Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic
Past niet bij mij....SAiN ONeZ schreef op woensdag 05 november 2014 @ 13:21:
Size dóes matter!
Ik heb me een Arctic Hybrid II gescoord voor op me refference 290, maar heb wat coolingpads nodig, iemand die nog een heel stuk heeft liggen, en dat van de hand wil doen? (DM)

Snel gaan vervangen die voeding. Ik heb zelf gehad dat mijn Zalman voeding de geest gaf (ik weet niet meer precies welk model, iig een 400Watt variant van inmiddels een jaar of 10 terug), 2x 1 terrabyte harddisks meegenomen z'n graf in. Welke ik gelukkig heb kunnen repareren met een donor hdd met bad blocks overigensBleecho schreef op woensdag 05 november 2014 @ 09:44:
[...]
Ik ga daar eens even naar kijken! en ik heb het inderdaad eens even opgezocht, wauw! Die 7970 is wel een lekker straalkacheltje zeg! link 250W vs 106W van de HD3870. Dat is een stevig verschil, en verklaard iig wel waarom m'n voedingsproblemen niet eerder aan het licht gekomen zijn. Ik zal mn voeding wel eens even open schroeven, na >5 jaar zal die garantie toch wel niet zo veel meer voorstellen
Wel als je die antieke optische drive vervangt door een kortere of zelfs gewoon weglaat, anno 2014 hebben die toch zeer zelden nut. Ik heb dit jaar één maal mijn optische drive nodig gehad, om een deel retro games in te laden. Gelukkig heb ik voor die enkele keer een externe drive, dan hoeft mijn dagelijks gebruik er niet onder te lijden
[BBG aanschaf] Voedingen - Deel 29
Phuncz schreef op woensdag 05 november 2014 @ 20:07:
[...]
Wel als je die antieke optische drive vervangt door een kortere of zelfs gewoon weglaat, anno 2014 hebben die toch zeer zelden nut. Ik heb dit jaar één maal mijn optische drive nodig gehad, om een deel retro games in te laden. Gelukkig heb ik voor die enkele keer een externe drive, dan hoeft mijn dagelijks gebruik er niet onder te lijdenSowieso zie ik nog belachelijk veel vrije ruimte in je kast die gevuld is met lucht, dat kan wel wat beter he !

Verder heb ik 0,0 zin om er teveel tijd in te steken en ook al is de optische schijf weg, dan nog past een Arctic Accelero Extreme 4 amper
http://ic.tweakimg.net/ext/i/productsurvey/100092/27149.jpg
Slijpen heb ik al helemaal geen zin in, hence dat ik gewoon een orginele Lian-Li top besteld heb met een mooi 140mm fan gat ^^ Want door reverse ATX werd nogal een oventje bovenin de kast....
[ Voor 78% gewijzigd door Vandread op 06-11-2014 12:15 ]
Ik denk dat ik met wat extra casefans het probleem opgelost heb.
Let op: Mijn post bevat meningen, aannames of onwaarheden
Dalijk een 4690K en mobo ophalen.
Mag hopen dat mn problemen dan over zijn.. en anders gaat er ECHT een GTX970 in
Na een verse Windows install met 14.7 en daarna 14.9 op een 7970m zit ik met het volgende:
Ongeacht de settings in-game heb ik duidelijk jaggies in beeld bij bijvoorbeeld CoD-Ghosts, het is gewoon geen 1920x1080 wat ik zie maar beduidend minder. Game settings veranderen niks. Wat zou het kunnen zijn?
Just Cause 2 bijvoorbeed is wel weer super scherp.
[ Voor 13% gewijzigd door Tijgert op 07-11-2014 21:25 ]
Medion X40 watercooled laptop, i9+4090, met Eluktro bios, 32GB DDR5 6400, 2x8TB MP600 Pro XT, 32" UHD monitor en wat kekke Logitech spullen.
CoD: Ghosts features one very interesting and very useless option called Image Quality. This is just the internal resolution scaler that lowers internal rendering resolution. This internal resolution is then upscaled to your set resolution. On the Very Low setting, internal rendering resolution is approximately a quarter of the set resolution at 1920x1200. So you are getting only around 640x400 scaled to full HD. Only on Extreme setting will result in native resolution and I do not recommend anything else set.
Misschien is dat het?
Medion X40 watercooled laptop, i9+4090, met Eluktro bios, 32GB DDR5 6400, 2x8TB MP600 Pro XT, 32" UHD monitor en wat kekke Logitech spullen.
volgens mij is er niemand met een perfecte r9. volgende keer weer nvidia dus
Dat klinkt als een probleem waar ik gisteren opeens last van had met mijn Sapphire Radeon R9 290X TRI-X OC.Saven schreef op zaterdag 08 november 2014 @ 01:09:
heb nu af en toe heeel kort ineens in beeld artifacts met mn r9 290 tri-x-oc. Meer mensen last van? Heb hynix geheugen. Gewoon als ik aan t browsen ben of in word aan t typen. Vrij irritant omdat je gewoon weet dat je een brak product hebt.
De problemen lijken inmiddels opgelost te zijn. Het topic is hier te vinden: klik
Trouwens, ik maak vandaag de overstap van een Intel i5-4460 i.c.m. een Gigabyte.G1 Sniper B5 (B85) naar een Intel i5-4690K i.c.m. een Gigabyte GA-Z97-D3H en ik ben benieuwd of de R9 290X daar zijn voordeel uit gaat halen wat betreft stabiliteit.
Jawel hoor, hierSaven schreef op zaterdag 08 november 2014 @ 01:09:

Het enige waar ik een issue mee heb zijn de 14.9 drivers die HDMI <-> DVI op een andere manier aansturen waardoor ik onscherp beeld heb (door 4:2:2 chroma subsampling), waardoor ik nu nog steeds op Catalyst 14.4 zit.
[ Voor 4% gewijzigd door Phuncz op 08-11-2014 09:57 ]
Grappig, ik heb vrijdag precies dat setje opgehaald!Yonix schreef op zaterdag 08 november 2014 @ 09:30:
[...]
Dat klinkt als een probleem waar ik gisteren opeens last van had met mijn Sapphire Radeon R9 290X TRI-X OC.
De problemen lijken inmiddels opgelost te zijn. Het topic is hier te vinden: klik
Trouwens, ik maak vandaag de overstap van een Intel i5-4460 i.c.m. een Gigabyte.G1 Sniper B5 (B85) naar een Intel i5-4690K i.c.m. een Gigabyte GA-Z97-D3H en ik ben benieuwd of de R9 290X daar zijn voordeel uit gaat halen wat betreft stabiliteit.
Geen desktop freezes meer.
Heb wel 1 keer een freeze gehad in het menu van COD advanced warfare
Edit, ik heb de Z97M-D3H
Wat hierboven staat geldt precies hetzelfde voor mij, al een jaar trotse bezitter van een reference 290X icm BF4 en een fullcover waterblok en elpida geheugen, nog 0,0 problemen mee gehad. Zo tevreden dat ik laatst een 2e 290X heb geplaatstPhuncz schreef op zaterdag 08 november 2014 @ 09:57:
[...]
Jawel hoor, hierMijn reference "day one" kaartje met gratis BF4 werkt sinds de eerste dag perfect en na het voorzien van een fullcover waterblock mag ik ook al niet meer klagen over het geluid. Ik geloof dat ik zelfs Elpida geheugen heb, maar nog geen enkel probleem gehad met black screens, artifacts, BSOD's, coil whine of enige vorm van gekke dingen.
Het enige waar ik een issue mee heb zijn de 14.9 drivers die HDMI <-> DVI op een andere manier aansturen waardoor ik onscherp beeld heb (door 4:2:2 chroma subsampling), waardoor ik nu nog steeds op Catalyst 14.4 zit.
Enige wat ik heb is een beetje coil whine bij extreem hoge fps (200+), maar aangezien ik dit bij elke gpu welke tot nu toe in mijn bezit is geweest heb ervaren zie ik dit niet als een probleem (bovendien met een headset op merk ik toch niks)
[ Voor 11% gewijzigd door tobitronics op 08-11-2014 15:48 ]
Verwijderd
Ben terug van naar 14.9 gegaan van 14.9.2 en zie géén verschil.
Ik heb de Sapphire R9 290 4GB GDDR5 OC TRI-X
Ik welSaven schreef op zaterdag 08 november 2014 @ 01:09:
Laatst de beta 14.2.9 geinstalleerd en na elke cold boot wou ie niet booten naar windows, maar bleek dat ik ook 16gb totaal had geplaatst en de mems hadden wat meer juice nodig
|2600k|Asus 290|
Ik heb laatst iets raars meegemaakt : Geheugen dat volgens Memtest gewoon goed was bleek toch niet goed te zijn, want nadat ik mijn geheugen had vervangen vanwege een upgrade zijn de paar rare onverklaarbare crashes die ik weleens had als sneeuw voor de zon verdwenenVerwijderd schreef op maandag 10 november 2014 @ 17:02:
Ik heb nog ontzettend veel driver crashes.
Ben terug van naar 14.9 gegaan van 14.9.2 en zie géén verschil.
Ik heb de Sapphire R9 290 4GB GDDR5 OC TRI-X
Dus... probeer eens ander geheugen en het liefst van een totaal ander type of merk!
|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||
Ik heb ook 2x 290X maar ervaar wat issues i.c.m. BF4. Kan je mij de volgende dingen vertellen:tobitronics schreef op zaterdag 08 november 2014 @ 15:45:
[...]
Wat hierboven staat geldt precies hetzelfde voor mij, al een jaar trotse bezitter van een reference 290X icm BF4 en een fullcover waterblok en elpida geheugen, nog 0,0 problemen mee gehad. Zo tevreden dat ik laatst een 2e 290X heb geplaatst
Enige wat ik heb is een beetje coil whine bij extreem hoge fps (200+), maar aangezien ik dit bij elke gpu welke tot nu toe in mijn bezit is geweest heb ervaren zie ik dit niet als een probleem (bovendien met een headset op merk ik toch niks)
- Welke 290X's je hebt
- Overige hardware in je PC (Met name je CPU, maar de rest is ook wel interessant)
- Driver versie
- Resolutie tijdens gamen
- Grafische settings tijdens gamen (mantle? dx11?)
- Eventuele tweaks die je toegepast hebt
Let op: Mijn post bevat meningen, aannames of onwaarheden

De Sapphire R9 290X TRI-X is nu geklokt op 1070MHz/1360MHz (i.c.m. AMD Catalyst 14.9) en dat oogt stabiel in de benchmarks. Iets meer richting de 1075MHz en er verschijnen 'mooie' artifacts in beeld, dus voorlopig laat ik het zo staan. Dat moet geen kwaad kunnen denk ik zo.
Overige, relevante, systeem specificaties:
• Intel Core i5-4690K @4,4GHz;
• Gigabyte GA-Z97-D3H;
• Crucial Tactical Ballistix - 8GB XMP1.3 (DDR3-1600MHz);
• Crucial MX100 SSD (128GB);
• Seasonic S12II-Bronze 620W.
Ik heb sinds vandaag een VTX3D R9 290 in mn kast zitten. (upgrade vanaf een 7850) Op zich doet het kaartje het wel fijn, maar wat geeft dat ding een bak warmte af zeg, en dat blijft naar mijn idee allemaal in mijn kast hangen. Heb zelfs mijn CPU weer op stock gezet omdat die anders te warm wordt. Wat ook kan is dat mijn kast simpelweg niet voldoende airflow heeft.
Dit zit er in mijn systeem:
- FX 6300 icm met single fan Mugen 3
- VTX3D R9 290
- 8 GB dual channel Corsair vengeance geheugen
- Asrock 970 Extreme 4
- Sharkoon T9 met 3 nexus silent fans (120mm)
- Thermaltake 650W voeding
- Crucial M4 SSD (128 GB)
- Baracuda 500 GB Harde schijf
Nu, ik weet dat het een redelijk goedkoop kaartje is voor een R9 290, en de koeling dus waarschijnlijk niet optimaal zou zijn. (al is het wel gewoon 2x 90 mm fans) Ik heb de kaart al geundervolt en -5% power gegeven en dat helpt wel een beetje en is ook stabiel. Hoe dan ook, na verloop van tijd loopt de temperatuur wel op en worden de side panels ook warm. (GPU gaat richting 90 graden, CPU richting 65 graden, wanneer ik stress test met unigine heaven)
Zou het kunnen dat als ik een Antec three hundred two kast koop en die vol hang met fans ( stuk of 6) dat dat een hoop helpt? ( voor zover ik gezien heb is deze antec kast qua koeling vrij ideaal, zie HWinfo review)
Idle temps zijn wel oke, 36 CPU, 43 GPU.
Wat zijn jullie gedachten?
Geeft steekhoudelijke argumenten terwijl hij niet weet waar het over gaat. BlizzBoys, HD casts van StarCraft II gemaakt door Tweakers! Het begint, Zombiepocalyps
[ Voor 4% gewijzigd door Phuncz op 18-11-2014 22:38 ]
Welke games speel jij trouwens? Met LoL en Fifa haal ik nog geen 50 graden, maar in Divinity en Shadow of Morder tik ik 90 graden aan.
[ Voor 21% gewijzigd door MrVegeta op 18-11-2014 22:40 ]
Geeft steekhoudelijke argumenten terwijl hij niet weet waar het over gaat. BlizzBoys, HD casts van StarCraft II gemaakt door Tweakers! Het begint, Zombiepocalyps
Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic
Hm, ik heb de voorste fan bij de h75 weg gehaald en nu lijkt het er op dat de kaart op 66 graden blijft in Shadow of Mordor, in plaats van de 94 graden met 2 fans.
[ Voor 60% gewijzigd door MrVegeta op 19-11-2014 09:40 ]
Zat 1 van je fans dan niet verkeerd zodat ze tegen elkaar in zaten te blazen?MrVegeta schreef op dinsdag 18 november 2014 @ 22:43:
Ik heb de backplate laatst aangedraaid, maar dat maakte ook geen verschil. Koelpasta was de eerste keer erg weinig, maar dat is nu ook goed. Nu maakt mij dat verder niet zoveel uit want die kaarten zijn voor hoge temperaturen gemaakt en de rest van mijn hardware heeft er weinig last van. De VRM zijn iig op een lage temperatuur.
Hm, ik heb de voorste fan bij de h75 weg gehaald en nu lijkt het er op dat de kaart op 66 graden blijft in Shadow of Mordor, in plaats van de 94 graden met 2 fans.
Lian Li OI11 - Ryzen 9 5900x - 32GB DDR 4 - RX6800
Battlefield 4 voornamelijk.MrVegeta schreef op dinsdag 18 november 2014 @ 22:40:
Welke games speel jij trouwens? Met LoL en Fifa haal ik nog geen 50 graden, maar in Divinity en Shadow of Morder tik ik 90 graden aan.
Nu ligt dat wss aan airflow. Sta op het punt om een CM 690 iii te bestellen en die van 3x 200 mm fans te voorzien. Hoe groot schatten jullie de kans dat mijn problemen dan weg zijn? Of ligt het niet gewoon aan de kaart en kan ik die beter terug sturen nu het nog kan en een andere nemen?
Ik neig om een nieuwe kast + fans te nemen, hoop dat het dan opgelost is. Denk dat een andere kaart met betere cooler (sapphire) misschien wel zou helpen, maar het is nog steeds zo'n 300 W aan warmte wat in mijn kast gedumpt zou worden en er niet uit kan, ben bang dat het systeem als geheel dan nog steeds te warm wordt.
Aangezien de idle temps wel gewoon normaal zijn moet het echt aan de airflow liggen denk ik.
Any thoughts?
[ Voor 6% gewijzigd door Pazienza op 19-11-2014 21:46 ]

Met een enkele R9 290 (non X) met reference koeler.
Nice!Iuigi schreef op donderdag 20 november 2014 @ 14:17:
[afbeelding]
Met een enkele R9 290 (non X) met reference koeler.
Ik heb vanavond mijn Sapphire Radeon R9 290X TRI-X wat sneller kunnen laten lopen door de voltages wat op te schroeven. Nu doet de kaart zijn werk op 1100MHz/1410MHz met dit als resultaat:

Verder wil ik niet gaan, omdat de kaart dan te warm wordt. Dit is meer dan genoeg.
Idle zit mn CPU nu op 30 graden en de r9 290 op 35.
Heb mijn FX 6300 nu op 4.3 GHz lopen en mn R9 290 op 1125/1370. ( kon nog hoger maar voor 1080P niet echt nodig.)
Onder full load tikt mn CPU nu 53 graden aan, de R9 290 80 graden.
Ben prima tevreden dus!
En het wordt nog beter, heb de kaart met minder voltage en power nog iets hoger gekregen.Phuncz schreef op zaterdag 22 november 2014 @ 13:44:
Leuk om te horen, dat zijn al veel betere temperaturen !
Met +25 mV en +15% power nu stabiel op 1150/1370, max temp 78 graden.
Merk wel dat mn CPU hem enigszins bottlenecked in sommige situaties. Verschil tussen 3.5 en 4.3 GHz op de CPU maakte ongeveer 3 FPS uit in Unigine Heaven.
Maar voorlopig kan ik er op 1080P wel weer een paar jaar tegenaan nu.
[ Voor 6% gewijzigd door Pazienza op 22-11-2014 13:53 ]
Helaas heb ik het probleem nu dat de Royal King crached met een blackscreen.
Om te kijken of de kaart stabiel te krijgen valt is de kaart ondergeclocked, meer ruimte gegeven mbt power en oudere drivers geprobeerd. Heeft iemand anders tips die ik uit zou kunnen proberen?
Working in the IT : "When you do things right, people won't be sure you've done anything at all"
Thanks. Het is een 4770k op 4ghz, 8gb 1600mhz van corsair.Yonix schreef op zaterdag 22 november 2014 @ 01:29:
[...]
Nice!Wat zijn je specificaties? Ben wel benieuwd.
Heeft de kaart Elpida geheugen?The_Greater schreef op zaterdag 22 november 2014 @ 16:31:
Tijdje geleden is mijn kaart van Club3D netjes geRMA'ed en heb netjes een gekregen.
Helaas heb ik het probleem nu dat de Royal King crached met een blackscreen.
Om te kijken of de kaart stabiel te krijgen valt is de kaart ondergeclocked, meer ruimte gegeven mbt power en oudere drivers geprobeerd. Heeft iemand anders tips die ik uit zou kunnen proberen?
Elpida geheugen staat er helaas om bekend.
Je zou met afterburner wat meer volts kunnen geven bij sommige mensen loste dat het op.
Het heeft iets te maken met het schakelen van de clockspeeds en het voltage. En dan tussen het geheugen en de memory controller.
LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!! -- RIP CJ, The ATi Topic wont be the same without you.....
Als het een refferenced kaart is is het heel normaal dat hij 94c wordt. Dat hoort zelfs zo. Hij houd de temp op 94c en houd de fan speed daar bij zo laag mogelijk.Navi98 schreef op zaterdag 22 november 2014 @ 21:20:
Ik dacht dat mijn kaart (MSI R9 290) ook nogal warm werd, bij het spelen van Far Cry 4 op high/3440x1440 ging hij tot 94°C... Maar als ik hierboven lees dat temperaturen van 80°C op 1080p al normaal zijn, dan heb ik precies niet veel te klagen? Of ligt dit toch aan de airflow? PC is een relatief nieuwe build, maart '14, i5 4670k in een Fractal R4 case.
LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!! -- RIP CJ, The ATi Topic wont be the same without you.....
Het betreft de Gaming 4G (OC) versie, ik geloof met een Twin Frozr IV koeler op, is dat dan ook nog normaal denk je? Verder ondervind ik er niet echt problemen van, wel stel ik nu een custom fan profiel in bij het gamen, ipv de fans gewoon op Auto te laten draaien. Maar qua temperatuur helpt dit niet veel. Moet ik me zorgen maken?Astennu schreef op zaterdag 22 november 2014 @ 21:32:
[...]
Als het een refferenced kaart is is het heel normaal dat hij 94c wordt. Dat hoort zelfs zo. Hij houd de temp op 94c en houd de fan speed daar bij zo laag mogelijk.
En hij blijft redelijk stil, alleen in het ACU menu (tab/esc) dan gaat hij blazen en waarom weet ik niet.
Asus Z390 Maximus IX Hero, Intel 9900K, RTX3080, 64GB DDR4 3000, 2TB NVME, Samsung 850Evo 1TB, 4 x 14TB Toshiba, Be Quiet SB 801, Samsung 34"
- 1x ASUS Reference Design (Elpida) & 1x Sapphire Tri-X OC Reference Design (Elpida, incl. Asus rom gelijk aan 1e videokaart)Gamebuster schreef op maandag 10 november 2014 @ 22:23:
[...]
Ik heb ook 2x 290X maar ervaar wat issues i.c.m. BF4. Kan je mij de volgende dingen vertellen:
- Welke 290X's je hebt
- Overige hardware in je PC (Met name je CPU, maar de rest is ook wel interessant)
- Driver versie
- Resolutie tijdens gamen
- Grafische settings tijdens gamen (mantle? dx11?)
- Eventuele tweaks die je toegepast hebt
- i7-4770K, 16GB DDR3-1600, 512GB SSD, 2TB Raid1 HDD, Sabertooth Z87
- Laatste stable (14.9)
- 2160p
- Meestal high, geen mantle (want dat zorgt bij mij voor BF4 crashes, dx11 werkt prima)
- In asus GPU control de powerconsumption op max gezet
Pak de 14.11.1 of .2 beta eens, deze werken bij mij echt perfect.tobitronics schreef op zaterdag 22 november 2014 @ 22:27:
[...]
- 1x ASUS Reference Design (Elpida) & 1x Sapphire Tri-X OC Reference Design (Elpida, incl. Asus rom gelijk aan 1e videokaart)
- i7-4770K, 16GB DDR3-1600, 512GB SSD, 2TB Raid1 HDD, Sabertooth Z87
- Laatste stable (14.9)
- 2160p
- Meestal high, geen mantle (want dat zorgt bij mij voor BF4 crashes, dx11 werkt prima)
- In asus GPU control de powerconsumption op max gezet
En ik heb 1 kaart met Elpida en 1 kaart met Hynix geheugen, beide reference van Sapphire.
Asus Z390 Maximus IX Hero, Intel 9900K, RTX3080, 64GB DDR4 3000, 2TB NVME, Samsung 850Evo 1TB, 4 x 14TB Toshiba, Be Quiet SB 801, Samsung 34"
Kan ik helaas niet zien, want er zitten aan beide kanten een plaat.Astennu schreef op zaterdag 22 november 2014 @ 21:22:
[...]
Heeft de kaart Elpida geheugen?
Elpida geheugen staat er helaas om bekend.
Je zou met afterburner wat meer volts kunnen geven bij sommige mensen loste dat het op.
Het heeft iets te maken met het schakelen van de clockspeeds en het voltage. En dan tussen het geheugen en de memory controller.
Het gaat inderdaad om aan Elpida geheugen volgens GPU-Z.
Tot nu heb ik de kaart op 900/1200Mhz, +15% power gezet.
Daardoor is die iets stabieler geworden. Anders had ik een crash gehad binnen de 5min en nu hield die een uurtje vol. Waarschijnlijk heb je gelijk dat het elpida geheugen ligt.
Working in the IT : "When you do things right, people won't be sure you've done anything at all"
Een tijd terug toen ik wat problemen had met mijn 290x Elpida kaart heb ik een bios update gekregen van Sapphire welke alle problemen heeft opgelost. Dus misschien de moeite om even bij de fabrikant aan te kloppen of ze een update hebben?The_Greater schreef op zaterdag 22 november 2014 @ 23:45:
[...]
Kan ik helaas niet zien, want er zitten aan beide kanten een plaat.
Het gaat inderdaad om aan Elpida geheugen volgens GPU-Z.
Tot nu heb ik de kaart op 900/1200Mhz, +15% power gezet.
Daardoor is die iets stabieler geworden. Anders had ik een crash gehad binnen de 5min en nu hield die een uurtje vol. Waarschijnlijk heb je gelijk dat het elpida geheugen ligt.
Kan ik inderdaad eens na gaan vragen. Blijkbaar bied Club3D deze niet ter download aan.prutser001 schreef op zaterdag 22 november 2014 @ 23:53:
[...]
Een tijd terug toen ik wat problemen had met mijn 290x Elpida kaart heb ik een bios update gekregen van Sapphire welke alle problemen heeft opgelost. Dus misschien de moeite om even bij de fabrikant aan te kloppen of ze een update hebben?
Nu zit de volgende versie op de kaart: 015.045.000.005.0000000 (113-C6711101-X672).
Dat komt meestal doordat in de menu's er een veel hogere framerate is dan in-game, door de simpele opstelling is er een zeer lage CPU en RAM gebruik waardoor de GPU maximaal belast wordt en dus heter wordt. Dit had ik met BF4 ook voordat ik een framerate cap instelde.prutser001 schreef op zaterdag 22 november 2014 @ 22:23:
En hij blijft redelijk stil, alleen in het ACU menu (tab/esc) dan gaat hij blazen en waarom weet ik niet.
[ Voor 11% gewijzigd door Phuncz op 23-11-2014 11:46 ]
Ondertussen ben ik verder gaan testen met lagere clock snelheden.prutser001 schreef op zaterdag 22 november 2014 @ 23:53:
[...]
Een tijd terug toen ik wat problemen had met mijn 290x Elpida kaart heb ik een bios update gekregen van Sapphire welke alle problemen heeft opgelost. Dus misschien de moeite om even bij de fabrikant aan te kloppen of ze een update hebben?
Tot nu lijkt het geheugen dus niet het probleem. Deze draaid weer op 1250mhz zonder crashes.
De core heb ik nu teruggebracht naar 850Mhz. Nu houd deze het goed vol met BF4 en Heavon.
290x(Elpida) + 290(Hynix) @1175/1400
2600k@4.6GHz
[ Voor 12% gewijzigd door Bullus op 24-11-2014 09:47 ]
|2600k|Asus 290|
Met een FX 6300 @ 4.3 GHz
Clocks van R9 290 op 1140/1350.
Even een kort vraagje waarbij misschien iemand mij kan helpen.
Ik heb mijn R9 290 Reference cooler pas vervangen door een Arctic Accelero Xtreme IV Cooler. Nu is het zo dat mijn kaart vrij lang en hoog is geworden. Ik zat te kijken om mijn huidige case (Corsair Carbide Spec-02) te vervangen omdat deze helaas slechte opties voor cable management biedt. Nu is de vraag, wat zou een goede case voor mij zijn aangezien de kaart nu monsterlijk groot is geworden? Iemand anders die ook deze cooler erop heeft en een goede case heeft?
Ik heb pas geupgrade naar een Cooler Master 690 III.Headshifter schreef op maandag 24 november 2014 @ 13:33:
Hey guys,
Even een kort vraagje waarbij misschien iemand mij kan helpen.
Ik heb mijn R9 290 Reference cooler pas vervangen door een Arctic Accelero Xtreme IV Cooler. Nu is het zo dat mijn kaart vrij lang en hoog is geworden. Ik zat te kijken om mijn huidige case (Corsair Carbide Spec-02) te vervangen omdat deze helaas slechte opties voor cable management biedt. Nu is de vraag, wat zou een goede case voor mij zijn aangezien de kaart nu monsterlijk groot is geworden? Iemand anders die ook deze cooler erop heeft en een goede case heeft?
(http://www.coolermaster.c...tower-cm690-series/cm693/)
Deze ondersteunt videokaarten tot een lengte van 42 cm.
Ik heb nog wat fans ingebouwd en nu is mijn airflow ook geweldig, alles blijft lekker koel.
( 1x 200 mm intake aan de voorkant, 1 x 200 mm intake in het zijpaneel, 1x 120 mm outtake aan de achterkant, 1 x 200 mm outtake aan de bovenkant.)
Ik vind het echt een mooie en praktische kast, perfect ook qua airflow nu. Bovendien valt de prijs ook nog mee. (80€)
http://www.twitch.tv/jannustitannus
De score in FurMark is wel constant.
[ Voor 5% gewijzigd door Yonix op 27-11-2014 12:24 ]
Schommeling is normaal, omdat ook de cpu -score (en meerdere scores) meegerekend wordt bij eindscore en bij furmark niet.Yonix schreef op donderdag 27 november 2014 @ 12:20:
Ik ben de laatste dagen een beetje aan het spelen met mijn R9 290X in 3DMark's 'FireStrike' en ik heb de kaart nu stabiel lopen op 1100/1430. Echter, er is één ding wat mij opvalt in de benchmarks en dat is dat de score nogal wisselt. De ene keer is het 10.092 en de andere keer 10.304. Is deze schommeling normaal?
De score in FurMark is wel constant.
|2600k|Asus 290|
Uit benchmarks blijkt dat de kaart consistent sneller is dan de 780 gtx maar wel iets hoger zit in het energieverbruik en iets hoger in de warmteproductie. Ik heb zelf geen probleem met het kopen van 2e hands kaarten, als ik deze op kan pikken voor een bedrag ~200 euro dan ben ik er erg blij mee. Wat denken jullie van de R9 290? Is het een significante upgrade van de gtx 580 en is het voor de komende (laten we zeggen 2) jaar voldoende om op 1080p max settings goede framerates te krijgen? (crysis 3 uitgezonderd). Hebben jullie verder nog tips waar ik op moet letten ten aanzien van de aankoop van deze kaart? Alvast bedankt voor de hulp.
Als je benchmarks hebt gezien zul je zelf al de conclusie getrokken dat het een goede kaart is.Rixos schreef op dinsdag 02 december 2014 @ 15:41:
Ik ben op zoek naar een kaart die mijn gtx 580 kan vervangen, i.c.m. met mijn 2500k op 4,3 ghz lopen veel games nog steeds prima. Maar ik merk toch dat in wat zwaardere games te lage framerates krijg als ik alles op max zet op 1080p. Nu was mijn oog gevallen op de r9 290 en dan in het speciaal de sapphire tri-oc editie.
Uit benchmarks blijkt dat de kaart consistent sneller is dan de 780 gtx maar wel iets hoger zit in het energieverbruik en iets hoger in de warmteproductie. Ik heb zelf geen probleem met het kopen van 2e hands kaarten, als ik deze op kan pikken voor een bedrag ~200 euro dan ben ik er erg blij mee. Wat denken jullie van de R9 290? Is het een significante upgrade van de gtx 580 en is het voor de komende (laten we zeggen 2) jaar voldoende om op 1080p max settings goede framerates te krijgen? (crysis 3 uitgezonderd). Hebben jullie verder nog tips waar ik op moet letten ten aanzien van de aankoop van deze kaart? Alvast bedankt voor de hulp.
Ik heb een 290 @ 1140/1345 en draai nu de nieuwste games al niet meer op ultra. Maar dan ben ik iemand die altijd 60+ FPS wilt, als je geen problemen hebt met regelmatige fps drops kan je alles prima op ultra draaien.
Verwacht alleen niet nieuwe games in 2015 ook makkelijk op ultra te draaien.
Welke games draait de kaart bij jou niet op ultra?evilpin0 schreef op dinsdag 02 december 2014 @ 16:17:
[...]
Als je benchmarks hebt gezien zul je zelf al de conclusie getrokken dat het een goede kaart is.
Ik heb een 290 @ 1140/1345 en draai nu de nieuwste games al niet meer op ultra. Maar dan ben ik iemand die altijd 60+ FPS wilt, als je geen problemen hebt met regelmatige fps drops kan je alles prima op ultra draaien.
En laat het nou net zo zijn dat de meeste AAA-games tegenwoordig slecht geoptimaliseerd zijn.Phuncz schreef op dinsdag 02 december 2014 @ 17:49:
In 2014 kun je zowat alle games op een R9 290-series kaart vloeiend op 1080p spelen op max settings (extreme FSAA daargelaten). Het zijn vooral de slecht geoptimaliseerde games die het niet goed doen. Maar dat is niet AMD of de kaart zijn schuld natuurlijk.
Wat recente voorbeelden waarbij Medium ook goed genoeg is :
- Middle Earth : Shadow of Mordor
- Civilization : Beyond Earth
Ik zou niet moeilijk doen over de Medium settings in ieder geval en op alles hoger dan 1600x1200 heb je vaak geen AA nodig, tenzij je met een 27 inch 1080p monitor voor je neus zit met über grote pixels
|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||
Games als Arma ga je nooit continue 60 FPS draaien, daar zijn bij multiplayer dingen als Server's 60% bepalend voor je FPS. Deze is dus nooit echt hoger dan 40 FPS, als je pech hebt loopt ie op 20 FPS, kun je quad crossfire 290X's hebben maar dan nog heb je 20 FPS.evilpin0 schreef op dinsdag 02 december 2014 @ 16:17:
[...]
Als je benchmarks hebt gezien zul je zelf al de conclusie getrokken dat het een goede kaart is.
In de meeste gevallen ligt het gewoon aan de game, kijk naar GTA V op de PS3, voor die hardware echt goede performance (we hebben het hier over een 7600GS en een of andere rare CPU icm 256MB RAM), ik hoop dat ik GTA V nog wel op ultra kan draaien met mn 280X. Anders is er snel genoeg een GTX 970 gehaald.
9800X3D - RX 6900XT - Volvo S40 T5 '10 - Kever '74
Ik ben moreel verplicht iets van AA aan te hebben aangezien ik nog (steeds) op een 32" 1080p scherm zit te klooien. Ik heb er echter helemaal geen moeite mee, als ik dat wel had gehad dan had er een ander scherm gestaanRixos schreef op dinsdag 02 december 2014 @ 20:23:
Ik zie toch echt wel het verschil tussen geen en wel aa in games. Ik game op 1080p op een 23 inch monitor. Maargoed ik denk dat een r9 290 wel voldoende gaat zijn voor mijn eisen. Als ik af en toe aa een klein beetje terug moet schroeven bij een aantal games overleef ik dat wel. Ben zelfs met de performance van mijn gtx 580 op high setting nog best tevreden.
Ik hoef niet per se alles met 8xAA te draaien hoor. 2xAA vind ik meestal prima.
Het klopt inderdaad dat het verschil tussen medium/high/ultra in de praktijk vaak niet zo enorm is, terwijl er vaak wel een aardige performance hit mee gepaard gaat. Het is meer het idee dat fijn is als je alles op ultra kunt draaien.
Ik had eerst een 7850 en daar kon ik alles gewoon goed mee draaien, maar nu met een R9 290 alles op ultra is toch wel lekker. (1080p)
[ Voor 12% gewijzigd door Pazienza op 02-12-2014 21:10 ]
Verwijderd
Helaas kan alleen een R9 285 kaart 3840x2160 draaien, mijn R9 290 is max 3200x1800
Daar zal ik je dan snel uit de droom helpen, ik heb een 1440p scherm (2560*1440) met een diagonaal van 27". Het verschil tussen 1080p en 1440p is enorm. Op 1080p zijn die randjes echt zaagtanden. Dan is AA echt wel een must. Op 1440p Is het niet echt een must, maar wel prettig.Ik dacht dat aa vooral hielp bij hoekige randjes. Dat heeft toch niet zoveel te maken met je pixeldichtheid? Tuurlijk ik geloof wel dat je het minder nodig hebt op 4k maar dat is dan ook wel een heel groot verschil met 1080p
Op het ogenblik speel ik DA: inquisition zonder AA op 1440 met alles op ultra omdat anders mijn videokaart het niet meer trekt.
Het heeft juist met pixeldichtheid te maken. Op een 1080p 5" telefoonscherm zul je het verschil met of zonder AA waarschijnlijk echt niet zien. Op 27" word dat een heel ander verhaal.
Persoonlijk vind ik voor 1080p een 24" het maximum als pc-scherm.
Before we work on artificial intelligence, let`s do something about natural stupidity
Is het zo dat de in-game resolutie overeen moet komen met de desktop resolutie?
[ Voor 3% gewijzigd door Yonix op 09-12-2014 21:47 ]
Werkt het in andere games wel goed?
|2600k|Asus 290|
Weet iemand een goede vergelijking hiervan voor meerdere R9 280 modellen, vind er wel een aantal maar dan meestal losse reviews van één kaart.
Kreeg laatst een melding dat deze niet meer werkte en gestopt werd. Daarna werkte hij weer.
[ Voor 5% gewijzigd door Phuncz op 10-12-2014 12:50 ]
- Desktop van 3200x1800, geeft wel heerlijk veel ruimte helaas is de schaling binnen Windows beperkt.
Het werkt wel maar maakt het in sommige gevallen een beetje lastig leesbaar, 1 ding waar ik wel achter
ben, 4K schermen hoeven van mij nog niet.
- Gamen is zwaar maar wel mooi, BF4, Diablo3 e.a. redelijk goed te doen en ziet er erg mooi uit.
- Minder 'micro stutter' merkbaar, was eigenlijk al een ding van het verleden maar lijkt nu nog beter wegewerkt/geoptimaliseerd. Crossfire heeft een flinke verbetering ondergaan.
Alle spellen die profijt hebben van deze update lopen allemaal net wat lekkerder, Unity, BF4 zelfs Black Flag kan iets mooier ingesteld worden zonder verlies in fps.
Ik heb anders vandaag nog een 27" 1080P IPS scherm cadeau gekregen en dit net zoals mijn 32" TV met 1080p helemaal niet storend. Sterker nog, ik vind het net prettig werken, echt "zaagtanden" zie ik alleen op mijn iPad mini 1 met 1024x768 scherm, dat is inderdaad triest laag.arbraxas schreef op dinsdag 09 december 2014 @ 20:53:
[...]
Daar zal ik je dan snel uit de droom helpen, ik heb een 1440p scherm (2560*1440) met een diagonaal van 27". Het verschil tussen 1080p en 1440p is enorm. Op 1080p zijn die randjes echt zaagtanden. Dan is AA echt wel een must. Op 1440p Is het niet echt een must, maar wel prettig.
Op het ogenblik speel ik DA: inquisition zonder AA op 1440 met alles op ultra omdat anders mijn videokaart het niet meer trekt.
Het heeft juist met pixeldichtheid te maken. Op een 1080p 5" telefoonscherm zul je het verschil met of zonder AA waarschijnlijk echt niet zien. Op 27" word dat een heel ander verhaal.
Persoonlijk vind ik voor 1080p een 24" het maximum als pc-scherm.
27" met 1080P is prima werkbaar, ook voor games.
People as things, that’s where it starts.
Verwijderd
Nadat ik VSR heb geprobeerd, is mijn "hype" voor een 4K beeldscherm alleen maar toegenomen.prutser001 schreef op woensdag 10 december 2014 @ 16:48:
De nieuwe AMD Omega drivers zijn erg goed.
- Desktop van 3200x1800, geeft wel heerlijk veel ruimte helaas is de schaling binnen Windows beperkt.
Het werkt wel maar maakt het in sommige gevallen een beetje lastig leesbaar, 1 ding waar ik wel achter
ben, 4K schermen hoeven van mij nog niet.
- Gamen is zwaar maar wel mooi, BF4, Diablo3 e.a. redelijk goed te doen en ziet er erg mooi uit.
- Minder 'micro stutter' merkbaar, was eigenlijk al een ding van het verleden maar lijkt nu nog beter wegewerkt/geoptimaliseerd. Crossfire heeft een flinke verbetering ondergaan.
Alle spellen die profijt hebben van deze update lopen allemaal net wat lekkerder, Unity, BF4 zelfs Black Flag kan iets mooier ingesteld worden zonder verlies in fps.
Ik kijk er vooral na uit om oude klassiekers in 4K te spelen (Half Life 2, Medieval Total War 2 etc)
Helaas wachten tot maart 2015 tot Freesync uitkomt en dan een 31.5 inch Samsung kopen
Zelfs LEGO-games zien er fantastisch uit:
[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 10-12-2014 22:50 ]
Dit kan ook komen omdat BF4's 200% res scale 4096x2160 is en niet 3200x1800 maar dat weet ik niet zeker. Ook leuk toen ik het voor het eerst probeerde had ik mijn res scale slider nog aan staan... dus dan verandert 3200x1800 ineens in 12800x7200 en dan draait het niet lekker
Diablo3 was wel weer prachtig en eigenlijk geen enkele vorm van lag/vertraging of haperingen zelfs niet als m'n beeld bijna explodeert door alle ellende.
Mijn grootste probleem is gewoon de schaling in Windows, je moet zoveel meuk aanpassen om het een beetje werkbaar te maken op die resolutie dat het niet leuk meer is, ditzelfde is ook met 4K, 150% 'groter' stelt niet veel voor als je scherm ineens 4 x zo groot word en je letters 4 x zo klein.
Ben wel 1 dingetje tegengekomen en daar was ik minder over te spreken, toen mijn pc vanmorgen uit standby kwam bleef het scherm zwart, ik kon wel gewoon afsluiten en de lampjes op mijn scherm brande 'groen' dus het er was gewoon geen beeld.
Als AMD op deze manier drivers blijft uitbrengen ben ik daar best tevree mee, 4-5 WHQL's, een aantal beta's en aan het eind van het jaar een mooie grote update met nieuwe features.
BF4's scaling en die van AMD staan los van elkaar dus eerst zegt de AMD driver dat de game moet renderen op een 3200x1800 waardoor de (gespeculeerde) hardware scaler er hier 1920x1080, of wat je monitor output, maakt. Maar voordat die scaler dat voor zijn kiezen krijgt, mag ie het eerst nog eens gaan verdubbelen naar 6400x3600, om dan uiteindelijk te resizen naar je monitor output. Het probleem is dat die 3200x1800 geen makkelijk te delen resolutie is voor 1920x1080 of 2560x1440, dus je krijgt sowieso een vergelijkbaar beeld dat toont wat gebeurt als je je monitor op de non-native resolutie instelt. Als je dan BF4's super-sampling (resolution scaling) gaat gebruiken, maak je het alleen maar zwaarder voor je systeem.prutser001 schreef op donderdag 11 december 2014 @ 09:24:
Dit kan ook komen omdat BF4's 200% res scale 4096x2160 is en niet 3200x1800 maar dat weet ik niet zeker. Ook leuk toen ik het voor het eerst probeerde had ik mijn res scale slider nog aan staan... dus dan verandert 3200x1800 ineens in 12800x7200 en dan draait het niet lekkermaar ondanks dat zag het er niet echt beter uit.
Ik denk dat je best BF4's Resolution Scaling op 200% gebruikt, aangezien dat een 3840x2160 resolutie oplevert bij 1920x1080 originele resolutie.
4096x2160 is de DCI 4K standaard en is enkel nuttig bij professionele video-productie, het is geen 16:9 aspect ratio maar in de buurt van 17:9 wat je niet terugvind op een consumerscherm.
Voor Windows desktop omgeving moet je het inderdaad niet gebruiken, daar is het heel erg merkbaar als je geen 1:1 pixelmapping hebt. In theorie zou 4K UHD (3840x2160) resolutie voor een 1080p monitor of "5K" (5120x2880) voor een 1440p monitor zorgen voor een betere scaling, aangezien je dan 4 virtuele pixels rendered voor elke 1 pixel die je monitor kan weergeven. Met 3200x1800 op een 1080p monitor zorgt dat echter voor 2,78 pixels per 1 pixel, wat natuurlijk niet mooi te reduceren is.Mijn grootste probleem is gewoon de schaling in Windows, je moet zoveel meuk aanpassen om het een beetje werkbaar te maken op die resolutie dat het niet leuk meer is, ditzelfde is ook met 4K, 150% 'groter' stelt niet veel voor als je scherm ineens 4 x zo groot word en je letters 4 x zo klein.
Maar het probleem ligt er dan aan hoe de reductie gedaan wordt van die hoge resolutie naar de schermresolutie, tekst heeft het meeste voordeel van scherpe, strakke reductie om letters scherp leesbaar te houden, maar al de rest heeft liever een gladde, wazige reductie om het beeld glad te houden. Maar AMD heeft deze techniek niet voorzien voor desktop resolutie maar voor games, dus ik denk niet dat het ooit interessant wordt voor Windows.
Ze hebben dit jaar 3 WHQL's uitgebracht zover ik weet: 14.4, 14.7 en 14.12.Als AMD op deze manier drivers blijft uitbrengen ben ik daar best tevree mee, 4-5 WHQL's, een aantal beta's en aan het eind van het jaar een mooie grote update met nieuwe features.
helaas kan ik op die modus niet op 144hz spelen. Hij valt terug naar 60hz :
Edit: blijkbaar valt hij terug naar 60hz bij alle games
[ Voor 20% gewijzigd door HStyles op 11-12-2014 21:33 ]
Of via iets anders dan HDMI aan je versterker knopen.
Best geluid naar inderdaad iets zoals coaxial, optical of RCA sturen. Hier zijn eventueel ook "USB to xxx" voor te krijgen zou je geen vrije poorten meer hebben.
HDMI is uiteindelijk een alles-in-één protocol wat zelfs ethernet ondersteund over dezelfde kabel. Maar het is ook een intelligente standaard en tevens vaak ook beveiligd, waardoor er vanwege keuze in implementaties het niet altijd zo simpel is om gewoon de kabel in te steken en het werkt wel. Mijn PC weet als ik mijn monitor aansluit op HDMI en hij weet zelfs welke monitor met welke mogelijkheden. EDID zorgt daar leuk voor. Het kan dus heel goed zijn dat jouw receiver (ik veronderstel de meeste) die poort uitschakelt als ie niet gebruikt wordt. Dat werkt ook omgekeerd (soms), als ik de WDTV van mijn ouders aanzet, gaat hun TV aan.