Ik ben ook maar eens aan het vergelijken gegaan. Ik kwam er eerst niet echt uit, maar na wat gelezen te hebben in dit topic toch wel een redelijke inschatting/keuze kunnen maken denk ik. Hopelijk heeft iemand er wat aan. Advies/tips zijn welkom!
Wat heb ik nodig?
Eigen risico verhoogd naar 860 euro. Aangezien ik helemaal gezond ben en afgelopen jaren 0 euro aan eigen risico heb opgemaakt, lijkt me dat wel de gok waard. Daarnaast (even alleen gekeken naar CZdirect) levert het me korting van 24 euro per maand op. 288 euro per jaar korting dus. Mijn eigen risico komt daarmee op 572 euro, slechts 210 euro hoger dan het verplichte eigen risico van 360. Niet eens zo'n grote gok als je het mij vraagt.
Wat heb ik nog meer nodig? Tandarts zou fijn zijn. Daar ga je toch 1 à 2 keer per jaar naartoe voor controle. Begin dit jaar wat aan mijn kies gehad. Kans bestaat dat dat dit jaar ook het geval is. Verder afgelopen jaar een paar keer naar de fysio geweest, maar of ik dat dit jaar ga doen... de oefeningen kennen we onderhand wel
Waar kom ik op uit?
Na heel wat vergelijkers te hebben ingevuld kom ik tot nu toe uit bij CZdirect.
Basisverzekering CZdirect € 733,32 p.j.
Aanvullende verzekering CZdirect Basic € 142,59 p.j.
Eigen risico per jaar € 860,-
Totaal jaarpremie € 875,91 euro.
Daar trek ik het volgende van af:
25 euro cashback
100 euro vergoeding voor lenzen*
Daarvoor heb je dus het basispakket + (kort)
Alternatieve geneeswijzen € 200,- p.j.
Anticonceptie Vanaf 21 jr. € 200,- p.j.
Apotheek / medicijnen Vanuit de basisverzekering
Brillen / contactlenzen/ € 100,- per 2 jr.
Condooms 50 stuks
Fysiotherapie vanaf 18 jaar 12 behandelingen p.j.
Generalistische basis geestelijke gezondheidszorg Vanuit de basisverzekering
Spoedeisende zorg buitenland Ja
Tandarts vanaf 18 jaar 75% tot max. € 250,-
Tandarts buitenland (spoed) € 275,- p.j.
Preventie voor reizen naar buitenland 100%
Voor dit alles betaal je dus netto 750,91 per jaar / 62,58 per maand.
Aangezien tandartskosten als enige echt een zekerheid zijn heb ik nog gekeken naar de pakketten zonder tandarts en met tandarts 100% tot 250 euro.
Goedkoopste basisverzekering - zonder tandarts:
De Friesland basisverzekering = 691,34 p.j.**
Een verschil van (lenzen en cashback er dus af) van 59,57 euro.
Voor dat geld krijg je dan dus 12x fysio, tandarts 75% tot 250, alternatieve geneesdingetjes 100% tot 200 euro en vaccinaties 100% vergoed (iets wat volgens mijn zusje veel kan kosten).
Wanneer ik met fysio ga rekenen heb je na 2 behandelingen het verschil er al uit. Vaccinaties idem dit.
Alternatieve dingen zal ik denk ik geen gebruik van maken, dus zal ik nog met tandarts rekenen. Lang verhaal kort; kantelpunt ligt bij 75 euro. Aangezien ik die kosten wel verwacht (2 controles + schoonmaken) valt enkel basis af.
Goedkoopste verzekering - tandarts 100% tot 250 euro
De Friesland - basis + TV standaard = 788,35 p.j.
Scheelt ommenabij de 12 euro per jaar (uitgaande van 200 euro aan tandarts kosten). Voor dat geld heb ik dus fysio e.d. er gewoon bij. Lijkt mij dan een betere deal imo.
Het enige waar ik over twijfel is de zin bij brillen en lenzen van "max. 100 euro per 2 jaar".
Moet je dat zien als 50 euro per 2 jaar of kun je 100 euro in jaar 1 declareren en in jaar 2 bijvoorbeeld weer overstappen zonder gevolgen?
* Voor zover ik kan zien is CZdirect de enige die 100 euro vergoed. Aangezien ik deze kosten (lenzen) sowieso zou hebben trek ik het hier er voor het gemak even van af om het op die manier beter te vergelijken met pakketten die dit niet aanbieden.
** Dit is via geld.nl. De actie bij independer is afgelopen. Prijs was daar hetzelfde. Voor geld.nl zijn er voorzover ik kan zien geen cashbacks beschikbaar. Voor independer was dit 12,50.