Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrVegeta
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 04:21

MrVegeta

! Dolf is rechtvaardig !

Misschien de kaart reseaten of andere PCI-E gebruiken?

Geeft steekhoudelijke argumenten terwijl hij niet weet waar het over gaat. BlizzBoys, HD casts van StarCraft II gemaakt door Tweakers! Het begint, Zombiepocalyps

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

MrVegeta schreef op woensdag 29 april 2015 @ 00:19:
Misschien de kaart reseaten of andere PCI-E gebruiken?
Kan dat een oplossing zijn, terwijl hij eerst wel (eventjes) werkte?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrVegeta

MrVegeta

! Dolf is rechtvaardig !

Dat kan een oplossing zijn. Ik had ook zoiets. Ik had mijn 290x met een waterkoeler set gefixed, maar kreeg geen beeld in de originele PCI slot. Daarna in de onderste, en de boel draait alweer ruim een paar maand.

Geeft steekhoudelijke argumenten terwijl hij niet weet waar het over gaat. BlizzBoys, HD casts van StarCraft II gemaakt door Tweakers! Het begint, Zombiepocalyps

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tennisbal
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 21-04-2018
Kreeg zojuist een bericht van Sapphire. Zij waarschuwen voor continu overklok met 25 mV (rest normaal). Is dit echt zo erg? Lijkt me niet aangezien soortgelijke kaarten in een nieuwe bios +25mV hebben.

Of kan ik beter dit alleen gebruiken bij gamen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evilpin0
  • Laatst online: 20-05-2024
Tennisbal schreef op woensdag 29 april 2015 @ 12:05:
Kreeg zojuist een bericht van Sapphire. Zij waarschuwen voor continu overklok met 25 mV (rest normaal). Is dit echt zo erg? Lijkt me niet aangezien soortgelijke kaarten in een nieuwe bios +25mV hebben.

Of kan ik beter dit alleen gebruiken bij gamen?
Draai mijn 290 al ander half jaar met +55 mV (1140/1355)

Kijk in GPU-Z hoe heet je voltage wordt, als dat onder de 95 zit tijdens full load, geen probleem

http://www.twitch.tv/jannustitannus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tennisbal
evilpin0 schreef op woensdag 29 april 2015 @ 12:09:
[...]

Draai mijn 290 al ander half jaar met +55 mV (1140/1355)

Kijk in GPU-Z hoe heet je voltage wordt, als dat onder de 95 zit tijdens full load, geen probleem
dus ook gewoon in windows zelf met +55mV ?

en kan ik nog wat winnen met overklokken? Draai nu 947/1250. Of levert het amper frames op?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evilpin0
Ik zit in veel games rond de 64-70 fps, zonder overclock zou ik vaak droppen onder de 60. Voor mij is de +20% overclock bittere noodzaak :) Levert nl direct +20% fps op

[ Voor 9% gewijzigd door evilpin0 op 29-04-2015 12:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yonix
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 13:22
Ik ben sinds een aantal dagen ook weer aan het spelen met wat OC's, maar ik blijf tegen een 'oud' probleem lopen.

Afbeeldingslocatie: http://static.tweakers.net/ext/f/v3kO4od5dzf4QFPBScI1jMc4/medium.jpg

Op de bovenstaande afbeelding is te zien hoe mijn Sapphire R9 290X Tri-X nu ingesteld staat (i.c.m. Catalyst 15.4 BETA). Op 1100/1400 lopen de games en benchmarks prima en blijft ook de temperatuur stabiel. Echter, zodra ik de computer uit de slaapstand wil halen blijft het scherm op zwart ('no signal'). Het enige dat ik dan kan doen is de PC herstarten en de OC uitschakelen. Op internet lees ik dat dit een probleem kan zijn dat bij de drivers van AMD ligt, maar dit probleem doet zich ook bij eerdere drivers voor (zowel BETA als non-BETA).

Tijdelijke oplossing: de OC alleen activeren als ik wil gamen of benchmarks wil draaien en niet automatisch laten laden bij het inloggen in Windows 8.1 of zodra ik de PC uit slaapstand haal.

Heb ik nog een vraag aan jullie: laten jullie je OC's altijd geactiveerd of activeren jullie de OC-profielen pas in Windows?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loev
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 30-07 15:31
Vorige week heb ik een Club 3D Radeon R9 270 royalQueen besteld als upgrade van mijn huidig systeem. (Specs zie hier onder) Kaart in systeem gehangen, voeding aangesloten, helaas geen beeld. Huidige videokaart geprobeerd (HD6850) en (gelukkig) beeld. Weer de nieuwe videokaart erin, 3x de voedingkabel gecontroleerd maar helaas weer geen beeld. Ik dacht dus aan een DOA. Kaart terug gestuurd naar de leverancier, zij kunnen het probleem niet reproduceren. Er is dus niks mis met de videokaart, dus er is iets mis met mijn systeem.

Tijdens de installatie van de videokaart gaf het moederbord de code 91 aan. Ik heb dit opgezocht en dacht dat dit betrekking had op de videokaart. Echter lees ik nu dat code 91 te maken heeft met Chipset initialization error. Ik heb dus de code verkeerd gelezen (onthouden) of verkeerd opgezocht.
http://www.asrock.com/mb/AMD/870%20Extreme3%20R2.0/?cat=FAQ

Deze kaart moet toch gewoon werken met mijn huidige systeem? Ik heb de CMOS niet gereset, is dit nog het proberen waard?

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Phenom II X4 955 Black Edition€ 0,-€ 0,-
1ASRock 870 Extreme3 R2.0€ 0,-€ 0,-
1Club3D Radeon HD 6850 CoolStream Edition€ 0,-€ 0,-
1Samsung Spinpoint F3 HD103SJ, 1TB€ 0,-€ 0,-
1Antec One Hundred€ 62,79€ 62,79
1Cooler Master Hyper 212 EVO€ 26,95€ 26,95
1Kingston ValueRAM KVR1333D3N9K2/8G€ 0,-€ 0,-
1Samsung SH-S222AB Zwart€ 0,-€ 0,-
1Corsair Builder CX500 V2€ 69,95€ 69,95
1Samsung 830 series Desktop Upgrade Kit 128GB€ 0,-€ 0,-
1Samsung 840 EVO 250GB€ 117,95€ 117,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 277,64

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R0SSI
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 06-07 22:06
Moederbord bezit PCIe 2.0 en niet 3.0. Hierdoor krijgt de grafische kaart niet genoeg stroom. PCIe 2.0 levert 25 Watt en PCIe 3.0 levert 75 Watt. De grafische kaart heeft één 6-pin aansluiting voor voedig en een TDP van 147 Watt. Een 6-pin levert 75 Watt + de 25 Watt uit de PCIe aansluiting is samen 100 Watt...

Mijn tip (wat ik ook gedaan heb): koop een 270X, deze heeft twee 6-pin aansluitingen. Samen met het moederbord levert dit 175 Watt op en de 270X heeft max 170 nodig (de meeste zover ik weet).

[ Voor 11% gewijzigd door R0SSI op 30-04-2015 11:11 ]

Gamertag for Xbox: R0SSI

Acties:
  • 0 Henk 'm!
R0SSI schreef op donderdag 30 april 2015 @ 11:07:
Moederbord bezit PCIe 2.0 en niet 3.0. Hierdoor krijgt de grafische kaart niet genoeg stroom. PCIe 2.0 levert 25 Watt en PCIe 3.0 levert 75 Watt.
PCI Express 1.0 t/m 3.0 leveren allemaal gewoon 75W en alle PCI Express versies zijn in principe achterwaars en voorwaarts compatibel.
De grafische kaart heeft één 6-pin aansluiting voor voedig en een TDP van 147 Watt. Een 6-pin levert 75 Watt + de 25 Watt uit de PCIe aansluiting is samen 100 Watt...
Een 6 pins levert niet maximaal 75W, de aansluiting is gespecificeerd voor 75W, dat is heel wat anders. In principe kan die prima twee of drie maal zoveel leveren.

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loev
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 30-07 15:31
Als het goed is wel, zal dit vanavond nakijken.
R0SSI schreef op donderdag 30 april 2015 @ 11:07:
Moederbord bezit PCIe 2.0 en niet 3.0. Hierdoor krijgt de grafische kaart niet genoeg stroom. PCIe 2.0 levert 25 Watt en PCIe 3.0 levert 75 Watt. De grafische kaart heeft één 6-pin aansluiting voor voedig en een TDP van 147 Watt. Een 6-pin levert 75 Watt + de 25 Watt uit de PCIe aansluiting is samen 100 Watt...

Mijn tip (wat ik ook gedaan heb): koop een 270X, deze heeft twee 6-pin aansluitingen. Samen met het moederbord levert dit 175 Watt op en de 270X heeft max 170 nodig (de meeste zover ik weet).
Ik denk dat ik geen tweede 6-pins aansluiting over heb. Zal vanavond daar naar moeten kijken.

[ Voor 66% gewijzigd door Loev op 30-04-2015 11:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R0SSI
-The_Mask- schreef op donderdag 30 april 2015 @ 11:21:
[...]
PCI Express 1.0 t/m 3.0 leveren allemaal gewoon 75W en alle PCI Express versies zijn in principe achterwaars en voorwaarts compatibel.

[...]

Een 6 pins levert niet maximaal 75W, de aansluiting is gespecificeerd voor 75W, dat is heel wat anders. In principe kan die prima twee of drie maal zoveel leveren.
Dan moet je even beter gaan kijken, met PCIe 2.1 is het mogelijk om meer power uit het moederbord te trekken (van 25 Watt naar 75 Watt). En het lijkt mij dat een voeding niet meer gaat leveren dan gespecificeerd...
Loev schreef op donderdag 30 april 2015 @ 11:27:
[...]
Ik denk dat ik geen tweede 6-pins aansluiting over heb. Zal vanavond daar naar moeten kijken.
Nee, een 270 heeft zover ik weet maar 1-6pin aansluiting.

[ Voor 17% gewijzigd door R0SSI op 30-04-2015 11:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
R0SSI schreef op donderdag 30 april 2015 @ 11:37:
[...]

Dan moet je even beter gaan kijken, met PCIe 2.1 is het mogelijk om meer power uit het moederbord te trekken (van 25 Watt naar 75 Watt).
Ik kan wel blijven kijken, maar het is een feit dus zal er weinig aan veranderen.
En het lijkt mij dat een voeding niet meer gaat leveren dan gespecificeerd...
Volgens mij snap je niet echt hoe het werkt, een voeding heeft namelijk geen idee hoeveel die levert en waaraan.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R0SSI
-The_Mask- schreef op donderdag 30 april 2015 @ 11:42:
[...]

Ik kan wel blijven kijken, maar het is een feit dus zal er weinig aan veranderen.

[...]

Volgens mij snap je niet echt hoe het werkt, een voeding heeft namelijk geen idee hoeveel die levert en waaraan.
Dan mijn excuses.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SAiN ONeZ
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 13:48

SAiN ONeZ

Ⅎnll-Ԁɹooɟǝp Ⅎool

Yonix schreef op woensdag 29 april 2015 @ 17:04:
Ik ben sinds een aantal dagen ook weer aan het spelen met wat OC's, maar ik blijf tegen een 'oud' probleem lopen.

[afbeelding]

Op de bovenstaande afbeelding is te zien hoe mijn Sapphire R9 290X Tri-X nu ingesteld staat (i.c.m. Catalyst 15.4 BETA). Op 1100/1400 lopen de games en benchmarks prima en blijft ook de temperatuur stabiel. Echter, zodra ik de computer uit de slaapstand wil halen blijft het scherm op zwart ('no signal'). Het enige dat ik dan kan doen is de PC herstarten en de OC uitschakelen. Op internet lees ik dat dit een probleem kan zijn dat bij de drivers van AMD ligt, maar dit probleem doet zich ook bij eerdere drivers voor (zowel BETA als non-BETA).

Tijdelijke oplossing: de OC alleen activeren als ik wil gamen of benchmarks wil draaien en niet automatisch laten laden bij het inloggen in Windows 8.1 of zodra ik de PC uit slaapstand haal.

Heb ik nog een vraag aan jullie: laten jullie je OC's altijd geactiveerd of activeren jullie de OC-profielen pas in Windows?
Met mijn HD7990 gebeurt dit ook regelmatig als hij in slaapstand staat, zónder OC, maar wat blijkbaar werkt, toevallig dat ik dit pas eens las bij blackscreens icm AMD kaarten, windows key + L, waarmee je je profiel aan en weer afmeld, en toevallig dat ik dit van de week testte en dit werkte nadat ik weer eens niet terug in windows kwam. :D

N47h4N|The secret to creativity is knowing how to hide your sources| Dyslexic atheists don't believe in doG! | ˙ʞuɐlq ʇɟǝl ʎllɐuoᴉʇuǝʇuᴉ sɐʍ ǝɔɐds sᴉɥ┴ ®

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noob
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 26-06 22:11
Misschien komt mijn vraag hier van toepassing? Hoeveel voeding heb ik nodig bij 2x een 290X kaart?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

Hoort eigenlijk in het voedingstopic, maar met een verbruik van iets van 250 per kaart in game, de rest van je systeem, 650w is dan een erg mooi minimum, misschien eerder 700w.

http://www.guru3d.com/art...-review-benchmarks,4.html 2x R9 290x zit op 551w max, bij fullstress dus, dan zou ik zelf toch gaan kijken naar een 700w of hoger voeding. pricewatch: Antec TruePower Classic TP-750C is dan een erg leuk ding. Gold, goed ontwerp.

People as things, that’s where it starts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noob
  • Laatst online: 26-06 22:11
Ah ja, ik wil zowiezo een witte..

[ Voor 179% gewijzigd door Noob op 05-05-2015 18:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vosss
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 03-09 10:12
Ik lees net berichten over stroom en PCIe enzo. Nu wil het toeval dat ik in de running ben voor een 290x en geen enkel idee heb over wat voor PCIe mijn moederbord beschikt. Geen idee of dat 2.0 of 3.0 is en in de specificaties kan ik het ook niet terugvinden.

Wel zie ik dat ik 1 PCIEX16 slot zou hebben en 1 PCIEX8 slot.

Iemand van de slimme heren kan mij hopelijk vertellen of ik ook een moederbord upgrade nodig ga hebben? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vosss
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 03-09 10:12
Ow okay, not to worry dus als ik het goed begrijp :)

Bedankt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robinho85
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 10-10-2024
robinho85 schreef op zaterdag 25 april 2015 @ 22:02:
Net als velen heb ik afgelopen week mijn PC geupgrade om GTA V te kunnen spelen. Om aan de minimale specs te komen, heb ik gisteren de videokaart en de voeding vervangen.

Echter heb ik nu last van behoorlijk frequente Black Screens of Death. Iedere 15-30 minuten valt mijn PC volledig uit om vervolgens weer op te starten. Ik ben de hele dag dingen aan het proberen geweest om het op te lossen en begin nu aardig mijn geduld te verliezen. Ben in staat om de hele kast zo van het balkon te laten vallen. ;w

Ik heb al:

- Laatste drivers gedownload voor de videokaart
- Bios moederbord geupdate
- Windows systeem herstel gedaan na een eerdere datum
- Defragmentatie uitgevoerd
- Videokaart proberen terug te klokken met Asus GPU tweak

De crashes gebeuren zowel in GTA als tijdens het browsen. Dus zowel onder load als in idle. Alle temperaturen zijn prima. De videokaart wordt niet warmer dan 60 graden, de processor en het moederbord komen niet boven de 40 uit. Toch blijf ik de crashes krijgen.
Ik heb nog lopen klooien met meer/minder voltages/speeds/etc maar het mocht allemaal niet baten. Ik bleef regelmatige BODS's houden. Ook Asus kon me niet verder helpen dus hij is inmiddels terug naar de leverancier. Gelukkig kwamen zij ook tot de conclusie dat mijn kaart kapot was dus ik kan hem nu omruilen voor een GTX970. Hopelijk heb ik daar meer geluk mee... |:(

Overigens wel snelle en uitstekende service van Azerty waar hij vandaag kwam. Dat mag ook wel eens gezegd worden.

[ Voor 3% gewijzigd door robinho85 op 07-05-2015 21:15 ]

Nikon D300 met Sigma 10-20mm, Nikon 18-105mm, Nikon 50mm F1.8, Nikon 70-300VR en Nikon SB-600

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tennisbal
robinho85 schreef op donderdag 07 mei 2015 @ 21:14:
[...]

Ik heb nog lopen klooien met meer/minder voltages/speeds/etc maar het mocht allemaal niet baten. Ik bleef regelmatige BODS's houden. Ook Asus kon me niet verder helpen dus hij is inmiddels terug naar de leverancier. Gelukkig kwamen zij ook tot de conclusie dat mijn kaart kapot was dus ik kan hem nu omruilen voor een GTX970. Hopelijk heb ik daar meer geluk mee... |:(

Overigens wel snelle en uitstekende service van Azerty waar hij vandaag kwam. Dat mag ook wel eens gezegd worden.
Ik had ook black screens (geen reset) enige wat hielp was +25mV met afterburner instellen. Werkt perfect weer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robinho85
Tennisbal schreef op donderdag 07 mei 2015 @ 21:26:
[...]

Ik had ook black screens (geen reset) enige wat hielp was +25mV met afterburner instellen. Werkt perfect weer
Ik heb het inderdaad op jouw advies geprobeerd maar ook dat hielp niks. Hij bleef crashen Mijn kaart was dus echt defect...

Nikon D300 met Sigma 10-20mm, Nikon 18-105mm, Nikon 50mm F1.8, Nikon 70-300VR en Nikon SB-600

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mijn Club3D R9 290 is defect getest en ik wil hem nu omruilen voor de MSI versie. Die is nu eventjes niet leverbaar, dus wordt mij de SAPPHIRE Tri-X R9 290 4GB OC aangeboden. Deze lijkt wel beter te zijn, voor minder geld. Klopt dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HugoBoss1985
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 14:26
Verwijderd schreef op maandag 11 mei 2015 @ 14:45:
Mijn Club3D R9 290 is defect getest en ik wil hem nu omruilen voor de MSI versie. Die is nu eventjes niet leverbaar, dus wordt mij de SAPPHIRE Tri-X R9 290 4GB OC aangeboden. Deze lijkt wel beter te zijn, voor minder geld. Klopt dat?
Reactie:

MSI kaarten hebben in totaal 3 jaar garantie, Sapphire kaarten 2 jaar. (Fabrieksgarantie.)
Misschien is dat ook van belang voor je keuze.
Mijn R9 290 is ook defect, ik heb ook om een omruiling gevraagd en twijfel tussen dezelfde kaarten als jij.

Algemeen:

Ik heb ook getest met een andere R9 290 in mijn pc, deze crashed gelijk (en altijd, met ieder spel) met vervolgens een zwart scherm.
Ook getest met 2 verschillende voedingen, geen verschil.
Zodra ik hem in het tweede pci-e slot zet (x16 fysiek, x4 stroomtoevoer), werkt hij perfect.
Die R9 290 werkt ook perfect in een andere pc.

Mijn oude kaart (die nu defect is) gaf willekeurig crashes, en vervolgens zwarte schermen. (Niet getest in het andere slot.)
Als de nieuwe kaart niet goed werkt in het eerste slot, dan zal het moederbord RMA moeten.

Dus een tip voor iedereen met crashes en zwarte schermen: probeer eens een ander PCI-E slot in je moederbord.

[ Voor 51% gewijzigd door HugoBoss1985 op 11-05-2015 14:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

HugoBoss1985 schreef op maandag 11 mei 2015 @ 14:47:
[...]

MSI kaarten hebben in totaal 3 jaar garantie, Sapphire kaarten 2 jaar. (Fabrieksgarantie.)

Misschien is dat ook van belang voor je keuze.
Oke duidelijk, maar qua prestaties kan jij me helpen of dit veel uitmaakt?

Afbeeldingslocatie: http://i.gyazo.com/af8ae3593b797fa9adcce53b3c6a52f7.png

Oh sorry ik zag je edit te laat |:(

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 11-05-2015 14:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrVegeta

MrVegeta

! Dolf is rechtvaardig !

Die OC merk je weinig van. Wellicht zou je kunnen kijken naar geluidproductie van de koeling. Dat merk je wel tijdens het gamen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

MrVegeta schreef op maandag 11 mei 2015 @ 14:53:
Die OC merk je weinig van. Wellicht zou je kunnen kijken naar geluidproductie van de koeling. Dat merk je wel tijdens het gamen.
Thanks! Dus het maakt eigenlijk niks uit? Is het dan verstandig om voor die paar euro extra MSI te nemen ivm de garantie en het feit dat ik een MSI moederbord heb?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HugoBoss1985
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 14:26
Die Sapphire heeft de beste koeling van de GPU en ook van de VRM's en van het geheugen!

Hij is stiller en alles wordt minder warm.

Daarintegen heeft hij geen backplate.

http://www.kitguru.net/co...view-1600p-ultra-hd-4k/3/

[ Voor 24% gewijzigd door HugoBoss1985 op 11-05-2015 14:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrVegeta

MrVegeta

! Dolf is rechtvaardig !

Verwijderd schreef op maandag 11 mei 2015 @ 14:54:
[...]

Thanks! Dus het maakt eigenlijk niks uit? Is het dan verstandig om voor die paar euro extra MSI te nemen ivm de garantie en het feit dat ik een MSI moederbord heb?
Qua prestaties zal het geen groot verschil zijn. Als je zou willen zou je de MSI zelf ook nog een klein beetje kunnen overclocken voor hetzelfde resultaat.

Dat je een MSI moederbord hebt maakt ook niet uit qua prestatie. Qua garantie zou je misschien beter een MSI kunnen kopen als die betere service, maar volgens mij krijg je bij de winkel ook al 2 jaar garantie.
HugoBoss1985 schreef op maandag 11 mei 2015 @ 14:54:
Die Sapphire heeft de beste koeling van de GPU en ook van de VRM's en van het geheugen!

Hij is stiller en alles wordt minder warm.

Daarintegen heeft hij geen backplate.

http://www.kitguru.net/co...view-1600p-ultra-hd-4k/3/
Ik dacht ook dat de Sapphire één van de betere koelingsystemen had, maar dat 'ie geen backplate heeft is niet zo'n probleem toch?

http://nl.hardware.info/r...iten-aan-geluidsproductie

Volgens hardware.info zijn beide kaarten qua geluidsproductie ongeveer gelijk. Persoonlijk zou ik voor de Sapphire gaan. Ik heb niet zoveel zin om temperatuur benchmarks etc. op te gaan zoeken, maar naar mijn idee koelt die beter dus draait de fan langzamer wat natuurlijk resulteert in minder lawaai.

[ Voor 15% gewijzigd door MrVegeta op 11-05-2015 15:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik ben voor de Sapphire gegaan :) Bedankt voor de hulp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jochemd13
  • Registratie: April 2013
  • Nu online
Vandaag gemerkt dat mijn MSI R9 270X het begeeft, allemaal rare strepen soms en beeld flikkert de hele tijd. Dit is dan al de 2e die het begeeft, en deze heb ik pas 2 maanden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dat scheelt want dan zet er garantie op. :>

[ Voor 3% gewijzigd door -The_Mask- op 31-05-2015 20:10 ]

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LessermoldX
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 09:51
robinho85 schreef op donderdag 07 mei 2015 @ 21:14:
[...]

welke kaart had je? ik heb de zelfde problemen met mijn R9 280, en had je die problemen ook in andere spellen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jochemd13
  • Registratie: April 2013
  • Nu online
-The_Mask- schreef op zondag 31 mei 2015 @ 20:10:
Dat scheelt want dan zet er garantie op. :>
Ja, maar toch jammer dat het dan een 2e keer ook fout gaat :(. Hopelijk gaat de 3e wel normaal doen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheWitcher
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 11-08 13:10
Ik zit eraan te denken mijn twee MSI Radeon R9 290X Gaming 4G weg te doen want ik wil graag gaan waterkoelen en misschien ook gelijk de nieuwe 3XX serie meepakken, aangezien ik veel games speel in 4k. Maar wat is nou een redelijke prijs om voor deze 2 kaarten te vragen? Ze zijn nog geen jaar oud met nog een jaar garantie en ze zijn nog in perfecte staat. Ik heb al een advertentie neergezet maar ik word overspoeld met mensen die echt achterlijk weinig er voor willen geven (300-400 euro voor beide kaarten). Ik vind 500-600 persoonlijk redelijker. Wat denken jullie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Esumontere
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 14:05

Esumontere

Floep, banaan.

TheWitcher schreef op dinsdag 02 juni 2015 @ 10:43:
Ik zit eraan te denken mijn twee MSI Radeon R9 290X Gaming 4G weg te doen want ik wil graag gaan waterkoelen en misschien ook gelijk de nieuwe 3XX serie meepakken, aangezien ik veel games speel in 4k. Maar wat is nou een redelijke prijs om voor deze 2 kaarten te vragen? Ze zijn nog geen jaar oud met nog een jaar garantie en ze zijn nog in perfecte staat. Ik heb al een advertentie neergezet maar ik word overspoeld met mensen die echt achterlijk weinig er voor willen geven (300-400 euro voor beide kaarten). Ik vind 500-600 persoonlijk redelijker. Wat denken jullie?
Het is niet toegestaan om te vragen wat de waarde van je kaarten is. Echter, ik denk dat ~400 euro voor 2 gebruikte kaarten best redelijk is. Zeker omdat de 280x voor ~130 weggaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheWitcher
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 11-08 13:10
Esumontere schreef op dinsdag 02 juni 2015 @ 11:14:
[...]

Het is niet toegestaan om te vragen wat de waarde van je kaarten is. Echter, ik denk dat ~400 euro voor 2 gebruikte kaarten best redelijk is. Zeker omdat de 280x voor ~130 weggaan.
Oh, waarom mag dat niet dan?
Anyways, heb al een bod van 500 gehad. Even afwachten wat ik nog meer voor reacties krijg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Esumontere
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 14:05

Esumontere

Floep, banaan.

TheWitcher schreef op dinsdag 02 juni 2015 @ 11:19:
[...]

Oh, waarom mag dat niet dan?
Anyways, heb al een bod van 500 gehad. Even afwachten wat ik nog meer voor reacties krijg.
CAA beleid
Ander subforum, zelfde regels.

[ Voor 5% gewijzigd door Esumontere op 02-06-2015 11:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flopdoc
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 06-06 12:55
Ik heb mijn R9 270 vervangen door een 290, maar helaas werkt mijn triple monitor setup niet meer.

De monitoren zijn Iiyama Prolite E2773HDS , Prolite X2783HSU en Prolite E2773HS.

In de oude situatie had ik aangesloten : 1 x DVI , 1 x HDMI en 1 x DP (via een actieve DVI-DP adapter). Maar in de nieuwe situatie krijg ik niet meer dan 2 monitors aan t werk, de 3e blijft op zwart, ook al in de BIOS. Ik heb geprobeerd DVI DVI HDMI , DVI DP HDMI maar het resultaat blijft hetzelfde. Wie weet raad, wat doe ik verkeerd?

[ Voor 9% gewijzigd door flopdoc op 02-06-2015 17:16 ]

RPL MLA les op EHST | Aorus Z690 Pro | i9 13900K@5.8 | RTX 5090 | Varjo Aero | 64GB DDR5@5600 | HC Alpha Bravo Virpil Stick Collective | Buttkicker Gamer 2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flopdoc
Ik heb het al voor elkaar, ik moest ergens (via de taakbalk) Bureaublad uitbreiden aanklikken et voila.

RPL MLA les op EHST | Aorus Z690 Pro | i9 13900K@5.8 | RTX 5090 | Varjo Aero | 64GB DDR5@5600 | HC Alpha Bravo Virpil Stick Collective | Buttkicker Gamer 2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flopdoc
Wel raar dat de fans aan de onderkant ipv de bovenkant zitten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fynrd1
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 08:17

fynrd1

Fooled by Randomness

flopdoc schreef op dinsdag 02 juni 2015 @ 18:11:
Wel raar dat de fans aan de onderkant ipv de bovenkant zitten
Hoezo?

||| F1-aeroblog || Battlelog |||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flopdoc
Als de fans aan de bovenkant zouden zitten zouden ze dan niet makkelijker de warme lucht naar boven kunnen blazen richting de outlet fans? Ik zal wel iets doms zeggen. Ook niet zo belangrijk verder, het is nu eenmaal zo.

[ Voor 13% gewijzigd door flopdoc op 02-06-2015 20:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robinho85
LessermoldX schreef op zondag 31 mei 2015 @ 21:35:
[...]

welke kaart had je? ik heb de zelfde problemen met mijn R9 280, en had je die problemen ook in andere spellen?
Ik had de Asus R9290-DC2OC-4GD5. Ik had problemen in GTA maar ook tijdens het browsen en zelfs als hij idle op het bureaublad stond en verder helemaal niks deed. Nieuwe kaart werkt als een trein. Heb hem ingeruild voor de ASUS STRIX GTX970-DC2OC-4GD5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LessermoldX
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 09:51
robinho85 schreef op dinsdag 02 juni 2015 @ 23:19:
[...]

Ik had de Asus R9290-DC2OC-4GD5. Ik had problemen in GTA maar ook tijdens het browsen en zelfs als hij idle op het bureaublad stond en verder helemaal niks deed. Nieuwe kaart werkt als een trein. Heb hem ingeruild voor de ASUS STRIX GTX970-DC2OC-4GD5
oh oke, ik heb hem vervangen met een MSI gtx 970

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rollo450
  • Registratie: December 2012
  • Niet online
Hier wat info over het fixen van de black screens:
http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1636704

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evilpin0
Heb inmiddels een Freesync monitor gekocht (lg 29um67). Echter zie ik nog steeds kleine tearing terwijl de framerate tussen de 48-74 ligt. Freesync werkt naar mijn inzicht dus helaas niet vlekkeloos op het moment, beetje teleurstellend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Het staat wel aan?

Heb je ook een goede camera om het te filmen of om er een foto van te maken?

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evilpin0
Uitvoerig getest (maar natuurlijk wel subjectief), als ik de fps cap op 75 hz( (freesync werkt op deze monitor tussen 48-75 hz) vol uit tearing. Cap ik de fps op 74 hz, zeer zeer minimale tearing aan de onderkant. Cap ik de fps op 65 geen tearing.

Nu zit ik wel een beetje te mierenneuker want het valt echt niet op en is echt tig keer beter dan geen freesync, maar toch....

edit:
Wat indepth freesync review gelezen. Schijnt dus dat freesync tearing vermindert niet volledig verwijdert, dacht juist dat het verwijderen van tearing juist het grote voordeel was van de techniek. Jammer.

Ben niet ontevreden overigens, omdat tearing zo minimaal is dat het niet meer opvalt is het een prima aanvulling in snelle shooters.

[ Voor 35% gewijzigd door evilpin0 op 03-06-2015 11:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• j0rizz
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 07-05-2022
Ik ben sinds kort trots eigenaar van een R9 290 reference. Beetje veel herrie en hitte zoals verwacht. Iemand ervaringen met aftermarket coolers voor dit beestje?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

Ik, met de Gelid Icy Vision, goede koeler, vrij makkelijk te plaatsen, koelt meer dan prima, is vrij stil, lekker kort en lekker goedkoop.

People as things, that’s where it starts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flopdoc
Ik heb een MSI R9 290 Gaming 4 GB (met TwinFrozer cooler) geinstalleerd. Idle is de temperatuur ongeveer 40 gr en is de cooler slechts ruisend hoorbaar, met een triple monitor setup bereik ik al gamend (The Witcher 3, Iracing met fps niet gelimiteerd) al snel plm 90 a 94 gr waarbij de fan blaast als een stofzuiger. Waarschijnlijk kan ik de flow in de kast (Fractal Design R2) nog wel verbeteren.

Maar dat is mijn vraag niet.

Het valt me op dat de backplate ook erg heet wordt. Valt daar nog een cooler op te plaatsen? Of zou het nut hebben geheugen koelblokjes erop te plakken - en misschien daar nog proberen een fan op te plaatsen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Hoeveel. RPM draaien de fans? Kijk dan ook eens naar anderen met deze kaart, als dit veel sneller is zit de koeler niet helemaal goed bevestigd.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flopdoc
-The_Mask- schreef op vrijdag 05 juni 2015 @ 08:45:
Hoeveel. RPM draaien de fans? Kijk dan ook eens naar anderen met deze kaart, als dit veel sneller is zit de koeler niet helemaal goed bevestigd.
RPM loopt op naar plm 2200 en is dan nog niet maximaal. Nu heb ik geen dB meter maar ik vind geluid al snel storend - het harde "ruisen" vind ik bij dit RPM niet storend, maar er treedt bij hogere toerentallen als deze ook een hoge zoemtoom (weet niet hoe ik t anders kan omschrijven) op die ik wel wat vervelend vind, maar toch niet hoor als in de simulator het racegeluid hard staat.

Het geluid valt wel erg op in stille scenes van bv The Witcher... maar heb ik vooral om de graka mee te testen.

Nu ben ik ook al verder aan t experimenteren. Ik heb in Catalyst de kaart ondergeklokt, en in Iracing (daar gebruik ik m t meest voor) FPS limit=120 gezet en wat shader opties omlaag, en daarmee is ie wat stiller en minder warm (76 gr max). Mijn hoofddoel, nl flinke en stabiele framerate in Iracing, is daarmee wel bereikt.

[ Voor 28% gewijzigd door flopdoc op 05-06-2015 09:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen__online
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

jeroen__online

ook wel eens offline!

j0rizz schreef op donderdag 04 juni 2015 @ 22:33:
Ik ben sinds kort trots eigenaar van een R9 290 reference. Beetje veel herrie en hitte zoals verwacht. Iemand ervaringen met aftermarket coolers voor dit beestje?
RobinHood schreef op donderdag 04 juni 2015 @ 22:39:
Ik, met de Gelid Icy Vision, goede koeler, vrij makkelijk te plaatsen, koelt meer dan prima, is vrij stil, lekker kort en lekker goedkoop.
Hier nog een met de Gelid Icy Vision, heb wel wat onderdelen moeten schuren/aanpassen om het allemaal netjes te laten passen (heb niet de extra AMD kit gekocht voor de Icy Vision). Inmiddels heb ik de standaard non-PWM 2x 9cm 2000RPM fans vervangen door een normale 12cm PWM fan: vastgezet met tie-wraps en aangesloten met zo'n officiele adapter, zodat de snelheid van de fan alsnog geregeld kan worden via de driver/MSI Afterburner :) Werkt perfect en koelt prima!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fynrd1

fynrd1

Fooled by Randomness

flopdoc schreef op vrijdag 05 juni 2015 @ 09:51:
[...]

RPM loopt op naar plm 2200 en is dan nog niet maximaal. Nu heb ik geen dB meter maar ik vind geluid al snel storend - het harde "ruisen" vind ik bij dit RPM niet storend, maar er treedt bij hogere toerentallen als deze ook een hoge zoemtoom (weet niet hoe ik t anders kan omschrijven) op die ik wel wat vervelend vind, maar toch niet hoor als in de simulator het racegeluid hard staat.

Het geluid valt wel erg op in stille scenes van bv The Witcher... maar heb ik vooral om de graka mee te testen.

Nu ben ik ook al verder aan t experimenteren. Ik heb in Catalyst de kaart ondergeklokt, en in Iracing (daar gebruik ik m t meest voor) FPS limit=120 gezet en wat shader opties omlaag, en daarmee is ie wat stiller en minder warm (76 gr max). Mijn hoofddoel, nl flinke en stabiele framerate in Iracing, is daarmee wel bereikt.
94 graden is wel heel erg warm voor een non-reference kaart, zeker als dat gepaard gaat met heel veel geluid. Misschien even een nieuw laagje koelpasta proberen, en met wat perslucht je kaart uitspuiten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flopdoc
fynrd1 schreef op vrijdag 05 juni 2015 @ 10:56:
[...]

94 graden is wel heel erg warm voor een non-reference kaart, zeker als dat gepaard gaat met heel veel geluid. Misschien even een nieuw laagje koelpasta proberen, en met wat perslucht je kaart uitspuiten?
De kaart is gloednieuw, van de week opgehaald bij de Mycom. Ik sta niet te popelen om m meteen uit elkaar te halen, en hij is nog schoon.

Misschien dat ik tzt ook een Gelid cooler installeer.

[ Voor 5% gewijzigd door flopdoc op 05-06-2015 11:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fynrd1

fynrd1

Fooled by Randomness

flopdoc schreef op vrijdag 05 juni 2015 @ 11:19:
[...]

De kaart is gloednieuw, van de week opgehaald bij de Mycom. Ik sta niet te popelen om m meteen uit elkaar te halen, en hij is nog schoon.
Ik zou hem terug brengen, en je probleem beschrijven. Het koelblok sluit dan namelijk niet helemaal aan, ik heb dat ook ooit gehad met een MSI kaart in het verleden. Dat was een Lightning versie nog wel.. :/

[ Voor 4% gewijzigd door fynrd1 op 05-06-2015 11:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomm13
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 24-07-2024
*kuch*
Accelero Xtreme 4. De backplate werkt verrassend goed voor het koelen van het PCB en de koeler zelf is wel van een ander formaat dan de Icy Vision. Hij heeft een fan extra en weegt 40 procent meer, al zonder de backplate. Maar je moet er wel de ruimte voor hebben. Hij kost ook 60 euro inc verzendkosten terwijl de Icy Vision 40 euro kost, maar als je de koeler mee kan nemen naar nieuwe kaarten ( en heel vaak kan dat ) dan is het het wel waard. Ik ben in ieder geval een redelijke stiltefanaat dus voor mij was het het waard.

[ Voor 32% gewijzigd door Tomm13 op 05-06-2015 11:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flopdoc
fynrd1 schreef op vrijdag 05 juni 2015 @ 11:23:
[...]

Ik zou hem terug brengen, en je probleem beschrijven. Het koelblok sluit dan namelijk niet helemaal aan, ik heb dat ook ooit gehad met een MSI kaart in het verleden. Dat was een Lightning versie nog wel.. :/
Hm, toch wel een goed idee denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fynrd1

fynrd1

Fooled by Randomness

flopdoc schreef op vrijdag 05 juni 2015 @ 11:56:
[...]

Hm, toch wel een goed idee denk ik.
Vrijwel alle non-reference kaarten zouden zich moeten stabiliseren rond de 70 graden met een maximale marge van +/- 10%

Acties:
  • 0 Henk 'm!
fynrd1 schreef op vrijdag 05 juni 2015 @ 12:01:
[...]

Vrijwel alle non-reference kaarten zouden zich moeten stabiliseren rond de 70 graden met een maximale marge van +/- 10%
De temperatuur heeft er niks mee nodig, dat is maar net waar de target op is ingesteld en dat verschilt nogal per kaart en fabrikant.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prutser001
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 17-08 15:00

prutser001

Vaak zit het tegen en soms zi

-The_Mask- schreef op vrijdag 05 juni 2015 @ 12:22:
[...]

De temperatuur heeft er niks mee nodig, dat is maar net waar de target op is ingesteld en dat verschilt nogal per kaart en fabrikant.
Inderdaad, ik heb gewoon 2 x 290x reference iedereen weet dat die dingen standaard naar de 95 graden lopen en dan gaan throttlen. Met een beetje tweaken lopen die van mij op maximaal 80 en het geluid valt best mee (speel toch met headset). Ondanks de minpuntjes ben ik toch zeer tevreden over de performance!

Na het tweaken van de fan speed/profielen e.d. zijn het gewoon super kaarten, hetzelfde gaat ook voor mijn 290 ook al gebruik ik die zelf veel minder (meer een gast systeem) is de performance gewoon lekker.

Uiteraard zou ik graag een leuke WC loop willen maar wel full cover maar dat is aardig aan de prijs..

Asus Z390 Maximus IX Hero, Intel 9900K, RTX3080, 64GB DDR4 3000, 2TB NVME, Samsung 850Evo 1TB, 4 x 14TB Toshiba, Be Quiet SB 801, Samsung 34"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flopdoc
Heb nog eens getest: met Furmark GPU 100% belast: loopt de temp op naar 94gr bij ingestelde fanspeed van 100% = 2800 RPM.

Het valt me op dat aan de achterkant van de grafische kaart nauwelijks een warme luchtstroom te bespeuren is, terwijl in de kast boven de graka de lucht flink warm wordt en door de casefan bovenop er flinke warme lucht uitgeblazen wordt.

Hoort er niet een boel warmte via de achterzijde van de graka afgevoerd te worden?

EDIT : toevoeging: de koelribben van de Frozr worden daarentegen wel flink heet zo te voelen, dat zou betekenen dat er toch wel goed contact tussen GPU en het koellichaam zou moeten zijn.

Verder hangt de kaart vlak boven de Seasonic voeding, misschien kan ie zo ook slechter de warmte kwijt, ik ga proberen de kaart naar een PCIE slot meer naar boven te plaatsen (ik meen dat dat slot bij mij destijds niet goed functioneerde vandaar de lagere plaatsing in de kast).

Na verwijderen van de beplating van de case zakt de temperatuur 1 graad. Dat maakt dus nihil uit.

[ Voor 40% gewijzigd door flopdoc op 05-06-2015 12:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fynrd1

fynrd1

Fooled by Randomness

-The_Mask- schreef op vrijdag 05 juni 2015 @ 12:22:
[...]

Laat MSI nou een fabrikant zijn die zijn target rond de 70 graden plaatst. Ik ken overigens geen enkel merk die zijn non-reference R9 2XX(X) richting de reference temps laat oplopen. Daarnaast geeft flopdoc aan dat zijn kaart 94 graden wordt, met de fanspeed op 100%. Dan kan je er tegen in gaan, maar het is toch vrij duidelijk dat het niet goed zit bij zijn kaart?
flopdoc schreef op vrijdag 05 juni 2015 @ 12:41:
Heb nog eens getest: met Furmark GPU 100% belast: loopt de temp op naar 94gr bij ingestelde fanspeed van 100% = 2800 RPM.

Het valt me op dat aan de achterkant van de grafische kaart nauwelijks een warme luchtstroom te bespeuren is, terwijl in de kast boven de graka de lucht flink warm wordt en door de casefan bovenop er flinke warme lucht uitgeblazen wordt.

Hoort er niet een boel warmte via de achterzijde van de graka afgevoerd te worden?

EDIT : toevoeging: de koelribben van de Frozr worden daarentegen wel flink heet zo te voelen, dat zou betekenen dat er toch wel goed contact tussen GPU en het koellichaam zou moeten zijn.

Verder hangt de kaart vlak boven de Seasonic voeding, misschien kan ie zo ook slechter de warmte kwijt, ik ga proberen de kaart naar een PCIE slot meer naar boven te plaatsen (ik meen dat dat slot bij mij destijds niet goed functioneerde vandaar de lagere plaatsing in de kast).

Na verwijderen van de beplating van de case zakt de temperatuur 1 graad. Dat maakt dus nihil uit.
Bij non-reference koelers wordt de warmte aan de bovenkant van de kaart vrijgelaten ipv aan de achterkant. Alle moeite die je in de kaart steekt, met uitzondering van het omruilen, is verspilde moeite.

[ Voor 51% gewijzigd door fynrd1 op 05-06-2015 12:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flopdoc
Nog even een update: nu zijn er twee zaken: het geluid en de temperatuur.

Ik dacht dat ze samenhingen.

Maar ik heb net even gevoeld aan de fans en wat blijkt: als ik met een vinger even een fan van de graka tegenhoud of allebei, en ook van de CPU trouwens, dan klinkt er nog steeds een stofzuigergeluid. Het is de fan ven de Seasonic M12II Bronze 620 voeding!

Ik weet kortom dus niet wat nu precies de geluidsproductie van de graka is, maar de herrie komt van de voeding!! 8)7 _/-\o_

Laat natuurlijk onverlet dat de temperatuur van de R9 wel erg hoog kan oplopen ondanks 100% toerental van de fan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phuncz
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Phuncz

ico_sphere by Matthew Divito

Dat is normaal: Phuncz in "AMD Radeon R9 Ervaringen - Deel 1"

Om het op te lossen heb ik met MSI Afterburner (werkt op alle kaarten) zelf een profiel gemaakt dat veel vroeger begint met de fan speed te verhogen. En een betere cooler want die reference cooler is behoorlijk matig. Hier nog een tevreden Arctic Accelero Xtreme gebruiker !

EDIT: WTF ben ik karmakeizer van RoG ? Ik heb een RoG moederbord en dat is het dan ook :X

[ Voor 11% gewijzigd door Phuncz op 05-06-2015 17:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fynrd1

fynrd1

Fooled by Randomness

Phuncz schreef op vrijdag 05 juni 2015 @ 17:05:
Dat is normaal: Phuncz in "AMD Radeon R9 Ervaringen - Deel 1"

Om het op te lossen heb ik met MSI Afterburner (werkt op alle kaarten) zelf een profiel gemaakt dat veel vroeger begint met de fan speed te verhogen. En een betere cooler want die reference cooler is behoorlijk matig. Hier nog een tevreden Arctic Accelero Xtreme gebruiker !

EDIT: WTF ben ik karmakeizer van RoG ? Ik heb een RoG moederbord en dat is het dan ook :X
Lees dan ff dat hij een MSI R9 290 GAMING heeft, moet iedereen hem nou serieus verwarren, terwijl hij met de kaart terug moet gaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• petjax
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 04-05-2024
hallo ik had wat vragen over de R9280[X] en R9 290[X], ik ben middelmatige gamer[qua tijd dan bedoel ik] die niet echt veel waarde hecht aan grafische schoonheid[hoeft niet haarscherp en/of ultra high te zijn] maar meer aan kwaliteit van de kaart.

Maar he schijnt dat de 290 een hawai chipset[nieuwere?] heeft en de 280nog een tahiti chipset[oud?] , wat dat ook mag wezen, heb er geen verstand van maakt dat nog een groot verschil?

Ik speel alleen fps [bv. bf4, moh en cod] en action[far cry4, splinter cell, hitman] en alleen single player/campains niet on-line.

En ik ben van plan om nog een maand of 2 te wachten, om te kijken of de prijzen nog gaan zakken ivm de 300 serie die uitkomt op of na 16 juni, heeft dat zin, of is dat verloren tijd volgens jullie?

Mijn systeem kan ze beiden kaarten draaien[alleen voeding beter vervangen een cooler master GX550, niet bronze] dat is al vastgestelt door anderen op dit forum.

Dus wat is wijsheid voor mij?, ik wil er gewoon 2 tot 4 jaar de nieuwe spellen mee kunnen spelen, en zoals ik al zei ik ben geen fps, ultra, eiser, gewoon goed kunnen spelen, en kwaliteit is belangrijk, maar ik wil ook niet dat de kaart constant loopt te stressen of max moet draaien, maar eerlijk is eerlijk geld is ook een factor[budget 300 325max, moet ergens een lijn trekken niet?].
bij voorbaat dank voor jullie tijd en moeite.
Peter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• j0rizz
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 07-05-2022
Tomm13 schreef op vrijdag 05 juni 2015 @ 11:27:
*kuch*
Accelero Xtreme 4. De backplate werkt verrassend goed voor het koelen van het PCB en de koeler zelf is wel van een ander formaat dan de Icy Vision. Hij heeft een fan extra en weegt 40 procent meer, al zonder de backplate. Maar je moet er wel de ruimte voor hebben. Hij kost ook 60 euro inc verzendkosten terwijl de Icy Vision 40 euro kost, maar als je de koeler mee kan nemen naar nieuwe kaarten ( en heel vaak kan dat ) dan is het het wel waard. Ik ben in ieder geval een redelijke stiltefanaat dus voor mij was het het waard.
Ik heb ruimte zat en het geld heb ik er ook voor over. Heeft de Accelero ook goede cooling voor de VRM's? Ik kan hier niet echt een goed antwoord vinden en de reviews spreken elkaar tegen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomm13
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 24-07-2024
j0rizz schreef op vrijdag 05 juni 2015 @ 20:45:
[...]

Ik heb ruimte zat en het geld heb ik er ook voor over. Heeft de Accelero ook goede cooling voor de VRM's? Ik kan hier niet echt een goed antwoord vinden en de reviews spreken elkaar tegen...
De backplate lijkt genoeg te zijn voor de R9 290, mits je niet hard gaat overclocken of Furmark speelt. Ik heb heb de Xtreme IV zelf op een HD7950, maar ik had geen ruimte voor de backplate tussen mijn kaart en de CPU koeler. Daarom heb ik de plaat die standaard de VRM's bedekt laten zitten en dat werkt prima. VRMs zijn altijd lastig, ongeacht de kaart. Je kunt altijd een paar kleine heatsinks kopen en die erop zetten.

Soms kan de videokaartkoeler bij een bepaalde fanspeed de GPU makkelijk koelen maar de VRMs niet. Je kunt de fans dan iets hoger zetten zodat er wat meer lucht over VRMs stroomt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kuusj
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 08-09 15:12

Kuusj

Ofwel varken in 't Limburgs

petjax schreef op vrijdag 05 juni 2015 @ 20:14:
hallo ik had wat vragen over de R9280[X] en R9 290[X], ik ben middelmatige gamer[qua tijd dan bedoel ik] die niet echt veel waarde hecht aan grafische schoonheid[hoeft niet haarscherp en/of ultra high te zijn] maar meer aan kwaliteit van de kaart.

Maar he schijnt dat de 290 een hawai chipset[nieuwere?] heeft en de 280nog een tahiti chipset[oud?] , wat dat ook mag wezen, heb er geen verstand van maakt dat nog een groot verschil?

Ik speel alleen fps [bv. bf4, moh en cod] en action[far cry4, splinter cell, hitman] en alleen single player/campains niet on-line.

En ik ben van plan om nog een maand of 2 te wachten, om te kijken of de prijzen nog gaan zakken ivm de 300 serie die uitkomt op of na 16 juni, heeft dat zin, of is dat verloren tijd volgens jullie?

Mijn systeem kan ze beiden kaarten draaien[alleen voeding beter vervangen een cooler master GX550, niet bronze] dat is al vastgestelt door anderen op dit forum.

Dus wat is wijsheid voor mij?, ik wil er gewoon 2 tot 4 jaar de nieuwe spellen mee kunnen spelen, en zoals ik al zei ik ben geen fps, ultra, eiser, gewoon goed kunnen spelen, en kwaliteit is belangrijk, maar ik wil ook niet dat de kaart constant loopt te stressen of max moet draaien, maar eerlijk is eerlijk geld is ook een factor[budget 300 325max, moet ergens een lijn trekken niet?].
bij voorbaat dank voor jullie tijd en moeite.
Peter.
Die 10 dagen kun je toch nog wel wachten of niet? Zeker als je er 3 of 4 jaar mee wil gaan doen.

Buiten dat loopt een kaart als het goed is altijd op zijn max, anders heb je een bottleneck (je CPU kan dan bijvoorbeeld niet snel genoeg gegevens aanleveren).

En hoe bedoel je kwaliteit? Ik neem aan de kwaliteit van de chip aangezien je zegt dat je geen ultra hoeft. Nou ja, maak je geen zorgen, of je nu nVidia of AMD koopt: alles gaat even lang mee.

Ook TahitiXT welke iets ouder is dan de HawaiiXT gaat echt gewoon even lang mee, het is niet alsof kaarten van betere kwaliteit worden als ze nieuwer zijn. Er zijn genoeg kaarten van 20 jaar oud die het nog perfect doen, maak je daar geen zorgen over.

An sich, kun je afhankelijk van je resolutie genoeg hebben aan een 280X. Deze gaat op 1080p nog wel even mee, wil je toch wat meer naar de toekomst kijken zou ik voor de 290 gaan. Maar, wat ik eigenlijk zou doen, is gewoon nog 10 nachtjes slapen en kijken wat AMD gaat doen, dat is namelijk volstrekt onduidelijk (hoe graag de geruchten je ook anders willen laten denken.)

9800X3D - RX 6900XT - Volvo S40 T5 '10 - Kever '74

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phuncz
  • Niet online

Phuncz

Tomm13 schreef op vrijdag 05 juni 2015 @ 21:18:
De backplate lijkt genoeg te zijn voor de R9 290, mits je niet hard gaat overclocken of Furmark speelt. Ik heb heb de Xtreme IV zelf op een HD7950, maar ik had geen ruimte voor de backplate tussen mijn kaart en de CPU koeler. Daarom heb ik de plaat die standaard de VRM's bedekt laten zitten en dat werkt prima. VRMs zijn altijd lastig, ongeacht de kaart. Je kunt altijd een paar kleine heatsinks kopen en die erop zetten.
Ik heb de Xtreme IV ook zonder de achterste heatsink gebruikt en met de Gelid Icy Vision 290 VRM kit de VRM's voorzien van de nodige koeling.

Resultaat:

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/86F2n0r.png

Links is Valley Benchmark, midden is Valley Benchmark met V-sync, rechts is idle 1 min na het draaien van Valley Benchmark. Na langere tijd idle draait alles rond de 40°C of lager en fans op 500rpm.

Fans zijn twee Noctua NF-F12's gekoppeld met een Y-cable en Gelid VGA PWM adapter.

Dit zit in een Ncase M1 van 12 liter volume trouwens:

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/LmrT0Uk.png
Huidige configuratie

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/SoLVfi5.png
Iets andere configuratie; kromme CPU heatsink is door een beugel, by design, is sindsdien verwijderd en staat nu dus recht

[ Voor 5% gewijzigd door Phuncz op 06-06-2015 08:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• petjax
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 04-05-2024
kuusj98 schreef op zaterdag 06 juni 2015 @ 00:50:
[...]

Die 10 dagen kun je toch nog wel wachten of niet? Zeker als je er 3 of 4 jaar mee wil gaan doen.

Buiten dat loopt een kaart als het goed is altijd op zijn max, anders heb je een bottleneck (je CPU kan dan bijvoorbeeld niet snel genoeg gegevens aanleveren).

En hoe bedoel je kwaliteit? Ik neem aan de kwaliteit van de chip aangezien je zegt dat je geen ultra hoeft. Nou ja, maak je geen zorgen, of je nu nVidia of AMD koopt: alles gaat even lang mee.

Ook TahitiXT welke iets ouder is dan de HawaiiXT gaat echt gewoon even lang mee, het is niet alsof kaarten van betere kwaliteit worden als ze nieuwer zijn. Er zijn genoeg kaarten van 20 jaar oud die het nog perfect doen, maak je daar geen zorgen over.

An sich, kun je afhankelijk van je resolutie genoeg hebben aan een 280X. Deze gaat op 1080p nog wel even mee, wil je toch wat meer naar de toekomst kijken zou ik voor de 290 gaan. Maar, wat ik eigenlijk zou doen, is gewoon nog 10 nachtjes slapen en kijken wat AMD gaat doen, dat is namelijk volstrekt onduidelijk (hoe graag de geruchten je ook anders willen laten denken.)
Ok dank je wel, het is ook zo een jungle van kaarten, zo veel keus, zelfs als je je 2 of 3 kaarten heb gevonden waar je tussen wil/kunt kiezen, dan zijn er nog 10 modellen waar je dan tussen kunt kiezen, mijn god een huis kopen is makkelijker lol.

En ik ga zeker tenminste tot 16 juni wachten, die paar weken kunnen misschien nog wat opleveren, of tenminste misschien een antwoord of er kaarten in prijs omlaag gaan, wel de tijd zal het leren niet? lol.
Nogmaals bedankt voor je tijd en moeite.
Peter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flopdoc
Nog even een update over mijn temperatuur ervaringen. Ik heb de R9 290 nu in het hoogst gelegen PCIE slot kunnen doen (verder weg van de voeding). Daarbij is in Furmark de temp 81 gr bij fanspeed van 2360 RPM. De voeding heb ik vervangen door een Corsair RM750 en die blijft ook aardig stil. Ik hoor nog wel wat maar veel minder dan voorheen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fynrd1

fynrd1

Fooled by Randomness

flopdoc schreef op woensdag 10 juni 2015 @ 13:12:
Nog even een update over mijn temperatuur ervaringen. Ik heb de R9 290 nu in het hoogst gelegen PCIE slot kunnen doen (verder weg van de voeding). Daarbij is in Furmark de temp 81 gr bij fanspeed van 2360 RPM. De voeding heb ik vervangen door een Corsair RM750 en die blijft ook aardig stil. Ik hoor nog wel wat maar veel minder dan voorheen.
Kijk hier eens. Furmark is trouwens niet echt aan te raden, aangezien dat nooit in de buurt komt van een real-life situatie. Doe als alternatief eens de Unigine Valley, en laat deze even een uur lopen. Kijk dan wat je gemiddelde temp en fanspeed is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phuncz
  • Niet online

Phuncz

Inderdaad, FurMark is voor weinig zaken nuttig door de onrealistische load. Maar het is makkelijk, je klikt er twee keer op en je GPU gaat vrolijk hitte stoken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flopdoc
fynrd1 schreef op woensdag 10 juni 2015 @ 16:37:
[...]

Kijk hier eens. Furmark is trouwens niet echt aan te raden, aangezien dat nooit in de buurt komt van een real-life situatie. Doe als alternatief eens de Unigine Valley, en laat deze even een uur lopen. Kijk dan wat je gemiddelde temp en fanspeed is.
Zal m zo gaan installeren, thanx.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flopdoc
Unigine Valley een uur laten lopen met Extreme HD settings overigens.

FPS 60.3 Score 2524 GPU temp 82gr en fanspeed 2400 RPM.

En niet vastgelopen.

Ik vind t wel best zo, ik ben er wel tevreden mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• madmaxnl
  • Laatst online: 09-08-2022
Heeft er iemand ervaring met een m-ITX mobo, kast en Fury X. Ik heb namelijk de vraag of de radiator en een tower koeler passen i.s.m. een m-ITX mobo waarbij de radiator achter de fan tower wordt gezet.

De radiator van de Fury X is 65mm dik. De ruimte tussen het midden van een Intel 1150 socket op een m-ITX bord zoals de Gigabyte GA-B85N Phoenix is ongeveer 89mm (gemeten a.d.h.v. verhoudingen en de bekende m-ITX afmeting van 170mm bij 170mm).

Is het dan juist om te concluderen dat alleen een Noctua NH-U12S compatibel is in het door mij geschetste scenario? Een Noctua NH-U12S is overigens zonder fan 45mm dik wat dus zou betekenen dat het net past: (89mm - (45mm/2))=66,5mm dus >65mm.

Een 52mm dikke CPU tower koeler, zoals de Cooler Master Hyper 212 EVO, zou dus voor problemen zorgen?

Volgens Hardware Luxx is de radiator 63mm dik: " What has to be noted is the 155 x 120 x 63 mm (H x W x D) radiator that is connected to the card." In dat geval zou een 52mm dikke CPU tower koeler, in theorie, toch passen. Dit alles mits de de genoemde ruimte tussen het midden van de socket en 120mm mounting aan de achter kant van de kast klopt.

HIS daarentegen specificeert duidelijk dat de radiator 6,5cm dik is.

De vraag samengevat: past een Fury X in een Phanteks Enthoo Evolv ITX kast met Gigabyte GA-B85N Phoenix moederbord, Cooler Master Hyper 212 EVO en/of Noctua NH-U12S koeler?

[ Voor 3% gewijzigd door madmaxnl op 09-07-2015 11:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 11:55

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Ik zit nu al even te zoeken, maar het was ergens in het R9 3xx nieuws bericht dat iemand een lijstje had gemaakt met welke 2xx vergelijkbaar was met de 3xx, maar die kan ik niet meer vinden. Nu ik toch kijk naar een 280X of 290 upgrade (vanaf 270X), wil ik toch de prijzen naast elkaar hebben van de 3xx die daar bij zou horen. Iemand die toevallig dat lijstje nog weet te vinden?

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcop82
  • Niet online
Hier staan ze, met begeleidende uitleg wat er eventueel verschilt: http://anandtech.com/show/9387/amd-radeon-300-series/2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 11:55

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Ah daar kom ik al aardig stuk verder mee, dank je :)

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gatygun
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 08-07 10:23
evilpin0 schreef op woensdag 03 juni 2015 @ 09:22:
Heb inmiddels een Freesync monitor gekocht (lg 29um67). Echter zie ik nog steeds kleine tearing terwijl de framerate tussen de 48-74 ligt. Freesync werkt naar mijn inzicht dus helaas niet vlekkeloos op het moment, beetje teleurstellend.
Heb je wel freesync aan staan? en gebruik je wel een videokaart die freesync ondersteunt? Gebruik ook een DP kabel aangezien het met de andere kabels niet zal werken.

Tevens hoe bevalt de MS / ghosting op het scherm?. Zit erover na te denken om er eentje op te pikken aangezien het de goedkoopste freesync monitor is op 21:9 basis, maar geen idee of het scherm goed te gebruiken is voor shooters.

[ Voor 10% gewijzigd door Gatygun op 09-07-2015 20:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikt
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 11:37

ikt

R9 390 vertoont kuren. Overklokken wilt niet goed gaan op geen enkele instelling, zelfs de officiële MSI Gaming APP gebruikt i.p.v. Afterburner (voltage omhoog krikken voor stabiliteit) maar het wilt niet baten, krijg vastlopers/zwart scherm zelfs bij geen OC. ;(

Hopen dat RMA resulteert in een beter gebinde kaart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evilpin0
Gatygun schreef op donderdag 09 juli 2015 @ 20:24:
[...]

Heb je wel freesync aan staan? en gebruik je wel een videokaart die freesync ondersteunt? Gebruik ook een DP kabel aangezien het met de andere kabels niet zal werken.

Tevens hoe bevalt de MS / ghosting op het scherm?. Zit erover na te denken om er eentje op te pikken aangezien het de goedkoopste freesync monitor is op 21:9 basis, maar geen idee of het scherm goed te gebruiken is voor shooters.
De tearing is niet verklaar bij, als ik de FPS cap op 70 zit er een soort tearing randje helemaal aan de onderkant van het scherm, wat totaal niet opvalt en dus prima is voor mij. Als ik de FPS hoger cap gaat de tearing plek omhoog.

Dus bij 70 fps zit de tearing streep helemaal aan de onderkant van het scherm, bij 74 FPS zit de tearing op ongeveer 35% verticale hoogte (niet eens in het midden dus, en valt hier ook al weinig op).

Misschien dat het een driver bug is en later wordt opgelost. Ik speel nu alle shooters iig op 70 FPS en zie dan geen tearing.

Scherm is heerlijk echt waar, kom van een 60 hz scherm en de combinatie 75hz + freesync is echt heel goed. input lag merk ik niks, om er ff aan battle logje bij te pakken : http://battlelog.battlefi...57662395688768/355271289/ :P

Er is wel lichte ghosting op het scherm maar echt zeer weinig, en ik zou dit zelf niet eens als minpunt noemen. Je ziet het alleen als je erop let als je het beeld zeer snel beweegt.

Kleuren zijn zeer goed op het scherm en de extra beeld ruimte maakt dit scherm perfect voor shooters, je krijgt er als ware een stel oog kleppen bij waardoor je meer ziet en je dus echt een voordeel hebt met deze ratio.

Kan niks anders dan dit scherm aanraden, als je van plan bent AMD te blijven gebruiken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gatygun
evilpin0 schreef op vrijdag 10 juli 2015 @ 10:10:
[...]

De tearing is niet verklaar bij, als ik de FPS cap op 70 zit er een soort tearing randje helemaal aan de onderkant van het scherm, wat totaal niet opvalt en dus prima is voor mij. Als ik de FPS hoger cap gaat de tearing plek omhoog.

Dus bij 70 fps zit de tearing streep helemaal aan de onderkant van het scherm, bij 74 FPS zit de tearing op ongeveer 35% verticale hoogte (niet eens in het midden dus, en valt hier ook al weinig op).

Misschien dat het een driver bug is en later wordt opgelost. Ik speel nu alle shooters iig op 70 FPS en zie dan geen tearing.

Scherm is heerlijk echt waar, kom van een 60 hz scherm en de combinatie 75hz + freesync is echt heel goed. input lag merk ik niks, om er ff aan battle logje bij te pakken : http://battlelog.battlefi...57662395688768/355271289/ :P

Er is wel lichte ghosting op het scherm maar echt zeer weinig, en ik zou dit zelf niet eens als minpunt noemen. Je ziet het alleen als je erop let als je het beeld zeer snel beweegt.

Kleuren zijn zeer goed op het scherm en de extra beeld ruimte maakt dit scherm perfect voor shooters, je krijgt er als ware een stel oog kleppen bij waardoor je meer ziet en je dus echt een voordeel hebt met deze ratio.

Kan niks anders dan dit scherm aanraden, als je van plan bent AMD te blijven gebruiken
Bedankt voor je reactie, ik zit nu wel erg te twijfelen dan.

Top dat je bf4 er eventjes bij haalt aangezien ik veel bf3 speel en op dit moment ook zit te kijken of ik bf4 ga aanschaffen aangezien hij maar 13 euro kost op het moment.

Echter enige probleem is de 48 hz minimum, wat toch wel een probleem vormt hierzo in nieuwere games. Ik heb zelf een 290 en mijn cpu 870@4ghz gaat gewoon geen crossfire 290 vooruit duwen zonder stevig te bottlenecken, dus om de 48 fps te halen als minimum in spellen dan moet je toch wel gaan denken aan 70 fps in games. Aangezien sommige spellen enorme fps dips krijgen wordt dit nog een ware strijd.

Echter is de resolutie van het scherm nog wel te pushen wat bij een 1440p scherm toch al zwaar tegen begint te vallen, en is het scherm nog betaalbaar.

Echter heb ik nu een 21,5 inch, 5ms , tn + 60 hz scherm, dus ik ga er in iedergeval op vooruit al zonder freesync.

Trouwens nog een andere vraag, voor freesync and adaptive sync 1.2a, wat voor kabel gebruik je? een 1.2 kabel aangezien nergens 1,2a kabels te vinden zijn.

Nu nog uitzoeken hoe het met pixel garanties zit en waar ik hem het best kan kopen.

Thanks.

[ Voor 3% gewijzigd door Gatygun op 10-07-2015 10:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tennisbal
Ik heb een 290. Bijna sommige spellen, zoals bijvoorbeeld dirt rally is de vegetation enorm lelijk (speel ultra)

Het lijken een soort punten die een groter vierkant vormen. Geen gezicht. Schijn een amd probleem te zijn heeft iemand een oplossing?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikt

ikt

VSR of MSAA toepassen helpt een beetje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evilpin0
Gatygun schreef op vrijdag 10 juli 2015 @ 10:37:
[...]

Bedankt voor je reactie, ik zit nu wel erg te twijfelen dan.

Thanks.
48hz freesync minimum is voor mij geen probleem, heb ook een 290 (maar dan met 4770k) en fps drops onder de 48 komen niet veel voor. Als het gebeurt merk je wel direct dat er stottering ontstaat en de beeld opbouw veel minder soepel is. Nu met 60hz spelen zonder freesync ervaar ik inmiddels niet meer als soepel :D Zoals ik al zei die 75 hz + freesync is echt een gouden combinatie, misschien dat het beeld zo subjectief als 100 hz aanvoelt.

Kabels, geen id wat ik gebruik. Had er een nieuwe DP kabel bij besteld.

Je kunt hem gewoon online kopen en hem binnen 14 dagen zonder rede van opgaaf terug sturen, dode pixels garantie valt gewoon onder koop op afstand wet.

[ Voor 16% gewijzigd door evilpin0 op 10-07-2015 13:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phuncz
  • Niet online

Phuncz

http://www.anandtech.com/...iew-feat-sapphire-asus/17

De Sapphire Fury Tri-X lijkt een heel goede keuze te zijn:

Afbeeldingslocatie: http://images.anandtech.com/graphs/graph9421/75696.png

Afbeeldingslocatie: http://images.anandtech.com/graphs/graph9421/75699.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gatygun
evilpin0 schreef op vrijdag 10 juli 2015 @ 13:40:
[...]

48hz freesync minimum is voor mij geen probleem, heb ook een 290 (maar dan met 4770k) en fps drops onder de 48 komen niet veel voor. Als het gebeurt merk je wel direct dat er stottering ontstaat en de beeld opbouw veel minder soepel is. Nu met 60hz spelen zonder freesync ervaar ik inmiddels niet meer als soepel :D Zoals ik al zei die 75 hz + freesync is echt een gouden combinatie, misschien dat het beeld zo subjectief als 100 hz aanvoelt.

Kabels, geen id wat ik gebruik. Had er een nieuwe DP kabel bij besteld.

Je kunt hem gewoon online kopen en hem binnen 14 dagen zonder rede van opgaaf terug sturen, dode pixels garantie valt gewoon onder koop op afstand wet.
Ah super bedankt, zal er eentje oppikken.

Zit nu een tijdje bf4 te spelen en op 135% resolutie scaling + ultra settings, zakt de fps nauwelijks onder de 48, echt heel zelden ( zavod 311 op high zit die ook op 60+ fps ten alle tijden ). Dus het zal wel goed te doen zijn met hier en daar wat settings naar beneden halen.

[ Voor 20% gewijzigd door Gatygun op 11-07-2015 15:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evilpin0
Gatygun schreef op zaterdag 11 juli 2015 @ 14:48:
[...]

Ah super bedankt, zal er eentje oppikken.

Zit nu een tijdje bf4 te spelen en op 135% resolutie scaling + ultra settings, zakt de fps nauwelijks onder de 48, echt heel zelden ( zavod 311 op high zit die ook op 60+ fps ten alle tijden ). Dus het zal wel goed te doen zijn met hier en daar wat settings naar beneden halen.
Ja je settings zul je wel iets naar beneden willen zetten. Ik draaide ook ongeveer die settings. Maar nu met res scale op 100% en wat dingen op high ipv ultra.

Met dit scherm wil je juist 70-75 fps, dat speelt lekkerder dan 60 fps

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gatygun
evilpin0 schreef op maandag 13 juli 2015 @ 08:50:
[...]

Ja je settings zul je wel iets naar beneden willen zetten. Ik draaide ook ongeveer die settings. Maar nu met res scale op 100% en wat dingen op high ipv ultra.

Met dit scherm wil je juist 70-75 fps, dat speelt lekkerder dan 60 fps
Ik heb wat meer tests gedaan met mijn huidige setup en ben tot de conclusie gekomen dat ik bij een resolutie van 1080p toch wel minimaal 4x msaa wil gaan gebruiken, en in spellen die het toestaan zoals bf4 iets wat meer scaling erop gooien.

Echter zal mijn 290 dat niet gaan trekken aangezien die nu al moeite met 1080p heeft en een stabiele 60 fps, dan wordt 2560x1080p + 4x msaa en een stabiele 60 fps laat staan 75 fps een hele uitdaging, Helemaal als je er nog is 135% scaling erop gooit.

Andere meer recentere spellen zoals the witcher 3 zal het toch echter ook lastig zijn om op high/ultra zonder hairworks een minimum van 48 te halen op de resolutie met aardig wat filtering erop en een average van 75 fps, laat staan meer taxerende spellen die eraan komen.

Een ander 21:9 scherm met freesync/gsync is er niet, of kosten vele malen duren en moeten nog uitkomen. Dus dat is geen optie. Dit moet hem dan toch wel worden.

Ik heb dus maar gekeken naar een upgrade voor mijn videokaart, maar een 290/390x zijn nauwelijks sneller en fury x is gewoon te duur en presteert nu ook niet bepaald goed voor de prijs die ze ervoor vragen.

De 15,7 driver die net uitgekomen is zorgt ervoor dat crossfire en freesync ondersteunt wordt, wat ervoor niet het geval was en dus crossfire als optie neerzet.

Aangezien ik net mijn moederbord geupgrade heb en deze sli/crossfire ondersteunt is dat een optie ( wel pci-e 2.0 8/8 dan, maar dat is geen probleem zo te zien ).

Eventjes wat benchmarks bekeken, en de tweede 290 die ik ernaast zou kunnen zetten geeft echt een enorme boost, crossfire doet het behoorlijk goed en verdubbelt zelfs de fps x2 in battlefield 4, wat het boven een titan x / 980 ti / fury x op performance gooit. Het wachten op profielen kan ik wel mee leven.

Eventjes rond gekeken maar de kaart kost nog steeds erg duur nieuw, dus ik heb contact gevonden met een mede tweaker die dezelfde kaart heb als ik ( 290 tri-x ) en wil de kaart volgende week weg doen. Waarschijnlijk pik ik die dan eerst maar is eventjes op en kijk of ik het werkend krijg met mijn 5 jaar oude i7 870 en 7 jaar oude voeding :P.

Dit lost het hele probleem op van extra pixels en filtering aangezien de tweede kaart dat compleet weghaalt als taxatie van mijn eerste kaart en het de 48 fps goed haalbaar maakt.

Ik moet dan wel iets langer dan nog wachten op het scherm, maar ik heb al een 3dclub 1,2 dp kabel besteld van 30 euro :P ( aangezien sommige mensen last hebben van freesync problemen met goedkopere kabels, doe ik het gelijk maar goed :P ).

Nu moet ik alleen nog eventjes iets langer wachten ( aka sparen ) voor het scherm, maar dan heb ik het ook gelijk goed voor elkaar inplaats van dat ik mijn haren uit mijn hoofd trek omdat het allemaal net niet is :P.

Enige probleem is dat mijn oude cpu de tweede gpu wel is kan bottlenecken, maar hogere resoluties en meer filtering ( meer taxatie op gpu niveau ) moet dat geen probleem geven lijkt mij zo :P.

Ik kan in ieder geval niet wachten :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikt

ikt

Waarom wil je MSAA bovenop een hogere resolutie? MSAA is een goedkope omweg t.o.v. FSAA wat vroeger toch teveel bleek voor hardware van die tijd. Nu is FSAA teruggekomen in vorm van DSR/VSR vanuit de driver zelf, en je gooit er nog eens MSAA op. Ik zou zeggen, speel lekker op 1800p/4K gedownscaled naar je 2560x1080 scherm ;)

Overigens moet je wel opletten dat je frametijden niet teveel omhooggaan door Crossfire te gebruiken. Zijn de meeste CF problemen de wereld uit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evilpin0
ikt schreef op dinsdag 14 juli 2015 @ 23:56:
Ik zou zeggen, speel lekker op 1800p/4K gedownscaled naar je 2560x1080 scherm ;)
Kan niet VSR werkt alleen met 16:9 resoluties. Als je een 21:9 scherm koopt heb je nu geen VRS meer, misschien in de toekomst.

Pagina: 1 ... 33 34 Laatste