Welke zorgverzekering neem jij in 2013 Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 2 3 4 5 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• To_Tall
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 18:40
Het zorgstelsel in Nederland betekend als enige volks verzekering tot verplicht.
Ja mag een inboedel verzekering nemen je mag een glas verzekering nemen enz..

Echter voor zorg betekend dat je verplicht verzekerd moet zijn. Met als rauwe nasmaak dat je maar 1x per jaar kan en mag wisslen van verzekeraar. Dus als je ergens in januari in het ziekenhuis beland en je verzekeraar doet niet zijn best naar jouw zin. Je minimaal nog 11 maanden aan de verzekeraar vast zit.

Maar welke verzekering heeft een Tweaker?
Gaat hij in 2013 wisselen van verzekeraar?
Wat is nou een goede verzekeraar?

Zeker met de huidige economie en de koopkracht die onderdruk staat. maar wat we pas echt weten als we in januari het eerste slaris strookje krijgen.

TS Trapt af :)

Ik ben momenteel bij CZ verzekerd al aardig wat jaartjes aangezien ik niet meer veranderd ben na mijn ouders 6 jaar geleden voor deze verzekering hebben gekozen. Ik ging braaf mee :)

Ik zit er nu echt wel te twijfelen om mn verzekering ergens anders af te sluiten.
In het afgelopen jaar 2 keer bij de dokter geweest. Niets ernstigs maar genoeg om een bloedonderzoekje te laten doen. Had veel last van hoofdpijn. Maar mn ogen waren goed.

Daarnaast 2 keer braaf naar de tandarts geweest.

Niets gebroken en niets vreemds aan mn tanden dit jaar. anyway.. ik betaal dus 125 euro per maand. Dit is inc aanvullend tandarts kosten ivm kroon die ik heb.

Ik zie dat b.v. interpolis in 2013 voor mij 101 euro kan kosten met dezelfde aanvullende verzekering.
Maar om nou echt te kunnen zeggen dat het een goede vergelijking is met alle regeltjes bij bijde verzekeringen kan ik niet zeggen. Wel vergoeden ze beide 100% van mijn kroon als deze toch stuk gaat..

A Soldiers manual and a pair of boots.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Als emigrant heb ik een keuze, ik ben NHS verzekerd ;) . Maar dit is geen Wetenschap of Levensbeschouwing, ik ga het daarom verplaatsen naar Werk & Inkomen. Een alternatief zou zijn ASP vanwege de Actualiteit, maar dat is een beslissing voor de WI-crew; eventueel kun je aangeven wat je voorkeur is via een TR :) .

WL >> WI

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Korvaag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21:08
Ik zit bij Promovendum. Goede dekking. Aanvullend pakket betaalbaar en korting ivm hoger opgeleid.

UNOX: The worst operating system

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nare man
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 26-07-2020
^^ was ik ook van plan. Zit nu bij Achmea, maar wil naar Promovendum, korting vanwege hoger opgeleid zijn.

After all, you can't see a figure's panties unless it's the real thing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Het Fantoom
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 15-06 22:28
De goedkoopste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobb
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 17:45
Ik vraag mij dan af, hoe controleren ze dat je "hoog opgeleid" bent?

U don't get it boy, this isn't a mudhole. It's an operating table. And I'm the surgeon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• godofal
  • Registratie: Maart 2010
  • Niet online

godofal

TACNAYN - destroyer of worlds

dit

ik zit nu bij anderzorg, en ga overstappen naar kiemer: dat scheelt 8 euro/maand
aan het einde van het jaar dus 96 euro bespaard :)

edit:
blijkbaar ben ik een oen, je kan nog geen nieuwe verzekering afsluiten voor volgend jaar }:O

[ Voor 15% gewijzigd door godofal op 06-11-2012 21:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 12:43

Ardana

Moderator General Chat

Mens

ONVZ komt er hier in ieder geval niet in. Zij hebben, als enige zorgverzekeraar, het onderlinge convenant niet getekend. Het convenant houdt in dat, bij wanbetaling, een verzekering niet geschorst wordt, maar de invordering via CVZ en CJIB gaat lopen (een soort Rialto-effect).
Dat houdt ook in dat, ongeacht of je de premie betaalt, je wél verzekerd bent: je zorgkosten, worden dus nog wel vergoedt. Zoals velen hier weten, ben ik schuldhulpverlener. Veel van mijn cliënten zien, veelal buiten hun schuld, geen mogelijkheid om de premie te betalen: als je moet kiezen tussen premie, eten voor je kind en dak boven je hoofd, is het over het algemeen erg simpel Helaas wordt de groep die dergelijke keuzes moet maken steeds groter, en helaas is een enkele in het verleden gemaakte fout steeds vaker reden om gedurende 3, 5, 10 jaar (en soms zelfs langer) geen fatsoenlijk bestaan te kunnen opbouwen.

Nu kun je zeggen dat je dan maar de premie moet betalen, klopt, maar dan mis je ook 'n stukje realiteitszin: er zal altijd een (zeer klein!) deel van de bevolking zijn dat het, om welke reden dan ook niet betaald.

Daarom is dat convenant, en dan met name het deel "niet-royeren" juist goed: aangezien iedere zorgverzekeraar een acceptatieplicht heeft, zadel je enkel mede-verzekeraars op met een wan-betaler.

Bij-effect voor de geroyeerde is dat hij, bij ziekte (bijv. een ongeluk met opname) zeer hoge kosten heeft én dat de zorgverleners niet betaald worden.

Vandaar dat ONVZ bij mij geen optie is.

Zelf zit ik bij Menzis, deels omdat ze collectiviteitskorting geven als je donateur bent van Natuurmonumenten, en de korting is hoger dan je aan donateurschap kwijt bent. Dit jaar maken ze het aantrekkelijk om te blijven: ze zijn de enige die de premie verlaagd.
Momenteel wel 'n akkefietje, waarbij ik geen duidelijk antwoord kan krijgen hoe ik om vergoeding moet vragen, en waar ik in bezwaar kan gaan indien ik geen vergoeding krijg, dus dat zou reden zijn om over te stappen.

Overigens heeft Promovendum voor mij ook zeker geen streepje vóór: het is onderdeel van Achmea, en ook Pro Life is onderdeel van Achmea. Deze verzekeraar vergoed, ook vanuit de basisverzekering die toch voor alle verzekeraars hetzelfde zou moeten zijn, geen levensbeëindigende behandelingen, en is in mijn ogen hiermee onwettig (en zeker immoreel) bezig.

[ Voor 7% gewijzigd door Ardana op 06-11-2012 21:45 ]

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Free rider
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 21-05 22:23
Voordat je naar de verzekeraar kijkt, kijk vooral goed naar de aanvullende verzekeringen / extra pakketten die je erbij krijgt. Hiermee maken verzekeraars de meeste winst en word jij op de meeste kosten gejaagd - voor zaken die nooit voorkomen.

Om maar wat te noemen, alleenstaande mannen met een dekking voor IVF (reageerbuisbevruchting), zestigplussers met een dekking voor kraamzorg, enz.enz.

Verder kan het interessant zijn om het eigen risico te verhogen. Stel je neemt een eigen risico van 500 Euro (dwz de eerste 500 Euro in een kalenderjaar betaal je zelf) dan neemt de premie fors af, denk aan 200 per jaar of zo. Als je kan schatten wat de zorgkosten in een jaar zullen zijn dan kan je het optimum bepalen.

Tandartsdekkingen zijn ook schandalig. Het kost je jaarlijks 150 Euro of zo en dan mag je dat jaar maximaal (bv.) 250 Euro declareren, maak je hogere kosten dan moet jij alles boven die 250 Euro betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• qadn
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 31-03 20:56

qadn

Pinnacle of Perversion

Free rider schreef op dinsdag 06 november 2012 @ 21:51:

Om maar wat te noemen, alleenstaande mannen met een dekking voor IVF (reageerbuisbevruchting), zestigplussers met een dekking voor kraamzorg, enz.enz.
Dat heet collectiviteit. Dwz, dingen kunnen alleen maar gedekt worden als een veel grotere groep ze verzekerd dan de groep die er aanspraak op gaat maken.

Tandartsdekkingen zijn ook schandalig. Het kost je jaarlijks 150 Euro of zo en dan mag je dat jaar maximaal (bv.) 250 Euro declareren, maak je hogere kosten dan moet jij alles boven die 250 Euro betalen.
Verzekeringen zijn er om onverwachte risico's af te vangen.
Beetje gebit-prutsen heeft iedereen wel elk jaar, dus is het niet onverwacht.

[ Voor 35% gewijzigd door qadn op 06-11-2012 22:21 ]

Te koop: Agfa clack; DM voor details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Korvaag
Cobb schreef op dinsdag 06 november 2012 @ 21:00:
Ik vraag mij dan af, hoe controleren ze dat je "hoog opgeleid" bent?
Bij de instantie waar je hoog bent opgeleid ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Korvaag
Ardana schreef op dinsdag 06 november 2012 @ 21:38:
Overigens heeft Promovendum voor mij ook zeker geen streepje vóór: het is onderdeel van Achmea, en ook Pro Life is onderdeel van Achmea. Deze verzekeraar vergoed, ook vanuit de basisverzekering die toch voor alle verzekeraars hetzelfde zou moeten zijn, geen levensbeëindigende behandelingen, en is in mijn ogen hiermee onwettig (en zeker immoreel) bezig.
Voor zover ik weet niet waar. In de Achmea voorwaarden lees ik het volgende:

Achmea Zorg heeft geen beperkingen aangebracht in de vergoedingen van het wettelijk pakket, met uitzondering van de Principe Polis van het label DVZ.

Met als vervolg wat er voor DVZ dan uitgesloten is:
Er is geen recht op aanspraak/vergoeding van kosten voor de volgende behandelingen:
...
– Opzettelijk levensbeëindigend handelen
...

Ik kan ook nergens in de Promovendum overzichten vinden dat er uitzonderingen zijn op het wettelijke pakket. Dat moederbedrijf Achmea ook een pakket aanbiedt voor de zwaar christelijken onder ons vind ik niet zo'n punt. Dat is gewoon vraag/aanbod.

Edit: Ik heb verkeerd gelezen. Ardana beweert nergens dat ook Promovendum dit doet. Ardana geeft aan dat Promovendum valt onder een moederorganisatie die ook via een andere tak een dergelijk product aanbiedt.

[ Voor 20% gewijzigd door Korvaag op 06-11-2012 22:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Korvaag schreef op dinsdag 06 november 2012 @ 22:48:
Dat moederbedrijf Achmea ook een pakket aanbiedt voor de zwaar christelijken onder ons vind ik niet zo'n punt. Dat is gewoon vraag/aanbod.
Eensch, het is een beetje het Filternet idee. Als deze groep specifiek kreupel internet wil, dan is dat hun keuze.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erulezz
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 12-06 23:14
De afgelopen 2 jaar bij Menzis, maar zit er nu over te denken om naar FBTO te gaan.
Nog even goed de komende weken alles doornemen en alles goed afwegen. Wat een gedoe is dat altijd toch. :'(

In case of fire: Git commit, git push, leave building | AlpenCams

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joosie200
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Denk er aan om naar FBTO te gaan, zit nu bij Interpolis. Aanvullend en tandarts kunnen er allebei wel uit, dus dan zoek ik enkel voor de basis. Voordeel van FBTO is (en wat ook tegen het verzekeringsprincipe in druist) dat je per maand aanvullende verzekeringen aan en uit kunt zetten. Betaal je eenmalig de ene maand tien euro meer en je krijgt brillen tot x euro vergoed of je behandeling bij de tandarts (bij normale controle is dat vaak al 30/40 euro, hoeveel het sinds het experimenteren v/d tarieven geworden is weet ik niet) Dus tja, zolang FBTO dat nog toe staat weet ik het wel :P 96,75 euro maandelijks scheelt hoe dan ook 10 euro met nu (is wel de premie van 2012, 2013 is nog onbekend) Maar gezien menig andere verzekering ofwel 0,5 euro eraf haalt of er optelt blijft het bedrag vrijwel over de gehele linie gelijk.

Dus dan bespaar ik al 120 euro, wat ik zal reserveren voor het verhoogde wettelijke eigen risico. En ik blijf bij 0 euro eigen risico, want als chronische zieke vind ik 350 euro zelf lappen al meer dan genoeg bovenop mijn maandelijkse premie. Kortom: ik merk niks v/h verhoogde wettelijke eigen risico, heb de dekking v/d aanvullende verzekering wanneer ik een nieuwe bril nodig heb of normale consult bij de tandarts heb staan. De andere maand zeg ik het weer op en de totale kosten zijn dan 10 euro meer, terwijl ik er veel meer voor terug krijg. Leuke USP van FBTO dacht ik zo :+ En gezien geen enkele andere verzekeraar voor 90 euro de basisverzekering bijv. aanbiedt met 0 vrijwillig eigen risico (Zekur/Anderzorg e.d. zijn enkel het overwegen waard met vrijwillig eigen risico), vind ik 95 euro betalen wel goed genoeg. Doe dat min de zorgtoeslag en dan zit ik al aan de premie voor 2014 zo goed als :7

Waarom aanvullend en tandarts eruit? Aanvullend is een sigaar uit eigen doos.. als je echt fysio nodig hebt, zit je zo aan 3/6/9+ behandelingen, dus lappen mag je sowieso. En een gratis bril eenmaal per drie jaar, yeah right: daar betaal je dus zelf voor als je zo lang moet wachten. Nee, dan vind ik het toch wel zo tof ze maandelijks aan en uit te kunnen zetten. Tandarts, zoals anderen al zeiden: beetje 120 euro lappen om 75% van max 225 euro = 168,75 euro vergoed te krijgen. Dus in feite slechts: 168,75-120=48,75 euro krijg je vergoed v/d verzekeraar. Nou, als mijn gebit echt aan diggelen ligt zit je daar zo overeen en dan mag je boven de 225 euro sowieso alles zelf betalen. En voor enkel consulten kan ik de boel zelf ook nog wel betalen. Een goed gebit is goud waard merk ik zelf [/klopt af]

Maar zoals gezegd: dat verandert als je maar een maand die aanvullende verzekering hoeft te betalen. Dan kun je voor een tientje een tandarts consult a 35/40 euro en bril krijgen a max. 150 euro vergoed krijgen. Nou, dan weet ik het wel :D Maandje betalen en daarna uitzetten die hap!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Filternet is geen verzekering en al helemaal niet verplicht, het is dus een zeer kreupele vergelijking. Verzekeringen bestaan erbij dat ze gezamenlijk kosten dragen die individueel niet gedragen kunnen worden.

Daarnaast beperkt je ook nog degenen die bij jou op de polis staan in hun keuze, bijv. 'n dochter van 17 (die wel zelfstandig mag beslissen over bijv. 'n abortus). Dat een bedrijf de wettelijk vastgelegde vergoedingen (kennelijk) mag inperken op basis van religie vind ik echt niet kunnen en is voor mij reden om Achmea te mijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Korvaag
Ik vind dat een bijna even onbegrijpelijke houding als het feit dat mensen verzekeringen willen die het juist uitsluiten. Wat nu als een verzekering besluit meer te vergoeden dan het basispakket. Ga je die dan ook mijden omdat deze juist een zwaardere wissel trekt op het collectief ?

Een vergoeding kan wettelijk vastgelegd zijn. Dit betekent dat je er recht op hebt. Als jij zelf besluit af te zien van dat recht staat daar geen enkele strafmaat op. De verzekeringing is niet verplicht dus mensen kiezen voor de inperking. Als ik recht heb op pensioen, maar mijn geloofsovertuiging staat geen pensioen toe dus ik weiger het, ga ik dan de bak in ?

Je punt van de 17 jarige dochter blijft staan (Denk ik. Ik ken de wetgeving op dat vlak niet), maar dat neem ik de aanbieder niet kwalijk maar de verzekeringnemer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osxy
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 19:12

Osxy

Holy crap on a cracker

Komend jaar ga ik naar de allergoedkoopste met maximaal eigen risico.
Enige vermijdbare medische kosten stel ik uit tot 2014 waar ik door een relatief laag inkomen een laag maand bedrag en laag eigen risico ga krijgen.

Daarmee heb ik netto een risico van 250 euro mocht ik wel iets ernstigs krijgen en mogelijk een winst van 250 euro.

"Divine Shields and Hearthstones do not make a hero heroic."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• To_Tall
Wat ik zie op de site van de verzekeraars is dat ze de pakketen erg on overzichtelijk maken zeker door het gebruiken van wizards e.d.

Als ik naar me zelf kijk. 2 keer naar de dokter dit jaar daarvoor jaren niet geweest. Tandarts bezoek ik 2x per jaar en 2 keer de mond reiniging :+

Tandarts wordt 100% vergoed. terwijl de mond reiniging voor 50% wordt vergoed. kosten zijn 45 euro. dat is betaalbaar voor mij. Echter ik heb toen ik klein was een ongeluk gehad. En nu dus een kroon met een schroef in mn bakkes.
Het wordt er niet makkelijker op om even uit te zoeken als mn kroon kapot gaat of deze dan ook wordt vergoed. Zo'n nieuwe kroon maken kost toch al gauw 800 euro. het loont dan toch wel om een verzekering te hebben die dat kreng vergoed. Alleen welk paket moet je dan hebben?? Tandarts + of ++ of ++++++ ??? heb nu nog een CZ jongere verzekering. Geldig tot 35 als je deze voor je 25 hebt afgesloten.. Toch betaal ik nu 125 euro per maand. daar zit dan wel standaard de verzekering in voor het vergoeden van mn kroon.. maar als ik 100 euro per maand ga betalen scheelt het op jaar basis toch serieus geld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Free rider
qadn schreef op dinsdag 06 november 2012 @ 22:20:
Dat heet collectiviteit. Dwz, dingen kunnen alleen maar gedekt worden als een veel grotere groep ze verzekerd dan de groep die er aanspraak op gaat maken.
Nee, die extra pakketten zijn juist géén collectiviteit. Alleen diegenen die die risico's lopen zouden dat moeten verzekeren. Loop je het risico niet dan moet je het niet verzekeren.

Anders gezegd: Stel je hebt geen auto. Zou je dan een autoverzekering afsluiten, wegens collectiviteit omdat er een groep is die er wel aanspraak op maakt? En stel dat je geen kinderen kunt krijgen. Waarom zou je dan bijbetalen om kraamzorg te verzekeren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joosie200
  • Niet online
Joosie200 schreef op dinsdag 06 november 2012 @ 23:39:
En gezien geen enkele andere verzekeraar voor 90 euro de basisverzekering bijv. aanbiedt met 0 vrijwillig eigen risico (Zekur/Anderzorg e.d. zijn enkel het overwegen waard met vrijwillig eigen risico), vind ik 95 euro betalen wel goed genoeg. Doe dat min de zorgtoeslag en dan zit ik al aan de premie voor 2014 zo goed als :7
Hmm, Promovendum heeft wel een studentenzorgverzekering, basis voor €89,90. Tja.. dat bespaart dus al 60 euro jaarlijks t.o.v. FBTO, maar je kunt niet een aanvullende verzekering aan of uit zetten per maand. T.o.v. nu bespaar ik dan al maandelijks 15 euro x 12 = 180 euro. En voor dat bedrag haal ik zo een complete enkelvoudige bril (Pearle: 120 euro) en betaal ik wel mijn twee-half-jaarlijkse tandartsconsulten (30 euro per keer). Dus tja.. promovendum dan maar huh? :? Want meer kosten maak ik toch niet wat een aanvullende verzekering of tandartsverzekering zou dekken qua vergoeding. En dan kan ik wel gewoon mijn eigen consult betalen en jaarlijks een bril uitkiezen :) Is wel een natura-polis, das dan wel weer jammer...

[ Voor 11% gewijzigd door Joosie200 op 07-11-2012 00:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Korvaag
Dat aan- en uitzetten per maand.. Daar *moeten* wel addertjes onder het gras zitten. Je kan echt niet voor 1 maand een aanvullend pakket afsluiten omdat je weet dat je in die maand behandeling x hebt of een bril gaat kopen (ik noem maar wat).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EiT
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 19:31

EiT

Houd er wel rekening mee dat er maatschappijen zijn die onder verschillende namen verzekeringen aanbieden. Achmea heeft bijv: Agis, De Friesland Zorgverzekeraar, DVZ, FBTO, Interpolis, Pro Life, TakeCareNow, Zilvere kruis en er zullen er vast nog een paar zijn.

Zelf ben ik bij Interpolis verzekerd. Heb gekeken voor 100% tandarts vergoeding (dus niet die 75%) en hoogste vergoeding omdat ik een kroon nodig had. Nu moest ik echter voor elke tandarts rekening zelf ~10 euro bij lappen. Lekkere 100%.. dus ik ga ook gewoon opzoek naar iets anders. OHRA had ik vorig jaar en beviel mij eigenlijk wel, was alleen ~10-15 euro duurder per maand. Maar zie wel einde van het jaar wie er goedkoper is.

Ik switch sinds ik op mij zelf woon eigenlijk ieder jaar wel van zorgverzekeraar. Meestal zit er wel wat verschil in dat het switchen waard maakt.

Druk en zetfouten voorbehouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZeRoC00L
  • Niet online
Joosie200 schreef op dinsdag 06 november 2012 @ 23:39:
Tandarts, zoals anderen al zeiden: beetje 120 euro lappen om 75% van max 225 euro = 168,75 euro vergoed te krijgen. Dus in feite slechts: 168,75-120=48,75 euro krijg je vergoed v/d verzekeraar.
Berekening klopt niet, je kunt wel degelijk max. 225 euro terugkrijgen.
Alleen van je ingediende rekeningen krijg je 75% vergoed. Dien maar een rekening in van 300 euro, dan krijg je 225 euro vergoed..
Maar goed, je hebt wel gelijk dat de vergoeding zeer gering is. Om deze reden heb ik een paar jaar geleden m'n tandartsverzekering al opgezegt en vergoed alles zelf.

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 14:15

Mx. Alba

hen/die/zij

Ik zit nu bij Avéro Achmea, ik weet nog niet waar ik volgend jaar heen ga maar ik denk wel dat ik ga switchen. Zodra Independer 2013 beschikbaar heeft ga ik e.e.a. vergelijken...

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Nu bij Anderzorg met max eigen risico. Vorig jaar kwam er aan het einde nog eentje die net goedkoper was, maar dat verschil was zo klein dat het me niet uitmaakte. Dit jaar gewoon kijken hoe groot het verschil is, als dat voldoende is ga ik overstappen, voor 20 cent per maand niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geenstijl
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
Hier Interpolis, daar blijf ik bij (zorg actief 1 ster hou ik, gebit actief 1 stop ik).
Ik zit bij de Rabo en krijg daardoor 10% korting op de basisverzekering en 15% op de aanvullende.
Verder maximaal eigen risico.
Laatste 10 jaar niet bij de dokter geweest, tandarts 2x per jaar controle, dus dat risico is voor mij aanvaardbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .Gertjan.
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 17-02 21:20

.Gertjan.

Owl!

Ik ben afgelopen jaar verzekerd geweest bij DitZo. Moet zeggen dat ik daar erg tevreden over ben. Alles wordt digitaal afgehandeld en je krijgt netjes berichten als er declaraties zijn ontvangen.

Daarnaast viel het mij mee dat hoewel DitZo een nieuwe verzekeraar is op het gebied van zorg er wel door alle zorgverleners direct gedeclareerd kon worden bij DitZo (en ik dus niet zelf de declaratie hoefde in te dienen). :)

We wachten gewoon de nieuwe premies af en gaan weer vergelijken. De afgelopen jaren ben ik zo goed als ieder jaar geswitched en dat heeft al een redelijke "besparing" opgeleverd. Zeker nu ik geen aanvullende verzekeringen meer neem kun je flink besparen door goed rond te shoppen.

Tandarts verzekeren we wel, maar daar zit niet heel veel premie verschil tussen heb ik het gevoel.
Heb er alleen wel een beetje "spijt" van dat ik de aanvullende verzekering de deur heb gewezen afgelopen jaar (voorheen altijd een klein aanvullend pakketje gehad). Afgelopen maand heeft mijn vrouw haar knie uit de kom gedraaid waardoor er een redelijk traject aan fysio op de rol staat. Dit wordt niet vergoed door de basis verzekering (dacht dat het wel zo was en verder nooit bij stil gestaan) maar zit wel in de aanvullende pakketten. Mja bad luck zullen we maar zeggen...

Voorheen was het enige wat we consumeerden uit de aanvullende verzekering de anticonceptie van mijn vrouw, maar voor 6+ euro per maand aan premie kun je beter zelf die pilletjes betalen...

The #1 programmer excuse for legitimately slacking off: "My code's compiling"
Firesphere: Sommige mensen verdienen gewoon een High Five. In the Face. With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Ik denk dat ik bij Zilveren Kruis Achmea blijf. Zit daar alweer een jaar of 3 collectief via werkgever, met leuke collectiviteitskortingen, en de basisverzekering en tandartsverzekering worden dit jaar niet verhoogd (overige aanvullende verzekeringen wel, maar die heb ik toch niet).

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 465268

Unive Zekur tegen de 120eu p/m met de standaard aanvullende modules en 220 eigen risico

De aanbieding pakte voor mij het meest voordelig uit vorig jaar

[ Voor 10% gewijzigd door Anoniem: 465268 op 07-11-2012 12:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchAddick
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 11:33
.Gertjan. schreef op woensdag 07 november 2012 @ 10:49:
Daarnaast viel het mij mee dat hoewel DitZo een nieuwe verzekeraar is op het gebied van zorg er wel door alle zorgverleners direct gedeclareerd kon worden bij DitZo (en ik dus niet zelf de declaratie hoefde in te dienen). :)
Da's niet zo vreemd aangezien Ditzo een label is van ASR, een vrij grote speler in verzekeringsland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlizzarD
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

BlizzarD

Hooooooh

Ik zit nu bij Besured, voor €108.70 per maand heb ik basisverzekering (met 220euro eigen risico), aanvullende verzekering en tandarts tot €350 euro (100% vergoed).

Twijfel nog over het behouden van aanvullende verzekering en tandarts.. Heb al een aantal jaar niks aan mn gebit gehad en heb dus 2x €44 controlekosten per jaar; terwijl ik bijna €131 per jaar aan premie betaal. Aanvullende verzekering heb ik dit jaar goed gebruik van gemaakt, voornamelijk qua vaccinaties (Hepatitis A+B, DTP en Buiktyfus), maar heb ik nu eigenlijk niet meer nodig. Ik krijg mijn lenzen vergoed, maar dat is evenveel als dat ik maandelijks aan premie moet betalen.. sigaar uit eigen doos dus :P

De basisverzekering voor 2012 was €89.90 per maand, goedkoper was er toen niet.

Overigens kun je hier een mooi overzicht vinden van de basisverzekeringen voor 2013: http://www.independer.nl/...info/premieoverzicht.aspx

[ Voor 9% gewijzigd door BlizzarD op 07-11-2012 13:34 ]

iStockphoto

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 35872

Ik heb gewoon de basisverzekering van Menzis (Natura).
Krijg ongeveer 10 euro collectiviteits korting en betaal volgend jaar dus ongeveer 96 euro p.p..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haribold
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Gewoon weer de goedkoopste. Is dit jaar 69,50 euro per maand bij Youcare. Een ander in 2013 goedkoper? Dan stap ik over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• To_Tall
BlizzarD schreef op woensdag 07 november 2012 @ 13:22:
Ik zit nu bij Besured, voor €108.70 per maand heb ik basisverzekering (met 220euro eigen risico), aanvullende verzekering en tandarts tot €350 euro (100% vergoed).

Twijfel nog over het behouden van aanvullende verzekering en tandarts.. Heb al een aantal jaar niks aan mn gebit gehad en heb dus 2x €44 controlekosten per jaar; terwijl ik bijna €131 per jaar aan premie betaal. Aanvullende verzekering heb ik dit jaar goed gebruik van gemaakt, voornamelijk qua vaccinaties (Hepatitis A+B, DTP en Buiktyfus), maar heb ik nu eigenlijk niet meer nodig. Ik krijg mijn lenzen vergoed, maar dat is evenveel als dat ik maandelijks aan premie moet betalen.. sigaar uit eigen doos dus :P

De basisverzekering voor 2012 was €89.90 per maand, goedkoper was er toen niet.

Overigens kun je hier een mooi overzicht vinden van de basisverzekeringen voor 2013: http://www.independer.nl/...info/premieoverzicht.aspx
Independer is van achmea dus of ze echt onafhankelijk zijn zal mij benieuwen ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jolly_Jumper
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 18:39
Ik zit nu bij Ditzo, na jarenlang bij Unive gezeten te hebben. Ik heb gewoon de goedkoopste genomen + tandartsgebeure en hoogste eigen risico. Voor volgend jaar zal het niet anders zijn, dus even afwachten wat de premies gaan doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lethalis
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
To_Tall schreef op dinsdag 06 november 2012 @ 23:57:
Het wordt er niet makkelijker op om even uit te zoeken als mn kroon kapot gaat of deze dan ook wordt vergoed. Zo'n nieuwe kroon maken kost toch al gauw 800 euro. het loont dan toch wel om een verzekering te hebben die dat kreng vergoed. Alleen welk paket moet je dan hebben??
De vraag is of je daar iets mee opschiet. Als je een verzekering van 200 euro per maand nodig hebt om die kroon te dekken, kun je er beter zelf voor sparen.

Ik zit bij Delta Lloyd, Extra pakket met tandarts voor 1000 euro per jaar. Ik betaal 170 euro per maand.

And guess what? Toen tijdens het plaatsen van een kroon bij mij de kies helemaal afbrak, had mijn tandarts een constructie bedacht met een grote kroon op 2 kiezen. Kosten: 2300 euro.

Toen mocht ik alsnog 1300 euro bijlappen (en nog wat meer vanwege de overige tandartskosten dat jaar.. het kwam op 1600 euro in totaal die ik even mocht overmaken).

Daar ben je bij geen enkele verzekering volledig voor gedekt.

Ik wil trouwens wel overstappen naar iets goedkopers.. eventueel FBTO (zou voor mij neerkomen op 135 euro per maand met 800 euro tandarts, via VEH collectief). Maar door een foutje van de website van Delta Lloyd denken ze nu dat ik opnieuw een contract heb afgesloten voor 2013, dus ik moet ze nog even bellen en kijken of ik daar onderuit kan (ik heb daar met DigiD aangemeld om te kijken wat er gebeurt als ik het pakket versober, nergens echt akkoord voor gegeven en ineens heb ik een brief ontvangen dat ik mijn pakket heb gewijzigd 8)7 ).

Het zou dus kunnen dat ik volgend jaar nog steeds Delta Lloyd heb.. maar goed. Mijn oorspronkelijk punt blijft: je kunt je niet overal voor verzekeren.

En de volgende keer laat ik die klote kies gewoon trekken ;) Ik mis ook al een andere kies en behalve dat het de eerste week een beetje raar aanvoelt heb je daar verder geen last van. Ik kan met die kant zelfs gewoon kauwen.

Dan wacht ik wel totdat er meerdere kiezen naast elkaar weg zijn en laat ik in 1 keer een implantaat zetten, ipv dat ik het per kies doe, wat veel duurder zou zijn.

Overigens heb ik uitgerekend dat ik met tandartsverzekering alsnog goedkoper uit ben geweest dan wanneer ik het de afgelopen 5 jaar allemaal zelf had betaald (slecht gebit.. de tandartspremie kost mij 40 euro per maand, dat is 480 per jaar.. en ik heb gemiddeld 700 euro per jaar gebruikt).

[ Voor 18% gewijzigd door Lethalis op 07-11-2012 14:55 ]

Ask yourself if you are happy and then you cease to be.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjaakaq
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 31-03 14:29

sjaakaq

It might get loud

Ik zit en blijf bij AnderZorg met maximaal eigen risico. Daarmee zit ik rond de €71 per maand.

Aanvullende verzekeringen zijn alleen interessant als je veel kosten maakt met iets. Voor twee jaarlijkse controles en twee gaatjes ofzo, heb je bij geen enkele verzekeraar de kosten van de aanvullende verzekering eruit zover ik weet.

Ik zag eerder dat je bij FBTO per maand aanvullende verzekeringen kan aan- of uitzetten. Dat kan, maar bij alle serieuze ingrepen zit er een wachttijd op. Dus als je in februari 2013 bij de tandarts constateert dat je een kroon moet en je dan de tandartsverzekering afsluit, kun je pas vanaf augustus 2013 declareren en is je hele tand al weggerot en heb je al ~ €100 aan premie gelapt.

leoaq.fm // Jeune Loop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• To_Tall
sjaakaq schreef op woensdag 07 november 2012 @ 14:47:
Ik zit en blijf bij AnderZorg met maximaal eigen risico. Daarmee zit ik rond de €71 per maand.

Aanvullende verzekeringen zijn alleen interessant als je veel kosten maakt met iets. Voor twee jaarlijkse controles en twee gaatjes ofzo, heb je bij geen enkele verzekeraar de kosten van de aanvullende verzekering eruit zover ik weet.

Ik zag eerder dat je bij FBTO per maand aanvullende verzekeringen kan aan- of uitzetten. Dat kan, maar bij alle serieuze ingrepen zit er een wachttijd op. Dus als je in februari 2013 bij de tandarts constateert dat je een kroon moet en je dan de tandartsverzekering afsluit, kun je pas vanaf augustus 2013 declareren en is je hele tand al weggerot en heb je al ~ €100 aan premie gelapt.
Uhh.. Ik heb sinds mijn 9e met een brug gelopen. in 2009 besloten om een kroon te nemen. In december naar de tandarts.. Half januari na allerlei metingen en foto's Implantaat met kroon hellemaal op en top klaar.. Al met al 4 weken bezig geweest.. Na mijn aanmelding in december ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjaakaq

sjaakaq

It might get loud

To_Tall schreef op woensdag 07 november 2012 @ 14:50:
[...]

Uhh.. Ik heb sinds mijn 9e met een brug gelopen. in 2009 besloten om een kroon te nemen. In december naar de tandarts.. Half januari na allerlei metingen en foto's Implantaat met kroon hellemaal op en top klaar.. Al met al 4 weken bezig geweest.. Na mijn aanmelding in december ;-)
Ik zeg niet dat een kroon plaatsen zes maanden duurt. Als je bij FBTO je tandartsverzekering "aan" zet, krijg je pas zes maanden daarna voor het eerste tandartskosten vergoed.

Dus als jij in december die verzekering aanzet en een maand later de kroon laat plaatsen, betaal je die gewoon 100% zelf. Dit natuurlijk om te voorkomen dat mensen één maand een tientje lappen en daarvan een kroon van €200 laten plaatsen.

leoaq.fm // Jeune Loop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/die/zij

De manier om daar omheen te komen is om per 1 januari naar een andere zorgverzekeraar te switchen. Aanvullende pakketten die je er dan bij neemt zijn wel per direct actief. Dan kan je dus bijvoorbeeld af en aan een jaar wel en dan weer een jaar niet verzekerd zijn voor tandartskosten.

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjaakaq

sjaakaq

It might get loud

Mx. Alba schreef op woensdag 07 november 2012 @ 15:00:
De manier om daar omheen te komen is om per 1 januari naar een andere zorgverzekeraar te switchen. Aanvullende pakketten die je er dan bij neemt zijn wel per direct actief. Dan kan je dus bijvoorbeeld af en aan een jaar wel en dan weer een jaar niet verzekerd zijn voor tandartskosten.
Aha. Dus als je in januari een wortelkanaalbehandeling ofzo laat doen, dan is dat wel voordelig. Zet je de aanvullende verzekering in februari weer uit.

leoaq.fm // Jeune Loop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• soheilmd
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 06-06 22:06
Ik zit dit jaar nog bij DITZO, maar dat is een eenmalige kwestie geweesd. Ze veranderen gewoon hun voorwaarden en als je belt doen ze als of het altijd zo geweesd is en ze nergens van weten, gelukkig had ik de voorwaards opgeslagen en kon hun laten zien dat er toch dingen verandert zijn.
waar ze uiteindelijk toch akkord gingen met de vergoedingen zoals het de eerste dag vermeld stond.
dus mijn Tip als je het online doet, bewaar de voorwaaren heel goed

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jolly_Jumper
Watvoor voorwaarden waren het precies? Zit nl. ook bij Ditzo :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joosie200
  • Niet online
Klopt het dat eerst het wettelijk eigen risico in rekening gebracht wordt en daarna pas het vrijwillig eigen risico? Tot dusver heb ik altijd 0 vrijwillig eigen risico gehad en kon ik elk jaar het wettelijk eigen risico volledig betalen. Via deze site heb ik voor mijzelf kunnen uitrekenen wat de medicatie op jaarbasis kost. Dat is grofweg 644 euro. Als ik het alleen hou bij het wettelijk eigen risico kost mij dat nu 220 euro, met een premie van 89,90 via bijv. Promovendium. Als ik echter bij Zekur opteer voor 720 euro eigen risico (220 wettelijk/500 vrijwillig) ben ik 73,50 euro kwijt maandelijks. Dat bespaart mij: 16,40 euro. Al met al t.o.v. Interpolis die ik nu heb daarentegen hou ik zodoende 105,62-73,50=32,12 euro in de maand over. Als ik die dan opzij leg + de voorgenomen 30 euro x 12 (=360=genoeg voor het wettelijk eigen risico van 2013) kom ik uit op 720 eigen risico.

Ondertussen ben ik lang niet zoveel kwijt aan zorgkosten, dus ik betaal maandelijks een lage premie, ben alles wat ik opzij leg niet meteen kwijt over het jaar bekeken. Win-win. That is, als die bedragen van medicijnkosten klopt. Dus zelfs voor iemand met een chronische ziekte kan het lonen om gewoon de volle eigen risico te nemen, naar Zekur/Anderzorg over te stappen, het voordeel uit te sparen. En dat kun je aan andere dingen uitgeven als je dit jaar toch al je eigen risico volledig hebt betaald. Dan is het een kwestie van medicatie hamsteren en dan spaar je daar weer een deel van de rekening voor het ER (max. 850 euro) van 2013 uit :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haribold
  • Niet online
De volgorde van de risico's maakt toch niets uit. De rekensom is gewoon de premie plus het eigen risico dat je daadwerkelijk kwijt bent. Als we uitgaan van de premies van 2012 en het eigen risico van 2013 (max. 850 euro) dan is de som als volgt:

goedkoopste premie 69,50 met 850 euro eigen risico: 69,50 x 12 + 644 medicijnenkosten = 1478 euro

goedkoopste premie 89,90 (studenten) met 350 euro eigen risico: 89,90 x 12 + 350 medicijnkosten = 1429 euro.

Die tweede, zonder vrijwillig eigen risico, is dan dus goedkoper. Het loont in dit geval dus niet om het hoogste eigen risico te nemen. Dit loont wel als de medicijnkosten lager worden dan 595 euro. Die medicijnkosten kun je in 2013 verlagen door inderdaad in 2012 medicijnen "in te slaan", mits je arts en apotheek daaraan willen meewerken.

[ Voor 9% gewijzigd door haribold op 08-11-2012 22:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ebia
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 02-06 15:21
Kies gewoon de goedkoopste, het product is immers toch overal hetzelfde (basis + maximaal ER). Aanvullende verzekeringen vind ik in mijn situatie nonsense en is daarmee weg gegooid geld.

Het laatste jaar dat het nog kan, een normale premie... Als ik zo de schattingen mag geloven ga ik straks wel 3 of 4 keer zoveel betalen voor hetzelfde gebeuren... ben benieuwd hoe lang de nieuwe regering aan die plannen gaat vasthouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlizzarD
  • Niet online

BlizzarD

Hooooooh

iStockphoto

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/die/zij

De premies zijn bekend, ik blijf lekker bij Avéro Achmea. Volledig vrije zorgkeuze en maar een euro of 5 per maand duurder dan de goedkoopste verzekeringen. Ik gooi wel mijn aanvullende pakketten eruit, scheelt ook weer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whuzz
  • Laatst online: 15-06 07:42

Whuzz

Dodgeball!

Maak van die 250 euro declareren maar 150 euro. |:(

Vanwege hoge aankomende kosten voor de tandarts voor mijn vriendin ben ik voor haar op zoek gegaan naar een andere verzekering voor 2013. We zitten nu allemaal bij VGZ.

Totaal aan tandartskosten voor vriendin: ~3500 euro. Dat omvat een compleet plan inclusief trekken van een paar kiezen, wortelkanaalbehandelingen, kronen, enz.
Om de vraag vast voor te zijn: dit vloeit voort uit een medische geschiedenis met o.a. een paar chemokuren.

Dit jaar hebben we al voor zo'n 1200 euro uit dat plan laten doen, simpelweg omdat het niet uitgesteld kon worden. Van die 1200 werd zo'n 150 euro door VGZ gedekt vanuit de aanvullende verzekering die we daar hadden. Waar je dan ook zo'n 150 euro extra premie voor betaald.

Affijn. Op zoek naar een gunstigere verzekering met tandarts dekking. Alle verzekeringen nageplozen, vergeleken, doorgenomen, onderzocht, enz. De conclusies:

1) Alle aanvullende verzekeringen dekken in het gunstigste geval zo ongeveer wat je ook extra aan premie gaat betalen. Dekken ze 500 euro per jaar? Kost je ongeveen 40 euro per maand extra. Dekken ze 1000 euro per jaar? Kost je ongeveer 90 euro per maand extra, enz.

2) De verzekeringen die méér dekken dan je aan premie betaald eisen een saneringsverklaring van je tandarts. Oftewel een verklaring dat je gebit momenteel in orde is. Oftewel: Je moet eerst een paar jaar gegarandeerd "voor niets" de extra premie betalen voordat je een keer gebruik kan maken van de dekking. Gezien de status van vriendin's gebit vallen deze sowiezo af.

Resultaat:
Vriendin gaat naar StadHolland en neemt daar het deluxe pakket. Dan krijg je tot 1000 euro dekking per jaar, die je (zoals boven uitgelegd) ook zelf via je premie betaald. Echter, omdat bij StadHolland de aanvullende verzekeringen altijd per compleet pakket gaat mag ze binnen datzelfde pakket ook allerlei randzaken declareren die niet in het basispakket zitten. De pil, extra bril, etc etc.
Op die randzaken pakken we dan een (minuscuul) voordeeltje ten opzichte van alles zelf betalen. Ook de kleine gaat met haar mee, die krijgt dan hetzelfde pakket voor niets/weinig, wat voordelen kan hebben voor o.a. orthodontie etc.

Ikzelf ga (na deze leerzame zoektocht) mijn aanvullende verzekeringen stopzetten, maar blijf (wegens korting via United Consumers) wel bij VGZ.

Dodge, Duck, Dip, Dive and... Dodge!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Tsja, die aanvullende verzekeringen zijn vrijwillig. Dat betekent dat mensen ze alleen afsluiten als ze verwachten er winst mee te maken. Dat doen jij en je vriendin ook en als je denkt dat je 'm niet nodig hebt, zet je 'm stop.

Er zal op die verzekeringen (vermoed ik) dan ook maar een kleine marge zitten: zoals je zegt, ze vergoeden nauwelijks meer dan je aan premie betaald, maar iedereen die 'm heeft verbruikt 'm zo maximaal mogelijk, anders zetten ze 'm wel stop.

Medische kosten die gedekt worden door aanvullende verzekeringen worden geacht niet medisch noodzakelijk te zijn, of voor de gemiddelde Nederlander prima betaalbaar, anders zaten ze wel in 't basispakket. Dat betekent dat je het kan plannen, alternatieven kunt zoeken, dat je een afweging kan maken in wat je wil laten doen, en dat je ervoor kunt sparen.

Voorbeelden: anticonceptie (kan, afhankelijk van de gekozen/noodzakelijke methode, zomaar oplopen tot € 1.500), bril, fysiotherapie, tandarts. Een gaatje vullen is, als je 'n beetje de tandarts uitzoekt, minder dan € 100, een kies trekken ongeveer gelijk. Het is een keuze om een wortelkanaalbehandeling (3x woordwaarde en 5x duurder dan trekken) te doen of kroon te zetten, geen medische noodzaak, want je kunt prima met 'n kies minder.
'n Bril kun je (meestal) al vanaf 'n paar tientjes krijgen, en als je 'n beetje zuinig bent, kun je daar rustig 5 jaar mee doen. Dat is dus prima te plannen.

Ik denk dat we ook behoorlijk verwend zijn (en ik deed daar ook aan mee!): voor ieder pijntje moet je naar de fysiotherapeut, voor afvallen naar de dietist, je tanden moeten perfect zitten en we worden geïndoctrineerd om minimaal 1x per 6 maanden naar de tandarts te gaan, etc. etc. Terwijl een beetje verstand vaak een hoop kan helpen: oefeningen kun je prima zelf doen, maar mensen zijn lui en hebben een stok achter de deur nodig, afvallen: eigenlijk weet iedereen wel hoe hij dat moet doen, maar het is zoveel prettiger als iemand je steunt, tandverzorging: we weten allemaal wel hoe het moet, en toch poets je net ff beter als je naar de tandarts moet of er net vandaan komt. Allemaal heel menselijk, maar betekent dat dat het dan maar uit de gezamenlijke pot moet komen?

Maar goed, tot zover mijn gefilisofeer :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whuzz
  • Laatst online: 15-06 07:42

Whuzz

Dodgeball!

Ardana schreef op vrijdag 09 november 2012 @ 12:39:

Voorbeelden: anticonceptie (kan, afhankelijk van de gekozen/noodzakelijke methode, zomaar oplopen tot € 1.500),
1500 euro per jaar? Lijkt me niet.
Het is een keuze om een wortelkanaalbehandeling (3x woordwaarde en 5x duurder dan trekken) te doen of kroon te zetten, geen medische noodzaak, want je kunt prima met 'n kies minder.
Ja? Wil je dat even aan mijn vriendin uitleggen dan? En aan haar tandarts?
Er worden bij haar al 3 kiezen getrokken, en bij 3 *andere* een wortelkanaalbehandeling. Met 6 kiezen minder wordt het toch lastig kauwen hoor.

We hebben dit jaar al 1200-1500 euro uitgegeven (heb het op het laatst niet eens meer precies bijgehouden) aan haar tandartsrekening en dat waren dus alleen noodzakelijke en spoedeisende dingen. Nu kunnen wij dat betalen... maar stel je leeft van een minimum inkomen, wat dan?
'n Bril kun je (meestal) al vanaf 'n paar tientjes krijgen, en als je 'n beetje zuinig bent, kun je daar rustig 5 jaar mee doen. Dat is dus prima te plannen.
Duidelijk geen brildraagster.
Ik ook niet overigens, maar het is een ding dat je dagelijks op je hoofd zet en waar je de hele dag door moet kijken. Als dat een matig ding is, kan ik me zo voorstellen dat het je leven een stuk minder prettig maakt.
Ik denk dat we ook behoorlijk verwend zijn (en ik deed daar ook aan mee!): voor ieder pijntje moet je naar de fysiotherapeut, voor afvallen naar de dietist, je tanden moeten perfect zitten en we worden geïndoctrineerd om minimaal 1x per 6 maanden naar de tandarts te gaan, etc. etc.
Ik ben nog nooit bij een fysiotherapeut geweest, 35 kg afgevallen zonder dietist, ik heb een beetje scheve ondertand, maar ik ga inderdaad wel 1x per 6 maanden naar de tandarts. Die is dan een half uur bezig om tandsteen te verwijderen en dat is maar goed ook. Ik kon aan mijn opa en kan aan mijn vader zien wat er met je tanden gebeurt als je het niet doet... Ben ik nu verwend?
tandverzorging: we weten allemaal wel hoe het moet, en toch poets je net ff beter als je naar de tandarts moet of er net vandaan komt. Allemaal heel menselijk, maar betekent dat dat het dan maar uit de gezamenlijke pot moet komen?
Succes met verzorgen van je tanden als jij ooit een chemokuur krijgt ;)
Ik hoop voor je dat jij het dan net zo makkelijk kan betalen als wij dat gelukkig kunnen (al hoop ik natuurlijk niet dat je het ooit nodig hebt!), want uit de gezamelijke pot komt het in elk geval niet.
Maar goed, tot zover mijn gefilisofeer :)
Maak het wat minder zwart/wit zou ik zeggen. De wereld bestaat uit een heleboel tinten grijs. (Minimaal 50, als ik de hype moet geloven :P )

Dodge, Duck, Dip, Dive and... Dodge!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/die/zij

Whuzz schreef op vrijdag 09 november 2012 @ 13:12:
Duidelijk geen brildraagster.
Ik ook niet overigens, maar het is een ding dat je dagelijks op je hoofd zet en waar je de hele dag door moet kijken. Als dat een matig ding is, kan ik me zo voorstellen dat het je leven een stuk minder prettig maakt.
Ik ben dus wel brildrager.

Sowieso al €100 per glas en dan moet er nog een montuur bij. Mij kostte het tot nu toe eigenlijk altijd zo'n €300 per twee jaar (elke twee jaar een nieuwe bril).

Tot ik in december 2008 dacht, volgend jaar kunnen we het niet meer aftrekken van de belasting, dus laat ik nu nog een keer goed uitpakken. Twee extra geharde extra dunne extra ontspiegelde licht getinte glazen à €250 per stuk en een montuur à €250, totaal €750 :X Maar nu vier jaar later zijn zowel glazen als montuur nog als nieuw (zelfs geen krasjes of verkleuring) dus dat is een heel goede investering gebleken! Nou ja, het enige wat een beetje versleten is dat is de siliconen coating op het deel van de poten dat achter mijn oren zit, maar bij de meeste brillen was dat na twee jaar gewoon op en stuk terwijl het bij deze alleen, tja, gebruikt uit ziet.

Afbeeldingslocatie: http://www.framesbroker.com/images/eyeglasses-product/Theo/Charitas-2/12-Lilac-Mat.jpg

_o_ theo _o_

[ Voor 5% gewijzigd door Mx. Alba op 09-11-2012 13:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lethalis
  • Niet online
Mijn aanvullende pakket (Delta Lloyd Extra = 19,80 euro p.m. met Tandengaaf 1000 = 38.56 euro p.m.):

Alternatieve geneeswijzen: voor verzekerd, maar gebruik ik niet.
Brillen en contactlenzen: ben ik nu ook niet voor verzekerd.
Buitenland: repatriering, kosten die hoger uitvallen in het buitenland, etc. Kan ik daar niet gewoon een reisverzekering voor afsluiten op het moment dat ik naar het buitenland ga?
Anticonceptie: niet mijn probleem.
Psycholoog: 100% eerstelijns. Heb ik jaren geleden weleens gebruikt, maar veel had ik er ook niet aan.
Herstel en verblijf: veel dingen maar voor een paar honderd euro verzekerd. Gebruik ik niet, maar mocht ik het ooit nodig hebben gaat het maar om een paar honderd euro.
Huidtherapie: max 500 euro. Gebruik ik niet.
Huisarts: zit in basisverzekering.
Hulpmiddelen: max 500 euro. Nooit nodig gehad.
Besnijdenis met medische noodzaak: 100% gedekt in aanvullend pakket. Betekent dit dat het anders niet gedekt zou zijn bij een medische noodzaak? Wtf?
Sterilisatie man: max 400 euro. Ga ik toch nooit doen :D
Beweegprogramma's: max 100 euro. Geen idee waar dit goed voor is. Ik zit al op fitness met begeleiding.
Tandgaaf 1000: tandartsverzekering tot 1000 euro. Deze gebruik ik wel vaak.
Kraamzorg: als er een kind komt, kan dit ook via de verzekering van mijn vriendin. Heb ik nu niet nodig, maar ben ik wel voor verzekerd |:(
Fysiotherapie: max 9 behandelingen per jaar.

Kortom: eigenlijk heb ik het allemaal niet nodig, behalve de tandartsverzekering dan. Fysio valt qua kosten best mee als je een keer zelf gaat.

Enige waar ik over twijfel: kan ik inderdaad een reisverzekering afsluiten voor gezondheidskosten in het buitenland? Dekt die 2 euro extra bij een kortlopende reisverzekering (bijv Unive) echt de gemaakte kosten in het buitenland als het een keer echt fout gaat? Stel je krijgt een blindedarmontsteking op vakantie en moet geopereerd worden? Of herstel na een ongeluk?

Ook heb ik uitgerekend dat als ik mijn aanvullende pakket helemaal opzeg (dus ook de tandarts), dan bespaar ik zoveel geld (58.36 x 12 = 700 euro per jaar) dat ik daarvan de tandarts prima zelf zou kunnen betalen.

Als ik het geld dat ik bespaar, op een spaarrekening zet dan heb ik een eigen potje hiervoor. In de jaren dat het meezit qua kosten, maak ik winst. In de jaren dat het tegenzit, heb ik het potje.

Aanvullende verzekering helemaal opzeggen? Ja of nee? Ik vind het ergens nog wel eng om te doen :)

Mijn situatie: 31 jaar oud, woon samen maar heb eigen verzekering, kinderen niet direct in de planning, ik heb wel een slecht gebit.. voor de rest weinig bijzonderheden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haribold
  • Niet online
Brilkosten, tandartskosten, fysiotherapie... het zijn allemaal kosten die worden gezien als normale consumptie, iets wat door een groot deel van de bevolking wordt besteed, mijns inziens terecht dat dit niet in de basisverzekering zit. Ik hoef niet via de verzekering mee te betalen aan "normale" kosten van anderen, waarin die anderen ook nog een ruime keuze hebben om de kosten hoger of lager te laten uitvallen. Maar zoals hiervoor geschetst kunnen daar ook extreme gevallen tussen zitten, voor wie het leidt tot uitzonderlijk hoge kosten, die ook buiten de verzekering vallen. Als je dan "genoeg" verdient, hoef je ook niet op een vorm van bijzondere bijstand te rekenen. In het geval van je gebit kun je dan nog een prothese overwegen, die wel (deels) wordt vergoed. Maar ik kan me voorstellen dat je een vast gebit wilt behouden, dat is op zich ook wel wat waard.
Lethalis schreef op vrijdag 09 november 2012 @ 13:45:
Mijn aanvullende pakket (Delta Lloyd Extra = 19,80 euro p.m. met Tandengaaf 1000 = 38.56 euro p.m.):

........

Als ik het geld dat ik bespaar, op een spaarrekening zet dan heb ik een eigen potje hiervoor. In de jaren dat het meezit qua kosten, maak ik winst. In de jaren dat het tegenzit, heb ik het potje.

Aanvullende verzekering helemaal opzeggen? Ja of nee? Ik vind het ergens nog wel eng om te doen :)

Mijn situatie: 31 jaar oud, woon samen maar heb eigen verzekering, kinderen niet direct in de planning, ik heb wel een slecht gebit.. voor de rest weinig bijzonderheden.
Je bent typisch een geval van "ik betaal graag duizenden euro's voor het risico dat ik misschien eens een rekening van een paar honderd euro krijg". Neem nu eens de goedkoopste premie met maximaal eigen risico, in 2012 is dat 69,50 euro per maand, op jaarbasis dus 834 euro. Bereken vanuit dat bedrag nu eens je besparing:

Delta Lloyd: 99,95 euro basis + 19,80 euro extra + 38,56 euro tand = 158,31 per maand, oftewel 1899,72 per jaar. Je bespaart dus zo 1065 euro per jaar aan premie.

[ Voor 40% gewijzigd door haribold op 09-11-2012 13:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Zullen we even niet op de man/vrouw gaan spelen? Ik mag gemiddeld jaarlijks gemiddeld € 2.000 - € 3.000 aan niet-vergoedde zorgkosten (incl. bril) aftikken, dus ik weet prima waar ik 't over heb.
Als iemand met een laag inkomen, maar zonder recht op aanvulligen, moet je de tering naar de nering zetten en heb je misschien een bril die net ff minder lekker zit. Helaas, so be it. Een duur merkpak zal ook beter zitten dan een bak van Suit Supply, en een diner in 'n 5-sterrenrestaurant zal ook beter smaken dan eten bij de Lidl vandaan: eten heb je net zo hard nodig als een bril, dus vertel niet dat het een kromme vergelijking is. Een bril van een paar tientjes (goed, geen € 20, eerder € 60-€ 100) zal misschien niet zo prettig zijn als een bril van € 250 of meer, maar wél voldoen. Bovendien weet je dat die kosten eraan komen, dus kun je er prima voor sparen.

Moet iedereen dan maar extra premie betalen zodat iedereen 'n dure bril kan betalen? Dat is ook krom.

Mijn vriend moest van tandarts wisselen, die vond "plots" ineens 6 gaatjes, waar de eerste tandarts niets vond. Gevuld, half jaar later vond hij er nog 3. Ik was het er niet mee eens, wilde dat hij naar mijn eigen tandarts ging, die vond ineens maar 1 gaatje, en vond de sealing ook niet nodig. Had hij bij z'n eigen nieuwe tandarts gebleven, dan had hij - onnodig! - 9 vullingen gedeclareerd, waarbij hij er slechts 1 nodig had... schiet niet op toch? Ik blijf erbij, we zijn te verwend geworden, zijn gewend dat alles maar vergoed wordt, waardoor we geen enkel idee meer hebben van de kosten en de waarde van iets.
1500 euro per jaar? Lijkt me niet.
Ik schrijf ook niet per jaar, dit is per keer (1x per 5 jaar). Maar mag wel ineens opgehoest worden. Ik heb het geluk dat ik het kan betalen, kon ik het niet betalen, dan zou ik, noodgedwongen, over moeten gaan tot een net zo effectief, maar (voor mij) minder prettig middel. Helaas, pindakaas. Ik kan er ook voor kiezen om geen voorbehoedmiddel te gebruiken, abortus wordt wel vergoed en dan heb ik helemaal geen kosten ;)

Ik mag hopen dat iedereen snapt dat daar NIETS serieus in zit, enkel laat zien dat mensen vreemde keuzes kunnen maken.
...(klagen over uitzonderingssituaties en individuele bijzonderheden)...
Ik scheef al heel duidelijk dat mijn stelling opgaat voor de gemiddelde Nederlander. Ik weet als geen ander dat, wanneer je in zo'n uitzonderingssituatie zit, je onvermijdelijk belast wordt met onredelijke zorgkosten, en als je dan ook nog eens een klein inkomen heb, ben je helemaal de sjaak: ik ben schuldhulpverlener, dus ik weet wat voor problemen zorgkosten kunnen zijn.

Echter schrijf jij al heel duidelijk waarom een aanvullende verzekering niet werkt, en daar wees ik je op. Je probeert het onderste uit de kan te halen, net als vrijwel alle andere verzekerden. Dat werkt niet, en dat vertelde ik. Meer niet.

En ik vind dat we niet voor iedere uitzonderingssituatie een vangnet moeten hebben: soms heb je gewoon pech, het leven is niet eerlijk, hoop op 'n keer ten goede en tot dan: live with it (en stem anders ;) )

[ Voor 8% gewijzigd door Ardana op 09-11-2012 14:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZeRoC00L
  • Niet online

Ja? Wil je dat even aan mijn vriendin uitleggen dan? En aan haar tandarts?
Er worden bij haar al 3 kiezen getrokken, en bij 3 *andere* een wortelkanaalbehandeling. Met 6 kiezen minder wordt het toch lastig kauwen hoor.

We hebben dit jaar al 1200-1500 euro uitgegeven (heb het op het laatst niet eens meer precies bijgehouden) aan haar tandartsrekening en dat waren dus alleen noodzakelijke en spoedeisende dingen. Nu kunnen wij dat betalen... maar stel je leeft van een minimum inkomen, wat dan?
Wachten tot het "echt" zeer doet en ze in het zeikenhuis eruit laten snijden, dan valt het niet onder de aanvullende-verzerkering maar in het basispakket:
http://www.rijksoverheid....gverzekering-in-2012.html
Wat zit er in het basispakket van de zorgverzekering in 2012?
* tandheelkundige chirurgische zorg (kaakchirurg);

Volg je bankbiljetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lethalis
  • Niet online
haribold schreef op vrijdag 09 november 2012 @ 13:49:
Je bent typisch een geval van "ik betaal graag duizenden euro's voor het risico dat ik misschien eens een rekening van een paar honderd euro krijg". Neem nu eens de goedkoopste premie met maximaal eigen risico, in 2012 is dat 69,50 euro per maand, op jaarbasis dus 834 euro. Bereken vanuit dat bedrag nu eens je besparing:

Delta Lloyd: 99,95 euro basis + 19,80 euro extra + 38,56 euro tand = 158,31 per maand, oftewel 1899,72 per jaar. Je bespaart dus zo 1065 euro per jaar aan premie.
Nou ja, met de allergoedkoopste verzekering raak je ook fundamentele dingen kwijt.

Ik mag nu bijvoorbeeld zelf kiezen in welk ziekenhuis ik behandeld word. Dat is een vrijheid die ik toch graag zou willen behouden als er een keer echt serieus iets aan de hand is.

Maar dingen als de alternatieve geneeswijzen, fysiotherapeut, psycholoog, dietist en dat soort dingen vind ik minder boeiend. Die heb ik niet per se nodig. En daar wil ik op zich wel op besparen. Die ene keer dat ik toch eens naar de fysio moet, kan ik het immers ook prima zelf betalen.

Als ik nu via Independer kijk, zou ik opzich genoeg hebben aan een basisverzekering bij Avero Achmea voor 100 euro per maand (met vrijheid van zorgkeuze, 350 euro eigen risico). Op dit moment betaal ik totaal 170 euro per maand (basis is bij mij 110 euro). Dat betekent dat ik 840 euro per jaar zou besparen. Genoeg om eventuele tandartskosten zelf te betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 36835

Korte vraag: Het is het niet waard om alléén voor een bril vergoeding mijzelf aanvullend te verzekeren, toch? De rest van aanvullende pakketten heb ik echt niks aan.

[ Voor 3% gewijzigd door Anoniem: 36835 op 09-11-2012 15:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haribold
  • Niet online
Lethalis schreef op vrijdag 09 november 2012 @ 14:44:
[...]

Nou ja, met de allergoedkoopste verzekering raak je ook fundamentele dingen kwijt.

Ik mag nu bijvoorbeeld zelf kiezen in welk ziekenhuis ik behandeld word. Dat is een vrijheid die ik toch graag zou willen behouden als er een keer echt serieus iets aan de hand is.

.......

Als ik nu via Independer kijk, zou ik opzich genoeg hebben aan een basisverzekering bij Avero Achmea voor 100 euro per maand (met vrijheid van zorgkeuze, 350 euro eigen risico). Op dit moment betaal ik totaal 170 euro per maand (basis is bij mij 110 euro). Dat betekent dat ik 840 euro per jaar zou besparen. Genoeg om eventuele tandartskosten zelf te betalen.
Het grappige is dat de goedkoopste verzekering (die van 69,50 euro) ook via Avero Achmea loopt, namelijk Youcare. Je krijgt dus exact dezelfde voorwaarden, mag gebruik maken van vrijwel alle zorgaanbieders. Als je verwacht geen medische kosten te maken, kan het maximale eigen risico je behoorlijk wat geld besparen. Ten opzichte van je premie van 100 euro, zou dat 30 euro per maand zijn. Dat is 360 euro per jaar!!! En dat voor een extra eigen risico van 500 euro, je verdient het bijna compleet terug. Je hebt dus angst dat je 140 euro duurder uit bent en die angst ruil je in voor de zekerheid dat je 360 euro meer gaat betalen. Dat is volstrekt niet rationeel. ;)

Als je voor het afsluiten van een goedkopere verzekering eerst zonder zekering langs een klif moet klimmen, vervolgens door een bos met leeuwen moet lopen om uiteindelijk via een gammele touwbrug een diepgelegen rivier moet oversteken, dan is de angst rationeel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Lethalis schreef op vrijdag 09 november 2012 @ 14:44:
[...]

Ik heb eens gekeken bij welke zorgaanbiederen ik sowieso langs kan omdat er een contract mee is (andere krijg je normbedragen). Dan kwam alleen al neer op ruwweg 400 fysios in 200m rond mijn huis (hoe kunnen we in hemelsnaam zoveel fysios nodig hebben).

Als je heel veel betaald zal je vast wat meer keuze krijgen buiten contracten om, maar aangezien er met zoveel contracten zijn afgesloten, en de prijsvechters gewoon bij de grote verzekeraars horen, ben ik er niet bang voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• soheilmd
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 06-06 22:06
Jolly_Jumper schreef op woensdag 07 november 2012 @ 15:58:
Watvoor voorwaarden waren het precies? Zit nl. ook bij Ditzo :).
De bril abonement hebben ze aangepast, eerst was het tot 240€, nu hebben ze dit aangepasst : cylinders tot een bedrag van 100 nog iets weet het niet meer precies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel36
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 21:51

Daniel36

vernieuwde formule

nvm.

[ Voor 97% gewijzigd door Daniel36 op 09-11-2012 16:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jolly_Jumper
soheilmd schreef op vrijdag 09 november 2012 @ 15:57:
[...]

De bril abonement hebben ze aangepast, eerst was het tot 240€, nu hebben ze dit aangepasst : cylinders tot een bedrag van 100 nog iets weet het niet meer precies.
Thanks..ik ga het even nakijken. Heb ook zo'n brilabonnement erbij, maar door m'n eigen laksheid nog geen gebruik van gemaakt 8)7.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rr7r
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 23-05 12:22
Zilveren Kruis met Studenten collectiviteitskorting 10% basis, 15% aanvullend

Basisverzekering Beter Af Polis: € 97,42
Vrijwillig E.500 Eigen risico:€-/-20,83
Aanvullende verzekering Beter Af Plus Polis:€ 1,00
Collectieve verzekering Beter Af Extra Pakket:Gratis
Premie per maand:€ 77,59

Nieuwe klanten krijgen een cashback van €75

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haribold
  • Niet online
rr7r schreef op zaterdag 10 november 2012 @ 07:06:
Zilveren Kruis met Studenten collectiviteitskorting 10% basis, 15% aanvullend

Basisverzekering Beter Af Polis: € 97,42
Vrijwillig E.500 Eigen risico:€-/-20,83
Aanvullende verzekering Beter Af Plus Polis:€ 1,00
Collectieve verzekering Beter Af Extra Pakket:Gratis
Premie per maand:€ 77,59

Nieuwe klanten krijgen een cashback van €75
Nieuwe klanten krijgen alleen 75 euro als ze de aanvullende verzekering van 1 euro nemen. Per saldo komt het erop neer dat je - inclusief alle kortingen - voor 812,88 euro per jaar verzekerd kunt zijn bij betaling per maand. Omgerekend per maand is dat 67,74 euro. Tot nu toe de goedkoopste (als je student bent helaas).

Wij bieden vergoedingen waar je als student echt iets aan hebt:
Je krijgt € 240,- extra vergoeding voor alternatieve geneeswijzen of geneesmiddelen 8)7

[ Voor 26% gewijzigd door haribold op 10-11-2012 13:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20:04

Sport_Life

Solvitur ambulando

Ardana schreef op vrijdag 09 november 2012 @ 14:17:
Zullen we even niet op de man/vrouw gaan spelen? Ik mag gemiddeld jaarlijks gemiddeld € 2.000 - € 3.000 aan niet-vergoedde zorgkosten (incl. bril) aftikken, dus ik weet prima waar ik 't over heb.
Als iemand met een laag inkomen, maar zonder recht op aanvulligen, moet je de tering naar de nering zetten en heb je misschien een bril die net ff minder lekker zit. Helaas, so be it. Een duur merkpak zal ook beter zitten dan een bak van Suit Supply, en een diner in 'n 5-sterrenrestaurant zal ook beter smaken dan eten bij de Lidl vandaan: eten heb je net zo hard nodig als een bril, dus vertel niet dat het een kromme vergelijking is. Een bril van een paar tientjes (goed, geen € 20, eerder € 60-€ 100) zal misschien niet zo prettig zijn als een bril van € 250 of meer, maar wél voldoen. Bovendien weet je dat die kosten eraan komen, dus kun je er prima voor sparen.
Een complete bril voor € 250,-? Bij mij kost 1 glas al € 500,-. Die complete brillen zijn leuk voor mensen met -0,5, maar voor echt slecht zicht gaat het snel richting de 1000 euro alleen voor de glazen. Natuurlijk zijn er ook glazen in mijn sterkte voor honderd euro, maar dan loop ik met glazen die dikker zijn dan het HR++ glas dat in de kozijnen van mijn huis zit.
En met zulke duren glazen is het zonde er een montuur voor 50 euro omheen te hangen. Tel daarbij de lenzen op, a 600 euro per jaar. Nu kan ik het met gemak opbrengen en ben niet afhankelijk van een zorgverzekering, maar kan me voorstellen dat het bij een minimaal inkomen wel problemen geeft (al zijn lenzen natuurlijk optioneel, maar een bril kan echt wel duur uitvallen).

Over zorgverzekering: ik ben ook van plan over te stappen, eigen risico mag van mij best naar maximaal., maar heb me er nog niet echt in verdiept. Zit ook een beetje met een knie die het niet meer zo goed doet, dus mogelijk dat ik weer langs de fysio moet gaan, dan is het niet handig een eigen risico te hebben..

[ Voor 9% gewijzigd door Sport_Life op 10-11-2012 15:09 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lethalis
  • Niet online
Sport_Life schreef op zaterdag 10 november 2012 @ 15:05:
[...]
Over zorgverzekering: ik ben ook van plan over te stappen, eigen risico mag van mij best naar maximaal., maar heb me er nog niet echt in verdiept. Zit ook een beetje met een knie die het niet meer zo goed doet, dus mogelijk dat ik weer langs de fysio moet gaan, dan is het niet handig een eigen risico te hebben..
Fysio valt altijd onder het aanvullende pakket. En voor zover ik weet, geldt het eigen risico alleen voor de basisverzekering.

Overigens kost een bezoek aan de fysio gemiddeld 30 euro per keer. Je zou dus kunnen uitrekenen hoe vaak je denkt erheen te moeten en wat zelf betalen je dan kost ten opzichte van een aanvullend pakket (wat ook al gauw 20 euro per maand kost = 240 euro per jaar = 8 bezoeken aan de fysio).

Dat zal je moeten afwegen.

Alternatieve geneeswijzen? Doe ik sowieso niet aan.
Dietist ga ik echt nooit meer heen. Ik ben er een keer geweest, en dat mens deed niks anders dan noteren wat ik at en gaf nauwelijks concrete adviezen. Ik kon er weinig mee. Qua dieetadviezen heb ik meer aan Google gehad :')
Psycholoog ben ik een keer geweest. Enige zinvolle wat daar uitkwam: minder werken en een hobby zoeken waarmee je tot rust komt (ik was redelijk overspannen). Ik ben er 6 keer geweest in mijn hele leven. Dat kan ik ook zelf betalen, als ik het ooit nodig vind om weer eens te gaan.
Fysiotherapeut ben ik ook weleens geweest. Ik had veel pijnklachten in nek en schouders. De fysio benadrukte dat ik moest gaan sporten. Sinds ik elke week naar de fitness ga, zijn mijn klachten veel minder tot op het punt dat ik de meeste problemen zelf wel kan oplossen (vermoed ik). En anders: 30 euro per keer kan ik ook wel zelf betalen als het een keer nodig is. De fysio maakt de boel een paar keer goed los en dat scheelt vaak al 80% voor het herstel.

Het enige waar ik wel serieus geld kwijt aan ben is de tandarts. Daar ontkom ik niet aan met mijn gebit. Maar ja, als ik 70 euro per maand kan besparen door alle aanvullende shit incl tandarts op te zeggen, dan heb ik dus 840 euro per jaar over om de tandarts van te betalen. Dat haal ik het ene jaar wel, het andere jaar niet. Nu ben ik het elk jaar sowieso kwijt.

Hoe langer ik erover nadenk, hoe meer de conclusie wordt: opzeggen die handel.

Het is alleen nog even wennen om zo te denken :) Want mijn ouders hebben mij altijd gepusht om mezelf zo goed mogelijk te verzekeren. Het was al heel wat toen ik vroeger mijn ONVZ Top polis omzette naar Delta Lloyd Extra.

En nu ga ik ineens naar alleen een basisverzekering :)
haribold schreef op vrijdag 09 november 2012 @ 15:10:
[...]
Het grappige is dat de goedkoopste verzekering (die van 69,50 euro) ook via Avero Achmea loopt, namelijk Youcare. Je krijgt dus exact dezelfde voorwaarden, mag gebruik maken van vrijwel alle zorgaanbieders. Als je verwacht geen medische kosten te maken, kan het maximale eigen risico je behoorlijk wat geld besparen. Ten opzichte van je premie van 100 euro, zou dat 30 euro per maand zijn. Dat is 360 euro per jaar!!! En dat voor een extra eigen risico van 500 euro, je verdient het bijna compleet terug. Je hebt dus angst dat je 140 euro duurder uit bent en die angst ruil je in voor de zekerheid dat je 360 euro meer gaat betalen. Dat is volstrekt niet rationeel. ;)
Tsja, rationeel of niet: ik vind een eigen risico van 350 euro al groot genoeg.

Door qua maandpremie van 170 naar 100 euro te gaan neem ik al een best serieuze stap :)

Nu nog naar mijn autoverzekering kijken.. twijfel soms of ik beperkt casco zal nemen ipv all risk. Anderzijds is mijn auto van 4 jaar oud nog 6500 euro waard volgens de ANWB site en het zou toch jammer zijn als ik hem in de prak rij (in de winter met gladde wegen weet je het maar nooit).

[ Voor 20% gewijzigd door Lethalis op 11-11-2012 09:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gebanned
  • Registratie: Augustus 2012
  • Nu online
Nu nog naar mijn autoverzekering kijken.. twijfel soms of ik beperkt casco zal nemen ipv all risk. Anderzijds is mijn auto van 4 jaar oud nog 6500 euro waard volgens de ANWB site en het zou toch jammer zijn als ik hem in de prak rij (in de winter met gladde wegen weet je het maar nooit).
De enige afweging zou moeten zijn: "kan je voldoende geld op tafel leggen voor een nieuwe auto als je hem in de vernieling rijdt?"
Verzekeren kost hoe dan ook geld en gemiddeld genomen altijd meer dan je terugkrijgt (de schoorsteen van de verzekeringsmaatschappij moet ook roken). De basisregel is: verzeker alleen wat je niet zelf kan ophoesten (en wat wettelijk verplicht is).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rr7r
Lethalis schreef op zondag 11 november 2012 @ 09:10:
[...]

Tsja, rationeel of niet: ik vind een eigen risico van 350 euro al groot genoeg.
Deze reactie is begrijpelijk, maar tegelijkertijd ook primitief. Welk aanvullend risico loop je nu echt?

Aan een vrijwillig eigen risico van 500 euro maak je pas verlies indien je in het betreffende jaar zorgkosten hebt die vallen onder de basisverzekering tussen de 600 en 850 euro, waarbij het verlies maximaal 250 euro bedraagt.

Ga maar na;
  • Maak je 350 euro of minder zorgkosten? Dan is je winst 250 euro (premiekorting), want de eerste 350 euro is wettelijk.
  • Zijn je zorgkosten 600 euro of minder? Dan draai je break/even óf maak je winst (want de premiekorting is doorgaans 250 euro p/j).
  • Zijn je zorgkosten groter dan 600 euro? Dán pas maak je verlies tot een maximum van 250 euro (na aftrek van je premiekorting).
Bekijk dit vervolgens over een periode van 5 jaar;
Zorgkosten basisverzekering 2013: 350 euro (+250, 250 totale winst)
Zorgkosten basisverzekering 2014: 350 euro (+250, 500 totale winst)
Zorgkosten basisverzekering 2015: 5000 euro (-250, 250 totale winst)
Zorgkosten basisverzekering 2016: 350 euro (+250, 500 totale winst)
Zorgkosten basisverzekering 2017: 9000 euro (-250, 250 totale winst)
>> gebaseerd op 2 auto-ongelukken in 5 jaar, bij 1 auto-ongeluk heb je 750 winst en bij 0 auto-ongelukken heb je 1250 winst.

Mocht de betaling een probleem zijn; veelal kan je deze in termijnen voldoen (bovenop je premiekorting).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Na wat rekenen en gekeken naar mijn dokter en tandarts gebruik blijf ik nu bij dezelfde verzekeraar alleen dan vervallen de aanvullende verzekeringen en mijn vrijwillige eigen risico gaat naar de 500 euro.
Verbruik afgelopen jaren, per jaar 2 keer tandarts met 1 gaatje in 3 jaar en dokter 1 keer per 2 jaar.

Er kan natuurlijk altijd iets gebeuren maar daar gaan we dan maar niet vanuit :D Ik vind een verzekering iets dat je neemt voor dingen die je zelf niet kan betalen en pas het daarom ook aan.
Ik heb de nieuwe polis al binnen en die komt uit op 119.57 euro per maand.
Nu ga ik dat dus aanpassen naar 77,94 euro per maand.
Verschil is dan 41.63 euro per maand x 12 is 500 euro. Daarvan kan ik makkelijk 2 keer naar de tandarts en een keer naar de dokter.
De medicijnen die ik al heb moet ik toch ook al zelf betalen en als er een keer iets ergs is dan wordt dat wel uit het basispakket vergoed.

PS. ik zit bij Interpolis

[ Voor 4% gewijzigd door Ernemmer op 11-11-2012 19:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osxy
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 19:12

Osxy

Holy crap on a cracker

Ernemmer schreef op zondag 11 november 2012 @ 19:12:
Na wat rekenen en gekeken naar mijn dokter en tandarts gebruik blijf ik nu bij dezelfde verzekeraar alleen dan vervallen de aanvullende verzekeringen en mijn vrijwillige eigen risico gaat naar de 500 euro.
Verbruik afgelopen jaren, per jaar 2 keer tandarts met 1 gaatje in 3 jaar en dokter 1 keer per 2 jaar.

Er kan natuurlijk altijd iets gebeuren maar daar gaan we dan maar niet vanuit :D Ik vind een verzekering iets dat je neemt voor dingen die je zelf niet kan betalen en pas het daarom ook aan.
Ik heb de nieuwe polis al binnen en die komt uit op 119.57 euro per maand.
Nu ga ik dat dus aanpassen naar 77,94 euro per maand.
Verschil is dan 41.63 euro per maand x 12 is 500 euro. Daarvan kan ik makkelijk 2 keer naar de tandarts en een keer naar de dokter.
De medicijnen die ik al heb moet ik toch ook al zelf betalen en als er een keer iets ergs is dan wordt dat wel uit het basispakket vergoed.

PS. ik zit bij Interpolis
Behalve dat je eerst je eigen risico op maakt.

Maar inderdaad, om deze reden ga ik van mijn Zilveren Kruis 2 sterren + 1 ster tandarts a €133,- per maand naar 1 van de online stunt aanbieders (Anderzorg of Takecarenow) met maximaal eigen risico.

Kom dan op ±€76,- per maand en zoals nu naar uitziet een eenmalige bonus van €75,- dus netto ±€70,-
Voor die €63 euro per maand kan ik heel ruim naar de tandarts en het risico op andere kosten kan ik opvangen mocht het nodig zijn.

"Divine Shields and Hearthstones do not make a hero heroic."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobb
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 17:45
ik betaal nu 113 euro bij CZ, iets van 13 euro voor een aanvullend pakket dacht ik. Ik heb dit jaar een 100 euro voor een bril vergoed gekregen, tweemaal 25 euro voor de tandarts en 6 x manuele therapie a 35 euro p/x volgens mij heb ik het dan wel uit. Als ze het pakketje nog meer uitkleden dan stap ik over na de goedkoopste en laat ik dit jaar mijn aanvullende schieten en neem ik een eigen risico van 500 Euro.

U don't get it boy, this isn't a mudhole. It's an operating table. And I'm the surgeon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haribold
  • Niet online
Nog niet alle premies zijn bekend, dus ik zou in ieder geval nog even afwachten wie de goedkoopste wordt in 2013.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Misschien ook iets om op te letten, zorg in het buitenland zit bij Interpolis niet in het standaardpakket en ook niet in de reisverzekering. Die laatste moet je dan even aanpassen dat je ook zorg in het buitenland hebt, kost iets van een euro per maand extra.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lethalis
  • Niet online
rr7r schreef op zondag 11 november 2012 @ 18:03:
[...]
Deze reactie is begrijpelijk, maar tegelijkertijd ook primitief. Welk aanvullend risico loop je nu echt?

Aan een vrijwillig eigen risico van 500 euro maak je pas verlies indien je in het betreffende jaar zorgkosten hebt die vallen onder de basisverzekering tussen de 600 en 850 euro, waarbij het verlies maximaal 250 euro bedraagt.
Het risico wat je echt loopt is:

Situatie zorgkosten 10000 euro bij 350 euro eigen risico en premie van 100 euro per maand: 100 x 12 + 350 = 1550 euro.

Situatie zorgkosten 10000 euro bij 850 euro eigen risico en premie van 70 euro per maand: 70 x 12 + 850 = 1690 euro.

Maximale verlies zou dan dus 1690 - 1550 = 140 euro moeten zijn, zoals haribold al aangaf. En niet 250 euro, zoals jij het aangeeft.

Zie ik nu iets over het hoofd, of klopt er iets niet aan jouw berekening? :P

De echte reden is dat ik wel vaker een onderzoek laat doen en dergelijke. Het zou dus kunnen dat ik het eigen risico vaker opmaak dan mij lief is.

Ik begrijp prima de beredenering, zeker zoals haribold hem stelt, maar ik weet niet of het in mijn geval echt gunstig zou zijn. Dat moet ik nog even laten bezinken en eens nalopen welke zorgkosten ik de afgelopen 5 jaar nu precies heb gehad (ik ben wel vaker in het ziekenhuis voor onderzoek geweest bijv).

Vandaar dat ik tot nu toe zoiets heb van: aanvullende verzekeringen kan ik prima opzeggen, eigen risico laat ik voor mijn gevoel liever zoals het is. Mocht blijken dat het met de kosten wel meeviel, dan zou ik het kunnen overwegen om ook het eigen risico te vergroten.

[update]
Bij Mijn Delta Lloyd kan ik het meteen bekijken.. De laatste keer dat ik mijn eigen risico helemaal opgebruikt heb, was in 2009. En dat was ook maar 172 euro aan zorgkosten (ziekenhuis + laboratorium). En de huisarts zelf valt niet onder het eigen risico blijkbaar. Valt dus wel mee.

[ Voor 7% gewijzigd door Lethalis op 12-11-2012 10:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mawlana
  • Registratie: Juli 2002
  • Nu online
Collectieve verzekering CZ. De aanvullende verzekering wordt 100% bruto vergoed door de werkgever (ik betaal dus pak 'm beet 42% ervan).
2012:
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/XSYM3uzPQOt2iNU445AC35WM/thumb.png
€ 157.66 minus € 35.65 (netto vergoeding aanvullende verzekering) = € 122,01 per maand

2013:
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/QQCz6uIVEk7eELkEy56lM7jd/thumb.png
€ 155,70 minus € 35.65 = € 120,05 per maand

Aanvullende verzekering is wel prettig ivm psychologische hulp & fysiotherapie. :) Het eigen risico vrijwillig verhogen is in mijn geval niet verstandig, ben namelijk te vaak bij de KNO-arts te vinden.

[ Voor 8% gewijzigd door Mawlana op 12-11-2012 12:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rr7r
Lethalis schreef op maandag 12 november 2012 @ 09:22:
[...]

Zie ik nu iets over het hoofd, of klopt er iets niet aan jouw berekening? :P
Ik had het aanvullende risico door het vrijwillig eigen risico uiteengezet, niet de som van alle zorgkosten bij het nemen van een verhoogd vrijwillig risico.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willianv
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online
ik zal gewoon bij Unive blijven, ben er best tevreden over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 138098

FBTO heeft zijn verzekering ook online en die gaat het voor mij denk worden.

Basisverzekering 96.75
Vrijwillig Eigen Risico max -20.83

Per maand 75.92

Dan neem ik een tandarts verzekering met deking van 100% tot 750 Euro a 36,03 Euro per maand.
Laat ik in January mijn mondje verbouwen en zet ik hierna de module uit!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lethalis
  • Niet online
rr7r schreef op maandag 12 november 2012 @ 14:04:
[...]
Ik had het aanvullende risico door het vrijwillig eigen risico uiteengezet, niet de som van alle zorgkosten bij het nemen van een verhoogd vrijwillig risico.
Ik heb het nog eens doorgelezen.. ik zie dat je van een premiekorting uitging die meestal het geval is (250 euro per jaar). Terwijl ik van 30 euro per maand uitging uit het voorbeeld van haribold.

Na ja, het is mij iig wel duidelijk verder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 21:03

Zenix

BOE!

Blijf gewoon bij Zilveren Kruis want als chronisch zieke heb ik niet echt een keus.
Voordat ik chronisch ziek werd was ik goed aanvullend verzekerd. Voor fysio,tandarts en ga zo maar door. En het meesten daarvan heb ik nu nodig.

Maar als ik hetzelfde zou willen bij een goedkopere verzekeraar weigeren ze mij bij de uitgebreide aanvullende verzekeringen in verband met mijn medische verleden dus kan niet wisselen tenzij ik veel meer wil gaan betalen. Want mijn volledige tandarts verzekering maak ik elk jaar op en ik zit ook op 27 fysio behandelingen per jaar minimaal.

Leuk die ''keuzevrijheid'' alleen voor de gezonde mensen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pingkiller
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 19:29
Anoniem: 138098 schreef op maandag 12 november 2012 @ 14:25:

Dan neem ik een tandarts verzekering met deking van 100% tot 750 Euro a 36,03 Euro per maand.
Dacht dat ze voor de tandartsverzekering ook een check deden op je gebit om dit soort dingen te voorkomen?

CSS snippet om users te blokkeren: https://tweakers.net/instellingen/customcss/snippets/bekijk/2618/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nare man
  • Laatst online: 26-07-2020
Voor een uitgebreide tandartsverzekering, die grotere bedragen dekt, is dat wel vrij standaard ja.

After all, you can't see a figure's panties unless it's the real thing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik weet dat dit standaard is bij veel verzekeraars maar kan het nergens terug vinden bij FBT0.......heb ook in de voorwaarde gezocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana

Ardana

Moderator General Chat

Mens

@Zenix: Menzis heeft geen medische keuring voor de aanvullende pakketten (wellicht wel voor het allerduurste, dat weet ik ff niet, maar bij het een-na-duurste had je ook ongelimiteerde fysio). Daarnaast is het mogelijk om bij de ene verzekeraar voor de basis-verzekering te gaan (bijv. de goedkoopste) en bij de andere voor de aanvullende (bijv. Zilveren Kruis als je niet kan/wil overstappen).

Ook is er meestal geen wachtlijst voor vergoedingen als je voorheen óók verzekerd was voor dat onderdeel. Bijv. als je overstapt van tandartsverzekering, vergoeden ze meestal ook in de eerste paar maanden als je voorheen óók verzekerd was voor tandartskosten. Maar dat lijkt me wel iets om goed na te vragen (en zwart op wit vast te laten leggen).

Je hebt dus wel wat keuzevrijheid, en zeker als je chronisch ziek bent, lijkt het me dat je vaak al genoeg kosten hebt om niet ook nog mega-veel kwijt te zijn aan je zorgverzekering ;)

[ Voor 23% gewijzigd door Ardana op 12-11-2012 16:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EdwinB
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 14-06 01:24
Anoniem: 138098 schreef op maandag 12 november 2012 @ 14:25:
FBTO heeft zijn verzekering ook online en die gaat het voor mij denk worden.

Basisverzekering 96.75
Vrijwillig Eigen Risico max -20.83

Per maand 75.92

Ik kan me bijna niet voorstellen dat dat op die manier kan.

Als ik even heeeel snel de voorwaarden heb doorgelezen kun je inderdaad wel direct gebruik maken van de tandartsdekking als je deze module meteen vanaf 1-1 laat ingaan, maar bij stopzetten zul je wel die '6-maanden-wachttijd' achteraf vol moeten maken met premiebetaling t/m 30 juni 2013. Correct me if i'm wrong

Acties:
  • 0 Henk 'm!

EdwinB schreef op maandag 12 november 2012 @ 16:46:
maar bij stopzetten zul je wel die '6-maanden-wachttijd' achteraf vol moeten maken met premiebetaling t/m 30 juni 2013. Correct me if i'm wrong
Dat is niet zoals ik het lees... bestaande klanten kunnen dit inderdaad niet zo doen....

[ Voor 57% gewijzigd door Anoniem: 138098 op 12-11-2012 16:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mawlana
  • Registratie: Juli 2002
  • Nu online
nare man schreef op maandag 12 november 2012 @ 16:02:
Voor een uitgebreide tandartsverzekering, die grotere bedragen dekt, is dat wel vrij standaard ja.
Tussen CZ en mijn werkgever is afgesproken dat CZ geen tandartsverklaring mag eisen. Je wordt hoe dan ook geaccepteerd. 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lethalis
  • Niet online
Zenix schreef op maandag 12 november 2012 @ 15:46:
Blijf gewoon bij Zilveren Kruis want als chronisch zieke heb ik niet echt een keus.
Voordat ik chronisch ziek werd was ik goed aanvullend verzekerd. Voor fysio,tandarts en ga zo maar door. En het meesten daarvan heb ik nu nodig.

Maar als ik hetzelfde zou willen bij een goedkopere verzekeraar weigeren ze mij bij de uitgebreide aanvullende verzekeringen in verband met mijn medische verleden dus kan niet wisselen tenzij ik veel meer wil gaan betalen. Want mijn volledige tandarts verzekering maak ik elk jaar op en ik zit ook op 27 fysio behandelingen per jaar minimaal.

Tsja, het vervelende voor mensen als jij is ook dat hoe meer gezonde mensen besluiten hun pakket te versoberen, hoe duurder het voor jou wordt.

Dat heb ik ook gezien bij mijn tandartsverzekering.

5 jaar geleden betaalde ik 20 euro per maand om een dekking te krijgen voor 1000 euro per jaar. Inmiddels is dat verdubbeld naar 40 euro per maand. Om die reden heb ik ook besloten om ernaar te gaan kijken en dit topic heeft mij er zelfs toe aangezet om alles maar op te zeggen behalve de basisverzekering.

Het gevolg zal zijn dat de verzekering nog duurder wordt, want de verzekeraar verdient er zo echt niks meer aan.

Naar mijn mening moet je de zorg ook niet willen privatiseren. Het moet van de overheid zijn en er mogen geen bedrijven met winstoogmerk tussen zitten. Alleen op die manier kun je ervoor zorgen dat de zorg betaalbaar blijft voor iedereen.

Maar ja, de overheid betaalt er liever helemaal niks voor en wil dat de verzekeraars kostendekkend worden en dat wij met z'n allen onze eigen zorg betalen. Dat gaat natuurlijk nooit lukken. Dus wordt alles alleen maar duurder en wordt de zorg steeds slechter.

Als je gezond bent, zeg je dan gewoon alles op wat je niet per se nodig hebt.. en in het andere geval heb je pech.

Overigens was mijn vader ook chronisch ziek (Bechterew) en die heeft zijn hele gebit er gewoon uit laten trekken (zelfs op doktersadvies vanwege het ontstekingsgevaar.. hij is een keer op de intensive care beland met een ontsteking aan zijn hart die mogelijkerwijs door zijn slechte gebit veroorzaakt werd). Daarna een gebitje erin en nooit meer last van gehad. Het is maar net hoe je ermee omgaat.. op een gegeven moment slaat het ook nergens meer op. Ik heb 2 kronen in mijn gebit (ben pas 31 jaar oud), maar ik weet nu ook al dat ze er over een jaar of 5 uit liggen. Je kunt immers geen huis bouwen op een rotte fundering.

Tegen die tijd laat ik ze ook gewoon trekken. Mijn moeder heeft jarenlang met een gedeeltelijk nepgebit rondgelopen zonder dat ik dit zelfs doorhad (totdat ze het er een keer uithaalde :D ). Dus ja, het is soms maar de vraag hoeveel je hebt aan al die dure tandartsbehandelingen.

Mijn moeder is nog steeds gezond verder.. dus ik hoop dat ik vooral haar genen heb *even afkloppen* (mijn zusje daarentegen gaat het nu al niet zo goed mee, die maakt haar eigen risico elk jaar makkelijk op)

En in het andere geval hoef ik mij iig niet meer druk te maken om mijn pensioen..

[ Voor 19% gewijzigd door Lethalis op 12-11-2012 22:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Zenix schreef op maandag 12 november 2012 @ 15:46:
Dus je maakt effectief enorme winst op je verzekering, wat betaald wordt door de gezonde mensen, en dan klaag je dat die meer keuzevrijheid hebben. Tja.

Uiteindelijk mag geen enkele verzekeraar je weigeren voor de basisverzekering, en er is besloten dat dat de enige verzekering is die je echt 100% nodig hebt. Dan kan je het op sommige punten oneens zijn met wat erin zit, maar dat is een ander verhaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joosie200
  • Niet online
In het beste geval ben ik in totaal voor volgend jaar kwijt: (tandarts daar gelaten gezien ik de tarieven niet ken)

Promovendium: 89,90 x 12 + 161 = 1239,80
Anderzorg: 71,25x12 + 161 = 1016
FBTO: 75,92x12 + 161 = 1072,04
Zilveren kruis: 73,99 x 12 + 161 = 1048,88 - 75 = 973,88
Youcare: 69,50x12 + 161 = 995

Dus Zilveren Kruis komt bovendrijven als goedkoopste omdat je 12 euro betaalt voor de beter af plus polis 1 ster en 75 euro terugkrijgt :) Die +161 zijn de medicijnkosten voor 2013, omdat ik voor 2012 mijn eigen risico al op heb gebruikt en een voorraad heb liggen om nagenoeg heel volgend jaar door te komen. Verder zijn voor die ene euro per maand zes fysio behandelingen vergoed en krijg ik €60 korting bij Eyewish of 25% korting/2-voor-1 bij Specsavers. Zat altijd bij Zilveren Kruis, vervolgens twee jaar bij Interpolis, maar nu maar weer terug naar Zilveren Kruis dus denk ik zo.

En als ik dan uit ga van €40 per halfjaarlijks consult bij de tandarts, kom ik uit op 240 euro > twee tientjes opzij leggen elke maand en klaar. Aangezien ik al €105,66-€73,99=€31,76 in de knip hou door de overstap elke maand hou ik zelfs €11,76 over om uit te geven aan iets anders. :P Laat die FBTO dan maar, dan ben ik zo waar een krappe 100 euro duurder uit! En oh: effectief €4,99 betalen (zorgtoeslag blijft gewoon bestaan) voor dit alles is dan een no-brainer :+

[ Voor 4% gewijzigd door Joosie200 op 12-11-2012 23:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cocytus
  • Niet online
Ik wil m'n premie bereken bij Avero Achmea, maar ik krijgen een leuke
quote: error
/pages/public/bereken/premieoverzicht.xhtml: Error reading 'betaaltermijnPremie' on type nl.achmea.avero.zorg.web.support.PolisSupport
Ook willen ze me per sé doorsturen naar een 'adviseur' in de buurt :? Waarom kan ik niet gewoon afsluiten? Niet echt handig van ze zo...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
Heb voorheen jarenlang bij De Friesland gezeten. Sinds vorig jaar bij Anderzorg, en dan ook met max eigen risico en geen enkel aanvullend pakket (alhoewel ik dat laatste al afgeschaft had bij De Friesland jaren geleden).

Aanvullende pakketjes verzeker ik hier met opzet niet. Ik heb 2 jaar geleden een aantal fysiobehandelingen gehad, dat heeft me 100 euro gekost. Het goedkoopste aanvullende pakket dat dat dekt zit bijna op het dubbele. Leuk als je ook iets anders nodig hebt uit dat pakket, maar je aanvullend verzekeren voor het geval je 8x in een jaar naar de fysio mag... Zelfde met bijverzekeren zodat je bril gedekt wordt: leuk, maar dat mag eens in de tig jaar, en dan max zoveel euro. In de tussentijd heb je al 3 brillen aan premie bijelkaar gespaard :X.

Dan nog het eigen risico: ik mag sowieso al tig honderd euro zelf betalen, daar kan gerust nog een bak euro's bij om zo korting te krijgen op mijn verzekering. Laatst een tube zalf gehaald bij de huisarts, of mijn eigen risico nu 220 euro is of 520 euro, ik moet beide keren die tube zalf zelf betalen. Mocht ik een keer in het ziekenhuis belanden, wat ik niet jaarlijks zie gebeuren, dan kost het me geld, maar al die jaren dat ik niet in een ziekenhuis beland spaar ik me honderden euro's premie uit. Die ene keer dat ik wel het volledige bedrag mag gaan aftikken voor een ziekenhuisopname is die extra 300 euro wel het laatste waar ik me zorgen over moet maken.

Voor 2013 ga ik dezelfde strategie aanhouden, wordt waarschijnlijk gewoon de goedkoopste weer. Dit jaar was dat Anderzorg. Uiteraard ook weer ineens betalen voor extra korting en het "ontduiken" van vermogensrendementheffing over dat bedrag.

[ Voor 7% gewijzigd door _JGC_ op 13-11-2012 00:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Free rider
_JGC_ schreef op maandag 12 november 2012 @ 23:58:
Uiteraard ook weer ineens betalen voor extra korting en het "ontduiken" van vermogensrendementheffing over dat bedrag.
Volgens mij is dat dit jaar extra verstandig, voor alle verzekeringen. Naar ik begrijp gaat de assurantiebelasting per 1 januari omhoog, van 9.7% naar 21%. Door de premie in 2011 te betalen zit je nog in het oude tarief.
Als je je afvraagt waarom verzekeraars niet hiermee adverteren ('betaal nu en spaar 10% extra'): de staatssecretaris dreigt met naheffingen als verzekeraars teveel verzekeringen afsluiten.

Er nu is een afspraak tussen Financiën en de verzekeraars - zie tweede link: "De branche heeft beloofd (deze mogelijkheid) niet actief aan verzekerden mee te delen". Ofwel we moeten maar raden wat er gaat gebeuren. Nemen de verzekeraars dit gewoon mee in hun bepaling van de gemiddelde premie in een jaar? Of vragen verzekeraars na 1 januari een hogere premie waarbij ze naar de belasting wijzen? Maken verschillende verzekeraars verschillende keuzes, dus sommigen verhogen en anderen niet?

Is er iemand die hier is ingedoken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rr7r
furby-killer schreef op maandag 12 november 2012 @ 22:31:
[...]

Dus je maakt effectief enorme winst op je verzekering, wat betaald wordt door de gezonde mensen, en dan klaag je dat die meer keuzevrijheid hebben. Tja.
Tja dat hangt er ook vanaf in hoeverre je chronisch ziek zijn als een collectief gedekt risico ziet (dient de overheid dit risico voor haar burgers af te dekken of dient ieder dit voor zich af te dekken (wat alleen kan indien de overheid acceptatieplicht afdwingt, anders weigeren verzekeraars je gewoon uiteraard).

Als iemand die last van hooikoorts heeft (chronische aandoening) ben ik standaard elk jaar 130 euro van mijn eigen risico kwijt. Feitelijk gezien heeft het eigen risico component dus in mindere mate een effect van kostenbewustwording, daar ik eigenlijk 130 euro minder wettelijk eigen risico heb. Die 130 euro zijn namelijk, psychologisch voor mij, vaste 'leefkosten'. Sterker nog, gezien het vaste receptgeld dat ze er voor vragen maximaliseer ik altijd het aantal medicijnen op 1 recept, zodat ik later niet bij hoef te bestellen. Valt de hooikoorts mee, zoals afgelopen 2 jaar? Dan gooi ik gewoon 70% van de medicijnen weg. Werkt goed dus dat eigen risico bij "chronisch zieken". :z

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZeRoC00L
  • Niet online
Free rider schreef op dinsdag 13 november 2012 @ 00:52:
[...]

Volgens mij is dat dit jaar extra verstandig, voor alle verzekeringen. Naar ik begrijp gaat de assurantiebelasting per 1 januari omhoog, van 9.7% naar 21%. Door de premie in 2011 te betalen zit je nog in het oude tarief.
Als je je afvraagt waarom verzekeraars niet hiermee adverteren ('betaal nu en spaar 10% extra'): de staatssecretaris dreigt met naheffingen als verzekeraars teveel verzekeringen afsluiten.

Er nu is een afspraak tussen Financiën en de verzekeraars - zie tweede link: "De branche heeft beloofd (deze mogelijkheid) niet actief aan verzekerden mee te delen". Ofwel we moeten maar raden wat er gaat gebeuren. Nemen de verzekeraars dit gewoon mee in hun bepaling van de gemiddelde premie in een jaar? Of vragen verzekeraars na 1 januari een hogere premie waarbij ze naar de belasting wijzen? Maken verschillende verzekeraars verschillende keuzes, dus sommigen verhogen en anderen niet?

Ja, assurantiebelasting geld niet voor de zorgverzekering:
http://www.2013zorgverzek...vloed-op-zorgverzekering/
Dus ga je geen 10% besparen door dit jaar alles te betalen, hooguit een procent of 2.

Volg je bankbiljetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
Free rider schreef op dinsdag 13 november 2012 @ 00:52:
[...]

Als het te gortig wordt zou de overheid dat gat ook wel gewoon gaan dichtgooien met naheffingen. Net zoals met de BTW: sluit je in september nog lekker een onderhoudscontract van een jaar af, dan mag je alsnog 2% extra BTW betalen voor de resterende 11 maanden.

Overigens is de 21% assurantiebelasting nog mild, de plannen waren eerst om 21% BTW te heffen over verzekeringen naast de al bestaande assurantiebelasting...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timag
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 16:33
Lethalis schreef op maandag 12 november 2012 @ 21:39:
[...]

Maar ja, de overheid betaalt er liever helemaal niks voor en wil dat de verzekeraars kostendekkend worden en dat wij met z'n allen onze eigen zorg betalen. Dat gaat natuurlijk nooit lukken. Dus wordt alles alleen maar duurder en wordt de zorg steeds slechter.
Wie moet het dan gaan betalen? De overheid heeft geen eigen geld, dus alles wat zij betalen komt via de belastingen toch ook gewoon op jouw en mijn bord...

Het zou voor iedereen veel duidelijker zijn als de belastingen verlaagd werden en alle zorgkosten in de zorgpremies zouden zitten. Je zou je wezenloos schrikken wat de zorg nou eigenlijk echt kost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haribold
  • Niet online
rr7r schreef op dinsdag 13 november 2012 @ 02:13:
Als iemand die last van hooikoorts heeft (chronische aandoening) ben ik standaard elk jaar 130 euro van mijn eigen risico kwijt. Feitelijk gezien heeft het eigen risico component dus in mindere mate een effect van kostenbewustwording, daar ik eigenlijk 130 euro minder wettelijk eigen risico heb. Die 130 euro zijn namelijk, psychologisch voor mij, vaste 'leefkosten'. Sterker nog, gezien het vaste receptgeld dat ze er voor vragen maximaliseer ik altijd het aantal medicijnen op 1 recept, zodat ik later niet bij hoef te bestellen. Valt de hooikoorts mee, zoals afgelopen 2 jaar? Dan gooi ik gewoon 70% van de medicijnen weg. Werkt goed dus dat eigen risico bij "chronisch zieken". :z
Voor mij is dat dus reden om ineens een verpakking van 400 hooikoortspillen (cetirizine) te kopen via internet uit Amerika. Kost inclusief verzending een kleine 20 euro en daar kun je minstens twee seizoenen mee doen. Neusspray koop ik dan nog 2 of 3 keer in een seizoen, zo´n 8 euro per keer. Ben ik voor een paar tientjes klaar, zonder allerlei overbodige receptkosten en woekerprijzen voor medicijnen.

Anderzorg heeft de premie ook bekendgemaakt onder de noemer ´en wij hebben weer de laagste´. Nou, dat hadden ze dit jaar niet en met de nieuwe premie van 72,25 euro voor 2013 waarschijnlijk komend jaar ook niet.
Pagina: 1 2 3 4 5 Laatste

Let op:
Geen referrallinks!