Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheNephilim
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 28-05 11:05
Gezien de verschillende ervaringen over de R9 videokaarten van AMD, leek het mij wel handig om hier een nieuw topic voor te openen. Hier kunnen ervaringen besproken worden en vind je links naar reviews en andere dingen die erg interessant zijn voor je R9 videokaart!

TopicsDrivers (juli 2015)Specificaties

R9 290XR9 280XR9 270X
GPU Architecture28nm28nm28nm
API SupportDirectX® 11.2, Mantle, OpenGL 4.3
PCE Express® Version3.03.03.0
AMD PowerTune TechnologyYesYesYes
4K Resolution SupportYesYesYes
DDMA Audio (pdf)YesYesYes
HDMI (With 4K, Stereo 3D, Deep Color & x.v.Color™)YesYesYes
TrueAudio TechnologyYesNoNo
AMD Eyefinity Technology (Maximum displays)3 with DVI/HDMI, 4 using DisplayPort, 6 with an MST hub3 with DVI/HDMI, 4 using DisplayPort, 6 with an MST hub3 with DVI/HDMI, 4 using DisplayPort, 6 with an MST hub
Video Codec Engine (VCE) (with H.264, MPEG-4 ASP, MPEG-2, VC-1 & Blu-ray 3D)YesYesYes
GPU Clock SpeedUp to 1GHzUp to 1GHzUp to 1.05GHz
Memory BandwidthUp to 320 GB/sUp to 288 GB/sUp to 104 GB/s
Memory AmountUp to 4GB GDDR5Up to 3GB GDDR5Up to 4GB GDDR5
Stream Processing UnitsUp to 2816Up to 2048Up to 1280
Required Power Supply Connectors1 x 6-pin + 1 x 8-pin1 x 6-pin + 1 x 8-pin2 x 6-pin
AMD CrossFire® Support (Maximum number of GPUs and CrossFire Bridge Interconnect required)4, no4, yes2, yes
Form FactorFull height, dual slotFull height, dual slotFull height, dual slot

Wellicht zijn er mensen die informatie hebben die goed pas in de openings post. Even in het topic plaatsen of een DM sturen en dan zet ik deze erop.

[ Voor 18% gewijzigd door TheNephilim op 13-08-2015 14:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheNephilim
Heb hier een nieuwe pricewatch: Asus R9280X-DC2T-3GD5 in een PC gezet. Ziet er tot zover goed goed uit, alleen vind ik de laatste versie van Asus' DirectCU koelers niet zo degelijk als de vorige. De versie op mijn pricewatch: Asus HD7970-DC2-3GD5 is echt een blok met een degelijke backplate. De nieuwe versie mist een backplate en laat veel meer beweging van de verschillende onderdelen toe.

Goed, de nieuwe is wel 2 slots in plaats van 3 slots, maar dat ene extra slot lever ik graag in voor wat extra stevigheid. Niet om te zeggen dat de nieuwe slecht is, maar wel beduidend minder stevig dan de vorige versie!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PatrickH89
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 03-06 13:10
TheNephilim schreef op maandag 28 oktober 2013 @ 16:15:
Heb hier een nieuwe pricewatch: Asus R9280X-DC2T-3GD5 in een PC gezet. Ziet er tot zover goed goed uit, alleen vind ik de laatste versie van Asus' DirectCU koelers niet zo degelijk als de vorige. De versie op mijn pricewatch: Asus HD7970-DC2-3GD5 is echt een blok met een degelijke backplate. De nieuwe versie mist een backplate en laat veel meer beweging van de verschillende onderdelen toe.

Goed, de nieuwe is wel 2 slots in plaats van 3 slots, maar dat ene extra slot lever ik graag in voor wat extra stevigheid. Niet om te zeggen dat de nieuwe slecht is, maar wel beduidend minder stevig dan de vorige versie!
Stevigheid maakt me eerlijk gezegd weinig uit. Ik heb dezelfde kaart nu in mijn kast zitten en hij is echt fluisterstil. Dat is echt knap voor een 2-slots koeler (nog geen enkele kaart was zo stil, zelfs niet mijn Gainward GTX570 Phantom van 2,5 slots).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• madmaxnl
  • Laatst online: 09-08-2022
De R9 280X en R9 270X kaarten hebben ook geen crossfire bridges nodig.

[ Voor 24% gewijzigd door madmaxnl op 30-10-2013 17:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phuncz
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Phuncz

ico_sphere by Matthew Divito

Mijn R9 290X is vandaag binnengekomen, straks eens installeren. Ik las dat er problemen waren met de laatste beta drivers, dat je best je andere drivers uninstalled en dan deze installed. Is er een speciale procedure nodig om het correct te doen of volstaat het om:
- uninstall Catalyst drivers
- reboot
- install Catalyst Beta drivers
- reboot

...te doen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kuusj
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 20:50

Kuusj

Ofwel varken in 't Limburgs

Maakt die stock 290X fan geen takkeherrie?
Denk trouwens dat ik voor de MSI R9 280X Gaming ga ipv mijn favoriet de Asus DCII omdat deze veel minder kost en ook nog eens leverbaar is.

[ Voor 62% gewijzigd door Kuusj op 28-10-2013 17:45 ]

9800X3D - RX 6900XT - Volvo S40 T5 '10 - Kever '74

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• disturbedmind
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 10-05 14:45
Phuncz schreef op maandag 28 oktober 2013 @ 17:40:
Mijn R9 290X is vandaag binnengekomen, straks eens installeren. Ik las dat er problemen waren met de laatste beta drivers, dat je best je andere drivers uninstalled en dan deze installed. Is er een speciale procedure nodig om het correct te doen of volstaat het om:
- reboot
- reboot

...te doen ?
Waar heb je hem gekocht als ik vragen mag?

En probeer anders hun eigen AMD tooltje http://support.amd.com/en...atalyst-uninstall-utility

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheNephilim
PatrickH89 schreef op maandag 28 oktober 2013 @ 16:18:
[...]

Stevigheid maakt me eerlijk gezegd weinig uit. Ik heb dezelfde kaart nu in mijn kast zitten en hij is echt fluisterstil. Dat is echt knap voor een 2-slots koeler (nog geen enkele kaart was zo stil, zelfs niet mijn Gainward GTX570 Phantom van 2,5 slots).
Owhja, stil zijn de DC2 koelers van Asus zeker wel. Daarom wil ik tegenwoordig ook per se een kaart van Asus met DC2 hebben, ideaal.

Stevigheid vind ik ook wel belangrijk, niet zo belangrijk als hoe stil de kaart is natuurlijk, maar toch. De vorige editie was gewoon echt een blok en dat kun je van deze niet meer zeggen.
madmaxnl schreef op maandag 28 oktober 2013 @ 17:05:
Ook R9 280X en R9 270X kaarten hebben ook geen crossfire bridges nodig.
Dat zou kunnen, echter komt de bovenstaande tabel met specs van de AMD site zelf af.
- reboot
- reboot

...te doen ?
Je zou nog in veilige modus kunnen booten, dan uninstall doen en opnieuw opstarten in normale modus om de nieuwe te installeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmichael
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 02-06 08:57
kuusj98 schreef op maandag 28 oktober 2013 @ 17:44:
Denk trouwens dat ik voor de MSI R9 280X Gaming ga ipv mijn favoriet de Asus DCII omdat deze veel minder kost en ook nog eens leverbaar is.
Ja ik heb 2 x R9 290X in me pc gestopt, ik vind het mega veel lawaai maken!
Maar ik had op me oude kaarten ook waterkoeling :)

Ik heb al 2 Water Blocks op me kaarten besteld, die zijn vandaag verzonden vanuit Slovenia Ljubljana EKWB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PatrickH89
kuusj98 schreef op maandag 28 oktober 2013 @ 17:44:
pricewatch: Asus R9280X-DC2T-3GD5

:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bullus
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 12-09-2024
- reboot
- reboot

...te doen ?
Je kunt ook ddu gebruiken.

http://forums.guru3d.com/showthread.php?t=379505

Gebruik het zelf ook en geen extra problemen mee gehad.
Gebruiken in safe modus.

[ Voor 7% gewijzigd door Bullus op 28-10-2013 18:05 ]

|2600k|Asus 290|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kw4kje
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 23-04 22:49
De 290x al ergens zonder BF4 te koop?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kuusj

Kuusj

Ja neus,
Heb je die levertijden al eens gezien?
Azerty is helemaal de kluts kwijt, op de site staat het ding als een DC2T V2 te koop en met een foto van een Matrix en de beschrijving beschrijft ook een Matrix. Levertijd is 10+ dagen.

Is een MSI zoveel erger dan Asus of kan ik gerust die pakken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ilias1991
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 31-05 13:36
kuusj98 schreef op maandag 28 oktober 2013 @ 18:33:
[...]

Ja neus,
Azerty is helemaal de kluts kwijt, op de site staat het ding als een DC2T V2 te koop en met een foto van een Matrix en de beschrijving beschrijft ook een Matrix. Levertijd is 10+ dagen.

Kun je gerust pakken, heb er een sinds vrijdag in mijn systeem zitten.

Lekker stil en wordt niet al te warm. Tot nu toe zeer tevreden, heb alles op ultra kunnen draaien.

YouTube: AMD Radeon R9 280x kaarten van ASUS, MSI, XFX en Sapphire - Hardware.Info TV (Dutch)

Dit filmpje had voor mij de knoop doorgehakt, veel succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 508148

Nu de gtx770 dezelfde prijs gaat worden als de r9-280x wordt het voor mij wel een moeilijke keuze.
Jammer dat er nog geen cijfers zijn over mantle.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kuusj

Kuusj

GE-WEL-DIG, gisteren was de MSI nog ruimschoots leverbaar, en nu issie overal WEG!
'T zelfde met de Asus, ik ga niet 10+ dagen wachten bij een webshop met het grote risico dat de shop omvalt.

10+ vind ik ook zo heerlijk, het kan net zo god 4 weken duren, en die tijd heb ik niet.
Weet iemand een shop waar ie wel binnen 3 dagen leverbaar is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik bestel nooit meer iets wat niet op voorraad is. Die levertijden kloppen niet altijd. En soms wordt de prijs lager en moet je weer annuleren en wachten tot je je geld terug krijgt.

LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!! -- RIP CJ, The ATi Topic wont be the same without you.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Hebben mensen met een R9 290X hier ook last van Coil Whine?
Mijn kaart heeft er best wat last van met SC2 en Diablo 3.

LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!! -- RIP CJ, The ATi Topic wont be the same without you.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henkus
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 28-05 20:34
Astennu schreef op maandag 28 oktober 2013 @ 20:10:
Heb ik ook, maar ik heb er geen "last" van :)

Mijn rig : https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1864567

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SAiN ONeZ
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 20:24

SAiN ONeZ

Ⅎnll-Ԁɹooɟǝp Ⅎool

Astennu schreef op maandag 28 oktober 2013 @ 20:10:
Is het niet alleen in de menus, waarin de fps de pan uit rijsen?
Wat doet vsync enablen, is het dan wel weg, of ook niet eens?

N47h4N|The secret to creativity is knowing how to hide your sources| Dyslexic atheists don't believe in doG! | ɯoǝʇ uıǝʇ ƃǝʞʞǝɹ ʍoɹpǝu ®

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phuncz
  • Niet online

Phuncz

disturbedmind schreef op maandag 28 oktober 2013 @ 17:46:
[...]

Waar heb je hem gekocht als ik vragen mag?

En probeer anders hun eigen AMD tooltje http://support.amd.com/en...atalyst-uninstall-utility
Thx voor de link, ga het zometeen proberen !

Heb hem via Alternate.be

Acties:
  • 0 Henk 'm!
sain onez schreef op maandag 28 oktober 2013 @ 20:43:
[...]

Is het niet alleen in de menus, waarin de fps de pan uit rijsen?
Wat doet vsync enablen, is het dan wel weg, of ook niet eens?
V-sync helpt maar neemt het niet helemaal weg. Het is niet zo erg als bij de HD7990 die ik hier voor had. Daar heb ik ook garantie op gekregen van Alternate.

Deze week krijg ik een andere binnen. Eens kijken hoe die het doet.
Diablo 3 is wel een spel wat er erg gevoelig voor is.Kan het alleen niet herinneren dat mijn 7970 van Sapphire dat ook deed. Ik zal het daar ook nog eens mee testen.

Ik ben zelf helaas heel kritisch dus ik heb er wel last van. Als er actie is hoor ik het niet. Maar als je een beetje rond loopt wel. En dan stoor ik me er ook echt aan. Maar dat is heel persoonlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• s1ck
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 23:31
Vanmiddag een R9 280x Toxic van Sapphire in bestelling gezet bij Azerty, 10+ werkdagen ook helaas. Twijfel nog steeds eigenlijk tussen Toxic (Sapphire), Vapor X (Sapphire) en die van Asus (http://www.alternate.nl/A...uct/1104143/?event=search)

De Toxic is het snelst van allen vanuit de fabrikant, maar ook de duurste + lange levertijd overal. Iemand die de zaak kan verhelderen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijgert
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 03-06 00:07

Tijgert

Let the Zen flow. Shit a leak!

Hmm... Wellicht bijhouden in een staatje welk merk er last van heeft?
Zodra ik de mijne heb getest rapporteer ik het.

Medion X40 watercooled laptop, i9+4090, met Eluktro bios, 32GB DDR5 6400, 2x8TB MP600 Pro XT, 32" UHD monitor en wat kekke Logitech spullen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Katmi
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 28-05 19:38
s1ck schreef op maandag 28 oktober 2013 @ 21:00:
Vanmiddag een R9 280x Toxic van Sapphire in bestelling gezet bij Azerty, 10+ werkdagen ook helaas. Twijfel nog steeds eigenlijk tussen Toxic (Sapphire), Vapor X (Sapphire) en die van Asus (http://www.alternate.nl/A...uct/1104143/?event=search)

De Toxic is het snelst van allen vanuit de fabrikant, maar ook de duurste + lange levertijd overal. Iemand die de zaak kan verhelderen?
Ik ben ook op zoek naar de TOXIC 280x , helaas overal geen leveringstijd ofwel '' Preorder'' status.

Wou in 1ste instantie gaan voor de Vapor-X maar lees redelijke slechte reviews over geluid en temps, de Asus blijf ik deze keer van weg aangezien mn huidige 560Ti SLI setup klinkt als een blender na 1.5 jaar boven de 60 graden.

Dacht aan de gigabyte maar een review zei 2 weken geleden dat de koeler luid was, maar Gigabyte had wel gezegd dat de retail versie een BIOS update kreeg om dit te fixen, maar weet niet of dit effectief gebeurd is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flessuh
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 03-06 17:24

flessuh

Set sail for fail!

Anoniem: 508148 schreef op maandag 28 oktober 2013 @ 18:56:
Nu de gtx770 dezelfde prijs gaat worden als de r9-280x wordt het voor mij wel een moeilijke keuze.
Jammer dat er nog geen cijfers zijn over mantle.
beetje zelfde dilemma, vooral aangezien van mantle nog niets bekend is, en er nog geen sprake is van een never settle bundel bij de r7 en r9 series. (bij de 770 krijg je er toch 3 nieuwe games bij wat een net deel waarde is)

overigens gok ik dat een nieuwe kaart voor mij momenteel toch overkill is (monitor kan maar tot 1680x1050)
dus ik heb de luxe dat ik nog even af kan wachten wat er gebeurt :)

[ Voor 15% gewijzigd door flessuh op 28-10-2013 22:00 ]

https://www.dutchsolarboat.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• s1ck
Nou mijn Toxic staat in order bij Azerty. Vanmiddag een belletje gedaan en te horen gekregen dat ze hem voor 10 november zouden hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Tijgert schreef op maandag 28 oktober 2013 @ 21:45:
Hmm... Wellicht bijhouden in een staatje welk merk er last van heeft?
Zodra ik de mijne heb getest rapporteer ik het.
Hoeft niet eens merk gebonden te zijn. Schijnt ook per kaart anders te kunnen zijn.
Maar ik weet het zodra ik mijn 2e HD7990 binnen krijg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tobitronics
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 04-06 14:47
kuusj98 schreef op maandag 28 oktober 2013 @ 19:24:
GE-WEL-DIG, gisteren was de MSI nog ruimschoots leverbaar, en nu issie overal WEG!
'T zelfde met de Asus, ik ga niet 10+ dagen wachten bij een webshop met het grote risico dat de shop omvalt.

10+ vind ik ook zo heerlijk, het kan net zo god 4 weken duren, en die tijd heb ik niet.
Weet iemand een shop waar ie wel binnen 3 dagen leverbaar is?
Indien je de 290X bedoelt:

- die heb ik tot nu toe alleen van club3d en sapphire leverbaar gezien
- verwachte leverdatum volgens meerdere webshops is 28 november :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shaggy
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 04-06 16:28

Shaggy

Misantroop pur sang

Als de post meewerkt komt mijn Saphire R9-280X morgen binnen. De standaard versie. eerst even kijken op lucht hoe ie het doet, dan de waterkoeling erop aansluiten.
Enigste wat me opvalt is het vaak behoorlijke stroomverbuik van overclockte 280x's Dingen verstoken nogal wat. Maar maakt niet uit, komt wel goed.

Ben erg benieuwd naar de veranderingen tov mijn huidige 6790 :)

Making an ass of myself since the 70's

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 508148

Is het de dual-x versie?
Die ziet er wel goed uit qua prijs(als de koeler niet te luid/slecht is).
Zou misschien ook wel de dual-x versie kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 19:15

Thomg

Aww yiss

Hij is alleen wel wat lager geklokt dan andere kaarten, denk dat je dan beter een Royalking 7970 kan oppakken.

[ Voor 3% gewijzigd door Thomg op 29-10-2013 01:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Katmi
alles wat lager geklokt is op een R9 280x boost zichzelf toch naar minstens 1000mhz in zware apps/games ( vb de XFX Double Dissipation runt op 850 maar doet wel 1000 geboost )

Enigste reden als je een 7970 zou willen is als je de never settle bundle wilt of als de R9 280x niet op stock is, en als je de TOXIC edition wilt vd 280x heb je toch zowiezo niet veel keus dan te wachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
madmaxnl schreef op maandag 28 oktober 2013 @ 17:05:
Ook R9 280X en R9 270X kaarten hebben ook geen crossfire bridges nodig.
alleen de GCN 1.1 kaarten hebben die nieuwe crossfire engine. dus de R9 290(X) en de R9 260X (Bonaire).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shaggy

Shaggy

Misantroop pur sang

Anoniem: 508148 schreef op dinsdag 29 oktober 2013 @ 00:47:
Is het de dual-x versie?
Die ziet er wel goed uit qua prijs(als de koeler niet te luid/slecht is).
Zou misschien ook wel de dual-x versie kopen.
Saphire R9 280X 3GB GDDR5 OC DUAL-X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• s1ck
Net bericht gekregen van Azerty dat de Toxic pas 22 november komt. Ik ga kijken naar een andere kaart dan. Komt alleen weinig in de buurt van de Toxic..iemand een idee?

[ Voor 23% gewijzigd door s1ck op 29-10-2013 13:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djelli
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 23-07-2021
Weet iemand of het probleem van de tearing bij eyefinity op meerdere beeldschermen via verschillende display outputs (dvi/dp/hdmi) met de nieuwe architectuur is opgelost? Dat was een probleem met de synchronisatie van de verschillende kloksignalen als ik het me goed herinner.

linkje naar amd
http://support.amd.com/en...withmultipledisplays.aspx

kan iemand met 3 schermen dit uittesten? Met een R9 290x dus. De rest zijn nog gewoon 7xxx series.

Ik zou graag een nieuwe kaart kopen maar er zijn momenteel alleen nog maar 'standaard' 2 dvi dp hdmi reference kaarten te krijgen. Als het probleem ook in de nieuwe kaarten zit dan moet ik dus wachten totdat er een 3+ dp uitgang kaart te koop is.

[ Voor 4% gewijzigd door Djelli op 29-10-2013 14:14 . Reden: typo's & verduidelijking. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik heb alleen met 2x DVI en HDMI getest en dat ging goed.
Ik heb zelf geen 3 schermen dus kan het niet nog een keer testen.

Ben toen bij mijn broer geweest om even met de R9 290X en eyefinity te spelen. Had mijn kaart toen even mee genomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henkus
  • Laatst online: 28-05 20:34
Djelli schreef op dinsdag 29 oktober 2013 @ 14:08:
Weet iemand of het probleem van de tearing bij eyefinity op meerdere beeldschermen via verschillende display outputs (dvi/dp/hdmi) met de nieuwe architectuur is opgelost? Dat was een probleem met de synchronisatie van de verschillende kloksignalen als ik het me goed herinner.

linkje naar amd
http://support.amd.com/en...withmultipledisplays.aspx

kan iemand met 3 schermen dit uittesten? Met een R9 290x dus. De rest zijn nog gewoon 7xxx series.

Ik zou graag een nieuwe kaart kopen maar er zijn momenteel alleen nog maar 'standaard' 2 dvi dp hdmi reference kaarten te krijgen. Als het probleem ook in de nieuwe kaarten zit dan moet ik dus wachten totdat er een 3+ dp uitgang kaart te koop is.
Werkt probleemloos ;) Ik speel alleen wel alleen maar race games in eyefinity, dus het zou kunnen dat je het bij een race game niet ziet

Ik heb 4 schermen :
2x 46" samsung UE46B6000 (DVI->HMDI)
1x 55" samsung UE55D7000 (HDMI)
en een Dell 30" monitor (display port)

Eyefinity werk perfect, de active display adapter heb je niet meer nodig.

[ Voor 4% gewijzigd door Henkus op 29-10-2013 14:48 ]

Mijn rig : https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1864567

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djelli
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 23-07-2021
Dan ga ik het denk ik toch eens proberen.
Kan prima tegenwoordig met uitprobeer/bedenktijd bij webshoppen.

Het zou trouwens best kunnen dat je het minder goed ziet met race games.

Het probleem deed zich bij mij vooral voor in portrait mode met verticaal bewegende beelden. Stilstaand zie je er niets van. Ik heb toen een filmpje gemaakt waarin ik een browser venster over mijn drie schermen bewoog. Twee schermen hadden toen een scherpe break, met links de de ene verversingfrequentie en rechts de andere.

De fabrikant (msi?) kwam toen met een confidential mail van AMD waarin het probleem beschreven stond. Het was 'per design' van de southern islands architectuur. De leverancier deed gelukkig niet moeilijk toen ik de kaart omwisselde voor een 5770 van asus met 4x displaypoort ingangen. Sinds ik daar drie dp kabels gebruik heb ik nergens meer last van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zalaroth
  • Laatst online: 19-05 11:11
Gewoon nieuwschierig, waarom gaan mensen voor de MSI en niet voor de pricewatch: Gigabyte GV-R928XOC-3GD ?

Toch iets goedkoper en hogere turbo frequentie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomg

Thomg

Aww yiss

Betere koeler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zalaroth
  • Laatst online: 19-05 11:11
Koeltie slecht of gewoon luid? Krijg er zo weinig over gevonden helaas. Wel het voordeel dat 'ie op voorraad is.
Maar misschien met een reden, ja. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomg

Thomg

Aww yiss

MSI koelt ietwat beter dan de Gigabyte in de vorm van
"Als koelers even luid zijn zal de MSI een paar graden koeler zijn".

Dit is echt nitpicking en meestal meer "MSI ken ik, oud vertrouwd", merkbias.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DirkZzZ
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 01-06 02:05
Tot nu toe met de R9 270x alleen nog maar ellende gehad, zal de drivers eens opnieuw installeren.

Op bijv. facebook gooit hij ook zwarte blokjes door mijn vriendlijst. (waarom het alleen in dat vriendenlijst schermpje is weet ik ook niet)

(Namen en fotos heb ik zelf even weggegumd met mijn paintskills)
Afbeeldingslocatie: http://imgur.com/ZcfO4JZ.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Fox NL
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:38
DirkZzZ schreef op dinsdag 29 oktober 2013 @ 20:10:
Tot nu toe met de R9 270x alleen nog maar ellende gehad, zal de drivers eens opnieuw installeren.

Op bijv. facebook gooit hij ook zwarte blokjes door mijn vriendlijst. (waarom het alleen in dat vriendenlijst schermpje is weet ik ook niet)

(Namen en fotos heb ik zelf even weggegumd met mijn paintskills)
[afbeelding]
Als je dat alleen met Firefox hebt is er niets aan de hand. Firefox heeft dat probleem met AMD kaarten. Ik heb het zelf ook met een HD7950.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DirkZzZ
The Fox NL schreef op dinsdag 29 oktober 2013 @ 20:29:
[...]

Als je dat alleen met Firefox hebt is er niets aan de hand. Firefox heeft dat probleem met AMD kaarten. Ik heb het zelf ook met een HD7950.
Had ook willekeurige bleuscreens en de driver die er op sommige moment uitklapt.. zelfs momenten dat hij niet eens meer tussen Display Adapters stond.

Maar eens kijken wat hij met de nieuwste drivers doet, anders maar een retour aanvragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomg

Thomg

Aww yiss

Heb je al geprobeerd Windows te herinstalleren? Ik weet ook niet waar je vandaan komt, maar als je van nvidia komt is dit al helemaal een aanrader.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DirkZzZ
Thomg schreef op dinsdag 29 oktober 2013 @ 20:32:
Heb je al geprobeerd Windows te herinstalleren? Ik weet ook niet waar je vandaan komt, maar als je van nvidia komt is dit al helemaal een aanrader.
Heb een schone windows 8 installatie.
EDIT: 8.1 ja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomg

Thomg

Aww yiss

8.1?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jorisdekloris
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 04-06 08:24
Iemand enig idee of ik een passive of een active Displayport naar DVI nodig heb voor Eyefinity met mijn Gigabyte 280x OC?

Tierelier

Acties:
  • 0 Henk 'm!
DirkZzZ schreef op dinsdag 29 oktober 2013 @ 20:31:
[...]

Had ook willekeurige bleuscreens en de driver die er op sommige moment uitklapt.. zelfs momenten dat hij niet eens meer tussen Display Adapters stond.

Maar eens kijken wat hij met de nieuwste drivers doet, anders maar een retour aanvragen.
Klinkt niet goed. Ik heb nooit blue screens gehad met mijn AMD kaarten. En ik heb er veel gehad.
Misschien een pech gevalletje te pakken of er is iets met je systeem aan de hand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheNephilim
Ik wel eens met mijn HD 3870 kaarten in CrossFire! :o Maarja, voor mijn gevoel was dat sowieso geen hele beste serie.

Maar inderdaad, de problemen die DirkZzZ heeft lijken meer op een kapotte kaart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Die serie was al stukken beter dan de HD2900 :)
10% lagere performance maar een veel lager verbruik en een lagere prijs.

Hij was niet zo snel als de 8800 GT maar het was geen slechte kaart gezien de lagere prijs.

Crossfire is wel heel erg verbeterd sinds toen :)
Ik heb nog 2 HD3870 X2's liggen. Toen de tijd heb ik ook een hele tijd zo'n kaart gebruikt voor games.

En ik ken iemand die nog steeds met zijn HD3870 X2 speelt :P ik was echt verbaast toen ik dat zag maar de games deden het nog best aardig op die kaart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheNephilim
Astennu schreef op woensdag 30 oktober 2013 @ 10:12:
Die serie was al stukken beter dan de HD2900 :)
10% lagere performance maar een veel lager verbruik en een lagere prijs.

Hij was niet zo snel als de 8800 GT maar het was geen slechte kaart gezien de lagere prijs.

Crossfire is wel heel erg verbeterd sinds toen :)
Ik heb nog 2 HD3870 X2's liggen. Toen de tijd heb ik ook een hele tijd zo'n kaart gebruikt voor games.

En ik ken iemand die nog steeds met zijn HD3870 X2 speelt :P ik was echt verbaast toen ik dat zag maar de games deden het nog best aardig op die kaart.
Dat is waar, de HD 29xx serie was ook niet veel soeps. Qua prijs performance was de HD 38xx serie wel heel geweldig. Voor 189 euro per stuk 2 stuks gekocht en die dan in CF. Het was alleen nog veel problemen met CrossFire, moest ik vaak uitzetten in games. Ook werden ze ontzettend warm en maakten ze veel herrie.

Hier nog één in gebruik op m'n tweede PC. Word nog regelmatig Dota 2 op gespeeld. Moet de tweede nog eens gebruiken voor een derde PC, maar heb er geen case voor. Verder wel alles compleet :p

Achja, nostalgie! :+

Vind de R9 serie tot nu toe best high-end voor AMD's doen. Niet alleen goede prijs/perfomance verhouding, maar ook nieuwe en unieke features.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Die nieuwe unieke features zijn alleen voor de R9 260 en 290 kaarten. Bonaire en Hawaii chips.

De HD7xxx serie was ook een top serie. Even als de HD48xx en de HD58xx.
HD6xxx serie was minder vernieuwend. net als de HD3xxx serie.

De grote klapper komt zodra het 20nm productie proces beschikbaar komt. R9 3xx serie?

[ Voor 16% gewijzigd door Astennu op 30-10-2013 13:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• soppie11
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 28-05 11:00
Ik hoop dat ik hier op de juiste plaats zit voor mijn vraag. Is er iemand die mij kan vertellen of de 290x, in combinatie met een i7 860 processor van een aantal jaar terug, mij weer een aantal jaar vooruit kan helpen met de nieuwste games?

edit: Misschien zoals hieronder aangehaald wordt handig om te vermelden dat ik me bezig wil houden met toch wel high end games zoals BF4 en andere shooters, ook heb ik een 144hz monitor en wil ik graag dus zo hoog mogelijke fps halen, zij het met (iets) minder graphics :p

[ Voor 36% gewijzigd door soppie11 op 30-10-2013 18:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skynick
  • Laatst online: 00:57
Ligt er aan of je je i7 860 overclocked of niet, zo niet dan heb je wel een upgrade nodig binnenkort maar anders kan die nog wel even mee. Het ligt ook aan het type spellen wat je speelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Inderdaad. Het is al wel een oudere CPU. Voor echt 120 FPS heb je ook een nieuwe CPU nodig. AMD's FX 8350 CPU's zijn sneller dan die i7 860 maar die komen soms ook wat te kort vooral voor 120 FPS. 60 is het probleem niet.

Dus ja een goede Video kaart is de eerste stap. Maar daar na heb je ook de CPU nodig om die te voeden. Overclocken zal wel helpen om het kopen van nieuwe spullen nog even uit te stellen.

Ik zou wel eerst de GPU vervangen (afhankelijk van wat je nu hebt) en daar na de CPU. Want een snelle CPU zonder goede GPU heb je niets aan. Met een snelle GPU kan je de GPU nog AA en dat soort dingen laten doen die niet CPU heavy zijn om toch alles mooier te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xant0r
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 19-01 22:54
Zalaroth schreef op dinsdag 29 oktober 2013 @ 18:00:
Gewoon nieuwschierig, waarom gaan mensen voor de MSI en niet voor de pricewatch: Gigabyte GV-R928XOC-3GD ?

Toch iets goedkoper en hogere turbo frequentie?
Ik ben voor de Gigabyte gegaan, omdat die één van de eerste leverbaar was. Echter zit ik op dit moment gewoon weer op mijn oude vertrouwde 5850, omdat mijn 280X richting RMA is. Was niet stabiel, artifacts bij benches, gamen en soms zelfs gewoon keiharde system reset. Als ik kijk naar GPU-Z screens van de Gigabyte 280X zijn ze onder load allemaal rond de 1.200-1.256 vddc. Mijn bleef onder load steken op 1.134v, ik vermoed dus dat ie gewoon wat stroom te kort komt onder load icm met de factory overclock. Aangezien de vddc hardwarematig is gelocked, kon ik er vrij weinig aan veranderen. (Clocks verlagen naar standaard 7970 waarden hielpen helaas ook niet). Is getest in 2 systemen met 800 en 850w voedingen, dat moet toch ruim voldoende zijn :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grompie
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 15-04-2024
Ik heb ongeveer hetzelfde en ook gekozen voor eerst mijn Grafische kaart te vervangen. PC is een goeie 3 jaar oud nu (ondertussen wel al SSD update gehad en was destijds overkill monster).
Gisteren pricewatch: Sapphire R9 280X 3GB GDDR5 OC DUAL-X gekocht en geinstalleerd. Jammer genoeg nog geen tijd gehad om een game te testen :( maar dat komt vnv wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tombason
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 04-06 15:40
Ik wou wachten op de Sapphire R9 280X Toxic versie, maar het duurt mij eigenlijk net wat te lang, zijn er in die prijsklasse nog andere alternatieven die jullie aanraden? Ik wil met het oog op de toekomst toch eigenlijk wel een 3gb kaart en Mantle ziet er ook wel interessant uit..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lekiame
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 22:47
Tombason, vanuit mijn ervaring is de ASUS M280X MATRIX PLATINUM of NON-P aan te raden.
Kaartjes gaan erg hard :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aKra
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 04-06 13:54

aKra

Intentionally left blank.

Het is mij niet geheel duidelijk welke versie cooler er nou gekozen moet worden, of dat er een specifieke fabrikant iets beter doet dan de rest?! Behalve standaard hogere OC snelheden.

Intentionally left blank.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX
  • Laatst online: 01:49

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Vanuit de TS, is de 290 nu de enige met Mantle support? (met oog op BF4, die in december z'n patch zou krijgen dacht ik).

Ik zit nog met een 5970, geen enkele duidelijke benchmark die die kaart nog meeneemt, die 290 is mij toch iets te duur. Als de 270/280 ook gewoon mantle/11.2 hebben, kijk ik liever daarnaar. Het verschil van 200->300 is dan nog wel te overzien, icm met de de rest van m'n hardware, zal mijn CPU wel de bottleneck blijven (X6 1080T).

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Alle GCN kaarten krijgen/hebben Mantle support. Dus de hele HD7xxx en R9 2xx serie.

[ Voor 4% gewijzigd door Astennu op 31-10-2013 17:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dierkx36
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 04-06 07:25
Even een vraag voor degene die een Asus R9 280X DC2T hebben :

Wat is jullie maximale temperatuur na gamen :?

Ik zit bij BeF4 en ArMa III (grafhics Ultra) op 73 graden ,fan tussen de 33 en 35%

Inhoud : 40% cynisme, 50% sarcasme en 10% caffeine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johanvdv38
  • Laatst online: 20-07-2024
Kreeg ook bericht van azerty, de 280x toxic komt 22 november pas :(
Ik wacht er toch maar even op, maar het is wel zuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PatrickH89
dierkx36 schreef op donderdag 31 oktober 2013 @ 20:19:
Even een vraag voor degene die een Asus R9 280X DC2T hebben :

Wat is jullie maximale temperatuur na gamen :?

Ik zit bij BeF4 en ArMa III (grafhics Ultra) op 73 graden ,fan tussen de 33 en 35%
Prima temps. Die fansnelheid is vrij langzaam en dus vrij stil. Als je hem koeler wilt hebben kun je een custom fan profile gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kuusj

Kuusj

Mijn Asus R9 280X komt morgen met een FX 8320 die meteen naar de 5 ghz wordt gejaagd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik hoop voor je dat het lukt :) 5.0 GHz op lucht is in ieder geval niet makkelijk. zeker niet met een 8320.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyclonic
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 23:06
kuusj98 schreef op donderdag 31 oktober 2013 @ 20:47:
Mijn Asus R9 280X komt morgen met een FX 8320 die meteen naar de 5 ghz wordt gejaagd!
Verheug je maar op de stroom afrekening van 2014 :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kuusj

Kuusj

Astennu schreef op donderdag 31 oktober 2013 @ 21:17:
Ik hoop voor je dat het lukt :) 5.0 GHz op lucht is in ieder geval niet makkelijk. zeker niet met een 8320.
Ik heb dan ook een H80i, 5 ghz iscwat overdreven, maar 4.6 moet wel lukken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dierkx36
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 04-06 07:25
PatrickH89 schreef op donderdag 31 oktober 2013 @ 20:44:
[...]

Prima temps. Die fansnelheid is vrij langzaam en dus vrij stil. Als je hem koeler wilt hebben kun je een custom fan profile gebruiken.
Weet ik ,moet alleen nog uitdoktoren hoe dat moet :)

*Asus GPUTweak*

Inhoud : 40% cynisme, 50% sarcasme en 10% caffeine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• batumulia
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 04-06 16:40
dierkx36 schreef op donderdag 31 oktober 2013 @ 23:49:
[...]

Weet ik ,moet alleen nog uitdoktoren hoe dat moet :)

*Asus GPUTweak*
Je zou daarvoor MSI Afterburner kunnen gebruiken.

Ik heb ondertussen ook wat shops een email gestuurd maar krijg er niet veel reactie op... afwachten dan maar.

Steam/Origin/Uplay: Batumulia | Star Citizen GoT organisation / Referral code | Gamerig

Acties:
  • 0 Henk 'm!
kuusj98 schreef op donderdag 31 oktober 2013 @ 22:38:
[...]

Ik heb dan ook een H80i, 5 ghz iscwat overdreven, maar 4.6 moet wel lukken...
H80i is nou niet echt je van het. Een goede luchtcooler kan hetzelfde of zelfs beter.
Echt goede cooling is dan nodig als de voltages hoog worden. En dan dus minimaal een heavy duty H2O setup. ipv out of de box systeempjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phuncz
  • Niet online

Phuncz

Afbeeldingslocatie: http://images.anandtech.com/graphs/graph6916/54390.png

Die oude koe mag ook uit de sloot.

[ Voor 25% gewijzigd door Phuncz op 01-11-2013 08:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Hoe bedoel je?

Ik zie vooral grote radiator setups die beter zijn. En sowieso maken ze veel meer herrie.
Daarnaast die de Noctua U14 niet de beste luchtcooler die er is.
Maar hij laat wel zien dat hij in verhouding stiller is dan de goed presterende water coolers. Dus in mijn ogen staat mijns telling als een huis.

High rpm fans er op zetten om beter te coolen kan je met een lucht cooler ook. En die gaat het dan ook beter doen. Dus eigenlijk moet je met dezelfde fans testen. En dan krijg je denk ik een heel ander beeld.

Die H80i zit 11DB hoger!!! dat is bijna 4x zo veel geluid.

Edit:

En nu heb je ineens de DB slide weg gehaald.... waar just duidelijk werd dat die goede prestaties kwamen door high RPM fan's en dus veel herrie maken.

Edit2:

Om het verhaal compleet te houden:

Afbeeldingslocatie: http://images.anandtech.com/graphs/graph6916/54392.png

dus voor 1,5c lagere tepm 11db extra. Dan zou ik wel weten welke cooler ik zou nemen en dat is niet de H80i.

[ Voor 24% gewijzigd door Astennu op 01-11-2013 08:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nvidia666
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 13-04 21:43
ik heb een NZXT kraken 60
en eerlijk gezegd koelen kan hij als een beest cpu komt niet boven de 60 graden met 3930K op 4.2 Ghz
en de fans staan op silence mode dus zijn ze onhoorbaar
dus vind ik die noise levels een wat vertekend beeld geven
je kan het zo stil maken als je wil via de software
en hij laat eigenlijk maar z'n kracht zien als je er meer dan 130/150 watt doorjaagt :)

Case Xpredator Black E , I7 3930K @4.6 (H100I) , 3090 Suprim X, Msi X79 G65-8D ,16 Gb Corsiar Veng. 1600 Mhz, 980pro 1TB, 1TB&512 GB 850 Pro WD Black 4TB , CM V1000 (PC2 3570K 6GB 3090 ,240 GB ssd) (Dell e6540@8790M)(Dell xps15 9560)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
nvidia666 schreef op vrijdag 01 november 2013 @ 08:58:
ik heb een NZXT kraken 60
en eerlijk gezegd koelen kan hij als een beest cpu komt niet boven de 60 graden met 3930K op 4.2 Ghz
en de fans staan op silence mode dus zijn ze onhoorbaar
dus vind ik die noise levels een wat vertekend beeld geven
je kan het zo stil maken als je wil via de software
en hij laat eigenlijk maar z'n kracht zien als je er meer dan 130/150 watt doorjaagt :)
Ja maar dan zie je dus dat de koel prestaties ook afnemen en dat een goede luchtcooler dan beter koelt en net zo veel geluid maakt. En dan heb ik het niet over een koeler van 30 euro maar over een in de classe 60-80 euro.

Die H2O setups koelen wel leuk mits de fan's op high staan.
Wil je een echt stille H2O setup die ook goed koelt moet je een beter CPU blok hebben en een 2x120 of 2x140 rad. Dan krijg je heel wat betere scores dan met een out of the box setup. Maar dan zit je ook meteen in een hele andere prijs classe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Katmi
Iemand al meer stock info over de R9 280x TOXIC van Sapphire ?

Op Alternate.be is ie zelfs van ''Preorder'' naar ''Leveringstermijn Onbekend'' gevlogen, schiet niet op als je al 10 dagen aan het kijken bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 297997

Ik heb bij een aantal winkels nagevraagd wanneer de R9 280X Toxic binnenkomt:
4Launch: Begin december, 5-10 december.
SiComputers: Eind deze week, begin volgende week 14-20 7-13 november dus ongeveer
Alternate, onbekend: waarschijnlijk begin december

Had daarnaast nog een mailtje naar Azerty, Salland, Videokaartshop, Dixons en MyCom gestuurd. Prijzen liggen bij deze winkels rond de 300/310. Dus als ik daar bericht van heb zal ik ze even posten hier ;)

Zelf heb ik ondertussen een andere kaart gekocht, SiComputers lijkt de kaart nog snel te krijgen maar ik ben niet bekend met deze winkel.
Ik heb gekozen voor de Club3D RoyalKing bij Alternate, GPU is redelijk gelijk (50mhz lager)
Memory clock ligt op 6000mhz ipv 6400 mhz... Heel vergelijkbaar met de Gigabyte OC versie, maar de kaart is vele malen mooier. De Club3D heeft ook een gave backplate, wat wel een eis was van mij. Krijg hem dinsdag of woensdag binnen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phuncz
  • Niet online

Phuncz

Radeon R9 290X Reference OverDrive Analyse

De motivatie
Omdat de Radeon R9 290X een nieuw "intelligent" systeem heeft om zoveel mogelijk performance te halen uit de fysieke limieten door het gebruik van een max fan en max temp optie, evenals gebruik maakt van een power "offset", ben ik op zoek gegaan naar de limieten en karakteristieken die hieruit voorkomen.

Dit is getest op een reference R9 290X met de reference cooler in een Cooler Master Elite 130 (mITX) case met een enkele 120mm fan die frisse lucht aanzuigt. Geen onrealistische open-air setups :) Als software om deze analyse te doen heb ik gebruik gemaakt van Catalyst 13.11 beta 6, FurMark 1.11.0 (*) en GPU-Z 0.7.4, evenals Unigine Heaven 4.0 om de resultaten in realistischere scenario's te testen.

Overige componenten zijn weinig belangrijk aangezien hier de GPU volledig op zichzelf bekeken wordt, niet de prestaties in-game. Deze zijn sowieso in mijn inventaris te vinden onder "SFF PC".

* Persoonlijk ben ik geen voorstander van FurMark maar het geeft een stabiele load waardoor ik dit in mijn vrije tijd heb kunnen doen. Ik merkte op dat FurMark de kaart niet zwaarder belastte dan bv. Crysis 3 op gebied van voeding en temperatuur, waardoor dit voor de deze kaart en voor deze test geen slecht idee leek. Hou er echter rekening mee dat FurMark een 100% GPU belasting genereert, daar waar games een wisselende tendens hebben.

Deze test is puur indicatief is en ieders kaart kan anders presteren, evenals bepalende factoren naargelang case cooling en type belasting. Dit is dan ook meer een onderzoek om eruit te halen waar zich met een reference kaart de limieten liggen.
De toelichting:
Met de standaard instellingen zal de kaart in Performance (3D) mode streven naar 1GHz GPU clock en het geheugen loopt altijd op 1.25GHz. In 2D mode draaien beide respectieivelijk ~315MHz en 150MHz. Het geheugen kent echter soms pieken naar 1250MHz in 2D mode, ook al typ ik dit bericht zonder dat er iets anders buiten GPU-Z actief is. Als er gethrottled wordt, zal de GPU clock tot minimaal 727MHz zakken, lager heb ik hem in Performance mode nog nooit zien gaan.

Dit streven naar 1GHz GPU clock wordt volgehouden tot 93°C ongeveer, op dat moment wordt er gethrottled en de fan snelheid verhoogt. De fan speed is trouwens geen hard limiet maar een soft limiet, in sommige gevallen scheelde het 2% tot 8% bovenop de ingestelde fan speed % maar dit gebeurt enkel wanneer de GPU door te throttlen naar 727MHz niet (snel) genoeg afkoelt.
De test:
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/lcn0FcS.png
0% Power Offset, 0% Memory overclock, 0% GPU core overclock

De blauwe lijn is de Max Fan Speed in % die je kan instellen.
De oranje lijn is de resulterende Average GPU Clock speed in MHz die behaald wordt onder 100% belasting.

Tussen 20% en 40% (rode strepen) liep de temperatuur bij gebruik van FurMark zo snel op dat de videokaart boven de 95°C ging. Thermal Shutdown is op 100°C, dit is tweemaal gebeurd omdat de GPU niet op tijd kon reageren op de sterk stijgende temperatuur.
Met Unigine Heaven ging de kaart ook boven de 95°C doordat throttling en hogere fan speed niet hielpen, maar langzamer.
Het is dus geen goed idee om met de reference cooler de fan speed onder 40% in te stellen !

De groene strepen duiden de "voorkeur" aan, waar het duidelijk is dat daar de meeste winst te halen is. Hieruit kunnen we opmaken dat AMD de 40% en 55% fan profielen niet zomaar gekozen heeft (= well duh).

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/EL49Eun.png
0% Memory overclock, 0% Core overclock en 100% max fan speed

De blauwe lijn is de Power "Offset" in % die het voltage van de GPU beinvloed voor de boost-functie.
De oranje lijn is de resulterende Average GPU Clock speed in MHz die behaald wordt onder 100% belasting.
De grijze lijn is de resulterende Average Fan speed in % die behaald wordt onder 100% belasting.

Hier onderzocht ik de invloed van de Power-optie die je in de x/y grafiek kan aanpassen in CCC, waar het duidelijk wordt dat deze bepalend is voor de boost functie en de echte core overclocking. Hier heb ik de Max Fan Speed op 100% ingesteld om niet afhankelijk te zijn van de reference cooler.

Het wordt hiermee duidelijk dat - 10% het laagste is wat je wil gaan om de fan stiller te krijgen onder load. Als je lager gaat, verlies je relatief veel performance voor relatief weinig verschil in fan speed, aangeduid door de rode lijn. Met de reference cooler is het echter aangeraden niet meer dan + 30% Power offset te gebruiken aangezien dit voor geen extra prestaties zorgt op een niet-overclockte GPU core. Deze grafiek zal met de non-reference coolers een heel ander beeld geven en de mogelijkheid van de kaart sterk beinvloeden, aangezien de 55% fan speed al bij 0% Power offset behaald wordt, weliswaar met FurMark. Boven de 60% fan speed begint het al meer op een rackserversysteem te lijken dan een high-end GPU, bij 100% fan speed vraag je je af waarom dit een optie is voor een desktop-class GPU.

Zelf heb ik op mijn kaart niet hoger dan 10% GPU core speed kunnen bereiken, met 100% Max Fan Speed én 50% Power offset. Samen met een 18% hogere Memory Speed, haalde ik hiermee iets boven de 10% hogere framerate in Unigine Heaven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kuusj

Kuusj

Astennu schreef op vrijdag 01 november 2013 @ 08:35:
Hoe bedoel je?

Ik zie vooral grote radiator setups die beter zijn. En sowieso maken ze veel meer herrie.
Daarnaast die de Noctua U14 niet de beste luchtcooler die er is.
Maar hij laat wel zien dat hij in verhouding stiller is dan de goed presterende water coolers. Dus in mijn ogen staat mijns telling als een huis.

High rpm fans er op zetten om beter te coolen kan je met een lucht cooler ook. En die gaat het dan ook beter doen. Dus eigenlijk moet je met dezelfde fans testen. En dan krijg je denk ik een heel ander beeld.

Die H80i zit 11DB hoger!!! dat is bijna 4x zo veel geluid.

Edit:

En nu heb je ineens de DB slide weg gehaald.... waar just duidelijk werd dat die goede prestaties kwamen door high RPM fan's en dus veel herrie maken.

Edit2:

Om het verhaal compleet te houden:

[afbeelding]

dus voor 1,5c lagere tepm 11db extra. Dan zou ik wel weten welke cooler ik zou nemen en dat is niet de H80i.
Wie heeft er dan ook zo'n belachelijke fansnelheden? Iedereen weet dat bij waterkoeling het niet zoveel verschil uitmaakt of je fans op 300 toeren lopen of op 2500, inmiddels mijn FX-8320 binnen die met Artic Silver 5 op 4.6 Ghz loopt, en de rek zit er nog niet uit.
De fan snelheden en temps? Prime 95 komt niet hoger dan 45 graden met 500 toeren fansnelheid.

Ik weet niet hoe jullie die temps zo hoog kunnen laten worden...

En, mijn Asus R9 280X is binnen, core draait tot nu toe op 1175 Mhz en het geheugen: 1900!!! Mhz, en dan speel ik nog niet met voltages...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 23:50
Astennu schreef op vrijdag 01 november 2013 @ 09:16:
[...]

Ja maar dan zie je dus dat de koel prestaties ook afnemen en dat een goede luchtcooler dan beter koelt en net zo veel geluid maakt. En dan heb ik het niet over een koeler van 30 euro maar over een in de classe 60-80 euro.

Die H2O setups koelen wel leuk mits de fan's op high staan.
Wil je een echt stille H2O setup die ook goed koelt moet je een beter CPU blok hebben en een 2x120 of 2x140 rad. Dan krijg je heel wat betere scores dan met een out of the box setup. Maar dan zit je ook meteen in een hele andere prijs classe.
Dat valt best mee, mijn out of the box H100i houdt mijn 4670K @ 4.6 Ghz onder de 30c idle, onder gaming load is de max temp tussen de 55c en 60c en dat is met de fans op zo'n 40% (precies het niveau waar ze onder het omgevings geluid blijven).

Een custom WC setup is zeker beter (en duurder) zoals je al aangeeft. Echter om nu te zeggen dat de out of the box closed loop coolers een minder zijn dan air coolers heb ik in de praktijk nog niet gemerkt, minimaal gelijk waardig in de tests die ik gedaan heb, en daarnaast (persoonlijke mening) het ik liever een Closed loop WC dan zo'n enorme Cooler in mijn PC nadat mijn vorige mobo werkend, maar krom uit de kast kwam bij vervanging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spNk
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 04-06 10:43
Totaal offtopic:
Moederborden zijn bijna altijd krom. Ook als ze nieuw uit de doos komen, let maar eens op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icegodd
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 18-03 20:55
zijn er al wat news bekent over R9 290???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Razr
  • Niet online
Zit sterk te twijfelen wat ik nu moet doen, is het verstandig om een 7970 te halen omdat ze daar nog de actie met drie gratis games hebben, of zou ik beter voor een 280X gaan.

De OC-edities van de 280X lijken iets goedkoper dan de 7970 (minimaal though), maar ze zijn moeilijker leverbaar. Plus zoals ik net al zei - geen Never Settle-bundel. De 7970 kan wat last hebben van coil whine, maar dat is volgens mij bij de 280X ook niet gegarandeerd opgelost.

Of is het misschien slimmer om sowieso nog even te wachten (1 á 2 weken) om te kijken of Mantle nou echt is wat ze beloven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 115433

Razr schreef op maandag 04 november 2013 @ 10:38:
Of is het misschien slimmer om sowieso nog even te wachten (1 á 2 weken) om te kijken of Mantle nou echt is wat ze beloven.
Mantle komt niet uit op 11 november (het is trouwens wat later je kan het APU13 schema bij AMD bekijken. Dacht dat de presentatie met Mantle pas op de laatste dag was (woensdag)).

Het enige wat je krijgt te horen daar zal wel in het perspectief zijn van een programmeur dus verwacht maar dat de stof erg droog is.

Vergis je niet Mantle haalt bottlenecks weg dat staat vast maar hoeveel winst dat oplevert is nog onduidelijk.

http://www.amd.com/us/pre...3-keynotes-2013oct31.aspx

[ Voor 6% gewijzigd door Anoniem: 115433 op 04-11-2013 12:22 . Reden: even link erbij met data voor apu13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 02:49
Razr schreef op maandag 04 november 2013 @ 10:38:
Zit sterk te twijfelen wat ik nu moet doen, is het verstandig om een 7970 te halen omdat ze daar nog de actie met drie gratis games hebben, of zou ik beter voor een 280X gaan.

De OC-edities van de 280X lijken iets goedkoper dan de 7970 (minimaal though), maar ze zijn moeilijker leverbaar. Plus zoals ik net al zei - geen Never Settle-bundel. De 7970 kan wat last hebben van coil whine, maar dat is volgens mij bij de 280X ook niet gegarandeerd opgelost.

Enkele 7970 GHz/OC edities zijn goedkoper dan de 280X OC versies.
Persoonlijk zou ik nu gewoon de club3d XT2 pakken met 3 gratis games (mits je echt een nieuwe videokaart nodig hebt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lekiame
Beste mensen,

Sinds kort ben ik in het bezit van een ASUS 280x MATRIX Platinum. Prachtig kaartje, en gaat lekker hard!
Nou heb ik problemen met een game die ik regelmatig speel, League of Legends.
In League of Legends krijg ik regelmatig (zie: om de 10 min) een artifact in beeld. Hetzij een box/flash, hetzij een 3d balk. De driver crashed verder nooit.
De GPU is tijdens gamen niet overgeklokt en loopt op STOCK.

Wat ik heb geprobeerd:

1. Drivers 13.9, 13.11 beta V6 en 13.11 beta V8 allemaal geprobeerd. Geen effect.
2. Andere games zoals BF4 gespeeld, hier heb ik er geen last van. Ook 3dmark 11 loopt soepel zonder artifacts. De kaart is zelfs te benchen tot 1270 core / 7400 mem (stock 1100 / 6400).
3. Opnieuw installeren van LoL. Geen effect.

Zou dit driver gerelateerd zijn? :/

EDIT. BF4 is hij zelfs speelbaar met 1200 - 7000 clocks zonder arti's dus ik denk dat het aan League of legends ligt..

[ Voor 7% gewijzigd door Lekiame op 04-11-2013 19:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mikep_577
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 08-04-2024
kuusj98 schreef op maandag 28 oktober 2013 @ 18:33:
[...]

Ja neus,

Ik heb bij Azerty 2x Asus R9 290x BF4 gekocht.. verachte levertijd was 15 Nov. echter waren ze er vrijdag al :)
Top service.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lekiame
zo! Waar heb jij zoveel power voor nodig :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shaggy

Shaggy

Misantroop pur sang

msmeenge schreef op maandag 04 november 2013 @ 19:48:
Candy Crush ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shaggy

Shaggy

Misantroop pur sang

Maar moet zeggen dat ik mijn Sapphire 280X nu een weekje heb draaien, en ding draait als een zonnetje. Stabiel, warmte op lucht valt mee, CoD prima te spelen op hoge settings etc. Prima kaartje en een flinke vooruitgang. Nu ff sparen voor een nieuw full-cover waterblock, kan m'n universele EK block de deur uit en word het geheugen ook beter gekoeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hafermaut
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 06:21
Aangezien ik sowieso geen haast heb bij de aanschaf van een nieuwe videokaart kan ik de reviews rustig afwachten en de eerste druppelen binnen over de stock R9 290, conclusie: snel maar erg luid. Nu geef ik weinig om volledige stilte, maar 10dB hoger dan mijn 6970 is me toch wat veel, daartegenover staat dat je voor €150 euro minder wel bijna de prestaties haalt van de 290X.

HWI review
Anand review

Ben benieuwd hoe de ervaringen van gebruikers met de kaarten en de geluidsproductie zijn!

Edit: vooral omdat de gemeten dBs tussen Anand en HWI verschillend zijn ben ik benieuwd. Ik ga er vooralsnog even vanuit dat Anand meer gelijk heeft.

[ Voor 9% gewijzigd door Hafermaut op 05-11-2013 09:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icegodd
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 18-03 20:55
tweakers loopt echt een beetje achter > geen review, pricewatch R9 290. ;w

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-02 22:21

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

msmeenge schreef op maandag 04 november 2013 @ 19:48:
Niet iedereen speelt op 1920x1080p hé!

Als je een beetje hedendaagse game wil spelen i.c.m. Eyefinity dan is het helemaal niet raar om 2 of meerdere kaarten te hebben :)

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• partyondude
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 27-05 21:02
icegodd schreef op dinsdag 05 november 2013 @ 10:18:
tweakers loopt echt een beetje achter > geen review, pricewatch R9 290. ;w
Beiden zijn opgelost, de R9 290 staat in de PW en is zelfs al bij een aantal winkels leverbaar :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mischa204
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 29-03-2022
Ik heb zware driver problemen met de R9 280x, Na het installeren van AMD catalyst kom ik niet verder na het laden(windows logo).

Heb al zoveel geprobeerd, ook andere drivers. Maar niks lijkt te werken ! Het probleem doet zich voor zodra de drivers van AMD zelf geinstalleerd zijn, daarvoor 0 problemen.

Heeft iemand hier ervaring mee ? :(
Pagina: 1 2 ... 34 Laatste