenbelasting.
De Renault Twingo benzine van mijn vrouw is 20 per maand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Keezx
Die 480 was dus per kwartaal....
Om nog kiet te spelen met benzine moet je dan wel heel veel rijden....
De laatste jaren had ik ook weinig voordeel meer met m'n oude diesel, het was een heel betrouwbaar werkpaard, daarom bleven we er in rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

Keezx schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 19:17:
De laatste jaren had ik ook weinig voordeel meer met m'n oude diesel, het was een heel betrouwbaar werkpaard, daarom bleven we er in rijden.
Ik blijf hem nu vooral rijden omdat nu inruilen mij veel gaat kosten en ik daar heel veel voor kan tanken.

Heb deze auto net anderhalf jaar. Dat zou mij teveel afschrijven. Spaar liever nu even rustig door en wacht tot we geen kinderwagen meer nodig hebben. En dan naar een EV en voortuin verbouwing voor eigen paal

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Keezx
1 van de geheimen van voordelig rijden is zo lang in dezelfde auto blijven rijden en zo weinig mogelijk wisselen..
Mijn oudste dochter is pas gescheiden en heeft dat nu ondervonden....ze startte met een klein benzinewagentje, moest te vaak tanken naar haar zin (2x per week ofzo) , toe werd het een Fabia diesel, weliswaar zuinig maar nadat een nieuw stuurhuiis nodig was uiteindeijk toch maar een leasekarretje..
Van wat ze in 2 jaar heeft uitgegeven rij ikzelf >5 jaar all in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gysman11
  • Registratie: Juli 2010
  • Niet online
Inderdaad per kwartaal. Hij was ook gebaseerd op 4 a 5x per week van breda naar utrecht en terug. Dat werd vrij snel met corona 0x per week. En dan is je diesel ineens niet veel meer waard. Ach, ik zeg steeds tegen mezelf: hij rijdt heerlijk. En dat is ook echt zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBrut3
  • Laatst online: 18:37
Ik heb begrepen dat diesel duurder is, en de verwachting is dat het nog duurder wordt, omdat diesel vooral wordt gemaakt uit Russische olie.
Max-Imus schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 19:10:
ik wil toch ook even uithuilen hier, ik rij een Volvo v60 uit 2015, gisteren 98 getankt voor 2,30 de liter. hij rijdt net 1/10, en met gemiddeld 500KM per week is dit dus ook niet heel grappig meer. Het is (naar mijn gevoel) wel zo dat de 98 niet/minder in prijs zakt dan de 95, althans dat lijkt zo. Enig idee waarom?
Het antwoord waarom het verschil tussen 95 en 98 zo groot is geworden zoek ik ook al maanden. In het BMW topic is iemand in Frankrijk op vakantie en daar is het verschil zo'n 10 cent, wat het hoort te zijn. Ik gooi er tegenwoordig ook maar E10 in, die 25 cent meer is het mij niet waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GAIAjohan
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 18:04
Rij zelf ook nog diesel. 308 2.0 hdi uit 2016.
Gemiddeld 1:22 of zo, en rij met ~25k quitte tov benzine. In werkelijkheid zit ik inmiddels weer tegen de 30k aan met 2x per week kantoor.
Inruilen voor benzine zou ook idioot zijn, krijg niks terug, terwijl benzine auto’s absurd duur zijn.
Dus dan naar blijven rijden.

PSN: Gaiajohan || XBOX Live Gaiajohan || 5720Wp@ oost-west

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZesBarkiePK
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 11-09 19:18
Max-Imus schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 19:10:
Ik heb gisteren BP Ultimate getankt voor 2.219 de liter. Het lijkt dus wel langzaam maar zeker de goede kant op te gaan. Maar nog steeds is het prijsverschil groot. Helaas geen idee waarom.

LG OLED G5 65" | Playstation 5 Pro LE | Nintendo Switch OLED | Sonos Arc Ultra Sub 4 | 2x Sonos Five Sub Gen 3 | Philips PureProtect Pro 4200 | VW Golf MK 7.5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Hangt van de auto af. Ik heb anderhalf jaar terug mijn benzinebarrel met storingen en mankementen weggedaan voor een dieselbarrel waar ook het nodige aan moest gebeuren (en inmiddels is gedaan, dus ik lever deze niet in).
Benzinebarrel deed 1:14 met 35 per maand wegenbelasting. Dieselbarrel doet 1:21 met 95 per maand.
Ik doe 22000 per jaar met dit ding, diesel bespaart me 500 liter brandstof. Scheelt me 1000 euro aan brandstof tegen 720 euro extra wegenbelasting. Toen de diesel goedkoper was dan benzine was dat verschil groter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marco-Peters
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 18-08-2023
Ja omdat in Euro 95 immers 10% bio-ethanol zit, terwijl dat bij Euro 98 vaak 0% of maximaal 5% is. Kortom bij E10 tank je 90% benzine en 10% bio-ethanol, wat zorgt voor het prijsverschil. Naast dat overheden het tanken van E10 proberen aan te moedigen....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBrut3
Marco-Peters schreef op zondag 4 september 2022 @ 10:13:
Ja omdat in Euro 95 immers 10% bio-ethanol zit, terwijl dat bij Euro 98 vaak 0% of maximaal 5% is. Kortom bij E10 tank je 90% benzine en 10% bio-ethanol, wat zorgt voor het prijsverschil. Naast dat overheden het tanken van E10 proberen aan te moedigen....
Maar als er 10% bio ethanol in zit en het prijsverschil is meer dan 10%, dan moet de ethanol al gratis zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MK_
  • Niet online

MK_

Sneller dan het licht :)

[...]
95E10 bevat maximaal 10% ethanol, net zoals 98E5 maximaal 5% ethanol bevat. Kan perfect zijn dat beide exact evenveel ethanol bevatten. 95E10 bevat niet per definitie 10% ethanol.

12x SunPower X21-350-BLK @ Solar Edge SE3680H (4200Wp) | Dell Inspiron 15 7559 | OnePlus 9 Pro Stellar Black 12/256GB | Xbox Series X | LPG powered

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Net terug van vakantie uit Frankrijk. De regering geeft daar 30 cent korting op de diesel, heb daarom daar kunnen tanken voor € 1.66 ipv € 1.96 de liter. Wel langs de snelweg. Lokaal betaalde ik vorige week € 1.84, maar toen was er nog maar 15 cent korting (is per 1-9 naar 30 cent gegaan).

Hiermee is tanken van diesel in Franrkijk nu goedkoper dan in Luxemburg, want daar moest ik echt € 1.82 aftikken....

Prijzen voor E95 niet op gelet eerlijk gezegd.

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
[...]

Toen E10 verplicht werd ging er geen cent van de prijs af. Ethanol is ook niet gratis.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Nu online
_JGC_ schreef op zondag 4 september 2022 @ 16:18:
[...]

Toen E10 verplicht werd ging er geen cent van de prijs af. Ethanol is ook niet gratis.
E10 is een mooi voorbeeld van krimpflatie. Hetzelfde betalen voor minder product.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marco-Peters
MK_ schreef op zondag 4 september 2022 @ 14:41:
[...]

95E10 bevat maximaal 10% ethanol, net zoals 98E5 maximaal 5% ethanol bevat. Kan perfect zijn dat beide exact evenveel ethanol bevatten. 95E10 bevat niet per definitie 10% ethanol.
Dat kun je testen hoor: er is een methode om vast te stellen hoeveel bio-ethanol er daadwerkelijk in de benzine zit. Maar het lijkt mij sterk dat het minder zal zijn dan 5% hoor.

Ik heb ook even gezocht wat bio-ethanol kost, maar daar wordt je ook geen wijs uit. Lijkt mij niet dat ze hetzelfde spul gebruiken, als waar je een bio-ethanol haard mee de boel kunt laten verwarmen. Anders zou het per liter namelijk duurder zijn dan benzine....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Keezx
GioStyle schreef op zondag 4 september 2022 @ 16:50:
[...]

E10 is een mooi voorbeeld van krimpflatie. Hetzelfde betalen voor minder product.
Dat is hooguit een bijeffect van het streven naar minder fossiel.
In de winkels kan je het in zuiverder vorm waarnemen, veel dingen voorheen in 400 gram of 500 gram verpakkingen kosten bij de kassa hetzelfde, alleen krijg je nu 450 gram of 380....
wildhagen schreef op zondag 4 september 2022 @ 16:08:
Net terug van vakantie uit Frankrijk. De regering geeft daar 30 cent korting op de diesel, heb daarom daar kunnen tanken voor € 1.66 ipv € 1.96 de liter. Wel langs de snelweg. Lokaal betaalde ik vorige week € 1.84, maar toen was er nog maar 15 cent korting (is per 1-9 naar 30 cent gegaan).

Hiermee is tanken van diesel in Franrkijk nu goedkoper dan in Luxemburg, want daar moest ik echt € 1.82 aftikken....

CUT
Was het bericht eind juli in Autoweek toch correct.

[ Voor 39% gewijzigd door Keezx op 04-09-2022 18:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Keezx
_JGC_ schreef op zondag 4 september 2022 @ 09:53:
[...]

Hangt van de auto af. Ik heb anderhalf jaar terug mijn benzinebarrel met storingen en mankementen weggedaan voor een dieselbarrel waar ook het nodige aan moest gebeuren (en inmiddels is gedaan, dus ik lever deze niet in).
Benzinebarrel deed 1:14 met 35 per maand wegenbelasting. Dieselbarrel doet 1:21 met 95 per maand.
Ik doe 22000 per jaar met dit ding, diesel bespaart me 500 liter brandstof. Scheelt me 1000 euro aan brandstof tegen 720 euro extra wegenbelasting. Toen de diesel goedkoper was dan benzine was dat verschil groter.
Waar ik in 2020 nog niet van plan was m'n oude Peugeot stinkdiesel met pensioen te sturen met de toenmalige prijzen zou ik dat nu wel doen, met 1 op 17 en 110 € belasting houdt het gewoon op.
1 op 12 op LPG en 68€ belasting is nog goed te doen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Nu online

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

GioStyle schreef op zondag 4 september 2022 @ 16:50:
[...]

Welk bewijs? Ten opzichte van wat? Meetbaar?

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
  • Nu online
MAX3400 schreef op zondag 4 september 2022 @ 18:31:
[...]

De oude E95 vs E10. Prijs bleef gewoon hetzelfde, maar met E10 kom ik gewoon minder ver. Je krijgt dus minder waar voor je geld. Zelfde auto, tienduizenden km’s en meerdere jaren bijgehouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Nu online

MAX3400

GioStyle schreef op zondag 4 september 2022 @ 18:47:
[...]

De oude E95 vs E10. Prijs bleef gewoon hetzelfde, maar met E10 kom ik gewoon minder ver. Je krijgt dus minder waar voor je geld. Zelfde auto, tienduizenden km’s en meerdere jaren bijgehouden.
Die discussie is vrij kort; je hebt geen test "dubbel" kunnen doen. Na Euro95 was het enkel E10/E5. Je kan nooit / meer bewijzen dat het beter / slechter ging. Wie weet is je auto "minimaal defect". Ik rij nu een maand of 2 een auto op E10; die haalt netjes fabrieksopgave voor "snelweg". De auto hiervoor haalde op E5 (voorschrift) ook de opgave "snelweg". En dat voor auto's die gemaakt zijn 5 jaar voordat E10 op de markt kwam.

De prijs is ook niet hetzelfde gebleven. https://www.shell.nl/cons...sch-prijzenoverzicht.html laat zien dat FuelSave sinds oktober 2019 ongeveer 60ct duurder geworden is; het is dus 40% duurder. Ook een grafiek als
Afbeeldingslocatie: https://datagraver.com/thumbs/1300x1300r/2022-01/kaleprijs-benzine-20220123.png bevestigt dat.

Dus tenzij je omgekeerd lineair 40% kan doorrekenen naar je afstand per liter E10, wacht ik graag af welke exacte bewijzen er nu zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GioStyle
  • Nu online
MAX3400 schreef op zondag 4 september 2022 @ 18:58:
[...]

Die discussie is vrij kort; je hebt geen test "dubbel" kunnen doen. Na Euro95 was het enkel E10/E5. Je kan nooit / meer bewijzen dat het beter / slechter ging. Wie weet is je auto "minimaal defect". Ik rij nu een maand of 2 een auto op E10; die haalt netjes fabrieksopgave voor "snelweg". De auto hiervoor haalde op E5 (voorschrift) ook de opgave "snelweg". En dat voor auto's die gemaakt zijn 5 jaar voordat E10 op de markt kwam.

De prijs is ook niet hetzelfde gebleven. https://www.shell.nl/cons...sch-prijzenoverzicht.html laat zien dat FuelSave sinds oktober 2019 ongeveer 60ct duurder geworden is; het is dus 40% duurder. Ook een grafiek als
[Afbeelding] bevestigt dat.

Dus tenzij je omgekeerd lineair 40% kan doorrekenen naar je afstand per liter E10, wacht ik graag af welke exacte bewijzen er nu zijn.
Heel simpel, ik houd in een Excelbestand sinds de aanschaf (december 2015) van mijn auto de kilomerstanden en aantal getankte liters bij. Zelfde auto, zelfde rijstijl, meerdere tienduizenden km’s en dus ook meerdere jaren om de invloed van seizoenen te beperken. In mijn situatie is het merkbaar minder.

En hoe weet jij dat je de fabrieksopgave haalt? Heb jij bijvoorbeeld je tank leeggegooid en dan exact 5 liter E10 gevuld en gereden tot de tank leeg is? Of lees je het lekker makkelijk van je boordcomputer af?

Wat prijs betreft. Kijk eens naar je eigen bron. Kijk eens naar de maand dat E10 verplicht werd. Zie jij een dusdanig prijsverschil met de maanden ervoor en de maanden erna dat je ziet dat je vanaf dat moment een ander product kreeg?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 20-10-2024

JDx

Ben ik ^

GioStyle schreef op zondag 4 september 2022 @ 19:21:
[...]

Heel simpel, ik houd in een Excelbestand sinds de aanschaf (december 2015) van mijn auto de kilomerstanden en aantal getankte liters bij. Zelfde auto, zelfde rijstijl, meerdere tienduizenden km’s en dus ook meerdere jaren om de invloed van seizoenen te beperken. In mijn situatie is het merkbaar minder.

En hoe weet jij dat je de fabrieksopgave haalt? Heb jij bijvoorbeeld je tank leeggegooid en dan exact 5 liter E10 gevuld en gereden tot de tank leeg is? Of lees je het lekker makkelijk van je boordcomputer af?

Wat prijs betreft. Kijk eens naar je eigen bron. Kijk eens naar de maand dat E10 verplicht werd. Zie jij een dusdanig prijsverschil met de maanden ervoor en de maanden erna dat je ziet dat je vanaf dat moment een ander product kreeg?
Op autoweek kon ik dat altijd bijhouden door de km-stand en het exact aantal getankte liters in te voeren.

Dingen als Games & Music enzo | En 3D/AI/PS hier | CivitAI Models en Prompts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

GioStyle schreef op zondag 4 september 2022 @ 19:21:
[...]

Sowieso is die vergelijking BS, omdat er niet genoeg (bio)ethanol is om bij te mengen is E10 lang niet altijd überhaupt 5% bijgemengd. ;)

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wailing_Banshee
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 10:56

Wailing_Banshee

You're Next

Gisteren bijna het hele land van noord naar zuid door geweest (van Delfzijl naar Hilvarenbeek en terug).

in Delfzijl getankt voor 1,929 (tankstation bij een afrit van de N33)

Er vielen ons 2 dingen op onderweg (eigenlijk alleen auto-(snel)weg gereden, dus A28 en dan A50 helemaal af). Alle merken hadden allemaal ongeveer dezelfde prijzen: rond de 2,15. (95E10). Behalve de Esso. Die had, op 2 stations na, overal 2,24. Er was 1 station met 2,26 en 1 station onder de 2 euro (1,97 ofzo).

En toen we weer thuis waren en bij hetzelfde station als 's morgens tankten, was de prijs 3ct verder naar beneden gegaan :p

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Citroentjuh
  • Laatst online: 18:01
Wailing_Banshee schreef op maandag 5 september 2022 @ 08:11:
Gisteren bijna het hele land van noord naar zuid door geweest (van Delfzijl naar Hilvarenbeek en terug).

in Delfzijl getankt voor 1,929 (tankstation bij een afrit van de N33)

Er vielen ons 2 dingen op onderweg (eigenlijk alleen auto-(snel)weg gereden, dus A28 en dan A50 helemaal af). Alle merken hadden allemaal ongeveer dezelfde prijzen: rond de 2,15. (95E10). Behalve de Esso. Die had, op 2 stations na, overal 2,24. Er was 1 station met 2,26 en 1 station onder de 2 euro (1,97 ofzo).

En toen we weer thuis waren en bij hetzelfde station als 's morgens tankten, was de prijs 3ct verder naar beneden gegaan :p
Sorry, maar wat is je punt van deze post? Sowieso hoef je niet het hele land door te jakkeren om de prijzen te vergelijken, dat kun je in een tank app in een paar minuten uitzoeken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

Citroentjuh schreef op maandag 5 september 2022 @ 08:23:
[...]

Sorry, maar wat is je punt van deze post? Sowieso hoef je niet het hele land door te jakkeren om de prijzen te vergelijken, dat kun je in een tank app in een paar minuten uitzoeken.
Het feit dat het landelijk bijna overal het zelfde is, vind ik behoorlijk uitzonderlijk. Wij rijden wel vaker naar het zuiden en meestal zie je grote verschillen bij de tankstations langs de snelweg (soms wel 20ct verschil). Het feit dat alle merken nu praktisch gelijk waren, op 1 na, die beduidend duurder was, vond ik best wel vreemd.

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

De benzine- en diesel-prijs zal binnenkort wel weer gaan stijgen:
De olielanden die zich in de OPEC hebben verenigd en bondgenoten als Rusland en Kazachstan (OPEC+) zijn van plan om fors minder olie op te pompen. De productie wordt in oktober met 100.000 vaten per dag verlaagt om zo de olieprijzen te stutten.

Door zorgen over een economische recessie en een zwakkere vraag en de coronalockdowns in China zijn de olieprijzen de afgelopen tijd flink gedaald, meldden afgevaardigden bij het overleg van het oliekartel. Het is voor het eerst in een jaar dat de OPEC+ de productie verlaagt.

Daarbij kwam ook het nieuws dat de landen van de G7 akkoord zijn met het plan om de prijzen voor Russische olie af te toppen. Met de invoering van een maximumprijs willen de landen ervoor zorgen dat Rusland minder verdient aan de verkoop van fossiele brandstoffen, waardoor het land zijn oorlog in Oekraïne minder goed zou kunnen financieren.

Het prijsplafond zou vanaf 5 december moeten gaan gelden. Dat is op het moment dat Europa ook Russische olie in de ban doet. Tijdens het overleg werd aangegeven dat op elk moment een nieuwe vergadering gehouden kan worden, afhankelijk van de marktontwikkelingen.
Bron: ]Oliekartel OPEC en bondgenoten gaan minder olie oppompen

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PalingDrone
  • Registratie: September 2017
  • Niet online
Gelukkig afgelopen nacht niet getankt voor 1.93 vanwege de regen.
Vandaag dan maar voor 1.90 een paar liter vers Tinq vocht gekocht, scheelt veel, vorige week woensdag was de "goedkoopste" hier in de buurt nog 1.98..

1 op 14,4 gereden, automaat van 25 jaar oud, relatief korte stukjes, valt me eerlijk gezegd nog wel mee.
Misschien een beetje profijt gehad van de bio ethanol tekorten en de hogere temperaturen/droogte van de laatste tijd.

[ Voor 34% gewijzigd door PalingDrone op 07-09-2022 19:21 ]

• FabiandJ
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
wildhagen schreef op maandag 5 september 2022 @ 17:38:
De benzine- en diesel-prijs zal binnenkort wel weer gaan stijgen:

[...]

Bron: ]Oliekartel OPEC en bondgenoten gaan minder olie oppompen
Eerst zien, 7 september zakte namelijk een vat brent olie met +- $4. Sinds 8 juni toen de prijs voor een vat brent olie $117 was, staat die nu op $92 en heeft die afgelopen donderdag zelfs de $87 aangetikt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheBrut3
Tijd voor een kickje. Diesel is afgelopen weken een stuk meer gestegen dan benzine. Vandaag ook een item op 1 Vandaag dat per 5 december de Russische olie import stopt, daar waar diesel van wordt gemaakt.

Regering lijkt zich enkel te focussen op gas en stroom, maar ik denk dat dieselaars en de transportsector wel eens een hele zware tijd tegemoet gaat.

https://eenvandaag.avrotr...seltekort-te-ver-oploopt/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

En nog steeds geen bericht dat de MRB gaat dalen op diesel.

Ach.. wat zal t de regering interesseren. Als ze maar geld kunnen binnenharken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBrut3
Dennis1812 schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 19:26:
En nog steeds geen bericht dat de MRB gaat dalen op diesel.

Ach.. wat zal t de regering interesseren. Als ze maar geld kunnen binnenharken.
Ik vraag mij af of dat gaat gebeuren. Er is ooit gekozen om diesel lagere accijns te geven dan benzine en in ruil daarvoor hogere MRB. De accijns op diesel is nog steeds lager dan die bij benzine. Al heeft benzine nu een iets hogere tijdelijke verlaging. Het gelijktrekken gaat diesel denk niet redden. Als het er op aan komt zal de transportsector ook wel meer toegewezen krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
Ik rijd ook diesel, maar kan me er niet druk om maken. Vooral de transportsector is de lul.

Het is dat deze nog prima rijdt, best zuinig is en de bijtelling over een drol en 2 knikkers geheven wordt, anders had ik wel verder gekeken naar iets op LPG.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• warhamstr
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 26-12-2023
_JGC_ schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 20:06:
Ik rijd ook diesel, maar kan me er niet druk om maken. Vooral de transportsector is de lul.

Het is dat deze nog prima rijdt, best zuinig is en de bijtelling over een drol en 2 knikkers geheven wordt, anders had ik wel verder gekeken naar iets op LPG.
Tja, zakelijk dieselen is makkelijk natuurlijk :') privé een diesel rijden waar je een jaar geleden nog prima mee uitkwam is wat minder leuk aan 't worden :/

P50/Xeon E3-1505M/64GB/2Tb/Q M2000M 4GB/4K

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
warhamstr schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 20:40:
[...]

Tja, zakelijk dieselen is makkelijk natuurlijk :') privé een diesel rijden waar je een jaar geleden nog prima mee uitkwam is wat minder leuk aan 't worden :/
Als ze wat willen moeten ze die youngtimer regeling afschaffen. 35% bijtelling over 700 euro, 1,5% bijtelling over de nieuwwaarde. Onderhoud, diesel, verzekering, wegenbelasting en fijnstoftoeslag allemaal belastingaftrekbaar en overal de BTW van terugkrijgen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

warhamstr schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 20:40:
[...]

Dat is een beetje mijn situatie.

Maarja, rijdt heerlijk, rijdt zuinig ( 1 op 24 ongeveer aldus de auto zelf), erg ruim, forse trekkracht.
En geen geld voor een EV en de gemeente is volledig anti EV.
Laadpalen is een enorm gedoe en in de voortuin mag ook niet.

Tja. Inruilen voor benzine kan, maar ga ik er dan op vooruit? Betwijfel ik ook eigenlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• warhamstr
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 26-12-2023
Dennis1812 schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 20:48:
[...]

Maarja, rijdt heerlijk, rijdt zuinig ( 1 op 24 ongeveer aldus de auto zelf), erg ruim, forse trekkracht.

Tja. Inruilen voor benzine kan, maar ga ik er dan op vooruit? Betwijfel ik ook eigenlijk.
Beetje een dilemma idd. Met 25000km per jaar, de 'restwaarde' en de meerprijs voor een vergelijkbare benzine auto kan het imo niet uit om 'm weg te doen. Maar de jaarlijkse kosten zijn nu wel extreem.

Beste en meest economische oplossing nu is als de werkgever met een (PH)EV over de brug komt. :)

P50/Xeon E3-1505M/64GB/2Tb/Q M2000M 4GB/4K

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

Dan moet je wel een werkgever hebben die dat faciliteert

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
Dennis1812 schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 20:48:
[...]

Zojuist even berekend, vorige auto was dezelfde maar dan op benzine, ding is gestorven dus toen een iets luxere uitvoering op diesel gepakt.

Oude:
35/maand wegenbelasting
1:14 verbruik
1,96 benzine
20.000 per jaar

Nieuwe:
95/maand wegenbelasting
1:20 verbruik
2,06 diesel
20.000 per jaar

Zit ik op 3220 voor benzine tegen 3200 voor diesel. Nagenoeg gelijk dus. Qua onderhoud merk ik weinig verschil, de jaarlijkse APK is wat duurder vanwege de roetmeting. Verzekering is nagenoeg gelijk.

Waar dan nog verschil zit is dat de diesel nieuw 8K duurder was dan de benzine vanwege hogere BPM, betekent 120 euro extra bijtelling per jaar.

Voor dit verschil ga ik 'm niet omruilen. De vorige heb ik van 750 euro naar 150 moeten afschrijven, zal bij deze niet veel anders zijn als ik 'm inruil.

Ik kan BTW terugkrijgen over de brandstof, ex BTW is het 2734 om 2842. Diesel 108 euro per jaar duurder dan benzine.

[ Voor 4% gewijzigd door _JGC_ op 25-10-2022 10:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThatDutchIdiot
  • Laatst online: 28-04 21:23
TheBrut3 schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 19:15:
Tijd voor een kickje. Diesel is afgelopen weken een stuk meer gestegen dan benzine. Vandaag ook een item op 1 Vandaag dat per 5 december de Russische olie import stopt, daar waar diesel van wordt gemaakt.

Regering lijkt zich enkel te focussen op gas en stroom, maar ik denk dat dieselaars en de transportsector wel eens een hele zware tijd tegemoet gaat.

https://eenvandaag.avrotr...seltekort-te-ver-oploopt/
Met een gezinsuitbreiding op de nabije planning, wordt het voor ons wel steeds heter onder de voeten om onze vertrouwde A1 dieseltje te houden. Een volle tank is de afgelopen weken behoorlijk duurder geworden.

Ik denk dat er steeds meer mensen nu zullen gaan kijken naar een alternatief, ben benieuwd wat een garage op dit moment nog doet met inruil van diesels. De prijs gaat geheid kelderen zodra er echt een probleem met voorraad is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZesBarkiePK
ThatDutchIdiot schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 08:53:
[...]

Met een gezinsuitbreiding op de nabije planning, wordt het voor ons wel steeds heter onder de voeten om onze vertrouwde A1 dieseltje te houden. Een volle tank is de afgelopen weken behoorlijk duurder geworden.

Ik denk dat er steeds meer mensen nu zullen gaan kijken naar een alternatief, ben benieuwd wat een garage op dit moment nog doet met inruil van diesels. De prijs gaat geheid kelderen zodra er echt een probleem met voorraad is.
Gisteren dit nog in het nieuws gelezen.

https://nos.nl/artikel/24...d-van-russische-brandstof

Een collega van mijn rijdt een diesel, die werkt inmiddels 3 dagen per week thuis.

Hij zit ongeveer in hetzelfde schuitje, maar raakt z’n auto niet meer voor een fatsoenlijke prijs kwijt.

LG OLED G5 65" | Playstation 5 Pro LE | Nintendo Switch OLED | Sonos Arc Ultra Sub 4 | 2x Sonos Five Sub Gen 3 | Philips PureProtect Pro 4200 | VW Golf MK 7.5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mawlana
Ik zit hier met een Mercedes A-klasse uit 2016 (gekocht in 2019). >30dkm per jaar. :') Circa 10dkm aan vakanties. Even op en neer naar familie is al 260km retour. Werk is nagenoeg om de hoek (30km retour, maar met veel thuiswerkdagen). Mrb € 115 per maand, en dure diesel... 8)7

De auto kost me een godsvermogen zo. |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marco-Peters
Mawlana schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 10:00:
De auto kost me een godsvermogen zo. |:(
Misschien ruilen met iemand die een A-Segmenter rijdt? Op de diesel na, is die auto toch altijd al duur geweest in wegenbelasting en verzekering? Ik heb geen medelijden, met de mensen die een benzine of diesel slurpende auto hebben.

Al heel lang is er ook keuze uit zuinige auto's, zo ook in Duitse segment. Neem de BMW i3 dan je tot 2025 geen wegenbelasting hoeven te betalen en tot voor kort, kon je nog bij de Lidl gratis laden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mawlana
Marco-Peters schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 10:07:
[...]

Misschien ruilen met iemand die een A-Segmenter rijdt? Op de diesel na, is die auto toch altijd al duur geweest in wegenbelasting en verzekering? Ik heb geen medelijden, met de mensen die een benzine of diesel slurpende auto hebben.
A-segment, serieus? Niet echt de ideale auto voor twee volwassenen (+ kinderwens) die ook graag met de auto op vakantie gaan.

Met de relatief goedkope diesel was die hoge mrb te overzien, maar nu niet meer.
Al heel lang is er ook keuze uit zuinige auto's, zo ook in Duitse segment. Neem de BMW i3 dan je tot 2025 geen wegenbelasting hoeven te betalen en tot voor kort, kon je nog bij de Lidl gratis laden.
Dat ik de maandelijkse kosten van de huidige auto kan betalen betekent niet dat ik ff een nieuwe auto kan kopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheBrut3
Marco-Peters schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 10:07:
Je doet alsof er een Mercedes S AMG wordt gereden. De A klasse is de kleinste Mercedes diesel en heeft 2 motoren. 1 heeft een NEDC verbruik van 3,7l/100km en weegt 1325kg, de ander 4l/100km en weegt 1385kg. In beide versies ga ik uit van een automaat.

Mijns inziens is dat niet een auto onder de noemer diesel slurper.
In dit geval worden er extreem veel privékilometers gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YellowCube
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 16:23

YellowCube

Wait...what?

Mawlana schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 10:18:
[...]

A-segment, serieus? Niet echt de ideale auto voor twee volwassenen (+ kinderwens) die ook graag met de auto op vakantie gaan.

Met de relatief goedkope diesel was die hoge mrb te overzien, maar nu niet meer.

[...]

Dat ik de maandelijkse kosten van de huidige auto kan betalen betekent niet dat ik ff een nieuwe auto kan kopen.
dan is dit het toch?
geen alternatief.

My doctor says that I have a malformed public-duty gland and a natural deficiency in moral fibre and that I am therefore excused from saving the world

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marco-Peters
Mawlana schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 10:18:
[...]

Wij gaan al twee jaren met een A-segmenter op vakantie, dat gaat prima: past meer in die auto's dan jij je voor kunt stellen. Behalve dan een Aygo... dat is dan ook wel echt een super klein autootje.

Wij zijn ook afgelopen zomer met drie volwassen en een peuter op vakantie geweest, bijna 5000km met onze A-segmenter afgelegd. De auto was tot de nok gevuld en natuurlijk gaat dit makkelijker in de zomer, dan in de winter. Dikke truien nemen meer plaats in beslag, dan een paar t-shirts.

Je wilt wel premium rijden, maar nu klaag je over de kosten daarvan. Dan zou je naar mijn toch eens na moeten denken, om kleiner te gaan rijden. Wat levert die diesel nog op? Wellicht kun je daar een nette tweedehands Hyundai i10 van krijgen _O-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marco-Peters
TheBrut3 schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 10:21:
[...]

Je doet alsof er een Mercedes S AMG wordt gereden. De A klasse is de kleinste Mercedes diesel en heeft 2 motoren. 1 heeft een NEDC verbruik van 3,7l/100km en weegt 1325kg, de ander 4l/100km en weegt 1385kg. In beide versies ga ik uit van een automaat.

Mijns inziens is dat niet een auto onder de noemer diesel slurper.
In dit geval worden er extreem veel privékilometers gemaakt.
Oh sorry: ik dacht inderdaad dat het een grote Mercedes was. Wat is dan mis met een A-segmenter, een buurtbewoner in de straat rijdt ook zo'n kleine Mercedes. Daar krijg je misschien een trui meer in, dan wat in een A-segmenter zoals een Hyundai i10 past.

Als de diesel te duur is, dan moet je deze gewoon weg doen voor een verstandige auto. Inplaats van te klagen, dat je het niet meer kunt betalen. Maar het is wel plezant om te lezen hoor :)

Langer wachten, zorgt er enkel voor dat die diesel nog minder waard wordt. Wanneer er echt een tekort aan diesel is, wilt niemand voorlopig een diesel auto kopen. Dus ik zou hem nu inruilen, voordat het te laat is.

[ Voor 10% gewijzigd door Marco-Peters op 27-10-2022 10:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• psy
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 13-08 13:05

psy

Ik ben nog steeds een zeer tevreden LPG rijder. Ook al rijd ik niet echt veel meer (van 20.000 per jaar naar ongeveer 10.000) en zijn de MRB kosten voor een 1550 kg auto relatief hoog a € 110, de altijd lage brandstofkosten helpen enorm.

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mawlana
Marco-Peters schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 10:23:
[...]

Wij gaan al twee jaren met een A-segmenter op vakantie, dat gaat prima: past meer in die auto's dan jij je voor kunt stellen. Behalve dan een Aygo... dat is dan ook wel echt een super klein autootje.

Wij zijn ook afgelopen zomer met drie volwassen en een peuter op vakantie geweest, bijna 5000km met onze A-segmenter afgelegd. De auto was tot de nok gevuld en natuurlijk gaat dit makkelijker in de zomer, dan in de winter. Dikke truien nemen meer plaats in beslag, dan een paar t-shirts.
Ik word claustrofobisch van een A-segment (Hyundai i10, Aygo, VW Up etc). Ik zat laatst in een i10 van m'n tante, dat was voorin niet fijn om te zitten met m'n lange benen - de achterbank van m'n A-klasse is ook een no-go voor mij trouwens. Ik houd het daar geen uren in vol, sorry.
Je wilt wel premium rijden, maar nu klaag je over de kosten daarvan. Dan zou je naar mijn toch eens na moeten denken, om kleiner te gaan rijden. Wat levert die diesel nog op? Wellicht kun je daar een nette tweedehands Hyundai i10 van krijgen _O-
Ik heb het even opgezocht: de eerste tankbeurt was € 1,29 per liter (eind 2019). De hogere mrb was toen te overzien gezien de vele kilometers. Ik ben pas gaan klagen toen diesel duurder werd dan benzine (net zoals de i3-rijders die nu klagen over hogere stroomtarieven) - gelukkig is klagen nog gratis. ;)

Zo premium is die A-klasse met een 1.5 Renault motorblok trouwens ook niet.

Ik durf niet eens te vragen hoeveel de auto oplevert, want dat zal niet veel zijn. Heel soms hoop ik dat de auto gewoon wordt gestolen - levert me waarschijnlijk meer op. :X
Marco-Peters schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 10:29:
[...]

Oh sorry: ik dacht inderdaad dat het een grote Mercedes was. Wat is dan mis met een A-segmenter, een buurtbewoner in de straat rijdt ook zo'n kleine Mercedes. Daar krijg je misschien een trui meer in, dan wat in een A-segmenter zoals een Hyundai i10 past.

Als de diesel te duur is, dan moet je deze gewoon weg doen voor een verstandige auto. Inplaats van te klagen, dat je het niet meer kunt betalen. Maar het is wel plezant om te lezen hoor :)

Langer wachten, zorgt er enkel voor dat die diesel nog minder waard wordt. Wanneer er echt een tekort aan diesel is, wilt niemand voorlopig een diesel auto kopen. Dus ik zou hem nu inruilen, voordat het te laat is.
Courante auto's zijn op dit moment ook niet betaalbaar. Ik kan niet even tienduizenden euro's kwijt voor een auto, en private lease is met m'n kilometrage onbetaalbaar.

Misschien toch maar eens solliciteren op een functie met lager salaris maar mét leaseauto. Onder de streep is dat waarschijnlijk voordeliger. _O-

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Spotmatic
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 18:30

Spotmatic

Ken sent me

Je zal maar net die persoon zijn waar alles financieel in het honderd loopt door gestegen gas- en stroomprijzen, terwijl je met je privé dieselauto op je werk 100km verderop probeert te komen. Een auto die ineens niks meer waard is, vervangers die niet meer te betalen zijn, een ander huis dichter bij het werk regelen er niet in zit. Ach ja, dan maar je vaste contract na 25 jaar opzeggen en ergens in de buurt werk zoeken. Want een vast contract is toch niks meer waard als je daar je vaste lasten niet van kunt betalen.

Wellicht is veel minder werken (en minder verdienen, met een simpelere baan) een goede optie. Eens uitrekenen wat dat scheelt met al die toeslagen die er bestaan. ;)

Op een meer serieuze noot: ik ga gewoon deze shit uitzitten in plaats van in de stress te schieten van elke scheet in de samenleving. Ze doen maar, ik zie wel waar het schip uiteindelijk strandt. Het laatste wat ik wil is in de privé-situatie alles te veranderen terwijl achteraf blijkt dat het totaal niet nodig was geweest.

Trotse Volkswagen T1 en T3 bezitter

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

Mawlana schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 10:54:
[...]
Courante auto's zijn op dit moment ook niet betaalbaar. Ik kan niet even tienduizenden euro's kwijt voor een auto, en private lease is met m'n kilometrage onbetaalbaar.
Wij zijn (nu) blij dat we eind januari 2020 die nieuwe (gebruikte) auto hebben gekocht. Volgens mij zouden we nu een heel stuk duurder uit zijn. We hebben ons in 2020 en 2021 wel eens afgevraagd of we het ook hadden gedaan als we hadden geweten wat er binnen 2 maanden na aanschaf zou gebeuren, maar dat doen we sinds dit jaar niet meer :p

(behalve dat deze auto toch weer lekkerder rijdt, omdat hij 10 jaar nieuwer is dan de vorige :D)
Spotmatic schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 11:44:
Op een meer serieuze noot: ik ga gewoon deze shit uitzitten in plaats van in de stress te schieten van elke scheet in de samenleving. Ze doen maar, ik zie wel waar het schip uiteindelijk strandt. Het laatste wat ik wil is in de privé-situatie alles te veranderen terwijl achteraf blijkt dat het totaal niet nodig was geweest.
Dit. We houden er wel rekening mee, met name met de "bespaarbare" uitgaven, maar om er nou voor in de stress te schieten? Nu hebben wij het wel makkelijk praten, omdat we alles nog kunnen betalen (2 ervaren ICT'ers, fulltime, zonder kinderen), maar elke keer in de stress schieten lijkt me sowieso niet gezond...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psy

psy

Spotmatic schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 11:44:
Een auto die ineens niks meer waard is, vervangers die niet meer te betalen zijn
Dat vind ik niet helemaal fair.....dan heb je de afgelopen jaren toch niet voldoende op zitten letten. Diesel zit al sinds dieselgate in het verdomhoekje. En speelt al sinds 2015. Zeker de afgelopen jaren is de prijs van gebruikte dieselauto's achteruit gegaan en al helemaal de inruilwaarde.

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WiLLoW_TieN
Ben zo BLIJ dat ik mijn Mercedes C 180CDI ( W204 '13 ) diesel op 1 Okt. nog redelijk goed heb kunnen verkopen. Toen diesel nog tussen de €1,08 ~ €1,40 zat was het nog interessant voor mij bij circa 24.000km

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IB1O4KMfYN_-0o5XZqgO3Ng-7vs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VyWNOqkQCDSd0bCbd3alMB0C.jpg?f=fotoalbum_large

Rij nu een behoorlijk 'oudere' Nissan Primera Acenta 1.8 16v '05 op benzine en deze doet minimaal 1 op 14.
( Wilde perse een auto van dezelfde afmeting en met nagenoeg dezelfde opties )
Dit is bij gecombineerd gebruik....snelweg....korte ritjes
Heb nu ook mijn thuiswerkdag verplaatst van Woensdag naar Vrijdag.
Hierdoor maak ik al behoorlijk wat minder km's. Streefdoel is nu 16.000km per jaar.
Het verschil in kosten per jaar ( wegenbelasting + verzekering ) scheelt al zoveel dat ik met de Nissan circa 9400km kan rijden voordat de Mercedes ook maar 1km zou hebben gereden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qVPU6iss2s18C5S7uwNPAnTPH3A=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mmXgHd39s61Hnd8jYptV4cYC.jpg?f=fotoalbum_large
Dit is per jaar gezien.

De Mercedes was nog All-Risk verzekerd. De 'oudere' Nissan nu WA+ ( = mini-casco )

[ Voor 78% gewijzigd door WiLLoW_TieN op 27-10-2022 13:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spotmatic

Spotmatic

Ken sent me

psy schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 12:06:
[...]

Dat vind ik niet helemaal fair.....dan heb je de afgelopen jaren toch niet voldoende op zitten letten. Diesel zit al sinds dieselgate in het verdomhoekje. En speelt al sinds 2015. Zeker de afgelopen jaren is de prijs van gebruikte dieselauto's achteruit gegaan en al helemaal de inruilwaarde.
Dat is NIET waar. Tot zeer recent waren vrij recente dieselautos gewoon gewild en aan de prijs, ook mede door de chiptekorten. Sinds dieselgate waren de prijzen juist flink gestegen. Dat weet ik omdat ik onze huidige auto uit 2015 in 2019 kocht en voor de prijzen van toen krijg ik geen vergelijkbare auto meer. Zelfs niet als ik de inflatie erbij tel.

Heck, dezelfde auto met dezelfde kilometerstand zou, als ik die nu zou moeten kopen, hetzelfde kosten. Alleen dus 3 jaar ouder. Dus hoezo afschrijving...

Het kan zijn dat die prijzen nu wel instorten. We gaan het zien.

[ Voor 12% gewijzigd door Spotmatic op 27-10-2022 12:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YellowCube
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 16:23

YellowCube

Wait...what?

Spotmatic schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 12:35:
[...]

Dat is NIET waar. Tot zeer recent waren vrij recente dieselautos gewoon gewild en aan de prijs, ook mede door de chiptekorten. Sinds dieselgate waren de prijzen juist flink gestegen. Dat weet ik omdat ik onze huidige auto uit 2015 in 2019 kocht en voor de prijzen van toen krijg ik geen vergelijkbare auto meer. Zelfs niet als ik de inflatie erbij tel.

Heck, dezelfde auto met dezelfde kilometerstand zou, als ik die nu zou moeten kopen, hetzelfde kosten. Alleen dus 3 jaar ouder. Dus hoezo afschrijving...

Het kan zijn dat die prijzen nu wel instorten. We gaan het zien.
dat kan, ondanks dat het lastig te controleren is, wel zo zijn, maar de waarheid ligt natuurlijk ergens in het midden. De populariteit en verkoop van diesels keldert al jaren, zowel in NL als in de rest van Europa om uiteenlopende redenen.
En, als je dit topic en de delen er voor doorleest, zul je zien dat diesel weliswaar nooit duurder was dan benzine, maar wel dat er momenten waren dat de verschillen zo klein waren dat het voordeel van diesel nagenoeg verdampte.
Dus als je de afgelopen jaren een diesel gekocht hebt met het idee dat je daarmee het voordeligste uit was, heb je ben ik bang toch echt wat dingen gemist.

My doctor says that I have a malformed public-duty gland and a natural deficiency in moral fibre and that I am therefore excused from saving the world

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spotmatic

Spotmatic

Ken sent me

YellowCube schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 13:01:
[...]
En, als je dit topic en de delen er voor doorleest, zul je zien dat diesel weliswaar nooit duurder was dan benzine, maar wel dat er momenten waren dat de verschillen zo klein waren dat het voordeel van diesel nagenoeg verdampte.
Dus als je de afgelopen jaren een diesel gekocht hebt met het idee dat je daarmee het voordeligste uit was, heb je ben ik bang toch echt wat dingen gemist.
Het voordeel is er op zich voor ons nog steeds wel, in de vorm van veel zuiniger zijn t.o.v. een benzineauto (niet hybride) van hetzelfde merk en type. En andere voordelen die daarbij horen zoals maar 1x in 1000-1200km hoeven te tanken en minder motorslijtage (wat wel bij een diesel schijnt te horen).

(En, in dit specifieke geval, 0 reparatiekosten sinds we de auto hebben hoewel we in die periode van 160.000 km naar 300.000 km zijn gegaan. Dat is nog het meest verbazingwekkende en ik denk dat de 100 km/u maximumsnelheid daar ook aan heeft bijgedragen, alsmede het feit dat de auto nooit een trekhaak heeft gehad en op die manier dus ook niet bij een vorige eigenaar is "mishandeld". Daarbij dat de auto alleen op de snelweg komt. Gevoelsmatig rijdt de auto echt ook nog als nieuw).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
  • Nu online
Ik vind het altijd knap dat mensen tienduizenden tot wel honderdduizend kilometer kunnen rijden zonder onderhoudskosten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Spotmatic

Spotmatic

Ken sent me

GioStyle schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 17:10:
Ik vind het altijd knap dat mensen tienduizenden tot wel honderdduizend kilometer kunnen rijden zonder onderhoudskosten.
Als dat over mij gaat: normale onderhoudskosten heb ik zeker wel gehad. Maar dus geen reparaties en defecten.

Op onderhoud beknibbelen is de (vroege) doodsteek voor veel auto's.

[ Voor 9% gewijzigd door Spotmatic op 27-10-2022 17:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
  • Nu online
Spotmatic schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 17:21:
[...]

Als dat over mij gaat: normale onderhoudskosten heb ik zeker wel gehad. Maar dus geen reparaties en defecten.
Ah, bedoel je dat op die manier. Tja, op die manier heb ik nog nooit reparatiekosten gehad aan auto’s. Op het moment dat je onderhoud doet of laat doen, dan heb je geen last van reparatiekosten, want die ben je immers voor door onderhoud te doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Spotmatic

Spotmatic

Ken sent me

GioStyle schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 17:25:
[...]

Ah, bedoel je dat op die manier. Tja, op die manier heb ik nog nooit reparatiekosten gehad aan auto’s. Op het moment dat je onderhoud doet of laat doen, dan heb je geen last van reparatiekosten, want die ben je immers voor door onderhoud te doen.
Banden, remmen, filters, vloeistoffen, distributie. Dat was het (in ons bezit).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroentjuh82
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 13:23
Duitsland begint weer aantrekkelijker te worden met benzine a 1.79. Heb het ook al 1.77 gezien afgelopen dagen. Goedkoopste hier 1.89 bij Fieten. In Anholt 1.82 bij Shell. Bij Fieten zal nog een actie komen omdat er nog 1 open gaat.

Denk soms met weemoed terug aan de prijs 2 jaar geleden en 2016 toen was het nog meer als 50 cent goedkoper in Duitsland. In Doetinchem was toen een actie in 2017 met opening van een pomp voor 0.99

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marco-Peters
Daar ben ik altijd een beetje jaloers om: dan ga ik bij mijzelf denken? Ben ik nou echt zo'n grote idioot, dat ik als een trouw hondje al het onderhoud netjes op tijd laat uitvoeren?

Maar aan de andere kant: als brandstof steeds duurder wordt, dan denk ik dat meer mensen gaan bezuinigen op het onderhoud. Alleen de APK is verplicht, voor de rest moet je netjes je wegenbelasting en verzekering betalen. Echter onderhoud is helaas geen verplichting :-(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fisherman
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 16:02
In geval van een elektrische auto kan dat heel goed. Die zijn nagenoeg onderhoudsvrij. Alleen vloeistoffen controleren en ophanging/remmerij. Vooral remmen kunnen door te weinig gebruik gaan roesten.
Verder kan je met genoeg panelen op je dak vrijwel gratis rijden het hele jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
  • Nu online
fisherman schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 19:51:
[...]

In geval van een elektrische auto kan dat heel goed. Die zijn nagenoeg onderhoudsvrij. Alleen vloeistoffen controleren en ophanging/remmerij. Vooral remmen kunnen door te weinig gebruik gaan roesten.
Verder kan je met genoeg panelen op je dak vrijwel gratis rijden het hele jaar.
Juist, en je auto rijdt niet op rubber? Of valt dat niet onder onderhoudskosten?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ZesBarkiePK
Spotmatic schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 17:07:
[...]

Het voordeel is er op zich voor ons nog steeds wel, in de vorm van veel zuiniger zijn t.o.v. een benzineauto (niet hybride) van hetzelfde merk en type. En andere voordelen die daarbij horen zoals maar 1x in 1000-1200km hoeven te tanken en minder motorslijtage (wat wel bij een diesel schijnt te horen).

(En, in dit specifieke geval, 0 reparatiekosten sinds we de auto hebben hoewel we in die periode van 160.000 km naar 300.000 km zijn gegaan. Dat is nog het meest verbazingwekkende en ik denk dat de 100 km/u maximumsnelheid daar ook aan heeft bijgedragen, alsmede het feit dat de auto nooit een trekhaak heeft gehad en op die manier dus ook niet bij een vorige eigenaar is "mishandeld". Daarbij dat de auto alleen op de snelweg komt. Gevoelsmatig rijdt de auto echt ook nog als nieuw).
Je bent er duidelijk zuinig op geweest en dat draagt natuurlijk ook bij aan de levensduur. Maar met zoveel kilometers slijt je als het ware ook mee met de auto en vaak merk je het niet als de koppeling, versnelling bak of schokbrekers op beginnen te raken.

Ik dacht dat mijn Golf TSI uit 2019 nog zo goed als nieuw was, totdat ik een ritje in een gloednieuwe Golf van een vriend ging maken. Toen ik daarna weer in m’n auto eigen ging rijden, vielen er toch wel wat dingen op.

Daarna heeft een Tweaker op het forum mijn auto van nieuwe schokdempers een veren voorzien en ben ik onlangs naar een garage geweest om het inlaattraject met walnootgranulaat te laten reinigen. Dit laatste is wel een TSI motor specifiek iets.

Maar dit zijn geen dingen die iedere garage zomaar even kan of meeneemt wil je je auto echt in topconditie houden.
Marco-Peters schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 18:38:
[...]

Daar ben ik altijd een beetje jaloers om: dan ga ik bij mijzelf denken? Ben ik nou echt zo'n grote idioot, dat ik als een trouw hondje al het onderhoud netjes op tijd laat uitvoeren?

Maar aan de andere kant: als brandstof steeds duurder wordt, dan denk ik dat meer mensen gaan bezuinigen op het onderhoud. Alleen de APK is verplicht, voor de rest moet je netjes je wegenbelasting en verzekering betalen. Echter onderhoud is helaas geen verplichting :-(
Nee juist niet. Ik heb het nu niet over forum leden, maar er zijn er genoeg die van APK naar APK rijden en garages die daar maar al te graag bij helpen. Het maakt ze niet uit hoe de auto rijdt, als de auto maar rijdt. Een koppeling waar je twee benen voor nodig hebt of een rempedaal dat de eerste paar centimeter niks doet. Het is echt waar. Als je een beetje zuinig op je auto bent ga je er gewoon 1x per jaar mee naar een goede garage voor een beurt. En nee, een dealer is niet per se een goede garage.

[ Voor 23% gewijzigd door ZesBarkiePK op 27-10-2022 20:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psy

psy

Ik reserveer eigenlijk al jaren 100 euro per maand voor onderhoud & banden. Fijne is dat ik nooit hoef na te denken over deze kosten. Nieuwe distributie a 800 euro? Nieuwe schijfremmen en blokken? Prijzige posten maar aangezien het uit de gereserveerde pot gaat boeit het me niet. Het is in te calculeren.

Bij 20.000 p/jaar was dat voldoende, maar ik merk nu dat zelfs bij 10.000 p/jaar dit nodig blijft. Banden en remmen slijten sneller door meer stadsverkeer...maar inflatie speelt ook een rol.

Dit is wat mij betreft wel een onderdeel waarbij ik verwacht dat een EV een stuk beter scoort, al zullen banden een belangrijk onderdeel blijven. Die slijten nog harder bij EV lijkt me (gewicht).
Overigens vind ik het onderdeel accu het enige twijfelpunt bij een EV. Als zo'n ding stuk gaat heb je wel een probleem, en dat valt niet op te vangen met een potje.

[ Voor 22% gewijzigd door psy op 28-10-2022 11:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• psy

psy

MAX3400 schreef op zondag 4 september 2022 @ 18:31:
[...]

Simpele rekensom, de verbrandingswaarde van euro 95 is hoger dan E5 en E10

Benzine 33 MJ/liter
E5, 95% en 5%, 0.95*33+0.05*22 is 32.45 MJ/liter
E10, 90% en 10%, 0.9*33+0.1*22 is 31.9 MJ/liter

Bron https://vanderworp.org/tr...ne-e5-e10-ron95-of-ron98/

Je komt dus minder ver op een tank E10. Volgens mij wordt je daar wel voor gecompenseerd in de vorm van een lagere prijs voor het gehalte E10.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Nu online

MAX3400

psy schreef op vrijdag 28 oktober 2022 @ 11:14:
[...]

Simpele rekensom, de verbrandingswaarde van euro 95 is hoger dan E5 en E10

Benzine 33 MJ/liter
E5, 95% en 5%, 0.95*33+0.05*22 is 32.45 MJ/liter
E10, 90% en 10%, 0.9*33+0.1*22 is 31.9 MJ/liter

Bron https://vanderworp.org/tr...ne-e5-e10-ron95-of-ron98/

Je komt dus minder ver op een tank E10. Volgens mij wordt je daar wel voor gecompenseerd in de vorm van een lagere prijs voor het gehalte E10.
Wat me meer opvalt; het verschil tussen E5 en E10. In verbranding minder dan 2% verschil, aan de pomp soms wel 10% prijsverschil.

Houdt dat dan in bij lineair doorrekenen, dat "euro95" dan nu nog eens 10 tot 12 % duurder zou zijn dan E5?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psy

psy

MAX3400 schreef op vrijdag 28 oktober 2022 @ 11:23:
[...]

Wat me meer opvalt; het verschil tussen E5 en E10. In verbranding minder dan 2% verschil, aan de pomp soms wel 10% prijsverschil.

Houdt dat dan in bij lineair doorrekenen, dat "euro95" dan nu nog eens 10 tot 12 % duurder zou zijn dan E5?
Dat komt volgens mij veel meer omdat E5 tegenwoordig het oude Euro 98 is, met dan 5% ethanol, en juist door alle zogenaamde additieven in een of andere "Super" vorm plus het hogere octaangehalte zorgen voor een veel hogere prijs.

Ik dacht dat het oude Euro 95 in een E5 smaakje niet (meer) te krijgen was?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hardware-lover
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

psy schreef op vrijdag 28 oktober 2022 @ 11:00:
[knip]
Overigens vind ik het onderdeel accu het enige twijfelpunt bij een EV. Als zo'n ding stuk gaat heb je wel een probleem, en dat valt niet op te vangen met een potje.
Wel iets om idd in het achterhoofd te houden, er is nog te weinig informatie beschikbaar op dat gebied (los van het verlies aan accucapaciteit wat ze allemaal wel hebben), maar als je dit overkomt maak je toch een flinke inhaalslag met je onderhoudskosten ;w maximum batterij niveau verminderd

Testing, one, two ...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fisherman
GioStyle schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 19:57:
[...]

Juist, en je auto rijdt niet op rubber? Of valt dat niet onder onderhoudskosten?
Banden zijn niet een hele grote koste post. Het is gewoon zeer goedkoop rijden in een elektrische auto. Verzekering is ook niet duurder. Behalve een paar tientjes per maand verzekeringspremie kan je dus het hele jaar bijna gratis autorijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZesBarkiePK
hardware-lover schreef op vrijdag 28 oktober 2022 @ 12:35:
[...]

Wel iets om idd in het achterhoofd te houden, er is nog te weinig informatie beschikbaar op dat gebied (los van het verlies aan accucapaciteit wat ze allemaal wel hebben), maar als je dit overkomt maak je toch een flinke inhaalslag met je onderhoudskosten ;w maximum batterij niveau verminderd
Langzaam opladen, gewoon thuis aan de 230V dan gaat je accu het langste mee. Snellaadstations verkorten de levensduur van een accu aanzienlijk. Koop je een tweedehands EV kan je overigens laten uitlezen wat de huidige accu capaciteit is. Wel zo handig als je weet wat je koopt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hardware-lover
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

ZesBarkiePK schreef op vrijdag 28 oktober 2022 @ 17:00:
Langzaam opladen, gewoon thuis aan de 230V dan gaat je accu het langste mee. Snellaadstations verkorten de levensduur van een accu aanzienlijk. Koop je een tweedehands EV kan je overigens laten uitlezen wat de huidige accu capaciteit is. Wel zo handig als je weet wat je koopt.
Ik weet het, heb mij er een tijdje serieus in verdiept, in mijn situatie (nog) niet aantrekkelijk genoeg. Ik doe het voorlopig toch nog maar met een vehicle wat "eer" doet aan de TS ;)

Is voor mij nog prima te behappen vwb kosten (ik bezuinig niet op onderhoud), al kan ik mij de frustratie van anderen ook heel goed voorstellen.

Testing, one, two ...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TheBrut3
fisherman schreef op vrijdag 28 oktober 2022 @ 15:28:
Behalve een paar tientjes per maand verzekeringspremie kan je dus het hele jaar bijna gratis autorijden.
En die zonnepanelen om de auto te laden komen zomaar aanwaaien? Plus je moet dan thuiswerken, want dan moet de auto thuis staan om op te laden. In het weekend ook zorgen dat je niet op visite gaat overdag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marco-Peters
GioStyle schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 19:57:
[...]

Nee, maar hoelang je banden mee gaan heb je toch echt zelf in grip: mijn vader en ik, hebben precies dezelfde vierseizoensbanden. Waarbij ik ze al jaren op de auto heb zitten, terwijl mijn vader ze een stuk minder lang heeft.

Hij rijdt vele malen minder KM's dan mij, maar ik weet uit ervaring dat hij voor iedere drempel remt en ook bijvoorbeeld rotonde. Echter ik neem gewoon op tijd mijn voet van het gas, zowel bij rotondes als drempels. Ik rem bij rotondes eigenlijk alleen, als het moet :+

Het resultaat: ik heb al meer dan 50k gereden met de vierseizoensbanden, waarbij de voorste nu ietsjes onder de 4mm zitten. Nu zijn het dus feitelijk zomerbanden, dus geen wintersport dit jaar of ik moet nieuwe banden kopen. Wat ik niet wil doen, want ook bij vierseizoensbanden is de minimale profieldiepte 1.6mm. Mijn pa zit ook al tegen de 4mm aan, terwijl hij slechts een fractie van de km's gereden heeft in vergelijking met mij.

Al is het belangrijker dat op de achteras, de banden zitten met het meeste profiel. Zolang die niet onder de 4mm komen en de banden op de vooras, nog voldoende profiel hebben. Tot die tijd stel ik het wisselen van de banden gewoon uit.

Je kunt dan een discussie over de verkeersveiligheid beginnen: maar de wetgever heeft bepaald, dat 1.6mm nog veilig genoeg is. En als ik nu de banden zou vervangen, gaat mijn brandstofverbruik ook omhoog. Want nieuwe banden zorgen voor een hoger verbruik, dan autobanden welke al de helft van hun profiel kwijt zijn.

Oh en mijn vader controleert niet regelmatig de bandenspanning, dat draagt natuurlijk ook bij aan overmatige slijtage van de banden. Maar banden op spanning brengen is ook een vorm van onderhoud _O-

[ Voor 8% gewijzigd door Marco-Peters op 28-10-2022 19:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fisherman
TheBrut3 schreef op vrijdag 28 oktober 2022 @ 17:52:
[...]

En die zonnepanelen om de auto te laden komen zomaar aanwaaien? Plus je moet dan thuiswerken, want dan moet de auto thuis staan om op te laden. In het weekend ook zorgen dat je niet op visite gaat overdag.
Ik werk bijna altijd thuis en zonnepanelen heb je binnen een jaar terugverdiend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

En ook nog een dak nodig waar er genoeg oppassen voor verbruik en EV en een eigen oprit.

En een baan waarin je dus thuis werkt
Nogal wat voorwaarden

Pagina: 1 ... 20 ... 25 Laatste