BezurK schreef op woensdag 20 november 2013 @ 20:42:
[...]
Goed artikel, inderdaad. Ik volg het hele BTC gebeuren al een poos maar handel er zelf nog helemaal niet in. Voornamelijk om die redenen.
Wat ik mij eigenlijk afvroeg. Ik snap iets niet wat betreft het minen. Er is sinds een paar maanden een enorme markt ontstaan in specifieke mining apparatuur. ASIC processors in USB vorm of stand alone die schijnbaar enorme resultaten behalen. Zo is er binnenkort de Butterfly Monarch. Een insteekkaart die "maar" 350 watt verstookt maar 600 GHash/s haalt. Deze kost grofweg omgerekend €4500. Dat klinkt veel, maar als ik de wiskunde doe (
http://www.bitcoinx.com/profit/) zou zo'n apparaat zichzelf binnen 19 dagen terugverdienen (uitgaande van $0,50 per kWh en 500w totaal verbruik). Op jaarbasis levert zo'n ding met de huidige koers en difficulty zo'n $72.000 op. Dan vraag ik mij direct af: "where is the catch"? Als die dingen zo enorm lucratief zijn, waarom sluiten de fabrikanten niet zelf honderden van die dingen aan om zelf lekker te minen? Waarom die apparatuur verkopen voor zon relatief klein bedrag? Als deze ROI echt waar is, zonder "catch" (behalve de logische risico's van de BTC koers) dan is dit een droom investering. Welk bedrijf kan een ROI op jaarbasis verwachten van zo'n 1400%?
Wie legt mij dat uit?
Nieuwe krachtiger miners zijn zeker interessant te noemen.
Reken wel dat wanneer er een nieuwe uitkomt, jij niet de enige bent die er een in huis krijgt.
Er komt elke keer maar een bepaalde hoeveelheid BTC beschikbaar uit minen, en jij krijgt effectief een evenredig deel aan de rekenkracht die jij inzet, ten opzichte van de rest.
En wanneer er meer rekenkracht beschikbaar komt, gaat de moeilijkheidsgraad ook vanzelf omhoog. Dat zit in het protocol gebouwd, dus na verloop van enkele dagen tot max 2 weken, gaat de difficulty omhoog.
Dat mechanisme is er om te zorgen dat er niet sneller blocks worden gemined.
Normaliter zou je denken: meer rekenkracht, dus ik produceer meer. Net als een videokaart. Krachtiger model, dus meer frames per second. Maar als je Vertical Sync aan zet, haal je constant 60fps (of wat de refreshrate van je scherm ook maar mag zijn).
Zoiets doet het bitcoin protocol ook, dus je gaat niet daadwerkelijk sneller.
Alles is er op gericht om tussen alle deelnemers over een vastgestelde tijdsperiode een vast aantal bitcoins uit te delen. Elk uur 50bitcoins over alle deelnemers bijvoorbeeld.
En de enige manier om meer te krijgen dan de rest, is door te zorgen dat jij de enige bent met meer rekenkracht dan de competitie. Maja, die gaan ook met de tijd mee, dus ben jij niet de enige die veel rekenkracht heeft, en dan wordt jouw aandeel al heel snel weer kleiner.
Is het ook. Je moet maar net geluk hebben dat de koers hard stijgt, als je dan je coins verkoopt maak je mogelijk winst, maar in de meeste gevallen is mining apparatuur niet of slechts marginaal winstgevend.
[
Voor 7% gewijzigd door
McKaamos op 21-11-2013 11:58
]