R9 290 Kaarten met problemen in eerste PCI-E slot

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HugoBoss1985
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 22:36
Sinds de aanschaf van mijn Asus R9 290, 6 maanden geleden, heb ik zwarte schermen.
Lastig RMA te sturen, vond ik, omdat het probleem zich willekeurig voordeed.
Soms in het menu van een spel, soms tijdens het gamen.
Dan een aantal dagen niet, dan weer meerdere keren binnen een uur.

Met het zwarte scherm kan ik taakbeheer opstarten (Na het drukken op "taakbeheer" duurt het even...) en het spel in kwestie beëindigen.
Alles wat ik hierna met mijn pc doe, gaat veel trager, ook het opstarten van spellen.
Hierna zie ik HWinfo64 bits dat mijn GPU op 100% blijft werken, terwijl er geen 3d toepassing meer draait.
Dat lijkt dus een gevolg van de crash met het zwarte scherm.
Het herstarten van de computer maak dat weer normaal.

Mijn kaart gaf op een gegeven moment beeldfouten, en dat was wel een goede rede voor RMA.
Nu heb ik een gloednieuwe kaart teruggekregen.
En ik heb nog steeds willekeurige zwarte schermen.

Tijdens de RMA periode ben ik gaan testen met andere kaarten, in het eerste en tweede PCI-E slot.

Voor de goede orde: ik heb getest met meerdere voedingen, drivers, Windows 7 her installeren, etc. (Nieuwste bios in het moederbord.)
Ook memtest 86+ vind geen geheugenfouten.

Een GT630 (PCI-E x8 fysiek) werkt prima, en ook een HD6450. (Deze kaarten trekken waarschijnlijk wél minder "juice" uit het PCI-E slot.)

Ik heb ook een Asus R9 290 van iemand anders (Zelfde kaart als ik had/nu heb) getest in het eerste PCI-E slot.
Deze kaart geeft ook zwarte schermen op mijn pc, maar altijd binnen een minuut na het opstarten van het spel...
Met die kaart in mijn pc is dus in alle redelijkheid niets te beginnen.
Het vreemde is dat die kaart 100% stabiel (en zonder zwarte schermen) werkt in een wat oudere pc (Ook met PCI-E 3.0 slot) Hierbij moet ik vermelden dat de kaart in die pc last heeft van een cpu bottleneck en dus minder hard kan werken dan in mijn pc met i5 4670k.
Dus óók in dat geval trekt de kaart waarschijnlijk minder stroom.

Samenvattend:

In het primaire slot: R9 290 nummer 1 (mijn kaart); willekeurige zwarte schermen, R9 290 nummer 2; altijd binnen een minuut zwarte schermen.

Ik vind het dus vreemd dat 2 kaarten verschillende problemen geven in hetzelfde PCI-E 3.0 slot.
Ze werken dus perfect in een andere pc, in een PCI-E 3.0 slot.
Wat misschien nog vreemder is, ze werken prima in mijn tweede PCI-E slot (X16 fysiek, X4 bandbreedte.)
In dat slot werken de kaarten minder hard i.v.m. de bandbreedte, en verbruiken ze dus minder stroom.

Omdat er zoveel verhalen over zwarte schermen met R9 290 kaarten te vinden zijn, ging ik er vanuit dat dit aan mijn videokaart lag.
Nu vermoed ik eerder het moederbord of misschien wel de cpu.
Maar... hoe ga ik dit met een RMA oplossen, immers werken een GT 630 en HD6450 wél goed?
De R9 290 videokaarten zijn ergens anders gekocht dan mijn moederbord en cpu.
Als het moederbord goed werkt met een testkaart, dan zal de winkel hem als "niet defect" retour sturen...

Wat denken jullie over dit probleem?

[ Voor 5% gewijzigd door HugoBoss1985 op 25-05-2015 11:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maks
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 10-09 16:59
Ik heb hetzelfde probleem gehad (alleen dan met een 2e hands kaart), eerst een R9 290x die ook last had van black-screening (dit was in de begin tijd wel een hw probleem op de kaart begreep ik op internet, maar komt nu bijna niet meer voor omdat al deze kaarten al lang ge-RMA'd zijn).

Bij mij was het uiteindelijk toch de voeding, ik had een Cooler Master Real Power M620 (620 watt). Toen ik bij een andere Tweaker kon testen met een 1000 Watt Seasonic voeding werkte de kaart wel goed. Ik heb nu een wat lower-end 800 watt Corsair voeding en geen last meer van black screens.

Aan je signature zie ik dat je een 650 watt voeding hebt, dat zou in principe genoeg moeten zijn. Maar misschien gaat het in combinatie met de overclock fout? Ik heb ook nog eens een WC setup dus voor mij was het echt op het randje sowieso.

Ik had er trouwens geen last van in veilige modus, alleen wanneer de drivers geladen waren (ging dus fout bij hw acceleratie in Windows). Ik las dat je al verschillende voedingen hebt geprobeerd maar misschien heb je er toch iets aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HugoBoss1985
Bedankt voor je reactie.

Wanneer deden de zwarte schermen zich bij jou voor?
In de veilige modus testen is moeilijk vergelijken, omdat ik alleen last heb van zwarte schermen in games.

Ik heb zelfs getest met een speciale multimeter, vastgezet op de stroomkabel van een pc (kabel blank gemaakt en bevestigd op de juiste draden.) en het max verbruik was 420 watt in BF4. (Met cpu OC.)
Dus dan zou het aan de ampères moeten liggen, de voltages waren binnen normale waarden.
Om zeker te zijn had ik ook getest met een Coolermaster B700 voeding.
Dat veranderde dus niets.
Met beide voedingen werkt het dus wel goed zolang de kaarten in het tweede PCI-E slot zitten.
Eerlijk gezegd heb ik een nieuwe voeding wél overwogen, maar ik geloof nu niet dat dit het probleem is.
Die B700 voeding zit normaal in de pc waar de andere R9 290 in zit... 100% stabiel.
Mijn cpu OC aan of uit veranderd overigens niets.

[ Voor 7% gewijzigd door HugoBoss1985 op 25-05-2015 11:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rikadoo
  • Registratie: Oktober 2007
  • Niet online
Heb je de laatste bios in je moederbord?

http://www.msi.com/support/mb/Z87-G43.html#down-bios

Ik zie dat er veel compatibliteits updates zijn voor verschillende onderdelen. Wellicht dat dit nog helpt?

Is simpel, BIOS op een USB zetten booten naar de BIOS en dan via m-flash de file laden deze word automatisch gevonden op je USB.

EDIT: nvm eroverheen gelezen, laatste bios zit er al in... 8)7

[ Voor 8% gewijzigd door rikadoo op 25-05-2015 12:17 ]

AMD Ryzen 7 5900x | Custom WC | ASUS ROG Strix X570-E Gaming | 32GB Corsair DDR4-3600MHz | Samsung 970 nvme 1TB | Samsung 860 EVO 2TB | AMD RX 6900XT 16GB | 1x Asus RoG XG27AQDMG | 1x LG UltraGear 27GL850

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HugoBoss1985
rikadoo schreef op maandag 25 mei 2015 @ 12:17:
Heb je de laatste bios in je moederbord?

http://www.msi.com/support/mb/Z87-G43.html#down-bios

Ik zie dat er veel compatibliteits updates zijn voor verschillende onderdelen. Wellicht dat dit nog helpt?

Is simpel, BIOS op een USB zetten booten naar de BIOS en dan via m-flash de file laden deze word automatisch gevonden op je USB.

EDIT: nvm eroverheen gelezen, laatste bios zit er al in... 8)7
:) toch bedankt voor het meedenken.

Het is ook zo'n verhaal, en veel info door elkaar :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SAiN ONeZ
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 00:03

SAiN ONeZ

Ⅎnll-Ԁɹooɟǝp Ⅎool

Je interne geheugen draait op een hele hoge snelheid, heb je die wel eens teruggeschroeft, of door het bios op auto laten bepalen? Ook zou je je cpu eens uit het socket kunnen halen, om te kijken of er mogelijk wat pinnen scheef staan.

[ Voor 28% gewijzigd door SAiN ONeZ op 25-05-2015 12:44 ]

N47h4N|The secret to creativity is knowing how to hide your sources| Dyslexic atheists don't believe in doG! | ˙ʞuɐlq ʇɟǝl ʎllɐuoᴉʇuǝʇuᴉ sɐʍ ǝɔɐds sᴉɥ┴ ®

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rickkamminga
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 04-02 12:43
Mijn (opgeloste) probleem klinkt heel vergelijkbaar. Mijn beeld wordt zwart als ik een monitor aan sluit terwijl de pc aan staat. In mijn geval betreft het een DK2. Hard reset is de enige oplossing.

Wat voor mij de oplossing was, was het aanpassen van mijn kabels. Ik gebruikte per kaart (twee 290x in crossfire) een enkele kabel met twee connectors. Blijkbaar was dit teveel gevraagd, want nu ik twee kabels per kaart gebruik, is het probleem opgelost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HugoBoss1985
@ Sain ONeZ

W.b.t het geheugen; ja dit had ik al eens geprobeerd. (Bios defaults.)
Over de cpu uit de socket halen; dat vind ik toch iets teveel werk en het lijkt me onwaarschijnlijk.
Met andere kaarten werkt het systeem goed, ook Prime95 werkt goed op stock en met (stabiele) overklok op de cpu.

@ Rickkamminga

Dat is het meest voorkomende probleem met deze videokaarten. (Anders dan mijn probleem.)
Het omruilen van de kabels had ik ook geprobeerd en beide voedingen hebben 2 aparte (B700 zelfs 4 meen ik) PCI-E kabels.

Het is meer een "crash" dan het wegvallen van het beeld...
Eigenlijk loopt het speel eerst vast (freeze), waarna het geluid in eerste instantie doorgaat en daarna pas wordt het beeld zwart.
Ctrl+alt+del is dan de enige mogelijkheid om weer iets op het beeld te zien.

[ Voor 4% gewijzigd door HugoBoss1985 op 25-05-2015 13:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Firedre
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 10-09 19:00
Lastig verhaal, enige wat mij opvalt zijn 2 discutabele voedingen:
LC power 650 en Cooler master B700

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maks
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 10-09 16:59
HugoBoss1985 schreef op maandag 25 mei 2015 @ 11:39:
Bedankt voor je reactie.

Wanneer deden de zwarte schermen zich bij jou voor?
In de veilige modus testen is moeilijk vergelijken, omdat ik alleen last heb van zwarte schermen in games.

Ik heb zelfs getest met een speciale multimeter, vastgezet op de stroomkabel van een pc (kabel blank gemaakt en bevestigd op de juiste draden.) en het max verbruik was 420 watt in BF4. (Met cpu OC.)
Dus dan zou het aan de ampères moeten liggen, de voltages waren binnen normale waarden.
Ik had black screens in Windows met drivers (willekeurige momenten), ik kon niet eens in-game komen, hooguit de menu's.

Het is echt moeilijk te zeggen wat er precies aan de hand is, ik zou sowieso een A-merk voeding nog proberen als je die mogelijkheid hebt (desnoods een voeding alleen aan je videokaart hangen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HugoBoss1985
Maks schreef op maandag 25 mei 2015 @ 16:59:
[...]

Ik had black screens in Windows met drivers (willekeurige momenten), ik kon niet eens in-game komen, hooguit de menu's.

Het is echt moeilijk te zeggen wat er precies aan de hand is, ik zou sowieso een A-merk voeding nog proberen als je die mogelijkheid hebt (desnoods een voeding alleen aan je videokaart hangen).
Met één van die kaarten heb ik dus ook dat hij zelfs al in de menu's of minder dan een minuut ingame vastloopt.
Wat die kaart betreft dus exact hetzelfde als wat jij omschrijft.

Met de andere kaar vandaag al weer uren gegamed... niks aan de hand tot nu toe.

Eigenlijk is mijn voeding toch wel aan vervanging toe, gezien zijn leeftijd.
Ik dacht dat ik de voeding uitgesloten had, door met 2 voedingen van 600+ watt te testen...

Is dit dan een alternatief? (Nog meer wattage en ampères dan de B700...)

pricewatch: Cooler Master GM G750M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het schijnt dat een 290x inderdaad meer stroom trekken kan uit het PCI-express slot dan technisch allemaal toegestaan is. Je moet dan ook een voeding hebben die het moederbord op de juiste manier van stroom voorziet met o.a 12V Molex stekker(s) (als die er nog zijn) en de gebruikelijke 4 PINS CPU-stekker (8 pins is beter).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HugoBoss1985
Verwijderd schreef op maandag 25 mei 2015 @ 17:08:
Het schijnt dat een 290x inderdaad meer stroom trekken kan uit het PCI-express slot dan technisch allemaal toegestaan is. Je moet dan ook een voeding hebben die het moederbord op de juiste manier van stroom voorziet met o.a 12V Molex stekker(s) (als die er nog zijn) en de gebruikelijke 4 PINS CPU-stekker (8 pins is beter).
Dat is allemaal op de juiste wijze aangesloten.

Het feit dat hij meer stroom uit het slot kan trekken zou verklaren waarom de simpele GT630 en HD6450 wél goed werken.

Kun jij verklaren dat de R9 290's allebei zo verschillend "werken" in dezelfde pc, in hetzelfde slot?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik weet alleen, dat het in de overklokkers-scene nog wel eens voorkomt dat ATX-connectoren sporen van verbranding laten zien omdat het PCI-express slot meer dan 75W aan stroom trekt onder de Radeon kaarten.

Let wel ; bij extreem verbruik. Dus kaarten waar een enorm verbruik + hoge kloksnelheid voor tegenover staat. Slecht ontworpen moederborden of bijv waarop bezuinigd is (zoveel mogelijk via ATX stekker laten verlopen, of een 4 PINS CPU header ipv 8 PINS voor zowel CPU als PCI-e) zijn enkele voorbeelden hiervan.

Het belangrijkste aan een voeding moet het zijn van leveren van stroom op voornamelijk de 12V rail. Al heb je meerdere 'rails' die elk bijv 15 a 20Ampere leveren, dan is dat in de regel vaak al in orde. Als je op specifiek het eerste slot problemen ermee krijgt en niet het tweede slot, dan zou ik kijken naar het ontwerp van je moederbord. Blijkbaar kan je kaart wel draaien in het tweede slot zonder problemen, en denk ik toch dat het eerste slot power deelt met bijvoorbeeld je CPU.

Je hebt PCI-express boosters, die simpelweg een extra kabeltje toevoegen en zodoende meer 'stroom' kunnen leveren zonder dat je CPU of PCI-express bus met een karig ontwerp overbelast wordt:

Afbeeldingslocatie: http://www.techpowerup.com/img/10-12-22/120a.jpg

Je zou zoiets kunnen proberen, die dingen kosten niets via ebay, en prik je rechtstreeks onder het eerste PCI-express slot. Ze voegen geen extra volts toe, maar wel de mogelijkheid om meer wattage te kunnen gebruiken dan de toegestane 75W. Zo'n kabeltje levert theoretisch 12x12V = 144W toe aan je PCI-express bus. Meer dan genoeg lijkt mij om toch de kaart in het eerste slot te kunnen draaien.

Wat ook zou kunnen is dat je een voeding hebt met meerdere rails, maar de videokaart juist aansluit op een rail die al belast is door bijv de CPU of iets anders. Wissel dus eens van PCI-express kabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HugoBoss1985
Verwijderd schreef op maandag 25 mei 2015 @ 18:11:
Ik weet alleen, dat het in de overklokkers-scene nog wel eens voorkomt dat ATX-connectoren sporen van verbranding laten zien omdat het PCI-express slot meer dan 75W aan stroom trekt onder de Radeon kaarten.

Let wel ; bij extreem verbruik. Dus kaarten waar een enorm verbruik + hoge kloksnelheid voor tegenover staat. Slecht ontworpen moederborden of bijv waarop bezuinigd is (zoveel mogelijk via ATX stekker laten verlopen, of een 4 PINS CPU header ipv 8 PINS voor zowel CPU als PCI-e) zijn enkele voorbeelden hiervan.

Het belangrijkste aan een voeding moet het zijn van leveren van stroom op voornamelijk de 12V rail. Al heb je meerdere 'rails' die elk bijv 15 a 20Ampere leveren, dan is dat in de regel vaak al in orde. Als je op specifiek het eerste slot problemen ermee krijgt en niet het tweede slot, dan zou ik kijken naar het ontwerp van je moederbord. Blijkbaar kan je kaart wel draaien in het tweede slot zonder problemen, en denk ik toch dat het eerste slot power deelt met bijvoorbeeld je CPU.

Je hebt PCI-express boosters, die simpelweg een extra kabeltje toevoegen en zodoende meer 'stroom' kunnen leveren zonder dat je CPU of PCI-express bus met een karig ontwerp overbelast wordt:

[afbeelding]

Je zou zoiets kunnen proberen, die dingen kosten niets via ebay, en prik je rechtstreeks onder het eerste PCI-express slot. Ze voegen geen extra volts toe, maar wel de mogelijkheid om meer wattage te kunnen gebruiken dan de toegestane 75W. Zo'n kabeltje levert theoretisch 12x12V = 144W toe aan je PCI-express bus. Meer dan genoeg lijkt mij om toch de kaart in het eerste slot te kunnen draaien.

Wat ook zou kunnen is dat je een voeding hebt met meerdere rails, maar de videokaart juist aansluit op een rail die al belast is door bijv de CPU of iets anders. Wissel dus eens van PCI-express kabel.
Bedankt voor je interessante en informatieve reactie.

Een ander voorbeeld is schade aan de 8 pins stekker (of moederbord) bij het gebruik van enkel een 4 pins stekker.

Het feit dat die R9 290 kaarten (Dit is ook nog een "OC" en deze gebruikt schijnbaar meer dan een R9 290X.) meer stroom uit het slot kunnen halen dan 75w, lees je hier en daar wel.
Jouw info over de PCI-E bus, en dat de het eerste slot stroom deelt met de cpu... dat was mij totaal onbekend.
Dat je een PCI-E bus/slot meer stroom kan geven wist ik ook niet. :P
Voor dat geld van zo'n booster vind ik het leuk om eens te proberen, dus ik ga er gelijk een bestellen.
Wie weet werkt je magische bol goed en heb je het probleem gevonden. :)

Had AMD niet beter 2x 8 pins stekkers op de R9 series kunnen zetten ipv 1x6 en 1x8?

Toch grappig, ik had ooit een Socket 939 sli board met een molex stekker boven het PCI-E slot.
http://nl.hardware.info/p...asus-a8n-sli-deluxe/fotos
Doet die stekker hetzelfde als de EVGA PCI-E power booster, van jouw plaatje?

Mijn moederbord (MSI Z87 G43) zou ik niet als "budget" omschrijven, maar het is ook geen "gaming" series bord.
Ik had express een bord gekocht met heatsinks op de cpu mosfets, en met redelijke fasen stroomaanvoer voor de cpu...

Toch blijf ik het vreemd vinden dat 1 kaart al in het menu van een spel vastloopt en dat de ander soms dagen werkt zonder problemen.

Na de problemen i.c.m. de R9 290 twijfelde ik al om zo'n Z97 gaming series bord te kopen.
Als zo'n booster het probleem oplost dan zou dat wel een gave "tweaker" oplossing zijn.
Maar misschien dat ik dan toch maar een beter moederbord koop, om op safe te spelen.

Daarom heb ik heb nog een interessante vraag voor je.
Als het inderdaad het door jouw aangegeven probleem is, zou dat dan mijn vorige R9 290 kaart gesloopt kunnen hebben?

Waar moet ik op letten als ik een nieuw moederbord koop?

[ Voor 11% gewijzigd door HugoBoss1985 op 25-05-2015 21:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De 12V molex was inderdaad op het moederbord geprikt voor het voorzien van stroom op de PCI-express bus en bijv extra FAN-headers. Deze had aan 1x 12V meer dan voldoende. Vroeger werden moederborden nog gemaakt met 4x CPU / 1x PCI-E molex. Tegenwoordig worden die samengegooid / gedeeld, dus het kan kloppen dat als het ontwerp van je moederbord 'karig' is er problemen kunnen komen zodra je 'out of spec' hardware gebruikt.

AMD staat er bekend om nogal out of spec hardware te gebruiken, dat net boven de PCI-express limitatie uit zou komen. Een OC-model is vaak een luttele paar Mhz'en sneller en zal echt geen tientallen extra's watts verbruiken.

Als je goed oplet is een 8 Pins identiek aan 6 Pins alleen is het verschil dat je bij de 8 Pins 2 extra massa draadjes hebt. De keuze om voor 1x8 en 1x6 te gaan ipv 2x8 zit dan ook een reden achter.

Als zo'n booster dat oplost dan klopt het wat ik schrijf. Dan trekt je radeon meer stroom uit de PCI-express voorziening dan de toegestane (of opgegeven) 75W. En dat kan jouw bord net niet trekken. Gebruik van een andere voeding kan verklaren dat deze per lijn meer stroom leveren kan.

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 25-05-2015 22:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HugoBoss1985
Een nieuwe voeding heeft het probleem niet verholpen in ieder geval.
Ik heb nu een Coolermaster GM G750M gekocht.

Het is nu even afwachten todat de PCI-E booster van EVGA geleverd wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rollo450
  • Registratie: December 2012
  • Niet online
Ik heb exact hetzelfde gehad en het is me na weken proberen afgelopen weekend eindelijk gelukt om het werkend te krijgen. Ik reageerde net toevallig op een topic van iemand anders met onderstaand bericht.

Dit (onderstaande 3 stappen) is in grote lijnen wat ik heb gedaan. Ook heb ik in MSI AB de optie "force constant voltage" en "disable ULPS" aangevinkt.

Het beste is om even te kijken met GPU-Z wat je memoryclock doet als het spel vastloopt en je taakbeheer moet starten (zorg ook dat gpu-z de sensor waardes naar een logfile schrijft zodat je bij een directe crash de data nog hebt). Ik durf bijna met zekerheid te zeggen dat ook jou geheugen dan op 150MHz staat.

Ik zal deze pagina bookmarken en je kan ook altijd een pb sturen ;)

Succes!
Ik heb nagenoeg dezelfde crashes gehad maar dan met een radeon r9 290. (Kaart staat erom bekend dat deze de pc vaak laat crashen, zowel onder load als in idle. Wel heb ik bijna hetzelfde moederbord, namelijk de GIGABYTE Z97X gaming 5!

Wat ik heb gedaan en wat het voor mij tot nu toe opgelost heeft is het volgende:

1. Voltage op de processor (i5-4690k) iets omhoog gezet (in mijn geval 0,03V hoger)
2. Voltage op DDR geheugen verhoogd van 1,35V (standaard) naar 1,5V
3. Kloksnelheden videokaart vastgezet bij opstarten pc van 947/1250MHz naar 1000/1300MHz & power limit naar +50 en Core voltage naar +100

Bij punt 3. zag ik namelijk dat de geheugensnelheid van de videokaart soms bij het opstarten van windows of het opstarten van een game bleef hangen op slechts 150MHz zodat ik een zwart scherm kreeg en dat de pc vaak meteen daarna opnieuw ging opstarten. Voor zwaardere games draait de videokaart op 1180/1500MHz met een ophoging van het core voltage en een lichte ophoging van het aux voltage (in MSI AB).

Misschien dat deze 3 stappen je helpen ;)

Gr Roel

Ps. Dit is mijn build:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-4690K Boxed€ 239,95€ 239,95
1Gigabyte GA-Z97X-Gaming 5€ 130,95€ 130,95
1Sapphire R9 290 4GB GDDR5€ 0,-€ 0,-
1Corsair Obsidian 450D€ 119,75€ 119,75
1NZXT Kraken G10 Zwart€ 30,50€ 30,50
1NZXT Kraken X31€ 74,95€ 74,95
1NZXT Kraken X61€ 137,95€ 137,95
1Crucial Ballistix Tactical BLT2C4G3D1608ET3LX0CEU€ 53,95€ 53,95
1Seasonic M12II Evo 620W€ 75,95€ 75,95
1Crucial MX100 256GB€ 104,99€ 104,99
1Gelid Solutions Enhancement Kit of Rev. 2 ICY Vision for AMD R9 290 / 290X€ 6,15€ 6,15
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 975,09
Extra info:
- Laatste AMD drivers
- BIOS versie F5 (vanuit fabriek en zelf niet geupdate)
- Overdrive in CCC (catalyst control center) uitgeschakeld

Ik heb ook tientallen topics doorgelezen en de voeding is vaak niet het probleem, deze wordt vaak vervangen maar blijkt achteraf in 9 van de 10 gevallen niet de oplossing te zijn.

[ Voor 4% gewijzigd door Rollo450 op 02-06-2015 09:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HugoBoss1985
Hey,

Bedankt voor je reactie... ik had geen reacties meer verwacht! :)

Zorgt "Force constant voltage" ervoor dat je kaart altijd hetzelfde (de volle mep?) voltage krijgt, ook in idle?

Volgens mij heb je gelijk w.b.t. die 150 mz na de crash, maar dat moet ik nog verfiëren.
Ik meen het wel eens gezien te hebben in HWinfo, na een crash en met het gpu usage op 100%.

Ik wil nog steeds heel graag weten waarom 1 kaart bijna gelijk vastloopt en de andere het bijna nooit doet.
En dat ze allebei goed werken in een andere pc.
Daar snap ik echt geen reet van. 8)7

-Nieuwste bios, vanuit de fabriek, in R9 290
-Laatste driver
-Overdrive staat uit
-Mijn ram voltage is 1.65 volt (XMP profile)
-Cpu voltage is al hoger, ivm overklok... ik game nu al een paar dagen zonder overclock om te kijken of dat misschien helpt i.c.m. deze nieuwe kaart.
-Power Limit verhogen in Afterburner hielp niet, ik zal dat nu nog eens proberen.
-Deze kaart werkt standaard op 1000/1260

Core voltage verhogen naar +100 ga ik niet doen!
Het overklokken van de kaart ben ik ook echt niet van plan.
Vreemd dat je zulk soort kunstgrepen moet uitvoeren om iets aan de praat te krijgen, waarvan je mag verwachten dat het goed werkt.
Het moederbord lijkt mij nog steeds de boosdoener, gezien een andere pc geen problemen heeft met deze kaarten.
Ik zal binnenkort nog eens testen met de andere kaart om te kijken of ik die wel stabiel(er) krijg dan 1 minuut ingame.
De voeding is inderdaad haast nooit het probleem, gelukkig was mijne toch aan vervanging toe.

[ Voor 13% gewijzigd door HugoBoss1985 op 02-06-2015 13:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rollo450
  • Niet online
Zie mijn toelichting in het rood hieronder.
Ik heb erg veel geprobeerd om het uiteindelijk werkend te krijgen. Mocht je al mijn instellingen willen weten kan ik dit wel regelen (screenshotjes), stuur maar een bericht ;)
HugoBoss1985 schreef op dinsdag 02 juni 2015 @ 12:58:
Hey,

Bedankt voor je reactie... ik had geen reacties meer verwacht! :)

Zorgt "Force constant voltage" ervoor dat je kaart altijd hetzelfde (de volle mep?) voltage krijgt, ook in idle? Ja, dit wil je uiteindelijk ook aangezien je de kloksnelheden vast zet en het voorkomt het pieken van het voltage als deze steeds schakelt tussen idle en load snelheden.

Volgens mij heb je gelijk w.b.t. die 150 mz na de crash, maar dat moet ik nog verfiëren.
Ik meen het wel eens gezien te hebben in HWinfo, na een crash en met het gpu usage op 100%.
Inderdaad dit had ik ook, geheugen blijft op 150MHz hangen en de GPU load op 100%. Dit kun je dus voorkomen door de kloksnelheden vast te zetten.

Ik wil nog steeds heel graag weten waarom 1 kaart bijna gelijk vastloopt en de andere het bijna nooit doet.
En dat ze allebei goed werken in een andere pc.
Daar snap ik echt geen reet van. 8)7 Dit vraag ik me ook af en bij mij heeft de kaart het eerst een paar weken goed gedaan en daarna begon de ellende.

-Nieuwste bios, vanuit de fabriek, in R9 290
-Laatste driver
-Overdrive staat uit
-Mijn ram voltage is 1.65 volt (XMP profile) Welk geheugen heb je erin zitten?
-Cpu voltage is al hoger, ivm overklok... ik game nu al een paar dagen zonder overclock om te kijken of dat misschien helpt i.c.m. deze nieuwe kaart. Mijn cpu heeft ook een overclock (4,3GHz ipv 3,5GHz) en daarop die kleine verhoging van het voltage op toegepast, terug naar de stock clock hoeft dus niet perse.
-Power Limit verhogen in Afterburner hielp niet, ik zal dat nu nog eens proberen.
-Deze kaart werkt standaard op 1000/1260

Core voltage verhogen naar +100 ga ik niet doen! Ik heb die van mij op +100mv gezet, maar minder kan misschien ook werken. Temperatuur onder 100% load is maar 1 a 2 graden warmer. Misschien proberen om kleine stapjes te verhogen?

Het overklokken van de kaart ben ik ook echt niet van plan. Hoeft ook niet, alleen zorgen dat de (standaard) kloksnelheden vast staan en dus niet op powersaving gaan.

Vreemd dat je zulk soort kunstgrepen moet uitvoeren om iets aan de praat te krijgen, waarvan je mag verwachten dat het goed werkt. Dit verbaast mij ook en het bizarre is nog dat er geen uniforme oplossing blijkt te zijn. Sommige stellen voor om de bussnelheid(?) van de PCIe te verhogen naar 115MHz maar dit vond ik te riskant omdat dan ook de cpu en het geheugen beïnvloed wordt.

Het moederbord lijkt mij nog steeds de boosdoener, gezien een andere pc geen problemen heeft met deze kaarten. Het is, denk ik, inderdaad de combi tussen het MB en de GPU.

Ik zal binnenkort nog eens testen met de andere kaart om te kijken of ik die wel stabiel(er) krijg dan 1 minuut ingame.
De voeding is inderdaad haast nooit het probleem, gelukkig was mijne toch aan vervanging toe.
Mijn kaart is trouwens wel watergekoeld met een kraken X31 icm de kraken G10 en de gelid heatsinks + extra heatsinks op het geheugen. Temperaturen zijn bij load en OC:
GPU: max 54 graden
VRM: max 63 graden

CPU blijft bij load slechts 38 graden dus van throttelen is geen sprake.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tennisbal
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 21-04-2018
Bij mij was het 5 weken opgelost door +25mV met ab toe te passen. Kreeg alleen van de week een zwart scherm dus nu +50mv gedaan. Lijkt goed te gaan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HugoBoss1985
Tennisbal schreef op dinsdag 02 juni 2015 @ 19:47:
Bij mij was het 5 weken opgelost door +25mV met ab toe te passen. Kreeg alleen van de week een zwart scherm dus nu +50mv gedaan. Lijkt goed te gaan
Heb jij een kaart met fabrieksoverclock?

Hoe vaak had je het zwarte scherm voordat je +25mv deed?

Ik zal het wel eens stukje bij beetje proberen.
Het kan best zijn dat deze kaarten van de fabriek uit te weinig voltage hebben gekregen, i.c.m. de overclock vanuit de fabriek.
De ene chip is de andere niet met overclocken.

Dat zou ook kunnen verklaren waarom de kaart die in mijn pc gelijk vastloopt, dat in de andere pc niet doet.
Simpelweg omdat in de andere pc een veel grotere cpu bottleneck is, waardoor de kaart daar nooit zo hard staat te werken als in mijn pc.
In die pc wordt de kaart dus minder warm, trekt misschien minder voltage én verbruikt misschien minder stroom.
Maargoed misschien heeft die kaart nog meer voltage nodig dan de kaart die maar zeer af en toe crashed.

Hetzelfde geld voor het feit dat beide kaarten wél goed werken in mijn pci-e slot met x4 bandbreedte.
Ook in dat geval worden de kaarten niet zo hard gepushed, net als in de pc met grotere cpu bottleneck.

Het terugklokken naar 947mhz (stock R9 290) is dus ook nog het proberen waard.

@Rollo450

Kingston HyperX Beast 2400 mhz, 2x4GB

[ Voor 14% gewijzigd door HugoBoss1985 op 02-06-2015 22:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nvidia666
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 13-04 21:43
Heb je al gekeken wat de VRM's doen tijdens hoge belasting ?
Want mijn 290 kan wel werken op 1100 mhz maar doordat de vrm's te heet worden is dit maar 1050

Want na langdurig gamen kreeg ik zwart scherm maar het geluid speelde nog door en ik kon niet anders dan hard reset doen.

Voltage verhogen kan ook helpen mits goede koeling vooral VRM's

Case Xpredator Black E , I7 3930K @4.6 (H100I) , 3090 Suprim X, Msi X79 G65-8D ,16 Gb Corsiar Veng. 1600 Mhz, 980pro 1TB, 1TB&512 GB 850 Pro WD Black 4TB , CM V1000 (PC2 3570K 6GB 3090 ,240 GB ssd) (Dell e6540@8790M)(Dell xps15 9560)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rollo450
  • Niet online
nvidia666 schreef op dinsdag 02 juni 2015 @ 23:29:
Heb je al gekeken wat de VRM's doen tijdens hoge belasting ?
Want mijn 290 kan wel werken op 1100 mhz maar doordat de vrm's te heet worden is dit maar 1050

Want na langdurig gamen kreeg ik zwart scherm maar het geluid speelde nog door en ik kon niet anders dan hard reset doen.

Voltage verhogen kan ook helpen mits goede koeling vooral VRM's
Ik denk niet dat dit het probleem is aangezien de VRM's op mijn videokaart op stock snelheden niet boven de 60 graden uitkomen bij benchmarken en ook toen kreeg ik zwarte schermen, crashes en af en toe een BSOD.

Ik heb gisteren even gekeken wat de gpu clock en het geheugen van de 290 doen tijdens een langdurige game sessie. De clock snelheid was vastgezet op 1040mhz maar zakte soms even snel terug naar +/- 900mhz. Het lijkt dus wel of de kaart soms net een beetje power tekort komt. Het geheugen (4gb) liep ook snel vol en bleef eigenlijk steeds op max usage staan (van de videokaart). Gevolg hiervan was dat dit af en toe merkbaar was tijdens het spelen. Ik weet niet of het toeval is maar na verhogen van het virtueel geheugen in windows lijkt het spel iets soepeler te lopen.

Hier nog wat links die het beweren opgelost te hebben maar wel op een andere manier, namelijk doormiddel van onderklokken. Maarja dan ga je dus wel achteruit op performance:

http://www.tomshardware.c...290-black-screen-fix.html
http://www.tomshardware.c...ack-screen-crash-fix.html
https://www.sapphireforum...9-290-Black-Screen-Fix!!!

In plaats van het geheugen te onderklokken kun je ook het aux voltage in AB iets verhogen. Deze staat bij mij op +16 (mv). Schijnt ook te helpen voor anderen.

[ Voor 20% gewijzigd door Rollo450 op 03-06-2015 09:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HugoBoss1985
Rollo450 schreef op woensdag 03 juni 2015 @ 08:45:
[...]

Ik denk niet dat dit het probleem is aangezien de VRM's op mijn videokaart op stock snelheden niet boven de 60 graden uitkomen bij benchmarken en ook toen kreeg ik zwarte schermen, crashes en af en toe een BSOD.

Ik heb gisteren even gekeken wat de gpu clock en het geheugen van de 290 doen tijdens een langdurige game sessie. De clock snelheid was vastgezet op 1040mhz maar zakte soms even snel terug naar +/- 900mhz. Het lijkt dus wel of de kaart soms net een beetje power tekort komt. Het geheugen (4gb) liep ook snel vol en bleef eigenlijk steeds op max usage staan (van de videokaart). Gevolg hiervan was dat dit af en toe merkbaar was tijdens het spelen. Ik weet niet of het toeval is maar na verhogen van het virtueel geheugen in windows lijkt het spel iets soepeler te lopen.
Kijk in dat geval ook even wat je gpu usage doet op het moment dat de clocksnelheid daalt.

Het kan zijn dat de gpu op dat moment niet zo hard hoefde te werken (oudere games, of minder complexe scenes) of dat er een cpu bottleneck was op dat moment.
Misschien gaat de clocksnelheid dan automatisch omlaag.

@Nvidia666

De vrm's worden bij mij niet warmer dan de gpu, eentje maximaal 74 graden en de ander meestal 6 graden minder.
De Asus DirectCU II OC heeft geen heatsinks op de vrm's.

Overigens hoef ik nooit een hard reset te doen, met ctrl+alt+del krijg ik altijd weer beeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rollo450
  • Niet online
HugoBoss1985 schreef op woensdag 03 juni 2015 @ 09:01:
[...]

Kijk in dat geval ook even wat je gpu usage doet op het moment dat de clocksnelheid daalt.
Ik zie geen direcht verband tussen het zakken van de core snelheid en de gpu usage.

Het kan zijn dat de gpu op dat moment niet zo hard hoefde te werken (oudere games, of minder complexe scenes) of dat er een cpu bottleneck was op dat moment.
Misschien gaat de clocksnelheid dan automatisch omlaag.
Getest met cod: advanced warfare dus een vrij recente game. Clocksnelheid staat vast dus die zou niet moeten zakken. Geheugen bleef namelijk wel mooi op 1300MHz draaien. CPU is/was geen bottleneck dus daar kan het ook niet aan liggen.

@Nvidia666

De vrm's worden bij mij niet warmer dan de gpu, eentje maximaal 74 graden en de ander meestal 6 graden minder.
De Asus DirectCU II OC heeft geen heatsinks op de vrm's.

Overigens hoef ik nooit een hard reset te doen, met ctrl+alt+del krijg ik altijd weer beeld. Same here. Het duurt soms wel enkele seconden voordat taakbeheer tevoorschijn komt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prutser001
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:54

prutser001

Vaak zit het tegen en soms zi

Helemaal in het begin toen de 290x kaarten uit kwamen kwam het bij mij door een brakke bios op de kaart icm Elpida? geheugen hier van Sapphire een nieuwe bios voor gekregen en de problemen waren een stuk minder aanwezig alleen met nieuwe titels of door nieuwere drivers nog weleens problemen gehad. Het mooie is dat toen een 2de kaart bij geplaatst had welke Hynix geheugen heeft geen enkel probleem meer ondervonden heb elke driver update die kwam werkte perfect en alle games sindsdien draaien ook goed.

Ik heb dan een BeQuiet 740 watt voeding in mijn systeem.

Ik heb 2 stock 290x kaarten.

Een vriend van mij had ook vergelijkbare problemen die jij aangeeft, hij had ook 1 Elpida uitvoering en een 2de 290 erbij gezet met Hynix (hoofd kaart Hynix wat bij mij ook het geval is) en geen enkel probleem meer.

Asus Z390 Maximus IX Hero, Intel 9900K, RTX3080, 64GB DDR4 3000, 2TB NVME, Samsung 850Evo 1TB, 4 x 14TB Toshiba, Be Quiet SB 801, Samsung 34"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rollo450
  • Niet online
prutser001 schreef op woensdag 03 juni 2015 @ 09:21:
Helemaal in het begin toen de 290x kaarten uit kwamen kwam het bij mij door een brakke bios op de kaart icm Elpida? geheugen hier van Sapphire een nieuwe bios voor gekregen en de problemen waren een stuk minder aanwezig alleen met nieuwe titels of door nieuwere drivers nog weleens problemen gehad. Het mooie is dat toen een 2de kaart bij geplaatst had welke Hynix geheugen heeft geen enkel probleem meer ondervonden heb elke driver update die kwam werkte perfect en alle games sindsdien draaien ook goed.

Ik heb dan een BeQuiet 740 watt voeding in mijn systeem.

Ik heb 2 stock 290x kaarten.

Een vriend van mij had ook vergelijkbare problemen die jij aangeeft, hij had ook 1 Elpida uitvoering en een 2de 290 erbij gezet met Hynix (hoofd kaart Hynix wat bij mij ook het geval is) en geen enkel probleem meer.
Ik heb ook Hynix geheugen op mijn kaart en had wel last van black screens. Kan het zijn dat, aangezien jij 2 kaarten hebt, de power beter verdeelt wordt over de 2 PCIe sloten waardoor de pc niet crashed?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HugoBoss1985
Tussen kaarten met Elpida en Hynix zit qua prestaties ook verschil, in ieder geval met mining. (Geen ervaring mee.)
Het is dus ook een loterij.

Bij een Hynix fabriek in China is in 2013 een brand geweest.

Het feit dat kaarten met Hynix geheugen "minder" problemen hebben, geven meerdere mensen op internet ook aan.
Ook het verschil tussen kaarten met een BIOS of UEFI wordt beproken.

http://www.overclock.net/...90-290x-black-screen-poll

GPUZ 0.8.3 geeft aan dat mijn huidige kaart "VGA BIOS UEFI SUPPORT" heeft.
Iemand enig idee of -en hoe- je kan schakelen tussen legacy (BIOS) of UEFI?

[ Voor 17% gewijzigd door HugoBoss1985 op 03-06-2015 10:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rollo450
  • Niet online
HugoBoss1985 schreef op woensdag 03 juni 2015 @ 10:05:

GPUZ 0.8.3 geeft aan dat mijn huidige kaart "VGA BIOS UEFI SUPPORT" heeft.
Iemand enig idee of -en hoe- je kan schakelen tussen legacy (BIOS) of UEFI?
Zit meestal ergens een kleine schakelaar:
(http://event.msi.com/2014/vga/Hybrid_BIOS/)

Afbeeldingslocatie: http://event.msi.com/2014/vga/Hybrid_BIOS/images/002.jpg

[ Voor 6% gewijzigd door Rollo450 op 03-06-2015 10:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HugoBoss1985
Bedankt, ik zal vanavond eens kijken.

Maar, ik dacht dat de switch op mijn kaart alléén voor wisselen tussen silent en performance mode was...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SAiN ONeZ

SAiN ONeZ

Ⅎnll-Ԁɹooɟǝp Ⅎool

Vaak is de een een niet flashbare (stock) bios, en kan je op het andere standje naar hartelust andere flashen, zodra het mis gaat, zet je hem weer terug op het andere standje..

N47h4N|The secret to creativity is knowing how to hide your sources| Dyslexic atheists don't believe in doG! | ˙ʞuɐlq ʇɟǝl ʎllɐuoᴉʇuǝʇuᴉ sɐʍ ǝɔɐds sᴉɥ┴ ®

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prutser001
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:54

prutser001

Vaak zit het tegen en soms zi

Rollo450 schreef op woensdag 03 juni 2015 @ 09:38:
[...]

Ik heb ook Hynix geheugen op mijn kaart en had wel last van black screens. Kan het zijn dat, aangezien jij 2 kaarten hebt, de power beter verdeelt wordt over de 2 PCIe sloten waardoor de pc niet crashed?
Ik betwijfel het, de belasting zou uiteindelijk zwaarder moeten zijn voor je voeding.

Het mooie was dat bij de allereerste installatie ik nergens last van had met de Elpida kaart pas na patches van bepaalde games/driver updates kreeg ik black screens.

Ook staat me bij dat het iets te maken kon hebben met je '2d clockspeeds' toen bij mij de eerste BS zich voordeden ben ik uiteraard gaan zoeken, en heb toen mijn 2d clockspeeds omhoog gezet naar 31x en toen bleven ze weer een tijdje weg. Later uiteindelijk ook die bios update gehad van Sapphire en toen was het heel sporadisch. Toen de 2de 290x Hynix erbij kwam eigenlijk geen enkel probleem meer ondervonden buiten dat nieuwe titels niet lekker werkte met CFX e.d. niet zozeer BS maar meer texture flickering/corruptie e.d.

Aangezien de kaarten bij mij relatief goed werkte heb ik ze ook gewoon aanbevolen bij vrienden/kennissen/familie een aantal mensen hadden problemen welke varieerde van gare windows installaties/zwakke-mindere voedingen tot incompatibiliteit met moederbord.

Zelf houd ik mijn systemen goed bij uit interesse en hobby andere weer niet dus het is maar net waar zo'n kaart ingestopt wordt. Het ene systeem had alleen een verse Windows installatie nodig waar de andere echt een nieuwe voeding moest krijgen om het stabiel te houden. Er was 1 AM3 systeem welke gewoon niet stabiel wilde werken ondanks nieuwe voeding waar het een compatibiliteitsprobleem was (Biostar moederbord geen update voor of support).

Ondanks alles draaien eigenlijk alle systemen welke ik heb gefixt goed met 270x/280x/290/290x/295x kaarten. Zelf heb ik dus een 270x/280x/290 en CFX 290x systemen draaien hier en alleen de 280x wil nog wel eens kuren vertonen (zit in een Dual Xeon x5450 PCI-E 1.0a slot met molex->pci-e pwr stekkers wat dus een systeem is van ~8 jaar oud dat het werkt was al heel wat :) ).

Maar weer ff on topic.

De TS geeft aan dat de kaarten wel werken in een ander systeem, ik zie alleen niet echt een overzicht met welke hardware de TS eigenlijk heeft/mee geprobeerd welk OS etc. Gaat het alleen om dit systeem? :

En wat zijn de specs/OS van het systeem waar de kaart geen problemen geeft?

Corsair 300R | CM G750M | MSI Z87-G43 | Intel Core i5 4670k @ 4,4 ghz | Scythe Mugen Max | Asus R9 290 DirectCU II | Creative X-Fi XtremeGamer | 8 gb dual-channel ddr3 Kinston HyperX Beast 2400 mhz | Crucial MX100 512 gb | Windows 7 64 bits

Asus Z390 Maximus IX Hero, Intel 9900K, RTX3080, 64GB DDR4 3000, 2TB NVME, Samsung 850Evo 1TB, 4 x 14TB Toshiba, Be Quiet SB 801, Samsung 34"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SAiN ONeZ

SAiN ONeZ

Ⅎnll-Ԁɹooɟǝp Ⅎool

helemaal in het begin van het topic heb ik ooit geadviseerd om het socket eens te controleren op scheve pinnen, die vga kaarten kun je uitsluiten toch, gezien ze ergens anders werken..?!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HugoBoss1985
EDIT: de PCI-E booster is binnengekomen en zit in het eerste pci-e 1x slot. (1 slot boven mijn videokaart.)
Sinds ik mijn overclock uit had gezet, heb ik geen problemen meer.
Die heb ik nu weer aangezet en het is nu even kijken of het systeem stabiel blijft.
/EDIT

Iedereen bedankt voor de inbreng tot nu toe, er zijn weer genoeg zaken om te testen. :)

Het andere systeem bestaat uit een Asus P8Z77-M board met een i5 2400, 2x4gb Crucial Ballistix Tactical 1600mhz, 128gb Crucial M4, CM B700 voeding, Windows 7 64 bits.

Om even een discussie over een (cpu) bottleneck voor te zijn: in sommige games is er 20 fps verschil met de kaarten t.o.v. in mijn systeem. (Dat verschil wordt minder als mijn cpu op stock snelheid werkt.)

Zoals ik aangaf worden de kaarten in dat systeem dus minder zwaar belast, door de (cpu) bottleneck.

Om die reden kan ik de kaarten dus niet uitsluiten, immers worden de kaarten in mijn systeem veel meer belast.
Ik geloof niet dat het scheve pinnen zijn, omdat het dagen goed kan gaan en omdat andere videokaarten wél goed werken.
Ook zijn er geen problemen in het 2de pci-e slot. (Al is dat dan wel een andere pci-e lane...)

[ Voor 17% gewijzigd door HugoBoss1985 op 06-06-2015 10:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HugoBoss1985
Inmiddels zit de PCI-E booster dus in mijn moederbord, in het (bovenste) PCI-E X1 slot boven de videokaart.
Ook heb ik in CCC de Power Limit verhoogt met 50%

In het UEFI van mijn moederbord kan ik alle andere onderdelen, aangesloten op mijn moederbord, zien.
Dat heet "motherboard explorer" o.i.d.
De PCI-E booster staat daar niet bij.
Misschien komt dat doordat er geen data doorheen gaat?
Is het de moeite waard om de PCI-E booster eens in een ander slot te doen?

Gisteren had ik toch weer een crash met zwart scherm, tijdens GTA 5.
Dit was mét cpu overclock.
Ik had al een hele tijd zitten gamen, toen heb ik wat beeldinstellingen veranderd.
Na het toepassen liep het spel vrijwel gelijk vast, weer gevolgd door het zwarte scherm.

@Rollo450

Dit keer heb ik ook gekeken naar de geheugensnelheid, na de crash.
En inderdaad, zoals jij aangaf, het geheugen staat vast op 150 mhz, de gpu op 1000 mhz en 100% usage.
Terwijl er dus geen 3d applicatie meer draait.
Het herstarten van de pc maakt alles weer normaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rollo450
  • Niet online
HugoBoss1985 schreef op maandag 08 juni 2015 @ 10:49:
@Rollo450

Dit keer heb ik ook gekeken naar de geheugensnelheid, na de crash.
En inderdaad, zoals jij aangaf, het geheugen staat vast op 150 mhz, de gpu op 1000 mhz en 100% usage.
Terwijl er dus geen 3d applicatie meer draait.
Het herstarten van de pc maakt alles weer normaal.
Dit is inderdaad exact het probleem wat ik ook had. Na de stappen die ik heb gedaan (in een eerdere post vermeld) heb ik tot op heden nog geen zwart scherm gehad en alles lijkt nog steeds te werken.

Laat me weten als je het niet opgelost krijgt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HugoBoss1985
Rollo450 schreef op maandag 08 juni 2015 @ 12:38:
[...]

Dit is inderdaad exact het probleem wat ik ook had. Na de stappen die ik heb gedaan (in een eerdere post vermeld) heb ik tot op heden nog geen zwart scherm gehad en alles lijkt nog steeds te werken.

Laat me weten als je het niet opgelost krijgt ;)
Tot op heden geen crash meer gehad, sinds mijn laatste post.
Ondanks dat ik jouw stappen nog niet heb ondernomen.

Ook heb ik vandaag het bios van mijn moederbord geflashed, er was weer een nieuwe update.

- Improved AMD Graphic card compatibility.
- Improved memory compatibility.
- Fixed Realtek lan still can work after disable "Onboard LAN Controller" in BIOS.
- Updated VBIOS and GOP Driver.
- Hide item "IGD Multi-Monitor" when "Initiate Graphic Adapter" set to IGD.

Met de "verbetering van AMD kaarten compatibiliteit" hebben ze misschien iets gedaan in het powermanagement, voor de nieuwe R9 390(x) kaarten.
Die kaarten gebruiken immers nog meer stroom.
Wie weet helpt die bios update dus.

[ Voor 11% gewijzigd door HugoBoss1985 op 18-06-2015 15:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rollo450
  • Niet online
Dan ga ik ook eens kijken of er een nieuwe bios van mijn mb beschikbaar is. Overigens heb ik tot op heden ook nergens last meer van gehad :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HugoBoss1985
Rollo450 schreef op vrijdag 19 juni 2015 @ 11:20:
Dan ga ik ook eens kijken of er een nieuwe bios van mijn mb beschikbaar is. Overigens heb ik tot op heden ook nergens last meer van gehad :)
Er staan geen details bij helaas, ik ben wel nieuwsgierig wat ze nu precies veranderd hebben...
Het kan ook gewoon alleen iets simpels zijn wat niets met powermanagement te maken heeft.
Welk moederbord heb jij?

Het is ook wel afkloppen, deze kaart doet het al een stuk minder vaak dan mijn eerste R9 290.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik kan je helaas niet helpen met de oplossing voor het BS probleem , maar ik kan je meschien wel helpen met het uitlokken van BS .

Heb zelf ook 2 reference 290x kaarten gehad bijde met dit zelfde probleem, omgewisseld voor Asus Direct CU en nooit meer een BS gehad..

Wat ik dus deed om de BS te genereren was Starcraft 2 Heart of the Swarm in main menu laten staan (Sarah kerrigan die je aan staat te staren)
had het zowel windowed als full screen .. maar in ieder geval binnen een uur voor mij gegarandeerd een BS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HugoBoss1985
Het probleem was bijna zeker weten verdwenen.
Ik durf nu ook met enige zekerheid te zeggen dat dit met de waardeloze AMD drivers te maken heeft.

Al enkele weken had ik nergens last van met 15.4 drivers.
Vandaag 15.7 erop gezet en het is weer raak met het eerste blackscreen sinds enkele weken.

Gelijk maar issue met 15.7 doorgestuurd naar ze...
Pagina: 1