Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Santee schreef op maandag 02 maart 2015 @ 22:52:
[...]

In CS:GO heb ik 150fps constant en mijn gpu clock gaat ook niet hoger dan 750Mhz, blijkbaar niet nodig voor die framerate.
Ja, maar ik wil graag dat mij gpu altijd op 100% 1000Mhz werkt tenzij ik mijn framerate limiteer met Msi Afterburner.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Burner13
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 09-10-2024
Ik heb een tijdje geleden een 2ehands msi 280x gekocht hier op tweakers. Na enige tijd begon mijn beeld te flikkeren en nazoeken op verschillende fora leert mij dat het een vrij veel voorkomend probleem is.

Wat ik heb gedaan is meerdere versies geprobeerd van de catalyst drivers en telkens met ddu de oude drivers verwijdert, helaas zonder resultaat.

Nou heb ik er wel de aankoopbon bij gekregen maar als de winkel dit aanneemt voor garantie ben ik de kaart zeker een paar weken kwijt en dat wil ik liever niet. Zijn er nog andere oplossingen voor dit probleem?

Edit:/

Contact gehad met de klantenservice van mycom. Zij verwachten dat het mogelijk een probleem betreft veroorzaakt door een te zwakke voeding en raden daarom aan deze te vervangen door een a-merk met voldoende wattage. Huidige voeding is een 650W MS-TECH en dat is natuurlijk niet heel fantastisch.

Als dat het niet oplost kan ik de kaart laten controleren bij mycom, kost €35,- tenzij het een defect zal zijn wat onder garantie valt dan komen de kosten te vervallen.

[ Voor 29% gewijzigd door Burner13 op 05-03-2015 17:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ralph0603
  • Registratie: September 2008
  • Niet online

ralph0603

No pain, no gain..

Burner13 schreef op donderdag 05 maart 2015 @ 00:07:
Ik heb een tijdje geleden een 2ehands msi 280x gekocht hier op tweakers. Na enige tijd begon mijn beeld te flikkeren en nazoeken op verschillende fora leert mij dat het een vrij veel voorkomend probleem is.

Wat ik heb gedaan is meerdere versies geprobeerd van de catalyst drivers en telkens met ddu de oude drivers verwijdert, helaas zonder resultaat.

Nou heb ik er wel de aankoopbon bij gekregen maar als de winkel dit aanneemt voor garantie ben ik de kaart zeker een paar weken kwijt en dat wil ik liever niet. Zijn er nog andere oplossingen voor dit probleem?

Edit:/

Contact gehad met de klantenservice van mycom. Zij verwachten dat het mogelijk een probleem betreft veroorzaakt door een te zwakke voeding en raden daarom aan deze te vervangen door een a-merk met voldoende wattage. Huidige voeding is een 650W MS-TECH en dat is natuurlijk niet heel fantastisch.

Als dat het niet oplost kan ik de kaart laten controleren bij mycom, kost €35,- tenzij het een defect zal zijn wat onder garantie valt dan komen de kosten te vervallen.
Even inhaken, ik heb mijn MSI 290 op 15 januari retour gestuurd, was ook defect(liep om de haverklap vast wat resulteerde in een vastlopend systeem).Ik kreeg toevallig vandaag een nieuwe binnen. Wel echt balen dat het zo lang duurde, maar het nu een hele nieuwe gehad zonder extra kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Burner13
Zo dat is wel lang ja. Ik heb zojuist een nieuwe voeding er in geduwd, een cooler master G700. Helaas bied deze geen soelaas. Straks maar even naar mycom met de kaart. Ik heb alleen geen zin om zo lang zonder te moeten doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 00:18

Thomg

Aww yiss

Burner13 schreef op vrijdag 06 maart 2015 @ 11:35:
Zo dat is wel lang ja. Ik heb zojuist een nieuwe voeding er in geduwd, een cooler master G700. Helaas bied deze geen soelaas. Straks maar even naar mycom met de kaart. Ik heb alleen geen zin om zo lang zonder te moeten doen.
Jammer dat je je lesje niet geleerd hebt en een goede voeding hebt aangeschaft.

Ik zou die terugsturen, een fatsoenlijke halen en dan nog is testen.

Nu is een G700 niet zo'n pile of shit als het aan komt op spanningsregulatie en wat het daadwerkelijk kan leveren, kwaliteit is niet echt aanwezig + neemt dat snel af over de jaren wegens slechte caps en whatnot.

Denk helaas niet dat het probleem aan de voeding ligt iig.

[ Voor 21% gewijzigd door Thomg op 06-03-2015 11:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Burner13
De technische helpdesk van mycom zei aan de telefoon dat het voldoende zou moeten zijn. Ik denk helemaal niet dat het probleem in de voeding zit maar in de kaart zelf, maar het had gekund.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomg

Thomg

Aww yiss

Zie hier.
https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1621811
En hier.
https://gathering.tweaker...list_messages/1531704#psu

Voor welke voedingen wel van goede kwaliteit zijn. Jij wilt +450.

De helpdesk zit er niet naast, ze weten waarschijnlijk domweg niet beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phuncz
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Phuncz

ico_sphere by Matthew Divito

Er wordt hier nogal snel vanuit gegaan dat het aan de voeding ligt, maar het kan net zo goed een kaart zijn die defect gaat. Cooler Master is nu ook weer niet een bodemmerk zoals MS-Tech dus als het daar niet mee opgelost is, lijkt me dat het probleem ergens anders ligt. Ervan uitgaand dat Burner13 weet hoe hij een GPU moet voorzien van stroom (rechtstreeks, niet met meegeleverde verloopjes).

Ik draai al sinds launch een i5-4670K en R9 290X op een goede 450W voeding en je maakt me niet wijs dat een R9 280X op een CM 700W voeding te veeleisend kan zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Burner13
Nee, het leek mij ook sterk maarja. Ik ben terug van mycom, prima service overigens. Kaart getest waar ik bij was en geen problemen te zien. Advies was nu om windows opnieuw te installeren, daar ben ik nu mee bezig. Heb gelijk een ssd gekocht, wilde ik toch al. Tot nu toe geen geflikker gezien..

Update:/ :( :( :( :( :( :( :( :( Weer he. :? 8)7 Ik snap er niets van..

[ Voor 12% gewijzigd door Burner13 op 06-03-2015 15:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Burner13
Ik mag een nieuwe kaart uitkiezen voor het aankoopbedrag. De 280X heeft mycom niet meer dus dan zou het een 290 zonder x worden of een nvidia gtx 960. Tips?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hapkoek
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 08-09 14:59
290 is in alle opzichten beter als de 960 alleen verbruikt hij meer en is maakt hij wat meer geluid. Maar hij presteert wel aanzienlijk beter. Ga je gewoon op 1080p gamen? Ook met de 4gb vram van de 290 maakt hem een stuk meer future-proof in plaats van de 2gb van de 960.

Ik zou voor de 290 gaan maar het ligt ook een beetje aan je wensen, wil je een beetje LoL spelen? Of juist BF4 op ultra.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hapkoek schreef op vrijdag 06 maart 2015 @ 23:51:
290 is in alle opzichten beter als de 960 alleen verbruikt hij meer en is maakt hij wat meer geluid. Maar hij presteert wel aanzienlijk beter. Ga je gewoon op 1080p gamen? Ook met de 4gb vram van de 290 maakt hem een stuk meer future-proof in plaats van de 2gb van de 960.

Ik zou voor de 290 gaan maar het ligt ook een beetje aan je wensen, wil je een beetje LoL spelen? Of juist BF4 op ultra.
Beter wachten op 300-serie :P
Als de 960 nou eens 4GB had...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

Momenteel is de enige echte 4GB kaart van nVidia de GTX980 :+ Weet werkelijk niet wat ze doen daar in het groene kamp, hun huidige kaarten zijn al nauwelijks beter dan wat AMD nu heeft, en AMD lanceert binnenkort hun nieuwe serie.

De GTX960 kan werkelijk niks beginnen, en 4GB op zo'n ding is natuurlijk ook om te huilen, 128bits busje, dat is iets voor low-end kaartjes. Zelfs mijn GTS250 had al een 256bits bus.

Enfin, R9 290 all the way natuurlijk, of een R9 280, ook leuk.

People as things, that’s where it starts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Burner13
Ja dan gaat het de asus R9 290 worden denk ik. Die kost 299,- bij mycom en dan verrekenen ze het aankoopbedrag van mijn 280x + de onderzoekskosten a 20 euro. Moet ik nog 30 euro bijleggen. Goeie deal lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomg

Thomg

Aww yiss

Phuncz schreef op vrijdag 06 maart 2015 @ 15:22:
Er wordt hier nogal snel vanuit gegaan dat het aan de voeding ligt, maar het kan net zo goed een kaart zijn die defect gaat. Cooler Master is nu ook weer niet een bodemmerk zoals MS-Tech dus als het daar niet mee opgelost is, lijkt me dat het probleem ergens anders ligt. Ervan uitgaand dat Burner13 weet hoe hij een GPU moet voorzien van stroom (rechtstreeks, niet met meegeleverde verloopjes).

Ik draai al sinds launch een i5-4670K en R9 290X op een goede 450W voeding en je maakt me niet wijs dat een R9 280X op een CM 700W voeding te veeleisend kan zijn.
Pardon?
Thomg schreef op vrijdag 06 maart 2015 @ 11:37:
[...]
Nu is een G700 niet zo'n pile of shit als het aan komt op spanningsregulatie en wat het daadwerkelijk kan leveren, kwaliteit is niet echt aanwezig + neemt dat snel af over de jaren wegens slechte caps en whatnot.

Denk helaas niet dat het probleem aan de voeding ligt iig.
Ik zeg er nog specifiek bij dat ik verwacht dat het niet aan de voeding ligt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phuncz
  • Niet online

Phuncz

Sorry, dat had ik verkeerd gelezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Burner13
Hoppa. R9 280X ingeleverd bij mycom en heb een R9 290 terug gekregen, moest 40 euro bijleggen. So far so good, geen flikkeringen meer of artifacts. :)

Ding is wel een stuk groter dan de 280X, hij paste niet zomaar in m'n case.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Burner13
Nog steeds stabiel beeld. Er is/was dus niets mis met mijn voeding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Batiatus
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 05-09 15:51
Vraagje. Ik probeer mijn PC met R9 280x VAPOR-x aan te sluiten op een redelijk oude LCD TV (Philips philips 32pfl5403d/12). Hij geeft echter op geen enkele manier beeld aan de TV. Heb HDMI - HDMI geprobeerd, DVI-HDMI, geen enkele manier geeft hij beeld. De computer aangesloten op een andere TV (ook 60Hz) en daar werkte het wel gewoon. Iemand enig idee wat het zou kunnen zijn? In de handleiding van de Philips TV staat wel gewoon dat die aangesloten kan worden aan PC's en mijn Macbook air kan (met converter van displayport - hdmi) ook gewoon het beeld overbrengen naar de TV.

Ik heb geen enkel idee wat het nog kan zijn. Iemand van jullie die me verder kan helpen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Burner13
Als het goed is kan dat gewoon via de catalyst control centre en dan bij desktop management.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hapkoek
Ik heb sinds een tijdje nu een R9 290 in m´n kast hangen, het betreft de Sapphire Tri-x versie.

Echter hoor ik een (of meerdere) ventilators van de kaart soort van ratelen (?) als ik met MSI afterburner de fans harder laat draaien wordt het ratelen bij hij opschroeven van de RPM luider en zo gauw hij het punt bereikt waar ik hem op wilde zetten dan is het geratel weg..

Ik hoor dus vaak op lage RPM ratel en het wordt luider tijdens het opschroeven, dat zijn een paar tellen en dan is hij bij de RPM waar ik hem op wil hebben en dan is het ook weer weg..

Je zou het bijna bij het 'optrekken' van de ventilators noemen. :+

Is dit normaal? Of is er wat aan te doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord Maximus
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 12-09 09:19
Weet je zeker dat het de ventilatoren zijn die je hoort? Het zou namelijk ook heel goed coil whine kunnen zijn. Dat kan ook een soort tikkend geluid geven wat wel wat weg heeft van ratelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kevin1Smid
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 25-08 21:00
Hapkoek schreef op zondag 29 maart 2015 @ 16:20:
Ik heb sinds een tijdje nu een R9 290 in m´n kast hangen, het betreft de Sapphire Tri-x versie.

Echter hoor ik een (of meerdere) ventilators van de kaart soort van ratelen (?) als ik met MSI afterburner de fans harder laat draaien wordt het ratelen bij hij opschroeven van de RPM luider en zo gauw hij het punt bereikt waar ik hem op wilde zetten dan is het geratel weg..

Ik hoor dus vaak op lage RPM ratel en het wordt luider tijdens het opschroeven, dat zijn een paar tellen en dan is hij bij de RPM waar ik hem op wil hebben en dan is het ook weer weg..

Het tikkende geluid bij het opspinnen van fans komt vaker voor, toch zou ik eens contact opnemen met Sapphire of ze ze hiervoor terugnemen voor RMA aangezien het niet normaal is voor nieuwe fans.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kuusj
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 08-09 15:12

Kuusj

Ofwel varken in 't Limburgs

http://prntscr.com/6nalu3

En nu wil ik het weten: gevalletje te weinig Watt voeding of iets anders?
CPU load zit wel op 99%, en blijft hier ook, net als de frequentie (don't mind die idioot hoge VRM temps, daarom doe ik normaal niet een uur achter elkaar zo'n stress test, hij gaat pas inhouden bij 85 graden).
GPU load zit de hele tijd rond de 82%, en de FPS gaat als een wilde op en neer.

Wat dan nog opvalt is dat de core- en mem clocks niet zijn zoals ze moeten zijn. Namelijk 850Mhz core en 1500 mem terwijl dit normaal 1130Mhz core en 1775Mhz mem is.

Stress ik de CPU apart gaat deze gewoon op zijn 100% en 4.63Ghz en stress ik de GPU apart dan gaat deze ook zoals moet op 100% met 1130Mhz core en 1775Mhz mem.
Ik heb een goed argument nodig om een nieuwe voeding te mogen halen, eigenlijk is het sowieso al belachelijk dat ik een 620W Silent Pro M2 voluit trek maar dan had ik maar Intel en nVidia moeten pakken.

9800X3D - RX 6900XT - Volvo S40 T5 '10 - Kever '74

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinHood
  • Niet online

RobinHood

Hapkoek schreef op zondag 29 maart 2015 @ 16:20:

De fans van de Tri-X zijn niet zo heel goed, het kan zijn dat je ze al gesloopt hebt.

Coil Whine zal het niet zijn, want dan zou het niet optreden als je handmatig aan het spelen bent met de fan snelheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hapkoek
Lord Maximus schreef op maandag 30 maart 2015 @ 15:02:
Weet je zeker dat het de ventilatoren zijn die je hoort? Het zou namelijk ook heel goed coil whine kunnen zijn. Dat kan ook een soort tikkend geluid geven wat wel wat weg heeft van ratelen.
Ik hoor het ook tijdens het opschroeven van de RPM, meestal hoor je coil whine tijdens gamen bij bepaalde omstandigheden. Bijvoorbeeld hoge fps. Maar ik hoor het dus ook als ik niks doe zeg maar.
Kevin1Smid schreef op maandag 30 maart 2015 @ 16:19:
[...]

Het tikkende geluid bij het opspinnen van fans komt vaker voor, toch zou ik eens contact opnemen met Sapphire of ze ze hiervoor terugnemen voor RMA aangezien het niet normaal is voor nieuwe fans.
Ga ik wel even doen ja.. Het is niet echt fijn.
VasZaitsev schreef op maandag 30 maart 2015 @ 17:48:
[...]

De fans van de Tri-X zijn niet zo heel goed, het kan zijn dat je ze al gesloopt hebt.

Coil Whine zal het niet zijn, want dan zou het niet optreden als je handmatig aan het spelen bent met de fan snelheid.
Hoe kan ik ze al gesloopt hebben? Heb er nog niks mee gedaan.. :o Kaart hangt ook nog niet echt lang in m'n kast en er is niks vreemds mee gebeurt..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinHood
  • Niet online

RobinHood

Kwestie van pech hebben vooral. Het zijn echt goedkope fans die erop zitten.

Die populaire TRI-X refurb kaarten van een tijdje terug, wat zou daar nou aan gerefurbed zijn? Juist, vooral de fans die gesneuveld waren tijdens mining.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Booyaa
  • Registratie: November 2011
  • Niet online
Iemand die dit probleem weet?

Ik kreeg vanochtend een BSOD. Alleen mijn videokaart viel uit, ik verloor signaal dus ik wist niet wat er aan de hand was. Na het opnieuw opstarten zag ik dus dat het een bsod was.

De laatste tijd bleef het scherm al een beetje hangen bij het laden van youtube. Pc reageerde wel, maar beeld had wat moeite met het verwerken.

Het gaat om een Sapphire R9 290X 4GB GDDR5 TRI-X.

Bug code: 0x00000124

ntoskrnl.exe+4af21c

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fynrd1
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 16:40

fynrd1

Fooled by Randomness

0x00000124 is bij een SB en IB een teken dat je te weinig vcore hebt op je cpu

||| F1-aeroblog || Battlelog |||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SanderH_
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 22:03
Ik heb nu al een tijdje een R9 290 Tri-X in mijn systeem draaien, waar ik erg tevreden van ben als ik kijk naar de presaties/prijs. Ik denk eraan om misschien een 2e 290 uit de V&A (scheelt al direct wat) te halen om ze in CF te laten draaien.

Is dit verstanding gezien de "ouderdom" van de kaarten? Ben ik niet beter af met 1 krachtige grafische kaart? Misschien wacht ik beter op de 300 series..?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phuncz
  • Niet online

Phuncz

Het ligt eraan, Crossfire is vooral handig voor resoluties hoger dan 1080p @ 60fps, de R9 290 trekt dat in zowat alle moderne games al "solo". Als je dus >90fps wilt halen of op veel hogere resoluties speelt, wordt dat interessant.

De R9 300-series is vooralsnog een gerucht en ondanks de vele leuke geruchten, moet er nog een fysiek product verschijnen. Dat kan volgende week al zijn, dat kan ook nog 4 maanden duren. En dan mag je ervan uitgaan dat de nieuwste high-end kaart (zoals de R9 290X dat nu is) makkelijk € 500-600 gaat kosten tijdens launch en een poosje erna.

Je moet je dus afvragen:
1. is het die € 200, of wat het kost, waard ? (heb je iets aan de prestaties ?)
2. is mijn systeem voor de rest optimaal ? (Intel Core i5 of i7, 8GB of meer RAM, snelle SSD)
3. kan mijn systeem het aan ? (voeding en koeling)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SanderH_
Zou in combinatie met dit systeem draaien:

Intel Core i5 2500K Boxed (OC 4.4 GHz)
Asus P8P67
Sapphire R9 290 4GB GDDR5 OC TRI-X
WD Green SATA 3 Gb/s WD10EADS, 1TB
Corsair Vengeance CMZ8GX3M2A1600C9
Cooler Master V650 Semi-Modular
Samsung 840 EVO 250GB

Ik zie niet direct een probleem, al zou de PSU denk ik net tekortschieten (zeker met een OC). Een 80 Plus Gold voeding van 750/850W is voldoende neem ik aan?

[ Voor 9% gewijzigd door SanderH_ op 04-04-2015 10:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phuncz
  • Niet online

Phuncz

Een goede 750W voeding zou al moeten voldoen, maar dat moet je dan ook weer in je aankoop bijtellen.
pricewatch: Seasonic G-series 750 watt is toch alweer € 130 extra.
Zie hier voor voedingsadvies: Voeding advies en informatie topic - Deel 30

Maar je case moet ook voldoende koeling bieden, twee R9 290 kaartjes genereren nogal wat hitte, zeker met non-reference koeling aangezien die hitte in de kast eindigt. Dus zorg ook voor genoeg koelvermogen (minimaal 2x 120mm fans intake, 2x 120mm fans outtake) en correcte plaatsing van de fans zodat de hitte afgevoerd kan worden. Anders gaan de kaarten constant throttlen en verlies je weer wat prestatie.

Nog een punt waar niet vaak aandacht op gevestigd wordt is dat Crossfire valt of staat met de support. Niets zo vervelend als een game die matig of zelfs geen gebruik maakt van de tweede kaart. Dit zie je vaak bij nieuwe games die door Nvidia gesponsored zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Grootste probleem is het moederbord, wat totaal ongeschikt is voor CrossFire, CrossFire op dit moederbord zal echt slecht werken. (maar dat had ik volgens mij ook al eerder gezegd. ;) )

[ Voor 17% gewijzigd door -The_Mask- op 04-04-2015 11:18 ]

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SanderH_
-The_Mask- schreef op zaterdag 04 april 2015 @ 11:18:
Grootste probleem is het moederbord, wat totaal ongeschikt is voor CrossFire, CrossFire op dit moederbord zal echt slecht werken. (maar dat had ik volgens mij ook al eerder gezegd. ;) )
Vanwege dit?
*1: The PCIEX16_2 slot shares bandwidth with the PCIEX1_1 slot, PCIEX1_2 slot and USB3_34 connector. The PCIEX16_2 runs at x1 mode by default for system resource optimization.

http://www.asus.com/Motherboards/P8P67/specifications/
Ik gebruik geen enkel van deze sloten..? Runt hij dan niet in x16 modus?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
De CPU heeft 16 PCI Express 2.0 lanes en met een geschikt moederbord met P67 kunnen die 16 PCI Express lanes gesplitst worden in 2 maal 8 voor elk PCI Express x16 slot. De geschikte moederborden zijn degenen met SLI ondersteuning.

Bij jouw moederbord is dit echter niet mogelijk, het bovenste PCI Express x16 slot krijgt namelijk alle 16 PCI Express 2.0 lanes van de CPU, het onderste krijgt maar 4 van het chipset.

Dit is te weinig bandbreedte en daarnaast werk je ook nog met twee verschillende PCI Express controllers. Dit zorgt gewoon voor te veel vertraging en geeft te weinig bandbreedte. De communicatie tussen beide videokaarten gaat namelijk ook via het moederbord.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SanderH_
En voor welke reden staat er dan zowel in de pricewatch als op de site van ASUS dat ze CrossFire (zelfs "Quad-GPU CrossFireX Support!") gewoon ondersteunen ;(?

Als ik even in de PW kijk maken de meeste grafische kaarten toch wel gebruik van x16.

2 maal x8 is toch trouwens ook niet optimaal? Je wil toch gewoon 2 keer de volle x16 benutten, of zie ik dit verkeerd?

[ Voor 16% gewijzigd door SanderH_ op 04-04-2015 12:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ondersteuning en goede werking zit een heel groot verschil in. AMD stelt geen eisen aan CrossFire, nVidia vraagt of vroeg altijd 5 dollar voor het neerzetten van het logo en had minimaal 8 lanes als vereiste.

Alle of bijna alle kaarten, zijn misschien nog een handje vol kaarten te vinden met een PCI Express x1 aansluiting, vereisen een PCI Express X16 slot. Maar een PCI Express x16 slot met maar 8 aangesloten lanes is normaalgesproken wel voldoende. Tenminste als de videokaart en PCI Express controller dezelfde versie ondersteunen.

De volledige 16 lanes zou idd beter zijn, maar de "standaard" controllers hebben altijd maar 16 lanes beschikbaar. Dus met twee videokaarten kun je dus sowieso niet aan elke videokaart 16 lanes toewijzen.

Dat is alleen mogelijk met high-end moederborden zoals bijvoorbeeld socket 1366, 2011, 2011-3 en het 990FX chipset van AMD.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phuncz
  • Niet online

Phuncz

Dat van de PCIe slots had ik niet nagekeken, dat maakt de situatie inderdaad zeer ongewenst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SanderH_
Dus jij zou zelfs geen CF/SLI draaien op een 1050/1055 mobo? Of heb ik gewoon een slecht mobo om CF op te draaien, ook al wordt het vanuit ASUS ondersteund? Best lullig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Een 1050/1055 moederbord?

Voor twee R9 290(X) kaarten in CrossFire heb je gewoon een moederbord nodig met minimaal twee maal PCI Express 2.0 x8, maar veel liever nog twee maal PCI Express 3.0 x8. Een PCI Express 2.0 x4 slot welke ook nog een andere PCI Express controller heeft zal gewoon niet fatsoenlijk werken.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SanderH_
Socket 1050 of socket 1055.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hapkoek
Booyaa schreef op donderdag 02 april 2015 @ 11:35:
Iemand die dit probleem weet?

Ik kreeg vanochtend een BSOD. Alleen mijn videokaart viel uit, ik verloor signaal dus ik wist niet wat er aan de hand was. Na het opnieuw opstarten zag ik dus dat het een bsod was.

De laatste tijd bleef het scherm al een beetje hangen bij het laden van youtube. Pc reageerde wel, maar beeld had wat moeite met het verwerken.

Het gaat om een Sapphire R9 290X 4GB GDDR5 TRI-X.

Bug code: 0x00000124

ntoskrnl.exe+4af21c
Ik heb dezelfde BSOD.. ook met de Tri-X.. Ben d'r een topic over begonnen en daar werd mij verteld dat het aan m'n voeding ligt.
fynrd1 schreef op donderdag 02 april 2015 @ 14:18:
0x00000124 is bij een SB en IB een teken dat je te weinig vcore hebt op je cpu
Zou je dat misschien iets meer kunnen uitleggen? Ik heb dezelfde BSOD..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SanderH_
Wat?

[ Voor 7% gewijzigd door SanderH_ op 04-04-2015 13:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Heb je wel gekeken wat je nu aanklikt? :p

Dit zijn van dat lijstje iig de geschikte moederborden.

[ Voor 75% gewijzigd door -The_Mask- op 04-04-2015 13:20 ]

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SanderH_
Ik dacht even dat je het bestaan van socket 1050 en socket 1055 ontkende >:)

En ik wil gebruik maken van CF, niet SLI.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fynrd1
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 16:40

fynrd1

Fooled by Randomness

Hapkoek schreef op zaterdag 04 april 2015 @ 13:11:
[...]

Ik heb dezelfde BSOD.. ook met de Tri-X.. Ben d'r een topic over begonnen en daar werd mij verteld dat het aan m'n voeding ligt.

[..]

Zou je dat misschien iets meer kunnen uitleggen? Ik heb dezelfde BSOD..
Dit is alleen van toepassing op een SandyBridge en IvyBridge platform. Bij andere platformen weet ik het niet. Te weinige vcore of een te lage pll voltage. Maar alleen met vcore spelen moet voldoende zijn. Draai even de laatste Prime95 en laat die een half dagje draaien, kijk of je de zelfde melding krijgt.

||| F1-aeroblog || Battlelog |||

Acties:
  • 0 Henk 'm!
SanderH_ schreef op zaterdag 04 april 2015 @ 13:55:
Ik dacht even dat je het bestaan van socket 1050 en socket 1055 ontkende >:)
Dat doe ik ook :)
En ik wil gebruik maken van CF, niet SLI.
Zie mijn vorige berichten, alleen SLI moederborden zijn geschikt.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SanderH_
Nja, ik wil hier ook niet te ver off-topic gaan, maar ik begrijp echt niet waar je nu naar toe wil. Ik zie waarschijnlijk iets over het hoofd, maar wat bedoel je, socket 1050 en 1055 bestaan niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobra8811
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 19-08 15:49
SanderH_ schreef op zondag 05 april 2015 @ 11:42:
Nja, ik wil hier ook niet te ver off-topic gaan, maar ik begrijp echt niet waar je nu naar toe wil. Ik zie waarschijnlijk iets over het hoofd, maar wat bedoel je, socket 1050 en 1055 bestaan niet?
1(0)50 1(0)55 :P

Het zijn de LGA 1150 & 1155.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SanderH_
Dan is de pricewatch al een even grote heiden als mij :+.

[ Voor 4% gewijzigd door SanderH_ op 05-04-2015 11:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Nou niet echt, jij hebt het steeds daarover, maar het komt nergens voor. Dacht eerst dat je het over een Phenom II X6 1055 had. :p

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobra8811

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SanderH_
:F

Ik had dus echt geen idee dat ik constant 0 ipv 1 zat te gebruiken en dus inderdaad een onbestaande socket zat te gebruiken. Nu voel ik me een echte zondaar :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobra8811
SanderH_ schreef op zondag 05 april 2015 @ 11:59:
:F

Ik had dus echt geen idee dat ik constant 0 ipv 1 zat te gebruiken en dus inderdaad een onbestaande socket zat te gebruiken. Nu voel ik me een echte zondaar :X
You're sins have been forgiven _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SanderH_
Het is tenslotte Pasen O-) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phuncz
  • Niet online

Phuncz

Ondertussen is GTA V al een tiental dagen uit en het lijkt dat de mensen die op 1080p spelen, met een R9 290X alles lekker open kunnen knallen qua grafische opties. Enkel 2 features (die op alle GPU's inefficient presteren) zet je best uit, namelijk Ultra Quality Grass en Post Processing > High.

Anyway, Ik was dus wel in mijn nopjes met zo'n kaart en een 1080p scherm, waarmee je altijd wel over de 40fps zit en meestal ook boven de 60fps. Echter merkte ik af en toe wat stutter in de vorm dat dat het om de paar seconden de game trager liep voor een fractie en dan weer normaal, en dit continu. Echter was dit meestal iets later weg.

Ik installeerde MSI Afterburner om mijn fan-profile te customizen. Want het standaard profiel via CCC is basically dat de fan speed op 20% staat, totdat je op 90% van de ingestelde maximum temperature af bent. Dan gaat ie de fan in stapjes sneller laten draaien en zodra de temp een paar graden daalt onder het maximum, gaat ie weer trager draaien. Het bizarre is dat je enkel de maximum fan speed kan instellen (die eigenlijk toch nog overruled kan worden bij te hoge temp) en de max temp. Waardoor je dus heel weinig controle hebt over het eindresultaat, aangezien je niet kan zeggen wanneer ie moet beginnen te rampen.

Maar als gevolg heb je dus dat hij, bij gebrek aan voldoende temperatuurcontrole, de GPU speed gaat throttlen. Dus ik installeer voorgenoemde Afterburner en stel een fan-profile in die langzaam begint te stijgen boven de 50°C en op 100% staat bij 90°C. Bij CCC had ik dit eerst op 100% fan speed bij 75°C gezet. Leuk en wel, dit zorgde al voor een meer dynamische fan profile, maar ineens had ik de stutter wel héél fel, en na een tijdje constant. Tenzij ik ALT-TAB deed, dan was het even weg.

Wat bleek: door de veel hoger ingestelde max temp waardoor de fans pas later naar 100% gingen, wordt VRM1 ineens veel heter dan normaal. Dus waar mijn GPU 70°C was, werd VRM1 ineens 110°C. En ging de kaart dus continu met de clocks spelen, van 1000 MHz naar 800 MHz en alles ertussen in. Dit was opmerkelijk, want bij het "oude" profiel werd de VRM zelden 10°C warmer dan de core.

Door het gebruik van een custom cooler (Arctic Xtreme IV) heb ik geen VRM koeling meer, de koeling van de VRM's met die cooler gebeurt door een heatsink zowat even groot als de cooler zelf, maar op de achterkant van de kaart. Dit past niet bij mij, dan komt ie tegen wat andere componenten aan. Dus heb ik van Gelid een VRM cooling kit specifiek besteld voor de 290X die ik volgende week verwacht. Voorlopig heb ik de kaart maar op 900MHz max gezet met -20% power, daar blijft ie stabiel en blijft de VRM1 onder de 99°C.

tl;dr

Als je last hebt van stuttering in de mate dat je elke 1-2 seconden even iets trager beweegt, ligt het waarschijnlijk aan de GPU die throttled, ten gevolge van cooling die het niet kan bijhouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evilpin0
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 20-05-2024
Artic coolers zijn heel erg gebaat bij een sidefan, probeer eens een sidefan in je kast te zetten, scheelt hier(artic xtreme 3) -15 graden op de VRM

http://www.twitch.tv/jannustitannus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phuncz
  • Niet online

Phuncz

Er zit nu gewoonwoog géén heatsink op de VRM's, dus een extra fan gaat weinig afdoen in dit geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• royvdhoek
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 21:47
Ik zit erover te denken om nog een MSI Radeon R9 290 Gaming 4G bij te plaatsen. (CrossFire)

Op dit moment is mijn config:
CPU: Intel Core i5 4670K / 3.4 GHz - 6 MB cache
COOLER: Scythe Mugen 3 Rev. B PCGH Edition
MOBO: MSI Z87-G45 Gaming
RAM: Corsair Vengeance LP 2x4 GB DDR 1600 MHz
PSU: Sea Sonic M12II-620Bronze - Voeding
VGA: MSI Radeon R9 290 Gaming 4G
SSD: Samsung 840 EVO Basic 250 GB
HDD: Seagate Barracuda 2 TB
DVD±RW: Samsung Super-WriteMaster

Is dit mogelijk? qua PSU? en aansluitingen?

[ Voor 52% gewijzigd door royvdhoek op 24-04-2015 19:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tennisbal
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 21-04-2018
Yeah ik mag ook posten in dit topic. Zojuist mijn R290 geinstalleerd. Erg vet eindelijk weer mooi gamen. :-)

Is AMD control game advise handig? Ik zag dat die tool games ging optimaliseren. Of kan ik nu de settings in het spel zelf niet meer hoog zetten omdat deze tool hem overruled?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phuncz
  • Niet online

Phuncz

Nee met de Gaming Evolved (Raptr) app kan je buiten de game om de "optimale" instellingen gebruiken, maar je kan het in-game weer aanpassen. Voor totale PC-noobs een leuke oplossing, voor iemand die weet wat de instellingen ruwweg betekenen compleet zinloos.

[ Voor 5% gewijzigd door Phuncz op 24-04-2015 23:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
royvdhoek schreef op vrijdag 24 april 2015 @ 19:09:
Ik zit erover te denken om nog een MSI Radeon R9 290 Gaming 4G bij te plaatsen. (CrossFire)

PSU: Sea Sonic M12II-620Bronze - Voeding

Is dit mogelijk? qua PSU? en aansluitingen?
Nee dat is het niet, de voeding is eigenlijk te krap en heeft ook te weinig aansluitingen.

Maar Voeding advies en informatie topic - Deel 30 :)

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tennisbal
Phuncz schreef op vrijdag 24 april 2015 @ 14:41:
Ondertussen is GTA V al een tiental dagen uit en het lijkt dat de mensen die op 1080p spelen, met een R9 290X alles lekker open kunnen knallen qua grafische opties. Enkel 2 features (die op alle GPU's inefficient presteren) zet je best uit, namelijk Ultra Quality Grass en Post Processing > High.
ik heb een R290. met jouw settings haal ik bij autorijden 30 fps met drops naar 20. Ik heb msaa op 2x gezet en aa op 8x en msaa naar 2x.

Helaas blijf ik met autorijden lage fps halen. Wat raden jullie aan voor settings? En hoeveel is nodig voor gta v? 60 fps? of is 40 genoeg?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phuncz
  • Niet online

Phuncz

Wat genoeg is, is persoonlijk. Zelf heb ik geen fps meter aanstaan maar ik ervaar wel dat het vloeiend loopt.

Dit zijn de settings die ik heb die vloeiend draaien met een Core i5-4670K (default clocks), 16GB DDR3 RAM en een Reference R9 290X (default clocks):

Grahics:

DirectX Version: DirectX 11

Resolution: 1920 x 1080
Aspect Ratio: 16:9
Refresh Rate: 60Hz

FXAA: Off
MSAA: X4
VSync: On (enkel als je voornamelijk boven de 60fps haalt !)

Population Density: MAX
Population Variety: MAX
Distance Scaling: MAX

Texture Quality: Very High
Shader Quality: Very High
Shadow Quality: Very High
Reflection Quality: Ultra
Reflection MSAA: X4
Water Quality: Very High
Particles Quality: Very High
Grass Quality: Very High
Soft Shadows: Softest (AMD CHS zou lagere performance opleveren)
Post FX: Normal
Anisotropic Filtering: X8 (persoonlijk zie ik het verschil niet met X16)
Ambient Occlusion: High
Tesselation: Very High

Advanced Graphics:

Long Shadows: On
High Resolution Shadows: On
High Detail Streaming While Flying: On
Extended Distance Scaling: MAX
Extended Shadows Distance: MAX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tennisbal
Phuncz schreef op zaterdag 25 april 2015 @ 08:40:
Wat genoeg is, is persoonlijk. Zelf heb ik geen fps meter aanstaan maar ik ervaar wel dat het vloeiend loopt.

Dit zijn de settings die ik heb die vloeiend draaien met een Core i5-4670K (default clocks), 16GB DDR3 RAM en een Reference R9 290X (default clocks):

Grahics:

DirectX Version: DirectX 11

Resolution: 1920 x 1080
Aspect Ratio: 16:9
Refresh Rate: 60Hz

FXAA: Off
MSAA: X4
VSync: On (enkel als je voornamelijk boven de 60fps haalt !)

Population Density: MAX
Population Variety: MAX
Distance Scaling: MAX

Texture Quality: Very High
Shader Quality: Very High
Shadow Quality: Very High
Reflection Quality: Ultra
Reflection MSAA: X4
Water Quality: Very High
Particles Quality: Very High
Grass Quality: Very High
Soft Shadows: Softest (AMD CHS zou lagere performance opleveren)
Post FX: Normal
Anisotropic Filtering: X8 (persoonlijk zie ik het verschil niet met X16)
Ambient Occlusion: High
Tesselation: Very High

Advanced Graphics:

Long Shadows: On
High Resolution Shadows: On
High Detail Streaming While Flying: On
Extended Distance Scaling: MAX
Extended Shadows Distance: MAX
Dank! Ga ik later vandaag testen. Mocht het niet strak lopen waar kan ik dan het best op bezuinigen? Vind het veel opties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
MSAA uitzetten en FXAA gebruiken en gras op Very High schijnt ook erg zwaar te zijn.

[ Voor 43% gewijzigd door -The_Mask- op 25-04-2015 09:44 ]

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phuncz
  • Niet online

Phuncz

MSAA is inderdaad vrij zwaar:

Afbeeldingslocatie: http://media.gamersnexus.net/images/media/2015/game-bench/gta-v-set-msaa.jpg
(wel een Titan X op 4K)
Echter krijg ik het met mijn settings wel verantwoord (genoeg performance), aangezien het er uniform beter uitziet (naar mijn mening) dan het zeer beperkte FXAA. Maar bv. iemand met een R9 280X of lager zou hier best FXAA kiezen ipv. MSAA.

Dit is de invloed van Post FX:

Afbeeldingslocatie: http://media.gamersnexus.net/images/media/2015/game-bench/gta-v-set-postfx.jpg

Deze is wel persoonlijk, maar ik vind de aanwezigheid van hittegolfjes en bloom minder belangrijk dan vlotte, stabiele framerate. Daarom dat ik ze een tiental fps bespaar met deze optie.

Dit is Grass Quality:

Afbeeldingslocatie: http://media.gamersnexus.net/images/media/2015/game-bench/gta-v-set-grass.jpg

Maar het verschil is ook wel groot:

Afbeeldingslocatie: http://media.gamersnexus.net/images/media/2015/features/gta-v-grass.jpg

Bron: http://www.gamersnexus.ne...aphics-optimization-guide

[ Voor 11% gewijzigd door Phuncz op 25-04-2015 11:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prutser001
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 11-09 22:54

prutser001

Vaak zit het tegen en soms zi

GTA5 draait erg lekker op mijn 290x CFX config, in eerste instantie niet maar dat kwam omdat om wat voor vage reden hij standaard op 3197x17?? nog wat liep en MSAA op 8x had staan. Na dat goed gezet te hebben ging alles goed op 1080p. Het enige waar ik tegenaan loop is 'haperingen' tijdens het rijden (eerste missie met die 2 auto's liep al niet lekker) Lopen rennen en vliegen is geen probleem.

Misschien heeft het te maken dat het spel niet op mijn SSD staat maar dat zou niet al teveel uit mogen maken lijkt mij.

Asus Z390 Maximus IX Hero, Intel 9900K, RTX3080, 64GB DDR4 3000, 2TB NVME, Samsung 850Evo 1TB, 4 x 14TB Toshiba, Be Quiet SB 801, Samsung 34"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phuncz
  • Niet online

Phuncz

prutser001 schreef op zaterdag 25 april 2015 @ 11:41:
Het enige waar ik tegenaan loop is 'haperingen' tijdens het rijden (eerste missie met die 2 auto's liep al niet lekker) Lopen rennen en vliegen is geen probleem.

Misschien heeft het te maken dat het spel niet op mijn SSD staat maar dat zou niet al teveel uit mogen maken lijkt mij.
Dat lijkt me juist een no-brainer dat dát de reden is. Aangezien de game geen video-files heeft maar alles gerendered wordt, is die 60GB aan install weldegelijk game-data. Natuurlijk is een deel speech en radio, maar dat moet ook gestreamed worden. Ook lees ik veel performance issues als je je eigen muziek gebruikt, voornamelijk met non-MP3 files.

[ Voor 24% gewijzigd door Phuncz op 25-04-2015 11:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tennisbal
Phuncz schreef op zaterdag 25 april 2015 @ 11:52:
[...]

Dat lijkt me juist een no-brainer dat dát de reden is. Aangezien de game geen video-files heeft maar alles gerendered wordt, is die 60GB aan install weldegelijk game-data. Natuurlijk is een deel speech en radio, maar dat moet ook gestreamed worden. Ook lees ik veel performance issues als je je eigen muziek gebruikt, voornamelijk met non-MP3 files.
maakt dat echt zoveel uit? non ssd en ssd? Windows staat op mijn ssd maar spel niet normale hdd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phuncz
  • Niet online

Phuncz

Natuurlijk, 60GB past niet in je RAM, al heb je 128GB, de game streamt de data toch. Ik heb in ieder geval géén last van stutter met de game op mijn SSD. En de stutter die ik eerst had werd veroorzaakt door de GPU die downclockte :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tennisbal
Phuncz schreef op zaterdag 25 april 2015 @ 13:39:
Natuurlijk, 60GB past niet in je RAM, al heb je 128GB, de game streamt de data toch. Ik heb in ieder geval géén last van stutter met de game op mijn SSD. En de stutter die ik eerst had werd veroorzaakt door de GPU die downclockte :)
ik heb 32 gb ram. hoop wel dat veel in het geheugen wordt gepropt ipv trage hdd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prutser001
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 11-09 22:54

prutser001

Vaak zit het tegen en soms zi

Het is alleen als ik snel rij als ik rustig aan rij is er niets aan de hand. Daarbij is het wel zo dat als ik een tijdje stil sta en dan weer verder rij het een km of 2-3 soepel gaat en daarna weer traag.

Je zou denken dat een 4TB raid0 config toch wel fatsoenlijk data moet kunnen leveren, en ik voel er weinig voor om 60GB vrij te maken op mijn SSD, ik heb nog wel een SSD liggen van 128GB maar om die specifiek voor 1 spel te gaan gebruiken nee bedankt. Ik kan me niet voorstellen dat een SSHD te traag zou zijn aangezien ze makkelijk 1Gbit lan vol trekken.

Voorderest zijn de ervaringen met de 290x CFX goed, het loopt al een tijdje zeer lekker met de custom fan profiles. De start was een beetje stroef maar na de nodige bios/FW updates is het toch goed gekomen.

Ondanks dat ik 1 Hynix en 1 'andere' (kan even niet op de naam komen) en gebruik de Hynix als hoofd kaart en de andere als 2de.

[ Voor 23% gewijzigd door prutser001 op 25-04-2015 14:13 ]

Asus Z390 Maximus IX Hero, Intel 9900K, RTX3080, 64GB DDR4 3000, 2TB NVME, Samsung 850Evo 1TB, 4 x 14TB Toshiba, Be Quiet SB 801, Samsung 34"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phuncz
  • Niet online

Phuncz

prutser001 schreef op zaterdag 25 april 2015 @ 14:08:
Het is alleen als ik snel rij als ik rustig aan rij is er niets aan de hand. Daarbij is het wel zo dat als ik een tijdje stil sta en dan weer verder rij het een km of 2-3 soepel gaat en daarna weer traag.
Dat lijkt me duidelijk op een streaming probleem.
Je zou denken dat een 4TB raid0 config toch wel fatsoenlijk data moet kunnen leveren, en ik voel er weinig voor om 60GB vrij te maken op mijn SSD, ik heb nog wel een SSD liggen van 128GB maar om die specifiek voor 1 spel te gaan gebruiken nee bedankt. Ik kan me niet voorstellen dat een SSHD te traag zou zijn aangezien ze makkelijk 1Gbit lan vol trekken.
Storage kan je niet enkel meten met grootte en sequentieele overdrachtsnelheid. Latency en random read/write zijn veel belangrijker voor games, daarom heb je ook Windows op je SSD of dat hoop ik toch dat je het daarom hebt.

Ik vind het vreemd dat je geen SSD wilt gebruiken "voor 1 spelletje", aangezien je klacht over dat ene spelletje gaat. Ik heb daarom ook een paar jaar geleden een 250GB SSD gekocht omdat ik toen al de bui zag hangen met games van >20GB. Mijn volgende SSD (Samsung SM951 NVMe) zal dan ook een 500GB worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Het lijkt mij eigenlijk ook sterk dat de HDD het niet bij zou kunnen benen. Maar je zou anders ook gewoon op een tweede scherm taakbeheer kunnen openen, sinds Windows 8 kan taakbeheer ook de belasting van de hardeschijf of SSD meten.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tennisbal
Ik heb 3 vastlopers gehad met mijn nieuwe 2hands 290. Ik heb de temp van de kaart nu op max 90 graden gezet ipv 95 wat standaard was. Ik vermoed dat het hierdoor komt.

Reference 290 Sapphire

Nu nog uitgebreid testen, of kan het ergens anders aan liggen? Ik heb ook nog een 6850 in mijn pc hangen voor hackintosh, zou dat conflicten kunnen opleveren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hoe hoog schatten jullie de kans dat eind mei begin mei de nieuwe 300 series uitkomen of een deel er van. Aangezien ik een videokaart nodig hebt omdat mijn pc op een 4600HD op dit moment draait. Heb de neiging om naar nvidia te gaan maar de 300 series kan ook wat opleveren??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robinho85
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 10-10-2024
Net als velen heb ik afgelopen week mijn PC geupgrade om GTA V te kunnen spelen. Om aan de minimale specs te komen, heb ik gisteren de videokaart en de voeding vervangen.

Dit is nu mijn huidige set-up:

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Phenom II X4 955 Black Edition€ 0,-€ 0,-
1Asus M5A78L-M/USB3€ 57,95€ 57,95
1Asus R9290-DC2OC-4GD5€ 293,-€ 293,-
1Samsung Spinpoint F3 HD103SJ, 1TB€ 0,-€ 0,-
1Samsung Spinpoint F3 HD502HJ, 500GB€ 0,-€ 0,-
1Cooler Master Hyper 212 EVO€ 26,95€ 26,95
2Kingston ValueRAM KVR1333D3N9K2/4G€ 0,-€ 0,-
1Cooler Master V650 Semi-Modular€ 82,95€ 82,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 460,85

Echter heb ik nu last van behoorlijk frequente Black Screens of Death. Iedere 15-30 minuten valt mijn PC volledig uit om vervolgens weer op te starten. Ik ben de hele dag dingen aan het proberen geweest om het op te lossen en begin nu aardig mijn geduld te verliezen. Ben in staat om de hele kast zo van het balkon te laten vallen. ;w

Ik heb al:

- Laatste drivers gedownload voor de videokaart
- Bios moederbord geupdate
- Windows systeem herstel gedaan na een eerdere datum
- Defragmentatie uitgevoerd
- Videokaart proberen terug te klokken met Asus GPU tweak

De crashes gebeuren zowel in GTA als tijdens het browsen. Dus zowel onder load als in idle. Alle temperaturen zijn prima. De videokaart wordt niet warmer dan 60 graden, de processor en het moederbord komen niet boven de 40 uit. Toch blijf ik de crashes krijgen.

Het internet staat vol met klachten over de R9 290 in samenhang met BODS dus ik vermoed dat het hier mee te maken heeft. Echter heb ik na uren zoeken nog geen oplossing kunnen vinden. Heeft iemand een idee wat het kan zijn? Kan mijn voeding het niet aan? Heb ik een defecte kaart/voeding gekregen? Doe ik echt iets fout?

Nikon D300 met Sigma 10-20mm, Nikon 18-105mm, Nikon 50mm F1.8, Nikon 70-300VR en Nikon SB-600

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tennisbal
robinho85 schreef op zaterdag 25 april 2015 @ 22:02:
Net als velen heb ik afgelopen week mijn PC geupgrade om GTA V te kunnen spelen. Om aan de minimale specs te komen, heb ik gisteren de videokaart en de voeding vervangen.

Dit is nu mijn huidige set-up:

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Phenom II X4 955 Black Edition€ 0,-€ 0,-
1Asus M5A78L-M/USB3€ 57,95€ 57,95
1Asus R9290-DC2OC-4GD5€ 293,-€ 293,-
1Samsung Spinpoint F3 HD103SJ, 1TB€ 0,-€ 0,-
1Samsung Spinpoint F3 HD502HJ, 500GB€ 0,-€ 0,-
1Cooler Master Hyper 212 EVO€ 26,95€ 26,95
2Kingston ValueRAM KVR1333D3N9K2/4G€ 0,-€ 0,-
1Cooler Master V650 Semi-Modular€ 82,95€ 82,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 460,85

Echter heb ik nu last van behoorlijk frequente Black Screens of Death. Iedere 15-30 minuten valt mijn PC volledig uit om vervolgens weer op te starten. Ik ben de hele dag dingen aan het proberen geweest om het op te lossen en begin nu aardig mijn geduld te verliezen. Ben in staat om de hele kast zo van het balkon te laten vallen. ;w

Ik heb al:

- Laatste drivers gedownload voor de videokaart
- Bios moederbord geupdate
- Windows systeem herstel gedaan na een eerdere datum
- Defragmentatie uitgevoerd
- Videokaart proberen terug te klokken met Asus GPU tweak

De crashes gebeuren zowel in GTA als tijdens het browsen. Dus zowel onder load als in idle. Alle temperaturen zijn prima. De videokaart wordt niet warmer dan 60 graden, de processor en het moederbord komen niet boven de 40 uit. Toch blijf ik de crashes krijgen.

Het internet staat vol met klachten over de R9 290 in samenhang met BODS dus ik vermoed dat het hier mee te maken heeft. Echter heb ik na uren zoeken nog geen oplossing kunnen vinden. Heeft iemand een idee wat het kan zijn? Kan mijn voeding het niet aan? Heb ik een defecte kaart/voeding gekregen? Doe ik echt iets fout?
Ik heb precies hetzelfde probleem. Nieuw (2e hands) R290 en ook die zwarte schermen. Wordt er gek van. voltage omhoog en frequentie van memory iets omlaag zou moeten werken, maar bij mij niet. Net weer een black screen :(

Iemand een tip?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DoubleUx2
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 05-09 13:03
Resetten naar default werkt ook niet?
En vanaf daar weer beginnen met overclocken?

ik ben er met de 280x wat mee begonnen maar had het geduld er niet voor en ging toen te snel.
Nadat ik zwart scherm kreeg heb ik de pc opnieuw opgestart en de instellingen weer op default gezet waarna de problemen waren opgelost.

Als je ook nog BSOD krijgt dan zou ik de gehele driver uit apparaatbeheer verwijderen en opnieuw installeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tennisbal
DoubleUx2 schreef op zaterdag 25 april 2015 @ 23:02:
Resetten naar default werkt ook niet?
En vanaf daar weer beginnen met overclocken?

ik ben er met de 280x wat mee begonnen maar had het geduld er niet voor en ging toen te snel.
Nadat ik zwart scherm kreeg heb ik de pc opnieuw opgestart en de instellingen weer op default gezet waarna de problemen waren opgelost.

Als je ook nog BSOD krijgt dan zou ik de gehele driver uit apparaatbeheer verwijderen en opnieuw installeren.
dit is stock, niks overklok. Ik las net ergens dat je een ticket moet aanmaken en dat je dan een nieuwe bios krijgt voor je r290

Check dit topic: https://www.sapphireforum.com/archive/index.php?t-33437.html

Fix is een vbios upgrade. Request bij sapphire of je eigen merk. Lees allemaal positieve resultaten. .44 moet je minimaal hebben, ik heb 42 :( wachten maar op sapphire

temp fix. Kaart onderklokken naar 1000 mhz (standaard is 1200mhz) en fan op 100% zetten en temp op 85. Net een paar uur achter elkaar GTA kunnen spelen :) Hopelijk krijg ik de bios update snel.

[ Voor 24% gewijzigd door Tennisbal op 26-04-2015 03:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 25 april 2015 @ 17:47:
Hoe hoog schatten jullie de kans dat eind mei begin mei de nieuwe 300 series uitkomen of een deel er van. Aangezien ik een videokaart nodig hebt omdat mijn pc op een 4600HD op dit moment draait. Heb de neiging om naar nvidia te gaan maar de 300 series kan ook wat opleveren??
Er is zeker een kans dat hij eind mei uit komt. Ik had de kaarten al eerder verwacht maar ze zijn uitgesteld, zit zelf ook op een kaart uit de r9 300 serie te wachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 26 april 2015 @ 10:58:
[...]

Er is zeker een kans dat hij eind mei uit komt. Ik had de kaarten al eerder verwacht maar ze zijn uitgesteld, zit zelf ook op een kaart uit de r9 300 serie te wachten.
Denk dat ik dan maar ook wacht tot eind Mei. Anders neem ik denk ik gewoon een Nvidia. ^^

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 26 april 2015 @ 11:05:
[...]

Denk dat ik dan maar ook wacht tot eind Mei. Anders neem ik denk ik gewoon een Nvidia. ^^
Ja dat kan natuurlijk ook, ik weet niet wat voor eisen je hebt ? maar amd heeft nu ook wel wat ineresante kaarten. Ook schijnt AMD met hun GCN voordeel uit directx 12 te halen ten opzichten van Intel/Nvidia.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 26 april 2015 @ 11:11:
[...]

Ja dat kan natuurlijk ook, ik weet niet wat voor eisen je hebt ? maar amd heeft nu ook wel wat ineresante kaarten. Ook schijnt AMD met hun GCN voordeel uit directx 12 te halen ten opzichten van Intel/Nvidia.
Mijn eisen zijn niet al te hoog maar wil hem ook niet gaan vervangen na twee jaar. Ik hoorde dat de nieuwe 300 series snellere geheugen dan GGDR5 zullen hebben dat sprak mij ook erg aan. Wat namelijk ook weer wat future proof is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ralph0603
  • Niet online

ralph0603

No pain, no gain..

Tennisbal schreef op zaterdag 25 april 2015 @ 22:54:
[...]

Ik heb precies hetzelfde probleem. Nieuw (2e hands) R290 en ook die zwarte schermen. Wordt er gek van. voltage omhoog en frequentie van memory iets omlaag zou moeten werken, maar bij mij niet. Net weer een black screen :(

Iemand een tip?
Ik heb het ook met een Asus 290, kaart et zelfs voor rma gehad. Bleek er niks aan de hand te zijn bij de reseller.

Nieuwe kaart gehad, weer problemen. Uiteindelijk heb ik drivers geprobeerd en ik heb toen 14.4 geïnstalleerd welke zonder problemen werkt. Ik durf nu ook niet meer te updaten naar die aller nieuwste.

Probleem is bij mij ook in windows, niet enkel gta of andere spellen.

Je zou dus kunnen proberen drivers te downgraden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tennisbal
ralph0603 schreef op zondag 26 april 2015 @ 13:34:
[...]

Ik heb het ook met een Asus 290, kaart et zelfs voor rma gehad. Bleek er niks aan de hand te zijn bij de reseller.

Nieuwe kaart gehad, weer problemen. Uiteindelijk heb ik drivers geprobeerd en ik heb toen 14.4 geïnstalleerd welke zonder problemen werkt. Ik durf nu ook niet meer te updaten naar die aller nieuwste.

Probleem is bij mij ook in windows, niet enkel gta of andere spellen.

Je zou dus kunnen proberen drivers te downgraden
ik lees op veel plekken dat de nieuwe bios 25V meer stroom geeft waardoor het probleem opgelost lijkt te zijn. Kan ik echter zelf ook zonder problemen 25V aan mijn kaart geven met zo'n overklok proggie? Of is dat risicovol?

R290 Sapphire reference

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomg

Thomg

Aww yiss

25V!?!?!

Ik mag hopen dat dit Watt is!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pwillemske
  • Registratie: November 2014
  • Niet online
Holie molie!

Door een processor gaat zo'n 1,2 volt! 25 volt kan niet kloppen! Als dat wel zo is, weet ik wel waarom die dingen zo warm worden :P .

Maar het is best wel risicovol ja...als je het al kunt doen...

Lord-The-Gamer (L-T-G)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ralph0603
  • Niet online

ralph0603

No pain, no gain..

Ik denk dat hij mV bedoeld,en je zou het kunnen proberen inderdaad. Over welke nieuwe bios heb jij het dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tennisbal
ralph0603 schreef op dinsdag 28 april 2015 @ 17:30:
Ik denk dat hij mV bedoeld,en je zou het kunnen proberen inderdaad. Over welke nieuwe bios heb jij het dan?
oh zou idd mV kunnen zijn :-) In de link die ik hierboven ergens postte zie je het eea over een bios. helaas voor mijn kaart niet :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tennisbal
Update: voor iedereen die zwarte schermen krijgt. zojuist getest met standaard stock waarden en voltage +25mV. werkt perfect! geen black screen of death meer gezien. 25 mV is precies wat de nieuwe bios doet. kan je dus ook gewoon zelf doen

Nieuwste (beta) drivers, msi after burner gebruikt om het eea in te stellen.

is het erg als mijn kaart 100 graden wordt?

[ Voor 19% gewijzigd door Tennisbal op 28-04-2015 20:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrVegeta
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 11-09 20:46

MrVegeta

! Dolf is rechtvaardig !

Een keertje? Niet heel erg, maar ook niet goed. Constant? Dat is niet erg goed. Max temperatuur ligt op ~95 graden. Daar zijn ze wel voor gemaakt, maar als je dat constant hebt tijdens GTA voor een paar uur lijkt me dat je GPU niet heel lang (jaren) mee gaat. Maar zoals gezegd, ze zijn er voor gemaakt.

[ Voor 64% gewijzigd door MrVegeta op 28-04-2015 20:15 ]

Geeft steekhoudelijke argumenten terwijl hij niet weet waar het over gaat. BlizzBoys, HD casts van StarCraft II gemaakt door Tweakers! Het begint, Zombiepocalyps

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koninkje
  • Laatst online: 01-09 15:55

Koninkje

Succes niet gegarandeerd.

Tennisbal schreef op dinsdag 28 april 2015 @ 19:55:
[...]

is het erg als mijn kaart 100 graden wordt?
Opzich is dat geen probleem, als de spaghetti er maar niet te lang in zit.

Show me your moves.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tennisbal
Koninkje schreef op dinsdag 28 april 2015 @ 20:13:
[...]

Opzich is dat geen probleem, als de spaghetti er maar niet te lang in zit.
ohnee ik las verkeerd. max 74 graden. 100 was max load

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koninkje
  • Laatst online: 01-09 15:55

Koninkje

Succes niet gegarandeerd.

Tennisbal schreef op dinsdag 28 april 2015 @ 20:28:
[...]

ohnee ik las verkeerd. max 74 graden. 100 was max load
Max load in procenten hoop ik?

Show me your moves.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tennisbal
Koninkje schreef op dinsdag 28 april 2015 @ 20:31:
[...]

Max load in procenten hoop ik?
ben wat slorig met de eenheden vandaag :)

edit: Kan ik mijn R290 reference Sapphire nog overklokken? Of kan ik daar beter niet aan de beginnen? (of is de winst zo klein dat het niet uitmaakt)? zoja wat voor settings kan ik het best gebruiken? Ik heb nu 947/1250

[ Voor 36% gewijzigd door Tennisbal op 28-04-2015 22:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Oke wie kan me helpen? Ik ben al dagen als een gefrustreerde mafkees bezig om mijn Club3D R9 290 aan de praat te krijgen. Had het eindelijk zo ver, maar toen had ik last van andere problemen en besloot ik mijn drivers helemaal te deïnstalleren en opnieuw te installeren. Resultaat? Mijn nieuwe kaart (290) doet het weer niet :( Geen enkele poort lijkt signaal te geven, HDMI-HDMI, DVI-DVI, DVI-HDMI, HDMI-DVI, allemaal niks, nada, noppes, zwart scherm. Ik word een beetje gek :(
Pagina: 1 ... 32 ... 34 Laatste