maximum batterij niveau verminderd

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Lindert
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 22-05-2022
Tesla kort na 8 jaar garantie melding "maximum batterij niveau verminderd" .
Tesla gebeld en afspraak gemaakt en ja hoor batterij moet compleet vervangen worden, kosten E 12K.

Gevraagd of dit vaker voorkomt aangezien ik ook gegoogeld had en her en der wel meldingen zag, maar volgens de monteur is dit sporadisch.
Echter bij navraag aan een Tesla onafhankelijke monteur en deze gaf te kennen dat dit nu voor hem de zoveelste Tesla in nog geen 2 maanden is waarvan de batterij volledig vervangen moet worden, dus kassa voor Tesla.

De batterijen zijn gecodeerd (welke alleen Tesla ze kan vervangen) waardoor men als ze hun auto willen blijven rijden geconfronteerd worden om het bedrag in een keer te betalen.

Riekt naar manipulatief handelen van Tesla....... 8 jaar garantie voorbij en dan "bam" batterij laten vervangen.
Gevraagd aan Tesla voor een coulance maar dat kennen ze niet. Het is precies 8 jaar en daarna betalen.

Voor Tesla bezitters is het raadzaam om hun Tesla voor einde garantie goed na te denken wat ze willen doen met hun Tesla, want als ik de zoveelste ben die hiermee te kampen heeft dan zullen de andere autobezitters door Tesla niet ontzien worden.

Kortom zijn er meer mensen die een Tesla uit 2013 hebben die hier tegen aan gelopen zijn.......

[ Voor 5% gewijzigd door Lindert op 04-05-2022 12:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 07:43
Hoe groot is de accu? 12k incl BTW en montage? Vind het nog best meevallen eigenlijk. Hoeveel kilometers heb je gereden?

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 04-05 21:00
Inspired schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 13:19:
Hoe groot is de accu? 12k incl BTW en montage? Vind het nog best meevallen eigenlijk. Hoeveel kilometers heb je gereden?
Hoe kan je eerst een vraag stellen over de grootte van de accu, om direct daarna een uitspraak te doen over of het duur is of niet, zonder antwoord te hebben op die vraag? :P

The devil is in the details.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 472287

Tja, dat je meer problemen met de accu vind op internet is natuurlijk niet zo gek. Er zijn een hoop van die dingen verkocht en het is zo'n beetje het grootste slijtageonderdeel op de auto, buiten de normale verbruikers zoals banden etc.

Je hebt weinig keuze als Tesla niet meewerkt, tenzij je een lange en dure rechtzaak in wilt duiken waarvan de uitkomst zeker niet overtuigend in jou voordeel is.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 04-05 17:22

Croga

The Unreasonable Man

Ik vindt helemaal niet mee vallen. Een beetje afhankelijk natuurlijk van welke Tesla het is maar als je op een auto van 50'000 euro na 8 jaar 12'000 aan kosten hebt dan is dat ding bijna total loss!

De belangrijkere vraag is; wat betekend "Maximum batterij niveau vermindert"? Is dat 1% minder, 10% minder, 40% minder?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 472287

Hahn schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 13:22:
[...]

Hoe kan je eerst een vraag stellen over de grootte van de accu, om direct daarna een uitspraak te doen over of het duur is of niet, zonder antwoord te hebben op die vraag? :P
Ik dacht dat Tesla altijd dezelfde maat Accu in de auto's plempt en die softwarematig afknijpt? kan me vergissen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
[...]

Omdat de accu sowieso minimaal 85kWh is afaik. Als het dan incl montage en BTW is vind ik het best meevallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
Croga schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 13:23:
Ik vindt helemaal niet mee vallen. Een beetje afhankelijk natuurlijk van welke Tesla het is maar als je op een auto van 50'000 euro na 8 jaar 12'000 aan kosten hebt dan is dat ding bijna total loss!

De belangrijkere vraag is; wat betekend "Maximum batterij niveau vermindert"? Is dat 1% minder, 10% minder, 40% minder?
Model S uit 2013 voor 50k? Reken maar op het dubbele.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• turkeyhakan
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 06:31
Je kunt wellicht ook voor een accu revisie kiezen? Zullen vast bedrijven zijn die dat uitvoeren en er garantie op geven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tux3.14
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 22:59
turkeyhakan schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 13:39:
Je kunt wellicht ook voor een accu revisie kiezen? Zullen vast bedrijven zijn die dat uitvoeren en er garantie op geven.
Dit inderdaad. Soms kan 1 of meer defecte cellen er voor zorgen dat een groot deel of de gehele accu brak werkt. Al verwacht ik dat dit ook wel aan de prijs is, aangezien er best wel wat cellen inzitten wat doorgemeten moet worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rmathijssen
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 07:30
Lindert schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 12:52:
Gevraagd of dit vaker voorkomt aangezien ik ook gegoogeld had en her en der wel meldingen zag, maar volgens de monteur is dit sporadisch.
Echter bij navraag aan een Tesla onafhankelijke monteur en deze gaf te kennen dat dit nu voor hem de zoveelste Tesla in nog geen 2 maanden is waarvan de batterij volledig vervangen moet worden, dus kassa voor Tesla.
Ik kan mijzelf herinneren dat iemand op de Tesla Motors Club een calculatie had gemaakt, en tot de conclusie kwam dat er geen euro werd verdient aan een vervangende accu. Mij lijkt 12k ook niet echt heel veel voor zoiets als zo'n enorm accupakket.

Skoda Enyaq 80, Tesla M3 LR

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 04-05 14:17
Croga schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 13:23:

En dan maar zeggen dat elektrisch rijden goedkoop in ouderhoud is. _/-\o_

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Engineer Stewie
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 30-04 14:51
LordSinclair schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 14:16:
[...]

En dan maar zeggen dat elektrisch rijden goedkoop in ouderhoud is. _/-\o_
De eerste 8 jaar toch :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 00:45
Lindert schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 12:52:
Tesla kort na 8 jaar garantie melding "maximum batterij niveau verminderd" .
Tesla gebeld en afspraak gemaakt en ja hoor batterij moet compleet vervangen worden, kosten E 12K.
Hoe groot is het bereik nog na die 8 jaar? Moet ik dan denken aan één procent per jaar dus ~8% minder bereik of kun je er haast helemaal niet meer mee rijden. Vraag me wel af wat dat doet voor de waarde van een tweedehands Tesla, als je na 8 jaar de accu moet vervangen. Lijkt me dat de auto dan na ~16 jaar naar de sloop gaat.

My favorite programming language is solder.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 1Mark
  • Registratie: Juni 2001
  • Nu online
Hoeveel range heb je nu nog? En heb je nog vol vermogen qua motor? Dan kan je nog even doorrijden lijkt me.

Zoniet, dan inderdaad vervangen en dan is 12k volgens mij geen gekke prijs voor een nieuwe accu. Dat kan wel tot 20k kosten lees ik hier en daar.

Er stond op insideevs.com eens een video van iemand die een 2e hands model S had gekocht waar al het derde accu-pakket in zat. Die auto was als taxi gebruikt en zat al over de 500k km.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• turkeyhakan
Tux3.14 schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 13:54:
[...]

Dit inderdaad. Soms kan 1 of meer defecte cellen er voor zorgen dat een groot deel of de gehele accu brak werkt. Al verwacht ik dat dit ook wel aan de prijs is, aangezien er best wel wat cellen inzitten wat doorgemeten moet worden.
Bij Volvo kost een nieuwe accu ook 12K. Ik ken iemand die een revisie heeft laten doen voor 2,5K. Tot nu toe geen klachten gehoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
turkeyhakan schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 19:31:
[...]

Bij Volvo kost een nieuwe accu ook 12K. Ik ken iemand die een revisie heeft laten doen voor 2,5K. Tot nu toe geen klachten gehoord.
Wat voor Volvo is dat dan? Geen BEV met 65+ kWh lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• turkeyhakan
Inspired schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 20:29:
[...]

Wat voor Volvo is dat dan? Geen BEV met 65+ kWh lijkt me.
Nee, PHEV met een 11kW accu.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lindert
Bedankt voor de reacties,
Ik heb 140.000 op de teller. Het is een Tesla S (nieuwprijs 119k). Altijd geladen bij de tesla charger en nooit problemen gehad oftewel zichtbare vermindering van het accupakket.

Helaas ben ik genoodzaakt om bij Tesla de batterijen te vervangen, aangezien dit gecodeerd is en dus alleen Tesla het kan vervangen.

Maximum batterij verminderd is voor mij nog steeds een vaag begrip. Tesla medewerker gaf aan dat ze het niet in percentages kunnen uitdrukken. Ondanks er wat actieradius op zit, kan de auto spontaan stil vallen waardoor je de Tesla niet meer kunt starten.

Kortom ik ben nu noodgedwongen om de batterijen te vervangen….

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 04-05 16:44

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Lindert schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 23:19:
Ik heb 140.000 op de teller. Het is een Tesla S (nieuwprijs 119k). Altijd geladen bij de tesla charger en nooit problemen gehad oftewel zichtbare vermindering van het accupakket.

Helaas ben ik genoodzaakt om bij Tesla de batterijen te vervangen, aangezien dit gecodeerd is en dus alleen Tesla het kan vervangen.

Maximum batterij verminderd is voor mij nog steeds een vaag begrip. Tesla medewerker gaf aan dat ze het niet in percentages kunnen uitdrukken. Ondanks er wat actieradius op zit, kan de auto spontaan stil vallen waardoor je de Tesla niet meer kunt starten.

Ik zou eerst eens kijken hoeveel kWh er nog in gaat, even een gedeelte leegrijden en vervolgens thuis aan de paal de resterende energie eruit trekken met de heater, opladen tot 100% en kijken wat erin gaat.

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• turkeyhakan

Tesla Charger of Tesla SuperCharger?

Indien dat laatste: altijd snelladen lijkt mij geen goede optie voor een accu. Indien dat eerste: heb je wellicht gewoon pech..

Maar je komt hier om advies in te winnen, wat mij betreft doe je er wat mee en ga je bellen naar gerenommeerde bedrijven die zich bezighouden met accu's.

[ Voor 7% gewijzigd door turkeyhakan op 05-05-2022 07:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
revolution-nl schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 07:46:
[...]

Ik zou eerst eens kijken hoeveel kWh er nog in gaat, even een gedeelte leegrijden en vervolgens thuis aan de paal de resterende energie eruit trekken met de heater, opladen tot 100% en kijken wat erin gaat.
Probleem met die melding is wel dat het een indicatie is dat er iets stuk is. Het is niet zomaar wat "standaard" degradatie. Dus je kunt ineens met nog 40% stil komen te staan bv.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 22:45

Dat kunnen ze wel, dat willen ze niet. Je maakt mij niet wijs dat ze niet kunnen vertellen wat de maximum capaciteit nu is. De software van de auto is geprogrammeerd om onder een bepaald percentage van het originele vermogen die melding te geven. Zelfs op mijn laptopje of op een iPhone kan ik de staat van de accu uitlezen...

En inderdaad wat hier boven mij ook gezegd wordt, als een accu eenmaal begint af te takelen kan het percentage gaan springen, van 50% ineens naar 20, of naar 0, en dan sta je aan de kant.

[ Voor 12% gewijzigd door FastFred op 05-05-2022 08:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Als je met een lage SoC even een flink sprintje trekt icm met de laadtest moet je denk ik prima kunnen achterhalen hoe groot het probleem daadwerkelijk is.

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

FastFred schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 08:44:
[...]

Dat kunnen ze wel, dat willen ze niet. Je maakt mij niet wijs dat ze niet kunnen vertellen wat de maximum capaciteit nu is. De software van de auto is geprogrammeerd om onder een bepaald percentage van het originele vermogen die melding te geven. Zelfs op mijn laptopje of op een iPhone kan ik de staat van de accu uitlezen...

En inderdaad wat hier boven mij ook gezegd wordt, als een accu eenmaal begint af te takelen kan het percentage gaan springen, van 50% ineens naar 20, of naar 0, en dan sta je aan de kant.
Tuurlijk, het pack kan tot in detail uitgelezen worden. Bij Tesla zijn ze niet zo scheutig met het vrijgeven van informatie over het accupakket.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
revolution-nl schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 08:45:
Als je met een lage SoC even een flink sprintje trekt icm met de laadtest moet je denk ik prima kunnen achterhalen hoe groot het probleem daadwerkelijk is.
Stel het is een 85 pack. Die heeft 16 modules met elk 444 cellen. Het kan best zijn dat er 1 module half gaar is, of een aantal cellen binnen een module. Het kan ook best zo zijn dat je de ene keer geen issues hebt, en de volgende keer wel. De melding geeft aan dat er iets mis is met het pack. Er is niet echt een mogelijkheid om dit te omzeilen. Een gereviseerd pack erin a 12k is denk ik de enige optie. Of de auto afschrijven. Met het nieuwe pack ook gewoon lekker AC laden en de gratis SuC kWhs alleen onderweg gebruiken. Altijd SuCen is gewoon slechter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Inspired schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 08:54:
[...]

Stel het is een 85 pack. Die heeft 16 modules met elk 444 cellen. Het kan best zijn dat er 1 module half gaar is, of een aantal cellen binnen een module. Het kan ook best zo zijn dat je de ene keer geen issues hebt, en de volgende keer wel. De melding geeft aan dat er iets mis is met het pack. Er is niet echt een mogelijkheid om dit te omzeilen. Een gereviseerd pack erin a 12k is denk ik de enige optie. Of de auto afschrijven. Met het nieuwe pack ook gewoon lekker AC laden en de gratis SuC kWhs alleen onderweg gebruiken. Altijd SuCen is gewoon slechter.
True, maar ik had toch eerst zelf onderzocht wat de schade in de praktijk zou zijn.
Wel meteen een mooie kans om te swappen met een 90 pack, ben je ook van de nerve af :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sparhawk
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 03-05 21:33

Sparhawk

Can bind minds with his spoon

Even vanaf mijn mobiel (nog op vakantie). Ik heb recent een 2e hans model S gekocht.(zie ook mijn post history) Omdat ik huiverig was, heb ik een speciale ODB dongel gekocht, met een tesla model S kabel, en een app. Als je wil kan ik dus exact de batterij uitlezen voor je. Omgeving Den haag.

Wat ik ervan begrepen heb vind tesla 30% batterij afname voor de eerste 8 jaar de grens.

Wat hierboven ook gezegd werd, superchargen is een stuk slechter voor je batterij dan met een thuislader, maar daar heb je niet zoveel aan.

Als je wil kan ik nog veel meer info posten, maar dat wordt maandag dan pas

Wil iedereen die in telekinese gelooft mijn hand opheffen a.u.b.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coasterfreak
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 01-05 08:53
als er chronisch alleen werd snelgeladen bij de tesla superchargers (want het is gratis, toch?) met je tesla lijkt het mij geen verrassing dat zo'n accupakket na 8 jaar ook denkt van ja dat is genoeg geweest. je batterij een beetje verzorgen hoort er denk ik ook bij, dus lekker vol laten druppelen en balanceren tot 100% van tijd tot tijd. als dit nooit werd gedaan is het alleen maar logisch dat zo'n accu het voor gezien houdt.

trouwens is 12k voor wat, 85 kwh aan accu een redelijk schappelijke prijs, of iemand dit in een keer kan ophoesten is een ander verhaal en schaad wel de imago van "elektrisch rijden super voordelig", maar 12k voor 85kwh accu is niks mis mee puur door alleen te kijken naar de waarde van het accupakket in de huidige markt

desnoods verkoop je je auto as is naar het oostblok oid en koop je een volwaardiger EV, maar dat is ook geen oplossing.

alleen een cel/module vervangen van je degradeerde accupakket voor een tesla is ook geen oplossing want de BMS kan niet omgaan met het feit dat 1 module een betere gezondheid heeft in vergelijking met de overige cellen aanwezig in het accupakket. dit kan alleen als je een module vervangt met een andere module die net zo gedegradeerd is in een vergelijkbare manier als de overige modules in het accupakket.

in dat opzicht is tesla niet echt de beste op het gebied van accuherstelmogelijkheden

smart fortwo electric drive 17.6kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• morgoth924
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 23:50
Dure grap: gerekend aan de prijs voor een nieuwe accu bij tesla (€ 12k /85 kWh), zou je voor een nieuwe 11kWh-accu zo'n € 1.500 kwijt zijn. Enkel gerekend met euries/capaciteit, gaat niet helemaal op, maar het geeft een indicatie.

If it doesn't fit, you'll need a bigger hammer

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Lindert
Beste allen, dank voor jullie input en meedenken.
Mijn Tesla is inmiddels voorzien van een nieuwe HV Battery… wel 12k lichter….maar ga nu dubbel en dwars van mijn Tesla genieten.

Bij het ophalen van de auto, nog gevraagd of er nog meer Tesla’s binnen zijn gekomen met dezelfde melding…. Hoewel ze eigenlijk dat niet mogen zeggen… hebben ze tussen neus en lippen door verteld dat er nog twee meldingen zijn binnengekomen….

Ach ja….. ik denk maar zo…duurste onderdeel is vervangen…de rest is maar een schijntje ten overstaan van hetgeen is vervangen 😉

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Vice
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 04-05 15:50
Gek genoeg is dit iets wat me weerhoudt om een Tesla te kopen. Ook al zou ik de batterij, net als banden als een slijt onderdeel zien. Dus eigenlijk in 12 jaar bij-sparen om batterij te kunnen vervangen, net als elke 2 à 3 jaar nieuwe banden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Ik ben geen Tesla fanboy maar 12k valt me alleszins mee.
Heb je echt een helemaal nieuwe 85kWh accu gekregen voor dat geld?

Putin 2022: Ukraine is not a real country
Musk 2025: Canada is not a real country
Uh oh...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Navi
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Inspired schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 13:28:
[...]

Model S uit 2013 voor 50k? Reken maar op het dubbele.
Wat bedoel je? Een Model S uit 2013 koop je gewoon voor net iets boven de 40k incl btw hoor, internet staat er vol mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
Navi schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 23:01:
[...]

Wat bedoel je? Een Model S uit 2013 koop je gewoon voor net iets boven de 40k incl btw hoor, internet staat er vol mee.
Ging om de nieuwprijs. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lindert
12 k voor een refurbish battery.

Nieuwprijs tesla S idd minimaal een ton…
2e hands, koop je voor plm 40k maar vaak met meer dan 2 ton op de teller….

Let ook op dat er nog vaak apart btw bij komt kijken…hoe je went of keert blijft een dure auto in aanschaf. Mocht je een2e handse aanschaffen let vooral op oplaadtijd en hoe snel je batterij leeg is.

Ik raad het iedereen aan die een tesla heeft om daar goed op te letten, want als je garantie van 8 jaar voorbij is…..en je dan pas een melding van batterijafname maakt….of in mijn situatie de melding maximum vermogen krijgt ben je te laat en betaal je ook 12k zoals ik gisteren heb afgerekend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D.deJong
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 04-05 19:11
[...]

Als je ICE zou rijden met een auto van 8 jaar oud met dit soort vermogen en nieuwprijs en de motor draait in de soep dan heb je ook pech en gaat het je ook een rib uit je lijf kosten. Zou jij van bijv Maserati of Porsche na 8 jaar wel een nieuw blok krijgen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 04-05 21:00
D.deJong schreef op zaterdag 21 mei 2022 @ 10:47:
[...]

Als je ICE zou rijden met een auto van 8 jaar oud met dit soort vermogen en nieuwprijs en de motor draait in de soep dan heb je ook pech en gaat het je ook een rib uit je lijf kosten. Zou jij van bijv Maserati of Porsche na 8 jaar wel een nieuw blok krijgen?
Ik volg totaal niet wat jouw vraag met mijn vraag te maken heeft. Was het je bedoeling om mij te quoten, of klikte je mis :?

[ Voor 6% gewijzigd door Hahn op 21-05-2022 10:52 ]

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D.deJong
Hahn schreef op zaterdag 21 mei 2022 @ 10:51:
[...]

Ik volg totaal niet wat jouw vraag met mijn vraag te maken heeft. Was het je bedoeling om mij te quoten, of klikte je mis :?
Het was niet de bedoeling om jou te quoten maar was eigenlijk meer een voortzetting van jou reactie opde prijs van een accu, het is nog vroeg en weekend.
Ik vind 12 k ook meevallen ook al doet het wel pijn.

[ Voor 6% gewijzigd door D.deJong op 21-05-2022 10:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Basket Kees
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Dit is natuurlijk pijnlijk, hopelijk kan OP na deze zure appel nog lang genieten van de model S.

Uiteindelijk zal de betrouwbaarheid van de accu’s nog beter worden en de prijzen zullen dusdanig dalen dat dit geen issue meer is. Door de grote vraag en de moeite van het opschalen van het delven van de grondstoffen zal dit wel nog even duren. In de tussentijd zal naar mijn inschatting blijken dat het uitzonderlijk is dat een accu volledig vervangen moet worden (dat OP dus simpelweg pech heeft). Dat lijkt mij een ideale situatie voor een goedkope verzekering voor accu’s. Misschien inbegrepen bij aanschaf bij de dealer of als extra optie bij de normale verzekering. Misschien is het zo zeldzaam en dus goedkoop dat het standaard inbegrepen zal worden bij het verzekeren van een EV. De techniek is wellicht nog net iets te nieuw voor een volledig beeld zodat verzekeraars het nog niet aandurven, of toch niet voor een redelijk bedrag. Maar ik zie dat wel als goede mogelijkheid om de tijd tot nog betere en/of goedkopere accu’s te overbruggen.

Elektrisch rijden is in veel gevallen al heel goed betaalbaar en wordt op termijn natuurlijk belachelijk goedkoop. In de loop daar naartoe komen we pijnpunten tegen. Heel vervelend als je dan net de sjaak bent, maar gemiddeld genomen valt het denk ik heel goed mee en hopelijk kunnen we het resterende risico onderling verdelen via verzekeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
D.deJong schreef op zaterdag 21 mei 2022 @ 10:47:
[...]

Als ik een ICE rij en na acht jaar moet de complete motor vervangen worden net buiten garantie dan zou ik ook heel erg geïrriteerd zijn, en denk ik ook niet: ach ja, hoort erbij.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• O085105116N
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 02-05 19:54
2 Pagina's doorgelezen en eigenlijk weten we nog niks.

Aantallen, geen idee
Status accu, who knows
Kosten, ja 12K en die zijn, als je het mij vraagt, gemakkelijk gespendeerd.

Wat n topic weer....

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vj_slof
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 04-05 15:45
Het is dus beter om binnen die 8 jaar de accu flink te 'misbruiken' en te slopen ipv er zuinig mee om te gaan of niet?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Juup
  • Niet online
Lindert schreef op zaterdag 21 mei 2022 @ 07:52:
12 k voor een refurbish battery.
Oh refurbished -O- Wat voor garantie krijg je op die "nieuwe" accu?

Uh oh...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D.deJong
Sissors schreef op zaterdag 21 mei 2022 @ 11:37:
[...]

Als ik een ICE rij en na acht jaar moet de complete motor vervangen worden net buiten garantie dan zou ik ook heel erg geïrriteerd zijn, en denk ik ook niet: ach ja, hoort erbij.
Hoeveel ICE merken zijn er waar je 8 jaar volledige garantie krijgt?

https://www.anwb.nl/auto/...trische-autos-hoe-zit-dat

https://bynco.com/nl/blog/garantie-per-automerk-overzicht/

[ Voor 18% gewijzigd door D.deJong op 21-05-2022 12:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Croga
  • Laatst online: 04-05 17:22

Croga

The Unreasonable Man

vj_slof schreef op zaterdag 21 mei 2022 @ 12:15:
Het is dus beter om binnen die 8 jaar de accu flink te 'misbruiken' en te slopen ipv er zuinig mee om te gaan of niet?
Het is nóg beter om gewoon voorzichtig er mee om te gaan. Niet te vaak leeg rijden en niet te vaak tot 100% laden. Dan gaat zoiets makkelijk veel langer dan 8 jaar mee.

En ook hierbij weer: Er is nogsteeds geen enkele informatie over wat bedoelt wordt met "batterij niveau vermindert". Daar zijn nogal wat gradaties in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Basket Kees
  • Niet online
Het uitgangspunt is toch echt dat de accu de levensduur van de auto mee zal gaan en nog een tijd daarna gebruikt kan worden, dus het lijkt mij dat je er het beste gewoon netjes mee om kan gaan om het bereik zo groot mogelijk te houden.
Om een moderne accu te ‘slopen’ binnen 8 jaar moet je echt je best doen als je het al lukt. Dat gebruik zal dan terug te zien zijn, dus kan je mogelijk nog fluiten naar garantie ook.
Gewoon normaal gebruiken of als je extra zuinig wil zijn de 20- en 80+ gebieden een beetje vermijden, niks aan de hand.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• 680x0
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 09-03 16:06
Inspired schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 13:19:
Een 2de hands van 8 jaar oud met 12k kosten vind jij meevallen?

Ik vraag me zelfs af of dit geen economische total loss is. Want er gaat geen enkele verzekering 12k herstelling uitkeren voor een 8 jaar oude wagen na een ongeval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Hoe is dat relevant? Ook al heb ik 3 maanden garantie, dan nog steeds ebn ik niet blij als na 8 jaar en een paar maanden ik €12k aan reparaties moet uitgeven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BillSpaarbank
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
680x0 schreef op zaterdag 21 mei 2022 @ 14:04:
[...]

Een 2de hands van 8 jaar oud met 12k kosten vind jij meevallen?

Ik vraag me zelfs af of dit geen economische total loss is. Want er gaat geen enkele verzekering 12k herstelling uitkeren voor een 8 jaar oude wagen na een ongeval.
Rij een verbrandingsmotor in deze klasse en je hebt gemiddeld waarschijnlijk op jaarbasis 1500 - 2000 kosten onderhoud. Doe dit 8 jaar en je komt aardig in de buurt voor de kosten van een nieuwe accu voor de model s. Ik zeg daarmee niet dat het goedkoop is, maar meer dat het in te calculeren is als je een EV privé rijdt.

Een optimist is een slecht geïnformeerde pessimist...

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• 680x0
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 09-03 16:06
BillSpaarbank schreef op zaterdag 21 mei 2022 @ 14:40:
[...]

Rij een verbrandingsmotor in deze klasse en je hebt gemiddeld waarschijnlijk op jaarbasis 1500 - 2000 kosten onderhoud. Doe dit 8 jaar en je komt aardig in de buurt voor de kosten van een nieuwe accu voor de model s. Ik zeg daarmee niet dat het goedkoop is, maar meer dat het in te calculeren is als je een EV privé rijdt.
Dan mag u eens een voorbeeld geven van een klassieke wagen die 2k onderhoudskosten per jaar heeft.

Onvoorstelbaar wat sommige mensen verzinnen om de dure problemen met EV's goed te praten..

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Flozem
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 08:01
Goed voor het milieu ook, iedere acht jaar een nieuwe accu. Dat zal mij niet overhalen om Tesla/elektrisch te gaan rijden.

Wat betreft onderhoud… duurste onderhoud in acht jaar voor moderne ICE is het vervangen van de banden. Maar dat heb je bij E-wagens net zo goed.

En ja, ik doe grote en kleine beurt van mijn Audi bij de BOVAG garage en niet bij de dealer, dat scheelt. Maar om nou te stellen dat E-wagens geen onderhoud nodig hebben gaat ook wat ver, denk ik.

[ Voor 28% gewijzigd door Flozem op 21-05-2022 16:29 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Soldaatje
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
Lindert schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 22:25:
Beste allen, dank voor jullie input en meedenken.
Mijn Tesla is inmiddels voorzien van een nieuwe HV Battery… wel 12k lichter….maar ga nu dubbel en dwars van mijn Tesla genieten.

Bij het ophalen van de auto, nog gevraagd of er nog meer Tesla’s binnen zijn gekomen met dezelfde melding…. Hoewel ze eigenlijk dat niet mogen zeggen… hebben ze tussen neus en lippen door verteld dat er nog twee meldingen zijn binnengekomen….

Ach ja….. ik denk maar zo…duurste onderdeel is vervangen…de rest is maar een schijntje ten overstaan van hetgeen is vervangen 😉
Krijg je nu dan ook weer acht jaar garantie op de nieuwe accu?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MeesterPieter
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 03-05 16:15

MeesterPieter

PnP Pinball

Soldaatje schreef op zaterdag 21 mei 2022 @ 16:43:
[...]

Nope.

Volg HIER mijn Zelfbouw Flipperkast Build

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hackerhater
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 04-05 09:03
Flozem schreef op zaterdag 21 mei 2022 @ 16:24:
Wat betreft onderhoud… duurste onderhoud in acht jaar voor moderne ICE is het vervangen van de banden. Maar dat heb je bij E-wagens net zo goed.
Euhm met die leeftijd en afstand heb je al minimaal 1 distributie-riem versleten, wellicht 2. Dat gaat samen al zo richting de 1500+ euro. Tel erbij de waterpomp met lagers,
De beurten die nodig zijn om de auto te laten rijden. Als je pech hebt problemen met de injectie en het uitlaatgas beheer.

De remmen die bij een ICE een stuk meer slijten dan met een EV, en ga zo maar door.
Bij een ICE zitten die kosten meer verspreid over de jaren.
Bij een EV is het lange termijn bijna niks en dan zo'n dure kostenpost als de accu.

Toen ik nog een zakelijke diesel had, had ik met die afstanden die ik reed toch al makkelijk 600~800 euro per jaar onderhoudskosten. Banden not included.
En dat was met vooral snelweg rijden, ongeveer de beste omstandigheden je een diesel kan gebruiken.

[ Voor 14% gewijzigd door hackerhater op 21-05-2022 17:20 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Flozem
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 08:01
hackerhater schreef op zaterdag 21 mei 2022 @ 17:16:
[...]

Euhm met die leeftijd en afstand heb je al minimaal 1 distributie-riem versleten, wellicht 2. Dat gaat samen al zo richting de 1500+ euro. Tel erbij de waterpomp met lagers,
De beurten die nodig zijn om de auto te laten rijden. Als je pech hebt problemen met de injectie en het uitlaatgas beheer.

De remmen die bij een ICE een stuk meer slijten dan met een EV, en ga zo maar door.
Bij een EV is het lange termijn bijna niks en dan zo'n dure kostenpost als de accu.
Distributieriem:
200000km pas, dat tik ik met 15k per jaar in 8jaar niet aan. En dat is ook zo ongeveer de enige vervanging rond 2kEUR omdat je dan meteen dynamo e.d. mee neemt. (Bij mijn vorige auto dan)

Elektromotoren slijten niet? E-wagens hebben geen onderhoud nodig? Geen vering, lagers, slijtage artikelen? :>

[ Voor 5% gewijzigd door Flozem op 21-05-2022 17:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hackerhater
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 04-05 09:03
Flozem schreef op zaterdag 21 mei 2022 @ 17:23:

Elektromotoren slijten niet? E-wagens hebben geen onderhoud nodig? Geen vering, lagers, slijtage artikelen? :>
Ze slijten, maar vergeleken met een ICE-motor is het niks.
Uiteindelijk begeven de lagers het ja. Net als de wiellagers uiteindelijk stuk gaan na like 600.000+ KM.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SPee
  • Laatst online: 23:38
hackerhater schreef op zaterdag 21 mei 2022 @ 17:16:
[...]

Toen ik nog een zakelijke diesel had, had ik met die afstanden die ik reed toch al makkelijk 600~800 euro per jaar onderhoudskosten. Banden not included.
En dat was met vooral snelweg rijden, ongeveer de beste omstandigheden je een diesel kan gebruiken.
Ik heb mijn diesel al 8 jaar en 160.000km mee gereden. Tot nu toe enkel 2x de banden vervangen + de vloeistoffen. Verder ben ik aan een nieuwe accu toe. ;)
That's it. Misschien dat ik met een distributie-ketting minder problemen heb of jij hebt meer pech met auto's. Maar ik kom bij lange na niet aan de € 12.000,- in die 8 jaar. Enkel als je de waardevermindering meerekent (maar dat was voor de leasemaatschappij en heeft een Tesla ook :) ).

let the past be the past.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hallom
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 04-05 09:46
Voordat men weer begint met het afkraken van de levensduur van een EV accu: TS gaf aan dat hij zijn Tesla alleen maar heeft geladen aan een SuC en alle EV rijders weten dat dat niet zo lief is voor je batterij. Bovendien wil dat ook niet veel zeggen want deze taxi chauffeur had zijn eerste battery pack pas vervangen na 290K km.
TS' situatie is dus niet representatief voor de gemiddelde EV rijder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 07:05

Blokker_1999

Full steam ahead

680x0 schreef op zaterdag 21 mei 2022 @ 15:01:
[...]

Dan mag u eens een voorbeeld geven van een klassieke wagen die 2k onderhoudskosten per jaar heeft.

Onvoorstelbaar wat sommige mensen verzinnen om de dure problemen met EV's goed te praten..
Aan de andere kant is het natuurlijk ook spijtig dat anti-EV mensen dit soort situaties gaan aangrijpen om te zeggen; zie je wel, een EV is duur.

Wat TS heeft meegemaakt blijkt tot op heden meer een uitzondering te zijn en de vermoedelijke oorzaak is bij de meeste EV rijders ook gekend: altijd maar snelladen. Ja, je hebt dan gratis laden, maar het doet je batterij geen goed. Dat weet iedereen. De aanbeveling bij EVs blijft om de batterij traag te laden wanneer mogelijk.

Ik heb wel degelijk ICE wagens gekend die vanaf dag 1 niets dan problemen hadden, veel tijd in de garage doorbrachten, veel kosten en terugkerende problemen. Maar je hoort mij daarom ook niet zeggen dat een ICE op niets trekt. En ja, ik denk wel dat er mensen te vinden zijn die een equivalent hebben uitgegeven aan onderhoud en herstellingen voor hun ICE, zeker als het een dure was in aankoop. Want een wagen van een ton (zoals TS schrijft), schrijf je na enkele jaren niet af omdat er een paar duizend euro aan kosten zijn.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Accretion
  • Registratie: April 2014
  • Nu online

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Of ze geven de melding pas nadat je garantie op is ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Juup
  • Niet online
Soldaatje schreef op zaterdag 21 mei 2022 @ 16:43:
Er zit blijkbaar 3 4 jaar garantie op een refurbished accupack bij Tesla.

Uh oh...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rene
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 07:54
140K en gratis snelladen. Nu ben ik geen rekenwonder maar als je dat met een auto zou rijden welke 1 op 20 doet ben je ook een kleine 15K verder ;).

Als je het dus in perspectief zet valt het reuze mee ;)

2021 Magnesium P2, non PP, 20" - 2024 Mazda MX-30

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D.deJong
Sissors schreef op zaterdag 21 mei 2022 @ 14:19:
[...]

Hoe is dat relevant? Ook al heb ik 3 maanden garantie, dan nog steeds ebn ik niet blij als na 8 jaar en een paar maanden ik €12k aan reparaties moet uitgeven.
Maar klagen op een openbaar forum dat er geen vorm van coulance is lijkt mij ook een beetje kinderachtig, je hebt gewoon pech.
8 jaar garantie is al uitzonderlijk lang en kom daar bij menig ICE maar eens om.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 07:05

Blokker_1999

Full steam ahead

Rene schreef op zaterdag 21 mei 2022 @ 18:58:
140K en gratis snelladen. Nu ben ik geen rekenwonder maar als je dat met een auto zou rijden welke 1 op 20 doet ben je ook een kleine 15K verder ;).

Als je het dus in perspectief zet valt het reuze mee ;)
Maar het zou nog niet de helft hebben gekost als je netjes thuis zou kunnen AC laden op netstroom.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

Kan je de supercharger niet langzamer laten laden? Kost wat meer tijd, dus meer tijd om het nieuws te lezen of mails te beantwoorden.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Basket Kees
  • Niet online
Deze draad verdient denk ik niet de schoonheidsprijs, alsof de pech van TS niet erg genoeg is. In mijn ogen wordt er van meerdere kanten gepoogd recht te praten wat krom is.

Ik denk dat het onzinnig is om 12k euro als een redelijk bedrag voor onderhoud aan een auto te zien. Het is gewoon kolossaal veel geld. Een Model S hoort na 8 jaar nog een prima accu te hebben, dus TS heeft 12k meer moeten betalen dan zou moeten, dat valt niet goed te praten.
Echter vind ik het tegelijk net zo onzinnig deze kwestie als representatief te zien voor elektrische voertuigen in het algemeen. Het is allang aangetoond dat de accu’s van EVs zeer betrouwbaar zijn en dan wordt hier na een n=1 anekdotisch verhaal gelijk het hele concept van EVs op de schroothoop gegooid. Het is op geen manier de bedoeling dat de accu van een EV ooit vervangen moet worden, ze zijn gemaakt om de levensduur van de auto mee te gaan. En deze betrouwbaarheid neemt nog met de dag toe, niet af. LFP accu’s gaan zelfs bij laden tot 100% nog langer mee dan de voorgangers. Het zal nog een uitdaging gaan worden om auto’s te bouwen die lang genoeg meegaan om de levensduur van de accu’s volledig te benutten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wd200
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 04-05 19:32
12k is heel veel geld of het duur is blijft een 2de. Je hebt 8jr bijna geen onderhoudskosten gehad.

Zoek eens op specialisten, die zullen er inmiddels vast zijn en goedkoper.

[ Voor 31% gewijzigd door wd200 op 21-05-2022 20:39 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Mania-92
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 06:48
Basket Kees schreef op zaterdag 21 mei 2022 @ 20:32:
Het is op geen manier de bedoeling dat de accu van een EV ooit vervangen moet worden, ze zijn gemaakt om de levensduur van de auto mee te gaan. En deze betrouwbaarheid neemt nog met de dag toe, niet af. LFP accu’s gaan zelfs bij laden tot 100% nog langer mee dan de voorgangers. Het zal nog een uitdaging gaan worden om auto’s te bouwen die lang genoeg meegaan om de levensduur van de accu’s volledig te benutten.
Wie zegt dat? Als de fabrikant dit soort dingen claimt kun je het gewoon op non-conformiteit gooien als je accu er mee ophoudt. Ik kan me niet voorstellen dat er fabrikanten zijn die dit daadwerkelijk claimen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
Dre schreef op zaterdag 21 mei 2022 @ 20:16:
Kan je de supercharger niet langzamer laten laden? Kost wat meer tijd, dus meer tijd om het nieuws te lezen of mails te beantwoorden.
Nee. Volgens mij is geen enkele DC lader door de gebruiker te beperken. De eigenaar wil geld verdienen en zet dus in op een zo kort mogelijk laadtijd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Anoniem: 91634

Misschien stomme vraag. Maar waarom kan niet gewoon door rijden met een accu die een wat mindere capaciteit heeft?

Dat de capaciteit van de accu wat minder is geworden na 8 jaar gebruik is heel normaal.

Of zijn die Tesla zo gemaakt dat ze er mee stoppen wanneer de capaciteit van de accu nog maar 80 % is ten opzicht van het origineel?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Inspired
Anoniem: 91634 schreef op zaterdag 21 mei 2022 @ 21:05:
Misschien stomme vraag. Maar waarom kan niet gewoon door rijden met een accu die een wat mindere capaciteit heeft?

Dat de capaciteit van de accu wat minder is geworden na 8 jaar gebruik is heel normaal.

Of zijn die Tesla zo gemaakt dat ze er mee stoppen wanneer de capaciteit van de accu nog maar 80 % is ten opzicht van het origineel?
De accu is (met deze storing) niet meer te vertrouwen. Er is iets stuk. Komt er op neer dat hij ineens kan stil vallen. Zelfs als je bv nog 60% lading hebt volgens de auto. Normale degradatie is geen probleem idd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Sorry dat ik dit nu pas lees. Maar ik vind dit een raar verhaal.
In mijn oren klinkt dit als of dat de auto deze melding geeft omdat de accu 8,5 jaar oud is en de kans groot is dat die binnen kort gaat uitvallen ten opzichte van een nieuwe accu.
Correct gezien is dat waar, terwijl aan de andere de kans ook wel aanwezig is dat die accu prima 4 jaar langer mee gaat.

Zo adviseren bijv garages je ook aan om banden ouder dan 6 altijd te vervangen. Terwijl in goede staat gerust 8 jaar of langer halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Basket Kees
  • Niet online
Mania-92 schreef op zaterdag 21 mei 2022 @ 20:41:
[...]

Wie zegt dat? Als de fabrikant dit soort dingen claimt kun je het gewoon op non-conformiteit gooien als je accu er mee ophoudt. Ik kan me niet voorstellen dat er fabrikanten zijn die dit daadwerkelijk claimen.
Er is geen fabrikant die dat claimt. Net als dat er geen fabrikant is die claimt dat een verbrandingsmotor nooit vervangen zal moeten worden. In beide gevallen wijst de praktijk uit dat ze een auto-leven lang meegaan en in beide gevallen is dat omdat ze daarvoor gemaakt zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Om die reden zal ik dan zeggen. Gewoon door blijven rijden met die Tesla ondanks die maximum batterij niveau verminderd melding geeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Basket Kees
  • Niet online
Anoniem: 91634 schreef op zaterdag 21 mei 2022 @ 21:27:
Om die reden zal ik dan zeggen. Gewoon door blijven rijden met die Tesla ondanks die maximum batterij niveau verminderd melding geeft.
Zoals eerder besproken gaat die melding niet over degradatie, de tekst van de melding is ongelukkig gekozen. De betreffende melding betekent dat de accu echt defect is, je kan er niet mee doorrijden.
Als het alleen om degradatie zou gaan, wat hier dus niet aan de orde was, dan is het inderdaad geen probleem om gewoon verder te gebruiken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

BillSpaarbank schreef op zaterdag 21 mei 2022 @ 14:40:
[...]

Waarop is dit gebaseerd? Een Tesla heeft ook een airco, banden, remmen, rem olie, lucht filter, koel vloeistof en olie in de differentieel en tandwielreductiekast.

Ook valt over onderhoud te twisten, want veel auto fabrikanten zeggen bijv dat de olie in de versnellingsbak nooit vervangen hoeft te worden. Terwijl zo auto wel veel langer meer gaat wanneer je dat wel doet. Veel onderhoudsvoorschriften zijn er op gebaseerd dat een auto maar 10 jaar mee gaat.

Maar ter vergelijking, brandstof auto, 8 jaar 20k per jaar. (Mazda 6).
Elk jaar motor olie verversen €200,- x 8 = €1.600,-
Om de 120k bougies vervangen €225,74
(Alle andere zaken die onderhoud nodig heeft, heeft een Tesla ook).

Brandstof auto heeft in 8 jaar tijd ongeveer € 2.000,- meer aan onderhoudskosten dan een Tesla.
Al is dit in de praktijk waarschijnlijk weer kleiner doordat er bij brandstof auto's meer concurrentie is tussen de verschillende garages en er meer universele onderdelen/producten worden gebruikt.

[ Voor 5% gewijzigd door Anoniem: 91634 op 21-05-2022 22:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Basket Kees schreef op zaterdag 21 mei 2022 @ 21:49:
[...]

Zoals eerder besproken gaat die melding niet over degradatie, de tekst van de melding is ongelukkig gekozen. De betreffende melding betekent dat de accu echt defect is, je kan er niet mee doorrijden.
Als het alleen om degradatie zou gaan, wat hier dus niet aan de orde was, dan is het inderdaad geen probleem om gewoon verder te gebruiken.
Bij mij komt dit best tegenstrijdig over.
Eerst zeg je dat in de praktijk een accupack een auto leven lang mee gaat. En nu zeg je dat al die Tesla rijders die massaal deze melding krijgen bij een auto van 8,5 jaar toch allemaal hun accu moeten vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n0pe
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 06:51
Anoniem: 91634 schreef op zaterdag 21 mei 2022 @ 21:55:
[...]

Waarop is dit gebaseerd? Een Tesla heeft ook een airco, banden, remmen, rem olie, lucht filtersm, koel vloeistof en olie in de differentieel en tandwielreductiekast.

Ook valt over onderhoud te twisten, want veel auto fabrikanten zeggen bijv dat de olie in de versnellingsbak olie nooit vervangen hoeft te worden. Terwijl zo auto wel veel langer meer gaat wanneer je dat wel doet. Veel onderhoudsvoorschriften zijn er op gebaseerd dat een auto maar 10 jaar meet gaat.

Brandstof auto heeft in 8 jaar tijd ongeveer € 2.000,- meer aan onderhoudskosten dan een Tesla.
Al is dit in de praktijk waarschijnlijk weer kleiner doordat er bij brandstof auto's meer concurrentie is tussen de verschillende garages en er meer masse producten worden gebruikt terwijl aanbod aan Tesla garages kleiner is en er meer middelen/onderdelen worden gebruikt die minder gangbaar zijn (minder massa product).
Remmen gaan veel langer mee, het meeste remmen gaat door middel van regeneratie. Minder draaiende delen (dynamo, turbo, hoge druk brandstofpomp) dus inherent minder falende delen. Een Tesla is wellicht geen goed voorbeeld aangezien dit een vande eerste massaproductie EVs is door een nieuw merk maar uiteindelijk zal een huidige generatie EV minder onderhoud/reparatiekosten hebben. Een accu is een loterij, lage kans dat het stuk gaat maar als het stuk gaat heb je meteen minimaal 10k aan kosten.
Daarnaast zijn de grootste besparingen brandstof, wegenbelasting en waarschijnlijk fiscaal voordeel bij aanschaf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BillSpaarbank
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Anoniem: 91634 schreef op zaterdag 21 mei 2022 @ 21:55:
[...]

Waarop is dit gebaseerd? Een Tesla heeft ook een airco, banden, remmen, rem olie, lucht filtersm, koel vloeistof en olie in de differentieel en tandwielreductiekast.

Ook valt over onderhoud te twisten, want veel auto fabrikanten zeggen bijv dat de olie in de versnellingsbak olie nooit vervangen hoeft te worden. Terwijl zo auto wel veel langer meer gaat wanneer je dat wel doet. Veel onderhoudsvoorschriften zijn er op gebaseerd dat een auto maar 10 jaar meet gaat.

Al is dit in de praktijk waarschijnlijk weer kleiner doordat er bij brandstof auto's meer concurrentie is tussen de verschillende garages en er meer masse producten worden gebruikt terwijl aanbod aan Tesla garages kleiner is en er meer middelen/onderdelen worden gebruikt die minder gangbaar zijn (minder massa product).
Het was misschien een beetje ongenuanceerd. We hebben zakelijk een Mercedes e klasse gehad, een BMW 7 serie en een Mercedes GLS en die waren enorm duur in onderhoud jaarlijks. Mijn eigen Mondeo diesel uit 2014 heeft in de 120000 km die ik hem heb gereden 2 keer een nieuwe koppeling gehad, het vliegwiel moest vervangen worden waarbij dus ook de koppeling wordt meegenomen. Distrubitieriem is later vervangen, maar in de drie jaar dat ik hem heb gehad heb ik 6000 plus euro aan onderhoud en reparaties gehad. Dit was wel altijd bij de merkdealers. Mijn punt was meer dat bij veel kilometers er altijd dingen vervangen moeten worden die meer geld kosten dan regulier onderhoud alleen. Ik reserveerde altijd wel wat centen voor dit soort onverwachte kosten.

Een optimist is een slecht geïnformeerde pessimist...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

@n0pe
Bij een brandstof auto rem ik ook op de motor ;) Maar vooruit, dan vervangen we de remblokken een keer extra a 500 euro. Dynamo, turbo, hoge druk brandstofpomp zijn gewoon onderhoudsvrij. Ik heb nog nooit wat aan moeten laten vervangen.
Lotterij van 12k vindt ik nog wat. Eigenlijk zal Tesla die accu gewoon moeten repareren voor € 1.000,-.
Nu krijg je voor 12.000,- een refurbish accu tegen inlevering van je oude accu.
Of wel je oude accu is voor 12.000,- omgeruild voor een andere en wordt nu voor 500 euro gereviseerd om daarna weer als ruil accu te gebruiken voor 12.000,- .

@BillSpaarbank Twee koppelingen en een vliegwiel in 120k versleten zegt meer over je rijstijl dan normaal onderhoud. Een koppeling gaat onder normale omstandigheden 200k mee. Bij verkeerd rij gedrag kan je ze idd in 50k verslijten.

[ Voor 29% gewijzigd door Anoniem: 91634 op 21-05-2022 22:42 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Lindert
Juup schreef op zaterdag 21 mei 2022 @ 12:23:
[...]

Oh refurbished -O- Wat voor garantie krijg je op die "nieuwe" accu?
4 jaar garantie of 80.000 km

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Indoubt
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 21:55

Indoubt

Always be indoubt until sure

@Anoniem: 91634 Is die 200€ alleen moterolie vervangen?

Ik heb een mercedes en een kleine beurt en APK (waarbij ook de moterolie is vervangen was 186€ en dan zijn er nog wat kleine dingetjes gedaan.

IK verbaas mij hier over wat er aan onderhoud af en toe wordt uitgegeven. Door omstandigheden heb ik mijn auto "oud" laten worden, normaal vervang ik ze veel sneller. De mijne is nu 12 jaar geworden en het enige grote wat ik ooit heb gehad is een kapotte condenser(radiateur) van de airco. Dat was iets van 500€.

Misschien heb ik mazzel gehad maar ook met de nieuwe auto's die ik hiervoor had heb ik nooit grote kosten gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ex87
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 03-05 10:35
@Lindert Heb je al die tijd gesupercharged (wat ik kan begrijpen, want gratis voor S rijders)? Dat wordt actief afgeraden voor elke EV en snap ik ook wel dat je hem versleten had in 8j.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Indoubt schreef op zondag 22 mei 2022 @ 10:42:
@Anoniem: 91634 Is die 200€ alleen moterolie vervangen?

Ik heb een mercedes en een kleine beurt en APK (waarbij ook de moterolie is vervangen was 186€ en dan zijn er nog wat kleine dingetjes gedaan.
Was olie + filter, O-ring en APK.
Maar jij hebt wel een erge goede geprijsde garage.
Pagina: 1