“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”
SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N
Dat is het idee ja, maar waarom valt de huisarts dan niet onder het eigen risico? Dat is immers iets waar je voor kunt kiezen om het niet te doen, maar je been in het ziekenhuis in het gips laten zetten ga je niet voorkomen met eigen risico, terwijl dat er wel onder valt.Tsurany schreef op woensdag 13 november 2013 @ 09:36:
Maar als er gen eigen risico is zullen mensen veel te snel zorg gaan gebruiken die ze niet nodig hebben. Juist al die kleine, goedkope dingetjes tikken flink aan in de kosten.
Er is al vaker onderzoek geweest dat het helemaal niet zo goed helpt om er een negatieve prikkel tegenover te hangen, want het houdt ook mensen tegen om er wat aan te doen terwijl het op dat moment nog goedkoop is om te doen, terwijl als je er later bij bent het vaak vele malen duurder is.
Als het kleine dingen zijn die eigenlijk niet nodig zijn moeten ze misschien gewoon helemaal niet in de basisverzekering vallen.
Tevens geld het natuurlijk alleen voor het verplicht eigen risico dat het misschien kostenverlagend zou werken, terwijl de korting juist word gegeven aan de mensen die het kunnen veroorloven om vrijwillig extra eigen risico te nemen.
[ Voor 10% gewijzigd door Woy op 13-11-2013 09:42 ]
“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”
Dat is natuurlijk om de zorg toegankelijk te houden. Zodat als je twijfelt over een pijntje ergens je dan niet die financiële prikkel hebt om te besluiten niet naar de huisarts te gaan. Er kan immers achter zo'n onschuldig lijkend pijntje een veel ernstiger probleem schuilgaan. Als die grotere problemen pas in een laat stadium wordt ontdekt worden de kosten van de zorg uiteindelijk veel hoger (althans dat is de redenering erachter).Woy schreef op woensdag 13 november 2013 @ 09:40:
[...]
Dat is het idee ja, maar waarom valt de huisarts dan niet onder het eigen risico? Dat is immers iets waar je voor kunt kiezen om het niet te doen, maar je been in het ziekenhuis in het gips laten zetten ga je niet voorkomen met eigen risico, terwijl dat er wel onder valt.
Er is al vaker onderzoek geweest dat het helemaal niet zo goed helpt om er een negatieve prikkel tegenover te hangen, want het houdt ook mensen tegen om er wat aan te doen terwijl het op dat moment nog goedkoop is om te doen, terwijl als je er later bij bent het vaak vele malen duurder is.
Als het kleine dingen zijn die eigenlijk niet nodig zijn moeten ze misschien gewoon helemaal niet in de basisverzekering vallen.
Dance with the stars
Tuurlijk, maar dan gaat de redenatie toch niet meer op dat het eigen risico gaat zorgen dat mensen minder gebruik van zorg gaan maken? Immers geld voor het gros van de dingen die onder het eigen risico vallen dat het niet echt een keuze is of je het wil, maar het is gewoon noodzakelijk.robbierzz schreef op woensdag 13 november 2013 @ 09:42:
[...]
Dat is natuurlijk om de zorg toegankelijk te houden. Zodat als je twijfelt over een pijntje ergens je dan niet die financiële prikkel hebt om te besluiten niet naar de huisarts te gaan. Er kan immers achter zo'n onschuldig lijkend pijntje een veel ernstiger probleem schuilgaan. Als die grotere problemen pas in een laat stadium wordt ontdekt worden de kosten van de zorg uiteindelijk veel hoger (althans dat is de redenering erachter).
[ Voor 9% gewijzigd door Woy op 13-11-2013 09:44 ]
SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N
Dat is alleen verkeerde zuinigheid. De goedkoopste zorg is juist de eerste lijn. Huisarts, mondhygiënist/tandarts, fysio, oogarts, GGZ, etc. Het vreemde is dat de huisarts zelfs niet onder ER valt dus dat wordt volledig vergoed, maar dingen als fysio, oogarts en GGZ worden slechts deels vergoed en vallen wel onder ER terwijl tandarts compleet niet vergoed wordt in het basispakket, wat dus geen homogeen beeld is voor de eerstelijns zorg. Doordat je ervoor moet betalen gaan mensen die eerste lijn mijden, waardoor eventuele problemen zich verergeren en het uiteindelijk meer gaat kosten...Tsurany schreef op woensdag 13 november 2013 @ 09:36:
Maar als er gen eigen risico is zullen mensen veel te snel zorg gaan gebruiken die ze niet nodig hebben. Juist al die kleine, goedkope dingetjes tikken flink aan in de kosten.
Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.
Zover ik weet kan je alleen in het ziekenhuis terecht met een verwijzing van de huisarts, dus die redenatie snap ik ook niet.Tsurany schreef op woensdag 13 november 2013 @ 09:44:
Het zorgt voor dat mensen minder snel naar het ziekenhuis gaan en daar zorg gaan gebruiken en dit eerder via de huisarts doen zodat er een eerste afvang is.
Iedereen kan een buffer opbouwen, als je wat krapper zit en je neemt een hoog eigen risico, kun je datgene wat je bespaart (t.o.v. je oude maandbedrag) ook opzij zetten om de buffer op te bouwen.Woy schreef op woensdag 13 november 2013 @ 09:32:
[...]
Sowieso krijg je de rekening meestal pas meer dan een jaar laten
Maar eigenlijk vind ik het eigen risico een compleet absurd gebeuren. Je beloont nu de mensen die het al ruim genoeg hebben om een buffer op te bouwen en de mensen die het al krapper hebben betalen juist meer, terwijl een van de beginselen van het zorgverzekeringsstelsel nou juist solidariteit is.
En als ze meer betalen, krijgen ze ook meer vergoed, dus als ze het nodig hebben, is het toch normaal dat ze meer betalen. Als ze ook gezond zijn en nauwelijks zorg gebruiken, kunnen ze net zo goed een hogere eigen risico nemen.
Plus mensen die het niet zo breed hebben, komen ook in aanmerking voor zorgtoeslag, dus het wordt echt wel gecompenseerd links of rechtsom.
Float like a butterfly, sting like a bee.
Deel van de zorg die een ziekenhuis geeft kan je gebruiken zonder verwijzing van de huisarts.Woy schreef op woensdag 13 november 2013 @ 09:47:
[...]
Zover ik weet kan je alleen in het ziekenhuis terecht met een verwijzing van de huisarts, dus die redenatie snap ik ook niet.
Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.
De reden om een aanvullend pakket te nemen is vooral de buitenlanddekking, die kan nog wel eens erg hoog oplopen mocht er iets zijn in het buitenland. Leuk meegenomen is dan de tandarts en lenzenvergoedingen. Beiden gebruik je dan toch nog wel.
Lid van de Tweakers Kenwood TTM-312 club.
Voor sommige mensen werkt het wellicht, maar er zijn ook genoeg mensen die voor elk pijntje naar de huisarts gaan.robbierzz schreef op woensdag 13 november 2013 @ 09:42:
Dat is natuurlijk om de zorg toegankelijk te houden. Zodat als je twijfelt over een pijntje ergens je dan niet die financiële prikkel hebt om te besluiten niet naar de huisarts te gaan. Er kan immers achter zo'n onschuldig lijkend pijntje een veel ernstiger probleem schuilgaan. Als die grotere problemen pas in een laat stadium wordt ontdekt worden de kosten van de zorg uiteindelijk veel hoger (althans dat is de redenering erachter).
Groot nadeel daarvan is dat (in mijn ervaring) huisartsen voornamelijk gericht zijn op "ga naar bed, kijk het 2 weken aan, en kom daarna maar terug als het nog niet over is". Of: "probeer dit maar".
Dat maakt ook dat ik niet snel naar een huisarts zal gaan. Als ik de behandeling bij de huisarts vergelijk met hoe we bij de GGD behandeld worden, dan wint de GGD! En die stuurt niet voor elk telefoontje een rekening...
Hetzelfde voor verloskundigen: die bel je op en je wordt direct geholpen (en gaat ook niet van het eigen risico af). Ik ben nog steeds blij dat ik 's avonds niet de huisartsenpost belde voor buikpijn, maar de verloskundige. Je hoort veel te vaak dat mensen door de huisarts worden weggestuurd (uit mijn eigen omgeving: waterpokken niet herkennen, acute blindedarmontsteking niet herkennen) met iets heel ernstigs.
Een reisverzekering dekt dat voor paar tientjes per jaar.Hooglander1 schreef op woensdag 13 november 2013 @ 09:54:De reden om een aanvullend pakket te nemen is vooral de buitenlanddekking, die kan nog wel eens erg hoog oplopen mocht er iets zijn in het buitenland.
[ Voor 9% gewijzigd door RemcoDelft op 13-11-2013 09:57 ]
Zorg in het buitenland kan je ook regelen via je (doorlopende) reisverzekering. Dit is vaak stukken voordeliger. Let er bij lenzenvergoeding wel goed op of je wel via je eigen opticien verzekerd ben of dat je naar een bepaalde partij toe moet.Hooglander1 schreef op woensdag 13 november 2013 @ 09:54:
Wegens vergoedingen van werkgevers gaan mijn vrouw en ik verhuizen van IZZ naar CZ. In het begin had ik daar weinig trek in, maar het scheelt ons uiteindelijk behoorlijk veel geld. De CZ jongerenverzekering bied precies de extra's die wij wel goed kunnen gebruiken. Wel zijn ze vrij beperkt, maar ook dat zal niet zo'n heel groot probleem zijn.
De reden om een aanvullend pakket te nemen is vooral de buitenlanddekking, die kan nog wel eens erg hoog oplopen mocht er iets zijn in het buitenland. Leuk meegenomen is dan de tandarts en lenzenvergoedingen. Beiden gebruik je dan toch nog wel.
De huizenartsenpost valt wél onder je eigen risico toch?RemcoDelft schreef op woensdag 13 november 2013 @ 09:56:
[...]
Hetzelfde voor verloskundigen: die bel je op en je wordt direct geholpen (en gaat ook niet van het eigen risico af). Ik ben nog steeds blij dat ik 's avonds niet de huisartsenpost belde voor buikpijn, maar de verloskundige.
[ Voor 17% gewijzigd door Deveon op 13-11-2013 09:59 ]
Lid van de Tweakers Kenwood TTM-312 club.
Mijn huisarts luistert wel naar me. Toen ik de eerste keer problemen had met mn oog, gaf hij de juiste zalf en moest ik meteen contact opnemen indien er geen verandering in 3 dagen optrad. Ook toen het ziekenhuis liep aan te klooien (toen het probleem maanden later terugkwam en aanbleef - tobradex helpt niet - en ik al eerder was doorverwezen)vroeg hij zich af hoe dit probleem zo lang kon aanduren en had mij met wat dwang eerder op de lijst gekregen. Daarom zou ik met problemen eerder naar hem gaan dan nog naar het ziekenhuis. Ook omdat het vergoed word natuurlijk
Mijn lichamelijke problemen in de jaren door waren vooral spierpijn en vermoedelijke onstekingen door sport. Ben toen 1x naar de huisarts gegaan toen ik ontsteking vermoedde richting de schouder. Kreeg ik een fucking studentje die even ernaar ging kijken omdat de huisarts op vakantie was. In de categorie 'het zou inderdaad kunnen dat' pffffffffffff. Advies was fysio. Maar ik ben nu wijzer, bij dit soort zaken ga je ook eigenlijk beter naar de fysio.
Maar aangezien fysio deels vergoed wordt, had ik de gedachte 'laat maar'. Ik hou sinds die 'ontsteking' veel meer rekening met opwarming tijdens sporten/kt en heel soms nog langerdurende pijn (week), uit eigen ervaring merk ik dat het weg gaat met rust en lichte oefeningen. Als je het zelf kunt oplossen/voorkomen, waarom dan naar de professional.
Bottomline: enige wat mijn prioriteit heeft qua zorg zijn mn tanden. Dat is 2x 42 euro per jaar. Soms wat tandsteen verwijderen, maar mn tandarts is nog tevreden.
Mijn laatste reviews: Xiaomi Mi 9T | Mpow H12
Incompetentie van (huis)artsen los je niet op door het eigen risico ook te laten gelden voor huisartszorg, alsook dat iemand voor elk pijntje naar de huisarts gaatRemcoDelft schreef op woensdag 13 november 2013 @ 09:56:
[...]
Voor sommige mensen werkt het wellicht, maar er zijn ook genoeg mensen die voor elk pijntje naar de huisarts gaan.
Groot nadeel daarvan is dat (in mijn ervaring) huisartsen voornamelijk gericht zijn op "ga naar bed, kijk het 2 weken aan, en kom daarna maar terug als het nog niet over is". Of: "probeer dit maar".
Dat maakt ook dat ik niet snel naar een huisarts zal gaan. Als ik de behandeling bij de huisarts vergelijk met hoe we bij de GGD behandeld worden, dan wint de GGD! En die stuurt niet voor elk telefoontje een rekening...
Hetzelfde voor verloskundigen: die bel je op en je wordt direct geholpen (en gaat ook niet van het eigen risico af). Ik ben nog steeds blij dat ik 's avonds niet de huisartsenpost belde voor buikpijn, maar de verloskundige. Je hoort veel te vaak dat mensen door de huisarts worden weggestuurd (uit mijn eigen omgeving: waterpokken niet herkennen, acute blindedarmontsteking niet herkennen) met iets heel ernstigs.
[...]
Een reisverzekering dekt dat voor paar tientjes per jaar.
Dance with the stars
Een buffer opbouwen door een hoger eigen risico te nemen is niet erg verstandig, want dan neem je een voorschot op de toekomst. Wat als je meteen het eerste jaar al hoge zorgkosten hebt, dan ben je alleen maar duurder uit, en schiet je buffer meteen in het rood.martinusz schreef op woensdag 13 november 2013 @ 09:51:
[...]
Iedereen kan een buffer opbouwen, als je wat krapper zit en je neemt een hoog eigen risico, kun je datgene wat je bespaart (t.o.v. je oude maandbedrag) ook opzij zetten om de buffer op te bouwen.
Mensen zijn nou eenmaal niet zo goed in financieel plannen, zie bijvoorbeeld het feit dat nog steeds hele volksstammen een telefoon gespreid betalen door hem bij hun abonnement bij te nemen. Komt ook omdat veel mensen niet de buffers hebben om gewoon in een keer een telefoon aan te schaffen. Bij een telefoon is dat niet zo'n ramp, maar bij het zorgstelsel vind ik het niet echt sociaal dat we mensen voor zulke risico's stellen.
Dan heb je dus een heel klein gedeelte van de behandelingen waar het eigen risico misschien effect zal hebben. Maar dan nog vraag ik me eerder af of die behandelingen dan überhaupt in de basisverzekering hadden moeten zitten en of het behandelingen zijn waar je echt een keus voor maakt.Tsurany schreef op woensdag 13 november 2013 @ 09:53:
[...]
Deel van de zorg die een ziekenhuis geeft kan je gebruiken zonder verwijzing van de huisarts.
Al met al geloof ik niks van de bewering dat het eigen risico de zorg uiteindelijk goedkoper maakt.
[ Voor 15% gewijzigd door Woy op 13-11-2013 10:14 ]
Dat verschilt per geval denk ik, maar oke dan kunnen ze dat niet, dan nemen ze een normale verzekering, waar ze dan geen 100 euro voor betalen, maar minder door zorgtoeslag die ze krijgen.Mx. Alba schreef op woensdag 13 november 2013 @ 09:54:
Martinusz, denk je nou echt dat iemand die het krap heeft die €20 per maand opzij kan zetten? Het probleem is juist dat je krap zit dus er zijn altijd wel achterstallige facturen die nog betaald moeten worden. En uit de statistieken blijkt ook dat mensen die het minder breed hebben ook ongezonder leven en juist meer zorg afnemen. Gezonde keuzes maken, daar moet je immers wel de financiële ruimte voor hebben...
Waarom zou ik als gezond mens dan wel 100 euro gaan betalen voor een pakket die voor mij veel te breed is en waarbij ik een volledig jaar betaal zonder enige zorg af te nemen?
Ik vind het dan vrij normaal dat je de keuze kan maken om een groter eigen risico af te nemen en gewoon alleen het basispakket bijvoorbeeld te nemen.
Ik vind de samenstelling van al die aanvullende pakketten trouwens ook vaak belabberd. Je zou dat wat flexibeler moeten kunnen instellen. Dus gewoon zelf samenstellen en daar een prijs aan hangen.
Het beste is gewoon terug naar het tijdperk ziekenfonds, iedereen evenveel betalen. De marktwerking in de zorg is toch een wassen neus
[ Voor 5% gewijzigd door Martinusz op 13-11-2013 10:14 ]
Ik zou er meteen voor tekenen. Ben ik weer verlost uit het collectieve systeem, net zoals ik dat voor 2006 wasmartinusz schreef op woensdag 13 november 2013 @ 10:12:
[...]
Het beste is gewoon terug naar het tijdperk ziekenfonds, iedereen evenveel betalen. De marktwerking in de zorg is toch een wassen neus
Mijn vrouw en ik en onze 3 kinderen maken niet tot amper gebruik van het ziekenhuis. Eigenlijk zelfs niet van de huisartsenpost. We hebben geen 'rare' dingen en gaan alleen 2 keer per jaar ieder naar de tandarts welke we tot nu toe zelf betalen (goedkoper dan een aanvullende verzekering)
Ik zit nu dus te kijken naar de verzekeringen voor 2014 en we hebben altijd het eigen risico op standaard gehouden (360 euro).
Echter, ik zit na te denken om het op 860 (maximaal ) te zetten om bovengenoemde redenen. Daarnaast (and correct me if I am wrong):
Ik bespraar 40 euro per maand als ik een hoger eigen risico neem. Dat is op 12 maanden 480 euro. 860 - 480 = 380 euro.
Als ik dus netjes die 40 euro die ik bespraar naar de spaarrekening zet en wel gebruik moet maken van het eigen risico is het risico wat ik neem aan verlies dan toch 20 euro op een jaar? En dat is alleen als ik er uberhaubt gebruik van maak.
Kinderen tot 18 jaar hebben toch al geen eigen risico en zijn aardig verzekerd. Als ik al iets aan zie komen kan ik altijd nog een aanvullende verzekering erbij nemen...
Of maak ik hier een denk vaut?
Weer wat geleerd! Een telefoontje was 25 euro, ze wilde de patient niet zien maar vertrouwde volledig op mijn eigen bloeddrukmetingen. En dat alles omdat de huisarts 5 dagen eerder niet de lichtere pillen wou geven waar we om vroegen... Want de macht om pillen uit te schrijven moet wel behouden blijven he!robbierzz schreef op woensdag 13 november 2013 @ 10:07:
Overigens valt de huisartsenpost inderdaad onder het eigen risico, na een bezoek daaraan mag je dus mooi +- €100 afschrijven van je eigen risico.

De huisarts zelf kan er trouwens ook wat van: ik was helemaal verbaasd dat ze me belde "hoe het ging"! Want ze is nou niet bepaald warm en meelevend, maar meer kil en afstandelijk (ze probeert het wel maar je kan gewoon zien dat ze het niet in zich heeft). Later zag ik dat ze hier EUR 4,33 voor declareerde...
Het scheelt de overheid enkele miljoenen keren 350 euro per jaar...Woy schreef op woensdag 13 november 2013 @ 10:10:
Al met al geloof ik niks van de bewering dat het eigen risico de zorg uiteindelijk goedkoper maakt.
Klopt. Houd er wel rekening mee dat die 860 euro per persoon is, en je de besparing nu op 1 persoon schuift.Notna schreef op woensdag 13 november 2013 @ 10:16:
Als ik dus netjes die 40 euro die ik bespraar naar de spaarrekening zet en wel gebruik moet maken van het eigen risico is het risico wat ik neem aan verlies dan toch 20 euro op een jaar? En dat is alleen als ik er uberhaubt gebruik van maak.
Ik krijg € 24 euro per maand korting ( € 288,- per jaar ) voor een extra eigen risico van € 500,-. Effectief is de marge dus van € 288 winst tot € 222 verlies. Bij jou zou dat maal twee zijn ( + € 576,- tot - € 444,- ). Maar aangezien je verplicht eigen risico eerst opgemaakt word heb je pas verlies bij kosten boven de € 360,- + €288 = € 648,-
[ Voor 3% gewijzigd door Woy op 13-11-2013 10:22 ]
Daarnaast heb ik het geld toch op de spaarrekening staan indien ik het moet aanspreken hiervoor... Lijkt mij dus een duidelijk verhaal
Kinderen hebben geen eigen risico, maar voor mijn zoontje vind ik het toch wel fijn dat hij kan meegenieten van de aanvullende polis van mijn vriendin (heeft met 1 oud maand al genoten van z'n eerste fysio behandelingen). Zelf ben ik minimaal verzekerd. Volgens mij kan je niet bij elke verzekeraar tussentijds een aanvullende verzekering nemen. Bij Interpolis kon dit met de tandarts in ieder geval niet (na 6 jaar weer bij de tandarts langs gaan kan een duur grapje worden).Notna schreef op woensdag 13 november 2013 @ 10:16:
Kinderen tot 18 jaar hebben toch al geen eigen risico en zijn aardig verzekerd. Als ik al iets aan zie komen kan ik altijd nog een aanvullende verzekering erbij nemen...
Of maak ik hier een denk vaut?
[ Voor 4% gewijzigd door Deveon op 13-11-2013 10:23 ]
Maar wel een goed voorbeeld. Je denkt: ik betaal in termijnen, dat valt mee. Ik denk zo niet meer. Precies zoals in jouw voorbeeld zal ik nooit een abbonement boven 10 euro nemen. Ik hoor om me heen mensen met abbonement van 50+ euro en nog moeten bijbetalen voor merk X. Waarom? Ik hou niet van ergens dubbel voor betalen als je opsomt aan het eind terwijl het in 1x goedkoper kan.Woy schreef op woensdag 13 november 2013 @ 10:10:
[...]
Mensen zijn nou eenmaal niet zo goed in financieel plannen, zie bijvoorbeeld het feit dat nog steeds hele volksstammen een telefoon gespreid betalen door hem bij hun abonnement bij te nemen. Komt ook omdat veel mensen niet de buffers hebben om gewoon in een keer een telefoon aan te schaffen. Bij een telefoon is dat niet zo'n ramp, maar bij het zorgstelsel vind ik het niet echt sociaal dat we mensen voor zulke risico's stellen.
Had nooit stilgestaan bij mogelijke winst van verhoging van eigen risico omdat ik alleen aan de negatieve kant dacht. Maar heb jaren geld verspild door dit niet te doen. 2x250+1x200 (1x dus 50 euro na opgeraakt ER) en tja ik doe geen extreme zaken, voorzichtig in het verkeer (helaas altijd risico door anderen). Vrouw is ook nooit ziek, behalve de standaard griepjes die ik ook heb.
December is weer een afspraak met de tandarts, dus wacht ik eerst af of daar iets geks uit zou komen en dan definiteve keuze maken. Maar omhoog gaat ER sowieso, vraag is of het MAX gaat worden.
2013 betaalde ik voor 2 personen, eigen risico op 360 195 euro per maand
2014 betaal ik voor 2 personen, eigen risico op 360 179,96 euro per maand
2014 betaal ik voor 2 personen, eigen risico op 860 137,96 euro per maand
Dat is dus :
195 - 179,96 = 15,04
179,96 - 137,96 = 42
42+ 15,04 = 57,04 per maand goedkoper dan wat ik nu betaal. Ik zou nog van zorgverzekeraar kunnen wisselen maar aangezien mijn dochter naar logopedie moet en Salland al aangegeven heeft/contract heeft voor volledige vergoeding blijf ik er mooi bij
Denkfout.RemcoDelft schreef op woensdag 13 november 2013 @ 10:20:
Het scheelt de overheid enkele miljoenen keren 350 euro per jaar...
Heel veel mensen komen niet in de buurt van die €350 euro aan totale zorgkosten per jaar. Daarvoor scheelt het dus alvast (veel) minder. Eigen risico dat je niet betaalt, is eigen risico dat de overheid niet op zorgkosten bespaart. Aan de andere kant denk ik dat mensen die hun eigen risico volledig gebruikt hebben, maar gebruik gaan maken van de zorg. Ze hebben er toch voor betaald? Nu mogen ze het gebruiken ook! Zie bijvoorbeeld hoe boetes (niet) werken voor te laat komen bij het ophalen van kinderen in een kinderdagverblijf.
Tenslotte heb je als individu veel te weinig zicht op de kosten van zorg om je bewust te gedragen. De rekeningen komen pas achteraf, soms zelfs pas een jaar of meer later. Dat maakt het totaal onoverzichtelijk en heeft dus geen enkel effect op het gedrag meer. Wat mij betreft stopt Nederland met het direct doorsturen van de rekening door de zorgverlener aan de verzekeraar. In plaats daarvan krijgt de patiënt zelf zo snel mogelijk, en bij voorkeur direct de factuur, en stuurt hij die zelf door naar de verzekeraar. Die mag die dan prima direct betalen, maar dan heeft de patiënt in elk geval de rekening gezien. Zo kweek je bewustwording van de kosten.
My opinions may have changed, but not the fact that I am right. -- Ashleigh Brilliant
Dat maakt de zorg niet goedkoper, het kost de overheid hooguit minder. ( En op die manier hooguit een verkapte belasting ). Maar het hele excuus van eigen risico is dat het de zorg goedkoper zou maken en daar geloof ik niks van.RemcoDelft schreef op woensdag 13 november 2013 @ 10:20:
[...]
Het scheelt de overheid enkele miljoenen keren 350 euro per jaar...
Tja, mijn vriendin heeft een zorgverzekering, reisverzekering en aanvullende reisverzekering (skiien, duiken etc). Ze kreeg een ongeluk met skiien. Daar naar de dokter geweest etc. Uiteindelijk niets ernstigs (wat kneuzingen etc) maar ondertussen wel meer dan 500 euro aan rekeningen die niet gedekt worden en eigen risico. Waar verzeker je je nog voorHooglander1 schreef op woensdag 13 november 2013 @ 09:54:
Je verzekerd je huis voor van alles en nog wat maar als er bijv door een natuurlijke ramp (bliksem, overstroming, storm) grote schade is dan valt dit ineens buiten die verzekering. Waar heb je dan die verzekering voor. Juist voor dit soort onvoorziene zaken lijkt mij
Je verzekerd je auto aan 20 kanten. Je deur waait open tegen een andere auto aan. Niet verzekerd en gewoon zelf betalen. Je tankt per ongeluk verkeerd en moet naar de garage. Niet verzekerd en zelf betalen. Juist voor dit soort zaken wil je verzekerd zijn maar die vallen er allemaal buiten.
Stelletje oplichters I tell You!!!!!
Ik ben om. Ik ga mijn zorgverzekering aanpassen.
We've got simultaneous epidemics of obesity and starvation
Dat is dus de kern van het probleem.ATS schreef op woensdag 13 november 2013 @ 10:39:
Tenslotte heb je als individu veel te weinig zicht op de kosten van zorg om je bewust te gedragen. De rekeningen komen pas achteraf, soms zelfs pas een jaar of meer later. Dat maakt het totaal onoverzichtelijk en heeft dus geen enkel effect op het gedrag meer. Wat mij betreft stopt Nederland met het direct doorsturen van de rekening door de zorgverlener aan de verzekeraar. In plaats daarvan krijgt de patiënt zelf zo snel mogelijk, en bij voorkeur direct de factuur, en stuurt hij die zelf door naar de verzekeraar. Die mag die dan prima direct betalen, maar dan heeft de patiënt in elk geval de rekening gezien. Zo kweek je bewustwording van de kosten.
Ik heb 7 jaar in Frankrijk gewoond. Daar wordt 70% van alle basiszorgkosten gedekt door de CMU, een soort algemeen ziekenfonds. De overige 30% kan je laten dekken door een zogenaamde "tiers payant" verzekering ("de eenderde die je zelf moet betalen"). De meeste "tiers payants" vergoeden achteraf: je dokt dus eerst zelf die 30% en die krijg je daarna van je verzekeraar terug. Hoewel je dan dus als zorgafnemer slechts 30% van de kosten ziet, heb je zo wel goed zicht op de daadwerkelijke kosten. Sommige zaken worden ook slechts "symbolisch" door de CMU vergoed, bijvoorbeeld 1 bril per jaar wordt à €1 vergoed. Maar vanwege het feit dat die €1 vergoed wordt, ziet de "tiers payant" dat dat die ene bril per jaar is zodat die daar eventueel een vergoeding aan toe kan voegen - waardoor je niet bijvoorbeeld twee "tiers payants" kunt afsluiten en dan twee brillen per jaar declareren.
Nu moet het Franse medische systeem ook niet de hemel in worden geprezen, trouwens. Ik woonde daar 15km van de dichtstbijzijnde huisarts af en die sloot gewoon opeens zijn praktijk waardoor de afstand naar de dichtstbijzijnde huisarts 20km werd. De dichtstbijzijnde eerste hulp was 50+km en ik heb het zelf een keer meegemaakt dat ik met een van de pijn schreeuwend kind van 2 midden in de nacht die reis van 50km aan moest gaan - acute oorontsteking... Maar er zijn toch onderdelen van het systeem daar die beter werken dan wat we hier in Nederland hebben.
Maar die fout ligt ook heel vaak bij de afnemers van die verzekeringen, hoeveel mensen lezen de voorwaarden etc niet voordat ze iets afsluitenthewizard2006 schreef op woensdag 13 november 2013 @ 10:47:
[...]
Tja, mijn vriendin heeft een zorgverzekering, reisverzekering en aanvullende reisverzekering (skiien, duiken etc). Ze kreeg een ongeluk met skiien. Daar naar de dokter geweest etc. Uiteindelijk niets ernstigs (wat kneuzingen etc) maar ondertussen wel meer dan 500 euro aan rekeningen die niet gedekt worden en eigen risico. Waar verzeker je je nog voor
Je verzekerd je huis voor van alles en nog wat maar als er bijv door een natuurlijke ramp (bliksem, overstroming, storm) grote schade is dan valt dit ineens buiten die verzekering. Waar heb je dan die verzekering voor. Juist voor dit soort onvoorziene zaken lijkt mij
Je verzekerd je auto aan 20 kanten. Je deur waait open tegen een andere auto aan. Niet verzekerd en gewoon zelf betalen. Je tankt per ongeluk verkeerd en moet naar de garage. Niet verzekerd en zelf betalen. Juist voor dit soort zaken wil je verzekerd zijn maar die vallen er allemaal buiten.
Stelletje oplichters I tell You!!!!!![]()
Ik ben om. Ik ga mijn zorgverzekering aanpassen.
Inderdaad. Het is altijd hetzelfde geklaag, de schuld ligt altijd bij de verzekeringen. Maar geen dekking voor een ski ongeval betekent dat je je polis niet gelezen hebt, niet gekeken hebt naar welke dekking je daadwerkelijk nodig hebt en kennelijk een te hoog eigen risico hebt genomen.martinusz schreef op woensdag 13 november 2013 @ 11:06:
[...]
Maar die fout ligt ook heel vaak bij de afnemers van die verzekeringen, hoeveel mensen lezen de voorwaarden etc niet voordat ze iets afsluitenJe moet natuurlijk wel goed kijken waarvoor je je verzekerd, want over het algemeen zal alles wat wel/niet verzekerd is worden benoemd in de polisvoorwaarden.
Welke is dit dan?Geen12 schreef op woensdag 13 november 2013 @ 11:10:
De goedkoopste zorgverzekering met ER 860,- die ik tot dus ver heb gevonden is 57,92 euro per maand (incl 10% collectiviteitskorting). Dat is al ruim 14 euro goedkoper dan de 72,25 euro voor dit jaar van Anderzorg. En dan moeten de goedkope zorgverzekeraars nog hun premies bekendmaken, ben benieuwd
Ik denk dat het ook een beetje in het midden ligt, zo duidelijk zijn de meeste polissen ook weer niet, en er zijn allerlei wazig geformuleerde uitzonderingen. Mensen mogen inderdaad best wat meer tijd steken in wat ze afsluiten, maar verzekeraars mogen ook wel wat duidelijker aangeven wat wel en niet gedekt is.Tsurany schreef op woensdag 13 november 2013 @ 11:14:
[...]
Inderdaad. Het is altijd hetzelfde geklaag, de schuld ligt altijd bij de verzekeringen. Maar geen dekking voor een ski ongeval betekent dat je je polis niet gelezen hebt, niet gekeken hebt naar welke dekking je daadwerkelijk nodig hebt en kennelijk een te hoog eigen risico hebt genomen.
De Beter Af selectief polis van Zilveren Kruis. Let op: je kan hierbij bij slechts een zeer beperkt ziekenhuizen terecht.m.lammers schreef op woensdag 13 november 2013 @ 11:23:
Welke is dit dan?
http://www.zilverenkruis....-polis/Pages/default.aspx
En dan te bedenken dat ik een paar jaar geleden gewoon het dubbele betaalde...

[ Voor 22% gewijzigd door Mx. Alba op 13-11-2013 11:48 ]
Zoals andere zeggen: 20 euro korting per maand voor extra eigen risico, ofwel 240 euro per jaar.
Daarnaast heb je een verplichting eigen risico van 360 euro.
Dat betekend dat je na (360+240=) 600 euro zorgkosten verlies maakt. Echter dit is weer gemaximeerd op een verlies van 260 euro (860-600), maar grofweg na 1 jaar heb je deze "gok" op je spaarrekening staan.
In andere woorden je moet voor jezelf nagaan hoe groot je de kans acht dat je meer dan 600 euro zorgkosten maakt dat jaar. (En uiteraard niet huisarts meegerekend dat valt buiten het eigen risico).
[ Voor 9% gewijzigd door Ikke_Niels op 13-11-2013 11:45 ]
User Error -- Please Replace User
Nee je haalt basis en aanvullend door elkaar.Woy schreef op vrijdag 08 november 2013 @ 10:57:
Ik zou het niet concreet weten, maar volgens mij zit er bijvoorbeeld wel verschil in bijvoorbeeld het aantal fysiotherapie sessies dat vergoed word. Of dingen als vergoeding voor brillen.
Als dit in basis zou zitten betaal je altijd minimaal 360 euro eigen risico, dat maakt het nogal onzinnig...
Daarom zitten zaken als fysio in aanvullende verzekeringen, daar geldt dat eigen risico van 360 euro niet...
Maar altijd met VERPLICHT wettelijk eigen risico van minimaal 360 euro...Woy schreef op vrijdag 08 november 2013 @ 11:07:
Dat is sowieso niet het geval, want je hebt dingen als natura/restitutie polis en vrije zorgkeuze. Volgens mij staat het een verzekeraar ook vrij om extra zaken toe te voegen aan de verzekering
Dat maakt het onzinnig dingen als Fysio erin op te nemen...
Ik zit bij Unive en wil er juist weg, omdat ze voor veel dingen zoals tandarts maximaal 80% vergoeden.Anoniem: 35872 schreef op zaterdag 09 november 2013 @ 08:27:
Ik zit nu bij Menzis en betaal 215 euro p/m voor mij en me vrouw samen.. (basis + tanden). En heb ook nog collectiviteitskorting..
Ik ga dit jaar waarschijnlijk overstappen naar Unive, al wacht ik nog even af.. Ook ga ik van mijn tandverzekering af.. Afgelopen jaren hooguit 100 gemiddeld kwijt geweest aan me tanden.. Terwijl ik dik 250 euro aan extra premie heb betaald..
Wel neem ik een aanvullende verzekering bij Unive omdat ik me volgend jaar wil laten steriliseren.. Kosten gemiddeld 400 euro terwijl de aanvullende verzekering ongeveer 200 euro kost per jaar..
Bij mekaar ben ik nog 20 euro per maand goedkoper uit dan bij Menzis, En dat zelfs zonder collectiviteitskorting.. Zelfde voorwaarden etc..
Maar ik wacht ook nog even de andere premies af, misschien dat het nog goedkoper kan.
Tevens ben ik al mijn andere verzekeringen, en andere abonnementen aan het doorspitten, Zit nu al bijna aan een besparing van 100 euro per maand..
Maar vergelijkingen zijn lastig te vinden zeker...Ardana schreef op zaterdag 09 november 2013 @ 17:27:
Helaas zit daar dus wel verschil in... bijv. m.b.t. vergoeding psychologische hulp kan daar behoorlijk verschil in zitten. Als je dat dus denkt/weet nodig te hebben, kan goed shoppen prima geld opleveren.
Tobradex grapje kostte mij 150 euroRonaldDesigns schreef op dinsdag 12 november 2013 @ 15:20:
Hou ook rekening met 'simpele' bezoekjes aan een ziekenhuis. Ik had een bezoekje wat me 300 euro kostte (Ik had al een stuk eigen risico verbruikt blijkbaar, dus minder kosten). Het gesprek duurde 3 minuten voor de meest algemene 'virusje-hier-je-Tobradex-briefje' uitspraak allertijden. En dat was de verkeerde diagnose omdat het uiteindelijk om een bactierie ging(oogziekenhuis gaf de juiste zalf - had ik meteen heen moeten gaan). Sindsdien kunnen die 'specialisten' helemaal de klere krijgen.
Enige issue voor mij is de tandarts, het gaat jaren goed, maar vroeger wel veel gezeik gehad met kiezen achter die verkeerd zaten en eruit moesten, volgens mij zitten er nog 2 verstandkiezen die (ooit) weg moeten. Die module laat ik dus nog even aan (t/m 250 dekking)
Zo stom dat ik dat niet gewoon zelf kan halen. Ik heb er echt geen oogarts voor nodig, kende het spul al...
Verstandskiezen gaan onder vaak via de kaakchirurg, dan is het weer geen tandartsendekking en is het basis met 360 euro eigen risico, leuk he!
Wat ik belachelijker vind:Woy schreef op woensdag 13 november 2013 @ 09:32:
Sowieso krijg je de rekening meestal pas meer dan een jaar laten
Maar eigenlijk vind ik het eigen risico een compleet absurd gebeuren. Je beloont nu de mensen die het al ruim genoeg hebben om een buffer op te bouwen en de mensen die het al krapper hebben betalen juist meer, terwijl een van de beginselen van het zorgverzekeringsstelsel nou juist solidariteit is.
- we hadden een eigen risico, wat je altijd al betaalde en je kreeg de 155 euro toen terugbetaald aan het eind van de rit, als je er geen gebruik van maakte...
- Jaar erop ging de premie omhoog én eigenrisico werd niet meer voor geschoten, maar moest je 155 betalen bij gebruik...
Die twee vond ik erg apart... Meer premie betalen en geen eigen risico meer ontvangen maar betalen.
Wie heeft die winst opgestreken!?
Daarnaast:
http://www.profnews.nl/10...-zorgverzekeraars-fortuin
571 euro per verzekerde!!!!
Absurd!
Mijn premie kan dus eigenlijk ruim 40 euro per maand omlaag?
Maar ja wat doen we eraan!?
Maar niet alles hoeft onder het verplicht eigen risico te vallen. Bij radar was er ook al eens een item waar bepaalde medicijnen niet onder het eigen risico vielen omdat de verzekeringen geheimzinnig deden over het inkoopbeleid, en de prijzen niet vrij wilden geven o.i.d.dfrenner schreef op woensdag 13 november 2013 @ 11:48:
[...]
Maar altijd met VERPLICHT wettelijk eigen risico van minimaal 360 euro...
Het is dus best mogelijk om in de basisverzekering Fysio aan te bieden zonder dat het ten koste gaat van het eigen risico. Sowieso zit er al beperkte Fysio in het basispakket, dus dat kan een verzekeraar zeker uitbreiden.
Zoals Ardana ook al aanhaalt zijn er wel meer verschillen zoals op mentale gezondheidszorg.
[ Voor 12% gewijzigd door Woy op 13-11-2013 11:56 ]
Ja, van wat er NA de 360 euro ER wordt vergoed en wanneer het helemaal ophoudt en je alles zelf moet betalen!?Woy schreef op woensdag 13 november 2013 @ 11:53:
Maar niet alles hoeft onder het verplicht eigen risico te vallen. Bij radar was er ook al eens een item waar bepaalde medicijnen niet onder het eigen risico vielen omdat de verzekeringen geheimzinnig deden over het inkoopbeleid, en de prijzen niet vrij wilden geven o.i.d.
Het is dus best mogelijk om in de basisverzekering Fysio aan te bieden zonder dat het ten koste gaat van het eigen risico.
Zoals Ardana ook al aanhaalt zijn er wel meer verschillen zoals op mentale gezondheidszorg.
Waarom? Als je enkel fysiotherapie nodig hebt is het "onzinnig". Heb je fysiotherapie nodig nadat je via andere zorg je eigen risico al hebt opgemaakt is die dekking opeens heel "zinnig".dfrenner schreef op woensdag 13 november 2013 @ 11:48:
Maar altijd met VERPLICHT wettelijk eigen risico van minimaal 360 euro...
Huisartsenzorg en daarmee ook de huisartsenpost valt niet onder het eigen risico. Verwar de huisartsenpost niet met de SEH, daarvoor geldt wel het eigen risico.robbierzz schreef op woensdag 13 november 2013 @ 10:07:
Overigens valt de huisartsenpost inderdaad onder het eigen risico, na een bezoek daaraan mag je dus mooi +- €100 afschrijven van je eigen risico.
Zie bijvoorbeeld de websites van rijksoverheid en de consumentenbond.
Daar klopt niets van:dfrenner schreef op woensdag 13 november 2013 @ 11:48:
Daarnaast:
Absurd!
Ik schat dat er zeker 10 miljoen verzekerden zijn, per verzekerde is het dus hooguit EUR 54,10. Verder compleet zinloos natuurlijk, maar ja, zorgverzekeringen zijn een politieke keuze geweest. Als iedereen ergens verplicht aan moet betalen, moet je dat via de standaard belastingen doen. Scheelt miljarden aan overheadkosten.Volgens het rapport investeerden de zorgverzekeraars alleen vorig jaar al 541 miljoen euro voor de werving van klanten.
Per premiebetalende verzekerde komt dit neer op 571 euro.
Dat bedrag gaat puur om het bedrag per nieuwe verzekerde. Er wisselen elk jaar zo'n 1 miljoen mensen van verzekering, dus het is niet dat het 571 euro per verzekerde kost, maar gemiddeld 571 euro voor het werven van een nieuwe verzekerde.dfrenner schreef op woensdag 13 november 2013 @ 11:48:
[...]
Daarnaast:
Absurd!
Mijn premie kan dus eigenlijk ruim 40 euro per maand omlaag?
Maar ja wat doen we eraan!?
Zonder reclame zou de zorg waarschijnlijk wel goedkoper kunnen, maar dan heeft het natuurlijk al helemaal geen zin meer om een "vrije" markt te hebben
Maar het past nu eenmaal niet in het basispakket.Tsurany schreef op woensdag 13 november 2013 @ 12:00:
Waarom? Als je enkel fysiotherapie nodig hebt is het "onzinnig". Heb je fysiotherapie nodig nadat je via andere zorg je eigen risico al hebt opgemaakt is die dekking opeens heel "zinnig".
Daarom wordt er ook onderscheid gemaakt tussen:
- Revalidatie fysiotherapie (na bijvoorbeeld hartproblemen)
- Fysiotherapie buiten het ziekenhuis om.
Die eerst past m.i prima in het basispakket, die tweede absoluut niet.
Ik vraag een ieder die denk dat het wel erin kan eens met een zorgverzekering te komen waar die erbij hoort, want ik geloof het niet.
Volgens mij vertellen mensen vaak onjuiste zaken in dit topic door de verwarring:SH4D3H schreef op woensdag 13 november 2013 @ 12:00:
Huisartsenzorg en daarmee ook de huisartsenpost valt niet onder het eigen risico. Verwar de huisartsenpost niet met de SEH, daarvoor geldt wel het eigen risico.
Zie bijvoorbeeld de websites van rijksoverheid en de consumentenbond.
SEH <-> Huisartsenpost
Revalidatie fysio <-> Fysiotherapie
Sorry verkeerd gelezenWoy schreef op woensdag 13 november 2013 @ 12:18:
Dat bedrag gaat puur om het bedrag per nieuwe verzekerde. Er wisselen elk jaar zo'n 1 miljoen mensen van verzekering, dus het is niet dat het 571 euro per verzekerde kost, maar gemiddeld 571 euro voor het werven van een nieuwe verzekerde.
Zonder reclame zou de zorg waarschijnlijk wel goedkoper kunnen, maar dan heeft het natuurlijk al helemaal geen zin meer om een "vrije" markt te hebben

Want het is natuurlijk absurd om aan te nemen dat je verzekerd bent als je een zorgverzekering, reisverzekering en aanvullende reisverzekering hebt....Tsurany schreef op woensdag 13 november 2013 @ 11:14:
[...]
Inderdaad. Het is altijd hetzelfde geklaag, de schuld ligt altijd bij de verzekeringen. Maar geen dekking voor een ski ongeval betekent dat je je polis niet gelezen hebt, niet gekeken hebt naar welke dekking je daadwerkelijk nodig hebt en kennelijk een te hoog eigen risico hebt genomen.
Zomaar er vanuit gaan dat je voor iets verzekerd bent is niet slim, zo ben ik deze vakantie gaan abseilen.thewizard2006 schreef op woensdag 13 november 2013 @ 12:52:
[...]
Want het is natuurlijk absurd om aan te nemen dat je verzekerd bent als je een zorgverzekering, reisverzekering en aanvullende reisverzekering hebt....
Ik heb voordat ik vakantie ben gegaan wel nog extra uitgezocht of dat daadwerkelijk in de verzekering viel, daarnaast als je op ski vakantie gaat lijkt het me toch niet meer dan logisch dat je controleert of het echt in de verzekering valt
Ja, het is absurd om aan te nemen dat je verzekerd bent puur omdat je wat pakketten hebt genomen zonder te kijken wat de inhoud is.thewizard2006 schreef op woensdag 13 november 2013 @ 12:52:
[...]
Want het is natuurlijk absurd om aan te nemen dat je verzekerd bent als je een zorgverzekering, reisverzekering en aanvullende reisverzekering hebt....
Ik heb ook een reisverzekering maar ik check toch echt van te voren of ik verzekerd ben als mijn dure camera gejat wordt.
Gemakzucht, er maar gewoon vanuit gaan dat het geregeld is. Bij het afsluiten van de verzekering moet je gewoon weten wat er gedekt is, want hoe kan die verzekering je anders rust geven (de reden voor een verzekering)?thewizard2006 schreef op woensdag 13 november 2013 @ 12:52:
[...]
http://www.z24.nl/geld/pa...is-zorgverzekering-402785
Ik vind het geshop met wat toch je gezondheid is wel zorgelijke vormen aannemen overigens. Dat gaat bij veel mensen nog heel erg fout vermoed ik. Wellicht niet bij de tweakers hier maar dan toch wel ergens anders.
Pas ook op met vergelijkingssites. Volgens dit artikel blijkt Independer (what's in the name) dus helemaal niet zo onafhankelijk.
De aanvullende verzekering is de dekking voor risico zaken als duiken/abseilen/wintersport etc. Dus ja ik was er wel vanuit gegaan dat een wintersport ongeluk zou vallen onder het kopje wintersport. Maarja, silly me. En uiteindelijk hebben we ook wel iets vergoed gekregen hoor....Dus we waren hier "gewoon" voor verzekerd. Echter valt een hoop hier blijkbaar niet onder en heb je daar ook weer een eigen risico etc. Was alleen meer een druppel op een gloeiende plaatIkke_Niels schreef op woensdag 13 november 2013 @ 12:56:
[...]
Zomaar er vanuit gaan dat je voor iets verzekerd bent is niet slim, zo ben ik deze vakantie gaan abseilen.
Ik heb voordat ik vakantie ben gegaan wel nog extra uitgezocht of dat daadwerkelijk in de verzekering viel, daarnaast als je op ski vakantie gaat lijkt het me toch niet meer dan logisch dat je controleert of het echt in de verzekering valt
[ Voor 14% gewijzigd door thewizard2006 op 13-11-2013 13:06 ]
Oftewel voor elk kwaaltje moet je eerst bij je verzekering informeren waar je naar toe mag. Heel vervelend, en nog meer gezien de enorme hoeveelheid papierwerk die je moet doorspitten om te zien waar je polis dekking voor geeft.D-e-n schreef op woensdag 13 november 2013 @ 13:00:
Een waarschuwing is nooit verkeerd.
http://www.z24.nl/geld/pa...is-zorgverzekering-402785
Anoniem: 286207
Nee. De inhoud van het basispakket is bij alle verzekeraars hetzelfde. Dit is bij wet geregeld.RemcoDelft schreef op woensdag 13 november 2013 @ 13:05:
[...]
Oftewel voor elk kwaaltje moet je eerst bij je verzekering informeren waar je naar toe mag. Heel vervelend, en nog meer gezien de enorme hoeveelheid papierwerk die je moet doorspitten om te zien waar je polis dekking voor geeft.
Het verschil is dat je niet bij alle 90 ziekenhuizen terecht kan. Het is dus verstandig om te kijken wat de impact voor jou is om te beslissen of het interessant kan zijn.
Voor mijn situatie maakt het namelijk niet uit. Alle ziekenhuizen in de buurt staan op de lijst bij menzis. Dus die extra korting is dan mooi meegenomen.
En ga er maar vanuit dat de 'afspraken' die zorgverz. hebben met zorgverleners, niet in jouw voordeel zijn. Als je iets hebt wil je gewoon de best mogelijke zorg; als dat voor een paar euro extra per maand kan ga ik niet voor de allergoedkoopste.RemcoDelft schreef op woensdag 13 november 2013 @ 13:05:
[...]
Oftewel voor elk kwaaltje moet je eerst bij je verzekering informeren waar je naar toe mag. Heel vervelend, en nog meer gezien de enorme hoeveelheid papierwerk die je moet doorspitten om te zien waar je polis dekking voor geeft.
Het punt is dat een duurdere verzekering niet perse beter hoeft te zijn, doordat alle regels niet echt transparant zijn is het nogal lastig om goed te beoordelen welke kwaliteit je krijgt.fRiEtJeSaTe schreef op woensdag 13 november 2013 @ 13:09:
[...]
En ga er maar vanuit dat de 'afspraken' die zorgverz. hebben met zorgverleners, niet in jouw voordeel zijn. Als je iets hebt wil je gewoon de best mogelijke zorg; als dat voor een paar euro extra per maand kan ga ik niet voor de allergoedkoopste.
[ Voor 11% gewijzigd door Woy op 13-11-2013 13:11 ]
Eens. Maar ik doel op vrije keus in zorgverlening.Woy schreef op woensdag 13 november 2013 @ 13:10:
[...]
Het punt is dat een duurdere verzekering niet perse beter hoeft te zijn!
Als je een complexe operatie moet ondergaan wil je gewoon de best aangeschrevene kunnen kiezen. Wanneer blijkt dat dit niet mag omdat je te cheap was om 3 euro per maand extra uit te geven is dat wel zuur. Het bedrag staat dan in geen verhouding tot de ellende die je ervan hebt.
[ Voor 37% gewijzigd door fRiEtJeSaTe op 13-11-2013 13:13 ]
Nee, dat wil ik niet. Ik wil gewoon geholpen worden. Snel, deskundig, en bij voorkeur in de buurt. Ik wil niet gaan shoppen waar het beter is, daar staat mijn hoofd helemaal niet naar. Ik wil er vanuit kunnen gaan dat waar ik ook naar doorverwezen wordt, ik goede zorg krijg. Dat moet gewoon een no-brainer zijn.fRiEtJeSaTe schreef op woensdag 13 november 2013 @ 13:09:
Als je iets hebt wil je gewoon de best mogelijke zorg; als dat voor een paar euro extra per maand kan ga ik niet voor de allergoedkoopste.
My opinions may have changed, but not the fact that I am right. -- Ashleigh Brilliant
Complexe operaties zullen over het algemeen in de grote ziekenhuizen plaatsvinden, en dat zijn over het algemeen ook de ziekenhuizen waar je bij die pakketten terecht kunt. (Erasmus Rotterdam etc,)fRiEtJeSaTe schreef op woensdag 13 november 2013 @ 13:11:
[...]
Eens. Maar ik doel op vrije keus in zorgverlening.
Als je een complexe operatie moet ondergaan wil je gewoon de best aangeschrevene kunnen kiezen. Wanneer blijkt dat dit niet mag omdat je te cheap was om 3 euro per maand extra uit te geven is dat wel zuur. Het bedrag staat dan in geen verhouding tot de ellende die je ervan hebt.
Ik gok het er liever niet op. Dat is het enige dat me weerhoud om naar een partij als Zilveren Kruis Achmea over te stappen.martinusz schreef op woensdag 13 november 2013 @ 13:24:
[...]
Complexe operaties zullen over het algemeen in de grote ziekenhuizen plaatsvinden, en dat zijn over het algemeen ook de ziekenhuizen waar je bij die pakketten terecht kunt. (Erasmus Rotterdam etc,)
Wat bedoel je met gokken?fRiEtJeSaTe schreef op woensdag 13 november 2013 @ 13:45:
[...]
Ik gok het er liever niet op. Dat is het enige dat me weerhoud om naar een partij als Zilveren Kruis Achmea over te stappen.
1ste hulp is gewoon bij dichtstbijzijnde ziekenhuis. Als je een operatie moet inplannen, dan gebeurd dat dus in een ziekenhuis die is aangesloten. Ik zou de kaartjes eens bekijken of die verzekering een ziekenhuis bij je in de buurt heeft.
Ik ben bijvoorbeeld woonachtig bij Bergen op Zoom, deze hebben een eigen ziekenhuis, net als Roosendaal. Echter bij sommige aanbieders zou ik dan naar Dordrecht of Rotterdam moeten voor geplande operaties. Voor mij zou dat alsnog geen probleem zijn, Dordrecht/Rotterdam is 50km, voor een geplande operatie zou ik daar niet zo probleem van maken. Maar dat is natuurlijk ieder voor zich!
edit:
Voorbeeld van mijn vader, die moest geopereerd worden aan zijn hand na lang sukkelen, en die werd dus uiteindelijk ook naar Dordrecht gestuurd, omdat ze daar gespecialiseerd waren. Dus ook als je bij alle ziekenhuizen terecht kunt, wilt niet zeggen dat je operatie altijd dichtbij wordt uitgevoerd.
[ Voor 14% gewijzigd door Martinusz op 13-11-2013 13:55 ]
Extreem voorbeeld. Er wordt iets geconstateerd in je hersenpan wat geopereerd moet worden, maar er is maar 1 arts in NL die dit kan. Deze arts werkt toevallig in een ziekenhuis dat niet is aangesloten bij jouw zorgverzekeraar. Knap lullig want nu mag je of je geluk beproeven bij een onervaren iemand, of de hele operatie zelf betalen.martinusz schreef op woensdag 13 november 2013 @ 13:54:
[...]
Wat bedoel je met gokken?
1ste hulp is gewoon bij dichtstbijzijnde ziekenhuis. Als je een operatie moet inplannen, dan gebeurd dat dus in een ziekenhuis die is aangesloten. Ik zou de kaartjes eens bekijken of die verzekering een ziekenhuis bij je in de buurt heeft.
Ik chargeer, maar je wil gewoon niet in de situatie komen waar dit een issue gaat vormen, terwijjl je het voor een paar euro extra per maand had kunnen voorkomen.
[ Voor 10% gewijzigd door fRiEtJeSaTe op 13-11-2013 14:00 ]
Zilveren Kruis heeft niet alleen deze "selectieve" polis. Je kan, natuurlijk tegen meerprijs, een natura of een restitutie polis bij hun afsluiten. De keuze is gewoon aan jou. Voor mensen die (bijna) nooit naar een ziekenhuis gaan, is de selectieve polis de beste keuze.fRiEtJeSaTe schreef op woensdag 13 november 2013 @ 13:45:
[...]
Ik gok het er liever niet op. Dat is het enige dat me weerhoud om naar een partij als Zilveren Kruis Achmea over te stappen.
Ik heb vrije zorgkeuze en heb zeker niet de goedkoopste, maar word ik er blij van: nee! Voor mijn part ga ik liever ergens anders heen voor betere zorg dan de ziekenhuizen hier. Maar zal ook wel aan de situatie liggen.fRiEtJeSaTe schreef op woensdag 13 november 2013 @ 13:09:
[...]
En ga er maar vanuit dat de 'afspraken' die zorgverz. hebben met zorgverleners, niet in jouw voordeel zijn. Als je iets hebt wil je gewoon de best mogelijke zorg; als dat voor een paar euro extra per maand kan ga ik niet voor de allergoedkoopste.
Ik kan snappen dat voor velen een ziekenhuis in de buurt met die vrije keuze gewoon een must is (slecht mobiel, weinig geld, etc).
De hele rekening zelf betalen is niet aan de orde. Je krijgt in dat geval 70 % van de gebruikelijke tarieven vergoed.fRiEtJeSaTe schreef op woensdag 13 november 2013 @ 13:59:
[...]
Extreem voorbeeld. Er wordt iets geconstateerd in je hersenpan wat geopereerd moet worden, maar er is maar 1 arts in NL die dit kan. Deze arts werkt toevallig in een ziekenhuis dat niet is aangesloten bij jouw zorgverzekeraar. Knap lullig want nu mag je of je geluk beproeven bij een onervaren iemand, of de hele operatie zelf betalen.
Ik chargeer, maar je wil gewoon niet in de situatie komen waar dit een issue gaat vormen, terwijjl je het voor een paar euro extra per maand had kunnen voorkomen.
Dan zit je nog steeds met de vraag of de behandeling überhaupt vergoed wordt, want als er maar 1 arts is die het kan is de kans groot dat het een experimentele behandeling is, en dan kan je daar weer gezeur over krijgen.fRiEtJeSaTe schreef op woensdag 13 november 2013 @ 13:59:
[...]
Extreem voorbeeld. Er wordt iets geconstateerd in je hersenpan wat geopereerd moet worden, maar er is maar 1 arts in NL die dit kan.
Ik snap je punt overigens wel hoor, maar als ik even snel rondkijk bij verzekeringen die geen vrije zorgkeuze hebben vallen wel de academische ziekenhuizen en sowieso de ziekenhuizen in de grote steden er onder. De kans dat er in Nederland een specialist is die een dermate unieke specialiteit heeft, maar niet in een van die ziekenhuizen werkt is denk ik niet erg groot.
Het is natuurlijk ook erg afhankelijk van waar je woont. Als je buiten de randstad woont is het misschien al vervelender als je een flink eind moet rijden voor een simpele behandeling. Zelf woon ik vlak bij Utrecht, en zie ik even snel bij Independer dat zo goed als alle zorginstellingen hier in de buurt gewoon vergoed worden, en zeker alle ziekenhuizen.
Al zullen er vast ook verzekeringen zijn die nog minder vergoeden. Ik betaal zelf overigens liever inderdaad ook iets meer zodat je er niet eens meer over na hoeft te denken, maar ik denk dat het risico op zich op dit moment nog meevalt, maar het is wel iets dat je constant in de gaten moet blijven houden.
[ Voor 28% gewijzigd door Woy op 13-11-2013 14:11 ]
Achmea's Independer: 'Pas op voor Achmea-polis!'
Eens, het zal allemaal wel loslopen. Maar oppassen met helemaal uitknijpen tot de laatste euro. Zodra je gezondheid in het geding komt is dat geld je niets meer waard.
[ Voor 86% gewijzigd door fRiEtJeSaTe op 13-11-2013 14:24 ]
Afstand vind ik niet zo'n probleem. Ik vind het veel vervelender dat je hier lang niet altijd bij stilstaat. Een polis van 100 pagina's leest ook lang niet iedereen door, zeker niet als het verplicht is en het basispakket overal gelijk zou moeten zijn.RonaldDesigns schreef op woensdag 13 november 2013 @ 14:01:
Ik heb vrije zorgkeuze en heb zeker niet de goedkoopste, maar word ik er blij van: nee! Voor mijn part ga ik liever ergens anders heen voor betere zorg dan de ziekenhuizen hier. Maar zal ook wel aan de situatie liggen.
Ik kan snappen dat voor velen een ziekenhuis in de buurt met die vrije keuze gewoon een must is (slecht mobiel, weinig geld, etc).
En voor serieuze zaken eindig je toch in een gespecialiseerd ziekenhuis ergens verweg.
Aan de andere kant valt er ook wat voor te zeggen: als een behandeling 500 euro goedkoper kan als je er 50 km voor rijdt, zou je dat zeker doen als je het zelf moet betalen. Waarom dan niet als je verzekering het kan besparen?
Leuk op een rekening van 80k...Geen12 schreef op woensdag 13 november 2013 @ 14:02:
De hele rekening zelf betalen is niet aan de orde. Je krijgt in dat geval 70 % van de gebruikelijke tarieven vergoed.
E.e.a. heeft invloed op de markt: de resterende zorgverleners worden min of meer gedwongen om te fuseren met een partij die wel contracten heeft met zorgverzekeraars, en de gecontracteerde partijen worden gedwongen om met hun dienstverlening en prijzen naar de pijpen van een handvol verzekeraars te dansen. Dit is een verregaande concentratie van de macht, waar straks een zorgverlener nauwelijks meer onafhankelijk is, eerder een soort verlengstuk van de verzekeraars.
En als consument heb je geen uitweg omdat je die verzekeringsplicht hebt tegenwoordig. Erg fijn allemaal.
Wel goed voorbeeld op zich, maar ik vraag mij af of dat niet gedekt zou worden op 1 of andere manier, zo'n stelling zou je eigenlijk aan een zorgverzekeraar voor moeten leggenfRiEtJeSaTe schreef op woensdag 13 november 2013 @ 13:59:
[...]
Extreem voorbeeld. Er wordt iets geconstateerd in je hersenpan wat geopereerd moet worden, maar er is maar 1 arts in NL die dit kan. Deze arts werkt toevallig in een ziekenhuis dat niet is aangesloten bij jouw zorgverzekeraar. Knap lullig want nu mag je of je geluk beproeven bij een onervaren iemand, of de hele operatie zelf betalen.
Ik kan mij bijvoorbeeld ook voorstellen dat zo'n specialistische arts niet voor 1 ziekenhuis werkt, anders zou heel Nederland naar 1 locatie moeten gaan, kan mij voorstellen dat die ook operaties in andere ziekenhuizen uitvoeren. In dat geval zou het dus weer niet uitmaken. (zal mijn broer is navragen hoe dat zit, die is oogarts en daar schijnt er ook 1 te zijn die heel de wereld en NL door moet omdat die zo goed is)
[ Voor 4% gewijzigd door fRiEtJeSaTe op 13-11-2013 14:45 ]
Nu kan het natuurlijk zijn dat je er net achter komt op 1 januari en dan kan het lullig zijn... moet je een jaar wachten
[ Voor 4% gewijzigd door fRiEtJeSaTe op 13-11-2013 15:28 ]
VIa independer bijvoorbeeld afsluitenfRiEtJeSaTe schreef op woensdag 13 november 2013 @ 14:52:
Heeft iemand ervaring met het afdwingen van een collectitiveitskorting, hoewel men hier geen recht op heeft? Coll.kortingen zijn mijns inziens gewoon een wassen neus, dus de verzekeraar zou geen moeite moeten hebben om deze korting weg te geven? (oftewel koehandel).
Bij zilveren kruis is trouwens helemaal raar, daar kun je gewoon een collectieve korting toevoegen (iets van fitclub) en dan krijg je ook korting.
Moet je Bouwend Nederland eens kiezen en per jaar betalen. Kom je op € 56,18 uit.martinusz schreef op woensdag 13 november 2013 @ 15:48:
[...]
VIa independer bijvoorbeeld afsluitenkrijg je vaak zelfde korting.
Bij zilveren kruis is trouwens helemaal raar, daar kun je gewoon een collectieve korting toevoegen (iets van fitclub) en dan krijg je ook korting.
Volgens mij is het niets meer dan marge, dus ik snap niet dat men zo moeilijk doet over die kortingen.
[ Voor 10% gewijzigd door fRiEtJeSaTe op 13-11-2013 15:52 ]
Collectieve kortingen moeten ze afschaffen, heeft totaal geen doel meer.fRiEtJeSaTe schreef op woensdag 13 november 2013 @ 15:51:
[...]
Moet je Bouwend Nederland eens kiezen en per jaar betalen. Kom je op € 56,18 uit.
Volgens mij is het niets meer dan marge, dus ik snap niet dat men zo moeilijk doet over die kortingen.
Wij kunnen zelfs collectieve korting krijgen via Wij (ouders magazine) dat je gratis krijgt, maar omdat je "lid" bent krijg je korting bij FBTO

Het is eerder knap als je niet voor collectieve korting in aanmerking komt
Ik weet niet hoe jij dat doet, maar met de uitgeklede polis, inclusief de korting van bouwend Nederland kom ik bij jaarbetaling op 76 euro uit.fRiEtJeSaTe schreef op woensdag 13 november 2013 @ 15:51:
[...]
Moet je Bouwend Nederland eens kiezen en per jaar betalen. Kom je op € 56,18 uit.
Hou er bij dit soort grappen wel rekening mee dat je moet verklaren dat je voor Bouwend Nederland werkt. Waarschijnlijk doen ze daar niet moeilijk over en lukt het gewoon. En ze maken geen enkel probleem als jij 2 keer per 3 jaar naar de huisarts gaat.
Tot die keer na een jaar of 10 dat die huisarts je doorverwijst naar de oncoloog omdat jij non-Hodgkin-lymfoom blijkt te hebben waarna je jaren lang een mega dure behandeling nodig hebt. Dan blijkt 'plotseling' dat jij al 10 jaar lang verzekeringsfraude hebt gepleegd en dat ze moeilijk gaan doen over het betalen van de rekeningen.
Bovendien is het ook zo leuk dat andere verzekeringsmaatschappijen je er dan ook uit kunnen smijten want je bent immers fraudeur. Want in al die polissen staat ergens een soort clausule dat je alles naar waarheid heb ingevuld en niets hebt verzwegen dat van invloed kan zijn op de acceptatie. Dus geen brandverzekering meer, geen autoverzekering meer, geen levensverzekering meer die bij je hypotheek hoort...en oh ja, als je dat probeert aan te vechten, ook geen rechtsbijstandverzekering meer
[ Voor 5% gewijzigd door Ortep op 13-11-2013 16:26 ]
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, Einstein
Alleen de doden kennen het einde van de oorlog, Plato
500e ER, Beter Af Selectief polis, geen aanvullende verz., per jaar betalen, 10 % coll. korting = € 56,18.Ortep schreef op woensdag 13 november 2013 @ 16:24:
[...]
Ik weet niet hoe jij dat doet, maar met de uitgeklede polis, inclusief de korting van bouwend Nederland kom ik bij jaarbetaling op 76 euro uit.
Ik vraag niet om de boel te flessen, ik wil gewoon dezelfde korting als iemand die aangesloten is bij Bouwend Nederland. Heeft iemand hier ervaring mee? Zorgverz. opbellen en korting 'eisen'?
[ Voor 7% gewijzigd door fRiEtJeSaTe op 13-11-2013 16:30 ]
Eigen risico 360 = 0 korting
Eigen risico 860 = 180 euro
Totaal risico dat ik loop = 500 en hier krijg ik een korting van 180 op=320 risico dat ik uiteindelijk zelf moet dragen?
Heb zelf al jaren maximaal eigen risico. Mijn vrouw heeft een zwakkere gezondheid maar keek net eens bij VGZ maar dit jaar is ze niet aan haar maximale risico gekomen. Eventuele extra kosten zijn geen probleem om te dragen dus eigenlijk dom om het niet aan te passen als ik het zo zie?
Klopt! Moet je voor de grap eens je tandarts verzekering bekijken die zijn nog erger ( 100 euro betalen om 250 euro maximaal onder allemaal voorwaarden verzekerd te krijgen ).Accountant schreef op woensdag 13 november 2013 @ 16:39:
Klopt het als ik zeg:
Totaal risico dat ik loop = 500 en hier krijg ik een korting van 180 op=320 risico dat ik uiteindelijk zelf moet dragen?
Heb zelf al jaren maximaal eigen risico. Mijn vrouw heeft een zwakkere gezondheid maar keek net eens bij VGZ maar dit jaar is ze niet aan haar maximale risico gekomen. Eventuele extra kosten zijn geen probleem om te dragen dus eigenlijk dom om het niet aan te passen als ik het zo zie?
Klopt had ik ook al gezien. Als je er echt in verdiept is het inderdaad belachelijk! Vaak werken ze ook nog met percentages en dan moet je nog meer kosten maken om het gehele bedrag vergoed te krijgen.r.e.s schreef op woensdag 13 november 2013 @ 16:42:
[...]
Klopt! Moet je voor de grap eens je tandarts verzekering bekijken die zijn nog erger ( 100 euro betalen om 250 euro maximaal onder allemaal voorwaarden verzekerd te krijgen ).
Las alleen net dat ziekenhuis bevallingen niet meetelde. Vrouwtje gaat dit jaar bevallen dit brengt wellicht extra kosten met zich mee. Ga me nog eens bedenken of ik dat risico volgend jaar wil lopen.
Anoniem: 124943
Nu naar Ohra Basis+Sterk met max eigen risico. Bam 76E in de maand. Dat scheelt.
Beter af selectief heeft als basis premie 87.50, daar gaat de korting voor Bouwend Nederland af en dan wordt het 78.75.fRiEtJeSaTe schreef op woensdag 13 november 2013 @ 16:28:
[...]
500e ER, Beter Af Selectief polis, geen aanvullende verz., per jaar betalen, 10 % coll. korting = € 56,18.
Kies ik dan jaarbetaling dan kom ik op 916.65, dat is per maand 76.39.
Als ik mijn eigen risico omhoog schroef van 360 naar 860 dan kom ik wel op jouw bedrag uit. Die lage premie krijg je dus alleen als je zo weinig mogelijk verzekerd. Als je nooit wat mankeert lijkt dat leuk, maar je hoeft maar één keer ongelukkig van het stoepje af te stappen een scheurtje in je kuitbeen te krijgen en dat was dan je eigen risico en je hele premie voordeel van de afgelopen 3 jaar. Maar dat is een keuze.
In jouw geval misschien niet. Maar het hangt er van af wat die zwakke gezondheid inhoudt. Als het zo is dat ze eens per 6 weken 3 dagen in bed ligt en die tijd doorkomt met een paar aspirientjes is er niets mis met een hoog eigen risico. Maar als ze bv iedere maand aan een serieuze migraine lijdt en daarvoor heftige pillen moet slikken die een euro of 5 per stuk kosten dan gaat het hard. Of als ze cara heeft en 'pufjes' nodig heeft. Dat spul heb ik bv en dat kost 60 euro per inhaler. Daar doe ik een maand mee. Verder mankeer ik helemaal niets en mensen weten niet eens dat ik het gebruik. Ik meld me er ook geen dag ziek om.Accountant schreef op woensdag 13 november 2013 @ 16:39:
Mijn vrouw heeft een zwakkere gezondheid maar keek net eens bij VGZ maar dit jaar is ze niet aan haar maximale risico gekomen. Eventuele extra kosten zijn geen probleem om te dragen dus eigenlijk dom om het niet aan te passen als ik het zo zie?
En dat bij een standaard eigen risico van 360 euro.
Ik wou eigenlijk gaan switchen, maar blijf nu lekker zitten waar ik zit. Hebben ze toch weer goed bekeken
Mijn eigen risico verhogen doe ik liever niet. Het is zo zuur als er een keer echt wat is en je dan ook nog eens 850 euro ofzo mag aftikken.
Ask yourself if you are happy and then you cease to be.
Het is zo zuur dat je iedere maand 20 euro extra betaalt voor die ene keerLethalis schreef op donderdag 14 november 2013 @ 08:13:
Mijn eigen risico verhogen doe ik liever niet. Het is zo zuur als er een keer echt wat is en je dan ook nog eens 850 euro ofzo mag aftikken.
Ondertussen heb je wel weet ik hoeveel geld ieder jaar down the drain gedaan voor minimale winst
(ok ok, you need to be in it to win it, maar toch)
180 euro korting voor max eigen risico is wel weinig. Meestal zit dat op zo'n 240 euro ( 20 euro per maand ), en sommige gaan zelfs tot bijna 300 euro korting.Accountant schreef op woensdag 13 november 2013 @ 16:39:
Klopt het als ik zeg:
Dat is niet waar...Ortep schreef op woensdag 13 november 2013 @ 17:18:
Beter af selectief heeft als basis premie 87.50, daar gaat de korting voor Bouwend Nederland af en dan wordt het 78.75.
Kies ik dan jaarbetaling dan kom ik op 916.65, dat is per maand 76.39.
Als ik mijn eigen risico omhoog schroef van 360 naar 860 dan kom ik wel op jouw bedrag uit. Die lage premie krijg je dus alleen als je zo weinig mogelijk verzekerd. Als je nooit wat mankeert lijkt dat leuk, maar je hoeft maar één keer ongelukkig van het stoepje af te stappen een scheurtje in je kuitbeen te krijgen en dat was dan je eigen risico en je hele premie voordeel van de afgelopen 3 jaar. Maar dat is een keuze.
76,39 dus voor 360 euro ER?
56,18 dus voor 860 euro ER?
Verschil is: 20,21 euro per maand.
*12 maanden = 242,52
Je moet dus per jaar onder de 602,52 euro (360+242,52) eigen risico blijven om positief uit te zijn met 860 euro ER.
Dat betekent dat je netto risico wat je extra loopt op 257,48 ligt.
Twee jaar maximaal 360 euro ER betalen levert je nog slechts 14 euro op aan extra risico...
Je moet dus 2,066 jaar maximaal 360 euro aan zorg declareren in je eigen risico om winst te maken erop.
De manier waarop het zou werken is natuurlijk daadwerkelijk de "winst" apart te zetten.Lethalis schreef op donderdag 14 november 2013 @ 08:13:
Ik kreeg toevallig gisteren post van Delta Lloyd dat mijn premie van 98 euro daalt naar 91 euro per maand.
En dat bij een standaard eigen risico van 360 euro.
Ik wou eigenlijk gaan switchen, maar blijf nu lekker zitten waar ik zit. Hebben ze toch weer goed bekeken
Dat vergt dicipline...
Maar het uiteindelijke risico is natuurlijk veel lager.
Hoe dan ook je bent 360 euro kwijt, dus die moet je al niet mee tellen.
Extra ER is dus 500 euro, maar je betaalt het hele jaar daadwerkelijk een lagere premie... at verschil moet je weer van die 500 euro afhalen en dan blijft je daadwerkelijke risico over...
Maar hoe vaak komt het voor dat je daadwerkelijk boven de 600 euro uitkomt?
Dat is het risico wat je afkoopt...
Die volg ik ff niet. Netto extra risico is t.o.v. alleen wettelijk ER (€ 360) is inderdaad € 257,48.dfrenner schreef op donderdag 14 november 2013 @ 08:30:
[...]
Dat is niet waar...
76,39 dus voor 360 euro ER?
56,18 dus voor 860 euro ER?
Verschil is: 20,21 euro per maand.
*12 maanden = 242,52
Je moet dus per jaar onder de 602,52 euro (360+242,52) eigen risico blijven om positief uit te zijn met 860 euro ER.
Dat betekent dat je netto risico wat je extra loopt op 257,48 ligt.
Twee jaar maximaal 360 euro ER betalen levert je nog slechts 14 euro op aan extra risico...
Je moet dus 2,066 jaar maximaal 360 euro aan zorg declareren in je eigen risico om winst te maken erop.
In lopende verzekeringsjaar:
> 602,52 eigen risico = verlies, gemaximeerd tot € 257,48
602,52 eigen risico = quitte spelen
< 602,52 eigen risico = winst
< 360 euro eigen risico = maximale winst
Zet je de 20 euro besparing op je spaarrekening dan heb je al na 13 maanden onder het wettelijk ER (€ 360) blijven, het extra risico afgedekt. (13 x 20 = 260).
Nee, nu reken je hem dubbel mee, je 20 euro bespraring...fRiEtJeSaTe schreef op donderdag 14 november 2013 @ 08:43:
[...]
Die volg ik ff niet. Netto extra risico is t.o.v. alleen wettelijk ER (€ 360) is inderdaad € 257,48.
In lopende verzekeringsjaar:
> 602,52 eigen risico = verlies, gemaximeerd tot € 257,48
602,52 eigen risico = quitte spelen
< 602,52 eigen risico = winst
< 360 euro eigen risico = maximale winst
Zet je de 20 euro besparing op je spaarrekening dan heb je al na 13 maanden onder het wettelijk ER (€ 360) blijven, het extra risico afgedekt. (13 x 20 = 260).
Eenmalig in je eigen risico tot 600 euro en later nog een keer door hem apart te zetten...
Je hebt gewoon 500 ER extra en wint daar jaarlijks 242 euro mee. (20 euro per maand)
500/242 = 2,066 jaar om die volledige 500 euro extra ER in de pochet te hebben.
Je moet natuurlijk wel jaar op jaar rekenen. Als je het eerste jaar niet boven de 360 ER uitkomt heb je een buffer van 240 euro. Het tweede jaar loop je inderdaad weer 500 euro risico, maar ook dat jaar bespaar je weer 240.dfrenner schreef op donderdag 14 november 2013 @ 08:56:
[...]
Nee, nu reken je hem dubbel mee, je 20 euro bespraring...
Eenmalig in je eigen risico tot 600 euro en later nog een keer door hem apart te zetten...
Je hebt gewoon 500 ER extra en wint daar jaarlijks 242 euro mee. (20 euro per maand)
500/242 = 2,066 jaar om die volledige 500 euro extra ER in de pochet te hebben.
Dus na een jaar onder je eigen risico blijven loop je eigenlijk nog maar 20 euro risico.
Waar het mij met de aanvullende verzekering vooral om gaat is fysio-therapie. Ik heb momenteel 1 kindje en 1 vrouw die 1 keer per week naar de fysio gaan. De kleine doet dit al bijna het hele jaar, mijn vrouw sinds een paar maanden. Ik ga niet op details in, maar ze hebben deze fysio nog wel een tijdje nodig en het is niet chronisch.
Vanaf volgend jaar ga ik 201,14 euro betalen (3,44 euro collectiviteitskorting).
Wat ik erg lastig vind om uit te zoeken: hoe kan ik het makkelijkst fysio bij de verschillende zorgverzekeraars vergelijken?
We gaan eraan! || Marktplaats-meuk. Afdingen mag! ;-) || slotje.com for sale || Dank pven!
Referrallinks zijn niet toegestaan!